ORDIN Nr. 310
din 26 martie 2009
privind aprobarea Schemei de
ajutor de minimis „Bani pentru sanatatea si siguranta salariatilor"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 256 din 17 aprilie 2009
Având în vedere:
- Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operaţional de ajutor
comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul
„Convergenţă" în România;
- Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.998/2006 pentru
aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutoarelor de
minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379 din 28
decembrie 2006;
- Legea nr. 319/2006 privind securitatea şi sănătatea
în muncă;
- Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de
eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin
programele operaţionale, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007 privind modul de
alocare a instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a cofinanţării alocate
de la bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat, inclusiv din
Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în
gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul
convergenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului economiei
şi finanţelor nr. 911/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a
instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la
bugetul de stat, inclusiv din Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul
instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea
acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 249/2007, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 3/185/2008 pentru
stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în
cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
- Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de funcţii
privind implementarea Programului operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013",
în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema de ajutor de minimis „Bani pentru sănătatea şi
siguranţa salariaţilor", aferentă Programului operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007- 2013", axa prioritară 3 „Creşterea
adaptabilităţii lucrătorilor şi a întreprinderilor", domeniul major de
intervenţie 3.2 „Formare şi sprijin pentru întreprinderi şi angajaţi pentru
promovarea adaptabilităţii", prevăzută în anexă.
Art. 2. -Anexa face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 3. - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, prin Direcţia generală Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane", va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Alexandru Petru Frătean,
secretar de stat
ANEXA
SCHEMĂ DE AJUTOR DE
MINIMIS
„Bani pentru sănătatea şi siguranţa
salariaţilor"
I. Dispoziţii
generale
Art. 1. - (1) Prezenta procedură instituie o schemă
transparentă de ajutor de minimis denumită „Bani pentru sănătatea şi siguranţa salariaţilor!",
aferentă Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-
2013", axa prioritară 3 „Creşterea adaptabilităţii lucrătorilor şi a
întreprinderilor", domeniul major de intervenţie 3.2 „Formare şi sprijin
pentru întreprinderi pentru promovarea adaptabilităţii".
(2) Acordarea ajutorului de minimis în cadrul
prezentei scheme de ajutor de minimis se va face numai cu respectarea
prevederilor privind ajutorul de minimis stipulate
în Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88
din Tratat ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379 din 28
decembrie 2006.
(3) Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică pe întreg
teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
(4) Prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidenţa
obligaţiei de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile
Regulamentului Comisiei Europene nr. 1998/2006.
II. Baza legală
Art. 2. - Prezenta schemă de ajutor de minimis este elaborată în
conformitate cu:
a) Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.998/2006;
b) Decizia Comisiei Europene
nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operaţional de ajutor
comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul
„Convergenţă" în România;
c) Hotărârea Guvernului nr.
759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificările şi
completările ulterioare;
d) Legea nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,' nr. 681 din 29 iulie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;
e) Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii
de şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 3/185/2008 pentru
stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în
cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
f) Ordinul ministrului muncii,
familiei şi egalităţii de şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de
delegare de funcţii privind implementarea Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013";
g) Legea nr. 319/2006 privind
securitatea şi sănătatea în muncă.
III. Definiţii
Art. 3. - In sensul prezentei scheme de ajutor de
minimis următorii termeni se definesc astfel:
a) administrator al schemei de ajutor de minimis - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin
Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane" sau prin organismele
intermediare;
b) furnizor de ajutor de minimis - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin
Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane";
c) întreprindere - orice
entitate implicată într-o activitate economică, indiferent de forma juridică a
acesteia, inclusiv persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod
independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii, care desfăşoară
activităţi economice, în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004, care
transpune Recomandarea CE nr. 361/2003 privind definirea microîntreprinderilor
şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 124/2003, denumită în continuare
Recomandarea CE 361/2003;
d) rata de actualizare -
rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor
criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe
internet;
e) produse agricole - produsele enumerate în
anexa I la Tratatul CE, cu excepţia produselor
pescăreşti;
f) transformarea produselor agricole - o operaţiune asupra produsului agricol în urma căreia rezultă, de
asemenea, un produs agricol, cu excepţia activităţilor agricole necesare
preparării unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;
g) comercializare de produse agricole - deţinerea sau expunerea în vederea vânzării, oferirea spre
vânzare, livrarea sau orice alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia
primei vânzări, de către un producător primar către revânzători sau operatori
şi a oricărei activităţi constând în prepararea unui produs în vederea primei
vânzări; o vânzare de către un producător primar către consumatorii finali este
considerată comercializare, în cazul în care se desfăşoară în localuri
distincte, rezervate acestei activităţi;
h) bolile profesionale -
afecţiunile care se produc ca urmare a exercitării unei meserii sau profesii
cauzate de agenţi nocivi fizici, chimici ori biologici caracteristici locului
de muncă, precum şi de suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale
organismului, în procesul de muncă;
i) lucrător- persoana angajată de către un angajator potrivit legii, inclusiv
studenţii, elevii în perioada efectuării stagiului de practică, precum şi
ucenicii şi alţi participanţi la procesul de muncă, cu excepţia persoanelor
care prestează activităţi casnice;
j) angajator - persoana
fizică sau juridică ce se află în raporturi de muncă ori de serviciu cu
lucrătorul respectiv şi care are responsabilitatea întreprinderii şi/sau
unităţii;
k) loc de muncă - locul destinat să cuprindă posturi de lucru, situat în clădirile
întreprinderii şi/sau unităţii, inclusiv orice alt loc din aria întreprinderii
şi/sau unităţii la care lucrătorul are acces în cadrul desfăşurării
activităţii;
l) securitate şi sănătate în
muncă - ansamblul de activităţi instituţionalizate
având ca scop asigurarea celor mai bune condiţii în desfăşurarea procesului de
muncă, apărarea vieţii, integrităţii fizice şi psihice, sănătăţii lucrătorilor
şi a altor persoane participante la procesul de muncă.
IV. Obiectivul schemei de ajutor de minimis
Art. 4. - Obiectivul prezentei scheme de ajutor de
minimis îl constituie creşterea calităţii
angajării şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă prin asigurarea securităţii şi
protecţiei sănătăţii la locul de muncă, prevenirea riscurilor profesionale,
informarea şi instruirea lucrătorilor în domeniul sănătăţii şi securităţii în
muncă, precum şi asigurarea cadrului organizatoric şi a mijloacelor necesare
securităţii şi sănătăţii în muncă.
V. Domeniul de aplicare
Art. 5. - Prezenta schemă de ajutor de minimis nu se aplică:
a) ajutoarelor acordate
întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi
acvaculturii, reglementate de Regulamentul CE nr. 104/2000 privind organizarea
comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultura, publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 17 din 21 ianuarie 2000;
b) ajutoarelor acordate
întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia primară a
produselor agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa 1 la Tratatul CE;
c) ajutoarelor acordate
întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în transformarea şi
comercializarea produselor agricole, prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul CE,
în următoarele cazuri:
- atunci când valoarea
ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză
achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe piaţă de
întreprinderile în cauză;
- atunci când ajutorul este
condiţionat de transferarea lui parţială sau integrală către producători
primari;
d) ajutoarelor destinate activităţilor legate de export
către ţări terţe sau către state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de
cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei
reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de
activitatea de export;
e) ajutoarelor subordonate
folosirii mărfurilor naţionale în locul celor importate;
f) ajutoarelor acordate
întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul cărbunelui, în
sensul Regulamentului CE nr. 1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru
industria cărbunelui, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
205 din 2 august 2002;
g) ajutoarelor pentru achiziţia
de vehicule de transport rutier de mărfuri, acordate întreprinderilor care
efectuează transport rutier de mărfuri în numele terţilor;
h) ajutoarelor acordate întreprinderilor în
dificultate, aşa cum sunt acestea definite în Liniile directoare comunitare
privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în
dificultate, publicate Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004.
VI. Condiţii de
eligibilitate pentru activităţi
Art. 6. -Activităţile eligibile
în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis sunt activităţi şi intervenţii pentru:
(i) asigurarea sănătăţii şi securităţii la locul de
muncă;
(ii) prevenirea bolilor profesionale;
(iii) informarea şi instruirea lucrătorilor în domeniul sănătăţii şi securităţii în
muncă;
(iv) asigurarea cadrului organizatoric şi a mijloacelor
necesare securităţii şi sănătăţii în muncă.
VII. Condiţii de
eligibilitate pentru beneficiari
Art. 7. - Pot beneficia de facilităţile prevăzute în
prezenta schemă de ajutor de minimis întreprinderile care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) sunt legal constituite în
România şi îşi desfăşoară activitatea în România;
b) sunt eligibile pentru
finanţare conform prevederilor Documentului-cadru de implementare pentru POS
DRU şi ale Ghidului solicitantului;
c) nu sunt în stare de insolvenţă, nu au afacerile
administrate de un judecător sindic, nu au nicio restricţie asupra activităţii
comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori sau nu se află
într-o altă situaţie similară cu cele menţionate anterior, reglementate prin
lege;
d) nu înregistrează datorii publice şi şi-au plătit la
timp taxele, obligaţiile şi alte contribuţii la bugetul de stat, bugetele
speciale şi bugetele locale, prevăzute de legislaţia în vigoare;
e) reprezentantul legal al întreprinderii
nu a fost supus unei condamnări de tip res judicata în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată, din motive
profesionale sau etic-profesionale;
f) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost
condamnat de tip res judicata pentru fraudă,
corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în
detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene;
g) reprezentantul legal al
întreprinderii nu furnizează informaţii false;
h) nu sunt „întreprinderi în
dificultate", conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de
stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate
(publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie
2004);
i) sunt direct responsabile de pregătirea
şi implementarea proiectului şi nu acţionează ca intermediar pentru proiectul
propus a fi finanţat;
j) nu au fost subiectul unui ordin de recuperare în
urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor
de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care
au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi
ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
k) valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat
întreprinderea pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi
anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în
conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, nu depăşeşte echivalentul
în lei a 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor care activează în
sectorul transporturilor). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma
ajutorului de minimis sau
de obiectivul urmărit şi indiferent dacă ajutorul este finanţat din surse
naţionale sau comunitare;
l) îndeplineşte şi alte
condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi în Ghidul
solicitantului, fără a aduce atingere prevederilor în materie de ajutor de minimis.
VIII. Condiţii de
eligibilitate ale proiectelor
Art. 8. - Criteriile de eligibilitate ale proiectelor
sunt următoarele:
a) proiectul este relevant pentru
obiectivele specifice ale axei prioritare 3, respectiv ale domeniului major de
intervenţie 3.2;
b) grupul/grupurile-ţintă şi
activităţile proiectului sunt în concordanţă cu condiţiile axei prioritare 3,
respectiv ale domeniului major de intervenţie 3.2 şi ale cererii de propuneri
de proiecte;
c) bugetul proiectului respectă limitele prevăzute de
prezenta schemă de ajutor de minimis;
d) proiectul respectă
prevederile comunitare şi naţionale privind informarea şi publicitatea;
e) proiectul respectă perioada
maximă de implementare şi perioada de transmitere a cererilor de finanţare;
f) proiectul este implementat în România.
Art. 9. -Verificarea îndeplinirii condiţiilor de
eligibilitate se realizează de către administratorul schemei de ajutor de minimis în conformitate cu Ghidul
solicitantului.
IX. Selecţia şi
evaluarea proiectelor
Art. 10. - Selecţia şi evaluarea proiectelor se
efectuează de către administratorul schemei de ajutor de minimis în conformitate cu Ghidul
solicitantului.
X. Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis
Art. 11. - (1) Măsurile de sprijin acordate
întreprinderilor în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis se acordă în baza unei
cereri de finanţare, însoţită de documentele solicitate în cererea de propuneri
de proiecte şi în Ghidul solicitantului.
(2) Măsurile de sprijin
acordate în cadrul prezentei scheme de ajutor de
minimis constau în finanţare nerambursabilă din
fonduri comunitare şi naţionale.
(3) Administratorul prezentei scheme de ajutor de
minimis va informa în scris întreprinderile beneficiare cu privire la
cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme de ajutor de minimis şi caracterul de minimis al acestuia1.
Art. 12. - (1) Valoarea minimă a unei cereri de
finanţare este de 10.000 euro (echivalentul în lei), fără a se depăşi valoarea
maximă a ajutorului prevăzută la art. 12 alin. (2).
(2) Valoarea maximă a
finanţării acordate prin această schemă de ajutor de minimis este de 200.000 de
euro (echivalentul în lei) pentru o întreprindere pe durata a 3 (trei)
exerciţii fiscale.
(3) Cheltuielile neeligibile
ale proiectului vor fi suportate integral de către beneficiarul ajutorului de minimis.
(4) Plafonul stabilit va fi
exprimat sub formă financiară, ca valoare brută, înainte de deducerea taxelor
sau a altor obligaţii fiscale.
Art. 13. - Activităţile eligibile ce fac obiectul
prezentei scheme de ajutor de minimis vor fi finanţate numai dacă au fost iniţiate după semnarea
contractului de finanţare încheiat între administratorul schemei de ajutor de minimis şi beneficiar.
Art. 14. -In cadrul prezentei scheme de ajutor de
minimis, ajutorul de minimis se va acorda
sub formă de finanţare nerambursabilă, eşalonat, pe etape de implementare a
proiectului. Valoarea ajutorului va fi actualizată folosindu-se o rată egală cu
rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană la momentul acordării
ajutorului de minimis.
Art. 15. - (1) Pentru a beneficia de finanţare nerambursabilă
în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, beneficiarul va da o declaraţie privind ajutoarele de minimis primite în acel an fiscal şi
în ultimii 2 ani fiscali (fie din surse ale statului sau ale autorităţilor
locale, fie din surse comunitare).
(2) Administratorul schemei de ajutor de minimis va
acorda un ajutor de minimis după ce va
verifica, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a întreprinderii, faptul că
suma totală a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul unei perioade de trei ani consecutivi (ultimii
2 ani fiscali şi anul fiscal în curs), fie din surse ale statului sau ale
autorităţilor locale, fie din surse comunitare, cumulată cu valoarea alocării
financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de
minimis, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru
întreprinderile care activează în domeniul transporturilor),
echivalent în lei.
(3) In cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi
pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare
acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, depăşeşte
pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care activează în
domeniul transporturilor), echivalent în lei,
solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei de ajutor de minimis,
nici chiar pentru acea fracţiune din ajutor care
nu depăşeşte acest plafon.
(4) Administratorul schemei de ajutor de minimis va verifica dacă solicitantul a mai beneficiat de alte ajutoare de
stat sau de minimis pentru
aceleaşi cheltuieli eligibile.
(5) Ajutoarele de minimis acordate în cadrul
prezentei scheme de ajutor de minimis nu se vor
cumula cu alte ajutoare de stat în sensul art. 87 (1) din Tratatul CE acordate
pentru aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o
intensitate a ajutorului de stat care depăşeşte intensitatea maximă stabilită
în fiecare caz printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o
decizie adoptată de Comisia Europeană.
XI. Cheltuieli eligibile
Art. 16. - Cheltuielile eligibile în cadrul schemei de
ajutor de minimis sunt detaliate în Ghidul
solicitantului, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului muncii,
familiei şi egalităţii de şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr.
3/185/2008.
XII. Durata schemei de ajutor de minimis
Art. 17. - Prezenta schemă de
ajutor de minimis se aplică de la data lansării
până la 31 decembrie 2010, în limita fondurilor alocate pentru această schemă
de ajutor de minimis.
XIII. Bugetul schemei de ajutor de minimis
Art. 18. - (1) Sursa de finanţare pentru prezenta
schemă de ajutor de minimis este Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013", domeniul major de intervenţie 3.2 „Formare şi sprijin pentru
întreprinderi şi angajaţi pentru promovarea adaptabilităţii". Contribuţia
Comunităţii Europene la finanţarea acordată este de 85%, restul de 15% fiind
din contribuţia publică naţională.
(2) Valoarea totală estimată a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul
prezentei scheme de ajutor de minimis, pe
întreaga durată de aplicare a acesteia, este de
aproximativ 92.065.250 lei (echivalent a 24.882.500 euro):
An
|
2009
|
2010
|
TOTAL
|
Lei
|
50.000.000
|
42.065.250
|
92.065.250
|
Art. 19. - Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme de
ajutor de minimis este de 124 de întreprinderi.
XIV. Modalitatea de implementare a schemei de ajutor de
minimis
Art. 20. - (1) Administratorul schemei lansează cererea
de propuneri de proiecte. Tipul cererii de propuneri de proiecte este „cerere
deschisă de proiecte cu depunere continuă".
(2) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme
de ajutor de minimis, întreprinderile trebuie
să înainteze o cerere de finanţare administratorului schemei de ajutor de minimis, în conformitate cu Ghidul
solicitantului.
(3) Cererea de finanţare va fi
însoţită de o declaraţie pe propria răspundere prin care beneficiarul certifică
faptul că nu este îndeplinită nicio condiţie pentru a fi considerat
întreprindere în dificultate, conform Liniilor directoare comunitare privind
ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea
întreprinderilor aflate în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. C244/2004.
1 In conformitate cu
art. 3 din Regulamentul CE nr. 1.998/2006 din 15 decembrie 2006 pentru
aplicarea art. 87 şi art. 88 din Tratat ajutoarelor de minimis.
(4) Inainte de primirea
ajutorului, întreprinderea beneficiară trebuie să transmită administratorului
schemei de ajutor de minimis o declaraţie pe propria răspundere cu privire la ajutoarele de stat
primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, precum şi cu privire la
ajutoarele de minimis primite
în cursul anului fiscal curent şi al celor 2 ani fiscali anteriori.
(5) Verificarea condiţiilor de
eligibilitate ale activităţilor, proiectelor şi cheltuielilor se realizează de
către administratorul schemei de ajutor de minimis, înainte de acordarea facilităţii. Administratorul asigură, sub
orice formă, publicitatea listei documentelor ce dovedesc îndeplinirea
condiţiilor de eligibilitate şi a altor condiţii specifice.
(6) In cazul în care proiectul
este eligibil pentru a primi o finanţare în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis şi este selectat pentru
finanţare în urma procesului de evaluare, administratorul schemei de ajutor de minimis comunică în scris
întreprinderii beneficiare cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat şi
caracterul acestuia de ajutor de minimis, făcând referire expresă la Regulamentul CE nr. 1998/2006, prin
menţionarea titlului acestuia şi a numărului de publicare în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene.
(7) Intreprinderea încheie cu administratorul schemei de
ajutor de minimis un contract de finanţare.
(8) In cazul în care
întreprinderea nu este eligibilă să primească o alocare specifică în cadrul
prezentei scheme de ajutor de minimis, administratorul schemei de ajutor de minimis îi comunică în
scris acest lucru.
XV. Efecte şi
beneficii
Art. 21. - Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de
minimis se vizează obţinerea următoarelor efecte
şi beneficii:
a) creşterea numărului de
cursanţi certificaţi pentru actualizarea şi îmbunătăţirea competenţelor în
domeniul sănătăţii şi securităţii la locul de muncă;
b) creşterea securităţii şi protecţiei sănătăţii
lucrătorilor;
c) prevenirea bolilor profesionale;
d) asigurarea cadrului organizatoric şi a mijloacelor
necesare securităţii şi sănătăţii în muncă;
e) creşterea numărului de
lucrători informaţi cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă.
XVI. Reguli privind
transparenţa
Art. 22. - (1) Administratorul prezentei scheme de
ajutor de minimis va informa în scris întreprinderile beneficiare cu
privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme de ajutor de
minimis şi caracterul de
minimis al acestuia2.
(2) Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe pagina de internet a Ministerului
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale - Autoritatea de management pentru
Programul operaţional sectorial dezvoltarea resurselor umane, la adresa http://www.fseromania.ro
XVII. Reguli privind
raportarea şi monitorizarea ajutorului de
minimis
Art. 23. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei
scheme de ajutor de minimis se fac în conformitate
cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile
de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei
nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 24. - Furnizorul de ajutor de minimis păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme de ajutor de minimis pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare
specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de
minimis. Această evidenţă trebuie să conţină toate
informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de
legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de
minimis.
Art. 25. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se
impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă de ajutor de minimis sau prin legislaţia
naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
(2) Furnizorul are obligaţia de
a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de
Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în
aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, toate
datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel naţional.
(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la
faţa locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului de minimis, acesta
va transmite Consiliului Concurenţei valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează
Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de
raportare.
(6) Furnizorul va transmite spre
informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă de ajutor de minimis în termen de 15 zile de la
data adoptării acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 26. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va
transmite Comisiei Europene, prin intermediul
Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul
fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră
necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme de ajutor de minimis.
Art. 27. -Administratorul prezentei scheme de ajutor de
minimis are obligaţia de a pune la dispoziţia
furnizorului de ajutor de minimis, în formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate datele şi
informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi
monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 25 şi 26.
2 In conformitate cu
art. 3 din Regulamentul CE nr. 1.998/2006 din 15 decembrie 2006 pentru
aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutoarelor de minimis.