ORDIN Nr. 279
din 7 decembrie 2009
pentru aprobarea
Regulamentului privind recrutarea, promovarea în functii de executie si de
conducere si evaluarea personalului de specialitate juridica asimilat
judecatorilor si procurorilor din cadrul Ministerului Public
ACT EMIS DE:
PARCHETUL DE PE LANGA INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 856 din 9 decembrie 2009
In temeiul art. 62 alin. (1), art. 70 alin. (1), (2) şi
(4), art. 76 şi art. 133 alin. (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea
judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
văzând şi art. 87 alin. (1) din Legea nr. 303/2004
privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind recrutarea,
promovarea în funcţii de execuţie şi de conducere şi evaluarea personalului de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul
Ministerului Public, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi pe pagina de internet a Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi va fi disponibil spre consultare
publicului la sediile parchetelor, prin grija compartimentelor de informare
publică şi relaţii cu presa.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul nr. 236/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea
şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de personal de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul
Ministerului Public, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - Secţia de resurse umane şi documentare din
cadrul Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie va lua
măsurile necesare pentru ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor prezentului
ordin.
p. Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie,
Gabriela Scutea
ANEXA
REGULAMENT
privind recrutarea, promovarea în funcţii de
execuţie şi de conducere şi evaluarea personalului de specialitate juridică
asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Ministerului Public
CAPITOLUL I
Dispoziţii comune
Art. 1. - (1) Personalul de specialitate juridică
asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Ministerului Public este
numit prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie, pe bază de concurs, organizat în condiţiile Legii
nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentului regulament.
(2) Posturile vacante de execuţie de personal de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi parchetelor de
pe lângă curţile de apel se ocupă prin concurs organizat de către Parchetul de
pe lângă Inalta Curte de Casaţie si Justiţie.
Art. 2. - (1) Ocuparea funcţiilor de conducere de către
personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din
cadrul Ministerului Public se face în conformitate cu dispoziţiile Legii nr.
303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
prezentului regulament.
(2) Posturile de conducere care urmează a se vacanta se
publică pe pagina de internet a Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie
şi Justiţie cu 10 de zile înainte de data expirării mandatelor.
(3) Promovarea şi evaluarea personalului de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul
Ministerului Public se fac în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 303/2004,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentului regulament.
CAPITOLUL II
Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de
execuţie de personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi
procurorilor din cadrul Ministerului Public
Art. 3. - (1) Recrutarea personalului de specialitate
juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor pentru ocuparea posturilor
vacante de execuţie din cadrul Ministerului Public se face numai prin concurs,
conform legii şi prezentului regulament.
(2) Concursul se organizează ori de câte ori este
cazul.
(3) Condiţiile de participare şi condiţiile de
desfăşurare a concursului, constând în: data şi locul organizării concursului,
numărul posturilor vacante stabilite pentru concurs, modul de desfăşurare a
concursului, calendarul de desfăşurare, tematica şi bibliografia de concurs,
termenul pentru depunerea actelor de înscriere la concurs, precum şi alte date
necesare desfăşurării acestuia, se aprobă prin ordin al procurorului general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la propunerea
Secţiei de resurse umane şi documentare, cu cel puţin 30 de zile înainte de
data desfăşurării concursului.
(4) Condiţiile de participare şi condiţiile de
desfăşurare a concursului se afişează de îndată la sediul Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi se publică pe pagina web a
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi a parchetelor de
pe lângă curţile de apel, prin grija Secţiei de resurse umane şi documentare.
(5) Comisia de elaborare a subiectelor, comisia de
organizare a concursului şi comisia de soluţionare a contestaţiilor se
constituie prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie cu cel puţin 40 de zile înainte de data
desfăşurării concursului.
(6) Comisiile sunt formate din câte 4 membri, desemnaţi
din rândul procurorilor, personalului de specialitate juridică asimilat
judecătorilor şi procurorilor sau personalului de instruire al Institutului
Naţional al Magistraturii, la propunerea procurorului şef al Secţiei de resurse
umane şi documentare. Pentru comisia de organizare a concursului se va numi şi
un preşedinte supleant, care va înlocui preşedintele numit în cazul prevăzut la
art. 12 alin. (16).
(7) Secretariatul comisiei de elaborare a subiectelor,
comisiei de organizare a concursului şi comisiei de soluţionare a
contestaţiilor se asigură de către Secţia de resurse umane şi documentare din
cadrul Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Art. 4. - Poate fi numită într-o funcţie de execuţie de
personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor
persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are cetăţenie română şi domiciliul în România;
b) are studii superioare juridice;
c) are o vechime de cel puţin 8 ani în funcţiile de
judecător, procuror, magistrat-asistent, judecător financiar, judecător
financiar inspector, procuror financiar, procuror financiar inspector, avocat,
notar, asistent judiciar, jurisconsult, consilier juridic sau în funcţii de
specialitate juridică în aparatul Parlamentului, Administraţiei Prezidenţiale,
Guvernului, Curţii Constituţionale, Avocatului Poporului, Curţii de Conturi,
Consiliului Legislativ;
d) are o bună reputaţie;
e) este aptă din punct de vedere medical pentru
exercitarea funcţiei;
f) nu are antecedente penale;
g) nu a desfăşurat activitate de poliţie politică,
astfel cum este definită aceasta prin lege;
h) a promovat concursul organizat potrivit prezentului
regulament.
Art. 5. - Concursul constă în 3 etape, după cum
urmează:
a) verificarea dosarelor de înscriere;
b) proba scrisă, constând în verificarea cunoştinţelor
teoretice la următoarele discipline: drept civil, dreptul muncii, drept
procesual civil, drept procesual penal, drept administrativ şi organizare
judiciară;
c) interviul.
Art. 6. - (1) In vederea participării la concurs, în
termen de 20 de zile de la data publicării anunţului cuprinzând condiţiile de
desfăşurare a concursului, candidaţii depun la secretariatul comisiei de
organizare a concursului dosarul de înscriere, care va conţine în mod
obligatoriu:
a) copia actului de identitate;
b) formularul de înscriere;
c) copiile diplomelor de studii, ale foilor matricole
şi ale altor acte care atestă efectuarea unor specializări;
d) copia carnetului de muncă sau, după caz, o
adeverinţă care să ateste vechimea în muncă şi, respectiv, în specialitate;
e) curriculum vitae;
f) cazierul judiciar;
g) adeverinţa medicală de la medicul de familie care să
ateste starea de sănătate corespunzătoare;
h) declaraţia pe propria răspundere autentificată la
notar sau adeverinţa care să ateste că nu au desfăşurat activităţi de poliţie
politică.
(2) Copiile de pe actele prevăzute la alin. (1) se
prezintă însoţite de documentele originale şi se certifică spre conformitate de
secretariatul comisiei de concurs.
(3) Formularul de înscriere la concurs se pune la
dispoziţia candidaţilor prin secretariatul comisiei de organizare a
concursului.
Art. 7. - (1) In termen de 5 zile de la data expirării
termenului de depunere prevăzut la art. 6 alin. (1), comisia de organizare a
concursului verifică dosarele de înscriere pe baza îndeplinirii condiţiilor de
participare prevăzute la art. 4 şi 6.
(2) Rezultatele verificării dosarelor de înscriere se
afişează, cu menţiunea „admis" sau „respins", la sediul Parchetului
de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi pe site-ul acestuia, în
termenul prevăzut la alin. (1).
(3) In termen de 24 de ore de la afişarea rezultatelor,
candidaţii respinşi pot depune contestaţie la secretariatul comisiei de
soluţionare a contestaţiilor. Contestaţiile se soluţionează în termen de 24 de
ore.
(4) Rezultatele soluţionării contestaţiilor sunt
definitive şi se afişează, în termen de 24 de ore de la soluţionare, la sediul
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi pe site-ul
acestuia.
(5) Pot susţine proba scrisă candidaţii ale căror
dosare de înscriere au fost admise de către comisia de organizare a concursului
şi cei ale căror contestaţii au fost admise.
(6) Comisiile de elaborare a subiectelor au următoarele
atribuţii:
1. elaborează subiectele pentru testele-grilă, care
trebuie să respecte următoarele criterii:
a) să fie în concordanţă cu tematica şi bibliografia
aprobate şi publicate;
b) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei
studiate, să aibă grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii şi
bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;
c) să se evite repetarea subiectelor de la concursurile
anterioare;
d) să asigure o repartizare echilibrată a răspunsurilor
corecte şi a numărului de răspunsuri corecte între variantele de răspuns;
e) timpul necesar rezolvării subiectelor să nu
depăşească timpul alocat desfăşurării probei de concurs;
2. predau comisiei de organizare a concursului, cu cel
puţin 12 ore înainte de desfăşurarea probelor scrise, subiectele şi baremele de
evaluare şi notare, în plicuri sigilate.
Art. 8. - (1) Proba scrisă constă în redactarea unei
lucrări sau în rezolvarea unorteste-grilă.
(2) Subiectele pentru proba scrisă se stabilesc de
comisia de elaborare a subiectelor cu cel mult o zi lucrătoare înaintea
susţinerii probei, pe baza tematicii şi a bibliografiei de concurs, astfel
încât să reflecte capacitatea de analiză şi sinteză a candidaţilor, în
concordanţă cu specificul posturilor pentru care se organizează concursul.
(3) Se stabilesc cel puţin 3 seturi de subiecte, care
se semnează de fiecare membru al comisiei de elaborare a subiectelor şi se
închid în plicuri sigilate purtând ştampila Secţiei de resurse umane şi
documentare.
(4) Durata probei scrise se stabileşte de comisia de
organizare a concursului în funcţie de gradul de dificultate şi complexitate al
subiectelor, dar nu poate depăşi 4 ore.
Art. 9. - (1) Intrarea candidaţilor în sălile de
concurs se va face pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală şi a actului
de identitate.
(2) Candidaţii care nu se află în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba scrisă.
(3) In vederea elaborării lucrării scrise, candidaţii
vor primi coli de hârtie având ştampila Secţiei de resurse umane şi
documentare. Se va putea folosi numai cerneală de culoare albastră sau pix cu
pastă de culoare albastră.
(4) Inainte de a se dicta subiectele, candidaţii
înscriu numele şi prenumele pe colţul foii ce urmează a fi lipit, după care se
aplică ştampila Secţiei de resurse umane şi documentare.
(5) Plicul cu subiectele de concurs va fi desfăcut de
un candidat care va semna şi procesul-verbal încheiat la sfârşitul susţinerii
probei scrise.
(6) Pe toată durata desfăşurării probei scrise, în
sălile de concurs au acces numai membrii comisiilor.
(7) La expirarea timpului prevăzut pentru susţinerea
probei scrise, candidaţii sunt obligaţi să predea lucrarea, semnând borderoul
special întocmit în acest sens. Ultimii 3 candidaţi rămân în sală până la
predarea ultimei lucrări.
(8) Pe toată durata desfăşurării probei scrise este
interzisă părăsirea sălii de concurs de către candidaţi. In cazuri
excepţionale, părăsirea temporară a sălii de concurs se poate face numai cu un
însoţitor dintre membrii comisiilor.
(9) Orice fraudă sau încercare de fraudă dovedită se
sancţionează cu eliminarea din concurs. In aceste cazuri, comisia de organizare
a concursului consemnează în procesul-verbal întocmit conform art. 13
constatările făcute şi măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea
„fraudă".
Art. 10. - (1) Corectarea lucrărilor scrise de
verificare a cunoştinţelor teoretice se face pe baza baremului stabilit de
membrii comisiei de elaborare a subiectelor.
(2) Baremul de corectare pentru proba scrisă se
afişează cu 15 minute înainte de încheierea probei, la sediul parchetului.
(3) In termen de 24 de ore de la afişare, candidaţii
pot face contestaţii la barem, care se soluţionează de comisia de soluţionare a
contestaţiilor în cel mult 24 de ore de la expirarea termenului de contestare.
Baremul stabilit în urma soluţionării contestaţiilor se afişează de îndată la
sediul parchetului şi se publică pe pagina web.
(4) Proba scrisă se notează cu note de la 1 la 10 de
către fiecare membru al comisiei de organizare a concursului.
(5) Nota finală la proba scrisă este media aritmetică a
notelor acordate de către fiecare membru al comisiei de organizare a
concursului.
(6) Pentru a fi declaraţi admişi la proba scrisă
candidaţii trebuie să obţină cel puţin nota 7,00 (şapte).
(7) Promovarea probei scrise este obligatorie pentru
susţinerea interviului.
Art. 11. - (1) Rezultatele obţinute la proba scrisă, cu
menţiunea „admis" sau „respins", se afişează la sediul Parchetului de
pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi pe pagina web a acestuia, în
termen de 48 de ore, dar care să asigure rămânerea a cel puţin 24 de ore până
la susţinerea următoarei probe, după rezolvarea unor eventuale contestaţii.
(2) Candidaţii nemulţumiţi de notele acordate la proba
scrisă pot depune contestaţie la secretariat în termen de 24 de ore de la data
afişării rezultatelor.
(3) In vederea soluţionării contestaţiilor, colţul
lucrării se lipeşte din nou.
(4) Contestaţiile se soluţionează de comisia de
soluţionare a contestaţiilor în termen de 48 de ore de la înregistrare. Nota
obţinută la contestaţii nu poate fi mai mică decât nota contestată.
(5) Prevederile art. 7 alin. (4) se aplică în mod
corespunzător.
Art. 12. - (1) Candidaţii declaraţi admişi la proba
scrisă de verificare a cunoştinţelor teoretice vor susţine un interviu, în cel
mult 5 zile de la data susţinerii probei scrise, în baza planului de interviu.
(2) Planul de interviu se stabileşte de membrii
comisiei de elaborare a subiectelor şi va conţine elemente care să evidenţieze în
persoana candidatului:
a) abilităţile de comunicare;
b) factorii care motivează sau demotivează candidatul;
c) gândirea sintetică;
d) rezistenţa la stres şi comportamentul în situaţiile
de criză;
e) cunoştinţele teoretice.
(3) Pentru verificarea cunoştinţelor teoretice,
tematica şi bibliografia sunt aceleaşi ca şi pentru proba scrisă de verificare
a cunoştinţelor teoretice.
(4) Planul de interviu se întocmeşte în termen de două
zile de la publicarea rezultatelor probei scrise şi va conţine pentru fiecare
element cel puţin 5 întrebări, iar pentru cunoştinţele teoretice minimum 3
întrebări pentru fiecare candidat.
(5) Planul de interviu va cuprinde posibile variante de
răspuns susceptibile de punctaj maxim, respectiv variantele de răspuns
susceptibile de punctaj minim.
(6) Se vor întocmi bilete de concurs, semnate de
preşedintele şi secretarul comisiei de elaborare a subiectelor, cuprinzând
întrebări legate de fiecare obiectiv al interviului.
(7) Planul de interviu şi biletele de concurs se
păstrează până în ziua interviului în plic sigilat, semnat de toţi membrii
comisiei de elaborare a subiectelor şi purtând ştampila Secţiei de resurse
umane şi documentare.
(8) Desigilarea plicului se efectuează în prezenţa
comisiei de elaborare a subiectelor şi a unui reprezentant al candidaţilor,
ales ad-hoc.
(9) Interviul se înregistrează audio. In acest sens, în
cuprinsul formularului de înscriere la concurs candidaţii îşi vor exprima
acordul în vederea înregistrării interviului, urmând ca această înregistrare să
fie pusă la dispoziţia comisiei de soluţionare a contestaţiilor, dacă este
cazul.
(10) Planul interviului se afişează la sediul
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi pe pagina web a
instituţiei după încheierea interviului.
(11) Interviul se notează cu note de la 1 la 10 de
către fiecare membru al comisiei de organizare a concursului. Nota finală a
interviului este media aritmetică a notelor acordate.
(12) Candidaţii sunt consideraţi admişi la proba
interviului dacă obţin minimum nota 7.
(13) Rezultatele interviului pot fi contestate în
termen de două zile lucrătoare de la afişare. Contestaţia se depune la
secretariatul comisiei de soluţionare a contestaţiilor, conform art. 3 alin.
(7).
(14) Contestaţiile se soluţionează de către comisia de soluţionare
a contestaţiilor în termen de 3 zile lucrătoare de la expirarea termenului
prevăzut la alin. (13).
(15) Contestaţiile se soluţionează în baza actelor
întocmite - planul de interviu, biletele de concurs şi procesul-verbal privind
finalizarea interviului prevăzut la art. 13 - şi înregistrării interviului.
Comisia de soluţionare a contestaţiilor verifică respectarea dispoziţiilor
privind organizarea şi desfăşurarea interviului, precum şi temeinicia notelor
acordate, în limita motivelor criticate în contestaţie. Nota obţinută la
contestaţii nu poate fi mai mică decât nota contestată.
(16) Dacă neregulile constatate nu pot fi îndreptate în
procedura contestaţiei, se dispune refacerea interviului, doar pentru
candidaţii ale căror contestaţii au fost admise. Prevederile alin. (1)-(12) se
aplică în mod corespunzător. Rezultatul noului interviu este definitiv.
(17) Prevederile art. 7 alin. (4) se aplică în mod
corespunzător.
Art. 13. - La finalizarea fiecărei probe şi la
finalizarea concursului se întocmeşte un proces-verbal, semnat de membrii
comisiei de organizare a concursului, care conţine descrierea modului de
desfăşurare a concursului, măsurile luate şi rezultatele obţinute de candidaţi,
după caz.
Art. 14. - (1) Media generală de promovare a concursului
este cel puţin 7,00 (şapte).
(2) Media generală a concursului reprezintă media
aritmetică a notelor obţinute la proba scrisă de verificare a cunoştinţelor
teoretice şi la interviu.
(3) Candidaţii care au obţinut media generală 7,00
(şapte) vor fi declaraţi admişi.
(4) Rezultatele finale ale concursului se afişează la
sediul parchetului şi se publică pe pagina web a acestuia în termen de 3 zile
de la expirarea termenului de depunere ori de soluţionare a contestaţiilor
prevăzut la art. 12 alin. (13), respectiv la art. 12 alin. (14), după caz, sau
de la susţinerea noului interviu potrivit art. 12 alin. (16).
Art. 15. - (1) Candidaţii declaraţi admişi sunt numiţi
în posturile vacante scoase la concurs, în condiţiile legii, prin ordin al
procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, în ordinea descrescătoare a mediilor generale (notelor) de promovare
obţinute şi în funcţie de opţiune.
(2) La medii egale vor fi numiţi cu prioritate, în
următoarea ordine: candidaţii care au obţinut nota cea mai mare la proba
scrisă, candidaţii care au titlul ştiinţific de doctor în drept, cei care au
vechime mai mare în funcţie sau în magistratură.
Art. 16. - (1) In cazul existenţei unor posturi de
personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor
vacante temporar, poate fi numită în funcţie o altă persoană, prin concurs, în
condiţiile prezentului regulament.
(2) Personalul de specialitate juridică asimilat
judecătorilor şi procurorilor, încadrat pe bază de concurs pe posturi vacante
temporar, poate fi definitivat, la data încetării cauzei de vacantare
temporară, într-o funcţie similară, pe baza unor criterii de apreciere a
performanţelor profesionale, avându-se în vedere competenţa profesională şi
activitatea profesională deosebită, evaluată cu calificativul „foarte
bine", dar nu mai devreme de 6 luni de la numirea în funcţie în condiţiile
prezentului articol.
CAPITOLUL III
Promovarea personalului de specialitate juridică
asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Ministerului Public
Art. 17. - Promovarea personalului de specialitate
juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul parchetelor de pe
lângă curţile de apel în funcţii de execuţie la Parchetul de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie se face numai prin concurs, în limita posturilor
vacante existente.
Art. 18. - Poate participa la concursul de promovare în
funcţii de execuţie vacante personalul de specialitate juridică asimilat
judecătorilor şi procurorilor care are vechime de cel puţin 3 ani în funcţie şi
care la ultima evaluare a avut calificativul „foarte bine".
Art. 19. - (1) Condiţiile de participare şi condiţiile
de desfăşurare a concursului, constând în: data şi locul organizării
concursului, numărul posturilor vacante stabilite pentru concurs, modul de
desfăşurare a concursului, calendarul de desfăşurare, precum şi tematica şi
bibliografia de concurs, termenul pentru depunerea actelor de înscriere la
concurs, precum şi alte date necesare desfăşurării acestuia, se aprobă prin
ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie, la propunerea Secţiei de resurse umane şi documentare, şi
se publică pe pagina web a Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie şi a parchetelor de pe lângă curţile de apel, cu cel puţin 30 de zile
înainte de data desfăşurării concursului.
(2) In termen de 5 zile de la data publicării datelor
prevăzute la alin. (1), cei interesaţi pot depune cereri de înscriere la
concurs la registratura Secţiei de resurse umane şi documentare, cu precizarea
specializării pentru care optează, în vederea stabilirii materiilor de concurs.
Art. 20. - (1) Comisia de organizare a concursului,
comisiile de elaborare a subiectelor şi comisiile de soluţionare a contestaţiilor
sunt numite prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la propunerea Secţiei de resurse umane şi
documentare, cu cel puţin 25 de zile înainte de data desfăşurării concursului,
cu avizul Colegiului de conducere al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie.
(2) In componenţa comisiilor sunt numiţi şi membri
supleanţi.
(3) Secretariatul comisiei de organizare a concursului,
comisiilor de elaborare a subiectelor şi comisiilor de soluţionare a
contestaţiilor se asigură de către Secţia de resurse umane şi documentare din
cadrul Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Art. 21. - (1) Fiecare comisie este alcătuită din
preşedinte şi 2-3 membri, desemnaţi dintre procurorii de la Parchetul de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2) Pentru fiecare dintre materiile de concurs
prevăzute la art. 26 alin. (2) se numeşte câte o comisie de elaborare a
subiectelor şi o comisie de contestaţii la barem.
(3) Pentru jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor
Omului, respectiv pentru jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţilor
Europene, se numeşte câte o comisie de elaborare a subiectelor şi, respectiv, o
comisie de contestaţii la barem, comune, în condiţiile alin. (1).
(4) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este unică
pentru ambele probe scrise.
Art. 22. - Comisia de organizare a concursului are
următoarele atribuţii:
1. primeşte cererile de înscriere la concurs,
întocmeşte listele de înscriere, verifică îndeplinirea de către candidaţi a
condiţiilor legale de participare la concurs, întocmeşte şi afişează lista
candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs şi
afişează lista finală a candidaţilor;
2. preia de la comisiile de elaborare a subiectelor
subiectele pentru testele-grilă şi baremele de evaluare şi notare, în plicuri
sigilate, şi le păstrează în condiţii de deplină siguranţă;
3. distribuie candidaţilor materialele pentru
susţinerea testelor-grilă;
4. afişează baremele de evaluare şi notare, cu 15
minute înainte de încheierea probei scrise, şi asigură publicarea acestora,
precum şi a subiectelor de concurs pe pagina web a Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
5. asigură afişarea şi publicarea simultană pe pagina
web a Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a listelor cu
rezultatele concursului;
6. calculează mediile generale şi întocmeşte listele
finale;
7. analizează desfăşurarea şi rezultatele concursului
şi prezintă concluziile conducerii Parchetului de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie;
8. propune conducerii Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie eventualele modificări în modul de organizare şi
desfăşurare a concursului;
9. îndeplineşte orice alte atribuţii necesare bunei
desfăşurări a concursului.
Art. 23. - (1) Comisiile de contestaţii la barem
constituite pentru disciplinele de concurs examinează, sub coordonarea
preşedintelui comisiilor, contestaţiile la bareme şi adoptă baremele
definitive, care se publică pe pagina web a Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie.
(2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor reevaluează
rezultatele verificării îndeplinirii condiţiilor legale de participare la
concurs şi lucrările scrise ale căror note iniţiale au fost contestate şi
acordă note conform baremelor de evaluare şi notare definitive.
Art. 24. - (1) Comisiile de elaborare a subiectelor,
comisiile de contestaţii la barem şi de soluţionare a contestaţiilor au un
preşedinte comun, membru al comisiei de elaborare a subiectelor. Preşedintele
veghează la respectarea regulilor de elaborare a subiectelor pentru
testele-grilă şi coordonează activitatea comisiilor. Preşedintele nu poate
soluţiona contestaţii.
(2) Aceeaşi persoană, cu excepţia preşedintelui
comisiilor, nu poate face parte din mai mult de o comisie.
(3) Desemnarea membrilor comisiilor se face pe baza
consimţământului scris, exprimat anterior.
(4) Membrii comisiilor sunt numiţi, de regulă, dintre
persoanele care au fost înscrise în baza de date a Institutului Naţional al
Magistraturii şi au urmat cursurile acestuia privind metodele şi tehnicile de
evaluare.
Art. 25. - (1) Cu cel puţin 20 de zile înainte de data
desfăşurării concursului, comisia de organizare a concursului întocmeşte lista
candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs, o
afişează la sediul Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie
şi o publică simultan pe pagina web a acestuia.
(2) Candidaţii respinşi în urma verificării pot formula
contestaţii în termen de 48 de ore de la afişarea listelor prevăzute la alin.
(1).
(3) Contestaţiile se depun la secretariatul comisiei de
soluţionare a contestaţiilor, conform art. 20 alin. (3).
(4) Contestaţiile vor fi soluţionate de comisia de
soluţionare a contestaţiilor în termen de 48 de ore.
(5) Comisia de organizare a concursului întocmeşte, de
îndată după pronunţarea comisiei de soluţionare a contestaţiilor, lista finală
a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs, care se
afişează la sediul Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie
şi se publică simultan pe pagina web a acestuia.
Art. 26. - (1) Concursul constă în susţinerea unor
probe scrise cu caracter teoretic şi practic.
(2) Probele scrise cu caracter teoretic şi practic se
susţin la:
a) una dintre următoarele materii, în funcţie de
opţiunea candidatului: drept civil, drept administrativ, dreptul muncii;
b) drept procesual civil pentru materiile de
specialitate: drept civil, drept administrativ, dreptul muncii şi drept
procesual penal;
c) jurisprudenţa Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale, jurisprudenţa Curţii Europene a
Drepturilor Omului şi jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţilor
Europene, indiferent de opţiune.
Art. 27. - (1) Testul-grilă pentru verificarea
cunoştinţelor teoretice cuprinde 100 de întrebări din materiile de concurs
prevăzute la art. 26 alin. (2), astfel:
a) 50 de întrebări din următoarele materii, în funcţie
de opţiunea candidatului: drept civil, drept administrativ, dreptul muncii;
b) 20 de întrebări din dreptul procesual civil şi 10
întrebări din dreptul procesual penal;
c) 5 întrebări din jurisprudenţa Inaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie şi 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Constituţionale;
d) 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii Europene a
Drepturilor Omului şi 5 întrebări din jurisprudenţa Curţii de Justiţie a
Comunităţilor Europene.
(2) La testul-grilă pentru verificarea cunoştinţelor
teoretice fiecare răspuns corect primeşte 0,1 puncte în sistemul de notare
delaO la 10.
(3) Testul-grilă pentru verificarea cunoştinţelor
practice cuprinde 10 subiecte din materiile de concurs prevăzute la art. 26
alin. (2).
(4) La testul-grilă pentru verificarea cunoştinţelor
practice fiecare răspuns corect primeşte 1 punct în sistemul de notare delaO la
10.
(5) Nota lucrărilor care au primit notări între 0 şi 1
va fi 1.
(6) Evaluarea răspunsurilor la întrebările
testului-grilă se realizează prin procesare electronică.
(7) Testele-grilă se susţin în aceeaşi zi, cu o pauză
de o oră între acestea.
Art. 28. - (1) Dispoziţiile art. 9 se aplică în mod
corespunzător.
(2) Baremele de evaluare şi notare se afişează la
centrele de concurs cu 15 minute înainte de încheierea probei scrise. In termen
de 24 de ore de la afişare, candidaţii pot face contestaţii la bareme, care se
depun la secretariatul comisiei de organizare a concursului şi se soluţionează
în termen de 24 de ore potrivit art. 23 alin. (1). Baremele definitive
stabilite în urma soluţionării contestaţiilor se publică de îndată pe pagina
web a Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Art. 29. - Rezultatele concursului de promovare se
publică simultan pe pagina web a Parchetului de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie şi se afişează la sediul acestuia.
Art. 30. - (1) Candidaţii pot contesta notele obţinute
la probele scrise tip grilă.
(2) Contestaţiile se depun la secretariatul comisiei de
soluţionare a contestaţiilor în termen de 48 de ore de la afişarea
rezultatelor.
(3) In vederea soluţionării contestaţiilor, lucrările
scrise se renumerotează şi se sigilează, fiind înscrise într-un borderou
separat.
(4) Lucrările se predau comisiei de soluţionare a
contestaţiilor, însoţite de un borderou de predare-primire în care se menţionează
numărul de ordine al lucrărilor.
Art. 31. - (1) Nota acordată de comisia de soluţionare
a contestaţiilor este definitivă şi nu poate fi mai mică decât nota contestată.
(2) Nota obţinută la concurs este media aritmetică a
notelor de la cele două probe scrise tip grilă.
(3) După primirea rezultatelor de la comisia de
soluţionare a contestaţiilor, comisia de organizare a concursului recalculează,
după caz, mediile generale ale candidaţilor.
Art. 32. - (1) In urma calculării mediilor generale ale
candidaţilor, comisia de organizare a concursului întocmeşte listele finale.
(2) Rezultatele finale ale concursului se publică
simultan pe pagina web a Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie şi se afişează la sediul acestuia.
Art. 33. - Pentru a fi declarat admis la concurs
candidatul trebuie să obţină cel puţin media generală 7 şi nu mai puţin de 5 la
fiecare dintre cele două probe de concurs menţionate la art. 27.
Art. 34. - (1) Rezultatele finale se prezintă
procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie.
(2) In termen de cel mult 30 de zile de la comunicarea
rezultatelor finale, procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte
de Casaţie şi Justiţie dispune, prin ordin, promovarea candidaţilor declaraţi
admişi.
(3) Promovarea în funcţii de execuţie vacante a
candidaţilor declaraţi admişi la concurs se face în ordinea mediilor obţinute,
în limita numărului de posturi aprobate.
Art. 35. - La medii egale se aplică în mod
corespunzător prevederile art. 15 alin. (2).
Art. 36. - (1) Candidaţii care îndeplinesc condiţiile
prevăzute la art. 33, dar care nu au fost promovaţi ca urmare a lipsei
posturilor vacante, pot fi promovaţi în posturile ce se vacantează în termen de
6 luni de la data comunicării rezultatelor finale ale concursului.
(2) Dispoziţiile art. 34 alin. (3) şi ale art. 35 se
aplică în mod corespunzător.
Art. 37. - (1) Pentru cazurile în care în prezentul
regulament se prevede afişarea, anunţul respectiv se afişează de îndată pe sau
lângă uşa de intrare a Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie.
(2) Procurorul şef al Secţiei de resurse umane şi
documentare transmite documentele grefierului-şef ori grefierului însărcinat cu
activitatea de registratură, pentru a fi afişate, indicând perioada pentru care
vor fi afişate. In momentul afişării, precum şi al retragerii documentului,
grefierul notează ora şi data afişării sau a retragerii pe document, sub
semnătura sa, transmiţând de îndată documentul retras procurorului-şef.
CAPITOLUL IV
Ocuparea funcţiilor de conducere de către personalul
de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul
Ministerului Public
Art. 38. - (1) Numirea personalului de specialitate
juridică în funcţii de conducere se face de către procurorul general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la propunerea
procurorului şef al Secţiei de resurse umane şi documentare, pe o perioadă de 3
ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată.
(2) Pot fi numiţi în funcţii de conducere membrii
personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor
care:
a) au o vechime în funcţie de cel puţin 4 ani;
b) au obţinut calificativul „foarte bine" la
ultima evaluare;
c) nu au fost sancţionaţi disciplinar în ultimii 3 ani;
d) îndeplinesc condiţia prevăzută la art. 48 alin. (12)
din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare. Indeplinirea acestei condiţii se stabileşte de Secţia de resurse
umane şi documentare prin solicitarea de a efectua verificările la Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
(3) Nu pot fi numiţi în funcţii de conducere membrii
personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor
care au făcut parte din serviciile de informaţii înainte de anul 1990 sau au
colaborat cu acestea ori au un interes personal ce influenţează sau ar putea
influenţa îndeplinirea cu obiectivitate şi imparţialitate a atribuţiilor
prevăzute de lege.
(4) Personalul de specialitate juridică asimilat
judecătorilor şi procurorilor care candidează este obligat să dea o declaraţie
pe propria răspundere din care să rezulte că nu a făcut parte din serviciile de
informaţii înainte de anul 1990 şi nici nu a colaborat cu acestea, precum şi o
declaraţie de interese care se actualizează anual ori în termen de 15 zile de
la apariţia unei schimbări sau de la data la care a luat cunoştinţă despre
aceasta.
Art. 39. - (1) Personalul de specialitate juridică
asimilat judecătorilor şi procurorilor interesat îşi depune la Secţia de
resurse umane şi documentare candidatura însoţită de declaraţiile prevăzute la
art. 48 alin. (11) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, în termen de 5 zile de la publicarea anunţului privind
ocuparea postului.
(2) Candidaturile vor conţine:
a) curriculum vitae;
b) scrisoare de intenţie;
c) ultimul raport de evaluare;
d) orice alte acte considerate relevante de candidat
pentru aprecierea performanţelor profesionale.
Art. 40. - Revocarea din funcţiile de conducere a
personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor se
dispune de procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie pentru motivele prevăzute în art. 51 alin. (2) din Legea
nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din
oficiu sau la propunerea Colegiului de conducere al Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Art. 41. - Dispoziţiile art. 16 privind numirea în
funcţie pe posturi vacante temporar se aplică în mod corespunzător şi pentru
funcţiile de conducere. Definitivarea persoanelor numite într-o funcţie de
conducere vacantă temporar se poate face pe funcţiile de execuţie vacante.
Art. 42. - Delegarea în funcţii de conducere sau
execuţie se poate face de către procurorul general al Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu acordul scris al persoanei delegate, pe
o perioadă de cel mult 6 luni, şi poate fi prelungită cel mult încă 6 luni.
CAPITOLUL V
Evaluarea personalului de specialitate juridică
asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Ministerului Public
Art. 43. - Pentru verificarea îndeplinirii criteriilor
de competenţă profesională şi de performanţă, personalul de specialitate
juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor este supus la fiecare 3 ani
unei evaluări privind eficienţa, calitatea activităţii şi integritatea,
obligaţia de formare profesională continuă şi absolvirea unor cursuri de
specializare. In cazul personalului numit în funcţii de conducere, evaluarea se
face şi asupra modului de îndeplinire a atribuţiilor manageriale.
Art. 44. - Indicatorii de evaluare a performanţelor
profesionale pentru personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor
şi procurorilor sunt cei prevăzuţi în art. 4-24 din Regulamentul privind
evaluarea activităţii profesionale a judecătorilor şi procurorilor, aprobat
prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 676/2007,
care se aplică în mod corespunzător.
Art. 45. - (1) Evaluarea personalului de specialitate
juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor se face de către comisiile
constituite pentru evaluarea procurorilor la parchetele de pe lângă curţile de
apel, respectiv de către comisia de evaluare a procurorilor din cadrul
compartimentelor subordonate direct procurorului general al Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie si Justiţie.
(2) Dispoziţiile art. 26 alin. (1), (2), (4)-(11), art.
27, 28, art. 29 alin. (1),' art. 30, 31, art. 32 alin. (1) şi (5), art. 33-36
din Regulamentul privind evaluarea activităţii profesionale a judecătorilor şi
procurorilor se aplică în mod corespunzător.
Art. 46. - (1) Personalul nemulţumit de calificativul
acordat poate face contestaţie la colegiul de conducere al parchetului, în
termen de 30 de zile de la comunicare.
(2) Contestaţia se depune la preşedintele comisiei de
evaluare, care, în cursul aceleiaşi zile, o transmite colegiului de conducere
al parchetului, împreună cu raportul de evaluare, însoţit de copii ale
documentelor avute în vedere la evaluare şi de punctul de vedere al comisiei
faţă de contestaţia formulată.
(3) Pentru soluţionarea contestaţiei, colegiul de
conducere al parchetului poate cere comisiei de evaluare orice informaţii pe
care le consideră necesare. Contestaţia se soluţionează cu citarea obligatorie
a persoanei care a formulat-o. Audierea persoanei care a formulat contestaţia
nu este obligatorie.
(4) Procurorii care au făcut parte din comisia de
evaluare nu pot participa la soluţionarea contestaţiei.
(5) Hotărârile colegiului de conducere sunt definitive.
Art. 47. - (1) Persoanele care primesc calificativul
„Nesatisfăcător" sunt obligate să urmeze, pentru o perioadă cuprinsă între
3 şi 6 luni, cursuri organizate de Institutul Naţional al Magistraturii.
(2) Persoanele care primesc calificativul
„Satisfăcător" în urma a două evaluări consecutive sunt obligate să
urmeze, pentru o perioadă cuprinsă între 3 şi 6 luni, cursuri organizate de
Institutul Naţional al Magistraturii.
Art. 48. - (1) Cursurile prevăzute la art. 47 alin. (1)
şi (2) se încheie cu susţinerea unui examen.
(2) Disciplinele cursurilor ce vor fi urmate de
persoanele care au primit calificativul „Nesatisfăcător" sau care au
primit la două evaluări consecutive calificativul „Satisfăcător", precum
şi tematica şi bibliografia examenului prevăzut la alin. (1) se aprobă de
Colegiul de conducere al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, la propunerea Secţiei de resurse umane şi documentare, în funcţie de
recomandarea comisiilor de evaluare.
(3) Comisia de examinare este formată din 2 procurori
şi un membru al personalului de instruire din cadrul Institutului Naţional al
Magistraturii, numiţi prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la propunerea Secţiei de resurse
umane şi documentare.
Art. 49. - (1) Absenţa nejustificată echivalează cu
nepromovarea examenului.
(2) Pentru cei care din motive temeinice nu pot
participa la examen, acesta se va susţine în termen de maximum o lună de la
încetarea cauzei ce a determinat neprezentarea. In aceste situaţii, persoana în
cauză are obligaţia de a înştiinţa Secţia de resurse umane şi documentare atât
cu privire la motivul neprezentării la examen, cât şi referitor la data
încetării acestuia, prezentând dovada motivelor invocate.
Art. 50. - Pentru persoanele care primesc în urma a
două evaluări consecutive calificativul „Nesatisfăcător" sau care nu au
promovat examenul prevăzut la art. 48 alin. (1), comisia de examinare propune
procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie eliberarea din funcţie, pentru incapacitate profesională.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 51. - Toate termenele stabilite în cadrul
prezentului regulament se calculează potrivit art. 101 şi următoarele din Codul
de procedură civilă.
Art. 52. - Lucrările scrise, procesele-verbale şi
celelalte lucrări privind rezultatele concursurilor de recrutare şi de
promovare se anexează la dosarele personale ale candidaţilor declaraţi admişi,
respectiv ale candidaţilor.
Art. 53. - Dosarele de înscriere şi lucrările scrise
ale candidaţilor respinşi, precum şi procesele-verbale şi alte lucrări privind
concursul de recrutare, documentele prevăzute la art. 39 alin. (1) şi (2),
lucrările privind concursul de promovare şi documentele comisiilor de evaluare
se arhivează şi se păstrează potrivit nomenclatoarelor arhivistice, în arhiva
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin grija Secţiei
de resurse umane şi documentare, respectiv în arhivele parchetelor de pe lângă
curţile de apel.