ORDIN Nr. 53
din 8 mai 2009
privind conducerea
spitalelor din reteaua sanitara a Ministerului Apararii Nationale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII NATIONALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 337 din 20 mai 2009
Pentru aplicarea prevederilor cap. III „Conducerea
spitalelor" al titlului VII „Spitalele" din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale,
cu modificările ulterioare,
ministrul apărării naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Spitalele din reţeaua sanitară a
Ministerului Apărării Naţionale, denumite în continuare spitale, sunt
conduse de comandant, numit prin ordin al ministrului apărării naţionale, la
propunerea şefului Direcţiei medicale, cu respectarea prevederilor actelor
normative aplicabile în domeniul managementului resurselor umane în minister.
(2) Persoana numită potrivit alin. (1) trebuie să
îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie cadru militar în activitate;
b) să fie absolvent cu diplomă de licenţă al unei
instituţii de învăţământ superior medical;
c) să fie absolvent al unor cursuri de management
sanitar, agreate de Ministerul Sănătăţii şi stabilite prin ordin al ministrului
sănătăţii;
d) să nu se regăsească în unul dintre cazurile de
incompatibilitate reglementate de art. 180 alin. (1) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 2. - (1) Pentru ocuparea funcţiei de comandant se
vor respecta prevederile privind publicarea posturilor în Buletinul Informativ
al Armatei şi evaluarea iniţială a candidaţilor în comisiile de selecţie,
potrivit reglementărilor din domeniul managementului resurselor umane din
Ministerul Apărării Naţionale.
(2) Numirea comandantului spitalului se face după
susţinerea de către candidaţii eligibili a unui concurs care constă în' probă
scrisă şi interviu,'în faţa unei comisii numite de către ministrul apărării
naţionale.
(3) Comisia este formată din reprezentanţi propuşi de
secretarul de stat pentru relaţia cu Parlamentul, informare publică şi
creşterea calităţii vieţii personalului, şeful Direcţiei medicale, şeful
Direcţiei finan'ciar-contabile, şeful Direcţiei management resurse umane,
precum şi şeful Direcţiei pentru relaţia cu Parlamentul şi asistenţă juridică.'
(4) Modalitatea de organizare şi desfăşurare a
concursului se stabileşte prin ordin al ministrului apărării naţionale.
Art. 3.- (1) După numirea în funcţie, comandantul
încheie un contract de management cu Ministerul Apărării Naţionale, pe o
perioadă de maximum 3 ani, cu posibilitatea de prelungire sau reziliere în urma
evaluării anuale. Contractul de management poate înceta înainte de termen, în
urma evaluării anuale efectuate pe baza indicatorilor de performanţă prevăzuţi
în contract.
(2) La încetarea mandatului, înainte de terminarea
perioadei pentru care a fost încheiat, precum şi până la ocuparea prin concurs
a postului de comandant, ministrul apărării naţionale numeşte prin ordin, la
propunerea şefului Direcţiei medicale, un comandant interimar.
(3) In condiţiile alin. (2), perioada de organizare a
concursului de ocupare a postului de comandant este de cel mult 6 luni.
(4) Nivelul indicatorilor de performanţă ai activităţii
comandantului se stabileşte anual prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale.
Art. 4.-(1) In situaţia în care comandantul, numit prin
ordin al ministrului apărării naţionale, se află în stare de incompatibilitate
sau conflict de interese, este obligat să înlăture motivele de
incompatibilitate ori conflict de interese, în termen de 30 de zile de la
apariţia acestora.
(2) In cazul în care situaţia de incompatibilitate sau
conflict de interese nu este înlăturata în termenul prevăzut la alin. (1),
contractul de management este reziliat de plin drept şi vor fi prezentate
ministrului apărării naţionale propuneri de eliberare din funcţie a
comandantului, potrivit actelor normative specifice managementului resurselor
umane în Ministerul Apărării Naţionale.
(3) Comandanţii spitalelor din reţeaua sanitară a
Ministerului Apărării Naţionale, care au mai puţin de 400 de paturi, pot
desfăşura activitate medicală în unitatea sanitară respectivă.
Art. 5. - (1) Atribuţiile comandantului sunt stabilite
prin fişa postului, aprobată de şeful Direcţiei medicale şi prin contractul de
management.
(2) In domeniul politicii de personal şi al structurii
organizatorice comandantul are, în principal, următoarele atribuţii:
a) aprobă organizarea concursurilor pentru posturile
vacante, de personal civil contractual, în condiţiile legii;
b) aprobă programul de lucru, pe locuri de muncă şi categorii
de personal;
c) propune structura organizatorică, reorganizarea,
schimbarea sediului şi a denumirii unităţii, în vederea aprobării de către
ministrul apărării naţionale;
d) numeşte membrii comitetului director, în
conformitate cu reglementările proprii ministerului.
Art. 6. - Comandantul este ordonator terţiar de credite
şi reprezintă spitalul în relaţiile cu terţii.
Art. 7. - (1) In cadrul spitalelor se organizează şi
funcţionează un comitet director format din:
a) comandantul spitalului;
b) directorul medical;
c) directorul financiar-contabil;
d) directorul administrativ;
e) directorul de îngrijiri, de profesie asistent
medical, pentru spitalele cu peste 400 de paturi.
(2) Atribuţiile comitetului director din cadrul
spitalelor sunt stabilite prin Ordinul ministrului sănătăţii publice nr.
921/2006 pentru stabilirea atribuţiilor comitetului director din cadrul
spitalului public.
Art. 8. - (1) Secţiile, laboratoarele şi serviciile
medicale ale spitalului sunt conduse de un şef de secţie, şef de laborator sau,
după caz, şef de serviciu. Aceste funcţii se'ocupă prin concurs sau examen,
după caz, în condiţiile legii, organizat conform normelor aprobate prin ordin
al ministrului sănătăţii.
(2) Ocuparea funcţiilor de şef de secţie, şef de
laborator sau, după caz, şef de serviciu medical, prevăzute în statul de
organizare ca funcţii militare, se va face cu respectarea prevederilor art. 2
alin. (1) din prezentul ordin.
Art. 9. - (1) La numirea în funcţie, şefii de secţie,
de laborator sau de serviciu medical vor încheia cu spitalul, reprezentat de
comandantul acestuia, un contract de administrare, cu o durată de 3 ani, în
cuprinsul căruia sunt prevăzuţi indicatorii specifici de performanţă.
Contractul de administrare poate fi prelungit sau poate înceta înainte de
termen, în principal, în cazul neîndeplinirii indicatorilor specifici de
performanţă.
(2) Dacă şeful de secţie, de laborator sau de serviciu
medical, selectat prin concurs, se află în stare de incompatibilitate ori în
conflict de interese, acesta este obligat să le înlăture în termen de maximum
30 de zile sub sancţiunea rezilierii unilaterale a contractului de
administrare.
(3) In situaţia în care şeful de secţie, de laborator
sau de serviciu medical, selectat prin concurs, are calitatea de cadru militar
în activitate şi se află în stare de incompatibilitate ori în conflict de
interese, situaţie care nu a fost înlăturată în termenul prevăzut la alin. (2),
se vor prezenta propuneri privind eliberarea din funcţie, potrivit normelor
specifice managementului resurselor umane din Ministerul Apărării Naţionale.
Art. 10. - (1) In cadrul spitalului funcţionează un
consiliu consultativ, care are rolul de a dezbate principalele probleme de
strategie, organizare şi funcţionare a spitalului şi de a face recomandări
comandantului spitalului.
(2) Consiliul consultativ este format din comandantul
spitalului şi 4-6 membri, reprezentând domeniile medical, financiar, operativ,
managerial şi universitar.
(3) Numirea membrilor consiliilor consultative se face
prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale.
(4) 6 persoană nu poate fi membru decât într-un singur
consiliu consultativ.
Art. 11. - (1) Consiliul consultativ se întruneşte în
şedinţă ordinară cel puţin o dată la 3 luni şi ori de câte ori este nevoie in
şedinţe extraordinare. Deciziile consiliului se iau în prezenţa a cel puţin
două treimi din numărul membrilor săi, cu majoritatea absolută a membrilor
prezenţi.
(2) Reprezentanţii organizaţiilor cadrelor militare în
rezervă şi în retragere, ai organizaţiilor de veterani de război, precum şi ai
organizaţiilor sindicale legal constituite din Ministerul Apărării Naţionale au
statut de invitaţi permanenţi la şedinţele consiliului consultativ.
Art. 12. - Persoanele din conducerea spitalului,
respectiv comandantul spitalului, membrii comitetului director, şefii de
secţie, de laborator sau de serviciu, precum şi membrii consiliului consultativ
au obligaţia de a depune la Direcţia medicală o declaraţie de interese, o
declaraţie cu privire la incompatibilităţile prevăzute de lege, precum şi o
declaraţie de avere, în termen de 15 zile de la numirea în funcţie, în
condiţiile legii.
Art. 13. - Regulamentele de organizare şi funcţionare
ale spitalelor se elaborează de conducerea spitalelor şi se aprobă de către
şeful Direcţiei medicale.
Art. 14. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului apărării nr. M.121/2006 privind conducerea
spitalelor din reţeaua sanitară a Ministerul Apărării şi Ordinul ministrului
apărării nr. M.77/2008 privind stabilirea componenţei consiliilor consultative
ale spitalelor din reţeaua sanitară a Ministerului Apărării*).
Art. 15. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării naţionale,
Mihai Stănisoară
*) Ordinele nr. M.121/2006 şi M.77/2008 nu au fost
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece aveau ca obiect
reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.