ORDIN Nr. 3765
din 30 aprilie 2009
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr.
5.166/2008 privind aprobarea metodologiei de organizare si desfasurare si a
Calendarului admiterii în învatamantul liceal si profesional de stat pentru
anul scolar 2009-2010
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 326 din 15 mai 2009
Având în vedere prevederile Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării emite prezentul ordin.
Art. I. - Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr.
5.166/2008 privind aprobarea metodologiei de organizare şi desfăşurare şi a
Calendarului admiterii în învăţământul liceal şi profesional de stat pentru
anul şcolar 2009-2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676 din 1 octombrie 2008, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. In anexa nr. I, la articolul 6, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) In cazul filierei tehnologice, repartizarea
candidaţilor se face pe domenii, în ordinea descrescătoare a mediilor de
admitere şi în funcţie de opţiuni. Repartizarea pe calificări profesionale se
va face în următorii ani de studiu, potrivit structurii curriculare aprobate şi
conform reglementărilor în vigoare. Unitatea de învăţământ şi inspectoratul
şcolar au obligaţia de a afişa, până la data de 1 mai a anului în care se
organizează admiterea oferta de şcolarizare/oferta de formare profesională
concretizată în profiluri, domenii şi calificări profesionale."
2. In anexa nr. I, la
articolul 56, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Candidaţii cu cerinţe educative speciale, care nu
au susţinut tezele cu subiect unic, pot fi repartizaţi numai pe locurile alocate
pentru învăţământul special. Repartiţia se face, în ordinea descrescătoare a
mediilor de absolvire a gimnaziului, de către comisia judeţeană/a municipiului
Bucureşti de admitere, în perioada 21-23 iulie 2009. In repartizarea acestor
candidaţi se va ţine cont de certificatele de expertiză şi orientare şcolară şi
profesională eliberate de comisia pentru protecţia drepturilor copilului."
3. In anexa nr. 1, la
articolul 60, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4)
şi (5), cu următorul cuprins:
„(4) Pentru absolvenţii clasei a VIII-a care au repetat
ultima clasă de gimnaziu, ca şi pentru cei care au studiat în străinătate şi,
din această cauză, nu au participat la toate tezele cu subiect unic din clasele
a VII-a şi a VIII-a, media generală obţinută la tezele cu subiect unic se
calculează din notele obţinute la tezele cu subiect unic la care absolventul a participat.
(5) Absolvenţii clasei a VIII-a care au studiat în
străinătate şi care, din această cauză, nu au participat la nicio teză cu
subiect unic vor fi înscrişi în clasa a IX-a, după recunoaşterea studiilor,
peste numărul de locuri aprobat. Procedura şi criteriile de înscriere şi
repartizare vor fi stabilite de comisia de admitere judeţeană/a municipiului
Bucureşti şi vor fi anunţate public prin afişare la sediul inspectoratului
şcolar, până la data de 1 iulie 2009. Repartizarea se va desfăşura, în şedinţă
publică, în perioada de rezolvare a situaţiilor speciale. Procedura şi
criteriile de înscriere şi repartizare, precum şi rezultatele repartizării vor
fi transmise Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, până la data de 27
iulie 2009."
4. Anexa nr. III se
completează cu Probele de aptitudini cuprinse în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. - Secretariatul
de Stat pentru Invăţământul Preuniversitar, Direcţia
generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi programe, Direcţia generală
învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, inspectoratele
şcolare judeţene şi unităţile de învăţământ duc la îndeplinire prezentul ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
Ecaterina Andronescu
ANEXA
PROBELE DE APTITUDINI
pentru admiterea în liceele vocaţionale, profil
teologic
Specializarea muzică bisericească
Probele de aptitudini pentru liceele vocaţionale,
profil teologic, specializarea muzică bisericească sunt: Muzică - probă
practică eliminatorie şi Religie - probă scrisă.
A. Muzică - probă practică
eliminatorie
Se vor evalua: auzul muzical, simţul ritmic, acurateţea
intonaţiei şi muzicalitatea.
a) Repertoriu de lucrări cu
caracter bisericesc şi laic
1. intonarea unei lucrări bisericeşti, la alegerea
candidatului, dintre următoarele: Sfinte Dumnezeule; Cu noi este Dumnezeu;
Doamne al Puterilor; Troparul Invierii; Tatăl nostru; Troparul Rusaliilor; Fie
numele Domnului binecuvântat; Binecuvântat eşti Hristoase, Dumnezeul nostru;
Colinde cu conţinut religios;
2. intonarea unui cântec
patriotic: Deşteaptă-te române, după muzica lui Anton Pann şi versurile lui Andrei Mureşanu; Limba
noastră - Al. Cristea; Ţara
Mea - D.G. Chiriac; Imnul eroilor- I. Brătianu; Pui de lei- I. Brătianu.
b) Testarea aptitudinilor muzicale
Auz muzical:
(i) verificarea auzului muzical prin reproducerea de
către candidat a unor sunete emise de un instrument
muzical;
(ii) intonarea gamei Do
major, a relativei acesteia şi a arpegiului acestora, după tonul dat de profesorul examinator.
Memorie muzicală:
- reproducerea unui fragment ritmico-melodic, dat de
profesorul examinator.
Calităţi vocale:
- verificarea ambitusului vocal (întinderea vocii) prin intonarea unei melodii din repertoriul dat,
la alegerea candidatului, transpusă pe diferite trepte din gamă.
Simţ ritmic:
(i) reproducerea de către candidat (prin bătăi din
palme sau cu un creion) a unui fragment ritmic, dat de către comisie;
(ii) reproducerea de către candidat a unui fragment
ritmico-melodic prin intonarea unei melodii din repertoriul dat, la
alegerea candidatului, în tempouri diferite, la indicaţia comisiei. notă: La
proba de muzică nu se vor verifica noţiuni teoretice sau de solfegiu muzical.
La proba de muzică, evaluarea candidaţilor se face prin
calificativ admis/respins şi nu se admit contestaţii.
Candidaţii care au absentat la cel puţin una dintre
probele de aptitudini se consideră neprezentaţi.
B. Religie - probă
scrisă
Subiectele pentru proba scrisă se elaborează din
programa şcolară de religie, clasele a VII-a - a VIII-a şi se apreciază cu note
de la 1 la 10. Proba se desfăşoară şi se evaluează conform metodologiei
corespunzătoare profilului teologic, seminarii
teologice liceale ortodoxe.
PROBELE DE APTITUDINI
pentru admiterea în liceele vocaţionale, profil
pedagogic
Specializarea învăţători-educatoare
1. Proba de aptitudini muzicale
Va consta în verificarea aptitudinilor interpretative
şi a auzului muzical prin:
a) intonarea unui cântec dintr-un repertoriu de 5
cântece învăţate în clasele I-VIII;
b) reproducerea unor scurte motive ritmico-melodice
(2-4 măsuri), desprinse din cântece pentru copii.
2. Proba de aptitudini fizice
Va consta în verificarea aptitudinilor fizice prin:
a) reproducerea după model a 2-3 exerciţii de influenţare
selectivă a aparatului locomotor;
b) 3-4 elemente de gimnastică acrobatică din programul
claselor a V-a - a VI-a, executate izolat;
c) alergare 600 m - fără
cerinţă de timp (implică un efort moderat).
Aptitudinile investigate sunt:
• memorie motrică şi coordonare;
• starea funcţională a coloanei vertebrale;
• funcţie normală a sistemului cardio-respirator.
3. Proba de aptitudini artistice
Va consta în realizarea unei
naturi statice cu două sau trei obiecte, cu o temă plastică propusă de comisie.
Aptitudinile investigate sunt:
• receptarea culorilor, a proporţiilor dintre obiecte;
• încadrarea echilibrată a formelor plastice într-un
spaţiu.
4.Interviu
Va consta în:
a) recitarea a 2-3 strofe dintr-o poezie (la alegere);
b) lectură la prima vedere;
c) participare la o conversaţie cu comisia pe o temă
dată de aceasta (se verifică, prin dialog, capacitatea de a aduce argumente, de
a fi persuasiv şi receptiv în relaţia cu partenerul de discuţie).
Aptitudini investigate:
• capacitatea de a comunica;
• dicţia. notă:
1. Rezultatul fiecărei probe se apreciază cu
„admis" sau „respins".
2. Respingerea la o probă atrage obţinerea
calificativului „respins" la probele de
aptitudini.
3. Nu se admit contestaţii la probele de aptitudini.
4. Comisia pentru fiecare probă de aptitudini este
alcătuită din 2 profesori de specialitate, un profesor de gimnaziu şi unul de
liceu.
5. Preşedintele comisiei este directorul unităţii
şcolare.