ORDIN Nr
ORDIN
Nr. 39 din 20 ianuarie 2004
privind asigurarea continuitatii asistentei medicale primare prin centrele de
permanenta
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 61 din 23 ianuarie 2004

Avand in vedere prevederile art. 11 din Contractul-cadru privind conditiile
acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de
sanatate, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.485/2003,
vazand Referatul de aprobare al Directiei generale asistenta medicala nr.
OB.411/2004,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Continuitatea asistentei medicale primare este asigurata de:
a) medicii de familie asociati din mai multe localitati in centre de
permanenta care vor functiona in regim de camera de garda in conformitate cu
reglementarile legale in vigoare, rezolvand situatiile de urgenta si acordand,
dupa caz si cu precadere solicitantilor din teritoriul arondat, serviciile
medicale cuprinse in pachetul de servicii medicale de baza prevazut in Normele
metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile acordarii
asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate;
b) medicii de familie care domiciliaza in localitatea respectiva in zonele
in care nu exista posibilitatea asocierii medicilor in vederea organizarii unui
centru de permanenta - localitati izolate, greu accesibile, cu numar mic de
locuitori si cu numar redus de medici.
Art. 2
Centrele de permanenta sunt unitati sanitare fara personalitate juridica,
care functioneaza in afara programului normal de lucru al cabinetelor medicale
individuale (medici de familie) si care asigura continuitatea asistentei
medicale primare.
Art. 3
(1) Centrele de permanenta se organizeaza in zone izolate sau greu
accesibile, in localitatea cea mai dezvoltata din punct de vedere economic,
preferandu-se apropierea unei substatii a serviciului judetean de ambulanta, si
care dispune de drumuri de acces catre toate localitatile arondate si catre
localitati in care functioneaza unitati sanitare cu paturi care pot asigura
rezolvarea in mod continuu a urgentelor medico-chirurgicale.
(2) Centrele de permanenta nu se organizeaza in localitatile in care
functioneaza unitati sanitare care dispun de structuri de primiri urgente
(unitati sau compartimente de primiri urgente, camere de garda), cu exceptia
localitatilor in care functioneaza spitale de specialitate, ale caror camere de
garda nu pot asigura consultatii de medicina generala.
Art. 4
Zonele in care se infiinteaza centre de permanenta sunt stabilite de
directiile de sanatate publica judetene, cu acordul caselor judetene de
asigurari de sanatate si cu consultarea consiliilor locale.
Art. 5
(1) Atributiile directiilor de sanatate publica judetene privind
functionarea centrelor de permanenta sunt urmatoarele:
a) arondarea teritoriala a localitatilor la centrele de permanenta;
b) asigurarea dotarii truselor de urgenta cu medicamente si materiale
sanitare;
c) instruirea personalului medico-sanitar cu privire la acordarea asistentei
medicale de urgenta;
d) controlul organizarii si desfasurarii activitatii.
(2) Costurile medicamentelor si materialelor sanitare necesare pentru
trusele de urgenta ale centrelor de permanenta se suporta din fondurile alocate
Subprogramului nr. 2.10 "Reabilitarea serviciilor de urgenta
prespitaliceasca" din cadrul Programului national de sanatate nr. 2
"Prevenirea si controlul bolilor netransmisibile".
Art. 6
(1) Personalul mediu sanitar necesar pentru activitatea centrelor de
permanenta este asigurat de medicii de familie asociati, conform unui grafic
stabilit de comun acord.
(2) Activitatea cadrelor medii sanitare prevazute la alin. (1) se plateste
de catre medicul de familie, cu tariful orar stabilit in functie de salariul
negociat pentru orele efectiv prestate in afara programului de lucru stabilit.
Art. 7
(1) Centrele de permanenta vor functiona cu un numar minim de 5 medici de
familie care isi desfasoara activitatea in cabinetele medicale din teritoriul
arondat centrului respectiv.
(2) Directiile de sanatate publica numesc pentru fiecare centru de
permanenta un medic coordonator dintre medicii de familie asociati.
Art. 8
Programul de functionare al centrelor de permanenta se stabileste intre
orele 20,00 - 8,00 in zile lucratoare si intre orele 8,00 - 8,00 in zilele de
sambata, duminica si sarbatori legale.
Art. 9
Medicii de familie asociati in centre de permanenta au obligatia de a afisa
la cabinetul medical individual in care isi desfasoara activitatea in timpul
programului de lucru urmatoarele date:
a) centrul de permanenta care asigura rezolvarea situatiilor de urgenta in
afara programului de activitate;
b) numarul de telefon al centrului de permanenta;
c) programul fiecaruia dintre medicii asociati;
d) numarul de telefon al serviciului medical de urgenta prespitaliceasca.
Art. 10
(1) In situatia in care nu exista spatiu disponibil pentru organizarea unui
centru de permanenta independent, rezolvarea situatiilor de urgenta in afara programului
de activitate poate fi asigurata prin rotatie de catre medicii de familie
asociati in acest scop, la sediul fiecarui cabinet medical individual.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) fiecare medic de familie are
obligatia de a afisa la cabinetul medical individual programarea si locul unde
se asigura rezolvarea situatiilor de urgenta, numele medicului, numarul de
telefon al cabinetului medical individual programat, precum si numarul de
telefon la care poate fi apelat serviciul medical de urgenta prespitaliceasca.
Art. 11
Prezentul ordin intra in vigoare la 1 februarie 2004, data la care Ordinul
ministrului sanatatii si familiei nr. 151/2002 pentru aprobarea Regulamentului
privind organizarea si functionarea centrelor de permanenta in asistenta
medicala primara, precum si orice alte dispozitii contrare isi inceteaza
aplicabilitatea.
Art. 12
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan