ORDIN
Nr. 5379 din 25 noiembrie 2004
privind Metodologia de organizare si functionare a serviciilor educationale
prin cadre didactice de sprijin/itinerante pentru copiii cu cerinte educative
speciale, scolarizati in invatamantul de masa
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1151 din 6 decembrie 2004
In baza dispozitiilor Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 410/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia de organizare si functionare a serviciilor
educationale prin cadre didactice de sprijin/itinerante pentru copiii cu
cerinte educative speciale, scolarizati in invatamantul de masa, cuprinsa in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prevederile noii metodologii intra in vigoare incepand cu anul scolar 2005
- 2006.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.653/2001 privind aprobarea
Metodologiei de organizare si functionare a serviciilor educationale pentru
copiii/elevii deficienti, integrati in scoala publica, prin cadre didactice
itinerante si de sprijin.
Art. 5
Directia generala pentru invatamant preuniversitar, inspectoratele scolare
judetene/al municipiului Bucuresti si unitatile de invatamant preuniversitar
vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Radu Damian,
secretar de stat
ANEXA 1
METODOLOGIE
de organizare si functionare a serviciilor educationale prin cadre didactice de
sprijin/itinerante pentru copiii cu cerinte educative speciale, scolarizati in
invatamantul de masa
CAP. 1
Principii, obiective si finalitati ale educatiei speciale
Art. 1
Educatia speciala este forma de educatie adaptata si destinata tuturor
copiilor cu cerinte educative speciale care nu reusesc singuri sa atinga un
nivel de educatie corespunzator varstei si cerintelor societatii pentru un om
activ, autonom si independent.
Art. 2
Principiile care stau la baza educatiei speciale sunt:
1. Garantarea dreptului la educatie al oricarui copil
a) Copiii au dreptul sa invete impreuna, indiferent de dificultati si de
diferente.
b) Fiecare copil este unic si are un anume potential de invatare si de
dezvoltare.
c) Scoala si comunitatea asigura sanse egale de acces la educatie pentru
toti copiii.
2. Asigurarea de servicii specializate centrate pe nevoile copiilor cu
cerinte educative speciale:
a) corelarea tipurilor de educatie si a formelor de scolarizare in functie
de scopul educatiei, obiectivele generale si specifice, precum si de
finalitatile educatiei;
b) asigurarea conexiunii educationale prin activitati complexe.
Art. 3
Finalitatea educatiei speciale este aceea de a crea conditiile unei bune
integrari sociale si profesionale a persoanelor cu nevoi speciale.
Art. 4
(1) Integrarea scolara a copiilor cu cerinte educative speciale este
fundamentala pentru realizarea finalitatii educatiei speciale. Integrarea
scolara se realizeaza in unitati de invatamant de masa si/sau in unitati de
invatamant special. Una dintre cerintele integrarii eficiente a copiilor cu
cerinte educative speciale este crearea unor servicii de sprijin, specializate
in asistenta educationala, de care sa beneficieze atat copiii/elevii integrati,
cat si colectivele didactice din scolile integratoare.
(2) Unul dintre serviciile specializate necesare in integrarea educationala
a copiilor cu cerinte educative speciale este realizat de catre cadrele
didactice de sprijin/itinerante.
CAP. 2
Specificul serviciilor educationale oferite de cadrele didactice de
sprijin/itinerante
Art. 5
Pentru ocuparea unui post de cadru didactic de sprijin/itinerant trebuie
indeplinite urmatoarele conditii:
a) sa fie absolvent al unei institutii de invatamant superior de lunga
durata cu una dintre specializarile: psihopedagogie speciala, pedagogie sau
psihologie;
b) sa fie absolvent al colegiului pedagogic, al liceului pedagogic ori al
unei scoli echivalente;
c) in cazul in care nu se indeplinesc conditiile prevazute la lit. a) si
b), sa fie absolvent al unei institutii de invatamant superior de lunga sau de
scurta durata care a efectuat un stagiu atestat de pregatire teoretica si
practica in educatia speciala.
Art. 6
(1) Posturile didactice ale cadrelor didactice de sprijin/itinerante sunt
normate in invatamantul special.
(2) In situatia in care intr-un judet nu exista o scoala speciala sau
centru de resurse, cadrul didactic de sprijin/itinerant este incadrat intr-o
unitate de invatamant care poate fi: scoala de masa, centru logopedic
interscolar sau centru de asistenta psihopedagogica.
(3) In functie de necesitatile locale, unitatile de invatamant de masa,
centrele logopedice interscolare, centrele si cabinetele de asistenta
psihopedagogica din unitatile de invatamant de masa pot transforma
posturi/catedre didactice in posturi de cadre didactice de sprijin/itinerante,
in conditiile respectarii art. 5.
Art. 7
(1) Activitatea unui cadru didactic de sprijin/itinerant este normata ca
activitate de invatamant special, conform prevederilor art. 5 din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic.
(2) Normarea si incadrarea cadrelor didactice de sprijin/itinerante se
realizeaza astfel:
a) o norma de 16 ore pentru 8 - 12 copii/elevi cu cerinte educative
speciale in grupe de gradinite/clase din unitati de invatamant obisnuit, la
acelasi nivel/palier de studii, echivalenta normei de predare in conformitate
cu prevederile art. 43 lit. f) din Legea nr. 128/1997;
b) o norma de 16 ore pentru 4 - 6 copii/elevi cu deficiente
severe/asociate, integrati in grupe/clase din scoala obisnuita la solicitarea
expresa a parintilor, in conformitate cu prevederile art. 4 lit. c) din
Hotararea Guvernului nr. 586/1990.
(3) Daca numarul de elevi este mai mic decat cel prevazut la alin. (2),
catedra se poate fragmenta, aceasta situatie incluzand cumulul sau plata cu
ora.
(4) Cel putin jumatate din activitatea din cadrul celor 16 ore se
desfasoara in grupa/clasa, in timpul activitatilor/lectiilor de
predare-invatare, in parteneriat cu educatoarea/invatatoarea sau profesorul de
la grupa/clasa, in situatiile in care se constata ca exista probleme de
intelegere.
(5) Numarul de ore de activitate in grupa/clasa este stabilit de cadrul
didactic de sprijin/itinerant impreuna cu cel de la grupa/clasa.
(6) Celelalte ore din norma se pot desfasura:
a) in centrul de resurse;
b) in sali multifunctionale din unitatea de invatamant unde este inscris
copilul;
c) in familia copilului asistat;
d) in institutii din comunitatea locala (palate ale copiilor, biblioteci,
cinematografe, teatre, circ etc.), in care insoteste copiii/elevii in diverse
contexte educationale.
Art. 8
Normarea posturilor de cadru didactic de sprijin/itinerant se va face in
cadrul numarului total de catedre si posturi didactice ale invatamantului
preuniversitar din judetul/sectorul respectiv.
Art. 9
(1) Categoriile de copii/elevi care beneficiaza de serviciile cadrelor
didactice de sprijin/itinerante sunt:
a) copiii/elevii cu certificat de expertiza si orientare scolara si
profesionala eliberat de comisia de protectie a copilului;
b) copiii/elevii cu dificultati de invatare sau de dezvoltare care au
recomandarea comisiei interne de evaluare continua din scoala/centrul de
resurse;
c) copiii/elevii cu cerinte educative speciale pentru care exista o
solicitare scrisa din partea familiei.
(2) Serviciile educationale oferite de cadrele didactice de sprijin/itinerante
se asigura in baza unuia dintre urmatoarele documente:
a) certificat de orientare scolara si profesionala eliberat de comisia
pentru protectia copilului;
b) recomandarea scrisa a comisiei interne de evaluare continua, insotita de
evaluarea complexa a copilului/elevului (psihologica, medicala, familiala,
sociala, a nivelului de achizitii de tip scolar etc.).
(3) Recomandarea comisiei interne de evaluare continua se poate obtine
numai in urma evaluarii complexe a copilului/elevului. Evaluarea
copilului/elevului se realizeaza in baza sesizarii comisiei interne de evaluare
continua de pe raza de domiciliu al copilului de catre unitatea de invatamant
frecventata de copil/elev, familia sau tutorele legal al acestuia, alte
institutii, organizatii neguvernamentale sau persoane interesate etc.
Art. 10
Atributiile cadrului didactic de sprijin/itinerant:
a) colaboreaza cu comisia interna de evaluare continua din scoala/centrul
de resurse in vederea preluarii informatiilor privind evaluarea si planul de
servicii personalizat al copilului/elevului cu cerinte educative speciale,
integrat in invatamantul de masa;
b) colaboreaza cu intregul corp profesoral al unitatii de invatamant in
care este inscris copilul/elevul, in vederea realizarii unei integrari
eficiente in intregul colectiv al scolii;
c) elaboreaza si realizeaza planul de interventie personalizat, precum si
adaptarea curriculara in parteneriat cu cadrele didactice de la grupa/clasa;
d) evalueaza, in parteneriat cu echipa, rezultatele aplicarii programelor
curriculare adoptate;
e) colaboreaza cu cadrele didactice de la grupa/clasa in care sunt elevi cu
cerinte educative speciale, in vederea stabilirii modalitatilor de lucru pentru
fiecare unitate de invatare:
- participa, in timpul orelor de predare, la activitatile ce se desfasoara
in clasa de catre invatator sau profesor;
- participa la activitatile educative din grupa/clasa in calitate de
observator, consultant, coparticipant;
- organizeaza activitati de interventie personalizata in grupe/clase sau in
afara acestora;
- desfasoara activitati de tip terapeutic-cognitiv-ocupational, individuale
sau in grup;
- colaboreaza cu specialistii care realizeaza terapiile specifice in
vederea realizarii coerente a planului de servicii personalizat;
- propune si realizeaza materiale didactice individualizate in functie de
dificultatile de invatare ale copiilor/elevilor;
f) realizeaza activitatea de evaluare periodica vizand dezvoltarea elevilor
si reproiecteaza programul de interventie personalizat;
g) consiliaza familiile copiilor/elevilor care beneficiaza de serviciile de
sprijin si colaboreaza cu acestea;
h) realizeaza in cadrul celor 16 ore, reprezentand norma didactica de
predare, programul saptamanal de asistenta educationala in functie de:
- necesitatile elevului;
- evolutia elevului intr-o perioada de timp limitata;
- rezultatele evaluarilor periodice;
- cerintele grupului de elevi asistati;
i) orienteaza catre comisia interna de evaluare continua toti acei
copii/elevi care au cerinte educative speciale si nu beneficiaza de servicii
educationale de sprijin.
Art. 11
Cadrele didactice de sprijin/itinerante sunt salarizate in conformitate cu
prevederile Legii nr. 128/1997.
CAP. 3
Facilitati acordate unitatilor de invatamant integratoare
Art. 12
Consiliul de administratie al unitatii de invatamant poate acorda
diminuarea efectivului de elevi la grupa/clasa respectiva cu 1 - 2 copii/elevi
pentru fiecare copil cu cerinte educative speciale integrat in grupa/clasa
respectiva.
Art. 13
Cadrele didactice din unitatile de invatamant integratoare beneficiaza de
cursuri de formare in domeniul educatiei incluzive, organizate de Ministerul
Educatiei si Cercetarii.
Art. 14
(1) Cadrele didactice din scolile de masa care au copii/elevi integrati
beneficiaza, cu prioritate, de prime acordate din fondul anual de premiere.
(2) Cadrelor didactice care integreaza eficient copii/elevi cu cerinte
educative speciale in grupe/clase li se vor acorda in fisa de evaluare anuala
si in fisa de restrangere a activitatii cadrului didactic, dupa caz, cel putin
5 puncte pentru fiecare copil/elev integrat, dar nu mai mult de 10 puncte.
(3) Se recomanda inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti
ca, la intocmirea grilei cu punctajele prevazute pentru obtinerea salariului si
a gradatiei de merit, sa stabileasca pentru cadrele didactice din invatamantul
de masa, care integreaza copii/elevi cu cerinte educative speciale, un punctaj
echivalent cu cel acordat pentru obtinerea unor performante in pregatirea
elevilor distinsi la concursurile si olimpiadele scolare.
Art. 15
Pentru elevii cu cerinte educative speciale integrati in unitati de
invatamant de masa se asigura servicii educationale prin cadre didactice de
sprijin/itinerante pe durata invatamantului prescolar si pe intreaga perioada a
scolarizarii.