ORDIN Nr. 47
din 13 mai 2008
pentru aprobarea Normelor
privind achizitia serviciului de paza si interventie la obiectivele militare
prin societati specializate de paza si protectie
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 407 din 30 mai 2008
Pentru aplicarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 925/2006
pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea
contractelor de achiziţie publică din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Apărării,
ministrul apărării emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele privind achiziţia
serviciului de pază şi intervenţie la obiectivele militare prin societăţi
specializate de pază şi protecţie, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Normele procedurale privind achiziţia serviciului de pază şi intervenţie la obiectivele militare
prin societăţi specializate de pază şi protecţie, aprobate prin Ordinul
ministrului apărării nr. M. 40/2007*).
Art. 3.- Ordinul se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Ministrul apărarii,
Teodor Viorel Meleşcanu
ANEXĂ
NORME
privind achiziţia
serviciului de pază si intervenţie la obiectivele militare prin societăţi
specializate de pază si protecţie
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme stabilesc criteriile
specifice şi modul de aplicare a procedurilor de atribuire a contractelor de
achiziţie publică şi de încheiere a acordurilor-cadru ce au ca obiect prestarea
de servicii de pază şi intervenţie la obiective militare prin societăţi
specializate de pază şi protecţie şi care se încadrează la serviciile de la
categoria 23 din anexa nr. 2B la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, având cod CPV 74613000 - 9, indiferent de valoarea
estimată a contractului.
Art. 2. - (1) In sensul prezentelor norme, este autoritate contractantă delegată unitatea
militară al cărei comandant/şef este ordonator de credite şi are compartiment
intern specializat în atribuirea contractelor de achiziţie publică.
(2) Autoritatea contractantă delegată este nominalizată
de directorii de programe sau comandanţii comandamentelor de armă/similare.
(3) Directorii de programe,
comandanţii comandamentelor de armă/similare, prin document comun, pot
nominaliza autorităţi contractante delegate, ce îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1), pe obiective
militare, garnizoane sau pe zone de responsabilitate.
(4) Directorii de programe, comandanţii comandamentelor
de armă/similare asigură consultanţă privind întocmirea documentaţiei de
atribuire, la cererea autorităţii contractante delegate.
Art. 3. - (1) Achiziţia serviciului de pază se
realizează, de regulă, prin încheierea de acorduri-cadru.
(2) Modelul acordului-cadru este întocmit de fiecare
ordonator secundar de credite pentru unităţile din subordine.
Art. 4. - (1) In procesul de atribuire a contractelor
de achiziţie publică/acordurilor-cadru a serviciilor de pază şi intervenţie la
obiective militare, autoritatea contractantă delegată are obligaţia de a
respecta prevederile incidente din următoarele acte normative:
a) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune
de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă;
b) Hotărârea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea
normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de
achiziţie publică din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, denumită
în continuare hotărâre;
*) Ordinul nr. M.40/2007 nu a fost publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect
reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
c) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006
privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de
atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 228/2007, cu modificările şi
completările ulterioare;
d) Hotărârea Guvernului nr. 942/2006 pentru aprobarea
Normelor de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2006 privind
funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire
a contractelor de achiziţie publică, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Autoritatea contractantă delegată aplică
prevederile actelor normative prevăzute la alin. (1), cu excepţiile formulate
la art. 5 alin. (2), art. 11 şi art. 13-17.
(3) Autoritatea contractantă delegată are obligaţia de
a preciza în documentaţia de atribuire, în mod explicit, prevederile legale
aplicabile şi excepţiile formulate la acestea, conform prezentelor norme.
CAPITOLUL II
Achiziţia serviciului de pază şi intervenţie
Art. 5. - (1) Autoritatea contractantă delegată are
dreptul de a iniţia aplicarea procedurii de atribuire numai dacă sunt
îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiţii:
a) a fost obţinută din partea ordonatorului principal
sau secundar de credite, după caz, aprobarea de executare a serviciului de pază
şi intervenţie cu societăţi specializate de pază şi protecţie;
b) achiziţia serviciului este cuprinsă în programul
anual al achiziţiilor publice;
c) sunt identificate sursele de finanţare prin care se
asigură fondurile necesare în vederea îndeplinirii contractului de achiziţie
publică;
d) este întocmită documentaţia de atribuire.
(2) Pentru achiziţionarea serviciului de pază şi
intervenţie, autoritatea contractantă delegată iniţiază una dintre următoarele
proceduri:
a) licitaţia restrânsă;
b) negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunţ
de participare, în condiţiile art. 122 din ordonanţa de urgenţă; această
procedură nu se derulează pentru încheierea unui acord-cadru.
Art. 6. - (1) Autoritatea contractantă delegată are
obligaţia de a estima valoarea contractului de achiziţie publică, conform
prevederilor ordonanţei de urgenţă.
(2) In cazul în care autoritatea contractantă delegată
îşi propune să încheie un acord-cadru, atunci valoarea estimată se consideră a
fi valoarea maximă estimată, fără TVA, a tuturor contractelor de achiziţie
publică subsecvente ce se anticipează că vor fi atribuite în baza
acordului-cadru respectiv, pe întreaga sa durată.
(3) De regulă, preţul contractului de achiziţie este
ferm şi nu poate fi modificat la încheierea contractului sau pe timpul
derulării acestuia.
(4) Pe perioada derulării contractului de achiziţie,
preţul poate fi ajustat numai în condiţiile prevederilor art. 97 din hotărâre
şi a fost stabilit un mod concret de ajustare a acestuia, înainte de iniţierea
procedurii care va fi aplicată, iar informaţii/clauze speciale în acest sens au
fost prevăzute în documentaţia de atribuire - fişa de date a achiziţiei - şi în
contract.
Art. 7. - (1) Autoritatea contractantă delegată are
obligaţia de a include doar informaţii neclasificate în documentaţia de atribuire a contractului de achiziţie
publică aferentă etapei de selectare a candidaţilor.
(2) Odată cu documentaţia prevăzută la alin. (1),
operatorului economic i se pune la dispoziţie chestionarul de securitate şi i
se aduce la cunoştinţă că termenul de eliberare a avizului de securitate de
către structura abilitată a Ministerului Apărării este de până la 30 de zile
lucrătoare de la primirea solicitării. Perioada de 30 de zile lucrătoare se
include în durata procedurii de atribuire.
(3) Contractele de achiziţie
publică a serviciilor de pază şi intervenţie la obiectivele militare, încheiate
în condiţiile prezentelor norme, sunt clasificate „secret de serviciu".
(4) Modelul contractului de prestări de servicii este
prezentat în anexa nr. 1, iar clauzele prevăzute în acesta sunt minimale.
Art. 8. - Autoritatea contractantă delegată precizează
în documentaţia de atribuire obligaţiile care le revin operatorilor economici
privind protecţia informaţiilor clasificate „secret de serviciu",
stabilite în conformitate cu actele normative specifice
în vigoare.
Art. 9. - (1) Caietul de sarcini conţine în mod
obligatoriu cerinţe, prescripţii şi orice alte informaţii care să permită
descrierea în mod obiectiv a serviciului ce urmează a fi prestat de operatorii
economici încât să corespundă necesităţii autorităţii contractante.
(2) Modelul caietului de sarcini este prezentat în anexa
nr. 2.
Art. 10. -Autoritatea contractantă delegată are
obligaţia de a introduce în documentaţia de atribuire prevederi exprese privind:
a) posibilitatea prelungirii perioadei de
valabilitate a contractului, prin act adiţional, cu specificarea valorii
estimative a contractului, conform prevederilor art. 6 alin. (3) din hotărâre;
b) neacceptarea ofertelor alternative.
Art. 11. -Autoritatea
contractantă delegată are obligaţia de a asigura obţinerea documentaţiei de
atribuire, aferentă etapei de evaluare a ofertelor, de către orice candidat
selectat, numai prin modalităţile prevăzute la art. 40 alin. (2) lit. b) din
ordonanţa de urgenţă.
Art. 12. - (1) Criteriile de calificare şi selecţie se
stabilesc cu respectarea prevederilor art. 176 din ordonanţa de urgenţă şi nu
se schimbă pe parcursul aplicării procedurii.
(2) Pentru atribuirea contractelor sau încheierea
acordurilor-cadru privind prestarea serviciului de
pază şi intervenţie, autoritatea contractantă delegată solicită operatorilor
economici să îndeplinească cel puţin următoarele cerinţe:
a) să deţină licenţă de funcţionare eliberată de
Inspectoratul General al Poliţiei;
b) să depună chestionarul de securitate, completat conform
prevederilor legale, în vederea executării verificărilor necesare, cel mai
târziu la data depunerii candidaturii;
c) să facă dovada conform prevederilor art. 191-193
din ordonanţa de urgenţă despre îndeplinirea standardelor de asigurare a
calităţii.
(3) Autoritatea contractantă delegată finalizează etapa
de selectare a candidaţilor după primirea avizului de securitate de la
structura abilitată a Ministerului Apărării.
(4) Operatorul economic poate fi acceptat la procedura de atribuire şi pe baza notificării pe care o
deţine, prin care se atestă că este avizat pentru relaţii contractuale cu o
altă autoritate contractantă din Ministerul Apărării, urmând ca avizul de
securitate pentru contractul în cauză să se elibereze
ulterior.
(5) Pentru atribuirea contractelor sau încheierea
acordurilor-cadru privind prestarea serviciului de pază şi intervenţie,
autoritatea contractantă delegată poate solicita operatorilor economici să
îndeplinească următoarele cerinţe minime de selecţie:
a) să prezinte cel puţin două recomandări aferente
contractelor de prestări de servicii de pază finalizate în ultimii 3 ani sau în
curs de derulare, cu o durată de minimum un an;
b) să declare pe propria răspundere că poate asigura
resursele tehnice prevăzute în caietul de sarcini, considerate strict necesare
pentru îndeplinirea contractului ce urmează a fi atribuit;
c) cifra medie de afaceri în ultimii 3 ani să fie de
cel puţin două ori mai mare decât valoarea estimată a contractului ce urmează a
fi atribuit sau, în cazul unui acord-cadru, cifra medie de afaceri în ultimii 3
ani să fie de cel puţin două ori mai mare decât valoarea estimată a celui mai
mare contract subsecvent care se anticipează.
(6) Pentru motivarea cerinţelor minime impuse,
referitoare la situaţia economică şi financiară, precum şi la capacitatea
tehnică şi/sau profesională, autoritatea contractantă delegată elaborează o
notă justificativă care se anexează la dosarul achiziţiei.
Art. 13. - Autoritatea contractantă delegată respinge
candidatura depusă de un operator economic căruia, din motive imputabile
acestuia, i s-a reziliat contractul de pază a unor obiective militare, încheiat
în ultimii 5 ani.
Art. 14. - Pentru atribuirea contractelor sau încheierea
acordurilor-cadru, autoritatea contractantă delegată
are obligaţia de a solicita operatorului economic să prezinte următoarele
documente:
a) declaraţie pe propria răspundere privind
eligibilitatea pe anul în curs;
b) informaţii generale despre operatorul economic;
c) certificat constatator eliberat
de oficiul registrului comerţului, valabil la data depunerii, din care să
rezulte: obiectul de activitate, asociaţii şi administratorii, sediul principal
şi secundar, punctele de lucru, menţiuni privind încadrarea în prevederile art.
21 lit. d)-g) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare;
d) certificat fiscal privind situaţia achitării
impozitelor şi taxelor locale, valabil la data depunerii candidaturii;
e) certificat de atestare fiscală
pentru persoane juridice, valabil la data depunerii candidaturii.
Art. 15. - (1) Autoritatea contractantă delegată are
obligaţia, pentru atribuirea contractului de achiziţie publică sau pentru
încheierea acordului-cadru, de a transmite spre publicare anunţ de participare
atunci când iniţiază procedura de licitaţie restrânsă.
(2) Indiferent de valoarea estimată a contractului,
anunţul de participare se publică în sistemul electronic de achiziţii publice,
denumit în continuare SEAP, şi imediat după publicare, dacă autoritatea contractantă delegată
consideră necesar, în presa centrală şi locală.
(3) După încheierea contractului de achiziţie
publică, autoritatea contractantă delegată are obligaţia de a transmite un
anunţ de atribuire, spre publicare în SEAP, cu respectarea prevederilor art. 56
din ordonanţa de urgenţă.
Art. 16. - (1) In cazul aplicării procedurii de
licitaţie restrânsă, indiferent de valoarea estimată, fără TVA, a
contractului/acordului-cadru de prestări de servicii, perioada cuprinsă între
data transmiterii anunţului de participare spre publicare în SEAP şi
data-limită de depunere a candidaturii trebuie să fie de cel puţin 16 zile.
(2) Perioada cuprinsă între data transmiterii
invitaţiei de participare la etapa a doua şi data-limită de depunere a
ofertelor trebuie să fie de cel puţin 12 zile.
Art. 17. - Etapa a doua a procedurii de licitaţie
restrânsă se poate derula şi cu un singur operator economic care a îndeplinit
criteriile de selecţie.
Art. 18. - (1) Derularea contractului
începe numai după avizarea anexei de securitate de către structura abilitată a
Ministerului Apărării şi după eliberarea avizelor de acces la informaţii
secrete de serviciu pentru personalul operatorului economic câştigător, de către structura de securitate a autorităţii
contractante delegate.
(2) Retragerea avizului de securitate operatorului
economic pe durata derulării contractului impune rezilierea de drept a acestuia
fără altă formalitate prealabilă. O clauză în acest sens se înscrie în
contractul de prestări de servicii.
(3) Autoritatea competentă poate decide neacordarea sau
retragerea avizului de acces la informaţii clasificate în cazul identificării
unor elemente de incompatibilitate sau a unor factori de risc.
(4) In situaţia menţionată la alin. (3), personalul
operatorului economic nu are acces în obiectivul militar.
Art. 19. - (1) In contractul de prestări de servicii se
includ clauze contractuale prin care se stabilesc penalităţi şi daune pentru
situaţiile în care prestatorul nu îşi respectă în totalitate obligaţiile sau
dacă persoanele cu drept de control ale beneficiarului au constatat nereguli în
îndeplinirea sarcinilor de serviciu.
(2) Modelul fişei de evaluare este prezentat în anexa
nr. 3.
(3) Fişa de evaluare se întocmeşte lunar, pe baza
consemnărilor din registrul de control, şi se anexează la procesul-verbal de
recepţie, constituindu-se ca documente justificative pentru efectuarea plăţii.
Art. 20. - Unitatea militară beneficiară a prestării
serviciului de pază şi intervenţie este obligată:
a) să verifice zilnic, prin personalul desemnat,
calitatea serviciilor prestate şi să consemneze rezultatele controalelor în
Registrul de control special constituit, să comunice constatările societăţii
specializate de pază şi protecţie prestatoare a serviciului, în vederea luării
măsurilor de remediere a neregulilor;
b) să constituie şi să pună la dispoziţia societăţii
specializate de pază şi protecţie, cu respectarea prevederilor legale
incidente, pentru studiu şi aplicare, un documentar cu reglementări interne ale
Ministerului Apărării privind executarea pazei şi intervenţiei şi cele
specifice fiecărei unităţi pe linia protecţiei mediului, sănătăţii şi
securităţii în muncă şi PSI;
c) să analizeze trimestrial şi ori de câte ori situaţia
o impune, împreună cu operatorul economic, modul de derulare a contractului;
d) să instruiască personalul operatorului economic în
legătură cu obligativitatea păstrării secretului de serviciu şi
confidenţialitatea activităţilor care se desfăşoară în unitate; instructajul se
consemnează într-un registru special, iar personalul operatorului economic va
lua cunoştinţă despre acesta pe bază de semnătură;
e) să pună la dispoziţia prestatorului facilităţile şi
bunurile strict necesare executării serviciului de pază şi intervenţie, prin
includerea în contractul de prestări de servicii a unor clauze de natura
contractului de comodat;
f) să asigure în mod gratuit utilităţile, după caz,
apă, energie electrică, gaze, agent termic, cu respectarea prevederilor Legii
nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia
persoanelor, cu modificările şi completările ulterioare;
g) să efectueze decontarea serviciilor contractate, pe
baza documentelor justificative, întocmite potrivit dispoziţiilor legale.
Art. 21. - (1) Facilităţile, bunurile şi utilităţile
aferente, puse la dispoziţia prestatorului, se evidenţiază în caietul de
sarcini şi se utilizează exclusiv în executarea serviciului de pază şi
intervenţie; prestatorul are obligaţia de a le întreţine şi de a efectua
reparaţiile curente pe perioada derulării contractului.
(2) La încetarea contractului, prestatorul este obligat
să restituie în totalitate şi în stare bună de utilizare/funcţionare bunurile
puse la dispoziţie de către beneficiar.
(3) Eventualele lipsuri se
completează cu acordul beneficiarului cu bunuri noi de acelaşi gen sau se
impută prestatorului la valoarea de înlocuire.
Art. 22. -In funcţie de situaţiile prevăzute în planul
de pază şi intervenţie, agenţii de pază şi intervenţie pot executa serviciul dotaţi
astfel:
a) cu armament letal sau neletal, potrivit deciziei
comandantului obiectivului militar, la obiectivele militare cu nivel 2 de
securizare;
b) cu armament neletal sau cu mijloace de autoapărare,
potrivit deciziei comandantului obiectivului militar,
la obiectivele militare cu nivel 3 de securizare;
c) cu mijloace de autoapărare la obiectivele cu nivel
4 de securizare.
Art. 23. - Planurile de pază şi intervenţie ale
unităţilor militare a căror pază se asigură de societăţile specializate de pază
şi protecţie se aprobă de comandanţii/şefii unităţilor militare fără a fi
necesar avizul unităţii de poliţie competente.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 24. - Modificările şi completările ulterioare
intrării în vigoare a prezentului ordin aduse actelor normative la care se face
trimitere în text şi care sunt incidente prezentelor norme se aplică în mod
corespunzător, fără alte precizări.
Art. 25. - (1) Prezentele norme nu se aplică
procedurilor de achiziţie publică aflate în derulare la data intrării în
vigoare a prezentului ordin.
(2) Contractele în curs de executare la data intrării
în vigoare a prezentelor norme se definitivează pe baza prevederilor legale în
vigoare la data încheierii acestora.
Art. 26. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme.
ANEXA Nr. 1 la norme
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRARII
Unitatea Militară nr..............
Nr...............din...................
SECRET DE SERVICIU
(după completare)
Exemplarul nr....................
CONTRACT DE PRESTĂRI
DE SERVICII
- Model -
CAPITOLUL I
Părţile contractante
Intre
1.1. Ministerul Apărării, prin
Unitatea Militară nr....................str.......................nr.....................,
localitatea........................, judeţul.................,
telefon..............., fax..........., codul
fiscal................, contul de virament nr......................., deschis
la Trezoreria ................, reprezentată
prin..................., şi...................., contabil-şef, în calitate de achizitor, şi
1.2. Societatea
Comercială................, cu sediul
în..................str..................nr...........,
judeţul................, cod..........., telefon.............., fax................, număr de ordine în
registrul comerţului..............., cod unic de
înregistrare....................., atribut fiscal
......., cont....................., deschis la ......................,
reprezentată prin .............., director general, şi ................,
director economic, în calitate de prestator, a
intervenit prezentul contract.
CAPITOLUL II
Obiectul şi preţul contractului
2.1. Prezentul contract are ca obiect stabilirea
drepturilor şi obligaţiilor ce revin părţilor pentru realizarea prestării
serviciului de pază şi
intervenţie la U.M..................., ca rezultat al procedurii de achiziţie publică organizată prin
...................din data de..............,
ora.........
2.2. (1) Prestatorul se obligă să presteze serviciul de
pază şi intervenţie prevăzut în caietul de sarcini, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) Serviciul de pază şi intervenţie ce face obiectul
contractului are următoarea compunere:
- şef de
obiectiv-............................................................;
- şefi de tură (pot face parte din patrulă)
-......................;
- posturi de pază permanente
-......................................;
- posturi de noapte
-.......................................................;
- posturi în afara programului -.......................................;
- agenţi în patrulare/intervenţie (minimum 2 agenţi) -
..........................................................................................................................................
(3) Total ore/post/lună -......................................................
2.3. Achizitorul se obligă să
plătească prestatorului preţul convenit pentru îndeplinirea contractului.
2.4. Preţul unitar este cel declarat de prestator în
propunerea financiară, respectiv de......lei (fără TVA) oră/post.
2.5. Valoarea totală a contractului, plătibilă
prestatorului de către achizitor, este de.........lei, din care
TVA..............lei.
CAPITOLUL III
Durata contractului
3.1. Contractul are o durată de.......luni, în
perioada de la .........până la..........(în
calculul duratei nu este inclus timpul necesar obţinerii avizelor şi autorizaţiilor pentru personal şi
armament).
3.2. Achizitorul are dreptul de a opta pentru
prelungirea contractului cu până la 4 luni, în condiţiile asigurării resurselor
financiare.
CAPITOLUL IV
Aplicabilitate
4.1. Contractul intră în
vigoare după semnarea acestuia de către ambele părţi şi constituirea garanţiei
de bună execuţie, conform prevederilor cap. IX.
4.2. Incheierea şi semnarea contractului sunt
condiţionate de eliberarea autorizaţiilor de acces la informaţii clasificate pentru întregul personal al operatorului economic
care, într-un mod sau altul, va avea acces la
documente, date, informaţii, locuri etc. clasificate „secret de serviciu"
şi care ţin de prezentul contract. 4.3. Odată cu semnarea autorizaţiilor de
acces, structura de securitate execută primul instructaj cu personalul
autorizat şi întocmeşte fişele de evidenţă a pregătirii, pe care le predă
prestatorului.
CAPITOLUL V
Documentele anexă la contract
5.1. Documentele anexă la contract sunt:
a) caietul de sarcini - anexa nr. 1;
b) propunerea financiară - anexa nr. 2;
c) propunerea tehnică - anexa nr. 3;
d) fişa de evaluare - anexa nr. 4;
e) anexa de securitate - anexa nr. 5;
f) dovada constituirii garanţiei bancare de bună
execuţie, dacă este cazul - anexa nr. 6;
g) planul de pază şi intervenţie - anexa nr. 7.
CAPITOLUL VI
Standarde
6.1. Serviciile prestate în baza contractului sunt în
conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, caietul de sarcini, normele
interne specifice obiectivului militar şi cu prevederile documentelor întocmite
pe linia pazei şi intervenţiei.
CAPITOLUL VII
Caracterul confidenţial al contractului
7.1. (1) Părţile contractante nu au dreptul, fără
acordul scris al celeilalte părţi:
a) să facă cunoscut conţinutul contractului sau orice
prevedere a acestuia unei terţe părţi, cu excepţia persoanelor implicate în
îndeplinirea contractului;
b) să utilizeze informaţiile şi documentele obţinute sau
la care are acces în perioada de derulare a contractului în alt scop decât
acela de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale.
(2) Dezvăluirea faţă de persoanele implicate în
îndeplinirea contractului a oricărei informaţii clasificate se face cu
respectarea reglementărilor în vigoare.
7.2. O parte contractantă este absolvită de
răspunderea pentru dezvăluirea de informaţii referitoare la contract, dacă se
îndeplineşte una dintre următoarele condiţii:
a) informaţia era cunoscută părţii contractante înainte
ca ea să fi fost primită de la cealaltă parte contractantă;
b) informaţia a fost dezvăluită după ce a fost obţinut
acordul scris al celeilalte părţi contractante pentru asemenea dezvăluire;
c) partea contractantă a fost obligată în mod legal să
dezvăluie informaţia.
CAPITOLUL VIII
Drepturi de proprietate intelectuală
8.1. Prestatorul are obligaţia
de a despăgubi achizitorul pentru:
a) reclamaţii şi acţiuni în justiţie, ce rezultă din
încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuală (brevete, nume, mărci
înregistrate etc), legate de serviciile prestate;
b) daune-interese, costuri,
taxe şi cheltuieli de orice natură, rezultate din executarea contractului, cu
excepţia situaţiei în care o astfel de încălcare rezultă din respectarea
caietului de sarcini întocmit de către achizitor.
CAPITOLUL IX
Garanţia de bună execuţie a contractului
9.1. Prestatorul are obligaţia de a constitui garanţia
de bună execuţie a contractului prin... (se va preciza una dintre modalităţile
prevăzute la art. 90 din hotărâre).
9.2. Achizitorul are obligaţia de a elibera garanţia
pentru participare şi de a emite ordinul de începere a contractului numai după
ce prestatorul a făcut dovada constituirii garanţiei de bună execuţie.
9.3. Garanţia de bună execuţie este de ..., reprezentând
... % din preţul contractului fără TVA, si va fi valabilă până la data de.....'
9.4. (1) Achizitorul are dreptul de a emite pretenţii
asupra garanţiei de bună execuţie, până la recuperarea integrală a
prejudiciului creat, dacă prestatorul nu îşi îndeplineşte integral şi de
calitate obligaţiile asumate prin prezentul contract.
(2) Anterior emiterii unei pretenţii asupra garanţiei
de bună execuţie, achizitorul are obligaţia de a notifica acest lucru
prestatorului, precizând, totodată, obligaţiile care nu au fost respectate.
9.5. In cazul în care scrisoarea de garanţie bancară de
bună execuţie nu acoperă integral eventualul prejudiciu, prestatorul se obligă
să achite diferenţa la cererea achizitorului; în caz contrar, litigiul se
soluţionează pe cale judecătorească.
CAPITOLUL X
Obligaţiile prestatorului
10.1. Prestatorul începe
prestarea serviciului de pază şi intervenţie la data prevăzută în cap. III.
10.2. (1) Prestatorul asigură continuu serviciile
prevăzute în contract potrivit obligaţiilor asumate şi în conformitate cu
prevederile legislaţiei în vigoare, normelor interne specifice obiectivului
militar şi prevederilor documentelor întocmite în unitate pe linia accesului,
pazei şi intervenţiei, precum şi a protecţiei informaţiilor clasificate.
(2) Paza obiectivului militar se organizează şi se
execută pe baza planului de pază şi intervenţie, întocmit de beneficiar de
comun acord cu reprezentantul prestatorului, fără a se schimba datele incluse
în documentaţia de achiziţie, se avizează de conducătorul prestatorului şi se
aprobă de comandantul obiectivului militar, în conformitate cu legislaţia în
vigoare şi cu prevederile ordinelor şi regulamentelor militare.
(3) Locul de dispunere a posturilor de pază, consemnul
general şi consemnele particulare ale posturilor, itinerarul de deplasare a
patrulei, precum şi modul de acţiune pentru intervenţie la posturi sunt
stabilite de comandantul obiectivului militar împreună cu reprezentantul
prestatorului, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi ale
ordinelor şi regulamentelor militare, fiind stipulate în planul de pază şi
intervenţie.
(4) Serviciul de patrulare se poate executa pe timp de
zi de către agenţii din patrulă; şeful de tură şi agentul/agenţii din patrulă
reprezintă echipa de intervenţie la obiectivul militar.
10.3. Prestatorul acţionează pentru apărarea
integrităţii obiectivului militar folosind mijloacele de luptă din dotare, în
condiţiile legii, şi cooperează cu celelalte forţe care intervin la obiectivul
militar pentru respingerea unui eventual atac şi lichidarea urmărilor acestuia.
10.4. Prestatorul ia în
primire pe bază de proces-verbal, întreţine şi menţine în stare de funcţionare
bunurile cu starea de fixaţie şi utilităţile aferente, pentru a fi folosite
exclusiv în executarea serviciului de pază şi intervenţie, în condiţiile
actelor normative în vigoare.
10.5. Prestatorul completează, dacă consideră necesar,
inventarul spaţiului destinat pazei, de comun acord cu comandantul/şeful unităţii
militare beneficiare, pentru a asigura desfăşurarea activităţilor specifice
serviciilor prestate în condiţii optime, fără ca aceasta să implice alte
obligaţii din partea achizitorului/unităţii militare beneficiare.
10.6. Prestatorul asigură efectivele de personal
necesare, conform caietului de sarcini, pentru executarea pazei şi intervenţiei
la obiectivul militar.
10.7. Prestatorul înlocuieşte
personalul indisponibil sau căruia i se retrage autorizaţia de acces cu
personal autorizat; în acest sens prestatorul va avea o rezervă de personal
autorizat pentru acces la informaţii clasificate „secret de serviciu" de
cel puţin 10% din numărul personalului care execută serviciul.
10.8. (1) Personalul de pază asigurat de prestator
este obligat să cunoască şi să respecte îndatoririle ce îi revin, fiind direct
răspunzător pentru paza şi integritatea obiectivului, bunurilor şi valorilor
încredinţate.
(2) Pe timpul executării serviciului, agenţii de pază
se subordonează şefului de tură.
(3) Şeful turei este obligat să execute dispoziţiile
ofiţerului de serviciu pe unitate în următoarele situaţii:
a) când unitatea militară beneficiară primeşte
ordin/indicativ de alertare;
b) în caz de incendiu sau dezastre;
c) iminenţa unei acţiuni militare îndreptate
împotriva obiectivului militar;
d) nimicirea forţelor ostile pătrunse în obiectiv şi
eliberarea acestuia;
e) prevenirea unei acţiuni
teroriste;
f) în alte situaţii când se impune realizarea
cooperării între agenţii de pază şi efectivele proprii.
10.9. In timpul serviciului, personalul de pază este
obligat:
a) să cunoască locurile şi punctele vulnerabile din
perimetrul obiectivului, pentru a preveni accesul neautorizat în perimetrul
păzit;
b) să păzească obiectivul, bunurile şi valorile
nominalizate în planul de pază şi intervenţie şi să asigure integritatea
acestora;
c) să permită accesul în obiectiv numai în
conformitate cu reglementările legale şi cu dispoziţiile interne;
d) să anunţe în cel mai scurt timp şeful său ierarhic
şi conducerea unităţii militare beneficiare despre producerea oricărui
eveniment pe timpul executării serviciului şi despre măsurile luate;
e) să păstreze secretul de stat şi de serviciu, dacă,
prin natura atribuţiilor, are acces la asemenea date şi informaţii sau în cazul
în care intră accidental în posesia unor astfel de date;
f) să nu se prezinte la serviciu în stare de oboseală,
sub influenţa băuturilor alcoolice, drogurilor sau a medicamentelor psihotrope
şi să nu consume băuturi alcoolice ori substanţe psihotrope în timpul
serviciului;
g) să procedeze conform prevederilor planului de pază
şi intervenţie în situaţii deosebite: atac asupra obiectivului, incendii, dezastre, avarii diverse etc;
h) să respecte consemnul general şi consemnul
particular al fiecărui post.
10.10. Prestatorul ia măsuri de limitare a pierderilor
cauzate în cazul producerii unor evenimente deosebite şi anunţă de îndată
conducerea unităţii militare beneficiare.
10.11. Prestatorul rezolvă în timpul cel mai scurt
eventualele evenimente petrecute în obiectiv din vina agenţilor săi ori din
alte cauze şi participă la limitarea acestora.
10.12. Prestatorul asigură armele de foc şi muniţia
necesare pentru efectivele destinate pazei şi intervenţiei, astfel:
- ... pistoale tip ... calibrul ...; numărul
pistoalelor solicitate va fi egal cu numărul posturilor în care serviciul se
execută cu armament;
- muniţie ... buc, calibrul ... .
10.13. Prestatorul asigură
tehnica/mijloacele tehnice de luptă, materialele şi echipamentele necesare
executării serviciului de pază şi intervenţie, conform prevederilor caietului
de sarcini.
10.14. Personalul de pază are obligaţia de a purta în
timpul serviciului, la vedere, permisul de acces în unitatea militară
beneficiară.
10.15. Prestatorul asigură mijloacele de comunicaţii,
radiotelefoane cu bandă de frecvenţă autorizată, atât între personalul pazei,
cât şi între şeful de tură şi serviciul de permanenţă al unităţii militare:
tura operativă, ofiţerul de serviciu, comandantul subunităţii de intervenţie.
10.16. Prestatorul desemnează persoane din cadrul
prestatorului, dintre cele care deţin autorizaţie de acces la informaţii
clasificate la nivelul solicitat, care să efectueze controlul asupra modului de
executare a serviciului de pază, în baza aprobării comandantului obiectivului
militar, consemnând rezultatele în registrul de control.
10.17. Prestatorul comunică unităţii militare
beneficiare, lunar, în ultima zi lucrătoare pentru luna următoare, planificarea
agenţilor de pază în posturi, iar eventualele modificări, cu cel puţin 24 de
ore înainte de intrarea în serviciu sau ori de câte ori este nevoie, pentru a
fi înscrise în ordinul de zi pe unitate.
10.18. Prestatorul participă,
cu personalul aflat în serviciu, la antrenamentele şi exerciţiile trimestriale
organizate de comandantul obiectivului militar pentru realizarea cooperării cu
celelalte forţe de intervenţie.
10.19. Prestatorul execută instructajul privind
respectarea de către personalul propriu a normelor legale privind regimul
armelor şi muniţiilor, uzul de armă, sănătatea şi securitatea în muncă,
protecţia mediului şi a celor de P.S.I., a normelor de ordine interioară
stabilite de comun acord cu comandantul/şeful unităţii militare beneficiare a
serviciilor, precum şi a dispoziţiilor legale privind apărarea secretului de
stat şi de serviciu şi suportă consecinţele nerespectării acestora.
10.20. Prestatorul răspunde de respectarea regulilor
de acces în obiectivul militar, stabilite de comandantul/şeful unităţii
militare beneficiare, pentru personalul şi mijloacele de transport.
10.21. (1) Personalului prestatorului îi este
interzis să culeagă şi să divulge date şi informaţii cu caracter militar.
(2) In situaţia în care intră
în posesia unor date şi informaţii care vizează siguranţa militară, acesta are
obligaţia să informeze imediat comandantul obiectivului militar.
10.22. (1) Prestatorul răspunde, în conformitate cu
legislaţia în vigoare, pentru prejudiciile produse Ministerului Apărării prin
neîndeplinirea obligaţiilor ce decurg din prezentul contract.
(2) Constatarea şi evaluarea unei pagube produse
unităţii militare beneficiare se fac de către o comisie mixtă formată din
reprezentanţi ai achizitorului/unităţii militare beneficiare şi ai
prestatorului.
(3) Despăgubirile în cazul accidentelor de muncă se
suportă de către prestator.
10.23. Predarea-primirea serviciului de pază şi
intervenţie, inclusiv a obiectivelor din zona de responsabilitate a fiecărui
post, încuiate şi sigilate, între şefii de tură, se face în prezenţa
persoanelor desemnate de comandantul/şeful unităţii militare, pe bază de
proces-verbal întocmit în registrul de predare-primire.
10.24. Deschiderea şi închiderea magaziilor,
remizelor, depozitelor, parcurilor cu tehnică militară etc. din consemnul
posturilor se fac numai în prezenţa şefului de tură de către persoanele care au
în responsabilitate incintele/perimetrele în cauză, consemnându-se despre
aceasta într-un document destinat acestui scop.
10.25. Prestatorul înlocuieşte agentul de pază aflat
în serviciu în cazul în care, din diferite motive, acesta devine indisponibil,
prin şeful de tură, cu agentul/agenţii de pază din patrulă, până la sosirea în
unitatea militară a unui alt agent aflat în repaus, care, în mod obligatoriu,
va face parte din personalul destinat acestei activităţi; înlocuirea agenţilor
de pază aflaţi în serviciu se va face şi la cererea ofiţerului de serviciu pe
unitate pentru motive temeinice.
10.26. Prestatorul schimbă
agenţii în posturi pe baza buletinului postului, iar activitatea o consemnează
în registrul existent la şeful de tură.
10.27. Prestatorul restituie în totalitate şi în bună
stare de utilizare/funcţionare bunurile puse la dispoziţie de către unitatea
militară beneficiară; eventualele lipsuri se completează, cu acordul
beneficiarului, cu bunuri noi de acelaşi gen sau se plătesc la valoarea de
înlocuire.
10.28. Prestatorul are obligaţia de a anunţa
autoritatea contractantă, în scris, despre imposibilitatea îndeplinirii/
continuării contractului, din orice cauze, cu cel puţin 14 zile lucrătoare
înainte; obligaţia nu subzistă în caz de forţă majoră.
CAPITOLUL XI
Obligaţiile achizitorului/unităţii militare
beneficiare
11.1. Achizitorul/unitatea
militară beneficiară pune la dispoziţia prestatorului informaţiile pe care
acesta Ie-a cerut pentru fundamentarea propunerii tehnice şi care sunt necesare
îndeplinirii contractului.
11.2. Achizitorul/unitatea militară beneficiară
restituie garanţia de participare la procedură după semnarea contractului.
11.3. Achizitorul/unitatea militară beneficiară
restituie garanţia de bună execuţie, în situaţia în care, la expirarea
perioadei de valabilitate a contractului, prestatorul şi-a îndeplinit toate
obligaţiile contractuale.
11.4. Achizitorul/unitatea militară beneficiară, în
cazul în care nu este şi beneficiar, execută periodic controale privind modul
de efectuare a serviciului de pază de către prestator, stabilind măsurile care
se impun, în funcţie de constatările făcute.
11.5. Achizitorul/unitatea militară beneficiară
efectuează plata serviciilor prestate, conform prevederilor
cap. XIII.
11.6. (1) Achizitorul/unitatea militară beneficiară
pune la dispoziţia prestatorului, la cererea acestuia şi cu respectarea actelor
normative în vigoare, pe bază de proces-verbal, facilităţile, spaţiile şi
bunurile aflate în starea de fixaţie şi utilităţile aferente, pentru a fi
folosite exclusiv în executarea serviciului de pază şi intervenţie.
(2) Achizitorul/unitatea militară beneficiară asigură
gratuit utilităţile, după caz, apă, energie electrică, gaze, agent termic, colectarea
şi transportul deşeurilor, cu respectarea prevederilor Legii nr. 333/2003
privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, cu
modificările şi completările ulterioare.
11.7. Achizitorul/unitatea militară beneficiară pune la
dispoziţia prestatorului, pentru studiu, reglementările interne ale
Ministerului Apărării şi ale unităţii militare privind activităţile de pază,
normele legale referitoare la sănătatea şi securitatea în muncă, protecţia
mediului şi P.S.I., normele de ordine interioară, precum şi dispoziţiile legale
cu privire la apărarea secretului de stat şi de serviciu.
11.8. Achizitorul/unitatea militară beneficiară
organizează, trimestrial, cu personalul propriu şi personalul prestatorului
destinat pentru pază, antrenamente şi exerciţii comune de rezolvare a unor
probleme specifice.
11.9. Achizitorul/unitatea militară beneficiară
execută instruirea personalului prestatorului cu privire la păstrarea
secretului de serviciu şi confidenţialitatea activităţilor care se desfăşoară
în unitate.
11.10. (1) Achizitorul/unitatea militară beneficiară
stabileşte persoanele care efectuează verificarea pazei şi obiectivele acestei
verificări şi le comunică prestatorului.
(2) Achizitorul/unitatea militară beneficiară
nominalizează responsabilul de contract care monitorizează permanent derularea
contractului şi asigură contactul nemijlocit între unitatea militară
beneficiară şi prestator.
11.11. (1) Achizitorul/unitatea militară beneficiară
consemnează în registrul de control rezultatele fiecărui control executat.
(2) Achizitorul/unitatea militară beneficiară comunică
prestatorului, în scris, neregulile constatate cu privire la modul de efectuare
a pazei, în maximum 48 de ore de la constatarea acestora, în vederea luării
măsurilor de remediere a neregulilor.
11.12. Achizitorul/unitatea militară beneficiară
stabileşte reguli privind accesul şi circulaţia în interiorul obiectivului
păzit.
11.13. Achizitorul/unitatea militară beneficiară
permite, în condiţiile reglementărilor interne ale Ministerului Apărării,
accesul în unitate al efectivelor şi mijloacelor de transport ale
prestatorului, folosite pentru prestarea serviciilor.
11.14. (1) Achizitorul/unitatea militară beneficiară
analizează în primele 3 zile lucrătoare ale fiecărei luni, împreună cu
prestatorul, modul de derulare a contractului, evidenţiind rezultatele în fişa
de evaluare.
(2) Achizitorul/unitatea militară beneficiară
întocmeşte procesul-verbal de recepţie a serviciilor prestate în luna
anterioară, în baza fişei de evaluare, pe care îl anexează la factura fiscală
emisă de prestator.
(3) Achizitorul/unitatea militară beneficiară
aplică prestatorului penalităţi în funcţie de calitatea prestaţiei rezultate
din fişa de evaluare.
CAPITOLUL XII
Verificări
12.1. Achizitorul are obligaţia
de a verifica modul de prestare a serviciilor pentru a stabili conformitatea cu
prevederile din caietul de sarcini.
12.2. (1) Controlul modului de executare a pazei şi
intervenţiei se face de către comandantul obiectivului militar, personalul
stabilit de acesta, reprezentanţii eşaloanelor superioare, conform prevederilor
regulamentelor militare, precum şi de persoane anume desemnate de către
conducătorul prestatorului, care au obţinut autorizaţii de acces şi au
aprobarea comandantului/şefului unităţii militare beneficiare. Pe timpul
controlului, acestea sunt însoţite de şeful de tură şi de ofiţerul de serviciu
pe unitate.
(2) Rezultatele controalelor se consemnează în
registrul de control aflat la şeful de tură.
12.3. Achizitorul verifică periodic cunoştinţele
personalului prestatorului, stabilind împreună cu acesta măsurile ce se impun,
în funcţie de rezultatele obţinute.
12.4. Prevederile clauzelor 12.1-12.3 nu îl absolvă pe
prestator de obligaţia asumării garanţiilor sau altor obligaţii prevăzute în contract.
CAPITOLUL XIII
Modalităţi de plată
13.1. Plata contravalorii serviciilor prestate se
face de achizitor, prin ordin de plată, pe baza următoarelor documente:
- factura fiscală, în original, emisă de prestator;
- procesul-verbal întocmit de unitatea militară beneficiară, din care să rezulte serviciile prestate
şi numărul de ore aferente;
- fişa de evaluare.
13.2. Plata se face în termen de 20 de zile lucrătoare
de la primirea documentelor prevăzute la clauza 13.1.
13.3. Prestatorul întocmeşte şi înaintează
achizitorului, în primele 5 zile lucrătoare ale lunii, documentele
justificative pentru plata serviciilor prestate în luna precedentă, avizate de
comandantul/şeful unităţii militare beneficiare. Pentru prestaţia efectuată în
ultima lună, documentele justificative se înaintează în maximum 5 zile de la
finalizarea prestaţiilor.
CAPITOLUL XIV
Ajustarea preţului contractului
14.1. Preţul contractului de achiziţie publică este
ferm şi este exprimat în lei.
14.2. Prin excepţie de la prevederile clauzei 14.1,
preţul contractului poate fi ajustat, pe perioada derulării contractului,
conform prevederilor art. 6 alin. (4) din Normele privind achiziţia serviciului
de pază şi intervenţie la obiectivele militare prin societăţi specializate de
pază şi protecţie, aprobate prin Ordinul ministrului apărării nr. M.47/2008.
CAPITOLUL XV
Amendamente
15.1. Pe durata îndeplinirii contractului părţile
contractante pot conveni modificarea clauzelor contractului, prin act adiţional,
numai în cazul apariţiei unor circumstanţe care lezează interesele comerciale
legitime ale acestora şi care în mod obiectiv nu au putut fi prevăzute la data
încheierii contractului.
CAPITOLUL XVI
Răspunderea contractuală
16.1. Nerespectarea obligaţiilor asumate prin
prezentul contract atrage răspunderea părţilor contractante conform
dispoziţiilor legale.
16.2. Personalul prestatorului răspunde material,
disciplinar, contravenţional sau penal pentru faptele săvârşite pe timpul
serviciului de pază şi intervenţie.
16.3. (1) In cazul în care, din
vina sa exclusivă, prestatorul nu reuşeşte să îşi îndeplinească obligaţiile
asumate prin contract, respectiv gradul de îndeplinire a criteriilor prevăzute
în fişa de evaluare, se încadrează în intervalul 75-85 de puncte, se aplică
penalităţi proporţionale cu valoarea punctajului obţinut, de până la 10% din
valoarea lunară a contractului, la propunerea beneficiarului.
(2) In situaţia în care gradul de îndeplinire a
criteriilor prevăzute în fişa de evaluare este sub 75 de puncte, achizitorul
poate proceda la rezilierea contractului.
16.4. Prestatorul răspunde direct şi nemijlocit de
pagubele materiale produse achizitorului, percepându-se o penalitate de 0,06 %
din valoarea pagubei, pentru fiecare zi de întârziere după data notificării,
până la acoperirea integrală a acesteia.
16.5. Pentru plata cu întârziere a contravalorii
prestaţiei, achizitorul datorează prestatorului penalităţi în cuantum de 0,06 %
pentru fiecare zi de întârziere.
16.6. Partea lezată ca urmare a încălcării
prevederilor prezentului contract este îndreptăţită să pretindă părţii în culpă
daune-interese.
CAPITOLUL XVII
Rezilierea contractului
17.1. Neîndeplinirea sau îndeplinirea
necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute prin prezentul contract de către una
dintre părţi dă dreptul părţii lezate de a cere rezilierea contractului de
prestări de servicii şi de a pretinde plata de daune-interese.
17.2. In situaţia în care se constată că activitatea
prestatorului aduce atingere securităţii unităţii militare şi/sau păstrării
secretului de stat şi de serviciu, contractul se reziliază de drept cu plata de
daune-interese şi reţinerea garanţiei de bună execuţie, fără ca acesta să emită
pretenţii de vreun fel.
17.3. Achizitorul îşi rezervă dreptul de a denunţa
unilateral contractul de prestări de servicii în cel mult 60 de zile de la
apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii
contractului şi care conduc la modificarea clauzelor contractuale în aşa măsură
încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară interesului
Ministerului Apărării.
17.4. In cazul prevăzut la clauza 17.3 prestatorul are
dreptul de a pretinde numai plata corespunzătoare pentru partea din contract
îndeplinită.
17.5. Retragerea avizului de securitate sau anularea
licenţei de funcţionare pe durata derulării contractului impune rezilierea de
drept a contractului fără altă formalitate prealabilă.
CAPITOLUL XVIII
Cesiunea
18.1. Prestatorul are obligaţia de a nu transfera,
total sau parţial, obligaţiile sale asumate prin contract, fără să obţină în
prealabil acordul scris al achizitorului.
18.2. Cesiunea nu absolvă prestatorul de nicio
responsabilitate privind garanţia sau orice alte obligaţii asumate prin
contract.
CAPITOLUL XIX
Forţa majoră
19.1. Forţa majoră este constatată de o autoritate
competentă.
19.2. Forţa majoră absolvă părţile contractante de
îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract pe toată perioada în
care aceasta acţionează.
19.3. Forţa majoră apără de răspundere partea care o
invocă şi o dovedeşte în condiţiile legii. Forţa majoră se va notifica şi
dovedi în termen de 5 zile de la apariţia ei, cu documente oficiale, emise de
autorităţile competente.
19.4. Indeplinirea contractului se suspendă în perioada
de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau
părţilor până la apariţia acesteia.
19.5. Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează că
va acţiona o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte are dreptul să notifice
celeilalte părţi încetarea de plin drept a prezentului contract, fără ca vreuna
dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese.
19.6. Nu se asimilează forţei majore:
a) greva angajaţilor prestatorului;
b) greva angajaţilor operatorilor economici care
asigurau transportul la şi de la locul de executare a
serviciului;
c) defectarea, sub orice formă, a mijloacelor de
transport la şi de la locul de executare a serviciului (se acceptă cea
survenită ca urmare a unor accidente de circulaţie produse pe timpul deplasării
spre/dinspre locul de executare a serviciului);
d) indisponibilitatea, pe orice motive, a mai puţin de
50% din personalul care execută serviciul;
e) restructurarea sau reducerea de personal ale
prestatorului.
CAPITOLUL XX
Soluţionarea litigiilor
20.1. Achizitorul şi prestatorul vor face toate
eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin tratative directe, orice
neînţelegere care se poate ivi între ei în legătură cu îndeplinirea
contractului.
20.2. In cazul în care, după 15 de zile de la
începerea tratativelor, achizitorul şi prestatorul nu reuşesc să rezolve în mod
amiabil divergenţele contractuale, părţile pot apela la instanţele
judecătoreşti.
CAPITOLUL XXI
Limba care guvernează contractul
21.1. Limba care guvernează contractul este limba
română.
CAPITOLUL XXII
Comunicări
22.1. Orice comunicare între părţi, referitoare la
îndeplinirea prezentului contract, trebuie să fie transmisă în scris la
adresele prevăzute la cap. I.
22.2. Orice document scris trebuie înregistrat atât
în momentul transmiterii, cât şi în momentul primirii.
22.3. (1) Documentele scrise pot fi transmise prin una
dintre următoarele forme: scrisoare prin poştă, telegramă, e-mail sau telefax.
(2) In situaţia în care documentele se transmit prin
telegramă, e-mail sau telefax, părţile au obligaţia de a transmite documentele
respective în cel mult 24 de ore şi sub formă de scrisoare prin poştă.
CAPITOLUL XXIII
Legea aplicabilă contractului
23.1. Contractul va fi interpretat conform legilor din
România.
Anexele nr..........................................
(... file) fac parte integrantă din prezentul
contract.
Părţile au înţeles să încheie astăzi, .............,
prezentul contract în .... exemplare, din care:
- exemplarul nr. 1, la prestator;
- exemplarul nr. 2, la achizitor (dacă este altul decât
unitatea militară beneficiară);
- exemplarul nr. 3, la unitatea
militară beneficiară.
Achizitor
Comandant/şef,
...................................................
(semnătura autorizată)
L.S.
Contabil-sef,
...................................................
Consilier juridic,
...................................................
Prestator
...................................................
(semnătura autorizată)
L.S.
ANEXA Nr. 2 la norme
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRARII
Unitatea Militară nr.....
Nr. ... din.....
NESECRET
Exemplarul nr.
Aprob
Comandantul/Seful U.M.
..................
De acord, rog aprobaţi
Şeful de Stat Major,
...................................................
CAIET DE SARCINI
- Model -
Pentru achiziţia serviciului de pază şi intervenţie cu
societăţi specializate de pază şi protecţie la U.M.......................................
NOTĂ:
Prezentul caiet de sarcini este un document orientativ
pentru autorităţile contractante.
Prevederile acestuia se completează cu cerinţe
specifice unităţii militare beneficiare a serviciului de pază şi intervenţie.
La întocmire trebuie să se
respecte principiile prevăzute la art. 2, alin. (2) şi dispoziţiile art. 35-38
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
I. Obiectul achiziţiei
1.1. Obiectul achiziţiei îl constituie asigurarea
pazei şi intervenţiei, siguranţei bunurilor şi valorilor de orice fel existente
la..................(denumirea obiectivului/cazărmii/unităţii militare).
1.2. Asigurarea securităţii obiectivului militar se va
executa în conformitate cu prevederile Planului de pază şi intervenţie al U.M.
II. Specificaţii şi
cerinţe
1. Organizarea serviciului de pază şi intervenţie
1.1. Serviciul de pază şi intervenţie este organizat în
ture, astfel:
- un şef de tură;
- ... posturi de pază (pe tipuri: permanente, de noapte
sau care funcţionează în afara programului de lucru al personalului unităţii
militare);
- ... post/posturi control acces;
- o patrulă formată din ... agenţi, din care unul este
şeful de tură;
- o echipă de intervenţie formată din ... agenţi,
activă în afara programului de lucru al personalului unităţii militare (se
achiziţionează în limita fondurilor disponibile şi dacă natura obiectivului
impune şi organizarea intervenţiei la obiectiv), care acţionează sub comanda
ofiţerului de serviciu pe unitate, conform prevederilor extrasului din planul
de pază şi intervenţie.
1.2. Managementul întregii activităţi revine şefului de
obiectiv numit de prestator.
1.3. Dispunerea posturilor de pază/control acces,
itinerarele de deplasare a patrulei, misiunile şi consemnele particulare ale
acestora (modul de acţiune la intervenţie - daca aceasta se contractează) se
stabilesc în conformitate cu prevederile ordinelor şi regulamentelor militare
şi se detaliază în planul de pază şi intervenţie al unităţii militare
beneficiare a serviciului.
1.4. Planul de pază şi intervenţie se întocmeşte de
beneficiar şi devine anexă la contractul de prestări de servicii. Celelalte
documente se întocmesc de prestator în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
1.5. Orele de intrare în serviciu şi durata serviciului
în posturi se stabilesc de comun acord între comandantul/şeful unităţii
militare beneficiare şi conducătorul prestatorului. Acestea se specifică în
planul de pază şi intervenţie.
2. Dotarea agenţilor de pază
şi intervenţie
2.1. Armamentul şi muniţia
2.1.1. Prestatorul asigură, conform
prevederilor legale în vigoare, arme de apărare şi pază şi muniţii letale
pentru agenţii de pază şi intervenţie din posturi/tură de pază, astfel:
- ... pistoale tip ... calibrul ...; numărul
pistoalelor solicitate va fi egal cu numărul posturilor în care serviciul se
execută cu armament;
- muniţie ... buc, calibrul ...
2.1.2. Personalul pazei poate fi înarmat cu pistol,
dacă acesta este solicitat.
2.1.3. Pe timpul prezenţei în unitatea militară,
prestatorul este responsabil pentru folosirea şi păstrarea în siguranţă a
armamentului şi muniţiei. Unitatea militară beneficiară pune la dispoziţie
spaţii de depozitare a armamentului şi muniţiei nefolosite, dar
responsabilitatea de depozitare revine prestatorului.
2.2. Mijloace tehnice şi
echipamente
2.2.1. Prestatorul asigură mijloacele tehnice şi
echipamentele pentru agenţii de pază şi intervenţie din serviciu, după cum
urmează (se stabilesc de fiecare autoritate contractantă, cerinţele din
exemplul următor fiind minimale):
a) spray iritant lacrimogen/baston
de cauciuc/tomfă - unul din aceste mijloace pentru fiecare persoană în
serviciu;
b) binoclu - unul pentru şeful de tură;
c) lanternă - câte una pentru fiecare persoană în
serviciu;
d) staţie radio-emisie/radiotelefon sau alte mijloace
de comunicaţii radio (exclusiv telefoane mobile) - câte una/unul pentru fiecare
persoană din serviciul de pază, ofiţerul de serviciu pe unitate şi, după caz,
pentru comandantul subunităţii de intervenţie;
e) echipament de lucru corespunzător anotimpului şi
stării vremii - pentru întregul personal care asigură serviciul de pază;
f) echipament de protecţie;
g) echipament specific de intervenţie - dacă este
cazul.
2.2.2. Mijloacele şi echipamentele P.S.I. se asigură
de unitatea militară beneficiară, conform normelor interne ale Ministerului
Apărării.
2.2.3. Mijloacele de protecţie individuală N.B.C. se
asigură de unitatea militară beneficiară.
2.3. Spaţii, amenajări şi
dotări
2.3.1. Unitatea militară beneficiară pune la dispoziţia
prestatorului facilităţile şi bunurile strict necesare executării serviciului
de pază şi intervenţie, prin includerea în contractul de prestări de servicii a
unor clauze de natura contractului de comodat, în condiţiile Legii nr. 333/2003
privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, cu
modificările şi completările ulterioare, pentru a fi utilizate exclusiv în
scopul executării serviciului de pază şi intervenţie, astfel:
a) încăperi (cu stare de fixaţie corespunzătoare)
pentru şeful de tură şi patrulă, precum şi condiţii pentru păstrarea
armamentului, muniţiei, a mijloacelor tehnice şi a echipamentelor;
b) punct de control-acces cu starea de fixaţie şi
mobilierul necesar;
c) amenajări şi dotări ale posturilor de pază,
respectiv:
- gherete - ...;
- foişoare de observare - ...;
- umbrele-ciupercă -...;
- locaşuri de tragere - ...;
- împrejmuiri interioare şi exterioare ale
obiectivului.
2.3.2. Unitatea militară beneficiară are obligaţia să
asigure gratuit utilităţile (apă, gaze, energie electrică şi termică, colectarea
şi transportul deşeurilor, potrivit prevederilor Legii nr. 333/2003, cu
modificările şi completările ulterioare) strict necesare desfăşurării
serviciului.
2.3.3. Prestatorul are obligaţia întreţinerii
corespunzătoare a bunurilor, spaţiilor şi utilităţilor puse la dispoziţie,
conform prevederilor art. 52 din Legea nr. 333/2003, cu modificările şi
completările ulterioare. Prestatorul trebuie să se îngrijească permanent de
igienizarea spaţiilor destinate pazei şi să asigure necesarul de materiale de
igienă.
2.4. Instalaţii şi mijloace
tehnice de alertare
2.4.1. Instalaţiile şi mijloacele tehnice existente în
obiectiv se pun la dispoziţia prestatorului şi vor fi predate pe bază de
proces-verbal, în care se va specifica starea acestora, după cum urmează:
- centrală telefonică - ...;
- telefoane fixe - ...;
- instalaţii şi mijloacele de alarmare existente la
posturi şi în zona de pază.
2.4.2. Aparatura de detecţie a metalelor şi
materialelor explozive va fi asigurată de unitatea militară beneficiară.
3. Cerinţe impuse pentru
executarea pazei
3.1. Obligaţiile prestatorului
3.1.1. Prestatorul nominalizează şeful de obiectiv.
Principala responsabilitate a şefului de obiectiv este de a asigura legătura
dintre unitatea militară beneficiară şi prestator şi de a rezolva eventualele
probleme care apar. Şeful de obiectiv trebuie să aibă reşedinţa în zona de
executare a contractului şi să fie disponibil de îndată de la sesizarea unei
nereguli. In cazul în care şeful de obiectiv nu este disponibil ca urmare a
unei îmbolnăviri, concediu de odihnă sau a altor cauze, prestatorul trebuie să
desemneze un înlocuitor care trebuie să aibă aceeaşi pregătire şi care să fie
în măsură să preia funcţia. Numele înlocuitorului şefului de obiectiv trebuie
comunicat în scris unităţii militare beneficiare. Şeful de obiectiv trebuie să
aibă minimum 2 ani experienţă în domeniul securităţii, în sistemul naţional de
apărare sau ordine publică ori 3 ani în cadrul unei societăţi specializate de
pază şi protecţie.
3.1.2. Prestatorul este în
măsură să înceapă prestarea serviciului de pază şi intervenţie la data
prevăzută în contract.
3.1.3. Prestatorul respectă întocmai prevederile
stabilite în planul de pază şi intervenţie.
3.1.4. Prestatorul asigură continuu prestarea
serviciilor asumate prin contract.
3.1.5. Statul minim de organizare al personalului
desemnat pentru paza obiectivului militar va fi în concordanţă cu fiecare
cerinţă a postului. Exceptând cazul în care personalul programat pentru
serviciu nu se poate prezenta la serviciu, personalul pazei nu poate rămâne în
postul de pază mai mult de 12 ore fără permisiunea expresă a şefului de
obiectiv.
3.1.6. Prestatorul angajează acţiuni de apărare a
integrităţii obiectivului militar folosind mijloacele de luptă sau autoapărare
din dotare, în condiţiile legii, şi cooperează cu celelalte forţe care intervin
la obiectiv, conform prevederilor planului de pază şi intervenţie.
3.1.7. Prestatorul execută pregătirea şi urmăreşte
respectarea de către personalul propriu a normelor legale privind regimul
armelor şi muniţiilor, uzul de armă, protecţia mediului, sănătăţii şi
securităţii în muncă şi P.S.I., a normelor de ordine interioară stabilite de
comun acord cu comandantul/şeful unităţii militare beneficiare, precum şi a
dispoziţiilor legale privind apărarea
secretului de serviciu şi a consecinţelor nerespectării acestora.
3.1.8. Prestatorul întreţine şi menţine în stare de
folosinţă bunurile şi spaţiile puse la dispoziţie şi le foloseşte conform
destinaţiei.
3.1.9. Prestatorul asigură trimestrial participarea
personalului aflat în serviciu la exerciţiile de antrenament şi/sau cooperare.
3.1.10. Prestatorul asigură rotirea personalului
pazei la fiecare post.
3.1.11. Prestatorul înlocuieşte imediat din serviciu
personalul pazei găsit sub influenţa alcoolului sau a drogurilor pe timpul
serviciului. Prestatorul va fi avertizat şi va înlocui imediat persoana în
cauză. Dacă s-a constatat că un angajat al prestatorului este dependent de
alcool sau droguri, acesta nu va fi admis pentru îndeplinirea serviciului pe
timpul desfăşurării contractului.
3.1.12. Prestatorul nu permite personalului pazei să
deţină aparate electronice, să citească, sau să desfăşoare alte activităţi care
să-i distragă atenţia de la îndeplinirea îndatoririlor; precum şi să interzică
primirea vizitatorilor în posturi.
3.1.13. Prestatorul respectă regulile de acces şi
deplasare în obiectivul militar, stabilite de comandantul/şeful unităţii
militare beneficiare pentru personalul şi mijloacele de transport proprii.
3.1.14. Agenţii de pază vor păstra în posesia lor, la
vedere, permisul de acces în obiectivul militar pe timpul prestării
serviciului.
3.1.15. Prestatorul întocmeşte documentele specifice
necesare executării şi evidenţei serviciului de pază şi intervenţie.
3.1.16. Prestatorul răspunde,
în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru prejudiciile produse
Ministerului Apărării pentru neîndeplinirea obligaţiilor ce decurg din
executarea pazei obiectivului militar.
3.1.17. Prestatorul trebuie să aibă autorizaţie de
funcţionare şi licenţă de emisie pentru mijloacele radio utilizate, pentru
frecvenţele puse la dispoziţie de Autoritatea Naţională pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
3.1.18. La încetarea contractului, prestatorul
restituie în totalitate şi în stare de funcţionare
bunurile şi echipamentul dat în folosinţă de către unitatea militară
beneficiară; eventualele lipsuri se complează cu bunuri noi, de acelaşi gen,
sau se achită contravaloarea lor la preţul zilei.
3.1.19. Prestatorul întocmeşte şi înaintează, lunar, în
primele 5 zile lucrătoare la achizitor, factura fiscală pentru plata prestării
serviciului de pază şi intervenţie executat, pentru luna anterioară.
3.2. Pregătirea personalului
3.2.1. Incepând cu data intrării în vigoare a contractului,
trimestrial, personalul prestatorului va executa o perioadă de pregătire pe
baza unui program, astfel:
a) prestatorul va întocmi o planificare şi un program
de pregătire cu scopul de a instrui personalul;
b) în programul de pregătire trebuie să se specifice
data, locul, timpul de desfăşurare, obiectivele, condiţiile şi standardele care
trebuie atinse;
c) unitatea militară beneficiară trebuie să primească
programul de pregătire cu cel mult 5 zile înainte de începerea acestuia şi va
avea acces pentru monitorizarea activităţii;
d) unitatea militară beneficiară avizează planul de
pregătire a agenţilor care asigură paza şi intervenţia la obiectiv, din punctul
de vedere al specificului militar;
e) prestatorul se asigură că agenţii de pază au îndeplinit
cerinţele de pregătire.
3.2.2. In cazul în care poligonul de tragere al
unităţii militare beneficiare nu este disponibil, prestatorul va face
aranjamentele necesare pentru
executarea şedinţelor de tragere într-un poligon acreditat.
3.3. Cerinţe pentru agenţii
de pază
3.3.1. Agenţii de pază îndeplinesc următoarele cerinţe:
a) capabilităţi fizice pentru îndeplinirea serviciului;
b) fără antecedente de boli mintale;
c) cunoştinţe generale şi specifice ale serviciului de
pază şi intervenţie;
d) să cunoască modalităţi şi tehnici de acordare a
primului ajutor;
e) să cunoască modul de executare a controlului unei
clădiri, amenajări sau autovehicul;
f) să cunoască modul de acţiune în caz de pătrundere
neautorizată a persoanelor sau autovehiculelor în perimetrul restricţionat,
pericol/atac cu bombă, acte de vandalism, activarea alarmei, incendiu,
deranjamente, atac direct, luare de ostatici etc;
g) să aibă cunoştinţe de securitate care să includă
tehnici pentru: observare, patrulare, supraveghere şi recunoaşterea
activităţilor suspecte;
h) să înţeleagă principiile utilizării forţei
(legalitate, proporţionalitate, necesitate).
3.3.2. Agenţii de pază înarmaţi trebuie să îndeplineacă
în plus următoarele cerinţe:
a) să cunoască procedurile de utilizare sigură a
armamentului;
b) să cunoască reguli şi criterii de utilizare a
forţei;
c) să cunoască procedeele legale de executare a
somaţiilor.
3.3.3. Personalul care execută serviciul la punctul de
control acces trebuie să fie experimentat, în concordanţă cu cerinţele contractului.
3.4. Reguli de comportare
3.4.1. Nu vor fi tolerate acţiunile operatorului
economic care pun în pericol, sub orice formă, securitatea obiectivului
militar, pregătirea şi sănătatea personalului armatei.
3.4.2. Următoarele acţiuni sunt interzise:
a) obţinerea ilicită, posesia sau vânzarea de arme,
muniţii şi/sau bunuri aparţinând patrimoniului Ministerului Apărării pe timpul
desfăşurării contractului;
b) posesia, atingerea sau folosirea, fără autorizaţie,
a oricărui tip de muniţie neexplodată ori apropierea cu ştiinţă de aceasta;
c) deţinerea, vânzarea, transferul, distrugerea
obiectelor de patrimoniu;
d) angajarea în orice fel de activităţi ilegale;
e) consumul de alcool, droguri sau medicamente
psihotrope pe timpul serviciului.
3.4.3. Personalul pazei nu are
dreptul să consume alcool înainte de a se prezenta la serviciu:
a) personalul găsit sub influenţa alcoolului va fi
exclus din rândul personalului autorizat să execute serviciul în unităţi
militare;
b) prestatorul va fi notificat şi va trebui să găsească
înlocuitor imediat. Incidentele provocate de abuz de alcool vor fi evaluate caz
după caz;
c) personalul pazei şi intervenţiei poate fi testat
cu alcoolscopul sau alte testări ale aerului expirat în baza unor cauze
evidente că ar fi sub influenţa alcoolului în timpul serviciului;
d) testarea alcoolscopică va fi făcută de către
prestator, de reprezentantul unităţii militare beneficiare sau de poliţia
militară, în prezenţa şefului de tură;
e) personalul pazei şi intervenţiei găsit sub
influenţa alcoolului/drogurilor/medicamentelor
psihotrope va fi imediat suspendat de la îndeplinirea clauzelor contractuale;
f) tot personalul pazei şi intervenţiei va raporta la
prezentarea în serviciu despre acest fapt şi va fi de acord să fie testat antidrog
şi alcoolscopic aleatoriu pe toată perioada contractuală.
3.4.4. Atunci când unitatea militară beneficiară sau
prestatorul are motive de suspiciuni că personalul din pază şi intervenţie
consumă droguri, personalul pazei şi intervenţiei prezintă necondiţionat proba
de urină atunci când este solicitată:
a) prestatorul va suspenda imediat personalul din pază
şi intervenţie de la îndeplinirea atribuţiilor de serviciu din contract, până
în momentul în care se va afla rezultatul analizelor;
b) toate costurile testării
antidrog vor fi suportate de prestator, în situaţia în care aceasta se
confirmă;
c) refuzul personalului pazei şi intervenţiei numit
pentru a executa testarea antidrog va conduce la eliminarea acestuia din
serviciul de pază şi intervenţie;
d) medicamentele autorizate
din categoria drogurilor, prescrise de personalul medical şi confirmate prin
dovezi, nu vor fi o cauză de eliminare din serviciul de pază şi intervenţie.
III. Diverse
1.1. Pe timpul executării serviciului, agenţii de
pază şi intervenţie se subordonează şefului pazei (şefului de tură); şeful
pazei/turei este obligat să execute dispoziţiile ofiţerului de serviciu pe
unitate în următoarele situaţii:
a) când unitatea militară beneficiară primeşte
ordin/indicativ de alertare;
b) în caz de incendiu sau dezastre;
c) iminenţa unei acţiuni militare îndreptate
împotriva obiectivului militar;
d) nimicirea forţelor ostile pătrunse în obiectiv şi
eliberarea acestuia;
e) prevenirea unei acţiuni teroriste;
f) în alte situaţii când se impune realizarea
cooperării între agenţii de pază şi efectivele proprii.
1.2. Planificarea serviciului de pază şi intervenţie
se comunică de către prestator unităţii militare beneficiare, lunar, în ultima
zi lucrătoare pentru luna următoare, iar eventualele modificări se comunică
acesteia cu cel puţin 24 de ore înainte de intrarea în serviciu sau ori de câte
ori este nevoie, pentru a fi înscrise în ordinul de zi pe unitate.
1.3. In cazul în care, din motive obiective, un agent
de pază aflat în serviciu trebuie înlocuit, prestatorul are obligaţia de a
efectua înlocuirea lui, prin şeful de tură, cu un agent din patrulă şi
ulterior, în timpul cel mai scurt, cu altul aflat la dispoziţie; când 2 sau mai
mulţi agenţi de pază se găsesc la un singur post (punctul de control acces,
patrulă), unul dintre ei este numit şef şi răspunde de desfăşurarea
operaţiunilor la post.
1.4. La schimbarea turelor, predarea-primirea
obiectivelor se va face pe bază de proces-verbal încheiat între şefii de ture;
procesele-verbale vor fi avizate de ofiţerul de serviciu pe unitate.
1.5. Reprezentantul comandantului obiectivului
militar beneficiar, după efectuarea recunoaşterilor în teren, împreună cu
reprezentantul prestatorului şi de comun acord cu acesta, întocmeşte planul de
pază şi intervenţie fără a modifica datele de bază din documentaţia de
atribuire; acesta se avizează de către conducătorul prestatorului şi se aprobă
de către comandantul obiectivului militar.
1.6. Controlul modului de executare a pazei şi
intervenţiei se face de către personalul stabilit, de comun acord, de
comandantul obiectivului militar şi de conducătorul prestatorului; controlul
poate fi executat şi de personalul eşaloanelor militare superioare.
1.7. Numărul de ore prestate în serviciu de către un
agent de pază nu trebuie să depăşească prevederile legale în vigoare.
1.8. Cu aprobarea comandantului/şefului unităţii
militare beneficiare, prestatorul poate completa sau îmbunătăţi, pe cheltuiala
sa, dotările destinate pazei şi controlului accesului, fără ca acest fapt să
inducă obligaţii de orice natură pentru comandantul/şeful unităţii militare
beneficiare/achizitor.
1.9. Prestatorul trebuie să fie în măsură să ajusteze
programul de lucru şi să suplimenteze personalul, în situaţia adoptării pazei
întărite, la solicitarea achizitorului, pentru a spori paza, protecţia şi
securitatea obiectivului. Achizitorul trebuie să notifice prestatorul cât mai
curând posibil despre necesitatea suplimentării cu personal a serviciului de
pază; în situaţii de urgenţă, prestatorul trebuie să asigure personal de pază
suplimentar, cu o notificare de până la 8 ore, din partea achizitorului.
Reprezentanţii achizitorului şi prestatorului vor coordona problemele
referitoare la personal, pentru ca durata eventualelor situaţii de urgenţă să
nu depăşească posibilităţile prestatorului. Serviciile prestate suplimentar de
prestator se plătesc de către achizitor.
1.10. Achizitorul desemnează un responsabil de contract
cu autoritate deplină pentru a o reprezenta în relaţiile contractuale cu
prestatorul. Acesta, în plus, va coordona activitatea de confecţionare a
permiselor de acces pentru personalul prestatorului, pe care le va recupera la
încetarea contractului.
1.11. Comandantul
obiectivului militar poate solicita, în cazuri motivate, retragerea
autorizaţiei de acces la informaţii clasificate personalului prestatorului.
Achizitorul îşi rezervă dreptul de a retrage aceste autorizaţii pentru oricare
dintre următoarele motive:
a) falsificarea deliberat, nereprezentarea sau omisiunea
unor date personale în fişa de angajare, referitoare la
trecutul acestora;
b) comiterea de acte sau fapte care constituie
infracţiuni, manifestarea unui comportament necivilizat şi/sau imoral, precum
şi consumul de alcool, droguri sau medicamente psihotrope;
c) diagnosticarea de către o
autoritate medicală de specialitate a persoanelor cu boli psihice de natură să
cauzeze deficienţe comportamentale şi de judecată;
d) orice comportament, activitate ori asociere care
are tendinţa să denote neloialitatea angajatului;
e) violarea cerinţelor de
securitate şi siguranţă;
f) lipsă de cooperare şi respect faţă de superiori
sau personalul militar.
1.12. Schimbări/amendamente la postul de pază:
a) achizitorul poate face schimbări şi poate aduce
amendamente la numărul posturilor, locurile de dispunere, procedurile şi
regulile pe linie de pază, modalitatea în care posturile de pază îndeplinesc
condiţiile şi cerinţele operaţionale;
b) schimbările vor fi implementate de către prestator
fără alte costuri din partea achizitorului atât timp cât schimbările nu
constituie o creştere a volumului de muncă estimat, calificării,
antrenamentului sau echipamentului care este deja cerut prin contract;
c) schimbările care au ca rezultat modificarea
volumului de muncă, înzestrării cu echipament, antrenamentelor şi calificării
vor fi negociate;
d) reprezentanţii militari autorizaţi pot da
instrucţiuni verbale pazei în privinţa unor noi proceduri privind controlul
accesului sau pe linie de pază şi intervenţie.
Şeful biroului intern specializat,
...................................................
ANEXA Nr. 3 la norme
Anexă la contractul nr............din...........
nesecret
Exemplarul nr..........
FIŞA DE EVALUARE - CU PUNCTAJUL AFERENT
- Model -
Nr. crt.
|
Criterii de evaluare
|
Punctaj
|
Penalizare
|
1.
|
Activităţi specifice societăţii specializate de pază şi protecţie
|
1.1. comunicarea planificării pentru executarea serviciului de
pază şi a programului de pregătire în termenele stabilite
|
2
|
|
1.2. participarea la analiza periodică privind executarea serviciului
|
2
|
|
1.3. rotirea personalului pazei la fiecare post şi înlocuirea
imediată a personalului devenit inapt pentru executarea serviciului de pază
|
5
|
|
1.4. controlul asupra modului de executare a serviciului de pază
|
6
|
|
2.
|
Respectarea prevederilor Legii nr.
333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia
persoanelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi a consemnelor
particulare ale posturilor
|
2.1. cunoaşterea şi respectarea îndatoririlor stabilite conform
art. 47-49 din Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor,
valorilor şi protecţia persoanelor, cu modificările şi completările
ulterioare;
|
6
|
|
2.2. prezenţa în post şi respectarea limitelor de patrulare ale
acestuia
|
10
|
|
2.3. portul armelor de foc, mijloacelor
de apărare individuală sau altor materiale prevăzute în planul de pază şi
intervenţie
|
6
|
|
2.4. accesul persoanelor conform prevederilor stabilite în
consemnul particular
|
6
|
|
2.5. folosirea semnalelor de înştiinţare şi alertare prevăzute în
planul de pază şi intervenţie
|
5
|
|
2.6. modul de acţiune şi cooperarea cu patrula şi subunitatea de
intervenţie conform prevederilor planului de pază şi intervenţie
|
6
|
|
2.7. folosirea mijloacelor RS.I. conform prevederilor legale
|
4
|
|
3.
|
Cunoaşterea şi aplicarea de către personalul pazei a prevederilor
art. 46-52 din Legea nr. 17/1996 privind regimul armelor de foc şi al
muniţiilor, cu modificările ulterioare, referitoare la uzul de armă
|
10
|
|
4.
|
Personalul de pază este apt pentru executarea serviciului de pază
şi intervenţie
|
4.1. nu este sub influenţa băuturilor alcoolice, drogurilor sau
medicamentelor psihotrope
|
6
|
|
4.2. se supune testului atunci când există suspiciuni că ar fi
consumat băuturi alcoolice, droguri sau medicamente psihotrope
|
4
|
|
5.
|
Predarea-primirea serviciului de pază
|
5.1. şefii de tură efectuează conform prevederilor legale
predarea-primirea serviciului de pază
|
8
|
|
5.2. şefii de tură efectuează predarea-primirea, la începutul/terminarea
programului, la/de la magazineri, a magaziilor cu sigiliile aferente şi
consemnează în registrul de predare-primire a serviciului
|
6
|
|
5.3. agenţii de pază efectuează conform prevederilor legale
predarea-primirea posturilor
|
8
|
|
TOTAL:
|
100
|
|
NOTĂ:
1. Sub 75 de puncte achizitorul poate proceda la
rezilierea contractului.
2. Intre 75 şi 85 de puncte se vor aplica penalităţi
proporţionale cu valoarea punctajului obţinut de până la 10% din valoarea
lunară a contractului.
3. Intre 86 şi 100 de puncte se apreciază că serviciul
se desfăşoară normal.
Comandantul/Şeful U.M.
.............
......................................................
Director,
......................................................