ORDIN Nr. 5106
din 1 septembrie 2010
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind modul de realizare a raportului de activitate în vederea
obtinerii gradatiei de merit pentru personalul didactic de predare din
învatamântul preuniversitar
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 644 din 15 septembrie 2010
In baza art. 13 alin. (3) din Metodologia şi criteriile
de acordare a gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar, aprobate prin
Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 6.054/2009,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 81/2010 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului, cu modificările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind modul
de realizare a raportului de activitate în vederea obţinerii gradaţiei de merit
pentru personalul didactic de predare din învăţământul preuniversitar, cuprinse
în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Direcţia generală management, resurse umane
şi reţea şcolară, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetarii, tineretului şi
sportului,
Daniel Petru Funeriu
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind modul de realizare a raportului de
activitate în vederea obţinerii gradaţiei de merit pentru personalul didactic de predare
din învăţământul preuniversitar
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentele norme metodologice
reglementează modul de realizare a raportului de activitate/portofoliului
personal de către personalul didactic de predare din unităţile de învăţământ
preuniversitar, unităţile conexe, palatele şi cluburile copiilor, denumite în
continuare unităţi de învăţământ, în vederea participării la concursul
de acordare a gradaţiei de merit organizat începând cu anul şcolar 2014-2015.
(2) Raportul de activitate/Portofoliul
personal se realizează în baza proiectului propus şi implementat de cadrul
didactic în ultimii 4 ani şcolari.
(3) Proiectul propus de cadrul didactic trebuie
realizat împreună cu un colectiv de preşcolari, respectiv un colectiv de elevi
constituit la nivelul unităţii de învăţământ şi poate reprezenta o grupă sau
mai multe grupe de preşcolari, respectiv una ori mai multe clase de elevi sau
un grup alcătuit din minimum 10 preşcolari/elevi.
Art. 2. -In vederea aprobării implementării proiectelor
se parcurg următoarele etape:
1. Proiectele se depun şi se înregistrează la
secretariatul unităţii/unităţilor de învăţământ în care urmează a fi
implementate, până la data de 1 octombrie a fiecărui an şcolar.
2. Consiliul de administraţie al unităţii/unităţilor de
învăţământ evaluează eligibilitatea candidaţilor şi a proiectelor în
conformitate cu condiţiile şi criteriile de eligibilitate prezentate în cap. II şi III şi întocmeşte lista candidaţilor
şi a proiectelor eligibile, pe care o supune spre
avizare consiliului profesoral.
3. Consiliul profesoral avizează, după caz,
proiectele eligibile, menţionând numele candidatului şi titlul proiectului în
procesul-verbal al şedinţei.
4. Conducerea unităţii/unităţilor de învăţământ
transmite candidaţilor ale căror proiecte au fost avizate de consiliul
profesoral acordul scris pentru implementarea proiectului.
Art. 3. - Proiectul aprobat este monitorizat permanent
de conducerea unităţii/unităţilor de învăţământ, care va asigura cadrul legal
şi organizatoric necesar desfăşurării activităţilor.
Art. 4. - Proiectul propus de cadrul didactic poate fi
reactualizat la începutul fiecărui an şcolar, în funcţie de situaţia încadrării
cadrului didactic în unitatea de învăţământ respectivă sau în altă unitate de
învăţământ.
Art. 5. - Evaluarea activităţii candidatului se face
după cum urmează:
1. La nivelul unităţii de învăţământ:
a) candidatul întocmeşte şi depune la conducerea
unităţii de învăţământ raportul de autoevaluare a activităţii desfăşurate şi
portofoliul personal;
b) directorul unităţii de învăţământ transmite
inspectoratului şcolar raportul de autoevaluare al candidatului, însoţit de
portofoliul personal completat cu aprecierea consiliului profesoral şi
calificativele anuale.
2. La nivelul inspectoratului
şcolar:
a) în urma consultării consiliului consultativ de
specialitate, inspectorul de specialitate completează fişele de evaluare
prezentate în anexele nr. 1 şi 2;
b) fişa de evaluare prezentată în anexa nr. 1
reprezintă evaluarea proiectului şi are o pondere de
80% din punctajul maxim de 100 de puncte care se
acordă în vederea obţinerii gradaţiei de merit;
c) fişa de evaluare prezentată în anexa nr. 2 are o
pondere de 20% din punctajul maxim de 100 de puncte şi se acordă pentru
performanţe deosebite în inovarea didactică, în activitatea metodică, în
pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor distinşi la concursuri
şcolare, faza naţională şi internaţională etc, dacă aceste activităţi nu sunt
desfăşurate în cadrul proiectului supus evaluării.
3. Punctajul minim acceptat pentru acordarea gradaţiei
de merit se aprobă în comisia paritară de la nivelul inspectoratului şcolar.
4. a) Consiliul de administraţie al inspectoratului
şcolar primeşte spre analiză raportul de autoevaluare, portofoliul personal şi
fişele de evaluare completate de inspectorul de specialitate.
b) Hotărârea asupra rezultatului concursului, precum şi
ponderea pe diferite specialităţi şi unităţi de învăţământ aparţin
inspectorului şcolar general, în baza listei întocmite în ordinea
descrescătoare a punctajului pe posturi şi discipline, care a fost aprobată de
consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, cu condiţia respectării
proporţiei numărului de locuri pe discipline/domenii de activitate din
unităţile de învăţământ.
5. Cadrele didactice de la Palatul Naţional al
Copiilor vor depune raportul de autoevaluare a activităţii desfăşurate şi
portofoliul personal pentru concursul de acordare a gradaţiei de merit la
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului.
6. Reprezentanţii organizaţiilor sindicale
reprezentative din învăţământ la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti
participă, în calitate de observatori, la toate lucrările, au drept de acces la
documentele comisiilor şi dreptul să solicite consemnarea în procesul-verbal a
propriilor observaţii.
Art. 6. - Comisia paritară de la nivelul
inspectoratului şcolar, prin aplicarea fişei de evaluare prezentate în anexa
nr. 2, detaliază criteriile şi stabileşte punctajul, prin câte o grilă
specifică fiecărei categorii de cadre didactice:
educatoare/institutori/profesori pentru învăţământul preşcolar;
învăţători/institutori/profesori pentru învăţământul primar; profesori;
maiştri-instructori; cadre didactice din învăţământul vocaţional, din cluburile
sportive şcolare, din palatele şi cluburile copiilor şi elevilor, din
învăţământul special. Pentru fiecare criteriu, punctajul maxim care se poate
atribui este cel prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 7. - Indeplinirea activităţilor cuprinse în fişa
postului este condiţie obligatorie pentru participarea la concursul de obţinere
a gradaţiei de merit.
CAPITOLUL II
Condiţii de eligibilitate pentru candidaţii la
concursul de acordare
a gradaţiei de merit
Art. 8. - La concursul pentru acordarea gradaţiei de
merit poate depune proiect personalul didactic de predare cu contract
individual de muncă pe perioadă nedeterminată, precum şi suplinitorii
calificaţi, care au obţinut cel puţin definitivarea în învăţământ şi
calificativul „Foarte bine" în anul şcolar anterior depunerii proiectului,
care îşi desfăşoară activitatea în cadrul:
a) unităţilor de învăţământ preuniversitar;
b) centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de
resurse şi asistenţă educaţională, centrelor şcolare pentru educaţie incluzivă,
centrelor logopedice interşcolare şi cabinetelor logopedice, centrelor şi
cabinetelor de asistenţă psihopedagogică;
c) cluburilor sportive şcolare, cluburilor şi palatelor
copiilor şi elevilor cu statut de unităţi de învăţământ subordonate
inspectoratului şcolar, Palatului Naţional al Copiilor.
Art. 9. - Pentru participarea la evaluarea raportului
de activitate în vederea acordării gradaţiei de merit, candidaţii care au depus
proiecte trebuie să obţină calificativul „Foarte bine" în fiecare dintre
cei 4 ani şcolari din perioada evaluată.
CAPITOLUL III
Criterii de eligibilitate a proiectelor depuse la
concursul de acordare a gradaţiei de merit
Art. 10. - Obiectivul general al proiectului trebuie să
fie relevant pentru realizarea obiectivelor din planul de dezvoltare
instituţională al unităţii de învăţământ, fie prin remedierea punctelor slabe,
fie prin stimularea excelenţei, contribuind astfel la creşterea prestigiului
unităţii de învăţământ.
Art. 11. - (1) Tema proiectului trebuie să vizeze, în
exclusivitate, îmbunătăţirea activităţii la clasă/grupă, în
specialitatea/specialităţile predată/predate.
(2) Sunt eligibile proiectele care contribuie la:
a) îmbunătăţirea activităţii proprii prin utilizarea
metodelor interactive de învăţare-predare şi tehnologia informaţiei şi
comunicării (TIC), prin programe de cercetare ştiinţifică realizate în ţară sau
prin cooperare internaţională, prin inovare educaţională, creaţie ştiinţifică,
tehnică şi artistică;
b) dezvoltarea competenţelor-cheie şi profesionale
ale colectivului de elevi;
c) prevenirea eşecului şcolar;
d) realizarea progresului şcolar;
e) obţinerea performanţei şcolare;
f) dezvoltarea unităţii de învăţământ ca centru de
resurse educaţionale pentru comunitate;
g) promovarea conceptului de educaţie
incluzivă/incluziune socială.
Art. 12. - Proiectul trebuie să respecte următoarea
structură minimală:
a) date privind aplicantul;
b) tema/titlul proiectului;
c) unitatea/unităţile de învăţământ în care se
derulează proiectul;
d) diagnoză relevantă pentru obiectivele proiectului,
la depunerea proiectului/analiza SWOT;
e) obiectivul general (în acord cu planul de
dezvoltare instituţională al unităţii de învăţământ), obiectivele specifice
(conform art. 11);
f) descrierea colectivului de elevi (grupul-ţintă din
proiect);
g) relevanţa proiectului în acord cu nevoile
colectivului de elevi din proiect;
h) descrierea activităţilor propuse în proiect şi a
rezultatelor anticipate (se vor avea în vedere obiectivul la care răspunde
activitatea, resursele necesare, orizontul de timp);
i) precizarea indicatorilor de realizare imediată
(output)1, a
indicatorilor de rezultat (result)2 şi a
indicatorilor de impact3;
j) utilizarea TIC;
k) procedura de autoevaluare a
proiectului (periodicitate, instrumente, feedbackde la elevi, părinţi, colegi
etc);
l) alte informaţii relevante
despre proiect (legătura/ complementaritatea cu alte proiecte - Şcoala incluzivă,
„A doua şansă" etc,
modul în care contribuie la dezvoltarea competenţelor transversale, cursuri de
formare absolvite în vederea perfecţionării proprii pentru realizarea
proiectului).
1 Măsoară produsele
şi serviciile realizate în cadrul proiectului. Vor fi corelaţi cu activităţile
şi obiectivele specifice ale proiectului.
2 Reprezintă
modalitatea de măsurare a efectelor, beneficiilor şi avantajelor imediate şi
directe ale proiectului pentru grupul-ţintă şi sunt în relaţie cu obiectivul
proiectului.
3 Reprezintă
consecinţele indirecte şi pe termen lung ale proiectului.
CAPITOLUL IV
Monitorizarea
Art. 13. - (1) Responsabilitatea monitorizării
proiectelor propuse în vederea obţinerii gradaţiei de merit revine consiliului
de administraţie al unităţii/unităţilor de învăţământ şi şefului de
catedră/responsabilului de comisie metodică.
(2) In cazul în care şeful de catedră/responsabilul
comisiei metodice a depus proiect în concurs, monitorizarea va fi asigurată de
un cadru didactic propus de consiliul de administraţie.
Art. 14. - Monitorizarea se realizează permanent şi
urmăreşte progresul proiectului, prin examinarea conformităţii implementării cu
obiectivele, indicatorii şi calendarul activităţilor. Rezultatele monitorizării
se consemnează anual într-un raport de monitorizare întocmit de şeful de
catedră/responsabilul comisiei metodice şi se avizează de consiliul de
administraţie al unităţii de învăţământ.
Art. 15. - Raportul de monitorizare anual conţine
aprecieri privind stadiul implementării proiectului şi recomandări de măsuri
corective.
CAPITOLUL V
Raportul de activitate
în vederea participării la concursul de acordare a gradaţiei de merit
Art. 16. - Raportul de activitate are structura
următoare:
I. Raport de autoevaluare privind realizarea proiectului:
a) date privind candidatul/profilul candidatului;
b) tema/titlul proiectului;
c) justificarea alegerii temei de proiect şi
prezentarea relevanţei obiectivului general şi a obiectivelor specifice ale
proiectului faţă de obiectivele din planul de dezvoltare instituţională al
unităţii de învăţământ şi faţă de nevoile colectivului de elevi
(grupului-ţintă);
d) criteriile de selecţie, respectiv motivaţia alegerii
colectivului de elevi;
e) demonstrarea clară a valorii adăugate a proiectului
(proiectul propune noi modalităţi/soluţii personalizate pentru a răspunde
nevoilor identificate ale grupului-ţintă sau noi modalităţi de utilizare a
instrumentelor existente; proiectul demonstrează că nevoile
grupului/grupurilor-ţintă identificate nu sunt abordate în mod corespunzător
ori deloc în cadrul activităţilor curente etc);
f) activităţile realizate şi rezultatele obţinute prin
analiza comparativă a valorilor iniţiale şi finale ale indicatorilor de
realizare;
g) modul în care feedbackul obţinut prin autoevaluarea
şi monitorizarea proiectului au fost utilizate la îmbunătăţirea/ameliorarea
acestuia, respectiv elementele din proiect reactualizate la începutul fiecărui
an şcolar, în funcţie de situaţia încadrării.
II. Raport de autoevaluare
privind alte performanţe didactice obţinute în ultimii 4 ani: performanţe deosebite în inovarea didactică, în activitatea
metodică, în pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor
distinşi la concursuri şcolare, faza naţională şi internaţională etc, dacă
activităţile respective nu sunt desfăşurate în cadrul proiectului supus
evaluării.
Art. 17. - Raportul de activitate este certificat de
consiliul profesoral al unităţii de învăţământ în care este implementat
proiectul.
Art. 18. - Raportul de activitate este însoţit de
portofoliul personal cuprinzând:
a) proiectul supus evaluării în vederea obţinerii
gradaţiei de merit cu reactualizările anuale, dacă este cazul;
b) acte doveditoare privind rezultatele proiectului
şi complementaritatea cu alte proiecte derulate de unitatea de
învăţământ/inspectoratele şcolare;
c) documente doveditoare
privind realizarea indicatorilor prevăzuţi în proiect;
d) rapoartele de monitorizare realizate de consiliul
de administraţie al unităţii/unităţilor de învăţământ şi de şeful de catedră
sau responsabilul/responsabilii comisiei/comisiilor metodice;
e) documente doveditoare privind realizarea
activităţilor/ performanţelor deosebite în inovarea didactică, în activitatea
metodică, în pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor
distinşi la concursuri şcolare, faza naţională şi internaţională, dacă
activităţile respective nu sunt desfăşurate în cadrul proiectului supus
evaluării, prevăzute la art. 16 pct. II;
f) aprecierea consiliului profesoral, calificativele
anuale.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 19. - Personalul de conducere,
de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar, precum şi personalul
didactic de predare, care desfăşoară activitate de formare continuă a cadrelor
didactice din învăţământul preuniversitar la casa corpului didactic pot opta
pentru participarea la concursul de acordare a gradaţiei de merit în calitate
de personal didactic de predare, conform prezentelor norme metodologice.
Art. 20. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice
Fişa de evaluare a proiectului
In baza art. 13 alin. (3) din Metodologia şi criteriile
de acordare a gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar, aprobate prin
Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 6.054/2009,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 81/2010 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului, cu modificările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind modul
de realizare a raportului de activitate în vederea obţinerii gradaţiei de merit
pentru personalul didactic de predare din învăţământul preuniversitar, cuprinse
în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Direcţia generală management, resurse umane
şi reţea şcolară, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetarii, tineretului şi
sportului,
Daniel Petru Funeriu
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind modul de realizare a raportului de
activitate în vederea obţinerii gradaţiei de merit pentru personalul didactic de predare
din învăţământul preuniversitar
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentele norme metodologice
reglementează modul de realizare a raportului de activitate/portofoliului
personal de către personalul didactic de predare din unităţile de învăţământ
preuniversitar, unităţile conexe, palatele şi cluburile copiilor, denumite în
continuare unităţi de învăţământ, în vederea participării la concursul
de acordare a gradaţiei de merit organizat începând cu anul şcolar 2014-2015.
(2) Raportul de activitate/Portofoliul
personal se realizează în baza proiectului propus şi implementat de cadrul
didactic în ultimii 4 ani şcolari.
(3) Proiectul propus de cadrul didactic trebuie
realizat împreună cu un colectiv de preşcolari, respectiv un colectiv de elevi
constituit la nivelul unităţii de învăţământ şi poate reprezenta o grupă sau
mai multe grupe de preşcolari, respectiv una ori mai multe clase de elevi sau
un grup alcătuit din minimum 10 preşcolari/elevi.
Art. 2. -In vederea aprobării implementării proiectelor
se parcurg următoarele etape:
1. Proiectele se depun şi se înregistrează la
secretariatul unităţii/unităţilor de învăţământ în care urmează a fi implementate,
până la data de 1 octombrie a fiecărui an şcolar.
2. Consiliul de administraţie al unităţii/unităţilor de
învăţământ evaluează eligibilitatea candidaţilor şi a proiectelor în
conformitate cu condiţiile şi criteriile de eligibilitate prezentate în cap. II şi III şi întocmeşte lista candidaţilor
şi a proiectelor eligibile, pe care o supune spre
avizare consiliului profesoral.
3. Consiliul profesoral avizează, după caz, proiectele
eligibile, menţionând numele candidatului şi titlul proiectului în procesul-verbal
al şedinţei.
4. Conducerea unităţii/unităţilor de învăţământ
transmite candidaţilor ale căror proiecte au fost avizate de consiliul
profesoral acordul scris pentru implementarea proiectului.
Art. 3. - Proiectul aprobat este monitorizat permanent
de conducerea unităţii/unităţilor de învăţământ, care va asigura cadrul legal
şi organizatoric necesar desfăşurării activităţilor.
Art. 4. - Proiectul propus de cadrul didactic poate fi
reactualizat la începutul fiecărui an şcolar, în funcţie de situaţia încadrării
cadrului didactic în unitatea de învăţământ respectivă sau în altă unitate de
învăţământ.
Art. 5. - Evaluarea activităţii candidatului se face
după cum urmează:
1. La nivelul unităţii de învăţământ:
a) candidatul întocmeşte şi depune la conducerea
unităţii de învăţământ raportul de autoevaluare a activităţii desfăşurate şi
portofoliul personal;
b) directorul unităţii de învăţământ transmite
inspectoratului şcolar raportul de autoevaluare al candidatului, însoţit de
portofoliul personal completat cu aprecierea consiliului profesoral şi
calificativele anuale.
2. La nivelul inspectoratului
şcolar:
a) în urma consultării consiliului consultativ de
specialitate, inspectorul de specialitate completează fişele de evaluare
prezentate în anexele nr. 1 şi 2;
b) fişa de evaluare prezentată în anexa nr. 1
reprezintă evaluarea proiectului şi are o pondere de
80% din punctajul maxim de 100 de puncte care se
acordă în vederea obţinerii gradaţiei de merit;
c) fişa de evaluare prezentată în anexa nr. 2 are o
pondere de 20% din punctajul maxim de 100 de puncte şi se acordă pentru
performanţe deosebite în inovarea didactică, în activitatea metodică, în
pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor distinşi la
concursuri şcolare, faza naţională şi internaţională etc, dacă aceste
activităţi nu sunt desfăşurate în cadrul proiectului supus evaluării.
3. Punctajul minim acceptat pentru acordarea gradaţiei
de merit se aprobă în comisia paritară de la nivelul inspectoratului şcolar.
4. a) Consiliul de administraţie al inspectoratului
şcolar primeşte spre analiză raportul de autoevaluare, portofoliul personal şi
fişele de evaluare completate de inspectorul de specialitate.
b) Hotărârea asupra rezultatului concursului, precum şi
ponderea pe diferite specialităţi şi unităţi de învăţământ aparţin
inspectorului şcolar general, în baza listei întocmite în ordinea
descrescătoare a punctajului pe posturi şi discipline, care a fost aprobată de
consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, cu condiţia respectării
proporţiei numărului de locuri pe discipline/domenii de activitate din
unităţile de învăţământ.
5. Cadrele didactice de la Palatul Naţional al
Copiilor vor depune raportul de autoevaluare a activităţii desfăşurate şi
portofoliul personal pentru concursul de acordare a gradaţiei de merit la
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului.
6. Reprezentanţii organizaţiilor sindicale
reprezentative din învăţământ la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti
participă, în calitate de observatori, la toate lucrările, au drept de acces la
documentele comisiilor şi dreptul să solicite consemnarea în procesul-verbal a
propriilor observaţii.
Art. 6. - Comisia paritară de la nivelul
inspectoratului şcolar, prin aplicarea fişei de evaluare prezentate în anexa
nr. 2, detaliază criteriile şi stabileşte punctajul, prin câte o grilă
specifică fiecărei categorii de cadre didactice:
educatoare/institutori/profesori pentru învăţământul preşcolar; învăţători/institutori/profesori
pentru învăţământul primar; profesori; maiştri-instructori; cadre didactice din
învăţământul vocaţional, din cluburile sportive şcolare, din palatele şi
cluburile copiilor şi elevilor, din învăţământul special. Pentru fiecare
criteriu, punctajul maxim care se poate atribui este cel prevăzut în anexa nr.
2.
Art. 7. - Indeplinirea activităţilor cuprinse în fişa
postului este condiţie obligatorie pentru participarea la concursul de obţinere
a gradaţiei de merit.
CAPITOLUL II
Condiţii de eligibilitate pentru candidaţii la
concursul de acordare
a gradaţiei de merit
Art. 8. - La concursul pentru acordarea gradaţiei de
merit poate depune proiect personalul didactic de predare cu contract
individual de muncă pe perioadă nedeterminată, precum şi suplinitorii
calificaţi, care au obţinut cel puţin definitivarea în învăţământ şi
calificativul „Foarte bine" în anul şcolar anterior depunerii proiectului,
care îşi desfăşoară activitatea în cadrul:
a) unităţilor de învăţământ preuniversitar;
b) centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de
resurse şi asistenţă educaţională, centrelor şcolare pentru educaţie incluzivă,
centrelor logopedice interşcolare şi cabinetelor logopedice, centrelor şi
cabinetelor de asistenţă psihopedagogică;
c) cluburilor sportive şcolare, cluburilor şi palatelor
copiilor şi elevilor cu statut de unităţi de învăţământ subordonate
inspectoratului şcolar, Palatului Naţional al Copiilor.
Art. 9. - Pentru participarea la evaluarea raportului
de activitate în vederea acordării gradaţiei de merit, candidaţii care au depus
proiecte trebuie să obţină calificativul „Foarte bine" în fiecare dintre
cei 4 ani şcolari din perioada evaluată.
CAPITOLUL III
Criterii de eligibilitate a proiectelor depuse la
concursul de acordare a gradaţiei de merit
Art. 10. - Obiectivul general al proiectului trebuie să
fie relevant pentru realizarea obiectivelor din planul de dezvoltare
instituţională al unităţii de învăţământ, fie prin remedierea punctelor slabe,
fie prin stimularea excelenţei, contribuind astfel la creşterea prestigiului
unităţii de învăţământ.
Art. 11. - (1) Tema proiectului trebuie să vizeze, în
exclusivitate, îmbunătăţirea activităţii la clasă/grupă, în
specialitatea/specialităţile predată/predate.
(2) Sunt eligibile proiectele care contribuie la:
a) îmbunătăţirea activităţii proprii prin utilizarea
metodelor interactive de învăţare-predare şi tehnologia informaţiei şi
comunicării (TIC), prin programe de cercetare ştiinţifică realizate în ţară sau
prin cooperare internaţională, prin inovare educaţională, creaţie ştiinţifică,
tehnică şi artistică;
b) dezvoltarea competenţelor-cheie şi profesionale
ale colectivului de elevi;
c) prevenirea eşecului şcolar;
d) realizarea progresului şcolar;
e) obţinerea performanţei şcolare;
f) dezvoltarea unităţii de învăţământ ca centru de
resurse educaţionale pentru comunitate;
g) promovarea conceptului de educaţie
incluzivă/incluziune socială.
Art. 12. - Proiectul trebuie să respecte următoarea
structură minimală:
a) date privind aplicantul;
b) tema/titlul proiectului;
c) unitatea/unităţile de învăţământ în care se
derulează proiectul;
d) diagnoză relevantă pentru obiectivele proiectului,
la depunerea proiectului/analiza SWOT;
e) obiectivul general (în acord cu planul de
dezvoltare instituţională al unităţii de învăţământ), obiectivele specifice
(conform art. 11);
f) descrierea colectivului de elevi (grupul-ţintă din
proiect);
g) relevanţa proiectului în acord cu nevoile
colectivului de elevi din proiect;
h) descrierea activităţilor propuse în proiect şi a
rezultatelor anticipate (se vor avea în vedere obiectivul la care răspunde
activitatea, resursele necesare, orizontul de timp);
i) precizarea indicatorilor de realizare imediată
(output)1, a
indicatorilor de rezultat (result)2 şi a
indicatorilor de impact3;
j) utilizarea TIC;
k) procedura de autoevaluare a
proiectului (periodicitate, instrumente, feedbackde la elevi, părinţi, colegi
etc);
l) alte informaţii relevante
despre proiect (legătura/ complementaritatea cu alte proiecte - Şcoala incluzivă,
„A doua şansă" etc,
modul în care contribuie la dezvoltarea competenţelor transversale, cursuri de
formare absolvite în vederea perfecţionării proprii pentru realizarea
proiectului).
1 Măsoară produsele
şi serviciile realizate în cadrul proiectului. Vor fi corelaţi cu activităţile
şi obiectivele specifice ale proiectului.
2 Reprezintă
modalitatea de măsurare a efectelor, beneficiilor şi avantajelor imediate şi
directe ale proiectului pentru grupul-ţintă şi sunt în relaţie cu obiectivul
proiectului.
3 Reprezintă
consecinţele indirecte şi pe termen lung ale proiectului.
CAPITOLUL IV
Monitorizarea
Art. 13. - (1) Responsabilitatea monitorizării
proiectelor propuse în vederea obţinerii gradaţiei de merit revine consiliului
de administraţie al unităţii/unităţilor de învăţământ şi şefului de
catedră/responsabilului de comisie metodică.
(2) In cazul în care şeful de catedră/responsabilul
comisiei metodice a depus proiect în concurs, monitorizarea va fi asigurată de
un cadru didactic propus de consiliul de administraţie.
Art. 14. - Monitorizarea se realizează permanent şi
urmăreşte progresul proiectului, prin examinarea conformităţii implementării cu
obiectivele, indicatorii şi calendarul activităţilor. Rezultatele monitorizării
se consemnează anual într-un raport de monitorizare întocmit de şeful de
catedră/responsabilul comisiei metodice şi se avizează de consiliul de
administraţie al unităţii de învăţământ.
Art. 15. - Raportul de monitorizare anual conţine
aprecieri privind stadiul implementării proiectului şi recomandări de măsuri
corective.
CAPITOLUL V
Raportul de activitate
în vederea participării la concursul de acordare a gradaţiei de merit
Art. 16. - Raportul de activitate are structura
următoare:
I. Raport de autoevaluare privind realizarea
proiectului:
a) date privind candidatul/profilul candidatului;
b) tema/titlul proiectului;
c) justificarea alegerii temei de proiect şi
prezentarea relevanţei obiectivului general şi a obiectivelor specifice ale
proiectului faţă de obiectivele din planul de dezvoltare instituţională al
unităţii de învăţământ şi faţă de nevoile colectivului de elevi
(grupului-ţintă);
d) criteriile de selecţie, respectiv motivaţia alegerii
colectivului de elevi;
e) demonstrarea clară a valorii adăugate a proiectului
(proiectul propune noi modalităţi/soluţii personalizate pentru a răspunde
nevoilor identificate ale grupului-ţintă sau noi modalităţi de utilizare a
instrumentelor existente; proiectul demonstrează că nevoile
grupului/grupurilor-ţintă identificate nu sunt abordate în mod corespunzător
ori deloc în cadrul activităţilor curente etc);
f) activităţile realizate şi rezultatele obţinute prin
analiza comparativă a valorilor iniţiale şi finale ale indicatorilor de
realizare;
g) modul în care feedbackul obţinut prin autoevaluarea
şi monitorizarea proiectului au fost utilizate la îmbunătăţirea/ameliorarea
acestuia, respectiv elementele din proiect reactualizate la începutul fiecărui
an şcolar, în funcţie de situaţia încadrării.
II. Raport de
autoevaluare privind alte performanţe didactice obţinute în ultimii 4 ani: performanţe deosebite în inovarea didactică, în activitatea
metodică, în pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor
distinşi la concursuri şcolare, faza naţională şi internaţională etc, dacă
activităţile respective nu sunt desfăşurate în cadrul proiectului supus
evaluării.
Art. 17. - Raportul de activitate este certificat de
consiliul profesoral al unităţii de învăţământ în care este implementat
proiectul.
Art. 18. - Raportul de activitate este însoţit de
portofoliul personal cuprinzând:
a) proiectul supus evaluării în vederea obţinerii
gradaţiei de merit cu reactualizările anuale, dacă este cazul;
b) acte doveditoare privind rezultatele proiectului
şi complementaritatea cu alte proiecte derulate de unitatea de
învăţământ/inspectoratele şcolare;
c) documente doveditoare
privind realizarea indicatorilor prevăzuţi în proiect;
d) rapoartele de monitorizare realizate de consiliul
de administraţie al unităţii/unităţilor de învăţământ şi de şeful de catedră
sau responsabilul/responsabilii comisiei/comisiilor metodice;
e) documente doveditoare privind realizarea
activităţilor/ performanţelor deosebite în inovarea didactică, în activitatea
metodică, în pregătirea preşcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor
distinşi la concursuri şcolare, faza naţională şi internaţională, dacă
activităţile respective nu sunt desfăşurate în cadrul proiectului supus
evaluării, prevăzute la art. 16 pct. II;
f) aprecierea consiliului profesoral, calificativele
anuale.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 19. - Personalul de conducere,
de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar, precum şi personalul
didactic de predare, care desfăşoară activitate de formare continuă a cadrelor
didactice din învăţământul preuniversitar la casa corpului didactic pot opta
pentru participarea la concursul de acordare a gradaţiei de merit în calitate
de personal didactic de predare, conform prezentelor norme metodologice.
Art. 20. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice
Fişa de evaluare a proiectului
Criteriul
|
Punctajul maxim
|
Observaţii
|
Realizarea activităţilor din proiect în conformitate cu graficul
stabilit
|
5p
|
Se vor utiliza şi concluziile rapoartelor de monitorizare.
|
Existenţa dovezilor privind autoevaluarea proiectului
|
5p
|
Se vor lua în considerare periodicitatea autoevaluării,
instrumentele, feedbackul de la elevi, părinţi şi colegi.
|
Reactualizarea anuală a proiectului în funcţie de situaţia
încadrării cadrului didactic şi/sau de rapoartele de monitorizare
|
5p
|
Existenţa şi implementarea măsurilor
corective
|
Gradul de realizare a indicatorilor
|
50 p
|
Se vor urmări în mod special atingerea obiectivelor şi obţinerea
rezultatelor prevăzute în proiect.
|
Criteriul
|
Punctajul maxim
|
Observaţii
|
Promovarea principiilor egalităţii de
şanse, de gen şi a nediscriminării
|
5p
|
|
Gradul de transferabilitate a proiectului
|
10 p
|
Modul în care este asigurată o posibilă transferare a
activităţilor/rezultatelor proiectului către alt grup-ţintă, alte activităţi,
multiplicare
|
TOTAL:
|
80 p
|
|
ANEXA Nr. 2
la normele metodologice
Fişă-cadru de punctaj pentru personalul didactic
Criteriul
|
Punctajul maxim
|
1. Criteriul activităţilor complexe cu valoare
instructiv-educativă
|
10 p
|
2. Criteriul privind performanţe deosebite în inovarea didactică
|
6p
|
3. Criteriul privind participarea la proiecte regionale,
naţionale, europene
|
2p
|
4. Criteriul privind creşterea prestigiului unităţii de
învăţământ
|
2p
|
TOTAL:
|
20 p
|