Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 277/777 din 23 iunie 2004

pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, functionarea si finantarea asistentei de urgenta acordate cu elicopterele achizitionate de Ministerul Sanatatii si repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni si Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures, aprobata prin Legea nr. 40/2004

ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR


SmartCity3

              Nr. 277 din 23 iunie 2004
              MINISTERUL SANATATII
              Nr. 777 din 17 iunie 2004
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 647 din 19 iulie 2004

    Avand in vedere prevederile art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, functionarea si finantarea asistentei de urgenta acordate cu elicopterele achizitionate de Ministerul Sanatatii si repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni si Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures, aprobata prin Legea nr. 40/2004,
    in temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 604/2003, si al art. 4 alin. (7) din Hotararea Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare,

    ministrul administratiei si internelor si ministrul sanatatii emit urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, functionarea si finantarea asistentei de urgenta acordate cu elicopterele achizitionate de Ministerul Sanatatii si repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni si Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures, aprobata prin Legea nr. 40/2004, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                             Ministru de stat,
                   ministrul administratiei si internelor,
                         Marian Florian Saniuta

                            Ministrul sanatatii,
                              Ovidiu Brinzan

    ANEXA 1

                            NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, functionarea si finantarea asistentei de urgenta acordate cu elicopterele achizitionate de Ministerul Sanatatii si repartizate operatorilor medicali Institutul Clinic Fundeni si Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures, aprobata prin Legea nr. 40/2004

    I. Terminologie

    In prezentele norme metodologice, termenii de mai jos au urmatoarele acceptiuni:
    a) operator aerian - Ministerul Administratiei si Internelor prin Unitatea speciala de aviatie, ca persoana juridica autorizata si/sau licentiata, angajata in operarea elicopterelor, ca operator aerian militar cu inmatriculare militara a aeronavelor;
    b) operator medical - Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures si Institutul Clinic Fundeni, in cooperare cu Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti, ca unitati sanitare care organizeaza si raspund de desfasurarea asistentei medicale si tehnice de urgenta acordate prin utilizarea elicopterelor;
    c) interventie primara - interventie de urgenta la locul incidentului, unde se acorda asistenta de urgenta si se efectueaza transportul victimei/victimelor la cel mai apropiat spital competent pentru cazul respectiv;
    d) interventie secundara - interventie care se desfasoara la solicitarea unei unitati sanitare, in vederea transferului unui pacient internat, aflat in stare critica, de la unitatea solicitanta la o alta unitate sanitara, competenta in rezolvarea cazului respectiv, precum si pentru cazurile prevazute in contractul-cadru de reglementare a conditiilor acordarii asistentei medicale persoanelor asigurate in sistemul de asigurari de sanatate;
    e) asistenta de urgenta - asistenta medicala si/sau tehnica asigurata in cazul in care una sau mai multe persoane se afla in pericol imediat in urma unui accident, unei imbolnaviri acute sau in cazul in care se afla intr-un mediu ostil vietii;
    f) zbor umanitar - zbor special executat cu aeronavele militare in beneficiul persoanelor carora li se acorda ajutor prin transport in caz de accident, imbolnavire acuta sau in cazul in care se afla intr-un mediu ostil vietii. In contextul acestor norme metodologice sunt incluse toate misiunile de urgenta (primare, secundare, speciale etc.);
    g) echipaj - grup care este constituit din personal navigant militar si personal medical si de salvare specializat, care indeplinesc atributii de serviciu in timpul garzii la sol, precum si la bordul aeronavei pe timpul zborului; comandantul echipajului este pilotul prim, iar loctiitorii acestuia sunt pilotul secund si medicul-sef. In situatii speciale comandant de aeronava poate fi numita si o alta persoana, autorizata de comandantul care a ordonat misiunea de zbor;
    h) asistenta tehnica - totalitatea activitatilor tehnice si logistice necesare intretinerii aeronavelor si mentinerii starii de disponibilitate a acestora;
    i) tehnic de aeronava - mecanic cu studii de specialitate care poate indeplini sarcinile conform art. 628 din Regulamentul asigurarii tehnice de aviatie;
    j) punct de operare aeromedical si de salvare - heliport cu totalitatea facilitatilor de infrastructura necesare operarii elicopterelor, aflat in administrarea operatorilor medicali;
    k) misiune - activitatea unui membru al echipajului din momentul in care intra in serviciu, dupa o perioada de odihna corespunzatoare inaintea acesteia, pana in momentul in care iese din serviciu;
    l) ATS - serviciu de trafic aerian - termen generic insemnand:
    - FIS - serviciu de informare a zborurilor;
    - serviciu de alarmare;
    - serviciu consultativ al traficului aerian;
    - ATC service - serviciu de control al traficului aerian - introdus cu scopul de a preveni coliziunile dintre aeronave (si pe suprafata de manevra intre aeronave si obstacole) si pentru a accelera si a mentine un flux sistematic (ordonat) de trafic aerian;
    m) UPU - unitate de primiri urgente;
    n) SMURD - serviciul mobil de urgenta reanimare si descarcerare, infiintat in cadrul unitatilor de primiri urgente ale operatorilor medicali (Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti si Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures) si functionand ca serviciu integrat, fara personalitate juridica, pe baza normelor, ordinelor, dispozitiilor si protocoalelor in vigoare intre operatorii medicali, Unitatea speciala de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor si unitatile de pompieri militari din Bucuresti, in cazul SMURD Bucuresti, si din Targu Mures, in cazul SMURD Mures;
    o) unitate sanitara de referinta - o unitate sanitara care detine resursele umane si tehnice necesare rezolvarii optime a unei categorii de cazuri medicale;
    p) mod de operare, functionare si finantare a asistentei de urgenta cu elicopterele (din punctul de vedere al operatorului medical) - asigurarea de catre acesta a infrastructurii necesare functionarii sistemului in regim de garda permanenta, inclusiv a cazarii si mesei pilotilor aflati in detasare la operatorul medical, cheltuieli ce se includ in costul serviciilor medicale.

    II. Operarea aeriana si medicala

    II.1. Operare aeriana
    1. Operatorul aerian va stabili personalul navigant pregatit sa execute misiuni de zbor cu cele doua elicoptere.
    2. Pentru fiecare punct de operare aeromedical se va infiinta o functie de comandant al punctului de operare aeromedical, care va fi incadrata cu un pilot cu suficienta experienta pentru coordonarea activitatii de zbor. Pana la incadrarea functiei activitatea poate fi coordonata de comandantul de echipaj sau de un alt pilot numit de catre operatorul aerian.
    3. Pana la definitivarea pregatirii pilotilor misiunile de zbor se vor executa numai in conditiile meteorologice pentru care echipajele sunt pregatite.
    4. Echipajul va fi format din:
    - personal navigant (comandant de echipaj, pilot);
    - personal medical (medic, asistent medical);
    - personal specializat (in functie de specificul misiunii):
        - operator troliu;
        - pompier descarcerare;
        - salvamontist, salvamar etc.
    5. Pentru misiunile care presupun aterizarea pe terenuri necunoscute, nemarcate, zborul se va executa numai pe timp de zi.
    6. Zborurile umanitare se vor executa conform regulamentelor si reglementarilor militare in vigoare:
    - Regulamentul de zbor al aviatiei militare AV-6;
    - Regulamentul asigurarii tehnice de aviatie AV-5;
    - Dispozitia pentru anul in curs privind instruirea fortelor aeriene ale Statului Major al Fortelor Aeriene Romane (sectiunea a II-a Aviatie);
    - Ordinul nr. 28/1986 al comandantului aviatiei militare - Norme privind incercarea, receptionarea, verificarea si transportul in zbor al aeronavelor aviatiei militare;
    - Ordinul general al ministrului apararii nationale nr. 9 din 3 martie 1995 pentru aprobarea Normelor de atestare, clasificare si specializare a personalului din aviatia militara;
    - Ordinul nr. 20 al comandantului aviatiei militare privind instructorii si conducatorii de zbor;
    - Buletinul OY-2-C 045/1985 privind verificarea aeronavelor inainte de zbor;
    - C.P.L. - 81 Elicoptere (curs de pregatire de lupta);
    - ordinele si dispozitiile comandantului Unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor;
    - Codul aerian roman;
    - A.I.P. - Romania (Aeronautical Information Publication);
    - NOTAM-uri;
    - alte documente care reglementeaza activitatea de zbor.
    7. Din punct de vedere tehnic, operatorul aerian va asigura:
    - intretinerea zilnica;
    - reparatiile curente si lucrarile periodice care se vor executa la baza tehnica a acestuia;
    - stabilirea tehnicului de aeronava care are obligatia sa participe la pregatirea elicopterului pentru zbor, se ingrijeste de buna functionare a mijloacelor tehnice de aerodrom si hangar, remediaza micile defectiuni aparute in procesul exploatarii aeronavelor, urmareste starea de disponibilitate a acestora;
    - controlul periodic al aeronavelor, care se executa de catre o echipa tehnica in conformitate cu normativele in vigoare;
    - periodicitatea activitatilor de intretinere a elicopterelor conform regulamentelor si reglementarilor in vigoare, precum si prevederilor constructorului.
    Fondurile necesare lucrarilor tehnice de intretinere zilnica si asigurare CASCO (aeronava si persoane) vor fi asigurate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Administratiei si Internelor.
    8. Operatorul aerian va asigura:
    - planificarea misiunilor de pregatire/instruire a personalului;
    - pregatirea personalului navigant si a personalului medical si de salvare pentru executarea misiunilor, privind modul de exploatare, la sol si in zbor, a aeronavelor;
    - organizarea de cursuri pentru pregatirea altor categorii de personal care participa la misiunile de zbor, pentru exploatarea echipamentelor;
    - organizarea periodica a sedintelor de analiza a activitatii de interventie/salvare aeriana;
    - participarea la sedintele de analiza organizate de operatorul medical;
    - pana la 20% din orele alocate anual pentru perfectionarea pregatirii echipajelor in perioada initiala (pana in iunie 2005); ulterior se vor aloca intre 10 si 15% din orele de zbor anuale pentru misiunile de pregatire;
    - executarea zborului de anduranta in cuantum de 50 de ore de elicopter la sosirea acestuia;
    - misiunile de pregatire/instruire a personalului:
       - misiunile de pregatire se vor planifica anual de operatorul aerian de comun acord cu operatorii medicali;
       - ele pot include urmatoarele tipuri de misiuni:
       1. pregatirea pilotilor;
       2. pregatirea echipajului de interventie;
       3. pregatire in operatiunile de salvare montana si in alte tipuri de operatiuni de salvare speciala;
       4. pregatire in utilizarea troliului de salvare in misiunile de salvare;
       5. exercitiile de interventie mixte cu alte servicii de interventie medicale si nemedicale, cum ar fi salvamontul, Jandarmeria Montana, pompierii etc.;
       6. exercitiile de cautare/salvare, impreuna cu alte structuri ale Ministerului Administratiei si Internelor si cu structurile specializate din cadrul Ministerului Apararii Nationale.
    9. Operatorul medical va asigura masa si cazarea (unde este cazul) echipajelor de garda si a celor care se afla in repaus.
    10. Personalul navigant desemnat sa execute misiuni umanitare va beneficia de echipament de protectie adecvat, asigurat de operatorul medical.
    11. Echipajele elicopterelor vor tine permanent legatura cu baza pentru furnizarea datelor necesare executarii zborurilor (informare meteorologica, aprobari pentru zbor, aprobari pentru survol etc.).
    12. Operatorul aerian va emite Instructiunile de executare a misiunilor umanitare in cooperare cu operatorul medical.

    II.2. Operare medicala
    1. Se va infiinta cate o linie de garda la Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti si la Spitalul Clinic de Urgenta Targu Mures.
    2. Serviciile de operare medicala asigurate de Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti si de Institutul Clinic Fundeni pentru regiunea arondata vor fi contractate cu Casa de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti.
    3. Serviciile de operare medicala asigurate de Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures vor fi contractate cu Casa de Asigurari de Sanatate Mures.
    4. Pentru elicopterul din Bucuresti contractul de operare medicala se va incheia intre Casa de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti si Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti.
    5. Serviciile de operare medicala contractate au la baza urmatorii indicatori: indemnizatiile personalului medical, plata liniei de garda, costul medicamentelor si al materialelor medicale necesare si costul contractelor de intretinere si reparatii ale aparaturii si instrumentelor medicale din elicopter.
    6. Modalitatile de plata a operatorilor medicali in baza contractelor de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurari de sanatate vor include costurile/ora de zbor si costurile/solicitare.
    7. Costurile/ora de zbor au la baza urmatorii indicatori: indemnizatiile personalului medical, precum si costul contractelor de intretinere si reparatii ale aparaturii medicale din dotare.
    8. Costurile/solicitare au la baza urmatorii indicatori: costul medicamentelor si al materialelor sanitare.
    9. Casele de asigurari de sanatate sunt obligate sa deconteze costurile medicamentelor si ale materialelor sanitare consumate efectiv/solicitare.
    10. Operatorii medicali vor asigura un echipaj de interventie pentru elicopter 24 de ore din 24, incepand cu data in care elicopterele devin apte sa execute misiuni in toate conditiile meteorologice, durata perioadei de adaptare fiind pana cel tarziu luna iunie 2005.
    11. Medicul de garda va lucra in cadrul UPU/SMURD in cazul in care elicopterul nu este operabil.
    12. Operatorii medicali raspund de indeplinirea prevederilor prezentelor norme metodologice, avand obligatia de a colabora cu operatorul aerian.
    13. Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti va opera medical elicopterul repartizat prin UPU - SMURD Bucuresti, aflata in structura spitalului.
    14. Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures va opera medical elicopterul repartizat prin UPU - SMURD, aflata in structura spitalului.
    15. Din serviciul integrat de interventie, salvare si transport sanitar creat sub denumirea SMURD fac parte: Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti, Spitalul Clinic de Urgenta Targu Mures, Unitatea speciala de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor, Brigada de Pompieri a Capitalei si Grupul de Pompieri Horea al Judetului Mures, pe baza protocoalelor incheiate sau care urmeaza a fi incheiate intre aceste institutii.
    16. Medicii-sefi/coordonatori UPU - SMURD au si atributia de medic-sef al punctului de operare aeromedical si vor putea desemna un loctiitor care sa coordoneze din punct de vedere medical aceasta activitate. El va avea urmatoarele sarcini pe care le va executa de comun acord cu pilotul comandant al punctului de operare aeromedical:
    a) organizarea activitatii medicale si a garzilor;
    b) organizarea cursurilor de pregatire specifice;
    c) organizarea exercitiilor;
    d) informarea spitalelor si a serviciilor de urgenta din zona arondata despre modul de lucru si stabilirea protocoalelor de colaborare;
    e) urmarirea respectarii protocoalelor de colaborare si de transfer de catre unitatile sanitare din zona arondata;
    f) raportarea disfunctionalitatilor si a neregulilor de colaborare cu unitatile si serviciile sanitare din zona arondata directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si Directiei generale de asistenta medicala din cadrul Ministerului Sanatatii si propunerea de solutii;
    g) organizarea, in colaborare cu conducerile operatorilor medicali, a sedintelor periodice de analiza a activitatii cu directorii directiilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si cu reprezentantii unitatilor sanitare din judetele arondate;
    h) organizarea de cursuri si seminarii cu personalul serviciilor de urgenta din zonele arondate;
    i) organizarea periodica (cel putin o data la 3 luni) a sedintelor de analiza a activitatii din punct de vedere medical;
    j) participarea la sedintele de analiza a activitatii de interventie/salvare aeriana organizate de operatorul aerian;
    k) asigurarea respectarii regulamentelor de functionare/operare de catre personalul operatorului medical al punctului de operare aeromedical;
    l) autorizarea executarii interventiilor secundare.
    17. Medicul-sef al punctului de operare aeromedical va fi asistat de un asistent medical-sef desemnat de acesta, cu urmatoarele sarcini:
    a) completarea documentelor administrative ale operatorului medical (pontaje, decontari materiale, decontari de medicamente etc.);
    b) asigurarea aprovizionarii prealabile cu medicamentele si materialele medicale prin farmaciile si serviciile de aprovizionare ale operatorilor medicali;
    c) stabilirea procedurii de verificare, incarcare si completare a echipamentelor, materialelor si medicamentelor din elicopter, precum si din stocul de rezerva din cadrul punctului de operare aeromedical;
    d) participarea la sedintele de analiza impreuna cu medicul-sef;
    e) asigurarea respectarii regulamentelor de functionare/operare de catre personalul operatorului medical al punctului de operare aeromedical.
    18. Operatorii medicali au obligatia de a crea un stoc de materiale si medicamente in cadrul punctului de operare aeromedical, de care va raspunde asistentul medical-sef al punctului si va fi in permanenta accesibil echipajului de garda.
    19. Operatorii medicali au obligatia de a asigura modalitatea optima de aprovizionare cu oxigen, medicamente si materiale sanitare, astfel incat sa nu lipseasca din stoc materiale si/sau medicamente importante.
    20. Lipsa unor materiale, medicamente sau defectiunea unor aparate fara de care viata unui pacient poate fi pusa in pericol in timpul transportului va face elicopterul inoperabil pana la remedierea situatiei. Responsabilitatea in acest sens revine in intregime operatorului medical.
    21. Operatorii medicali vor plati indemnizatia orara de zbor personalului din echipa medicala care activeaza pe elicopter, conform legislatiei in vigoare si normelor metodologice privind acordarea indemnizatiilor personalului aeronautic militar, dupa cum urmeaza:
    a) 70% din totalul indemnizatiei orare de zbor a pilotului comandant de echipaj pentru medicul de garda;
    b) 55% din totalul indemnizatiei orare de zbor a pilotului comandant de echipaj pentru asistentul medical sau personalul de salvare.
    22. Echipajul medical al elicopterului va include 2 - 3 persoane, dintre care cel putin un medic. Numarul persoanelor care pot participa la o misiune se stabileste de comun acord cu pilotul.
    23. Pot efectua garda pe elicopter numai urmatoarele categorii de medici:
    a) medici specialisti/primari in medicina de urgenta acreditati/atestati pentru activitate pe elicopter;
    b) medici specialisti/primari de ATI acreditati/atestati pentru interventia cu elicopterul;
    c) medici rezidenti in medicina de urgenta sau in anestezie, terapie intensiva, anii III, IV si V, cu acordul directorului institutiei care opereaza medical elicopterul si al medicului-sef de punct de operare aeromedical si doar dupa acreditare sau atestare pentru interventia cu elicopterul.
    24. Pot activa pe elicopter in cadrul echipajului medical urmatoarele categorii de personal acreditat/atestat pentru activitate pe elicopter, indemnizatia orara de zbor fiind platita de catre angajator:
    a) medici rezidenti in curs de formare (fara plata indemnizatiei);
    b) asistenti medicali in curs de formare (fara plata indemnizatiei);
    c) personal de salvare in curs de formare (fara plata indemnizatiei);
    d) asistenti medicali;
    e) personal specializat in acordarea asistentei de urgenta in echipa.
    25. Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures prin UPU - SMURD va fi desemnat ca centru de formare si acreditare a personalului medical care va activa in cadrul echipajelor de interventie aeriana.
    26. Incepand cu luna ianuarie 2007, Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti va functiona ca al doilea centru de formare si acreditare.
    27. Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti, Spitalul Universitar de Urgenta Bucuresti, Spitalul Clinic de Urgenta "Bagdasar - Arseni", Spitalul Clinic de Urgenta pentru Copii "Grigore Alexandrescu", Spitalul Clinic de Urgenta de Chirurgie Plastica, Reparatorie si Arsi si Spitalul Clinic de Urgenta pentru Copii "Maria Sklodowska Curie" vor fi centrele de referinta desemnate ca centre de urgenta si trauma pentru zona de interventie primara deservita de elicopterul din Bucuresti.
    28. Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures si Spitalul Clinic Judetean Cluj vor fi centre de referinta desemnate ca centre de urgenta si trauma pentru zona de interventie primara deservita de elicopterul din Targu Mures.
    29. Centrele de urgenta si trauma desemnate au obligatia de a primi urgentele critice transportate de elicopterele de interventie sau de alte mijloace, in vederea asigurarii asistentei de urgenta calificate, efectuarii investigatiilor de urgenta si rezolvarii cazurilor respective.
    30. Centrele de urgenta si trauma vor avea asigurata garda permanenta pentru computer tomograf, care sa permita efectuarea investigatiilor de urgenta in maximum 15 minute de la momentul solicitarii de catre medicii de garda din spital.
    31. Centrele de urgenta si trauma vor asigura garda pentru RMN, angiografie si endoscopie, care sa permita efectuarea investigatiilor de urgenta in maximum 60 de minute de la momentul solicitarii de catre medicii de garda din spital. In cazul in care nu au o asemenea aparatura in dotare, vor incheia protocoale de colaborare cu alte unitati sanitare care le au in dotare.
    32. Spitalele judetene au obligatia sa asigure asistenta de urgenta, investigatiile necesare si tratamentul definitiv la nivelul lor de competenta, utilizand toate mijloacele si resursele aflate in structura acestora, in cazul in care cazurile critice sunt transportate acolo, organizand inclusiv transferul pacientului sau al pacientilor catre centrele de referinta, daca este indicat.
    33. Centrele de cardiologie din Bucuresti, Cluj-Napoca si Targu Mures sunt desemnate ca centre de referinta pentru zonele de interventie primara deservite de cele doua elicoptere.
    34. Institutul de Ocrotire a Mamei si Copilului "Alfred Rusescu" din Bucuresti si Spitalul Clinic de Urgenta Targu Mures sunt desemnate ca centre de referinta pentru cazurile critice de neonatologie transferate de cele doua elicoptere.
    35. Medicul de garda din cadrul echipajului de pe elicopter este persoana care va decide destinatia la care va fi transportat pacientul, luand in considerare afectiunile, distantele, competentele necesare rezolvarii cazului, precum si posibilitatile si restrictiile tehnice din punct de vedere al pilotilor.
    36. Unitatile sanitare desemnate ca centre de referinta conform pct. 27, 28, 33 si 34, precum si spitalele judetene din zonele de interventie primara a elicopterelor au obligatia de a informa operatorii medicali despre orice problema pentru care centrul respectiv nu poate asigura temporar asistenta de urgenta corespunzatoare pacientilor critici transportati de cele doua elicoptere din zonele de interventie primara. Unitatile respective au obligatia sa remedieze problemele in cel mai scurt timp posibil si sa anunte operatorii medicali despre reluarea activitatii in momentul in care problema este rezolvata. Astfel de situatii includ defectiunea unor aparate de investigatii paraclinice si indisponibilitatea unor aparate sau echipamente necesare rezolvarii unei categorii de urgente.
    37. Lipsa locurilor la sectiile de terapie intensiva nu poate constitui motiv de refuz de primire a pacientilor critici care necesita investigatii si interventii de urgenta in vederea stabilizarii si aplicarii tratamentului definitiv, dupa care pacientii respectivi pot fi transferati catre unitati sanitare care sa asigure terapia intensiva a acestora.
    38. Operatorii medicali vor informa medicii de garda pe elicopter in vederea evitarii transportului pacientilor critici la unitatile sanitare care nu pot asigura asistenta de urgenta in mod temporar. Medicii de garda vor fi informati imediat despre reluarea activitatii normale in unitatile sanitare respective.
    39. Centrele de urgenta si trauma au obligatia sa elaboreze, in termen de 90 de zile de la publicarea prezentului ordin, un program national de asistenta spitaliceasca a pacientului traumatizat si de dezvoltare a centrelor regionale de trauma, care va fi supus aprobarii Guvernului de catre Ministerul Sanatatii.
    40. In cadrul echipajului de interventie va putea fi inclus personal specializat, in cazul necesitatii utilizarii echipamentului de descarcerare sau in cazul necesitatii efectuarii unor operatiuni speciale de salvare. Personalul specializat poate fi, dupa caz, din cadrul unitatilor Ministerului Administratiei si Internelor sau din cadrul serviciilor publice de interventie ale autoritatilor publice locale. In cazul transportului neonatologic poate fi solicitat un medic neonatolog sa insoteasca echipajul medical al elicopterului.
    41. Elicopterul poate transporta alte categorii de personal specializat medical sau nemedical in cadrul misiunilor de interventie si transport sanitar. Indemnizatiile orare de zbor in acest caz vor fi platite de institutia din care face parte personalul specializat aflat in misiune.
    42. Pot participa la activitatea cu elicopterul cetateni straini aflati in stagiu in unitatile sanitare operatoare sau in unitatile Ministerului Administratiei si Internelor, cu acordul operatorului aerian si al medicului-sef al punctului de operare aeromedical si cu conditia semnarii prealabile a unei declaratii de raspundere personala si absolvire de raspundere a operatorilor medical si aerian in cazul in care persoana respectiva este implicata intr-un accident in timpul misiunii.
    43. Este interzis transportul cu elicopterul al urmatoarelor categorii de cazuri:
    a) pacienti contaminati cu substante chimice, toxice si/sau corosive;
    b) pacienti agresivi/combativi;
    c) persoane instabile psihic, cu pericol de a deveni agresive in timpul transferului.
    44. Misiunile medicale primare vizeaza:
    a) accidentele rutiere grave si alte tipuri de accidente in care o persoana sau mai multe persoane se afla in pericol vital din cauza leziunilor suferite sau din cauza imprejurarilor in care se afla;
    b) pacientii aflati in stare critica in localitatile urbane mici sau cele rurale, in localitatile sau locurile inaccesibile si in localitatile si locurile in care lipseste asistenta medicala de urgenta calificata pentru cazul respectiv;
    c) pacientii critici, accidentati, intoxicati sau cu alte imbolnaviri acute, transportati de ambulante sau de alte mijloace de transport la unitati sanitare sau spitale care nu pot asigura stabilizarea si asistenta de urgenta corespunzatoare cazurilor respective, fiind necesar transferul de urgenta catre centre medicale specializate aflate la distanta. In cazul in care pacientul se afla in unitatea respectiva de mai mult de 3 ore, transferul va fi considerat ca transfer secundar;
    d) pacienti suferind de afectiuni acute cu potential mare de agravare in lipsa altor mijloace de interventie corespunzatoare in apropiere sau care pot sa ajunga mai rapid decat elicopterul;
    e) interventia in sprijinul echipajelor de urgenta si de prim ajutor ale serviciilor de asistenta medicala de urgenta prespitaliceasca publice sau private sau ale altor servicii publice abilitate, la solicitarea acestora.
    45. Misiunile medicale secundare vizeaza:
    a) cazurile critice aflate internate in unitati sanitare care nu pot asigura investigarea si/sau asistenta medicala corespunzatoare, fiind necesar transferul pacientului catre o unitate sanitara specializata;
    b) transferul nou-nascutilor aflati in stare critica, care necesita asistenta medicala calificata pe durata transferului si necesita incubator si echipamente speciale de monitorizare si eventual ventilatie;
    c) institutiile sanitare vor aplica prevederile anexei care face parte integranta din prezentele norme metodologice.
    46. Misiunile speciale vizeaza:
    a) transportul personalului specializat pentru transplant;
    b) transportul organelor prelevate in vederea transplantului;
    c) misiunile de cautare/salvare;
    d) alte misiuni de natura medicala fie cu caracter umanitar, fie cu implicatii directe in domeniul sigurantei publice si/sau al sigurantei nationale, ordonate de Ministerul Sanatatii sau de Ministerul Administratiei si Internelor si care nu pot fi efectuate in timp util si/sau in siguranta cu alte mijloace.
    47. Punctul de operare aeromedical din incinta Institutului Clinic Fundeni va functiona ca punct detasat de lucru al operatorului aerian, cu program de lucru permanent.
    48. Punctul de operare aeromedical din incinta Spitalului Clinic Judetean de Urgenta Targu Mures va functiona ca punct detasat de lucru al operatorului aerian, cu program de lucru permanent.
    49. Punctele de lucru vor functiona cu program permanent din momentul in care echipajele elicopterelor vor atinge un nivel de pregatire corespunzator.
    50. Activitatea fiecarui punct de operare aeromedical va fi coordonata de un pilot comandant numit de operatorul aerian pe timpul executarii misiunii (de regula comandantul de echipaj).
    51. Medicul-sef al punctului de operare aeromedical este adjunctul comandantului punctului pentru problemele privind functionarea, organizarea sistemului si autorizarea misiunilor din punct de vedere medical, coordonarea personalului care activeaza in cadrul echipajului medical si efectuarea controlului medical zilnic al intregului echipaj de serviciu.
    52. Controlul medical zilnic va fi efectuat de medicul-sef al punctului de operare aeromedical sau de un medic desemnat, altul decat medicul care urmeaza sa fie de garda.
    53. Tot personalul echipajului de garda va fi examinat inaintea preluarii garzii, in vederea evaluarii starii generale, masurarii tensiunii arteriale si a pulsului si pulsoximetriei. Rezultatele fiecarui control vor fi documentate si parafate de medicul care efectueaza controlul.
    54. Medicul-sef al punctului de operare aeromedical poate interzice oricarui membru al echipajului sa efectueze serviciul din considerente medicale, daca rezultatele consultului medical zilnic de rutina sunt in afara parametrilor normali, putand afecta siguranta echipajului in timpul efectuarii misiunilor.
    55. Medicul-sef al punctului de operare aeromedical sau persoana desemnata sa efectueze controlul medical zilnic de rutina poate solicita examinari suplimentare daca considera ca este necesar. In cazul personalului apartinand Unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor, decizia de a interzice participarea unui angajat in garda din ziua respectiva va fi comunicata imediat comandantului de echipaj sau direct comandantului Unitatii speciale de aviatie in vederea solutionarii situatiei si punerii elicopterului in functiune in cel mai scurt timp posibil.
    56. Se interzice participarea in misiune a persoanelor care sufera de afectiuni care pot pune viata persoanei si/sau a echipajului in pericol in timpul misiunii, de tulburari necorectate ale vederii sau ale auzului, a persoanelor din cadrul echipajului medical care poarta lentile de contact, persoanelor care au consumat orice fel de bautura alcoolica in ultimele 24 de ore inaintea intrarii in garda si a persoanelor care se afla sub influenta unor medicamente care pot afecta in mod negativ indeplinirea misiunilor, punand in pericol viata persoanei sau a echipajului.
    57. Intregul echipaj va fi echipat cu echipament de protectie adecvat pe toata durata interventiei. Echipamentul este alcatuit din:
    a) casca de protectie cu vizor si cu microfon integrat;
    b) salopeta de culoare rosie, imblanita sau umpluta cu material izolant pentru iarna, cu reflectorizante la nivelul trunchiului, al membrelor superioare si al membrelor inferioare;
    c) geaca de protectie, din acelasi material si cu aceeasi culoare, cu reflectorizante, pentru iarna;
    d) bocanci cu talpa izolanta care sa asigure protectia gleznei si a degetelor piciorului pentru tot timpul anului;
    e) personalul va purta pe salopeta si pe geaca insemnele specifice ale serviciului, precum si gradele, unde este cazul. Numele si functia fiecarui membru al echipajului vor fi purtate pe salopeta si pe geaca in mod vizibil.
    58. Persoanele care pot cere alertarea elicopterului sunt:
    a) personalul din cadrul dispeceratelor serviciilor medicale de urgenta prespitaliceasca, pe baza informatiilor obtinute de la un apelant sau de la mai multi apelanti sau pe baza informatiilor obtinute de la echipajele aflate la locul interventiei;
    b) personalul din cadrul dispeceratelor operative ale unitatilor Ministerului Administratiei si Internelor, pe baza informatiilor obtinute de la un apelant sau de la mai multi apelanti sau pe baza informatiilor obtinute de la echipajele aflate la locul interventiei;
    c) personalul serviciilor de urgenta prespitaliceasca aflat la locul interventiei;
    d) personalul medical sau mediu din cadrul unitatilor sanitare rurale si urbane;
    e) personalul din cadrul unitatilor de interventie ale Ministerului Administratiei si Internelor aflate la locul interventiei;
    f) personalul serviciilor de salvamont, salvamar si al altor organizatii de salvare.
    59. Criteriile de alertare pentru interventiile primare includ oricare dintre urmatoarele criterii, la care se va adauga criteriul distanta/timp de interventie si transport/competenta echipajului, care sa justifice deplasarea elicopterului pe langa echipajele terestre sau singur, daca echipajele terestre nu pot sa ajunga la locul solicitarii in timp util:
    a) una sau mai multe persoane aflate in pericol vital in urma unei imbolnaviri acute, intoxicatii sau accidentari;
    b) accidente/incidente cu multiple victime;
    c) o victima sau mai multe victime necesitand descarcerarea;
    d) o victima sau mai multe victime aflate in stare de inconstienta;
    e) victima/un pacient aflata/aflat intr-o zona greu accesibila;
    f) o nastere la termen sau prematura la domiciliu cu mama si/sau nou-nascutul in stare critica;
    g) alte situatii care pot fi incadrate in aceasta categorie.
    60. In cazul echipajului de interventie din Bucuresti:
    a) apelul va fi preluat de Centrul unic de apel 112 al municipiului Bucuresti;
    b) in urma preluarii datelor apelul va fi directionat catre punctul de operare aeromedical si dispeceratul Brigazii de Pompieri a Capitalei, care va alerta echipajul furnizand datele necesare si numerele de telefon de contact necesare;
    c) pana la implementarea centrului unic de apel 112, apelurile pentru elicopter vor fi preluate de dispeceratul Brigazii de Pompieri a Capitalei, care va alerta echipajul sau, daca este necesar, va transfera apelul catre baza aeriana de interventie;
    d) serviciul de telecomunicatii din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor va asigura legaturile telefonice directe necesare intre:
    (i) dispeceratul Brigazii de Pompieri a Capitalei;
    (ii) punctul de operare aeromedical din cadrul Institutului Clinic Fundeni;
    (iii) centrul operational al Unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor;
    (iv) dispeceratul Brigazii Politiei Rutiere a Capitalei;
    (v) dispeceratul Politiei Rutiere a DN1;
    (vi) unitatea de primiri urgente din cadrul Spitalului Clinic de Urgenta Bucuresti;
    (vii) dispeceratele judetene de pompieri, politie si ambulanta ale judetelor care fac parte din zona de interventie primara a elicopterului din Bucuresti: Calarasi, Ialomita, Ilfov, Constanta, Prahova, Buzau, Olt, Giurgiu, Dambovita, Arges, Teleorman, Valcea, precum si al municipiului Bucuresti.
    61. In cazul echipajului de interventie din Targu Mures:
    a) apelul va fi preluat de Dispeceratul integrat 112 al judetului Mures;
    b) dispeceratul va alerta echipajul de interventie, furnizand datele necesare si numerele de telefon de contact necesare;
    c) serviciul de telecomunicatii din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor va asigura legaturile telefonice directe necesare intre:
    (i) Dispeceratul integrat 112 Mures;
    (ii) dispeceratele judetene de pompieri, politie si ambulanta ale judetelor care fac parte din zona de interventie primara a elicopterului din Targu Mures: Alba, Cluj, Sibiu, Mures, Salaj, Brasov, Covasna, Maramures, Harghita, Bistrita-Nasaud si Bihor;
    (iii) Punctul de operare aeromedical Targu Mures;
    (iv) unitatea de primiri urgente a Spitalului Clinic de Urgenta Targu Mures;
    (v) centrul operational al Unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor.
    62. Dispeceratele politiei, pompierilor si ale serviciilor judetene de ambulanta din judetele mentionate mai sus vor anunta echipajul elicopterului despre incidentele care au loc si pot necesita interventia echipajului, urmand sa confirme sau sa infirme nevoia interventiei.
    63. Alertarea echipajului se va efectua comunicandu-se urmatoarele:
    a) natura interventiei;
    b) localitatea si locul unde se afla victima/pacientul;
    c) numarul sau numerele de telefon de contact la locul interventiei;
    d) daca este necesara interventia elicopterului sau daca se recomanda asteptarea unor informatii suplimentare de la locul de interventie;
    e) starea vremii la locul interventiei (ceata, ploaie, ninsoare, vant puternic etc.);
    f) daca se poate ateriza la locul interventiei sau cel mai apropiat loc de aterizare posibil (stadion, camp, zona degajata de obstacole etc.);
    g) riscuri sau probleme deosebite;
    h) in cazul misiunilor de salvare montana:
    (i) salvamontul va alerta echipajul elicopterului la primirea informatiilor despre accidentul montan;
    (ii) se va stabili de comun acord cu echipajul elicopterului modalitatea de interventie, daca aceasta este indicata;
    (iii) se va stabili, la nevoie, un punct de intalnire in vederea preluarii unui salvamontist care este familiarizat cu zona de interventie.

    III. Cerinte privind dotarea elicopterelor pentru desfasurarea zborurilor umanitare cu echipaje apartinand Unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor

    III.1. Cerinte privind infrastructura necesara desfasurarii zborurilor umanitare:
    - punctul de operare aeromedical: daca membrilor echipajului li se cere sa se afle in pozitia "de asteptare", trebuie sa se asigure locuri de acomodare potrivite in apropierea fiecarei baze operationale, cu dotarile necesare; la fiecare baza pilotilor li se vor asigura facilitati pentru obtinerea informatiilor curente si a celor referitoare la starea si evolutia vremii in timp real, facilitati pentru comunicatii cu cea mai apropiata unitate ATS (serviciu de trafic aerian), legatura cu centrul operational al Unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor si punctele de conducere si dirijare a zborurilor;
    - spitalele la care se va efectua transportul victimei (victimelor), in cadrul interventiei primare, vor avea obligatia sa asigure infrastructura necesara operarii elicopterelor (platforme de aterizare omologate);
    - personalul operatorului aerian va desfasura periodic zboruri de recunoastere a platformelor de aterizare apartinand spitalelor care fac parte din interventia primara;
    - punctul de operare aeromedical trebuie sa dispuna de posibilitati de hangarare a elicopterelor repartizate si de platforma de aterizare omologata.

    III.2. Cerinte privind activitatea de intretinere si service a elicopterelor
    Tehnicul de aeronava participa la pregatirea elicopterului pentru primul zbor al zilei. Se ingrijeste de buna functionare a mijloacelor tehnice de aerodrom si hangar, remediaza micile defectiuni aparute in procesul exploatarii aeronavelor si urmareste starea de disponibilitate a acestora.
    Reparatiile curente si lucrarile periodice se executa la baza operatorului aerian cu fondurile asigurate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Administratiei si Internelor.
    Controlul periodic al aeronavelor se executa de catre o echipa tehnica a Unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor, conform normativelor in vigoare, cu fondurile asigurate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Administratiei si Internelor.
    Periodicitatea activitatilor de intretinere a elicopterelor este conform regulamentelor si reglementarilor in vigoare, precum si prevederilor constructorului.
    Baza de operare trebuie sa dispuna de posibilitati de hangarare a elicopterelor repartizate si de platforma de aterizare omologata.
    Atelier de intretinere dotat cu sursa de apa curenta, aer tehnologic, sursa de curent 220 V CA, incarcator acumulatori si sursa de alimentare externa pentru elicoptere, truse de scule de baza necesare intretinerii curente.

    III.3. Cerinte pentru echipaj:
    a) componenta:
    - comandant de echipaj;
    - pilot;
    - personal medical (medic, asistent medical).

    NOTA:
    Poate face parte din echipaj urmatorul personal specializat, in functie de specificul misiunii:
    - operator troliu;
    - pompier descarcerare;
    - salvamontist, salvamar etc.;
    b) pregatire constanta - conform Planului de instruire in zbor aprobat al personalului navigant;
    c) bareme meteorologice de operare - conform baremelor meteorologice personale si ale locurilor de aterizare (aeroport, platforma omologata, teren necunoscut si nemarcat).

    IV. Dispozitii finale

    IV.1.
    a) In cazul depasirii fondurilor alocate pentru anul in curs, se va cere sustinerea programului de asistenta medicala prin alocarea resurselor financiare necesare din fondul de rezerva al Guvernului.
    b) Misiunile de transport de organe si echipe medicale specializate se vor executa in concordanta cu orele de zbor alocate anual pentru misiunile medicale de urgenta si cu prevederile Programului national de transplant.
    c) Prevederile pct. 23 si 24 se vor aplica in cazul personalului care activeaza pe elicopterele sanitare civile din Romania, publice sau private, care efectueaza misiuni de interventie/transport sanitar, fiind obligatorie respectarea prevederilor privind categoriile de personal medical, formarea si acreditarea personalului.
    d) Elicopterele utilizate in interventia si transportul sanitar in Romania de catre serviciile publice si private vor trebui sa fie dotate conform prevederilor Ordinului ministrului sanatatii nr. 270/2004.
    e) Operatorul aerian poate inlocui, in limita posibilitatilor, un elicopter defect sau care se afla la intretinere periodica, din cele doua elicoptere prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 126/2003, cu un elicopter din dotarea Unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor, in varianta de transport standard, urmand ca dotarea medicala sa fie pusa la dispozitie de operatorul medical la care elicopterul este detasat, costurile de operare fiind acoperite din fondul alocat celor doua elicoptere sanitare pana la remedierea defectiunii sau pana la terminarea lucrarilor de intretinere.
    f) Misiunile de zbor se vor executa numai la baremele meteorologice la care echipajele sunt pregatite, conform regulamentelor si reglementarilor militare in vigoare.
    g) In spiritul prezentelor norme metodologice, activitatea de pregatire in zbor si de operare a zborurilor umanitare de catre echipaje pentru a fi capabile sa execute misiuni in toate conditiile meteorologice va fi reglementata amanuntit prin instructiunile anuale ale comandantului Unitatii speciale de aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor.
    h) Zborurile umanitare sunt scutite de taxele aeroportuare (conform Codului aerian si A.I.P. - Romania).
    i) Spitalele judetene, precum si spitalele la care se va efectua transportul victimei (victimelor) in cadrul interventiei primare si secundare vor avea obligatia sa asigure in timpul cel mai scurt posibil infrastructura necesara operarii elicopterelor (platforme de aterizare omologate), de comun acord cu operatorul aerian.
    j) Personalul operatorului aerian va desfasura periodic zboruri de recunoastere a platformelor de aterizare de la spitalele care fac parte din zonele de interventie primara si secundara.
    k) Activitatea personalului navigant pentru executarea zborurilor umanitare se va desfasura tinandu-se cont de obtinerea si mentinerea calificarii in zbor.
    l) Pentru misiunile primare care presupun aterizarea pe terenuri necunoscute si nemarcate, zborul se va executa numai pe timp de zi.
    m) Comandantul de echipaj este responsabil de toate activitatile de la bordul aeronavei, mai putin de starea medicala a bolnavului/accidentatului, de care raspunde medicul de la bord.

    IV.2. Conducerea spitalelor implicate in solutionarea urgentelor critice are obligatia de a asigura toate conditiile (acces prioritar neconditionat la salile de operatie, acces prioritar neconditionat la aparatura si echipamentele din dotare, acces la medicamente si materiale sanitare specifice, acces la mijloacele de comunicare locala si nationala si alte facilitati necesare) pentru rezolvarea optima a cazurilor si pentru eventuala organizare a unui transfer interclinic de la o unitate sanitara la alta unitate sanitara mai competenta.

    ANEXA 1
    la normele metodologice

                                PRECIZARI
           pentru transferul interclinic al pacientilor critici

    Asistenta medicala de urgenta calificata si de calitate trebuie sa fie disponibila si accesibila publicului. Urmatoarele principii de baza si protocoale sunt aplicabile in cazul pacientilor aflati in stare critica, necesitand transfer la o alta institutie medicala de specialitate, in urma evaluarii sau a tratamentului in cadrul serviciului de urgenta sau al unui alt serviciu din cadrul unui spital care nu poate asigura asistenta de urgenta si/sau de specialitate, adecvata si de calitate pacientului respectiv.

    I. Principii generale

    a) Scopul principal al transferului trebuie sa fie asigurarea asistentei medicale optime pacientului.
    b) Inaintea efectuarii transferului, unitatea in care se afla pacientul are obligatia sa il evalueze si sa ii asigure tratamentul necesar stabilizarii in vederea transferului, evitand intarzierile nejustificate care pot afecta negativ tratamentul definitiv in centrul de specialitate. Examinarile si manevrele efectuate vor fi documentate in fisa pacientului.
    c) Medicul din unitatea in care se afla pacientul are obligatia sa il informeze pe acesta sau pe apartinatorii acestuia asupra riscurilor si potentialelor beneficii ale transferului, documentand aceasta informare. Acceptul pacientului sau al apartinatorilor se va obtine, daca este posibil, inaintea inceperii transferului, fara ca aceasta sa duca la intarzieri ce ar fi in detrimentul pacientului.
    d) Spitalele vor avea un protocol prestabilit prin care se vor numi persoanele responsabile de evaluarea pacientilor si organizarea transferului. Spitalele care primesc pacienti, pentru tratament de specialitate vor stabili persoanele responsabile de acceptarea transferurilor si organizarea acestora, in colaborare cu spitalele ce doresc sa transfere pacienti.
    e) Medicul responsabil din spitalul care transfera pacientul va evalua starea acestuia, necesitatea transferului, momentul transferului, modalitatea transportului, nivelul asistentei medicale pe durata transferului si destinatia transferului avand ca scop final asigurarea ingrijirilor medicale optime pacientului transferat fara intarziere nejustificata.
    f) Acceptul pentru transfer se va obtine de la spitalul care va primi pacientul inaintea inceperii transferului. In cazul pacientilor aflati in stare critica sau cu potential de agravare in lipsa ingrijirilor adecvate, care necesita asistenta medicala de specialitate ce nu poate fi asigurata de spitalul in care se afla, un spital care poate asigura acest nivel de ingrijiri medicale nu are dreptul de a refuza transferurile.
    g) Documentatia ce cuprinde starea pacientului, investigatiile efectuate si rezultatele acestora, medicatia administrata, specificandu-se dozele si orele de administrare, consulturile de specialitate etc. va fi copiata sau trimisa in original spitalului care va primi pacientul. Unde este posibil, documentatia poate fi trimisa si prin posta electronica. Investigatiile imagistice efectuate (CT, RX, RMN, angiografii etc.), precum si alte teste vor fi trimise cu documentatia medicala a pacientului.
    h) In cazul existentei unui plan regional de transfer al pacientilor critici catre centre regionale de specialitate, se recomanda intocmirea unor protocoale de transfer standardizate pentru regiunea respectiva intre spitalele ce solicita transferuri si centrul regional de referinta.

    II. Organizarea transferului

    a) Responsabilitatile medicului din centrul care cere transferul pacientului:
    (i) identificarea pacientului cu indicatiile pentru transfer;
    (ii) initierea procesului de transfer prin contactul direct cu medicul din unitatea primitoare;
    (iii) asigurarea stabilizarii maxime posibile a pacientului, in limita posibilitatilor din institutia in care se afla pacientul;
    (iv) determinarea modalitatii de transfer, prin consultare cu serviciul care va efectua transferul;
    (v) evitarea intarzierilor nejustificate din punct de vedere medical;
    (vi) asigurarea pastrarii unui nivel constant de ingrijire pe durata transferului;
    (vii) transferul documentatiei, rezultatelor analizelor si al filmelor catre unitatea primitoare.
    b) Responsabilitatea medicului din centrul care urmeaza sa primeasca pacientul:
    (i) asigurarea din timp a resurselor necesare (materiale si umane) pentru primirea cazului transferat;
    (ii) recomandarea solutiilor optime de transfer si a masurilor terapeutice de resuscitare inaintea inceperii transportului si pe durata transportului, daca este necesar.
    c) Inaintea efectuarii transferului pacientul va fi reanimat si stabilizat in limita posibilitatilor unitatii in care se afla, evitandu-se intarzierile nejustificate. Se vor efectua urmatoarele manevre de stabilizare, cand exista indicatia:
    (i) Caile respiratorii:
    1. utilizati un adjuvant simplu de cale aeriana sau intubati pacientul, daca este necesar;
    2. aspirati caile respiratorii si eliberati-le;
    3. introduceti o sonda nazo-gastrica (oro-gastrica in cazul traumatismelor craniene si faciale grave) in vederea reducerii riscului de aspiratie.
    (ii) Respiratia:
    1. stabiliti frecventa si administrati oxigen;
    2. asigurati ventilatia mecanica daca este necesar;
    3. efectuati drenajul toracic daca este nevoie.
    Atentie la pacientii intubati, cu traumatism toracic inchis, mai ales daca transferul se va efectua pe calea aerului!
    (iii) Circulatia:
    1. controlati hemoragiile externe;
    2. asigurati doua linii IV groase (minimum 18 - 16 G) si administrati cristaloide;
    3. reumpleti patul vascular utilizand cristaloide sau sange integral, daca este indicat, pe toata durata transferului;
    4. introduceti un cateter urinar, daca nu este contraindicat, in vederea monitorizarii debitului urinar;
    5. monitorizati ritmul cardiac si frecventa cardiaca;
    6. administrati medicamente inotropice si vasoactive la pacientii la care se indica (soc cardiogen, insuficienta cardiaca stanga etc.), utilizand injectomat sau o alta modalitate sigura de control al dozelor.
    (iv) Sistemul nervos central:
    1. asistati ventilatia in cazul pacientului comatos;
    2. administrati Manitol sau diuretice, daca sunt indicate;
    3. imobilizati capul, gatul, toracele si coloana vertebrala la pacientul traumatizat.
    (v) Examinarile diagnostice:
    Cand acestea sunt indicate, ele nu trebuie sa duca la intarzierea transferului. Ele pot fi efectuate si la centrul care primeste pacientul.
    1. RTG de coloana cervicala, torace, bazin si extremitati;
    2. studii complexe, cum ar fi CT, angiografie etc., nu sunt indicate daca vor duce la intarzierea transferului. Ele se vor efectua doar daca pacientul este stabil si daca intarzierea transferului nu va afecta pacientul in mod negativ;
    3. hemoglobinemie, hematocrit, grup sanguin si gaze arteriale;
    4. test de sarcina pentru toate pacientele traumatizate aflate la intervale de varsta in care sarcina este posibila;
    5. monitorizarea ritmului cardiac si a pulsoximetriei, cu notarea periodica a valorilor in documentatia pacientului;
    6. monitorizarea TA si documentarea periodica.
    (vi) Plagile:
    Efectuarea manevrelor de mai jos nu trebuie sa duca la intarzierea efectuarii transferului!
    1. curatati si pansati plagile in urma controlului hemoragiilor;
    2. administrati profilaxia antitetanica si documentati acest lucru in scris;
    3. administrati antibiotice daca se indica in cazul respectiv.
    (vii) Fracturile:
    Nu intarziati transferul pentru efectuarea radiografiilor, mai ales daca pacientul sufera de alte leziuni grave in afara fracturilor!
    1. imobilizarea in atele;
    2. atele de tractiune, daca exista, acolo unde este nevoie;
    3. verificati circulatia periferica si documentati in scris.
    d) Asigurarea ingrijirilor pe durata transferului:
    (i) transferul se va efectua de personal calificat care detine echipamentele si medicamentele necesare pentru a face fata eventualelor complicatii;
    (ii) materiale si medicamente suficiente vor trebui asigurate pentru toata durata transferului (inclusiv produse sanguine, daca este cazul);
    (iii) se va asigura permanent monitorizarea functiilor vitale pe durata transferului;
    (iv) capacitatea de a asigura functiile vitale, in caz de necesitate, pe timpul transferului (ventilatie, aspiratie, IOT, suport hemodinamic, imobilizare coloana etc.);
    (v) capacitatea de a documenta starea pacientului si modificarile ce apar pe durata transferului;
    (vi) capacitatea de a comunica cu centrul de specialitate pentru consult, daca va fi cazul;
    (vii) in lipsa personalului calificat pentru efectuarea transferului, spitalul care transfera pacientul va asigura personal de insotire sau va solicita efectuarea transferului de catre un serviciu specializat pe cale aeriana sau rutiera, dupa caz;
    (viii) in cazul efectuarii transferului de servicii specializate care nu fac parte din structura spitalelor care transfera sau care primesc pacientul respectiv, aceste servicii au obligatia sa asigure personalul calificat sau sa solicite personalul din partea uneia dintre institutiile implicate;
    (ix) echipajul care va efectua transferul are dreptul de a recomanda si utiliza mijlocul de transfer cel mai adecvat cazului respectiv, de comun acord cu medicul din institutia care solicita transferul.
    e) Informatiile minime ce trebuie sa insoteasca pacientul:
    (i) numele pacientului, daca este posibil, cu adresa si datele despre persoanele de contact si numerele de telefon;
    (ii) istoricul afectiunii pentru care pacientul este transferat;
    (iii) in caz de trauma, mecanismul leziunii, data si ora la care a avut loc accidentul;
    (iv) afectiunile/leziunile identificate;
    (v) antecedentele medicale ale pacientului;
    (vi) medicatia;
    (vii) medicul curant al pacientului si datele de contact;
    (viii) semnele vitale la sosirea pacientului in spitalul care solicita transferul, scorul Glasgow (GCS) si, in cazul pacientului traumatizat, scorul revizuit de trauma (RTS);
    (ix) masurile terapeutice efectuate si rezultatul obtinut;
    (x) rezultatele testelor diagnostice si ale analizelor de laborator;
    (xi) solutiile intravenoase administrate (tipul, inclusiv produsele sanguine si cantitatea);
    (xii) semnele vitale, inclusiv GCS, masurate si documentate periodic in spitalul care cere transferul;
    (xiii) fisa medicala prespital, daca pacientul a ajuns in spital cu ambulanta;
    (xiv) fisa medicala de transfer, cu functiile vitale masurate si documentate periodic pe durata transferului, inclusiv GCS, medicamentele si solutiile administrate pe durata transferului. Manevrele efectuate pe durata transferului vor fi si ele documentate;
    (xv) numele si datele de contact ale medicului care a cerut transferul;
    (xvi) numele si datele de contact ale medicului care a acceptat transferul;
    (xvii) numele si datele de contact ale medicului sau cadrului sanitar care a efectuat transferul.
    f) Criteriile, indicatiile si contraindicatiile transferului pe calea aerului
    Transferul pe calea aerului se va utiliza in cazul in care nu se poate asigura un transfer potrivit pe cale terestra sau in cazul in care timpul de transfer pe cale terestra este mai lung decat permite starea pacientului, ducand la agravarea acesteia sau la instalarea unor complicatii ireversibile. Pacientul traumatizat sau netraumatizat, instabil sau cu potential ridicat de agravare pe durata transportului, care necesita transfer interclinic la o unitate specializata, trebuie sa beneficieze de o modalitate de transport optima care sa asigure transferul in siguranta si in timp util.
    (i) Oricare dintre criteriile de transfer mentionate mai jos poate fi o indicatie pentru transfer pe calea aerului.
    (ii) In situatiile in care timpul are o importanta majora (pacient traumatizat instabil, suspiciune de hematon epidural, IMA necesitand tromboliza sau angioplastie etc.), transferul pe calea aerului este solutia optima daca transferul terestru va necesita un timp mai indelungat sau daca transferul terestru nu poate fi efectuat in conditii optime din cauza starii pacientului.
    (iii) Este preferabil in unele situatii ca pacientul care urmeaza a fi transferat sa ramana sub observatie medicala in unitatea care a cerut transferul, pana la sosirea unui mijloc de transport aerian cu personal calificat.
    (iv) In cazul in care transferul pacientului critic pe cale aeriana nu poate fi efectuat din motive obiective, transferul va trebui efectuat in conditii optime, utilizandu-se, in limita posibilitatilor, ambulante tip C, cu personal calificat.
    (v) Contraindicatiile transferului pe calea aerului includ:
    1. pacient in stop cardiac;
    2. pacient in stare terminala;
    3. boala contagioasa activa netratata, ce poate periclita viata echipajului;
    4. pacient contaminat cu substante chimice;
    5. pacient combativ, necontrolat (eventual, va fi anesteziat);
    6. pacient constient, coerent, care refuza transferul pe calea aerului;
    7. pacient instabil, care necesita o procedura salvatoare de viata (de exemplu, laparotomie), ce poate fi efectuata in spitalul in care se afla;
    8. pacient stabil, care poate fi transportat cu alt mijloc de transport medicalizat, factorul timp nefiind de importanta majora.

    III. Criteriile de transfer ale pacientului adult netraumatizat

    a) Criterii generale:
    (i) pacientul se afla in stare critica si necesita investigatii/ingrijiri de specialitate intr-o unitate tertiara;
    (ii) spitalul in care se afla pacientul nu ii poate asigura acestuia tratamentul optim, cum este cazul pacientilor cu infarct miocardic acut, necesitand tromboliza sau angioplastie.
    b) Criterii specifice:
    (i) pacient cu starea de constienta alterata, necesitand investigatii/terapie intensiva/IOT/ventilatie mecanica;
    (ii) anevrism disecant de aorta;
    (iii) hemoragie cerebrala (hemoragie subarahnoida);
    (iv) hipotermie/hipertermie severa;
    (v) pacient care necesita interventie cardiaca de urgenta (ruptura valvulara etc.);
    (vi) pacient cu disritmii maligne;
    (vii) pacient cu IMA, necesitand tromboliza sau angioplastie;
    (viii) pacient cu IMA la care tromboliza este contraindicata, necesitand angioplastie;
    (ix) pacient in soc, necesitand IOT/ventilatie mecanica si/sau medicatie inotropa (cum ar fi socul septic);
    (x) pacient instabil care necesita investigatii avansate ce nu pot fi efectuate in unitatea in care se afla, cum ar fi CT, angiografie etc.;
    (xi) intoxicatiile severe;
    (xii) insuficienta renala acuta, necesitand dializa de urgenta;
    (xiii) status epilepticus ce nu poate fi controlat;
    (xiv) pacient cu indicatii de terapie hiperbara de urgenta.

    IV. Criteriile de transfer ale pacientului adult traumatizat

    a) Sistem nervos central:
    (i) trauma cranio-cerebrala:
    1. plagi craniene penetrante;
    2. fracturi cu infundare;
    3. plagi cranio-cerebrale deschise, cu sau fara scurgere de LCR;
    4. GCS sub 14 sau in curs de deteriorare;
    5. pacienti care necesita IOT/ventilatie;
    (ii) leziuni majore ale coloanei si/sau leziuni medulare.
    b) Torace:
    (i) mediastin largit sau alte semne ce sugereaza leziuni ale vaselor mari;
    (ii) leziuni grave ale peretelui toracic (volet costal, torace moale etc.);
    (iii) contuzie pulmonara;
    (iv) leziune cardiaca;
    (v) pacienti care necesita IOT/ventilatie;
    (vi) pacienti care necesita ventilatie prelungita si ingrijiri speciale.
    c) Bazin/abdomen:
    (i) fracturi instabile ale bazinului;
    (ii) fracturi de bazin cu soc si hemoragie continua;
    (iii) leziuni/fracturi deschise ale bazinului.
    d) Extremitati:
    (i) fracturi deschise grave;
    (ii) amputatie traumatica cu potential de reimplantare;
    (iii) fracturi articulare complexe;
    (iv) leziune majora prin strivire;
    (v) ischemia unei extremitati.
    e) Politrauma:
    (i) traumatism cranio-cerebral asociat cu traumatism al fetei, toracelui, abdomenului sau al bazinului;
    (ii) traumatism simultan a mai mult de doua regiuni corporale;
    (iii) arsuri majore sau arsuri asociate cu leziuni traumatice grave;
    (iv) fracturi multiple ale oaselor lungi.
    f) Factori agravanti:
    (i) varsta > 55 ani;
    (ii) copii;
    (iii) afectiuni cardiace sau pulmonare preexistente;
    (iv) diabet insulino-dependent, obezitate morbida;
    (v) sarcina;
    (vi) imunodepresie.
    g) Agravare secundara (sechele tardive):
    (i) necesitatea ventilatiei mecanice;
    (ii) sepsis;
    (iii) insuficienta organica sau pluriorganica (deteriorarea la nivel SNC, cardiac, pulmonar, hepatic, renal sau a sistemului de coagulare);
    (iv) necroza tisulara majora.

    V. Criteriile de transfer al pacientului pediatric netraumatizat

    a) Criterii fiziologice/fiziopatologice:
    (i) status neurologic alterat sau in curs de agravare;
    (ii) insuficienta respiratorie;
    (iii) detresa respiratorie care nu raspunde la tratamentul efectuat, asociata cu una dintre urmatoarele conditii:
    1. cianoza;
    2. retractii musculare (moderate/severe);
    3. apnee;
    4. stridor (moderat/sever);
    5. respiratii patologice (gasping, respiratie acidotica etc.);
    6. status astmaticus;
    (iv) copii necesitand intubatie endotraheala si/sau protezare ventilatorie;
    (v) disritmii grave;
    (vi) insuficienta cardiaca;
    (vii) soc care nu raspunde corespunzator la tratamentul instituit;
    (viii) copii care necesita oricare dintre urmatoarele:
    1. monitorizarea presiunii intracraniene;
    2. monitorizarea presiunii venoase centrale, a presiunii arteriale invazive sau a presiunii in artera pulmonara;
    3. medicamente vasoactive;
    (ix) hipotermie sau hipertermie severa;
    (x) insuficienta hepatica;
    (xi) insuficienta renala acuta sau cronica, necesitand dializa imediata.
    b) Alte criterii:
    (i) inec incomplet, cu pierderea starii de constienta, semne vitale instabile sau probleme respiratorii;
    (ii) status epilepticus;
    (iii) muscatura de sarpe;
    (iv) ingestie sau expunere la substante toxice, cu potential pericol vital;
    (v) tulburari electrolitice severe;
    (vi) tulburari metabolice severe;
    (vii) deshidratare severa;
    (viii) infectii cu pericol vital potential, inclusiv sepsis;
    (ix) copii a caror stare generala necesita masuri de terapie intensiva;
    (x) orice copil al carui medic considera ca exista beneficiu posibil in cazul transferului de urgenta la un centru specializat in terapie intensiva pediatrica.

    VI. Criteriile de transfer ale pacientului pediatric traumatizat

    a) Criterii fiziologice/fiziopatologice:
    (i) status neurologic alterat sau in curs de agravare;
    (ii) detresa sau insuficienta respiratorie;
    (iii) copii necesitand intubatie endotraheala si/sau suport ventilator;
    (iv) soc, compensat sau necompensat;
    (v) leziuni necesitand transfuzii sanguine;
    (vi) copii necesitand oricare dintre urmatoarele:
    1. monitorizarea presiunii intracraniene;
    2. monitorizarea presiunii venoase centrale, a presiunii arteriale invazive sau a presiunii in artera pulmonara;
    3. medicatie vasoactiva.
    b) Criterii anatomice:
    (i) fracturi si plagi penetrante profunde la nivelul extremitatilor, complicate prin leziuni neurovasculare sau sindrom de compartiment;
    (ii) fracturi a doua sau mai multe oase lungi (femur, humerus);
    (iii) fracturi ale scheletului axial;
    (iv) suspiciune de fractura a coloanei vertebrale, mielica sau amielica;
    (v) amputatii traumatice cu potential pentru reimplantare;
    (vi) traumatism cranio-cerebral asociat cu oricare dintre urmatoarele:
    1. scurgere de lichid cefalo-rahidian;
    2. fracturi deschise ale extremitatii cefalice;
    3. fracturi cu infundare ale extremitatii cefalice;
    4. indicatii pentru monitorizarea presiunii intracraniene;
    (vii) plagi penetrante la nivelul capului, gatului, toracelui, abdomenului sau al bazinului;
    (viii) fracturi majore la nivelul bazinului;
    (ix) traumatism inchis semnificativ la nivelul toracelui sau al abdomenului.
    c) Alte criterii:
    (i) copii necesitand terapie intensiva;
    (ii) copii necesitand interventii chirurgicale complexe;
    (iii) orice copil al carui medic considera ca exista beneficiu posibil in cazul transferului de urgenta la un centru specializat in trauma si/sau in terapie intensiva pediatrica.
    d) Criterii in cazul arsurilor (termice sau chimice): copilul va trebui transferat la un centru cu capacitatea de a trata copii cu arsuri, inclusi in criteriile care urmeaza:
    (i) arsuri de gradele II si III ale unei suprafete mai mari de 10% din suprafata corporala la copii sub varsta de 10 ani;
    (ii) arsuri de gradele II si III ale unei suprafete mai mari de 20% din suprafata corporala la copii cu varsta de peste 10 ani;
    (iii) arsuri de gradul III ale unei suprafete mai mari de 5% din suprafata corporala, indiferent de varsta copilului;
    (iv) arsuri ce implica urmatoarele:
    1. semne sau simptome de leziuni de inhalare;
    2. detresa respiratorie;
    3. fata;
    4. urechile (arsuri ce implica grosimea completa a urechii sau canalul auditiv ori timpanele);
    5. cavitatea bucala si faringele;
    6. arsuri profunde sau excesive ale mainii, picioarelor, organelor genitale, articulatiilor majore sau perineului;
    (v) leziuni sau arsuri prin curent electric (inclusiv fulgerare);
    (vi) arsuri asociate cu traumatisme sau cu alte conditii medicale ce pot complica starea copilului.

                 VII. Scorul revizuit de trauma

                 Revised Trauma Score (RTS)

    A. Frecventa respiratorie:
       (i)   10 - 29          4
       (ii)     > 29          3
       (iii)  6 -  9          2
       (iv)   1 -  5          1
       (v)         0          0
    B. Presiunea arteriala sistolica:
       (i)      > 89          4
       (ii)  76 - 89          3
       (iii) 50 - 75          2
       (iv)  01 - 49          1
       (v)         0          0
    C. GCS [C pentru adult = D + E(i) + F; C pentru copil = D + E(ii) + F]
       (i)   13 - 15          4
       (ii)  09 - 12          3
       (iii) 06 - 08          2
       (iv)  04 - 05          1
       (v)         3          0
    D. Deschiderea ochilor  spontana                4
                            la apel                 3
                            la stimul dureros       2
                            nu deschide             1
    E. Raspuns verbal
      (i) Adult             orientat                5
                            confuz                  4
                            cuvinte fara sens       3
                            zgomote                 2
                            fara raspuns            1
      (ii) Copil            potrivit                5
                            plange, consolabil      4
                            iritat in continuare    3
                            nelinistit, agitat      2
                            fara                    1
    F. Raspuns motor        la comanda              6
                            localizeaza la stimul   5
                            retrage la stimul       4
                            flexie la stimul        3
                            extensie la stimul      2
                            absent                  1
    Glasgow Coma Score (GCS) C = D + [E(i) sau E(ii)] + F
    Scorul revizuit de trauma (RTS) = A+B+C

                      VIII. Scorul pediatric de trauma
________________________________________________________________________________
Componenta           +2                   +1                       -1
de evaluat
________________________________________________________________________________
Greutatea      > 20 kg              10 - 20 kg                < 10 kg
________________________________________________________________________________
Calea aeriana  Normala              Cale aeriana orala        Intubatie
                                    sau nazala si oxigen      cricotiroidotomie
                                                              sau traheostomie
________________________________________________________________________________
Presiunea      > 90 mm Hg           50 - 90 mm Hg             < 50 mm Hg
arteriala      Puls periferic si    Puls carotidian/          Puls slab sau
sistolica      perfuzie periferica  femural palpabil          nepalpabil
               adecvate
________________________________________________________________________________
Nivelul de     Treaz                Obnubilat sau cu istoric  Coma
constienta                          de pierdere a starii      Nu reactioneaza
                                    de constienta
________________________________________________________________________________
Fracturi       Fara fracturi        O singura fractura        Mai multe fracturi
               vizibile sau         inchisa                   sau o fractura
               suspicionate                                   deschisa
________________________________________________________________________________
Tegumente      Nimic vizibil        Contuzie, abraziuni;      Pierdere tisulara
                                    laceratii sub 7 cm;       Fascia penetrata
                                    fascia neafectata
________________________________________________________________________________
Total
________________________________________________________________________________



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 277/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 277 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu