Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 261 din 3 martie 2008

privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru dezvoltarea regionala prin sprijinirea investitiilor in turism din cadrul Programului operational regional 2007-2013

ACT EMIS DE: MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI LOCUINTELOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 207 din 18 martie 2008



Având în vedere prevederile art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007,

în temeiul art. 10 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 361/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor,

ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor emite următorul ordin:

Art. 1. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se aprobă Schema de ajutor de stat pentru dezvoltarea regională prin sprijinirea investiţiilor în turism din cadrul Programului operaţional regional 2007-2013, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 10 zile lucrătoare de la data publicării.

p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor,

Anna Horvath,

secretar de stat

ANEXĂ

SCHEMĂ

de ajutor de stat pentru dezvoltarea regională prin sprijinirea investiţiilor în turism din cadrul Programului operaţional regional 2007-2013

CAPITOLUL I

Baza legală

Art. 1. -Acordarea ajutoarelor de stat pentru investiţii în turism, în cadrul prezentei scheme, se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutorul naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L302 din 1 noiembrie 2006, denumit în continuare Regulament.

Art. 2. - Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu prevederile următoarelor acte normative:

a)   Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;

b)  Recomandarea Comisiei Europene nr. 361 din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;

c) Decizia Comisiei Europene C(2007)3.470 din 12 iulie 2007 privind adoptarea Programului operaţional regional 2007-2013 (POR).

Art. 3. - Prezenta schemă de ajutor de stat este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulament.

CAPITOLUL II

Necesitatea implementării schemei

Art. 4. - (1) Având în vedere potenţialul diversificat al resurselor naturale ale  României, valorificarea turistică a acestora reprezintă o sursă importantă pentru dezvoltarea economică a multor zone ale ţării.

(2)  Imbunătăţirea infrastructurii şi a serviciilor turistice de cazare şi agrement constituie o prioritate a POR, întrucât pot conduce la crearea unor standarde adecvate practicării turismului şi pot avea un impact pozitiv asupra dezvoltării turismului în toate regiunile României şi implicit asupra creşterii numărului locurilor de muncă în acest sector. Prin implementarea proiectelor de investiţii în infrastructura de turism se estimează că vor fi create aproximativ 200 de locuri de muncă.

(3)  Cele mai importante oportunităţi pentru dezvoltarea turismului pe termen scurt sunt date de turismul de nişă (turismul ecvestru, speoturismul, turismul de aventură, turismul memorial-istoric, turismul de pelerinaj, turismul de afaceri etc.), bazat pe resursele naturale şi culturale, şi anume: staţiuni balneare, areale silvice, arii naturale protejate, zone care oferă posibilitatea practicării sporturilor de iarnă etc.

(4) In prezent, România dispune de spaţii de cazare care au însă un grad înaintat de uzură, corelat cu un nivel scăzut al gradului de modernizare, situaţie întâlnită îndeosebi în cazul structurilor de cazare de două şi trei stele, construite în perioada 1975-1980. De aceea, ţinând cont şi de evoluţiile globale ale pieţei turistice, este absolut necesară creşterea standardelor de calitate a spaţiilor de cazare de tipul hoteluri, moteluri şi campinguri, cabane şi hoteluri pentru tineret, structuri de cazare pe vapoare/pontoane.

Art. 5. - Obiectivul schemei de ajutor de stat constă în realizarea unei dezvoltări locale şi regionale durabile prin:

a) valorificarea resurselor naturale în scop turistic şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor de cazare;

b) crearea/extinderea structurilor de agrement turistic, în vederea creşterii numărului de turişti, a duratei sejurului şi diversificării serviciilor turistice.

CAPITOLUL III

Definiţii

Art. 6. - In sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:

1.  întreprinderea reprezintă orice entitate implicată într-o activitate economică, indiferent de forma juridică a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii care desfăşoară activităţi economice, în conformitate cu prevederile Recomandării CE nr. 361/2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124/2003, denumită în continuare Recomandarea CE 361/2003.

2.  categoria microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) este formată din întreprinderi care au sub 250 de angajaţi şi a căror cifră anuală de afaceri nu depăşeşte 50 milioane euro şi/sau al căror rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003;

3.  microîntreprinderea este definită ca fiind o întreprindere care are sub 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 2 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003;

4.  întreprinderea mică este definită ca fiind o întreprindere care are sub 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 10 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003;

5. întreprinderea mijlocie este definită ca fiind o întreprindere care are sub 250 angajaţi şi a cărei cifră anuală de afaceri nu depăşeşte 50 milioane euro şi/sau al cărei rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003;

6.   unităţi administrativ-teritoriale - consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, ca autorităţi deliberative, primarii ca autorităţi executive, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, ca autorităţi ale administraţiei publice locale, pentru coordonarea activităţii consiliilor comunale, orăşeneşti şi municipale, în vederea realizării serviciilor publice de interes judeţean - în conformitate cu prevederile Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată;

7. investiţia iniţială este definită ca fiind:

a)   o investiţie în active corporale şi/sau necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unităţi, la extinderea unei unităţi existente, la diversificarea producţiei unei unităţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau la o schimbare fundamentală a procesului global de producţie a unei unităţi existente; sau

b)  achiziţionarea unor active, în corelaţie directă cu un amplasament de producţie, în cazul în care amplasamentul respectiv este închis sau ar fi fost închis în condiţiile în care nu ar fi fost cumpărat, iar activele au fost achiziţionate de către un investitor independent.

Achiziţionarea de acţiuni sau părţi sociale emise de către o întreprindere nu constituie investiţie iniţială. Investiţia de înlocuire nu este considerată investiţie iniţială;

8.   active corporale sunt terenuri, clădiri şi instalaţii/ echipamente/utilaje;

9.  active necorporale sunt activele care rezultă dintr-un transfer de tehnologie sub forma achiziţiei de drepturi de brevet, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;

10. costuri eligibile sunt costurile legate de investiţia iniţială, respectiv costurile cu active corporale şi active necorporale;

11. începerea lucrărilor înseamnă fie începerea lucrărilor de construcţie, fie prima comandă fermă de echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare;

12.  intensitatea ajutorului reprezintă valoarea actualizată a ajutorului exprimată ca procent din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale investiţiei;

13. contribuţia proprie a beneficiarului la valoarea eligibilă a proiectului reprezintă diferenţa dintre totalul costurilor eligibile ale proiectului şi totalul finanţării nerambursabile acordate;

14. asociaţiile de dezvoltare intercomunitară sunt structuri de cooperare cu personalitate juridică, de drept privat, înfiinţate, în condiţiile legii, de unităţile administrativ-teritoriale pentru realizarea în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea în comun a unor servicii publice, în conformitate cu prevederile Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată;

15. rata de actualizare este rata de referinţă stabilită de către Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet;

16.  regiunile de dezvoltare sunt entităţi teritoriale specifice, fără statut administrativ şi fără personalitate juridică, corespunzătoare diviziunilor de nivel NUTS II în Nomenclatorul Unităţilor Statistice Teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în conformitate cu prevederile Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 29 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;

17.  autoritatea responsabilă pentru implementarea acestei scheme este Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor (MDLPL), prin intermediul Autorităţii de management create la nivelul acestuia pentru gestionarea Programului operaţional regional (AMPOR);

18. Programul operaţional regional 2007-2013 (POR) reprezintă un document strategic de programare elaborat de România, în calitate de stat membru, şi aprobat de Comisia Europeană, care implementează printr-un set de priorităţi coerente strategia naţională de dezvoltare regională a Cadrului naţional strategic de referinţă.

CAPITOLUL IV

Domeniul de aplicare

Art. 7. - Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică tuturor celor 8 regiuni de dezvoltare ale României.

Art. 8. - Sub incidenţa acestei scheme de ajutor de stat intră entităţile care desfăşoară activitate economică în domeniul turismului, în conformitate cu prevederile Ordinului Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională CAEN, astfel:

- secţiunea I - Hoteluri şi restaurante, cu excepţia grupei 562 „Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente şi alte servicii de alimentaţie";

-  secţiunea R - Activităţi de spectacole, culturale şi recreative, respectiv: clasa 9104 „Activităţi ale grădinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale", precum şi grupele: 931 „Activităţi sportive", 932 „Alte activităţi recreative şi distractive".

Art. 9. - Nu se acordă sprijin financiar în cadrul schemei următoarelor obiective: reducerea permanentă sau periodică a cheltuielilor de exploatare ale operatorilor economici; susţinerea activităţilor de export către ţări terţe sau state membre, mai precis ajutoarele legate de cantitatea exportată, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau destinate acoperirii altor cheltuieli curente legate de activităţile de export; utilizarea cu precădere a produselor naţionale în dauna produselor importate.

CAPITOLUL V

Beneficiarii ajutorului de stat

Art. 10. - Beneficiarii acestei scheme de ajutor de stat sunt:

- unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) definite conform Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată;

- asociaţii de dezvoltare intercomunitară constituite conform prevederilor Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată;

- parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale);

- parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) şi ONG-uri;

- IMM-uri din domeniul turismului şi/sau activităţi conexe. Pentru a beneficia de ajutor de stat, solicitanţii care îşi desfăşoară activitatea în domeniul turismului trebuie să respecte următoarele condiţii:

a)  Intreprinderile mici şi mijlocii din domeniul turismului trebuie să fie înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, ori în baza Hotărârii Guvernului nr. 1.041/1990 privind înfiinţarea societăţilor comerciale pe acţiuni în turism, cu modificările ulterioare, şi să îşi desfăşoare activitatea în România.

b) Indiferent de forma juridică de organizare, să nu se afle în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, închidere operaţională, dizolvare şi să nu aibă activităţile suspendate sau alte situaţii similare reglementate de lege.

c)  Indiferent de forma juridică de organizare, solicitanţii trebuie să îndeplinească condiţiile de eligibilitate stabilite prin art. 93 din Regulamentul Consiliului nr. 1.605/2002 privind Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene, respectiv:

-  nu se află în stare de faliment sau nu fac obiectul unei proceduri de lichidare ori de administrare specială, nu au încheiat concordate, nu şi-au suspendat activitatea economică sau nu fac obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii ori nu se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;

- nu au fost condamnaţi printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita lor profesională;

-  nu au comis în conduita lor profesională greşeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le poate justifica;

- şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a contribuţiilor la fondul asigurărilorsociale sau de achitare a impozitelor în conformitate cu prevederile legale ale ţării în care este stabilit sau ale ţării autorităţii contractante sau ale ţării unde se execută contractul;

- nu au fost condamnaţi printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţilor Europene;

- în urma altei proceduri de achiziţionare sau în urma unei proceduri de alocare a unei subvenţii finanţate de la bugetul comunitar, nu au fost găsiţi vinovaţi de încălcarea gravă a contractului datorită nerespectării obligaţiilor contractuale.

d)  Să nu poată fi considerat ca fiind „firmă în dificultate", în conformitate cu Liniile directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004.

e) Solicitantul trebuie să facă dovada capacităţii de finanţare; în   cazul   asociaţiilor  de  dezvoltare   intercomunitară  şi   al parteneriatelor, acest criteriu se aplică şi membrilor asociaţiei, respectiv partenerilor.

f)    Solicitantul trebuie să dovedească calitatea de proprietar/administrator al clădirii şi/sau al terenului ori are în concesiune clădirea sau terenul care face obiectul proiectului, pe o perioadă de 5 ani de la încheierea operaţiunii sau de 3 ani în cazul IMM-urilor, în conformitate cu prevederile art. 57 paragraful 1 din Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006 care stabileşte reglementările generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune; în cazul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară şi al parteneriatelor, acest criteriu se aplică şi membrilor asociaţiei, respectiv partenerilor.

g) Solicitantul trebuie să aibă capacitatea de a implementa proiectul.

h) Solicitantul cu statut de IMM trebuie să desfăşoare activitate în domeniul turismului şi/sau activităţi conexe de cel puţin un an la data depunerii cererii de finanţare.

i) Solicitantul cu statut de organizaţie neguvernamentală, partener al unităţii administrativ-teritoriale, trebuie să desfăşoare activităţi în domeniul turismului şi/sau activităţi conexe, conform statutului, şi să aibă o vechime în acest domeniu de activitate de cel puţin un an la data depunerii cererii de finanţare.

j) La data depunerii cererii de finanţare, solicitantul trebuie să-şi fi îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România.

k) Solicitantul trebuie să îndeplinească şi alte condiţii specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

Art. 11. - Solicitanţii care sunt subiectul unei proceduri de recuperare a unor ajutoare de stat declarate ilegale şi incompatibile sau utilizate abuziv nu sunt eligibili pentru a primi finanţare în cadrul schemei, cu excepţia cazului în care acestea au fost restituite în integralitate, împreună cu dobânzile aferente.

Art. 12. - Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

1.   proiectul să reprezinte investiţii iniţiale în sensul Regulamentului şi să fie realizat pe teritoriul României;

2.  proiectul să fie localizat în mediul urban, în mediul rural (proiecte cu valoare mai mare de 1,5 milioane euro), precum şi în staţiuni turistice balneare, climatice şi balneoclimatice;

3.  activităţile propuse spre finanţare în cadrul proiectului nu au fost finanţate din fonduri publice sau, după caz, din surse private în ultimii 5 ani şi nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanţare ori, după caz, de fonduri private;

4. pentru activităţi de modernizare/extindere a structurilor de cazare, valoarea totală a proiectului trebuie să se încadreze între 700.000 şi 17.000.000 lei (echivalentul a aproximativ 200.000 şi 5.000.000 euro), iar pentru celelalte categorii de proiecte, valoarea totală trebuie să se încadreze între 700.000 şi 85.000.000 lei (echivalentul a aproximativ 200.000 şi 25.000.000 euro);

5. durata de implementare a proiectului nu depăşeşte 31 iulie 2012;

6.  activităţile de extindere/modernizare a structurilor de cazare şi a utilităţilor conexe trebuie să fie incluse în proiecte distincte de proiectele care includ alte tipuri de infrastructură turistică;

7. proiectul respectă legislaţia în domeniul egalităţii de şanse, protecţiei mediului, eficienţei energetice, ajutorului de stat şi achiziţiilor publice;

8.  investiţia iniţială trebuie să fie menţinută pe o durată de minimum 5 ani, cu excepţia beneficiarilor care se încadrează în categoria IMM-urilor - minimum 3 ani, de la finalizarea proiectului de investiţie;

9. obiectivul propus pentru finanţare va fi inclus total sau parţial în circuitul public.

CAPITOLUL VI

Modalităţi de acordare a ajutorului de stat

Art. 13. -In cadrul prezentei scheme, ajutorul de stat se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă, eşalonat, pe etape de implementare a proiectului şi este actualizat folosindu-se o rată egală cu rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană la momentul acordării ajutorului de stat.

Finanţarea proiectelor va fi diferenţiată pe categorii de beneficiari, după cum urmează:

1. Unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale); asociaţii de dezvoltare intercomunitară; parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale); parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) şi organizaţii neguvernamentale:

a)   finanţare nerambursabilă din fonduri structurale, în proporţie de maximum 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti - Ilfov care beneficiază de o intensitate maximă de 40% din cheltuielile eligibile ale proiectului;

b)  contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 50%, respectiv 60%.

In conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003 „o întreprindere nu poate fi considerată IMM dacă 25% sau mai mult din capitalul sau drepturile de vot ale acesteia sunt controlate direct sau indirect, individual sau în comun, de una sau mai multe organisme publice, cu excepţia autorităţilor locale care au un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi mai puţin de 5.000 locuitori".

Prin urmare, entităţilor prezentate la pct. 1 care au un buget anual mai mare de 10 milioane euro şi mai mult de 5.000 locuitori li se aplică intensitatea pentru întreprinderile mari, respectiv 50% pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti - Ilfov, unde intensitatea aplicabilă este de 40%.

2.   Intreprinderi mijlocii din domeniul turismului şi/sau activităţilor conexe:

a)   finanţare nerambursabilă din fonduri structurale, în proporţie de maximum 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti - Ilfov, care beneficiază de o intensitate maximă de 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului;

b)  contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 40%, respectiv 50%.

3.   Intreprinderi mici şi microîntreprinderi din domeniul turismului şi/sau activităţilor conexe; unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale care au un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi mai puţin de 5.000 locuitori):

a)   finanţare nerambursabilă din fonduri structurale, în proporţie de maximum 70% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti - Ilfov, care beneficiază de o intensitate maximă de 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului;

b)  contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 30%, respectiv 40%.

Art. 14. - Contribuţia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private.  Nu  sunt considerate contribuţie  proprie fondurile obţinute din măsuri de sprijin financiar din partea statului sau care sunt obţinute ca efect al unor astfel de măsuri.

CAPITOLUL VII

Activităţi şi cheltuielii eligible

Art. 15. -Activităţile eligibile pentru această schemă se încadrează în următoarele 3 mari tipuri de activităţi:

-  modernizarea şi extinderea structurilor de cazare şi a utilităţilor conexe;

- crearea/modernizarea/extinderea infrastructurii turistice de agrement şi a utilităţilor conexe;

- crearea/modernizarea/extinderea infrastructurii necesare valorificării resurselor naturale cu potenţial turistic şi a utilităţilor conexe.

Art. 16. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile legate de terenuri, clădiri, echipamente/instalaţii şi active necorporale, numai dacă sunt incluse în valoarea activului şi se regăsesc înregistrate în contabilitatea beneficiarului în conturile de imobilizări corporale şi necorporale respective. Pentru unităţile administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale), parteneriatele între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) şi parteneriatele între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) şi organisme neguvernamentale, nonprofit, cu personalitate juridică, cheltuielile eligibile sunt determinate luându-se în considerare şi taxa pe valoarea adăugată aferentă acestora.

(2)   Activele achiziţionate trebuie să fie noi. Pentru întreprinderile mari, aceste costuri sunt eligibile numai în limita a 50% din totalul cheltuielilor de investiţii eligibile ale proiectului.

(3) In cadrul schemei se finanţează exclusiv proiecte care prevăd realizarea de investiţii iniţiale. Nu sunt eligibile proiectele care reprezintă, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau reabilitare a unor active fixe existente, iar lucrările de modernizare trebuie să conducă la creşterea valorii adăugate a acestora.

(4)  Nu se finanţează acele proiecte a căror implementare a fost deja demarată de beneficiar înainte de semnarea contractului de finanţare.

(5)   Pentru a fi incluse în investiţia iniţială, activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a)  să fie utilizate în exclusivitate în cadrul obiectivului de investiţii care a beneficiat de ajutor de stat naţional regional;

b) să fie considerate active amortizabile;

c) să fi fost achiziţionate de la terţi, în condiţii de piaţă;

d)   să fie incluse în categoria activelor proprii ale beneficiarului şi să rămână în cadrul obiectivului de investiţii care a beneficiat de ajutor de stat naţional regional, pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, calculată din momentul în care investiţia a fost finalizată, cu excepţia IMM-urilor - minimum 3 ani, şi să fie utilizate pentru derularea operaţiunii finanţate.

CAPITOLUL VIII

Durata de aplicare a schemei

Art. 17. - Schema de ajutor de stat este valabilă pentru perioada 2008-2010.

CAPITOLUL IX

Bugetul schemei

Art. 18. - Valoarea maximă estimată a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 426,25 milioane lei, din care 358,19 milioane lei din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR) şi 68,06 milioane lei de la bugetul de stat.

Repartizarea anuală, orientativă, a sumelor alocate se prezintă astfel:

Anul

Sume alocate din FEDR

(milioane lei)

Sume alocate de la bugetul de stat

(milioane lei)

2008

108,40

20,60

2009

116,19

22,08

2010

133,60

25,38

TOTAL:

358,19

68,06

Art. 19. - Numărul estimat al beneficiarilor acestei scheme de ajutor de stat este de 100.

CAPITOLUL X

Regula de cumul

Art. 20. - Regulile privind cumulul ajutoarelor se aplică în cazul în care se acordă măsuri de natura ajutorului de stat aceluiaşi beneficiar, indiferent de sursa de provenienţă a acestora, respectiv surse locale, regionale, naţionale sau comunitare, pentru finanţarea aceloraşi costuri eligibile. In această situaţie, intensitatea ajutorului trebuie să se încadreze în valorile maxime admisibile prevăzute pentru regiunea în care sunt acordate, în conformitate cu Harta ajutoarelor regionale pentru România în perioada 2007 - 2013, aprobată de Comisia Europeană.

Art. 21. -Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă nu se cumulează cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunităţilor Europene, şi nici cu ajutoarele de minimis acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, în cazul în care acest cumul duce la o intensitate a ajutorului care depăşeşte nivelul stabilit în prezenta schemă de ajutor de stat. Plafonul maxim al intensităţii ajutorului de stat stabilit în prezenta schemă trebuie respectat, indiferent dacă finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.

Art. 22. - Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor de stat prezintă o declaraţie pe propria răspundere, din care să reiasă dacă a mai beneficiat sau este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat ori ajutoare de minimis pentru aceleaşi costuri eligibile. Autoritatea responsabilă va monitoriza sumele pentru a nu depăşi intensitatea maximă admisă.

Art. 23. -Ajutorul de stat se calculează pe baza investiţiilor în active corporale sau necorporale, cu respectarea intensităţii maxime stabilite pentru regiunea respectivă.

CAPITOLUL XI

Procedura de implementare a schemei

Art. 24. - MDLPL, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, asigură respectarea procedurilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.

Art. 25. - Pentru a beneficia de ajutorul de stat prevăzut de această schemă, solicitanţii depun la sediul organismului intermediar din cadrul Agenţiei pentru dezvoltare regională din regiunea în care se va implementa proiectul o cerere de finanţare, împreună cu documentele stabilite în Ghidul solicitantului, în vederea parcurgerii etapelor procesului de evaluare şi selecţie, după cum urmează:

- verificarea conformităţii administrative;

- verificarea eligibilităţii beneficiarilor şi proiectelor;

- evaluarea tehnică şi financiară.

Art. 26. - Ajutorul de stat se acordă numai după parcurgerea etapelor prevăzute la art. 25 şi după constatarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate. In situaţia în care lucrările au început anterior semnării contractului de finanţare, întregul proiect nu este eligibil.

Art. 27. - MDLPL, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, furnizează Consiliului Concurenţei o fişă de informare completată potrivit anexei nr.1 la Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, în vederea transmiterii la Comisia Europeană, în maximum 20 de zile lucrătoare de la aprobarea schemei prin ordin al ministrului.

CAPITOLUL XII

Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea

Art. 28. - In vederea asigurării transparenţei şi a monitorizării ajutoarelor de stat, la nivel european şi naţional, MDLPL, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme, are obligaţia să păstreze evidenţe detaliate referitoare la alocările individuale acordate către beneficiari, pe o perioadă de minimum 10 ani de la acordarea ultimului ajutor în cadrul schemei. Aceste evidenţe trebuie să includă toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat.

Art. 29. - MDLPL, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, are obligaţia să furnizeze informaţii necesare pentru verificarea respectării prevederilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, la solicitarea scrisă a Comisiei Europene sau a Consiliului Concurenţei, în maximum 20 de zile lucrătoare.

Art. 30. - MDLPL, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, transmite raportarea anuală Consiliului Concurenţei privind implementarea schemei, în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007, precum şi cu Regulamentul CE nr. 794/2004.

Art. 31. - MDLPL monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate pe toată durata de derulare a schemei şi pe o perioadă de 5 ani de la finalizarea acesteia, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestor criterii, MDLPL întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare.

CAPITOLUL XIII

Dispoziţii finale

Art. 32. - Textul schemei şi Ghidul solicitantului se publică integral pe pagina de internet a Programului operaţional regional, la adresele:

http://www.inforegio.ro/index.php?page=STATE_AID şi

http://www.inforegio.ro/index.php?page=PUBLICATIONS_ GUIDE DOC


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 261/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 261 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu