ORDIN Nr. 450
din 5 iulie 2006
pentru aprobarea
Procedurilor, conditiilor si regulilor privind acreditarea oficiala a
laboratoarelor pentru testarea semintelor sub supraveghere oficiala
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 678 din 8 august 2006
In baza prevederilor art. 12 şi
ale art. 21 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 266/2002 privind producerea,
prelucrarea, controlul şi certificarea calităţii, comercializarea seminţelor şi
a materialului săditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante,
având în vedere necesitatea
transpunerii Deciziei Comisiei 320/1998 din 27 aprilie 1998 privind organizarea
prelevării esantioanelor de seminţe si efectuarea testelor la sămânţa din
speciile la care se referă directivele Consiliului 66/401/CEE, 66/402/CEE,
2002/54/CE, 2002/55/CE şi 2002/57/CE privind comercializarea seminţelor de
plante furajere, cereale, sfeclă, legume şi oleaginoase şi textile,
văzând Referatul de aprobare a proiectului de ordin
pentru aprobarea Procedurilor, condiţiilor şi regulilor privind acreditarea
oficială a laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub supraveghere oficială
nr. 90.134 din 2 iunie 2006,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
155/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedurile, condiţiile şi regulile
privind acreditarea oficială a laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub
supraveghere oficială, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 506/2002
pentru aprobarea Condiţiilor şi procedurilor privind acreditarea laboratoarelor pentru analiza calităţii
seminţelor sub supraveghere oficială, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 860
din 28 noiembrie 2002, se abrogă.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 10 zile
de la publicare.
p. Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Vasile Lupu,
secretar de stat
ANEXA
PROCEDURI, CONDIŢII Şl REGULI
privind acreditarea oficială a laboratoarelor pentru
testarea seminţelor sub supraveghere oficială
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
Art. 1. - (1) Prezentele proceduri, condiţii şi reguli
se aplică pentru acreditarea:
a) laboratorului pentru testarea seminţelor care
aparţine operatorului economic înregistrat pentru producerea, prelucrarea şi
comercializarea seminţelor; sau
b) unui laborator independent.
(2) Acreditarea se efectuează de autoritatea oficială,
în scopul stabilirii competenţei de a efectua testarea seminţelor sub
supraveghere oficială.
(3) Acreditarea laboratoarelor pentru testarea
seminţelor se efectuează de autoritatea oficială, desemnată de Legea nr.
266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calităţii,
comercializarea seminţelor şi a materialului săditor, precum şi înregistrarea
soiurilor de plante, respectiv Inspecţia Naţională pentru Calitatea Seminţelor,
denumită în continuare INCS, din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale, şi Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor si a Materialului
Săditor, denumit în continuare LCCSMS.
(4) In cazul prevăzut la alin. (1) lit. a) laboratorul
poate realiza numai testarea esantioanelor prelevate din loturile de sămânţă
produse în nume propriu de operatorul economic căruia îi aparţine laboratorul,
în afară de cazul în care se convine altfel între operatorul economic căruia îi
aparţine laboratorul, un alt operator economic care solicită certificarea şi
autoritatea oficială.
(5) Grupele de specii pentru
care se acordă acreditarea laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub
supraveghere oficială sunt:
a) cereale şi plante furajere, prevăzute în Ordinul
ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.262/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice
privind producerea în vederea comercializării, controlul, certificarea
calităţii şi comercializarea seminţelor de cereale, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006, şi Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.263/2005 pentru aprobarea
Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializării,
controlul, certificarea calităţii şi comercializarea seminţelor de plante
furajere, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006;
b) oleaginoase şi textile, sfeclă, prevăzute în
Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr.
1.264/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în
vederea comercializării, controlul, certificarea calităţii şi comercializarea
seminţelor de plante oleaginoase şi textile, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 18 bis
din 9 ianuarie 2006, şi Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale nr. 1.265/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor
tehnice privind producerea în vederea comercializării, controlul, certificarea
calităţii şi comercializarea seminţelor de sfeclă de zahăr şi sfeclă furajeră,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nf.
18 bis din 9 ianuarie 2006;
c) legume, prevăzute în Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.366/2005 pentru aprobarea
Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializării,
controlul şi certificarea calităţii şi/sau comercializarea seminţelor de
legume, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 bis din 8 februarie 2006.
(6) Autoritatea oficială poate să acrediteze
laboratoare pentru testarea materialului de înmulţire fructifer şi a
materialului de înmulţire vegetativă a viţei-de-vie sub supraveghere oficială:
a) pentru materialul de înmulţire fructifer, conform
Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr.
1.295/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializării, controlul,
certificarea calităţii şi/sau comercializarea materialului de înmulţire şi
plantare fructifer, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 bis din 24 ianuarie 2006;
b) pentru materialul de înmulţire vegetativă a
viţei-de-vie, conform Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale nr. 1.267/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor
tehnice privind producerea în vederea comercializării, controlul, certificarea
calităţii şi comercializarea materialului de înmulţire vegetativă a
viţei-de-vie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006.
(7) Acreditarea pentru testarea seminţelor destinate
comerţului internaţional pentru ţări terţe se efectuează în baza acreditării
acordate de Asociaţia Internaţională pentru Testarea Seminţelor (ISTA), de la
data aderării.
(8) Identificarea loturilor, evidenţa şi prelucrarea
informaţională a datelor şi eliberarea documentelor sunt proceduri care se
desfăşoară conform condiţiilor aplicate de autoritatea oficială şi sunt
componente ale condiţiilor de acreditare a laboratoarelor.
(9) Eliberarea certificatului de acreditare oficială
de autoritatea oficială atestă că laboratorul acreditat poate să efectueze
testarea seminţelor la speciile şi categoriile de sămânţă pentru care a fost
acordată acreditarea.
Art. 2. - Prezentele proceduri, condiţii si reguli de
acreditare se completează cu regulile, normele şi standardele în vigoare
referitoare la controlul calităţii seminţelor.
CAPITOLUL II
Definirea termenilor
Art. 3. - (1) Acreditare
oficială reprezintă delegarea de responsabilitate
care permite unei persoane juridice să execute o anumită activitate în numele
autorităţii oficiale.
(2) Acţiune preventivă este acţiunea întreprinsă pentru eliminarea cauzelor unei
potenţiale neconformităţi sau a altei posibile situaţii nedorite, în scopul
prevenirii apariţiei acestora.
(3) Acţiune corectivă este acţiunea întreprinsă pentru eliminarea cauzelor unei
neconformităţi, în scopul prevenirii repetării acestora.
(4) Analist este
persoana fizică ce desfăşoară operaţiuni specifice activităţii de laborator,
instruită, testată şi care are responsabilitatea operaţiunilor pe care le
execută.
(5) Autoritatea oficială este autoritatea desemnată oficial, prevăzută la art. 1 alin. (3),
pentru a acredita laboratorul candidat de testarea seminţelor pentru a
desfăşura anumite activităţi specifice în numele său, la cererea acestuia.
(6) Audit este o
examinare sistematică, independentă şi documentată, în scopul determinării
măsurii în care sunt îndeplinite criteriile, ansamblul de politici, proceduri
şi cerinţe.
(7) Certificat de
acreditare oficială este documentul eliberat de autoritatea oficială, care dovedeşte că laboratorul îndeplineşte
condiţiile şi procedurile necesare pentru realizarea obiectivelor propuse la
solicitarea acreditării şi care atestă că laboratorul acreditat poate să
efectueze testarea seminţelor.
(8) Conformitate reprezintă
satisfacerea exigenţelor specifice unei activităţi sau unui produs.
(9) Lot reprezintă o
anumită cantitate de sămânţă fizic identificabilă prin omogenitatea compoziţiei
şi a originii sale, pentru care se poate elibera un document de calitate.
(10) Laborator este
entitatea publică sau privată care desfăşoară o activitate de analiză şi
diagnosticare propriu-zisă, iar rezultatele testelor efectuate permit
operatorului economic să îşi monitorizeze calitatea producţiei.
(11) Laborator candidat
pentru acreditare oficială este persoana fizică
sau persoana juridică care deţine un laborator de testare a seminţelor pentru
care solicită să obţină de la autoritatea oficială un certificat de acreditare
oficială.
(12) Laborator acreditat oficial este persoana juridică care a încheiat cu autoritatea oficială un
contract de acreditare oficială şi a obţinut de la autoritate un certificat de
acreditare oficială.
(13) Manualul calităţii reprezintă unul sau mai multe documente care descriu elementele sistemului
de management al calităţii existent într-un laborator care efectuează testarea
calităţii seminţelor.
(14) Neconformitate majoră este activitatea ce influenţează în mod negativ calitatea
serviciului prestat de persoana acreditată şi trebuie corectată imediat.
(15) Neconformitate minoră
este activitatea ce nu influenţează în mod direct
calitatea serviciului prestat şi care trebuie corectata într-un anumit interval
de timp.
(16) Procedură reprezintă documentele, operaţiunile primare şi auxiliare de
îndeplinit pentru desfăşurarea unei activităţi, responsabilităţile fiecărei
persoane, precum şi interacţiunea dintre responsabilităţi şi operaţiuni.
(17) Supraveghere oficială
este procedura prin care autoritatea oficială
verifică şi monitorizează activitatea specifică a laboratoarelor de testare, pe
care acestea o desfăşoară în numele autorităţii oficiale.
(18) Testare, sinonim cu analiză, este activitatea de laborator
desfăşurată în scopul determinării unor însuşiri ale seminţelor care atestă calitatea acestora.
CAPITOLUL III
Condiţii pentru laboratorul candidat la acreditare
SECŢIUNEA 1
Condiţii de acreditare
Art. 4. - (1) Operatorul economic căruia îi aparţine
laboratorul candidat pentru acreditare oficială (denumit în continuare laborator candidat) sau responsabilul
laboratorului independent candidat pentru acreditare oficială (denumit în
continuare laborator independent candidat) trebuie să depună la secretariatul LCCSMS o cerere-tip în două
exemplare, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, împreună cu toate
documentele prevăzute, prin care să solicite acreditarea laboratorului. In
cerere se vor preciza specia sau grupa de specii pentru care se solicită
acreditarea şi cel puţin următoarele analize obligatorii: puritate, germinaţie,
umiditate şi stare fitosanitară.
(2) Documentele solicitate la înscriere pentru
acreditarea laboratorului candidat sunt:
a) copie xerox de pe certificatul de înmatriculare
eliberat de oficiul registrului comerţului de pe lângă camera de comerţ şi
industrie;
b) copie xerox de pe certificatul de înregistrare
fiscală;
c) dosarul cu proiectul Manualului calităţii.
Conţinutul Manualului calităţii este prezentat, pe capitole, în anexa nr. 4;
d) copie xerox de pe autorizaţia de producere,
prelucrare şi comercializare a seminţelor, vizată pentru anul în curs;
e) copie xerox de pe statutul operatorului economic
înregistrat, cu specificarea obiectului de activitate.
(3) Operatorul economic căruia îi aparţine laboratorul
candidat sau responsabilul laboratorului independent candidat va asigura
autoritatea oficială că personalul angajat este liber de orice presiune în
desfăşurarea activităţii de testare şi achită autorităţii oficiale
contravaloarea serviciilor de acreditare prestate, precum şi a celor de supraveghere
a activităţii de testare.
(4) Inscrierea pentru acreditare oficială este
acceptată numai dacă documentaţia prevăzută la alin. (1) -(3) este corect
întocmită în conformitate cu prezentele proceduri, condiţii şi reguli.
(5) Contravaloarea prestaţiei de acreditare este
achitată de operatorul economic sau de reprezentantul laboratorului independent
candidat, după acceptarea cererii.
Art. 5. - In laboratorul care a obţinut acreditarea şi
în care îşi desfăşoară activitatea şi eşantionori acreditaţi oficial, pentru
aceştia se va aplica procedura prevăzută în legislaţia in vigoare.
SECŢIUNEA a 2-a
Cunoştinţe şi aptitudini
Art. 6. - (1) Analiştii laboratorului candidat trebuie
să aibă calificări tehnice şi pregătire de specialitate, competenţa şi experienţa
necesare pentru funcţia atribuită.
(2) In laboratorul candidat trebuie să existe o
descriere a activităţii pentru fiecare persoană prin fişa postului; această
descriere trebuie să cuprindă liniile directoare, punctele-cheie, nivelul de
formare, pregătire, cunoştinţe tehnice şi experienţa acumulată.
(3) Analiştii trebuie să cunoască metodele şi
procedurile de analiză standardizate în vigoare.
(4) Analiştii care testează sămânţa trebuie să fie
instruiţi, testaţi, eventual retestaţi prin cursuri de pregătire similare celor
pentru personalul oficial şi confirmaţi prin examinări oficiale.
(5) Autoritatea oficiala verifică cunoştinţele
analiştilor din laboratorul candidat prin:
a) testare scrisă şi interviu privind cunoaşterea
regulilor, normelor şi standardelor în vigoare, la care fiecare candidat
trebuie să obţină nota minimă 8;
b) probă practică, ce constă în testarea de către
fiecare analist al laboratorului candidat a unor eşantioane de seminţe
prelevate oficial. Se efectuează teste specifice sectorului de activitate în
care lucrează analistul respectiv. Rezultatele analizelor efectuate de fiecare
analist al laboratorului candidat se compară cu rezultatele analizelor
aceloraşi eşantioane de seminţe obţinute de analiştii autorităţii oficiale, pentru
a se stabili toleranţa. Analistul laboratorului candidat se consideră admis la
proba practica dacă rezultatele obţinute de el, comparate cu cele obţinute de
analiştii autorităţii oficiale, se încadrează în limitele de toleranţă cuprinse
în standardele în vigoare. Fiecare analist al laboratorului candidat trebuie să
îşi demonstreze competenţa pe parcursul evaluării şi al utilizării aparaturii
laboratorului candidat. Testele se efectuează de fiecare analist pe un număr de
20 de eşantioane pentru fiecare specie pentru care se solicită acreditarea
laboratorului. Rezultatele analizelor efectuate de un analist al laboratorului
candidat trebuie să se încadreze în limitele toleranţelor la cel puţin 90% din
cele 20 de eşantioane analizate în paralel de analiştii laboratorului candidat
şi analiştii autorităţii oficiale.
SECŢIUNEA a 3-a
Organizare şi management
Art. 7. - (1) Operatorul economic sau responsabilul
laboratorului independent care solicită acreditarea oficială a laboratorului
trebuie să beneficieze de îndrumare şi informaţii din partea serviciilor
autorităţii oficiale sau a persoanei legale care a fost desemnată de
autoritatea oficială cu sarcini pentru acreditare.
(2) Intr-un laborator candidat trebuie să existe:
a) o structură organizatorică şi de conducere capabilă
să satisfacă exigenţele privind testarea seminţelor;
b) o structură organizatorică, care să cuprindă cel
puţin următoarele sectoare de analiză: puritate, germinaţie, umiditate şi stare
sanitară;
c) relaţii bine definite stabilite între conducere şi
analişti în aplicarea sistemului de management al calităţii;
d) un analist-şef, managerul tehnic, desemnat prin
decizie de managementul de la cel mai înalt nivel, care să fie direct
responsabil pentru întreaga activitate de laborator, cu pregătire superioară de
specialitate, care să aibă calificarea necesară pentru a conduce tehnic
laboratorul;
e) o persoană, denumită managerul calităţii, care
poate fi unul dintre analiştii pe sectoare, desemnată prin decizie de
managementul de la cel mai înalt nivel, cu pregătire superioară de
specialitate, responsabilă cu implementarea, menţinerea şi îmbunătăţirea
continuă a eficacităţii sistemului de management al calităţii şi urmărirea
calităţii în toate etapele activităţii de laborator;
f) cel puţin un analist cu pregătire de specialitate,
care poate fi analist permanent sau temporar, care să acopere cel mult două
sectoare de analiză;
g) cel puţin o persoană pentru a efectua auditul
intern al laboratorului candidat, cu pregătire superioară, desemnată prin
decizie de managementul de la cel mai înalt nivel, care poate fi din rândul
analiştilor pe sectoare şi a urmat cursuri de pregătire pentru auditori pentru
a avea competenţa necesară;
h) posibilitatea suplinirii analiştilor în timpul în
care unul dintre aceştia lipseşte;
i) o copie de pe procedurile, instrucţiunile şi
metodele de lucru, ţinută la zi pentru fiecare analist, pe care să o folosească
în munca sa;
j) o copie de pe fişa postului pentru fiecare analist,
prin care acesta să cunoască atribuţiile ce îi revin;
k) un echilibru între numărul total al personalului
angajat şi numărul analiştilor. Numărul total al analiştilor va fi stabilit în
funcţie de volumul total de lucru al fiecărui sector al laboratorului candidat,
luându-se în considerare maximum 500 de determinări pe perioada din an în care
se efectuează analizele pentru seminţele mici şi maximum 1.000 de determinări
pe perioada din an în care se
efectuează analizele pentru seminţele mijlocii şi mari,
calculat pe un analist;
l) un regulament de organizare şi
funcţionare, în aşa fel încât fiecare analist al laboratorului candidat să îşi
cunoască limitele sferei sale de activitate şi competenţă;
m) certitudinea că niciunul dintre analiştii
laboratorului candidat nu este supus niciunei presiuni din partea conducerii
laboratorului candidat care ar putea influenţa negativ rezultatul şi calitatea
muncii acestuia;
n) certitudinea că remuneraţia analiştilor în
activitatea de testare a seminţelor nu este influenţată şi nu depinde de
rezultatele testelor de laborator;
o) certitudinea că analiştii nu sunt supuşi unor
influenţe comerciale, financiare sau de altă natură, exercitate de alte
persoane sau organizaţii exterioare laboratorului candidat, cu privire la
rezultatele testelor de laborator;
p) certitudinea că laboratorul candidat nu angajează
nicio activitate ce ar putea compromite încrederea în independenţa şi
integritatea analiştilor care efecutează testarea seminţelor;
r) garanţia că toate sectoarele unde se efectuează
determinări de laboratorul candidat sunt dotate adecvat şi utilizate pentru
scopul propus şi că accesul persoanelor din afara laboratorului candidat este
controlat şi limitat;
s) Manualul calităţii, care să susţină cu documente
toate prevederile prezentelor proceduri, condiţii şi reguli şi să permită
verificarea lor de auditorul intern şi auditorii autorităţii oficiale. Manualul
calităţii va fi întocmit în două exemplare, din care unul se depune la
autoritatea oficială.
Art. 8. - Laboratorul candidat trebuie să fie capabil
să demonstreze că:
a) respectă regulile şi
normele în vigoare de formare şi identificare a lotului;
b) respectă regulile şi standardele în vigoare pentru
testarea seminţelor;
c) are proceduri şi practici adecvate pentru formarea
eşantioanelor de analiză;
d) are proceduri şi practici adecvate pentru
controlul performanţelor individuale ale analiştilor, în acord cu regulile,
normele şi standardele în vigoare, prin realizarea unui audit intern şi a unei
verificări a modului de testare a seminţelor;
e) are un sistem de identificare
a eşantioanelor prin marcare, sigilare şi documente, pentru a avea certitudinea
că nu se poate face nicio confuzie privind corespondenţa dintre lot şi
rezultatele testelor efectuate;
f) are proceduri pentru fiecare etapă parcursă de
eşantionul de laborator de la recepţie până la eliberarea documentelor de
calitate a seminţei;
g) are stabilite măsuri pentru evitarea impurificării,
deteriorării eşantionului de sămânţă în toate etapele de obţinere, expediere,
transport, păstrare şi manipulare ce ar putea afecta rezultatele analizelor de
calitate a seminţei;
h) are reguli clare referitoare la recepţia, păstrarea,
eliminarea sau distrugerea eşantioanelor de sămânţă prelevate sub supraveghere
oficială, în conformitate cu standardele şi normele în vigoare.
Art. 9. - Toate
neconformităţile existente în laboratorul candidat, întâlnite de la recepţia
eşantioanelor în laborator până la eliberarea documentelor de calitate, trebuie
să fie înregistrate.
SECŢIUNEA a 4-a
Condiţii de lucru, echipamente şi întreţinerea
lor, etalonarea materialelor de referinţă şi testare
Art. 10. - (1) Laboratorul candidat trebuie să fie
prevăzut cu echipamente de lucru corespunzătoare activităţii pe care o
desfăşoară şi cu sursă de energie necesară pentru efectuarea determinărilor
corecte de laborator. Dacă testele de calitate impun aceasta, laboratorul
candidat trebuie să fie echipat cu dispozitivele necesare pentru supravegherea
condiţiilor ambientale.
(2) Spaţiul în care sunt efectuate determinările de
laborator nu trebuie să afecteze rezultatele şi nici precizia necesară în
efectuarea determinărilor gravimetrice sau a altor măsurători.
(3) Spaţiul de testare a seminţei trebuie să fie
protejat de condiţii extreme, cum ar fi excesul de temperatură, praf,
umiditate, trepidaţii, perturbaţii
electromagnetice, pentru a se limita riscul dereglării aparaturii din dotare.
(4) Laboratorul candidat trebuie să fie situat în
clădiri bine întreţinute, suficient de spaţioase, luminoase, dotate cu sursă de
alimentare cu energie electrică corespunzătoare activităţii, pardoselile şi
pereţii să fie uşor lavabili pentru întreţinerea igienei, să dispună de sursă
de apă rece şi caldă, astfel încât condiţiile existente să permită analiştilor
să lucreze cu uşurinţă şi precizie.
(5) Laboratorul candidat trebuie
să deţină documentaţie de specialitate.
(6) Personalul laboratorului candidat va lua toate
măsurile adecvate pentru asigurarea ordinii şi curăţeniei în laborator.
Art. 11. - (1) In funcţie de specificul testelor
efectuate, laboratorul candidat trebuie să fie dotat cu echipament considerat
oficial de autoritatea oficială şi care satisface scopul de testare a
seminţelor, cel puţin cu mimimul de aparatură prevăzută în anexa nr. 5 ia
prezentele proceduri, condiţii şi reguli.
(2) Laboratorul candidat
trebuie să se doteze cu echipament informatic, iar sistemul informatic şi
echipamentele necesare pentru eliberarea documentelor de calitate trebuie să
fie conectate cu autoritatea oficială care îl supraveghează.
(3) Funcţionarea, întreţinerea şi controlul aparatelor pentru efectuarea testelor trebuie descrise în
procedurile de lucru.
(4) Toate echipamentele trebuie întreţinute corect şi
protejate de sursele de deteriorare.
(5) Echipamentul care poate fi supus supraîncărcării
sau deformării la manevrare sau care poate da rezultate incorecte şi a cărui
defecţiune este demonstrată trebuie retras de la utilizare, etichetat clar ca
defect, până la remedierea defecţiunii. Pentru a demonstra funcţionarea
corespunzătoare a echipamentelor după remedierea defecţiunii se efectuează
monitorizarea şi înregistrarea parametrilor specifici.
(6) In laboratorul candidat trebuie să se efectueze
arhivarea dosarului fiecărui echipament. Fiecare dosar arhivat trebuie să
conţină:
a) denumirea şi identificarea unică ale echipamentului;
b) detalii de întreţinere şi control;
c) denumirea fabricantului, furnizorului, agentului
responsabil cu întreţinerea, data recepţiei şi cea de punere în funcţiune,
precum şi alte elemente specifice echipamentului respectiv.
(7) Analiştii trebuie să aibă acces la echipamente şi
la materialele necesare pentru a realiza corect testarea seminţelor.
Art. 12. - (1) Pentru echipamentul utilizat în
laboratorul candidat sunt necesare efectuarea etalonării sau verificării
metrologice într-o manieră adecvată şi ţinerea evidenţei rezultatelor acestora,
precum şi a intervenţiilor de întreţinere şi reparaţii.
(2) Verificarea metrologică, etalonarea şi
întreţinerea trebuie făcute după un program prestabilit.
(3) Intregul program de verificare metrologică sau de
etalonare trebuie cunoscut şi aplicat în aşa fel încât să existe siguranţa că
determinările efectuate cu ajutorul acestui echipament sunt foarte precise.
Art. 13. - (1) Laboratorul candidat trebuie să deţină
etaloane şi materiale de referinţă adecvate şi să le utilizeze numai pentru
etalonare şi referinţă, cum ar fi: probe de etalonare pentru selector
-vânturător de seminţe (blower), soluţii-tampon pentru aparatul de determinare a
pH-ului (pH-metru), greutăţi-etalon pentru balanţe, termometre-etalon, colecţia
de seminţe de referinţă pentru determinarea purităţii şi a componenţei
botanice.
(2) Etaloanele şi echipamentele din laborator care
necesită verificare metrologica sunt verificate conform legislaţiei în domeniu
în vigoare.
(3) Materialele de testare,
cum ar fi substraturile şi substanţele chimice utilizate, trebuie să satisfacă
cerinţele menţionate în regulile, normele şi standardele în vigoare.
(4) Calitatea noilor loturi de materiale consumabile
trebuie să fie controlată înainte de utilizarea acestora în conformitate cu
regulile, normele şi standardele în vigoare.
(5) Laboratorul candidat trebuie să studieze efectul
unui echipament defect asupra tuturor testelor efectuate în perioada
respectivă, să repete testele, precum şi să retragă şi să reediteze documentele
de calitate când constată că rezultatele sunt greşite şi să anunţe în timp util
autoritatea oficială.
Art. 14. - (1) Ghidurile, manualele, procedurile,
instrucţiunile de testare a seminţei şi datele de referinţă reflectă modul de
lucru al laboratorului candidat şi trebuie ţinute la zi, uşor accesibile
analiştilor din laboratorul candidat şi persoanelor oficiale.
(2) Toate calculele şi transcrierile de date trebuie să
facă obiectul unei verificări adecvate. Dacă rezultatele sunt transmise prin
mijloace informatice, sistemul informatic trebuie să ofere siguranţa că
exactitatea rezultatelor nu este afectată.
Art. 15. - (1) Rezultatele testelor trebuie să fie
raportate pe un formular tipizat, respectându-se procedurile descrise în
regulile, normele şi standardele în vigoare. Trebuie menţinute toate
înregistrările testelor, inclusiv ale oricăror modificări semnificative.
(2) Documentele întocmite, fişele de analiză şi
verificările efectuate vor purta semnătura analistului-şef sau a altor persoane
desemnate prin decizie şi data întocmirii documentului sau a efectuării
operaţiunii respective.
(3) Laboratorul candidat trebuie să întocmească
proceduri pentru controlul tuturor documentelor, pentru aprobarea şi difuzarea
lor.
(4) Eliberarea documentelor
oficiale de calitate se efectuează doar pentru speciile de sămânţă pentru care
laboratorul este acreditat.
SECŢIUNEA a 5-a
Sistemul de management al calităţii
Art. 16. - (1) Laboratorul candidat trebuie să aibă
stabilit şi implementat un sistem de management, să îşi documenteze politicile,
sistemele, procedurile şi instrucţiunile pentru a asigura calitatea
rezultatelor.
(2) Sistemul de management cuprinde proceduri şi programe
interne de control al efectuării testărilor, precum şi politicile referitoare la calitate.
(3) Laboratorul candidat trebuie să fie dispus să
coopereze cu clienţii sau cu reprezentanţii acestora la clarificarea cerinţelor
clientului şi în monitorizarea realizărilor laboratorului, cu condiţia
menţinerii confidenţialităţii.
(4) Laboratorul candidat trebuie să obţină din partea
clienţilor, ca răspuns la activitatea desfăşurată de acesta, evaluarea pozitivă
sau negativă, care este folosită şi analizată de managementul de la cel mai
înalt nivel în scopul îmbunătăţirii sistemului de
management.
(5) Documentele sistemului calităţii trebuie unic
identificate. Modificările documentelor trebuie analizate şi aprobate de
managerul calităţii.
(6) Trebuie stabilite proceduri care să descrie cum se
fac şi cum se controlează modificările în documente.
(7) Trebuie stabilite proceduri pentru analiza
cererilor, ofertelor şi contractelor.
(8) In vederea prevenirii potenţialelor
neconformităţi, fie tehnice, fie la sistemul calităţii, trebuie stabilite
proceduri de acţiuni preventive. Acestea trebuie implementate şi monitorizate.
(9) Când apar greşeli în înregistrări, fiecare
greşeală trebuie tăiată, nu ştearsă, iar valoarea corectă se înscrie alături,
însoţită de semnătura celui care a făcut corectura.
(10) Autoritatea oficială are acces la toate aceste
proceduri şi programe de control.
(11) Auditorii autorităţii oficiale pot solicita
laboratorului candidat informaţii şi documente suplimentare pentru a completa
elementele necesare în procesul de acreditare.
Art. 17. - (1) Laboratorul candidat
trebuie să conceapă şi să pună în aplicare un sistem de management al
calităţii, adecvat activităţii pe care o desfăşoară.
(2) Sistemul de management al calităţii trebuie să
asigure că gradul de corectitudine şi precizie impus este atins, că abaterile
de la regulile, normele şi standardele în vigoare sunt detectate şi că sunt
întreprinse acţiunile corective corespunzătoare.
(3) Laboratorul candidat trebuie să îşi îmbunătăţească
continuu eficacitatea sistemului de management al calităţii.
(4) Politicile sistemului de
management al calităţii trebuie să fie consemnate în Manualul calităţii, care
se actualizează permanent şi trebuie să fie disponibil pentru personalul
laboratorului candidat în orice moment.
(5) Manualul calităţii trebuie să consemneze
obiectivele urmărite şi mijloacele utilizate in acest scop şi să cuprindă o
declaraţie de politică a managerului calităţii, referitoare la calitate, prin
care acesta să dea asigurări că activitatea desfăşurată şi sistemul de
organizare respectă
exigenţele impuse de regulile, normele şi standardele în vigoare.
(6) Manualul calităţii trebuie să includă procedurile
de sistem şi tehnice pe baza cărora se desfăşoară activitatea. Acestea trebuie
sa reflecte structura documentaţiei utilizate în sistemul de management.
(7) Managementul de la cel mai înalt nivel trebuie să
furnizeze dovezi ale angajamentului său privind dezvoltarea şi implementarea
sistemului calităţii şi să comunice angajaţilor săi importanţa îndeplinirii
cerinţelor clienţilor, precum şi importanţa respectării regulilor şi normelor
în vigoare.
(8) Managementul de la cel mai înalt nivel trebuie să
urmărească menţinerea integrităţii sistemului de management odată cu
implementarea diferitelor modificări survenite în sistem.
CAPITOLUL IV
Responsabilităţile
laboratoarelor acreditate oficial şi ale autorităţii oficiale
SECŢIUNEA 1
Responsabilităţile laboratoarelor acreditate
oficial
Art. 18. - (1) Laboratorul acreditat oficial al
operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial este asimilat cu laboratorul autorităţii oficiale în ceea ce
priveşte responsabilităţile faţă de autoritatea oficială.
(2) Laboratorul acreditat oficial al operatorului
economic sau laboratorul independent acreditat oficial trebuie să menţină
condiţiile şi să îmbunătăţească permanent procedurile care au stat la baza
acreditării.
(3) Laboratorul acreditat oficial al operatorului
economic sau laboratorul independent acreditat oficial trebuie să participe
activ la programul testelor de referinţă trimise de autoritatea oficială care a
eliberat certificatul de acreditare oficială. Acest program va fi comunicat în
timp util laboratorului acreditat oficial, care trebuie să demonstreze
corectitudinea executării acestor teste, iar în anumite cazuri să demonstreze
că fiecare neconcordanţă este studiată şi au fost întreprinse acţiuni
corective.
(4) Laboratorul acreditat oficial al operatorului
economic sau laboratorul independent acreditat oficial trebuie să ţină evidenţa
lotului de sămânţă prin numărul de lot atribuit oficial sau prin numărul de lot
dat de persoana responsabilă cu etichetarea în cazul seminţei Standard, care
trebuie să permită identificarea acestuia în orice moment, a analizelor
efectuate, precum şi a documentelor de calitate eliberate.
(5) Laboratorul acreditat
oficial al operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial
trebuie să definească şi să descrie măsurile luate pentru rezolvarea reclamaţiilor
şi acţiunile corective ce trebuie luate în cazul apariţiei neconformităţilor.
(6) Laboratorul acreditat oficial al operatorului
economic sau laboratorul independent acreditat oficial trebuie să întocmească
şi să implementeze un program anual de audit intern, care cuprinde evaluarea
procedurilor de sistem şi a procedurilor tehnice, precum şi implementarea
acestora. După caz, se pot efectua audituri suplimentare şi de urmărire.
(7) Sistemul de management al calităţii şi
rezultatele tuturor auditurilor interne şi externe trebuie sistematic examinate
de conducerea laboratorului acreditat oficial. Anual, managementul de la cel
mai înalt nivel trebuie să efectueze analiza de management pe baza rezultatelor
auditurilor interne, acţiunilor corective şi preventive, evaluărilor externe,
testelor de referinţă, feedback-ului de la clienţi şi a reclamaţiilor.
(8) Constatările rezultate în urma anlizei efectuate
de management şi acţiunile care decurg din aceasta trebuie înregistrate.
(9) Laboratorul acreditat oficial al operatorului
economic sau laboratorul independent acreditat oficial
trebuie să colaboreze pe întreaga perioadă a auditului cu reprezentanţii
autorităţii oficiale.
(10) Conducerea laboratorului acreditat oficial
trebuie să permită reprezentanţilor autorităţii oficiale accesul în laborator,
accesul la toate documentele necesare pentru evaluare şi, dacă autoritatea
oficială consideră necesar, şi accesul la arhiva laboratorului.
(11) Fiecare examinare efectuată de auditorii
interni ai laboratorului acreditat oficial trebuie să facă obiectul unei
înregistrări şi să furnizeze amănunte asupra acţiunilor întreprinse.
Art. 19. - Analiştii laboratorului acreditat oficial al
operatorului economic sau ai laboratorului independent acreditat oficial
trebuie să îşi menţină un nivel ridicat de pregătire teoretică şi practică
prin:
a) desfăşurarea unei activităţi specifice permanente,
pe cât posibil fără întreruperi, iar în cazul unei întreruperi justificate mai
mari de 9 luni se va face instruirea şi retestarea persoanei respective;
b) instruirea, testarea sau retestarea de către
autoritatea care a eliberat certificatul de acreditare oficială, prin cursuri
de pregătire organizate ca urmare a apariţiei unor noutăţi în domeniul de
activitate, a constatării unor neconformităţi sau ori de câte ori este cazul;
c) studierea şi însuşirea modificărilor apărute în
regulile, normele şi standardele în vigoare.
Art. 20. - Laboratorul acreditat oficial al
operatorului economic sau laboratorul independent acreditat oficial trebuie să
arhiveze şi să păstreze pe o perioadă de cel puţin 6 ani următoarele:
a) evidenţa întregului personal al laboratorului şi
pregătirea profesională a acestuia;
b) copiile tuturor documentelor eliberate;
c) copiile metodelor de lucru utilizate, documentele
de etalonare, documentele de verificare metrologică, informaţiile finale
referitoare la testele de calitate, oricare alte date a căror arhivare este
considerată utilă;
d) toate rapoartele de audit intern şi cele ale
autorităţii oficiale şi rapoartele de management.
SECŢIUNEA a 2-a
Responsabilităţile autorităţii oficiale
Art. 21. - (1) Autoritatea
oficială trebuie să dispună de personal specializat, de echipament, aparatură
şi alte facilităţi necesare pentru a realiza controale tehnice privind
acreditarea şi supravegherea laboratoarelor acreditate oficial.
(2) Autoritatea oficială
comunică operatorului economic căruia îi aparţine laboratorul candidat sau
responsabilului laboratorului independent candidat acceptul pentru înscrierea
la acreditare sau motivele pentru care înscrierea nu poate fi acceptată, în
termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii solicitării împreună cu
întreaga documentaţie solicitată.
Art. 22. - (1) Autoritatea oficială trebuie să
organizeze audituri şi să supravegheze activitatea în aşa manieră încât să
verifice capabilitatea laboratorului candidat de a realiza activităţile
specifice pentru care solicită acreditarea.
(2) Auditul efectuat de autoritatea oficială în
vederea acreditării oficiale trebuie să constate dacă se respectă cerinţele
specifice din legislaţia în vigoare.
(3) Auditorii autorităţii
oficiale care efectuează auditul laboratorului candidat sunt din cadrul INCS şi
LCCSMS, recunoscuţi de INCS. Auditorii sunt instruiţi de autoritatea oficială
sau de alte autorităţi similare din statele membre ale Uniunii Europene.
(4) In urma efectuării
auditului în vederea acreditării, echipa de auditori eliberează un raport de
audit. Raportul de audit trebuie prezentat conducerii autorităţii oficiale,
care urmează să elibereze certificatul de acreditare oficială, în termen de 45
de zile de la data efectuării auditului.
(5) După ce autoritatea oficială a verificat raportul
de audit, acesta se transmite direct sau prin scrisoare recomandată
operatorului economic care a cerut acreditarea laboratorului sau
reprezentantului laboratorului independent candidat, în
termen de 20 de zile, astfel:
a) în cazul unui raport de audit favorabil, operatorul
economic care a solicitat acreditarea laboratorului sau responsabilul
laboratorului independent candidat este informat că laboratorul candidat a
îndeplinit condiţiile de acreditare. Totodată se stabileşte data la care
urmează să se semneze contractul de acreditare oficială şi să se elibereze
certificatul de acreditare oficială, precum şi durata pentru care a fost
acreditat laboratorul;
b) în cazul unui raport de
audit nefavorabil, operatorul economic care a cerut acreditarea laboratorului
sau responsabilul laboratorului independent candidat este informat despre
respingerea acreditării. In termen de 30 de zile de la data comunicării
deciziei de respingere a acreditării, operatorul economic care a cerut
acreditarea laboratorului sau reprezentantul laboratorului independent candidat
anunţă autoritatea oficială dacă:
(i) renunţă la cererea pentru acreditare, caz în
care dosarul este clasat;
(ii) menţine cererea de
acreditare, caz în care se depune cerere cu documentaţia reactualizată pentru
începerea unui al doilea audit;
(iii) face contestaţie la INCS împotriva
deciziei de respingere. Art. 23. - (1) Auditorii autorităţii oficiale
verifică, în laboratorul acreditat oficial al unui operator economic sau în
laboratorul independent acreditat oficial, amendamentele sau schimbările care
intrevin în intervalul dintre două audituri, astfel:
a) controlul întregii documentaţii referitoare la
activitatea şi modificările efectuate între cele două audituri;
b) reactualizarea documentaţiei necesare;
c) dacă amendamentele, schimbările sau modificările
aduse unor documente sunt autorizate, procesate şi implementate într-o manieră
eficientă şi rapidă;
d) reactualizarea cunoştinţelor analiştilor din
laboratorul acreditat oficial sau din laboratorul independent acreditat oficial
în ceea ce priveşte toate schimbările publicate în documentaţia de
specialitate;
e) prelungirea anuală a acreditării.
(2) Autoritatea oficială
trebuie să se asigure că personalul laboratorului acreditat oficial al
operatorului economic sau al laboratorului independent acreditat oficial:
a) este liber de orice presiune ce poate afecta
negativ calitatea muncii desfăşurate;
b) este independent în luarea
deciziilor şi în eliberarea documentelor de calitate a seminţelor;
c) este imparţial în efectuarea testelor de calitate a
seminţelor;
d) este competent să efectueze teste de calitate a
seminţelor la speciile pentru care a fost solicitată acreditarea;
e) nu obţine niciun profit personal din activitatea
pe care o desfăşoară.
(3) Autoritatea oficială trebuie:
a) să furnizeze detalii cu privire la sistemul de
acreditare a laboratorului;
b) să furnizeze proceduri relevante în ceea ce
priveşte testele de calitate a seminţelor;
c) să încheie un contract de acreditare oficială şi să
elibereze certificatul de acreditare oficială pentru laboratorul care
corespunde cerinţelor prezentelor proceduri, condiţii şi reguli;
d) să organizeze audituri, să verifice şi să
supravegheze permanent activitatea laboratorului acreditat oficial al
operatorului economic sau a laboratorului independent acreditat oficial;
e) să ţină evidenţa loturilor şi eşantioanelor de
seminţe testate şi a documentelor eliberate de
laboratorul acreditat oficial sau de laboratorul independent acreditat oficial;
f) să efectueze verificarea prin sondaj a
conformităţii rezultatelor obţinute de laboratorul acreditat oficial sau de
laboratorul independent acreditat oficial, prin teste şi/sau postcontrol, cu
rezultatele autorităţii oficiale;
g) să verifice dacă echipamentele, aparatura şi
materialele utilizate, precum şi cele achiziţionate pe parcurs sunt adecvate
pentru testările pentru care a fost acreditat laboratorul şi sunt considerate
oficiale în conformitate cu regulile şi normele în vigoare;
h) să asigure identificarea laboratorului acreditat
oficial al operatorului economic sau a laboratorului independent acreditat
oficial printr-un cod unic, inconfundabil;
i) să organizeze cursuri de instruire pentru analişti,
similare cu cele pentru analiştii autorităţii oficiale şi confirmate prin
examinare oficială, ori de câte ori consideră că este necesar.
(4) Pe tot parcursul perioadei de acreditare,
autoritatea oficială menţine confidenţialitatea informaţiilor obţinute.
SECŢIUNEA a 3-a
Documentele pentru acreditarea laboratoarelor
Art. 24. - Contractul de acreditare oficială, al cărui
model este prezentat în anexa nr. 2, are puterea legală a unui contract între
autoritatea oficială şi operatorul economic proprietar al laboratorului
acreditat oficial sau responsabilul laboratorului independent acreditat
oficial.
Art. 25. - (1) Certificatul de acreditare oficială, al
cărui model este prezentat în anexa nr. 3, reprezintă documentul eliberat de autoritatea oficială
în urma verificării şi constatării îndeplinirii condiţiilor prevăzute în
prezentele proceduri, condiţii şi reguli, are termen de valabilitate de 3 ani
şi este vizat anual. Viza anuală poate fi acordată în urma supravegherii şi
monitorizării activităţii laboratorului acreditat oficial sau a laboratorului
independent acreditat oficial şi, după caz, în urma unui audit al autorităţii
oficiale.
(2) In cazul neacordării vizei anuale pe certificatul
de acreditare oficială, se retrage temporar acreditarea
laboratorului.
CAPITOLUL V
Supravegherea laboratorului acreditat oficial,
efectuată de autoritatea oficială
SECŢIUNEA 1
Auditul efectuat de autoritatea oficială
Art. 26. - (1) Autoritatea oficială trebuie să aibă
certitudinea că laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau
laboratorul independent acreditat oficial respectă în totalitate regulile,
normele şi standardele în vigoare, iar activitatea pe care o desfăşoară este
adecvată şi eficientă pentru scopul propus.
(2) Activităţile laboratorului acreditat oficial al
operatorului economic sau ale laboratorului independent acreditat oficial se
supun unui audit care se face ori de câte ori este necesar, evaluându-se
procedurile aplicate de laboratorul acreditat pentru a avea siguranţa că partea
practică a activităţii de laborator este în conformitate cu regulile, normele
şi standardele în vigoare.
(3) Evaluarea laboratorului acreditat oficial se
efectuează de auditori din cadrul INCS şi LCCSMS, recunoscuţi de INCS.
Art. 27. - Autoritatea oficială, prin auditorii săi, va
urmări:
a) verificarea întregii documentaţii referitoare la
toată activitatea pe care o desfăşoară laboratorul acreditat oficial;
b) reactualizarea documentaţiei specifice necesare;
c) reexaminarea analiştilor
laboratorului acreditat oficial o dată la 3 ani, iar atunci când se impune,
reexaminarea va fi făcută înainte de acest termen;
d) verificarea documentelor eliberate de laboratorul
acreditat oficial, care se efectuează ori de câte ori este necesar pentru a-i
permite acesteia să urmărească activitatea de management şi corectitudinea în
transmiterea rezultatelor testelor de laborator.
Art. 28. - (1) Auditul în vederea reacreditării
laboratorului se efectuează la 3 ani de la data acreditării, la cererea operatorului economic sau a reprezentantului
laboratorului independent acreditat oficial.
(2) Documentele pe care trebuie să le depună
laboratorul acreditat oficial în vederea reacreditării sunt:
a) cererea de reacreditare, care se va depune la autoritatea oficială cu cel puţin 3 luni înainte de data
expirării certificatului de acreditare oficială;
b) documentaţia referitoare la sistemul de management
al calităţii;
c) alte documente solicitate, după caz, de autoritatea
oficială.
(3) Data efectuării auditului
în vederea reacreditării este stabilită de autoritatea oficială de comun acord
cu solicitantul, dar nu mai târziu de 3 luni de la data expirării valabilităţii
certificatului de acreditare oficială.
(4) In urma auditului laboratorului acreditat oficial în vederea reacreditării, în termen de 15 zile
auditorii autorităţii oficiale întocmesc un raport de audit în 3 exemplare, din
care două exemplare rămân la autoritatea oficială, iar un exemplar va fi
înmânat operatorului economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau
reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial. Termenul de 15
zile în care auditorii autorităţii întocmesc un raport de audit, în cazul alin.
(3), trebuie să se încadreze în termenul prevăzut la acest alineat.
(5) Cererea operatorului economic sau a
reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial de extindere sau
de modificare a obiectului acreditării se supune aceloraşi prevederi ca şi o
cerere de acreditare iniţială.
(6) Cererea operatorului
economic sau a reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial de
extindere, cererea de modificare şi cererea de prelungire a acreditării unui
laborator acreditat oficial sunt direct condiţionate de rezultatele activităţii
de supraveghere, precum şi de
achitarea obligaţiilor financiare în conformitate cu tarifele în vigoare.
(7) Cererea operatorului economic sau a
reprezentantului laboratorului independent acreditat oficial de renunţare
totală sau parţială, temporară ori definitivă la acreditarea oficială a unui
laborator trebuie depusă la autoritatea oficială direct sau prin scrisoare
recomandată. Renunţarea la acreditarea oficială a laboratorului nu absolvă
operatorul economic sau reprezentantul laboratorului independent acreditat
oficial de obligaţiile sale faţă de autoritatea oficială. Autoritatea oficială
ia cunoştinţă de această cerere în vederea suspendării supravegherii şi
notificai acordul său operatorului economic sau reprezentantului laboratorului
independent acreditat oficial.
(8) In urma auditului efectuat de autoritatea
oficială, dacă raportul de audit este favorabil, se încheie un nou contract de
acreditare oficială şi se eliberează un nou certificat de acreditare oficială.
SECŢIUNEA a 2-a
Supravegherea laboratorului acreditat oficial, efectuată de autoritatea oficială
Art. 29. - (1) Activităţile laboratorului acreditat
oficial al operatorului economic sau ale laboratorului independent acreditat
oficial sunt supuse supravegherii de către autoritatea oficială care a eliberat
certificatul de acreditare oficială, urmărind:
a) realizarea auditului intern;
b) participarea la testele de referinţă, organizate
anual de LCCSMS, pentru speciile pentru care laboratorul este acreditat,
conform unui program aprobat de INCS;
c) identificarea loturilor, a
testelor de calitate şi a documentelor de calitate eliberate, corectitudinea
evidenţelor şi a rezultatelor.
(2) Activităţile laboratorului acreditat oficial al
operatorului economic sau ale laboratorului independent acreditat oficial vor
fi supuse supravegherii de către autoritatea oficială, prin teste de control
oficiale, astfel:
a) modul de lucru al analiştilor din laboratorul
acreditat oficial este supus supravegherii de autoritatea oficială prin
testarea a minimum 5% din numărul total de loturi de sămânţă intrate pentru
certificare oficială şi a minimum 5% din numărul speciilor intrate, analizate
de laboratorul acreditat oficial;
b) proporţia de minimum 5% este în principiu egal
distribuită pentru persoanele fizice şi juridice cu sămânţa intrată pentru
certificare si din speciile intrate. Proporţia poate fi mai mare atunci când
exista dubii specifice;
c) la prelevarea eşantioanelor sub supraveghere
oficială, ţinând cont de procentul menţionat la lit. a), din eşantionul compus
se va forma şi un eşantion care se expediază la autoritatea oficială în vederea
testării sau, după caz, eşantionarea va fi efectuată de eşantionorii
autorităţii oficiale;
d) rezultatele testelor efectuate de laboratorul
acreditat oficial pe eşantioanele de seminţe prevelate sunt comparate cu
rezultatele testelor efectuate în laboratorul autorităţii oficiale;
eşantioanele sunt prelevate din acelaşi lot de sămânţă;
e) încadrarea în limitele de toleranţă este
obligatorie pentru toate eşantioanele testate. Atunci când nu se încadrează în
limitele de toleranţă, laboratorul acreditat oficial va aplica măsuri
corective. Dacă nici în urma măsurilor corective rezultatele testelor nu se
încadrează în limitele de toleranţă, se retrage temporar sau definitiv acreditarea laboratorului;
f) loturile de seminţe menţionate la lit. a), din care
s-au prelevat eşantioane şi s-au efectuat teste sub supraveghere oficială,
trebuie identificate şi marcate oficial;
g) efectuarea unor teste pe eşantioane de referinţă
trimise de către şi sub controlul autorităţii oficiale.
(3) Autoritatea oficială poate adopta alte măsuri
suplimentare pentru efectuarea testării sub supraveghere oficială.
Art. 30. - Toate activităţile efectuate în vederea
acreditării oficiale, reacreditării, supravegherii şi monitorizării, precum şi
testele de referinţă efectuate de autoritatea oficială sunt achitate de
operatorul economic sau de reprezentantul laboratorului independent acreditat
oficial, conform tarifelor în vigoare.
CAPITOLUL VI
Măsuri luate de autoritatea oficială
Art. 31. - Autoritatea oficială poate să retragă
acreditarea, să anuleze documentele emise sau măsurile luate de laboratorul
acreditat oficial, să blocheze sau să dispună retragerea cantităţilor de
seminţe, dacă se constată că au fost încălcate obligaţiile ce fi revin conform
normelor de acreditare si contractului de acreditare oficială, în conformitate
cu art. 21 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 266/2002.
Art. 32. - (1) Certificatul de acreditare oficială
poate fi retras temporar sau definitiv, după caz, în următoarele situaţii:
a) informaţii false sau eronate în cererea de
acreditare;
b) informaţii false sau eronate în documentele
oficiale eliberate;
c) nerespectarea procedurilor de lucru, a regulilor,
normelor şi standardelor în vigoare, în efectuarea activităţii pentru care a
fost acordată acreditarea;
d) datele din activitatea de supraveghere şi audit
demonstrează că laboratorul acreditat oficial al operatorului economic sau
laboratorul independent acreditat oficial nu îndeplineşte standardele de
competenţă ce se impun pentru activitatea pentru care a fost acreditat;
e) neacordarea vizei anuale;
f) laboratorul acreditat oficial al operatorului
economic sau laboratorul independent acreditat oficial nu îndeplineşte
obligaţiile financiare faţă de autoritatea oficială.
(2) Retragerea temporară sau retragerea definitivă a
acreditării este anunţată prin scrisoare recomandată sau alt mijloc echivalent.
(3) In cazul retragerii temporare a certificatului de
acreditare oficială, autoritatea oficială îi cere operatorului economic
proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantului
laboratorului independent acreditat oficial ca personalul tehnic să fie
instruit şi reexaminat, precum şi să se corecteze neconformităţile în cadrul
unui termen limită.
(4) Anularea deciziei de retragere temporară a
acreditării se face numai atunci când au fost remediate toate deficienţele şi
au fost eliminate în totalitate neconformităţile. Laboratorul acreditat oficial
va fi anunţat de autoritatea oficială, în scris, asupra datei de la care acesta
îşi poate relua activitatea sau la care îi va fi acordată viza anuală.
(5) In cazul retragerii definitive a acreditării,
operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau
reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial este anunţat în
scris asupra motivelor retragerii acreditării şi asupra datei efective a retragerii.
(6) Acreditarea oficială a laboratorului acreditat
oficial al operatorului economic sau a laboratorului independent acreditat
oficial este retrasă în următoarele situaţii:
a) la cererea operatorului economic proprietar al
laboratorului acreditat oficial;
b) la cererea reprezentantului laboratorului
independent acreditat oficial;
c) lipsa vizei anuale sau a
solicitării reînnoirii certificatului de acreditare oficială, la expirarea
acestora;
d) nerespectarea termenului stabilit de autoritatea
oficială pentru corectarea neconformităţilor care au dus la suspendarea
acreditării;
e) depistarea unei neconformităţi
majore care este de natură să afecteze calitatea activităţii desfăşurate şi a
rezultatelor testelor de calitate a seminţelor;
f) neîndeplinirea obligaţiilor financiare de
operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau de
reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial, nici după retragerea
temporară a acreditării.
(7) La data retragerii temporare sau a retragerii
definitive a acreditării, certificatul de acreditare oficială se consideră nul.
Art. 33. - (1) Operatorul
economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantul
laboratorului independent acreditat oficial al cărui certificat de acreditare
oficială a fost retras poate face contestaţie la INCS, în termen de 15 zile de
la data primirii înştiinţării scrise.
(2) INCS va analiza contestaţia şi va decide în termen
de 15 zile de la primirea acesteia.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 34. - (1) Laboratorul din cadrul ITCSMS se
consideră laborator oficial şi efectuează testarea seminţelor din speciile
prevăzute la art. 1 alin.
(4) şi (5), pe raza teritorială de activitate.
(2) Laboratorul din cadrul ITCSMS se consideră
laborator oficial şi poate să efectueze testarea seminţelor şi din alte specii
neprevăzute la art. 1 alin. (5) şi (6), referitor la domeniul de acreditare, pe
raza teritorială de activitate.
(3) In vederea acreditării oficiale laboratorul din
cadrul ITCSMS trebuie să depună o cerere-tip în două exemplare, conform
modelului prezentat în anexa nr. 1, împreună cu documentele prevăzute la art. 4
alin. (2), cu excepţia documentelor prevăzute la lit. a) şi d).
(4) Acreditarea oficială a laboratorului din cadrul
ITCSMS se efectuează de INCS şi LCCSMS.
(5) Acreditarea oficială se acordă în urma unui audit
care să constate dacă prezentele proceduri, condiţii şi reguli sunt
îndeplinite.
(6) Auditul se efectuează de auditori din cadrul INCS
şi LCCSMS, recunoscuţi de INCS.
(7) Autoritatea oficială verifică cunoştinţele
analiştilor din laboratorul candidat din cadrul ITCSMS prin:
a) testare scrisă şi interviu privind cunoaşterea
regulilor, normelor şi standardelor în vigoare, la care fiecare candidat
trebuie să obţină nota minimă 8;
b) proba practică, ce constă în testarea de către
fiecare analist al laboratorului candidat a unor eşantioane oficiale, stabilite
randomizat de către echipa de auditori, specifice sectorului de activitate în
care lucrează analistul respectiv. Se verifică prin sondaj eşantioane oficiale
testate anterior auditului şi stocate în magazia de eşantioane.
(8) La cap. III secţiunea a
3-a „Organizare şi management", în cazul ITCSMS se face o derogare de la
art. 7 alin. (2) lit. k).
(9) In cazul unui raport de audit favorabil se
eliberează certificatul de acreditare oficială şi se precizează durata pentru
care a fost acreditat laboratorul, iar în cazul unui raport de audit
nefavorabil se aplică prezentele proceduri, condiţii şi reguli.
(10) LCCSMS supraveghează activitatea laboratoarelor
din cadrul ITCSMS prin teste de referinţă efectuate anual pentru speciile care
au pondere în cadrul fiecărui inspectorat.
(11) Personalul ITCSMS trebuie instruit şi atestat de
autoritatea oficială ori de câte ori este necesar ca urmare a apariţiei unor
noutăţi în domeniul de activitate sau a constatării unor neconformităţi.
Art. 35. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentele proceduri, cerinţe şi reguli.
ANEXA Nr. 1 la proceduri, condiţii si reguli
Nr. ... Data ...
Inregistrat cu Autorizaţia de producere,
prelucrare,
comercializare a seminţelor
nr..........
Se aprobă înscrierea.
...............................
Director executiv,
CERERE
pentru obţinerea acreditării sau reacreditării
oficiale a laboratorului în vederea efectuării testării seminţelor sub supraveghere oficială
Operatorul economic sau responsabilul laboratorului
independent sau ITCSMS .............................................., cu
sediul în localitatea ........................................................,
str............................................... nr......, judeţul
............................, telefon .........................,
fax .................................................,
înmatriculat în registrul comerţului cu nr.......................... din ........................................., reprezentat prin ........................................, având funcţia
de..........................................................., solicit
acreditarea/reacreditarea oficială şi eliberarea certificatului de acreditare/reacreditare oficială
pentru efectuarea următoarelor teste de calitate a seminţelor: puritate,
germinaţie, umiditate, stare fitosanitară pentru specia, grupa de specii:
........................................................................................................................................................................ ............
Anexez la prezenta cerere
următoarele documente:
a) copie xerox de pe certificatul de înmatriculare
eliberat de oficiul registrului comerţului de pe lângă camera de comerţ şi
industrie;
b) copie xerox de pe certificatul de înregistrare fiscală;
c) proiectul Manualului
calităţii pentru laboratorul care solicită acreditarea;
d) copie xerox de pe autorizaţia de producere,
prelucrare şi comercializare a seminţelor, vizată pe anul în curs;
e) copie xerox de pe statutul de funcţionare, cu specificarea
obiectului de activitate în domeniu.
Declar pe propria răspundere că personalul
laboratorului acreditat este liber de orice influenţă şi presiune în efectuarea
testelor de calitate a seminţelor şi eliberarea documentelor. Cererea se depune
în două exemplare.
Achitat tariful:
.......................................................................
Conform Ordinului ministrului agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 450/2006
Accept condiţiile şi responsabilităţile laboratorului
acreditat oficial.......................................................................................................................................
(semnătura conducătorului operatorului
economic sau a reprezentantului laboratorului independent)
Data
...
ANEXA Nr. 2 la proceduri, condiţii si reguli
CONTRACT DE ACREDITARE OFICIALĂ
Nr.....................data.......................
1. Părţile contractante
a) Inspecţia Naţională pentru Calitatea Seminţelor (INCS), prin Laboratorul Central pentru
Calitatea Seminţelor şi a Materialului Săditor (LCCSMS), având sediul în
................................................................., reprezentată
prin (domnul/doamna) ................................................................,
în calitate de reprezentant al autorităţii oficiale,
definit în continuare autoritatea oficială,
si
b)........................................................................................................................................................................ .....................................................
(denumirea şi sediul
operatorului economic sau ale responsabilului laboratorului independent care a
solicitat acreditarea oficială)
având sediul în
..............................................................................................,
reprezentat prin (domnul/doamna)
......................................................, în calitate de
proprietar al laboratorului acreditat oficial pentru
efectuarea testelor de calitate a seminţei
2. Obiectul şi preţul
contractului
Prezentul contract stabileşte relaţia legală dintre
autoritatea oficială şi operatorul economic proprietar al laboratorului
acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat
oficial, în scopul desfăşurării activităţii de testare a seminţelor destinate
însămânţării şi de eliberare a documentelor de calitate la speciile, grupele de
specii pentru care a fost acreditat, pentru şi în numele autorităţii oficiale.
Tarifele pentru acreditare, supraveghere şi
monitorizare se achită de către operatorul economic proprietar al laboratorului
acreditat oficial sau de reprezentantul laboratorului independent acreditat
oficial la valoarea şi la termenele stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale.
3. Durata contractului
Prezentul contract intră în vigoare la data la care
este semnat de reprezentanţii părţilor contractante şi va înceta la împlinirea
a 3 ani de la data semnării. Perioada de 3 ani se poate prelungi cu până la 3
luni, dacă cererea de reacreditare a fost depusă în termen. Prezentul contract
poate fi prelungit cu acordul scris al părţilor contractante, în vederea
reacreditării.
4. Documentele care
însoţesc contractul:
- cerere de acreditare/reacreditare oficială;
- documentele solicitate la înscriere;
- certificatul de acreditare;
- alte documente adiţionale.
5. Reguli şi norme
Serviciile executate în baza prezentului contract vor
respecta condiţiile şi procedurile, regulile, normele şi standarele în vigoare
prezentate de autoritatea oficială la încheierea acestuia.
6. Obligaţiile părţilor
6.1. O parte contractantă nu are, fără acordul scris
al celeilalte părţi, dreptul:
- de a face cunoscut prezentul contract sau orice prevedere a acestuia unei terţe persoane în afara
acelor persoane implicate în îndeplinirea acestuia;
- de a utiliza informaţiile şi documentele obţinute
sau la care are acces în perioada de derulare a prezentului contract în alt
scop decât acela de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale.
6.2. Dezvăluirea oricărei informaţii persoanelor
implicate în îndeplinirea prezentului contract se va face confidenţial şi se va
referi numai la acele informaţii necesare în vederea îndeplinirii acestuia.
6.3. O parte contractantă va fi exonerată de
răspundere pentru dezvăluirea de informaţii referitoare la prezentul contract,
dacă:
- informaţia era cunoscută părţii contractante înainte
ca ea să fi fost primită de la cealaltă parte contractantă;
- informaţia a fost dezvăluită
după ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte părţi contractante pentru
asemenea dezvăluiri;
- partea contractantă a fost obligată în mod legal să
dezvăluie informaţia.
6.4. Obligaţiile operatorului economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau ale reprezentantului
laboratorului independent acreditat oficial:
- operatorul economic proprietar al laboratorului
acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat
oficial este obligat să respecte prevederile Legii nr. 266/2002 privind
producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calităţii, comercializarea
seminţelor şi a materialului săditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante
şi Procedurile, condiţiile şi regulile privind acreditarea oficială a
laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub supraveghere oficială şi
celelalte reguli, norme şi standarde în vigoare;
- operatorul economic proprietar al laboratorului
acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial garantează că orice informaţie pe care o va furniza
autorităţii oficiale este conformă cu realitatea;
- eşantionorul garantează că pe tot parcursul
derulării prezentului contract respectă procedurile, condiţiile şi regulile de
acreditare, cu excepţia unor modificări efectuate cu aprobarea autorităţii
oficiale;
- operatorul economic proprietar al laboratorului
acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat oficial
garantează că ia toate măsurile raţionale necesare pentru a permite autorităţii
oficiale sau oricărei alte persoane care acţionează în numele autorităţii
oficiale să îşi realizeze sarcinile şi funcţiile aşa cum sunt menţionate în
regulile, normele şi standardele în vigoare;
- operatorul economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantul
laboratorului independent acreditat oficial garantează că efectuează testarea
seminţelor pentru activităţile pentru care este acreditat şi pentru speciile,
grupele de specii prevăzute în certificatul de acreditare şi va lua toate
măsurile pentru ca serviciile sale să nu fie prestate pentru scopuri
neautorizate sau de către persoane neautorizate.
6.5. Obligaţiile şi drepturile autorităţii oficiale
pentru acreditarea oficială a laboratoarelor:
- are obligaţia de a pune la
dispoziţie laboratorului acreditat oficial sau laboratorului independent
acreditat oficial orice facilităţi sau informaţii pe care le consideră necesare
pentru îndeplinirea în bune condiţii a prezentului contract;
- are obligaţia să procure toată documentaţia necesară
pentru desfăşurarea în bune condiţii a procedurilor de acreditare conform
regulilor şi normelor în vigoare;
- nu răspunde pentru niciun fel de compensaţii
plătibile prin lege în privinţa sau ca urmare a unui accident ori prejudiciu
adus personalului laboratorului acreditat oficial sau al laboratorului
independent acreditat oficial în timpul desfăşurării activităţilor specifice;
- are dreptul de a verifica modul de lucru al
laboratorului acreditat oficial sau al laboratorului
independent acreditat oficial, în conformitate cu Procedurile, condiţiile şi
regulile privind acreditarea oficială a laboratoarelor pentru testarea
seminţelor sub supraveghere oficială;
- are obligaţia de a notifica în scris operatorului
economic proprietar al laboratorului acreditat oficial sau reprezentantului
laboratorului independent acreditat oficial reprezentanţii săi împuterniciţi
pentru acest scop.
6.6. Inceperea şi sistarea activităţii
Laboratorul acreditat oficial sau laboratorul independent acreditat oficial poate efectua testarea seminţelor numai
după:
- primirea certificatului de acreditare oficială;
- reînnoirea vizei anuale;
- înlăturarea neconformităţilor majore care au dus la
suspendarea temporară a acreditării;
- îndeplinirea obligaţiilor
financiare către autoritatea oficială pentru acreditare, supraveghere şi audit.
Incetarea activităţii de testare a seminţei se va face în următoarele condiţii:
- la cererea operatorului economic proprietar al
laboratorului acreditat oficial sau a reprezentantului laboratorului
independent acreditat oficial;
- în cazul neprezentării pentru viza anuală;
- în cazul nerespectării termenului stabilit de
autoritatea oficială pentru corectarea unor neconformităţi;
- în cazul depistării de către autoritatea oficială a
unor neconformităţi majore.
6.7. Modalităţi de plată
Operatorul economic proprietar al laboratorului
acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat
oficial achită autorităţii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare,
la data înscrierii pentru acreditare, precum şi a celor de supraveghere pentru
verificarea modului de lucru al laboratorului acreditat oficial sau al laboratorului
independent acreditat oficial.
Dacă operatorul economic proprietar al laboratorului
acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat
oficial nu achită contravaloarea serviciilor de acreditare, procedura de
acreditare este retrasă temporar sau definitiv, după caz.
Dacă operatorul economic proprietar al laboratorului
acreditat oficial sau reprezentantul laboratorului independent acreditat
oficial nu achită factura ce reprezintă serviciile de supraveghere, se aplică
penalităţi de întârziere, potrivit legii.
7. Amendamente
Părţile contractante au dreptul, pe durata prezentului
contract, de a conveni în scris modificarea unor clauze ale prezentului
contract, în conformitate cu regulile, normele şi standardele în vigoare.
8. Rezilierea contractului
Nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul
contract de către una dintre părţile contractante dă dreptul părţii lezate de a
cere rezilierea contractului. Cererea de reziliere se va comunica în scris
celeilalte părţi contractante.
9. Forţa majoră
Forţa majoră este constatată de o autoritate
competentă. Aceasta exonerează părţile contractante de îndeplinirea
obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta
acţionează.
In sensul prezentului contract, prin forţă majoră se înţelege un eveniment
mai presus de controlul părţilor, care nu se datorează greşelii sau vinei
acestora, care nu poate fi prevăzut la momentul încheierii prezentului contract
şi care face imposibilă executarea şi, respectiv, îndeplinirea prezentului
contract.
Partea contractantă care invocă forţa majoră are
obligaţia de a notifica celeilalte părţi şi în mod complet producerea acesteia
şi de a lua măsurile care îi stau la dispoziţie în vederea limitării
consecinţelor.
Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează că va
acţiona pe o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte contractantă va avea
dreptul să notifice celeilalte părţi contractante încetarea prezentului
contract fără ca vreuna dintre ele să pretindă daune celeilalte părţi.
10. Soluţionarea litigiilor
Autoritatea oficială va face toate eforturile pentru a
rezolva pe cale amiabilă, prin tratative directe, orice neînţelegere sau
dispută care se poate ivi în cadrul ori în legătură cu prezentul contract.
Dacă după 15 zile de la începerea acestor tratative
neoficiale cele două părţi contractante nu reuşesc să rezolve în mod amiabil
divergenţa contractuală, fiecare parte contractantă poate solicita ca
divergenţa să se soluţioneze prin arbitraj.
11. Limba care guvernează contractul
Limba care guvernează prezentul contract este limba
română.
12. Comunicări
Orice comunicare între părţile
contractante, referitoare la îndeplinirea prezentului contract, trebuie să fie
transmisă în scris. Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul
transmiterii, cât şi în momentul primirii.
Comunicările dintre părţile contractante se pot face şi
prin telefon, telegramă, telex, fax sau e-mail, cu condiţia confirmării în
scris a primirii comunicării.
13. Retragerea
La data retragerii temporare sau definitive a
acreditării, contractul de acreditare oficială se consideră nul.
14. Legea aplicabilă contractului
Prezentul contract va fi interpretat conform legilor din
România.
Autoritatea
oficială,
.........................................
Proprietarul laboratorului acreditat oficial,
……………………………….
Reprezentantul laboratoruluiindependent acreditat
oficial,
........................................................
ANEXA Nr. 31) la proceduri, condiţii si reguli
ROMANIA
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR SI DEZVOLTĂRII RURALE
INSPECŢIA
NAŢIONALĂ PENTRU CALITATEA SEMINŢELOR
CERTIFICAT
DE ACREDITARE OFICIALA
NR.......
LABORATORUL........................................................................................
SEDIU/ADRESA..........................................................................................
Este recunoscut ca laborator
acreditat/reacreditat oficial în conformitate cu Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale
nr. 450/2006 pentru aprobarea procedurilor, condiţiilor şi regulilor privind
acreditarea oficială a laboratoarelor pentru testarea seminţelor sub
supraveghere oficială şi care are la bază SR EN ISO/CEI 17025.
Scopul
acreditării/reacreditării oficiale include efectuarea următoarelor teste de calitate a seminţelor:
Testarea seminţelor se
efectuează la următoarele specii, grupe de specii destinate însământării...............................................................................................
Acreditarea/reacreditarea
este valabilă 3 ani începând de la............................*
Data:.........................
INCS sau LCCSMS
Acest certificat nu este valabil decât vizat pe
anul în curs
|
Anul I
|
Anul II
|
Anul III
|
*Notă: Se poate prelungi cu pană la 3 luni dacă cererea de
reacreditare a fost depusă in termen.
|
1) Anexa nr. 3 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 4 la proceduri, condiţii şi reguli
CONŢINUTUL MANUALULUI CALITĂŢII
INTRODUCERE
- Istoric
- Domeniul de acreditare
CAPITOLUL 1 - CERINŢE REFERITOARE LA MANAGEMENT
1.1. Organizare
1.1.1. Organigrama
1.1.2. Personal
1.1.3. Responsabilităţi
1.1.4. Harta proceselor
1.2. Sistemul de management
1.2.1. Declaraţia de politică
1.2.2. Documentaţie
1.3. Controlul documentelor
1.3.1. Elaborare, aprobare, difuzare
1.3.2. Modificări în documente
1.4. Analiza cererilor, ofertelor şi contractelor
1.5. Servicii de aprovizionare şi furnituri
1.5.1. Evaluarea şi selectarea furnizorilor
1.6. Servicii către client
1.6.1. Cooperarea cu clienţii
1.6.2. Feedback-ul de la clienţi
1.6.3. Reclamaţii
1.7. Controlul activităţilor de încercare
1.8. Imbunătăţirea eficacităţii sistemului de
management
1.9. Auditul
1.9.1. Documente
1.9.2. Inregistrări
1.10. Acţiuni corective - acţiuni preventive
1.10.1. Analiza cauzelor
1.10.2. Implementarea
acţiunii
1.10.3. Monitorizarea acţiunii
1.11. Controlul înregistrărilor
1.11.1. Inregistrări ale sistemului de management
1.11.2. Inregistrări tehnice
1.12. Analiza efectuată de management
1.12.1. Elemente de intrare
1.12.2. Sistem decizional
CAPITOLUL 2 - CERINŢE TEHNICE
2.1. Personal
2.1.1. Identificarea necesităţilor de instruire
2.1.2. Instruirea personalului - monitorizare
2.1.3. Fişa postului
2.1.4. Decizii
2.2. Condiţii de acomodare şi de mediu
2.3. Controlul datelor
2.4. Echipament
2.4.1. Calibrare - monitorizare
2.4.2. Intreţinere şi utilizare
2.5. Trasabilitatea măsurării
2.6. Etaloane de referinţă şi materiale de referinţă
2.7. Alte precizări
De asemenea, pe lângă aceste capitole, Manualul
calităţii trebuie să mai cuprindă:
- Lista procedurilor operaţionale;
- Lista procedurilor de sistem;
- Lista standardelor aplicabile;
- Instrucţiuni.
2.8. In afara Manualului calităţii, laboratoarele
trebuie să mai aibă:
- Dosar cu proceduri de sistem şi operaţionale;
- Dosare anexe - implementarea procedurilor.
Procedurile, atât cele de sistem, cât şi cele
operaţionale, trebuie să cuprindă: scop, referinţe, responsabilităţi, mod de
lucru şi înregistrări.
ANEXA Nr. 51) la proceduri, condiţii si reguli
Condiţii minime de
dotare a unui laborator pentru testarea seminţelor
1. SECTORUL DE DETERMINARE A UMIDITĂŢII:
Aparatura
|
Laborator cu volum
mediu de activitate
buc
|
Laborator cu volum
mare de activitate
buc.
|
1. Etuve cu temperatură reglabilă
|
2
|
3
|
2. Morişcă de măcinat eşantioane, reglabilă
|
1
|
1
|
3. Set de site pentru verificarea gradului de măcinare
|
1
|
1
|
4. Balanţă cu precizie de 0,001 zecimale
|
1
|
1
|
5. Trusă cu greutăţile etalon aferente balanţei
|
1
|
1
|
6. Exicator cu desicantul corespunzător
|
2
|
3
|
7. Termohigrometru
|
1
|
1
|
8. Termometre cu alcool(mercur) etalonate pentru intervalul de
lucru al etuvelor
|
2
|
3
|
9. Capsule (fiole)
|
20
|
30
|
2. SECTORUL DE PURITATE: a) Sala de omogenizare
Aparatura
|
Laborator cu volum
mediu de activitate
buc.
|
Laborator cu volum
mare de activitate
buc.
|
1. Omogenizatoare, diferite tipuri
|
2
|
3
|
2. Balanţă de precizie
|
1
|
1
|
3. Trusă cu greutăţi etalon aferente balanţei
|
1
|
1
|
b) Sala de determinare a purităţii
1 Balanţă cu precizie de 0,1 zecimale
|
1 1
|
2. Balanţe cu precizie de 0,01 zecimale
|
Numărul balanţelor este în funcţie de
numărul analizatorilor din sala de puritate
|
3. Balanţe cu precizie de 0,001 zecimale
|
1
|
2
|
4. Balanţe cu precizie de 0,0001 zecimale
|
1
|
1
|
5.Truse cu greutăţi etalon aferente balanţelor
|
4
|
4
|
6. Binocular
|
1
|
2
|
7. Lampă fluorescentă
|
1
|
1
|
8. Nişă filtrantă
|
1
|
1
|
9. Numărător de seminţe (facultativ)
|
1
|
1
|
10.Lupă diafanoscop*
|
1
|
1
|
11. Selector - Vânturător de seminţe (Blower)**
|
1
|
1
|
* Pentru laboratoarele care efectuează teste la specii
de graminee perene.
** Pentru laboratoarele care efectuează teste la specii
de graminee perene.
1) Anexa nr. 5 este
reprodusă în facsimil.
3. SECTORUL DE GERMINAŢIE:
Aparatura
|
Laborator cu volum
mediu de activitate
buc
|
Laborator cu volum
mare de activitate
buc.
|
1. Set de site pentru verificarea gradului de mărunţire al
solului
|
1
|
1
|
2. Termometre cu alcool (mercur) etalonate pentru verificarea
modului de funcţionare al camerelor sau cabinetelor de germinat şi al
etuvelor
|
Câte unul pentru fiecare aparat
verificat.
|
3. Cabinete germinatoare cu temperatură reglabilă
|
Numărul şi capacitatea lor va fi
corelat cu speciile analizate şi cerinţele impuse de
acestea, minimum 3
|
Numărul şi capacitatea lor va fi
corelat cu speciile analizate şi cerinţele impuse de acestea,
minimum 4
|
4. Termometre înregistratoare
|
Câte unul pentru fiecare cameră de
germinaţie sau cabinet germinator
|
5. Etuve pentru preuscare şi sterilizare
|
2
|
3
|
6. Nişă filtrantă
|
|
|
7. Balanţă cu precizie de 0,1 zecimale
|
|
|
8. Trusă cu greutăţile etalon aferente balanţei
|
|
|
9. Cântar de capacitate 10kg.
|
|
|
10.Aparat pentru determinarea ph
|
|
|
11 .Recipiente de stocare eşantioane, tăvi, godete, rafturi, etc.
|
-
|
-
|
4. SECTORUL DE STARE FITOSANITARĂ:
Aparatura
|
Laborator cu volum
mediu de activitate
buc.
|
Laborator cu volum
mare de activitate
buc.
|
1. Microscop performant
|
1
|
1
|
2. Lupă binocular
|
1
|
1
|
3. Nişă filtrantă*
|
1
|
1
|
4. Vase Petri, lamele, pensete, etc.
|
-
|
-
|
* In cazul unor laboratoare cu volum mediu de
activitate, poate fi utilizată, când este
nevoie, nişa filtrantă din dotarea celorlalte laboratoare (puritate sau
germinaţie).
Un laborator trebuie să deţină magazie de păstrarea
eşantioanelor. Un laborator trebuie să deţină o sală de instruire, testare şi
atestare. In cazul când se fac şi alte determinări, laboratorul se va dota cu
aparatura specifică determinării pe care o execută.