ORDIN Nr. 411
din 14 aprilie 2006
privind aprobarea
Criteriilor de selectie a furnizorilor de servicii medicale paraclinice -
laboratoare de analize medicale, precum si a Metodologiei de evaluare a
furnizorilor de investigatii medicale paraclinice - analize medicale de
laborator
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 352 din 19 aprilie 2006
In temeiul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de
asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale Hotărârii Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere Referatul de aprobare nr. 9.327 din 14 aprilie 2006 al Ministerului Sănătăţii şi nr. DG 1.143 din 11
aprilie 2006 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
ministrul sănătăţii şi preşedintele Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Criteriile de selecţie a
furnizorilor de servicii medicale paraclinice - laboratoare de analize medicale
din ambulatoriu, denumiţi în continuare furnizori, precum şi Metodologia de evaluare a furnizorilor de investigaţii
medicale paraclinice - analize medicale de laborator, în vederea contractării analizelor medicale de laborator
cu casele de asigurări de sănătate din sistemul asigurărilor sociale de
sănătate, cuprinse în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezentul
ordin.
(2) Pentru a intra în relaţii contractuale cu casele de
asigurări de sănătate, furnizorii trebuie să îndeplinească următoarele etape:
a) îndeplinirea criteriilor de selecţie conform anexei
nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin;
b) să facă dovada efectuării analizelor medicale
prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentul ordin, pentru
grupa/grupele de analize medicale prevăzute în Ordinul ministrului sănătăţii şi
al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 56/45/2005 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind
condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate pentru anul 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, cu excepţia laboratoarelor de anatomopatologie;
c) să se supună procesului de evaluare potrivit
metodologiei de evaluare cuprinse în anexa nr. 2 care face parte integrantă din
prezentul ordin. Metodologia de evaluare se aplică pentru fiecare punct de
lucru al furnizorului, cu excepţia punctelor de
recoltare.
Art. 2. - Furnizorii de servicii medicale spitaliceşti
care efectuează investigaţii medicale paraclinice - analize medicale de
laborator în regim ambulatoriu pot intra în relaţie contractuală cu casele de
asigurări de sănătate cu condiţia îndeplinirii etapelor menţionate la art. 1
alin. (2).
Art. 3. - (1) Pentru verificarea îndeplinirii
criteriilor de selecţie şi aplicarea metodologiei de evaluare a furnizorilor, preşedintele-director general al casei de
asigurări de sănătate numeşte, prin decizie, reprezentanţi ai casei de
asigurări de sănătate care, împreună cu reprezentanţii direcţiei de sănătate
publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, constituie o comisie
coordonată de casa de asigurări de sănătate. Reprezentanţii direcţiei de
sănătate publică judeneţe, respectiv a municipiului Bucureşti, sunt propuşi de
conducerea instituţiei respective.
(2) Membrii comisiei trebuie să nu se găsească în una
dintre condiţiile de incompatibilitate prevăzute în declaraţia întocmită
conform modelului cuprins în anexa nr. 4 care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 4. - Casele de asigurări de sănătate şi direcţiile
de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sunt obligate
să ducă la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătăţii şi familiei şi al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 599/470/2001 privind aprobarea
Criteriilor de selecţie a furnizorilor de servicii ambulatorii de laborator,
precum şi a Metodologiei de evaluare a laboratoarelor de analize medicale din
ambulatoriul de specialitate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 640 din 12 octombrie 2001.
Art. 6. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Cristian Vlădescu
ANEXA Nr. 1
CRITERII DE SELECŢIE
a furnizorilor de servicii medicale paraclinice -
laboratoare de analize medicale
I. Pentru îndeplinirea
criteriilor de selecţie furnizorii trebuie să prezinte următoarele documente:
1. copie după autorizaţia sanitară de funcţionare,
însoţită de copie după raportul de inspecţie al direcţiei de sănătate publică,
din care să reiasă îndeplinirea prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii
nr. 119/2004 pentru aprobarea Normelor de autorizare şi funcţionare a
laboratoarelor care efectuează analize medicale, cu modificările ulterioare;
2. copii după documentaţia de
achiziţie şi/sau deţinere legală a dispozitivelor medicale, din care să reiasă
data fabricaţiei şi achiziţiei dispozitivelor medicale;
3. copie după documentaţia efectuării controlului
intern de calitate pentru toate grupele de analize efectuate, având anexate
copii după prevederile metodologiei de lucru;
4. copie după certificatul de înregistrare a
dispozitivelor medicale emis de Ministerul Sănătăţii, valabil la data achiziţionării
dispozitivului medical, sau, după caz, avizul de utilizare după punerea în
funcţiune pentru dispozitive medicale, eliberat de Oficiul Tehnic pentru
Dispozitive Medicale, în conformitate cu reglementările în vigoare în
domeniu, pentru următoarele dispozitive utilizate de furnizori:
- sisteme de recoltare;
- aparate;
- reactivi;
5. copii după documente specifice: buletine de
verificare metrologică şi, după caz, certificate de etalonare sau certificate
de calibrare, pentru dispozitivele medicale pentru care legislaţia în vigoare
prevede acest lucru;
6. copia contractului/contractelor de verificare
periodică şi întreţinere, conform cerinţelor tehnice corespunzătoare fiecărui
dispozitiv medical, încheiat/încheiate cu persoane fizice sau juridice avizate
de Ministerul Sănătăţii şi valabile pe toată perioada pentru care se face
contractarea;
7. copie după contractul de neutralizare a deşeurilor
în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
II. Verificarea la sediul
lucrativ al furnizorului, la punctele de lucru, filialele şi punctele de
recoltare ale acestuia a veridicităţii documentaţiei prevăzute la pct. I.
III. Verificarea posibilităţii efectuării analizelor
medicale cuprinse în anexa nr. 3 la ordin.
ANEXA Nr. 2
METODOLOGIA DE EVALUARE
a furnizorilor de investigaţii medicale paraclinice - analize medicale de laborator
I. Documente necesare în procesul de evaluare a
furnizorului:
a) copii după documentaţiile care atestă
proprietăţile tehnice ale dispozitivelor medicale;
b) copii după contractele de muncă ale personalului medico-sanitar angajat;
c) copii după certificatul de înregistrare în
Registrul unic al cabinetelor medicale şi certificatul constatator eliberat de
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, care să ateste punctele externe
proprii de recoltare, după caz;
d) declaraţie privind facilităţile de înregistrare,
gestiune şi raportare a analizelor efectuate asiguraţilor, cuprinse în
programul software, însoţite de print screen ale ecranului;
e) declaraţie pe propria răspundere cuprinzând lista
analizelor ofertate spre contractare.
II. Comisia de evaluare a
furnizorului verifică veridicitatea documentelor prevăzute la pct. I, precum şi:
a) concordanţa dintre lista tipurilor de analize ce
pot fi contractate cu casa de asigurări de sănătate şi dotarea existentă;
b) aparatura din dotare, cu menţionarea seriei şi
numărului acesteia, numărul aparatelor din fiecare tip şi data fabricaţiei
acestora;
c) detalii privind existenţa şi facilităţile
programului software dedicat activităţii de laborator.
III. Evaluarea furnizorilor cuprinde:
A. evaluarea capacităţii tehnice;
B. evaluarea resurselor umane;
C. logistică;
D. panel analize ofertate.
A. Evaluarea capacităţii
tehnice
Se acordă punctaj pentru fiecare aparat deţinut în
punctul de lucru supus evaluării, după cum urmează:
1. Hematologie:
1.1. Morfologie*):
a) analizor până la 18 parametri inclusiv - fabricat
în anul anterior contractării - 9 puncte:
- se scade din punctajul acordat câte un punct pentru
fiecare an de vechime în plus al aparatului;
b) analizor cu mai mult de 18
parametri (cu formulă leucocitară completă - 5 DIF) cu până la 59 teste/oră -
fabricat în anul anterior contractării - 21 puncte:
- se scad din punctajul acordat câte două puncte
pentru fiecare an de vechime în plus al aparatului;
c) analizor cu mai mult de 18 parametri (cu formulă
leucocitară completă - 5 DIF) cu cel puţin 60 teste/oră - fabricat în anul
anterior contractării - 24 puncte:
- se scad din punctajul acordat câte două puncte
pentru fiecare an de vechime în plus al aparatului.
1.2. Hemostază: analizor coagulare cu un canal de
citire - fabricat în anul anterior contractării - 17 puncte:
- se scad din punctajul acordat câte două puncte
pentru fiecare an de vechime în plus al aparatului;
- pentru fiecare canal de
citire în plus al aparatului se acordă câte un punct.
1.3. Imunohematologie: 1 punct.
2. Microbiologie:
2.1. Bacteriologie:
- identificarea germenilor - 10 puncte;
- efectuarea antibiogramei - 8 puncte.
2.2. Micologie:
- decelarea prezenţei miceliilor
- 1 punct;
- identificarea miceliilor - 8 puncte;
- efectuarea antifungigramei - 8 puncte.
2.3. Parazitologie:
- examen parazitologie pe frotiu - 1 punct;
- testare serologică - 4 puncte.
3. Biochimie: analizor cu până la 80 probe/oră -
fabricat în anul anterior contractării - 20 puncte:
- se scad din punctajul acordat câte două puncte
pentru fiecare an de vechime în plus al aparatului;
- pentru aparatura cu capacitate mai mare de 80
probe/oră se acordă la fiecare 50 probe/oră câte 8 puncte.
4. Imunologie:
a) sistem semiautomatizat Elisa - fabricat în anul
anterior contractării - 17 puncte:
- se scad din punctajul acordat câte două puncte
pentru fiecare an de vechime în plus al aparatului;
b) sistem automatizat Elisa - fabricat în anul anterior contractării - cu o capacitate de până la 50
probe/oră - 21 puncte:
- se scad din punctajul acordat câte două puncte
pentru fiecare an de vechime în plus al aparatului;
- pentru aparatura cu capacitate mai mare de 50
probe/oră se acordă la fiecare 10 probe/oră câte 3 puncte;
c) sisteme speciale (chemiluminiscenţă,
electrochemi-luminiscenţă) - fabricate în anul anterior contractării - cu o
capacitate de până la 50 probe/oră - 24 puncte:
- se scad din punctajul acordat câte două puncte pentru fiecare an de vechime în plus al aparatului;
- pentru aparatura cu capacitate mai mare de 50
probe/oră se acordă la fiecare 10 probe/oră câte 4 puncte.
5. Citologie Papanicolau (este obligatoriu să fie
efectuată de medici sau de biologi cu specializare în
domeniu) - 5 puncte.
6. Histopatologie - 10 puncte.
B. Evaluarea resurselor umane
Personalul este punctat numai pentru activitatea
desfăşurată într-un singur laborator dintr-o localitate. In situaţia în care
acesta îşi desfăşoară activitatea în mai multe laboratoare, îşi va exprima în
scris opţiunea pentru laboratorul care urmează să beneficieze de punctajul
stabilit.
Punctajul se acordă pentru fiecare angajat
medico-sanitar cu normă întreagă, iar pentru medicii angajaţi cu normă parţială
se acordă unităţi proporţionale cu fracţiunea de normă lucrată:
1. medic primar de specialitate - 6 puncte;
2. medic specialist - 4 puncte;
3. chimişti, biologi - 3 puncte;
4. asistenţi medicali de laborator - 1 punct.
C. Logistică:
1. puncte externe de recoltare
proprii - se punctează fiecare punct de recoltare înregistrat ca punct de lucru
şi dotat conform reglementărilor Ministerului Sănătăţii - 20 puncte.
*) De menţionat obligativitatea citirii frotiurilor
sanguine de către medicul de laborator.
Pentru furnizorii de servicii
de laborator care participă cu mai multe puncte de lucru la contractare,
situate în aceeaşi localitate, punctajul pentru punctele externe proprii de
recoltare din acea localitate se acordă o singură dată pentru un punct de lucru
pentru care optează furnizorul de servicii de laborator;
2. sistem de transport al probelor de la puncte
multiple de recoltare din afara laboratorului - 4 puncte.
Pentru furnizorii de servicii de laborator care
participă cu mai multe puncte de lucru la contractare, situate în aceeaşi
localitate, punctajul pentru sistemul de transport din acea localitate se
acordă o singură dată pentru un punct de lucru pentru care optează furnizorul
de servicii de laborator;
3. distribuţia rezultatelor analizelor de laborator la medicul care a recomandat analizele:
- fax - 1 punct;
- e-mail - 2 puncte;
- direct medicului - 3 puncte;
- sistem de consultare electronică securizată a
rezultatelor pe Internet - 4 puncte;
4. software dedicat activităţii de laborator - care
să conţină înregistrarea biletelor de trimitere, eliberarea şi arhivarea
datelor de laborator şi raportarea activităţii desfăşurate în conformitate cu
formatul solicitat de casa de asigurări de sănătate (se prezintă facilităţile
programului, se verifică la sediul furnizorului):
- operaţional, cu aparate conectate pentru
transmitere de date - 20 puncte;
- operaţional, fără aparate conectate pentru
transmitere de date - 5 puncte;
5. posibilitatea de transmitere on line a raportărilor
către casele de asigurări de sănătate - 2 puncte;
6. web site - care să conţină minimum următoarele
informaţii: adresa, orarul de funcţionare, serviciile oferite în contractul cu casa de asigurări de
sănătate, certificări/acreditări şi chestionar de satisfacţie a pacienţilor -
10 puncte.
Pentru furnizorii de servicii de laborator care
participă cu mai multe puncte de lucru la contractare cu o casă de asigurări de
sănătate, punctajul pentru web site se acordă o singură dată pentru un punct de
lucru pentru care optează furnizorul de servicii de
laborator.
D. Panel analize ofertate:
- se acordă un punct pentru fiecare tip de analiză de
hematologie contractată;
- se acordă două puncte pentru fiecare tip de analiză
de microbiologie contractată;
- se acordă un punct pentru fiecare tip de analiză de
biochimie contractată;
- se acordă 3 puncte pentru fiecare tip de analiză de
imunologie contractată;
- se acordă un punct pentru analiza de citologie
Papanicolau contractată;
- se acordă un punct pentru fiecare tip de analiză de
histopatologie contractată.
In urma evaluării comisia întocmeşte un raport de
evaluare semnat atât de reprezentantul legal al furnizorului, cât şi de membrii
comisiei. Raportul de evaluare este documentul ataşat la dosarul de
contractare.
In urma evaluării laboratoarele obţin un punctaj total
şi se ierarhizează în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut. Ierarhia
furnizorilor şi punctajul se afişează la sediul casei de asigurări de sănătate
şi pe site-ul acesteia, după caz. Modalitatea de utilizare a punctajului
obţinut în urma aplicării metodologiei de evaluare este precizată în normele de
aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale
în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.
ANEXA Nr. 3
LISTA MINIMĂ
a analizelor medicale efectuate de un furnizor din
ambulatoriu la contractarea cu casa de asigurări de sănătate
1. Hemoleucogramă
completă
2. Examen citologie al frotiului sanguin
3. VSH
4. Timp Quick, activitate de protrombină
5. APTT
6. Determinare grup sanguin ABO
7. Determinare grup sanguin Rh
8. Uree serică
9. Acid uric seric
10. Creatinină serică
11. Calciu ionic seric
12. Calciu seric total
13. Magneziemie
14. Sideremie
15. Glicemie
16. Colesterol seric total
17. Trigliceride serice
18. Proteine totale serice
19. TGO
20. TGP
21. Fibrinogenemie
22. LDH
23. Bilirubină totală, directă
24. VDRL sau RPR
25. ASLO
26. Factor reumatoid
27. Proteina C reactivă
28. Complement seric
29. Exsudat faringian cu antibiogramă
30. Examen complet de urină
(sumar + sediment)
31. Urocultură cu antibiogramă
32. Determinare glucoza urinară
33. Determinare proteine urinare
ANEXA Nr. 4
DECLARAŢIE
Subsemnatul
..........................................................., angajat la
.......................................... în funcţia
de ................................................, declar pe
(numele şi prenumele) (instituţia,
organizaţia)
propria răspundere, cunoscând prevederile
art. 292 din Codul penal privind falsul în declaraţii,
că nu mă aflu în situaţia de conflict de interese prevăzută la art......... din
Ordinul nr..................... .
Data....................................................
Semnătura..........................................