ORDIN Nr. 444
din 8 mai 2006
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului
nr. 50/2004 privind stabilirea Procedurii de organizare si coordonare a
schemelor de management de mediu si audit (EMAS) in vederea participarii
voluntare a organizatiilor la aceste scheme
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 424 din 17 mai 2006
In temeiul art. 4 pct. I.4 şi al art. 5 alin. (8) din
Hotărârea Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul mediului şi gospodăririi apelor emite prezentul ordin.
Art. I. - Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului
nr. 50/2004 privind stabilirea Procedurii de organizare şi coordonare a
schemelor de management de mediu şi audit (EMAS) în vederea participării
voluntare a organizaţiilor la aceste scheme, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 81 din
30 ianuarie 2004, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Literele a), k),
I) o), q) şi u) ale articolului 3 vor avea
următorul cuprins:
,,a) politica de mediu - scopurile şi principiile generale de acţiune ale unei organizaţii
privind mediul, inclusiv respectarea tuturor cerinţelor de reglementare din
domeniul mediului, precum şi angajamentul faţă de îmbunătăţirea continuă a
performanţei de mediu; politica de mediu furnizează cadrul legal pentru
stabilirea şi revizuirea obiectivelor şi a ţintelor de mediu;
..............................................................................................................................................
k) sistem de management de mediu - componenta sistemului de management general, care include structura
organizatorică, activităţile de planificare, responsabilităţile, practicile,
procedurile, procesele şi resursele pentru elaborarea, implementarea,
realizarea, analizarea şi menţinerea politicii de mediu;
l) audit de mediu - instrumentul
managerial de evaluare sistematică, documentată, periodică şi obiectivă a
performanţei organizaţiei, a sistemului de management şi a proceselor destinate
protecţiei mediului, cu scopul de:
(i) a facilita controlul
managementului practicilor cu posibil impact asupra mediului;
(ii) a evalua respectarea politicii de mediu, inclusiv
realizarea obiectivelor şi ţintelor de mediu ale
organizaţiei, conform anexei nr. 2;
…………………………………………………………………………………………….
o) declaraţie de mediu - informaţiile detaliate în anexa nr. 3 pct. 3.2 [de la lit. a) la
lit. g)];
…………………………………………………………………………………………….
q) verificator de mediu - persoana fizică sau organizaţia, independentă faţă de organizaţia
verificată, care a obţinut acreditarea ca verificator de mediu;
.............................................................................................................................................
u) organisme competente - organismele naţionale, regionale sau locale desemnate pentru a
îndeplini cerinţele specificate în prezentul ordin."
2. După litera u) a articolului 3 se introduce o nouă literă, litera
v), cu următorul cuprins:
,,v) entitate - amplasamentul
sau o subdiviziune a unui amplasament, o organizaţie ori o parte a unei
organizaţii sau a unui grup de organizaţii pentru care se solicită
înregistrarea cu un număr de înregistrare unic."
3. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Prevederile prezentului ordin se aplică
tuturor organizaţiilor care doresc să îşi îmbunătăţească performanţa de mediu.
(2) Participarea în cadrul schemelor de management şi
audit de mediu se realizează prin înregistrarea organizaţiilor în cadrul
acestor scheme, denumită în continuare înregistrare
EMAS.
(3) Cea mai mică parte din structura unei organizaţii
luate în considerare în scopul înregistrării EMAS este un amplasament.
(4) In cazuri excepţionale,
cea mai mică parte din structura unei organizaţii luate în considerare în
scopul înregistrării EMAS poate fi mai mică decât un amplasament.
(5) Autoritatea publică centrală pentru protecţia
mediului elaborează Ghidul de implementare EMAS în
termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin."
4. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - In scopul obţinerii înregistrării EMAS,
organizaţia trebuie să respecte următoarele condiţii:
a) să realizeze o analiză de mediu pentru
activităţile, produsele şi serviciile sale, în conformitate cu anexa nr. 7,
referitoare la problemele conţinute de anexa nr. 6, şi pe baza rezultatelor
obţinute să implementeze un sistem de management de mediu care răspunde tuturor
cerinţelor prevăzute în anexa nr. 1 şi, în special, să respecte legislaţia
relevantă din domeniul protecţiei mediului. Pentru organizaţiile care au deja
un sistem de management de mediu certificat în conformitate cu cerinţele art.
20 nu este necesară efectuarea analizei de mediu în momentul implementării
EMAS, dacă sistemul conţine informaţiile necesare pentru identificarea şi
evaluarea aspectelor de mediu descrise în anexa nr. 6;
b) să efectueze sau să solicite efectuarea auditului
de mediu în conformitate cu cerinţele descrise în anexa nr. 2. Auditul de mediu
are ca scop evaluarea performanţei de mediu a organizaţiei;
c) să pregătească declaraţia de mediu în conformitate
cu pct. 3.2 din anexa nr. 3, care trebuie să includă rezultatele obţinute de
organizaţie faţă de obiectivele şi ţintele de mediu propuse, cerinţa de
îmbunătăţire continuă a performanţei de mediu şi să ia în considerare
necesităţile de informare ale părţilor interesate;
d) să se asigure că analiza de mediu, sistemul de
management, procedura de audit şi declaraţia de mediu sunt examinate în scopul
de a verifica îndeplinirea cerinţelor prezentului ordin;
e) să obţină validarea declaraţiei de mediu de către
un verificator de mediu, pentru a garanta conformarea cu prevederile anexei nr.
3;
f) să înainteze Biroului EMAS declaraţia de mediu
validată şi să o publice după obţinerea înregistrării EMAS."
5. Litera b) a articolului 6 va avea următorul cuprins:
,,b) să înainteze anual Biroului EMAS actualizările necesare şi validate ale declaraţiei de
mediu şi să le pună la dispoziţie publicului. Frecvenţa actualizărilor poate
varia în funcţie de condiţiile prevăzute în Ghidul de implementare EMAS."
6. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Autoritatea competentă pentru punerea în
aplicare a prevederilor prezentului ordin este autoritatea publică centrală
pentru protecţia mediului.
(2) In cadrul autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului se înfiinţează Comitetul consultativ EMAS.
(3) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului
organizează şi coordonează Secretariatul tehnic al Comitetului consultativ
EMAS, denumit în continuare Biroul EMAS.
(4) Comitetul consultativ EMAS şi Biroul EMAS
îndeplinesc funcţiile organismului naţional competent pentru înregistrarea
organizaţiilor în cadrul EMAS."
7. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Comitetul consultativ EMAS este
constituit din 19 membri, după cum urmează:
a) 2 reprezentanţi ai autorităţii publice centrale
pentru protecţia mediului;
b) un reprezentant al Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Mediului;
c) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu;
d) un reprezentant al autorităţii publice centrale
pentru economie şi comerţ;
e) un reprezentant al autorităţii publice centrale
pentru transport, construcţii şi turism;
f) un reprezentant al autorităţii publice centrale
pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie;
g) 2 reprezentanţi ai institutelor de cercetare
relevante în domeniul protecţiei mediului;
h) 2 reprezentanţi ai instituţiilor de învăţământ
superior;
i) 4 reprezentanţi ai asociaţiilor patronale;
j) 4 reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale care
desfăşoară activităţi în domeniul protecţiei mediului.
(2) Componenţa Comitetului consultativ EMAS se aprobă
prin ordin al ministrului mediului şi gospodăririi apelor.
(3) Biroul EMAS este constituit din cel puţin 2
experţi în domeniul sistemelor de management de mediu şi al auditului de mediu
din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.
(4) Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Comitetului consultativ EMAS şi a Biroului EMAS este elaborat de către membrii
Comitetului consultativ EMAS şi ai Biroului EMAS şi se aprobă, prin ordin al
ministrului mediului şi gospodăririi apelor, în termen de 60 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentului ordin."
8. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Comitetul consultativ EMAS şi Biroul
EMAS elaborează procedura de înregistrare EMAS a organizaţiilor, care include
şi cazurile pentru refuzul, suspendarea sau anularea înregistrării EMAS a
organizaţiilor şi evaluarea observaţiilor părţilor interesate despre
organizaţiile înregistrate EMAS.
(2) Procedura de înregistrare EMAS a organizaţiilor se
aprobă, prin ordin al ministrului mediului şi gospodăririi
apelor, în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentului ordin."
9. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Comitetul consultativ EMAS decide
asupra înregistrării organizaţiilor în cadrul EMAS.
(2) Biroul EMAS asigură înscrierea şi menţinerea
organizaţiilor într-un registru."
10. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) In cadrul Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului se organizează un sistem de acreditare a verificatorilor de
mediu independenţi şi de supraveghere a activităţii acestora, care funcţionează
sub coordonarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
(2) Activităţile de acreditare şi supraveghere a
verificatorilor de mediu se realizează de Comisia pentru acreditarea
persoanelor fizice şi juridice ca verificatori de mediu, denumită în continuare
Comisia de acreditare.
(3) Comisia de acreditare îndeplineşte funcţiile
organismului naţional de acreditare a verificatorilor de mediu şi de
supraveghere a activităţii acestora şi este constituită din 15 membri de înaltă
ţinută profesională cu experienţă în domeniul protecţiei mediului şi al
sistemelor de management de mediu şi audit de mediu, după cum urmează:
a) 2 reprezentanţi din cadrul autorităţii publice
centrale pentru protecţia mediului;
b) 2 reprezentanţi ai Agenţiei
Naţionale pentru Protecţia Mediului;
c) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu;
d) un reprezentant al autorităţii publice centrale
pentru economie şi comerţ;
e) un reprezentant al autorităţii publice centrale
pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie;
f) 2 reprezentanţi ai institutelor de cercetare
relevante;
g) 2 auditori de mediu certificaţi de organisme
acreditate de Asociaţia de Acreditare din România - RENAR;
h) un reprezentant al instituţiilor de învăţământ
superior;
i) 3 reprezentanţi ai persoanelor atestate de
autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului pentru realizarea
evaluării impactului asupra mediului şi/sau a bilanţului de mediu.
(4) Componenţa Comisiei de acreditare se aprobă prin
ordin al ministrului mediului şi gospodăririi apelor."
11. După articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 111 cu următorul cuprins:
„Art. 111. - (1)
Acreditarea verificatorilor de mediu şi supravegherea activităţilor acestora se
realizează în conformitate cu prevederile anexei nr. 5.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a
organismului naţional de acreditare a verificatorilor de mediu şi de
supraveghere a activităţii acestora este elaborat de autoritatea publică
centrală pentru protecţia mediului în colaborare cu Agenţia Naţională pentru
Protecţia Mediului şi se aprobă, prin ordin al ministrului mediului şi
gospodăririi apelor, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin."
12. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Documentele necesare înregistrării unei
organizaţii în cadrul EMAS sunt:
a) declaraţia de mediu, validată în conformitate cu
prevederile anexei nr. 3;
b) formularul completat,
care include cel puţin informaţiile prevăzute în anexa nr. 8;
c) dovada achitării tarifului de înregistrare.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) se înaintează
Biroului EMAS.
(3) Comitetul consultativ EMAS decide acordarea
înregistrării EMAS dacă organizaţia solicitantă întruneşte toate cerinţele
prezentului ordin în baza documentelor şi informaţiilor primite şi în special a
investigaţiilor făcute pe lângă autoritatea teritorială pentru protecţia
mediului în privinţa respectării de către organizaţie a legislaţiei de mediu
relevante.
(4) Biroul EMAS înregistrează organizaţia prin
atribuirea numărului de înregistrare şi trecerea organizaţiei în registru.
(5) Biroul EMAS înştiinţează conducerea organizaţiei
cu privire la acordarea înregistrării EMAS."
13. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - Comitetul consultativ EMAS refuză sau
suspendă, după caz, înregistrarea EMAS a organizaţiei dacă primeşte un raport
de supraveghere din partea Comisiei de acreditare, din care rezultă că
activităţile verificatorului de mediu nu s-au desfăşurat astfel încât să se
asigure că organizaţia întruneşte cerinţele prevăzute de prezentul ordin."
14. După articolul 13 se introduce un nou articol, articolul 131, cu următorul cuprins:
„Art. 131. - (1) In vederea reînnoirii înregistrării EMAS organizaţiile prezintă Biroului
EMAS următoarele documente:
a) actualizările anuale ale declaraţiei de mediu
validate în conformitate cu prevederile anexei nr. 3;
b) dovada achitării tarifului de înregistrare;
c) formularul completat,
care include cel puţin informaţiile prevăzute în anexa nr. 8.
(2) Dacă în termen de 3 luni de la data solicitării
organizaţia nu prezintă documentele prevăzute la alin. (1), Comitetul
consultativ EMAS decide, după caz, suspendarea sau anularea înregistrării EMAS
a organizaţiei, în funcţie de natura sau de amploarea nerespectării cererii."
15. După articolul 131 se introduce un nou articol, articolul 132, cu următorul cuprins:
„Art. 132. - (1)
Dacă Comitetul consultativ EMAS este informat că organizaţia nu mai respectă
una sau mai multe dintre condiţiile prezentului ordin, pe baza dovezilor primite
decide, după caz, suspendarea sau anularea înregistrării EMAS în funcţie de
natura şi de amploarea nerespectării condiţiilor.
(2) Dacă Comitetul consultativ EMAS este informat de
autoritatea publică teritorială pentru protecţia mediului că organizaţia a
încălcat una dintre prevederile legislaţiei privind protecţia mediului, decide,
după caz, refuzul sau suspendarea înregistrării EMAS a organizaţiei."
16. După articolul 132 se introduce un nou articol, articolul 133, cu următorul cuprins:
„Art. 133. - (1)
Refuzul, suspendarea sau anularea înregistrării EMAS a unei organizaţii se
realizează în urma consultării părţilor interesate, pentru a furniza Comitetului consultativ EMAS dovezile concludente pentru luarea
deciziei.
(2) Biroul EMAS informează conducerea organizaţiei atât
despre motivele măsurilor adoptate, cât şi despre dovezile furnizate de
autoritatea publică teritorială pentru protecţia mediului."
17. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Măsurile prevăzute la art. 13, 131 şi 132
încetează să se aplice dacă Comitetul
consultativ EMAS primeşte informaţii relevante referitoare la respectarea
tuturor cerinţelor EMAS de către organizaţie sau dacă autoritatea publică
teritorială pentru protecţia mediului transmite că organizaţia a luat toate
măsurile necesare pentru a respecta legislaţia de mediu şi pentru a preveni
apariţia altor situaţii similare."
18. După articolul 14 se introduce un
nou articol, articolul 141, cu
următorul cuprins:
„Art. 141. - Biroul
EMAS asigură obţinerea informaţiilor de la agenţiile teritoriale pentru
protecţia mediului cu privire la respectarea legislaţiei de mediu relevante de
către organizaţiile care solicită obţinerea înregistrării sau a reînnoirii
înregistrării EMAS, precum şi de organizaţiile care au fost înregistrate
EMAS."
19. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Comisia de acreditare întocmeşte,
revizuieşte şi actualizează lista cu verificatorii de mediu şi domeniul lor de
acreditare, pe care o comunică lunar Comitetului consultativ EMAS.
(2) Comisia de acreditare transmite lunar Comisiei
Europene lista prevăzută la alin. (1).
(3) Prima raportare se realizează începând cu anul 2007."
20. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Biroul EMAS întocmeşte, revizuieşte şi
actualizează lista cu organizaţiile înregistrate EMAS la nivel naţional, pe
care o comunică lunar Comitetului consultativ EMAS.
(2) Comitetul consultativ EMAS
transmite lunar Comisiei Europene lista prevăzută la alin. (1).
(3) Prima raportare se realizează începând cu anul
2007."
21. Litera b) a articolului 18 va avea următorul cuprins:
„b) pe declaraţiile de mediu validate în conformitate
cu prevederile anexei nr. 3,
folosindu-se versiunea a doua a mărcii EMAS."
22. Articolul 20 va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Organizaţiile care pun în aplicare
standarde naţionale, europene sau internaţionale în domeniul mediului,
relevante pentru EMAS, şi care respectă conform procedurilor de certificare
adecvate acele standarde, întrunesc cerinţele prezentului ordin, dacă sunt
îndeplinite următoarele condiţii:
a) standardele sunt recunoscute la nivel naţional;
b) cerinţele de acreditare pentru organismele de
certificare sunt recunoscute la nivel naţional.
(2) Pentru a permite înregistrarea EMAS a
organizaţiilor menţionate la alin. (1), acestea trebuie să demonstreze
verificatorului de mediu că respectă cerinţele neacoperite de standardele
aplicate şi relevante pentru EMAS."
23. După articolul 20 se introduce un nou articol, articolul 201, cu următorul cuprins:
„Art. 201. -
Procedura de înregistrare EMAS a organizaţiilor se aplică fără a aduce atingere
prevederilor legislaţiei în domeniul protecţiei mediului şi altor cerinţe
prevăzute de legislaţia naţională în vigoare."
24. Articolul 21 va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - Comitetul consultativ EMAS şi Biroul EMAS
promovează participarea organizaţiilor în cadrul EMAS şi, în special,
participarea întreprinderilor mici şi mijlocii, prin:
a) facilitarea accesului la informaţii;
b) adoptarea şi promovarea măsurilor de asistenţă
tehnică, în colaborare cu autorităţile publice locale, camere de comerţ,
asociaţii patronale etc;
c) tarife de înregistrare
rezonabile, care să încurajeze o cât mai largă participare."
25. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - Comitetul consultativ EMAS şi Biroul EMAS
iau măsurile necesare pentru:
a) informarea organizaţiilor asupra prevederilor
prezentului ordin;
b) informarea publicului asupra obiectivelor şi
componentelor principale ale EMAS."
26. Articolul 26 se abrogă.
27. După articolul 26 se introduce un nou articol,
articolul 27, cu următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Fiecare solicitare pentru înregistrarea sau reînnoirea înregistrării EMAS a unei
organizaţii sau a unei părţi a acesteia este supusă plăţii unei sume ce
reprezintă tariful pentru procesarea solicitării respective.
(2) Tariful pentru înregistrarea sau reînnoirea
înregistrării EMAS este de 500 lei (RON).
(3) In cazul întreprinderilor mici şi mijlocii,
tariful pentru înregistrarea sau reînnoirea înregistrării EMAS se reduce cu
25%.
(4) Nivelul tarifelor pentru înregistrarea sau
reînnoirea înregistrării EMAS se reactualizează prin ordin al ministrului
mediului şi gospodăririi apelor.
(5) Sumele provenite din tarifele pentru înregistrarea
sau reînnoirea înregistrării EMAS se încasează potrivit prevederilor art. 23
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului."
28. După articolul 27 se introduce un nou articol, articolul 28, cu următorul
cuprins:
„Art. 28. - Tariful pentru înregistrarea sau reînnoirea
înregistrării EMAS nu include costurile necesare pentru îndeplinirea cerinţelor
în vederea obţinerii înregistrării EMAS şi de verificare şi validare a
informaţiilor de către verificatorii de mediu în procesul de evaluare a
performanţei de mediu a organizaţiei. Aceste costuri se suportă de către
solicitanţi."
29. Punctul 4 din secţiunea B a anexei nr. 1 va avea următorul cuprins:
„Pe lângă cerinţele din secţiunea A, angajaţii trebuie
să fie implicaţi în procesele de îmbunătăţire continuă a performanţei de mediu a organizaţiei.
Trebuie utilizate forme adecvate de participare, cum ar fi: caietul de
sugestii, participarea la proiecte bazate pe munca în echipă şi la comitete de
mediu. Organizaţiile trebuie să aibă în vedere cele mai bune practici în acest
domeniu."
30. La punctul 2.1, paragraful 2 din anexa nr. 2 va avea următorul
cuprins:
„Auditurile interne sunt
efectuate de către persoane independente de activitatea auditată, pentru a se
asigura o evaluare imparţială. Ele pot fi efectuate de angajaţi ai altor
departamente din cadrul organizaţiei auditate sau de persoane din exteriorul
acesteia, angajaţi ai altor organizaţii sau consultanţi."
31. In anexa nr. 3
se înlocuieşte sintagma „raportul de mediu" cu sintagma „declaraţia de
mediu".
32. In anexa nr. 5 se înlocuieşte sintagma
„raportul de mediu" cu sintagma „declaraţia de mediu".
33. Punctul 5.6 din
anexa nr. 5 va avea următorul cuprins:
„In urma consultării cu organizaţia, verificatorul de
mediu stabileşte un program pentru a se asigura că toate elementele necesare
înregistrării în cadrul EMAS sunt verificate pe o perioadă de maximum 36 de
luni. In plus, verificatorul de mediu validează, la intervale de maximum 12
luni, orice informaţii actualizate din declaraţia de mediu. Abaterile de la
frecvenţa de efectuare a actualizărilor sunt permise în funcţie de condiţiile
prevăzute în ghidul de implementare EMAS, elaborat de autoritatea publică
centrală pentru protecţia mediului."
Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu