ORDIN Nr. 3663
din 15 decembrie 2008
pentru aprobarea infiintarii
Unitatii de implementare a ajutorului de stat individual in baza Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de stat
individual avand ca obiectiv dezvoltarea regionala
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 13 din 8 ianuarie 2009
Luând în considerare Nota nr. 328.632 din 30 septembrie
2008, prin care a fost aprobată propunerea ca Unitatea de implementare a
ajutorului de stat individual în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
109/2008, să fie desemnată la nivelul Direcţiei generale de administrare a
marilor contribuabili din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
având în vedere prevederile art. 4 alin. (2) pct. 71
din Hotărârea Guvernului nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările
ulterioare,
ţinând cont de dispoziţiile art. 20 alin. (2) din Legea
nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 53 alin. (1)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor
de stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională, precum şi al art.
11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se desemnează ca Unitate de implementare a
ajutorului de stat individual, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de stat individual având ca
obiectiv dezvoltarea regională, Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. 2. -Intocmirea şi
parcurgerea etapelor premergătoare plăţii ajutorului de stat se realizează de
către Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili.
Art. 3. - Verificările la faţa locului prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 se efectuează de către o echipă
mixtă, formată din reprezentanţi ai Direcţiei Generale a Finanţelor Publice
Dolj şi din reprezentanţi ai Direcţiei generale de administrare a marilor
contribuabili, potrivit procedurii prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Se deleagă calitatea de ordonator principal
de credite pentru deschiderea de credite, lichidarea şi ordonantarea
cheltuielilor legale aferente Ministerului Economiei şi Finanţelor - Acţiuni
generale, ce decurg din aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
109/2008, capitolul 80.01.01.12, titlul VII A „Alte transferuri", cod
55.01.44, domnului Victor Pătrulescu, directorul general al Direcţiei generale
ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor.
Art. 5. -In lipsa domnului Victor Pătrulescu, se
deleagă calitatea de ordonator principal de credite pentru deschiderea de
credite, lichidarea şi ordonantarea cheltuielilor legale aferente Ministerului
Economiei şi Finanţelor - Acţiuni generale, ce decurg din aplicarea Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008, capitolul 80.01.01.12, titlul VII
A,',Alte transferuri", cod 55.01.44, domnului Dan Pantea, director general
adjunct al Direcţiei generale ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri
reglementate.
Art. 6. - Direcţia generală ajutor de stat, practici
neloiale şi preţuri reglementate va asigura din partea Ministerului Economiei
şi Finanţelor corespondenţa cu Consiliul concurenţei şi cu Comisia Europeană
privind modul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008.
Art. 7. - In aplicarea art. 6 din prezentul ordin,
trimestrial sau la cerere Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili şi Direcţia Generală a Finanţelor Publice Dolj vor informa
Direcţia generală ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri reglementate cu
privire la modul de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 109/2008.
Art. 8. - Regulamentele de organizare şi funcţionare
ale Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, Direcţiei
Generale a Finanţelor Publice Dolj şi Direcţiei generale ajutor de stat,
practici neloiale şi preţuri reglementate se vor completa corespunzător cu
sarcinile şi atribuţiile ce decurg din aplicarea prezentului
ordin.
Art. 9. - Fişele posturilor persoanelor care fac parte
din Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, din echipele de
control care efectuează verificările la faţa locului, precum şi ale persoanelor
nominalizate la art. 4 şi 5 din prezentul ordin se vor actualiza în mod
corespunzător.
Art. 10. - Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Dolj, Direcţia generală
de organizare şi resurse umane din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, Direcţia generală ajutor de stat, practici neloiale şi preţuri
reglementate şi Direcţia generală resurse umane şi management din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 11. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
PROCEDURĂ
privind verificarea în amplasamentul unde se
realizează investiţia în condiţiile prevăzute prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind
acordarea de ajutor de stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională
1. Definiţii
Termenul
|
Definiţia şi/sau, dacă este cazul,
actul care defineşte termenul
|
Unitate de implementare a ajutorului de stat individual
|
Prin prezentul ordin al ministrului economiei şi finanţelor,
direcţia desemnată ca Unitate de implementare a ajutorului de stat individual
instituit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind
acordarea'de ajutor de'stat individual având ca obiectiv dezvoltarea
regională este Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili
|
Şef de serviciu
|
Persoana care ocupă funcţia de conducere a serviciului care
coordonează activitatea' de analiză şi verificare a documentaţiilor,
urmărirea respectării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
109/2008, precum şi verificarea în amplasament
|
Responsabil de dosar
|
Persoana desemnată în cadrul serviciului care se ocupă de analiza
şi verificarea documentaţiilor, de urmărirea respectării prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2008, precum şi de verificarea în amplasament
|
Ajutor de stat individual
|
Ajutor de stat regional, acordat beneficiarului pentru două
proiecte de investiţii constând în proiectul de investiţii destinat
producerii de automobile, respectiv proiectul de investiţii destinat
producerii de motoare, ca sumă nerambursabilâ, plătită în mai multe tranşe şi
care constituie o rambursare parţială a cheltuielilor eligibile realizate
efectiv de beneficiar, în termenii si condiţiile prevăzute de Ordonanţa de
urgentă a Guvernului nr. 109/2008
|
Dosar de cerere de eliberare
|
Dosarul de cerere de eliberare a sumei nerambursabile, depus de
beneficiar, care conţine şi documentele întocmite de către responsabilul de dosar
si de către persoanele responsabile care întocmesc documentele
necesare efectuării plăţii
|
Decizie
|
Documentul prin care echipa de control asigură că se respectă
condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008, în
urma verificării dbcumentelor şi a verificării în amplasamentul unde se realizează investiţia.
Acest document stă la baza operaţiunilor de decontare a tranşelor de ajutor
de stat, în cazul in care sunt respectate prevederile legale.
|
2. Descrierea procedurii
2.1. Generalităţi
(1) In baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
109/2008, Ministerul Economiei şi Finanţelor acordă ajutor de stat individual
regional pentru implementarea proiectului de investiţii destinat producerii de
automobile şi a proiectului de investiţii destinat producerii de motoare.
(2) Ajutorul de stat individual instituit prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 este acordat după ce se
analizează cererea de eliberare a tranşei de ajutor de stat, însoţită de documentele
justificative, de către Unitatea de implementare a ajutorului de stat
individual şi după ce se efectuează verificarea în amplasamentul unde'
beneficiarul a realizat investiţia.
(3) Această verificare în amplasament se realizează
ulterior depunerii de către beneficiar a cererii de eliberare a tranşei de
ajutor de stat, însoţită de documentele justificative, şi analizării acestora
de către Unitatea de implementare a ajutorului de stat individual.
(4) Verificarea în amplasament a realizării investiţiei
se efectuează în conformitate cu prevederile art. 58 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2008.
(5) In conformitate cu prevederile art. 60 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008, Unitatea de implementare a
ajutorului de stat individual verifică îndeplinirea de către Ford Motor Company
şi beneficiar a condiţiilor impuse de aceasta şi de reglementările comunitare
relevante.
2.2. Verificarea în
amplasament a stadiului fizic de realizare a investiţiei pentru care beneficiarul a depus cererea de eliberare a tranşei de ajutor de stat
(1) La termenele prevăzute de
art. 54 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008, beneficiarul, prin
persoanele autorizate conform art. 53 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2008, depune la Registratura generala a furnizorului o
cerere de eliberare a tranşei de ajutor de stat, conform anexei nr. 4 la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008. Beneficiarul va completa câte o
cerere de eliberare pentru fiecare proiect de investiţii.
(2) In cazul în care cererea de
eliberare a tranşei de ajutor de stat nu este depusă la termenele prevăzute de
art. 54 lit. c) şi d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008,
beneficiarul o va depune de îndată ce acest lucru va fi posibil; furnizorul va
derula procedura de verificare şi control, precum şi eliberarea tranşei de
ajutor de stat în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii de
eliberare a tranşei de ajutor de stat de către beneficiar.
(3) După înregistrarea cererii de eliberare a tranşei
de ajutor de stat, însoţită de documentele justificative, la Registratura
generală a Ministerului Economiei şi Finanţelor, aceasta este transmisă la
Unitatea de implementare a ajutorului de stat
individual, unde directorul general/directorul general adjunct o repartizează şefului de serviciu. Şeful de serviciu
repartizează mai departe cererea către responsabilii de dosar.
(4) La primirea cererii de eliberare a tranşei de
ajutor de stat, responsabilii de dosar întocmesc pentru beneficiar o listă de
control al fluxului documentelor, prevăzută în formularul nr. 1, care face
parte integrantă din prezenta procedură.
(5) Lista însoţeşte dosarul de cerere de eliberare pe
tot traseul acestuia, până la întocmirea deciziei de acordare totală/parţială/neacordare
a tranşei de ajutor de stat individual, prevăzuta în formularul nr. 4, care
face parte integrantă din prezenta procedură, în care se propune modul în care
se vor deconta tranşele de ajutor de stat beneficiarului.
(6) Cererea de eliberare a tranşei de ajutor de stat,
însoţită de documentele justificative, este verificată şi analizată de către
responsabilii de dosar:
a) la sediul Unităţii de implementare a ajutorului de
stat individual, în conformitate cu art. 56, prevăzut în Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2008;
b) în amplasament.
(7) In conformitate cu prevederile art. 58 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 se efectuează şi o verificare în
amplasamentul unde se realizează investiţia de către Ford Motor Company şi
beneficiar.
(8) Directorul general adjunct
al Unităţii de implementare a ajutorului de stat individual, împreună cu şeful
de serviciu care răspunde de ajutorul de stat individual instituit prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008, desemnează pe baza unui ordin
de serviciu reprezentanţii din cadrul Unităţii de implementare a ajutorului de
stat individual ce vor face parte din echipa de control care va realiza
verificarea în amplasamentul unde Ford Motor Company şi beneficiarul au
realizat investiţia şi stabilesc perioada în care se va realiza verificarea.
Ordinul de serviciu va avea anexat: formularul nr. 1 „Lista de control al
fluxului documentelor", care face parte integrantă din prezenta procedură,
formularul nr. 3 „Lista de verificare a evidenţei, urmăririi şi înregistrării
documentelor de achiziţie, contractelor de lucrări prezentate în anexa la
Formularul de decont, în evidenţa operativă şi contabilă a beneficiarului
pentru Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de
ajutor de stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională", care
face parte integrantă din prezenta procedură.
(9) Echipa de control mixtă care realizează
verificarea în amplasament se deplasează pe baza ordinelor de deplasare semnate
de directorul general/directorul general adjunct şi de directorul executiv al
Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Dolj şi va include: unul dintre
responsabilii de dosar'care au analizat documentaţia depusă de beneficiar, 2
experţi din cadrul Unităţii de implementare a ajutorului de stat individual şi
2 experţi din cadrul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Dolj. Directorul
executiv al Direcţiei Generale a'Finanţelor Publice Dolj va desemna cei 2
experţi care fac parte din cadrul echipei de control.
(10) Echipa de control întocmeşte o adresă, transmisă
prin fax şi prin poştă cu confirmare de primire către beneficiar, care se
semnează de către directorul general adjunct din cadrul Unităţii de
implementare a ajutorului de stat individual, prin care beneficiarul este înştiinţat
că se vor realiza verificări în amplasament într-o perioadă determinată, în
conformitate cu art. 58 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008.
(11) Echipa de control verifică în amplasament
realitatea şi exactitatea operaţiunilor economico-financiare legate de
cheltuielile eligibile şi existenţa activelor corporale, conform înscrierilor
contabile.'
(12) In amplasament echipa de control efectuează, în
special, o verificare a următoarelor elemente:
a) existenţa fizică a activelor corporale reprezentând
cheltuieli eligibile, în legătură cu care se solicită eliberarea tranşei de
ajutor de stat;
b) existenţa fizică a activelor corporale achiziţionate
şi pentru care s-au eliberat anterior tranşe ale ajutorului de stat;'
c) conformitatea documentelor justificative depuse împreună cu cererea de eliberare a tranşei de ajutor de
stat;
d) corelarea cheltuielilor eligibile pentru care se
solicită finanţarea cu cheltuielile cuprinse în proiectele de investiţii;
e) oricare alte informaţii şi
documente necesare pentru a se verifica respectarea prevederilor Ordonanţei de
urgentă a Guvernului nr. 109/2008.
(13) Echipa de control solicită beneficiarului să i se
pună la dispoziţie o copie după Inventarul anual al patrimoniului
întreprinderii, semnată, ştampilată şi cu menţiunea
„conform cu originalul".
(14) După verificarea în amplasament, echipa de
control întocmeşte un proces-verbal de constatare (formularul nr. 2), care se
semnează de către membrii echipei şi reprezentanţii beneficiarului, în două
exemplare, câte unui pentru fiecare parte semnatară, responsabilitatea asupra
realităţii constatărilor cuprinse în procesul-verbal de constatare aparţinând
membrilor echipei de control.
In baza verificărilor efectuate şi a procesului-verbal
de constatare, Unitatea de implementare a ajutorului de stat individual va
emite o decizie: a) de acordare, totală sau parţială, a tranşei de ajutor de
stat; b) de neacordare a tranşei de ajutor de stat; sau c) de recuperare totală
sau parţială a tranşelor de ajutor de stat acordate pentru unul sau mai mulţi
ani investiţionali anteriori, precum şi a dobânzilor aferente, calculate în
condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile
naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 137/2007. Decizia se semnează de către echipa de control, se
verifică de către şeful de serviciu, se avizează de către directorul general
adjunct, apoi se transmite spre aprobare directorului general.
(15) Decizia emisă de Unitatea de implementare a
ajutorului de stat individual în baza art. 61 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 109/2008 constituie titlu de creanţă, se motivează şi se
comunică beneficiarului.
(16) In conformitate cu art. 64 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 109/2008, la sfârşitul fiecărui an investiţional', pe
lângă analiza Unităţii de implementare a ajutorului de stat individual, în baza
documentelor contabile şi verificării la faţa locului, se realizează o auditare
independenta externă, ale cărei concluzii vor fi cuprinse într-un raport de
audit, privind următoarele aspecte:
- financiar-contabile;
- tehnic-operaţionale, la faţa locului;
- certificarea faptului că achiziţiile efectuate au
fost realizate în condiţii de piaţă.
Acest raport de audit se comunică Unităţii de
implementare a ajutorului de stat individual în termen de până la 3 luni de la
data încheierii anului investiţional.
2.3. Verificarea în
amplasament, prin care se urmăreşte îndeplinirea condiţiilor impuse de
reglementările comunitare şi de prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 109/2008, privind durata minimă de menţinere a investiţiei
(1) In conformitate cu reglementările comunitare şi cu
art. 35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008, beneficiarul este
obligat să menţină investiţia în amplasament pe o perioadă de 5 ani de la data
finalizării proiectelor de investiţii.
(2) Potrivit cap. XII art. 74 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 109/2008, beneficiarul are' obligaţia de a transmite Unităţii
de implementare a ajutorului de stat individual, anual, timp de 5 ani de la
data finalizării fiecăruia dintre cele două proiecte de investiţii, un raport
auditat, întocmit de o firmă independentă, recunoscută în domeniu, privind
modul de executare a obligaţiei de menţinere a investiţiilor realizate, precum
şi efectele economice ale proiectelor de investiţii realizate.
(3) Transmiterea raportării se realizează până la data
de 1 iunie a anului în curs pentru anul precedent.
(4) In vederea verificării îndeplinirii condiţiei de
menţinere a investiţiei, Unitatea de implementare a ajutorului de stat
individual efectuează anual câte o verificare în amplasament, timp de 5 ani de
la data finalizării proiectelor de investiţii.
(5) Aceste verificări anuale în amplasament se realizează
de către o echipă de control mixtă desemnată conform pct. 2.2 alin. (8) şi (9) (Ordinul de serviciu va
avea anexat: formularul nr. 1, formularul nr. 5 „Lista de verificare în
amplasament în vederea îndeplinirii condiţiilor impuse de reglementările comunitare
şi de prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind
acordarea de ajutor de'stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională,
privind durata minimă de menţinere a investiţiei", care face parte
integrantă din prezenta procedură).
(6) Echipa mixtă de control care va realiza
verificarea în amplasament se deplasează pe baza ordinului de serviciu semnat
de directorul general/directorul general adjunct şi directorul executiv al
Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Dolj şi va include unul dintre
responsabilii de dosar. Echipa de control va avea componenţa menţionată la pct.
2.2 alin. (9).
(7) Echipa de control întocmeşte o adresă către
beneficiar, conform pct. 2.2 alin. (10).
(8) In cadrul acestor verificări, beneficiarul are
obligaţia de a pune la dispoziţia Unităţii de implementare a ajutorului de stat
individual toate documentele necesare acesteia pentru constatarea existenţei în
fapt a tuturor activelor corporale care au făcut obiectul proiectelor de
investiţii.
(9) In urma verificării în
amplasament, echipa de control întocmeşte un proces-verbal de constatare
(formularul nr. 6), semnat ' de către echipa de control şi reprezentanţii
beneficiarului, în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte semnatară.
(10) In cazul în care
beneficiarul nu respectă obligaţia de menţinere a investiţiilor pe o perioadă
de 5 ani, conform prevederilor cap. VII secţiunea a 2-a din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 109/2008, Unitatea de implementare a ajutorului de
stat individual emite o decizie de recuperare totală sau parţială a ajutorului
de stat individual acordat pentru investiţiile nemenţinute, precum şi a
dobânzilor aferente.
3. Recuperarea ajutoarelor de stat
(1) Nerespectarea de către beneficiar ori de către Ford
Motor Company a condiţiilor şi obligaţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2008, precum şi de legislaţia aplicabilă în domeniu,
determină aplicarea de către Unitatea de implementare a ajutorului de stat
individual a măsurilor necesare în vederea recuperării ajutorului de stat
individual în tot sau în parte, după caz, în conformitate cu prevederile cap.
XIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 şi Ordinul ministrului
economiei şi finanţelor nr. 1.133/2008 privind aprobarea Normelor metodologice
pentru aplicarea de către Ministerul Economiei şi Finanţelor a prevederilor
art. 18 din Ordonanţa de urgenţa a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile
materiale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 137/2007.
(2) Ford Motor Company şi beneficiarul răspund solidar
şi individual pentru toate angajamentele şi obligaţiile prevăzute în Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008, inclusiv pentru cele care rezultă din
procedura de recuperare a ajutorului de stat individual.
(3) Procedurile de recuperare sunt iniţiate de
Unitatea de implementare a ajutorului de stat individual, în conformitate cu
Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.133/2008 fie împotriva
beneficiarului, fie împotriva Ford Motor Company.
(4) Inainte de a dispune recuperarea, Unitatea de
implementare a ajutorului de stat individual informează beneficiarul despre
aceasta şi acordă beneficiarului şi Ford Motor Company un termen de 30 de zile
de la data comunicării informării, în vederea remedierii situaţiei.
(5) Dacă beneficiarul şi/sau Ford Motor Company nu
remediază situaţia în termenul de 30 de zile, Unitatea de implementare a
ajutorului de stat individual emite decizia de recuperare totală sau parţială a
ajutorului de stat individual, inclusiv dobânzile aferente.
4. Responsabilităţi
4.1. Responsabilul de dosar:
1. întocmeşte Lista de control al fluxului
documentelor, conform formularului nr. 1;
2. întocmeşte o adresă către beneficiar;
3. transmite originalul adresei prin fax şi prin poştă;
4. analizează şi verifică cererea de eliberare a
tranşelor de ajutor de stat;
5. urmăreşte respectarea prevederilor legale;
6. efectuează verificarea în amplasament a realităţii
şi exactităţii operaţiunilor economico-financiare legate de cheltuielile
eligibile şi existenţa activelor corporale conform înscrierilor contabile;
7. întocmeşte procesul-verbal de constatare şi Lista
de verificare a evidenţei, urmăririi şi înregistrării documentelor de achiziţie,
contractelor de lucrări prezentate în anexa la Formularul de decont, în
evidenţa operativă şi contabilă a beneficiarului pentru Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de stat individual având ca
obiectiv dezvoltarea regională, conform formularelor nr. 2 şi 3;
8. verifică anual, în perioada în care beneficiarul
este obligat să menţină investiţia, respectarea prevederilor legale;
9. întocmeşte Lista de verificare a evidenţei în
amplasament în vederea îndeplinirii condiţiilor impuse de reglementările
comunitare şi de prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008
privind acordarea de ajutor de stat individual având ca
obiectiv dezvoltarea regională, privind durata minimă
de menţinere a investiţiei şi Procesul-verbal de constatare privind durata
minimă de menţinere a investiţiei aferente proiectului destinat producerii de
automobile/motoare, conform formularelor nr. 5 şi 6;
10. întocmeşte o decizie, pe care o semnează, în care
prezintă tot ce s-a constatat în urma verificării în amplasament, şi propune
acordarea totală/parţială/neacordarea tranşei de ajutor de stat individual.
4.2. Şeful de
serviciu:
1. repartizează cererea de
eliberare a tranşelor de ajutor de stat depusă de
beneficiar responsabilului de dosar;
2. desemnează membrii echipei care vor face parte din
echipa care va efectua verificarea în amplasament;
3. verifică decizia întocmită în urma verificării în
amplasament.
4.3. Directorul general adjunct
al Unităţii de implementare a ajutorului de stat individual:
1. repartizează cererea de eliberare a tranşelor de
ajutor de stat depusă de beneficiar şefului de serviciu;
2. la propunerea şefului de serviciu desemnează
membrii echipei care vor efectua verificarea în
amplasament;
3. avizează decizia întocmită în urma verificării în
amplasament.
4.4. Directorul general al Unităţii de implementare a
ajutorului de stat individual:
- aprobă decizia întocmită în urma verificării în
amplasament.
5. Formulare
- formularul nr. 1 „Lista de control al fluxului documentelor";
- formularul nr. 2 „Proces-verbal de constatare
privind îndeplinirea de către beneficiar a obligaţiilor asumate prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr.' 109/2008 privind acordarea de ajutor de stat
individual având ca obiectiv dezvoltarea regională, încheiat ca urmare a
verificării în amplasament";
- formularul nr. 3 „Lista de verificare a evidenţei,
urmăririi şi înregistrării documentelor de achiziţie, contractelor de lucrări
prezentate în anexa la Formularul de decont, în evidenţa operativă si contabilă
a beneficiarului pentru Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind
acordarea de ajutor de stat individual având ca obiectiv dezvoltarea
regională";
- formularul nr. 4 „Decizie de
acordare totală/parţială/ neacordare a tranşei de ajutor de stat
individual";
- formularul nr. 5 „Lista de verificare în amplasament
în vederea îndeplinirii condiţiilor impuse de reglementările comunitare şi de
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea
de ajutor de stat individual
având ca obiectiv dezvoltarea regională, privind durata minimă de menţinere a
investiţiei";
- formularul nr. 6 „Proces-verbal de constatare
privind durata minimă de menţinere a investiţiei aferente proiectului destinat
producerii de automobile/motoare".
Formularul nr. 1 la procedură
LISTA
de control al fluxului documentelor
Denumirea beneficiarului de ajutor de stat în baza
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de
stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională:
Adresa:
Nr. de înregistrare la registrul comerţului:
Codul de identificare fiscală:
Nr. crt.
|
Activitatea
|
Funcţia
|
Timp maxim
de procesare
- zile lucrătoare -
|
Numele
|
Data
intrării
|
Data ieşirii
|
Semnătura
|
1.
|
Intocmirea deciziei:
|
Responsabili dosar
|
11
|
|
|
|
|
- primirea cererii şi analiza documentaţiei
|
3
|
|
|
- pregătirea deplasării
|
1
|
|
|
- control în amplasamentul unde se realizează investiţia
|
5
|
|
|
- întocmirea deciziei
|
2
|
|
|
2.
|
Avizarea deciziei
|
Şef serviciu
|
2
|
|
|
|
|
3.
|
Aprobarea deciziei
|
Director general adjunct
|
2
|
|
|
|
|
4.
|
Intocmirea documentaţiei în vederea efectuării plăţii
|
|
2
|
|
|
|
|
5.
|
Obţinerea semnăturilor pe documente
|
|
1
|
|
|
|
|
6.
|
Semnarea documentelor DGTCP1 (contabilitate)
|
|
2
|
|
|
|
|
7.
|
Avizarea CFPP2 - DGTCP
|
|
3
|
|
|
|
|
8.
|
Avizarea CFPP - UCASMFC3
|
|
3
|
|
|
|
|
9.
|
Semnarea documentelor de către ordonator
|
|
2
|
|
|
|
|
10.
|
Efectuarea plăţii de către DGTCP
|
|
2
|
|
|
|
|
Şef serviciu,
........................................................
Data:
Responsabili dosar,
........................................................
1 DGTCP- Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică.
2 CFPP-
Control financiar propriu preventiv.
3 UCASMFC- Unitatea centrală de armonizare a sistemelor de management
financiar şi control.
Formularul nr. 2 la
procedură
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
Unitatea de implementare a ajutorului de stat
individual instituit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de stat individual având ca obiectiv
dezvoltarea regională
PROCES-VERBAL DE CONSTATARE
privind îndeplinirea de către beneficiar a
obligaţiilor asumate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de
stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională, încheiat ca urmare a verificării în
amplasament
Nr......../........
1. Ca urmare a Cererii de
eliberare a tranşei de ajutor de stat nr...............................aferente
proiectului de investiţii destinat
producerii de automobile/motoare, depusă de beneficiar la sediul Unităţii de
implementare a ajutorului de stat individual, unde a fost înregistrată cu
nr.......:
1.1. Echipa de control din cadrul Unităţii de
implementare a ajutorului de stat individual s-a deplasat la amplasamentul
deţinut şi/sau exploatat de beneficiar, cu sediul social în Craiova, şos.
Caracal km 3, judeţul Dolj, pentru verificarea operaţiunilor
economico-financiare aferente cheltuielilor eligibile realizate de beneficiar pentru
implementarea proiectului de investiţii destinat producerii de........., precum
şi a existenţei fizice a activelor corporale, conform înscrierilor contabile.
1.2. Valoarea cheltuielilor eligibile efectuate de
beneficiar în perioada .... (se completează conform cap. X secţiunea 1), prevăzută în Cererea de
eliberare a tranşei de ajutor de stat nr......., este de.......
1.3. Echipa de control din cadrul Unităţii de
implementare a ajutorului de stat individual este formată din(numele,
prenumele, funcţia).............................................................................................................................. având legitimaţiile nr............., în baza ordinului de serviciu
nr........
1.4. Beneficiarul a fost reprezentat de(numele, prenumele,
funcţia).............................................................................................................................
cu împuternicire din partea reprezentantului legal al
societăţii, în vederea semnării procesului-verbal, precum şi a posibilelor
documente întocmite/prezentate pe parcursul desfăşurării
verificărilor.......................................................................................
1.5. Acţiunea de verificare s-a desfăşurat în
perioada...............................
2. CONSTATĂRI:
2.1. existenţa fizică a activelor corporale
reprezentând cheltuieli eligibile, în legătură cu care se solicită eliberarea
tranşei de ajutor de stat.........;
2.2. existenţa fizică a activelor corporale
achiziţionate, pentru care s-au eliberat anterior tranşe de ajutor de
stat.......;
2.3. conformitatea documentelor
justificative depuse împreună cu cererea de eliberare a tranşei de ajutor de
stat.....;
2.4. corelarea cheltuielilor eligibile pentru care se
solicită finanţarea cu cele cuprinse în proiectul de investiţii destinat
producerii de automobile/motoare;
2.5. analiza situaţiilor financiare aferente ultimului
exerciţiu financiar (contul de profit şi pierdere);
2.6. verificarea situaţiei bunurilor achiziţionate şi
decontate în tranşele anterioare înregistrate în contabilitate;
2.7. analiza înregistrării în contabilitate a bunurilor
achiziţionate pentru care solicită decontul;
2.8. alte informaţii si documente necesare pentru a se
stabili respectarea prevederilor Ordonanţei de urgentă a Guvernului nr.
109/2008;
3. CONCLUZII:
Pe baza constatărilor sus-menţionate,
........................................................................................................................................................................ .........................................................
4. Prezentul proces-verbal a fost încheiat
astăzi,......................, în......exemplare.
Prezentul proces-verbal conţine......file
şi.......anexe, cu un total de......file.
Unitatea de implementare a ajutorului de stat individual
Echipa de control,
............................................................
Beneficiar,
............................................................
Formularul nr. 3 la procedură
LISTA
de verificare a evidenţei,
urmăririi şi înregistrării documentelor de achiziţie, contractelor de lucrări
prezentate în anexa la Formularul de decont, în evidenţa operativă şi contabilă a
beneficiarului pentru Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de
ajutor de stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională
Nr crt.
|
Denumire documente
|
Da
|
Nu
|
Observaţii
|
1.
|
Factura:
- data
- denumire furnizor
- număr factură
- denumire bunuri recepţionate
- cantitate
- preţ
- valoare
|
|
|
|
2.
|
Nota de intrare recepţie (cod4 14-3-1A):
- data
- denumire furnizor
- număr factură
- denumire bunuri recepţionate
- cantitate
- preţ
- valoare
(se vor verifica să fie conforme cu factura)
|
|
|
|
3.
|
Fişa mijlocului fix (cod 14-3-1A)
|
|
|
|
4.
|
Proces-verbal de recepţie (cod 14-3-1A)
|
|
|
|
5.
|
Proces-verbal de recepţie provizoriu (cod 14-3-1A)
|
|
|
|
6.
|
Proces-verbal de punere în funcţiune (cod 14-3-1 A)
|
|
|
|
7.
|
Proces-verbal de scoatere din funcţiune (cod 14-3-1A)
|
|
|
|
8.
|
Proces-verbal de recepţie/Devizul lucrării de construcţie
|
|
|
|
9.
|
Fişa de cont analitic din programul de contabilitate de la
începutul exerciţiului financiar până la data efectuării verificării:
- numărul facturii
- data facturii
- valoare factură (fără TVA)
|
|
|
|
10.
|
Chitanţa:
- data
- denumire furnizor
- suma achitată
- valoare factură
|
|
|
|
11.
|
Instrumentul bancar de plată al achiziţiei:
- data
- denumire furnizor (CIF)
- suma achitată
|
|
|
|
12.
|
Extras de cont:
- data
- denumire furnizor (CIF)
- suma achitată
|
|
|
|
13.
|
Contracte de leasing financiar:
- data
- preţ
- suma
- denumire bun
- cantitate
|
|
|
|
14.
|
Alte documente relevante
|
|
|
|
Echipa de control
............................................................
4 Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 1.850/2004 privind registrele şi formularele
financiar-contabile, cu modificările ulterioare.
Formularul nr. 4 la
procedură
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
Unitatea de implementare a ajutorului de stat
individual instituit prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de stat individual având ca
obiectiv dezvoltarea regională
In temeiul:
- art. 3 alin. (1) pct. A.69 din Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor,
cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006
privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, în aplicarea prevederilor:
- Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008
privind acordarea de ajutor de stat individual având ca
obiectiv dezvoltarea regionala;
- Deciziei Comisiei Europene nr. C (2008) 1.613 din 30
aprilie 2008, prin care se autorizează ajutorul de stat individual;
- liniilor directoare privind ajutoarele de stat
regionale pentru perioada 2007-2013, adoptate de Comisia
Europeană şi publicate în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. C54
din 4 martie 2006, cu aplicabilitate în Uniunea Europeană de la data de 1
ianuarie 2007,
emite următoarea
DECIZIE
de acordare totală/parţială/neacordare a tranşei de
ajutor de stat individual
Având în vedere că:
1. Ford Motor Company şi beneficiarul, definiţi în
art. 7 lit. e) din cap. II, respectiv în cap. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008, s-au obligat să
implementeze două proiecte de investiţii în amplasament (proiectul de
investiţii destinat producerii de automobile şi, respectiv, proiectul de
investiţii destinat producerii de motoare), pentru care se acordă ajutor de
stat individual, cu respectarea termenilor şi condiţiilor prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de
stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională;
2. In structura juridică a beneficiarului ajutorului de
stat individual au intervenit următoarele modificări............................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
se detaliază
conform......................................................................................................................................................................................................................
se
arată documentele
3. Proiectul de investiţii destinat producerii de
automobile/motoare a demarat în/se află în stadiul
se descrie etapa realizată
4. Beneficiarul a depus la sediul Unităţii de
implementare a ajutorului de stat individual Cererea de eliberare a tranşei de ajutor de stat, înregistrată cu
nr......., pentru cheltuielile eligibile efectuate de beneficiar până la data
de......., aferente proiectului de investiţi destinat
producerii de automobile/motoare, pentru perioada..........., corespunzătoare
anului investiţional.......
5. In urma analizei a cererii
de eliberare a tranşei de ajutor de stat, echipa de control din cadrul Unităţii
de implementare a ajutorului de stat individual a verificat documentele depuse
de beneficiar în vederea eliberării tranşei de ajutor
de stat, respectiv (se detaliază)..............................................................................................................
6. In fapt, s-au constatat următoarele (conform cap. X secţiunea a 2-a din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de stat individual având
ca obiectiv dezvoltarea regională): (se detaliază)...............................................
7. In urma verificării în amplasament s-a încheiat
Procesul-verbal de constatare nr......., anexă la prezenta decizie, prin care s-au concluzionat următoarele:(se
detaliază)...........................................................................................
Pentru considerentele arătate mai sus, în baza
Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.663/2008, directorul
general al Unităţii de implementare a ajutorului de stat indiviudal, în baza
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de
stat individual având ca obiectiv dezvoltarea regională,
DECIDE:
Art. 1. -Acordarea totală /parţială/ neacordarea
tranşei de ajutor de stat, în sumă de(se detaliază).................................................
Art. 2. - Prezenta decizie devine aplicabilă de la
data..............................
Art. 3. - Prezenta decizie poate fi contestată la
Curtea de Apel Bucureşti, Secţia contencios administrativ şi fiscal, în
termenul prevăzut de Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, cu
modificările şi completările ulterioare.
Directorul general al Unităţii de implementare a
ajutorului de stat individual,
.................................................................................
Avizat
Director general adjunct,
.................................................................................
Verificat
Şef serviciu,
.................................................................................
Intocmit
Echipa de control,
.................................................................................
Formularul nr. 5 la procedură
LISTA
de verificare în amplasament
în vederea îndeplinirii condiţiilor impuse de reglementările comunitare şi de
prevederile Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de stat
individual având
ca obiectiv dezvoltarea regională, privind durata minimă de menţinere a
investiţiei
Nr. crt.
|
Denumire documente
|
Da
|
Nu
|
Observaţii
|
1.
|
Fişa mijlocului fix (cod 14-3-1A)
|
|
|
|
2.
|
Proces-verbal de recepţie (cod 14-3-1A)
|
|
|
|
3.
|
Proces-verbal de recepţie provizoriu (cod 14-3-1A)
|
|
|
|
4.
|
Proces-verbal de punere in funcţiune (cod
14-3-1A)
|
|
|
|
5.
|
Proces-verbal de scoatere din funcţiune (cod 14-3-1A)
|
|
|
|
6.
|
Fişa de cont analitic din programul de contabilitate de la
începutul exerciţiului financiar până la data efectuării verificării:
- numărul facturii
- data facturii
- valoare factură (fără TVA)
|
|
|
|
7.
|
Alte documente relevante
|
|
|
|
Echipa de control,
.................................................................................
Formularul nr. 6 la procedură
PROCES-VERBAL DE CONSTATARE
privind durata minimă de menţinere a investiţiei
aferente proiectului destinat producerii de
automobile/motoare
Incheiat astăzi......................
1. Având în vedere că proiectul de investiţii destinat
producerii de automobile/motoare a fost finalizat la data de.............., având în vedere raportul beneficiarului transmis furnizorului, potrivit art. 74 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2008 privind acordarea de ajutor de stat individual având
ca obiectiv dezvoltarea regionala, înregistrat la Unitatea de implementare a
ajutorului de stat individual cu nr...........................:
1.1. Echipa de control din cadrul Unităţii de
implementare a ajutorului de stat individual s-a deplasat la amplasamentul
deţinut de beneficiar, cu sediul social în Craiova, şos. Caracal km 3, judeţul
Dolj, pentru verificarea îndeplinirii obligaţiei de menţinere a investiţiei, precum
şi constatarea existenţei în fapt a tuturor activelor corporale care au făcut
obiectul proiectului destinat producerii de automobile/motoare.
1.2. Echipa de control din cadrul Unităţii de
implementare a ajutorului de stat individual este formată din ......(numele, prenumele, funcţia, având legitimaţiile
nr. ..., în baza delegaţiilor nr.......).
1.3. Din partea beneficiarului au
participat.........(numele, prenumele, funcţia, cu împuternicire din partea
reprezentantului legal al
societăţii în vederea semnării procesului-verbal, precum şi a posibilelor
documente întocmite/prezentate pe parcursul desfăşurării
verificărilor)..................................
1.4. Acţiunea de verificare s-a desfăşurat în
perioada...............................
2. CONSTATĂRI:
2.1. Analiza situaţiilor financiare aferente ultimului
exerciţiu financiar:
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
2.2. Existenţa fizică şi în documentele contabile a
bunurilor care au făcut obiectul planului de investiţii susţinut prin ajutor de
stat:
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
2.3. Existenţa unei situaţii de înlocuire a
investiţiei, dacă este cazul:
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
2.4. Verificarea documentelor contabile, pentru a
stabili dacă nu a mai primit şi alte ajutoare de stat pe aceleaşi costuri
eligibile:
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
3. CONCLUZII:
Pe baza constatărilor sus-menţionate,............
4. Prezentul proces-verbal a fost încheiat astăzi,.................................., în......exemplare.
Prezentul proces-verbal conţine...........file
şi..........anexe, cu un total de.........file.
Unitatea de implementare a ajutorului de stat
individual:
Beneficiar,
....................................................
Echipa de control,
....................................................