Ordinul Nr.3046 din 29.01.2014privind aprobarea programelor pentru susţinerea examenului naţional de definitivare în învăţământ la specializările Limba şi literatura portugheză, Istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare ACT EMIS DE: Ministerul Educatiei Nationale ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 11 februarie 2014
În baza prevederilor art. 241 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare,ţinând cont de prevederile art. 4 alin. (2) şi art. 19 alin. (1) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului naţional de definitivare în învăţământ în anul şcolar 2013-2014, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5.294/2013,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul educaţiei naţionale emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă programa conţinând tematica şi bibliografia pentru susţinerea examenului naţional de definitivare în învăţământ la specializarea Limba şi literatura portugheză, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Se aprobă programa conţinând tematica şi bibliografia pentru susţinerea examenului naţional de definitivare în învăţământ la specializarea Istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare, prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 3Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară naţională, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare din cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale şi inspectoratele şcolare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei naţionale, Remus Pricopie
ANEXA Nr. 1PROGRAMA pentru examenul de definitivare în învăţământ la specializarea Limba şi literatura portugheză Notă de prezentare Programa se adresează profesorilor de limba portugheză din învăţământul preuniversitar care se prezintă la examenele pentru obţinerea definitivatului şi la cursurile de formare continuă organizate periodic. Au fost urmărite formarea şi structurarea competenţelor pentru profesia de cadru didactic, cu aplicare la predarea limbii portugheze în învăţământul preuniversitar. Competenţele vizate cu precădere au fost: I.1. Competenţe pentru îndeplinirea eficientă a unui rol social
– competenţa de a fi proactiv
– competenţa de a elabora obiective şi de a anticipa rezultatele
– competenţa de relaţionare interpersonală şi de comunicare sinergică
– competenţa de autoreînnoire echilibratăI.2. Competente pentru profesia de cadru didactic A. Competenţe de bază
– comunicativitatea
– empatia
– învăţarea
– conducerea-analiza, diagnoza, prognoza, proiectarea, organizarea, îndrumarea, dirijarea, evaluarea, decizia
– valorizarea conţinutului
– cercetarea şi inovarea practicii şcolare şi extraşcolare
– cunoaşterea elevului
– creativitateaB. Profilul de competenţă al cadrului didactic B.1. Competenţa în specialitate • la nivel teoretic: competenţele de
– a asimila conţinutul ştiinţific propriu disciplinei predate
– a realiza corelaţii intra-, inter- şi pluridisciplinare
– a prelucra, actualiza, esenţializa, ilustra, reprezenta şi dezvolta conţinutul
– a surprinde valenţele formative ale conţinutului• la nivel operaţional: competenţele de
– a structura asimilarea conţinuturilor
– a dirija asimilarea tehnicilor de activitate intelectuală odată cu informaţiile
– a forma modul de gândire specific disciplinei predate şi modul de gândire sistemic
– a valoriza conţinutul obiectului de învăţământ
– a comunica fluent, expresiv şi coerent• la nivel creator: capacităţile de
– a adapta conţinuturile specificului dezvoltării psihice stadiale a elevilor
– a stimula dezvoltarea maximală a potenţialului fiecărui elev
– a promova învăţarea participativă, anticipativă, societală, creatoare
– a dirija surprinderea şi rezolvarea problemelor
– a dezvolta conţinuturile şi strategiile didacticeB.2. Competenţe metodice • la nivel teoretic: competenţele de
– a asimila conţinutul didacticii de specialitate
– a realiza corelaţii între conţinuturile asimilate
– a adapta şi dezvolta conţinuturile în situaţii educaţionale specifice
– a înţelege obiectivele actuale ale predării limbii portugheze
– a înţelege raporturile dintre disciplinele psihopedagogice şi didactica de specialitate• la nivel operaţional: competenţele de
– a analiza şi decide modul de aplicare a teoriei didactice în situaţii educaţionale specifice
– a personaliza conţinuturile
– a proiecta activităţi şcolare şi extraşcolare adecvate
– control, evaluare şi reglare-autoreglare
– a forma la elevi capacităţi de cooperare, comunicare, gândire creatoare, control, autoapreciere şi autoreglare etc.
– a forma şi dezvolta motivaţia pentru învăţarea limbii portugheze• la nivel creator: capacităţile de
– empatie
– adaptare la situaţii atipice
– a inova practica educativă
– a dezvolta aptitudinile, talentele elevilor
– sociabilitate şi cooperarePrograma pentru examenul de definitivare Limba portugheză 1. Fonetică şi fonologie. Noţiuni generale de fonetică şi fonologie. Sunetul şi fonemul. Sistemul vocalic portughez. Sistemul consonantic portughez. Accentul, silaba (diftongul, triftongul, hiatul). Elemente de fonosintaxă. 2. Morfosintaxă. Clase morfologice. Categorii gramaticale nominale, verbo-nominale şi verbale (gen, număr, persoană, mod, timp, aspect, diateză) Sintagma nominală: Clasificarea substantivelor. Substitutele nominale. Modificări în sintagma nominală: predeterminanţii (articolul definit, articolul nedefinit; adjective pronominale: demonstrativele, posesivele, relativele şi interogativele; cuantificatorii). 3. Sintaxa propoziţiei. Propoziţia simplă, propoziţia complexă. Categoria subiectului: realizări ale grupului nominal cu funcţie de subiect: subiect inclus şi subiect subînţeles (acord şi anaforă); propoziţia subiectivă. Predicat verbal şi predicat nominal. Verbele copulative ser/estar - abordare contrastivă. Complementele: direct, indirect, circumstanţial. 4. Fraza complexă: subordonate spaţiotemporale, condiţionale, cauzale, concesive, finale. Tipuri de frază: interogative, negative, interogativ-negative. 5. Relaţii semantice: polisemie, sinonimie, antonimie. 6. Tipuri de discurs şi de text: descriptiv, narativ, argumentativ. 7. Istoria limbii portugheze. Domeniul actual al limbii portugheze. Bibliografie: 1. BERGSTROM, M. & REIS, N., Prontuârio Ortogrăfico e Guia da Ltngua Portuguesa, 20 a Ed., Lisboa, Editorial Noticias, 1989. 2. CAMPOS, M. H. C. & M.F. XAVIER, Sintaxe e semantica doportugues, Lisboa, Universidade Aberta, 1991. 3. CARREIRA, M. H. Araujo & M. BOUDOY, Pratique duportugais de A ă Z, Paris, Hatier, 1993. 4. CASTELEIRO, J. Malaca, A. MEIRA, J. PASCOAL, NivelLimiar, Lisboa, ICLP, 1988. 5. CASTRO, Ivo, Curso de Historia da Lingua Portuguesa, Lisboa, Universidade Aberta, 1991. 6. CUESTA, P. Vasquez e M. A. Mendes da LUZ, Gramatica portuguesa, Lisboa, Edicoes 70, 1980. 7. C UN HA, C. e L. F. Lindley CINTRA, Nova Gramatica do Portugues Contemporâneo, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1984. 8. ESTRELA, Edite, Duvidas do falar Portugues, Lisboa, Editorial Noticias,/s.d./ 9. FARIA, I. H., E. R. PEDRO, I. DUARTE, C. A. M. GOUVEIA (Org.), Introduggo ă Linguistica Geral e Portuguesa, Lisboa, Editorial Caminho, 1996. 10. FONSECA, F. I., Gramatica e Pragmatica. Estudos de Linguistica Geral e de Linguistica Aplicada ao Ensino do Portugues, Porto, Porto Editora, 1994. 11. MATEUS, M. H. M., A. ANDRADE, M. C. VIANA e A. VILLALVA, Fonetica, fonologia e morfologia, Lisboa, Universidade Aberta, 1991. 12. MATEUS, M. H. M., A. M. BRITO, I. DUARTE, I. H. FARIA, Gramatica da Lingua Portuguesa, 4.a Ed., Lisboa, Editorial Caminho, 1994. 13. PINTO, P. F., Comopensamos a nossa lingua e a lingua dos outros, Lisboa, Editorial Estampa, 2001. 14. RAMALHO, Enio, Dicionărio Estrutural, Estilistico e Sintăctico da Lingua Portuguesa, Porto, Lello&Irmâo Ed., 1985. 15. RAPOSO, E. Paiva, Introduggo ă gramatica generativa - sintaxe do portugues, Lisboa, Moraes Ed., 1979. 16. TEYSSIER, P., Manuel de langue portugaise (Portugal-Bresil), Paris, Klincksieck, 1976. 17. TEYSSIER, Paul, Histâria da Lingua Portuguesa, Lisboa, Ed. Sâ da Costa, 1982 Literatura portugheză 1. Poezia galaico-portugheză: Os Cancioneiros - artă poetică (Arte de Trovar), specii, autori. 2. Poezia Renaşterii: de la Cancioneiro Geral la lirica camoniană: Medida velha/medida nova. Arte poetice clasice: Antonio Fereira. Noile forme şi genuri poetice: sonetul, canşăo, ecloga, oda: Sâ de Miranda, Antonio Ferreira, Pero de Andrade Caminha, Diogo Brandăo.Luis de Camoes. Lirica; problematica corpus-ului: canonul. Arte menor si arte maior: redondilhas si formele clasice. Sonetul: periodizare, tematică, petrarchism, manierism. Luis de Camoes: Os Lusiadas; epopeea anunţată: Antonio Ferreira, Joăo de Barros (Crânica do Imperador Clarimundo); structura epopeii; mitologie şi istoricitate; epopeea şi modelele clasice; decuparea şi narativizarea istoriei portugheze în Os Lusiadas (surse istorice şi umaniste). Teatrul Renaşterii. A) Gil Vicente: teatrul de curte şi dramaturgia populară. Clasificarea operei şi caracteristicile ei. Auto da Alma; Auto da Barca do Inferno; Auto da Feira; Auto da India; Farsa de Ines Pereira. B) Teatrul clasic. Castro de Antonio Ferreira: schiţarea modelului tragic, raportarea la mitul inesian şi la evenimentul istoric. Aspecte la mitului inesian în secolul clasic. Literatura Descoperirilor. A) Istoriografia: Gomes Eanes de Zurara, Joăo de Barros, Fernăo Lopes de Castanheda, Diogo do Couto, Gaspar Correia. B) Literatura de călătorie: Fernăo Mendes Pinto (Peregrinaggo), Histâria Trăgico-Maritima. 3. Literatura barocă: cultismul şi conceptismul. Retorici baroce. Literatura parenetică. Padre AntonioVieira: O Sermgo de Santo Antânio aospeixes; O Sermgo da Sexagesima. 4. Romantismul. Almeida Garrett şi doctrina romantică. O nouă formă romanescă: Viagens na Minha Terra. Reînnoirea teatrului: Frei Luis de Sousa. 5. Generaţia 70. As Conferencias do Casino. Antero de Quental: Causas da decadencia dos povospeninsulares. Realismul. Eşa de Queiros: estetica realistă/naturalistă. Ofrancesismo. Opera romanescă. 6. Modernismul: de la Orpheu la Presenga. Fernando Pessoa şi „Compania heteronimică“ Mensagem: lectură în palimpsest a Lusiadei. 7. Jose Saramago. De la romanul postistoric la parabola postmodernă. Bibliografie 1. CASTRO, Anibal Pinto de, Retârica e Teorizaggo Literăria em Portugal. Do Humanismo ao neoclassicissmo, Coimbra, 1973. 2. CRUZ, M. L. Garcia da, Os „fumos da India“. Uma leitura critica da Expansgo Portuguesa, Lisboa, Edişoes Cosmos, 1998. 3. DIAS, J. Sebastiăo da Silva, Os Descobrimentos e a Problematica cultural do seculo XVI, Lisboa, Editorial Presenşa, 1980. 4. LANCIANI, G. & G. TAVANI, Dicionărio da Literatura Medieval Galega e Portuguesa, Lisboa, Ed. Caminho, 1993. 5. LANCIANI, Giulia, Sucessos e Naufrăgios dos Navios Portugueses, Lisboa, Ed. Caminho, 1997. 6. MOISES, Massaud, As Esteticas Literărias em Portugal, 1° vol. Seculos XIV a XVIII; 2° vol. Seculos XVIII a XIX, Lisboa, Ed. Caminho, 1997-2000. 7. RECKERT, Stephen, O essencialsobre Gil Vicente, Lisboa, I.N.-C.M., 1993 8. REIS, Carlos (Dir.), Historia Critica da Literatura Portuguesa, 9 vols., Lisboa, Verbo: vol. II: Bernardes, J. A. CARDOSO (Org), Humanismo e Renascimento, 1999; vol. III: PIRES, M. L. Gonçalves & J. A. de CARVALHO (Org.), Maneirismo e Barroco, 2001; vol. V: REIS, Carlos & M. da Natividade PIRES (Org.), O Romantismo, 1999; vol. VI: RIBEIRO, M. A. (Org.), Realismo e naturalismo, 1994; vol. VI: PEREIRA, J. C. Seabra (Org.), Do Fim-de-seculo ao Modernismo, 1995. 9. REIS, Carlos, Estudos Queirosianos, Lisboa, Editorial Presença, 1999. 10. REIS, Carlos, Literatura Portuguesa Moderna e Contemporânea, Lisboa, Universidade Aberta, 1989 11. SARAIVA, A. J. & O. LOPES, Historia da Literatura Portuguesa, 18 a ed., Porto,/s. d./ 12. SEIXO, Maria Alzira, Lugares da ficggo em Jose Saramago, Lisboa, IN-CM, 1999. 13. SILVA, T. C. Cerdeira da, Jose Saramago entre a historia e a ficggo: uma saga de portugueses, Lisboa, Publ. Dom Quixote, 1989. 14. SILVA, V.M.Pires de AGUIAR e, Maneirismo e Barroco na Poesia Lirica Portuguesa, Coimbra, 1971. 15. SOUSA, M. L. Machado de, Ines de Castro na Literatura Portuguesa, Lisboa, ICLP, 1984. 16. TAVANI, Giuseppe, Trovadores e Jograis. Introduggo ă poesia medieval portuguesa, Lisboa, Ed. Caminho, 2002. 17. Dicionârio de autoresportugueses, 6. vols., Lisboa, Pub. Europa-America, 1985-2001. Didactica de specialitate 1. Metode şi procedee didactice în predarea limbii portugheze. 2. Formarea competenţelor de receptare a mesajelor orale şi de comunicare orală. 3. Formarea competenţelor de receptare şi elaborare a mesajelor scrise. 4. Predarea şi însuşirea ortografiei, lexicului, gramaticii, a elementelor de teorie literară şi de interpretare de text. 5. Strategii şi tehnici de proiectare şi structurare a predării: structurarea conţinuturilor didactice în relaţie cu obiectivele particulare ale procesului; stabilirea relaţiei progresive între diversele etape ale învăţării; adaptarea procesului la caracteristicile preliminate ale subiecţilor învăţării. 6. Predarea conţinuturilor de cultură şi civilizaţie portugheză. 7. Tehnici de evaluare. 8. Elaborarea de proiecte didactice. Bibliografie: 1. CARMO, M., M. C. Dias, Introduggo ao texto literârio, Lisboa, Didactica Editora, 1991. 2. FIGUEIREDO, M. J. Vilar de, M. T. BELO, Comentar um texto literârio, Lisboa, Ed. Presenta, 1993. 3. LAPA, M. Rodrigues, Estilistica da Lingua Portuguesa, 10. a Ed., Coimbra, 1979. 4. LOURENTO, Eduardo, OLabirinto da saudade, Lisboa, Publ. Dom Quixote, 1988. 5. MARQUES, A. H. De Oliveira, Istoria Portugaliei, Bucureşti, Ed. Enciclopedică, 1999. 6. REIS, C. & J. V. ADRAGĂO, Didactica do Portugues, Lisboa, Universidade Aberta, 1992. 7. REIS, Carlos, Tecnicas de anâlise textual, Coimbra, Almedina, 1981 8. RESENDE, M. A., A Gramatica e a Aula de Portugues, Lisboa, Plâtano Ed.,/s.d/. 9. RIBEIRO, Orlando, A Formaggo de Portugal, Lisboa, INCM, 1987. 10. RIBEIRO, Orlando, Portugal. O Mediterrâneo e o Atlântico, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1993. 11. SARAIVA, J. A., Historia da Cultura em Portugal, 3 vols., Lisboa, Jornal do Foro, 1950-1953. 12. SARAIVA, Jose Hermano, Historia Concisa de Portugal, Lisboa, Publ. Europa-America,/s.d. 13. SERRĂO, V. et al., Historia das artesplâsticas, Lisboa, IN-CM,/s.d./ 14. SILVA, V. M. de AGUIAR e, Teoria e Metodologia Literârias, Lisboa, Universidade Aberta, 1990. 15. TAVARES, M. J. Ferro, Sociedade e Cultura Portuguesas, 2 vols, Lisboa, Universidade Aberta, 1989. 16. TORGAL, Liis Reis, J. A. MENDES, F. CATROGA, Histâria da Histâria em Portugal. Seculos XIX-XX. 2 vols., vol. 1: A Histâria atraves da Histâria; vol. 2: Da Historiografia ă memâria Histârica, Lisboa, Temas & Debates, 1998 PROGRAMA para o exame dos docentes de PLE Língua e literatura portuguesas Nota de apresentação O programa aplica-se aos professores de português do ensino pre-Universitário que se apresentam aos exames para a obtenção do grau didático definitivo no ensino e aos cursos de formação contínua organizados regularmente. O objectivo do programa é a formação e a estruturação das competências para a carreira docente, no que diz respeito ao ensino do português língua estrangeira ao nível pré-universitário. As principais competências visadas são: I.1. Competências para o cumprimento eficiente dum papel social
– competência de ser proactivo
– competência de elaborar objectivos e de antecipar resultados
– competência de relacionamento interrpessoal e de comunicação sinérgica
– competência de autorrenovamento equilibradoI.2. Competências para a carreira docente A. Competências de base
– comunicabilidade
– empatia
– aprendizagem
– liderança - análise, diagnose, prognose, planeamento, organização, orientação, direcionamento, avaliação, decisão
– valorização do conteúdo
– pesquisa e inovação da prática escolar e extraescolar
– conhecimento do aluno
– criatividadeB. Perfil de competência do docente B.1. Competência de especialidade • a nível teórico: competências de
– assimilar o conteúdo scientífico próprio da disciplina ensinada
– realizar correlações intra-, inter- e pluridisciplinares
– adaptar, actualizar, sintetizar o essencial, ilustrar, representar e desenvolver o conteúdo
– evidenciar as características formativas do conteúdo• a nível operacional: competências de
– estruturar a assimilação dos conteúdos
– coordenar a assimilação das técnicas de actividade intelectual simultaneamente com as informações
– formar a maneira de pensar específica à disciplina ensinada e a maneira de pensar sistematicamente
– valorizar o conteúdo do objecto de aprendizagem
– comunicar fluentemente, expressivamente e coerentemente• a nível de criatividade: capacidade de
– adaptar os conteúdos ao específico do desenvolvimento psíquico por etapas dos alunos
– stimular o desnevolvimento maximal do potencial de cada aluno
– promover a aprendizagem participativa, antecipativa, societal, criativa
– cooredenar a observação e a resolução dos problemas
– desenvolver conteúdos e estratégias didácticasB.2. Competências metódicas • a nível teórico: competências de
– assimilar o conteúdo da didactica de especialidade
– realizar correlações entre os conteúdos assimilados
– adaptar e desenvolver conteúdos em situações educacionais específicas
– compreender os objectivos actuais do ensino da língua portuguesa
– compreender o relacionamento entre as disciplinas psicopedagógicas e a didáctica de especialidade• a nível operacional: competências de
– analisar e decidir a maneira de aplicação da teoria didáctica em situações educacionas específicas
– personalisar conteúdos
– projectar actividades escolares e extra-escolares adequadas
– controlo, avaliação e regulação-autoregulação
– formar os alunos capacidades de cooperação, comunicação, pensamento criativo, controlo, autoapreciação e autorregulação etc.
– formar e desenvolver a motivação para a aprendizagemda língua portuguesa• a nível criativo: capacidades de
– empatia
– adaptação a situações atípicas
– inovar a práctica educativa
– desenvolver aptitudes, talentos dos alunos
– sociabilidade e cooperaçãoPrograma para o exame dos docentes de PLE Língua portuguesa 1. Fonética e fonologia. Noções gerais de fonética e fonologia. O som e o fonema. O sistema dos vogais. em português. O sistema dos consoantes portuguesas. O acento, a sílaba (ditongo, tritongo, hiato). Elementos de fonosintaxa. 2. Morfosintaxa. Classes morfológicas. Categorias gramaticais nominais, verbo-nominais e verbais (genro, número, pessoa, modo, tempo, aspeco, voz). O sintagma nominal: Classificação dos substantivos. Substitutos nominais. Alterações do sintagma nominal: determinantes (artigo definido, artigo indefinido; determinantes indefinidos, demonstrativos, possessivos, relativos, interrogativos, numerais). 3. Sintaxa propoziţiei. Propoziţia simplă, propoziţia complexă. Categoria subiectului: realizări ale grupului nominal cu funcţie de subiect: subiect inclus şi subiect subînţeles (acord şi anaforă); propoziţia subiectivă. Predicat verbal şi predicat nominal. Verbele copulative ser/estar - abordare contrastiva. Complementele: direct, indirect, circumstanţial. 4. A frase complexa: subordinadas temporais, condicionais, causais, concessivas, finais. Tipos de frase: interrogativa, negativa, interrogativas-negativas. 5. Relações semânticas: polissemia, sinonimia, antonimia. 6. Tipos de discurso e de texto: descritivo, narrativo, argumentativo. 7. História da língua portuguesa. O domínio actual da língua portuguesa. Bibliografie: 1. BERGSTROM, M. & REIS, N., Prontuârio Ortogrăfico e Guia da Ltngua Portuguesa, 20a Ed., Lisboa, Editorial Noticias, 1989. 2. CAMPOS, M. H. C. & M.F. XAVIER, Sintaxe e semantica doportugues, Lisboa, Universidade Aberta, 1991. 3. CARREIRA, M. H. Araujo & M. BOUDOY, Pratique duportugais de A ă Z, Paris, Hatier, 1993. 4. CASTELEIRO, J. Malaca, A. MEIRA, J. PASCOAL, NívelLimiar, Lisboa, ICLP, 1988. 5. CASTRO, Ivo, Curso de Historia da Lingua Portuguesa, Lisboa, Universidade Aberta, 1991. 6. CUESTA, P. Vasquez e M. A. Mendes da LUZ, Gramatica portuguesa, Lisboa, Edicoes 70, 1980. 7. C UN HA, C. e L. F. Lindley CINTRA, Nova Gramatica do Portugues Contemporâneo, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1984. 8. ESTRELA, Edite, Duvidas do falar Portugues, Lisboa, Editorial Noticias,/s.d./ 9. FARIA, I. H., E. R. PEDRO, I. DUARTE, C. A. M. GOUVEIA (Org.), Introduggo ă Linguistica Geral e Portuguesa, Lisboa, Editorial Caminho, 1996. 10. FONSECA, F. I., Gramatica e Pragmatica. Estudos de Linguistica Geral e de Linguistica Aplicada ao Ensino do Portugues, Porto, Porto Editora, 1994. 11. MATEUS, M. H. M., A. ANDRADE, M. C. VIANA e A. VILLALVA, Fonetica, fonologia e morfologia, Lisboa, Universidade Aberta, 1991. 12. MATEUS, M. H. M., A. M. BRITO, I. DUARTE, I. H. FARIA, Gramatica da Lingua Portuguesa, 4.a Ed., Lisboa, Editorial Caminho, 1994. 13. PINTO, P. F., Comopensamos a nossa lingua e a lingua dos outros, Lisboa, Editorial Estampa, 2001. 14. RAMALHO, Enio, Dicionărio Estrutural, Estilistico e Sintăctico da Lingua Portuguesa, Porto, Lello&Irmâo Ed., 1985. 15. RAPOSO, E. Paiva, Introduggo ă gramatica generativa - sintaxe do portugues., Lisboa, Moraes Ed., 1979. 16. TEYSSIER, P., Manuel de langue portugaise (Portugal-Bresil), Paris, Klincksieck, 1976. 17. TEYSSIER, Paul, Histâria da Lingua Portuguesa, Lisboa, Ed. Sâ da Costa, 1982 Literatura portuguesa 1. A poesia galaíco-portuguesa: Os Cancioneiros - arte poética (Arte de Trovar), géneros, autores. 2. A poezia do Renascimento: do Cancioneiro Geral até a lírica camoniana: Medida velha/medida nova. Artes poéticas classicas: António Ferreira. Novas formas e genros poéticos: o soneto, a canção, a ecloga, a ode: Sã de Miranda, António Ferreira, Pêro de Andrade Caminha, Diogo Brandăo.Luis de Camões. A lírica; a problematica do corpus: o cânone. Arte menor e arte maior: redondilhas e as formas clássicas. O soneto: periodização, temas, petrarquismo, manierismo. Luis de Camões: Os Lusiadas; a epopeia anunciada: António Ferreira, João de Barros (Crônica do Imperador Clarimundo); a estrutura da epopeia; a mitologia e a historicidade; a epopeia e os modelos clássicos; divisão şi narativização da história portugueas em Os Lusiadas (fontes históricas e humanistas). O teatro renascentista. A) Gil Vicente: o teatro cortês e a dramaturgia popular. A classificação da obra e as suas características. Auto da Alma; Auto da Barca do Inferno; Auto da Feira; Auto da India; Farsa de Inês Perreira. B) O teatro clássico. Castro de António Ferreira: esboço do modelo trágico, relacionamento com o mito inesiano e ao evenimentul istoric. Aspectos do mito inesiano no século clássico. A literatura dos Descobrimentos. A) a Historiografia: Gomes Eanes de Zurara, João de Barros, Fernão Lopes de Castanheda, Diogo do Couto, Gaspar Correia. B) A literatura de viagem: Fernão Mendes Pinto (Peregrinação), História Trágico-Marítima. 3. A literatura barroca: o cultismo e o conceptismo. Retóricas barrocas. Literatura parenética. Padre AntonioVieira: O Sermgo de Santo Antânio aospeixes; O Sermgo da Sexagesima. 4. O Romantismo. Almeida Garrett e a doctrina romantica. Uma nova forma de romance: Viagens na Minha Terra. Reforma do teatro: Frei Luis de Sousa. 5. Geração de 70. As Conferencias do Casino. Antero de Quental: Causas da decadencia dos povospeninsulares. O realismo. Eşa de Queiros: estética realista/naturalista. O francesismo. Obra romanesca. 6. O modernismo: de Orpheua Presença. Fernando Pessoa e „Compania heteronímica“ Mensagem: leitura em palimpseste de Os Lusíadas. 7. José Saramago. Do romance post-histórico à parabola postmoderna. Bibliografie 1. CASTRO, Anibal Pinto de, Retârica e Teorizaggo Literăria em Portugal. Do Humanismo ao neoclassicissmo, Coimbra, 1973. 2. CRUZ, M. L. Garcia da, Os „fumos da India“. Uma leitura critica da Expansgo Portuguesa, Lisboa, Edişoes Cosmos, 1998. 3. DIAS, J. Sebastiăo da Silva, Os Descobrimentos e a Problematica cultural do seculo XVI, Lisboa, Editorial Presenşa, 1980. 4. LANCIANI, G. & G. TAVANI, Dicionărio da Literatura Medieval Galega e Portuguesa, Lisboa, Ed. Caminho, 1993. 5. LANCIANI, Giulia, Sucessos e Naufrăgios dos Navios Portugueses, Lisboa, Ed. Caminho, 1997. 6. MOISES, Massaud, As Esteticas Literărias em Portugal, 1° vol. Seculos XIV a XVIII; 2° vol. Seculos XVIII a XIX, Lisboa, Ed. Caminho, 1997-2000. 7. RECKERT, Stephen, O essencialsobre Gil Vicente, Lisboa, I.N.- C.M., 1993 8. REIS, Carlos (Dir.), Historia Critica da Literatura Portuguesa, 9 vols., Lisboa, Verbo: vol. II: Bernardes, J. A. CARDOSO (Org), Humanismo e Renascimento, 1999; vol. III: PIRES, M. L. Gonçalves & J. A. de CARVALHO (Org.), Maneirismo e Barroco, 2001; vol. V: REIS, Carlos & M. da Natividade PIRES (Org.), O Romantismo, 1999; vol. VI: RIBEIRO, M. A. (Org.), Realismo e naturalismo, 1994; vol. VI: PEREIRA, J. C. Seabra (Org.), Do Fim-de-seculo ao Modernismo, 1995. 9. REIS, Carlos, Estudos Queirosiano, Lisboa, Editorial Presença, 1999. 10. REIS, Carlos, Literatura Portuguesa Moderna e Contemporânea, Lisboa, Universidade Aberta, 1989 11. SARAIVA, A. J. & O. LOPES, Historia da Literatura Portuguesa, 18 a ed., Porto,/s. d./ 12. SEIXO, Maria Alzira, Lugares da ficggo em Jose Saramago, Lisboa, IN-CM, 1999. 13. SILVA, T. C. Cerdeira da, Jose Saramago entre a historia e a ficggo: uma saga de portugueses, Lisboa, Publ. Dom Quixote, 1989. 14. SILVA, V.M.Pires de AGUIAR e, Maneirismo e Barroco na Poesia Lirica Portuguesa, Coimbra, 1971. 15. SOUSA, M. L. Machado de, Ines de Castro na Literatura Portuguesa, Lisboa, ICLP, 1984. 16. TAVANI, Giuseppe, Trovadores e Jograis. Introduggo ă poesia medieval portuguesa, Lisboa, Ed. Caminho, 2002. 17. Dicionârio de autoresportugueses, 6. vols., Lisboa, Pub. Europa-America, 1985-2001. Didática da especialidade 1. Métode e procedimentos didáticos no ensino do português. 2. Formação das competências de receção das mensagens orais e de espressão oral. 3. Formação das competências de receção e elaboração das mensagens escritas. 4. Ensino e aprendizagem da ortografia, do lexico, da gramática, dos elementos de teoria literária de interpretação do texto. 5. Estratégias e técnicas de planeamento e estruturação do ensino: estruturação dos contteúdos didácticos relativamente aos objetivos particulares do processo; definir a relação progrssiva entre as váris etapas da aprendizagem; adaptação do processo às características preliminares dos alunos. 6. O ensino dos conteúdos de cultura e civilização portuguesa. 7. Técnicas de avaliação. 8. Elaboração de projetos didáticos. Bibliografie: 1. CARMO, M., M. C. Dias, Introduggo ao texto literârio, Lisboa, Didactica Editora, 1991. 2. FIGUEIREDO, M. J. Vilar de, M. T. BELO, Comentar um texto literârio, Lisboa, Ed. Presenta, 1993. 3. LAPA, M. Rodrigues, Estilistica da Lingua Portuguesa, 10.a Ed., Coimbra, 1979. 4. LOURENTO, Eduardo, OLabirinto da saudade, Lisboa, Publ. Dom Quixote, 1988. 5. MARQUES, A. H. De Oliveira, Istoria Portugaliei, Bucureşti, Ed. Enciclopedică, 1999. 6. REIS, C. & J. V. ADRAGĂO, Didactica do Portugues, Lisboa, Universidade Aberta, 1992. 7. REIS, Carlos, Tecnicas de anâlise textual, Coimbra, Almedina, 1981. 8. RESENDE, M. A., A Gramatica e a Aula de Portugues, Lisboa, Plâtano Ed.,/s.d/. 9. RIBEIRO, Orlando, A Formaggo de Portugal, Lisboa, INCM, 1987. 10. RIBEIRO, Orlando, Portugal. O Mediterrâneo e o Atlântico, Lisboa, Ed. Sa da Costa, 1993. 11. SARAIVA, J. A., Historia da Cultura em Portugal, 3 vols., Lisboa, Jornal do Foro, 1950-1953. 12. SARAIVA, Jose Hermano, Historia Concisa de Portugal, Lisboa, Publ. Europa-America,/s.d. 13. SERRĂO, V. et al., Historia das artesplâsticas, Lisboa, IN-CM,/s.d./ 14. SILVA, V. M. de AGUIAR e, Teoria e Metodologia Literârias, Lisboa, Universidade Aberta, 1990. 15. TAVARES, M. J. Ferro, Sociedade e Cultura Portuguesas, 2 vols, Lisboa, Universidade Aberta, 1989. 16. TORGAL, Liis Reis, J. A. MENDES, F. CATROGA, Histâria da Histâria em Portugal. Seculos XIX-XX. 2 vols., vol. 1: A Histâria atraves da Histâria; vol. 2: Da Historiografia ă memâria Histârica, Lisboa, Temas & Debates, 1998 ANEXA Nr. 2PROGRAMA pentru examenul de definitivare în învăţământ la specializarea Istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare Notă de prezentare Programa se adresează profesorilor de istorie din învăţământul preuniversitar care se prezintă la examenele pentru obţinerea definitivatului. Au fost urmărite formarea si structurarea competenţelor pentru profesia de cadru didactic, cu aplicare la predarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare în învăţământul preuniversitar. Competenţele vizate cu precădere au fost: I.1. Competenţe pentru îndeplinirea eficientă a unui rol social
– competenţa de a elabora obiective şi de a anticipa rezultatele
– competenţa de relaţionare interpersonală
– competenţa de autoreînnoire echilibratăI.2. Competenţe pentru profesia de cadru didactic A. Competenţe de bază
– comunicativitatea
– empatia
– învăţarea
– conducerea - analiza, diagnoza, prognoza, proiectarea, organizarea, îndrumarea, dirijarea, evaluarea, decizia
– valorizarea conţinutului
– cercetarea şi inovarea practicii şcolare şi extraşcolare
– cunoaşterea elevului
– creativitateaB. Profilul de competenţă al cadrului didactic B.1. Competenţa în specialitate • la nivel teoretic: competenţele de
– a asimila conţinutul ştiinţific propriu disciplinei predate
– a realiza corelaţii intra-, inter- şi pluridisciplinare
– a prelucra, actualiza, esenţializa, ilustra, reprezenta şi dezvolta conţinutul
– a surprinde valenţele formative ale conţinutului• la nivel operaţional: competenţele de
– a structura asimilarea conţinuturilor
– a dirija asimilarea informaţiilor
– a forma modul de gândire specific disciplinei predate
– a valoriza conţinutul obiectului de învăţământ
– a comunica fluent, expresiv şi coerent• la nivel creator: capacităţile de
– a adapta conţinuturile specificului dezvoltării psihice stadiale a elevilor
– a stimula dezvoltarea maximală a potenţialului fiecărui elev
– a dirija surprinderea şi rezolvarea problemelor
– a dezvolta conţinuturile şi strategiile didacticeB.2. Competenţe metodice • la nivel teoretic: competenţele de
– a asimila conţinutul didacticii de specialitate
– a realiza corelaţii între conţinuturile asimilate
– a adapta şi dezvolta conţinuturile în situaţii educaţionale specifice
– a înţelege obiectivele actuale ale predării istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare
– a înţelege raporturile dintre disciplinele psihopedagogice şi didactica de specialitate• la nivel operaţional: competenţele de
– a analiza şi decide modul de aplicare a teoriei didactice în situaţii educaţionale specifice
– a personaliza conţinuturile
– a proiecta activităţi şcolare şi extraşcolare adecvate
– control, evaluare şi reglare-autoreglare
– a forma la elevi capacităţi de cooperare, comunicare, gândire creatoare, control, autoapreciere şi autoreglare etc.
– a forma şi a dezvolta motivaţia pentru învăţarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare• la nivel creator: capacităţile de
– empatie
– adaptare la situaţii atipice
– a inova practica educativă
– a dezvolta aptitudinile, talentele elevilor
– sociabilitate şi cooperarePrograma pentru examenul de definitivare Istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare
– Descălecatul şi întemeierea statului maghiar: aspecte sociale, economice, politice.
– Voievodatul medieval al Transilvaniei.
– Întemeierea Principatului Transilvaniei.
– Umanism şi reformă în Ungaria şi Transilvania.
– Transilvania în Imperiul Habsburgic. Războiul curuţilor condus de Francisc Rakoczi al II-lea.
– Transilvania în Imperiul Habsburgic. Reformele Mariei Tereza şi ale lui Iosif al II-lea.
– Epoca reformelor de la începutul sec. XIX în Ungaria şi Transilvania.
– Revoluţia din 1848 în Ungaria şi Transilvania.
– Concilierea cu Habsburgii din 1867.
– Economie, societate şi cultură în Austro-Ungaria.
– Primul Război Mondial şi consecinţele lui.
– Maghiarii din Transilvania în perioada interbelică.
– Al Doilea Război Mondial şi consecinţele lui.
– Maghiarii din Transilvania în perioada comunistă.
– Maghiarii din Transilvania după 1989.
– Tradiţiile minorităţii maghiare: tradiţii, cultură materială, viaţă spirituală.Bibliografie: 1. Magyarország története tíz kötetben, szerk. Ránki György, Budapest, 1976-1989. 2. Erdély története. I-III. Budapest, 1986. 3. Engel Pál: Beilleszkedés Európába, a kezdetektől 1440-ig. Budapest, 1990. (Magyarok Európában. I.) 4. Szakály Ferenc: Virágkor és hanyatlás 1440-1711. Budapest, 1990. (Magyarok Európában II.) 5. Kosary Domokos: Újjáépítés és polgárosodás 1711-1867. Budapest, 1990. (Magyarok Európában III.) 6. Magyari András: Rákóczi és az erdélyi kurucmozgalom. Csíkszereda, 2003. 7. Trócsányi Zsolt: Habsburg-politika és Habsburg-kormányzat Erdélyben, 1690-1740. Bp. 1988. 8. Zimányi Vera: Óra, szablya, nyoszolya. Életmód és anyagi kultúra Magyarországon a 17-18. században. Bp. 1994. 9. Gyáni Gábor-Kövér György: Magyarország társadalomtörténete. A reformkortól a második világháborúig. Bp. 2001. 10. Gergely András (szerk.): 19. századi magyar történelem 1790-1918. Budapest, 1998. 11. Mikó Imre, Huszonkét év. Az erdélyi magyarság politikai története 1918. december 1-tõl 1940. augusztus 30-ig. Budapest, 1941. 12. Romsics Ignác, Magyarország története a XX. században, Budapest, 2000. 13. State and Minority in Transylvania, 1918-1989. Studies on the History of the Hungarian Community, Atlantic Studies on Society in Change, No. 142, edit. Romsics Ignac, Hunyadi Attila Gabor, Columbia University Press, New York, 2012. 14. Toth Szilárd, Partidul Maghiar şi problema minorităţii maghiare în Parlamentul României în perioada interbelică, Cluj-Napoca, 2008. 15. Pozsony Ferenc: Erdelyi nepszokasok. Kolozsvar, 2006. Didactica de specialitate
– Rolul predării istoriei şi a tradiţiile minorităţii maghiare. Ţelul educativ al materiei.
– Momentele lecţiei în predarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare - exemple practice.
– Metode şi procedee didactice în predarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare.
– Materiale didactice şi modul lor de utilizare în predarea istoriei şi tradiţiilor minorităţii maghiare.
– Strategii şi tehnici de proiectare şi structurare a predării.
– Predarea conţinuturilor de istoria şi tradiţiile minorităţii maghiare.
– Tehnici de evaluare.
– Formarea celor 8 competenţe-cheie - recomandarea Comisiei Europene, adoptată de România în 2008.
– Formarea competenţelor-cheie recomandate de Comisia Europeană - exemple practice.Bibliografie: 1. Birta-Székely Noémi, A pedagógia alapjaitól az oktatás elméletéig, Ábel kiadó, Kolozsvár, 2010. 2. Birta Székely Noémi, Fóris Ferenczi Rita (szerk.): Pedagógiai Kézikönyv, Ábel Kiadó, Kolozsvár, 2007. 3. Falus Iván (szerk.), Didaktika, Nt, Budapest, 1998. 4. Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia Könyvkiadó, Budapest, 2004. 5. Bagdy Emőke, Telkes József, Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában, NT. Budapest, 1993. 6. Knausz Imre, A tanítás mestersége, Egyetemi jegyzet, 2001. www.mek.iif.hu 7. Buzás László, A csoportmunka, Budapest, 1974. 8. Nagy Sándor, Az oktatás folyamata és módszerei, Budapest, 1993. 9. Stamatescu M., Predarea-învăţarea istoriei şi noile tehnologii de informare şi documentare, Bucureşti, 2000. 10. Tănasă Gheorghe, Metodica predării-învăţării istoriei, Iaşi, 1996. 11. Toth Szilard, A történelemtanítás didaktikája, Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2009. 12. Toth Szilard, A történelemtanítás módszertana, Editura Accent, Cluj-Napoca, 2005. 13. Acquiring Key Competences through heritage education, Lies Kerkhofs, Landkommanderij Alden Biesen, 2011, coautori: Jaap Van Lakerveld, Ingrid Gussen, Christa Bauer. 14. Acquiring Key Competences through heritage education: http://the-aqueduct.eu/?lang=ro TANTERV véglegesítő vizsgára a magyar kisebbség történelme és hagyományai Célok és követelmények A tanterv a véglegesítő vizsgára jelentkező «A magyar kisebbség történelme és hagyományai » tantárgyat tanító történelemtanárok számára készült. A célok és követelmények a tanár készségeinek és kompetenciáinak a felmérése érdekében készült, a «A magyar kisebbség történelme és hagyományai » tantárgy tanításához szükséges gyakorlati ismereteket is felmérni szándékozó követelményrendszerrel. A megcélzott kompetenciák főleg a következőek: I.1. Társadalmi kompetencia
– célokat kidolgozó és eredményeket előrejelző kompetencia
– jó interperszonális kommunikáció készsége
– kiegyensúlyozott önmegújulás készségeI.2. A pedagógusi pályafutást elősegítő kompetenciák A. Alapkompetenciák
– kommunikativitás
– empátia
– tanulás
– vezetés - elemzés, diagnosis, előrejelzés, tervezés, szervezés, irányítás, felmérés, döntés
– a tartalom értékesítése
– az iskolai és iskolán kívüli gyakorlat kutatása és fejlesztése
– a diák ismerete
– kreativitásB. A pedagógus komptencia-profilja B.1. Kompetenciák a szakterületen • Elméleti szinten: képesség, hogy
– elsajátítsa a saját tantárgya tudományos részét
– intra-, inter- és pluridiszciplináris kapcsolatokat teremtsen
– elemezze, aktualizálja, bővítse a tanított tematikát
– felfedje a tartalom formatív oldalait• Operacionális szinten: képesség, hogy
– strukturálja a tartalom elsajítását
– irányítsa az információk elsajátítását
– kialakítsa a tárgyhoz szükséges specifikus gondolkodásmódot
– értékesítse a tárgy tartalmát
– koherensen, folyékonyan és kifejezően kommunikáljon• Alkotói szinten: képesség, hogy
– a tartalmat a diákok éltkori sajátosságaihoz igazítsa
– serkentse maximálisan minden diák fejlődését
– irányítsa a problémák megértését és megoldását
– fejlessze a tartalmakat és a didaktikai stratégiákatB.2. Módszertani kompetenciák • Elméleti szinten: képesség, hogy
– elsajátítsa a szakmódszertant
– kapcsolatokat teremtsen a megtanult tartalmak között
– alkalmazza a megtanult tartalmakat specifikus oktatási helyzetekben
– megértse a magyar kisebbség történelme és hagyományai tárgy tanításának az aktuális célrendszerét
– megértse a pszichopedagógiai tantárgyak és a szakmódszertan közötti kapcsolatokat• Operacionális szinten: képesség, hogy
– elemezze és eldöntse a szakmódszertan különböző gyakorlati alkalmazását különleges helyzetekben
– személyre szabja a tartalmakat
– megfelelő iskolai és iskolán kívüli tevékenységeket tervezzen
– felmérjen, elemezzen, alakuljon a kapott eredményekhez
– kialakítson a diákokban együttműködő, kreatívan gondolkodó, önértékelő képességeket
– kialakítsa és fejlessze a diákokban a magyar kisebbség történelme és hagyományai tárgy iránti motivációt• Alkotói szinten: képesség, hogy
– empátiára
– alkalmazkodjon különleges helyzetekhez
– újítsa az oktatási tevékenységét
– fejlessze a diákok készségeit
– szociábilis és együttműködő legyenTanterv véglegesítő vizsgára A magyar kisebbség történelme és hagyományai
– A honfoglalás és az államalpítás: társadalmi, gazdasági, politikai vonatkozások
– A középkori erdélyi vajdaság
– Az erdélyi fejedelemség kialakulása
– Humanizmus és reformáció Magyarországon és Erdélyben
– Erdély a Habsburg Birodalomban. A II. Rákóczi Ferenc vezette szabadságharc
– Erdély a Habsburg Birodalomban. Mária Terézia és II. József reformjai
– A reformkor Magyarországon és Erdélyben
– Az 1848-as forradalom Magyarországon és Erdélyben
– Az 1867-es kiegyezés
– Gazdaság, társadalom és kultúra az Osztrák-Magyar Monarchiában
– Az első világháború és következményei
– Az erdélyi magyarság a két világháború között
– A második világháború és következményei
– Az erdélyi magyarság a kommunizmus korszakában
– Az erdélyi magyarság 1989 után
– A magyar kisbbség hagyományai: népszokások, anyagi kultúra, népi vallásosságSzakirodalom: 1. Magyarország története tíz kötetben, szerk. Ránki György, Budapest, 1976-1989. 2. Erdély története. I-III. Budapest, 1986. 3. Engel Pál: Beilleszkedés Európába, a kezdetektől 1440-ig. Budapest, 1990. (Magyarok Európában. I.) 4. Szakály Ferenc: Virágkor és hanyatlás 1440-1711. Budapest, 1990. (Magyarok Európában II.) 5. Kosary Domokos: Újjáépítés és polgárosodás 1711-1867. Budapest, 1990. (Magyarok Európában III.) 6. Magyari András: Rákóczi és az erdélyi kurucmozgalom. Csíkszereda, 2003. 7. Trócsányi Zsolt: Habsburg-politika és Habsburg-kormányzat Erdélyben, 1690-1740. Bp. 1988. 8. Zimányi Vera: Óra, szablya, nyoszolya. Életmód és anyagi kultúra Magyarországon a 17-18. században. Bp. 1994. 9. Gyáni Gábor-Kövér György: Magyarország társadalomtörténete. A reformkortól a második világháborúig. Bp. 2001. 10. Gergely András (szerk.): 19. századi magyar történelem 1790-1918. Budapest, 1998. 11. Mikó Imre, Huszonkét év. Az erdélyi magyarság politikai története 1918. december 1-tõl 1940. augusztus 30-ig. Budapest, 1941. 12. Romsics Ignác, Magyarország története a XX. században, Budapest, 2000. 13. State and Minority in Transylvania, 1918-1989. Studies on the History of the Hungarian Community, Atlantic Studies on Society in Change, No. 142, edit. Romsics Ignac, Hunyadi Attila Gabor, Columbia University Press, New York, 2012. 14. Toth Szilárd, Partidul Maghiar şi problema minorităţii maghiare în Parlamentul României în perioada interbelică, Cluj-Napoca, 2008. 15. Pozsony Ferenc: Erdelyi nepszokasok. Kolozsvar, 2006. Módszertan
– A magyar kisebbség történelme és hagyományai című tantárgy hivatása. A tantárgy nevelő célja
– Az óra mozzanatai a magyar kisebbség történelme és hagyományai című tantárgy tanításánál - gyakorlati példák
– A magyar kisebbség történelme és hagyományai című tantárgy tanításánál alkalmazott didaktikai módszerek
– A magyar kisebbség történelme és hagyományai című tantárgy tanításánál alkalmazott didaktikai eszközök
– Az oktatás megtervezése, oktatási stratégiák
– A magyar kisebbség történelme és hagyományai című tantárgy témáinak a tanítása
– Ismeretellenőrzési technikák
– A 8 kulcskompetencia kifejlesztése - az Európai Bizottság ajánlása, amelyet Románia 2008-ban elfogadott.
– Az Európai Bizottság által ajánlott kulcskompetenciák kifejlesztése - gyakorlati példákSzakirodalom: 1. Birta-Székely Noémi, A pedagógia alapjaitól az oktatás elméletéig, Ábel kiadó, Kolozsvár, 2010. 2. Birta Székely Noémi, Fóris Ferenczi Rita (szerk.): Pedagógiai Kézikönyv, Ábel Kiadó, Kolozsvár, 2007. 3. Falus Iván (szerk.), Didaktika, Nt, Budapest, 1998. 4. Hunyady Györgyné-M. Nádasi Mária: Osztályozás? Szöveges értékelés? Dinasztia Könyvkiadó, Budapest, 2004. 5. Bagdy Emőke, Telkes József, Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában, NT. Budapest, 1993. 6. Knausz Imre, A tanítás mestersége, Egyetemi jegyzet, 2001. www.mek.iif.hu 7. Buzás László, A csoportmunka, Budapest, 1974. 8. Nagy Sándor, Az oktatás folyamata és módszerei, Budapest, 1993. 9. Stamatescu M., Predarea-învăţarea istoriei şi noile tehnologii de informare şi documentare, Bucureşti, 2000. 10. Tănasă Gheorghe, Metodica predării-învăţării istoriei, Iaşi, 1996. 11. Toth Szilard, A történelemtanítás didaktikája, Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2009. 12. Toth Szilard, A történelemtanítás módszertana, Editura Accent, Cluj-Napoca, 2005. 13. Acquiring Key Competences through heritage education, Lies Kerkhofs, Landkommanderij Alden Biesen, 2011, coautori: Jaap Van Lakerveld, Ingrid Gussen, Christa Bauer. 14. Acquiring Key Competences through heritage education: http://the-aqueduct.eu/?lang=ro
|
COMENTARII la Ordinul 3046/2014
|
|
|
Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 3046 din 2014
|
|
ANONIM a comentat
Decretul 139 2005
HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS
Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at:
WhatsApp +1(520)200-2320)
(support@thehackangels.com).
(www.thehackangels.com)
If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
|
ANONIM a comentat
Decretul 139 2005
HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS
Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at:
WhatsApp +1(520)200-2320)
(support@thehackangels.com).
(www.thehackangels.com)
If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
|
ANONIM a comentat
Decretul 139 2005
HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS
Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at:
WhatsApp +1(520)200-2320)
(support@thehackangels.com).
(www.thehackangels.com)
If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
|
ANONIM a comentat
Raport 1937 2021
Obțineți creditul în 24 de ore
În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Raport 1937 2021
Obțineți creditul în 24 de ore
În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Raport 1937 2021
Obțineți creditul în 24 de ore
În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Raport 1937 2021
Obțineți creditul în 24 de ore
În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Raport 1937 2021
Obțineți creditul în 24 de ore
În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Raport 1937 2021
Obțineți creditul în 24 de ore
În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Raport 1937 2021
Obțineți creditul în 24 de ore
În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
|
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 3046/2014
|