ORDIN Nr. 2701
din 30 decembrie 2010
pentru aprobarea
Metodologiei de informare si consultare a publicului cu privire la elaborarea
sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 47 din 19 ianuarie 2011
In conformitate cu prevederile art. 57 şi 61 din Legea
nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 13 alin. (6) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Turismului, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de informare şi
consultare a publicului cu privire la elaborarea sau revizuirea planurilor de
amenajare a teritoriului şi de urbanism, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - In termen de 60 de zile de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului ordin, autorităţile
administraţiei publice locale elaborează şi aprobă prin hotărâre a consiliului
judeţean/local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti Regulamentul local
referitor la implicarea publicului în elaborarea sau revizuirea planurilor de
urbanism sau de amenajare a teritoriului, în conformitate cu prevederile metodologiei
prevăzute la art. 1.
Art. 3. - Pentru documentaţiile aflate în curs de
elaborare sau avizare, autorităţile administraţiei publice locale competente
vor asigura informarea şi consultarea publicului afectat de propunerile
planurilor înainte de supunerea spre dezbaterea consiliului
judeţean/local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în funcţie de
etapa în care se află, fără a relua integral întreaga procedură.
Art. 4. - Documentaţiile de urbanism şi amenajare a
teritoriului care se aprobă fără respectarea prezentului ordin sunt nule de
drept.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general
ANEXĂ
METODOLOGIE
de informare şi consultare a publicului cu privire
la elaborarea sau revizuirea planurilor de amenajare a teritoriului şi de
urbanism
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta metodologie stabileşte componentele
obligatorii ale informării şi consultării publicului care se aplică în cadrul
proceselor de elaborare sau revizuire a planurilor de urbanism si de amenajare
a teritoriului, în conformitate cu art. 61 din Legea nr. 350/2001 privind
amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 2. - Prezenta metodologie se adresează tuturor
iniţiatorilor, elaboratorilor şi avizatorilor de planuri de urbanism şi de
amenajare a teritoriului, precum şi tuturor factorilor de decizie din domeniu
şi se aplică tuturor categoriilor de planuri de urbanism şi de amenajare a
teritoriului, prevăzute de lege.
Art. 3. - Informarea şi consultarea publicului se
efectuează în toate fazele proceselor de elaborare sau actualizare a planurilor
de urbanism şi de amenajare a teritoriului şi este parte integrantă a
procedurii de iniţiere, elaborare, avizare şi aprobare a documentaţiilor de
urbanism şi amenajare a teritoriului.
Art. 4. - Informarea şi consultarea publicului se fac
obligatoriu în următoarele etape din cadrul procesului de elaborare sau
revizuire a planurilor de urbanism sau amenajare a teritoriului:
a) etapa pregătitoare - anunţarea intenţiei de
elaborare;
b) etapa de documentare şi elaborare a studiilor de
fundamentare;
c) etapa elaborării propunerilor ce vor fi supuse
procesului de avizare;
d) elaborarea propunerii finale, care include toate
observaţiile avizatorilor şi care se supune procedurii de transparenţă
decizională.
Art. 5. - (1) Pentru toate documentaţiile de urbanism
şi amenajare a teritoriului prevăzute de lege, pentru care se aplică prezenta
metodologie, procesul de informare şi consultare a publicului se finalizează cu
raportul informării şi consultării publicului, raport ce se supune atenţiei
autorităţilor administraţiei publice responsabile cu aprobarea planului, împreună
cu documentaţia completă.
(2) Raportul informării şi consultării publicului
fundamentează decizia autorităţilor administraţiei publice responsabile cu
aprobarea sau respingerea planului propus, în vederea respectării
principiilor de dezvoltare urbană durabilă şi asigurării interesului general.
(3) în baza raportului informării şi consultării
publicului, consiliul judeţean/consiliul local/Consiliul General al
Municipiului Bucureşti poate solicita modificarea şi completarea documentaţiei
de urbanism supuse aprobării.
(4) In exercitarea controlului de legalitate referitor
la hotărârile consiliului judeţean/consiliului local//Consiliului General al
Municipiului Bucureşti privind aprobarea documentaţiilor de urbanism sau
amenajare a teritoriului, prefectul are obligaţia să verifice respectarea
prevederilor prezentei metodologii, iar în cazul nerespectării să le atace în
faţa instanţei de contencios administrativ în conformitate cu prevederile
legislaţiei în vigoare.
Art. 6. - Informarea şi consultarea publicului în etapa
aprobării fiecărei categorii de plan în parte se face conform Legii nr. 52/2003
privind transparenţa decizională în administraţia publică, cu completările
ulterioare, şi conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile
de interes public, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Responsabilităţi şi competenţe
Art. 7. - (1) Responsabilitatea privind informarea şi
consultarea publicului pentru planurile de urbanism şi de amenajare a
teritoriului revine autorităţilor administraţiei publice responsabile cu
aprobarea planurilor.
(2) Pentru documentaţiile de urbanism elaborate în
cazul zonelor care cuprind monumente istorice înscrise în Lista patrimoniului
mondial această responsabilitate revine autorităţii publice centrale
responsabile cu domeniul urbanismului, cu sprijinul autorităţii administraţiei
publice centrale responsabile cu cultura şi patrimoniul naţional şi al
autorităţilor administraţiei publice locale pe teritoriul cărora se află
situate aceste monumente.
(3) In cazul localităţilor în care în cadrul
autorităţilor administraţiei publice locale nu sunt organizate structuri de
specialitate în domeniul urbanismului, responsabilităţile privind informarea şi
consultarea se pot îndeplini în colaborare cu serviciul de specialitate al
consiliului judeţean, pe bază de convenţie.
(4) Pentru îndeplinirea acestor responsabilităţi,
autorităţile administraţiei publice locale vor organiza la sediul propriu un
spaţiu permanent dedicat schimbului de informaţii cu privire la activitatea de
urbanism şi amenajare a teritoriului.
Art. 8. - (1) Pentru stabilirea modului specific de
aplicare a prezentei metodologii, autorităţile administraţiei publice locale au
obligaţia să adopte Regulamentul local de implicare a publicului în elaborarea
sau revizuirea planurilor de urbanism şi amenajare a teritoriului, denumit în
continuare Regulamentul local, pentru care au responsabilităţi de
aprobare, conform legii.
(2) Conţinutul obligatoriu al Regulamentului local
stabileşte cel puţin următoarele:
a) structura sau persoanele cu atribuţii în
coordonarea informării şi consultării publicului pentru documentaţiile de
urbanism şi/sau amenajare a teritoriului;
b) modalităţile de finanţare a activităţilor de
informare şi consultare;
c) principiile de identificare a grupurilor-ţintă
pentru informare şi consultare, pentru fiecare categorie de plan;
d) modul şi locul în care publicul va avea acces la
informaţii şi documentaţii;
e) definirea situaţiilor în care se consideră că
Regulamentul local a fost încălcat şi măsurile administrative de sancţionare;
f) modul în care se va face evaluarea proceselor de
participare publică şi actualizarea Regulamentului local în consecinţă.
(3) Regulamentul local va fi bazat pe prezenta
metodologie, precum şi pe prevederile legislaţiei conexe privind transparenţa
decizională, prin respectarea elementelor obligatorii, alegerea elementelor
opţionale oferite şi adăugarea altora suplimentare pentru a răspunde cât mai
bine condiţiilor specifice fiecărei colectivităţi locale şi fiecărui tip sau
categorii de plan.
(4) Regulamentul local se întocmeşte de către
structura responsabilă cu urbanismul împreună cu compartimentul responsabil cu
informarea publică din aparatul de specialitate al autorităţilor administraţiei
publice locale, se avizează de către Comisia tehnică de urbanism şi se aprobă
prin hotărâre a consiliului local/judeţean.
Art. 9. - (1) Atunci când iau decizia cu privire la
iniţierea elaborării unui plan de urbanism sau de amenajare a teritoriului, ori
când sunt informate cu privire la o astfel de intenţie, autorităţile
administraţiei publice cu atribuţii de aprobare a planului desemnează o
persoană din structura proprie responsabilă cu informarea şi consultarea
publicului.
(2) In cazul în care această responsabilitate este
îndeplinită în colaborare cu serviciul de specialitate al consiliului judeţean,
persoana responsabilă cu informarea şi consultarea populaţiei va fi numită din
cadrul acestuia.
(3) Persoana responsabilă cu informarea şi consultarea
publicului are următoarele atribuţii:
a) coordonează redactarea documentului de planificare
a procesului de participare a publicului, pe baza Regulamentului local adoptat
şi în funcţie de complexitatea planului de urbanism sau amenajare a
teritoriului;
b) răspunde de redactarea cerinţelor specifice care
vor fi incluse în documentele de selectare şi desemnare a elaboratorului pentru
documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului iniţiate de autorităţile
administraţiei publice locale;
c) răspunde de redactarea propunerilor de cerinţe
specifice necesar a fi incluse în avizul prealabil de oportunitate pentru
documentaţiile de urbanism iniţiate de investitori privaţi, persoane fizice sau
juridice;
d) gestionează activităţile de informare şi consultare
a publicului pe tot parcursul documentaţiei, până la aprobare;
e) este persoană de contact din partea administraţiei
publice locale pentru activităţile de informare şi consultare a publicului în
privinţa proiectului respectiv.
(4) In funcţie de complexitatea planului de urbanism
sau amenajare a teritoriului, persoana responsabilă cu informarea şi
consultarea publicului poate fi sprijinită în îndeplinirea atribuţiilor sale de
către un grup de lucru permanent, format din reprezentanţi ai administraţiei
publice locale, ai mediului de afaceri şi ai societăţii civile, precum şi din
reprezentanţi ai cetăţenilor, conform Regulamentului local adoptat.
Art. 10. - Documentul de planificare a procesului de
informare şi consultare a publicului în baza căruia se desfăşoară procesul de
participare trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
a) identificarea părţilor interesate, persoane fizice
sau juridice, instituţii publice care pot fi afectate de prevederile propuse
prin planul de urbanism sau amenajare a teritoriului;
b) modalitatea prin care vor fi anunţaţi cei
interesaţi şi cei potenţial afectaţi referitor la iniţierea procesului de
elaborare a planului de urbanism sau amenajare a teritoriului şi de schimbările
propuse;
c) modalitatea prin care li se va oferi ocazia celor
afectaţi sau interesaţi de a discuta propunerea cu iniţiatorul şi proiectantul
şi de a-şi exprima rezerve, a formula observaţii sau a sesiza probleme legate
de propunerile din planul de urbanism sau amenajare a teritoriului, înainte de supunerea
spre avizare autorităţilor competente;
d) calendarul propus de iniţiator pentru îndeplinirea
obligaţiilor de informare şi consultare a publicului;
e) datele de contact ale reprezentantului
proiectantului, responsabil cu informarea şi consultarea publicului.
Art. 11. - Raportul informării şi consultării
publicului, care fundamentează decizia consiliului local de adoptare sau
neadoptare a planului de urbanism sau amenajare a teritoriului, va cuprinde cel
puţin următoarele informaţii:
a) detalii privind tehnicile şi metodele utilizate de
solicitant pentru a informa şi a consulta publicul, inclusiv:
1. datele şi locurile tuturor întâlnirilor la care
cetăţenii au fost invitaţi să dezbată propunerea solicitantului;
2. conţinutul, datele de transmitere prin poştă şi
numărul trimiterilor poştale, inclusiv scrisori, invitaţii la întâlniri,
buletine informative şi alte publicaţii;
3. localizarea rezidenţilor, proprietarilor şi
părţilor interesate care au primit notificări, buletine informative sau alte
materiale scrise;
4. numărul persoanelor care au participat la acest
proces;
b) un rezumat al problemelor, observaţiilor şi
rezervelor exprimate de public pe parcursul procesului de informare şi
consultare, inclusiv:
1. modul în care solicitantul a rezolvat,
intenţionează să rezolve sau se va ocupa de problemele, observaţiile şi
rezervele exprimate de public;
2. probleme, observaţii şi rezerve pe care iniţiatorul
planului de urbanism sau amenajare a teritoriului nu poate sau nu e dispus să
le rezolve, împreună cu motivaţia acestui lucru;
3. orice alte informaţii considerate necesare pentru a
susţine preluarea sau nepreluarea propunerilor.
Art. 12. - Raportul consultării, însoţit de punctul de
vedere al structurii de specialitate din cadrul autorităţii publice locale, se
prezintă consiliului judeţean/consiliului local/Consiliului General al
Municipiului Bucureşti spre însuşire sau respingere. In vederea fundamentării
tehnice a deciziei, autorităţile administraţiei publice locale pot solicita
opinia unor experţi atestaţi sau asociaţii profesionale din domeniu.
Art. 13. - La solicitarea anumitor categorii de
beneficiari, în conformitate cu prevederile art. 61 lit. (e) din Legea nr.
448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile publice,
în vederea asigurării egalităţii de şanse şi tratament, sunt obligate să pună
la dispoziţie materiale şi documente în formate alternative şi să însoţească cu
explicaţii verbale detaliate schiţele grafice expuse în spaţiile special
amenajate pentru consultarea publică.
CAPITOLUL III
Etape metodologice diferenţiate pe categorii de
planuri de amenajare a teritoriului şi de urbanism
SECŢIUNEA 1
Planuri de amenajare a teritoriului - PAT
1. Implicarea publicului în etapa pregătitoare
Art. 14. -Autoritatea administraţiei publice
iniţiatoare a PAT are obligaţia să informeze publicul interesat, inclusiv
autoritatea competentă cu protecţia mediului, cu privire la intenţia de
elaborare a PAT si la obiectivele acestuia.
Art. 15. - Elementele incluse în documentaţia necesară
atribuirii serviciilor de elaborare a PAT privind obiectivele principale,
aspectele şi prevederile principale ce urmează a fi abordate, precum şi
procedurile specifice de informare şi consultare a publicului pe parcursul
elaborării PAT se redactează cu sprijinul unui grup de lucru cu rol
consultativ, din care fac parte:
a) în cazul secţiunilor PAT Naţional - responsabilul
de proiect, responsabilul cu informarea şi consultarea publicului,
reprezentanţi ai direcţiilor relevante din Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului - MDRT, reprezentanţi ai ministerelor de resort pentru
secţiunile tratate şi ministerele din domeniile asupra cărora secţiunile PAT au
impact, reprezentanţi ai altor instituţii/organisme interesate;
b) în cazul PAT zonal, regional sau Interjudetean,
interorăşenesc sau intercomunal, frontalier, metropolitan, periurban al
principalelor municipii şi oraşe - responsabilul de proiect, responsabilul cu
informarea şi consultarea publicului, reprezentanţi ai administraţiilor publice
din zona de studiu, reprezentanţi ai direcţiilor relevante din MDRT,
reprezentanţi ai altor instituţii/organisme interesate de la nivel central,
regional, judeţean sau local;
c) în cazul PAT judeţean - responsabilul de proiect,
reprezentanţi ai administraţiilor publice locale din zona de studiu şi din
judeţele limitrofe, reprezentanţi ai direcţiilor relevante din MDRT,
reprezentanţi ai altor instituţii/organisme interesate de la nivel central,
regional, judeţean sau local.
Art. 16. - (1) Metodele şi tehnicile de informare şi
consultare a publicului aplicabile pe parcursul elaborării respectivului PAT se
stabilesc în concordanţă cu Regulamentul local, cu cerinţele ce derivă din
obiectivele propuse, complexitatea propunerilor PAT, impactul estimat al
acestuia, precum şi în concordanţă cu prevederile referitoare la procedura de
realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe.
(2) Documentele necesare atribuirii serviciilor de
elaborare a PAT includ în mod clar obligaţiile ce derivă din derularea
activităţilor impuse de procedurile de informare şi consultare a publicului.
2. Implicarea publicului în etapa de documentare şi
elaborare a studiilor de fundamentare
Art. 17. - (1) In etapa elaborării studiilor de
fundamentare a propunerilor, cerinţele şi opţiunile publicului legate de
dezvoltarea teritorială sunt obţinute de către autoritatea administraţiei
publice locale iniţiatoare a PAT cel puţin prin metode de cercetare sociologică
relevante pentru obiectivele propuse.
(2) Cercetarea sociologică se efectuează de către
persoane specializate în pregătirea, derularea şi analizarea rezultatelor
metodelor corespunzătoare, atestate conform legii în privinţa elaborării
documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului.
(3) In cazul în care sunt identificate analize ale
opţiunilor publicului deja realizate şi care răspund cerinţelor şi obiectivelor
enunţate prin procedurile specifice de informare şi consultare a publicului,
acestea sunt menţionate şi luate în considerare.
3. Implicarea publicului în etapa elaborării
propunerilor
Art. 18. - (1) Pe parcursul elaborării propunerilor se
va realiza consultarea factorilor interesaţi concomitent asupra evoluţiei
propunerilor şi asupra evaluării de mediu a alternativelor şi determinării
opţiunii preferate, astfel încât să fie preîntâmpinate eventuale dezacorduri
sau contestări.
(2) Informarea şi consultarea publicului pentru PAT vor
fi organizate în corelare cu cele prevăzute de legislaţia de mediu, prin
colaborarea cu autorităţile responsabile cu protecţia mediului.
Art. 19. - Informarea şi consultarea publicului cu
privire la propunerile elaborate se fac astfel:
a) autoritatea administraţiei publice iniţiatoare a
PAT informează publicul simultan prin următoarele activităţi:
1. publică în mass-media de două ori, la interval de 3
zile calendaristice, şi pe propria pagină de internet anunţul cu privire la:
finalizarea propunerilor preliminare, precum şi posibilitatea, modul şi
perioada, locul şi orarul în care se pot consulta documentele şi transmite
observaţii în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data ultimului
anunţ;
2. afişează, pe toată perioada consultărilor, pe propria
pagină de internet, la sediul propriu şi în alte locuri special amenajate,
datele şi reprezentările grafice succinte ale propunerilor preliminare şi ale
anunţului publicat în mass-media;
3. trimite în scris către autorităţile administraţiei
publice locale afectate de propunerile PAT, organismele regionale şi
autorităţile de la nivel central direct interesate, precum şi către alţi
factori interesaţi identificaţi, anunţul publicat în mass-media, cu cel puţin
15 zile înainte de data dezbaterii publice;
b) autoritatea administraţiei publice iniţiatoare a PAT
consultă publicul asupra propunerilor preliminare prin cel puţin următoarele
activităţi:
1. pune la dispoziţia publicului, pentru consultare,
prima versiune a PAT, precum şi explicaţii şi reprezentări grafice succinte ale
propunerilor preliminare pe durata a cel puţin 20 de zile;
2. expune materialele grafice, cu explicaţii în care
utilizează un limbaj nontehnic, pe durata a cel puţin 20 de zile, într-un
spaţiu special amenajat şi cu posibilitatea colectării observaţiilor
cetăţenilor;
3. pregăteşte, organizează şi conduce o dezbatere
publică cu privire la propunerile preliminare, inclusiv în privinţa evaluării
impactului acestora asupra mediului;
c) autoritatea administraţiei publice iniţiatoare a
PAT informează publicul cu privire la rezultatele consultării prin publicarea
pe site-ul propriu şi la sediul său în spaţiul dedicat informării şi
consultării publicului a observaţiilor şi sugestiilor publicului asupra
propunerilor preliminare şi a răspunsului la acestea, în termen de maximum 15
zile de la data dezbaterii publice.
4. Implicarea publicului în etapa aprobării planului
Art. 20. -In vederea aprobării PAT, autoritatea
administraţiei publice iniţiatoare a planului asigură elaborarea raportului
informării şi consultării publicului. Acest raport, însoţit de punctul de
vedere tehnic al structurii de specialitate din cadrul autorităţii publice
locale, se prezintă consiliului judeţean/consiliilor judeţene competente cu
aprobarea planului, spre însuşire sau respingere. In vederea fundamentării
tehnice a deciziei, autorităţile administraţiei publice pot solicita opinia
unor experţi atestaţi sau a unor asociaţii profesionale din domeniu.
5. Implicarea publicului în monitorizarea
implementării PAT
Art. 21. -Anual, autorităţile administraţiei
publice vor face publice modalităţile privind aplicarea prevederilor PAT şi
stadiul de aplicare.
SECŢIUNEA a 2-a
Planul urbanistic general (PUG) şi regulamentul
local de urbanism (RLU) aferent acestuia
1. Implicarea publicului în etapa pregătitoare
Art. 22. - (1) Autorităţile administraţiei
publice locale iniţiatoare informează publicul cu privire la intenţia de
elaborare sau de revizuire a PUG, înainte de elaborarea documentelor necesare
procedurii de atribuire a serviciilor de elaborare a planului.
(2) Informarea cu privire la intenţia de elaborare a
PUG se face simultan, prin următoarele metode:
a) anunţuri afişate la sediul autorităţii publice în
spaţiile accesibile tuturor cetăţenilor;
b) anunţ cu vizibilitate imediată publicat pe pagina
proprie de internet şi în publicaţia proprie dacă există.
(3) Anunţurile prevăzute la alin. (2) vor cuprinde în
mod obligatoriu cel puţin următoarele:
a) prezentarea succintă a argumentării intenţiei de
elaborare/revizuire a PUG şi a obiectivelor PUG;
b) numele şi datele de contact ale persoanei
responsabile cu informarea şi consultarea publicului, către care pot fi
transmise comentarii, observaţii şi propuneri;
c) perioada, de maximum 25 de zile de la data aducerii
la cunoştinţa publicului a intenţiei, în care pot fi transmise comentarii,
observaţii şi propuneri sau exprimate nevoi;
d) modul în care va fi pus la dispoziţia publicului
răspunsul la observaţiile transmise în această perioadă.
(4) Anunţurile publicate pe pagina proprie de internet
şi cele afişate trebuie menţinute pe toată perioada în care pot fi transmise
observaţii şi propuneri.
(5) Autoritatea administraţiei publice locale
iniţiatoare poate aduce la cunoştinţa publicului intenţia sa de elaborare sau
revizuire a PUG şi prin anunţuri publicate în presa locală, cel puţin două
anunţuri publicate la interval de minimum 3 zile, panouri amplasate pe domeniul
public, emisiuni la staţii de radio şi televiziune, conferinţe, afişe,
interviuri, organizarea unor evenimente şi/sau expoziţii cu hărţi, planuri,
schiţe, tabele, grafice, orice alte materiale.
Art. 23. -Autorităţile administraţiei publice locale
primesc de la public observaţii, sugestii sau propuneri cu privire la intenţia
de elaborare sau revizuire a PUG şi la informaţiile furnizate prin anunţ şi pun
la dispoziţia publicului sinteza acestora şi argumentaţia preluării sau
nepreluării propunerilor, în maximum 15 zile de la data-limită stabilită pentru
primirea lor.
Art. 24. -Toate propunerile obţinute şi nevoile
identificate în urma procesului de informare şi consultare vor fi examinate şi
sintetizate şi vor fi prezentate ca anexă la documentaţia necesară atribuirii
serviciilor de elaborare a PUG.
Art. 25. - (1) Elementele de temă incluse în
documentaţia necesară atribuirii serviciilor de elaborare sau revizuire a PUG
privind obiectivele principale, aspectele şi prevederile principale ce urmează
a fi abordate, precum şi procedurile specifice de informare şi consultare a
publicului pe parcursul elaborării sau revizuirii PUG se redactează de către
structura de specialitate a administraţiei locale beneficiară a PUG, cu
sprijinul unui grup cu rol consultativ format din reprezentanţi ai
compartimentului de specialitate, comisiei tehnice de urbanism, autorităţii
competente cu protecţia mediului, comisiei de urbanism din cadrul consiliului
local şi ai altor instituţii/organisme interesate de la nivel central, judeţean
sau local, precum şi de către persoana responsabilă cu informarea şi
consultarea publicului, astfel încât să se asigure identificarea prealabilă a
nevoilor la care PUG trebuie să răspundă.
(2) Documentaţia necesară atribuirii serviciilor de
elaborare sau revizuire a PUG include în mod clar obligaţiile ce derivă din
derularea activităţilor de informare şi consultare a publicului.
2. Implicarea publicului în etapa de documentare şi
elaborare a studiilor de fundamentare
Art. 26. - (1) In etapa elaborării studiilor de
fundamentare a propunerilor, cerinţele şi opţiunile publicului legate de
dezvoltarea urbană durabilă sunt obţinute de elaboratorul documentaţiei de
urbanism prin metode de cercetare sociologică relevante pentru
obiectivele propuse.
(2) Cercetarea sociologică se efectuează de către
persoane specializate în pregătirea, derularea şi analizarea rezultatelor
metodelor corespunzătoare, atestate conform legii în privinţa elaborării
documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului.
3. Implicarea publicului în etapa elaborării
propunerilor
Art. 27. - (1) Pe parcursul elaborării
propunerilor este recomandată consultarea publicului sau a anumitor factori
interesaţi, precum organizaţii ale societăţii civile, asociaţii profesionale,
asociaţii ale sectorului de afaceri, reprezentanţi ai cetăţenilor, asupra
evoluţiei propunerilor preliminare, a alternativelor şi opţiunii preferate,
astfel încât să fie preîntâmpinate eventuale dezacorduri sau contestări.
(2) In vederea reducerii birocratizării şi a costurilor
se recomandă ca această consultare să fie organizată în mod unitar cu evaluarea
de mediu, prin colaborarea cu autorităţile responsabile din domeniul mediului.
Art. 28. - Informarea şi consultarea publicului asupra
propunerilor de PUG se fac astfel:
a) autorităţile administraţiei publice locale
iniţiatoare ale planului informează publicul prin următoarele activităţi
simultan:
1. publică cel puţin pe propria pagină de internet
anunţul cu privire la posibilitatea, modul şi perioada, locul şi orarul în care
se pot consulta documentele complete ale propunerilor şi transmit observaţii la
sediul autorităţii competente pentru aprobarea finală a PUG în termen de
maximum 45 de zile calendaristice de la data ultimului anunţ, precum şi
obiectivele, data, locul de desfăşurare, ora de începere şi durata estimată a
dezbaterii publice care are loc la minimum 20 de zile de la data ultimului
anunţ;
2. afişează anunţul de mai sus şi propunerile însoţite
de explicaţii succinte, scrise şi desenate, într-un limbaj nontehnic, pe o
perioadă de cel puţin 30 de zile, la sediul propriu şi în alte locuri special
amenajate;
3. trimit în scris către factorii interesaţi
identificaţi anunţul publicat, cu cel puţin 15 zile înainte de data dezbaterii
publice;
b) autorităţile administraţiei publice locale consultă
publicul asupra propunerilor prin cel puţin următoarele activităţi:
1. pun la dispoziţia publicului, pentru consultare,
prima versiune a propunerilor pe durata a cel puţin 45 de zile;
2. expun materialele grafice cu explicaţii formulate
într-un limbaj nontehnic, pe durata a cel puţin 45 de zile, într-un spaţiu
special amenajat şi cu posibilitatea colectării în scris a observaţiilor
cetăţenilor;
3. pregătesc, organizează şi conduc o dezbatere
publică cu privire la propuneri;
c) autorităţile administraţiei publice locale
informează publicul cu privire la rezultatele consultării, cel puţin prin
publicarea pe propria pagină de internet a observaţiilor şi sugestiilor
publicului asupra propunerilor preliminare şi a răspunsului la acestea, în
termen de maximum 15 zile de la data dezbaterii publice;
d) consultarea publicului pe propunerile de plan se
face înainte de transmiterea documentaţiei pe circuitul legal de avizare.
Art. 29. - Pentru propunerile ce aduc modificări
importante unor părţi mari din localitate sau care afectează un număr mare de
persoane, administraţia publică locală poate să:
a) informeze publicul prin expoziţii în cartiere,
emisiuni radio sau TV, broşuri, anunţuri în şcoli etc;
b) consulte publicul asupra propunerilor prin:
dezbateri publice pe anumite subiecte critice, dezbateri sau întruniri în
anumite zone, interviuri de grup, grupuri consultative structurate pe domenii
sau pe anumite categorii de public etc;
c) organizeze ateliere de lucru, audieri publice,
întâlniri itinerante etc, pentru identificarea propunerilor alternative şi
ideilor iniţiate de public prin interacţiune cu echipele de lucru, punerea în
comun a cunoştinţelor şi competenţelor sau identificarea interese mutuale etc.
Art. 30. - (1) In vederea introducerii în circuitul
legal de avizare a PUG şi RLU, autorităţile administraţiei publice locale asigură
realizarea raportului consultării populaţiei.
(2) Raportul consultării însoţit de punctul de vedere
al structurii de specialitate din cadrul autorităţii publice locale se prezintă
consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti spre însuşire
sau respingere. In vederea fundamentării tehnice a deciziei, autorităţile
administraţiei publice locale pot solicita opinia unor experţi atestaţi sau a
unor asociaţii profesionale din domeniu.
4. Implicarea publicului în etapa aprobării PUG
Art. 31. - Informarea şi consultarea publicului în
etapa aprobării PUG se fac cu respectarea prevederilor art. 6.
5. Implicarea publicului în monitorizarea
implementării PUG
Art. 32. - Informaţiile conţinute în PUG şi RLU aferent
reprezintă informaţii de interes public şi vor fi puse la dispoziţie automat
prin publicare pe site-ul primăriei şi vor fi eliberate la cerere conform Legii
nr. 544/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 33. -Anual, autorităţile administraţiei publice
vor face publice modalităţile privind aplicarea prevederilor PUG şi stadiul de
aplicare.
SECŢIUNEA a 3-a
Planul urbanistic zonal şi regulamentul local
aferent acestuia - PUZ
1. Implicarea publicului în etapa pregătitoare
Art. 34. - (1) In situaţia PUZ iniţiate de autorităţile
administraţiei publice, tema, obiectivele şi cerinţele PUZ vor fi elaborate cu
sprijinul unui grup cu rol consultativ, format din reprezentanţi ai
compartimentului de specialitate, Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului
şi urbanism, ai autorităţii competente cu protecţia mediului, comisiei de
urbanism din cadrul consiliului local şi ai altor instituţii/organisme
interesate de la nivel central, judeţean sau local, precum şi persoana
responsabilă cu informarea şi consultarea publicului, astfel încât să se
asigure identificarea prealabilă a tuturor nevoilor la care PUZ trebuie să
răspundă.
(2) In funcţie de impactul estimat al PUZ, (suprafaţa
studiată, modificări propuse, specificul investiţiei ce a generat elaborarea
documentaţiei) pentru argumentarea unor obiective ale planului sau pentru
identificarea şi evaluarea unor posibile opinii şi interese divergente, în
vederea determinării oportunităţii planului în interes public, administraţia
publică iniţiatoare poate aduce la cunoştinţa publicului intenţia de elaborare
a PUZ şi obiectivele acestuia prin anunţuri pe pagina proprie de internet,
anunţuri către proprietarii din zonă, afişări ale anunţului în zona de studiu
preconizată, întâlniri cu locuitorii din zonă etc.
(3) Documentaţia necesară atribuirii serviciilor de
elaborare a PUZ trebuie să includă şi obligaţiile elaboratorului ce derivă din
procedurile specifice de informare şi consultare a publicului.
(4) Afişarea în vederea informării populaţiei se face
pe panouri conforme cu modelele prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezenta metodologie.
Art. 35. - (1) In cazul în care iniţiatorul planului
este un investitor privat, persoană fizică sau juridică, obligaţiile ce derivă
din procedurile specifice de informare şi consultare a publicului se vor
transmite iniţiatorului prin certificatul de urbanism şi avizul prealabil de
oportunitate.
(2) In funcţie de impactul estimat al PUZ,
autorităţile administraţiei publice locale responsabile cu emiterea
certificatului de urbanism şi a avizului de oportunitate, pentru identificarea
oportunităţii planului în interes public, pot organiza dezbateri publice
referitoare la intenţia de elaborare.
(3) Procedurile, modalităţile şi tehnicile specifice de
informare şi consultare a publicului se stabilesc pe baza regulamentului local
referitor la implicarea publicului, adoptat şi în concordanţă cu cerinţele ce
derivă din obiectivele principale propuse, complexitatea şi impactul estimat al
PUZ.
2. Implicarea publicului în etapa elaborării
propunerilor
Art. 36. - Pe parcursul elaborării propunerilor este
recomandată consultarea publicului asupra evoluţiei acestora, astfel încât să
fie argumentate beneficiile aduse în interes public şi să fie preîntâmpinate
eventuale dezacorduri sau contestări.
Art. 37. - Informarea şi consultarea publicului cu
privire la propunerile de PUZ se fac înainte de transmiterea documentaţiei pe
circuitul tehnic de avizare, astfel:
a) autorităţile administraţiei publice locale
informează publicul prin cel puţin următoarele activităţi:
1. publică pe propria pagină de internet anunţul cu
privire la posibilitatea, modul şi perioada, locul şi orarul în care se pot
consulta documentele şi transmit observaţii la sediul autorităţii publice
competente pentru aprobarea PUZ în termen de maximum 25 de zile calendaristice
de la data anunţului, precum şi obiectivele, data, locul de desfăşurare, ora de
începere şi durata estimată pentru fiecare metodă de consultare;
2. identifică şi notifică proprietarii ale căror
proprietăţi vor fi direct afectate de propunerile PUZ;
3. pune la dispoziţia publicului spre consultare
documentele aferente propunerilor PUZ, inclusiv materiale explicative scrise şi
desenate, într-un limbaj nontehnic, precum şi documentele ce au stat la baza
primei variante a propunerilor, după caz: certificatul de urbanism, avizul
prealabil de oportunitate;
4. afişează anunţul la sediul propriu şi în alte
locuri special amenajate, pe panouri rezistente la intemperii, cu
caracteristici stabilite prin procedurile specifice amplasate în cel puţin 3
locuri vizibile pe teritoriul zonei studiate;
5. investitorul privat iniţiator al PUZ afişează
anunţul pe panouri rezistente la intemperii, cu caracteristici stabilite prin
procedurile specifice, în loc vizibil la parcela care a generat intenţia elaborării
PUZ;
b) autorităţile administraţiei publice responsabile
cu aprobarea planului au următoarele obligaţii:
1. informează publicul cu privire la rezultatele
informării şi consultării, cel puţin prin publicarea pe propria pagină de
internet şi la sediul propriu a observaţiilor şi sugestiilor publicului şi a
răspunsului la acestea, în termen de 15 zile de la încheierea perioadei de
consultare a publicului;
2. informează în scris proprietarii ale căror imobile
sunt direct afectate de propunerile PUZ şi care au trimis opinii, cu privire la
observaţiile primite şi răspunsul argumentat la acestea.
Art. 38. -In funcţie de complexitatea sau impactul
estimat al propunerilor PUZ, autorităţile administraţiei publice responsabile
cu aprobarea acestuia:
a) informează publicul prin expoziţii în zonă, emisiuni
TV, broşuri, anunţuri în şcoli etc;
b) consultă publicul prin: dezbateri publice,
interviuri de grup, grupuri consultative pe domenii sau pe anumite categorii de
public etc;
c) organizează ateliere de lucru, audieri publice,
întâlniri etc, pentru identificarea şi punerea în comun a cunoştinţelor şi
competenţelor sau identificarea intereselor mutuale etc.
Art. 39. -In vederea aprobării PUZ în scopul
fundamentării deciziei consiliului local/Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, structura de specialitate asigură elaborarea raportului consultării
publicului referitor la opiniile colectate, răspunsurile date şi argumentarea
lor. In vederea fundamentării tehnice a deciziei, autorităţile administraţiei publice
locale pot solicita opinia unor experţi atestaţi sau a unor asociaţii
profesionale din domeniu.
3. Implicarea publicului în etapa aprobării PUZ
Art. 40. - Informarea şi consultarea publicului în
etapa aprobării PUZ se face cu respectarea prevederilor art. 6.
4. Implicarea publicului în monitorizarea
implementării PUZ
Art. 41. - Planşa de reglementări urbanistice şi
regulamentul local reprezintă informaţii de interes public şi vor fi furnizate
şi puse la dispoziţie în urma solicitărilor, conform Legii nr. 544/2001 privind
liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi
completările ulterioare.
SECŢIUNEA a 4-a
Planul urbanistic de detaliu PUD
1. Implicarea publicului în etapa pregătitoare
Art. 42. - In situaţia solicitării elaborării unui PUD,
autorităţile administraţiei publice locale informează şi consultă populaţia în
conformitate cu regulamentul local aprobat prevăzut de prezenta metodologie,
cel puţin prin următoarele modalităţi:
a) se notifică proprietarii parcelelor vecine pe toate
laturile celei care a generat PUD privind intenţia şi propunerile documentaţiei
de urbanism, cu acordarea unui termen de primire a observaţiilor sau
propunerilor de minimum 15 zile;
b) în situaţia în care iniţiatorul PUD este o persoană
fizică sau juridică interesată, în termen de 5 zile de la primirea tuturor
observaţiilor, autorităţile administraţiei publice locale competente cu
aprobarea planului notifică iniţiatorul PUD cu privire la eventualele obiecţii
primite şi solicită modificarea propunerilor sau răspunsul motivat de refuz al
acestora, cu acordarea unui termen de transmitere a răspunsului în termen de
maximum 10 zile;
c) în termen de 10 zile de la răspunsul argumentat al
iniţiatorului PUD, autorităţile administraţiei publice locale informează în
scris proprietarii care au trimis opinii cu privire la observaţiile primite şi
răspunsul la acestea.
2. Implicarea publicului în etapa aprobării PUD
Art. 43. - In vederea aprobării PUD, autorităţile
administraţiei publice responsabile cu aprobarea planului asigură introducerea
în documentaţia supusă aprobării consiliului local a raportului informării şi
consultării publicului, însoţit de punctul de vedere al structurii de
specialitate.
3. Implicarea publicului în monitorizarea
implementării PUD
Art. 44. - Informaţiile cuprinse în PUD reprezintă
informaţii de interes public şi vor fi furnizate şi puse la dispoziţie în urma
solicitărilor, conform Legii nr. 544/2001, cu modificările şi completările
ulterioare.
ANEXĂ la metodologie
MODELE
de panouri pentru anunţurile afişate pe teritoriul
zonei tratate de planuri de urbanism
A. Model panou 1
.....................................................................................................................................................................
(denumirea administraţiei publice locale)
Data anunţului:.................................................................................................................(ziua/luna/anul)
INTENŢIE DE ELABORARE
PLAN
URBANISTIC.................................................................................................................................
(general, zonal, de detaliu)
Argumentare:..............................................................................................................................................
Iniţiator:.......................................................................................................................................................
(numele şi prenumele/denumirea)
|
REPREZENTARE
VIZUALA SUGESTIVĂ (SCHEMATICĂ)
A INTENŢIEI
|
PUBLICUL ESTE INVITAT SĂ TRANSMITĂ
OBSERVAŢII ŞI PROPUNERI
privind intenţia de elaborare a
planului urbanistic......................... (general,
zonal, de detaliu)
în
perioada.............................-.............................
(ziua/luna/anul) (ziua/luna/anul)
Persoana responsabilă cu informarea si consultarea publicului:
........................................................................................................
(numele şi prenumele, funcţia)
adresa.........................................,
telefon...............................,
e-mail........................................................................................................
Observaţiile sunt necesare în
vederea......................................................................................................................................................
(de exemplu: stabilirii cerinţelor de elaborare/eliberării avizului
de oportunitate)
Răspunsul la observaţiile transmise va
fi................................................................................................................................................
(modul în care va îi pus la dispoziţia publicului, data şi perioada)
Etapele preconizate pentru consultarea publicului până la
aprobarea planului:
•
........................................................................................................................................................................ ..........................................
• ........................................................................................................................................................................ ..........................................
•
........................................................................................................................................................................ ..........................................
(metoda/scopul/perioada)
|
• Datele de mai sus vor fi înscrise obligatoriu într-un
panou de minimum 60 x 90 cm, confecţionat din materiale rezistente la
intemperii şi afişat la loc vizibil pe toată perioada.
• Literele vor fi tipărite având o înălţime de cel puţin
5 cm, respectiv 7 cm pentru „Intenţie...", „Publicul este...".
B. Model panou 2
...................................................................................................................................................
(denumirea administraţiei publice locale)
Data anunţului: ................................................................................................(ziua/luna/anul)
CONSULTARE ASUPRA PROPUNERILOR PRELIMINARE
PLAN URBANISTIC..............................................................................................................
(general, zonal, de detaliu)
Iniţiator:....................................................................................................................................
(numele şi prenumele/denumirea)
Elaborator:
...............................................................................................................................
(denumirea)
|
REPREZENTARE
VIZUALĂ SUGESTIVĂ (SCHEMATICĂ)
A PROPUNERILOR
|
PUBLICUL ESTE INVITAT SĂ TRANSMITĂ
OBSERVAŢII
asupra documentelor
expuse/disponibile la sediul.............................................................
(denumirea, adresa, camera/sala)
în
perioada............................-..............................între orele:..................
(ziua/luna/anul) (ziua/luna/anul)
PUBLICUL ESTE INVITAT SĂ PARTICIPE LA
•
........................................................................................................................................................................ ..........................................
•
........................................................................................................................................................................ ..........................................
•
........................................................................................................................................................................ ..........................................
(metoda/scopul/data, ora/locul, durata)
Răspunsul la observaţiile transmise va fi
.................................................................................................................................................
(modul în care va fi pus la dispoziţia publicului, data şi
perioada)
Persoana responsabilă cu informarea si consultarea publicului:
............................................................................................................
(numele şi prenumele, funcţia)
adresa .............................................,
telefon...............................,
e-mail....................................................................................................
|
• Datele de mai sus vor fi înscrise obligatoriu într-un
panou de minimum 60 x 90 cm, confecţionat din materiale rezistente la
intemperii şi afişat la loc vizibil pe toată perioada.
• Literele vor fi tipărite având o înălţime de cel
puţin 5 cm, respectiv 7 cm pentru „Consultare asupra....".