ORDIN Nr
ORDIN
Nr. 1530 din 11 octombrie 2005
privind Procedura de restituire a accizelor pe baza deconturilor de scutire de
accize, depuse de beneficiarii produselor supuse accizelor armonizate, pentru
care se acorda scutire indirecta, potrivit pct. 21, 22 si 23 din Normele
metodologice de aplicare a titlului VII "Accize" din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 951 din 26 octombrie 2005
In temeiul art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 208/2005 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
potrivit pct. 21, 22 si 23 din Normele metodologice de aplicare a titlului
VII "Accize" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si in temeiul art. 113
alin. (9) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura de restituire a accizelor pe baza deconturilor de
scutire de accize depuse de beneficiarii produselor supuse accizelor armonizate,
pentru care se acorda scutire indirecta, potrivit pct. 21, 22 si 23 din Normele
metodologice de aplicare a titlului VII "Accize" din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile
ulterioare, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
(1) La data intrarii in vigoare a prezentului ordin denumirea
compartimentelor de analiza a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea
adaugata cu optiune de rambursare se modifica in compartimente de analiza de
risc.
(2) Regulamentul de organizare si functionare al compartimentelor de
analiza de risc din subordinea directiilor generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti si din cadrul Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili, implicate in aplicarea prevederilor
prezentului ordin, se modifica corespunzator.
Art. 3
Directia generala de gestiune a impozitelor si contributiilor, Directia
generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare si Directia de
metodologie si proceduri pentru inspectia fiscala din cadrul Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala, Directia generala a tehnologiei informatiei din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, Directia generala de administrare a marilor
contribuabili, precum si directiile generale ale finantelor publice judetene si
a municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Mara Rimniceanu,
secretar de stat
ANEXA 1
PROCEDURA
de restituire a accizelor pe baza deconturilor de scutire de accize, depuse de
beneficiarii produselor supuse accizelor armonizate, pentru care se acorda
scutire indirecta, potrivit pct. 21, 22 si 23 din Normele metodologice de
aplicare a titlului VII "Accize" din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare
I. Depunerea, inregistrarea si prelucrarea deconturilor de scutire de
accize
1. Beneficiarii produselor supuse accizelor armonizate, pentru care se
acorda scutire indirecta, potrivit pct. 21, 22 si 23 din Normele metodologice
de aplicare a titlului VII "Accize" din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
au dreptul sa solicite restituirea accizelor platite la momentul achizitionarii
produselor, pe masura utilizarii cantitatilor aprovizionate, in baza decontului
de scutire de accize.
2. Decontul de scutire de accize se depune la organul fiscal in a carui
raza teritoriala isi are domiciliul fiscal beneficiarul, direct la registratura
sau prin posta, prin scrisoare recomandata.
Decontul va fi insotit de:
- copia exemplarului 2 al certificatului de scutire de plata accizelor,
atat al distribuitorului autorizat, cat si al utilizatorului final, sau, dupa
caz, copia exemplarului 2 al autorizatiei de utilizator final;
- copiile facturilor fiscale de achizitie a produsului accizabil, in care
acciza sa fie evidentiata distinct;
- dovada platii accizelor catre antrepozitul fiscal expeditor, catre
distribuitorul agreat sau catre importator, dupa caz, constand in copia
documentului/documentelor de plata, avand confirmarea bancii la care
utilizatorul are contul deschis;
- dovada cantitatii utilizate in scopul pentru care se acorda scutirea,
constand intr-o situatie centralizatoare a documentelor aferente cantitatilor
efectiv utilizate.
3. Deconturile de scutire de accize se inregistreaza in evidenta pe
platitor intr-o fisa separata, denumita "Accize de restituit", si se
transmit zilnic, impreuna cu documentatia aferenta, pe baza notei de
predare-primire, compartimentului de analiza de risc.
II. Fluxul de solutionare a deconturilor de scutire de accize
A. Fluxul de solutionare in cadrul compartimentului de specialitate
1. Compartimentul de analiza de risc, denumit in continuare compartiment de
specialitate, primeste zilnic deconturile de scutire de accize de la serviciul
gestiune declaratii si le inregistreaza intr-o evidenta speciala, care se
conduce informatizat, organizata potrivit anexei nr. 1 la procedura.
2. Dupa inregistrarea in evidenta, deconturile de scutire de accize vor fi
supuse analizei de risc, in vederea solutionarii, etapa urmand sa fie
finalizata in termen de maximum 15 zile calendaristice de la data depunerii
decontului.
3. Compartimentul de specialitate verifica decontul si documentatia depuse
de solicitant, mentionate la cap. I pct. 2, si analizeaza solicitarile de
restituire, in vederea solutionarii.
Procedura are ca scop final incadrarea fiecarui contribuabil intr-o
categorie de risc fiscal, in functie de comportamentul sau fiscal, precum si in
functie de riscul pe care acesta il prezinta pentru administratia fiscala.
B. Procedura de stabilire a gradului de risc fiscal in cazul restituirilor
de accize
B1. Stabilirea comportamentului fiscal
1. Dupa analiza decontului si a documentatiei depuse, compartimentul de
specialitate va stabili comportamentul fiscal al contribuabililor solicitanti.
2. In prima etapa se identifica contribuabilii care prezinta risc fiscal mare,
prin completarea cartusului B din Fisa indicatorilor de risc fiscal prevazuta
in anexa nr. 2 la procedura. In aceasta categorie intra contribuabilii care
indeplinesc cel putin una dintre urmatoarele conditii:
- au inscrise fapte in cazierul fiscal;
- sunt nou-autorizati;
- nu au nici un salariat;
- nu au bunuri imobile sau mobile in patrimoniu;
- activitatea de inspectie fiscala a comunicat compartimentului de
specialitate informatii ca prezinta un risc fiscal mare;
- organele teritoriale ale Garzii Financiare au comunicat compartimentului
de specialitate informatii ca prezinta un risc fiscal mare.
2.1. Contribuabilii nou-autorizati sunt acei contribuabili autorizati in
cadrul perioadei de referinta si care nu prezinta, la data calcularii mediei
restituirilor, 12 deconturi de scutire de accize.
Pentru contribuabilii nou-autorizati, care prezinta in 3 luni consecutive
deconturi de scutire de accize, solutionate cu control anticipat si la care au
fost stabilite diferente de accize mai mici de 2%, la fiecare decont, media
restituirilor se stabileste ca medie aritmetica a sumelor aprobate la
restituire.
2.2. Stabilirea riscului fiscal mare al unui contribuabil, pe baza
informatiilor primite de la organele de inspectie fiscala pentru contribuabilul
respectiv, se realizeaza de compartimentul de specialitate.
Astfel, organul fiscal cu atributii de inspectie fiscala va oferi
informatii referitoare la contribuabilii pentru care au fost primite solicitari
de la alte institutii de efectuare a inspectiei fiscale in scopul cercetarii
unor fapte de evaziune fiscala, cei pentru care au fost transmise organelor de
cercetare penala sesizari efectuate cu ocazia inspectiei fiscale, care cuprind
fapte ce ar putea intruni elementele constitutive ale infractiunii, precum si
orice alte informatii pe care le considera importante in stabilirea riscului
fiscal mare.
Informatiile vor fi transmise pe baza unui referat motivat, aprobat de
conducerea organului de inspectie fiscala, pana pe data de 5 a lunii urmatoare
celei in care au fost primite solicitarile sau au fost inaintate sesizari.
Referatul va cuprinde toti contribuabilii in cauza. Societatile cuprinse in
referatele trimise compartimentelor de specialitate vor fi inscrise de catre
acestea din urma intr-o baza de date speciala.
Schimbarea incadrarii din categoria de risc fiscal mare si stergerea din
baza de date speciala se fac tot la propunerea organului de inspectie fiscala,
prin referat motivat, transmis compartimentului de specialitate pana la data de
5 a fiecarei luni.
2.3. Stabilirea riscului fiscal mare al unui contribuabil, de catre organul
teritorial al Garzii Financiare, se realizeaza pe baza unui referat motivat,
aprobat de conducerea acestuia.
Referatul motivat privind stabilirea riscului fiscal mare, aprobat, se
transmite compartimentului de specialitate pana la data de 30 a fiecarei luni
si se inscrie intr-o baza de date speciala.
Schimbarea incadrarii din categoria de risc fiscal mare si stergerea din
baza de date speciala se realizeaza tot la propunerea organului teritorial al
Garzii Financiare, prin referat motivat, aprobat de conducerea acestuia,
transmis compartimentului de specialitate pana la data de 30 a fiecarei luni si
inscris in baza de date speciala.
3. A doua etapa presupune completarea cartusului C "Indicatori"
al Fisei indicatorilor de risc fiscal, pentru contribuabilii care nu se
incadreaza in prevederile pct. 2 de la lit. B1.
Pentru stabilirea comportamentului fiscal al contribuabililor, perioada de
referinta ce se va lua in calcul cuprinde ultimele 12 luni anterioare lunii la
care se refera decontul de scutire de accize.
Datele din situatiile financiare se vor completa astfel:
- pentru deconturi aferente perioadei ianuarie - iunie - raportari
contabile din anul precedent;
- pentru deconturi aferente perioadei iulie - decembrie - situatii
financiare anuale.
3.1. In baza punctajului obtinut la indicatori, contribuabilii se impart in
doua categorii:
a) contribuabili cu risc fiscal mare, daca punctajul obtinut este mai mare
de 250 de puncte;
b) contribuabili cu risc fiscal mic, daca punctajul obtinut este mai mic
sau egal cu 250 de puncte.
4. Solicitarile depuse de contribuabilii cu risc fiscal mare se transmit
zilnic, pe baza de borderou, compartimentului cu atributii in domeniul
inspectiei fiscale.
Pentru fiecare solicitare, dosarul va cuprinde:
- decontul de scutire de accize;
- documentatia depusa de solicitant;
- fisa indicatorilor de risc fiscal.
5. In cazul deconturilor de scutire de accize depuse de contribuabilii cu
risc fiscal mic, se verifica in evidenta speciala, pentru fiecare contribuabil,
daca exista deconturi de scutire de accize depuse in perioadele anterioare si
nesolutionate. In aceasta situatie decontul de scutire de accize va fi
solutionat odata cu deconturile anterioare, fiind incadrat in aceeasi categorie
de risc.
In situatia in care, pentru contribuabilul care a depus decontul de scutire
de accize, nu exista deconturi de scutire de accize depuse in perioadele
anterioare si nesolutionate, decontul se va supune analizei de risc.
B2. Analiza de risc in cazul deconturilor depuse de contribuabilii cu risc
fiscal mic
1. Prima etapa a analizei consta in compararea sumei solicitate la
restituire cu media aritmetica a accizelor restituite in ultimele 12 luni
anterioare lunii la care se refera decontul de scutire de accize.
2. Daca suma solicitata la restituire este mai mica sau egala cu media
aritmetica a accizelor restituite in ultimele 12 luni anterioare lunii la care
se refera decontul de scutire de accize, se emite Decizia de restituire a
accizelor prevazuta in anexa nr. 3 la procedura.
Decizia de restituire a accizelor se emite in 3 exemplare (un exemplar se
transmite compartimentului de colectare, un exemplar se arhiveaza la dosarul
fiscal al contribuabilului si un exemplar se transmite contribuabilului), se
vizeaza de conducatorul compartimentului de specialitate si se aproba de
conducatorul unitatii fiscale/directorul coordonator.
Decizia de restituire de accize emisa este o decizie sub rezerva
verificarii ulterioare, potrivit art. 88 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
3. Daca suma solicitata la restituire este mai mare decat media aritmetica
a accizelor restituite in ultimele 12 luni anterioare lunii la care se refera
decontul de scutire de accize, decontul se supune analizei documentare.
B3. Analiza documentara
1. Pentru efectuarea analizei documentare, compartimentul de specialitate
solicita contribuabilului prezentarea de documente suplimentare, care sa
justifice diferenta in plus fata de suma solicitata la restituire.
2. Solicitarea documentatiei se face in scris, mentionandu-se documentele
care trebuie prezentate, data si locul intalnirii, precum si numele si
prenumele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate, care se ocupa
de analiza. Modelul instiintarii este prevazut in anexa nr. 4 la procedura.
3. Pentru efectuarea analizei documentare, compartimentul de specialitate
va solicita contribuabilului sa prezinte:
- balantele de verificare;
- contractele comerciale, facturile si documentele vamale care sa ateste
importul efectuat, dupa caz;
- documentele pentru operatiuni economice la intern;
- documentele care sa ateste cresterea consumului mediu fata de perioadele
precedente, precum si alte documente din care sa rezulte diferenta de accize
solicitata la restituire;
- orice alte documente pe care organul fiscal le considera necesare pentru
justificarea restituirii.
Documentele prezentate trebuie sa se refere la perioada din care provine
suma accizelor solicitate la restituire.
4. Neprezentarea in termenul stabilit de organul fiscal a documentelor
solicitate pentru efectuarea analizei documentare atrage incadrarea in gradul
de risc fiscal mare si solutionarea cu verificare de catre organele de
inspectie fiscala.
5. Termenul legal de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre
data emiterii instiintarii pentru prezentarea documentelor si data prezentarii
documentelor la organul fiscal, potrivit art. 199 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
6. Pentru toate deconturile supuse analizei documentare se intocmeste
Referatul pentru analiza documentara, in doua exemplare, potrivit modelului din
anexa nr. 5 la procedura.
7. Referatul pentru analiza documentara se inainteaza, impreuna cu decontul
de scutire de accize, conducatorului compartimentului, pentru avizare.
8. In cazul in care, prin referat, se propune restituirea sumei solicitate,
se intocmeste decizia de restituire a accizelor. Decontul de scutire de accize,
referatul pentru analiza documentara si decizia de restituire a accizelor se
transmit conducatorului unitatii fiscale/directorului coordonator pentru
aprobare.
Decizia de restituire a accizelor emisa este o decizie sub rezerva
verificarii ulterioare, potrivit art. 88 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
9. In cazul in care prin referatul pentru analiza documentara se propune
efectuarea verificarii de catre organele de inspectie fiscala, acesta se inainteaza,
impreuna cu decontul de scutire de accize, spre avizare conducatorului
compartimentului, apoi spre aprobare conducatorului unitatii
fiscale/directorului coordonator.
Dupa aprobare se transmite compartimentului de inspectie fiscala dosarul
solicitarii, cuprinzand urmatoarele documente:
- decontul de scutire de accize;
- documentatia depusa de solicitant;
- fisa indicatorilor de risc fiscal;
- referatul pentru analiza documentara.
C. Fluxul operatiunilor in cazul deconturilor de scutire de accize,
solutionate cu verificare efectuata de organele de inspectie fiscala
1. Deconturile de scutire de accize care au fost incadrate in categoria de
risc fiscal mare se transmit, zilnic, impreuna cu documentatia aferenta,
compartimentului cu atributii de inspectie fiscala, in vederea efectuarii
verificarii. Verificarea se efectueaza in baza art. 56 din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Dupa finalizarea controlului, compartimentul cu atributii in domeniul
inspectiei fiscale va intocmi procesul-verbal de control, in care se vor
inscrie, in mod distinct, motivele de fapt si temeiul de drept pentru accizele
propuse spre respingere.
3. In maximum 35 de zile calendaristice de la data depunerii decontului,
compartimentul cu atributii de inspectie fiscala va transmite compartimentului
de specialitate dosarul solicitarii, impreuna cu procesul-verbal de control.
4. In situatiile in care, pentru solutionarea solicitarii de restituire,
organul cu atributii in domeniul inspectiei fiscale considera ca sunt necesare
informatii suplimentare, termenul de solutionare se prelungeste cu perioada
cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor respective,
potrivit art. 199 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prelungirea termenului de solutionare se realizeaza pentru intreaga
solicitare de restituire, nu pentru sume partiale.
5. In baza procesului-verbal de control, compartimentul de specialitate va
emite decizia de restituire a accizelor.
6. In maximum 40 de zile calendaristice de la data depunerii decontului,
compartimentul de specialitate va transmite compartimentului de colectare
decizia de restituire a accizelor aprobata de conducatorul unitatii
fiscale/directorul coordonator.
D. Fluxul operatiunilor in cadrul compartimentului de colectare
1. La sfarsitul fiecarei zile compartimentul de specialitate va transmite
compartimentului de colectare, in vederea compensarii si/sau restituirii,
deciziile de restituire a accizelor aprobate.
2. Compartimentul de colectare, in baza datelor din evidenta analitica pe
platitor si a deciziei de restituire, intocmeste nota de compensare si/sau nota
de restituire/rambursare, conform formularelor aprobate.
Nota se intocmeste in 4 exemplare, se semneaza de seful compartimentului de
colectare si se aproba de conducatorul unitatii fiscale/directorul coordonator.
Nota aprobata se transmite cel mai tarziu a doua zi, pe baza de borderou,
compartimentului trezorerie, in vederea efectuarii compensarii si/sau
restituirii.
Datele din decizia de restituire aprobata vor fi operate in evidenta
analitica pe platitor, la pozitia denumita "accize de restituit", in
fisa de platitor fiind inscrise numai accizele aprobate la restituire.
3. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii, compartimentul de
trezorerie va transmite compartimentului de colectare 3 exemplare din nota de
compensare si/sau nota de restituire/rambursare, cuprinzand si data la care s-a
efectuat operatiunea de compensare si/sau restituire, cel tarziu a doua zi de
la efectuarea compensarii si/sau restituirii.
E. Finalizarea procedurii si arhivarea documentelor
1. Compartimentul de colectare va retine decizia de restituire a accizelor
si un exemplar din nota de compensare si/sau nota de restituire/rambursare si
va transmite compartimentului de specialitate, cel mai tarziu a doua zi, doua
exemplare din nota, un exemplar pentru a fi comunicat contribuabilului si un
exemplar in vederea arhivarii.
2. Dupa operarea datelor privind solutionarea decontului de scutire de
accize in evidenta speciala, compartimentul de specialitate va transmite
dosarul solicitarii compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, in
vederea arhivarii.
Dosarul solicitarii va cuprinde:
1. decontul de scutire de accize;
2. documentatia depusa de solicitant;
3. fisa indicatorilor de risc fiscal;
4. referatul pentru analiza documentara si/sau procesul-verbal de control,
dupa caz;
5. decizia de restituire a accizelor;
6. nota de compensare si/sau nota de restituire/rambursare, cuprinzand data
la care s-a efectuat operatiunea de compensare si/sau restituire.
3. In cel mult o zi de la primirea notei de compensare si/sau a notei de
restituire/rambursare de la compartimentul de colectare, compartimentul de
specialitate instiinteaza contribuabilul despre modul de solutionare a
solicitarii de restituire, prin transmiterea notei de compensare si/sau a notei
de restituire/rambursare, insotite de decizia de restituire a accizelor.
4. Compartimentul de specialitate va transmite compartimentului de
inspectie fiscala, pana la data de intai a lunii urmatoare, un extras al
registrului de evidenta speciala, cuprinzand deconturile de scutire de accize,
solutionate cu control ulterior in luna anterioara, pentru cuprinderea in
programul de inspectie fiscala.
5. Controlul ulterior se efectueaza in maximum 2 ani de la aprobarea
restituirii.
ANEXA 1
la procedura
EVIDENTA DECONTURILOR DE SCUTIRE DE ACCIZE
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Denumirea/numele si prenumele
B - Codul de identificare fiscala
C - Nr. si data inregistrarii decontului de scutire de accize
D - Suma solicitata
E - Procedura aplicata in solutionare*1)
F - Decizia organului fiscal*2)
G - Suma aprobata
H - Diferentele constatate fata de suma solicitata
I - Nr. si data adresei de transmitere spre solutionare compartimentului de
inspectie fiscala
J - Nr. si data adresei de transmitere a rezultatelor controlului de la
activitatea de inspectie fiscala
K - Ca urmare a inspectiei fiscale
L - Ca urmare a analizei documentare
________________________________________________________________________________
Nr. A B C D E F G H I J Prelungirea Data Nr. de zile de solutionare
crt. termenului efectuarii
de compensarii
solutionare si/sau a
___________ restituirii
______________________________
K L A) B) Depasirea
Total Prelungirea
termenului
termenului legal
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 = 15 = 16 =
(col. (col. 11 + (col.
14-
13 - col. 12) col. 15
-
col. 3) 45 de
zile)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
*1) Se va completa cu:
R - in cazul in care se incadreaza la pct. 2 al lit. B din cap. II al
procedurii (risc fiscal mare fara analiza);
D - in cazul solutionarii directe (suma solicitata mai mica sau egala cu
media pe 12 luni a restituirilor);
AD - in cazul solutionarii pe baza de analiza documentara;
V - in cazul solutionarii cu verificare efectuata de organele de inspectie
fiscala.
*2) Se va completa cu:
A - in cazul cererilor aprobate;
R - in cazul cererilor respinse.
ANEXA 2
la procedura
FISA INDICATORILOR DE RISC FISCAL
A. Datele de identificare a contribuabilului
Denumirea ................................................................
Codul de identificare fiscala ............................................
Domiciliul fiscal ........................................................
B. Risc fiscal mare
- au inscrise fapte in cazierul fiscal;
- sunt nou-autorizati;
- nu au nici un salariat;
- nu au bunuri imobile sau mobile in patrimoniu;
- activitatea de inspectie fiscala a comunicat compartimentului de
specialitate informatii ca prezinta un risc fiscal mare, conform Referatului
nr. ............................;
- organele teritoriale ale Garzii Financiare au comunicat compartimentului
de specialitate informatii ca prezinta un risc fiscal mare, conform Referatului
nr. ............................
C. Indicatori
________________________________________________________________________________
Nr. Indicatori
Punctajul
crt.
________________________________________________________________________________
1. Capitalurile proprii
- mai mic sau egal cu 0 100
- mai mare decat 0 0
2. Gradul de indatorare = capital imprumutat/capital propriu
- mai mare decat 0 si mai mic sau egal cu 1 0
- mai mare decat 1 50
3. Profitabilitatea = profit/cifra de afaceri
- egal cu 0 70
- mai mare decat 0 0
4.*) Declaratiile fiscale nedepuse in perioada de referinta
- nici una (toate declaratiile depuse) 0
- 1 50
- mai mult de una 100
5.*) Obligatiile fiscale restante in perioada de referinta
- obligatii la inceputul perioadei mai mici decat obligatiile
la sfarsitul perioadei 50
- obligatii la inceputul perioadei mai mari decat obligatiile
la sfarsitul perioadei 30
- nu exista 0
6. Numarul de restituiri solutionate fara verificare in ultimele
12 luni
- pana la 3 inclusiv 0
- intre 4 - 6 inclusiv 20
- intre 7 - 9 inclusiv 40
- intre 10 - 12 inclusiv 60
7. Ponderea sumelor neaprobate la restituire in totalul sumei
solicitate la restituire
[(sume solicitate-sume aprobate)/sume solicitate]
- pondere suma neaprobata </= 2% 0
- 2% > pondere suma neaprobata </=
4% 5
- 4% > pondere suma neaprobata </= 6%
15
- 6% > pondere suma neaprobata </= 8%
35
- 8% > pondere suma neaprobata </= 10%
45
- pondere suma neaprobata > 10% 60
8. Totalul sumelor restituite in ultimele 12 luni fara verificare
- intre 5.000 lei RON si 50.000 lei RON inclusiv 0
- intre 50.001 lei RON si 150.000 lei RON inclusiv 10
- intre 150.001 lei RON si 350.000 lei RON inclusiv 20
- intre 350.001 lei RON si 550.000 lei RON inclusiv 30
- intre 550.001 lei RON si 750.000 lei RON inclusiv 40
- intre 750.001 lei RON si 1 milion lei RON inclusiv 50
- mai mari de 1 milion lei RON 60
________________________________________________________________________________
TOTAL PUNCTAJ:
________________________________________________________________________________
D. Media accizelor restituite in ultimele 12 luni ........................
(suma accizelor restituite in ultimele 12 luni/12)
------------
Pct. 4*) - se verifica depunerea formularului 100 "Declaratia privind
obligatiile de plata la bugetul de stat" si, dupa caz, a formularului 300
"Decont de T.V.A.".
Pct. 5*) - se considera toate obligatiile declarate de catre contribuabili
sau stabilite de catre organul fiscal si neachitate, cu exceptia sumelor pentru
care acesta beneficiaza de inlesniri la plata aprobate.
LEGENDA:
Locul de unde se obtin elementele din fisa de calcul al mediei
restituirilor:
1. Bilantul contabil, pentru pct. 1, 2 si 3, precum si contul de profit si
pierdere, pentru pct. 3.
Rd. 1 = rd. 82 bilant conform Ordinului ministrului finantelor publice
nr. 94/2001
rd. 32 bilant conform Ordinului ministrului finantelor publice
nr. 306/2002
Rd. 2 = rd. 58/rd. 82 bilant conform Ordinului ministrului finantelor
publice nr. 94/2001
rd. 14/rd. 32 bilant conform Ordinului ministrului finantelor
publice nr. 306/2002
Datele se completeaza numai in conditiile in care capitalul propriu este
pozitiv si exista datorii ce trebuie platite intr-o perioada mai mare de un an
(capital imprumutat).
Rd. 3 = rd. 77 bilant sau rd. 1 cont profit si pierdere, conform Ordinului
ministrului finantelor publice nr. 94/2001
rd. 29 bilant sau rd. 1 cont profit si pierdere, conform Ordinului
ministrului finantelor publice nr. 306/2002
2. Aplicatia "DECIMP", pentru pct. 4.
3. Fisa analitica de evidenta pe platitori, pentru pct. 5.
ANEXA 3
la procedura
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Unitatea fiscala .................................
Nr. inregistrare ........... Data ................
DECIZIE DE RESTITUIRE A ACCIZELOR
Catre: Denumirea/Numele si prenumele .....................................
Codul de identificare fiscala ............................................
Adresa: localitatea ........................, str. ........................
nr. ......, bl. ......, ap. ......, et. ....., judetul/sectorul ........... .
In baza art. 85 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, a
Decontului de scutire de accize pentru perioada fiscala ..................,
inregistrat sub nr. ........ din ............, si a analizei de risc/verificarii
efectuate in perioada .............., se stabileste acciza de restituit astfel:
1. Acciza solicitata la restituire ..................... lei
2. Acciza aprobata la restituire ..................... lei
3. Acciza respinsa la restituire ..................... lei
3.1. Motivele de fapt ale respingerii
3.2. Temeiul de drept
Actul normativ nr. ...................... art. ..... paragraful ..... pct.
..... lit. ..... alin. .....
Suma aprobata la restituire urmeaza procedura prevazuta la art. 111, 112
sau 113, dupa caz, din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prezenta decizie de restituire a accizelor poate fi contestata in termen de
30 de zile de la data comunicarii, sub sanctiunea decaderii, la organul fiscal
emitent.
Aprobat, Verificat, Intocmit,
Functia Functia Functia
Numele si prenumele Numele si prenumele Numele si prenumele
Data Data Data
Semnatura Semnatura Semnatura
ANEXA 4
la procedura
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Unitatea fiscala .................................
Nr. inregistrare ............ Data ...............
CATRE,
Denumirea ................................................................
Codul de identificare fiscala ............................................
Adresa: localitatea ........................, str. ........................
nr. ......, bl. ......, ap. ......, et. ....., judetul/sectorul ..............
Prin decontul de scutire a accizelor aferent lunii .............. anul
..........., ati solicitat restituirea sumei de ...........................
lei.
In vederea solutionarii acestei solicitari, va rugam sa prezentati, pana
cel tarziu la data de ............................., intre orele
..................., la domnul/doamna ............................, camera
.........., telefon ......................, urmatoarele documente, pentru
perioada ..............................................:
- balantele de verificare;
- contractele comerciale, facturile si documentele vamale care sa ateste
importul efectuat, dupa caz;
- documentele care sa ateste cresterea consumului mediu fata de perioadele
precedente, precum si alte documente din care sa rezulte diferenta de accize
solicitata la restituire;
- alte documente relevante pentru sustinerea solicitarii dumneavoastra.
Documentele vor fi prezentate in original si in copie.
Neprezentarea, in termenul stabilit, a documentelor solicitate pentru
efectuarea analizei documentare atrage incadrarea in gradul de risc fiscal mare
si solutionarea cu verificare de catre organele de inspectie fiscala a
solicitarii dumneavoastra.
Conducatorul unitatii fiscale,
...................................
ANEXA 5
la procedura
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Unitatea fiscala ........................
Nr. .....................................
Aprobat,
Conducatorul unitatii fiscale/
Director coordonator
Avizat,
Sef compartiment specialitate
REFERAT PENTRU ANALIZA DOCUMENTARA
A. Datele de identificare a contribuabilului
Codul de identificare fiscala ............................................
Denumirea ................................................................
Domiciliul fiscal ........................................................
B. Analiza documentara
______________________________________________________________________________
| 1. Perioada fiscala la care se refera decontul| |
| de scutire de accize |
|
|_______________________________________________|______________________________|
| 2. Media pe 12 luni a restituirilor de accize | |
|_______________________________________________|______________________________|
| 3. Suma solicitata la restituire |
|
|_______________________________________________|______________________________|
| 4. Diferenta dintre suma solicitata si media |
|
| de la rd. 2 |
|
|_______________________________________________|______________________________|
| 5. Se incadreaza decontul in tiparul ultimelor| _
|
| perioade? | |_| Da
|
| | _
|
| | |_| Nu
|
|_______________________________________________|______________________________|
| 6. Ofera ultimul raport de inspectie fiscala | _
|
| motive pentru initierea unei inspectii | |_| Da
|
| anticipate? | _
|
| | |_| Nu
|
|_______________________________________________|______________________________|
| 7. Au fost solicitate documente suplimentare? | Da, adresa nr. .............
|
| | din ................
|
|_______________________________________________|______________________________|
| 8. Contribuabilul nu s-a prezentat pana la | _
|
| expirarea termenului stabilit de organul | |_| Decontul se transmite
|
| fiscal | activitatii de inspectie |
| | fiscala.
|
|_______________________________________________|______________________________|
| 9. Sunt anexate copii ale documentelor care au|
|
| fost supuse analizei, potrivit borderoului |
|
| anexat: |
|
|_______________________________________________|______________________________|
|10. Documente analizate si aspecte constatate |
|
|_______________________________________________|______________________________|
|11. Se propune aprobarea restituirii in urma | _
|
| analizei documentare: | |_| Da, in totalitate -
|
| | suma ..........
|
| | _
|
| | |_| Nu, se transmite pentru
|
| | verificare organelor de
|
| | inspectie fiscala.
|
|_______________________________________________|______________________________|
Intocmit,
......................
|