ORDIN
Nr. 4615 bis din 6 septembrie 2004
privind aplicarea programului "A doua sansa" in anul scolar 2004 -
2005
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 960 din 20 octombrie 2004
In temeiul Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 410/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii,
in baza Ordinului ministrului educatiei nationale nr. 4.231/1999 cu privire
la aplicarea experimentala a Programului de combatere a marginalizarii si
excluderii sociale si profesionale a tinerilor care au abandonat invatamantul
obligatoriu si nu au dobandit competentele minime necesare ocuparii unui loc de
munca si a Ordinului ministrului educatiei si cercetarii nr. 4.473/2001 privind
modificarea si completarea ordinelor ministrului educatiei nationale nr.
4.231/1999 si nr. 3.269/2000,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
(1) Programul "A doua sansa" dezvolta Programul de combatere a
marginalizarii si excluderii sociale si profesionale a tinerilor care au
abandonat invatamantul obligatoriu si nu au dobandit competentele minime
necesare ocuparii unui loc de munca - program experimentat in invatamantul
obligatoriu incepand cu anul scolar 1999 - 2000, in baza Conventiei de
colaborare din 5 aprilie 1999 dintre Ministerul Educatiei Nationale si Fundatia
pentru o Societate Deschisa, precum si in baza Ordinului ministrului educatiei
nationale nr. 4.231/1999.
(2) Programul "A doua sansa" are drept scop sprijinirea tinerilor
cu varsta de peste 14 ani, care, din motive sociale, nu au absolvit
invatamantul obligatoriu, astfel incat acestia sa isi poata completa si
finaliza pregatirea generala din cadrul invatamantului obligatoriu, precum si
pregatirea pentru obtinerea calificarii profesionale intr-un anumit domeniu.
Art. 2
(1) Scolarizarea in cadrul programului "A doua sansa" se
desfasoara pe durata a 4 ani, prin cursuri organizate saptamanal, imbinand
programul teoretic cu activitatea practica. Pe baza contractelor de cooperare
ale unitatilor de invatamant cu agentii economici, pregatirea teoretica si
practica poate fi organizata si in alternanta.
(2) Clasele din programul "A doua sansa" pot functiona cu un
numar minim de 15 elevi. In situatii speciale, cu aprobarea Ministerului
Educatiei si Cercetarii, pot functiona si clase cu un numar mai mic de elevi.
Art. 3
(1) Se aproba planul de invatamant pentru anul I din cadrul programului
"A doua sansa", prevazut in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
(2) In anul scolar 2004 - 2005, pentru anii I - IV din cadrul programului
"A doua sansa" (cu exceptia domeniului de competenta
"Tehnologii" din anul I) se utilizeaza pachetul de programe scolare
integrate - prin care se realizeaza completarea pregatirii generale din cadrul
invatamantului gimnazial -, precum si materialele elaborate in cadrul
Programului de combatere a marginalizarii si excluderii sociale si profesionale
a tinerilor care au abandonat invatamantul obligatoriu si nu au dobandit
competentele minime necesare ocuparii unui loc de munca, aprobat prin Ordinul
ministrului educatiei nationale nr. 4.231/1999.
(3) In anul scolar 2004 - 2005, in cadrul domeniului de competenta
"Tehnologii" din anul I, la disciplina "Educatie
tehnologica" se studiaza modulele prevazute, pentru clasele a V-a si a
VI-a, din programele scolare la disciplina de trunchi comun "Educatie
tehnologica" pentru clasele a V-a - a VIII-a, aprobate prin Ordinul
ministrului educatiei si cercetarii nr. 3.727/2004.
Art. 4
(1) Pregatirea profesionala pentru elevii inscrisi in anul scolar 2004 -
2005, in anul I din cadrul programului "A doua sansa", se organizeaza
avandu-se in vedere urmatoarele principii:
a) asigurarea unui program de pregatire individualizat in functie de
aspiratiile elevilor si de nevoile de dezvoltare economico-sociala a
comunitatii;
b) certificarea competentelor profesionale dobandite, in baza
reglementarilor stabilite la nivel national, prin metodologie specifica, de
catre Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(2) Programul individualizat de pregatire profesionala se aplica incepand
cu anul II de pregatire si se realizeaza astfel:
a) se evalueaza competentele dobandite anterior - pe cai formale,
nonformale si informale -, in raport cu cerintele formulate prin standardele de
pregatire profesionala, aprobate prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii
si tineretului nr. 3.257/2004;
b) pe baza rezultatelor evaluarii, elevul, impreuna cu unitatea de
invatamant si cu partenerii sociali ai acesteia, identifica ocupatiile
prioritare care urmeaza a fi practicate de catre absolvent; identificarea se
face astfel incat absolventul sa poata practica cel putin una dintre ocupatiile
pentru care pregatirea in calificarea profesionala respectiva asigura
dobandirea competentelor profesionale corespunzatoare;
c) pregatirea profesionala in calificarile profesionale corespunzatoare
nivelului 1 de calificare se realizeaza prin aplicarea curriculumului pentru
cultura de specialitate si instruire practica din aria curriculara
"Tehnologii", clasele a IX-a si a X-a de la scoala de arte si
meserii, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr.
3.451/2004, adaptat, de catre fiecare unitate de invatamant, pentru realizarea
programului individualizat de pregatire. Pregatirea profesionala se poate
realiza si pentru calificari profesionale corespunzatoare nivelului 2 de
calificare, prin aplicarea curriculumului pentru cultura de specialitate si
instruire practica, care va fi aprobat de Ministerul Educatiei si Cercetarii,
adaptat, de asemenea, programului individualizat de pregatire.
(3) Oferta de pregatire profesionala, pe baza careia se vor identifica
ocupatiile prioritare mentionate la alin. (2), cuprinde calificarile
profesionale prevazute in Hotararea Guvernului nr. 721/2004.
Art. 5
(1) Elevii inscrisi, in anul scolar 2004 - 2005, in anul I din cadrul
programului "A doua sansa" dobandesc la absolvire certificat de
absolvire, portofoliu personal pentru educatie permanenta si, la cerere, foaia
matricola.
(2) In cazul in care, dupa absolvire, acestia sustin si promoveaza examenul
de certificare a competentelor profesionale, ei dobandesc si certificat de
calificare profesionala.
(3) Absolventii programului "A doua sansa", mentionati la alin.
(1) si (2), au dreptul la continuarea studiilor in invatamantul secundar
superior, in conformitate cu prevederile Legii invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu completarile si modificarile ulterioare, dupa parcurgerea si
absolvirea anului de completare.
Art. 6
(1) Incepand cu anul scolar 2004 - 2005, la anul I pentru programul "A
doua sansa" se aplica planul de invatamant prevazut in anexa la prezentul
ordin.
(2) Anii II, III si IV din programul "A doua sansa" functioneaza
in anul scolar 2004 - 2005 conform planului-cadru aprobat prin Ordinul
ministrului educatiei nationale nr. 4.231/1999.
Art. 7
Incadrarea personalului didactic si plata orelor rezultate din aplicarea
curriculumului se realizeaza conform prevederilor Ordinului ministrului
educatiei nationale nr. 4.231/1999 si Ordinului ministrului educatiei si
cercetarii nr. 4.473/2001.
Art. 8
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 9
Directia generala pentru invatamant preuniversitar, Directia generala
pentru invatamant in limbile minoritatilor nationale si accesul la educatie,
Directia generala evaluare, prognoze, strategii si programe pentru invatamant
preuniversitar, Directia generala buget finante, Centrul National de Dezvoltare
a Invatamantului Profesional si Tehnic, Consiliul National pentru Curriculum,
inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, si
unitatile de invatamant implicate vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Ioana Irinel Chiran,
secretar de stat
ANEXA 1
PLANUL DE INVATAMANT
pentru programul "A doua sansa", anul I
___________________________________________
Domenii de competenta/disciplina Anul I
___________________________________________
Comunicare 6
Limba si literatura romana 4
Limba moderna 2
Matematica si stiinte 4 - 5
Matematica 3
Stiinte 1 - 2
Interpersonale si civice 4
Istorie si geografie 2
Educatie civica 1
Consiliere si orientare 1
Expresive 3
Arte 2
Educatie fizica*) 1
Tehnologii 2
Educatie tehnologica 2
Optionale 0 - 7
Limba si cultura romani 0 - 4
CDS*) 0 - 3
___________________________________________
*) Pentru elevii care au 18 ani impliniti la data inceperii anului scolar,
la cererea scrisa a acestora, se poate admite neparticiparea la ora prevazuta
in planul de invatamant pentru disciplina Educatie fizica. In acest caz,
situatia scolara se incheie fara aceasta disciplina.
*) In cadrul orelor prevazute pentru curriculum, la decizia scolii (CDS),
se pot aprofunda elementele de trunchi comun din diferitele programe ale disciplinelor
din planul de invatamant sau se pot introduce teme/discipline noi.