Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.3046 din 29.01.2014

privind aprobarea programelor pentru susţinerea examenului naţional de definitivare în învăţământ la specializările Limba şi literatura portugheză, Istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare
ACT EMIS DE: Ministerul Educatiei Nationale
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 11 februarie 2014



SmartCity1

În baza prevederilor art. 241 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,ţinând cont de prevederile art. 4 alin. (2) şi art. 19 alin. (1) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de definitivare în învăţământ în anul şcolar 2013-2014, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5.294/2013,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă programa conţinând tematica şi bibliografia pentru susţinerea examenului naţional de definitivare în învăţământ la specializarea Limba şi literatura portugheză, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Se aprobă programa conţinând tematica şi bibliografia pentru susţinerea examenului naţional de definitivare în învăţământ la specializarea Istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare, prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 3Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară naţională, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale şi inspectoratele şcolare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei naţionale, Remus Pricopie
ANEXA Nr. 1PROGRAMA pentru examenul de definitivare în învăţământ la specializarea Limba şi literatura portugheză Notă de prezentare Programa se adresează profesorilor de limba portugheză din învăţământul preuniversitar care se prezintă la examenele pentru obţinerea definitivatului şi la cursurile de formare continuă organizate periodic. Au fost urmărite formarea şi structurarea competenţelor pentru profesia de cadru didactic, cu aplicare la predarea limbii portugheze în învăţământul preuniversitar. Competenţele vizate cu precădere au fost: I.1. Competenţe pentru îndeplinirea eficientă a unui rol social

competenţa de a fi proactiv

competenţa de a elabora obiective şi de a anticipa rezultatele

competenţa de relaţionare interpersonală şi de comunicare sinergică

competenţa de autoreînnoire echilibratăI.2. Competente pentru profesia de cadru didactic A. Competenţe de bază

comunicativitatea

empatia

învăţarea

conducerea-analiza, diagnoza, prognoza, proiectarea, organizarea, îndrumarea, dirijarea, evaluarea, decizia

valorizarea conţinutului

cercetarea şi inovarea practicii şcolare şi extraşcolare

cunoaşterea elevului

creativitateaB. Profilul de competenţă al cadrului didactic B.1. Competenţa în specialitate • la nivel teoretic: competenţele de

a asimila conţinutul ştiinţific propriu disciplinei predate

a realiza corelaţii intra-, inter- şi pluridisciplinare

a prelucra, actualiza, esenţializa, ilustra, reprezenta şi dezvolta conţinutul

a surprinde valenţele formative ale conţinutului• la nivel operaţional: competenţele de

a structura asimilarea conţinuturilor

a dirija asimilarea tehnicilor de activitate intelectuală odată cu informaţiile

a forma modul de gândire specific disciplinei predate şi modul de gândire sistemic

a valoriza conţinutul obiectului de învăţământ

a comunica fluent, expresiv şi coerent• la nivel creator: capacităţile de

a adapta conţinuturile specificului dezvoltării psihice stadiale a elevilor

a stimula dezvoltarea maximală a potenţialului fiecărui elev

a promova învăţarea participativă, anticipativă, societală, creatoare

a dirija surprinderea şi rezolvarea problemelor

a dezvolta conţinuturile şi strategiile didacticeB.2. Competenţe metodice • la nivel teoretic: competenţele de

a asimila conţinutul didacticii de specialitate

a realiza corelaţii între conţinuturile asimilate

a adapta şi dezvolta conţinuturile în situaţii educaţionale specifice

a înţelege obiectivele actuale ale predării limbii portugheze

a înţelege raporturile dintre disciplinele psihopedagogice şi didactica de specialitate• la nivel operaţional: competenţele de

a analiza şi decide modul de aplicare a teoriei didactice în situaţii educaţionale specifice

a personaliza conţinuturile

a proiecta activităţi şcolare şi extraşcolare adecvate

control, evaluare şi reglare-autoreglare

a forma la elevi capacităţi de cooperare, comunicare, gândire creatoare, control, autoapreciere şi autoreglare etc.

a forma şi dezvolta motivaţia pentru învăţarea limbii portugheze• la nivel creator: capacităţile de

empatie

adaptare la situaţii atipice

a inova practica educativă

a dezvolta aptitudinile, talentele elevilor

sociabilitate şi cooperarePrograma pentru examenul de definitivare Limba portugheză 1. Fonetică şi fonologie. Noţiuni generale de fonetică şi fonologie. Sunetul şi fonemul. Sistemul vocalic portughez. Sistemul consonantic portughez. Accentul, silaba (diftongul, triftongul, hiatul). Elemente de fonosintaxă. 2. Morfosintaxă. Clase morfologice. Categorii gramaticale nominale, verbo-nominale şi verbale (gen, număr, persoană, mod, timp, aspect, diateză) Sintagma nominală: Clasificarea substantivelor. Substitutele nominale. Modificări în sintagma nominală: predeterminanţii (articolul definit, articolul nedefinit; adjective pronominale: demonstrativele, posesivele, relativele şi interogativele; cuantificatorii). 3. Sintaxa propoziţiei. Propoziţia simplă, propoziţia complexă. Categoria subiectului: realizări ale grupului nominal cu funcţie de subiect: subiect inclus şi subiect subînţeles (acord şi anaforă); propoziţia subiectivă. Predicat verbal şi predicat nominal. Verbele copulative ser/estar - abordare contrastivă. Complementele: direct, indirect, circumstanţial. 4. Fraza complexă: subordonate spaţiotemporale, condiţionale, cauzale, concesive, finale. Tipuri de frază: interogative, negative, interogativ-negative. 5. Relaţii semantice: polisemie, sinonimie, antonimie. 6. Tipuri de discurs şi de text: descriptiv, narativ, argumentativ. 7. Istoria limbii portugheze. Domeniul actual al limbii portugheze. Bibliografie: 1. BERGSTROM, M. & REIS, N., Prontuârio Ortogrăfico e Guia da Ltngua Portuguesa, 20 a Ed., Lisboa, Editorial Noticias, 1989. 2. CAMPOS, M. H. C. & M.F. XAVIER, Sintaxe e semantica doportugues, Lisboa, Universidade Aberta, 1991. 3. CARREIRA, M. H. Araujo & M. BOUDOY, Pratique duportugais de A ă Z, Paris, Hatier, 1993. 4. CASTELEIRO, J. Malaca, A. MEIRA, J. PASCOAL, NivelLimiar, Lisboa, ICLP, 1988. 5. CASTRO, Ivo, Curso de Historia da Lingua Portuguesa, Lisboa, Universidade Aberta, 1991. 6. CUESTA, P. Vasquez e M. A. Mendes da LUZ, Gramatica portuguesa, Lisboa, Edicoes 70, 1980. 7. C UN HA, C. e L. F. Lindley CINTRA, Nova Gramatica do Portugues Contemporâneo, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1984. 8. ESTRELA, Edite, Duvidas do falar Portugues, Lisboa, Editorial Noticias,/s.d./ 9. FARIA, I. H., E. R. PEDRO, I. DUARTE, C. A. M. GOUVEIA (Org.), Introduggo ă Linguistica Geral e Portuguesa, Lisboa, Editorial Caminho, 1996. 10. FONSECA, F. I., Gramatica e Pragmatica. Estudos de Linguistica Geral e de Linguistica Aplicada ao Ensino do Portugues, Porto, Porto Editora, 1994. 11. MATEUS, M. H. M., A. ANDRADE, M. C. VIANA e A. VILLALVA, Fonetica, fonologia e morfologia, Lisboa, Universidade Aberta, 1991. 12. MATEUS, M. H. M., A. M. BRITO, I. DUARTE, I. H. FARIA, Gramatica da Lingua Portuguesa, 4.a Ed., Lisboa, Editorial Caminho, 1994. 13. PINTO, P. F., Comopensamos a nossa lingua e a lingua dos outros, Lisboa, Editorial Estampa, 2001. 14. RAMALHO, Enio, Dicionărio Estrutural, Estilistico e Sintăctico da Lingua Portuguesa, Porto, Lello&Irmâo Ed., 1985. 15. RAPOSO, E. Paiva, Introduggo ă gramatica generativa - sintaxe do portugues, Lisboa, Moraes Ed., 1979. 16. TEYSSIER, P., Manuel de langue portugaise (Portugal-Bresil), Paris, Klincksieck, 1976. 17. TEYSSIER, Paul, Histâria da Lingua Portuguesa, Lisboa, Ed. Sâ da Costa, 1982 Literatura portugheză 1. Poezia galaico-portugheză: Os Cancioneiros - artă poetică (Arte de Trovar), specii, autori. 2. Poezia Renaşterii: de la Cancioneiro Geral la lirica camoniană: Medida velha/medida nova. Arte poetice clasice: Antonio Fereira. Noile forme şi genuri poetice: sonetul, canşăo, ecloga, oda: Sâ de Miranda, Antonio Ferreira, Pero de Andrade Caminha, Diogo Brandăo.Luis de Camoes. Lirica; problematica corpus-ului: canonul. Arte menor si arte maior: redondilhas si formele clasice. Sonetul: periodizare, tematică, petrarchism, manierism. Luis de Camoes: Os Lusiadas; epopeea anunţată: Antonio Ferreira, Joăo de Barros (Crânica do Imperador Clarimundo); structura epopeii; mitologie şi istoricitate; epopeea şi modelele clasice; decuparea şi narativizarea istoriei portugheze în Os Lusiadas (surse istorice şi umaniste). Teatrul Renaşterii. A) Gil Vicente: teatrul de curte şi dramaturgia populară. Clasificarea operei şi caracteristicile ei. Auto da Alma; Auto da Barca do Inferno; Auto da Feira; Auto da India; Farsa de Ines Pereira. B) Teatrul clasic. Castro de Antonio Ferreira: schiţarea modelului tragic, raportarea la mitul inesian şi la evenimentul istoric. Aspecte la mitului inesian în secolul clasic. Literatura Descoperirilor. A) Istoriografia: Gomes Eanes de Zurara, Joăo de Barros, Fernăo Lopes de Castanheda, Diogo do Couto, Gaspar Correia. B) Literatura de călătorie: Fernăo Mendes Pinto (Peregrinaggo), Histâria Trăgico-Maritima. 3. Literatura barocă: cultismul şi conceptismul. Retorici baroce. Literatura parenetică. Padre AntonioVieira: O Sermgo de Santo Antânio aospeixes; O Sermgo da Sexagesima. 4. Romantismul. Almeida Garrett şi doctrina romantică. O nouă formă romanescă: Viagens na Minha Terra. Reînnoirea teatrului: Frei Luis de Sousa. 5. Generaţia 70. As Conferencias do Casino. Antero de Quental: Causas da decadencia dos povospeninsulares. Realismul. Eşa de Queiros: estetica realistă/naturalistă. Ofrancesismo. Opera romanescă. 6. Modernismul: de la Orpheu la Presenga. Fernando Pessoa şi „Compania heteronimică“ Mensagem: lectură în palimpsest a Lusiadei. 7. Jose Saramago. De la romanul postistoric la parabola postmodernă. Bibliografie 1. CASTRO, Anibal Pinto de, Retârica e Teorizaggo Literăria em Portugal. Do Humanismo ao neoclassicissmo, Coimbra, 1973. 2. CRUZ, M. L. Garcia da, Os „fumos da India“. Uma leitura critica da Expansgo Portuguesa, Lisboa, Edişoes Cosmos, 1998. 3. DIAS, J. Sebastiăo da Silva, Os Descobrimentos e a Problematica cultural do seculo XVI, Lisboa, Editorial Presenşa, 1980. 4. LANCIANI, G. & G. TAVANI, Dicionărio da Literatura Medieval Galega e Portuguesa, Lisboa, Ed. Caminho, 1993. 5. LANCIANI, Giulia, Sucessos e Naufrăgios dos Navios Portugueses, Lisboa, Ed. Caminho, 1997. 6. MOISES, Massaud, As Esteticas Literărias em Portugal, 1° vol. Seculos XIV a XVIII; 2° vol. Seculos XVIII a XIX, Lisboa, Ed. Caminho, 1997-2000. 7. RECKERT, Stephen, O essencialsobre Gil Vicente, Lisboa, I.N.-C.M., 1993 8. REIS, Carlos (Dir.), Historia Critica da Literatura Portuguesa, 9 vols., Lisboa, Verbo: vol. II: Bernardes, J. A. CARDOSO (Org), Humanismo e Renascimento, 1999; vol. III: PIRES, M. L. Gonçalves & J. A. de CARVALHO (Org.), Maneirismo e Barroco, 2001; vol. V: REIS, Carlos & M. da Natividade PIRES (Org.), O Romantismo, 1999; vol. VI: RIBEIRO, M. A. (Org.), Realismo e naturalismo, 1994; vol. VI: PEREIRA, J. C. Seabra (Org.), Do Fim-de-seculo ao Modernismo, 1995. 9. REIS, Carlos, Estudos Queirosianos, Lisboa, Editorial Presença, 1999. 10. REIS, Carlos, Literatura Portuguesa Moderna e Contemporânea, Lisboa, Universidade Aberta, 1989 11. SARAIVA, A. J. & O. LOPES, Historia da Literatura Portuguesa, 18 a ed., Porto,/s. d./ 12. SEIXO, Maria Alzira, Lugares da ficggo em Jose Saramago, Lisboa, IN-CM, 1999. 13. SILVA, T. C. Cerdeira da, Jose Saramago entre a historia e a ficggo: uma saga de portugueses, Lisboa, Publ. Dom Quixote, 1989. 14. SILVA, V.M.Pires de AGUIAR e, Maneirismo e Barroco na Poesia Lirica Portuguesa, Coimbra, 1971. 15. SOUSA, M. L. Machado de, Ines de Castro na Literatura Portuguesa, Lisboa, ICLP, 1984. 16. TAVANI, Giuseppe, Trovadores e Jograis. Introduggo ă poesia medieval portuguesa, Lisboa, Ed. Caminho, 2002. 17. Dicionârio de autoresportugueses, 6. vols., Lisboa, Pub. Europa-America, 1985-2001. Didactica de specialitate 1. Metode şi procedee didactice în predarea limbii portugheze. 2. Formarea competenţelor de receptare a mesajelor orale şi de comunicare orală. 3. Formarea competenţelor de receptare şi elaborare a mesajelor scrise. 4. Predarea şi însuşirea ortografiei, lexicului, gramaticii, a elementelor de teorie literară şi de interpretare de text. 5. Strategii şi tehnici de proiectare şi structurare a predării: structurarea conţinuturilor didactice în relaţie cu obiectivele particulare ale procesului; stabilirea relaţiei progresive între diversele etape ale învăţării; adaptarea procesului la caracteristicile preliminate ale subiecţilor învăţării. 6. Predarea conţinuturilor de cultură şi civilizaţie portugheză. 7. Tehnici de evaluare. 8. Elaborarea de proiecte didactice. Bibliografie: 1. CARMO, M., M. C. Dias, Introduggo ao texto literârio, Lisboa, Didactica Editora, 1991. 2. FIGUEIREDO, M. J. Vilar de, M. T. BELO, Comentar um texto literârio, Lisboa, Ed. Presenta, 1993. 3. LAPA, M. Rodrigues, Estilistica da Lingua Portuguesa, 10. a Ed., Coimbra, 1979. 4. LOURENTO, Eduardo, OLabirinto da saudade, Lisboa, Publ. Dom Quixote, 1988. 5. MARQUES, A. H. De Oliveira, Istoria Portugaliei, Bucureşti, Ed. Enciclopedică, 1999. 6. REIS, C. & J. V. ADRAGĂO, Didactica do Portugues, Lisboa, Universidade Aberta, 1992. 7. REIS, Carlos, Tecnicas de anâlise textual, Coimbra, Almedina, 1981 8. RESENDE, M. A., A Gramatica e a Aula de Portugues, Lisboa, Plâtano Ed.,/s.d/. 9. RIBEIRO, Orlando, A Formaggo de Portugal, Lisboa, INCM, 1987. 10. RIBEIRO, Orlando, Portugal. O Mediterrâneo e o Atlântico, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1993. 11. SARAIVA, J. A., Historia da Cultura em Portugal, 3 vols., Lisboa, Jornal do Foro, 1950-1953. 12. SARAIVA, Jose Hermano, Historia Concisa de Portugal, Lisboa, Publ. Europa-America,/s.d. 13. SERRĂO, V. et al., Historia das artesplâsticas, Lisboa, IN-CM,/s.d./ 14. SILVA, V. M. de AGUIAR e, Teoria e Metodologia Literârias, Lisboa, Universidade Aberta, 1990. 15. TAVARES, M. J. Ferro, Sociedade e Cultura Portuguesas, 2 vols, Lisboa, Universidade Aberta, 1989. 16. TORGAL, Liis Reis, J. A. MENDES, F. CATROGA, Histâria da Histâria em Portugal. Seculos XIX-XX. 2 vols., vol. 1: A Histâria atraves da Histâria; vol. 2: Da Historiografia ă memâria Histârica, Lisboa, Temas & Debates, 1998 PROGRAMA para o exame dos docentes de PLE Língua e literatura portuguesas Nota de apresentação O programa aplica-se aos professores de português do ensino pre-Universitário que se apresentam aos exames para a obtenção do grau didático definitivo no ensino e aos cursos de formação contínua organizados regularmente. O objectivo do programa é a formação e a estruturação das competências para a carreira docente, no que diz respeito ao ensino do português língua estrangeira ao nível pré-universitário. As principais competências visadas são: I.1. Competências para o cumprimento eficiente dum papel social

competência de ser proactivo

competência de elaborar objectivos e de antecipar resultados

competência de relacionamento interrpessoal e de comunicação sinérgica

competência de autorrenovamento equilibradoI.2. Competências para a carreira docente A. Competências de base

comunicabilidade

empatia

aprendizagem

liderança - análise, diagnose, prognose, planeamento, organização, orientação, direcionamento, avaliação, decisão

valorização do conteúdo

pesquisa e inovação da prática escolar e extraescolar

conhecimento do aluno

criatividadeB. Perfil de competência do docente B.1. Competência de especialidade • a nível teórico: competências de

assimilar o conteúdo scientífico próprio da disciplina ensinada

realizar correlações intra-, inter- e pluridisciplinares

adaptar, actualizar, sintetizar o essencial, ilustrar, representar e desenvolver o conteúdo

evidenciar as características formativas do conteúdo• a nível operacional: competências de

estruturar a assimilação dos conteúdos

coordenar a assimilação das técnicas de actividade intelectual simultaneamente com as informações

formar a maneira de pensar específica à disciplina ensinada e a maneira de pensar sistematicamente

valorizar o conteúdo do objecto de aprendizagem

comunicar fluentemente, expressivamente e coerentemente• a nível de criatividade: capacidade de

adaptar os conteúdos ao específico do desenvolvimento psíquico por etapas dos alunos

stimular o desnevolvimento maximal do potencial de cada aluno

promover a aprendizagem participativa, antecipativa, societal, criativa

cooredenar a observação e a resolução dos problemas

desenvolver conteúdos e estratégias didácticasB.2. Competências metódicas • a nível teórico: competências de

assimilar o conteúdo da didactica de especialidade

realizar correlações entre os conteúdos assimilados

adaptar e desenvolver conteúdos em situações educacionais específicas

compreender os objectivos actuais do ensino da língua portuguesa

compreender o relacionamento entre as disciplinas psicopedagógicas e a didáctica de especialidade• a nível operacional: competências de

analisar e decidir a maneira de aplicação da teoria didáctica em situações educacionas específicas

personalisar conteúdos

projectar actividades escolares e extra-escolares adequadas

controlo, avaliação e regulação-autoregulação

formar os alunos capacidades de cooperação, comunicação, pensamento criativo, controlo, autoapreciação e autorregulação etc.

formar e desenvolver a motivação para a aprendizagemda língua portuguesa• a nível criativo: capacidades de

empatia

adaptação a situações atípicas

inovar a práctica educativa

desenvolver aptitudes, talentos dos alunos

sociabilidade e cooperaçãoPrograma para o exame dos docentes de PLE Língua portuguesa 1. Fonética e fonologia. Noções gerais de fonética e fonologia. O som e o fonema. O sistema dos vogais. em português. O sistema dos consoantes portuguesas. O acento, a sílaba (ditongo, tritongo, hiato). Elementos de fonosintaxa. 2. Morfosintaxa. Classes morfológicas. Categorias gramaticais nominais, verbo-nominais e verbais (genro, número, pessoa, modo, tempo, aspeco, voz). O sintagma nominal: Classificação dos substantivos. Substitutos nominais. Alterações do sintagma nominal: determinantes (artigo definido, artigo indefinido; determinantes indefinidos, demonstrativos, possessivos, relativos, interrogativos, numerais). 3. Sintaxa propoziţiei. Propoziţia simplă, propoziţia complexă. Categoria subiectului: realizări ale grupului nominal cu funcţie de subiect: subiect inclus şi subiect subînţeles (acord şi anaforă); propoziţia subiectivă. Predicat verbal şi predicat nominal. Verbele copulative ser/estar - abordare contrastiva. Complementele: direct, indirect, circumstanţial. 4. A frase complexa: subordinadas temporais, condicionais, causais, concessivas, finais. Tipos de frase: interrogativa, negativa, interrogativas-negativas. 5. Relações semânticas: polissemia, sinonimia, antonimia. 6. Tipos de discurso e de texto: descritivo, narrativo, argumentativo. 7. História da língua portuguesa. O domínio actual da língua portuguesa. Bibliografie: 1. BERGSTROM, M. & REIS, N., Prontuârio Ortogrăfico e Guia da Ltngua Portuguesa, 20a Ed., Lisboa, Editorial Noticias, 1989. 2. CAMPOS, M. H. C. & M.F. XAVIER, Sintaxe e semantica doportugues, Lisboa, Universidade Aberta, 1991. 3. CARREIRA, M. H. Araujo & M. BOUDOY, Pratique duportugais de A ă Z, Paris, Hatier, 1993. 4. CASTELEIRO, J. Malaca, A. MEIRA, J. PASCOAL, NívelLimiar, Lisboa, ICLP, 1988. 5. CASTRO, Ivo, Curso de Historia da Lingua Portuguesa, Lisboa, Universidade Aberta, 1991. 6. CUESTA, P. Vasquez e M. A. Mendes da LUZ, Gramatica portuguesa, Lisboa, Edicoes 70, 1980. 7. C UN HA, C. e L. F. Lindley CINTRA, Nova Gramatica do Portugues Contemporâneo, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1984. 8. ESTRELA, Edite, Duvidas do falar Portugues, Lisboa, Editorial Noticias,/s.d./ 9. FARIA, I. H., E. R. PEDRO, I. DUARTE, C. A. M. GOUVEIA (Org.), Introduggo ă Linguistica Geral e Portuguesa, Lisboa, Editorial Caminho, 1996. 10. FONSECA, F. I., Gramatica e Pragmatica. Estudos de Linguistica Geral e de Linguistica Aplicada ao Ensino do Portugues, Porto, Porto Editora, 1994. 11. MATEUS, M. H. M., A. ANDRADE, M. C. VIANA e A. VILLALVA, Fonetica, fonologia e morfologia, Lisboa, Universidade Aberta, 1991. 12. MATEUS, M. H. M., A. M. BRITO, I. DUARTE, I. H. FARIA, Gramatica da Lingua Portuguesa, 4.a Ed., Lisboa, Editorial Caminho, 1994. 13. PINTO, P. F., Comopensamos a nossa lingua e a lingua dos outros, Lisboa, Editorial Estampa, 2001. 14. RAMALHO, Enio, Dicionărio Estrutural, Estilistico e Sintăctico da Lingua Portuguesa, Porto, Lello&Irmâo Ed., 1985. 15. RAPOSO, E. Paiva, Introduggo ă gramatica generativa - sintaxe do portugues., Lisboa, Moraes Ed., 1979. 16. TEYSSIER, P., Manuel de langue portugaise (Portugal-Bresil), Paris, Klincksieck, 1976. 17. TEYSSIER, Paul, Histâria da Lingua Portuguesa, Lisboa, Ed. Sâ da Costa, 1982 Literatura portuguesa 1. A poesia galaíco-portuguesa: Os Cancioneiros - arte poética (Arte de Trovar), géneros, autores. 2. A poezia do Renascimento: do Cancioneiro Geral até a lírica camoniana: Medida velha/medida nova. Artes poéticas classicas: António Ferreira. Novas formas e genros poéticos: o soneto, a canção, a ecloga, a ode: Sã de Miranda, António Ferreira, Pêro de Andrade Caminha, Diogo Brandăo.Luis de Camões. A lírica; a problematica do corpus: o cânone. Arte menor e arte maior: redondilhas e as formas clássicas. O soneto: periodização, temas, petrarquismo, manierismo. Luis de Camões: Os Lusiadas; a epopeia anunciada: António Ferreira, João de Barros (Crônica do Imperador Clarimundo); a estrutura da epopeia; a mitologia e a historicidade; a epopeia e os modelos clássicos; divisão şi narativização da história portugueas em Os Lusiadas (fontes históricas e humanistas). O teatro renascentista. A) Gil Vicente: o teatro cortês e a dramaturgia popular. A classificação da obra e as suas características. Auto da Alma; Auto da Barca do Inferno; Auto da Feira; Auto da India; Farsa de Inês Perreira. B) O teatro clássico. Castro de António Ferreira: esboço do modelo trágico, relacionamento com o mito inesiano e ao evenimentul istoric. Aspectos do mito inesiano no século clássico. A literatura dos Descobrimentos. A) a Historiografia: Gomes Eanes de Zurara, João de Barros, Fernão Lopes de Castanheda, Diogo do Couto, Gaspar Correia. B) A literatura de viagem: Fernão Mendes Pinto (Peregrinação), História Trágico-Marítima. 3. A literatura barroca: o cultismo e o conceptismo. Retóricas barrocas. Literatura parenética. Padre AntonioVieira: O Sermgo de Santo Antânio aospeixes; O Sermgo da Sexagesima. 4. O Romantismo. Almeida Garrett e a doctrina romantica. Uma nova forma de romance: Viagens na Minha Terra. Reforma do teatro: Frei Luis de Sousa. 5. Geração de 70. As Conferencias do Casino. Antero de Quental: Causas da decadencia dos povospeninsulares. O realismo. Eşa de Queiros: estética realista/naturalista. O francesismo. Obra romanesca. 6. O modernismo: de Orpheua Presença. Fernando Pessoa e „Compania heteronímica“ Mensagem: leitura em palimpseste de Os Lusíadas. 7. José Saramago. Do romance post-histórico à parabola postmoderna. Bibliografie 1. CASTRO, Anibal Pinto de, Retârica e Teorizaggo Literăria em Portugal. Do Humanismo ao neoclassicissmo, Coimbra, 1973. 2. CRUZ, M. L. Garcia da, Os „fumos da India“. Uma leitura critica da Expansgo Portuguesa, Lisboa, Edişoes Cosmos, 1998. 3. DIAS, J. Sebastiăo da Silva, Os Descobrimentos e a Problematica cultural do seculo XVI, Lisboa, Editorial Presenşa, 1980. 4. LANCIANI, G. & G. TAVANI, Dicionărio da Literatura Medieval Galega e Portuguesa, Lisboa, Ed. Caminho, 1993. 5. LANCIANI, Giulia, Sucessos e Naufrăgios dos Navios Portugueses, Lisboa, Ed. Caminho, 1997. 6. MOISES, Massaud, As Esteticas Literărias em Portugal, 1° vol. Seculos XIV a XVIII; 2° vol. Seculos XVIII a XIX, Lisboa, Ed. Caminho, 1997-2000. 7. RECKERT, Stephen, O essencialsobre Gil Vicente, Lisboa, I.N.- C.M., 1993 8. REIS, Carlos (Dir.), Historia Critica da Literatura Portuguesa, 9 vols., Lisboa, Verbo: vol. II: Bernardes, J. A. CARDOSO (Org), Humanismo e Renascimento, 1999; vol. III: PIRES, M. L. Gonçalves & J. A. de CARVALHO (Org.), Maneirismo e Barroco, 2001; vol. V: REIS, Carlos & M. da Natividade PIRES (Org.), O Romantismo, 1999; vol. VI: RIBEIRO, M. A. (Org.), Realismo e naturalismo, 1994; vol. VI: PEREIRA, J. C. Seabra (Org.), Do Fim-de-seculo ao Modernismo, 1995. 9. REIS, Carlos, Estudos Queirosiano, Lisboa, Editorial Presença, 1999. 10. REIS, Carlos, Literatura Portuguesa Moderna e Contemporânea, Lisboa, Universidade Aberta, 1989 11. SARAIVA, A. J. & O. LOPES, Historia da Literatura Portuguesa, 18 a ed., Porto,/s. d./ 12. SEIXO, Maria Alzira, Lugares da ficggo em Jose Saramago, Lisboa, IN-CM, 1999. 13. SILVA, T. C. Cerdeira da, Jose Saramago entre a historia e a ficggo: uma saga de portugueses, Lisboa, Publ. Dom Quixote, 1989. 14. SILVA, V.M.Pires de AGUIAR e, Maneirismo e Barroco na Poesia Lirica Portuguesa, Coimbra, 1971. 15. SOUSA, M. L. Machado de, Ines de Castro na Literatura Portuguesa, Lisboa, ICLP, 1984. 16. TAVANI, Giuseppe, Trovadores e Jograis. Introduggo ă poesia medieval portuguesa, Lisboa, Ed. Caminho, 2002. 17. Dicionârio de autoresportugueses, 6. vols., Lisboa, Pub. Europa-America, 1985-2001. Didática da especialidade 1. Métode e procedimentos didáticos no ensino do português. 2. Formação das competências de receção das mensagens orais e de espressão oral. 3. Formação das competências de receção e elaboração das mensagens escritas. 4. Ensino e aprendizagem da ortografia, do lexico, da gramática, dos elementos de teoria literária de interpretação do texto. 5. Estratégias e técnicas de planeamento e estruturação do ensino: estruturação dos contteúdos didácticos relativamente aos objetivos particulares do processo; definir a relação progrssiva entre as váris etapas da aprendizagem; adaptação do processo às características preliminares dos alunos. 6. O ensino dos conteúdos de cultura e civilização portuguesa. 7. Técnicas de avaliação. 8. Elaboração de projetos didáticos. Bibliografie: 1. CARMO, M., M. C. Dias, Introduggo ao texto literârio, Lisboa, Didactica Editora, 1991. 2. FIGUEIREDO, M. J. Vilar de, M. T. BELO, Comentar um texto literârio, Lisboa, Ed. Presenta, 1993. 3. LAPA, M. Rodrigues, Estilistica da Lingua Portuguesa, 10.a Ed., Coimbra, 1979. 4. LOURENTO, Eduardo, OLabirinto da saudade, Lisboa, Publ. Dom Quixote, 1988. 5. MARQUES, A. H. De Oliveira, Istoria Portugaliei, Bucureşti, Ed. Enciclopedică, 1999. 6. REIS, C. & J. V. ADRAGĂO, Didactica do Portugues, Lisboa, Universidade Aberta, 1992. 7. REIS, Carlos, Tecnicas de anâlise textual, Coimbra, Almedina, 1981. 8. RESENDE, M. A., A Gramatica e a Aula de Portugues, Lisboa, Plâtano Ed.,/s.d/. 9. RIBEIRO, Orlando, A Formaggo de Portugal, Lisboa, INCM, 1987. 10. RIBEIRO, Orlando, Portugal. O Mediterrâneo e o Atlântico, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1993. 11. SARAIVA, J. A., Historia da Cultura em Portugal, 3 vols., Lisboa, Jornal do Foro, 1950-1953. 12. SARAIVA, Jose Hermano, Historia Concisa de Portugal, Lisboa, Publ. Europa-America,/s.d. 13. SERRĂO, V. et al., Historia das artesplâsticas, Lisboa, IN-CM,/s.d./ 14. SILVA, V. M. de AGUIAR e, Teoria e Metodologia Literârias, Lisboa, Universidade Aberta, 1990. 15. TAVARES, M. J. Ferro, Sociedade e Cultura Portuguesas, 2 vols, Lisboa, Universidade Aberta, 1989. 16. TORGAL, Liis Reis, J. A. MENDES, F. CATROGA, Histâria da Histâria em Portugal. Seculos XIX-XX. 2 vols., vol. 1: A Histâria atraves da Histâria; vol. 2: Da Historiografia ă memâria Histârica, Lisboa, Temas & Debates, 1998 ANEXA Nr. 2PROGRAMA pentru examenul de definitivare în învăţământ la specializarea Istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare Notă de prezentare Programa se adresează profesorilor de istorie din învăţământul preuniversitar care se prezintă la examenele pentru obţinerea definitivatului. Au fost urmărite formarea si structurarea competenţelor pentru profesia de cadru didactic, cu aplicare la predarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare în învăţământul preuniversitar. Competenţele vizate cu precădere au fost: I.1. Competenţe pentru îndeplinirea eficientă a unui rol social

competenţa de a elabora obiective şi de a anticipa rezultatele

competenţa de relaţionare interpersonală

competenţa de autoreînnoire echilibratăI.2. Competenţe pentru profesia de cadru didactic A. Competenţe de bază

comunicativitatea

empatia

învăţarea

conducerea - analiza, diagnoza, prognoza, proiectarea, organizarea, îndrumarea, dirijarea, evaluarea, decizia

valorizarea conţinutului

cercetarea şi inovarea practicii şcolare şi extraşcolare

cunoaşterea elevului

creativitateaB. Profilul de competenţă al cadrului didactic B.1. Competenţa în specialitate • la nivel teoretic: competenţele de

a asimila conţinutul ştiinţific propriu disciplinei predate

a realiza corelaţii intra-, inter- şi pluridisciplinare

a prelucra, actualiza, esenţializa, ilustra, reprezenta şi dezvolta conţinutul

a surprinde valenţele formative ale conţinutului• la nivel operaţional: competenţele de

a structura asimilarea conţinuturilor

a dirija asimilarea informaţiilor

a forma modul de gândire specific disciplinei predate

a valoriza conţinutul obiectului de învăţământ

a comunica fluent, expresiv şi coerent• la nivel creator: capacităţile de

a adapta conţinuturile specificului dezvoltării psihice stadiale a elevilor

a stimula dezvoltarea maximală a potenţialului fiecărui elev

a dirija surprinderea şi rezolvarea problemelor

a dezvolta conţinuturile şi strategiile didacticeB.2. Competenţe metodice • la nivel teoretic: competenţele de

a asimila conţinutul didacticii de specialitate

a realiza corelaţii între conţinuturile asimilate

a adapta şi dezvolta conţinuturile în situaţii educaţionale specifice

a înţelege obiectivele actuale ale predării istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare

a înţelege raporturile dintre disciplinele psihopedagogice şi didactica de specialitate• la nivel operaţional: competenţele de

a analiza şi decide modul de aplicare a teoriei didactice în situaţii educaţionale specifice

a personaliza conţinuturile

a proiecta activităţi şcolare şi extraşcolare adecvate

control, evaluare şi reglare-autoreglare

a forma la elevi capacităţi de cooperare, comunicare, gândire creatoare, control, autoapreciere şi autoreglare etc.

a forma şi a dezvolta motivaţia pentru învăţarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare• la nivel creator: capacităţile de

empatie

adaptare la situaţii atipice

a inova practica educativă

a dezvolta aptitudinile, talentele elevilor

sociabilitate şi cooperarePrograma pentru examenul de definitivare Istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare

Descălecatul şi întemeierea statului maghiar: aspecte sociale, economice, politice.

Voievodatul medieval al Transilvaniei.

Întemeierea Principatului Transilvaniei.

Umanism şi reformă în Ungaria şi Transilvania.

Transilvania în Imperiul Habsburgic. Războiul curuţilor condus de Francisc Rakoczi al II-lea.

Transilvania în Imperiul Habsburgic. Reformele Mariei Tereza şi ale lui Iosif al II-lea.

Epoca reformelor de la începutul sec. XIX în Ungaria şi Transilvania.

Revoluţia din 1848 în Ungaria şi Transilvania.

Concilierea cu Habsburgii din 1867.

Economie, societate şi cultură în Austro-Ungaria.

Primul Război Mondial şi consecinţele lui.

Maghiarii din Transilvania în perioada interbelică.

Al Doilea Război Mondial şi consecinţele lui.

Maghiarii din Transilvania în perioada comunistă.

Maghiarii din Transilvania după 1989.

Tradiţiile minorităţii maghiare: tradiţii, cultură materială, viaţă spirituală.Bibliografie: 1. Magyarország története tíz kötetben, szerk. Ránki György, Budapest, 1976-1989. 2. Erdély története. I-III. Budapest, 1986. 3. Engel Pál: Beilleszkedés Európába, a kezdetektől 1440-ig. Budapest, 1990. (Magyarok Európában. I.) 4. Szakály Ferenc: Virágkor és hanyatlás 1440-1711. Budapest, 1990. (Magyarok Európában II.) 5. Kosary Domokos: Újjáépítés és polgárosodás 1711-1867. Budapest, 1990. (Magyarok Európában III.) 6. Magyari András: Rákóczi és az erdélyi kurucmozgalom. Csíkszereda, 2003. 7. Trócsányi Zsolt: Habsburg-politika és Habsburg-kormányzat Erdélyben, 1690-1740. Bp. 1988. 8. Zimányi Vera: Óra, szablya, nyoszolya. Életmód és anyagi kultúra Magyarországon a 17-18. században. Bp. 1994. 9. Gyáni Gábor-Kövér György: Magyarország társadalomtörténete. A reformkortól a második világháborúig. Bp. 2001. 10. Gergely András (szerk.): 19. századi magyar történelem 1790-1918. Budapest, 1998. 11. Mikó Imre, Huszonkét év. Az erdélyi magyarság politikai története 1918. december 1-tõl 1940. augusztus 30-ig. Budapest, 1941. 12. Romsics Ignác, Magyarország története a XX. században, Budapest, 2000. 13. State and Minority in Transylvania, 1918-1989. Studies on the History of the Hungarian Community, Atlantic Studies on Society in Change, No. 142, edit. Romsics Ignac, Hunyadi Attila Gabor, Columbia University Press, New York, 2012. 14. Toth Szilárd, Partidul Maghiar şi problema minorităţii maghiare în Parlamentul României în perioada interbelică, Cluj-Napoca, 2008. 15. Pozsony Ferenc: Erdelyi nepszokasok. Kolozsvar, 2006. Didactica de specialitate

Rolul predării istoriei şi a tradiţiile minorităţii maghiare. Ţelul educativ al materiei.

Momentele lecţiei în predarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare - exemple practice.

Metode şi procedee didactice în predarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare.

Materiale didactice şi modul lor de utilizare în predarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare.

Strategii şi tehnici de proiectare şi structurare a predării.

Predarea conţinuturilor de istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare.

Tehnici de evaluare.

Formarea celor 8 competenţe-cheie - recomandarea Comisiei Europene, adoptată de România în 2008.

Formarea competenţelor-cheie recomandate de Comisia Europeană - exemple practice.Bibliografie: 1. Birta-Székely Noémi, A pedagógia alapjaitól az oktatás elméletéig, Ábel kiadó, Kolozsvár, 2010. 2. Birta Székely Noémi, Fóris Ferenczi Rita (szerk.): Pedagógiai Kézikönyv, Ábel Kiadó, Kolozsvár, 2007. 3. Falus Iván (szerk.), Didaktika, Nt, Budapest, 1998. 4. Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia Könyvkiadó, Budapest, 2004. 5. Bagdy Emőke, Telkes József, Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában, NT. Budapest, 1993. 6. Knausz Imre, A tanítás mestersége, Egyetemi jegyzet, 2001. www.mek.iif.hu 7. Buzás László, A csoportmunka, Budapest, 1974. 8. Nagy Sándor, Az oktatás folyamata és módszerei, Budapest, 1993. 9. Stamatescu M., Predarea-învăţarea istoriei şi noile tehnologii de informare şi documentare, Bucureşti, 2000. 10. Tănasă Gheorghe, Metodica predării-învăţării istoriei, Iaşi, 1996. 11. Toth Szilard, A történelemtanítás didaktikája, Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2009. 12. Toth Szilard, A történelemtanítás módszertana, Editura Accent, Cluj-Napoca, 2005. 13. Acquiring Key Competences through heritage education, Lies Kerkhofs, Landkommanderij Alden Biesen, 2011, coautori: Jaap Van Lakerveld, Ingrid Gussen, Christa Bauer. 14. Acquiring Key Competences through heritage education: http://the-aqueduct.eu/?lang=ro TANTERV véglegesítő vizsgára a magyar kisebbség történelme és hagyományai Célok és követelmények A tanterv a véglegesítő vizsgára jelentkező «A magyar kisebbség történelme és hagyományai » tantárgyat tanító történelemtanárok számára készült. A célok és követelmények a tanár készségeinek és kompetenciáinak a felmérése érdekében készült, a «A magyar kisebbség történelme és hagyományai » tantárgy tanításához szükséges gyakorlati ismereteket is felmérni szándékozó követelményrendszerrel. A megcélzott kompetenciák főleg a következőek: I.1. Társadalmi kompetencia

célokat kidolgozó és eredményeket előrejelző kompetencia

jó interperszonális kommunikáció készsége

kiegyensúlyozott önmegújulás készségeI.2. A pedagógusi pályafutást elősegítő kompetenciák A. Alapkompetenciák

kommunikativitás

empátia

tanulás

vezetés - elemzés, diagnosis, előrejelzés, tervezés, szervezés, irányítás, felmérés, döntés

a tartalom értékesítése

az iskolai és iskolán kívüli gyakorlat kutatása és fejlesztése

a diák ismerete

kreativitásB. A pedagógus komptencia-profilja B.1. Kompetenciák a szakterületen • Elméleti szinten: képesség, hogy

elsajátítsa a saját tantárgya tudományos részét

intra-, inter- és pluridiszciplináris kapcsolatokat teremtsen

elemezze, aktualizálja, bővítse a tanított tematikát

felfedje a tartalom formatív oldalait• Operacionális szinten: képesség, hogy

strukturálja a tartalom elsajítását

irányítsa az információk elsajátítását

kialakítsa a tárgyhoz szükséges specifikus gondolkodásmódot

értékesítse a tárgy tartalmát

koherensen, folyékonyan és kifejezően kommunikáljon• Alkotói szinten: képesség, hogy

a tartalmat a diákok éltkori sajátosságaihoz igazítsa

serkentse maximálisan minden diák fejlődését

irányítsa a problémák megértését és megoldását

fejlessze a tartalmakat és a didaktikai stratégiákatB.2. Módszertani kompetenciák • Elméleti szinten: képesség, hogy

elsajátítsa a szakmódszertant

kapcsolatokat teremtsen a megtanult tartalmak között

alkalmazza a megtanult tartalmakat specifikus oktatási helyzetekben

megértse a magyar kisebbség történelme és hagyományai tárgy tanításának az aktuális célrendszerét

megértse a pszichopedagógiai tantárgyak és a szakmódszertan közötti kapcsolatokat• Operacionális szinten: képesség, hogy

elemezze és eldöntse a szakmódszertan különböző gyakorlati alkalmazását különleges helyzetekben

személyre szabja a tartalmakat

megfelelő iskolai és iskolán kívüli tevékenységeket tervezzen

felmérjen, elemezzen, alakuljon a kapott eredményekhez

kialakítson a diákokban együttműködő, kreatívan gondolkodó, önértékelő képességeket

kialakítsa és fejlessze a diákokban a magyar kisebbség történelme és hagyományai tárgy iránti motivációt• Alkotói szinten: képesség, hogy

empátiára

alkalmazkodjon különleges helyzetekhez

újítsa az oktatási tevékenységét

fejlessze a diákok készségeit

szociábilis és együttműködő legyenTanterv véglegesítő vizsgára A magyar kisebbség történelme és hagyományai

A honfoglalás és az államalpítás: társadalmi, gazdasági, politikai vonatkozások

A középkori erdélyi vajdaság

Az erdélyi fejedelemség kialakulása

Humanizmus és reformáció Magyarországon és Erdélyben

Erdély a Habsburg Birodalomban. A II. Rákóczi Ferenc vezette szabadságharc

Erdély a Habsburg Birodalomban. Mária Terézia és II. József reformjai

A reformkor Magyarországon és Erdélyben

Az 1848-as forradalom Magyarországon és Erdélyben

Az 1867-es kiegyezés

Gazdaság, társadalom és kultúra az Osztrák-Magyar Monarchiában

Az első világháború és következményei

Az erdélyi magyarság a két világháború között

A második világháború és következményei

Az erdélyi magyarság a kommunizmus korszakában

Az erdélyi magyarság 1989 után

A magyar kisbbség hagyományai: népszokások, anyagi kultúra, népi vallásosságSzakirodalom: 1. Magyarország története tíz kötetben, szerk. Ránki György, Budapest, 1976-1989. 2. Erdély története. I-III. Budapest, 1986. 3. Engel Pál: Beilleszkedés Európába, a kezdetektől 1440-ig. Budapest, 1990. (Magyarok Európában. I.) 4. Szakály Ferenc: Virágkor és hanyatlás 1440-1711. Budapest, 1990. (Magyarok Európában II.) 5. Kosary Domokos: Újjáépítés és polgárosodás 1711-1867. Budapest, 1990. (Magyarok Európában III.) 6. Magyari András: Rákóczi és az erdélyi kurucmozgalom. Csíkszereda, 2003. 7. Trócsányi Zsolt: Habsburg-politika és Habsburg-kormányzat Erdélyben, 1690-1740. Bp. 1988. 8. Zimányi Vera: Óra, szablya, nyoszolya. Életmód és anyagi kultúra Magyarországon a 17-18. században. Bp. 1994. 9. Gyáni Gábor-Kövér György: Magyarország társadalomtörténete. A reformkortól a második világháborúig. Bp. 2001. 10. Gergely András (szerk.): 19. századi magyar történelem 1790-1918. Budapest, 1998. 11. Mikó Imre, Huszonkét év. Az erdélyi magyarság politikai története 1918. december 1-tõl 1940. augusztus 30-ig. Budapest, 1941. 12. Romsics Ignác, Magyarország története a XX. században, Budapest, 2000. 13. State and Minority in Transylvania, 1918-1989. Studies on the History of the Hungarian Community, Atlantic Studies on Society in Change, No. 142, edit. Romsics Ignac, Hunyadi Attila Gabor, Columbia University Press, New York, 2012. 14. Toth Szilárd, Partidul Maghiar şi problema minorităţii maghiare în Parlamentul României în perioada interbelică, Cluj-Napoca, 2008. 15. Pozsony Ferenc: Erdelyi nepszokasok. Kolozsvar, 2006. Módszertan

A magyar kisebbség történelme és hagyományai című tantárgy hivatása. A tantárgy nevelő célja

Az óra mozzanatai a magyar kisebbség történelme és hagyományai című tantárgy tanításánál - gyakorlati példák

A magyar kisebbség történelme és hagyományai című tantárgy tanításánál alkalmazott didaktikai módszerek

A magyar kisebbség történelme és hagyományai című tantárgy tanításánál alkalmazott didaktikai eszközök

Az oktatás megtervezése, oktatási stratégiák

A magyar kisebbség történelme és hagyományai című tantárgy témáinak a tanítása

Ismeretellenőrzési technikák

A 8 kulcskompetencia kifejlesztése - az Európai Bizottság ajánlása, amelyet Románia 2008-ban elfogadott.

Az Európai Bizottság által ajánlott kulcskompetenciák kifejlesztése - gyakorlati példákSzakirodalom: 1. Birta-Székely Noémi, A pedagógia alapjaitól az oktatás elméletéig, Ábel kiadó, Kolozsvár, 2010. 2. Birta Székely Noémi, Fóris Ferenczi Rita (szerk.): Pedagógiai Kézikönyv, Ábel Kiadó, Kolozsvár, 2007. 3. Falus Iván (szerk.), Didaktika, Nt, Budapest, 1998. 4. Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia Könyvkiadó, Budapest, 2004. 5. Bagdy Emőke, Telkes József, Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában, NT. Budapest, 1993. 6. Knausz Imre, A tanítás mestersége, Egyetemi jegyzet, 2001. www.mek.iif.hu 7. Buzás László, A csoportmunka, Budapest, 1974. 8. Nagy Sándor, Az oktatás folyamata és módszerei, Budapest, 1993. 9. Stamatescu M., Predarea-învăţarea istoriei şi noile tehnologii de informare şi documentare, Bucureşti, 2000. 10. Tănasă Gheorghe, Metodica predării-învăţării istoriei, Iaşi, 1996. 11. Toth Szilard, A történelemtanítás didaktikája, Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2009. 12. Toth Szilard, A történelemtanítás módszertana, Editura Accent, Cluj-Napoca, 2005. 13. Acquiring Key Competences through heritage education, Lies Kerkhofs, Landkommanderij Alden Biesen, 2011, coautori: Jaap Van Lakerveld, Ingrid Gussen, Christa Bauer. 14. Acquiring Key Competences through heritage education: http://the-aqueduct.eu/?lang=ro


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 3046/2014

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 3046 din 2014
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 3046/2014
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu