ORDIN
Nr. 490 din 28 iunie 2000
pentru aprobarea Instructiunilor privind tratarea defectelor unor produse
feroviare critice aflate in termen de garantie - 906
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 538 din 31 octombrie 2000
Ministrul transporturilor,
in temeiul prevederilor art. 12 lit. c) si d) din Ordonanta Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, aprobata si modificata prin Legea nr. 197/1998,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 7 alin. (3)
lit. c) si alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind
transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane, aprobata si modificata prin Legea nr. 89/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale art. 1 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 95/1998 privind infiintarea unor institutii publice in
subordinea Ministerului Transporturilor, ale art. 1 din Hotararea Guvernului
nr. 626/1998 privind organizarea si functionarea Autoritatii Feroviare Romane -
AFER, precum si ale art. 3 pct. 1 si ale art. 4 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 263/1999 privind organizarea si functionarea Ministerului
Transporturilor,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile privind tratarea defectelor unor produse feroviare
critice aflate in termen de garantie - 906, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
(1) Tratarea defectelor aparute in perioada de garantie la elementele
componente ale vehiculelor feroviare si ale infrastructurii feroviare publice,
care se incadreaza in clasele de risc 1A, 1B, 2A si 2B, astfel cum sunt
definite in reglementarile specifice in vigoare, se va face conform
prevederilor instructiunilor aprobate prin prezentul ordin.
(2) Gestionarul infrastructurii feroviare proprietate publica sau privata a
statului, precum si operatorii de transport feroviar licentiati vor stabili si
vor include in mod obligatoriu in contractele comerciale incheiate cu
furnizorii feroviari care asigura construirea, modernizarea, intretinerea,
repararea vehiculelor feroviare si/sau a infrastructurii feroviare, clauze
privind obligatiile si raspunderea partilor, in aplicarea prevederilor
instructiunilor cuprinse in anexa.
Art. 3
Autoritatea Feroviara Romana - AFER, Societatea Comerciala de Transport cu
Metroul Bucuresti "Metrorex" - S.A., compania nationala, societatile
nationale, societatile comerciale regionale de transport feroviar public de
calatori, societatile comerciale rezultate din reorganizarea Societatii
Nationale a Cailor Ferate Romane, precum si furnizorii feroviari vor aduce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage raspunderea juridica in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 5
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza
aplicabilitatea prevederile Instructiei pentru tratarea defectarilor in termen
de garantie nr. 906, elaborata de Departamentul Cailor Ferate - Centrala
Mecanica de Material Rulant, aprobata de conducerea M.T.Tc. sub nr. 521/72 din
4 decembrie 1982, nepublicata, precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. 6
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
Adrian Gheorghe Marinescu,
secretar de stat
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind tratarea defectelor unor produse feroviare critice aflate in termen de
garantie - 906
Art. 1
(1) In intelesul prezentelor instructiuni, urmatorii termeni care se
utilizeaza se definesc dupa cum urmeaza:
a) client - destinatarul unui produs feroviar critic livrat de furnizor;
b) comunicare - instiintarea furnizorului de catre client cu privire la
defectul constatat;
c) defect - deranjamentul care impiedica functionarea unei masini sau a
unui aparat ori a unor subansambluri ale acestora, conform unor conditii impuse
printr-o norma sau o documentatie tehnica in vigoare;
d) furnizor - organizatia care livreaza clientului un produs feroviar
critic;
e) organizatie - agentul economic sau institutia publica care furnizeaza un
produs feroviar critic;
f) produse feroviare - produsele sau serviciile specifice utilizate pentru
transportul feroviar si cu metroul, constructia, modernizarea, intretinerea si
repararea infrastructurii feroviare si a materialului rulant;
g) produse feroviare critice - produsele feroviare incadrate in clasele de
risc 1A, 1B, 2A si 2B, conform reglementarilor specifice in vigoare, care prin
defectare antreneaza pierderea sigurantei si securitatii transporturilor,
determina grave perturbatii in exploatarea transportului feroviar si cu
metroul, diminueaza calitatea conditiilor de transport, afecteaza costurile de
intretinere si exploatare, influentand negativ calitatea transportului public;
h) subcontractant - organizatia care furnizeaza un produs furnizorului;
i) termen de garantie - intervalul de timp, stabilit de furnizor de comun
acord cu clientul, in situatia in care nu este prevazut in actele normative
interne si internationale in vigoare, in limita caruia produsul feroviar critic
achizitionat trebuie sa isi pastreze caracteristicile impuse, in conditii
normale de exploatare, intretinere si/sau de reparatie;
j) tratare in termen de garantie - totalitatea activitatilor de analizare,
de stabilire a cauzelor care au produs defectarea si de remediere a defectarii
- repararea sau inlocuirea produsului - in limitele de timp stabilite.
Art. 2
In scopul respectarii cerintelor privind siguranta circulatiei si a
securitatii transportului feroviar sau cu metroul, in activitatile de construire,
modernizare si reparare a materialului rulant sau a infrastructurii feroviare
defectele in termen de garantie a produselor feroviare critice se trateaza
conform prezentelor instructiuni.
Art. 3
(1) Termenele de garantie pentru produsele feroviare critice, destinate
transportului feroviar si cu metroul, care nu sunt stabilite in acte normative
interne sau internationale, se stabilesc prin contractele de achizitie, pe baza
prevederilor din standarde, fise UIC, caiete de sarcini si/sau specificatii
tehnice, aplicabile dupa caz.
(2) Termenul de garantie stabilit in conditiile alin. (1) se prelungeste cu
durata in care produsul feroviar critic este scos din uz datorita defectarii,
pana la repunerea in functiune, daca partile nu au convenit altfel prin
contractul de achizitie.
Art. 4
(1) In scopul tinerii unei evidente complete, precum si a statisticii
defectelor aparute in termenul de garantie la produsele feroviare critice,
clientii acestor produse au obligatia de a inregistra intr-un registru special
toate elementele de identificare necesare.
(2) Registrul special va contine cel putin urmatoarele elemente:
- data defectarii;
- date privind identificarea produsului defect - denumire, tip, serie, an
de fabricatie, ultima reparatie efectuata;
- descrierea defectului care s-a comunicat furnizorului;
- cauza defectarii;
- modul de remediere.
Art. 5
Clientul va comunica in scris furnizorului orice defectare a unui produs
feroviar critic aflat in termen de garantie, imediat ce aceasta a avut loc;
totodata aceeasi comunicare se va transmite si Autoritatii Feroviare Romane -
AFER.
Art. 6
(1) Tratarea defectelor in termen de garantie se face in cadrul unei
comisii comune constituite din reprezentantii clientului si ai furnizorului,
denumita in continuare comisie.
(2) Contractul de achizitie a produsului feroviar critic va contine, pe
langa clauzele principale, si clauzele referitoare la constituirea, componenta,
convocarea si modul de lucru ale comisiei.
Art. 7
(1) Convocarea comisiei se face de catre client, conform clauzelor
prevazute la art. 6 alin. (2). Totodata clientul va comunica in scris Directiei
generale a transporturilor feroviare din cadrul Ministerului Transporturilor si
Autoritatii Feroviare Romane - AFER locul si data convocarii comisiei.
(2) Lucrarile comisiei pot fi supravegheate de specialisti din cadrul
Ministerului Transporturilor si al Autoritatii Feroviare Romane - AFER, in baza
legitimatiei speciale de control emise de Ministerul Transporturilor.
(3) Directia generala a transporturilor feroviare si Autoritatea Feroviara
Romana - AFER vor stabili, dupa caz, necesitatea asigurarii supravegherii,
nominalizand personalul detinator al legitimatiei speciale de control.
Art. 8
(1) Rezultatele activitatii de tratare a defectelor in termen de garantie
se inscriu in procese-verbale de tratare a defectelor in termen de garantie si
se vor completa de catre client in registrul special prevazut la art. 4.
(2) Procesul-verbal de tratare a defectelor in termen de garantie va
cuprinde cel putin urmatoarele:
- denumirea, tipul, seria si numarul produsului;
- luna si anul de fabricatie, data ultimei reparatii;
- numarul comunicarii scrise a defectarii, adresata furnizorului;
- defectul sau defectele aparute;
- cauzele defectarii;
- responsabilitati legate de aparitia defectului;
- masuri de remediere;
- masuri de prevenire;
- mentiuni ale comisiei;
- opinii ale membrilor comisiei.
(3) Inscrierile din procesele-verbale si din registrul special se fac
lizibil, fara stersaturi, modificari sau completari. Raspunderea privind
corectitudinea datelor inscrise revine:
a) membrilor comisiei, pentru cazul completarii procesului-verbal;
b) clientului, pentru cazul completarii registrului special.
Art. 9
(1) Comisia are obligatia sa stabileasca corect cauzele defectarii in
termen de garantie, responsabilitatile pentru defectare, precum si masurile de
remediere si de prevenire care trebuie luate.
(2) Pentru elucidarea cauzelor defectarii in termen de garantie comisia are
competenta sa dispuna verificari suplimentare care se vor mentiona in
procesul-verbal prevazut la art. 8 alin. (2), situatie in care se amana
stabilirea cauzelor. Verificarile suplimentare pot consta in probe functionale,
de parcurs, analize de laborator, probe mecanice, alte verificari necesare in
vederea determinarii parametrilor determinanti prevazuti in reglementarile
interne si/sau internationale. In acest caz activitatea comisiei se finalizeaza
dupa primirea rezultatelor probelor sau analizelor efectuate.
(3) Analizele, respectiv probele prevazute la alin. (2), se vor efectua de
catre Autoritatea Feroviara Romana - AFER in laboratoarele proprii sau in alte
laboratoare autorizate/atestate de catre Autoritatea Feroviara Romana - AFER.
Pentru efectuarea probelor de parcurs pe infrastructura feroviara este necesar
acordul prealabil al gestionarului infrastructurii feroviare.
Art. 10
Concluziile comisiei cu privire la stabilirea cauzelor pot fi sustinute,
dupa caz, cu schite, fise de masuratori, copii de pe documente de referinta,
fotografii si/sau alte documentatii.
Art. 11
In activitatea de stabilire a cauzelor defectarii produsului, desfasurata
de comisie, se deosebesc urmatoarele cazuri:
a) membrii comisiei, in unanimitate, au aceeasi opinie in privinta
cauzelor, iar procesul-verbal de tratare a defectelor in termen de garantie se
semneaza fara opinii divergente;
b) membrii comisiei nu decid in unanimitate in privinta cauzelor, situatie
in care procesul-verbal de tratare a defectelor in termen de garantie se
semneaza mentionandu-se opiniile divergente, fundamentate sub aspect tehnic,
formulate separat, ca anexe la procesul-verbal.
Art. 12
Procesul-verbal de tratare a defectelor in termen de garantie se va intocmi
in minimum doua exemplare, originalul anexandu-se la dosarul de tratare a
defectelor, iar copia/copiile, dupa caz, se va/se vor inmana membrilor
comisiei.
Art. 13
Nu se considera si nu se vor trata potrivit prezentelor instructiuni, ca
defecte in termen de garantie, defectele aparute in activitatile de revizie,
intretinere si exploatare desfasurate de client fara respectarea proceselor
tehnologice, a normelor tehnice si a documentatiilor in vigoare, precum si alte
defecte posibile, stabilite astfel de comun acord prin contract.
Art. 14
Eventualele divergente cu privire la tratarea defectelor in termen de
garantie si remedierea defectelor se vor solutiona pe baza de expertiza tehnica
efectuata de Autoritatea Feroviara Romana - AFER sau de un alt organism tehnic,
stabilit in conditiile prevederilor legale in vigoare de Ministerul
Transporturilor.
Art. 15
(1) Procesele-verbale de tratare a defectelor in termen de garantie se vor
pastra de catre client pe o durata de cel putin un an calendaristic de la data
la care expira termenul de garantie al produsului feroviar critic.
(2) Registrul special de evidenta a defectelor in termen de garantie se va
pastra in bune conditii de catre client pe o durata de minimum 5 ani de la data
ultimei inregistrari.
(3) Documentele prevazute la alin. (1) si (2) se pun la dispozitie
organelor de control si inspectie din cadrul Ministerului Transporturilor si al
Autoritatii Feroviare Romane - AFER, la solicitarea acestora.
Art. 16
(1) Clientul produsului feroviar critic va analiza periodic, cel putin
trimestrial, situatia privind defectele in termen de garantie si modul de
tratare.
(2) Rezultatul analizei prevazute la alin. (1) va fi comunicat in scris
Autoritatii Feroviare Romane - AFER in termen de maximum 15 zile de la data
efectuarii acesteia, in vederea determinarii elementelor de fiabilitate si a
stabilirii de masuri corective.
Art. 17
(1) In cazul in care organele de control si inspectie ale Ministerului
Transporturilor sau ale Autoritatii Feroviare Romane AFER constata sau sunt
instiintate despre defecte in termen de garantie la produsele feroviare
critice, care au grad mare de repetabilitate sau care pot periclita siguranta
circulatiei si securitatea transportului feroviar si cu metroul sau care
afecteaza calitatea produselor si serviciilor publice, vor dispune, dupa caz,
masuri si/sau verificari tehnice suplimentare.
(2) In situatia in care se constata, potrivit alin. (1), ca produsul nu mai
respecta caracteristicile tehnice prevazute ca fiind obligatorii in normele sau
in documentatiile tehnice specifice in vigoare, Autoritatea Feroviara Romana
AFER va suspenda sau va retrage, dupa caz, certificatul de omologare si/sau
autorizatia de furnizor feroviar, conform reglementarilor specifice in vigoare.