ORDIN Nr. 4595
din 22 iulie 2009
privind aprobarea
criteriilor de performanta pentru evaluarea cadrelor didactice din învatamantul
preuniversitar
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 554 din 10 august 2009
In temeiul Legii învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Hotărârii
Guvernului nr. 51/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă criteriile de performanţă pentru
evaluarea cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar. Criteriile sunt prezentate
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Incepând cu anul şcolar 2009-2010,
evaluarea cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar se va face pe baza
criteriilor de performanţă aprobate prin prezentul ordin.
(2) Fişele de post, fişele de evaluare şi alte
documente necesare evaluării cadrelor didactice se elaborează şi se aprobă până
la începutul anului şcolar 2009-2010.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
ANEXA
CRITERII DE PERFORMANŢĂ
pentru evaluarea cadrelor didactice din învăţământul
preuniversitar
Prezenta propunere de criterii vizează creşterea
calităţii educaţiei prin stabilirea clară a responsabilităţii cadrului
didactic, atât din perspectiva calităţii, cât şi din cea a iminentei
descentralizări a sistemului de învăţământ.
I. Baza legală
Evaluarea cadrului didactic, inclusiv a performanţei
profesionale, se realizează conform prevederilor legale în vigoare, cele mai
importante fiind cuprinse în următoarele acte normative:
• Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare - art. 149;
• Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, cu modificările şi completările ulterioare - art. 50, 51 şi 52;
• Legea nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei;
• Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor
de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi
cercetării nr. 4.925/2005 - art. 19, 21, 31, 43, 44;
Standardele ocupaţionale pentru
„Educatoare", „Invăţător/Invăţătoare", „Profesor-gimnaziu şi
liceu";
• alte prevederi specifice existente, stabilite prin
ordine de ministru, metodologii, instrucţiuni şi regulamente.
II. Baza metodologică
Procedura de evaluare a cadrelor didactice, în
conformitate cu prevederile legislaţiei menţionate mai sus, cuprinde:
• autoevaluarea;
• evaluarea colegială (în catedră/comisie metodică);
• evaluarea de către consiliul de administraţie.
Evaluarea cadrului didactic se realizează anual, după încheierea anului
şcolar, în două etape:
• completarea fişei de evaluare de către cadrul didactic
respectiv (autoevaluare), de către şeful direct (evaluarea colegială, după caz,
a responsabilului de comisie metodică, şefului de catedră, directorului adjunct
etc.) şi de către conducătorul unităţii;
• interviul de evaluare - în faţa consiliului de administraţie
al unităţii de învăţământ, în care se va completa fişa finală de evaluare, prin
medierea diferenţelor existente între cele 3 aprecieri; pe baza dovezilor
prezentate se va stabili calificativul final.
Pentru fiecare etapă vor fi luate în considerare şi
rezultatele evaluărilor externe din perioada analizată (prin inspecţie şcolară,
evaluare instituţională), dacă acestea există.
III. Instrumentul (fişa) de evaluare
Acest instrument stabileşte domeniile de evaluare,
criteriile de performanţă şi punctajul aferent fiecărui domeniu.
In baza principiilor descentralizării, consiliul de
administraţie al unităţii de învăţământ stabileşte:
• indicatorii de performanţă aferenţi fiecărui
criteriu;
• punctajul alocat fiecărui criteriu.
Domenii ale evaluării
|
Criterii de performanţă
|
Punctaj
maxim al criteriului
|
Autoevaluare
|
Evaluare colegială
|
Evaluare CA.
|
Punctaj final şi calificativ
CA.
|
1. Proiectarea eficientă a curriculumului 15 puncte minimum 13 p.
pentru FB minimum 11 p. pentru B minimum 8 p. pentru S
|
- Fundamentarea proiectării didactice pe achiziţiile anterioare
de învăţare ale educabililor (preşcolari sau elevi)
- Asigurarea caracterului aplicativ al proiectării
curriculare
- Respectarea reglementărilor legale în vigoare privind
conţinutul şi forma documentelor de proiectare
- Fundamentarea proiectării curriculare pe rezultatele
evaluărilor naţionale si locale
|
5p.
3p.
3p.
3p.
|
|
|
|
|
Domenii ale evaluării
|
Criterii de performanţă
|
Punctaj
maxim al criteriului
|
Autoevaluare
|
Evaluare colegială
|
Evaluare CA.
|
Punctaj final
şi calificativ
CA.
|
|
-Adaptarea la particularităţile geografice, demografice, etnice,
economice, sociale şi culturale ale comunităţii în care funcţionează unitatea
de învăţământ
|
1 p.
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
15 p.
|
|
|
|
|
|
2. Realizarea curriculumului 30 de puncte minimum 24 p. pentru FB
minimum 21 p. pentru B minimum 15 p. pentru S
|
- Utilizarea metodelor active (care presupun activitatea
independentă a educabilului, individual sau în grup) în activităţile de
învăţare
- Adaptarea limbajului la nivelul achiziţiilor anterioare ale
educabililor
- Utilizarea manualelor, a auxiliarelor curriculare autorizate
şi a bazei logistice existente în unitatea de învăţământ
- Utilizarea experienţei individuale şi a achiziţiilor anterioare
de învăţare ale educabililor
- Furnizarea de feed-back şi informarea sistematică a
educabililor şi, după caz, a părinţilor în privinţa progresului şcolar
realizat
- Realizarea majorităţii obiectivelor curriculare în timpul
activităţii şcolare a educabililor
- Punctualitate şi realizarea întocmai şi la timp a
activităţilor planificate
- Asigurarea caracterului aplicativ al cunoştinţelor predate
- Respectarea indicaţiilor metodice asociate
documentelor curriculare în uz
- Adaptarea metodologiei didactice la particularităţile
geografice, demografice, etnice, economice, sociale şi culturale ale
comunităţii în care funcţionează unitatea de învăţământ
- Respectarea tuturor prevederilor legale privind drepturile
copilului şi drepturile omului
- Acordarea unui respect egal tuturor educabililor, indiferent
de mediul de provenienţă, capacitatea de învăţare şi rezultatele obţinute
|
5p.
3p.
3p.
3p.
3p.
3p.
2p.
3p.
1p.
1p.
1p.
2p.
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
30 p.
|
|
|
|
|
|
3. Evaluarea rezultatelor învăţării 20 de puncte minimum 16 p.
pentru FB minimum 14 p. pentru B minimum 10 p. pentru S
|
- Evaluarea continuă şi notarea conform
reglementărilor legale şi standardelor naţionale în vigoare
- Asigurarea transparenţei criteriilor şi a procedurilor de
evaluare
- Evaluarea satisfacţiei beneficiarilor de educaţie conform
procedurilor stabilite la nivelul unităţii de învăţământ
- Inregistrarea activităţilor de evaluare în conformitate cu
legislaţia în vigoare
- Comunicarea sistematică, către beneficiarii de educaţie, a
rezultatelor evaluării
- Promovarea autoevaluării educabililor
|
5p.
3p.
4p.
2p.
3p.
3p.
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
20 p.
|
|
|
|
|
|
4. Realizarea activităţilor extracurriculare 10 puncte minimum 9
p. pentru FB minimum 7 p. pentru B minimum 5 p. pentru S
|
- Realizarea de activităţi extracurriculare care
contribuie direct la atingerea obiectivelor curriculare, ale dezvoltării
personale, instituţionale şi comunitare sau a celor propuse de beneficiarii
de educaţie
- Realizarea activităţilor extracurriculare pe baza documentelor
proiective ale unităţii de învăţământ
- Asigurarea participării grupurilor-ţintă şi realizarea
activităţilor extracurriculare pe baza planificării stabilite
- Utilizarea potenţialului local pentru creşterea
atractivităţii activităţilor extracurriculare şi comunitare
|
4p.
2p.
2p.
2p.
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
10 p.
|
|
|
|
|
|
Domenii ale evaluării
|
Criterii de performanţă
|
Punctaj
maxim al criteriului
|
Autoevaluare
|
Evaluare colegială
|
Evaluare CA.
|
Punctaj final
şi calificativ
CA.
|
5. Dezvoltarea profesională, activitatea metodică şi ştiinţifică
15 puncte
minimum 13 p. pentru FB minimum 11 p. pentru B minimum 8 p.
pentru S
|
- Participarea la programele de formare obligatorii stabilite la
nivel naţional sau local
- Aplicarea în activitatea didactică a rezultatelor participării
la activităţile metodice, ştiinţifice şi de dezvoltare profesională
- Participarea la activităţile metodice şi ştiinţifice
stabilite la nivel de catedră, unitate de învăţământ, localitate
- Utilizarea resurselor informaţionale ale
bibliotecii/centrului de documentare şi informare şi a surselor de informaţie
disponibile
|
5p.
5p.
3p.
2p.
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
15 p.
|
|
|
|
|
|
6. Contribuţia la activitatea generală a unităţii de învăţământ
şi la promovarea imaginii acesteia 10 puncte
minimum 9 p. pentru FB minimum 7 p. pentru B minimum 5 p. pentru
S
|
- Realizarea integrală şi la timp a atribuţiilor stabilite prin
fişa postului
- Realizarea comunicării formale şi a schimbului de date conform
legislaţiei şi procedurilor stabilite la nivelul unităţii de învăţământ şi
completarea documentelor şcolare conform prevederilor legale
- Respectarea integrală a regulamentelor interne şi a
procedurilor stabilite la nivelul unităţii de învăţământ (inclusiv din
domeniul asigurării calităţii)
- Realizarea/Participarea la programe/activităţi de prevenire
şi combatere a violenţei şi de prevenire şi combatere a comportamentelor
nesănătoase
- Realizarea/Participarea la programe/activităţi în spiritul
integrării şi solidarităţii europene
- Respectarea sistemelor şi a procedurilor de sănătate şi
securitate a muncii şi de PSI prevăzute de legislaţia în vigoare pentru
activităţile desfăşurate în tipul respectiv de organizaţie
- Promovarea în comunitate a activităţii unităţii de învăţământ
şi a ofertei educaţionale
|
3p.
1p.
1p.
2p.
1p.
1p.
1p.
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
10 p.
|
|
|
|
|
|
IV. Utilizarea fişei - acordarea calificativului
Acordarea calificativului ar urma să se realizeze după
cum urmează:
- calificativul general „foarte bine" se acordă
dacă este obţinut calificativul „foarte bine" la cel puţin 4 domenii
(dintre care, obligatoriu, domeniul 2 „Realizarea efectivă a
curriculumului") şi calificativul „bine" la celelalte domenii;
- calificativul general „bine" se acordă dacă
este obţinut calificativul „bine" la cel puţin 4 domenii (dintre care,
obligatoriu, domeniul 2 „Realizarea efectivă a curriculumului") şi
calificativul „satisfăcător" la celelalte domenii;
- calificativul general „satisfăcător" se acordă
numai dacă este obţinut calificativul cel puţin „satisfăcător" la toate
domeniile;
- calificativul general „nesatisfăcător" se acordă
dacă este obţinut calificativul „nesatisfăcător" la cel puţin un domeniu.
V. Urmările evaluării - acţiuni corective
In spiritul îmbunătăţirii calităţii, orice evaluare
trebuie să producă consecinţe. Aceste consecinţe pot fi individuale sau
instituţionale.
1. La nivel individual
Rezultatele evaluării vor avea consecinţe la nivelul
salarizării şi al relaţiilor de muncă, care vor fi reglementate prin act
administrativ separat.
2. La nivel instituţional
Rezultatele evaluării se vor consemna şi vor fundamenta
strategia proprie a unităţii de învăţământ de dezvoltare profesională,
stabilită prin standardele şi standardele de referinţă, aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 21/2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de
funcţionare provizorie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, precum şi a
Standardelor de acreditare şi de evaluare periodică a unităţilor de învăţământ
preuniversitar şi, respectiv, Hotărârea Guvernului nr. 1.534/2008 privind
aprobarea Standardelor de referinţă şi a indicatorilor de performanţă pentru
evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar.
Ca rezultate aşteptate ale procedurii de evaluare
prezentate mai sus putem menţiona în cadrul programelor de îmbunătăţire a
calităţii stabilite la nivelul unităţii de învăţământ:
• stabilirea salarizării;
• stabilirea planurilor individuale de remediere a
punctelor slabe identificate;
• recomandări privind dezvoltarea profesională
ulterioară;
• aprecierea meritului didactic.
ANEXA la criterii
Lista surselor de informare
1. Evaluarea directă:
- la clasă;
- în cadrul activităţilor extracurriculare;
- la activităţile cu părinţii sau cu alţi purtători de
interese de la nivelul comunităţii.
2. Ancheta prin chestionar sau interviu:
a) aplicat educabililor şi absolvenţilor, pentru
evidenţierea:
- nivelului de satisfacţie faţă de activitatea depusă;
- nivelului respectului reciproc manifestat în cadrul
relaţiei profesor-elev;
- calităţii limbajului utilizat- corectitudine,
accesibilitate;
- nivelului de satisfacere a nevoilor şi
intereselor individuale;
b) aplicat părinţilor, pentru evidenţierea:
- nivelului de satisfacţie faţă de activitatea depusă;
- nivelului respectului reciproc manifestat în cadrul
relaţiei profesor-elev;
- calităţii limbajului utilizat - corectitudine,
accesibilitate;
- nivelului de satisfacere a nevoilor şi
intereselor individuale;
c) aplicat reprezentanţilor altor purtători de interese
din comunitate, pentru evidenţierea:
- nivelului de satisfacţie faţă de activitatea depusă;
- utilităţii şi aplicabilităţii celor învăţate;
- nivelului de satisfacere a nevoilor şi intereselor
comunitare.
3. Analiza produselor activităţii:
- produsele educabililor - caiete, lucrări scrise,
lucrări practice, rezultatele la probele de evaluare, artefacte (desene,
lucrări practice eto), înregistrări video sau audio, imagini etc;
- produsele activităţii cadrului didactic: documente
de proiectare a activităţii (planificările calendaristice, proiectele
unităţilor de învăţare), documente privind evaluarea rezultatelor şcolare şi
ale activităţilor extraşcolare, portofolii, auxiliare curriculare şi material
didactic, fişe de progres, fişe de lucru (individual sau colectiv) etc;
- documente emise de terţi: diplome, adeverinţe şi
certificate, procese-verbale şi alte documente legate de inspecţie,
procese-verbale şi alte documente ale comisiilor metodice şi ale catedrelor,
rapoarte de autoevaluare/evaluare internă şi de evaluare externă etc.