ORDIN Nr. 1587
din 1 iunie 2010
privind modificarea Schemei
de ajutor de stat pentru dezvoltarea regionala prin sprijinirea investitiilor în
turism din cadrul Programului operational regional 2007-2013, aprobata prin
Ordinul ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor nr. 261/2008
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 379 din 8 iunie 2010
Având în vedere prevederile art. 3 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind
procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007,
în temeiul art. 13 alin. (6) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, cu
modificările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi
turismului emite următorul ordin:
Art. I. - Schema de
ajutor de stat pentru dezvoltarea regională prin sprijinirea
investiţiilor în turism din cadrul Programului operaţional regional
2007-2013, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării,
lucrărilor publice şi locuinţelor nr. 261/2008, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 din 18 martie 2008, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se înlocuieşte conform anexei care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi
intră în vigoare în termen de 15 zile lucrătoare de la data
publicării.
p. Ministrul dezvoltam regionale şi turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general
ANEXĂ (Anexa la Ordinul nr. 261/2008)
SCHEMĂ
de ajutor de stat pentru dezvoltarea regională
prin sprijinirea investiţiilor în turism din cadrul Programului
operaţional regional 2007-2013
CAPITOLUL I
Baza legală
Art. 1. -Acordarea ajutoarelor de stat pentru
investiţii în turism, în cadrul prezentei scheme, se face numai cu
respectarea criteriilor privind ajutorul de stat regional pentru
investiţii stipulate în Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6
august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu
piaţa comună în aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat
(Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214 din 9 august 2008, denumit în
continuare Regulament.
Art. 2. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu prevederile următoarelor acte normative:
a) Legea nr. 346/2004 privind stimularea
înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681
din 29 iulie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Recomandarea Comisiei Europene nr. 361 din 6 mai
2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici
şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
124 din 20 mai 2003, denumită în continuare Recomandarea CE nr.
361/2003;
c) Decizia Comisiei Europene C (2007) 3.470 din 12
iulie 2007 privind adoptarea Programului operaţional regional 2007- 2013
(POR).
Art. 3. - Prezenta schemă de ajutor de stat este
exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia
Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulament.
CAPITOLUL II
Necesitatea implementării schemei
Art. 4. - (1) Având în vedere potenţialul
diversificat al resurselor naturale ale României, valorificarea turistică
a acestora reprezintă o sursă importantă pentru dezvoltarea
economică a multor zone ale ţării.
(2) Cele mai importante oportunităţi pentru
dezvoltarea turismului bazat pe resursele naturale sunt date de resursele
balneare şi balneoclimatice, litoral şi zonele muntoase, care
oferă posibilitatea practicării sporturilor de iarnă, a
turismului ecvestru, speoturismului, turismului de aventură. Turismul
montan şi turismul balnear reprezintă oportunităţi pentru
practicarea de activităţi turistice pe toată durata anului.
(3) Ţinând cont de evoluţiile globale ale
pieţei turistice, este absolut necesară creşterea standardelor
de calitate a structurilor de agrement turistic, care furnizează
facilităţile de petrecere a timpului liber.
Art. 5. - Obiectivul schemei de ajutor de stat
constă în realizarea unei dezvoltări locale şi regionale
durabile prin:
a) valorificarea resurselor naturale în scop turistic;
b) diversificarea serviciilor turistice;
c) crearea/extinderea structurilor de agrement turistic,
în scopul creşterii numărului turiştilor şi a duratei
sejurului.
CAPITOLUL III
Definiţii
Art. 6. -In sensul prezentei scheme, următorii
termeni se definesc astfel:
a) întreprinderea reprezintă orice entitate
implicată într-o activitate economică, indiferent de forma
juridică a acesteia, inclusiv persoane fizice care
desfăşoară activităţi economice în mod independent,
asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii care
desfăşoară activităţi economice, în conformitate cu
prevederile Regulamentului şi ale Recomandării CE nr. 361/2003;
b) categoria microîntreprinderi, întreprinderi mici
şi mijlocii (IMM) este formată din întreprinderi care au sub 250
de angajaţi şi a căror cifră anuală de afaceri nu
depăşeşte 50 milioane euro şi/sau al căror rezultat al
bilanţului anual nu depăşeşte 43 milioane euro (echivalent
în lei), în conformitate cu prevederile Regulamentului şi ale
Recomandării CE nr. 361/2003;
c) microîntreprinderea este o întreprindere care
are sub 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală
şi/sau al cărei rezultat al bilanţului anual nu
depăşeşte 2 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate
cu prevederile Regulamentului şi ale Recomandării CE nr. 361/2003;
d) întreprinderea mică este o întreprindere
care are sub 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri
anuală şi/sau al cărei rezultat al bilanţului anual nu
depăşeşte 10 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate
cu prevederile Regulamentului şi ale Recomandării CE nr. 361/2003;
e) întreprinderea mijlocie este o întreprindere
care are sub 250 de angajaţi şi a cărei cifră anuală
de afaceri nu depăşeşte 50 milioane euro şi/sau al
cărei rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 43
milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile
Regulamentului şi ale Recomandării CE nr. 361/2003;
f) unităţile administrativ-teritoriale -
consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor
municipiului Bucureşti, ca autorităţi deliberative, primarii ca
autorităţi executive, consiliile judeţene şi Consiliul
General al Municipiului Bucureşti, ca autorităţi ale
administraţiei publice locale, pentru coordonarea activităţii
consiliilor comunale, orăşeneşti şi municipale, în vederea
realizării serviciilor publice de interes judeţean, în conformitate
cu prevederile Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
g) investiţia iniţială este
definită ca fiind:
(i) o investiţie în active corporale şi/sau
necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unităţi, la
extinderea unei unităţi existente, la diversificarea producţiei
unei unităţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau la o
schimbare fundamentală a procesului global de producţie a unei
unităţi existente; sau
(ii) achiziţionarea unor active, în corelaţie
directă cu un amplasament de producţie, în cazul în care
amplasamentul respectiv este închis sau ar fi fost închis în condiţiile în
care nu ar fi fost cumpărat, iar activele au fost achiziţionate de
către un investitor independent.
Achiziţionarea de acţiuni sau părţi
sociale emise de către o întreprindere nu constituie investiţie
iniţială. Investiţia de înlocuire nu este considerată
investiţie iniţială;
h) activele corporale sunt terenuri,
clădiri şi instalaţii/echipamente/utilaje;
i) activele necorporale sunt activele care
rezultă dintr-un transfer de tehnologie sub forma achiziţiei de
drepturi de brevet, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice
nebrevetate;
j) costurile eligibile sunt costurile legate de
investiţia iniţială, respectiv costurile cu active corporale
şi active necorporale;
k) începerea lucrărilor înseamnă fie
începerea lucrărilor de construcţie, fie prima comandă
fermă de echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare;
l) intensitatea ajutorului reprezintă
valoarea actualizată a ajutorului exprimată ca procent din valoarea
actualizată a costurilor eligibile ale investiţiei;
m) contribuţia proprie a beneficiarului la
valoarea eligibilă a proiectului reprezintă diferenţa dintre
totalul costurilor eligibile ale proiectului şi totalul
finanţării nerambursabile acordate;
n) asociaţiile de dezvoltare
intercomunitară sunt structuri de cooperare cu personalitate
juridică, de drept privat, înfiinţate, în condiţiile legii, de
unităţile administrativ-teritoriale pentru realizarea în comun a unor
proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea în comun a
unor servicii publice, în conformitate cu prevederile Legii nr. 215/2001,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
o) rata de actualizare este rata de
referinţă stabilită conform Comunicării Comisiei privind
revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de
scont, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 14 din 19
ianuarie 2008;
p) regiunile de dezvoltare sunt
entităţi teritoriale specifice, fără statut administrativ
şi fără personalitate juridică, corespunzătoare
diviziunilor de nivel NUTS II în Nomenclatorul unităţilor statistice
teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în conformitate cu prevederile
Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 29 iunie
2004, cu modificările şi completările ulterioare;
q) autoritatea responsabilă pentru
implementarea acestei scheme este Ministerul Dezvoltării Regionale
şi Turismului (MDRT), prin intermediul Autorităţii de
management create la nivelul acestuia pentru gestionarea Programului
operaţional regional (AMPOR);
r) Programul operaţional regional 2007-2013
(POR) reprezintă un document strategic de programare elaborat de
România, în calitate de stat membru, şi aprobat de Comisia Europeană,
care implementează printr-un set de priorităţi coerente
strategia naţională de dezvoltare regională a Cadrului
naţional strategic de referinţă.
CAPITOLUL IV
Domeniul de aplicare
Art. 7. - (1) Prezenta schemă de ajutor de stat se
aplică tuturor celor 8 regiuni de dezvoltare ale României.
(2) Prezenta schemă se aplică
infrastructurilor turistice de agrement finanţate în cadrul
următoarelor axe prioritare şi domenii de intervenţie din
Programul operaţional regional:
a) axa prioritară 1: Sprijinirea dezvoltării
durabile a oraşelor - poli urbani de creştere, domeniul major de
intervenţie 1.1: Planuri integrate de dezvoltare urbană;
b) axa prioritară 5: Dezvoltarea durabilă
şi promovarea turismului, domeniul major de intervenţie 5.2: Crearea,
dezvoltarea, modernizarea infrastructurii de turism pentru valorificarea
resurselor naturale şi creşterea calităţii serviciilor
turistice.
Art. 8. - Sub incidenţa acestei scheme de ajutor
de stat intră entităţile care desfăşoară
activitate economică în domeniul turismului, în conformitate cu
prevederile Ordinului preşedintelui Institutului Naţional de
Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării
activităţilor din economia naţională CAEN, astfel:
a) secţiunea I - Hoteluri şi restaurante, cu
excepţia grupei 562 „Activităţi de alimentaţie (catering)
pentru evenimente şi alte servicii de alimentaţie";
b) secţiunea R - Activităţi de
spectacole, culturale şi recreative, respectiv: clasa 9104
„Activităţi ale grădinilor zoologice, botanice şi ale
rezervaţiilor naturale", precum şi grupele: 931
„Activităţi sportive", 932 „Alte activităţi recreative
şi distractive".
Art. 9. - Nu se acordă sprijin financiar în cadrul
schemei următoarelor obiective: reducerea permanentă sau
periodică a cheltuielilor de exploatare ale operatorilor economici;
susţinerea activităţilor de export către ţări
terţe sau state membre, mai precis ajutoarele legate de cantitatea
exportată, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele
de distribuţie sau destinate acoperirii altor cheltuieli curente legate de
activităţile de export; utilizarea cu precădere a produselor
naţionale în dauna produselor importate.
CAPITOLUL V
Beneficiarii ajutorului de stat
Art. 10. - (1) Beneficiarii acestei scheme de ajutor de
stat sunt:
a) unităţi administrativ-teritoriale
(autorităţi ale administraţiei publice locale) definite conform
Legii nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) asociaţii de dezvoltare intercomunitară
constituite conform prevederilor Legii nr. 215/2001, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, sau ale Legii nr.
51/2006 privind serviciile comunitare de utilităţi publice, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) parteneriate între unităţi
administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice
locale);
d) parteneriate între unităţi
administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice
locale) şi ONG-uri;
e) IMM-uri din domeniul turismului şi/sau
activităţi conexe.
(2) Pentru a beneficia de ajutor de stat,
solicitanţii care îşi desfăşoară activitatea în
domeniul turismului trebuie să respecte următoarele condiţii:
a) întreprinderile mici şi mijlocii din domeniul
turismului trebuie să fie înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, sau în baza Legii nr. 1/2005 privind
organizarea şi funcţionarea cooperaţiei ori a Hotărârii
Guvernului nr. 1.041/1990 privind înfiinţarea societăţilor
comerciale pe acţiuni în turism, cu modificările ulterioare, şi
să îşi desfăşoare activitatea în România;
b) să nu poată fi consideraţi ca fiind
„firmă în dificultate", în conformitate cu Liniile directoare
comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi
restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004;
c) să facă dovada capacităţii de
finanţare; în cazul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară
şi al parteneriatelor, acest criteriu se aplică şi membrilor
asociaţiei, respectiv partenerilor;
d) aceştia sau oricare dintre parteneri să
dovedească calitatea de proprietar al clădirii şi al terenului
sau faptul că au în concesiune clădirea şi terenul care fac
obiectul proiectului, pe o perioadă de 5 ani de la încheierea
operaţiunii sau de 3 ani în cazul IMM-urilor, în conformitate cu
prevederile art. 57 paragraful 1 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al
Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale
privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European
şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr.
1.260/1999; în cazul unităţilor administrativ-teritoriale
(autorităţi ale administraţiei publice locale), acestea au
calitatea de proprietar sau de administrator al clădirii şi al
terenului ori au în concesiune clădirea şi terenul care fac obiectul
proiectului pe o perioadă de 5 ani de la încheierea operaţiunii, în
conformitate cu prevederile art. 57 paragraful 1 din Regulamentul (CE) nr.
1.083/2006;
e) să aibă capacitatea de a implementa
proiectul;
f) solicitanţii cu statut de IMM trebuie să
desfăşoare activitate în domeniul turismului şi/sau
activităţi conexe de cel puţin un an la data depunerii cererii
de finanţare;
g) solicitanţii cu statut de organizaţie
neguvernamentală, parteneri ai unităţii
administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice
locale), trebuie să desfăşoare activităţi în domeniul
turismului şi/sau activităţi conexe, conform statutului, şi
să aibă o vechime în acest domeniu de activitate de cel puţin un
an la data depunerii cererii de finanţare;
h) să îndeplinească şi alte
condiţii specificate în ghidurile solicitantului, care nu aduc atingere
prevederilor în materie de ajutor de stat;
i) să îndeplinească condiţiile stipulate
în Regulament.
(3) Indiferent de forma juridică de organizare,
solicitantul, precum şi fiecare dintre parteneri, în cazul
parteneriatelor, nu se încadrează din punctul de vedere al
obligaţiilor de plată restante la bugetele publice în niciuna dintre
situaţiile de mai jos:
a) obligaţiile de plată nete
depăşesc 1/12 din totalul obligaţiilor datorate în ultimele 12
luni, conform certificatului de atestare fiscală emis de Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală;
b) obligaţiile de plată depăşesc
1/6 din totalul obligaţiilor datorate în ultimul semestru, conform
certificatului de atestare fiscală emis de autorităţile
administraţiei publice locale.
(4) Solicitantul, precum şi partenerii acestuia nu
pot participa la depunerea de propuneri de proiecte şi nu pot deveni
beneficiari de finanţare nerambursabilă, dacă se încadrează
în una dintre următoarele situaţii:
a) se află în stare de
faliment/insolvenţă sau fac obiectul unei proceduri de lichidare sau
de administrare judiciară, au încheiat acorduri cu creditorii, şi-au
suspendat activitatea economică sau fac obiectul unei proceduri în urma
acestor situaţii ori se află în situaţii similare în urma unei
proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de
reglementările naţionale;
b) reprezentantul legal şi/sau reprezentanţii
partenerilor asociaţi au suferit condamnări definitive ca urmare a
încălcării conduitei profesionale, decizie formulată de o
autoritate de judecată având forţă de resjudicata;
c) reprezentantul legal şi/sau reprezentanţii
partenerilor asociaţi au fost subiectul unei judecăţi de tip resjudicata
pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale
ori în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare
ale Uniunii Europene;
d) în urma unei proceduri de acordare a unei
finanţări nerambursabile din fonduri publice comunitare şi/sau
naţionale, au fost găsiţi vinovaţi, printr-o hotărâre
judecătorească definitivă şi irevocabilă, de
încălcarea contractului din cauza nerespectării obligaţiilor
contractuale.
(5) In cazul menţionat la alin. (4) lit. d),
solicitantul găsit vinovat, printr-o hotărâre
judecătorească definitivă şi irevocabilă, de
încălcarea unuia sau mai multor contracte finanţate din fonduri publice
comunitare şi/sau naţionale din cauza nerespectării
obligaţiilor contractuale sau care a recunoscut debitul stabilit în
sarcina sa de către autoritatea contractantă va putea să
depună proiecte pentru a fi finanţate prin Programul operaţional
regional, cu condiţia achitării acestui debit, precum şi a
penalităţilor aferente, şi să facă dovada
achitării acestora, precum şi a îndeplinirii, la momentul depunerii
proiectului, a oricăror măsuri stabilite în sarcina sa de către
instanţa judecătorească şi/sau de către autoritatea
contractantă.
Art. 11. - Solicitanţii care sunt subiectul unei
proceduri de recuperare a unor ajutoare de stat declarate ilegale şi
incompatibile sau utilizate abuziv nu sunt eligibili pentru a primi
finanţare în cadrul schemei, cu excepţia cazului în care acestea au
fost restituite în integralitate, împreună cu dobânzile aferente.
Art. 12. - Pentru a fi eligibil, un proiect trebuie
să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să reprezinte investiţii iniţiale în
sensul Regulamentului şi să fie realizat pe teritoriul României;
b) să se implementeze în localităţi din
mediul urban, în staţiuni turistice balneare, climatice şi
balneo-climatice, localizate atât în mediul rural, cât şi în mediul urban,
iar în localităţi din mediul rural numai dacă are o valoare mai
mare de 6.400.000 lei;
c) activităţile propuse spre finanţare
în cadrul proiectului să nu fi fost finanţate din fonduri publice
sau, după caz, din surse private în ultimii 5 ani şi să nu
beneficieze de fonduri publice din alte surse de finanţare ori, după
caz, de fonduri private;
d) durata de implementare a proiectului să nu
depăşească data de 31 iulie 2015;
e) să respecte legislaţia în domeniul
egalităţii de şanse, protecţiei mediului, eficienţei
energetice, ajutorului de stat şi achiziţiilor publice;
f) investiţia iniţială trebuie să
fie menţinută pe o durată de minimum 5 ani, cu excepţia
beneficiarilor care se încadrează în categoria IMM-urilor - minimum 3 ani,
de la finalizarea proiectului de investiţie;
g) obiectivul propus pentru finanţare să fie
inclus total sau parţial în circuitul public pe o perioadă de 5 ani
de la finalizarea proiectului;
h) valoarea totală a proiectului să se
încadreze între 700.000 şi 85.000.000 lei.
Art. 13. - Ajutorul de stat se acordă dacă
are un efect stimulativ, respectiv documentaţia depusă de beneficiar
trebuie să demonstreze îndeplinirea unuia sau mai multora dintre
următoarele criterii:
a) o creştere substanţială a dimensiunii
proiectului/activităţii ca urmare a acordării ajutorului;
b) o creştere substanţială a domeniului
de aplicare a proiectului/activităţii ca urmare a acordării
ajutorului;
c) o creştere substanţială a valorii
totale a costurilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare
a acordării ajutorului;
d) o creştere substanţială a ritmului de
finalizare a proiectului/activităţii în cauză;
e) proiectul nu ar fi fost realizat în regiunea
asistată în cauză în absenţa acordării ajutorului.
CAPITOLUL VI
Modalităţi de acordare a ajutorului de
stat
Art. 14. - (1) In cadrul prezentei scheme, ajutorul de
stat se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă,
eşalonat, pe etape de implementare a proiectului, şi este actualizat
folosindu-se o rată de actualizare calculată conform Comunicării
Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de
referinţă şi de scont. Finanţarea proiectelor va fi
diferenţiată pe categorii de beneficiari, după cum urmează:
a) pentru unităţi administrativ-teritoriale
(autorităţi ale administraţiei publice locale), asociaţii
de dezvoltare intercomunitară, parteneriate între unităţi
administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice
locale), parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale
(autorităţi ale administraţiei publice locale) şi
organizaţii neguvernamentale:
(i) finanţare nerambursabilă din fonduri
structurale, în proporţie de maximum 50% din cheltuielile eligibile ale
proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii
Bucureşti-Ilfov, care beneficiază de o intensitate maximă de 40%
din cheltuielile eligibile ale proiectului;
(ii) contribuţia proprie a beneficiarului la
cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 50%, respectiv 60%
pentru Regiunea Bucureşti-Ilfov;
b) pentru întreprinderi mijlocii din domeniul
turismului şi/sau activităţilor conexe:
(i) finanţare nerambursabilă din fonduri
structurale, în proporţie de maximum 60% din cheltuielile eligibile ale
proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii
Bucureşti-Ilfov, care beneficiază de o intensitate maximă de 50%
din cheltuielile eligibile ale proiectului;
(ii) contribuţia proprie a beneficiarului la
cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 40%, respectiv 50%
pentru Regiunea Bucureşti-Ilfov;
c) pentru întreprinderi mici şi microîntreprinderi
din domeniul turismului şi/sau activităţilor conexe,
unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale
administraţiei publice locale care au un buget anual mai mic de 10
milioane euro şi mai puţin de 5.000 locuitori):
(i) finanţare nerambursabilă din fonduri
structurale, în proporţie de maximum 70% din cheltuielile eligibile ale
proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii
Bucureşti-Ilfov, care beneficiază de o intensitate maximă de 60%
din cheltuielile eligibile ale proiectului; (ii) contribuţia proprie a
beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 30%,
respectiv 40% pentru Regiunea Bucureşti-Ilfov.
(2) In conformitate cu prevederile Regulamentului
şi ale Recomandării CE 361/2003 „o întreprindere nu poate fi
considerată IMM dacă 25% sau mai mult din capitalul sau drepturile de
vot ale acesteia sunt controlate direct sau indirect, individual sau în comun,
de unul sau mai multe organisme publice, cu excepţia
autorităţilor locale care au un buget anual mai mic de 10 milioane
euro şi mai puţin de 5.000 locuitori".
(3) Entităţilor prezentate la alin. (1) lit.
a) care au un buget anual mai mare de 10 milioane euro sau mai mult de 5.000
locuitori li se aplică intensitatea pentru întreprinderile mari, respectiv
50% pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii
Bucureşti-Ilfov, unde intensitatea aplicabilă este de 40%.
Art. 15. - Contribuţia proprie a beneficiarului
poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al
acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse
private. Nu sunt considerate contribuţie proprie fondurile obţinute
din măsuri de sprijin financiar din partea statului sau care sunt
obţinute ca efect al unor astfel de măsuri.
CAPITOLUL VII
Activităţi şi cheltuieli eligibile
Art. 16. -Activităţile eligibile pentru
această schemă se încadrează în următoarele două mari
tipuri de activităţi:
a) crearea/modernizarea/extinderea infrastructurii
turistice de agrement şi a utilităţilor conexe;
b) crearea/modernizarea/extinderea infrastructurii
necesare valorificării resurselor naturale cu potenţial turistic
şi a utilităţilor conexe.
Art. 17. - Nu sunt eligibile pentru finanţare
proiectele care includ activităţi efectuate asupra structurilor de
primire turistice cu funcţiuni de cazare şi funcţiuni de
alimentaţie, cu excepţia cererilor de finanţare depuse în primul
apel de proiecte.
Art. 18. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
legate de terenuri, clădiri, echipamente/instalaţii şi active
necorporale numai dacă sunt incluse în valoarea activului şi se
regăsesc înregistrate în contabilitatea beneficiarului în conturile de
imobilizări corporale şi necorporale respective.
(2) Pentru unităţile
administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice
locale), parteneriatele între unităţi administrativ-teritoriale
(autorităţi ale administraţiei publice locale) şi
parteneriatele între unităţi administrativ-teritoriale
(autorităţi ale administraţiei publice locale) şi organisme
neguvernamentale, nonprofit, cu personalitate juridică, cheltuielile
eligibile sunt determinate luându-se în considerare şi taxa pe valoarea
adăugată aferentă acestora.
(3) Activele achiziţionate trebuie să fie
noi. Pentru întreprinderile mari, costurile legate de activele necorporale sunt
eligibile numai în limita a 50% din totalul cheltuielilor de investiţii
eligibile ale proiectului.
(4) In cadrul schemei se finanţează exclusiv
proiecte care prevăd realizarea de investiţii iniţiale. Nu sunt
eligibile proiectele care reprezintă, în fapt, simple investiţii de
înlocuire sau reabilitare a unor active fixe existente, iar lucrările de
modernizare trebuie să conducă la creşterea valorii
adăugate a acestora.
(5) Nu se finanţează acele proiecte a
căror implementare a fost deja demarată de beneficiar înainte de
semnarea contractului de finanţare.
(6) Pentru a fi incluse în investiţia
iniţială, activele necorporale trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să fie utilizate în exclusivitate în cadrul
obiectivului de investiţii care a beneficiat de ajutor de stat
naţional regional;
b) să fie considerate active amortizabile;
c) să fi fost achiziţionate de la terţi,
în condiţii de piaţă;
d) să fie incluse în categoria activelor proprii
ale beneficiarului şi să rămână în cadrul obiectivului de
investiţii care a beneficiat de ajutor de stat naţional regional,
pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, calculată din momentul în
care investiţia a fost finalizată, cu excepţia IMM-urilor -
minimum 3 ani, şi să fie utilizate pentru derularea operaţiunii
finanţate.
CAPITOLUL VIII
Durata de aplicare a schemei
Art. 19. - Prezenta schemă de ajutor de stat este
valabilă până la data de 31 decembrie 2013.
CAPITOLUL IX
Bugetul schemei
Art. 20. -Valoarea maximă estimată a
ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga
durată de aplicare a acesteia, este de 346,16 milioane euro, din care
315,81 milioane euro din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR)
şi 30,35 milioane euro de la bugetul de stat.
Repartizarea anuală, orientativă, a sumelor
alocate se prezintă astfel:
Anul
|
Sume alocate din FEDR (milioane
euro)
|
Sume alocate de la bugetul de stat
(milioane euro)
|
2010
|
122,30
|
11,70
|
2011
|
76,92
|
7,48
|
2012
|
66,60
|
6,42
|
2013
|
49,99
|
4,75
|
Total
|
315,81
|
30,35
|
Art. 21. - Numărul estimat al beneficiarilor
acestei scheme de ajutor de stat este de 250.
CAPITOLUL X
Regula de cumul
Art. 22. - Regulile privind cumulul ajutoarelor se
aplică în cazul în care se acordă măsuri de natura ajutorului de
stat aceluiaşi beneficiar, indiferent de sursa de provenienţă a
acestora, respectiv surse locale, regionale, naţionale sau comunitare,
pentru finanţarea aceloraşi costuri eligibile. In această
situaţie, intensitatea ajutorului trebuie să se încadreze în valorile
maxime admisibile prevăzute pentru regiunea în care sunt acordate, în
conformitate cu Harta ajutoarelor regionale pentru România în perioada
2007-2013, aprobată de Comisia Europeană.
Art. 23. -Ajutoarele de stat acordate prin prezenta
schemă nu se cumulează cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 87
alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunităţilor Europene,
şi nici cu ajutoarele de minimis acordate pentru aceleaşi
costuri eligibile, în cazul în care acest cumul duce la o intensitate a
ajutorului care depăşeşte nivelul stabilit în prezenta
schemă de ajutor de stat. Plafonul maxim al intensităţii
ajutorului de stat stabilit în prezenta schemă trebuie respectat,
indiferent dacă finanţarea provine din surse locale, regionale,
naţionale sau comunitare.
Art. 24. - Pentru respectarea regulilor de cumul,
beneficiarul de ajutor de stat prezintă o declaraţie pe propria
răspundere, din care să reiasă dacă a mai beneficiat sau
este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat ori ajutoare de minimis pentru
aceleaşi costuri eligibile. Autoritatea responsabilă va monitoriza
sumele pentru a nu depăşi intensitatea maximă admisă.
Art. 25. -Ajutorul de stat se calculează pe baza
investiţiilor în active corporale sau necorporale, cu respectarea
intensităţii maxime stabilite pentru regiunea respectivă.
CAPITOLUL XI
Procedura de implementare a schemei
Art. 26. - Ministerul Dezvoltării Regionale
şi Turismului, în calitate de autoritate responsabilă cu
implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, asigură respectarea
procedurilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
137/2007.
Art. 27. - Pentru a beneficia de ajutorul de stat
prevăzut de această schemă, solicitanţii depun la sediul
organismului intermediar din cadrul agenţiei pentru dezvoltare
regională din regiunea în care se va implementa proiectul o cerere de
finanţare, împreună cu documentele stabilite în ghidurile
solicitantului, în vederea parcurgerii etapelor procesului de evaluare şi
selecţie, după cum urmează:
a) verificarea conformităţii administrative
şi a eligibilităţii;
b) evaluarea tehnică şi financiară.
Art. 28. - Ajutorul de stat se acordă numai
după parcurgerea etapelor prevăzute la art. 27 şi după
constatarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate. In situaţia în
care lucrările au început anterior semnării contractului de
finanţare, întregul proiect nu este eligibil.
Art. 29. - Ministerul Dezvoltării Regionale
şi Turismului, în calitate de autoritate responsabilă cu
implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, furnizează Consiliului
Concurenţei o fişă de informare completată potrivit anexei
nr. III la Regulament, în vederea transmiterii la Comisia Europeană, în
maximum 20 de zile lucrătoare de la aprobarea schemei prin ordin al
ministrului.
CAPITOLUL XII
Reguli privind transparenţa, monitorizarea
şi raportarea
Art. 30. - In vederea asigurării
transparenţei şi a monitorizării ajutoarelor de stat, la nivel
european şi naţional, Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea
prezentei scheme, are obligaţia să păstreze evidenţe
detaliate referitoare la alocările individuale acordate către
beneficiari, pe o perioadă de minimum 10 ani de la acordarea ultimului
ajutor în cadrul schemei. Aceste evidenţe trebuie să includă
toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea
condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul
ajutorului de stat.
Art. 31. - MDRT, în calitate de autoritate
responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, are
obligaţia să furnizeze informaţii necesare pentru verificarea
respectării prevederilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, la
solicitarea scrisă a Comisiei Europene sau a Consiliului Concurenţei,
în maximum 20 de zile lucrătoare.
Art. 32. - MDRT, în calitate de autoritate
responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat,
transmite raportarea anuală Consiliului Concurenţei privind
implementarea schemei, în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de
monitorizare a ajutoarelor de stat pus în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007, precum
şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de
punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de
stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 140 din 30 aprilie 2004.
Art. 33. - MDRT monitorizează respectarea
condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate pe toată durata de
derulare a schemei şi pe o perioadă de 5 ani de la finalizarea
acesteia, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestor
criterii, MDRT întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea
ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor
comunitare în vigoare.
CAPITOLUL XIII
Dispoziţii finale
Art. 34. - Se acordă prefinanţare în procent
de maximum 35% din valoarea totală a finanţării ce poate fi
acordată beneficiarului conform contractului numai pentru contractele de
finanţare încheiate după intrarea în vigoare a prezentului ordin.
Art. 35. -Textul schemei şi ghidurile
solicitantului se publică integral pe pagina de internet a Programului
operaţional regional, la adresele:
http://www.inforegio.ro/index.php?page=STATE_AID
şi
http://www.inforegio.ro/index.php?page=PUBLICATIONS_
GUIDE DOC