ORDIN Nr. 261
din 3 martie 2008
privind aprobarea Schemei de
ajutor de stat pentru dezvoltarea regionala prin sprijinirea investitiilor in
turism din cadrul Programului operational regional 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI LOCUINTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 207 din 18 martie 2008
Având în vedere prevederile art. 3 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în
domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 137/2007,
în temeiul art. 10 alin. (5)
din Hotărârea Guvernului nr. 361/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor,
ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se aprobă Schema de ajutor de stat pentru dezvoltarea regională prin
sprijinirea investiţiilor în turism din cadrul Programului operaţional regional
2007-2013, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 10 zile lucrătoare de la data
publicării.
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Anna Horvath,
secretar de stat
ANEXĂ
SCHEMĂ
de ajutor de stat pentru dezvoltarea regională prin
sprijinirea investiţiilor în turism din cadrul Programului operaţional regional 2007-2013
CAPITOLUL I
Baza legală
Art. 1. -Acordarea ajutoarelor de stat pentru
investiţii în turism, în cadrul prezentei scheme, se face numai cu respectarea
criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Regulamentul Comisiei
Europene nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE privind
ajutorul naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L302 din 1 noiembrie 2006,
denumit în continuare Regulament.
Art. 2. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu prevederile următoarelor acte normative:
a) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării
şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) Recomandarea Comisiei Europene nr. 361 din 6 mai
2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a
întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;
c) Decizia Comisiei Europene C(2007)3.470 din 12 iulie
2007 privind adoptarea Programului operaţional regional 2007-2013 (POR).
Art. 3. - Prezenta schemă de ajutor de stat este
exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în
conformitate cu prevederile art. 3 din Regulament.
CAPITOLUL II
Necesitatea implementării schemei
Art. 4. - (1) Având în vedere potenţialul diversificat al resurselor naturale ale României,
valorificarea turistică a acestora
reprezintă o sursă importantă pentru dezvoltarea economică a multor zone ale
ţării.
(2) Imbunătăţirea infrastructurii şi a serviciilor
turistice de cazare şi agrement constituie o prioritate a POR, întrucât pot
conduce la crearea unor standarde adecvate practicării turismului şi pot avea
un impact pozitiv asupra dezvoltării turismului în toate regiunile României şi
implicit asupra creşterii numărului locurilor de muncă în acest sector. Prin
implementarea proiectelor de investiţii în infrastructura de turism se
estimează că vor fi create aproximativ 200 de locuri de muncă.
(3) Cele mai importante oportunităţi pentru
dezvoltarea turismului pe termen scurt sunt date de turismul de nişă (turismul
ecvestru, speoturismul, turismul de aventură, turismul memorial-istoric,
turismul de pelerinaj, turismul de afaceri etc.), bazat pe resursele naturale
şi culturale, şi anume: staţiuni balneare, areale silvice, arii naturale
protejate, zone care oferă posibilitatea practicării sporturilor de iarnă etc.
(4) In prezent, România dispune de spaţii de cazare
care au însă un grad înaintat de uzură, corelat cu un nivel scăzut al gradului
de modernizare, situaţie întâlnită îndeosebi în cazul structurilor de cazare de
două şi trei stele, construite în perioada 1975-1980. De aceea, ţinând cont şi
de evoluţiile globale ale pieţei turistice, este absolut necesară creşterea
standardelor de calitate a spaţiilor de cazare de tipul hoteluri, moteluri şi
campinguri, cabane şi hoteluri pentru tineret, structuri de cazare pe
vapoare/pontoane.
Art. 5. - Obiectivul schemei de ajutor de stat constă
în realizarea unei dezvoltări locale şi regionale durabile prin:
a) valorificarea resurselor naturale în scop turistic şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor de cazare;
b) crearea/extinderea structurilor de agrement
turistic, în vederea creşterii numărului de turişti, a duratei sejurului şi
diversificării serviciilor turistice.
CAPITOLUL III
Definiţii
Art. 6. - In sensul prezentei
scheme, următorii termeni se definesc astfel:
1. întreprinderea reprezintă
orice entitate implicată într-o activitate economică, indiferent de forma
juridică a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfăşoară activităţi
economice în mod independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii
care desfăşoară activităţi economice, în conformitate cu prevederile
Recomandării CE nr. 361/2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a
întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 124/2003, denumită în continuare Recomandarea
CE 361/2003.
2. categoria microîntreprinderi, întreprinderi mici
şi mijlocii (IMM) este formată din întreprinderi
care au sub 250 de angajaţi şi a căror cifră anuală de afaceri nu depăşeşte 50
milioane euro şi/sau al căror rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 43
milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandării
CE 361/2003;
3. microîntreprinderea este
definită ca fiind o întreprindere care are sub 10 angajaţi şi a cărei cifră de
afaceri anuală şi/sau al cărei rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 2
milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandării
CE 361/2003;
4. întreprinderea mică este definită ca fiind o întreprindere care
are sub 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei
rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 10 milioane euro (echivalent în lei),
în conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003;
5. întreprinderea mijlocie este definită ca fiind o întreprindere care are sub 250 angajaţi şi
a cărei cifră anuală de afaceri nu depăşeşte 50 milioane euro şi/sau al cărei
rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei),
în conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003;
6. unităţi
administrativ-teritoriale - consiliile locale ale
comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, ca
autorităţi deliberative, primarii ca autorităţi executive, consiliile judeţene
şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, ca autorităţi ale
administraţiei publice locale, pentru coordonarea activităţii consiliilor
comunale, orăşeneşti şi municipale, în vederea realizării serviciilor publice
de interes judeţean - în conformitate cu prevederile Legii administraţiei
publice locale nr. 215/2001, republicată;
7. investiţia iniţială este definită ca fiind:
a) o investiţie în active corporale şi/sau
necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unităţi, la extinderea unei
unităţi existente, la diversificarea producţiei unei unităţi prin realizarea de
produse noi, suplimentare, sau la o schimbare fundamentală a procesului global
de producţie a unei unităţi existente; sau
b) achiziţionarea unor active, în corelaţie directă cu
un amplasament de producţie, în cazul în care amplasamentul respectiv este
închis sau ar fi fost închis în condiţiile în care nu ar fi fost cumpărat, iar
activele au fost achiziţionate de către un investitor independent.
Achiziţionarea de acţiuni sau părţi sociale emise de
către o întreprindere nu constituie investiţie iniţială. Investiţia de
înlocuire nu este considerată investiţie iniţială;
8. active corporale sunt
terenuri, clădiri şi instalaţii/ echipamente/utilaje;
9. active necorporale sunt activele care rezultă dintr-un transfer de tehnologie sub forma achiziţiei de
drepturi de brevet, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;
10. costuri eligibile sunt
costurile legate de investiţia iniţială, respectiv costurile cu active corporale
şi active necorporale;
11. începerea lucrărilor
înseamnă fie începerea lucrărilor de construcţie,
fie prima comandă fermă de echipamente, excluzând studiile de fezabilitate
preliminare;
12. intensitatea ajutorului reprezintă valoarea actualizată a ajutorului exprimată ca procent
din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale investiţiei;
13. contribuţia proprie a
beneficiarului la valoarea eligibilă a proiectului reprezintă diferenţa dintre totalul costurilor eligibile ale
proiectului şi totalul finanţării nerambursabile
acordate;
14. asociaţiile de
dezvoltare intercomunitară sunt structuri de
cooperare cu personalitate juridică, de drept privat, înfiinţate, în condiţiile
legii, de unităţile administrativ-teritoriale pentru realizarea în comun a unor
proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea în comun a
unor servicii publice, în conformitate cu prevederile Legii administraţiei
publice locale nr. 215/2001, republicată;
15. rata de actualizare este
rata de referinţă stabilită de către Comisia Europeană pentru România pe baza
unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi
pe internet;
16. regiunile de dezvoltare sunt entităţi teritoriale specifice, fără statut administrativ şi
fără personalitate juridică, corespunzătoare diviziunilor de nivel NUTS II în Nomenclatorul Unităţilor Statistice
Teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în conformitate cu prevederile
Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 29 iunie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
17. autoritatea
responsabilă pentru implementarea acestei scheme este
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor (MDLPL), prin intermediul Autorităţii
de management create la nivelul acestuia pentru gestionarea Programului
operaţional regional (AMPOR);
18. Programul operaţional
regional 2007-2013 (POR) reprezintă un document
strategic de programare elaborat de România, în calitate de stat membru, şi
aprobat de Comisia Europeană, care implementează printr-un set de priorităţi
coerente strategia naţională de dezvoltare regională a Cadrului naţional
strategic de referinţă.
CAPITOLUL IV
Domeniul de aplicare
Art. 7. - Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică
tuturor celor 8 regiuni de dezvoltare ale României.
Art. 8. - Sub incidenţa acestei scheme de ajutor de
stat intră entităţile care desfăşoară activitate economică în domeniul
turismului, în conformitate cu prevederile Ordinului Institutului Naţional de
Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din
economia naţională CAEN, astfel:
- secţiunea I - Hoteluri şi restaurante, cu excepţia grupei 562 „Activităţi de
alimentaţie (catering) pentru evenimente şi alte servicii de alimentaţie";
- secţiunea R - Activităţi de spectacole, culturale şi
recreative, respectiv: clasa 9104 „Activităţi ale grădinilor zoologice,
botanice şi ale rezervaţiilor naturale", precum şi grupele: 931
„Activităţi sportive", 932 „Alte activităţi recreative şi
distractive".
Art. 9. - Nu se acordă sprijin financiar în cadrul
schemei următoarelor obiective: reducerea permanentă sau periodică a
cheltuielilor de exploatare ale operatorilor economici; susţinerea
activităţilor de export către ţări terţe sau state membre, mai precis
ajutoarele legate de cantitatea exportată, de înfiinţarea şi funcţionarea unei
reţele de distribuţie sau destinate acoperirii altor cheltuieli curente legate
de activităţile de export; utilizarea cu precădere a produselor naţionale în dauna
produselor importate.
CAPITOLUL V
Beneficiarii ajutorului de stat
Art. 10. - Beneficiarii acestei scheme de ajutor de stat
sunt:
- unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale
administraţiei publice locale) definite conform Legii administraţiei publice
locale nr. 215/2001, republicată;
- asociaţii de dezvoltare intercomunitară constituite
conform prevederilor Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001,
republicată;
- parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale
(autorităţi ale administraţiei publice locale);
- parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale
(autorităţi ale administraţiei publice locale) şi ONG-uri;
- IMM-uri din domeniul turismului şi/sau activităţi
conexe. Pentru a beneficia de ajutor de stat, solicitanţii care îşi desfăşoară activitatea în domeniul
turismului trebuie să respecte următoarele condiţii:
a) Intreprinderile mici şi mijlocii din domeniul
turismului trebuie să fie înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea
cooperaţiei, ori în baza Hotărârii Guvernului nr. 1.041/1990 privind
înfiinţarea societăţilor comerciale pe acţiuni în turism, cu modificările
ulterioare, şi să îşi desfăşoare activitatea în România.
b) Indiferent de forma juridică de organizare, să nu se
afle în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, închidere
operaţională, dizolvare şi să nu aibă activităţile suspendate sau alte situaţii
similare reglementate de lege.
c) Indiferent de forma juridică de organizare,
solicitanţii trebuie să îndeplinească condiţiile de eligibilitate stabilite
prin art. 93 din Regulamentul Consiliului nr. 1.605/2002 privind Regulamentul
financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene, respectiv:
- nu se află în stare de faliment sau nu fac obiectul
unei proceduri de lichidare ori de administrare specială, nu au încheiat
concordate, nu şi-au suspendat activitatea economică sau nu fac obiectul unei
proceduri în urma acestor situaţii ori nu se află în situaţii similare în urma
unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările
naţionale;
- nu au fost condamnaţi printr-o hotărâre cu valoare de
res judicata pentru un delict legat de conduita lor profesională;
- nu au comis în conduita lor profesională greşeli
grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le
poate justifica;
- şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a
contribuţiilor la fondul asigurărilorsociale sau de achitare a impozitelor în
conformitate cu prevederile legale ale ţării în care este stabilit sau ale
ţării autorităţii contractante sau ale ţării unde se execută contractul;
- nu au fost condamnaţi printr-o hotărâre cu valoare de
res judicata pentru
fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte
activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţilor
Europene;
- în urma altei proceduri de achiziţionare sau în urma
unei proceduri de alocare a unei subvenţii finanţate de la bugetul comunitar,
nu au fost găsiţi vinovaţi de încălcarea gravă a contractului datorită
nerespectării obligaţiilor contractuale.
d) Să nu poată fi considerat ca fiind „firmă în
dificultate", în conformitate cu Liniile directoare comunitare cu privire
la ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în
dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1
octombrie 2004.
e) Solicitantul trebuie să facă dovada capacităţii de
finanţare; în cazul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară şi al parteneriatelor, acest criteriu se aplică
şi membrilor asociaţiei, respectiv partenerilor.
f) Solicitantul trebuie să dovedească calitatea de
proprietar/administrator al clădirii şi/sau al terenului ori are în concesiune
clădirea sau terenul care face obiectul proiectului, pe o perioadă de 5 ani de
la încheierea operaţiunii sau de 3 ani în cazul IMM-urilor, în conformitate cu
prevederile art. 57 paragraful 1 din Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006
care stabileşte reglementările generale privind Fondul European de Dezvoltare
Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune; în cazul asociaţiilor
de dezvoltare intercomunitară şi al parteneriatelor, acest criteriu se aplică
şi membrilor asociaţiei, respectiv partenerilor.
g) Solicitantul trebuie să aibă capacitatea de a
implementa proiectul.
h) Solicitantul cu statut de IMM trebuie să desfăşoare
activitate în domeniul turismului şi/sau activităţi conexe de cel puţin un an
la data depunerii cererii de finanţare.
i) Solicitantul cu statut de organizaţie
neguvernamentală, partener al unităţii administrativ-teritoriale, trebuie să
desfăşoare activităţi în domeniul turismului şi/sau activităţi conexe, conform
statutului, şi să aibă o vechime în acest domeniu de activitate de cel puţin un
an la data depunerii cererii de finanţare.
j) La data depunerii cererii de finanţare, solicitantul
trebuie să-şi fi îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi
contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului
general consolidat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în
România.
k) Solicitantul trebuie să îndeplinească şi alte
condiţii specificate în Ghidul solicitantului, care nu
aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
Art. 11. - Solicitanţii care sunt subiectul unei
proceduri de recuperare a unor ajutoare de stat declarate ilegale şi
incompatibile sau utilizate abuziv nu sunt eligibili pentru a primi finanţare
în cadrul schemei, cu excepţia cazului în care acestea au fost restituite în
integralitate, împreună cu dobânzile aferente.
Art. 12. - Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
1. proiectul să reprezinte investiţii iniţiale în
sensul Regulamentului şi să fie realizat pe teritoriul României;
2. proiectul să fie localizat în mediul urban, în
mediul rural (proiecte cu valoare mai mare de 1,5 milioane euro), precum şi în
staţiuni turistice balneare, climatice şi balneoclimatice;
3. activităţile propuse spre finanţare în cadrul
proiectului nu au fost finanţate din fonduri publice sau, după caz, din surse
private în ultimii 5 ani şi nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de
finanţare ori, după caz, de fonduri private;
4. pentru activităţi de modernizare/extindere a
structurilor de cazare, valoarea totală a proiectului trebuie să se încadreze
între 700.000 şi 17.000.000 lei (echivalentul a aproximativ 200.000 şi 5.000.000
euro), iar pentru celelalte categorii de proiecte, valoarea totală trebuie să
se încadreze între 700.000 şi 85.000.000 lei (echivalentul a aproximativ
200.000 şi 25.000.000 euro);
5. durata de implementare a proiectului nu depăşeşte 31
iulie 2012;
6. activităţile de extindere/modernizare a
structurilor de cazare şi a utilităţilor conexe trebuie să fie incluse în
proiecte distincte de proiectele care includ alte tipuri de infrastructură
turistică;
7. proiectul respectă legislaţia în domeniul egalităţii
de şanse, protecţiei mediului, eficienţei energetice, ajutorului de stat şi
achiziţiilor publice;
8. investiţia iniţială trebuie să fie menţinută pe o
durată de minimum 5 ani, cu excepţia beneficiarilor care se încadrează în
categoria IMM-urilor - minimum 3 ani, de la finalizarea proiectului de
investiţie;
9. obiectivul propus pentru finanţare va fi inclus
total sau parţial în circuitul public.
CAPITOLUL VI
Modalităţi de acordare a ajutorului de stat
Art. 13. -In cadrul prezentei scheme, ajutorul de stat se
acordă sub formă de finanţare nerambursabilă, eşalonat, pe etape de
implementare a proiectului şi este actualizat folosindu-se o rată egală cu rata
de referinţă stabilită de Comisia Europeană la momentul acordării ajutorului de
stat.
Finanţarea proiectelor va fi diferenţiată pe categorii
de beneficiari, după cum urmează:
1. Unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale
administraţiei publice locale); asociaţii de dezvoltare intercomunitară;
parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale
administraţiei publice locale); parteneriate între unităţi
administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) şi
organizaţii neguvernamentale:
a) finanţare nerambursabilă din fonduri structurale,
în proporţie de maximum 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru
toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti - Ilfov care
beneficiază de o intensitate maximă de 40% din cheltuielile eligibile ale
proiectului;
b) contribuţia proprie a beneficiarului la
cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum
50%, respectiv 60%.
In conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003
„o întreprindere nu poate fi considerată IMM dacă 25% sau mai mult din
capitalul sau drepturile de vot ale acesteia sunt controlate direct sau
indirect, individual sau în comun, de una sau mai multe organisme publice, cu
excepţia autorităţilor locale care au un buget anual mai mic de 10 milioane
euro şi mai puţin de 5.000 locuitori".
Prin urmare, entităţilor prezentate la pct. 1 care au
un buget anual mai mare de 10 milioane euro şi mai mult de 5.000 locuitori li
se aplică intensitatea pentru întreprinderile mari, respectiv 50% pentru toate
regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti - Ilfov, unde
intensitatea aplicabilă este de 40%.
2. Intreprinderi mijlocii din
domeniul turismului şi/sau activităţilor conexe:
a) finanţare nerambursabilă din fonduri structurale,
în proporţie de maximum 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru
toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti - Ilfov, care
beneficiază de o intensitate maximă de 50% din cheltuielile eligibile ale
proiectului;
b) contribuţia proprie a beneficiarului la
cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 40%, respectiv 50%.
3. Intreprinderi mici şi microîntreprinderi din
domeniul turismului şi/sau activităţilor conexe; unităţi
administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale care au
un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi mai puţin de 5.000 locuitori):
a) finanţare nerambursabilă din fonduri structurale,
în proporţie de maximum 70% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru
toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti - Ilfov, care
beneficiază de o intensitate maximă de 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
b) contribuţia proprie a beneficiarului la
cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 30%, respectiv 40%.
Art. 14. - Contribuţia proprie a beneficiarului poate
proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al
acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private.
Nu sunt considerate contribuţie proprie fondurile obţinute din măsuri de sprijin financiar din partea statului sau
care sunt obţinute ca efect al unor astfel de măsuri.
CAPITOLUL VII
Activităţi şi cheltuielii eligible
Art. 15. -Activităţile eligibile pentru această schemă
se încadrează în următoarele 3 mari tipuri de activităţi:
- modernizarea şi extinderea structurilor de cazare şi
a utilităţilor conexe;
- crearea/modernizarea/extinderea
infrastructurii turistice de agrement şi a utilităţilor conexe;
- crearea/modernizarea/extinderea infrastructurii
necesare valorificării resurselor naturale cu potenţial turistic şi a
utilităţilor conexe.
Art. 16. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile legate de terenuri, clădiri,
echipamente/instalaţii şi active necorporale, numai dacă sunt incluse în valoarea
activului şi se regăsesc înregistrate în contabilitatea beneficiarului în
conturile de imobilizări corporale şi necorporale respective. Pentru unităţile
administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale),
parteneriatele între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale
administraţiei publice locale) şi parteneriatele între unităţi
administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) şi
organisme neguvernamentale, nonprofit, cu personalitate juridică, cheltuielile
eligibile sunt determinate luându-se în considerare şi taxa pe valoarea
adăugată aferentă acestora.
(2) Activele achiziţionate
trebuie să fie noi. Pentru întreprinderile mari, aceste costuri sunt eligibile
numai în limita a 50% din totalul cheltuielilor de investiţii eligibile ale
proiectului.
(3) In cadrul schemei se finanţează exclusiv proiecte
care prevăd realizarea de investiţii iniţiale. Nu sunt eligibile proiectele
care reprezintă, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau reabilitare a unor
active fixe existente, iar lucrările de modernizare trebuie să conducă la
creşterea valorii adăugate a acestora.
(4) Nu se finanţează acele
proiecte a căror implementare a fost deja demarată de beneficiar înainte de
semnarea contractului de finanţare.
(5) Pentru a fi incluse în investiţia iniţială,
activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie utilizate în exclusivitate în cadrul
obiectivului de investiţii care a beneficiat de ajutor de stat naţional
regional;
b) să fie considerate active amortizabile;
c) să fi fost achiziţionate de la terţi, în condiţii de
piaţă;
d) să fie incluse în categoria activelor proprii ale
beneficiarului şi să rămână în cadrul obiectivului de investiţii care a
beneficiat de ajutor de stat naţional regional, pentru o perioadă de cel puţin
5 ani, calculată din momentul în care investiţia a fost finalizată, cu excepţia
IMM-urilor - minimum 3 ani, şi să fie utilizate pentru derularea operaţiunii
finanţate.
CAPITOLUL VIII
Durata de aplicare a schemei
Art. 17. - Schema de ajutor de stat este valabilă
pentru perioada 2008-2010.
CAPITOLUL IX
Bugetul schemei
Art. 18. - Valoarea maximă
estimată a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe
întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 426,25 milioane lei, din care
358,19 milioane lei din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR) şi 68,06 milioane lei de la bugetul de stat.
Repartizarea anuală, orientativă, a sumelor alocate se
prezintă astfel:
Anul
|
Sume alocate din FEDR
(milioane lei)
|
Sume alocate de la bugetul de stat
(milioane lei)
|
2008
|
108,40
|
20,60
|
2009
|
116,19
|
22,08
|
2010
|
133,60
|
25,38
|
TOTAL:
|
358,19
|
68,06
|
Art. 19. - Numărul estimat al beneficiarilor acestei
scheme de ajutor de stat este de 100.
CAPITOLUL X
Regula de cumul
Art. 20. - Regulile privind cumulul ajutoarelor se
aplică în cazul în care se acordă măsuri de natura ajutorului de stat aceluiaşi
beneficiar, indiferent de sursa de provenienţă a acestora, respectiv surse
locale, regionale, naţionale sau comunitare, pentru finanţarea aceloraşi
costuri eligibile. In această situaţie, intensitatea ajutorului trebuie să se
încadreze în valorile maxime admisibile prevăzute pentru regiunea în care sunt
acordate, în conformitate cu Harta ajutoarelor regionale pentru România în
perioada 2007 - 2013, aprobată de Comisia Europeană.
Art. 21. -Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă nu se cumulează cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 87
alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunităţilor Europene, şi nici cu
ajutoarele de minimis acordate
pentru aceleaşi costuri eligibile, în cazul în care acest cumul duce la o
intensitate a ajutorului care depăşeşte nivelul stabilit în prezenta schemă de
ajutor de stat. Plafonul maxim al intensităţii ajutorului de stat stabilit în
prezenta schemă trebuie respectat, indiferent dacă finanţarea provine din surse
locale, regionale, naţionale sau comunitare.
Art. 22. - Pentru respectarea regulilor de cumul,
beneficiarul de ajutor de stat prezintă o declaraţie pe propria răspundere, din
care să reiasă dacă a mai beneficiat sau este în curs de solicitare a altor
ajutoare de stat ori ajutoare de minimis pentru aceleaşi costuri eligibile. Autoritatea responsabilă va
monitoriza sumele pentru a nu depăşi intensitatea maximă admisă.
Art. 23. -Ajutorul de stat se calculează pe baza
investiţiilor în active corporale sau necorporale, cu respectarea intensităţii
maxime stabilite pentru regiunea respectivă.
CAPITOLUL XI
Procedura de implementare a schemei
Art. 24. - MDLPL, în calitate de autoritate
responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, asigură
respectarea procedurilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 25. - Pentru a beneficia de ajutorul de stat
prevăzut de această schemă, solicitanţii depun la sediul organismului
intermediar din cadrul Agenţiei pentru dezvoltare regională din regiunea în
care se va implementa proiectul o cerere de finanţare, împreună cu documentele
stabilite în Ghidul solicitantului, în vederea parcurgerii etapelor procesului
de evaluare şi selecţie, după cum urmează:
- verificarea conformităţii administrative;
- verificarea eligibilităţii beneficiarilor şi
proiectelor;
- evaluarea tehnică şi financiară.
Art. 26. - Ajutorul de stat se acordă numai după
parcurgerea etapelor prevăzute la art. 25 şi după constatarea îndeplinirii condiţiilor de
eligibilitate. In situaţia în care lucrările au început anterior semnării
contractului de finanţare, întregul proiect nu este eligibil.
Art. 27. - MDLPL, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat,
furnizează Consiliului Concurenţei o fişă de informare completată potrivit
anexei nr.1 la Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor
de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr.
175/2007, în vederea transmiterii la Comisia Europeană, în maximum 20 de zile
lucrătoare de la aprobarea schemei prin ordin al ministrului.
CAPITOLUL XII
Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi
raportarea
Art. 28. - In vederea asigurării transparenţei şi a
monitorizării ajutoarelor de stat, la nivel european şi naţional, MDLPL, în
calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme, are
obligaţia să păstreze evidenţe detaliate referitoare la alocările individuale
acordate către beneficiari, pe o perioadă de minimum 10 ani de la acordarea
ultimului ajutor în cadrul schemei. Aceste evidenţe trebuie să includă toate
informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de
legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat.
Art. 29. - MDLPL, în calitate de autoritate
responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, are obligaţia
să furnizeze informaţii necesare pentru verificarea respectării prevederilor
comunitare în domeniul ajutorului de stat, la solicitarea scrisă a Comisiei
Europene sau a Consiliului Concurenţei, în maximum 20 de zile lucrătoare.
Art. 30. - MDLPL, în calitate de autoritate
responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, transmite
raportarea anuală Consiliului Concurenţei privind implementarea schemei, în
conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de
monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui
Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 436
din 28 iunie 2007, precum şi cu Regulamentul CE nr. 794/2004.
Art. 31. - MDLPL monitorizează respectarea condiţiilor
şi criteriilor de eligibilitate pe toată durata de derulare a schemei şi pe o
perioadă de 5 ani de la finalizarea acesteia, iar în situaţia în care constată
nerespectarea acestor criterii, MDLPL întreprinde toate demersurile necesare
pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare.
CAPITOLUL XIII
Dispoziţii finale
Art. 32. - Textul schemei şi Ghidul solicitantului se
publică integral pe pagina de internet a Programului operaţional regional, la
adresele:
http://www.inforegio.ro/index.php?page=STATE_AID şi
http://www.inforegio.ro/index.php?page=PUBLICATIONS_ GUIDE DOC