ORDIN Nr. 5385
din 6 octombrie 2010
privind aprobarea
Metodologiei de organizare si desfasurare a concursului pentru ocuparea
functiilor de director general si director general adjunct la bibliotecile
centrale universitare si de director general la Biblioteca Pedagogica Nationala
„I.C. Petrescu" din Bucuresti
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 714 din 26 octombrie 2010
In conformitate cu prevederile art. 141 lit. p) din
Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare,
în baza art. 57 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 30 şi 31 din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza art. 21 alin. (6) din
Hotărârea Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului, cu modificările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de organizare şi
desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiilor de director general şi
director general adjunct la bibliotecile centrale universitare şi de director
general la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu" din Bucureşti,
cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, prevederile Ordinului ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului
privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursului
pentru ocuparea funcţiilor de director general şi director general adjunct la
bibliotecile centrale universitare şi la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C.
Petrescu" din Bucureşti se abrogă.
Art. 3. - Direcţia generală învăţământ în limbile
minorităţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali din Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, bibliotecile centrale
universitare şi Biblioteca Pedagogică Naţională „I. C.
Petrescu" din Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetam, tineretului şi
sportului,
Daniel Petru Funeriu
ANEXA
METODOLOGIA
de organizare şi desfăşurare a concursului pentru
ocuparea funcţiilor de director general şi director general adjunct la bibliotecile centrale universitare
şi de director general la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu" din
Bucureşti
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta metodologie este elaborată pe baza
prevederilor art. 137 alin. (1), art. 139 şi art. 141 lit. n) din Legea
învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale art. 57 din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 30 şi 31 din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - La concursul pentru ocuparea funcţiei de
director general la bibliotecile centrale universitare pot candida persoane
care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
a) sunt cadre didactice
universitare şi au cel puţin titlu de conferenţiar universitar;
b) au cursuri de specialitate
în domeniu şi/sau lucrări ştiinţifice în domeniul managementului informaţiei;
c) dovedesc calităţi în funcţii
de conducere, îndrumare şi control anterioare;
d) au recomandare/caracterizare
care vizează calităţile profesionale, manageriale şi morale din partea
instituţiei în care lucrează;
e) au cunoştinţe de utilizare a
calculatorului, procesare a textelor;
f) cunosc două limbi străine de circulaţie
internaţională;
g) sunt cetăţeni ai statelor
membre ale Uniunii Europene (U.E.);
h) nu au suferit vreo condamnare pentru fapte ce le-ar
face incompatibile cu funcţia pentru care candidează;
i) sunt apte din punct de vedere medical pentru
îndeplinirea funcţiei, conform prevederilor art. 4 din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările
ulterioare;
j) au cel puţin 3 ani vechime în activităţi direct
legate de lucrul cu publicaţii: biblioteci, edituri etc.
Art. 3. - La concursul pentru ocuparea funcţiilor de
director general adjunct la bibliotecile centrale universitare şi de director
general la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu" din Bucureşti
pot candida persoane care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
a) sunt absolvente ale unei instituţii de învăţământ
superior de lungă durată, cu diplomă de licenţă sau echivalentă;
b) sunt cadre didactice universitare;
c) au cursuri de specialitate
în domeniu şi/sau lucrări ştiinţifice în domeniu;
d) dovedesc calităţi în funcţii
de conducere, îndrumare şi control anterioare;
e) au recomandare/caracterizare
care vizează calităţile profesionale, manageriale şi morale din partea
instituţiei în care lucrează;
f) au cunoştinţe de utilizare a calculatorului,
procesare a textelor;
g) cunosc două limbi străine de circulaţie
internaţională;
h) sunt cetăţeni ai statelor membre ale U.E.;
i) nu au suferit vreo condamnare pentru fapte ce le-ar face incompatibile cu funcţia pentru care
candidează;
j) sunt apte din punct de vedere medical pentru
îndeplinirea funcţiei, conform prevederilor art. 4 din Legea nr. 128/1997, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Organizarea concursului
Art. 4. - (1) Concursul pentru ocuparea funcţiilor de
director general şi director general adjunct la bibliotecile centrale
universitare şi de director general la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C.
Petrescu" din Bucureşti se organizează de către Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(2) Secretarul de stat care
coordonează activitatea bibliotecilor din cadrul Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului stabileşte data organizării şi desfăşurării concursului.
(3) Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului publică în presa centrală şi locală, cu
cel puţin 30 de zile înainte, anunţul privind organizarea concursului,
condiţiile referitoare la înscrierea şi participarea la concurs a candidaţilor,
tematica şi bibliografia. Bibliografia este prevăzută în anexa nr. 7, care face
parte integrantă din prezenta metodologie.
(4) Ministerul Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului afişează, la sediul propriu, perioada de
înscriere, metodologia de concurs (inclusiv anexele) şi lista documentelor
necesare înscrierii la concurs.
(5) Inscrierea la concurs se încheie cu 10 zile
înaintea datei de susţinere a concursului. Participă la concurs candidaţii care
întrunesc condiţiile prevăzute în prezenta metodologie. Dosarele de concurs se
avizează pentru legalitate de Direcţia generală juridic şi contencios din
cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Art. 5. - Dosarul de înscriere la concurs se depune la
Direcţia resurse umane din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului şi cuprinde următoarele documente:
a) cerere de înscriere;
b) curriculum vitae, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta
metodologie;
c) copii ale:
1. certificatului de naştere;
2. certificatului de căsătorie, după caz;
3. ordinului de acordare a titlului didactic;
4. carnetului de muncă sau
documentului echivalent, certificate „conform cu originalul", completat la
zi, eliberat de instituţia de la care provine candidatul, în conformitate cu
art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003, cu modificările şi completările
ulterioare;
d) copii legalizate ale actelor de studii;
e) recomandare din partea instituţiei de la care
provine candidatul;
f) adeverinţă medicală, în
original, eliberată în conformitate cu prevederile art. 4 din Legea nr.
128/1997, cu modificările şi completările ulterioare;
g) cazier judiciar, în original;
h) cerere scrisă privind limba străină, de circulaţie
internaţională, în care doreşte să susţină proba de concurs prevăzută la art.
12 pct. 2;
i) oferta managerială a candidatului pentru postul
pentru care candidează, depusă în plic sigilat;
j) opisul dosarului, în dublu exemplar; un exemplar se
restituie, sub semnătură, persoanei care a depus
dosarul.
NOTA: In dosar se numerotează fiecare filă, iar numărul
total de file se consemnează în opis.
Art. 6. - (1) Dosarul este înregistrat dacă sunt depuse
documentele prevăzute la art. 5. Ulterior înregistrării nu se admite
completarea cu documente a dosarului de concurs.
(2) In caz de respingere, motivele sunt consemnate în
opisul dosarului, care este semnat de directorul Direcţiei resurse umane şi de către
persoana care depune dosarul pentru luarea la cunoştinţă.
Art. 7. - Componenţa comisiei de elaborare a
subiectelor şi a comisiei de concurs este stabilită prin ordin al ministrului
educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, în termen de 10 zile de la
publicarea anunţului.
Art. 8. - (1) Comisia de elaborare a subiectelor de concurs pentru ocuparea funcţiilor de director general/director general
adjunct la bibliotecile centrale universitare, respectiv de director general la
Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu" din Bucureşti are
următoarea componenţă:
a) preşedinte - secretarul de
stat care coordonează activitatea bibliotecilor;
b) membri - un consilier din
cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului cu
atribuţii în domeniu, 3 specialişti în domeniul managementului informaţiei
(cadre didactice din învăţământul superior, directori generali sau directori
generali adjuncţi ai bibliotecilor centrale universitare);
c) secretar - un consilier/inspector din cadrul
ministerului care se ocupă de activitatea bibliotecilor.
(2) Comisia de elaborare a subiectelor de concurs elaborează:
- un set de 9 itemi din legislaţia de specialitate;
- un set de 6 itemi din
management instituţional şi administrativ;
- un set de 15 itemi de specialitate.
Art. 9. - (1) Comisia de concurs pentru ocuparea
funcţiilor de director general şi director general adjunct la bibliotecile
centrale universitare are următoarea componenţă:
a) preşedinte - secretarul de
stat care coordonează activitatea bibliotecilor;
b) membri - un
consilier/inspector din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului
şi Sportului, 4 specialişti în domeniul managementului informaţiei (cadre
didactice din învăţământul superior, directori generali sau directori generali
adjuncţi ai bibliotecilor centrale universitare).
(2) Secretariatul comisiei este asigurat de un consilier/inspector din cadrul Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Art. 10. - (1) Comisia de concurs pentru ocuparea
funcţiei de director general la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C.
Petrescu" din Bucureşti are următoarea componenţă:
a) preşedinte - secretarul de
stat care coordonează activitatea bibliotecilor;
b) membri - un
consilier/inspector din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului
şi Sportului, directorul Casei Corpului Didactic Bucureşti, 2 specialişti în
domeniul managementului informaţiei.
(2) Secretariatul comisiei este asigurat de un
consilier/inspector din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului
şi Sportului.
Art. 11. - Comisiile de concurs prevăzute la art. 9 şi
10 au următoarele atribuţii:
- stabilesc, în ziua
concursului, subiectele pentru testul-grilă, selectând dintre itemii elaboraţi
de comisia prevăzută la art. 8;
- notează fiecare candidat la fiecare probă a
concursului;
- stabilesc planul interviului şi realizează interviul.
CAPITOLUL III
Probele de concurs şi evaluarea candidaţilor
Art. 12. - Concursul pentru ocuparea funcţiilor de
director general şi director general adjunct la bibliotecile centrale
universitare şi de director general la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C.
Petrescu" din Bucureşti cuprinde 3 probe:
1. Evaluarea curriculumului vitae
- analiza şi evaluarea rezultatelor obţinute în
educaţie şi formare, a aptitudinilor şi competenţelor personale, pe baza
itemilorşi a punctajului din anexa nr. 2.
• Pentru funcţiile de director
general şi director general adjunct la bibliotecile centrale universitare
punctajul maxim este de 60 de puncte (10 puncte/membru al comisiei). Punctajul
minim de promovare a probei este de 42 de puncte (7 puncte x 6 membri).
• Pentru funcţia de director
general la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu" din Bucureşti
punctajul maxim este de 50 de puncte (10 puncte/membru al comisiei). Punctajul
minim de promovare a probei este de 35 de puncte (7 puncte x 5 membri).
2. Susţinerea unui test scris
Testul constă în rezolvarea a 10 itemi: 3 itemi din
legislaţia de specialitate, 2 itemi din management instituţional şi administrativ
şi 5 itemi de specialitate. Dintre aceştia 5 itemi vor fi formulaţi în limba
străină pentru care a optat candidatul. Fiecare item
este punctat cu 1 punct.
• Pentru funcţiile de director
general şi director general adjunct la bibliotecile centrale universitare
punctajul maxim este de 60 de puncte (10 puncte/membru al comisiei). Punctajul
minim de promovare a probei este de 42 de puncte (7
puncte x 6 membri).
• Pentru funcţia de director general la Biblioteca
Pedagogică Naţională „I. C.
Petrescu" din Bucureşti punctajul maxim este de 50 de puncte (10
puncte/membru al comisiei). Punctajul minim de promovare a probei este de 35 de puncte (7 puncte x 5 membri).
Durata de susţinere a testului este de o oră.
3.Interviul
- interviul în faţa comisiei de concurs, care apreciază
calitatea şi susţinerea ofertei manageriale, precum şi răspunsul la întrebările
referitoare la legislaţia de specialitate, management instituţional şi
administrativ, deontologie profesională, pe baza itemilorşi punctajului din
anexa nr. 4.
• Pentru funcţiile de director
general şi director general adjunct la bibliotecile centrale universitare punctajul maxim este de 60 de puncte (10 puncte/membru al
comisiei). Punctajul minim de promovare a probei este de 42 de puncte (7 puncte
x 6 membri).
• Pentru funcţia de director general la Biblioteca
Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu" din Bucureşti punctajul maxim este de 50 de puncte (10 puncte/membru al comisiei).
Punctajul minim de promovare a probei este de 35 de puncte (7 puncte x 5
membri).
Punctajul minim de promovare a concursului este de:
• 126 de puncte (câte 42 de puncte/probă de concurs)
pentru funcţiile de director general şi director general adjunct la
bibliotecile centrale universitare;
• 105 puncte (câte 35 de
puncte/probă de concurs) pentru funcţia de director general la Biblioteca
Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu" din Bucureşti.
CAPITOLUL IV
Desfăşurarea concursului
Art. 13. - (1) Concursul se desfăşoară la sediul
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(2) Programul desfăşurării concursului se stabileşte de
secretarul de stat care coordonează activitatea bibliotecilor şi se anunţă
instituţiei angajatoare cu 10 zile înaintea datei de susţinere a concursului.
CAPITOLUL V
Stabilirea şi afişarea rezultatelor
Art. 14. - (1) Evaluarea probelor de concurs se face de
către comisia de concurs, prin acordarea de puncte, potrivit itemilor
menţionaţi în anexele nr. 2, 3 şi 4.
(2) Punctajul acordat la fiecare probă pentru fiecare
candidat va fi consemnat în borderoul de notare prevăzut în anexele nr. 5 şi 6,
care fac parte integrantă din prezenta metodologie.
(3) Sunt declaraţi admişi
candidaţii care au realizat punctajul minim de promovare, prevăzut la art. 12,
pentru fiecare probă.
(4) In situaţia obţinerii unor medii egale de către
candidaţi, departajarea se va face pe baza următoarelor criterii:
1. cursuri de perfecţionare;
2. media de absolvire a
facultăţii;
3. membru sau reprezentant în
organisme internaţionale;
4. grade ştiinţifice şi didactice.
Art. 15. - Secretarul comisiei întocmeşte
procesul-verbal în care consemnează parcurgerea etapelor prevăzute de prezenta
metodologie şi rezultatele concursului. Procesul-verbal este semnat de
preşedintele comisiei şi de membrii acesteia.
Art. 16. - Rezultatele concursului se afişează, în
ordine descrescătoare a punctajelor totale obţinute de candidaţi, la sediul
Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, după încheierea
concursului, în aceeaşi zi.
Art. 17. - (1) Contestaţiile se depun în termen de 3
zile lucrătoare de la afişarea rezultatelor la Direcţia resurse umane din
cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, care le va
transmite comisiei de contestaţii, formată din 3 membri şi numită prin ordin al
ministrului.
(2) Comisia va soluţiona contestaţiile în termen de
două zile lucrătoare.
(3) Hotărârea comisiei de
contestaţii este definitivă şi se comunică în scris către contestatar.
(4) Nu se pot contesta rezultatele concursului altui
candidat.
(5) Rezultatele finale, după
soluţionarea contestaţiilor, se afişează la sediul Ministerului Educaţiei,
Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(6) Dintre candidaţii admişi, după soluţionarea
contestaţiilor, la concursul pentru ocuparea funcţiilor de director general şi
director adjunct la bibliotecile centrale universitare şi la Biblioteca
Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu" din Bucureşti, este declarat
„reuşit" candidatul care a obţinut cel mai mare punctaj.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 18. - (1) Numirea candidaţilor declaraţi
„reuşit" la concursul pentru ocuparea funcţiilor de director general şi
director general adjunct la bibliotecile centrale universitare şi de director
general la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu" din Bucureşti,
după expirarea perioadei de depunere şi de rezolvare a contestaţiilor, se face
prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.
(2) Ordinul prevăzut la alin. (1) se comunică
bibliotecii centrale universitare sau Bibliotecii Pedagogice Naţionale „I.C.
Petrescu" din Bucureşti, în vederea întocmirii deciziei de numire, a
contractului de muncă conform legii, şi a fişelor posturilor, ale căror modele
sunt prevăzute în anexele nr. 8 şi 9, care fac parte integrantă din prezenta
metodologie.
Art. 19. - Membrii comisiilor de concurs, înainte de
desfăşurarea concursului, vor declara pe propria răspundere că nu au în rândul
candidaţilor rude sau afini până la gradul al IV-lea inclusiv ori relaţii
conflictuale cu vreun candidat.
Art. 20. -Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din
prezenta metodologie.
ANEXA Nr. 1
la metodologie
Model de curriculum vitae european
|
< numele aplicantului>
|
|
Curriculum vitae
|
INFORMAŢII PERSONALE
|
|
Nume
|
(Nume, prenume)
|
Adresă
|
(numărul, strada, cod poştal, oraş, ţara)
|
Telefon
|
|
Fax
|
|
E-mail
|
|
Naţionalitate
|
|
Data naşterii
|
(ziua, luna, anul)
|
EXPERIENŢA PROFESIONALA
|
|
Perioada (de la - până la)
|
(Menţionaţi pe rând fiecare experienţă profesională pertinentă,
începând cu cea mai recentă dintre acestea.)
|
Numele şi adresa angajatorului
|
|
Tipul activităţii sau sectorul de activitate
|
|
Funcţia sau postul ocupat
|
|
Principalele activităţi şi responsabilităţi
|
|
EDUCAŢIE ŞI FORMARE
|
|
Perioada (de la - până la)
|
(Descrieţi separat fiecare formă de învăţământ şi program de
formare profesională urmate, începând cu cea mai recentă.)
|
Numele şi tipul instituţiei de învăţământ şi al organizaţiei
profesionale prin care s-a
realizat formarea profesională
|
|
Domeniul studiat/aptitudini ocupaţionale
|
|
Tipul calificării/diploma obţinută
|
|
Nivelul de clasificare a formei de instruire/învăţământ
|
|
APTITUDINI ŞI COMPETENŢE PERSONALE
dobândite în cursul vieţii şi al carierei, dar care nu sunt
recunoscute neapărat printr-un certificat sau o diplomă
|
|
Limba maternă
|
|
Limbi străine cunoscute
- abilitatea de a citi
- abilitatea de a scrie
- abilitatea de a vorbi
|
(Enumeraţi limbile cunoscute şi indicaţi nivelul: excelent, bine,
satisfăcător.)
|
Aptitudini şi competenţe artistice
Muzică, desen, pictură, literatură etc.
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi contextul în care le-aţi
dobândit.)
|
Aptitudini şi competenţe sociale
Locuiţi şi munciţi cu alte persoane, într-un mediu multicultural,
ocupaţi o poziţie în care comunicarea este importantă sau desfăşuraţi o
activitate în care munca de echipă este esenţială (de exemplu: cultură, sport
etc.)
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi contextul în care le-aţi
dobândit.)
|
Aptitudini şi competenţe organizatorice
De exemplu, coordonaţi sau conduceţi activitatea altor persoane,
proiecte şi gestionaţi bugete; la locul de muncă, în acţiuni voluntare (de
exemplu: în domenii culturale sau sportive) sau la domiciliu.
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi contextul în care le-aţi
dobândit.)
|
Aptitudini si competenţe tehnice
(utilizare caiculator, anumite tipuri de echipamente etc.)
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi contextul în care le-aţi
dobândit.)
|
Permis de conducere
|
|
Alte aptitudini şi competente
Competenţe care nu au mai fost menţionate anterior
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi contextul în care le-aţi
dobândit.)
|
INFORMAŢII SUPLIMENTARE
|
(Indicaţi şi alte informaţii utile care nu au fost menţionate, de
exemplu: persoane de contact, referinţe etc.)
|
ANEXE
|
(Enumeraţi documentele ataşate CV-ului, dacă este cazul.)
|
NOTE:
Inlocuiţi rubrica (numele aplicantului cu propriul
nume).
Textul dintre ( ) va fi
înlocuit cu informaţiile cerute.
ANEXA Nr. 2
la metodologie
Examinat................
Data..............
Examinator
Numele...............
Semnătura
Concursul pentru ocuparea funcţiilor de director
general şi director general adjunct la bibliotecile centrale universitare şi de
director general la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C.Petrescu" din
Bucureşti
EVALUARE CURRICULUM VITAE
|
Punctaj maxim*
|
Punctaj obţinut
|
a) Studii:
- studii aprofundate, masterat, studii academice postuniversitare
în domeniu
- doctorat în ştiinţe socio-umane
|
0,5 p
1p
|
|
b) Participarea la stagii de formare/de perfecţionare în
specialitate şi/sau în managementul instituţional:
- în ţară
- în străinătate
|
0,5 p
2p
|
|
c) Experienţă în activitatea de:
- formator, director/director adjunct, responsabil
- funcţii de conducere, îndrumare şi control, membru în consiliul
de administraţie etc.
|
1p
1,5 p
|
|
d) Lucrări de specialitate sau de management publicate
|
0,5 p
|
|
e) Iniţiere, coordonare, participarea la proiecte-pilot, la
proiecte de reformă a învăţământului, la proiecte de
cercetare
- iniţiere şi coordonare de proiecte europene de larg interes
naţional
|
0,5 p
2,5 p
|
|
TOTAL PUNCTAJ:
|
10p
|
|
* Punctajul maxim va fi defalcat de către comisia de
concurs.
ANEXA Nr. 3
la metodologie
Examinat.............
Data.............
Examinator
Numele............
Semnătura
Concursul pentru ocuparea funcţiilor de director
general şi director general adjunct la bibliotecile centrale universitare şi de
director general la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C.Petrescu" din
Bucureşti
REZULTATELE TESTULUI - GRILĂ
Itemi test-grilă
|
Punctaj alocat
|
Punctaj obţinut
|
1
|
|
|
2
|
|
|
3
|
|
|
4
|
|
|
5
|
|
|
6
|
|
|
7
|
|
|
8
|
|
|
9
|
|
|
10
|
|
|
Total
|
10
|
|
ANEXA Nr. 4
la metodologie
Examinat..............
Data..............
Examinator
Numele..................
Semnătura
Concursul pentru ocuparea
funcţiilor de director general şi director general adjunct la bibliotecile
centrale universitare şi de director general la Biblioteca Pedagogică Naţională
„I.C.Petrescu" din Bucureşti
EVALUARE -INTERVIU ŞI SUSŢINEREA OFERTEI MANAGERIALE
Criterii
|
Punctaj maxim*
|
Punctaj obţinut
|
interviu
|
ofertă
|
interviu
|
ofertă
|
a) Aspecte organizatorice: capacitatea de organizare şi conducere
a echipelor de lucru şi de elaborare a activităţilor specifice
|
1,5 p
|
X
|
|
|
b) Aspecte financiar-juridice: cunoaşterea
legislaţiei generale şi a legislaţiei din domeniul biblioteconomiei; metode
şi mijloace de atragere a resurselor extrabugetare şi de finanţare (noţiuni
privind încheierea contractului de sponsorizare, de donaţie etc).
|
1p
|
X
|
|
|
c) Trăsături de personalitate relevate de interviu: capacitate de
percepţie globală şi sinteză creativă, de adaptare, de relationare şi
comunicare, perspicacitate, prezenţă de spirit, capacitate de negociere, de
argumentare, de convingere, empatie, energie, disponibilitate şi rezistenţă
la efort şi stres, respectarea deontologiei profesionale.
|
1p
|
X
|
|
|
d) Competenţe personale în: identificarea activităţilor/acţiunilor
concrete necesare atingerii obiectivelor stabilite, alocarea resurselor umane
şi nonumane pentru realizarea activităţilor, alegerea, desemnarea/delegarea
persoanelor/echipelor care vor conduce activităţile stabilite, eficienţa
comunicării formale şi informale, manifestarea selectivă a puterii.
|
1,5 p
|
X
|
|
|
e) Viziunea, concepţia şi redactarea ofertei manageriale; se va
avea în vedere dacă oferta managerială respectă principiile generale ale proiectării, este adaptată culturii
organizaţionale şi este realizată pe baza unei diagnoze şi a analizei de
nevoi ale utilizatorilor bibliotecii şi de formare.
|
X
|
5p
|
|
|
Total punctaj interviu
|
5p
|
X
|
|
|
Total punctaj ofertă managerială
|
X
|
5p
|
|
|
Total probă
|
10
|
|
|
|
* Punctajul maxim va fi defalcat de către comisia de
concurs.
ANEXA Nr. 5
la metodologie
Concursul pentru ocuparea funcţiilor de director
general şi director general adjunct la bibliotecile
centrale universitare
BORDEROU DE NOTARE
Examinat.................
Data..............
Examinatori
1......................, preşedinte
2......................, membru
3......................, membru
4......................, membru
5......................, membru
6......................, membru
Nr. crt.
|
Proba
|
Examinator 1
|
Examinator 2
|
Examinator 3
|
Examinator 4
|
Examinator 5
|
Examinator 6
|
Total
|
1.
|
a)
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
b)
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
c)
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Punctaj total
|
|
|
|
|
|
|
|
Preşedinte,
................
ANEXA Nr. 6
la metodologie
Concursul pentru ocuparea funcţiei de director general
la Biblioteca Pedagogică Naţională „I.C. Petrescu" din Bucureşti
BORDEROU DE NOTARE
Examinat..............
Data.................
Examinatori
1....................., preşedinte
2....................., membru
3....................., membru
4....................., membru
5....................., membru
Nr. crt.
|
Proba
|
Examinator 1
|
Examinator 2
|
Examinator 3
|
Examinator 4
|
Examinator 5
|
Total
|
1.
|
a)
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
b)
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
c)
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
Punctaj total
|
|
|
|
|
|
|
Preşedinte,
...................
ANEXA Nr. 7
la metodologie
BIBLIOGRAFIE
Nr. crt.
|
Actul
juridic/metodologia/bibliografia
|
Conţinut
|
1.
|
Legea nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare
|
Legea învăţământului
|
2.
|
Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare
|
Statutul personalului didactic
|
3.
|
Legea nr. 334/2002, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare
|
Legea bibliotecilor
|
4.
|
Legea nr. 53/2003, cu modificările şi completările ulterioare
|
Codul muncii
|
5.
|
Contractul colectiv de muncă unic la nivel de ramură învăţământ
|
|
6.
|
Legea nr. 205/2001 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.
84/1998 privind constituirea Fondului de susţinere a bibliotecilor din
învăţământ
|
Ordonanţa Guvernului privind constituirea
Fondului de susţinere a bibliotecilor din învăţământ
|
7.
|
Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării privind aprobarea
regulamentului-cadru de
funcţionare a bibliotecilor
din învăţământ (structura, activitatea, resursele, personalul)
|
Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării privind aprobarea
regulamentului-cadru de funcţionare a bibliotecilor din învăţământ
(structura, activitatea, resursele, personalul)
|
8.
|
Ordinul ministrului culturii şi cultelor şi al ministrului
educaţiei şi cercetării nr. 2.338/5.286/2004
|
Ordinul ministrului culturii şi cultelor şi al ministrului
educaţiei şi cercetării privind aprobarea Regulamentului pentru împrumutul
interbibliotecar
|
9.
|
Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.626/2005
|
Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării
privind aprobarea Metodologiei de recuperare a documentelor pierdute,
distruse ori deteriorate şi de taxare a serviciilor şi a nerespectării
termenelor de restituire a publicaţiilor
împrumutate din bibliotecile cuprinse în reţeaua învăţământului, precum şi a
Precizărilor privind calculul valoric al acestor documente
|
10.
|
ABR, 2010
|
Regneală, Mircea - Noi studii de
biblioteconomie
|
11.
|
Editura Politehnica Press, 2010
|
Ionescu, Sorin Cristian - Lexicon de management
|
12.
|
Editura Economică, Bucureşti, 2004
|
Nicolescu, Ovidiu (coordonator) - Managerii
şi managementul resurselor umane
|
13.
|
Ars Docendi, 2007
|
Banciu, Doina - Informatizarea structurilor infodocumentare
|
ANEXA Nr. 8
la metodologie
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului
Biblioteca........................................
FISA POSTULUI
Nr..................
Denumirea postului - Director general la bibliotecile
centrale universitare
Gradul profesional al ocupantului postului - Director
general
Nivelul postului - conducere
Descrierea postului
1. Pregătirea profesională
impusă ocupantului postului:
a) este cadru didactic universitar şi are cel puţin
titlul de conferenţiar universitar;
b) are cursuri de specialitate în domeniu şi/sau
lucrări ştiinţifice în domeniu;
c) dovedeşte calităţi în funcţii de conducere,
îndrumare şi control anterioare;
d) are recomandare din partea instituţiei de la care
provine;
e) are cunoştinţe de utilizare a calculatorului,
procesare a textelor;
f) cunoaşte două limbi străine de circulaţie
internaţională;
g) este cetăţean al statelor membre ale Uniunii
Europene;
h) nu a suferit vreo condamnare pentru fapte ce l-ar
face incompatibil cu funcţia pentru care candidează;
i) este apt din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcţiei, conform prevederilor art. 4 din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările
ulterioare.
2. Operaţiuni specifice postului:
a) cunoaşterea specificului sistemului naţional de
învăţământ;
b) aplicarea legilor, hotărârilor
Guvernului, ordonanţelor de urgenţă ale Guvernului, metodologiilor,
regulamentelor şi a celorlalte documente legislative din domeniul
biblioteconomiei;
c) aprecierea ofertelor de recrutare-angajare, formare
managerială şi dezvoltare instituţională;
d) soluţionarea contestaţiilor şi sesizărilor;
e) dispunerea organizării şedinţelor de lucru cu
personalul bibliotecilor centrale universitare (B.C.U.),
în care se discută toate problemele privind
funcţionarea instituţiei, eficienţa activităţii personalului, cazurile de
încălcare a regulamentului de către cititori ş.a.m.d.;
f) numirea, transferarea şi eliberarea din funcţie a
personalului de specialitate, tehnic, economic, administrativ, precum şi a
şefilor de serviciu şi de birou, în conformitate cu
prevederile legale;
g) organizarea, control-verificarea, evaluarea şi
luarea deciziilor.
3. Responsabilitate implicată
de post:
a) responsabilitatea privind organizarea, managementul,
control-verificarea, comunicarea, autoritatea informală;
b) responsabilitatea privind
corectitudinea şi aplicabilitatea documentelor elaborate, corectitudinea
aplicării prevederilor documentelor normative;
c) responsabilitatea soluţionării stărilor conflictuale
sesizate direct sau exprimate prin reclamaţii;
d) responsabilitatea deciziilor
luate în activitatea instituţiei pe care o conduce.
4. Sfera de relaţii (comunicare/relaţionare):
a) de subordonare: ministrul educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului; secretarul de stat care coordonează activitatea
bibliotecilor în Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (M.E.C.T.S.);
b) funcţionale: cu toate posturile de conducere şi cu
toate serviciile din B.C.U.;
c) de colaborare: cu toate posturile similare din
celelalte biblioteci universitare din România.
Atribuţii pe domenii de competenţă
Domeniul de competenţă
|
Unitatea de competenţă
|
Atribuţii
|
Organizare
|
Stabilirea strategiei de coordonare şi a direcţiilor de
dezvoltare ale bibliotecii
|
Stabileşte obiectivele activităţii bibliotecii.
|
Stabileşte metodele şi procedurile de
coordonare a activităţilor bibliotecii.
|
Stabileşte metodele de monitorizare şi evaluare a activităţii
bibliotecii.
|
Organizează şi răspunde de întreaga activitate ştiinţifică şi
administrativă a B.C.U.
|
Planificarea activităţilor din cadrul
bibliotecii
|
Elaborează planul managerial al bibliotecii.
|
Planifică activităţile tematice ale consiliului de administraţie.
|
Intocmeşte lista de priorităţi.
|
Iniţiază şi coordonează programul de activităţi ştiinţifice şi
culturale din cadrul B.C.U.
|
Verifică îndeplinirea obiectivelor şi a activităţilor
planificate.
|
Domeniul de competenţă
|
Unitatea de competenţă
|
Atribuţii
|
|
Asigurarea repartizării resurselor financiare necesare
desfăşurării activităţii bibliotecii
|
Stabileşte necesarul de resurse financiare.
|
Ca ordonator terţiar de credite, decide asupra utilizării
fondurilor alocate şi aprobă toate actele de plăţi din conturile instituţiei.
|
Analizează şi decide asupra proiectului de buget.
|
Repartizează resursele financiare.
|
Intreprinde toate demersurile necesare pentru dezvoltarea bazei
materiale a B.C.U.
|
Controlează eficienta utilizării resurselor alocate.
|
Organizarea activităţilor bibliotecii
|
Identifică obiectivele activităţii bibliotecii.
|
Controlează şi îndrumă activitatea bibliotecilor filiale şi de
specialitate.
|
Repartizează sarcinile şi responsabilităţile compartimentelor din
bibliotecă.
|
Management
|
Conducerea/coordonarea activităţilor bibliotecii
|
Asigură funcţionarea compartimentelor din bibliotecă.
|
Monitorizează îndeplinirea sarcinilor.
|
Deleagă autoritatea.
|
Asigurarea climatului de muncă eficient în bibliotecă
|
Sprijină iniţiativele şi stimulează creativitatea
colaboratorilor.
|
Promovează lucrul în echipă şi un stil de
conducere cooperant.
|
Monitorizează progresul şi disfuncţiile apărute în activitatea
bibliotecii.
|
Asigurarea resurselor umane necesare desfăşurării activităţii bibliotecii
|
Identifică necesarul de personal din cadrul bibliotecii.
|
Recrutează, selectează şi promovează
personalul din bibliotecă.
|
Asigură corectitudinea şi transparenţa procesului de selecţie.
|
Acordă calificative, premii sau sancţiuni personalului din
subordine.
|
Control-verificare
|
Verificarea activităţilor compartimentelor
din subordine
|
Verifică îndeplinirea planului de îndrumare şi control al
bibliotecii.
|
Intreprinde toate demersurile necesare pentru dezvoltarea bazei
materiale a B.C.U.
|
Elaborarea materialelor de sinteză
|
Colectează informaţiile privind îndeplinirea
planului managerial.
|
Analizează si sintetizează informaţiile colectate.
|
Asigură redactarea materialelor de sinteză, pe baza analizei
informaţiei colectate.
|
Relaţii-comunicare
|
Menţinerea legăturilor bibliotecii cu M.E.C.TS.
|
Asigură fluxul informaţional.
|
Raportează semestrial/anual sau ori de câte ori este solicitat.
|
Transmite propunerile şi măsurile de îmbunătăţire a activităţii.
|
Reprezentarea bibliotecii în relaţii publice
|
Dezvoltă şi menţine legăturile cu partenerii sociali şi cu
autorităţile locale.
|
Dezvoltă şi menţine legăturile cu organizaţiile nonguvernamentale
şi instituţiile de specialitate.
|
Promovează imaginea bibliotecii.
|
Pregătire profesională
|
Perfecţionarea activităţii proprii
|
Identifică propria nevoie de perfecţionare.
|
Alege forma convenabilă de perfecţionare.
|
Participă la diverse forme de perfecţionare.
|
Asigurarea dezvoltării/formării
profesionale a personalului din subordine
|
Analizează necesităţile de pregătire a personalului.
|
Stabileşte modul de participare la forme
de perfecţionare/formare.
|
Facilitează accesul la forma de pregătire optimă.
|
Organizează activităţi proprii de perfecţionare.
|
Luat la cunoştinţă de către ocupantul postului:
Numele şi prenumele:
Funcţia:
Semnătura:
Data întocmirii:
Avizat de:
Numele şi prenumele:
Funcţia publică de conducere din cadrul M.E.C.TS.:
Semnătura:
Data întocmirii:
ANEXA Nr. 9
la metodologie
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului
Biblioteca.....................................
FISA POSTULUI
Nr..................
Denumirea postului - Director general adjunct la
bibliotecile centrale universitare/ Director general la Biblioteca Pedagogică
Naţională „I.C. Petrescu" din Bucureşti
Gradul profesional al ocupantului postului
- Director general la Biblioteca Pedagogică Naţională
„I.C. Petrescu" din Bucureşti
- Director general adjunct - biblioteci centrale
universitare
Nivelul postului - conducere
Descrierea postului
1. Pregătirea profesională
impusă ocupantului postului:
a) este absolvent al unei instituţii de învăţământ
superior de lungă durată, cu diplomă de licenţă sau echivalentă;
b) are cursuri de specialitate în domeniu şi/sau
lucrări ştiinţifice în domeniu;
c) dovedeşte calităţi în funcţii de conducere,
îndrumare şi control anterioare;
d) are recomandare din partea instituţiei de la care
provine;
e) are cunoştinţe de utilizare a calculatorului,
procesare a textelor;
f) cunoaşte două limbi străine de circulaţie
internaţională;
g) este cetăţean român;
h) nu a suferit vreo condamnare
pentru fapte ce l-ar face incompatibil cu funcţia pentru care candidează;
i) este apt din punct de vedere medical pentru
îndeplinirea funcţiei, conform prevederilor art. 4 din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare.
2. Operaţiuni specifice postului:
a) cunoaşterea specifică sistemului naţional de
învăţământ;
b) aplicarea legilor,
hotărârilor Guvernului, ordonanţelor de urgenţă ale Guvernului, metodologiilor,
regulamentelor şi a celorlalte documente legislative din domeniul
biblioteconomiei;
c) aprecierea ofertelor de recrutare-angajare, formare
managerială şi dezvoltare instituţională;
d) soluţionarea contestaţiilor şi sesizărilor;
e) dispunerea organizării
şedinţelor de lucru cu personalul instituţiei, în care se discută toate
problemele privind funcţionarea instituţiei, eficienţa activităţii
personalului, cazurile de încălcare a regulamentului de către cititori
ş.a.m.d.;
f) numirea, transferarea şi eliberarea din funcţie a
personalului de specialitate, tehnic, economic, administrativ, precum şi a
şefilor de serviciu şi de birou, în conformitate cu prevederile legale;
g) organizarea, controi-verificarea, evaluarea şi
luarea deciziilor.
3. Responsabilitate implicată
de post:
a) responsabilitatea privind organizarea, managementul,
controi-verificarea, comunicarea, autoritatea informală;
b) responsabilitatea privind
corectitudinea şi aplicabilitatea documentelor elaborate, corectitudinea
aplicării prevederilor documentelor normative;
c) responsabilitatea soluţionării stărilor conflictuale
sesizate direct sau exprimate prin reclamaţii;
d) responsabilitatea deciziilor luate în activitatea
instituţiei pe care o conduce.
4. Sfera de relaţii (comunicare/relaţionare):
a) de subordonare: ministrul
educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului; secretarul de stat care
coordonează activitatea bibliotecilor în Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului (M.E.C.T.S.); directorul general al bibliotecilor centrale universitare;
b) funcţionale: cu toate posturile de conducere şi cu
toate serviciile din bibliotecă;
c) de colaborare: cu toate posturile similare din
bibliotecile caselor corpului didactic din România.
Atribuţii pe domenii de competenţă
Domeniul de competenţă
|
Unitatea
de competenţă
|
Atribuţii
|
Organizare
|
Stabilirea strategiei de coordonare şi a direcţiilor de
dezvoltare ale bibliotecii
|
Stabileşte obiectivele activităţii bibliotecii.
|
Stabileşte metodele şi procedurile de coordonare a activităţilor
bibliotecii. Stabileşte metodele de monitorizare şi evaluare a activităţii
bibliotecii.
|
Organizează şi răspunde de întreaga activitate ştiinţifică şi
administrativă a bibliotecii.
|
Planificarea activităţilor din cadrul bibliotecii
|
Elaborează planul managerial al
bibliotecii.
|
Planifică activităţile tematice ale consiliului de administraţie.
|
Intocmeşte lista de priorităţi.
|
Iniţiază şi coordonează programul de activităţi ştiinţifice şi
culturale din cadrul bibliotecii.
|
Verifică îndeplinirea obiectivelor şi a activităţilor
planificate.
|
Asigurarea repartizării resurselor financiare necesare
desfăşurării activităţii bibliotecii
|
Stabileşte necesarul de resurse financiare.
|
Ca ordonator terţiar de credite, decide asupra utilizării
fondurilor alocate şi aprobă toate actele de plăţi din conturile instituţiei.
|
Domeniul de competenţă
|
Unitatea de competenţă
|
Atribuţii
|
|
|
Analizează şi decide asupra proiectului de buget.
|
Repartizează resursele financiare.
|
Intreprinde toate demersurile necesare pentru dezvoltarea bazei
materiale a bibliotecii.
|
Controlează eficienta utilizării resurselor alocate.
|
Organizarea activităţilor bibliotecii
|
Identifică obiectivele activităţii bibliotecii.
|
Controlează şi îndrumă activitatea bibliotecilor filiale şi de
specialitate.
|
Repartizează sarcinile şi responsabilităţile compartimentelor din
bibliotecă.
|
Management
|
Conducerea/coordonarea activităţilor bibliotecii
|
Asigură funcţionarea compartimentelor din bibliotecă.
|
Monitorizează îndeplinirea sarcinilor.
|
Deleagă autoritatea.
|
Asigurarea climatului de muncă eficient în bibliotecă
|
Sprijină iniţiativele şi stimulează creativitatea
colaboratorilor.
|
Promovează lucrul în echipă şi un stil de conducere cooperant.
|
Monitorizează progresul şi disfuncţiile apărute în activitatea
bibliotecii.
|
Asigurarea resurselor umane necesare desfăşurării activităţii bibliotecii
|
Identifică necesarul de personal din cadrul bibliotecii.
|
Recrutează, selectează şi promovează personalul din bibliotecă.
|
Asigură corectitudinea şi transparenţa procesului de selecţie.
|
Acordă calificative, premii sau sancţiuni personalului din
subordine.
|
Control-Verificare
|
Verificarea activităţilor
compartimentelor din subordine
|
Verifică îndeplinirea planului de îndrumare şi control al
bibliotecii.
|
Intreprinde toate demersurile necesare pentru dezvoltarea bazei
materiale a bibliotecii.
|
Elaborarea materialelor de sinteză
|
Colectează informaţiile privind îndeplinirea planului managerial.
|
Analizează si sintetizează informaţiile colectate.
|
Asigură redactarea materialelor de sinteză, pe baza analizei
informaţiei colectate.
|
Relaţii-comunicare
|
Menţinerea legăturilor bibliotecii cu M.E.C.TS.
|
Asigură fluxul informaţional.
|
Raportează semestrial/anual sau ori de
câte ori este solicitat.
|
Transmite propunerile şi măsurile de îmbunătăţire a activităţii.
|
Reprezentarea bibliotecii în relaţii publice
|
Dezvoltă şi menţine legăturile cu partenerii sociali şi cu
autorităţile locale.
|
Dezvoltă şi menţine legăturile cu organizaţiile nonguvernamentale
şi instituţiile de specialitate.
|
Promovează imaginea bibliotecii.
|
Pregătire profesională
|
Perfecţionarea activităţii proprii
|
Identifică propria nevoie de perfecţionare.
|
Alege forma convenabilă de perfecţionare.
|
Participă la diverse forme de perfecţionare.
|
Asigurarea dezvoltării/formării
profesionale a personalului din subordine
|
Analizează necesităţile de pregătire a personalului.
|
Stabileşte modul de participare la forme de perfecţionare/formare.
|
Facilitează accesul la forma de pregătire optimă.
|
Organizează activităţi proprii de perfecţionare.
|
Luat la cunoştinţă de către ocupantul postului:
Numele şi prenumele:
Funcţia:
Semnătura:
Data întocmirii:
Avizat de:
Numele şi prenumele:
Funcţia publică de conducere din cadrul M.E.C.TS.:
Semnătura:
Data întocmirii: