ORDIN
Nr. 512 din 28 iunie 2005
privind Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 67/2004
pentru instituirea la nivel national a Retelei de informatii contabile
agricole, aprobata cu modificari prin Legea nr. 465/2004
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII
RURALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 614 din 15 iulie 2005
Vazand Referatul de aprobare nr. 61.873 din 23 iunie 2005,
avand in vedere prevederile art. 19 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr.
67/2004 privind instituirea la nivel national a retelei de informatii contabile
agricole, aprobata cu modificari prin Legea nr. 465/2004,
tinand seama de precizarile din adresa Institutului National de Statistica
nr. 34.255 din 16 iunie 2005,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Reteaua de informatii contabile agricole, denumita in continuare RICA, este
un instrument bazat pe o ancheta anuala, efectuata dupa o metodologie
specifica, pe un microesantion de exploatatii agricole participante, in scopul
evaluarii activitatii tehnico-economice a acestora.
Art. 2
RICA este una dintre sursele de date folosite pentru intocmirea de rapoarte
necesare politicii agricole, privind situatia agriculturii, a pietelor produselor
agricole, precum si a veniturilor realizate de exploatatiile agricole in
Romania, rapoarte prezentate anual Guvernului si Parlamentului.
Art. 3
RICA se constituie, conform anexei nr. 1, din exploatatiile agricole
participante, structurile teritoriale ale autoritatii competente, birourile de
contabilitate si alte organizatii/institutii implicate in RICA, mentionate la
art. 2 alin. (1) lit. c) si, respectiv, la art. 6 alin. (2) lit. a) din
Ordonanta Guvernului nr. 67/2004.
Art. 4
Pentru atingerea scopurilor, RICA efectueaza colectarea de informatii
privind activitatea economica si productia destinata comercializarii din
exploatatii agricole reprezentative, cu sau fara personalitate juridica, dar
posesoare de evidente contabile.
Art. 5
Universul exploatatiilor agricole, termen statistic folosit de ancheta
structurala din agricultura pentru a defini ansamblul de unitati aflate in
observare, este reprezentat atat de exploatatiile care au cel putin un hectar,
cat si de cele care au mai putin de un hectar, dar furnizeaza pietei o anumita
parte din productie sau produc peste anumite praguri fizice.
Art. 6
(1) Campul de observare, termen mentionat la art. 2 alin. (1) lit. f) din
Ordonanta Guvernului nr. 67/2004, se defineste ca partea universului care
cuprinde numai exploatatiile agricole profesionale semnificative pentru a fi
incluse in esantionul RICA.
(2) Exploatatia profesionala este o exploatatie agricola suficient de mare
incat sa ofere o activitate de baza pentru seful exploatatiei si un venit
suficient pentru sustinerea lui si a familiei sale. Exprimarea suficient de
mare este redata prin dimensiunea economica.
Art. 7
(1) Exploatatiile profesionale sunt definite ca fiind acele exploatatii
agricole care au o dimensiune economica egala sau mai mare decat un prag,
exprimat in unitati de dimensiune europeana, denumite in continuare UDE.
(2) UDE este unitatea de masura de baza a dimensiunii economice a
exploatatiei agricole, exprimata in termenii unei valori monetare pentru o
perioada de referinta data care, pentru a ramane pe deplin semnificativa in
contextul tipologiei comunitare, este actualizata in mod regulat.
Art. 8
Dimensiunea economica este determinata folosindu-se conceptul de marja
bruta standard, denumita in continuare MBS, definita in Decizia nr. 85/377/CEE
privind stabilirea unei tipologii comunitare a exploatatiilor agricole si
mentionata in anexa nr. 4 la Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor nr. 107/2003, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 138 din 4 martie 2003.
Art. 9
Marja bruta a unei activitati agricole vegetale sau animale reprezinta
valoarea exprimata in lei sau in euro a productiei brute, determinata pe baza
preturilor la poarta exploatatiei, din care sunt scazute costurile specifice
corespunzatoare obtinerii acestei productii.
Art. 10
MBS, parametru calculat prin conventie ca versiune simplificata a marjei
brute, constituie baza pentru incadrarea fiecarei exploatatii in clasa sa de
dimensiune economica si corespunzator tipului sau de activitate agricola, in
tipologia comunitara a exploatatiilor agricole.
Art. 11
MBS este un criteriu de natura economica exprimat in termeni monetari si
reprezinta soldul intre valoarea standard a productiei brute si suma standard a
anumitor costuri, denumite prin conventie costuri specifice proportionale, care
pot fi alocate direct acestei productii.
Art. 12
MBS este o valoare unitara: pentru fiecare productie vegetala ea corespunde
suprafetei de un hectar (sau de un ar pentru ciuperci), pentru fiecare
productie animala ea corespunde unui cap de animal (sau 100 de capete pentru
pasari ori unui stup pentru albine).
Art. 13
MBS a unei activitati agricole corespunde situatiei medii din exploatatiile
existente intr-o regiune geografica data, medie calculata pentru o perioada de
referinta care acopera fie 3 sau 5 ani civili succesivi, fie 3 sau 5 campanii
agricole succesive, urmarind atenuarea efectului fluctuatiilor de ordin conjunctural,
intalnite in productia agricola.
Art. 14
Principiile si regulile de baza care permit calcularea coeficientilor
regionali MBS pentru stabilirea clasei de dimensiune economica a exploatatiilor
agricole si clasificarea lor pe tip de activitate agricola, conform Deciziei
nr. 85/377/CEE, sunt redate in anexa nr. 2.
Art. 15
Dimensiunea economica a unei exploatatii agricole reprezinta valoarea MBS
totale a exploatatiei, exprimata in UDE, corespunzatoare sumei MBS calculate
pentru fiecare dintre productiile vegetale ori animale obtinute in exploatatia
respectiva intr-o perioada de un an calendaristic sau an agricol.
Art. 16
Clasa de dimensiune economica se stabileste prin impartirea MBS totale a
exploatatiei agricole la valoarea de 1 UDE = 1.200 euro, constituind un
criteriu de baza pentru clasificarea exploatatiilor incluse in campul de
observare.
Art. 17
Clasele de dimensiune economica ale exploatatiilor agricole si limitele in
UDE stabilite conform Deciziei nr. 85/377/CEE, modificata ulterior prin Decizia
nr. 99/725/CE din 22 octombrie 1999, sunt redate in anexa nr. 3.
Art. 18
Tipul de activitate agricola sau orientarea tehnico-economica a
exploatatiei reprezinta sistemul de productie al unei exploatatii agricole, care
este caracterizat prin contributia fiecareia dintre activitatile respectivei
exploatatii la MBS totala a exploatatiei.
Art. 19
Definirea tipurilor de activitate agricola sau claselor de orientare
tehnico-economica se bazeaza pe doua elemente: natura activitatilor in cauza,
codificata conform listei caracteristicilor recenzate in cadrul anchetei
structurale, si plafonul care delimiteaza clasele, exprimat in fractiuni de
1/10, 1/4, 1/3, respectiv 2/3 din MBS totala a exploatatiei.
Art. 20
Tipurile de activitate agricola sau orientarea tehnico-economica a
exploatatiilor agricole se impart, in functie de nivelul de detaliere
solicitat, in: generale, principale, speciale si subdiviziuni ale unora dintre
tipurile speciale.
Art. 21
Clasificarea exploatatiilor corespunzand tipului general de activitate
agricola si, respectiv, tipului principal de activitate agricola este redata in
anexa nr. 2 la Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.
107/2003.
Art. 22
Regiunile RICA, mentionate la art. 2 alin. (1) lit. d) din Ordonanta
Guvernului nr. 67/2004, prezentate in anexa nr. 4, sunt identice cu regiunile
de dezvoltare prevazute in art. 5 si 6 din Legea nr. 315/2004 privind
dezvoltarea regionala in Romania, folosite pentru culegerea datelor statistice
specifice si de Institutul National de Statistica, denumit in continuare INS.
Art. 23
Coeficientii regionali ai MBS sunt stabiliti pe baza de unitati care se
inscriu in cadrul general al nomenclaturii unitatilor teritoriale statistice
(NUTS) compatibile cu cele folosite pentru anchetele comunitare si nationale
asupra structurii exploatatiilor agricole si pentru reteaua de informatii
contabile agricole.
Art. 24
Pragul mentionat in art. 7 alin. (1), exprimat in UDE, fixat de autoritatea
competenta, este valoarea in euro de la care exploatatiile agricole care
formeaza esantionul RICA pot fi selectate ca exploatatii participante la retea.
Art. 25
Exploatatiile agricole participante la RICA, selectate conform planului
elaborat de Agentia de legatura, sunt luate in studiu in baza acordului scris
liber exprimat de conducerea exploatatiei agricole, respectandu-se modelul
redat in anexa nr. 5.
Art. 26
Planul de selectie a exploatatiilor agricole participante la RICA trebuie
sa includa un numar minim de elemente care sa permita validarea sa in raport cu
obiectivele RICA, intrucat exploatatiile studiate intra si in sfera de
activitate a anchetelor structurale si a recensamintelor nationale in
agricultura.
Art. 27
Pentru asigurarea reprezentativitatii exploatatiilor agricole in ansamblul
lor, planul de selectie se bazeaza pe urmatoarele elemente:
a) caracteristicile surselor de referinta statistica;
b) procedeele de stratificare a domeniului supus anchetei;
c) procedeele de stabilire a coeficientului de selectie pentru fiecare
strat;
d) procedeele de selectie a exploatatiilor participante;
e) defalcarea exploatatiilor cel putin pe tipurile principale de activitate
agricola;
f) perioada probabila a validitatii planului de selectie.
Art. 28
Esantionul de exploatatii agricole necesar pentru desfasurarea anchetei
anuale RICA este stabilit in colaborare cu INS, pe baza datelor statistice
existente si a metodologiei folosite de acesta pentru colectarea datelor
privind ancheta structurala in agricultura.
Art. 29
Planul de selectie a exploatatiilor agricole participante la RICA se
inainteaza de Agentia de legatura Comitetului National RICA, pentru aprobare,
cu cel putin 3 luni inainte de inceperea anului contabil la care se refera.
Art. 30
Raportul privind aplicarea planului de selectie a exploatatiilor
participante la RICA, care include aspectele principale ale implementarii in
teritoriu vizand numarul final al respondentilor, se transmite de Agentia de
legatura Comitetului National RICA, spre informare, in termen de 6 luni de la
inceperea anului contabil aferent.
Art. 31
Agentia de legatura prevazuta la art. 4 alin. (3) din Ordonanta Guvernului
nr. 67/2004 este autoritatea care efectueaza, sub coordonarea metodologica a
INS, ancheta anuala necesara colectarii informatiilor contabile de la
exploatatiile agricole selectate ca exploatatii participante la RICA.
Art. 32
Autoritatea competenta, stabilita la art. 4 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 67/2004, incheie, in limita resurselor bugetare, un contract de
prestari de servicii cu Institutul de Economie Agrara din cadrul Academiei
Romane, desemnat in Documentul de pozitie pentru cap. 7 - Agricultura ca organ
de legatura, impreuna cu Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in
vederea indeplinirii atributiilor specifice Agentiei de legatura.
Art. 33
Agentia de legatura are, in completarea prevederilor art. 6 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 67/2004, urmatoarele atributii:
a) asigura coordonarea si managementul tehnic si financiar al activitatilor
din domeniu, in scopul realizarii obiectivelor prevazute in Programul de
guvernare;
b) elaboreaza actele normative necesare pentru functionarea RICA, conform
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 67/2004;
c) stabileste pragul economic pentru participarea exploatatiilor agricole
la RICA;
d) stabileste campul de observare si esantionul RICA in colaborare cu INS;
e) stabileste modul de codificare a exploatatiilor agricole participante la
RICA;
f) asigura confidentialitatea datelor RICA individuale si aplica
sanctiunile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 67/2004 in caz de incalcare;
g) asigura instruirea periodica a responsabililor RICA la nivel teritorial,
precum si a personalului din exploatatiile agricole participante la RICA, prin
organizarea de seminarii, conferinte, reuniuni de lucru;
h) verifica completarea formularelor-tip prevazute in atributiile
responsabililor RICA din cadrul directiilor pentru agricultura si dezvoltare
rurala judetene, centrelor/oficiilor de consultanta agricola, birourilor de
contabilitate, organizatiilor/institutiilor contractante si returneaza fisele
incomplete sau cu abateri evidente, pentru refacere;
i) colecteaza, centralizeaza si proceseaza datele privind productia,
profitabilitatea, structura costurilor si veniturilor in agricultura, realizate
pe un esantion reprezentativ de exploatatii agricole;
j) verifica prin deplasari in teritoriu indeplinirea sarcinilor de catre
responsabilii RICA de la nivel teritorial;
k) analizeaza discrepantele inregistrate intre planul de selectie si
numarul de exploatatii participante respondente, in vederea unei mai bune
selectii in anul agricol urmator;
l) identifica si promoveaza actiuni de cooperare cu agentiile RICA similare
din statele membre ale Uniunii Europene si din statele candidate, cu
asociatiile de fermieri, asociatiile profesionale si interprofesionale.
Art. 34
Colectarea informatiilor contabile de la exploatatiile agricole
participante la RICA este efectuata de structurile teritoriale ale Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale precizate la lit. B si C din
anexa nr. 1 si de birourile de contabilitate sau organizatiile/institutiile
contractante mentionate la art. 9 si 14 din Ordonanta Guvernului nr. 67/2004.
Art. 35
Contractele prin care birourile de contabilitate sau
organizatiile/institutiile posibil contractante, precizate in anexa nr. 1 la
lit. D - J, se angajeaza sa completeze fisele exploatatiilor agricole
participante la RICA in schimbul unui onorariu standard se incheie in limita
resurselor bugetare alocate anual in acest scop de Ministerul Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale.
Art. 36
Clauzele acestor contracte, care sunt aceleasi pentru toate regiunile RICA
si sunt stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si
dezvoltarii rurale, includ cel putin urmatorii termeni exprimati in mod
explicit:
a) asumarea de catre contractant a obligatiei de a completa fisele
exploatatiilor in conformitate cu normele nationale;
b) asumarea de catre contractant a obligatiei de a inainta fisele
exploatatiilor in termenul prevazut in contract;
c) asumarea de catre contractant a obligatiei de a furniza Agentiei de
legatura toate informatiile pe care aceasta le poate solicita;
d) asumarea de catre contractant a obligatiei de a nu divulga nici o data
contabila si nici alte detalii separate pe care le obtine in timpul
indeplinirii sarcinilor sale sau care in mod incidental au legatura cu
indeplinirea sarcinilor sale in raport cu RICA;
e) asumarea de catre toate persoanele implicate in indeplinirea unor astfel
de sarcini a conformarii fata de obligatiile mentionate in lit. a), b), c) si
d) si luarea tuturor masurilor necesare indeplinirii acestor obligatii.
Art. 37
Pentru asigurarea caracterului strict confidential al datelor colectate de
la exploatatiile agricole participante la RICA, responsabilii RICA judeteni din
structurile teritoriale ale autoritatii competente, precum si persoanele
mentionate la art. 36 lit. e) semneaza in deplina cunostinta de cauza
angajamentul de confidentialitate redat in anexa nr. 6 la prezentul ordin.
Art. 38
(1) Fisa exploatatiei agricole participante, mentionata la art. 7 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 67/2004, se completeaza cu informatiile necesare
in conformitate cu formularul-tip prevazut de Regulamentul nr. 1.837/2001/CE.
(2) Tipul de informatii contabile care urmeaza sa fie furnizate prin fisa
exploatatiei, forma de prezentare, definitiile si instructiunile referitoare la
acestea sunt stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si
dezvoltarii rurale.
Art. 39
Onorariul standard mentionat la art. 35, fixat anual de autoritatea
competenta, se plateste pentru fisa exploatatiei agricole predata in termenul
stabilit prin contract, completata corespunzator cu date exacte faptic,
inregistrate si prezentate conform formularului-tip aprobat.
Art. 40
Onorariul standard se plateste in doua etape, respectiv prima transa de 50%
se plateste la inceputul fiecarui exercitiu financiar, iar in a doua transa se
plateste diferenta calculata inmultind valoarea onorariului standard cu numarul
de fise ale exploatatiei, completate corect si receptionate in termen, din care
se scade plata deja efectuata.
Art. 41
Fondurile necesare RICA, prevazute la art. 20 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 67/2004, vor fi evidentiate in mod distinct pentru anul 2006 si
urmatorii in bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale.
Art. 42
Prezentul ordin impreuna cu anexele nr. 1 - 6 care fac parte integranta din
acesta se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
ANEXA 1
STRUCTURA RICA
A. Exploatatiile agricole participante la Reteaua de informatii contabile
agricole
B. Serviciile/compartimentele de dezvoltare rurala din cadrul directiilor
judetene pentru agricultura si dezvoltare rurala
C. Centrele/oficiile judetene de consultanta agricola din cadrul Agentiei
Nationale de Consultanta Agricola
D. Birourile de contabilitate agricola, pe masura constituirii lor
E. Centrul de Economie Rurala - Buzau
F. Institutul de Economie Agrara din cadrul Institutului National de
Cercetari Economice al Academiei Romane
G. Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Economie Agrara din cadrul
Academiei de Stiinte Agricole si Silvice
H. Unitati de invatamant superior si/sau de cercetare agricola sau
economica
I. Asociatii, federatii, ligi, patronate, uniuni etc., existente in
agricultura
J. Persoane fizice autorizate, agreate de Agentia de legatura RICA.
ANEXA 2
PRINCIPIILE SI REGULILE DE BAZA PENTRU CALCULAREA MBS
1. Definitii si principii de calcul al MBS
1.1. Marja bruta standard (MBS) a unei productii este definita ca soldul
intre:
a) pe de o parte, valoarea standard a produsului agricol brut:
- produsul agricol brut cuprinde vanzarile, prestatiile in natura si
variatiile in stocuri; el contine produsul principal si eventualele produse
secundare;
- include, de asemenea, subventiile legate eventual de produse, de
suprafete si/sau de animale;
- nu cuprinde subventiile exploatatiei care nu sunt prin definitie
alocabile unui produs specific; si
b) pe de alta parte, costurile specifice proportionale care pot fi usor
alocate produsului, scazand eventualele subventii legate de intrari.
Nu fac parte din costurile care se deduc:
- costurile cu forta de munca;
- costurile legate de mecanizare (reparatii, amortismente etc.),
carburantii si lubrifiantii;
- costurile legate de cladiri;
- costurile muncilor efectuate de terti.
Datele care servesc la stabilirea acestor valori standard acopera o
perioada de productie de 12 luni (fie un an civil, fie o campanie agricola).
Daca perioada de productie a produselor vegetale si animale este mai mica sau
mai mare decat 12 luni, s-a convenit la o convertire prin aducerea acestor
valori la o perioada de 12 luni consecutive.
1.2. Tratarea subventiilor si taxelor
Valoarea monetara a productiei brute trebuie sa includa subventiile legate
direct de produse, suprafete si animale. Orice subventie legata de intrarile
pentru productie (consumuri intermediare) trebuie dedusa din costurile
specifice. T.V.A. nu se ia in calcul nici in valoarea productiei brute, nici in
cea a costurilor specifice. Orice alta taxa legata de costurile specifice
trebuie luata in calcul.
Subventiile nationale sau regionale legate de produse, suprafete sau
animale sunt incluse in valoarea productiei brute.
Trebuie luate in calcul numai subventiile platite exploatatiilor.
1.3. Produse luate in considerare
Coeficientii regionali ai MBS sunt calculati pentru fiecare caracteristica
ce figureaza in anchetele asupra structurii exploatatiilor agricole cuprinzand
folosirea terenurilor si cresterea animalelor.
Sunt luate in considerare numai produsele agricole brute. In anumite
cazuri, conditionarea sau transformarea unui produs agricol poate fi introdusa,
in masura in care aceste activitati au loc in mod normal in exploatatie, in
regiunea respectiva. Transformarea produselor agricole nu trebuie luata in
discutie decat daca aceasta activitate este direct legata de productie si nu
poate fi separata de activitatea agricola pura.
Pentru exemplificare, poate intra in calculul MBS transformarea
urmatoarelor produse agricole:
- lapte in unt, crema, branza, iaurturi si alte produse lactate;
- vin in produse alcoolizate;
- carne de animale in pate, pate gras, alte produse legate de transformarea
carnii. Orice cheltuiala de conditionare sau de transformare a produselor care
parasesc exploatatia este deci inclusa in costuri.
1.4. In scopul valorificarii suprafetelor furajere ale unei exploatatii
care nu detine erbivore, se pot calcula coeficienti regionali MBS pentru toate
productiile furajere, respectiv pentru plante furajere prasitoare, plante
furajere neprasitoare, pajisti permanente si pasuni, necuprinzand pasunile
sarace.
Intr-o exploatatie, daca erbivorele sunt mai multe in raport cu baza
furajera, deci exista deficit furajer, lipsa de furaje trebuie compensata prin
cumparari. In acest caz se aplica animalelor care depasesc capacitatea furajera
a exploatatiei coeficienti regionali specifici ai MBS care tin cont de aceste
cheltuieli suplimentare.
1.5. Pentru calculul MBS irigarea trebuie considerata ca un mod de cultura
ca si agricultura traditionala sau biologica.
Culturile succesive secundare pot fi valorizate prin MBS. De culturile
succesive care au o mare importanta se va tine cont in calculul pentru MBS ale
culturilor principale.
Productia gradinilor familiale, nefiind destinata in mod normal vanzarilor,
are, in general, MBS egala cu zero. Totusi, daca sunt regiuni unde contributia
din gradinile familiale la productia bruta a exploatatiei nu poate fi
neglijata, se determina un coeficient regional MBS in conformitate cu regulile
de baza.
2. Dispozitii speciale pentru produsele vegetale
2.1. Productia bruta este constituita din produse principale, cum sunt
boabele de cereale, radacinile de sfecla etc. Ea cuprinde, de asemenea,
produsele secundare, cum sunt paiele de cereale, precum si subventiile legate
direct de produse sau de suprafete.
2.2. Pentru sectorul vegetal, din valoarea productiei brute trebuie scazute
urmatoarele costuri specifice: seminte si material saditor, achizitionate sau
produse in exploatatie; ingrasaminte achizitionate; produse pentru protectia
culturilor; diverse cheltuieli specifice care includ: apa pentru irigatii,
incalzirea serelor, solariilor, uscarea produselor, cheltuieli specifice de
comercializare (sortare, curatare, ambalare), cheltuieli de prelucrare,
cheltuieli specifice cu asigurarile, alte cheltuieli specifice.
Costurile specifice sunt stabilite pe baza preturilor de livrare la poarta
exploatatiei, fara T.V.A., si cu scaderea subventiilor legate de elementele
acestor costuri.
Precizari:
- Seminte si material saditor
Cheltuielile corespunzand semintelor si materialului saditor contin semintele
si plantele produse in exploatatia agricola, evaluate pe baza preturilor de
iesire din exploatatie, precum si cele cumparate de pe piata la preturile de
vanzare catre exploatatie.
- Ingrasaminte si produse de protectie a culturilor
Sunt scazute din productia bruta numai costurile ingrasamintelor si
produselor de protectie cumparate.
- Energie pentru incalzire, uscare si curatare
Sunt scazute costurile cu combustibilii si electricitatea folosite pentru
uscare, incalzire si curatare, precum si costurile muncilor efectuate de terti
pentru uscare.
Nu trebuie scazute din valoarea monetara a productiei brute urmatoarele
costuri: costurile cu forta de munca, costurile legate de mecanizare, precum
reparatiile si amortizarea masinilor, carburantii si lubrifiantii, costurile
legate de cladiri, produsele pentru amendarea terenurilor obtinute in
exploatatie (de exemplu: gunoiul de grajd si ingrasamintele verzi, varul, turba
etc.), muncile efectuate de terti, cu exceptia celor pentru plantarea sau
defrisarea culturilor permanente si a celor pentru uscare.
In privinta culturilor principale, productia bruta pentru 12 luni
corespunde, in general, unei singure recolte, in timp ce, in cazul culturilor
horticole, productia bruta pentru 12 luni poate corespunde mai multor culturi
succesive.
Pentru culturile permanente (pomi, vita de vie etc.) s-a convenit luarea in
calcul a intregii perioade de cultura cu scopul de a stabili:
a) productia anuala bruta medie;
b) costurile specifice proportionale medii respective.
Aceste costuri specifice trebuie sa includa costurile de plantare si, daca
este cazul, de defrisare, respectiv cheltuielile efectuate cu muncile executate
de terti pentru acestea.
3. Dispozitii speciale pentru produsele animale
3.1. Coeficientii regionali MBS pentru produsele animale sunt calculati pe
cap de animal. Datele de baza folosite pentru stabilirea MBS, respectiv
productia bruta si costurile specifice proportionale, sunt, de asemenea,
calculate pe cap de animal. Pentru pasari MBS sunt calculate la 100 de capete,
iar pentru albine, pe stup.
Productia bruta contine produsele principale, cum sunt: laptele, carnea si
ouale. Ea este, de asemenea, constituita din produse secundare, cum sunt viteii
nou-nascuti si lana oilor. In privinta animalelor reproducatoare este vorba
despre valoarea animalelor de reforma, corectata cu un coeficient de reforma
mediu anual. Pentru animalele la ingrasat este vorba despre valoarea de vanzare
a animalului matur, iar daca animalul nu a atins stadiul final se foloseste
valoarea cresterii medii anuale. In productia bruta trebuie, de asemenea,
incluse subventiile legate direct de produse. Gunoiul de grajd nu se considera
produs secundar al productiei animale.
3.2. Pentru productiile animaliere, costurile specifice care se scad din
valoarea monetara a productiei brute sunt urmatoarele: costuri de inlocuire a
septelului; furaje concentrate si de volum, achizitionate sau produse in
exploatatie; diverse cheltuieli specifice care includ: cheltuieli cu serviciile
sanitar-veterinare, cheltuieli pentru monta si insamantare artificiala,
realizarea de teste, cheltuieli specifice de comercializare (sortare, curatare,
ambalare), cheltuieli de prelucrare, cheltuieli specifice cu asigurarile, alte
cheltuieli specifice.
Costurile specifice sunt stabilite pe baza preturilor de livrare catre
exploatatia agricola, fara T.V.A., si scazand subventiile legate de elementele
acestor costuri.
Precizari
In privinta alimentatiei erbivorelor se face o distinctie intre furajele
grosiere si furajele concentrate.
Consumul de furaje concentrate cuprinde furajele produse in exploatatie,
evaluate la pretul de iesire din aceasta, si furajele cumparate, evaluate pe
baza preturilor de livrare catre exploatatie.
Consumul de furaje grosiere include atat furajele produse in exploatatie,
evaluate pornindu-se de la costurile specifice ale semintelor, ingrasamintelor,
pesticidelor etc., cat si pe cele cumparate, evaluate pe baza preturilor de
livrare catre exploatatia agricola.
Nu trebuie scazute din valoarea monetara a productiei brute urmatoarele
costuri: costurile cu forta de munca, costurile legate de mecanizare, precum
reparatiile si amortizarea masinilor, carburantii si lubrifiantii, costurile
legate de cladiri, muncile efectuate de terti, cu exceptia celor pentru uscarea
furajelor care trebuie deduse.
Pentru produsele a caror perioada de producere este sub 12 luni consecutive
(de exemplu, alte porcine si gaini pentru carne) perioada este extinsa la 12
luni. In privinta animalului si a productiei de carne pentru care perioada de
producere este mai mare de un an se calculeaza MBS pentru 12 luni (de exemplu,
gaini ouatoare).
MBS ale productiilor animaliere trebuie sa fie stabilite pentru un animal
de varsta medie care da o productie medie si reprezinta clasa de varsta
respectiva. In calcularea MBS pentru caracteristica vaci de lapte, productia
bruta cuprinde valoarea medie a vacii de lapte de reforma, impartita cu numarul
mediu de ani in lactatie, valoarea productiei medii anuale de lapte de vaca si
valoarea medie a vitelului nou-nascut.
ANEXA 3
CLASELE DE DIMENSIUNE ECONOMICA
ale exploatatiilor agricole si limitele in UDE, conform Deciziei 99/725/CE
_______________________________________________
| Clasa | Limite in UDE | Denumirea claselor |
|________|_________________|____________________|
| I | < 2 | Foarte mici |
|________|_________________| |
| II | >/= 2 si < 4 | |
|________|_________________|____________________|
| III | >/= 4 si < 6 | Mici |
|________|_________________| |
| IV | >/= 6 si < 8 | |
|________|_________________|____________________|
| V | >/= 8 si < 12 | Mijlocii mici |
|________|_________________| |
| VI | >/= 12 si < 16 | |
|________|_________________|____________________|
| VII | >/= 16 si < 40 | Mijlocii mari |
|________|_________________|____________________|
| VIII | >/= 40 si < 100 | Mari |
|________|_________________|____________________|
| IX |>/= 100 si < 250 | Foarte mari |
|________|_________________|____________________|
| X | >/= 250 | Extra |
|________|_________________|____________________|
ANEXA 4
REGIUNILE RICA
________________________________________________________________________________
Numarul Denumirea Judetele componente
regiunii regiunii
________________________________________________________________________________
1 Nord-Est Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava, Vaslui
________________________________________________________________________________
2 Sud-Est Braila, Buzau, Constanta, Galati, Vrancea, Tulcea
________________________________________________________________________________
3 Sud-Muntenia Arges, Calarasi, Dambovita, Giurgiu, Ialomita,
Prahova, Teleorman
________________________________________________________________________________
4 Sud-Vest-Oltenia Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt, Valcea
________________________________________________________________________________
5 Vest Arad, Caras-Severin, Hunedoara, Timis
________________________________________________________________________________
6 Nord-Vest Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Salaj, Satu Mare,
Maramures
________________________________________________________________________________
7 Centru Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures, Sibiu
________________________________________________________________________________
8 Bucuresti-Ilfov Municipiul Bucuresti si judetul Ilfov
________________________________________________________________________________
ANEXA 5
Exploatatia agricola ..........................
Localitatea ...................................
Judetul .......................................
ACORD
pentru participarea la Reteaua de informatii contabile agricole (RICA)
Subsemnatul .........................................., sef al
exploatatiei, accept sa furnizez toate datele necesare stabilirii dimensiunii
economice a exploatatiei si incadrarii in tipologia comunitara, solicitate de
responsabilul RICA judetean. Consimt la colectarea datelor tehnico-economice
ale exploatatiei in conditii de totala confidentialitate, incepand cu data
semnarii prezentului acord.
Data Seful exploatatiei,
...................... .......................
Persoana desemnata pentru furnizarea informatiilor necesare
Numele si prenumele .......................................
Functia in exploatatie ....................................
Telefon/fax ...............................................
ANEXA 6
ANGAJAMENT DE CONFIDENTIALITATE
Subsemnatul/Subsemnata .........................., responsabil/responsabila
RICA pentru judetul ....................................., ma angajez prin
prezentul angajament de confidentialitate la urmatoarele:
1. sa aplic intocmai prevederile Ordonantei Guvernului nr. 67/2004 privind
instituirea la nivel national a Retelei de informatii contabile agricole,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 465/2004;
2. sa asigur pastrarea caracterului confidential al datelor colectate de la
exploatatiile agricole participante la retea inscrise in formularul-tip
stabilit in acest scop, utilizand metodologia si semnificatia specifica a
caracteristicilor si a celorlalte date conform cu instructiunile din R
1.837/2001;
3. sa-mi insusesc si sa respect cu strictete prevederile art. 15 alin. (1),
(2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 67/2004;
4. sa asigur completarea acordurilor de participare de catre exploatatiile
agricole participante la RICA in conformitate cu esantionul anual planificat si
sa respect perioadele si termenele de lucru stabilite prin ordinele si
instructiunile specifice;
5. sa efectuez lucrarile de colectare, completare, verificare si
centralizare a datelor privind activitatea desfasurata de exploatatiile
agricole din judet participante la RICA, in scopul asigurarii unor date corecte
si complete;
6. conform cu metodele convenite, sa transmit structurii de resort din
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale formularele-tip pentru
verificarea corectitudinii completarii, inclusiv orice informatie relevanta
solicitata.
Tinand seama de cele de mai sus, semnez in deplina cunostinta de cauza
prezentul angajament de confidentialitate.
Data Semnatura
...................... .......................