ORDIN Nr. 538
din 22 mai 2006
privind Metodologia trecerii
de la produsul intern brut la venitul national brut
ACT EMIS DE:
INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 478 din 2 iunie 2006
In temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale,
republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 957/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică,
ţinând seama de cerinţele Directivei Consiliului
89/130/CEE-Euratom din 13 februarie 1989 privind armonizarea calculului
produsului naţional brut la preţul pieţei;
având în vedere Hotărârea Comitetului de avizare
metodologică nr. 1 din 17 mai 2006,
preşedintele Institutului Naţional de Statistică emite următorul ordin:
Art. 1. - Obiectul prezentului
ordin este de a stabili Metodologia trecerii de la produsul intern brut la
venitul naţional brut, conform cerinţelor Directivei Consiliului 89/130/CEE-Euratom.
Art. 2. - Metodologia menţionată la art. 1 este
prezentată în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Institutul Naţional de Statistică va asigura
actualizarea metodologiei în funcţie de legislaţia europeană.
Art. 4. - (1) Prezentul ordin va fi pus în aplicare de
compartimentul de specialitate din cadrul Institutului
Naţional de Statistică.
(2) Prevederile prezentului ordin devin obligatorii
pentru statistica oficială din România.
Art. 5. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă orice alte dispoziţii contrare.
p. Preşedintele Institutului Naţional de Statistică,
Cristian Nicolae Stanică
ANEXA
METODOLOGIA trecerii de la produsul intern brut la
venitul naţional brut
I. Implementarea Sistemului european de conturi în
România
Un obiectiv esenţial al procesului de perfecţionare a
sistemului informaţional statistic din ţara noastră l-a constituit introducerea
în practica statistică a Sistemului conturilor naţionale, începând cu anul
1990.
In procesul de introducere a Sistemului european de
conturi (SEC) 79, utilizat pe plan european la
acea dată, s-a optat nu pentru însuşirea treptată a acestuia, folosindu-se în
paralel conceptele vechiului sistem al producţiei materiale (SPM), ci pe renunţarea dintr-o dată la
SPM, începând cu anul 1991, şi concentrarea resurselor spre accelerarea
introducerii SEC. Această decizie nu s-a limitat la considerente strict
statistice, ea fiind mai ales o modalitate de asigurare a unui sistem informaţional
statistic capabil să ofere factorilor de decizie macroeconomică elemente mult
mai ample şi relevante în analiza şi proiectarea proceselor economice în
perioada de tranziţie. Astfel, primele conturi naţionale, elaborate pentru anii
1989 - 1990, au fost realizate prin adaptarea informaţiilor existente,
colectate şi prelucrate pentru a satisface cerinţele metodologice ale SPM, la
cerinţele metodologice ale SEC 79. Incepând cu anul 1991 estimările au fost
realizate numai pe baza metodologiei SEC. Pe parcursul anului 1991 au fost, de
asemenea, revizuiţi indicatorii produşi conform SPM pentru perioada 1980-1988
şi transformaţi în agregate SEC.
Se poate afirma cu certitudine că elaborarea conturilor
naţionale şi calcularea principalelor agregate specifice contabilităţii
naţionale au avut implicaţii în întreg sistemul informaţional statistic.
Procesul de implementare a conturilor naţionale s-a
materializat prin elaborarea, pentru prima dată în România, a celor două tabele
economice de sinteză ale contabilităţii naţionale - Tabelul intrări-ieşiri şi
Tabelul economic de ansamblu - şi prin calcularea unui nou indicator de sinteză
- Produsul intern brut (PIB).
1. Etapele procesului
de implementare a SEC în România
Avându-se în vedere o multitudine de aspecte legate de
acţiunile realizate, sursele de date disponibile, particularităţile perioadei
de tranziţie, multiplele modificări legislative şi nu în ultimul rând gradul de formare a personalului implicat
în această activitate, se poate aprecia că procesul de implementare a
conturilor naţionale în România a parcurs 4 etape distincte, şi anume:
Prima etapă: corespunzătoare
perioadei 1989 - 1990, când s-a realizat o conversie a indicatorilor agregaţi
din SPM în SEC, prin efectuarea unor ajustări şi corecţii ale sferei de
cuprindere şi ale conţinutului indicatorilor. Pentru fiecare dintre aceşti ani
au fost elaborate un tabel intrări-ieşiri (77/), în preţuri curente şi
constante, şi un tabel economic de ansamblu (TEA), în preţuri curente.
A doua etapă: corespunzătoare
perioadei 1991-1992, în care s-a urmărit aplicarea strictă a principiilor
metodologice ale SEC 79 şi a fost demarat procesul de adaptare a surselor de
date statistice existente la necesităţile de realizare a conturilor naţionale.
Un impact pozitiv, în acest sens, l-au avut şi îmbunătăţirile aduse
formularelor de bilanţ contabil al agenţilor economici, pe de o parte, şi
perfecţionarea clasificaţiei bugetare şi o mai bună structurare a dării de
seamă privind execuţia bugetului public, pe de altă parte.
A treia etapă: care corespunde perioadei 1993-1997 şi care a fost caracterizată
printr-o problematică diferită, legată de:
- rata înaltă a inflaţiei,
care a atins cel mai ridicat nivel în anul 1993;
- demararea procesului de privatizare;
- introducerea taxei pe
valoarea adăugată de la 1 iulie 1993;
- modificarea sistemului
contabilităţii de întreprindere prin introducerea noului plan contabil la 1 ianuarie 1994;
- introducerea unor noi surse
de date statistice: Ancheta anuală în întreprinderi (1993), Ancheta forţei de
muncă (1993), Ancheta integrată în gospodării (1993).
A patra etapă: începută
în anul 1998, are ca element dominant trecerea de la metodologia SEC 79 la cea
prevăzută de SEC 95.
Pentru a asigura legătura dintre seriile de date
calculate conform vechii metodologii şi cele estimate conform celei noi, anul
1998 a fost ales ca an de legătură, conturile naţionale pentru acest an fiind elaborate
pe baza ambelor metodologii.
2. Metodele de calcul ale produsului intern brut (PIB)
Produsul intern brut (PIB), principalul agregat macroeconomic al contabilităţii naţionale,
reprezintă rezultatul final al activităţii de producţie a unităţilor
producătoare rezidente. Acesta se calculează prin următoarele metode:
a) metoda de producţie:
PIB = VAB + IP + TV - SP,
în care:
PIB = produsul intern brut (preţ de piaţă);
VAB = valoarea adăugată brută (preţ de bază);
IP = impozite pe produse;
TV = taxe vamale (drepturi asupra importurilor);
SP = subvenţiile pe produse;
b) metoda cheltuielilor:
PIB = CF + FBCF + VS + (E-I),
în care:
CF = consumul final efectiv;
FBCF = formarea brută de capital fix;
VS = variaţia de stoc;
E = exporturile de bunuri şi
servicii;
I = importurile de bunuri şi
servicii;
c) metoda veniturilor:
PIB = R + EBE + AIP - ASP + IP + TV - SP,
în care:
R = remunerarea salariaţilor;
EBE = excedentul brut de exploatare;
AIP = alte impozite pe producţie;
ASP = alte subvenţii pe producţie;
IP = impozite pe produse;
TV = taxe vamale;
SP = subvenţiile pe produse.
3. Versiunile conturilor
naţionale anuale
Construirea conturilor naţionale anuale presupune
realizarea mai multor versiuni ale acestora: Varianta definitivă, care presupune:
- elaborarea secvenţei
complete de conturi nefinanciare ale sectoarelor instituţionale prevăzute de
SEC şi a tabelului de sinteză a sectoarelor instituţionale, Tabelul conturilor
economice integrate (SEC 95);
- realizarea echilibrului
resurse-utilizări, în preţuri curente şi constante (ale anului precedent),
pentru 105 produse;
- elaborarea TII, în preţuri
curente şi constante, pe 105 ramuri x 105 produse;
- realizarea arbitrajului
dintre indicatorii sectoarelor instituţionale şi cei ai ramurilor de
activitate. Ca rezultat, cele două tabele de sinteză ale conturilor naţionale nefinanciare
sunt realizate în deplină concordanţă.
Pentru elaborarea variantei definitive a conturilor
naţionale se utilizează surse de date anuale detaliate (surse statistice, financiar-contabile, administrative).
Varianta definitivă a conturilor naţionale anuale este
disponibilă la 2 ani de la încheierea anului de referinţă.
Varianta semidefinitivă, care constă în calcularea PIB în preţuri curente şi constante prin
metoda de producţie şi metoda cheltuielilor. Datele sunt publicate la un an de
la încheierea anului de referinţă. La baza calculelor stau aceleaşi surse de
date utilizate pentru varianta definitivă, dar gradul de detaliere este mai
redus.
Varianta provizorie, care constă în calcularea PIB în preţuri
curente şi constante prin metoda de producţie şi metoda cheltuielilor. Datele
sunt publicate la 75 de zile de la încheierea anului de referinţă. La baza
calculelor stau surse de date infraanuale, precum şi o serie de estimări.
II. Venitul naţional brut
(VNB)
1. Cadrul general al tranziţiei de la PIB la VNB
Venitul naţional brut (VNB) la preţurile pieţei reprezintă ansamblul veniturilor primare
primite de către unităţile instituţionale rezidente: remunerarea salariaţilor,
impozitele pe producţie şi importuri minus subvenţiile, veniturile din proprietate
(cele de primit minus cele de plătit), excedentul de exploatare (brut) şi
venitul mixt (brut). VNB la preţurile pieţei este egal cu PIB diminuat cu
veniturile primare vărsate de unităţile rezidente către unităţile nerezidente,
la care se adaugă veniturile primare primite de la „Restul lumii" către
unităţile rezidente.
VNB este un nou sold contabil, specific SEC 95, identic
din punct de vedere conceptual cu produsul naţional brut calculat pe baza SEC 79.
Intreaga secvenţă de conturi a tuturor sectoarelor
instituţionale, în preţuri curente, împreună cu sectorul „Restul lumii",
este inclusă în broşura de conturi naţionale, publicată anual de Institutul
Naţional de Statistică. VNB a fost estimat începând cu anul 1998, odată cu
implementarea sistemului de conturi SEC 95 în România.
VNB poate fi, în mărime absolută, mai mare sau mai mic
decât PIB, modificările sale fiind influenţate de valorile veniturilor primare
primite ori transferate de la sau către „Restul lumii".
Procesul de calcul privind tranziţia de la conceptul de
PIB la cel de VNB este direct legat de estimările realizate pentru conturile
sectorului instituţional „Restul lumii". Acest sector nu este caracterizat
de o funcţie specifică sau de anumite resurse principale: acesta grupează unităţile
nerezidente atâta timp cât acestea întreţin tranzacţii economice cu unităţile
instituţionale rezidente. Conturile specifice ale acestui sector oferă o
imagine de ansamblu a legăturilor economice ale ţării cu „Restul lumii".
„Restul lumii" nu este un sector instituţional ca
atare, dar joacă un rol analog în structura conturilor naţionale. In cadrul
acestui sector se disting următoarele grupe de conturi:
a) conturile operaţiunilor curente;
b) conturile de acumulare;
c) conturile de patrimoniu.
Aceste conturi sunt stabilite din punctul de vedere al
sectorului „Restul lumii". De aceea, o resursă pentru acest sector
reprezintă o utilizare pentru economia totală (naţională) şi invers. De
asemenea, un activ financiar deţinut de „Restul lumii" reprezintă un pasiv
pentru economia totală şi invers (cu excepţia aurului monetar şi a drepturilor
speciale de tragere).
Unităţile rezidente sunt
acele unităţi care au un centru de interes economic pe teritoriul României, iar unităţile
nerezidente sunt cele ce au centrul de interes
economic în afara României. Toate unităţile angajate în activităţile economice
în România pentru o perioadă prelungită (cel puţin un an) sunt considerate
rezidente pentru România. Membrii gospodăriilor populaţiei continuă să aibă un
centru de interes economic în ţara de origine chiar dacă pleacă în afară pentru
perioade de timp scurte, cum ar fi lucrătorii sezonieri, lucrătorii ce trec
zilnic graniţa pentru a lucra în afara ţării, turiştii, studenţii etc. In cazul
unităţilor care sunt în principal angajate în consum (gospodăriile), conturile
naţionale din România consideră drept rezidenţi şi includ în cadrul
gospodăriilor rezidente următoarele categorii: lucrătorii de frontieră,
lucrătorii sezonieri (care stau în afara ţării mai puţin de un an), turiştii,
pacienţii, studenţii, oficialii în vizite de lucru, oamenii de afaceri,
comercianţii, artiştii şi membrii echipajelor ce călătoresc în afara ţării.
Cazurile de personal local recrutat care lucrează în enclave extrateritoriale
ale guvernelor străine, personalul instituţiilor Uniunii Europene,
reprezentanţii oficiali, civili sau militari, ai guvernului unei ţări stabiliţi
în enclavele teritoriale sunt izolate şi nu sunt încă specifice României (acestea trebuie avute în vedere conform SEC 95).
Sursa de date cea mai importantă utilizată pentru
calculul conturilor sectorului instituţional „Restul lumii" şi a VNB o
reprezintă balanţa de plăţi. Incepând cu anul 2004, anchetele anuale privind
investiţiile străine directe (ISD) interne vor permite o măsurare mai bună a fluxurilor şi stocurilor
de investiţii directe, ceea ce va duce la o îmbunătăţire a estimărilor
veniturilor din proprietate utilizate în calculul VNB.
2. Balanţa de plăţi
Cadrul general
Instituţia responsabilă pentru elaborarea balanţei de
plăţi şi a statisticilor poziţiei investiţionale internaţionale a României este
Banca Naţională a României (BNR), prin Direcţia statistică. Metodologia de elaborare a balanţei de
plăţi are la bază recomandările celei de-a cincea ediţii a Manualului de
balanţă de plăţi al Fondului Monetar Internaţional (BPM 5), 1993. Datele de
balanţă de plăţi se elaborează şi se publică lunar, trimestrial şi anual. BNR,
fiind banca centrală, poate acţiona independent de Guvern şi poate coopera cu
autorităţile publice centrale şi locale în vederea realizării obiectivelor
sale. Conducerea BNR este stabilită de Parlamentul României.
Cadrul legal pentru calculul balanţei de plăţi este
oferit de Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României care,
în cap. II art. 9 lit. a)
împuterniceşte BNR să solicite informaţiile necesare pentru elaborarea balanţei
de plăţi. In cazul nerespectării cerinţelor legale, BNR poate emite
avertismente şi aplica amenzi asupra agenţilor raportori.
In perioada aprilie 1994 - iunie 2005, instituţiile de
credit rezidente au raportat la BNR date statistice pentru elaborarea balanţei
de plăţi în baza Circularei BNR nr. 7/1994 „Norme metodologice privind
înregistrarea şi raportarea operaţiunilor valutare reprezentând tranzacţii ce
se includ în Balanţa de plăţi externe". Potrivit prevederilor circularei,
instituţiile de credit erau responsabile cu identificarea şi codificarea
tranzacţiilor de natura balanţei de plăţi potrivit metodologiei de balanţă,
aplicarea principiului dublei intrări a tranzacţiilor în balanţă. Datele de
balanţă de plăţi raportate de instituţiile de credit, precum şi alte surse
(Autoritatea Naţională a Vămilor, Ministerul Finanţelor Publice etc.) erau
colectate în cadrul Serviciului balanţă de plăţi, care ţinea legătura cu
raportorii şi era responsabil de aspectele metodologice.
De la 1 ianuarie 2005 a început să funcţioneze un nou
sistem de colectare a datelor pentru elaborarea balanţei de plăţi, al cărui
cadru legal este reprezentat de Norma BNR nr. 2/2004 privind raportarea la
Banca Naţională a României a unor operaţiuni valutare, precum şi de Norma BNR
nr. 4/2004 privind raportarea statistică la BNR a datelor pentru elaborarea
balanţei de plăţi a României.
Pentru elaborarea balanţei de
plăţi, BNR cooperează cu Autoritatea Naţională a Vămilor (ANV) şi cu Institutul Naţional de
Statistică (INS) privind
statisticile comerţului exterior. Clasificările şi definiţiile privind
statisticile comerţului exterior sunt în mare măsură în conformitate cu
recomandările BPM 5. In domeniul conturilor naţionale sunt utilizate
principiile SEC 95.
De asemenea, potrivit Convenţiei de cooperare dintre
BNR şi INS, stabilită pentru a dezvolta fluxurile de informaţii dintre cele
două instituţii, BNR furnizează INS balanţa de plăţi lunar, precum şi datele
revizuite de balanţă de plăţi, atunci când acestea sunt disponibile.
Sistemul de colectare a datelor
Sistemul de colectare a datelor pentru elaborarea
balanţei de plăţi, în vigoare până la 1 ianuarie 2005, a fost un sistem de tip
ITRS (International Transaction Reporting System), bazat pe colectarea datelor
prin intermediul sistemelor de plăţi ale instituţiilor de credit. Băncile
transmiteau lunar informaţii referitoare la tranzacţiile derulate în nume şi
cont propriu cu nerezidenţii, precum şi la tranzacţiile derulate în numele
clienţilor, în mod agregat. Balanţa de plăţi se elabora şi se publica lunar şi
cuprindea date cumulate de la începutul anului până în perioada de raportare.
Pentru anumite componente ale
balanţei de plăţi s-au utilizat surse de date adiţionale:
- ANV şi INS pentru
informaţii privind balanţa comercială;
- casele de schimb pentru turism;
- sistemul de management şi
analiză financiară al datoriei externe (DMFAS): o bază de date utilizată pentru
a monitoriza datoria externă a României. Baza de date este administrată în
comun de către Ministerul Finanţelor Publice (pentru partea de datorie publică)
şi de Banca Naţională a României (pentru partea de datorie privată).
Informaţiile sunt introduse tranzacţie cu tranzacţie. Sunt, de asemenea,
disponibile date referitoare la emisiuni de obligaţiuni pe pieţele externe,
dobânzi, trageri, rambursări;
- bilanţul BNR, pentru
estimarea activelor de rezervă (eliminându-se influenţele de curs);
- bilanţurile monetare ale
băncilor comerciale, pentru determinarea activelor pe termen scurt şi pasivelor
băncilor.
Aplicarea principiului înregistrării veniturilor la
valoarea datorată („accrual principie") este limitată de faptul că, în
cadrul unui sistem de balanţă de plăţi bazat pe sistemele de plăţi ale
instituţiilor de credit, tranzacţiile sunt colectate la valoarea efectiv
plătită şi nu la cea datorată.
Pentru înregistrarea dobânzilor datorate, generate de
datoria externă, se au în vedere măsuri pentru îmbunătăţirea software-ului
utilizat, care să permită calculul dobânzii datorate pentru fiecare tip de
credit în perioada de raportare.
In perioada 1994 - aprilie 2003 datele de balanţă de
plăţi au fost calculate în USD, iar începând cu luna
iunie 2003, în euro.
Tranzacţiile denominate în alte valute sunt
transformate în euro la cursul de schimb de la data tranzacţiei. Pentru datele
obţinute din bilanţuri sunt utilizate ratele de schimb de la sfârşitul
perioadei.
In cadrul vechiului sistem de
colectare a datelor repartizarea geografică este disponibilă pentru balanţa
comercială, precum şi pentru informaţiile obţinute din DMFAS (împrumuturi şi
credite primite pe termen mediu şi lung, obligaţiuni etc).
Raportorii sunt următorii:
1. Instituţiile de credit
rezidente
2. Autoritatea monetară (date privind activele de
rezervă şi alte tranzacţii ale autorităţii monetare cu nerezidenţii)
3. Administraţia publică:
- cheltuielile misiunilor
diplomatice române în străinătate, primite o dată pe an de la Ministerul Afacerilor Externe;
- informaţii privind finanţarea
nerambursabilă, de la Ministerul Finanţelor Publice (MFP);
- anularea datoriilor
guvernamentale;
- datoria externă publică şi
public garantată, disponibilă de la MFP.
Balanţa de plăţi se elaborează lunar de către Direcţia
statistică a BNR şi este diseminată la aproximativ 45 de zile de la sfârşitul
perioadei de referinţă. Datele anuale revizuite sunt disponibile în aproximativ
6 luni de la sfârşitul anului.
Caracteristici ale noului sistem de colectare a datelor pentru balanţa de plăţi
Incepând cu 1 ianuarie 2005 a început să funcţioneze un
nou sistem de colectare a datelor pentru elaborarea balanţei de plăţi. Noul
sistem este, de asemenea, un sistem de raportare indirectă, bazat pe colectarea
datelor prin intermediul sistemelor de plăţi ale instituţilor de credit şi
completat cu raportări directe, precum şi cu cercetarea statistică privind
investiţiile directe ale nerezidenţilor în România.
Instituţiile de credit raportează tranzacţiile derulate
cu nerezidenţii în nume şi pe cont propriu în mod agregat, în funcţie de natura
tranzacţiei, de valută şi de ţara partenerului nerezident.
Clienţii băncilor declară tranzacţiile cu nerezidenţii
în formulare statistice speciale: unele pentru încasări (Declaraţie de încasare
externă „DIE"), unele pentru plăţi (Declaraţie/Dispoziţie de plată externă
„DPE"). Pentru a reduce efortul clienţilor, precum şi al instituţiilor de
credit, BNR a elaborat „Ghidul pentru descrierea tranzacţiilor în formularele
DIE şi DPE", cu ajutorul căruia clienţii pot completa rubrica „descrierea
tranzacţiei" selectând una dintre sintagmele prezentate în ghid, potrivită
tipului de operaţiune derulat cu nerezidenţii. Băncile raportează electronic
tranzacţiile clienţilor lor, în sistem tranzacţie-cu-tranzaţie, pentru a putea
fi verificate şi, în final, validate de către BNR.
In cadrul noului sistem de colectare a datelor sunt
disponibile informaţiile privind repartizarea geografică a operaţiunilor.
Persoanele juridice care au conturi deschise la instituţii de credit nerezidente raportează direct
către BNR - Direcţia statistică tranzacţiile derulate prin aceste conturi.
Cercetarea statistică privind investiţiile străine
directe (ISD) a fost lansată în anul 2004, pentru anul 2003, urmând a fi
derulată anual, în mod regulat.
Imbunătăţirile aduse prin noul sistem de colectare a
datelor de balanţă de plăţi au drept scop creşterea calităţii datelor din
balanţă, cu consecinţe pozitive privind calculul indicatorului VNB.
3. Trecerea de la balanţa de plăţi la indicatorii conturilor naţionale
Trecerea de la indicatorii
balanţei de plăţi la cei ai conturilor naţionale este evidenţiată în tabelul*)
următor. Tranzacţiile referitoare la servicii şi venituri, preluate din balanţa
de plăţi, sunt înregistrate la valoarea efectiv plătită si sunt utilizate
direct în conturile naţionale.
*) Tabelul este reprodus în facsimil.
Trecerea de la indicatorii balanţei de plăţi la agregatele
conturilor naţionale
Indicatorii Balanţei de plăti
|
Credit (Utilizări)
|
Debit (Resurse)
|
1. CONTUL CURENT
|
|
|
A. Bunuri şl servicii
|
P6
|
P7
|
a. Bunuri (FOB exporturi - FOB importuri)
|
P61
|
P71
|
b. Servicii
|
P62
|
P72
|
- transport
|
|
|
- turism
|
|
|
- alte servicii
|
|
|
B. Venituri
|
|
|
- din muncă/remunerarea salariaţilor
|
D1
|
D1
|
- din investiţii străine directe
|
D421
|
D421
|
- din investiţii de portofoliu
|
D421
|
D421
|
- din alte investiţii de capital (dobânzi)
|
D41
|
D41
|
C. Transferuri curente
|
|
|
-Administraţia publică
|
|
|
- subvenţii acordate/primite pentru a
susţine bugetul curent; contribuţii guvernamentale la bugetele organizaţiilor
internaţionale etc.
|
D74, D99
|
D74
|
- venituri din impozite, amenzi,
penalităţi, etc.
|
D51
|
|
- plăţi pentru burse şcolare şi alte transferuri similare
|
|
D74, D75
|
- plăţi pentru taxe de membru a organizaţiilor non-guvernamentale
şi alte transferuri curente
|
|
|
- Alte sectoare
|
|
|
- transferuri în numerar realizate de
către lucrătorii străini către rezidenţii ce aparţin economiei anterioare a
lucrătorilor
|
D75
|
|
- pensii, succesiuni etc.
|
D99
|
|
- contribuţii la organizaţiile religioase, ştiinţifice, culturale
şi de caritate, donaţii, ajutoare, subvenţii, etc.
|
D74, D75
|
D75
|
- impozite pe venit şi patrimoniu, amenzi, impozite, contribuţii
de plată către guvernările străine
|
|
D74
|
- premii câştigate de nerezidenţi
|
|
D75
|
- burse şcolare şi alte ajutoare similare, rambursări de
impozite, pensii necontractuale şi alte beneficii primite de la guvernele
străine
|
D75
|
|
- alte transferuri monetare între rezidenţi şi nerezidenţi
|
D75
|
D75
|
|
|
|
2. CONTUL DE CAPITAL ŞI FINANCIAR
|
|
|
Din care:
|
|
|
a. Transferuri de capital
|
D99
|
|
-Administraţia publică
|
|
|
- Alte sectoare
|
|
|
Contul ce face tranziţia de la PIB la VNB şi include
datele privind sectorul „Restul lumii" este „Contul de alocare a
veniturilor primare". Soldul acestui cont îl reprezintă soldul veniturilor
primare (la nivelul fiecărui sector instituţional)A/NB (la nivelul economiei totale).
O importanţă deosebită pentru calculul tranziţiei de la
PIB la VNB o au veniturile. Din acest punct de vedere trebuie precizat momentul
înregistrării acestor venituri, care sunt: venituri din muncă, venituri din
investiţii directe, venituri din investiţii de portofoliu, venituri din alte
investiţii de capital. In principiu, toate fluxurile ce se referă la venituri
din investiţii trebuie înregistrate la momentul la care trebuie plătite şi nu
la momentul plăţii efective. Potrivit metodologiei de balanţă de plăţi,
dividendele se înregistrează în momentul la care sunt repartizate şi nu la
momentul plăţii efective. Pentru dobânzi, dacă plăţile se referă la o perioadă
de timp egală sau înainte de perioada acoperită de statisticile balanţei de
plăţi, atunci acestea trebuie înregistrate când devin scadente, nu când sunt
efectiv plătite. Dacă plata dobânzii se referă la o perioadă de timp după
perioada de referinţă a balanţei de plăţi, atunci trebuie împărţită
proporţional de-a lungul duratei de viaţă a instrumentului.
Atunci când acumularea venitului este înregistrată în
alte perioade decât cea a plăţii efective, o intrare contabilă în contul
financiar trebuie compensată cu o intrare de venit în contul curent. Acest
drept financiar este anulat la momentul la care dobânda este efectiv plătită.
In timp ce datele privind veniturile din muncă,
veniturile din investiţii directe şi de portofoliu, precum şi dobânzile încasate
din creditele acordate nerezidenţilor sunt raportate de instituţiile de credit,
dobânzile plătite la creditele financiare şi comerciale pe termen mediu şi lung
sunt preluate din DMFAS.
Capitolul „Transferuri curente" al balanţei de
plăţi este important pentru calculul secvenţei de conturi din Tabelul
conturilor economice integrate şi, în particular, pentru tranziţia de la VNB la
venitul disponibil brut. Contul de capital şi financiar este important pentru
calculul contului variaţiilor nete ale patrimoniului datorate economisirii şi
transferurilor de capital din Tabelul conturilor economice integrate al
sistemului de conturi naţionale româneşti.
Remunerarea salariaţilor (D. 1)
Datele pentru sectorul gospodăriile populaţiei (S.14)
corespund cu totalul remunerării plătite de sectoarele instituţionale interne
ale ţării către persoanele angajate, rezidente sau nerezidente (din contul de
exploatare), plus remunerarea rezidenţilor care lucrează în afară minus
remunerarea nerezidenţilor care lucrează în economia naţională.
Datele pentru „Restul lumii" sunt luate direct din
conturile balanţei de plăţi, fără nici o altă ajustare.
Veniturile din muncă sunt raportate de către
instituţiile de credit şi includ salariile şi compensaţiile plătite
rezidenţilor români de către angajatorii nerezidenţi pentru munca sezonieră sau
pe termen scurt (mai puţin de un an), precum şi salariile şi compensaţiile
plătite salariaţilor nerezidenţi de către angajatorii rezidenţi.
In noul sistem de balanţă de plăţi (implementat din
ianuarie 2005) noi surse de date au devenit disponibile, incluzând tranzacţiile
realizate prin conturile deschise de rezidenţi în străinătate şi unele
informaţii referitoare la cheltuielile ambasadelor României din străinătate.
Totuşi, în sistemele de balanţă de plăţi bazate pe
utilizarea sistemelor de plăţi ale băncilor, distincţia dintre veniturile din
muncă şi transferurile lucrătorilor din străinătate este în unele cazuri foarte
greu de realizat. In practică, persoanele ce lucrează în afară pot transfera
bani către familiile lor sub formă de numerar, mai degrabă decât prin sistemul
bancar (canale oficiale).
De asemenea, limitările acestor sisteme determină ca
impozitele şi contribuţiile sociale plătite de către angajatorii nerezidenţi în
numele salariaţilor să nu poată fi evidenţiate în balanţa de plăţi şi, în
consecinţă, în conturile sectorului „Restul
lumii".
Ambasadele României din străinătate raportează lunar la
BNR principalele tipuri de cheltuieli în străinătate, aprobate conform
bugetului Ministerului Afacerilor Externe. Sunt incluse astfel anumite sume
reprezentând salariile plătite nerezidenţilor, dar aceste sume nu pot fi
identificate separat în prezent. Mai multe investigaţii împreună cu Ministerul
Afacerilor Externe trebuie realizate pentru a determina modalităţile prin care
aceste date se pot obţine.
In ceea ce priveşte misiunile militare româneşti în
afară, sunt disponibile numai informaţiile privind salariile personalului
rezident. Salariile plătite nerezidenţilor pentru serviciile prestate nu sunt
disponibile în noul sistem. In acest moment România nu are baze militare
proprii în afara ţării, organizând numai misiuni militare sezoniere. Anumite
surse de date alternative potenţiale (cum ar fi ancheta forţei de muncă,
numărul de lucrători nerezidenţi etc.) vor fi investigate de către INS pentru a
obţine mai multe informaţii.
In vederea îmbunătăţirii
estimării veniturilor din muncă vor fi întreprinse cercetări privind:
- posibilitatea ca informaţiile
privind veniturile din muncă încasate de rezidenţii români în străinătate să
fie disponibile de la ţările partenere, cum ar fi Germania, Italia, Spania, Ungaria etc;
- posibilitatea ca ambasadele
străine din România să ofere informaţii privind salariile plătite personalului
salariat local.
Impozitele pe producţie şi importuri (D.2)
Secvenţa de conturi „Alocarea veniturilor primare"
include, de asemenea, indicatorul D.2 (impozite pe producţie şi importuri), dar
acesta nu este relevant pentru tranziţia de la PIB la VNB pentru România,
deoarece datele nu sunt disponibile pentru conturile sectorului „Restul
lumii".
In prezent, impozitele nu sunt
înregistrate în balanţa de plăţi din România sau în tranziţia PIB-VNB. Din
momentul în care România va adera la Uniunea Europeană, aceste tipuri de taxe
pe producţie şi importuri ar trebui înregistrate în conturile „Restului
lumii".
Verificări trebuie întreprinse împreună cu Ministerul
Finanţelor Publice pentru a stabili dacă datele vor fi disponibile din momentul
aderării la Uniunea Europeană, precum şi modul de înregistrare a acestor
tranzacţii.
Subvenţiile (D.3)
„Contul de alocare a veniturilor primare" din Tabelul conturilor economice integrate nu cuprinde
pentru moment subvenţiile primite sau plătite către „Restul lumii". Prin
urmare, astfel de subvenţii nu sunt evidenţiate în calculul tranziţiei de la
PIB la VNB.
Din momentul aderării României la Uniunea Europeană,
moment în care economia va putea beneficia de astfel de subvenţii, sumele
respective vor fi înregistrate în conturile sectorului „Restul lumii" (şi
în balanţa de plăţi). Verificări trebuie întreprinse împreună cu Ministerul
Finanţelor Publice pentru a stabili sursa acestor informaţii, pentru includerea
lor în statisticile oficiale din momentul aderării la Uniunea Europeană, precum
şi modul lor de înregistrare.
Dobânzile către/de la „Restul lumii" (D.41)
Incasările şi plăţile de dobânzi sunt identificate
pentru toate tipurile de instrumente financiare - împrumuturi, (inclusiv
împrumuturi mamă-fiică, leasing financiar), credite comerciale şi depozite,
valori mobiliare, instrumente ale pieţei monentare. Dobânzile sunt, de
asemenea, înregistrate în contul de venituri al balanţei de plăţi în funcţie de
sectorul instituţional (autoritatea monetară, administraţii publice, sectorul
bancar, alte sectoare).
Principala sursă de date pentru colectarea
informaţiilor referitoare la dobânzile încasate de la nerezidenţi, precum şi
pentru dobânzile plătite la credite şi depozite pe termen scurt o constituie
raportările sectorului bancar. Dobânzile plătite pentru împrumuturile pe termen
lung primite de la nerezidenţi sunt preluate din DMFAS (Sistemul de management
şi analiză financiară al datoriei externe), ce conţine detalii privind
derularea împrumuturilor pe termen lung primite de la nerezidenţi (inclusiv
tranzacţii cu valori mobiliare
de natura datoriei). In lipsa unui software dedicat estimării dobânzilor
datorate în fiecare perioadă de raportare, pentru fiecare credit, fluxurile de
dobânzi plătite la împrumuturile pe termen lung se înregistrează la valoarea
efectiv plătită şi nu la cea datorată („accrued"). Această limitare ar
putea fi soluţionată de o versiune îmbunătăţită a DMFAS.
Este de aşteptat o creştere a calităţii datelor privind
dobânzile aferente tuturor tipurilor de instrumente financiare ca urmare a
implementării noului sistem de colectare a datelor, datorită monitorizării
acestora în sistem tranzacţie-cu-tranzacţie. DMFAS poate fi utilizat pentru
validarea şi verificarea fluxurilor dobânzilor raportate prin sistemul de
balanţă.
Pentru estimarea dobânzilor, numai elementul „alte
investiţii de capital (dobânzi)", inclus în totalul dobânzilor din balanţa
de plăţi, este luat în calculul VNB. Indicatorul este obţinut din valorile în
euro ale balanţei de plăţi trimestriale. Pentru fiecare valoare trimestrială în
euro a poziţiei „Venituri din alte investiţii de capital (dobânzi)" este
aplicată rata medie de schimb valutar trimestrială. Valorile obţinute sunt
însumate pentru a obţine valoarea anuală, care este apoi convertită în euro.
Astfel, este obţinută o rată medie anuală de schimb, care este apoi aplicată
asupra valorilor totale ale creditelor şi debitelor în euro, rezultând valoarea
totală în monedă naţională a dobânzilor ce sunt incluse în conturile naţionale.
Această metodă este utilizată pentru a elimina modificările structurale care
pot apărea pe parcursul anului pentru toţi indicatorii balanţei de plăţi
utilizaţi în calculul conturilor naţionale. Datorită acestui fapt, eventuala
transformare a sumelor referitoare la poziţia „Venituri din alte investiţii de
capital (dobânzi)" din balanţa de plăţi în monedă naţională ar conduce la
mici diferenţe faţă de sumele în lei înregistrate pentru indicatorul D.41 în
conturi naţionale pentru sectorul „Restul lumii".
Venituri distribuite ale societăţilor - dividende
(D.421)
Indicatorul D.421 „dividende" se obţine din datele
înregistrate la poziţiile „venituri din investiţii directe" şi „venituri
din investiţii de portofoliu" din balanţa de plăţi. Din cele două poziţii
din balanţa de plăţi se includ numai veniturile din proprietate, excluzându-se
veniturile din instrumente de natura datoriei.
Incepând cu anul 2003, datele
anuale privind dividendele repartizate investitorilor direcţi nerezidenţi sunt
preluate din „Cercetarea statistică privind investiţiile străine directe în
România", lansată de BNR în colaborare cu INS. Cercetarea statistică
asigură datele necesare determinării investiţiilor străine directe pe
principalele activităţi ale economiei naţionale, pe regiuni de dezvoltare şi pe
ţări de provenienţă. Totodată, rezultatele cercetării statistice sunt utilizate
la estimarea datelor privind investiţiile străine directe din anul următor.
Profitul reinvestit din investiţii străine directe
(D. 43)
Investiţii străine directe (ISD) în România
Până în anul 2003, ISD din balanţa de plăţi nu
includeau valoarea profitului reinvestit. Ulterior, această omisiune a fost
corectată prin utilizarea datelor rezultate din „Cercetarea statistică privind
investiţiile străine directe în România", cu periodicitate anuală.
Cercetarea statistică se bazează pe Registrul ISD, creat prin combinarea
informaţiilor din două surse administrative. Registrul comerţului şi Registrul
statistic al afacerilor (REGIS). Obiectul cercetării statistice ISD îl
constituie întreprinderile cu investiţie străină directă (minimum 10%
participare a capitalului străin). Colectarea informaţiilor se efectuează prin
intermediul chestionarelor, iar sursa pentru completarea acestora o constituie
bilanţul contabil şi alte evidenţe financiar-contabile.
Cercetarea statistică permite calcularea profitului
reinvestit ca diferenţă între profitul net şi dividendele repartizate. Intrucât
întreprinderile de investiţie directă nu pot încă furniza informaţii distincte
referitoare la profitul operaţional şi cel excepţional (care ar trebui exclus
din calculul profitului reinvestit), pentru moment nu se poate determina
profitul operaţional (din activitatea de bază) conform standardelor
internaţionale.
Investiţii directe ale rezidenţilor în străinătate
ITRS reprezintă principala sursă de date pentru
fluxuri, stocurile fiind determinate prin cumularea fluxurilor. De aceea, în
balanţa de plăţi nu sunt înregistrate informaţii privind profitul reinvestit
aferent investiţiilor directe ale rezidenţilor în străinătate. BNR
intenţionează să realizeze o cercetare statistică anuală privind ISD ale
rezidenţilor în străinătate, care va permite determinarea ISD şi a veniturilor
conexe.
Venituri din proprietate atribuite asiguraţilor (D.
44)
Indicatorul „Venituri din proprietate atribuite
asiguraţilor" (D.44) nu este în prezent inclus în conturile naţionale.
Intrucât metodologia de elaborare a balanţei de plăţi nu prevede identificarea
distinctă a acestor tipuri de tranzacţii în cadrul poziţiei „Asigurări",
nu este posibilă estimarea acestui tip de flux. Pentru a stabili oportunitatea
includerii acestor venituri este necesară evaluarea activităţii companiilor de asigurare din România.
Acest proces se va desfăşura în două etape:
- determinarea lui D.44 pe ansamblul
economiei, pornind de la modalitatea de înregistrare a acestor informaţii în
contul de profit şi pierderi ale companiilor de asigurare;
- sectorizarea lui D.44 pe
intern şi „Restul lumii".
Pentru aceasta, în contul de profit şi pierderi al
companiilor de asigurare trebuie identificate separat fondurile proprii,
respectiv rezervele tehnice care reprezintă active ale deţinătorilor de poliţe
de asigurare. In veniturile din proprietate atribuite deţinătorilor de poliţe
de asigurare trebuie incluse numai încasările din investirea rezervelor
tehnice.
Chirii (D. 45)
Acest indicator cuprinde următoarele elemente:
- chirii pe terenuri, reprezentând chiria pe care un proprietar funciar o primeşte de la locatar.
Nu se includ chiriile pe clădirile sau locuinţele plasate pe respectivul teren;
- chirii pe zăcăminte, care
reprezintă redevenţe percepute de proprietarii de zăcăminte minerale şi de
combustibili fosili în schimbul închirierii acestora, pe o perioadă
determinată, în vedereea prospectării sau exploatării.
Pentru sectorul „Restul lumii" informaţiile
trebuie separate, pe baza datelor ce pot fi colectate prin Ancheta structurală
în întreprinderi (ASA). In acest sens, în ASA ar trebui incluse o serie de întrebări
suplimentare.
III. Diseminarea datelor privind VNB
Diseminarea datelor privind VNB pe plan naţional se
face prin intermediul publicaţiilor statistice: Anuarul statistic al României,
Conturi naţionale şi România în cifre.
Termenul de raportare a datelor privind VNB la
Eurostat, respectiv a datelor provizorii pentru anul precedent, precum şi a
celor revizuite pentru anii anteriori, stabilit prin Directiva Consiliului
89/130/CEE, Euratom din 13 februarie 1989 privind armonizarea calculării
produsului naţional brut la preţurile pieţei, este 1 octombrie. In cazul în
care intervin modificări în ceea ce priveşte procedurile utilizate sau sursele
de date, acestea vor fi transmise la Eurostat împreună cu datele raportate.
De asemenea, sunt transmise periodic inventare de surse
şi metode privind trecerea de la PIB la VNB, inventare ce conţin informaţii
privind modul în care a fost calculat VNB. Un astfel de inventar a fost
transmis la Eurostat în anul 2005.
IV. Plan de lucru propus
Indicatorul
|
Activităţile de întreprins
|
Termenul propus
|
Remunerarea salariaţilor
|
INS şi BNR trebuie să investigheze următoarele posibilităţi:
- schimbul de informaţii cu ţările vecine privind lucrătorii
sezonieri: numărul, salariul mediu;
|
2007
|
- colaborarea cu companiile de recrutare cu contract de muncă
a forţei de muncă din România şi cu Ministerul Muncii,
Solidarităţii
Sociale şi Familiei;
|
2006
|
- includerea în chestionarul anchetei forţei de muncă în
gospodării a unor întrebări privind numărul membrilor de familie care
lucrează
în străinătate pe perioade mai mici de un an;
|
2007
|
- colaborarea cu Ministerul Afacerilor Externe pentru a obţine
informaţii privind salariile plătite funcţionarilor de la ambasadele României
în străinătate.
|
2006
|
Impozite pe producţie şi pe importuri
|
|
începând cu anul aderării la Uniunea Europeană
|
Subvenţii
|
Datele vor fi furnizate de MFP
|
începând cu anul
aderării la Uniunea Europeană
|
Dobânzi
|
Procurarea unei noi versiuni a software-ului utilizat pentru DMFAS, care să permită colectarea datelor
privind dobânzile pe principiul dreptului constatat
|
2006
|
Venitul distribuit al întreprinderilor (dividende)
|
Introducerea cercetării statistice privind investiţiile directe
ale rezidenţilor în străinătate în anul 2005
|
2006
|
Profit reinvestit
|
Aplicarea conceptului de profit operaţional curent
|
odată cu implemen-tarea IFRS
|
Venituri din proprietate atribuite deţinătorilor de poliţe de
asigurare
|
Identificarea separată în bilanţurile companiilor de asigurare a
fondurilor proprii şi a rezervelor tehnice
|
2006
|
Operaţiuni specifice contabilităţii naţionale
Codul operaţiunii
|
Denumirea operaţiunii
|
Definiţia operaţiunii
|
P. 6
|
Exporturile de bunuri şi servicii
|
Operaţiuni (vânzări, troc, donaţii sau transferuri) prin care
rezidenţii furnizează bunuri şi servicii nerezidenţilor
|
P. 61
|
Exporturile de bunuri
|
Operaţiuni (vânzări, troc, donaţii sau transferuri) prin care
rezidenţii furnizează bunuri nerezidenţilor
|
P. 62
|
Exporturile de servicii
|
Toate serviciile furnizate de către
rezidenţi nerezidenţilor
|
P. 7
|
Importurile de bunuri şi servicii
|
Operaţiuni (vânzări, troc, donaţii sau transferuri) prin care
nerezidenţii furnizează bunuri şi servicii rezidenţilor
|
P. 71
|
Importurile de bunuri
|
Operaţiuni (vânzări, troc, donaţii sau transferuri) prin care
nerezidenţii furnizează bunuri rezidenţilor
|
P. 72
|
Importurile de servicii
|
Toate serviciile furnizate de către nerezidenţi rezidenţilor
|
D. 1
|
Remunerarea salariaţilor
|
Totalul remunerărilor în bani sau în natură pe care le plătesc
patronii salariaţilor lor cu titlu de plată a muncii prestate de aceştia din
urmă în cursul perioadei de referinţă
|
D. 41
|
Dobânzile
|
Diferenţa dintre valoarea pe care debitorul este obligat să o
plătească creditorului în cursul unei perioade determinate si valoarea de
bază
|
Codul operaţiunii
|
Denumirea operaţiunii
|
Definiţia operaţiunii
|
D. 421
|
Dividendele
|
O formă de venit din proprietate la care
au dreptul acţionarii care au pus capital la dispoziţia unei societăţi
|
D. 51
|
Impozitele pe venit
|
Impozite care vizează veniturile,
beneficiile şi câştigurile în capital
|
D. 74
|
Cooperare internaţională curentă
|
Acoperă toate operaţiunile de transfer în bani sau în natură
între administraţiile publice naţionale şi administraţiile publice din
„Restul lumii" sau organizaţiile internaţionale, altele decât ajutoarele
pentru investiţii şi celelalte transferuri de capital
|
D. 75
|
Transferuri curente diverse
|
Includ transferuri curente către instituţiile fără scop lucrativ
în serviciul gospodăriilor populaţiei, transferuri curente între gospodăriile
populaţiei, amenzi şi penalităţi, loterii şi jocuri de noroc, indemnizaţii
compensatorii etc.
|
D. 99
|
Alte transferuri de capital
|
Operaţiunile de transfer, altele decât ajutoarele pentru
investiţii şi impozitele pe capital care, deşi nu constituie operaţiuni de
repartiţie a venitului, operează o redistribuire a economiei sau a
patrimoniului între diferitele sectoare ale economiei sau cu restul lumii
|