ORDIN Nr. 397
din 19 mai 2009
pentru aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor
finantate în cadrul Programului pentru Reteaua de dezvoltare urbana URBACT II
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 354 din 27 mai 2009
Având în vedere prevederile art. 13 din Regulamentul
(CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie
2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999 şi prevederile art. 48-53 din Regulamentul
Comisiei nr. 1.828/2006 stabilind regulile pentru implementarea Regulamentului Consiliului
(CE) nr. 1.083/2006, în care se stabilesc prevederile generale cu privire la
Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de
Coeziune şi pentru implementarea Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al
Parlamentului European şi al Consiliului pentru Fondul European de Dezvoltare
Regională,
având în vedere art. 11 alin. (1) lit. i) din Hotărârea
Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009, cu modificările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei emite următorul ordin:
Art. 1. - Prin prezentul ordin se reglementează
categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor
finanţate în cadrul Programului pentru Reţeaua de dezvoltare urbană URBACT II,
denumit în continuare Programul.
Art. 2. -In sensul prezentului ordin, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) declaraţia de interes - documentul elaborat
de partenerul lider în vederea participării la faza de dezvoltare, respectiv la
prima fază a unui proiect URBACT II;
b) aplicaţia finală - documentul elaborat de
partenerul lider în vederea participării la faza de implementare, respectiv la
cea de a doua fază a unui proiect URBACT II;
c) alocaţia zilnică - suma de bani, pe care un
expert tematic îi încasează pentru a-şi acoperi costurile de transport local,
cazare şi masă, în vederea îndeplinirii misiunii, aşa cum este stabilit în
Program;
d) grup local de sprijin - grup format din
factorii de decizie care pot influenţa valorificarea rezultatelor proiectului
URBACT II la nivel local. Fiecare partener din cadrul Programului trebuie să
îşi alcătuiască un grup local de sprijin pentru a realiza un plan local de
acţiune.
Art. 3. - (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli
considerate eligibile în cadrul proiectelor URBACT II se vor respecta
reglementările prevăzute în legislaţia naţională şi comunitară în vigoare.
(2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial
prin alte instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale nu
reprezintă cheltuieli eligibile.
Art. 4. - Sunt considerate eligibile numai acele
cheltuieli care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile
legislaţiei naţionale, sau de alte documente contabile cu valoare probantă,
echivalente facturilor, pe baza cărora cheltuielile să fie înregistrate în
contabilitatea beneficiarului, certificate şi identificate.
Art. 5. - Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie:
a) să fie în conformitate cu prevederile contractului
de finanţare, cu declaraţia de interes şi cu aplicaţia finală;
b) să fie necesare implementării proiectelor;
c) să fie raţionale;
d) să fie direct legate de proiectul finanţat;
e) să fie plătite, certificate şi declarate de către
beneficiar în perioada de implementare a proiectului.
Art. 6. - Pentru proiectele care se vor derula în
cadrul Programului sunt considerate cheltuieli eligibile acelea ocazionate de
următoarele activităţi: elaborarea de planuri locale de acţiune, studii, pagini
de internet, broşuri şi publicaţii, organizarea de seminarii şi conferinţe,
care să stea la baza creării şi consolidării unor parteneriate viabile,
concretizate în proiecte ce ar putea fi finanţate ulterior prin alte programe
naţionale.
Art. 7. - (1) Pentru faza de dezvoltare a proiectelor,
cheltuielile prevăzute la art. 5 efectuate în cadrul proiectelor sunt
considerate eligibile de la data aprobării declaraţiei de interes de către
Comitetul de monitorizare URBACT II.
(2) Pentru faza de implementare a proiectelor,
cheltuielile prevăzute la art. 5 efectuate în cadrul proiectelor sunt
considerate eligibile de la:
a) data aprobării aplicaţiei finale de către Comitetul
de monitorizare URBACT II;
b) data transmiterii oficiale a aplicaţiei finale către
Secretariatul tehnic comun al Programului, spre aprobare.
(3) In aplicaţia finală, partenerul lider de proiect
optează pentru una dintre cele două variante detaliate la alin. (2), conform
cap. 6b art. 5 alin. (1) din documentul tehnic de lucru al Programului, aprobat
de Comitetul de monitorizare URBACT II.
Art. 8. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
privind coordonarea proiectului. Acestea cuprind cheltuielile administrative
strict legate de managementul general al proiectului, cheltuielile cu onorarii
pentru servicii juridice, precum şi comisioanele legale, comisioanele pentru
garanţii bancare şi asigurările medicale de călătorie.
(2) Cheltuielile privind coordonarea proiectului nu
trebuie să depăşească 5% din valoarea totală eligibilă a proiectului şi trebuie
explicate în detaliu.
(3) In categoria cheltuielilor administrative sunt
incluse costurile pentru: chiria locaţiei unde se desfăşoară activităţile
proiectului, asigurarea utilităţilor (apă curentă, canalizare, salubritate,
energie electrică şi termică, gaze naturale), consumabile şi birotică,
multiplicare şi fotocopiere, servicii poştale şi de curierat, telefon, fax,
internet, mobilier de birou, servicii pentru întreţinerea echipamentelor IT,
precum şi alte cheltuieli absolut necesare pentru implementarea proiectului.
(4) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile
administrative trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să nu depăşească 25% din valoarea totală eligibilă
a cheltuielilor de personal de la nivelul proiectului;
b) să respecte, pe toată durata de implementare a
proiectului, metoda de calcul folosită pentru calculul pro rata, care
trebuie să fie justificată, rezonabilă şi echitabilă şi să rămână neschimbată
pe întreaga perioadă de implementare. Această metodă va fi transmisă
autorităţii naţionale în termen de 30 de zile de la semnarea contractului de
cofinanţare;
c) calculul cheltuielilor generale de administraţie
trebuie să fie bine justificat, bazat pe documente şi revizuit periodic;
d) ratele costurilor utilizate trebuie să se bazeze pe
cheltuieli deja efectuate, care să se reflecte atât în calculul costurilor, cât
şi în contabilitate. Acestea trebuie să fie verificabile;
e) să nu fi fost deja incluse şi în alte costuri sau
linii bugetare ale proiectului.
Art. 9. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, aşa cum sunt descrise în declaraţia de interes/aplicaţia finală,
inclusiv contribuţiile aferente acestora aflate în sarcina angajatorului
conform prevederilor legale.
(2) Sunt eligibile doar cheltuielile de personal
aferente persoanelor angajate pentru implementarea proiectului, cu contract
individual de muncă, contract individual de muncă cu timp parţial sau act
administrativ de numire în funcţia publică, pe durată nedeterminată sau
determinată, cu fracţiune de normă sau cu normă întreagă de lucru. Plafoanele
salariilor angajaţilor în proiect nu trebuie să depăşească nivelul practicat de
persoana juridică respectivă, pentru funcţii similare.
(3) Personalul angajat pentru implementarea
proiectului trebuie să fie format din angajaţi ai partenerului lider sau
partenerilor din proiect, prezentaţi oficial în declaraţia de interes şi
aplicaţia finală.
(4) Cheltuielile de personal includ salariul
tarifar/salariul de bază şi sporurile permanente prevăzute în contractele
individuale de muncă/contractul colectiv de muncă, în actele adiţionale
aferente valabile pe toată durata de implementare a proiectului şi/sau în actul
administrativ de numire în funcţia publică sau în actul de modificare a actului
administrativ de numire în funcţia publică.
(5) Salariul tarifar/de bază, plata sporurilor
permanente şi a contribuţiilor menţionate la alin. (1) vor fi plătite pentru
timpul efectiv lucrat şi vor fi susţinute de fişele de post, fişele de pontaj
pentru timpul efectiv lucrat, state de salarii, ordine de plată, extrase de
cont, declaraţia salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului şi
alte documente justificative, după caz.
(6) Calculul valorii unei ore de muncă va fi făcut
luându-se în considerare cheltuielile de personal eligibile pentru întreaga
perioadă de raportare.
(7) Timpul de muncă alocat proiectului nu poate depăşi
durata normală de lucru, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare.
(8) Este eligibilă decontarea salariului tarifar/de
bază, cu respectarea normelor aferente fiecărui tip de personal, şi a
sporurilor permanente, avându-se în vedere prevederile contractului individual
de muncă, contractului colectiv de muncă aplicabil şi/sau legislaţiei în
vigoare.
(9) Nu se va lua în calcul contravaloarea orelor
suplimentare sau a oricărui tip de concediu.
(10) Nu constituie cheltuială eligibilă salariile
aleşilor locali.
(11) Sunt eligibile cheltuielile cu salariile funcţionarilor
publici încadraţi în unităţile dedicate implementării proiectelor, cu
respectarea prevederilor legale privind incompatibilitatea.
Art. 10. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru organizarea evenimentelor, precum: întâlniri bilaterale şi
multilaterale, seminarii, ateliere de lucru, conferinţe, care au legătură
directă cu implementarea proiectului şi sunt cuprinse în cadrul activităţilor
proiectului.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile privind
organizarea de evenimente sunt următoarele: închirierea locaţiei, a
echipamentelor necesare (microfoane, căşti, flipchart, retroproiector, laptop,
echipament de traducere etc), dacă acestea nu sunt deja incluse în preţul de
închiriere a sălii, materiale-suport şi informative care sunt distribuite în
cadrul evenimentului, plata traducătorilor-interpreţi, cheltuieli de protocol,
în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(3) In detalierea bugetului trebuie să se specifice
clar, pentru fiecare tip de eveniment în parte, scopul, grupul-ţintă, locaţia,
durata, numărul de participanţi şi limbile în care traducerea este asigurată.
(4) Achiziţionarea oricăruia dintre bunurile şi
serviciile mai sus menţionate se va face în conformitate cu legislaţia
naţională în vigoare în domeniul achiziţiilor publice.
Art. 11. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru transport şi cazare numai pentru personalul angajat în proiect şi pentru
experţii cu atribuţii în implementarea proiectului, care efectuează deplasări
pentru participarea la întâlniri, seminarii, conferinţe ce au loc pe teritoriul
Programului. Cheltuielile de transport şi cazare efectuate pentru deplasări în
afara ariei Programului pot fi eligibile dacă sunt menţionate explicit şi
justificate în declaraţia de interes şi aplicaţia finală şi dacă sunt
ocazionate de întâlniri cu parteneri în proiect localizaţi în afara
teritoriului Programului.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
transport şi cazare includ următoarele costuri: de transport, de cazare şi
diurne.
(3) Pentru asigurarea transportului şi cazării trebuie
să se aleagă varianta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, cu
respectarea prevederilor din legislaţia naţională.
(4) Pentru deplasarea în ţară, sunt eligibile
cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care
face parte din echipa de proiect, după cum urmează:
a) pentru personalul care lucrează în autorităţile şi
instituţiile publice, precum şi în unităţile aflate în subordinea, coordonarea
sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi
plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice;
b) pentru personalul care lucrează în cadrul altor
persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioară, cheltuielile
vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii. Valoarea diurnei
nu trebuie să depăşească cuantumul obţinut prin înmulţirea cu 2,5 a cuantumului
diurnei aplicabile angajaţilor autorităţilor şi instituţiilor publice.
(5) Pentru deplasarea în străinătate, sunt eligibile
cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care
face parte din echipa de proiect, după cum urmează:
a) pentru personalul care lucrează în autorităţile şi
instituţiile publice, precum şi în unităţile aflate în subordinea, coordonarea
sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi
plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice;
b) pentru personalul care lucrează în cadrul altor
persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioară, cheltuielile
pentru transport vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii,
iar cele pentru cazare şi diurnă vor respecta plafoanele impuse de legislaţia
naţională aplicabilă instituţiilor publice.
(6) Sunt eligibile cheltuielile de cazare, transport
şi diurnă pentru experţii din cadrul proiectului, cu excepţia experţilor
tematici, plătiţi direct din Program.
(7) Cheltuielile de cazare şi diurnă ale experţilor
tematici se vor limita la cuantumurile prevăzute de alocaţia zilnică, stabilite
în Program.
(8) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) nu trebuie să
mai fie incluse în altă linie bugetară.
Art. 12. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
privind comunicarea şi diseminarea informaţiilor privitoare la rezultatele
proiectului. In detalierea bugetului trebuie specificate natura activităţilor
de promovare şi instrumentele de comunicare şi diseminare, aflate în legătură
directă cu activităţile proiectului.
(2) Pentru fiecare activitate de comunicare şi
diseminare trebuie specificate grupul-ţintă, mijloacele, rezultatele aşteptate,
materialele ce se pun la dispoziţie în cadrul activităţii.
(3) Pentru fiecare publicaţie trebuie să se specifice
scopul, grupul-ţintă, numărul de copii, limbile utilizate. De asemenea, trebuie
specificat costul fiecărui document, inclusiv costurile pentru editare,
traducere, tipărire, transmitere a exemplarelor către grupul-ţintă, precum şi
alte informaţii justificative, după caz.
(4) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) trebuie să
respecte prevederile din Manualul de identitate vizuală al Programului, din
Contractul de finanţare încheiat între partenerul lider şi Autoritatea de
management al Programului, precum şi din Acordul de parteneriat încheiat între
partenerul lider şi ceilalţi parteneri în proiect.
Art. 13. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru expertiză externă, în următoarele condiţii cumulative:
a) dacă aportul experţilor externi, prevăzuţi în
declaraţia de interes sau în aplicaţia finală, este justificat şi absolut
necesar implementării proiectului;
b) dacă există un contract sau acord, în conformitate
cu legislaţia naţională în vigoare, însoţit de documente pe baza cărora se pot
efectua plăţi.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
expertiza externă includ costuri pentru experţi externi sau lectori implicaţi
în întâlnirile bilaterale, multilaterale şi seminariile organizate în cadrul
proiectului, elaborarea, tipărirea şi expunerea de materiale promoţionale,
organizarea externă a evenimentelor, dacă organizarea evenimentului este
subcontractată unui furnizor de servicii extern, studii şi sondaje de opinie.
(3) Nu sunt eligibile costurile pentru expertiza
externă adusă ca aport de instituţiile partenere în proiect, precum şi de
persoanele care fac parte din echipa de proiect.
(4) Nu sunt eligibile costurile aferente experţilor
tematici.
Art. 14. - Sunt considerate eligibile, în mod
excepţional, cheltuielile privind achiziţionarea echipamentelor IT, numai cu
respectarea următoarelor condiţii:
a) să fie noi;
b) să fie absolut necesare şi folosite exclusiv
pentru implementarea proiectului;
c) să fie menţionate în declaraţia de interes şi
aplicaţia finală.
Art. 15. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
privind grupurile locale de sprijin URBACT II, referitoare la constituirea şi
funcţionarea acestora la nivelul fiecărui beneficiar, precum:
a) organizarea de întâlniri şi seminarii;
b) organizarea de sesiuni de instruire legate de
consolidarea capacităţii grupului local de sprijin URBACT II.
(2) Costurile privind grupurile locale de sprijin
URBACT II trebuie prevăzute la o linie bugetară separată, cu o alocare
financiară minimă de 70.000 euro, pentru o reţea tematică.
Art. 16. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
efectuate de autorităţile de management ale programelor operaţionale sectoriale
şi ale Programului operaţional regional din România, care au calitatea de
parteneri asociaţi în proiecte URBACT II. Acestea sunt legate de participarea
autorităţilor de management la activităţile proiectului şi, în special, la
întâlnirile importante desfăşurate de-a lungul perioadei de implementare şi
acoperă costurile pentru transport, cazare şi diurnă.
(2) Costurile privind autorităţile de management
trebuie prevăzute într-o linie bugetară separată, cu o alocare financiară
minimă de 40.000 euro pentru fiecare reţea tematică.
Art. 17. - (1) Taxa pe valoarea adăugată este
considerată eligibilă dacă sunt îndeplinite, simultan, următoarele condiţii:
a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace
prevăzute de legislaţia naţională;
b) este identificată clar în propunerea de proiect;
c) este aferentă unor cheltuieli considerate eligibile.
(2) Nu este eligibilă taxa pe valoarea adăugată
aferentă costurilor generale de administraţie calculate pe baza unei pro
rata pentru acei beneficiari care desfăşoară operaţiuni cu/şi fără drept de
deducere.
Art. 18. - Sunt considerate eligibile cheltuielile
financiare care privesc: comisioanele pentru tranzacţiile financiare
transnaţionale, dar nu şi dobânda, comisioanele bancare ocazionate de
deschiderea şi administrarea conturilor necesare pe perioada implementării
proiectelor.
Art. 19. - Nu sunt eligibile următoarele cheltuieli:
a) contribuţia în natură;
b) amenzile, penalităţile financiare şi cheltuielile
legate de dispute legale;
c) amortizarea echipamentelor.
Art. 20. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga