ORDIN Nr. 420
din 2 septembrie 2010
pentru punerea în aplicare a
Instructiunilor privind individualizarea sanctiunilor pentru contraventiile
prevazute la art. 51 din Legea concurentei nr. 21/1996
ACT EMIS DE:
CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 638 din 10 septembrie 2010
In baza prevederilor art. 20
alin. (4) lit. d), ale art. 21 alin. (2), ale art. 27 alin. (4), ale art. 28
alin. (1), precum şi ale art. 52 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Consiliului Concurenţei emite următorul ordin:
Art. 1. -In urma adoptării în plenul Consiliului
Concurenţei se pun în aplicare Instrucţiunile privind individualizarea sancţiunilor
pentru contravenţiile prevăzute la art. 51 din Legea concurenţei nr. 21/1996,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul
Consiliului Concurenţei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - Instrucţiunile
prevăzute la art. 1 intră în vigoare la data publicării lor în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Concurenţei,
Bogdan Marius Chiriţoiu
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
privind individualizarea sancţiunilor pentru
contravenţiile prevăzute la art. 51 din Legea concurenţei nr. 21/1996
In temeiul art. 27 alin. (1) şi (3) din Legea
concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni.
CAPITOLUL I
Introducere
1. Scopul prezentelor instrucţiuni, emise în aplicarea
art. 52 din Legea nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, denumită în continuare lege, este de a stabili modalităţile de individualizare a sancţiunilor în
cazul săvârşirii unei contravenţii dintre cele prevăzute la art. 51 din lege,
ţinându-se seama de gravitatea şi durata faptei, precum şi de alte elemente
prevăzute în prezentele instrucţiuni.
2. Metodologia de determinare a cuantumului amenzii se
bazează pe fixarea unui nivel de bază care se poate majora în cazul existenţei
circumstanţelor agravante sau se va reduce în cazul existenţei circumstanţelor
atenuante.
CAPITOLUL II
Nivelul de bază
A. Determinarea nivelului de bază
1. Nivelul de bază se
determină în funcţie de gravitatea şi durata faptei. Nivelul de bază se obţine
prin însumarea celor două cuantumuri stabilite mai jos, în funcţie de gravitate
şi de durată:
x gravitate + y durată = nivel de bază.
2. Ca punct de plecare pentru determinarea nivelului de bază al amenzii în cazul contravenţiilor prevăzute la art. 51
din lege este avută în vedere cifra de afaceri totală realizată de
contravenient în anul financiar anterior sancţionării, determinată conform
reglementărilor fiscale în vigoare.
B. Gravitatea
1. Evaluarea gravităţii unei încălcări se face de la
caz la caz, pentru fiecare tip de încălcare, luându-se în considerare toate
împrejurările relevante ale cazului.
2. In evaluarea gravităţii încălcării se iau în
considerare, printre altele, natura faptei săvârşite, dimensiunea şi importanţa
pieţei relevante, cotele de piaţă cumulate ale tuturor întreprinderilor
participante, impactul concret al încălcării pe piaţă, atunci când acesta poate
fi măsurat, probabilitatea ca o operaţiune de concentrare economică să fi fost
interzisă dacă ar fi fost notificată.
3. In funcţie de gravitate, aceste fapte se împart în
3 categorii:
a) fapte de gravitate mică
In această categorie se încadrează, în general,
restricţionările pe verticală, cu un impact redus asupra pieţei sau care
afectează o parte limitată a acesteia. In materia concentrărilor economice
poate fi vorba de acele încălcări referitoare la operaţiuni de concentrare
economică în privinţa cărora Consiliul Concurenţei emite decizie de
neobiecţiune, deoarece nu există îndoieli serioase privind compatibilitatea cu
un mediu concurenţial normal.
Cuantumul preconizat este de la 0,5% până la 2% din
cifra de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 30.000 lei până la
1.000.000 lei, în ipoteza prevăzută la art. 511
alin. (2) lit. b) din lege;
b) fapte de gravitate medie
In această categorie se încadrează restricţiile pe
orizontală sau pe verticală, dar a căror modalitate de realizare este mai complexă şi mai riguroasă decât în cazul
celor de gravitate mică şi care au un impact mai mare pe piaţă, producând
efecte pe zone întinse ale acesteia. In aceeaşi categorie se încadrează în mod
obişnuit abuzul de poziţie dominantă de excludere (refuzul de a livra,
discriminări, excluderi, discounturi de fidelitate acordate de întreprinderi
care beneficiază de o poziţie dominantă în scopul excluderii concurenţilor de
pe piaţă etc). In materia concentrărilor economice în această categorie se
încadrează încălcările referitoare la operaţiuni de concentrare economică în
privinţa cărora Consiliul Concurenţei emite o decizie de neobiecţiune, deoarece
îndoielile serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial normal au
fost înlăturate prin angajamentele propuse de părţile implicate şi acceptate de
Consiliul Concurenţei.
Cuantumul preconizat este de la 2% până la 4% din cifra
de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 1.000.000 lei până la
2.000.000 lei în ipoteza prevăzută la art. 511 alin. (2) lit. b) din lege;
c) fapte de gravitate mare
In această categorie se încadrează restricţionările pe
orizontală de tipul cartelurilor, în vederea fixării preţurilor şi a împărţirii
cotelor de piaţă, sau alte practici care împiedică buna funcţionare a pieţei,
precum şi abuzul de poziţie dominantă de către întreprinderi aflate în situaţia
de monopol sau situaţii echivalente ori abuzul de poziţie dominantă care a
condus la eliminarea de pe piaţă cel puţin a unei întreprinderi. In materia
concentrărilor economice în această categorie se încadrează încălcările
referitoare la operaţiuni de concentrare economică cu privire la care Consiliul
Concurenţei, în urma desfăşurării unei investigaţii, poate adopta o decizie de
autorizare condiţionată sau o decizie prin care va declara operaţiunea de
concentrare economică incompatibilă cu mediul concurenţial normal.
Cuantumul preconizat este de la 4% până la 8% din cifra
de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 2.000.000 lei până la
3.500.000 lei în ipoteza prevăzută la art. 511 alin. (2) lit. b) din lege.
4. Atunci când o asociaţie de
întreprinderi are calitatea de contravenient, săvârşind o încălcare ce priveşte
activităţile membrilor săi, în condiţiile art. 51 alin. (2) din lege, cifra de
afaceri totală a asociaţiei în funcţie de care se determină cuantumul bazat pe
gravitate nu poate depăşi suma cifrelor de afaceri totale ale fiecărui membru
activ pe piaţa afectată de încălcarea săvârşită de asociaţie.
5. De asemenea, este necesar să se ia în considerare
capacitatea economică efectivă a autorilor încălcării de a produce o pagubă
importantă celorlalte întreprinderi şi mai ales consumatorilor şi să se
determine cuantumul amenzii la un nivel care să îi asigure acesteia un caracter
suficient de disuasiv.
6. In general, se va putea ţine seama şi de faptul că
întreprinderile de mari dimensiuni dispun, de obicei, de cunoştinţe şi
infrastructuri juridice şi economice care le permit să aprecieze mai uşor caracterul
contravenţional al comportamentului lor şi consecinţele ce decurg de aici, din
punctul de vedere al dreptului concurenţei.
7. In cazul încălcărilor ce implică mai multe
întreprinderi (de exemplu de tip „cartel"), se va putea conveni ponderarea
în anumite cazuri a cuantumurilor determinate în cadrul fiecăreia dintre cele 3
categorii menţionate mai sus, ţinându-se seama de influenţa specifică şi de
impactul real al comportamentului contravenţional al fiecărei întreprinderi în
domeniul concurenţei, mai ales dacă există o disparitate considerabilă în ceea
ce priveşte mărimea
întreprinderilor care săvârşesc încălcări de aceeaşi natură.
C. Durata
1. Durata încălcărilor trebuie să fie luată în
considerare pentru a distinge între următoarele categorii:
a) încălcări de scurtă durată (mai puţin de un an): nu
se aplică niciun cuantum adiţional;
b) încălcări de durată medie (de la un an la 5 ani):
creştere de până la 50% din cuantumul determinat de gravitatea faptei;
c) încălcări de lungă durată (peste 5 ani): creştere a
cuantumului amenzii cu până la 10% pe an din cuantumul determinat pentru
gravitatea faptei.
2. Această abordare conduce astfel la stabilirea unui
eventual cuantum adiţional al amenzii.
CAPITOLUL III
Adaptarea nivelului de bază
A.
1. La individualizarea amenzilor, Consiliul Concurenţei va lua în considerare toate circumstanţele
cazului, care pot conduce la o majorare sau la o diminuare a nivelului de bază.
2. Nivelul de bază poate fi majorat sau redus cu un
procent cuprins între 5% şi 10% pentru fiecare circumstanţă agravantă ori
atenuantă reţinută, cu excepţia circumstanţei agravante prevăzute la lit. B a)
si a circumstanţei atenuante prevăzute la lit. C pct. 2.
B. Circumstanţe agravante
Nivelul de bază va fi majorat atunci când Consiliul Concurenţei
constată că există circumstanţe agravante, precum:
a) săvârşirea de către aceeaşi întreprindere a unei
încălcări identice sau similare cu încălcarea constatată printr-o decizie
anterioară a Consiliului Concurenţei
Nivelul de bază va fi majorat cu un procent cuprins
între 10% şi 25% pentru fiecare astfel de încălcare reţinută de Consiliul
Concurenţei;
b) continuarea încălcării după declanşarea procedurii
de către Consiliul Concurenţei;
c) refuzul de a coopera cu Consiliul Concurenţei sau
obstrucţionarea acestuia în desfăşurarea investigaţiilor;
d) rolul de conducător sau de iniţiator al încălcării
Consiliul Concurenţei va acorda, de asemenea, o atenţie
deosebită oricărei măsuri întreprinse pentru a
constrânge alte întreprinderi să participe la încălcarea respectivă şi/sau
măsurilor represive luate împotriva altor întreprinderi cu scopul de a pune în
aplicare practicile anticoncurenţiale;
e) alte împrejurări de natura celor de mai sus care
imprimă faptei un caracter grav.
C. Circumstanţe atenuante
1. Nivelul de bază al amenzii va fi redus atunci când
Consiliul Concurenţei constată că există circumstanţe atenuante, precum:
a) întreprinderea implicată furnizează dovezi că a pus
capăt încălcării imediat ce autoritatea de concurenţă a intervenit
Această situaţie nu va fi reţinută ca circumstanţă
atenuantă în cazul înţelegerilor secrete sau practicilor concertate, în special
în cazul cartelurilor;
b) întreprinderea furnizează dovezi că participarea sa
în încălcarea săvârşită este extrem de redusă şi astfel demonstrează că, în
cursul perioadei în care a fost parte la încălcare, în mod efectiv, a evitat
punerea în aplicare a acesteia, adoptând un comportament concurenţial corect pe
piaţă;
c) întreprinderea implicată a colaborat în mod efectiv
şi pe deplin cu Consiliul Concurenţei în afara domeniului de aplicare al
politicii de clemenţă, reglementată la art. 51 alin. (3) din lege şi dincolo de
obligaţia sa legală de a coopera;
d) comportamentul anticoncurenţial al întreprinderii a
fost autorizat sau încurajat de autorităţi publice ori de legislaţia existentă;
e) alte împrejurări de natura celor de mai sus.
2. In cazul contravenţiilor prevăzute la art. 51 alin.
(1) lit. a) din lege, dacă, după primirea raportului de investigaţie şi
exercitarea dreptului de acces la dosar, în condiţiile art. 44 din lege sau în
cadrul audierilor, întreprinderea recunoaşte în mod expres săvârşirea faptei
anticoncurenţiale, aceasta va fi reţinută ca circumstanţă atenuantă sub forma
colaborării în cadrul procedurii administrative şi va determina diminuarea
cuantumului amenzii cu un procent cuprins între 10% şi 25% din nivelul de bază
determinat potrivit prezentelor instrucţiuni.
In determinarea procentului cu care se va reduce
nivelul de bază, ca urmare a recunoaşterii faptei, Consiliul Concurenţei va
avea, de regulă, în vedere, de la caz la caz, faptul că întreprinderea a
recunoscut total sau parţial fapta reţinută în raport (din perspectiva
modalităţii de realizare a acesteia, a duratei etc). In caz de recunoaştere
parţială, Consiliul Concurenţei poate refuza acordarea reducerii dacă
recunoaşterea este considerată insuficientă şi nu denotă asumarea de către
întreprindere a faptelor comise.
CAPITOLUL IV
Politica de clemenţă
Consiliul Concurenţei va aplica regulile privind
politica de clemenţă, în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei secundare
adoptate în baza art. 51 alin. (3) din lege.
CAPITOLUL V
Majorarea specifică pentru realizarea efectului
disuasiv
Consiliul Concurenţei va lua în considerare necesitatea
de a majora amenda astfel încât aceasta să depăşească cuantumul câştigurilor
realizate ilicit, ca urmare a încălcării săvârşite, atunci când este obiectiv
posibilă estimarea acestui cuantum.
CAPITOLUL VI
Posibilitatea de a plăti
In cazuri excepţionale, la cerere, Consiliul
Concurenţei va putea lua în considerare o eventuală reducere a amenzii, dacă
întreprinderea dovedeşte că va fi în imposibilitate să plătească amenda fără să
i se pericliteze existenţa. Simpla invocare a unei situaţii financiare negative
sau generatoare de pierderi nu justifică o reducere a cuantumului amenzii.
Reducerea amenzii pe acest considerent poate avea loc doar dacă întreprinderea
dovedeşte dincolo de orice dubiu că este în stare de insolvenţă sau într-o situaţie
financiară extrem de dificilă, care face iminentă ieşirea sa de pe piaţă.
Pentru ca cererea de reducere a amenzii pe motivul
dificultăţii de a plăti să poată fi luată în considerare, întreprinderea
trebuie:
a) să prezinte cel puţin următoarele situaţii
economico-financiare ale întreprinderii: bilanţul contabil, contul de profit şi
pierdere, balanţa de verificare sintetică şi analitică;
b) să demonstreze, pe baza indicatorilor
economico-financiari (solvabilitate, rată de îndatorare etc), efectele negative
asupra întreprinderii determinate de un cuantum al amenzii corespunzător
propunerilor din raportul de investigaţie.
CAPITOLUL VII
Amenda aplicată unei asociaţii de întreprinderi
1. Atunci când o amendă este aplicată unei asociaţii de
întreprinderi, luându-se în considerare cifra de afaceri a membrilor săi, iar
aceasta nu este solvabilă, asociaţia are obligaţia de a solicita membrilor săi
să participe la acoperirea sumei
reprezentând amenda, dacă este reţinută implicarea acestora în comiterea faptei
anticoncurenţiale.
2. Dacă membrii asociaţiei nu participă la acoperirea
amenzii, plata amenzii sau a diferenţei rămase se va solicita direct acelor
membri ai asociaţiei care au fost implicaţi în comiterea faptei
anticoncurenţiale.
3. Dacă, în urma solicitării efectuate în conformitate
cu procedura prevăzută la pct. 1 şi 2 din prezentul capitol, nu s-a acoperit
întregul cuantum al amenzii, plata diferenţei se va cere de la acei membri ai
asociaţiei care erau activi pe piaţa relevantă pe care s-a realizat încălcarea
legii, aşa cum aceasta este definită prin decizia Consiliului Concurenţei prin
care a fost sancţionată încălcarea legii.
4. In orice situaţie suma care ar reveni spre plată
fiecărei întreprinderi, membru al asociaţiei, nu poate depăşi 10% din cifra sa
de afaceri totală aferentă anului anterior emiterii deciziei Consiliului
Concurenţei.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
1. Rezultatul final al calculului amenzii nu poate fi
mai mic de 0,5% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar
anterior sancţionării, în conformitate cu prevederile art. 51 alin. (1) din
lege, sau în anul imediat anterior anului de referinţă pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea
aplicării sancţiunii, potrivit prevederilor art. 511 alin. (1) din lege.
Rezultatul final al calculului amenzii nu poate depăşi,
în niciun caz, 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar
anterior sancţionării, în conformitate cu prevederile art. 51 alin. (1) din
lege, sau în anul imediat anterior anului de referinţă pentru calcularea cifrei
de afaceri în vederea aplicării sancţiunii, potrivit
prevederilor art. 511 alin. (1) din lege.
2. In cazul întreprinderii sau asociaţiei de
întreprinderi nou-înfiinţate, care nu a înregistrat cifră de afaceri în anul
anterior sancţionării, amenda calculată potrivit prezentelor instrucţiuni nu
poate fi mai mică de 30.000 lei şi nu poate depăşi 5.000.000 lei.
3. Când în urma aplicării criteriilor de
individualizare prevăzute la cap. II şi III, pragul de 10% din cifra de afaceri totală, prevăzut la art.
51 din lege, este depăşit, amenda va fi redusă la 10% din cifra de afaceri
totală a contravenientului.
4. La data intrării în vigoare a prezentelor
instrucţiuni se abrogă Instrucţiunile privind individualizarea sancţiunilor
pentru contravenţiile prevăzute la art. 56 din Legea concurenţei nr. 21/1996,
puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr.
107/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 din 17 mai 2004, cu completările
ulterioare.