DECIZIE Nr. 204 din 26 iunie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 112/1999 privind calatoriile gratuite in
interes de serviciu si in interes personal pe caile ferate romane
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 608 din 27 septembrie 2001

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 112/1999 privind
calatoriile gratuite in interes de serviciu si in interes personal pe caile
ferate romane, exceptie ridicata de Petre Tulcan in Dosarul nr. 305/2001 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal raspunde Petre Tulcan. Lipseste Societatea de Servicii de
Management Feroviar "S.M.F." - S.A. Bucuresti, fata de care procedura
de citare este legal indeplinita.
Autorul exceptiei arata ca in temeiul art. 1 alin. 1 lit. d) din Decretul
nr. 1/1981 beneficiau de permise gratuite de calatorie pe calea ferata, printre
altii, si pensionarii care au lucrat cel putin 10 ani la C.F.R., precum si
membrii lor de familie. In prezent insa, potrivit art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 112/1999, beneficiaza de calatorii gratuite cu trenul numai
pensionarii care au lucrat cel putin 25 de ani la S.N.C.F.R., ceea ce
contravine principiului egalitatii in drepturi. In final, se solicita admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca
neintemeiata, deoarece textul de lege criticat, acordand posibilitatea
unitatilor de cale ferata de a recompensa fidelitatea salariatilor care se
pensioneaza din cadrul lor, este in concordanta cu prevederile art. 16 alin.
(1) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 februarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 305/2001,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 112/1999 privind calatoriile gratuite in interes de serviciu si
in interes personal pe caile ferate romane, exceptie ridicata de Petre Tulcan
intr-o cauza de contencios administrativ in contradictoriu cu Societatea de
Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A. Bucuresti pentru
refuzul de a elibera permis de calatorie gratuita pe caile ferate romane.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 112/1999, conditionand acordarea
pentru pensionari a permiselor de calatorie gratuita pe caile ferate romane de
o vechime minima de activitate in cadrul C.F.R. (25 de ani barbatii si 20 de
ani femeile), incalca principiul egalitatii in drepturi, consacrat la art. 16
alin. (1) din Constitutie, intrucat, potrivit reglementarii anterioare, prin
Decretul nr. 1/1981, pentru obtinerea permisului de calatorie gratuita se cerea
o vechime de numai 10 ani. Astfel unii pensionari beneficiaza de permise de
calatorie gratuita daca au lucrat in unitati de transport 10 ani, iar altii
numai daca au lucrat in asemenea unitati cel putin 25 de ani. Se mai arata ca
dispozitiile legale criticate incalca si principiul neretroactivitatii legii
civile, inscris la art. 1 din Codul civil, intrucat anuleaza un drept acordat
prin Decretul nr. 1/1981.
Tribunalul Bucuresti -Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata,
deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor art. 16 din
Constitutie, referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor, ci creeaza
"posibilitatea unitatilor de cale ferata de a recompensa fidelitatea
salariatilor care se pensioneaza din unitatile de cale ferata".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata, intrucat art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 112/1999 stabileste la alin. (1) si (2) conditii de vechime
diferite pentru salariatii care se pensioneaza din unitatile de transport
feroviar si pentru cei care se pensioneaza din alte unitati. Se apreciaza ca
stabilirea diferentiata a conditiilor pentru acordarea permiselor de calatorie
gratuita se justifica prin situatia diferita in care se afla categoriile
respective de beneficiari, nefiind astfel incalcate prevederile art. 16 alin.
(1) din Constitutie. In acest sens se invoca Decizia Curtii Constitutionale nr.
1 din 8 februarie 1994. Se mai arata ca o diferentiere similara a fost facuta
si prin Decretul nr. 1/1981, abrogat prin Ordonanta Guvernului nr. 112/1999.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 112/1999 privind calatoriile gratuite
in interes de serviciu si in interes personal pe caile ferate romane, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 31 august 1999, care au
urmatorul continut: "Pensionarii si membrii lor de familie beneficiaza de
calatorii gratuite pe caile ferate, pe baza de permise individuale, daca la
data pensionarii au o vechime in unitati de cale ferata de cel putin 25 de ani
barbatii si de 20 de ani femeile, daca se pensioneaza din alte unitati."
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate incalca
principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat de art. 16 alin. (1)
din Constitutie, potrivit caruia "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
Se mai sustine ca aceleasi dispozitii legale, anuland un drept prevazut de
Decretul nr. 1/1981, incalca si principiul neretroactivitatii legii civile,
inscris la art. 1 din Codul civil. Sub acest aspect constitutionalitatea
textului de lege criticat urmeaza sa fie examinata prin raportare la
prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Legea
dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile".
Analizand criticile de neconstitutionalitate formulate de autorul
exceptiei, Curtea constata in primul rand ca art. 5 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 112/1999 nu contine nici o dispozitie cu efect retroactiv si nu
anuleaza nici un drept anterior castigat. Acordarea permiselor de calatorie
gratuita are drept scop stimularea si recompensarea fidelitatii salariatilor
fata de unitatile de cale ferata. Tine de optiunea libera a legiuitorului daca
si in ce conditii prevede acordarea unor asemenea facilitati. Reglementarile
din Decretul nr. 1/1981, chiar daca ar fi fost diferite de noile reglementari,
se puteau aplica numai salariatilor care s-au pensionat in perioada in care
acest act normativ a fost in vigoare, iar dispozitiile Ordonantei Guvernului
nr. 112/1999 se aplica salariatilor care se pensioneaza dupa intrarea in
vigoare a lor. Autorul exceptiei a lucrat in unitatile de cale ferata in
perioada 1963 - 1974 si s-a pensionat dintr-o alta unitate.
In ceea ce priveste critica referitoare la incalcarea principiului
egalitatii in drepturi si al nediscriminarii Curtea observa ca art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 112/1999 prevede intr-adevar conditii de vechime
diferite la acordarea permiselor de calatorie gratuita pentru unele categorii
de salariati.
Astfel alin. (2) din acelasi articol prevede: "Pentru salariatii care
se pensioneaza din cadrul Societatii Nationale de Transport Feroviar de
Calatori <<C.F.R. Calatori>> - S.A., Companiei Nationale de Cai
Ferate <<C.F.R.>> - S.A., Societatii Nationale de Transport
Feroviar de Marfa <<C.F.R. Marfa>> - S.A., Societatii de
Administrare Active Feroviare <<S.A.A.F.>> - S.A., Societatii de
Servicii de Management Feroviar <<S.M.F.>> - S.A., din cadrul
unitatilor acestora, din cadrul Autoritatii Feroviare Romane - AFER si din
cadrul Ministerului Transporturilor, vechimea minima necesara pentru a
beneficia de drepturile prevazute la alin. (1) este de 10 ani."
Rezulta deci ca diferentierea de tratament la acordarea drepturilor este
stabilita in raport cu faptul daca salariatul se pensioneaza din cadrul unei
unitati de cale ferata sau din cadrul unei alte unitati, dupa ce anterior a
lucrat si la unitati de cale ferata. Este evident ca, sub aspectul scopului
urmarit prin acordarea facilitatilor, cele doua categorii de salariati se afla,
in mod obiectiv, in situatii diferite, imprejurare care justifica si
instituirea tratamentului juridic diferit.
In acest sens Plenul Curtii Constitutionale a retinut prin Decizia nr. 1
din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
69 din 16 martie 1994, ca "Principiul egalitatii in fata legii presupune
instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in functie de scopul
urmarit, nu sunt diferite. De aceea el nu exclude, ci, dimpotriva, presupune
solutii diferite pentru situatii diferite". Aceste considerente au fost
mentinute in jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale si nici in
prezenta cauza nu s-au evidentiat elemente noi care sa justifice reconsiderarea
acestei jurisprudente.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 112/1999 privind calatoriile gratuite in interes
de serviciu si in interes personal pe caile ferate romane, exceptie ridicata de
Petre Tulcan in Dosarul nr. 305/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman