ORDIN Nr. 398
din 12 aprilie 2006
pentru aprobarea Reglementarilor
privind procedura de autorizare de punere pe piata utilizata de Agentia
Nationala a Medicamentului in vederea autorizarii de punere pe piata a
medicamentelor de uz uman deja autorizate in Uniunea Europeana prin procedura
centralizata, de aprobare a variatiilor si de reinnoire a autorizatiei de
punere pe piata pentru aceste medicamente
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 422 din 16 mai 2006
Având în vedere Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 336/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
şi Ordonanţa Guvernului nr. 125/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale a Medicamentului, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 594/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare al Direcţiei generale
farmaceutică şi aparatură medicală nr. E.N. 9.278/2006, în temeiul Hotărârii
Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Reglementările privind procedura de
autorizare de punere pe piaţă utilizată de Agenţia Naţională a Medicamentului
în vederea autorizării de punere pe piaţă a medicamentelor de uz uman deja
autorizate în Uniunea Europeană prin procedură centralizată, de aprobare a
variaţiilor şi de reînnoire a autorizaţiei de punere pe piaţă pentru aceste medicamente, conform anexelor nr. I-V care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Cererile de autorizare de punere pe piaţă
depuse conform prevederilor prezentului ordin se primesc ia Agenţia Naţională a
Medicamentului numai până la data de 31 august 2006.
Art. 3. - Cererile de variaţii la autorizaţia de punere
pe piaţă şi cererile de reînnoire a autorizaţiei de punere pe piaţă pentru
medicamentele de uz uman deja autorizate prin prezenta procedură se primesc
numai până la data de 30 iunie 2006.
Art. 4. - Prevederile prezentului ordin se aplică numai
până la data aderării României la Uniunea Europeană.
Art. 5. - Agenţia Naţională a Medicamentului va duce la
îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 6. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă orice dispoziţie contrară.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sanataţii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXA Nr. I
REGLEMENTĂRI
privind procedura de autorizare de punere pe piaţă utilizată de Agenţia Naţională a Medicamentului în vederea autorizării de punere
pe piaţă a medicamentelor de uz uman deja autorizate în Uniunea Europeană prin procedură centralizată, de
aprobare a variaţiilor şi de reînnoire a autorizaţiei de punere pe piaţă pentru aceste medicamente
CAPITOLUL I
Introducere
Art. 1. - Prezentele reglementări descriu procedura de
autorizare utilizată de Agenţia Naţională a Medicamentului (ANM) în calitate de semnatară a noului
Acord de colaborare dintre autorităţile competente din ţările central-şi
est-europene (nCADREAC) ca membru activ, în vederea autorizării de punere pe piaţă a unui
medicament autorizat în Uniunea Europeană (UE) prin procedură centralizată, inclusiv variaţiile ulterioare şi
reînnoirea autorizaţiei de punere pe piaţă.
Art. 2. - Procedura descrisă în prezentele reglementări
se referă la autorizaţiile de punere pe piaţă acordate de Comisia Europeană (CE), pe baza expertizei ştiinţifice a
Comitetului pentru Medicamente de Uz Uman (Committee for Human Medicinal Products - CHMP), forul
ştiinţific al Agenţiei Europene a Medicamentului (European Medicines Agency - EMEA) responsabil pentru acordarea
opiniei ştiinţifice asupra medicamentelor autorizate prin procedură
centralizată si la recunoaşterea acestei expertize de către ANM.
Art. 3. - Procedura descrisă în prezentele reglementări
oferă posibilitatea armonizării rezumatului caracteristicilor produsului (RCP), prospectului,
informaţiilor privind etichetarea şi a documentaţiei unui produs între statele membre (SM) ale UE şi România.
Art. 4. - Procedura descrisă în prezentele reglementări
poate fi iniţiată numai la cererea deţinătorilor autorizaţiei de punere pe
piaţă (DAPP) din UE.
CAPITOLUL II
Principii
Art. 5. - Prin utilizarea prezentei proceduri, medicamentele inovatoare autorizate prin procedură centralizată pot
fi accesibile pacienţilor din România fără întârzieri inutile.
Art. 6. - Expertiza EMEA reprezintă cea mai bună şi mai
solidă expertiză de autorizare în regiune.
Art. 7. - Procedura descrisă în
prezentele reglementări porneşte de la premisa că diferenţele în practica
medicală între SM ale UE şi România nu sunt, în general, de importanţă majoră
pentru sănătatea publică, motiv pentru care expertiza EMEA poate fi considerată
relevantă pentru România.
Art. 8. - Medicamentele autorizate prin procedură
centralizată se află sub supravegherea continuă a EMEA şi a forurilor sale
ştiinţifice, care garantează evaluarea rapoartelor reacţiilor adverse severe, revizuirea cu o
periodicitate bine stabilită a rapoartelor periodice actualizate privind
siguranţa produsului (RPAS), inspectarea locurilor de fabricaţie şi aplicarea măsurilor
adecvate, dacă este necesar; autorizaţiile de punere pe piaţă pentru aceste
medicamente sunt reevaluate regulat şi reînnoite în UE.
Art. 9. - Recunoaşterea expertizei EMEA de către ANM
prin adoptarea prezentei proceduri simplificate determină degrevarea resurselor
de evaluare şi oferă un proces de autorizare mai elaborat.
Art. 10. - Ţinând cont de faptul că România şi-a
exprimat interesul de a deveni membră a UE, ceea ce va implica participarea
completă în derularea procedurii centralizate, implicarea în avans în procedura
descrisă în prezentele reglementări va avea beneficii pe termen lung;
utilizarea practicilor şi mecanismelor descrise în prezentele reglementări
pentru recunoaşterea expertizei EMEA şi a deciziilor CE este avantajoasă atât
pentru ANM, pentru autorităţile competente din UE, cât şi pentru propunători,
deoarece stabilirea standardelor comune şi a interfeţelor de comunicare va facilita mecanismele pentru integrarea României în UE.
Art. 11. - ANM îşi păstrează propriile responsabilităţi
pentru acordarea autorizaţiilor de punere pe piaţă pe teritoriul României.
Art. 12. - Acceptarea opiniei EMEA nu este obligatorie pentru ANM; în cazul dubiilor sau al întrebărilor ridicate,
referitoare la opinia EMEA, pot fi solicitate documente suplimentare faţă de
dosarul depus la EMEA sau poate fi efectuată o evaluare conform procedurii naţionale.
Art. 13. - Dacă recunoaşterea nu este posibilă datorită
unor dubii serioase legate de sănătatea publică, EMEA şi solicitantul trebuie
anunţaţi.
Art. 14. - Recunoaşterea expertizei EMEA implică
acceptarea RCP-ului, a prospectului şi a informaţiilor privind etichetarea
aprobate în UE; verificarea corectitudinii traducerilor RCP-ului, prospectului
şi a informaţiilor privind etichetarea este responsabilitatea ANM. ANM va
anunţa EMEA despre orice modificare adusă RCP-ului, prospectului şi
informaţiilor privind etichetarea.
Art. 15. - Recunoaşterea expertizei EMEA implică, de
asemenea, faptul că „Bunele practici" (Reguli de bună practică de
fabricaţie - RBPF, Reguli
de bună practică în studiul clinic - RBPSC, Reguli de bună practică de
laborator - RBPL) au
fost verificate (cu excepţia situaţiilor în care s-a
specificat clar alt mod de abordare).
Art. 16. - Prin utilizarea prezentei proceduri, ANM
dispune de mecanisme adecvate pentru schimbul de informaţii cu autorităţile
competente din SM ale UE referitoare la produsele autorizate prin procedură
centralizată.
Art. 17. - ANM informează autorităţile competente din
UE asupra întregii experienţe relevante din perioada postautorizare şi asupra
tuturor măsurilor de reglementare luate pentru fiecare produs autorizat conform
procedurii descrise şi viceversa.
Art. 18. - Autorizaţia de punere pe piaţă în România şi
în UE se bazează pe dosare identice, chiar dacă doar anumite părţi selectate
ale acestora pot fi solicitate individual de ANM.
Art. 19. - Recunoaşterea expertizei EMEA de către ANM
se face la cererea unui solicitant şi de aceea presupune că propunătorul
solicită această recunoaştere şi acceptă să pună la dispoziţie acelaşi dosar şi
să fie de acord cu schimbul complet de informaţii „confidenţiale" dintre
ANM şi autorităţile competente din UE.
Art. 20. - Medicamentele
considerate a fi „armonizate" cu medicamentele autorizate centralizat în
UE se vor deosebi, ca regulă, doar la parametrii definiţi (DAPP, nu toate
mărimile de ambalaj trebuie să fie autorizate în România şi, în cazuri bine definite, denumirea
medicamentului).
Art. 21. - Procedura comună simplificată pentru
extensii de linie, variaţii şi reînnoirea autorizaţiei de punere pe piaţă este
acceptată de ANM în cazurile în care a fost utilizată procedura simplificată
pentru autorizarea de punere pe piaţă.
Art. 22. - Protecţia drepturilor de proprietate
intelectuală şi confidenţialitatea privind documentele depuse se asigură în
conformitate cu legislaţia naţională în domeniu.
Art. 23. - Tarifele pentru autorizarea de punere pe
piaţă şi alte tarife pentru activităţile efectuate de ANM sunt aplicate conform
legislaţiei naţionale în vigoare.
Art. 24. - Intre procedura descrisă în prezentele
reglementări şi includerea medicamentelor autorizate prin prezenta procedură în
listele de medicamente de care beneficiază asiguraţii, pe bază de prescripţie
medicală, în tratamentul ambulatoriu, cu sau fără contribuţie personală, nu
există nici o legătură.
Art. 25. - Reimportul medicamentelor autorizate conform
prezentei proceduri nu face obiectul prezentelor reglementări.
CAPITOLUL III
Responsabilităţile părţilor interesate
Art. 26. - Solicitantul/DAPP din România trebuie să
garanteze că dosarul depus este identic cu dosarul medicamentului autorizat în
UE prin procedură centralizată, că toate variaţiile ulterioare la acest dosar,
odată aprobate în UE, vor fi, de asemenea, depuse şi implementate fără
întârzieri nemotivate în România şi că toate măsurile urgente de siguranţă sunt
implementate simultan în UE şi în România.
Art. 27. - DAPP în UE trebuie să informeze EMEA despre
depunerea unei cereri de autorizare în România, indicând denumirea
medicamentului, numărul APP din Comunitatea Europeană, DAPP în UE, cât şi DAPP
propus în România; o copie a acestei informări trebuie depusă la ANM.
Art. 28. - DAPP în UE trebuie să
declare că acceptă ca EMEA să pună la dispoziţie ANM orice informaţie
referitoare la calitatea, siguranţa şi eficacitatea medicamentului respectiv;
conţinutul acestei informaţii nu trebuie să depăşească conţinutul informaţiilor
puse la dispoziţie statelor membre ale UE (SM -UE) de către EMEA; o copie a
acestei declaraţii trebuie depusă la ANM.
Art. 29. - EMEA include această informaţie în baze de
date relevante şi notifică ANM referitor la informaţii urgente de
farmacovigilenţă sau alte informaţii de siguranţă imediat ce acest tip de
informaţii au fost discutate la nivelul CHMP şi CHMP a adoptat o opinie asupra
măsurilor care să asigure utilizarea sigură şi eficientă a medicamentului
respectiv, fără a prejudicia rezultatul procedurii de acordare a deciziei CE;
de îndată ce decizia CE este disponibilă, DAPP din România informează ANM fără
întârziere despre acest fapt.
Art. 30. - In cazul unei proceduri de restricţie
urgentă pentru siguranţă (RUS), EMEA informează fără întârziere ANM asupra rezultatului procedurii
RUS, introducând modificări provizorii în informaţiile despre medicament.
Art. 31. - ANM se obligă să informeze EMEA la sfârşitul
procesului de autorizare de punere pe piaţă sau de reînnoire a autorizaţiei de
punere pe piaţă asupra rezultatului acestuia şi să furnizeze următoarele
informaţii: numărul APP naţionale, denumirea, forma/formele
farmaceutică/farmaceutice, concentraţia/concentraţiile autorizată/autorizate
a/ale medicamentului, denumirea comună internaţională (DCI) sau denumirea comună a
substanţei/substanţelor active, numele DAPP şi mărimea
ambalajelor autorizate în România, informaţii privind
modificări ale RCP, prospectului şi/sau informaţii privind etichetarea
produsului (specificând diferenţele) sau, în cazul dezacordului cu decizia CE,
să comunice concluziile ştiinţifice care au determinat acest dezacord.
Art. 32. - La sfârşitul
procedurii de aprobare a variaţiilor la autorizaţia de punere pe piaţă, ANM va
informa EMEA asupra rezultatului acesteia numai în cazurile de refuz al
variaţiei sau de modificare a deciziei CE ori de modificări ale datelor
raportate anterior către EMEA.
Art. 33. - ANM va transmite anual către EMEA situaţia
tuturor variaţiilor aprobate; o copie a acestei informaţii trebuie pusă la
dispoziţie solicitantului; în scopul facilitării procesării acestei informaţii,
trebuie făcută referire la numărul APP comunitare.
Art. 34. - ANM se obligă, de asemenea, să informeze
EMEA despre orice informaţie urgentă de farmacovigilenţă sau despre alte
informaţii de siguranţă apărute în România; în cazul oricărui dezacord cu
decizia CE sau al modificării deciziei CE, ANM se obligă, de asemenea, să
informeze toate celelalte autorităţi competente nCADREAC interesate.
Art. 35. - ANM va menţine medicamentele autorizate prin
prezenta procedură cât mai mult posibil armonizate cu medicamentele autorizate
în UE; diferenţa dintre aceste medicamente şi medicamentele autorizate
centralizat în UE, dacă există, trebuie să fie în parametrii predefiniţi (DAPP,
nu toate mărimile de ambalaj trebuie să fie autorizate în România şi, în cazuri
bine definite, denumirea medicamentului).
Art. 36. - In cazurile diferenţelor din RCP, acestea
sunt identificate şi comunicate către EMEA de către ANM.
Art. 37. - In momentul în care România aderă la UE, APP
acordată de EMEA prin procedura de autorizare centralizată (PAC) se „extinde
automat" pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile
Regulamentului nr. 726/2004/CE.
Art. 38. - Una dintre consecinţele extinderii automate
a APP PAC este faptul ca APP naţionale eliberate de ANM pentru aceste produse
devin, pe cale de consecinţă, inaplicabile în mod automat; APP naţionale
eliberate de ANM pentru aceste medicamente sunt considerate a fi în conflict cu
APP PAC şi trebuie retrase de ANM.
CAPITOLUL IV
Procedura de autorizare
de punere pe piaţă
Art. 39. - DAPP din UE iniţiază procedura şi notifică
EMEA, conform anexei nr. II, privind
depunerea unei cereri de autorizare de punere pe piaţă la ANM şi indică:
- denumirea medicamentului în UE, forma/formele
farmaceutică/farmaceutice, concentraţia/concentraţiile autorizată/autorizate în
UE;
- DCI sau denumirea comună a substanţei/substanţelor
active;
- numărul/numerele autorizaţiei/autorizaţiilor de
punere pe piaţă comunitare;
- DAPP din UE;
- DAPP propus în România;
- denumirea propusă a medicamentului în România. Art.
40. - In plus faţă de prevederile art. 39, DAPP din UE declară faptul că EMEA şi CE pot pune la dispoziţie ANM
orice informaţie referitoare la calitatea, siguranţa şi eficacitatea
medicamentului menţionat, folosind formularul prevăzut în anexa nr. II; EMEA include această informaţie în baza
de date corespunzătoare.
Art. 41. - Solicitantul (de exemplu, DAPP propus în
România) depune cererea de autorizare de punere pe piaţă la ANM; suplimentar,
DAPP propus în România certifică faptul că cererea de autorizare de punere pe
piaţă este identică cu aceea acceptată în UE, cu excepţia următorilor parametri, dacă este cazul:
DAPP, mărimea ambalajelor (nu toate mărimile de ambalaj autorizate în UE
trebuie autorizate în România), denumirea
medicamentului (numai în cazuri bine definite).
Art. 42. - Cererile pentru autorizarea de punere pe
piaţă prin procedură simplificată se depun la ANM după emiterea deciziei finale
a CE.
Art. 43. - Solicitantul trebuie să depună la ANM
următoarele documente:
a) formularul naţional corespunzător pentru
autorizarea de punere pe piaţă a unui medicament, completat;
b) modulele 1, 2 şi 3 ale dosarului acceptat de EMEA
şi lista detaliată a conţinutului modulelor 4 şi 5, pe suport hârtie; modulele
4 şi 5 pot fi prezentate pe suport hârtie sau pe suport electronic; în cazul în
care modulele 4 şi 5 sunt prezentate pe suport electronic, ele pot fi
solicitate şi pe suport hârtie în cazul în care ANM consideră necesar;
c) RCP-ul, prospectul şi
informaţiile privind etichetarea în limba română (traduceri ale textelor
aprobate);
d) raportul final de evaluare al CHMP incluzând toate
anexele şi opinia CHMP;
e) decizia finală a CE incluzând toate anexele;
f) declaraţia solicitantului, din care să rezulte că:
- dosarul depus este identic cu dosarul medicamentului
autorizat în UE prin procedură centralizată, inclusiv toate informaţiile depuse
pentru susţinerea oricărei variaţii pentru care s-a depus cerere de aprobare şi
a fost acceptată în momentul depunerii cererii de autorizare de punere pe piaţă
la ANM, precum şi informaţii legate de angajamentele postautorizare, dacă
există;
- toate variaţiile consecutive la acest dosar, odată
aprobate în UE, vor fi, de asemenea, depuse de către solicitant şi implementate
fără întârziere în România;
- toate măsurile urgente privind siguranţa
medicamentului vor fi imediat notificate la ANM şi implementate conform
cerinţelor legale, simultan cu UE sau cât mai curând posibil;
- în cazul în care autorizaţia
de punere pe piaţă va fi suspendată sau retrasă în UE (fie din iniţiativa DAPP,
fie de către CE), ANM va fi notificată imediat;
g) copie a declaraţiei DAPP în UE (declaraţia este
trimisă către EMEA), din care să rezulte că:
- a fost depusă o cerere de autorizare de punere pe
piaţă în România, făcând referire la denumirea medicamentului, numărul
autorizaţiei de punere pe piaţă comunitare, DAPP în UE, precum şi la DAPP
propus în România;
- este de acord ca EMEA să pună la dispoziţie ANM
orice informaţie referitoare la calitatea, siguranţa şi eficacitatea
medicamentului respectiv (conţinutul acestor informaţii nu trebuie să
depăşească conţinutul informaţiilor puse la dispoziţie SM-UE de către EMEA);
h) lista tuturor angajamentelor postautorizare
rezolvate/ de rezolvat;
i) dacă cererea de autorizare de punere pe piaţă este
depusă la interval mai mare de 6 luni după data deciziei CE, atunci trebuie
depus, de asemenea, şi ultimul RPAS disponibil, care trebuie să conţină toate
datele noi de farmacovigilenţă;
j) în mod similar, dacă au fost depuse cereri de
aprobare pentru variaţii la APP în UE şi acestea au fost aprobate la momentul
depunerii cererii de autorizare de punere pe piaţă în România, trebuie
furnizate detalii relevante; informaţia depusă la EMEA pentru susţinerea
acestor variaţii trebuie depusă, de asemenea, la ANM şi poate fi anexată la
dosarul original (a se vedea anexa nr. IV); trebuie depuse, de asemenea, următoarele documente:
- lista tuturor variaţiilor la APP, a procedurilor de
siguranţă, transfer sau reînnoire a APP care au fost aprobate în UE la data
depunerii cererii pentru autorizare de punere pe piaţă la ANM;
- decizia CE de acordare a APP în UE pentru un
medicament de uz uman, decizia CE de modificare a APP ca urmare a aprobării
unei variaţii tip II, a
aprobării unei cereri de punere pe piaţă conform anexei nr. II la Regulamentul nr. 1.085/2003/CE, a
reînnoirii APP, a reevaluării anuale, a transferului APP sau a unei proceduri
de siguranţă, dacă aceasta a fost emisă de CE, precum şi pentru o variaţie tip
IA, tip IB (la fiecare 6 luni);
- notificarea unei variaţii tip IB la termenii APP,
emisă de EMEA;
- notificarea schimbărilor minore în informaţiile
privind etichetarea sau în prospectul produsului, nelegate de RCP (notificare
conform art. 61.3 din Directiva 2001/83/CE actualizată);
- înştiinţarea primirii notificării validate pentru o
variaţie tip IA la termenii APP;
- raportul de evaluare a variaţiei, dacă a fost emis;
k) mostre conform anexei nr. IV.
Art. 44. - La finalizarea procedurii, ANM informează
EMEA (şeful Unităţii evaluare postautorizare a medicamentelor de uz uman)
asupra rezultatului acesteia, transmiţând o copie solicitantului, prin
utilizarea formularului prevăzut în anexa nr. III.
Art. 45. - In cazul unui rezultat favorabil (de
exemplu, recunoaşterea deciziei CE de acordare a APP în UE) vor fi transmise
următoarele informaţii:
- denumirea propusă a medicamentului în România;
- numărul/numerele autorizaţiei/autorizaţiilor
naţionale de punere pe piaţă;
- numele DAPP în România;
- data emiterii autorizaţiei/autorizaţiilor naţionale
de punere pe piaţă;
- forma/formele farmaceutică/farmaceutice,
concentraţia/ concentraţiile, mărimea/mărimile de ambalaj;
- orice diferenţă între RCP-ul, prospectul şi
informaţiile privind etichetarea aprobate în România şi cele aprobate în UE,
unde este cazul.
Art. 46. - In cazul dezacordului cu decizia CE de
acordare a APP în UE, sunt comunicate concluziile
ştiinţifice care au determinat acest dezacord.
Art. 47. - ANM informează, de asemenea, şi celelalte AC
-nCADREAC interesate în cazul unui dezacord cu decizia CE sau în cazul
modificării deciziei CE.
Art. 48. - După primirea informaţiei referitoare la
rezultatul procedurii, EMEA include această informaţie în baza de date
corespunzătoare.
Art. 49. - EMEA va continua să informeze comitetul său
ştiinţific CHMP despre finalizarea oricărei proceduri iniţiate conform cadrului
descris anterior şi care a determinat dezacordul cu decizia CE sau modificări
ale deciziei CE.
Art. 50. - Dacă este cazul, EMEA informează ANM despre
concluzia CHMP cu privire la această situaţie (în special în cazul dezacordului
cu decizia CE).
CAPITOLUL V
Variaţii la autorizaţia de punere pe piaţă
Art. 51. - Pentru aprobarea acestor cereri va fi
utilizată o procedură similară celei pentru autorizarea de punere pe piaţă.
Art. 52. - Cererea pentru aprobare este depusă în
interval de două luni de la aprobarea unei modificări în UE, de exemplu variaţie
tip IA, variaţie tip IB, variaţie tip II sau notificare a schimbărilor minore în informaţiile privind
etichetarea ori în prospectul medicamentului nelegate de RCP (notificare
conform art. 61.3 din Directiva 2001/83/CE actualizată); trebuie folosit formularul
naţional corespunzător de cerere pentru variaţie la APP.
Art. 53. - Perioada de timp estimată de ANM pentru
emiterea unei decizii asupra variaţiei este menţionată în anexa nr. IV.
Art. 54. - Documentele care trebuie depuse de DAPP la
ANM sunt:
- formularul naţional corespunzător pentru variaţie
la APP a unui medicament, completat;
- documentaţia de susţinere a variaţiei, aşa cum a
fost acceptată de EMEA (depusă ca atare dacă se referă la modulul 1, 2 sau 3 al
dosarului sau doar sub forma unei liste a documentaţiei de susţinere a
variaţiei, dacă aceasta se referă la modulele 4 şi 5; detalii ale cerinţelor
lingvistice, posibilitatea depunerii electronice a documentaţiei, numărul de
exemplare, mostrele etc. sunt comparabile cu cele pentru cererea de autorizare
de punere pe piaţă, conform anexei nr. IV);
- decizia CE privind variaţia tip II ce modifică termenii autorizaţiei de
punere pe piaţă în UE, incluzând toate anexele;
- scrisoarea CE (fax) privind variaţia tip II care nu modifică termenii autorizaţiei
de punere pe piaţă în UE;
- opinia CHMP privind variaţia tip II incluzând toate anexele;
- notificarea variaţiei tip IB la termenii
autorizaţiei de punere pe piaţă incluzând toate anexele, emisă de EMEA;
- notificarea schimbărilor minore în informaţiile
privind etichetarea sau în prospectul produsului nelegate de RCP (notificare
conform art. 61.3 din Directiva 2001/83/CE actualizată);
- înştiinţarea primirii notificării validate pentru o
variaţie tip IA la termenii autorizaţiei de punere pe piaţă;
- raportul de evaluare al variaţiei, dacă a fost
emis. Art. 55. - DAPP din România depune cererea de
aprobare a variaţiei la ANM, însoţită de cerinţele
particulare descrise în anexa nr. IV.
Art. 56. - La finalizarea procedurii, ANM informează EMEA (şeful Unităţii evaluare postautorizare a
medicamentelor de uz uman) numai în caz de:
- refuz al cererii de variaţie, indicând concluziile
ştiinţifice care au determinat acest refuz;
- modificare a deciziei CE de aprobare a variaţiei la
termenii APP, indicând concluziile ştiinţifice care au determinat această
modificare;
- modificări ale datelor (de exemplu, schimbarea
denumirii medicamentului în România, schimbarea numelui DAPP în România,
schimbări ale mărimilor de ambalaj autorizate în România, schimbări ale
RCP-ului, prospectului şi/sau informaţiilor privind etichetarea, datorate
diferenţelor anterioare menţionate).
Art. 57. - Atunci când este cazul, EMEA informează CHMP
despre rezultatul procedurii de variaţie.
Art. 58. - Dacă este necesar, EMEA informează ANM
despre concluzia CHMP cu privire la această situaţie (în special în cazul
dezacordului cu decizia CE).
Art. 59. - In cazul unui dezacord cu decizia CE sau în
cazul modificării deciziei CE, ANM informează, de asemenea, şi celelalte AC-nCADREAC interesate.
Art. 60. - In toate cazurile, DAPP din România este
informat asupra rezultatului procedurii de variaţie.
Art. 61. - ANM trimite anual la EMEA un rezumat al
tuturor procedurilor de variaţie finalizate; ulterior, EMEA include această informaţie
în baza de date corespunzătoare.
CAPITOLUL VI
Gestionarea informaţiilor privind farmacovigilenţa
Art. 62. - In cazul informaţiilor urgente de
farmacovigilenţa sau al altor informaţii legate de siguranţă, apărute pe
teritoriul României, cu impact asupra raportului beneficiu/risc al
medicamentului, ANM informează EMEA
(şeful Unităţii evaluare postautorizare a
medicamentelor de uz uman).
Art. 63. - EMEA comunică la ANM informaţiile urgente de
farmacovigilenţă sau alte informaţii legate de siguranţă cu impact asupra
raportului beneficiu/risc al medicamentului care necesită schimbări ale APP
(retragere, suspendare, modificare a informaţiilor despre produs) imediat ce
aceste informaţii au fost dezbătute la nivelul CHMP şi acesta a adoptat o
opinie referitoare la măsurile care să asigure utilizarea sigură şi eficientă a
medicamentului respectiv, fără prejudicierea rezultatului procedurii deciziei
CE.
Art. 64. - Imediat după ce decizia CE este disponibilă,
DAPP din România notifică fără întârziere ANM.
Art. 65. - In cazul unei proceduri RUS, EMEA informează
ANM asupra rezultatului procedurii RUS, introducând modificări provizorii în
informaţiile despre produs imediat ce această procedură este finalizată.
Art. 66. - RPAS vor fi depuse la EMEA şi în SM imediat
după cererea acestora sau cel mai târziu ia fiecare 6 luni de la autorizare si
până la punerea pe piaţă, conform art. 24(3) din Regulamentul nr. 726/2004/CE,
art. 104(6) din Directiva 2001/83/CE actualizată.
Art. 67. - RPAS vor fi, de asemenea, depuse imediat după cererea acestora sau măcar la fiecare 6 luni în
primii 2 ani de la punerea pe piaţă în Comunitatea Europeană şi anual în
următorii 2 ani; după aceea, rapoartele vor fi depuse la intervale de 3 ani sau
imediat după cererea acestora.
Art. 68. - Pentru produsele autorizate înainte de 20
noiembrie 2005 se vor aplica aranjamente tranzitorii cu privire la transmiterea
RPAS.
Art. 69. - RPAS sunt evaluate de EMEA/CHMP şi, dacă
este necesar, sunt luate măsurile corespunzătoare; aceste măsuri sunt
comunicate ANM de către DAPP din România ca variaţie, suspendare sau retragere.
Art. 70. - RPAS trebuie depuse la ANM după emiterea
autorizaţiei de punere pe piaţă, simultan cu depunerea în UE.
CAPITOLUL VII
Reînnoirea autorizaţiei de punere pe piaţă
Art. 71. - Reînnoirea APP
trebuie solicitată în perioadele specificate în legislaţia naţională.
Art. 72. - DAPP în România depune cererea de reînnoire
a APP la ANM, împreună cu următoarele documente:
- decizia CE privind reînnoirea APP în UE, incluzând
toate anexele;
- opinia CHMP privind reînnoirea APP în UE, incluzând
toate anexele;
- raportul de evaluare al CHMP sau suplimentul la
raportul de evaluare iniţială, dacă a fost emis;
- toate documentele depuse la EMEA pentru reînnoirea
APP în UE;
- declaraţia DAPP în România
potrivit căreia, la momentul reînnoirii APP, medicamentul este identic cu cel
comercializat în UE sau acesta diferă doar la parametrii specificaţi;
modificările RCP-ului, prospectului şi informaţiilor privind etichetarea produsului vor fi listate;
- lista tuturor variaţiilor la APP, a procedurilor de
siguranţă, transfer sau reînnoire a APP care au fost aprobate în România de la
autorizare până la data depunerii cererii de reînnoire a autorizaţiei;
- lista tuturor variaţiilor aprobate în această
perioadă în UE pentru medicamentul respectiv;
- RCP-ul, prospectul şi informaţiile privind
etichetarea în limba română;
- dacă există cerinţe specifice, acestea vor fi
anunţate public.
Art. 73. - La finalizarea procedurii de reînnoire a APP, ANM informează EMEA (şeful Unităţii evaluare
post-autorizare a medicamentelor de uz uman) asupra rezultatului acesteia,
transmiţând o copie solicitantului din România, prin utilizarea formularului
prevăzut în anexa nr. III.
Art. 74. - EMEA va continua să
informeze comitetul său ştiinţific CHMP despre finalizarea procedurii de
reînnoire a APP care a determinat dezacordul cu decizia CE sau modificări ale
deciziei CE şi, dacă este cazul, EMEA va informa ANM despre concluzia CHMP cu
privire la această situaţie (în special în cazul dezacordului cu decizia CE).
Art. 75. - In cazul unui dezacord cu decizia CE sau în
cazul modificării deciziei CE, ANM informează, de asemenea, şi celelalte
AC-nCADREAC interesate.
CAPITOLUL VIII
Includerea retrospectivă în sistemul comun simplificat nCADREAC a medicamentelor autorizate prin procedură centralizată
Art. 76. - Momentul practic cel mai propice pentru
iniţierea procedurii este momentul reînnoirii autorizaţiei de punere pe piaţă a
medicamentului.
Art. 77. - ANM evaluează
stadiul armonizării medicamentului respectiv şi identifică toate variaţiile
care sunt necesare pentru obţinerea armonizării, aşa cum este descrisă în cap. IV.
Art. 78. - DAPP în UE notifică EMEA privind intenţia de
a include retrospectiv produsul respectiv în sistemul comun simplificat şi
declară faptul că EMEA şi CE pot să pună la dispoziţie ANM orice informaţie
referitoare la medicamentul respectiv, aşa cum este descris în cap. IV, utilizând formularul prevăzut în anexa
nr. II.
Art. 79. - EMEA trimite la ANM
rezumatul tuturor variaţiilor acceptate referitoare la medicamentul respectiv.
Art. 80. - DAPP din România informează ANM privind
intenţia de a include retrospectiv medicamentul în sistemul comun simplificat
nCADREAC şi stadiul de armonizare a medicamentului, depune cerere pentru toate
variaţiile necesare, utilizând procedurile de variaţie descrise în cap. V şi depune toate documentele solicitate
prin prezenta procedură, atât pentru autorizarea de punere pe piaţă, cât şi
pentru variaţii şi, de asemenea, documentele finale de aprobare emise care nu
au fost depuse în cadrul procedurii naţionale de autorizare.
Art. 81. - Trebuie să fie depuse cel puţin următoarele
documente:
- copia acordului privind schimbul de informaţii
dintre EMEA, CE şi ANM;
- declaraţia DAPP din România
că va menţine medicamentul respectiv armonizat în România cu cel existent în UE
şi, în cazul în care APP va fi suspendată sau retrasă în UE, ANM va fi anunţată
imediat, conform cerinţelor prezentei proceduri.
Art. 82. - Dacă după procesarea tuturor variaţiilor
depuse ANM este de acord cu faptul că medicamentul respectiv este armonizat cu
medicamentul existent în UE, informează EMEA utilizând formularul prevăzut în
anexa nr. III despre faptul că produsul respectiv poate fi inclus în sistemul
comun simplificat nCADREAC; copia acestui raport este trimisă solicitantului
din România, iar în cazurile specifice menţionate în prezenta procedură, copia
este trimisă, de asemenea, şi la alte AC -nCADREAC interesate.
Art. 83. - EMEA include medicamentul în baza sa de date.
ANEXA Nr. II
Textul cu litere italice trebuie înlocuit cu date
specifice depunerilor individuale.
Denumirea medicamentului:
Numărul/numerele autorizaţiei/autorizaţiilor de punere
pe piaţă din UE:
Aprobare pentru schimbul de informaţii între EMEA, Comisia Europeană şi ANM
Deţinătorul auorizaţiei de punere pe piaţă din UE notifică Agenţia Europeană a Medicamentului - EMEA, 7 Westferry
Circus, Canary Wharf, London E14, Marea Britanie, şi Comisia Europeană,
Directoratul General Intreprinderi şi Industrie, Directoratul F - Bunuri de
consum, F2 - Produse farmaceutice, Rue de la Loi 200, B-1049 Brusseis, Belgia,
în legătură cu depunerea unei cereri de autorizare de punere pe piaţă a
următorului medicament la ANM:
denumirea medicamentului,
forma farmaceutică, concentraţia, mărimea ambalajului/ambalajelor (diferenţele
de denumire comercială, dacă este cazul), deţinătorul propus al autorizaţiei de
punere pe piaţă în România
Deţinătorul autorizaţiei de punere pe piaţă în UE este de acord ca EMEA şi CE să pună la
dispoziţie ANM orice informaţie referitoare la calitatea, siguranţa şi
eficacitatea medicamentului menţionat mai sus. Conţinutul acestor informaţii nu
va trebui să-l depăşească pe cel pus la dispoziţie statelor membre ale UE de
către EMEA sau CE.
Informaţiile vor fi folosite de ANM în conformitate cu
legislaţia în vigoare şi cu regulamentele privind autorizarea de punere pe
piaţă şi siguranţa utilizării medicamentelor în România.
Această declaraţie este întocmită la data de mai jos şi
rămâne valabilă pe perioada în care medicamentul este autorizat în Uniunea
Europeană şi, respectiv, în România. Copia acestei declaraţii este transmisă la
ANM.
Data Semnătura deţinătorului autorizaţiei de punere pe piaţă
...........................
............................................
(Numele şi prenumele, adresa)
ANEXA Nr. III
Textul cu litere italice trebuie înlocuit cu date
specifice depunerilor individuale.
Raport privind recunoaşterea autorizaţiei de punere
pe piaţă acordate/aprobării variaţiei/includerii retrospective de către ANM a
medicamentului autorizat în UE prin procedura centralizată
Denumirea medicamentului în UE, forma/formele
farmaceutică/farmaceutice, concentraţia/concentraţiile relevantă/relevante
pentru acest raport:
DCI sau denumirea comună a substanţei/substanţelor
active: Numărul/numerele APP comunitare a/ale medicamentului: Numele DAPP în UE:
|_| Raport privind
acceptarea APP*) centralizată/reînnoirea APP
|_| Raport privind dezacordul cu Decizia Comisiei
asupra APP**)
|_|Raport privind refuzul
variaţiei sau al Deciziei Comisiei asupra variaţiei ori modificări ale datelor
raportate anterior către EMEA **)
|_| Raport privind
includerea retrospectivă a medicamentului în sistemul simplificat nCADREAC
|_| Raport privind
siguranţa acţiunii/deficienţele medicamentului**)
|_| Solicitare către
EMEA**)
_____________________________________________________________________________________________________________
*) Denumirea medicamentului în România:
Numărul/numerele autorizaţiei/autorizaţiilor naţionale
de punere pe piaţă:
Data emiterii deciziei naţionale de autorizare de
punere pe piaţă:
Numele DAPP în România:
Formele farmaceutice, concentraţiile, mărimea/mărimile
de ambalaj autorizată/autorizate în România:
Modificările RCP, ale prospectului (specificând
diferenţele, cu excepţia diferenţelor privind denumirea medicamentului, DAPP,
numărul APP naţionale)**):
Modificările informaţiilor privind etichetarea
(specificând diferenţele, cu excepţia diferenţelor privind denumirea
medicamentului, DAPP, numărul APP naţionale)**):
**) Note explicative:
______________________________________________________________________________________________________________
Anexe:
Data
.........................................................
............................
(Numele şi semnătura
persoanei responsabile din ANM)
ANEXA Nr. IV
TABEL CU CERINŢELE ANM
Informaţiile conţinute în tabel sunt valabile la
momentul intrării în vigoare a prezentei proceduri. ANM va actualiza, dacă este
cazul, datele conţinute în tabel.
Ţara
|
Momentul
depunerii
cererii
|
Timpul
estimat
pentru
finalizarea
procedurii
|
Limba în care
este prezentat dosarul
|
Numărul
de copii
care
trebuie
depuse
|
Depunerea electronică a dosarului
|
Necesarul de mostre de produs
|
Necesitatea
reprezentanţei
locale
|
Tarife
|
România
|
După emiterea deciziei Comisiei
|
3 luni pentru emiterea APP; două luni
pentru aprobarea variaţiei, de la data la care documentaţia este completă
|
Engleză, română
Informaţiile
privind
etichetarea
pot fi în
limba
română,
engleză
sau
franceză
|
o copie
|
Depunerea modulelor 4 şi 5 este posibilă
în formatul Word, pdf, rtf, jpg. şi tiff, pe CD-ROM, împreună cu lista
detaliată a conţinutului modulelor 4 şi 5 pe suport hârtie
RCP şi prospect (versiunea finală
aprobată) în limba română, pe dischetă 3,5 inch floppy/ CD-ROM, în Word
pentru Windows
|
Fără mostre de produs la depunerea
cererii; dacă este cazul, ANM poate solicita o mostră de produs în timpul
desfăşurării procedurii.
|
Da
|
APP:
Substanţă activă nouă/obţinută prin
biotehnologie/ produs biologic: 2.105 euro
Variaţii:
- tip IA: 210 euro
- tip IB: 330 euro -tip II: 460 euro
Transferul APP: 300 euro
|
ANEXA Nr. V
ACRONIME
ANM - Agenţia Naţională a Medicamentului
nCADREAC - noul Acord de colaborare între
autorităţile competente din ţările central si est europene (nCADREAC)
UE - Uniunea Europeană
CE - Comisia Europeană
CHMP - Comitetul pentru Medicamente de Uz
Uman
EMEA - Agenţia Europeană a Medicamentului
RCP - rezumatul caracteristicilor
produsului
SM - state membre
APP -
autorizaţia de punere pe piaţă
PAC - procedura de autorizare
centralizată
APP PAC - autorizaţia de punere pe piaţă pentru
un medicament autorizat prin procedura de autorizare centralizată
DAPP - deţinătorul
autorizaţiei de punere pe piaţă
RPAS - raportul periodic actualizat privind
siguranţa produsului
RBPF - Reguli de bună practică de
fabricaţie
RBPSC - Reguli de bună
practică în studiul clinic
RBPL - Reguli de bună practică de laborator
SM-UE - state membre ale Uniunii Europene
RUS - restricţie urgentă de siguranţă
DCI - denumirea
comună internaţională
AC - autoritate competentă
AC-nCADREAC - autoritatea competentă din ţara semnatară a
nCADREAC.