ORDIN Nr. 326
din 12 noiembrie 2010
privind publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a Memorandumului de întelegere pentru
dezvoltarea modalitatilor de cooperare între autoritati privind transportul în
siguranta al materialelor radioactive în scopuri civile, semnat la Bucuresti la
16 iulie 2010 si la Londra la 21 iulie 2010
ACT EMIS DE:
COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 827 din 10 decembrie 2010
In conformitate cu prevederile art. 35 din Legea nr.
111/1996 privind desfasurarea în siguranta, reglementarea, autorizarea si
controlul activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, coroborate cu prevederile Regulamentului de organizare si
functionare a Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare,
aprobat prin Hotarârea Guvernului nr. 1.627/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare,
presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitatilor Nucleare emite prezentul ordin.
Articol unic. - Se dispune publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a Memorandumului de întelegere pentru
dezvoltarea modalitatilor de cooperare între autoritati privind transportul în
siguranta al materialelor radioactive în scopuri civile, semnat la Bucuresti la
16 iulie 2010 si la Londra la 21 iulie 2010, prevazut în anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
p. Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitatilor Nucleare,
Angelica Preoteasa
ANEXA
MEMORANDUM DE INTELEGERE
pentru dezvoltarea modalitatilor de cooperare între
autoritati privind transportul în siguranta al materialelor radioactive în
scopuri civile
(Aderare la Asociatia Autoritatilor Competente)
Partile prezentului memorandum de întelegere (MDI) sunt:
A. Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor
Nucleare (CNCAN), autoritatea competenta din România pentru transportul în
siguranta al materialelor radioactive, denumita în continuare Autoritatea
din România;
B. Asociatia Autoritatilor Competente pentru Transportul
în Siguranta al Materialelor Radioactive1, denumita în continuare Asociatia.
Având în vedere ca:
1. Autoritatea din România este pe deplin constienta de
obiectivele cooperarii prevazute în Memorandumul-cadru;
2. Autoritatea din România recunoaste necesitatea si
beneficiile unei cooperari extinse cu ceilalti participanti în conformitate cu
Memorandumul-cadru;
3. statele participantilor aplica, prin intermediul
legilor nationale, Acordul european referitor la transportul rutier
international al marfurilor periculoase (ADR), Conventia privind
transporturile internationale feroviare (COTIF), anexa B - Reguli
uniforme privind contractul de transport international feroviar al marfurilor (CM),
anexa 1 - Regulamentul privind transportul international feroviar al
marfurilor periculoase (RID), Codul maritim international pentru marfuri
periculoase si instructiunile tehnice ale organizatiei internationale a
aviatiei civile pentru transportul aerian al marfurilor periculoase în conditii
de siguranta (ICAO TI) („Instrumentele relevante" pentru siguranta
transportului de materiale radioactive), participantii convin asupra
urmatoarelor aspecte:
1 Membrii Asociatiei
Autoritatilor Competente pentru Transportul în Siguranta al Materialelor
Radioactive sunt:
• Departamentul pentru Transport al Regatului Unit al
Marii Britanii si al Irlandei de Nord (Regatul Unit), care actioneaza în
numele secretarului de stat pentru transport, a carui adresa este str. Marsham nr.
76, Londra SW1P 4DR. Departamentul pentru Transport al Regatului Unit este
autoritatea competenta a Regatului Unit în domeniul transportului de materiale
radioactive; si
• autoritatile competente, semnatare ale Memorandumului
de întelegere, prezentate la pct. 14 din Memorandumul-cadru (anexa nr. 4) si
care sunt înregistrate periodic în registrul central, la care se face referire
la pct. 17 din Memorandumul-cadru, de la data semnarii (Registrul; anexa
nr. 3).
4. Participantii vor coopera, în conformitate cu
Memorandumul-cadru, la nivelul de cooperare si în domeniile detaliate în
registrul central (Registru; anexa nr. 3), la care se face referire la
pct. 17 din Memorandumul-cadru, supus prevederilor specifice stabilite în
continuare.
5. Participantii vor revizui periodic nivelurile de
cooperare stabilite în Registru, relevante pentru Autoritatea din România, si
le vor modifica în consecinta.
6. Registrul va circula la intervale regulate de timp si
de fiecare data când intervine o schimbare semnificativa care trebuie
înregistrata în acesta.
7. Este de la sine înteles ca aceasta cooperare privind
orice activitate poate continua în cadrul prezentului MDI numai în masura în
care aceasta este consimtita de catre toti participantii competenti.
Prevederi specifice
8. Forme de cooperare
Activitatile desfasurate de participanti în cadrul
prezentului MDI pot include urmatoarele:
1. întâlniri organizate pentru a discuta despre subiecte
tehnice specifice si activitati de cooperare prevazute în anexele nr. 1,2 si 3;
2. vizite individuale sau în echipa ale unuia dintre
participanti la sediul celuilalt participant (schimburi de personal);
3. diseminarea informatiilor de la un participant la
altul;
4. orice subiecte suplimentare de cooperare stabilite de
comun acord.
9. Confidentialitate
Fiecare participant pastreaza confidentialitatea tuturor
informatiilor, desemnate ca a fi de natura confidentiala, schimbate între
participanti. Participantii nu intentioneaza ca furnizarea de informatii de la
un participant la altul sa afecteze confidentialitatea sau proprietatea
intelectuala conexa informatiilor si orice parte destinatara care întâmpina
dificultati în mentinerea confidentialitatii (de exemplu, orice prevedere din
legislatia nationala prin care se solicita diseminarea) va colabora cu
participantul emitent în masura în care acest lucru este posibil.
Autoritatile competente convin urmatoarele:
10. Nu se intentioneaza ca prezentul MDI sa produca
obligatii legale asupra participantilor.
11. Prin urmare, prezentul MDI nu produce efecte
juridice asupra participantilor sau asupra guvernelor participantilor si nu
creeaza sau modifica relatiile juridice dintre acestia. Pentru evitarea
oricaror confuzii, nicio prevedere cuprinsa în prezentul MDI nu poate fi
implementata, daca si în masura în care aceasta este sau devine incompatibila
cu obligatiile asumate de oricare dintre statele participantilor în
conformitate cu Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, instrumentele
relevante sau reglementarile Agentiei Internationale pentru Energie Atomica (AIEA).
12. Prezentul MDI va intra în vigoare dupa semnarea
acestuia de catre toti participantii (Autoritatea din România si reprezentantul
Asociatiei autorizat sa semneze în numele Asociatiei).
13. Prezentul MDI poate fi terminat în orice moment prin
acordul scris al participantilor.
Persoanele ale caror semnaturi apar mai jos certifica
prin aceasta faptul ca sunt autorizate sa semneze în numele participantilor
respectivi prezentul MDI. Prezentul MDI va fi semnat în dublu exemplar (un
exemplar pentru Asociatie si unul pentru viitorul membru).
Anexe
Anexa nr. 1. Prevederi referitoare la modalitatile de
cooperare între autoritatile competente privind transportul în siguranta al
materialelor radioactive în scopuri civile
Anexa nr. 2. Prevederi privind domeniile de cooperare
Anexa nr. 3. Registrul domeniilor si nivelurilor de
cooperare
Anexa nr. 4. Memorandumul-cadru pentru dezvoltarea
modalitatilor de cooperare între autoritati privind transportul în conditii de
siguranta al materialelor radioactive în scopuri civile
Semnat, în duplicat, la Bucuresti la 16 iulie 2010 si la
Londra la 21 iulie 2010, în limba engleza.
Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor
Nucleare din România,
Vajda Borbala,
secretar de stat, presedintele CNCAN
Reprezentantul Asociatiei Autoritatilor Competente
pentru Transportul în Siguranta al Materialelor Radioactive,
Steve Whittingham,
presedintele Asociatiei
ANEXA Nr. 1
PREVEDERI
referitoare la modalitatile de cooperare între
autoritatile competente privind transportul în siguranta al materialelor
radioactive în scopuri civile
Obiective
Obiectivul acestui instrument este înfiintarea unei
asociatii a autoritatilor competente cu scopul de a se angaja în activitati
comune de colaborare privind transportul materialelor radioactive în scopuri
civile.
Domeniul activitatilor autoritatilor competente pentru
care se doreste colaborarea este descris în anexa 2 la MDI.
Activitatea initiala a Asociatiei
In etapa initiala, activitatea principala a Asociatiei
va consta în identificarea celor mai bune practici si elaborarea de ghiduri
comune.
Argument
Principalul argument pentru înfiintarea Asociatiei îl
constituie mentinerea unui nivel înalt de siguranta, simultan cu reducerea
costurilor si a dificultatilor din industrie si cele ale autoritatilor
competente prin:
• promovarea convergentei internationale în
interpretarea si aplicarea prevederilor reglementarilor;
• orientarea activitatii spre asigurarea unor
reglementari clare si cuprinzatoare;
• simplificarea procedurilor;
• realizarea unei mai bune coordonari între
administratii;
• schimbul de personal pentru a se evita duplicarea
inutila a activitatii;
• utilizarea mai eficienta a personalului, folosind
astfel resursele limitate în acele domenii mai importante pentru siguranta.
Colaborare
Sunt prevazute 3 niveluri de colaborare:
• schimbul de informatii si identificarea/dezvoltarea
celor mai bune practici si a ghidurilor;
• activitatea de colaborare, incluzând schimbul de
informatii privind sistemele existente:
1. ulterior, dezvoltarea unei abordari comune fie prin
implementarea comuna a celor mai bune practici convenite, fie prin
2. schimbul de personal sau prin
3. alcatuirea unor echipe comune pentru anumite
activitati (ca efectuarea auditului, participarea la testari sau evaluarea în
comun a coletelor);
• recunoasterea reciproca a practicilor. Aceasta se va
aplica initial numai unui numar limitat de autoritati competente cu atributii
si, respectiv, competente ale personalului, similare, si doar în cadrul
anumitor activitati, unde acest lucru este posibil/util.
Intr-o prima faza, ca prioritati, Asociatia va
identifica cele mai bune practici si va elabora ghiduri comune.
Auditul va fi efectuat periodic pentru analizarea
implementarii efective a reglementarilor. Aceste evaluari vor fi folosite
pentru a identifica punctele forte si cele mai bune practici ale autoritatilor
competente analizate si pentru a face recomandari, spre analiza, autoritatilor
competente.
Acestea vor fi folosite pentru evaluarea nivelurilor de
cooperare si pentru identificarea expertilor si observatorilor care sa
participe la evaluari comune ale coletelor în baza unor întelegeri care urmeaza
sa fie încheiate de comun acord.
Statutul de membru al Asociatiei
Statutul de membru al Asociatiei este deschis fiecarei
autoritati competente a Uniunii Europene (UE), dispusa sa coopereze în
domeniile mentionate, dupa efectuarea unui audit privind activitatile
autoritatii competente care doreste sa adere ia Asociatie în scopul descris mai
sus.
Auditul poate fi realizat si ulterior aderarii, în
vederea atingerii obiectivelor definite mai sus si actualizarii nivelurilor
posibile de cooperare.
Activitatea secretariatului Asociatiei
Asociatia va fi asistata de un secretariat, care va fi
autorizat sa semneze în numele Asociatiei. Secretariatul va fi numit prin
acordul membrilor Asociatiei. Activitatile Asociatiei vor include, în timp,
urmatoarea abordare:
Abordarea generala: identificarea celor mai bune
practici si elaborarea de ghiduri
• Schimbul de informatii
• Identificarea/Dezvoltarea celor mai bune practici si
ghidurilor comune
• Autoritatile competente vor lua în considerare
implementarea recomandarilor/celor mai bune practici.
•Asociatia va determina procedura de actualizare
viitoare a ghidurilor relevante.
Dezvoltarea de procese pentru activitatea de colaborare
• Dezvoltarea de procese pentru revizuirea evaluarilor
privind siguranta
• Dezvoltarea de procese pentru evaluarea comuna a
activitatii de aprobare si autorizare
• Dezvoltarea proceselor de cooperare privind
inspectiile si sanctiunile
Dezvoltarea unui proces de evaluare a recunoasterii
reciproce a practicilor
Dezvoltarea unor abordari comune privind mentinerea unui
nivel înalt de competenta
• Revizuirea necesitatii pentru competente
• Dezvoltarea unui sistem de instruire
Domenii de cooperare în cadrul Asociatiei
Fiecare autoritate competenta poate adera la Asociatie
pentru unul sau mai multe dintre urmatoarele domenii (detaliate în anexa nr.
2):
1. Stabilirea de principii, reglementari si ghiduri
2. Stabilirea unui sistem de evaluare si autorizare care
sa asigure baza pentru operare
3. Asigurarea sigurantei în timpul transportului
4. Transparenta în comunicare
5. Mentinerea competentei
Un registru central (anexa nr. 3) va înregistra
domeniile si nivelurile de cooperare, pe care fiecare autoritate competenta le
va stabili pentru cooperarea în cadrul Asociatiei. Registrul va fi actualizat
periodic, dupa caz.
Membrii Asociatiei vor stabili prioritatile pentru
activitatile de colaborare privind fiecare dintre domeniile asupra carora au
convenit cu ceilalti membri ai Asociatiei si care sunt indicate pentru fiecare
autoritate competenta în registru.
ANEXA Nr. 2
Prevederi privind domeniile de cooperare
Principiul de reglementare
|
Participanti
|
1. Stabilirea de principii, reglementari si ghiduri
|
|
1. Stabilirea principiilor si criteriilor de siguranta Stabilirea
reglementarilor
|
Sa implementeze legislatia bazata pe TS-R-1 pentru toate
modalitatile de transport
|
2. Editarea de ghiduri
|
Sa utilizeze recomandarile si ghidurile AIEA (precum: TS-G-1.1 si
alte standarde de securitate conexe) ca baza în elaborarea de ghiduri pentru
transportul intern si international:
1. furnizarea reciproca de ghiduri
2. alcatuirea unei liste de subiecte pentru ghiduri care necesita
o pozitie comuna (în cazul în care o pozitie comuna este oportuna)
3. colaborarea în sensul elaborarii de ghiduri comune
4. colaborarea pentru mentinerea unor ghiduri comune
|
Principiul de reglementare
|
Participanti
|
3. Dezvoltarea si utilizarea standardelor
|
Sa se utilizeze standardele ISO sau alte standarde nationale
echivalente:
1. schimbul de informatii privind utilizarea standardelor
2. revizuirea standardelor nationale echivalente referitoare la
transportul materialelor radioactive (TRAM)
3. promovarea utilizarii standardelor comune, în cazul în care
acestea au efecte mutual pozitive
|
4. Colaborarea în sensul stabilirii de principii, reglementari si
standarde acceptate la nivel international
|
Sa participe activ în activitatea AIEA si Organizatiei Natiunilor
Unite (ONU) pentru a stabili si mentine principii, reglementari si
standarde acceptate la nivel international
|
|
De exemplu:
Legislatia si ghidurile aferente ale Uniunii Europene (UE) si
statelor membre
Reglementarile si ghidurile AIEA
Reglementarile Comisiei Economice pentru Europa a ONU
(UNECE)
Standardele ISO si standardele britanice (BS), standardele
germane (DIN)
Criteriile de evaluare
|
II. Stabilirea unui sistem de evaluare si autorizare care sa
asigure baza pentru operare
|
|
|
1. Utilizarea unui sistem de evaluare si autorizare pentru
transportul materialelor radioactive
2. Schimbul de experienta de operare, în mod regulat
3. Identificarea celor mai bune practici
|
1. Evaluari ale sigurantei
• Necesitatea efectuarii evaluarilor privind siguranta
• Necesitatea revizuirii, când este cazul, a evaluarilor privind
siguranta
|
1. Schimbul de informatii dintre participanti privind procesele în
desfasurare pentru evaluarile privind siguranta
2. Dezvoltarea unui proces comun (sau a unor procese reciproc
recunoscute) privind activitati (evaluari ale sigurantei) care nu necesita
autorizarea si aprobarea coletelor de catre autoritatile competente
3. Stabilirea si utilizarea unui proces comun de revizuire a evaluarilor
privind siguranta
|
2. Sistemul de autorizare
• Necesitatea cererilor de autorizare
• Eliberarea autorizatiilor
• Stabilirea si utilizarea unui proces de revizuire a evaluarilor
si de eliberare a autorizatiilor
• Modificarea sau retragerea autorizatiilor, dupa caz
|
1. Schimbul de informatii referitoare la activitati care necesita
cereri de autorizare/aprobare în vigoare
2. Dezvoltarea unui proces comun (sau a unor procese reciproc
recunoscute) între participanti pentru subiectele care necesita autorizarea/aprobarea
unilaterala/multilaterala
3. Stabilirea si utilizarea unui proces comun pentru activitatile
care necesita autorizarea/aprobarea unilaterala/multilaterala
4. Revizuiri periodice (comune sau reciproc recunoscute) ale
proceselor de autorizare
|
3. Ghidul pentru cereri de autorizare
• Asigurarea de ghiduri privind redactarea cererilor de autorizare
• Motivarea respingerii cererilor de autorizare
|
1. Schimbul reciproc de ghiduri pentru cererile de autorizare
2. Revizuirea conformitatii ghidurilor cu procesele comune de
autorizare (II.2)
3. Colaborarea în vederea elaborarii unui ghid, reciproc
recunoscut, compatibil cu un proces comun de autorizare (II.2) (Ghidul comun
al solicitantilor)
4. Colaborarea în vederea elaborarii si mentinerii unui ghid comun
pentru cereri, daca acesta este util
|
4. Aprobarea sistemelor de asigurare a calitatii
|
1. Schimbul reciproc de informatii privind:
• cerintele pentru sistemele de asigurare a calitatii
• procesul de audit privind asigurarea calitatii
• procesul de efectuare a testelor-martor, fabricarea coletelor si
monitorizarea întretinerii acestora
2. In baza informatiilor anterioare si standardelor aplicabile
AIEA, sa colaboreze în vederea realizarii unui/unor sistem(e) reciproc
recunoscut(e) pentru:
• cerintele de asigurare a calitatii
• procesul de audit
|
Principiul de reglementare
|
Participanti
|
|
• testele-martor, fabricarea si întretinerea coletelor
3. Colaborarea în sensul realizarii unui cadru pentru efectuarea
în comun de:
• audit
• teste-martor, fabricarea si întretinerea coletelor, atunci când
este cazul
• aprobarea sistemelor de asigurare a calitatii
4. In baza schimbului reciproc de informatii (potrivit paragrafelor
I.4.1 si I.4.2), sa se identifice cele mai bune practici si activitatile în
cazul carora recunoasterea sau colaborarea este utila
De exemplu:
Evaluarea designului
Emiterea aprobarilor
Auditul programelor de asigurare a calitatii
Teste-martor
Supravegherea procesului de fabricatie
|
III. Asigurarea sigurantei în timpul transportului
|
|
|
1. Utilizarea unui sistem de asigurare a sigurantei în timpul
transportului de materiale radioactive
2. Schimbul de experienta de operare cu ceilalti participanti si
asociati, în mod regulat
|
1. Necesitatea gestionarii sigurantei
• Necesitatea furnizarii de informatii si/sau de documente
• Necesitatea ca personalul sa fie calificat si experimentat în
mod corespunzator
• Necesitatea pastrarii documentelor înregistrate
|
1. Schimbul de informatii privind pastrarea documentelor si a
înregistrarilor
2. Identificarea celor mai bune practici referitoare la pastrarea
documentelor si a înregistrarilor
3. Implementarea celor mai bune practici
4. Revizuirea posibilitatilor de instruire comuna
|
2. Efectuarea de inspectii
• Necesitatea unor masuri corective
• Necesitatea notificarii privind ocurenta unor evenimente
anormale si a informarii publicului, atunci când este cazul
• Analiza experientei de operare, determinarea cauzelor
originare/lectiilor învatate si diseminarea informatiilor
|
1. Schimbul de informatii privind modul în care sunt efectuate
inspectiile
2. Identificarea celor mai bune practici
|
3. Necesitatea existentei unui plan în caz de urgenta
|
1. Schimbul de informatii privind masurile în caz de urgenta,
atunci când este posibil
2. Identificarea celor mai bune practici
3. Identificarea domeniilor în care este oportuna o abordare
armonizata
4. Participarea la exercitii comune
|
4. Aplicarea reglementarilor
|
Schimbul de informatii privind sistemele de aplicare a
reglementarilor, când acest lucru este posibil:
• Identificarea celor mai bune practici
• Identificarea domeniilor în care este oportuna o abordare
armonizata
• Dezvoltarea unei abordari armonizate, atunci când este necesar
|
|
De exemplu:
Examinarea masurilor de întretinere si reparare
Monitorizarea operatiilor de transport
Actiuni de aplicare a reglementarilor
Investigarea incidentelor
Planificarea în caz de urgenta
|
Principiul de reglementare
|
Participanti
|
IV. Transparenta în comunicare
|
|
Comunicarea directa, la nivel înalt, cu Guvernul
Comunicarea cu publicul
Comunicarea cu cei reglementati si alte parti interesate
Informarea cu privire la aparitia unor evenimente anormale
Comunicarea cu alte autoritati de reglementare nationale din
cadrul statelor membre
Comunicarea cu organismele de reglementare straine si cu
organizatiile internationale
|
1. Sa se comunice referitor la transportul materialelor
radioactive
2. Sa se solicite si sa se ia în considerare recomandarile altor
participanti referitoare la comunicarea în ceea ce priveste transportul
materialelor radioactive, dupa caz (atunci când transportul implica si alti
participanti sau asociati)
3. Sa se utilizeze scala INES pentru operatii de transport
|
|
De exemplu:
Instruirea si furnizarea informatiilor
Feedbackul catre organismele de reglementare
Informarea/Cooperarea interdepartamentala
|
V. Mentinerea competentei
|
|
Asigurarea calificarii si experientei corespunzatoare a
personalului
Asigurarea de resurse suficiente
|
1. Sa se asigure ca personalul care se ocupa de transportul
materialelor radioactive este calificat si experimentat corespunzator si sa i
se asigure resurse adecvate
2. Sa sprijine dezvoltarea personalului si sa asigure resursele
necesare în timpul activitatii de transport al materialelor radioactive
3. Schimbul de experienta în mod regulat
|
ANEXA Nr. 3
Registrul domeniilor si nivelurilor de cooperare
România
Principiul de reglementare
|
|
1. Stabilirea de principii, reglementari si ghiduri
|
DA
|
2. Stabilirea unui sistem de evaluare si autorizare care sa
asigure baza pentru operare
|
DA
|
3. Asigurarea sigurantei în timpul transportului
|
DA
|
4. Transparenta în comunicare
|
DA
|
5. Mentinerea competentei
|
DA
|
ANEXA Nr. 4
Memorandumul-cadru pentru dezvoltarea modalitatilor
de cooperare între autoritati privind transportul în conditii de siguranta al
materialelor radioactive în scopuri civile
(Infiintarea unei asociatii a autoritatilor competente)
Autoritatea competenta a Regatului Unit al Marii
Britanii si al Irlandei de Nord:
1. în domeniul transportului de materiale radioactive
este Departamentul pentru Transport al Regatului Unit al Marii Britanii si al
Irlandei de Nord (Regatul Unit), care actioneaza în numele secretarului
de stat pentru transport, a carui adresa este str. Marsham nr. 76, Londra SW1P
4DR;
2. a stabilit relatii îndelungate cu majoritatea
autoritatilor competente ale statelor membre ale Uniunii Europene (UE);
3. a participat la activitatile Grupului de lucru
privind transportul în siguranta al materialelor radioactive (SWG), creat,
cu scopul de a functiona ca organism consultativ pentru institutiile UE, de
Comisia Europeana, la solicitarea Parlamentului European;
4. recunoaste faptul ca SWG a constituit un forum
favorabil pentru cladirea sigurantei si încrederii între autoritatile
competente ale UE;
5. totodata, a cooperat cu succes cu autoritatea
competenta din Franta în conformitate cu Memorandumul de întelegere, încheiat
în data de 24 februarie 2006, privind aprobarea certificatelor pentru
transportul materialelor radioactive în conditii de siguranta;
6. recunoaste necesitatea stabilirii unui cadru care sa
depaseasca statutul de organism consultativ pentru SWG, precum si domeniul
Memorandumului de întelegere cu Franta;
7. recunoscând necesitatea si beneficiile unei cooperari
extinse cu alte state, a initiat consultari cu alte autoritati competente ale
UE în acest sens;
8. ulterior acestor consultari, a remarcat faptul ca
celelalte autoritati competente din statele membre ale UE intentioneaza, în mod
similar, sa initieze dezvoltarea unei cooperari viitoare privind transportul în
siguranta al materialelor radioactive;
9. doreste astfel sa promoveze si sa dezvolte o
cooperare mai strânsa cu celelalte state în domeniul transportului în siguranta
al materialelor radioactive în scopuri civile;
10. recunoaste necesitatea dezvoltarii unei structuri
corespunzatoare în vederea initierii cooperarii mentionate.
Autoritatea competenta a Regatului Unit a decis
astfel:
11. înfiintarea unei structuri-cadru în
conformitate cu anexa nr. 1, denumita în continuare Asociatia Autoritatilor
Competente, având drept obiectiv extinderea cooperarii privind transportul
materialelor radioactive în conditii de siguranta, în domeniile descrise în
anexa nr. 2, cu celelalte autoritati competente din statele membre ale UE, care
sa adere la o astfel de forma de cooperare.
Autoritatea competenta a Regatului Unit:
12. propune celorlalte autoritati competente din UE sa
îsi extinda cooperarea cu privire la politica proprie si la modul în care
actioneaza în domeniul transportului în siguranta al materialelor radioactive
în scopuri civile, prin aderarea la Asociatia Autoritatilor Competente, în
domeniile descrise în anexa nr. 2, care fac obiectul prevederilor specifice
detaliate mai jos;
13. doreste sa negocieze cu autoritatile competente ale
statelor membre ale UE în acest sens; si
14. drept urmare, intentioneaza sa încheie acorduri
internationale, care nu produc efecte juridice, cu aceste state, în forma
anexata, cu modificarile de rigoare;
15. recunoaste faptul ca domeniile în care se doreste
cooperarea cu alte state, precum si nivelul de cooperare pot varia;
16. recunoaste necesitatea unui registru central în care
sa fie înregistrate domeniile si nivelul de cooperare care se aplica celorlalte
state;
17. propune înregistrarea periodica a domeniilor si a
nivelului de cooperare cu celelalte autoritati competente într-un tabel, în
conformitate cu cel anexat (anexa nr. 3 - Registrul); si
18. propune revizuirea si diseminarea periodica a
registrului catre autoritatile competente;
19. propune nominalizarea unui reprezentant al
Asociatiei Autoritatilor Competente, denumit Secretariatul, care sa fie
autorizat sa semneze în numele Asociatiei Autoritatilor Competente si care va
sprijini Asociatia Autoritatilor Competente în domeniile relevante.
Prevederi specifice:
20. Nu se intentioneaza ca întelegerile pentru aderarea
la Asociatia Autoritatilor Competente, mentionate la alin. 14, sa produca
obligatii legale asupra viitorilor membri ai Asociatiei Autoritatilor
Competente/participantilor.
21. Prin urmare, întelegerile încheiate în vederea
aderarii la Asociatia Autoritatilor Competente nu produc efecte juridice asupra
participantilor sau asupra guvernelor participantilor si nu creeaza sau
modifica relatiile juridice dintre acestia. Pentru evitarea oricaror confuzii,
nicio prevedere inclusa în aceste întelegeri, în vederea aderarii la Asociatia
Autoritatilor Competente, nu poate fi aplicata în cazul si în masura în care
aceasta este sau devine incompatibila cu obligatiile asumate de oricare dintre
statele participantilor în conformitate cu Tratatul de instituire a Comunitatii
Europene, instrumentele relevante2 sau reglementarile AIEA.
22. Confidentialitate:
Fiecare membru/participant al Asociatiei Autoritatilor
Competente mentionat la alin. 11 respecta confidentialitatea tuturor
informatiilor care sunt desemnate a fi de natura confidentiala, schimbate între
participanti. Participantii nu intentioneaza ca schimbul de informatii dintre
acestia sa afecteze confidentialitatea sau drepturile de proprietate
intelectuala atasate informatiilor, iar partea destinatara care întâmpina
dificultati în pastrarea confidentialitatii (de exemplu, orice prevedere din
legislatia nationala prin care se solicita diseminarea) va colabora cu
participantul emitent în masura în care acest lucru este posibil.
2 „Instrumentele relevante" pentru transportul
materialelor radioactive în conditii de siguranta sunt: Acordul european
referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase (ADR),
Conventia privind transporturile internationale feroviare (COTIF), anexa B -
Reguli uniforme privind contractul de transport international feroviar de
marfuri (CIM), anexa 1 - Regulamentul privind transportul international
feroviar al marfurilor periculoase (RID), Codul maritim international pentru
marfuri periculoase si Instructiunile tehnice ale Organizatiei Internationale a
Aviatiei Civile pentru transportul aerian al marfurilor periculoase în conditii
de siguranta (ICAO TI).