ORDIN Nr. 308
din 26 martie 2009
privind aprobarea Schemei de
ajutor de stat pentru ocuparea fortei de munca „Bani pentru completarea
echipei"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 256 din 17 aprilie 2009
Având în vedere:
- Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operaţional de
ajutor comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu
obiectivul „Convergenţă" în România;
- Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.998/2006 pentru
aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutoarelor de
minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379 din 28
decembrie 2006;
- Legea nr. 319/2006 privind securitatea şi sănătatea
în muncă;
- Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de
eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin
programele operaţionale, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007 privind modul de
alocare a instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a cofinanţării alocate
de la bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat, inclusiv din
Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în
gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul
convergenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului economiei
şi finanţelor nr. 911/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a
instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la
bugetul de stat, inclusiv din Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul
instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea
acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 249/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 3/185/2008 pentru
stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în
cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
- Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de funcţii
privind implementarea Programului operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
- Adresa nr. 907 din 3 martie 2009 privind Avizul
Consiliului Concurenţei referitor la Informarea privind schema de ajutor de
stat pentru ocuparea forţei de muncă denumită „Bani pentru completarea echipei",
în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Schema de ajutor de stat pentru
ocuparea forţei de muncă „Bani pentru completarea echipei", aferentă
Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013", axa prioritară 5 „Promovarea măsurilor active de
ocupare", domeniul major de intervenţie 5.1 „Dezvoltarea şi implementarea
măsurilor active de ocupare" şi domeniul major de intervenţie 5.2
„Promovarea sustenabilităţii pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce
priveşte dezvoltarea resurselor
umane şi ocuparea forţei de munca , cuprinsa in anexă.
Art. 2. -Anexa face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 3. - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, prin Direcţia generală Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane", va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Alexandru Petru Frătean,
secretar de stat
ANEXĂ
SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT
pentru ocuparea forţei de muncă „Bani pentru
completarea echipei"
I. Dispoziţii
generale
Art. 1. - (1) Prezenta procedură instituie o schemă
transparentă de ajutor de stat pentru ocuparea forţei de muncă, denumită „Bani
pentru completarea echipei", aferentă Programului operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", axa prioritară 5 „Promovarea
măsurilor active de ocupare", domeniul major de intervenţie 5.1
„Dezvoltarea şi implementarea măsurilor active de ocupare" şi domeniul
major de intervenţie 5.2 „Promovarea sustenabilităţii pe termen lung a zonelor rurale
în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor umane şi ocuparea forţei de
muncă".
(2) Acordarea ajutorului de stat în cadrul prezentei
scheme de ajutor de stat se va face numai cu
respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6
august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa
comună în aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008.
(3) Prezenta schemă de ajutor
de stat este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană,
în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr.
800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.
(4) Prezenta schemă de ajutor
de stat se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de
dezvoltare.
II. Baza legală
Art. 2. - Prezenta schemă de ajutor de stat este
elaborată în conformitate cu:
a) Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6
august 2008;
b) Decizia Comisiei Europene nr.
5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operaţional de ajutor
comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul
„Convergenţă" în România (POS DRU);
c) Hotărârea Guvernului nr.
759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificările şi
completările ulterioare;
d) Ordinul ministrului muncii,
familiei şi egalităţii de şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr.
3/185/2008 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei
cheltuielilor eligibile în cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul
operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane
2007-2013";
e) Ordinul ministrului muncii,
familiei şi egalităţii de şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de
delegare de funcţii privind implementarea Programului operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
f) Legea nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu
modificările şi completările ulterioare.
III. Definiţii
Art. 3. - In sensul prezentei scheme de ajutor de stat
următorii termeni se definesc astfel:
a) ajutor de stat -
orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 87 alin. 1
din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene;
b) schemă de ajutor- orice act pe baza căruia, fără să fie nevoie de măsuri de punere
în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale întreprinderilor
definite în cadrul actului într-un mod general şi abstract, precum şi orice act
pe baza căruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor
întreprinderi, pentru o perioadă nedefinită de timp şi/sau pentru o valoare
nedefinită;
c) ajutoare individuale - ajutoarele acordate pe
baza unei scheme de ajutor;
d) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin
Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane" (AMPOSDRU) sau
prin organismele intermediare;
e) furnizor de ajutor de stat- Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin AMPOSDRU;
f) întreprindere -
reprezintă orice entitate implicată într-o activitate economică, indiferent de
forma juridică a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfăşoară activităţi
economice în mod independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii
care desfăşoară activităţi economice, în conformitate cu prevederile Legii nr.
346/2004;
g) întreprinderi mici şi
mijlocii (IMM) - întreprinderile care îndeplinesc
criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (CE)
nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
h) întreprinderi mari -
întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
i) intensitatea ajutorului- cuantumul ajutorului
exprimat ca procentaj din cheltuielile eligibile ale
proiectului; toate cifrele folosite sunt valori înaintea deducerii impozitelor
directe; ajutoarele plătite în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lor
în momentul acordării ajutorului; rata dobânzii care urmează să fie aplicată în
scopul actualizării este rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pe
baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene şi pe internet, aplicabilă la momentul acordării ajutorului;
j) număr de angajaţi - numărul de unităţi de muncă pe an (UMA),
respectiv numărul de persoane angajate cu normă
întreagă pe parcursul unui an, activitatea cu normă redusă şi munca sezonieră
reprezentând fracţiuni ale UMA;
k) lucrător defavorizat - orice persoană care:
- nu a avut un loc de muncă
regulat remunerat în ultimele 6 luni; sau
- nu a absolvit o formă de
învăţământ secundar ori nu deţine o calificare profesională (ISCED 3); sau
- are vârsta de peste 50 de ani; sau
- trăieşte singură, având în întreţinerea sa una ori
mai multe persoane; sau
- lucrează într-un sector ori
profesie în care dezechilibrul repartizării posturilor între bărbaţi şi femei
este cu cel puţin 25 % mai mare decât media dezechilibrului repartizării
posturilor între bărbaţi şi femei în toate sectoarele economice şi care
aparţine grupului de gen minoritar; sau
- este membră a unei minorităţi etnice dintr-un stat
membru şi care are nevoie să îşi dezvolte profilul lingvistic, formarea
profesională sau experienţa de muncă pentru a-şi îmbunătăţi şansele de a obţine
un loc de muncă stabil;
l) lucrător extrem de
defavorizat - orice persoană care a fost în şomaj
cel puţin 24 de luni;
m) lucrător cu handicap - orice persoană:
- recunoscută ca fiind în
situaţie de invaliditate conform legislaţiei naţionale; sau
- care suferă de o deficienţă recunoscută ca urmare a
unui handicap fizic, mental sau psihologic;
n) încadrare în muncă
protejată - încadrarea într-o întreprindere în
care cel puţin 50% din lucrători sunt cu handicap;
o) produse agricole înseamnă:
- produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepţia produselor pescăreşti şi de acvacultura
reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 privind organizarea comună a
pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultura;
- produsele clasificate la codurile NC 4502, 4503 şi 4504 (articole din plută);
- produsele care imită sau înlocuiesc laptele şi
produsele lactate, menţionate în Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 de instituire
a unei organizări comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii specifice
pentru anumite produse agricole (Regulamentul unic
OCP);
p) prelucrarea produselor agricole - orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are
drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepţia
activităţilor realizate în exploataţii agricole, necesare pentru pregătirea
unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;
r) comercializarea produselor agricole - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării,
a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe
piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători
sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru
această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către
consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care aceasta
are loc în locaţii distincte, rezervate în acest scop;
s) întreprindere aflată în
dificultate, în cazul în care:
A. beneficiarul este o întreprindere mică sau mijlocie
- este întreprinderea care îndeplineşte următoarele condiţii:
(i) în cazul societăţilor cu răspundere limitată, mai
mult de jumătate din capitalul social a dispărut, peste un sfert din acest
capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
(ii) în cazul societăţilor comerciale în care cel puţin
unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, mai
mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea
societăţii a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
(iii) indiferent de tipul societăţii comerciale în
cauză, în cazul în care îndeplineşte criteriile prevăzute de legislaţia
naţională pentru a face obiectul procedurilor colective de insolvenţă;
(iv) un IMM cu o vechime de mai puţin de 3 ani nu se
consideră a fi în dificultate în această perioadă în sensul prezentei scheme de
ajutor de stat, cu excepţia cazului în care îndeplineşte condiţiile prevăzute
la lit. A. pct. (iii);
B. beneficiarul este o întreprindere mare - este
întreprinderea care fie se regăseşte în una dintre
situaţiile prevăzute la lit. A. pct. (i), (ii) sau (iii), fie prezintă simultan
simptome obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi:
creşterea pierderilor, scăderea cifrei de afaceri, creşterea volumului
stocurilor, supracapacitate, scăderea fluxului de numerar, îndatorare crescută,
creşterea sarcinilor financiare şi scăderea sau dispariţia valorii activului
net.
IV. Obiectivul schemei de ajutor de stat
Art. 4. - Obiectivul general al prezentei scheme de ajutor de stat este creşterea ocupării forţei de muncă, prin
facilitarea integrării pe piaţa muncii a lucrătorilor defavorizaţi,
lucrătorilor extrem de defavorizaţi şi cu handicap, respectiv atragerea şi
menţinerea acestora pe piaţa muncii.
V. Domeniul de aplicare
Art. 5. - (1) In cadrul prezentei scheme de ajutor de
stat se acordă ajutoare de stat întreprinderilor care activează în toate
sectoarele, cu excepţia următoarelor:
a) ajutoarelor care favorizează
activităţile în domeniul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în
următoarele cazuri:
(i) atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe
baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la
producători primari sau comercializate de către întreprinderile în cauză; sau
(ii) atunci când acordarea ajutorului este condiţionată
de obligaţia de a fi direcţionat, parţial sau integral, către producătorii
primari;
b) ajutoarele care favorizează
activităţile în sectorul cărbunelui.
(2) De asemenea, prezenta schemă de ajutor de stat nu
se aplică:
a) ajutoarelor destinate activităţilor legate de
exporturi, adică ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, de
înfiinţarea şi exploatarea unei reţele de distribuţie sau de alte cheltuieli
curente legate de activitatea de export;
b) ajutoarelor condiţionate de
utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate.
VI. Beneficiarii schemei de ajutor de stat
Art. 6. - Prezenta schemă de ajutor de stat se
adresează întreprinderilor în conformitate cu definiţia stabilită la art. 3
lit. f).
VII. Condiţii de
eligibilitate pentru activităţi, beneficiari şi propuneri de proiecte
Art. 7. -Activităţile eligibile în cadrul prezentei
scheme de ajutor de stat sunt cele care vizează încadrarea în muncă a
lucrătorilor defavorizaţi, a lucrătorilor extrem de defavorizaţi, a
lucrătorilor cu handicap, precum şi compensarea costurilor suplimentare
generate de încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap.
Art. 8. - (1) Beneficiarii prezentei scheme de ajutor de
stat pentru ocuparea forţei de muncă sunt
întreprinderile care vor încadra în muncă lucrători defavorizaţi, extrem de
defavorizaţi şi cu handicap, cu respectarea obiectivelor prezentei scheme de
ajutor de stat.
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este
cazul, solicitanţii trebuie să completeze modelul de
declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la încadrarea unei întreprinderi în
categoria IMM-urilor, prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Poate beneficia de măsurile
de ajutor de stat, prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat,
întreprinderea care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) este o organizaţie legal
constituită în România şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
b) aparţine categoriilor de beneficiari eligibili în
conformitate cu Documentul-cadru de implementare (DCI) a POS DRU şi cu Ghidul
solicitantului;
c) solicitantul respectă
prevederile comunitare şi naţionale privind informarea şi publicitatea;
d) nu se află în situaţia de insolvenţă sau lichidare,
afacerea sa nu este condusă de un administrator judiciar, nu are restricţii
asupra activităţilor sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la dispoziţia
creditorilor;
e) nu înregistrează datorii
publice, nu are întârzieri la plata taxelor, obligaţiilor şi a altor
contribuţii la bugetul de stat, bugetele speciale şi bugetele locale, prevăzute
de legislaţia în vigoare;
f) nu este întreprindere în
dificultate, în conformitate cu definiţia de la art. 3 lit. s) din prezenta
schemă de ajutor de stat;
g) nu a fost subiectul unui ordin de recuperare în urma
unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de
stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care a făcut obiectul unei
astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi ajutorul a fost integral
recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
h) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost
supus unei condamnări de tip resjudicata în ultimele 36 de luni de către nicio instanţă judecătorească, din
motive profesionale sau de etică profesională;
i) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost
condamnat de tip resjudicata pentru fraudă,
corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în
detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene;
j) reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează
informaţii false;
k) beneficiarul este direct responsabil de pregătirea
şi implementarea proiectului şi nu acţionează ca intermediar pentru proiectul
propus a fi finanţat;
l) îndeplineşte şi alte condiţii
specificate în cererea de propuneri de proiecte şi în Ghidul solicitantului,
fără a aduce atingere prevederilor legale în materie de ajutor de stat.
Art. 9. - Criteriile de eligibilitate ale cererii de finanţare sunt următoarele:
a) proiectul este relevant pentru obiectivele specifice
ale axei prioritare 5, respectiv domeniului major de intervenţie;
b) grupul/grupurile-ţintă şi
activităţile proiectului sunt în concordanţă cu condiţiile axei prioritare,
respectiv domeniului major de intervenţie;
c) bugetul proiectului respectă limitele prevăzute de
prezenta schemă de ajutor de stat;
d) proiectul respectă perioada
maximă de implementare şi perioada de transmitere a cererilor de finanţare;
e) proiectul este implementat în România.
Art. 10. -Indeplinirea condiţiilor de eligibilitate
este verificată de către administratorul schemei de ajutor de stat în
conformitate cu Ghidul solicitantului şi prezenta schemă de ajutor de stat.
VIII. Selecţia şi
evaluarea proiectelor
Art. 11. - Selecţia şi evaluarea proiectelor se
efectuează de către administratorul schemei de ajutor de stat în conformitate
cu Ghidul solicitantului.
IX. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 12. - Ajutorul se acordă sub formă de finanţări
nerambursabile în una sau mai multe tranşe. Tranşele se actualizează la
valoarea de la momentul acordării ajutorului.
Art. 13. - (1) Valoarea minimă a unei cereri de
finanţare pentru prezenta schemă de ajutor de stat trebuie să fie de 10.000
euro (echivalent în lei).
(2) Plafonul maxim al ajutorului acordat unei
întreprinderi conform prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat este de
2.000.000 euro/întreprindere pentru 2 (doi) ani consecutivi.
Ajutoare pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor
defavorizaţi sub formă de subvenţii salariate
Art. 14. - (1) Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 50%
din costurile eligibile.
(2) Costurile eligibile sunt
costurile salariale pe o perioadă de maximum 12 luni de la recrutare. In cazul
în care, atunci când lucrătorul respectiv este un lucrător extrem de defavorizat,
costurile eligibile sunt costurile salariale pe o perioadă de maximum 24 de
luni de la recrutare.
(3) Atunci când încadrarea în muncă nu reprezintă o
creştere netă a numărului de angajaţi în întreprinderea în cauză în comparaţie
cu media pe cele 12 luni anterioare, postul sau posturile trebuie să fi devenit
vacant(e) ca urmare a demisiei, a unui handicap, a pensionării pentru limită de
vârstă, a reducerii voluntare a timpului de lucru sau a încetării raporturilor
de muncă pentru abatere profesională, şi nu ca rezultat al reducerii unor
posturi.
(4) Cu excepţia cazului
concedierii legale pentru abatere profesională, lucrătorul defavorizat are
dreptul la menţinerea locului de muncă pentru o durată minimă corespunzătoare
celei prevăzute de legislaţia naţională sau de orice contracte colective care
reglementează contractele de muncă.
(5) Atunci când durata încadrării în muncă este mai
mică de 12 luni sau, după caz, 24 de luni, ajutorul se reduce proporţional în
mod corespunzător.
Ajutoare pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor
cu handicap sub formă de subvenţii salariale
Art. 15. - (1) Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 75%
din costurile eligibile.
(2) Costurile eligibile sunt costurile salariale pentru perioada încadrării în muncă a lucrătorului cu handicap.
(3) Atunci când recrutarea nu reprezintă o creştere
netă a numărului de angajaţi în întreprinderea în cauză în comparaţie cu media
pe cele 12 luni anterioare, postul sau posturile trebuie să fi devenit
vacant(e) ca urmare a demisiei, a unui handicap, a pensionării pentru limită de
vârstă, a reducerii voluntare a timpului de lucru sau a încetării raporturilor
de muncă pentru abatere profesională, şi nu ca rezultat al reducerii unor
posturi.
(4) Cu excepţia cazului
concedierii legale pentru abatere profesională, lucrătorii au dreptul la
menţinerea locului de muncă pentru o durată minimă corespunzătoare celei
prevăzute de legislaţia naţională sau de orice contracte colective care
reglementează contractele de muncă.
(5) In cazul în care durata încadrării în muncă este
mai mică de 12 luni, ajutorul se reduce proporţional în mod corespunzător.
Ajutor pentru compensarea costurilor suplimentare
generate de încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap
Art. 16. - (1) Intensitatea
ajutorului nu depăşeşte 100% din costurile eligibile.
(2) Costurile eligibile sunt
costurile, altele decât costurile salariale care fac obiectul art. 15, care
sunt suplimentare faţă de cele pe care întreprinderea le-ar fi suportat dacă ar
fi angajat lucrători fără handicap, pentru perioada de încadrare în muncă a
lucrătorului în cauză.
(3) Costurile eligibile sunt următoarele:
(i) costurile de adaptare a spaţiilor;
(ii) costurile privind încadrarea în muncă a
personalului pentru timpul utilizat exclusiv în scopul acordării de asistenţă lucrătorilor
cu handicap;
(iii) costurile adaptării sau dobândirii echipamentelor
ori ale dobândirii şi validării programelor informatice pentru utilizarea
acestora de către lucrătorii cu handicap, inclusiv facilităţi tehnologice
adaptate sau de asistenţă, care sunt suplimentare faţă de cele pe care
beneficiarul le-ar fi suportat dacă ar fi angajat lucrători fără handicap;
(iv) atunci când beneficiarul oferă locuri de muncă
protejate, costurile de construcţie, instalare sau extindere a spaţiilor în
cauză, precum şi orice costuri de administrare şi transport ce rezultă direct
din încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap.
X. Efectul stimulativ al ajutorului
Art. 17. - (1) Ajutoarele acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat trebuie să aibă un efect
stimulativ.
(2) Ajutoarele acordate IMM-urilor în baza prezentei
scheme de ajutor de stat sunt considerate a avea un efect stimulativ dacă,
înainte de a demara proiectul pentru care solicită ajutor, beneficiarul depune
o cerere de finanţare.
(3) In cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor
mari, efectul stimulativ trebuie examinat de către autoritatea care
administrează schema. In acest sens, aceasta verifică, înaintea acordării ajutorului în cauză, în plus
faţă de îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (2), dacă cererea de
finanţare şi documentele însoţitoare conţin date suficiente, din care să
rezulte îndeplinirea a cel puţin unuia dintre următoarele criterii:
a) o creştere substanţială a dimensiunii
proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului;
b) o creştere substanţială a
domeniului de aplicare a proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului;
c) o creştere substanţială a
valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru
proiect/activitate ca urmare a acordării ajutorului;
d) o creştere substanţială a
ritmului de finalizare a proiectului/activităţii în cauză.
(4) In cazul ajutoarelor acordate pentru a compensa
costurile suplimentare generate de încadrarea în muncă a lucrătorilor cu
handicap, menţionate la art. 16, condiţiile prevăzute la alin. (2) şi (3) se
consideră îndeplinite în cazul respectării condiţiilor prevăzute de art. 16
alin. (2) şi (3).
(5) In ceea ce priveşte
ajutoarele pentru recrutarea lucrătorilor defavorizaţi sub formă de subvenţii
salariale şi ajutoarele pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap
sub formă de subvenţii salariale menţionate la art. 14 şi 15, condiţiile
prevăzute la art. 17 alin. (2) şi (3) se consideră îndeplinite în cazul în care
ajutorul duce la o creştere netă a numărului de lucrători defavorizaţi/cu
handicap încadraţi în muncă.
XI. Reguli privind cumulul ajutoarelor
Art. 18. - (1) Ajutoarele acordate conform prezentei
scheme de ajutor de stat pot fi cumulate cu orice alt ajutor exceptat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei
din 6 august 2008, în măsura în care aceste ajutoare vizează diferite costuri
eligibile identificabile.
(2) Pentru a stabili dacă
plafonul maxim al ajutorului şi intensităţile maxime ale acestuia sunt
respectate este luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat
acordate pentru activitatea sau proiectul subvenţionat, indiferent dacă
ajutorul respectiv este finanţat din surse locale, regionale, naţionale sau
comunitare.
(3) Ajutorul acordat în
conformitate cu prezenta schemă de ajutor de stat nu va fi cumulat cu niciun
alt tip de ajutor exceptat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al
Comisiei din 6 august 2008 sau cu ajutorul de minimis
care îndeplineşte condiţiile prevăzute de
Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.998/2006 din 15 decembrie 2006 privind
aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutoarelor de minimis
ori cu orice alte fonduri comunitare legate de
aceleaşi costuri eligibile, care se suprapun parţial sau integral, în cazul în
care un astfel de cumul ar conduce la depăşirea intensităţii maxime a
ajutorului sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor în conformitate cu
prevederile prezentei scheme de ajutor de stat.
(4) Prin derogare de la alin. (3), ajutoarele în favoarea lucrătorilor cu handicap prevăzute la art. 15 şi 16 pot fi
cumulate cu ajutoarele exceptate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al
Comisiei din 6 august 2008 cu privire la aceleaşi costuri eligibile care
depăşesc cel mai înalt prag aplicabil prevăzut de Regulamentul (CE) nr. 800/2008
al Comisiei din 6 august 2008, cu condiţia ca acest cumul să nu conducă la o
intensitate a ajutorului care să depăşească 100% din costurile relevante în
orice perioadă în care lucrătorii în cauză sunt angajaţi.
XII. Modalitatea de implementare a schemei de ajutor
de stat
Art. 19. - (1) Pentru a beneficia de ajutor în baza
prezentei scheme de ajutor de stat, în conformitate cu Ghidul solicitantului,
întreprinderile beneficiare trebuie să înainteze o cerere de finanţare
administratorului schemei de ajutor de stat, înainte de a demara proiectul
pentru care solicită finanţarea.
(2) Cererea de finanţare va fi însoţită de documente
care să conţină:
a) date economico-financiare prin care să se
demonstreze că beneficiarul nu este întreprindere în dificultate conform
definiţiei prevăzute la art. 3 lit. o) şi p), precum şi de o declaraţie pe
propria răspundere în acest sens;
b) o declaraţie scrisă pe propria răspundere, însoţită,
dacă este cazul, de documente corespunzătoare, în vederea verificării
îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. f);
c) sectorul/sectoarele în care
se acordă ajutorul în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat;
d) activităţile şi costurile eligibile aferente
proiectului pentru care se solicită ajutor de stat;
e) informaţii cu privire la
creşterea netă a numărului de lucrători defavorizaţi sau cu handicap încadraţi
în muncă ca urmare a acordării ajutoarelor pentru recrutarea lucrătorilor
defavorizaţi şi/sau ajutoarelor pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor cu
handicap.
(3) Pentru a demonstra
calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitanţii trebuie să completeze
modelul de declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la calificarea unei
întreprinderi ca IMM, prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4) Inainte de primirea ajutorului, întreprinderea
beneficiară trebuie să transmită administratorului schemei de ajutor de stat o
declaraţie pe propria răspundere cu privire la ajutoarele de stat şi de minimis primite pentru aceleaşi
cheltuieli eligibile, în vederea verificării de către acesta a respectării
regulii privind cumulul ajutoarelor.
(5) In cazul în care beneficiarul este eligibil pentru
a primi o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat şi este
selectat pentru finanţare în urma procesului de evaluare şi selecţie,
administratorul schemei de ajutor de stat îi comunică în scris cuantumul maxim
al ajutorului ce poate fi acordat în baza schemei de ajutor de stat.
(6) Beneficiarul încheie cu
administratorul schemei de ajutor de stat un contract de finanţare.
(7) In cazul în care beneficiarul nu este eligibil să
primească o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor,
administratorul schemei de ajutor de stat îi comunică în scris acest lucru.
Art. 20. - Procedura de implementare şi derulare a
schemei de ajutor de stat se desfăşoară după cum urmează:
a) lansarea schemei de ajutor
de stat şi a Ghidului solicitantului aferent;
b) primirea şi înregistrarea
cererilor de finanţare şi a documentelor-suport;
c) verificarea administrativă (verificarea
conformităţii cererilor de finanţare şi a documentelor-suport) - numai cererile
de finanţare care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei
următoare;
d) verificarea eligibilităţii
solicitantului şi a proiectului (inclusiv efectul stimulativ) - numai cererile
de finanţare care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei
următoare;
e) selecţia cererilor de finanţare;
f) întocmirea şi semnarea contractelor de finanţare;
g) depunerea cererii de prefinanţare, însoţită de
documentele justificative;
h) acordarea prefinanţării, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare;
i) depunerea cererilor de rambursare, însoţită de
documentele justificative;
j) acordarea finanţării
nerambursabile, după verificarea eligibilităţii cheltuielilor;
k) monitorizarea implementării cererilor de finanţare
conform prevederilor contractelor de finanţare.
XIII. Durata schemei de ajutor de stat
Art. 21. - Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică
de la data lansării până la 31 decembrie 2010, în limita fondurilor alocate
pentru această schemă de ajutor de stat.
XIV. Bugetul schemei de ajutor de stat
Art. 22. - Sursa de finanţare pentru prezenta schemă de
ajutor de stat este Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane 2007-2013", după cum urmează:
1. In cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului
major de intervenţie 5.1 „Dezvoltarea şi implementarea măsurilor active de
ocupare", valoarea totală estimată a ajutorului de stat care va fi acordat
în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de
aproximativ 108.000.000 lei (echivalent a 29.189.189 euro), defalcată după cum
urmează:
|
An
|
2009
|
2010
|
TOTAL
|
|
Lei
|
54.000.000
|
54.000.000
|
108.000.000
|
Contribuţia Comunităţii Europene la finanţarea acordată
este de 91%, restul de 9% fiind din contribuţia publică naţională.
2. In cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului
major de intervenţie 5.2 „Promovarea sustenabilitaţii pe termen lung a zonelor
rurale în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor umane şi ocuparea forţei de
muncă", valoarea totală estimată a ajutorului de stat care va fi acordat
în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de
aproximativ 118.650.000 lei (echivalent a 32.067.568 euro), defalcată după cum
urmează:
|
An
|
2009
|
2010
|
TOTAL
|
|
Lei
|
59.325.000
|
59.325.000
|
118.650.000
|
Contribuţia Comunităţii Europene la finanţarea acordată
este de 85,94%, restul de 14,06% fiind din contribuţia publică naţională.
XV. Efecte şi
beneficii
Art. 23. - Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de
stat se vor obţine următoarele efecte şi beneficii:
a) creşterea numărului
lucrătorilor defavorizaţi sau cu handicap care şi-au găsit un loc de muncă;
b) reducerea şomajului de lungă durată;
c) facilitarea integrării durabile pe piaţa muncii a
lucrătorilor cu handicap.
Art. 24. - (1) Numărul estimat de beneficiari de ajutor
de stat este de 250 întreprinderi în cazul ajutoarelor acordate în cadrul
domeniului major de intervenţie 5.1 „Dezvoltarea şi implementarea măsurilor
active de ocupare".
(2) Numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat
este de 270 întreprinderi în cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului
major de intervenţie 5.2 „Promovarea sustenabilitaţii pe termen lung a zonelor
rurale în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor umane şi ocuparea forţei de
muncă".
XVI. Reguli privind
raportarea şi monitorizarea ajutorului de stat
Art. 25. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de
stat acordate în baza prezentei scheme se va realiza în conformitate cu
legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de
monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui
Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 26. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează
evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme de ajutor de
stat pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare
specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de stat. Această evidenţă
trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea
condiţiilor de exceptare impuse de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din
6 august 2008, inclusiv informaţii despre statutul oricărei întreprinderi al
cărei drept de a beneficia de ajutor sau de un bonus depinde de statutul său de
IMM, informaţii privind efectul stimulativ al acordării ajutorului şi
informaţii care fac posibilă stabilirea valorii exacte
a costurilor eligibile.
Art. 27. - (1) Furnizorul de ajutor de stat are
obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate în
derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor
impuse prin prezenta schemă de ajutor de stat sau prin legislaţia naţională ori
comunitară aplicabilă la momentul respectiv.
(2) Furnizorul de ajutor de
stat are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în
termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a
ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007, toate datele şi informaţiile necesare pentru
monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(3) In cazul în care există
îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul
Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să
facă verificări la faţa locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului de stat, acesta va
transmite Consiliului Concurenţei valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează Consiliului
Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
Art. 28. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de
ajutor de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului
Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în
cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare
pentru evaluarea respectării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al
Comisiei din 6 august 2008.
Art. 29. -Administratorul prezentei scheme de ajutor de
stat are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în
formatul şi în termenul solicitat de acesta, toate datele şi informaţiile
necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce
cad în sarcina furnizorului conform art. 25-28.
XVII. Dispoziţii
finale
Art. 30. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei o fişă de informaţii referitoare la prezenta schemă de
ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa III la Regulamentul CE nr. 800/2008
al Comisiei din 6 august 2008, în vederea transmiterii către Comisia Europeană,
în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme
de ajutor de stat. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene şi pe pagina de internet a Comisiei Europene. Schema de ajutor
de stat şi Ghidul solicitantului se publică integral pe pagina de internet a
furnizorului ajutorului de stat, http://www.fseromania.ro,
precum şi pe pagina de internet a administratorului schemei de ajutor de stat.