ORDIN
Nr. 5271 din 11 noiembrie 2004
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a consiliului de
administratie al unitatii de invatamant din judetele-pilot nominalizate prin
Hotararea Guvernului nr. 1.942/2004
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1262 din 28 decembrie 2004
Avand in vedere prevederile Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 354/2004 pentru
modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 410/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile ulterioare,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a consiliului de
administratie al unitatii de invatamant din judetele-pilot nominalizate prin
Hotararea Guvernului nr. 1.942/2004, prevazut in anexa*) care face parte
integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Directia generala pentru invatamant preuniversitar, Directia generala
evaluare, prognoze, strategii si programe pentru invatamant preuniversitar,
directiile de specialitate din Ministerul Educatiei si Cercetarii,
inspectoratele scolare judetene si al municipiului Bucuresti si conducerile unitatilor
de invatamant vor duce la indeplinire prezentul ordin.
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Radu Damian,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a consiliului de administratie al unitatii de
invatamant din judetele-pilot nominalizate prin Hotararea Guvernului nr.
1.942/2004
CAP. 1
DISPOZITII GENERALE
Art. 1
Consiliul de Administratie al unitatii de invatamant preuniversitar isi
desfasoara activitatea in conformitate cu reglementarile Legii invatamantului
nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2
Unitatea de invatamant preuniversitar de stat este condusa de un consiliu
de administratie. Consiliul de administratie are rol de decizie in domeniul
administrativ.
CAP. 2
COMPONENTA
Art. 3
a) Consiliul de Administratie al unitatii de invatamant este format din:
director, director adjunct, reprezentantul consiliului local, reprezentantul
primarului, reprezentanti ai parintilor, 1 - 5 reprezentanti ai cadrelor
didactice, reprezentantul agentilor economici si un reprezentant al elevilor,
pentru ciclul secundar superior.
b) In mediul rural se va avea in vedere ca in Consiliul de Administratie al
unitatii coordonatoare sa fie reprezentate corespunzator unitatile de
invatamant arondate.
c) In functie de marimea si complexitatea unitatii de invatamant, Consiliul
de Administratie va fi format din 9 - 15 membri alesi/desemnati dupa cum
urmeaza:
______________________________________________________________________________
|Nr. | Reprezentant | Organismul care alege/desemneaza
|
|crt.| | |
|____|_________________________________|_______________________________________|
| 1 | Director | De drept, conform legii
|
|____|_________________________________|_______________________________________|
| 2 | Director adjunct | De drept, conform legii
|
|____|_________________________________|_______________________________________|
| 3 | Reprezentantul consiliului local| Consiliul local |
|____|_________________________________|_______________________________________|
| 4 | Reprezentantul primarului | Primarul
|
|____|_________________________________|_______________________________________|
| 5 | Reprezentanti ai parintilor | Consiliul reprezentativ al parintilor
|
| | | din unitatea de invatamant
|
|____|_________________________________|_______________________________________|
| 6 | 1 - 5 cadre didactice, | Consiliul profesoral al unitatii de
|
| | reprezentand toate ciclurile si | invatamant
|
| | structurile scolare din unitatea|
|
| | de invatamant |
|
|____|_________________________________|_______________________________________|
| 7 | Reprezentantul agentilor | Asociatiile patronale/consiliul local
|
| | economici | (daca nu exista asociatii patronale)
|
|____|_________________________________|_______________________________________|
| 8 | Reprezentantul elevilor pentru | Consiliul Elevilor
|
| | ciclul secundar superior | |
|____|_________________________________|_______________________________________|
d) Numarul membrilor Consiliului de Administratie al fiecarei unitati de
invatamant este propus de directorul unitatii si aprobat de inspectorul scolar
general al Inspectoratului Scolar Judetean/municipiului Bucuresti, in functie
de marimea scolii, de gradul de complexitate a activitatii acesteia si de
conditiile specifice in mediu rural/urban, dispersia locatiilor in care se
desfasoara procesul de invatamant si activitatile sociale etc.
CAP. 3
ORGANIZARE SI FUNCTIONARE
Art. 4
(1) Membrii Consiliului de Administratie se aleg/desemneaza pentru/pe o
perioada de 4 ani, dupa cum urmeaza:
a) reprezentantii cadrelor didactice sunt alesi in primul consiliu
profesoral, prin vot secret, din randul cadrelor didactice cu o buna pregatire
profesionala si prestigiu in randul colegilor, o tinuta morala deosebita si
care manifesta interes si atasament fata de unitatea de invatamant;
b) reprezentantii parintilor sunt alesi de catre Consiliul reprezentativ al
parintilor, prin vot deschis, dintre parintii elevilor scolarizati in unitatea
de invatamant, care au o tinuta morala deosebita si se bucura de prestigiu si
respect in fata comunitatii;
c) reprezentantul agentilor economici este desemnat de catre asociatiile
patronale sau consiliul local dintre agentii economici cu un bun potential de
afaceri, care se bucura de prestigiu in fata comunitatii, si au legaturi cu
unitatea de invatamant pe linia formarii profesionale a salariatilor proprii
sau copii scolarizati in unitatea de invatamant. In cazul in care in unitatile
administrativ-teritoriale respective nu exista asociatii ale agentilor
economici - filiale ale Camerei de Comert etc. - reprezentantii agentilor
economici sunt desemnati de catre consiliul local;
d) reprezentantul consiliului local este desemnat de catre consiliul local;
e) reprezentantul primarului este desemnat de primar.
(2) Membrii consiliului de administratie sunt reconfirmati anual de catre
organismele care i-au ales/desemnat.
Art. 5
In cazul in care unii membri ai consiliului de administratie nu sunt
reconfirmati, din diverse motive - 3 (trei) absente nemotivate in timpul anului
de invatamant, lipsa de interes pentru activitatile scolii, nu mai sunt cadre
didactice ale unitatii de invatamant, nu mai doresc sa faca parte din consiliul
de administratie, au savarsit abateri de la tinuta morala cunoscute de
comunitate sau sanctionate de lege etc. - ei sunt inlocuiti de acele organisme
care i-au ales/desemnat.
Art. 6
Directorul unitatii de invatamant este Presedintele Consiliului de
Administratie. In absenta directorului, directorul adjunct preia prerogativele
de Presedinte al Consiliului. In situatia in care si directorul adjunct este
absent, precum si in unitatile de invatamant in care nu exista director
adjunct, directorul desemneaza un cadru didactic, membru al consiliului de
administratie care preia in lipsa sa, prerogativele de Presedinte al Consiliului.
Art. 7
In activitatea de conducere, directorul este ajutat, dupa caz, de
directorul-adjunct si se bazeaza pe consiliul profesoral si consiliul scolar.
Art. 8
(1) Consiliul de Administratie desemneaza din randul salariatilor un secretar,
de regula, secretarul unitatii de invatamant, fara drept de vot, care asigura
convocarea, intocmirea proceselor-verbale si aduce la cunostinta salariatilor
hotararile adoptate.
(2) Secretarul Consiliului de Administratie comunica reprezentantului/reprezentantilor
organizatiei/organizatiilor sindicale din unitate o copie de pe procesul-verbal
al sedintei consiliului, precum si hotararile consiliului de administratie, in
termen de 2 (doua) zile lucratoare de la data desfasurarii sedintei.
Art. 9
Planificarea anuala a activitatii si a sedintelor Consiliului de
Administratie se face de catre Presedintele acestuia si se prezinta spre
aprobare Consiliului, la prima intrunire a acestuia, la inceputul fiecarui an
de invatamant.
Art. 10
Consiliul de Administratie isi desfasoara activitatea in sedinte ordinare,
trimestrial si in sedinte extraordinare, la cererea Presedintelui sau a cel
putin unei treimi din numarul membrilor consiliului.
Art. 11
Prezenta membrilor la sedintele Consiliului de Administratie este
obligatorie. Sedintele sunt statutare daca sunt prezenti cel putin jumatate
plus unu din numarul membrilor.
Art. 12
La sedintele Consiliului de Administratie participa cu statut de
observator, fara drept de vot, reprezentantul/reprezentantii
organizatiei/organizatiilor sindicale din unitatea de invatamant, numai daca
aceste organizatii fac dovada oficiala ca apartin federatiilor sindicale
reprezentative la nivel de ramura invatamant.
Art. 13
La sedintele Consiliului de Administratie pot participa, cand este cazul,
ca invitati fara drept de vot, contabilul sau administratorul financiar al
unitatii de invatamant sau alti salariati ai unitatii de invatamant a caror
participare este necesara, in functie de natura problemelor aflate pe ordinea
de zi a sedintei.
Art. 14
Consiliul de Administratie adopta hotarari, prin vot deschis, cu majoritate
simpla. Directorul unitatii de invatamant pune in executare hotararile
consiliului prin emiterea de decizii scrise.
Art. 15
(1) Dezbaterile, punctele de vedere ale tuturor participantilor si
hotararile Consiliului de Administratie se consemneaza in Registrul de
procese-verbale al Consiliului de Administratie, care este inseriat si
numerotat de catre secretarul Consiliului.
(2) Membrii Consiliului de Administratie isi asuma intreaga
responsabilitate, in fata legii, pentru hotararile luate, in functie de votul
exprimat.
Art. 16
(1) Hotararile Consiliului de Administratie sunt obligatorii pentru tot
personalul unitatii de invatamant, inclusiv pentru conducerea acesteia. In
cazul in care hotararile Consiliului de Administratie incalca prevederile
legale, Presedintele are obligatia sa suspende aplicarea acestor hotarari si sa
informeze in scris inspectoratul scolar sau, dupa caz, consiliul local in
termen de 3 zile de la adoptarea acestora.
(2) In termen de 5 zile calendaristice de la primirea sesizarii
Inspectoratul Scolar Judetean/municipiul Bucuresti, respectiv presedintele
consiliului local, dupa caz, se vor pronunta in scris asupra legalitatii
hotararii Consiliului de Administratie.
CAP. 4
ATRIBUTII
Art. 17
Consiliul de Administratie asigura respectarea prevederilor care decurg din
legi, hotarari, ordonante de urgenta si ordonante ale Guvernului, din ordine de
ministru si decizii ale inspectoratului scolar/consiliului local si stabileste
masuri privind aplicarea acestora.
Art. 18
Consiliul de Administratie are urmatoarele atributii:
1. aproba fisa de identificare a unitatii de invatamant;
2. avizeaza proiectele Planului de dezvoltare si ale Planului anual de
actiune a unitatii de invatamant;
3. avizeaza statul de functii pentru personalul didactic si didactic
auxiliar conform metodologiei Ministerului Educatiei si Cercetarii elaborata cu
consultarea federatiilor sindicale reprezentative si le supune spre aprobare
inspectoratului scolar judetean/al municipiului Bucuresti;
4. avizeaza statul de functii pentru personalul nedidactic intocmit de
directorul unitatii si il supune spre aprobare ordonatorului principal de
credite;
5. definitiveaza si aproba tematica si graficul sedintelor Consiliului de
Administratie, propuse de Presedinte;
6. stabileste prin hotarari proprii responsabilitatile membrilor
Consiliului de Administratie;
7. aproba Regulamentul de ordine interioara al scolii, cu consultarea
reprezentantului/reprezentantilor organizatiei/organizatiilor sindicale din
unitatea de invatamant;
8. avizeaza proiectul Planului de scolarizare;
9. avizeaza proiectul de buget anual ce urmeaza a fi inaintat spre aprobare
Consiliului Local;
10. aproba repartitia bugetului anual si propune modalitati legale de
majorare a acestuia;
11. avizeaza corectiile propuse de director in bugetul de invatamant;
12. avizeaza trecerea - in conditiile legii - a economiilor realizate de la
unele articole si capitole de cheltuieli, aferente finantarii proportionale, la
alte articole sau capitole aferente finantarii proportionale;
13. aproba Planul de venituri si cheltuieli al activitatilor autofinantate;
14. aproba grila de evaluare privind acordarea salariului de merit pentru
personalul angajat din unitatea de invatamant, conform metodologiei elaborate
de MEdC cu consultarea federatiilor sindicale reprezentative la nivel de ramura
invatamant;
15. aproba acordarea salariului de merit, si a premiilor pentru personalul
unitatii de invatamant;
16. solutioneaza contestatiile privind stabilirea salariilor si acordarea
gradelor si treptelor profesionale personalului nedidactic si auxiliar;
17. stabileste membrii Comisiei paritare, din partea unitatii de invatamant
la propunerea directorului;
18. aproba grila de salarizare diferentiata pentru fiecare din angajatii
scolii care presteaza activitati suplimentare in folosul
unitatii/invatamantului sau care se remarca in activitatea prestata, pe baza
careia directorul negociaza contractele individuale de munca;
19. aproba sau retrage bursele de scolarizare, de studiu si de merit pentru
elevi;
20. aproba transferurile scolare ale elevilor, in conformitate cu
Regulamentul de Organizare si Functionare a Unitatilor de Invatamant
Preuniversitar, in vigoare;
21. analizeaza restrangerile de activitate ale personalului angajat in
unitate, conform reglementarilor in vigoare;
22. avizeaza vacantarea posturilor didactice;
23. aproba acordarea, conform bugetului, din veniturile proprii realizate,
premii si ajutoare materiale (rechizite scolare, imbracaminte, hrana la cantina
etc.) elevilor cu rezultate foarte bune la invatatura si celor cu probleme
sociale;
24. aproba propunerile de scoatere la licitatie a unor spatii pentru
inchiriere, pe o perioada limitata, pe care le inainteaza Consiliului local;
25. administreaza, prin delegare din partea consiliului local, terenurile
si cladirile in care se desfasoara activitatile unitatii de invatamant,
indiferent de apartenenta patrimoniala a acestora - domeniu public, proprietate
a altor persoane juridice sau a scolii;
26. aproba fisa si criteriile de evaluare pentru personalul didactic
auxiliar si nedidactic;
27. aproba calificativele anuale ale personalului unitatii de invatamant,
stabilite conform fisei postului si a criteriilor de evaluare, la propunerea
Presedintelui, cu consultarea directorului adjunct si a responsabililor
comisiilor metodice/catedrelor;
28. aproba constituirea formatiunilor de studiu, repartizarea dirigintilor
si a invatatorilor la clase, propusa de director;
29. aproba programele obiectelor optionale studiate in anul scolar urmator;
30. aproba planificarea anuala a concediilor de odihna, pe baza criteriilor
individuale scrise ale personalului unitatii de invatamant si a propunerilor
directorului, impreuna cu reprezentatul/reprezentantii
organizatiei/organizatiilor sindicale din unitatea de invatamant;
31. exercita orice alte atributii care ii revin potrivit prevederilor
legale in vigoare.
Art. 19
Presedintele Consiliului de administratie are urmatoarele atributii:
1. este conducatorul unitatii de invatamant si o reprezinta in relatia cu
persoanele juridice si fizice, inclusiv cu administratia si comunitatea locala;
2. exercita conducerea executiva a unitatii de invatamant;
3. prezideaza sedintele Consiliului de Administratie;
4. pregateste si prezinta Consiliului de Administratie toate proiectele de
documente ce urmeaza a fi aprobate sau avizate de catre acesta;
5. prezinta Consiliului rapoarte semestriale si anuale privind starea
institutiei sau alte rapoarte solicitate de Consiliul de Administratie;
6. urmareste aplicarea in practica a hotararilor Consiliului de
Administratie;
7. propune Consiliului de Administratie acordarea burselor;
8. realizeaza legatura intre Consiliul reprezentativ al parintilor din
unitatea de invatamant si Consiliul de Administratie;
9. propune eliberarea din functie a membrului Consiliului, angajat al
unitatii de invatamant, care a absentat nemotivat la trei sedinte sau care nu
si-a indeplinit atributiile;
10. aproba concediile de odihna, concediile de studii si orice alte
concedii fara plata, conform legii;
11. avizeaza schema orara a unitatii de invatamant si aproba programul de
functionare al acesteia, graficul desfasurarii examenelor de diferenta si al
examenelor de corigenta;
12. propune Inspectoratului scolar suspendarea cursurilor si graficul de
recuperare al orelor, in situatii speciale;
13. avizeaza scoaterea din inventar a obiectelor si mijloacelor fixe,
propuse de catre Comisia de inventariere si casare;
14. propune, spre aprobare, inspectoratului scolar deplasarile in tara si
strainatate a elevilor si personalului unitatii de invatamant (excursii,
tabere, competitii sportive, schimburi de experienta, seminarii, cursuri, burse
etc.);
15. atribuie orele ramase neocupate prin cumul sau plata cu ora
personalului didactic titular, personalului didactic asociat sau cadrelor
didactice pensionate.
CAP. 5
DISPOZITII FINALE SI TRANZITORII
Art. 20
Calitatea de membru in Consiliul de administratie nu presupune atribuirea
unei indemnizatii de sedinta.
Art. 21
Eliberarea din calitatea de membru al Consiliului de administratie in
timpul anului de invatamant se poate face la cererea scrisa a persoanei, la
cererea motivata a Presedintelui sau a 2/3 din numarul membrilor, in situatiile
prevazute la art. 5.
Art. 22
Prezentul regulament se aproba prin Ordin al Ministrului Educatiei si
Cercetarii si intra in vigoare la 3 (trei) zile de la data publicarii lui in
Monitorul Oficial.
Art. 23
Prevederile prezentului Regulament abroga prevederile OMEN nr. 3224/1996 si
ale OMEN nr. 3310/1998.