E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.32 din 21.05.2014

privind aprobarea Metodologiei de stabilire a venitului reglementat, a venitului total şi a tarifelor reglementate pentru activitatea de transport al gazelor naturale
ACT EMIS DE: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 386 din 26 mai 2014



SmartCity1

Având în vedere dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,în temeiul dispoziţiilor art. 179 alin. (4) şi (5) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă Metodologia de stabilire a venitului reglementat, a venitului total şi a tarifelor reglementate pentru activitatea de transport al gazelor naturale, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Rata anuală de creştere a eficienţei economice pentru activitatea de transport al gazelor naturale se stabileşte la valoarea de 3,5% pentru fiecare an al celei de a treia perioade de reglementare, în intervalul iulie 2014 - septembrie 2017. Articolul 3La data intrării în vigoare a prezentului ordin, se abrogă prevederile referitoare la activitatea de transport al gazelor naturale din Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 22/2012 de aprobare a Metodologiei pentru aprobarea preţurilor şi stabilirea tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 379 din 6 iunie 2012, cu modificările ulterioare. Articolul 4Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei şi titularii de licenţă de operare a sistemului de transport vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare începând cu data de 26 mai 2014. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Niculae Havrileţ
ANEXĂMETODOLOGIE de stabilire a venitului reglementat, a venitului total şi a tarifelor reglementate pentru activitatea de transport al gazelor naturale Capitolul IPrincipii generale Articolul 1 (1) Prezenta metodologie reglementează modalitatea de fundamentare şi de stabilire a venitului reglementat, a venitului total şi a tarifelor reglementate pentru activitatea de transport al gazelor naturale printr-un sistem de transport al gazelor naturale aflat pe teritoriul României.(2) Racordarea terţilor la sistemul de transport şi activităţile conexe celor de operare a sistemului de transport, desfăşurate conform reglementărilor specifice elaborate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, sau alte instituţii abilitate, precum şi alte activităţi prestate de titularul de licenţă nu fac obiectul prezentei metodologii. Articolul 2(1) Tarifele reglementate, denumite în continuare tarife de transport, reprezintă contravaloarea serviciilor de transport al gazelor naturale prestate pentru rezervarea capacităţii de transport pe puncte de intrare/ieşire şi pentru utilizarea sistemului de transport pentru o cantitate de gaze naturale cu un conţinut energetic echivalent cu 1MWh, gaze naturale aflate în condiţiile standard de presiune, temperatură şi de calitate a gazelor naturale prevăzute în reglementările legale specifice în vigoare.(2) Tarifele de transport se stabilesc diferenţiat pentru fiecare titular al licenţei de operare a sistemului de transport, denumit în continuare titular de licenţă, şi pentru fiecare sistem de transport operat de acesta, în funcţie de caracteristicile tehnice şi regimul de exploatare ale fiecărui sistem de transport.(3) La stabilirea tarifelor de transport, orice cost/venit asociat activităţii de transport al gazelor naturale este luat în considerare o singură dată.(4) Tarifele de transport nu includ contravaloarea lucrărilor de execuţie a instalaţiilor de racordare la sistemul de transport care nu au fost cuprinse în planul de investiţii şi de dezvoltare a sistemului de transport al titularului de licenţă, aprobat de ANRE, conform reglementărilor în vigoare. Veniturile realizate de titularul de licenţă din tarifele de racordare la sistemul de transport şi costurile aferente nu fac obiectul prezentei metodologii. În acest caz, vor fi luate în considerare exclusiv costurile legate de exploatarea instalaţiilor de racordare, costuri care sunt recunoscute şi permise titularului de licenţă în venitul total aferent activităţii de transport al gazelor naturale.(5) Tarifele de transport includ costurile generate de activităţile şi operaţiunile desfăşurate de transportator pentru asigurarea echilibrului fizic al sistemului de transport, dar nu includ costurile aferente gazelor naturale achiziţionate pentru eliminarea dezechilibrelor din sistemul de transport.(6) Tarifele de transport nu includ costurile generate de nerespectarea de către titularul de licenţă a condiţiilor contractuale.(7) Tarifele de transport nu includ TVA. Articolul 3Activităţile şi operaţiunile realizate de titularul de licenţă pentru sau în legătură cu serviciile de transport menţionate la art. 2 alin. (1) sunt următoarele: a)exploatarea capacităţilor de transport - se referă la operaţiunile şi activităţile desfăşurate de titularul licenţei pentru şi/sau în legătură cu operarea şi întreţinerea sistemului de transport şi pentru asigurarea funcţionării acestuia în condiţii de siguranţă şi eficienţă, inclusiv înlocuirea conductelor şi a instalaţiilor şi echipamentelor aferente; b)dezvoltarea capacităţilor de transport - se referă la operaţiunile şi activităţile desfăşurate de titularul licenţei pentru şi/sau în legătură cu creşterea capacităţii de transport, fie prin mărirea capacităţii de transport pe conductele existente, fie prin extinderea reţelei de conducte de transport; c)utilizarea sistemului de transport - se referă la ansamblul de activităţi şi operaţiuni desfăşurate de titularul licenţei pentru sau în legătură cu:

(i) preluarea gazelor naturale din perimetrele de producţie, de înmagazinare subterană şi din punctele de interconectare;
(ii) vehicularea gazelor naturale prin intermediul sistemului de transport, între punctele de delimitare ale sistemului de transport;
(iii) predarea gazelor naturale în punctele de livrare;
(iv) măsurarea cantităţilor de gaze naturale în punctele de delimitare;
(v) citirea contoarelor/echipamentelor şi/sau sistemelor de măsurare;
(vi) verificarea respectării condiţiilor minime de calitate a gazelor naturale preluate/predate, conform reglementărilor legale în vigoare;

d)activităţile şi operaţiunile desfăşurate de titularul de licenţă pentru sau în legătură cu relaţiile comerciale privind încheierea şi derularea contractelor pentru prestarea serviciilor de transport al gazelor naturale. Articolul 4Perioada de reglementare reprezintă intervalul de timp pe parcursul căruia ANRE stabileşte venitul reglementat şi venitul total pe care un titular de licenţă este îndreptăţit să le realizeze pentru activitatea de transport al gazelor naturale la nivelul acoperirii costurilor permise pentru fiecare an al perioadei de reglementare. Articolul 5 (1) Perioada de reglementare are o durată de 5 ani.(2) Perioada a treia de reglementare a început la 1 iulie 2012 şi, prin excepţie de la alin. (1), se va termina la 30 septembrie 2017, iar al treilea an al perioadei a treia de reglementare începe la 1 iulie 2014 şi se termină la 30 septembrie 2015.(3) Din al patrulea an al perioadei a treia de reglementare data de începere a anului din cadrul perioadelor este 1 octombrie.(4) Pentru operatorii economici licenţiaţi ulterior datei de intrare în vigoare a prezentei metodologii, perioada de reglementare se va încheia odată cu terminarea perioadei de reglementare a celorlalţi titulari de licenţă.(5) În vederea stabilirii venitului total şi a venitului reglementat, precum şi a tarifelor de transport pentru primul an al perioadei de reglementare, operatorii economici menţionaţi la alin. (4) vor transmite documentaţia aferentă odată cu depunerea documentelor necesare pentru obţinerea licenţei de operare a sistemului de transport. Capitolul IIVenitul total şi venitul reglementat Secţiunea 1Venitul total Articolul 6 (1) Pentru fiecare an al perioadei de reglementare se determină venitul total care reprezintă venitul recunoscut şi permis de ANRE unui titular de licenţă pentru acoperirea costurilor recunoscute pentru desfăşurarea activităţii de transport al gazelor naturale într-un an al perioadei de reglementare.(2) Venitul total se stabileşte pentru fiecare sistem de transport operat de titularul de licenţă, în funcţie de caracteristicile tehnice şi regimul de exploatare ale fiecărui sistem de transport.(3) Venitul total include venitul reglementat şi costurile preluate direct şi are următoarea formulă generală:

unde: VR - venitul reglementat recunoscut şi permis de ANRE într-un an al perioadei de reglementare; CPD - costurile preluate direct recunoscute de ANRE pentru un an al perioadei de reglementare. Secţiunea a 2-aVenitul reglementat Articolul 7
(1) Venitul reglementat reprezintă venitul recunoscut şi permis de ANRE unui titular de licenţă pentru acoperirea costurilor aflate sub controlul managementului titularului de licenţă, necesare pentru desfăşurarea activităţii de transport al gazelor naturale şi recunoscute într-un an al perioadei de reglementare.
(2) Formula generală pentru calculul venitului reglementat menţionat la alin. (1) este următoarea:

unde: OPEX - costurile operaţionale ale titularului de licenţă, recunoscute de ANRE pentru un an al perioadei de reglementare; CAPEX - costurile de capital şi rentabilitatea acestuia care se recuperează prin venitul reglementat permis într-un an al perioadei de reglementare şi se determină după formula următoare: unde: ROR - rata reglementată a rentabilităţii costurilor de capital, stabilită de ANRE pentru activitatea de transport al gazelor naturale; RAB - baza de active reglementate, reprezentând valoarea reglementată a imobilizărilor corporale şi necorporale, recunoscută de ANRE pentru activitatea de transport al gazelor naturale; AR - amortizarea reglementată aferentă imobilizărilor corporale şi necorporale recunoscute de ANRE în baza de active reglementate pentru activitatea de transport al gazelor naturale; CLP - capital de lucru stabilit pentru fiecare an al perioadei de reglementare, determinat ca fiind a 12-a parte din valoarea venitului total care nu include valoarea ROR * CLP. Secţiunea a 3-aAlocarea costurilor în costuri operaţionale (OPEX), costuri de capital (CAPEX) şi costuri preluate direct (CPD) 3.1. Costurile operaţionale Articolul 8 (1) Costurile operaţionale (OPEX) reprezintă cheltuieli de exploatare (definite conform reglementărilor contabile în vigoare), recunoscute de ANRE pentru un an al perioadei de reglementare ţinând cont de limitele de deductibilitate fiscală stabilite de actele normative aflate în vigoare, cheltuieli generate de desfăşurarea activităţii de transport al gazelor naturale şi aflate sub controlul titularului de licenţă, după cum urmează:a)cheltuieli cu materiile prime, materialele, inclusiv cele de natura obiectelor de inventar, ambalajele; b)cheltuieli privind energia şi apa; c)cheltuieli privind consumul tehnologic determinat conform prevederilor legale în vigoare; d)cheltuieli cu întreţinerea şi reparaţiile conform prevederilor legale în vigoare; e)cheltuieli cu locaţiile de gestiune şi chirii, altele decât cele cu instituţiile publice ale administraţiei de stat centrale sau locale; f)cheltuieli cu primele de asigurare obligatorii conform prevederilor legale în vigoare; g)cheltuieli cu studii şi cercetări obligatorii conform prevederilor legale în vigoare, precum şi cele pentru care fezabilitatea tehnică şi viabilitatea comercială sunt demonstrabile pentru desfăşurarea activităţii de transport al gazelor naturale; h)cheltuieli privind comisioanele, onorariile şi colaboratorii; i)cheltuieli cu donaţii, protocol, reclamă şi publicitate; j)cheltuieli cu transportul de bunuri şi personal, deplasări, detaşări şi transferări; k)cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii, serviciile bancare şi asimilate; l)alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi; m)cheltuieli cu personalul - salarii, prime şi alte drepturi acordate conform prevederilor legale în vigoare; n)cheltuieli privind asigurările, protecţia socială şi alte acţiuni sociale, aflate sub controlul titularului de licenţă; o)alte cheltuieli de exploatare privind despăgubiri conform prevederilor legale în vigoare, în legătură cu exercitarea drepturilor de uz şi de servitute asupra proprietăţilor private afectate de obiectivul/sistemul de transport, precum şi în legătură cu pagubele aduse proprietarilor din vecinătatea obiectivelor/sistemelor din domeniul gazelor naturale ca urmare a intervenţiilor efectuate asupra acestora pentru dezvoltare, modernizare, reparaţii, revizii şi avarii; p)reducerile comerciale primite ulterior facturării, aferente cheltuielilor operaţionale; q)cheltuielile pentru exploatarea conductelor de transport, aflate în proprietatea terţilor, de natura celor menţionate la lit. a)-p). (2) Pentru costurile operaţionale care se realizează într-un interval regulat mai mare de un an al perioadei de reglementare, titularul de licenţă va determina valoarea echivalentă unui an al perioadei de reglementare ce va fi recuperată prin venitul total anual permis pentru activitatea de transport al gazelor naturale. Articolul 9În conformitate cu obiectul prezentei metodologii, nu sunt recunoscute drept costuri operaţionale (OPEX) aferente activităţii de transport al gazelor naturale: a)cheltuielile de exploatare pentru rebranşarea şi debranşarea clienţilor, precum şi cheltuielile aferente lucrărilor de execuţie a instalaţiilor de racordare la sistemul de transport; b)cheltuielile cu amortizarea imobilizărilor, provizioane şi ajustări pentru depreciere; c)cheltuielile de exploatare aferente materialelor, obiectelor de inventar şi imobilizărilor corporale şi necorporale realizate în regie proprie sau aflate în curs de execuţie; d)amenzile, penalităţile şi majorările de întârziere pentru neplata în termen a obligaţiilor către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, fondurile speciale, bugetele locale şi alte cheltuieli asociate celor deja enumerate; e)penalităţile, majorările şi/sau daunele-interese de întârziere pentru nerambursarea în termen a împrumuturilor şi alte cheltuieli asociate celor deja enumerate; f)cheltuielile cu despăgubiri, penalităţi sau altele asemenea rezultând din standardul de performanţă şi alte cheltuieli asociate celor deja enumerate; g)penalităţile, majorările de întârziere la plată şi/sau daunele-interese pentru nerespectarea clauzelor contractuale faţă de furnizori şi alte cheltuieli asociate celor deja enumerate; h)provizioanele de orice natură; i)cheltuielile aferente plăţilor compensatorii acordate salariaţilor cu ocazia încetării contractului individual de muncă sau a raportului de serviciu fără a avea la bază un program de restructurare şi de reorganizare a societăţii aprobat de conducerea titularului de licenţă, cu excepţia situaţiei când salariaţii se pensionează; j)cheltuielile reprezentând salarii/indemnizaţii/sume compensatorii acordate, în condiţiile legii, cu ocazia încetării contractului de muncă, raportului de serviciu sau mandatului, angajaţilor cu funcţii de conducere şi persoanelor care sunt numite în calitate de membru în consilii de administraţie şi consilii de conducere, cu excepţia salariilor/sumelor compensatorii acordate angajaţilor cu funcţii de conducere cu ocazia pensionării în conformitate cu prevederile contractului colectiv de muncă şi când există un program de restructurare aprobat; k)cheltuielile aferente materialelor recuperate şi refolosibile pentru activitatea de transport al gazelor naturale; l)cheltuielile de exploatare din fonduri şi împrumuturi nerambursabile, din ajutoare primite de la stat sau de la altă entitate, din plusuri de inventar, precum şi alte asemenea cheltuieli din alte surse nerambursabile; m)cheltuielile operaţionale realizate din sumele datorate statului român, persoanelor fizice şi/sau juridice sub formă de dividende la care aceştia au renunţat; n)orice valoare care la fundamentarea/ajustarea venitului total a fost inclusă în CAPEX, dar în contabilitatea financiară a titularului de licenţă a fost înregistrată drept cheltuială de exploatare; o)orice cheltuieli de judecată şi alte cheltuieli asociate; p)cheltuieli privind activele casate/cedate şi alte operaţiuni de capital; q)sumele neîncasate de titularul de licenţă aferente activităţii de transport al gazelor naturale, trecute pe cheltuieli de exploatare, reprezentând pierderi din creanţe şi debitori diverşi scoase din evidenţa patrimonială.3.2. Costurile de capital Articolul 10(1) Costurile de capital (CAPEX) aferente activităţii de transport al gazelor naturale includ costurile legate de capitalul investit în imobilizări corporale şi necorporale puse în funcţiune sau recepţionate/date în folosinţă, conform prevederilor legale în vigoare.(2) De asemenea, sunt considerate costuri de capital:a)dobânzile, comisioanele bancare şi diferenţele de curs valutar aferente creditelor pentru finanţarea imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune sau recepţionate/date în folosinţă, dacă nu au fost incluse în valoarea iniţială a acestora; b)concesiunile primite care se reflectă ca imobilizări corporale/necorporale atunci când contractul de concesiune stabileşte o durată şi o valoare determinate pentru concesiune; amortizarea concesiunii urmează a fi înregistrată pe durata de folosire a acesteia, stabilită potrivit prevederilor contractului de concesiune; c)capitalul de lucru stabilit pentru fiecare an al perioadei de reglementare. (3) ANRE poate lua în considerare, la stabilirea venitului reglementat total, respectiv a venitului total, investiţiile estimate a se realiza în fiecare an al perioadei de reglementare, pe baza planului de investiţii şi de dezvoltare a sistemului de transport, avizat de ANRE.(4) Titularul de licenţă trebuie să demonstreze că investiţiile menţionate la alin. (3) sunt strategice şi vor contribui în mod substanţial la creşterea siguranţei sistemului de transport al gazelor naturale sau la dezvoltarea pieţei interne sau a pieţei unice europene de gaze naturale. Articolul 11În conformitate cu obiectul prezentei metodologii, nu sunt recunoscute drept costuri de capital (CAPEX) aferente activităţii de transport al gazelor naturale: a)cheltuielile de capital cu imobilizările corporale/ necorporale din fonduri şi împrumuturi nerambursabile, din ajutoare primite de la stat sau de la altă entitate, din plusuri de inventar, precum şi alte asemenea cheltuieli de capital din alte surse nerambursabile; b)valoarea, respectiv parte a acesteia, aferentă imobilizărilor corporale/necorporale pentru care societatea încasează chirie, terenurile preluate prin contracte de concesiune care prevăd plata unei redevenţe/chirii, şi nu o valoare amortizabilă, precum şi orice valoare care la fundamentarea/ajustarea venitului total a fost inclusă în OPEX, dar în contabilitate a fost înregistrată ca imobilizare corporală/necorporală; c)avansurile, imobilizările corporale şi necorporale în curs; d)imobilizările financiare; e)valoarea reglementată neamortizată a imobilizărilor corporale şi necorporale, casate sau cedate terţilor ori către activităţile nereglementate ale titularului de licenţă, calculată conform regulilor ANRE; f)provizioanele de orice natură; g)cheltuielile de natura costurilor de capital (CAPEX) efectuate pentru bunurile aparţinând domeniului public/privat al statului sau autorităţilor locale, unor terţe persoane fizice şi/sau juridice, dacă pentru acestea nu există temeiuri legale, acorduri şi/sau contracte pentru concesionarea, închirierea ori preluarea în exploatare a capacităţilor; h)cheltuielile cu imobilizările corporale şi necorporale realizate din sumele datorate statului român, persoanelor fizice şi/sau juridice sub formă de dividende la care aceştia renunţă; i)cheltuielile cu imobilizările corporale şi necorporale realizate pentru activitatea de transport al gazelor naturale ca urmare a unor pagube produse de salariaţi sau de terţi şi care se recuperează de la aceştia.3.3. Costurile preluate direct Articolul 12 (1) Costurile preluate direct reprezintă cheltuieli de exploatare deductibile fiscal în limita prevederilor legale în vigoare, ce nu pot fi controlate de conducerea titularului de licenţă şi asupra cărora aceasta nu poate acţiona direct pentru creşterea eficienţei activităţii de transport al gazelor naturale, recunoscute de ANRE într-un an al perioadei de reglementare, după cum urmează: a)cheltuieli cu redevenţe, locaţii de gestiune şi chirii aferente acordurilor comerciale încheiate cu instituţiile publice ale administraţiei de stat centrale sau locale; b)cheltuieli cu taxe, impozite, contribuţii la fonduri speciale, altele asemenea, stabilite conform reglementărilor legale în vigoare; c)cheltuieli cu alte taxe stabilite de instituţiile publice ale administraţiei de stat locale; d)cheltuieli cu contribuţii la fondul de sănătate, la fonduri speciale, altele de aceeaşi natură, aferente fondului de salarii, conform reglementărilor legale în vigoare. (2) De asemenea, sunt considerate costuri preluate direct şi sumele neîncasate de titularul de licenţă aferente activităţii de transport al gazelor naturale, reprezentând creanţe comerciale care nu au putut fi recuperate din cauza falimentului clientului, în baza unei decizii judecătoreşti rămase definitivă, creanţe care provin din obligaţia titularului de licenţă de a nu întrerupe prestarea serviciului către un client aflat în procedură de insolvenţă, respectiv aflat în perioada de observaţie şi în perioada de reorganizare, conform prevederilor legale în vigoare. Articolul 13În conformitate cu obiectul prezentei metodologii, nu sunt recunoscute drept costuri preluate direct (CPD) aferente activităţii de transport al gazelor naturale: a)cheltuielile aferente materialelor, obiectelor de inventar şi imobilizărilor corporale şi necorporale realizate în regie proprie sau aflate în curs de execuţie; b)orice cheltuieli de natura costurilor preluate direct generate de alte activităţi, inclusiv activităţile conexe; c)orice cheltuieli de judecată şi alte cheltuieli asociate; d)orice cheltuieli de natura costurilor preluate direct realizate pentru activitatea de transport al gazelor naturale ca urmare a unor pagube produse de terţi şi care se recuperează de la aceştia. Secţiunea a 4-aDeterminarea venitului total şi a venitului reglementat pentru fiecare an al perioadei de reglementare 4.1. Determinarea venitului total Articolul 14 (1) Pentru primul an al perioadei de reglementare, venitul total se stabileşte pe baza venitului reglementat şi a costurilor preluate direct, fundamentate de fiecare titular de licenţă conform prevederilor prezentei metodologii, precum şi pe baza elementelor de ajustare corespunzătoare veniturilor totale din anii precedenţi, după caz.(2) Pentru operatorii economici nou-licenţiaţi, venitul total aferent primului an de desfăşurare a activităţii de transport al gazelor naturale nu include elemente de ajustare. (3) Pentru următorii ani ai perioadei de reglementare, venitul total se determină pe baza venitului reglementat stabilit în anul anterior, a costurilor preluate direct considerate realizate în anul precedent, precum şi pe baza elementelor de ajustare a venitului total.(4) Formula de determinare a venitului total pentru fiecare an al perioadei de reglementare este următoarea:

unde: VT(i) - venitul total stabilit în anul (i) al perioadei de reglementare; VR(i) - venitul reglementat ajustat în anul (i) al perioadei de reglementare, cu excepţia primului an când este stabilit pe baza costurilor fundamentate şi recunoscute, aflate sub controlul managementului titularului de licenţă; CPD(i) -costurile preluate direct în anul (i), stabilite la nivelul celor considerate realizate în anul precedent (i-1), cu excepţia primului an când sunt stabilite pe baza costurilor fundamentate de către titularul de licenţă şi recunoscute de ANRE; DV(i) - componenta de redistribuire a sporului de eficienţă economică în anul (i) al perioadei de reglementare de la titularul de licenţă la clienţi, stabilită conform prevederilor prezentei metodologii; ΔVT(i) - componenta de corecţie a venitului total pentru anii precedenţi; RI(i) - rata inflaţiei pentru anul (i) al perioadei de reglementare; ROR - rata reglementată a rentabilităţii costurilor de capital, stabilită de ANRE pentru activitatea de transport al gazelor naturale; ΔCPD(i) - componenta de corecţie a costurilor preluate direct pentru anii precedenţi; ΔVA(i) - valoarea permisă a se recupera în anul (i) din valoarea, aprobată de către Comitetul de reglementare al ANRE, determinată conform prevederilor legale în vigoare prin compensarea veniturilor nerealizate recunoscute de ANRE pentru cea de-a doua perioadă de reglementare cu valoarea cumulată a sporurilor de eficienţă obţinute din desfăşurarea activităţii de transport al gazelor naturale determinate pentru fiecare an al celei de a doua perioade de reglementare; ΔCT(i) - componenta de corecţie a consumului tehnologic pentru anii precedenţi. 4.2. Determinarea venitului reglementat Articolul 15(1) Venitul reglementat se fundamentează în primul an, se ajustează în următorii ani ai perioadei de reglementare şi are următoarea formulă de determinare: unde: VR(i) - venitul reglementat pentru anul (i) pentru activitatea de transport al gazelor naturale; OPEX(i)- costurile operaţionale în anul (i); CAPEX(i) - costurile de capital şi rentabilitatea acestuia care se recuperează prin venitul reglementat permis într-un an al perioadei de reglementare. (2) Costurile operaţionale (OPEX) se determină astfel:a)pentru primul an al perioadei de reglementare, costurile operaţionale sunt cele fundamentate de titularul de licenţă şi recunoscute de ANRE, la care se adaugă costurile neprevăzute din anii precedenţi şi a căror recuperare a fost stabilită a se realiza într-un an sau mai mulţi ani; b)pentru următorii ani ai perioadei de reglementare, costurile operaţionale se ajustează după următoarea formulă generală:

unde: OPEX(i-1) - costurile operaţionale aferente anului (i-1) la care se adaugă costurile neprevăzute cu caracter permanent solicitate şi recunoscute în anul (i-1), dar care nu includ valoarea aferentă ROR cu care au fost ajustate în anul (i-1). Aceste costuri nu includ costurile neprevăzute care nu au un caracter permanent, permise în anul (i-1); RI(i) - rata inflaţiei pentru anul (i) al perioadei de reglementare; ROR - rata reglementată a rentabilităţii costurilor de capital, stabilită de ANRE pentru activitatea de transport al gazelor naturale; X(i) - rata anuală de creştere a eficienţei economice aferentă OPEX, stabilită pentru titularul de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de transport al gazelor naturale în anul (i) al perioadei de reglementare; CN(i) - costurile neprevăzute permise a se recupera în anul (i); CT(i-1) - reprezintă consumul tehnologic permis în anul (i-1); CT(i) - reprezintă valoarea consumului tehnologic aferent anului (i) determinată ca produs între cantitatea de gaze naturale aferente consumului tehnologic stabilită conform prevederilor legale în vigoare pentru anul (i-1) şi costul de achiziţie estimat pentru anul (i). (3) Costurile de capital (CAPEX) şi rentabilitatea capitalului se recuperează prin venitul reglementat permis într-un an al perioadei de reglementare şi se determină astfel:

unde: CAPEX(i-1) - costurile de capital şi rentabilitatea acestuia permise a se recupera în anul (i-1); ROR - rata reglementată a rentabilităţii costurilor de capital, stabilită de ANRE pentru activitatea de transport al gazelor naturale; RI(i) - rata inflaţiei pentru anul (i) al perioadei de reglementare; CLP(i-1) - capitalul de lucru determinat pentru anul (i-1); CLP(i) - capitalul de lucru determinat pentru anul (i); ΔINV(i) - componenta de corecţie pentru capitalul investit în anii precedenţi. 4.3. Elementele de ajustare ale venitului reglementat şi venitului total 4.3.1. Rata inflaţiei (RI) Articolul 16Rata inflaţiei pentru un an al perioadei de reglementare se determină pe baza indicilor preţurilor de consum estimaţi de Comisia Naţională de Prognoză. 4.3.2. Rata anuală de creştere a eficienţei activităţii de transport al gazelor naturale (X) Articolul 17 (1) Rata anuală de creştere a eficienţei activităţii de transport al gazelor naturale reflectă estimările ANRE privind potenţialele economii de costuri operaţionale (OPEX), exclusiv costurile aferente consumului tehnologic, ce pot fi realizate într-un an al perioadei de reglementare pentru îmbunătăţirea performanţelor economice ale titularului de licenţă şi se determină în funcţie de ţinta de eficienţă stabilită pentru o perioadă de reglementare.(2) Rata anuală a creşterii eficienţei activităţii de transport al gazelor naturale asigură o cedare de eficienţă economică în favoarea consumatorilor.(3) Rata anuală de creştere a eficienţei activităţii de transport al gazelor naturale se determină pentru fiecare an al perioadei de reglementare şi pentru fiecare titular de licenţă. (4) La stabilirea ratei de creştere a eficienţei economice se au în vedere următoarele:a)extrapolarea ratei de creştere a eficienţei economice obţinute pe seama productivităţii realizate pe termen lung în economie; b)analiza de tip benchmarking pentru alte companii care desfăşoară activitatea de transport al gazelor naturale în condiţii similare; c)propunerea justificată a titularului de licenţă. (5) În situaţii deosebite care intervin în desfăşurarea/ dezvoltarea activităţii de transport al gazelor naturale, la ajustarea anuală a veniturilor activităţii de transport al gazelor naturale, ANRE poate modifica rata anuală de creştere a eficienţei activităţii de transport al gazelor naturale, la solicitarea motivată a titularului de licenţă.4.3.3. Costuri neprevăzute (CN) Articolul 18 (1) Costurile neprevăzute sunt costurile operaţionale care nu au fost estimate la fundamentarea veniturilor reglementate aferente primului an al perioadei de reglementare şi sunt determinate de factori imprevizibili, precum forţa majoră, caz fortuit sau emiterea de acte normative.(2) Solicitarea recunoaşterii costurilor neprevăzute determinate de forţă majoră va fi însoţită, cel puţin, de următoarele documente:a)documentele emise de autorităţile abilitate în conformitate cu prevederile legale în vigoare prin care se atestă evenimentul de forţă majoră; b)procesele-verbale de constatare a daunelor înregistrate în obiectivul respectiv, emis de autorităţile locale pe raza cărora s-au înregistrat evenimentele de forţă majoră; c)documente legale din care să rezulte valoarea lucrării de reparaţie efectiv realizată. (3) Nu se consideră costuri neprevăzute:a)lucrările de investiţii realizate în urma unor evenimente imprevizibile, care vor fi raportate distinct în anexa privind baza de active reglementate şi amortizarea aferentă, cu respectarea reglementărilor în vigoare; b)impozitele, taxele şi alte asemenea costuri de natura celor preluate direct rezultate în urma unor evenimente imprevizibile; acestea vor fi raportate în situaţia anuală a costurilor preluate direct în vederea ajustării venitului total. (4) În situaţia în care costurile neprevăzute induc creşteri semnificative în nivelul veniturilor totale, ANRE poate decide eşalonarea recuperării lor pe mai mult de un an, iar valorile eşalonate se actualizează cu rata inflaţiei corespunzătoare perioadei în care se realizează recuperarea.4.3.4. Rata reglementată a rentabilităţii capitalului (ROR) Articolul 19Rata reglementată a rentabilităţii capitalului (ROR) se determină pentru o perioadă de reglementare şi reflectă estimarea ANRE privind profitul ce urmează a fi generat de costurile de capital realizate de titularul de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de transport al gazelor naturale, având în vedere condiţiile curente ale pieţei de capital. Articolul 20 (1) Rata reglementată a rentabilităţii capitalului (ROR) este stabilită în termeni reali, înainte de impozitul pe profit. Calculul acesteia porneşte de la costul mediu ponderat al capitalului (WACC), determinat în termeni nominali, după impozitul pe profit.(2) Formula utilizată de ANRE prin care WACC, calculat în termeni nominali, după impozitul pe profit, este transformat în ROR, stabilit în termeni reali, înainte de impozitare, asigură recuperarea integrală a capitalului investit.(3) Transformarea WACC nominal după impozitare în ROR real înainte de impozitare se face cu următoarea formulă:

unde, ROR - reprezintă rata reglementată a rentabilităţii capitalului; WACC - reprezintă costul mediu ponderat al capitalului, determinat în termeni nominali, după impozitare, calculat pe baza formulei prevăzute la art. 21; pi - reprezintă rata medie a inflaţiei în perioada de reglementare; T - reprezintă rata impozitului pe profit în perioada de reglementare. Articolul 21Formula de calcul al costului mediu ponderat al capitalului (WACC) este următoarea: , unde: D/(CP+D) - reprezintă ponderea estimată a datoriilor în structura financiară; D - reprezintă datoriile purtătoare de dobânzi, majorări de întârziere, penalităţi sau altele asemenea, la valoarea de piaţă; CP - reprezintă capitalul propriu, estimat la valoarea de piaţă; C(d) - reprezintă costul datoriilor, estimat în termeni nominali, înainte de impozitare; C(cp) - reprezintă costul capitalului propriu, estimat în termeni nominali, după impozitare; TP - reprezintă rata estimată a impozitului pe profit pentru activitatea de transport al gazelor naturale. Articolul 22WACC reflectă costul capitalului pentru un operator de referinţă care desfăşoară exclusiv activitatea de transport al gazelor naturale în condiţiile de piaţă şi de reglementare existente în România. Articolul 23(1) Estimarea structurii financiare a operatorului de referinţă are în vedere structura financiară a companiilor existente pe piaţa gazelor naturale, care desfăşoară activităţi similare, şi optimizarea acestei structuri pentru a reduce costurile de capital.(2) La estimarea structurii financiare a operatorului de referinţă sunt analizate structuri financiare ale unor companii străine, utilizate drept comparatori, care îndeplinesc următoarele condiţii:a)sunt cotate public; b)au activitatea de transport al gazelor naturale ca activitate principală; c)funcţionează într-un sistem de reglementare asemănător celui românesc. Articolul 24 (1) Costul datoriei pentru perioada de reglementare, estimat în termeni nominali, înainte de impozitare, reflectă câştigurile generate de investiţiile în activele fără risc şi primele de risc specifice activităţii de transport al gazelor naturale, observate la comparatori. Pentru calculul costului datoriei sunt considerate active fără risc obligaţiunile emise de statul român pe pieţele de capital.(2) Costul capitalului propriu pentru perioada de reglementare, estimat în termeni nominali, după impozitare, se determină utilizându-se modelul de calcul al rentabilităţii unui activ pe piaţa de capital (CAPM). Costul capitalului propriu reflectă câştigurile generate de investiţiile în activele fără risc, tranzacţionate pe pieţele de capital, precum şi primele de risc specifice pieţei româneşti. Articolul 25Formulele de calcul şi de echivalare, precum şi activele fără risc considerate în determinarea WACC se fac publice de către ANRE cu cel puţin 3 luni înaintea fiecărei perioade de reglementare. 4.3.5. Componente de corecţie pentru CAPEX (ΔINV) Articolul 26Componenta de corecţie pentru costurile de capital se determină astfel:

unde: INVI(i-1) - valoarea reglementată recunoscută de ANRE pentru anul (i-1) a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune sau recepţionate/date în folosinţă, după caz, inclusiv cele estimate a fi puse în funcţiune sau recepţionate/date în folosinţă până la sfârşitul anului (i-1), precum şi diferenţa dintre valoarea efectiv realizată şi recunoscută pentru anii precedenţi şi valoarea considerată realizată şi recunoscută în anii precedenţi; INVIS(i-1) - valoarea reglementată recunoscută de ANRE pentru anul (i-1) a imobilizărilor corporale şi necorporale pentru care se acordă stimulentul conform prevederilor legale în vigoare; SINV - reprezintă valoarea stimulentului acordat imobilizărilor corporale şi necorporale conform prevederilor legale în vigoare; INVE(i-1) - reprezintă: a)pentru activele reglementate existente în RAB la începutul perioadei de reglementare şi scoase din funcţiune pe parcursul perioadei, valoarea ROR * RAB şi, dacă este cazul, valoarea rezultată prin aplicarea stimulentului (SINV) la imobilizările corporale şi necorporale conform prevederilor legale în vigoare, existente în RAB la începutul perioadei de reglementare, precum şi valoarea amortizării corespunzătoare primului an al perioadei de reglementare, actualizate cu aceleaşi elemente cu care au fost ajustate până la anul (i); b)pentru activele reglementate ieşite din cele intrate pe parcursul perioadei curente de reglementare, valoarea rezultată prin aplicarea ROR la activele reglementate scoase din funcţiune pe parcursul perioadei şi, dacă este cazul, valoarea rezultată prin aplicarea stimulentului (SINV) la imobilizările corporale şi necorporale conform prevederilor legale în vigoare, precum şi valoarea amortizării corespunzătoare actualizate cu aceleaşi elemente cu care au fost ajustate până la anul (i);ROR - rata reglementată a rentabilităţii costurilor de capital, stabilită de ANRE pentru activitatea de transport al gazelor naturale; AR(i-1) - amortizarea reglementată aferentă imobilizărilor corporale şi necorporale recunoscute de ANRE pentru anul (i-1) pentru activitatea de transport al gazelor naturale, determinată astfel: unde: n - durata reglementată de amortizare a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune sau recepţionate/date în folosinţă, după caz, exprimată în ani; ΔAR(i) -diferenţa de amortizare reglementată dintre valoarea efectiv realizată şi recunoscută pentru anii precedenţi şi valoarea considerată realizată şi recunoscută în anii precedenţi. 4.3.6. Componenta de corecţie pentru CPD (ΔCPD) Articolul 27Componenta de corecţie pentru CPD reprezintă diferenţa dintre costurile preluate direct considerate realizate în anul „i-1“ şi cele incluse în venitul total permis în anul „i-1“, inclusiv diferenţele rezultate din închiderea anilor precedenţi. 4.3.7. Componenta de corecţie a venitului total (ΔVT) Articolul 28 (1) Componenta de corecţie a venitului total reprezintă: diferenţa dintre venitul total realizat pentru anul „i-1“ şi cel considerat permis în anul „i-1“, inclusiv diferenţele rezultate din închiderea anilor precedenţi, precum şi diferenţele de venit recunoscute, dar neincluse în veniturile totale permise în anii precedenţi, după caz.(2) În situaţia în care componenta de corecţie induce o modificare semnificativă în nivelul veniturilor totale, ANRE poate decide eşalonarea recuperării/cedării diferenţei pe mai mult de un an, iar actualizarea se va efectua cu rata inflaţiei corespunzătoare perioadei în care se realizează recuperarea/cedarea.4.3.8. Componenta de redistribuire a sporului de eficienţă (DV) Articolul 29 (1) Sporul de eficienţă economică al activităţii de transport al gazelor naturale reflectă creşterea de eficienţă economică realizată peste rata anuală de creştere a eficienţei economice stabilită de ANRE.(2) În cadrul perioadei de reglementare, sporul de eficienţă economică se determină anual de către fiecare titular de licenţă.(3) Sporul de eficienţă economică al activităţii de transport al gazelor naturale reprezintă diferenţa pozitivă dintre nivelul costurilor operaţionale aflate sub controlul titularului de licenţă, permis de ANRE în respectivul an al perioadei de reglementare, şi nivelul costurilor operaţionale efectiv realizat de titularul de licenţă în acelaşi an.(4) La determinarea sporului de eficienţă nu sunt luate în considerare costurile aferente consumului tehnologic.(5) La determinarea sporului de eficienţă, în ceea ce priveşte costurile neprevăzute realizate de către titularul de licenţă, vor fi luate în considerare numai cele cu caracter permanent, iar acestea vor fi luate în calcul în anul în care vor fi incluse în OPEX permis, respectiv în venitul total permis de ANRE.(6) Titularul de licenţă este obligat să înainteze ANRE anual situaţia determinării sporului de eficienţă odată cu situaţiile solicitate la art. 59 alin. (1). Articolul 30 (1) Sporul anual de eficienţă economică va fi păstrat de titularul de licenţă pentru o perioadă de 5 ani, începând cu anul în care a fost obţinut. După această perioadă, sporul va fi cedat clienţilor.(2) În cazul în care cedarea sporului de eficienţă către clienţi ar perturba desfăşurarea şi/sau dezvoltarea economică a activităţii de transport al gazelor naturale, titularul de licenţă poate solicita cedarea graduală a acestuia pe o perioadă convenită cu ANRE.(3) Sporul de eficienţă economică cedat gradual conform alin. (2) se va actualiza cu rata inflaţiei corespunzătoare perioadei în care se realizează cedarea.(4) Prevederile alin. (1) nu se aplică sporurilor de eficienţă obţinute din desfăşurarea activităţii de transport al gazelor naturale determinate pentru fiecare an al celei de-a doua perioade de reglementare.4.3.9. Componenta de corecţie a consumului tehnologic (ΔCT) Articolul 31Componenta de corecţie a consumului tehnologic se determină după următoarea formulă: unde: CT(i-1, realizat) - reprezintă valoarea consumului tehnologic considerat realizat în anul (i-1), determinată ca produs între cantitatea de gaze naturale aferente consumului tehnologic stabilită conform prevederilor legale în vigoare şi costul de achiziţie realizat de titularul de licenţă; CT(i-1) - reprezintă valoarea consumului tehnologic permisă în anul (i-1). Secţiunea a 5-aAlocarea venitului total în componenta fixă şi componenta volumetrică Articolul 32 (1) Pentru determinarea tarifelor de transport, respectiv a tarifelor de rezervare de capacitate şi a tarifului volumetric, venitul total se alocă în componenta fixă şi componenta volumetrică.(2) Componenta fixă cuprinde costurile fixe şi următoarele elemente de ajustare ale venitului total:a)componenta de redistribuire a sporului de eficienţă economică - DV; b)componenta de corecţie a venitului total - ΔVT; c)componenta de corecţie pentru costurile preluate direct - ΔCPD; d)valoarea permisă a se recupera din valoarea determinată prin compensarea veniturilor nerealizate recunoscute de ANRE pentru cea de-a doua perioadă de reglementare cu valoarea cumulată a sporurilor de eficienţă obţinute din desfăşurarea activităţii de transport al gazelor naturale determinate pentru fiecare an al celei de-a doua perioade de reglementare - ΔVA; e)componenta de corecţie a consumului tehnologic - ΔCT. (3) Componenta volumetrică cuprinde costurile variabile.(4) Având în vedere impactul generat de aplicarea prezentei metodologii asupra clienţilor finali, la stabilirea tarifului de rezervare de capacitate şi a celui volumetric, ANRE poate reconsidera propunerea titularului de licenţă de alocare a venitului total în componentă fixă şi componentă volumetrică. Secţiunea a 6-aAlocarea costurilor în fixe şi variabile Articolul 33Costurile totale luate în calcul la stabilirea venitului total aferent activităţii de transport al gazelor naturale se alocă în costuri fixe şi costuri variabile. Articolul 34(1) Costurile fixe reflectă cheltuieli legate de capacitatea de transport, care nu depind de cantităţile transportate, şi acoperă amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale ale sistemului de transport, cheltuieli legate direct de exploatarea, continuitatea în funcţionare şi menţinerea securităţii şi eficienţei în operare a sistemului de transport, precum şi cheltuieli generale legate de administrarea acestuia.(2) Costurile fixe se alocă pe puncte de intrare şi pe puncte de ieşire. Articolul 35(1) Costurile variabile reflectă cheltuieli legate de utilizarea şi exploatarea sistemului de transport care depind de cantităţile efectiv transportate.(2) Costurile variabile se alocă întregii cantităţi de gaze naturale transportate, indiferent de punctul de intrare şi de punctul de ieşire ale sistemului de transport. Articolul 36Modul de alocare în costuri fixe şi costuri variabile, precum şi alocarea costurilor fixe pe puncte de intrare/ieşire se realizează şi se justifică de către titularul de licenţă pe baza următoarelor criterii fără a fi limitative: a)alocarea directă prin care o cheltuială se atribuie integral punctului de intrare/ieşire pentru care aceasta a fost efectuată; b)modul de alocare practicat de cele mai mari companii de transport al gazelor naturale sau practicat pentru sisteme de transport al gazelor naturale similare, din Uniunea Europeană; c)costurile aferente conductelor principale, staţii de protecţie catodică, staţii de comprimare, staţii de control al vanelor şi nodurilor tehnologice, care reprezintă segmentul cel mai mare de costuri şi active, se alocă în funcţie de capacitatea tehnică în punctele de intrare/ieşire; d)cheltuielile care nu pot fi alocate direct pe puncte de intrare/ieşire sunt repartizate pe puncte de intrare/ieşire proporţional cu capacitatea tehnică a punctele de intrare/ieşire; e)consumul tehnologic se alocă în funcţie de capacitatea tehnică a punctelor de intrare/ieşire şi de fluxurile anuale de gaze înregistrate în punctele de intrare/ieşire în anul anterior; fluxul anual de gaze reprezintă suma debitelor zilnice înregistrate într-un an în toate punctele de intrare/ieşire. Capitolul IIISistemul de tarife de transport Secţiunea 1Principii generale Articolul 37Sistemul de tarife de transport pentru activitatea de transport al gazelor naturale cuprinde un set de tarife de tipul „intrare/ieşire“ stabilite pentru punctele de delimitare la intrarea în sistemul de transport în care se rezervă capacitatea, denumite în continuare puncte de intrare, şi la ieşirea din sistemul de transport în care se rezervă capacitatea, denumite în continuare puncte de ieşire, precum şi un tarif volumetric pentru utilizarea sistemului determinat ca un tarif de tip timbru poştal. Articolul 38 (1) Sistemul naţional de transport (SNT) este delimitat în două zone distincte de intrare/ieşire:a)o zonă aferentă SNT care nu cuprinde conductele pentru transportul gazelor naturale fără transbordare pe teritoriul României; b)o zonă aferentă SNT reprezentată de conductele pentru transportul gazelor naturale fără transbordare pe teritoriul României. (2) În ceea ce priveşte Sistemul naţional de transport, prezenta metodologie face referire exclusiv la stabilirea tarifelor reglementate pentru prestarea serviciilor de transport al gazelor naturale prin zona de intrare/ieşire a Sistemului naţional de transport care nu cuprinde conductele pentru transportul gazelor naturale fără transbordare pe teritoriul României şi se bazează, în principal, pe prevederile Codului reţelei pentru Sistemul naţional de transport al gazelor naturale. Articolul 39O zonă de intrare/ieşire conferă utilizatorului de reţea posibilitatea de a preda gaze naturale prin orice punct de intrare în sistemul de transport şi de a prelua gaze naturale prin orice punct de ieşire din sistemul de transport. Articolul 40Punctele de intrare, respectiv punctele de ieşire se grupează pe baza criteriului „tipul sistemului adiacent“, după cum urmează: a)grupul punctelor de intrare din perimetrele de producţie, din terminalele GNL şi din instalaţiile de producere a biogazului sau a altor gaze care îndeplinesc condiţiile de calitate pentru a putea fi livrate/transportate în/prin SNT; b)punctele de intrare din interconectarea cu alte sisteme de transport al gazelor naturale; c)grupul punctelor de intrare din depozitele de înmagazinare subterană; d)grupul punctelor de ieşire către sistemele de distribuţii, reţelele de conducte din amonte şi clienţii finali racordaţi direct la sistemul de transport; e)grupul punctelor de ieşire către depozitele de înmagazinare subterană; f)punctele de ieşire din interconectarea cu alte sisteme de transport al gazelor naturale. Articolul 41 (1) Tariful de transport de rezervare de capacitate, denumit în continuare tarif de rezervare de capacitate, se stabileşte separat pentru fiecare grup şi reprezintă tariful de rezervare de capacitate aplicabil pentru fiecare punct din cadrul grupului respectiv. (2) În cazurile menţionate la art. 40 lit. b) şi f), tariful de rezervare de capacitate se stabileşte pe fiecare punct care va fi tratat ca grup de puncte de intrare/ieşire. Articolul 42Tariful de rezervare de capacitate se stabileşte pe MWh/h şi cuantifică costurile fixe legate de exploatarea, utilizarea şi dezvoltarea capacităţii în punctele de intrare/ieşire. Articolul 43Tariful volumetric reprezintă tariful pentru utilizarea sistemului de transport, se stabileşte pe MWh transportat prin sistemul de transport şi cuantifică costurile variabile generate de utilizarea sistemului, avându-se în vedere fluxurile fizice de gaze naturale din sistemul de transport, inclusiv cele privind schimburile de gaze şi transportul în contrasens al gazelor naturale. Articolul 44(1) Tipurile de servicii pentru transportul gazelor naturale, pentru care se stabilesc tarife de transport, sunt cele prevăzute în Codul reţelei pentru Sistemul naţional de transport al gazelor naturale, şi anume:a)servicii de transport al gazelor naturale pe termen lung:

(i) servicii ferme de transport contractate pentru un an gazier sau multiplu de ani gazieri;
(ii) servicii întreruptibile de transport contractate pentru un an gazier;
b) servicii de transport al gazelor naturale pe termen scurt:
(i) servicii ferme/întreruptibile de transport contractate pentru un trimestru sau multiplu de trimestre, cu încadrare în anul gazier;
(ii) servicii ferme/întreruptibile de transport contractate pentru o lună sau multiplu de luni, cu încadrare în trimestru;
(iii) servicii ferme/întreruptibile de transport contractate pentru o zi gazieră sau multiplu de zile gaziere, cu încadrare în lună.

(2) Serviciile întreruptibile includ şi serviciul de transport de tip backhaul. Secţiunea a 2-aStabilirea tarifelor de transport 2.1. Datele necesare în procesul de calcul al tarifelor de intrare/ieşire Articolul 45 (1) Datele necesare în procesul de calcul al tarifelor de intrare/ieşire sunt următoarele:a)alocarea costurilor totale, care au stat la baza determinării venitului total propus de titularul de licenţă, în costuri fixe şi variabile; b)alocarea venitului total propus de titularul de licenţă şi a elementelor de structură a acestuia, respectiv OPEX, CAPEX şi CPD, în componenta fixă şi în componenta volumetrică, iar componenta fixă defalcată pe fiecare grup de puncte de intrare/ieşire; c)capacităţile rezervate pentru anul gazier anterior celui pentru care se stabilesc tarifele de transport, separat pe fiecare grup de puncte de intrare/ieşire; d)capacitatea estimată a fi rezervată în anul gazier pentru care se stabilesc tarifele de transport, pe fiecare grup şi punct de intrare/ieşire; e)cantitatea de gaze naturale transportată lunar prin sistemul de transport şi estimările pentru lunile care nu au fost închise, pentru anul anterior celui pentru care se stabilesc tarifele de transport; f)cantitatea estimată a fi transportă lunar prin sistemul de transport în anul pentru care se stabilesc tarifele de transport; g)debitul zilnic maxim al fiecărui grup de puncte de intrare/ieşire din ultimii 3 ani. (2) Pentru datele primare estimate vor fi prezentate justificări privind premisele considerate şi metodele utilizate la determinarea acestora.2.2. Calculul tarifului relativ de rezervare de capacitate Articolul 46 (1) Se determină tariful relativ de rezervare de capacitate aferentă serviciilor ferme de transport pe termen lung pentru grupul „gr“, exprimat în lei/MWh/oră, după următoarea formulă:

unde: TRgr tl - reprezintă tariful relativ de rezervare de capacitate aferent serviciilor ferme pe termen lung pentru grupul „gr“; CF(i)gr - reprezintă valoarea corespunzătoare componentei fixe din venitul total al anului (i), alocată pentru grupul „gr“; VUgr (peak usage) - reprezintă valoarea cea mai mare dintre debitele zilnice maxime anuale ale fiecărui punct de intrare/ieşire însumate pe grup de puncte de intrare/ieşire şi se determină după formula: unde: Debit_zilnicgr - reprezintă debitul zilnic al fiecărui punct de intrare/ieşire din ultimii 3 ani, iar în cazul punctelor de intrare/ieşire nou-apărute se va lua în considerare debitul zilnic estimat; NRhan - reprezintă numărul de ore din anul (i).
(2) Se determină tarifele relative de rezervare de capacitate aferente serviciilor de transport pe termen scurt, după următoarea formulă generală: unde: TRgr ts - reprezintă tariful relativ de rezervare de capacitate aferent serviciilor ferme pe termen scurt, pentru grupul „gr“; TRgr tl - reprezintă tariful relativ de rezervare de capacitate aferent serviciilor ferme pe termen lung pentru grupul „gr“; Kts - reprezintă coeficientul de multiplicare a tarifului de rezervare de capacitate aferent tipului de serviciu ferm pe termen scurt. 2.3. Stabilirea tarifelor de rezervare de capacitate pentru servicii ferme pe termen lung
Articolul 47În vederea asigurării recuperării de către titularul de licenţă a valorii corespunzătoare componentei fixe din venitul total al anului „i“, se determină tarifele de rezervare de capacitate după cum urmează: a)se determină venitul relativ corespunzător componentei fixe pe baza tarifelor relative determinate conform art. 46, a capacităţilor ce se estimează a fi rezervate şi a numărului de ore aferent fiecărui tip de serviciu;

unde: VENITrel_gr - reprezintă venitul relativ corespunzător componentei fixe determinat pentru fiecare grup „gr“; TRgr tl,ts - reprezintă tariful relativ de rezervare de capacitate aferent serviciilor ferme de transport gaze naturale pe termen lung/scurt, pentru grupul „gr“; CRgr tl,ts - reprezintă capacitatea orară estimată a fi rezervată în grupul „gr“ pentru serviciile ferme de transport al gazelor naturale pe termen lung/scurt; Nrhan tl,ts - reprezintă numărul de ore din anul „i“ aferent fiecărui tip de serviciu; b)se determină pentru fiecare grup „gr“ rata de realizare a componentei fixe prin venitul relativ, denumită RCFgr după următoarea formulă: unde: CFgr(i) - reprezintă componenta fixă din venitul total stabilit pentru anul „i“, aferentă grupului „gr“; VENITrel_gr - reprezintă venitul relativ, corespunzător componentei fixe, aferent grupului „gr“ calculat pe baza tarifelor relative; c)se determină tariful de rezervare de capacitate pe grup „gr“ pentru servicii ferme pe termen lung, după următoarea formulă: unde: TCgr tl - reprezintă tariful de rezervare de capacitate pentru servicii ferme pe termen lung aferent unui grup „gr“; TRgr tl - reprezintă tariful relativ de rezervare de capacitate aferent serviciilor ferme pe termen lung pentru grupul „gr“; RCFgr - reprezintă rata de realizare pe grupul „gr“ a componentei fixe prin venitul relativ. 2.4. Stabilirea tarifelor de rezervare de capacitate pentru servicii ferme pe termen scurt Articolul 48Tarifele de rezervare de capacitate pentru serviciile ferme pe termen scurt, respectiv trimestriale, lunare şi zilnice, pentru grupul „gr“, se determină pe baza tarifelor de rezervare de capacitate pentru servicii ferme pe termen lung ajustate cu coeficienţii de multiplicare corespunzători tipului de serviciu, după următoarea formulă: unde: TCgr ts - reprezintă tariful de rezervare de capacitate pentru serviciul ferm pe termen scurt pentru grupul „gr“; TCgr tl - reprezintă tariful de rezervare de capacitate pentru servicii ferme pe termen lung aferent unui grup „gr“; Kts - reprezintă coeficientul de multiplicare a tarifului de rezervare de capacitate aferent tipului de serviciu ferm pe termen scurt. 2.5. Stabilirea tarifelor de rezervare de capacitate pentru servicii întreruptibile Articolul 49(1) Tarifele de rezervare de capacitate pentru servicii întreruptibile se stabilesc la nivelul tarifului de rezervare de capacitate corespondent tipului de serviciu ferm aferent unui grup „gr“.(2) În situaţia în care apare o întrerupere a serviciului de transport al gazelor naturale, valoarea aferentă serviciului întreruptibil de rezervare de capacitate va fi determinată în funcţie de capacitatea rezervată efectiv neîntreruptă.(3) Capacităţile întreruptibile nu sunt luate în calcul la determinarea tarifelor de rezervare de capacitate, iar veniturile aferente serviciilor întreruptibile reprezintă venituri din activitatea de transport al gazelor naturale. Articolul 50 (1) Titularul de licenţă va înainta, în vederea avizării de către preşedintele ANRE, coeficienţii de multiplicare pentru stabilirea tarifelor de rezervare de capacitate, cu 30 de zile înaintea începerii perioadei de rezervare de capacitate pe termen lung stabilită conform prevederilor legale în vigoare.(2) După avizare, coeficienţii de multiplicare vor fi publicaţi pe pagina de web a titularului de licenţă şi a ANRE.2.6. Tariful de rezervare de capacitate în punctul de interconectare cu alte sisteme de transport al gazelor naturale Articolul 51 (1) În toate licitaţiile pentru serviciile de transport cu rezervare de capacitate fermă/întreruptibilă în punctul de interconectare cu alte sisteme de transport al gazelor naturale, tariful de rezervare de capacitate fermă/întreruptibilă stabilit pe baza acestei metodologii este utilizat ca tarif de rezervă şi reprezintă tariful minim admisibil în licitaţie.(2) Tariful de rezervă utilizat în cadrul unei licitaţii privind rezervarea de capacitate va fi tariful de rezervare de capacitate fermă/întreruptibilă aplicabil la momentul în care va fi utilizată capacitatea rezervată. Articolul 52Veniturile obţinute din aplicarea tarifului final rezultat în urma licitaţiei, care va fi plătit pentru capacitatea fermă/întreruptibilă rezervată, reprezintă venituri ale activităţii de transport al gazelor naturale. 2.7. Stabilirea tarifului volumetric Articolul 53Tariful volumetric pentru utilizarea sistemului de transport se determină după următoarea formulă: unde: TV (i) - reprezintă tariful volumetric determinat pentru 1 MWh transportat în anul (i); CV (i) - reprezintă componenta volumetrică a venitului total din anul (i); Qtr (i) - reprezintă cantitatea de gaze naturale estimată de titularul de licenţă a fi transportată în anul (i), exprimată în MWh. Capitolul IVAlocarea costurilor între activităţile reglementate/nereglementate şi justificarea acestora Articolul 54Alocarea costurilor între activităţile reglementate, precum şi între acestea şi activităţile nereglementate în/din afara sectorului, se realizează conform prevederilor legale în vigoare şi are la bază următoarele principii: a)cauzalitatea - costurile sunt atribuite în concordanţă cu activitatea care le determină; b)obiectivitatea - costurile sunt atribuite pe baze obiective, fără a se urmări un interes ori obţinerea unui beneficiu nemeritat; c)transparenţa - regulile prin care costurile sunt atribuite pe activităţi sunt transparente şi permit identificarea costurilor atribuite fiecărei activităţi; d)continuitatea - regulile prin care costurile sunt atribuite pe activităţi sunt aplicate constant în timp; regulile pot fi modificate numai în situaţiile în care această modificare este absolut necesară şi justificată. Articolul 55(1) Pentru costurile necesare desfăşurării activităţii de transport al gazelor naturale, în vederea recunoaşterii în tarifele de transport, titularul de licenţă are obligaţia să justifice că acestea sunt prudente. (2) Se consideră costuri prudente acele costuri care se demonstrează a fi necesare, oportune, eficiente şi care reflectă condiţiile pieţei, respectiv:a)necesar - nevoia obiectivă a titularului de licenţă de a realiza un cost în vederea asigurării exploatării, dezvoltării şi utilizării în siguranţă a sistemului de transport al gazelor naturale; b)oportun - amânarea costului este de natură a produce prejudicii titularului de licenţă şi/sau clientului; c)eficient - realizarea costului este de natură a aduce beneficii viitoare titularului de licenţă şi clientului; d)condiţiile pieţei - costul realizat de către titularul de licenţă raportat la cele mai bune condiţii ale pieţei, existente la data realizării şi în conformitate cu legislaţia în materie. (3) ANRE are dreptul să refuze motivat recunoaşterea unor costuri sau părţi din acestea care nu au fost efectuate într-o manieră prudentă, având în vedere justificările prezentate de titularul de licenţă privind condiţiile şi informaţiile existente la data când acestea au fost efectuate.(4) Cheltuielile realizate pentru activitatea de transport al gazelor naturale ca urmare a unor pagube imputabile salariaţilor titularului de licenţă şi/sau terţilor şi care au fost recuperate sau urmează a se recupera de la aceştia, în sensul prezentei metodologii, nu reprezintă costuri aferente activităţii de transport al gazelor naturale. Capitolul VEvidenţele contabile reglementate Secţiunea 1Reguli generale Articolul 56Titularii de licenţă de operare a sistemului de transport sunt obligaţi să organizeze şi să conducă evidenţe ale veniturilor, costurilor şi imobilizărilor corporale şi necorporale pentru fiecare dintre activităţile reglementate pe care le desfăşoară, denumite în continuare evidenţe contabile reglementate - ECR, în conformitate cu principiile şi regulile stabilite de ANRE. Articolul 57 (1) ECR, organizate şi conduse conform principiilor şi regulilor stabilite de ANRE, sunt distincte de evidenţele contabile statutare organizate şi conduse conform reglementărilor legale în vigoare în domeniu şi sunt utilizate exclusiv de către titularii de licenţă şi ANRE.(2) În cazul în care regulile şi principiile stabilite de ANRE pentru organizarea şi conducerea ECR nu conţin prevederi specifice, se aplică prevederile reglementărilor contabile şi fiscale în vigoare, aplicabile titularului de licenţă. Articolul 58ECR trebuie să aibă un grad de detaliere care să permită ANRE cunoaşterea exactă a veniturilor şi a elementelor de costuri pentru fiecare activitate reglementată. În cazul în care este necesar, ANRE are dreptul să ceară detalierea oricărui element cuprins în ECR. Articolul 59 (1) Titularii de licenţă sunt obligaţi să înainteze ANRE anual situaţiile ECR elaborate în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.(2) Formatele situaţiilor ECR sunt stabilite de ANRE şi se publică pe site la adresa www.anre.ro Articolul 60La înaintarea ECR către ANRE, titularii de licenţă au obligaţia de a prezenta şi un raport de audit al situaţiilor financiare, raport întocmit de un auditor extern. Articolul 61ANRE are dreptul să ceară, pe propria cheltuială, un audit al ECR, titularul de licenţă fiind obligat să asigure auditorului ales de ANRE accesul la toate datele, evidenţele şi informaţiile necesare. Un exemplar al raportului întocmit de auditorul numit de ANRE aparţine de drept titularului de licenţă. Secţiunea a 2-aReguli privind calculul bazei de active reglementate (RAB) Articolul 62Baza de active reglementate (RAB) reflectă costurile de capital aferente imobilizărilor corporale şi necorporale prudent efectuate, necesare desfăşurării activităţii de transport al gazelor naturale. Articolul 63Pentru titularii nou-licenţiaţi, valoarea iniţială a RAB, utilizată la determinarea venitului total şi a venitului reglementat aferente primului an al perioadei de reglementare se determină pe baza valorii nete contabile a imobilizărilor corporale şi necorporale aferente activităţii de transport al gazelor naturale. Articolul 64 (1) Valoarea RAB, utilizată la determinarea venitului total şi a venitului reglementat pentru primul an al perioadei de reglementare, se determină după următoarea formulă:

unde: RAB (x) - valoarea RAB la începutul perioadei de reglementare (x); RAB(x-1) - valoarea RAB la începutul perioadei de reglementare (x-1); ΔRAB(x-1) - diferenţa dintre valoarea RAB recunoscută la începutul perioadei de reglementare (x-1) şi valoarea realizată efectiv a RAB la începutul perioadei de reglementare (x-1), diferenţă rezultată din închiderea anilor perioadei de reglementare (x-1); ΣAR (x-1) - amortizarea reglementată cumulată în perioada de reglementare (x-1); ΣINV(x-1) - valoarea reglementată cumulată a investiţiilor puse în funcţiune în perioada de reglementare (x-1); ΣIE(x-1) - valoarea reglementată rămasă cumulată aferentă imobilizărilor corporale şi necorporale scoase din funcţiune în perioada de reglementare (x-1). (2) La determinarea bazei de active reglementate se vor avea în vedere prevederile din anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezenta metodologie. Capitolul VIProcedura de fundamentare/ajustare şi aprobare a venitului reglementat, a venitului total şi a tarifelor de transport Articolul 65Venitul total, venitul reglementat şi tarifele de transport se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRE pe parcursul perioadei de reglementare, pentru fiecare titular de licenţă care desfăşoară activitatea de transport al gazelor naturale. Secţiunea 1Procedura de fundamentare şi aprobare a venitului reglementat, a venitului total şi a tarifelor de transport Articolul 66 (1) Titularul de licenţă care desfăşoară activitatea de transport al gazelor naturale are obligaţia transmiterii la ANRE a propunerii privind stabilirea venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport aferente primului an al perioadei de reglementare şi fundamentarea acestora, cu cel puţin 120 de zile înaintea începerii perioadei de reglementare, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii. (2) Fundamentarea venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport stabilite pe baza venitului total, aferente primului an al perioadei de reglementare, va fi însoţită de toate datele, informaţiile şi documentele necesare pentru justificarea elementelor de fundamentare, precum şi de premisele considerate şi metodele utilizate la determinarea acestora, şi se referă în principal la:a)cantităţile de gaze naturale transportate prin sistemul de transport şi capacităţile rezervate pe fiecare tip de serviciu de transport al gazelor naturale, având în vedere contractele încheiate pentru ultimul an al perioadei de reglementare; b)cantităţile de gaze naturale transportate prin sistemul de transport şi capacităţile rezervate pe fiecare tip de serviciu de transport al gazelor naturale, pentru primul an al noii perioade de reglementare, estimate având în vedere solicitările pentru rezervarea de capacitate transmise de utilizatorii de reţea conform prevederilor legale în vigoare; c)datele, în formatul unor anexe la ECR, pe baza cărora se fundamentează venitul total şi venitul reglementat; d)situaţia costurilor şi propunerea de alocare a acestora pe activităţi reglementate/nereglementate, iar pentru activitatea de transport al gazelor naturale, alocarea costurilor în OPEX, CAPEX şi CPD, respectiv în fixe şi variabile; e)propunerea de alocare a venitului total pentru activitatea de transport al gazelor naturale în componenta fixă pe fiecare grup şi componenta volumetrică; f)propunerea privind rata anuală de creştere a eficienţei economice a activităţii de transport al gazelor naturale pentru perioada de reglementare; g)alte date sau informaţii necesare stabilirii venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport, generate de aplicarea actelor normative în vigoare; h)raportul de separare contabilă a activităţilor reglementate în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi structurat pe:1. activităţi reglementate din sector, detaliat pe:

(i) activităţi şi operaţiuni desfăşurate de titularul licenţei pentru sau în legătură cu construcţia, exploatarea şi dezvoltarea capacităţilor de transport şi utilizarea acestora, aşa cum sunt definite prin prezenta metodologie;
(ii) racordarea terţilor la sistemele de transport, pentru lucrările de investiţii care nu au fost cuprinse în planul de investiţii şi de dezvoltare a sistemului de transport al titularului de licenţă, aprobat de ANRE;
(iii) activităţi conexe celor de operare a sistemelor de transport;
(iv) alte activităţi reglementate din sector;

2. activităţi nereglementate din sector, din care activitatea de transport al gazelor naturale fără transbordare pe teritoriul României; 3. activităţi din afara sectorului. (3) Aceste elemente de fundamentare vor avea la bază atât realizările, cât şi estimările privind lunile anului anterior celui pentru care se realizează fundamentarea, precum şi estimările pentru ceilalţi ani ai perioadei de reglementare.(4) Costurile operaţionale şi cele preluate direct estimate pentru primul an al perioadei de reglementare pot fi evaluate şi acceptate de ANRE ţinând cont de:a)cheltuielile realizate în anii anteriori de titularul de licenţă; b)evoluţia anuală a elementelor de cost pe noua perioadă de reglementare; c)creşterea productivităţii muncii şi a eficienţei activităţii titularului de licenţă; d)dezvoltarea activităţii de transport al gazelor naturale; e)analiza comparativă a cheltuielilor realizate în anii anteriori de către titularul de licenţă pentru fiecare sistem de transport operat de acesta, precum şi cele realizate de alţi titulari de licenţă pentru operarea sistemelor de transport; f)evoluţia indicatorilor economico-financiari realizaţi de către titularii de licenţă în anii anteriori. (5) În situaţia în care documentaţia de fundamentare a venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport aferente primului an al perioadei de reglementare este incompletă şi/sau eronată, ANRE va solicita completarea acesteia în termen de 15 zile lucrătoare de la depunere, titularul de licenţă având obligaţia de a răspunde în termen de 10 zile lucrătoare. Perioada de 120 de zile necesară pentru analiza documentaţiei începe din momentul primirii formei finale completate.(6) Pe baza elementelor prezentate, compartimentul de specialitate va analiza şi va evalua propunerea înaintată corectată şi/sau completată.(7) În perioada de analiză, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice date, informaţii şi documente, titularul de licenţă având obligaţia de a răspunde în termen de 10 zile lucrătoare. Articolul 67(1) În urma analizei propunerii şi fundamentării venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE elaborează un raport privind:a)venitul total şi venitul reglementat; b)rata anuală de creştere a eficienţei economice a activităţii de transport al gazelor naturale; c)tarifele de transport pentru toate tipurile de servicii prestate. (2) Raportul menţionat la alin. (1) se transmite titularului de licenţă în vederea transmiterii către ANRE a unui punct de vedere în termen de 5 zile. Articolul 68Raportul elaborat pe baza prevederilor art. 67 se înaintează de către compartimentul de specialitate spre aprobare Comitetului de reglementare, însoţit de punctul de vedere exprimat de către titularul de licenţă. Articolul 69 (1) Ca urmare a aprobării de către Comitetul de reglementare a raportului, în forma propusă conform art. 68 sau cu modificări aprobate în cadrul şedinţei, preşedintele ANRE emite ordinul privind aprobarea:a)venitului reglementat şi a venitului total aferente primului an al perioadei de reglementare; b)ratei anuale de creştere a eficienţei economice a activităţii de transport al gazelor naturale; c)tarifelor de transport. (2) Ordinul preşedintelui ANRE prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Raportul aprobat de către Comitetul de reglementare, conform art. 69, se comunică operatorului licenţiat în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare. Articolul 70 (1) În situaţia în care raportul menţionat la art. 68 nu a fost aprobat, în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare şi pe baza informaţiilor puse la dispoziţie de către secretariatul acestuia, compartimentul de specialitate are obligaţia să comunice titularului de licenţă decizia Comitetului de reglementare referitoare la respingerea/amânarea raportului, însoţită de motivarea deciziei.(2) În termen de 30 de zile lucrătoare de la comunicarea de către secretariatul Comitetului de reglementare a deciziei de respingere/amânare sau de la primirea eventualelor date suplimentare solicitate operatorilor, compartimentul de specialitate va elabora un nou raport, după caz, dacă Comitetul de reglementare nu a stabilit un alt termen în interiorul acestui interval.(3) În situaţia în care emiterea ordinului preşedintelui ANRE prevăzut la art. 69 nu se realizează până la data începerii noii perioade de reglementare, tarifele reglementate aprobate pentru anul de reglementare anterior rămân în vigoare până la emiterea ordinului, diferenţele de venituri datorate acestei cauze urmând a fi regularizate. Secţiunea a 2-aProcedura de ajustare şi aprobare a venitului reglementat, a venitului total şi a tarifelor de transport Articolul 71 (1) Titularii de licenţă care desfăşoară activitatea de transport al gazelor naturale au dreptul de a solicita ajustarea venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport stabilite pe baza venitului total ajustat; în acest sens vor transmite la ANRE propunerea de ajustare cu cel puţin 90 de zile înaintea începerii anului din cadrul perioadei de reglementare, cu excepţia primului an al fiecărei perioade de reglementare, când se transmite odată cu propunerea de fundamentare a venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.(2) În cazul în care există elemente de ajustare care ar diminua venitul total şi/sau venitul reglementat, titularul de licenţă are obligaţia de a solicita ajustarea venitului total, a venitului reglementat şi tarifele de transport cu toate aceste elemente de ajustare.(3) Pentru ajustarea venitului reglementat, a venitului total şi pentru stabilirea tarifelor de transport aferente celui de-al treilea an din a treia perioadă de reglementare, titularii de licenţe vor retransmite propunerea de ajustare, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, inclusiv coeficienţii de multiplicare pentru stabilirea tarifelor de rezervare de capacitate, până cel târziu la data de 30 mai 2014. Articolul 72 (1) Propunerea de ajustare a venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport stabilite pe baza venitului total ajustat va fi însoţită de toate datele, informaţiile şi documentele necesare pentru justificarea acestei propuneri, precum şi premisele considerate şi metodele utilizate la determinarea acestora şi se referă în principal la:a)cantităţile de gaze naturale transportate prin sistemul de transport şi capacităţile rezervate pe fiecare tip de serviciu de transport al gazelor naturale, având în vedere contractele încheiate în anul perioadei de reglementare pentru care se solicită ajustarea; b)cantităţile de gaze naturale transportate prin sistemul de transport şi capacităţile rezervate pe fiecare tip de serviciu de transport al gazelor naturale, pentru anul pentru care se stabilesc tarifele de transport, estimate având în vedere solicitările pentru rezervarea de capacitate transmise de utilizatorii de reţea conform prevederilor legale în vigoare; c)veniturile realizate din activitatea de transport al gazelor naturale în anul pentru care se solicită ajustarea; d)elementele de ajustare solicitate de titularul de licenţă alocate pe activităţi reglementate/nereglementate, iar pentru activitatea de transport al gazelor naturale, alocarea în costuri/componente fixe şi variabile; e)propunerea de alocare a venitului total ajustat pentru activitatea de transport al gazelor naturale în componenta fixă pe fiecare grup şi componenta volumetrică; f)propunerea justificată de modificare a ratei anuale de creştere a eficienţei economice a activităţii de transport al gazelor naturale pentru perioada de reglementare, conform art. 17 alin (5); g)alte date sau informaţii necesare stabilirii venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport, generate de aplicarea actelor normative în vigoare. (2) Datele şi elementele de ajustare se referă la:a)realizările anului închis anterior celui pentru care se face ajustarea; b)realizările şi estimările din lunile anului pentru care se face ajustarea; c)estimările pentru anul pentru care se stabilesc tarifele de transport. Articolul 73 (1) În cazul în care titularul de licenţă solicită costuri care nu au fost prezentate, la ajustarea venitului total, în intervalul de timp menţionat la art. 71 alin. (1), acestea vor fi avute în vedere începând cu următoarea ajustare a venitului reglementat şi a venitului total, respectiv cu următoarea stabilire a venitului reglementat şi a venitului total aferente primului an al următoarei perioade de reglementare, după caz.(2) Nu pot fi înaintate solicitări pentru ajustarea venitului reglementat şi a venitului total dacă între momentul înaintării solicitării şi momentul apariţiei sau modificării acestor costuri a trecut o perioadă de peste 3 ani.(3) Costurile solicitate conform alin. (1) şi (2) nu vor fi actualizate/ajustate cu elementele RI şi ROR. Articolul 74În situaţia în care documentaţia de ajustare a venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport este incompletă şi/sau eronată, ANRE va solicita completarea acesteia în termen de 15 zile lucrătoare de la depunere, titularul de licenţă având obligaţia de a răspunde în termen de 10 zile lucrătoare. Perioada de 90 de zile necesară pentru analiza documentaţiei începe din momentul primirii formei finale completate. Articolul 75(1) Pe baza elementelor prezentate, compartimentul de specialitate va analiza şi va evalua propunerea înaintată corectată şi/sau completată.(2) În perioada de analiză, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice date, informaţii şi documente, titularul de licenţă având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. Aspectele pentru care s-au solicitat date, informaţii şi documente nu vor fi luate în considerare în situaţia în care titularul de licenţă nu răspunde solicitărilor ANRE. Articolul 76 (1) În urma analizei propunerii privind ajustarea venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE elaborează un raport privind:a)venitul total şi venitul reglementat; b)rata anuală de creştere a eficienţei economice a activităţii de transport al gazelor naturale, dacă e cazul; c)tarifele de transport. (2) Raportul menţionat la alin. (1) se transmite titularului de licenţă în vederea transmiterii către ANRE a unui punct de vedere în termen de 5 zile. Articolul 77Raportul elaborat pe baza prevederilor art. 76 se înaintează de către compartimentul de specialitate spre aprobare Comitetului de reglementare, însoţit de punctul de vedere exprimat de către titularul de licenţă. Articolul 78 (1) Ca urmare a aprobării de către Comitetul de reglementare a raportului, în forma propusă conform art. 77 sau cu modificări aprobate în cadrul şedinţei, preşedintele ANRE emite ordinul privind aprobarea:a)venitului reglementat şi a venitului total; b)ratei anuale de creştere a eficienţei economice a activităţii de transport al gazelor naturale; c)tarifelor de transport. (2) Ordinul preşedintelui ANRE prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Raportul aprobat de către Comitetul de reglementare se comunică operatorului licenţiat în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare. Articolul 79 (1) În situaţia în care raportul menţionat la art. 77 nu a fost aprobat, în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare şi pe baza informaţiilor puse la dispoziţie de către secretariatul acestuia, compartimentul de specialitate are obligaţia să comunice operatorului licenţiat decizia Comitetului de reglementare referitoare la respingerea/amânarea raportului, însoţită de motivarea deciziei.(2) În termen de 30 zile lucrătoare de la comunicarea de către secretariatul Comitetului de reglementare a deciziei de respingere/amânare sau de la primirea eventualelor date suplimentare solicitate operatorilor, compartimentul de specialitate va elabora un nou raport, după caz, dacă Comitetul de reglementare nu a stabilit un alt termen în interiorul acestui interval.(3) În situaţia în care emiterea ordinului preşedintelui ANRE prevăzut la art. 78 nu se realizează până la data începerii noului an al perioadei de reglementare, tarifele reglementate aprobate pentru anul de reglementare anterior rămân în vigoare până la emiterea ordinului, diferenţele de venituri datorate acestei cauze urmând a fi regularizate. Secţiunea a 3-aRefundamentarea şi reajustarea venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport în cadrul perioadei de reglementare Articolul 80Titularul de licenţă are obligaţia de a înainta către ANRE toate datele, informaţiile şi documentele necesare pentru o nouă fundamentare a venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport, conform prevederilor prezentei metodologii, în următoarele cazuri: a)fuziunea prin absorbţia unui alt titular de licenţă de operare a unui sistem de transport; b)divizarea cu condiţia ca acesta să desfăşoare în continuare activitatea de transport al gazelor naturale; c)restructurarea şi/sau reorganizarea activităţii de transport al gazelor naturale sau orice altă modificare în sensul dezvoltării/modernizării activităţii de transport al gazelor naturale care generează modificarea substanţială a OPEX-ului recunoscut în venitul total. Articolul 81ANRE poate modifica tarifele de transport aprobate, prin refundamentare sau reajustare a veniturilor, după caz, cu anunţarea prealabilă a titularului de licenţă, dacă se constată că: a)stabilirea tarifelor de transport s-a efectuat pe baza unor informaţii eronate/false furnizate de către titularul de licenţă; b)există erori de calcul semnificative în stabilirea tarifelor de transport. Articolul 82Modificarea tarifelor de transport conform art. 81 implică în primul rând măsurile pentru corectarea efectelor tarifelor stabilite, respectiv corectarea informaţiilor eronate/false, recalcularea şi aprobarea noilor tarife de transport ce vor fi aplicate de către titularul de licenţă în cauză. Capitolul VIIDispoziţii finale Articolul 83(1) Nerespectarea termenului de depunere a propunerii de fundamentare/ajustare a venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport constituie contravenţie şi se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.(2) În situaţia în care titularul de licenţă, din motive întemeiate, nu poate prezenta la timp propunerea de fundamentare/ajustare a venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport, acesta va transmite, înainte cu 15 zile de expirarea termenului de depunere a acestei propuneri, o solicitare de amânare a termenului care să conţină justificarea netransmiterii la timp şi propunerea noului termen, în vederea aprobării de către ANRE.(3) ANRE va răspunde cu celeritate la solicitarea titularului de licenţă menţionată la alin. (2), iar în cazul aprobării acesteia se va respecta procedura de fundamentare/ajustare a venitului total, a venitului reglementat şi a tarifelor de transport, prevăzută în prezenta metodologie având în vedere noul termen de depunere. Articolul 84Duratele reglementate pentru amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale utilizate în realizarea activităţilor reglementate sunt prevăzute în anexa nr. 1. ANEXA Nr. 1la metodologie Duratele reglementate pentru amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale

I. Durata reglementată rămasă pentru amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale şi necorporale care au constituit RAB implicit la începutul primei perioade de reglementare pentru activitatea de transport: 30 ani

II. Durata reglementată a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune după începutul primei perioade de reglementare:

Grupa 1 Construcţii
Subgrupa 1.1 Clădiri 50 ani
Subgrupa 1.2 Construcţii uşoare (barăci, şoproane etc.) 10 ani
Subgrupa 1.3 Conducte colectoare şi magistrale (inclusiv instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) 40 ani
Subgrupa 1.4 Sondele pentru injecţia/extracţia gazelor naturale din depozitele subterane (inclusiv sondele auxiliare, instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) 25 ani
Subgrupa 1.5 Conducte de distribuţie din oţel (inclusiv instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) 30 ani
Subgrupa 1.6 Conducte de distribuţie din polietilenă (inclusiv instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) 40 ani
Subgrupa 1.7 Alte construcţii 10 ani
Grupa 2 Echipamente tehnologice, maşini, utilaje şi echipamente de lucru 10 ani
Grupa 3 Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare
Subgrupa 3.1 Contoare volumetrice cu membrană, contoare cu ultrasunete, alte sisteme cu element deprimogen 20 ani
Subgrupa 3.2 Contoare cu pistoane rotative, contoare cu turbină 15 ani
Subgrupa 3.3 Convertoare electronice, calculatoare de debit, alte aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare 10 ani
Grupa 4 Mijloace de transport 5 ani
Grupa 5 Alte imobilizări corporale şi necorporale 5 ani
Grupa 6 Terenuri -

ANEXA Nr. 2la metodologie Reguli suplimentare privind modul de determinare a valorii reglementate rămase a bazei de active reglementate aferente activităţii de transport al gazelor naturale, la începutul perioadei de reglementare Articolul 1La începutul perioadei de reglementare se determină baza de active reglementate conform prevederilor prezentelor reguli. Articolul 2Baza de active reglementate la începutul perioadei de reglementare se determină pe baza următoarelor elemente: a)valoarea bazei de active reglementate stabilită la începutul perioadei de reglementare anterioare; b)diferenţa dintre valoarea RAB recunoscută la începutul perioadei anterioare de reglementare şi valoarea realizată efectiv a RAB la începutul perioadei anterioare de reglementare, diferenţă rezultată din închiderea anilor perioadei anterioare de reglementare; c)amortizarea reglementată aferentă intrărilor/ieşirilor de imobilizări corporale şi necorporale în perioada anterioară de reglementare; d)amortizarea reglementată aferentă imobilizărilor corporale şi necorporale estimate a fi intrate/ieşite în perioada anterioară de reglementare; e)valoarea anuală a intrărilor de imobilizări corporale şi necorporale puse în funcţiune sau recepţionate/date în folosinţă, după caz, până la sfârşitul perioadei anterioare de reglementare, precum şi amortizarea aferentă acestora; f)valoarea intrărilor de imobilizări corporale şi necorporale estimate a fi puse în funcţiune sau recepţionate/date în folosinţă, după caz, până la sfârşitul ultimului an al perioadei anterioare de reglementare, precum şi amortizarea aferentă acestora; g)valoarea anuală a ieşirilor de imobilizări corporale şi necorporale până la sfârşitul perioadei anterioare de reglementare, precum şi amortizarea aferentă acestora; h)valoarea imobilizărilor corporale şi necorporale estimate a ieşi până la sfârşitul ultimului an al perioadei anterioare de reglementare, precum şi amortizarea aferentă acestora; i)durata reglementată pentru amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale utilizate în activitatea de transport al gazelor naturale. Articolul 3Determinarea valorii reglementate rămase a bazei de active reglementate, la începutul perioadei de reglementare, se realizează astfel: a)valoarea reglementată de început a perioadei anterioare de reglementare se corectează prin eliminarea valorilor estimate aferente intrărilor şi ieşirilor de imobilizări corporale şi necorporale care au fost luate în calcul la determinarea valorii de început a perioadei anterioare de reglementare, precum şi ale amortizării corespunzătoare acestora şi se înlocuiesc cu valorile efectiv realizate; b)se adaugă valorile reglementate anuale aferente intrărilor efective de imobilizări corporale şi necorporale şi, după caz, cele ale imobilizărilor corporale şi necorporale estimate a fi puse în funcţiune în lunile neînchise ale ultimului an din perioada anterioară de reglementare; c)se scade amortizarea reglementată aferentă imobilizărilor corporale şi necorporale menţionate la lit. b); d)se scad valorile reglementate rămase aferente ieşirilor efective anuale de imobilizări corporale şi necorporale şi, după caz, cele ale imobilizărilor corporale şi necorporale estimate a fi scoase din funcţiune în lunile neînchise ale ultimului an din perioada anterioară de reglementare; e)se scade amortizarea reglementată corespunzătoare anului de ieşire din RAB pentru imobilizările corporale şi necorporale menţionate la lit. d). Articolul 4(1) Stabilirea amortizării reglementate aferente unei perioade de reglementare se realizează prin însumarea amortizărilor determinate anual.(2) Amortizarea anuală se determină pe fiecare grupă/subgrupă reglementată de încadrare a imobilizărilor corporale/necorporale, în funcţie de anul punerii în funcţiune sau al recepţiei/dării în folosinţă, după caz, astfel:a)pentru imobilizările corporale/necorporale care fac parte din valoarea RAB stabilită pentru începutul perioadei se calculează prin împărţirea valorii reglementate rămase determinată la sfârşitul anului precedent, la durata reglementată rămasă, exprimată în ani; b)pentru imobilizările corporale/necorporale puse în funcţiune sau recepţionate/date în folosinţă, după caz, pe parcursul unei perioade de reglementare, amortizarea reglementată anuală se calculează începând cu anul următor punerii în funcţiune/recepţionării/dării în folosinţă a acestora, prin împărţirea valorii de intrare reglementate la durata reglementată rămasă de amortizare, exprimată în ani, unde durata reglementată rămasă de amortizare se calculează în funcţie de grupele/subgrupele reglementate de încadrare ale imobilizărilor corporale/necorporale; c)pentru imobilizările corporale/necorporale care au fost utilizate în desfăşurarea unei alte activităţi reglementate/nereglementate, din sector sau din afara sectorului şi care în cursul unui an de reglementare sunt preluate pentru activitatea de transport al gazelor naturale prin achiziţie de la un operator economic sau prin transfer de la altă activitate desfăşurată de către titularul de licenţă, amortizarea reglementată se determină pe baza duratei de amortizare reglementată aferentă grupei/subgrupei din care fac parte, diminuată corespunzător cu durata de utilizare consumată, exprimată în ani întregi, iar valoarea reglementată de intrare în RAB aferentă acestor imobilizări va fi valoarea de achiziţie, respectiv la valoarea contabilă rămasă; d)pentru imobilizările corporale/necorporale ieşite din RAB, amortizarea reglementată se determină pentru anul ieşirii prin împărţirea valorii reglementate rămase determinată la sfârşitul anului precedent la durata reglementată rămasă, exprimată în ani, cu excepţia ieşirilor de imobilizări corporale/necorporale imputabile. Articolul 5Imobilizările corporale/necorporale vândute, casate, minusurile de inventar transferate în categoria obiectelor de inventar sau la alte activităţi desfăşurate de titularul de licenţă sunt considerate ieşiri de imobilizări corporale/necorporale. Articolul 6Pentru imobilizările corporale/necorporale ieşite din RAB începând cu perioada a treia de reglementare, valoarea reglementată rămasă reprezintă valoarea de intrare reglementată a imobilizării ajustată până la sfârşitul perioadei a doua de reglementare cu rata inflaţiei şi amortizările reglementate corespunzătoare fiecărui an. Articolul 7 (1) În situaţia în care, în cadrul unei perioade de reglementare, se efectuează reîncadrări ale unor imobilizări corporale/necorporale în alte grupe/subgrupe decât cele raportate şi luate în considerare la ajustarea veniturilor reglementate, imobilizările respective se vor lua în calculul valorii RAB întâi ca o ieşire din grupa/subgrupa în care au fost raportate iniţial, la valoarea reglementată rămasă, iar apoi ca o intrare nouă în grupa/subgrupa reconsiderată, la aceeaşi valoare reglementată rămasă. Orice reconsiderare a grupei/subgrupei de încadrare a mijloacelor fixe se va face numai justificat, iar imobilizările corporale/necorporale respective vor fi prezentate, atât în situaţia bazei de active reglementate, cât şi detaliat, într-o situaţie distinctă de cea a bazei de active reglementate.(2) În situaţia în care durata reglementată de amortizare aferentă noii grupe/subgrupe este mai mare decât durata reglementată de amortizare consumată, valoarea reglementată rămasă menţionată la alin. (1) se va recupera pe o durată calculată prin diferenţa celor două durate.(3) În situaţia în care durata reglementată de amortizare aferentă noii grupe/subgrupe este mai mică sau egală cu durata reglementată de amortizare consumată, valoarea reglementată rămasă menţionată la alin. (1) se va recupera pe durata reglementată de amortizare aferentă noii grupe/subgrupe. Articolul 8În situaţia în care se efectuează înlocuiri ale unor imobilizări corporale/necorporale care nu s-au amortizat integral conform duratelor reglementate stabilite prin prezenta metodologie, acestea vor fi înregistrate ca ieşiri din RAB la valoarea reglementată rămasă, iar noile imobilizări corporale/necorporale vor fi înregistrate în RAB ca intrări, la valoarea reglementată, la grupa/subgrupa corespunzătoare.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 32/2014

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 32 din 2014
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu