ORDIN Nr. 2562
din 15 noiembrie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea
functiilor de consilier de probatiune si inspector de probatiune
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 938 din 20 noiembrie 2006
Având în vedere dispoziţiile
art. 19 alin. (2) şi ale art. 21 alin. 2 din Legea nr. 123/2006 privind
statutul personalului din serviciile de probatiune,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
83/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei,
ministrul justiţiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi
desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de consilier de probatiune
şi inspector de probatiune, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, dată la care se abrogă dispoziţiile Ordinului ministrului justiţiei
nr. 1.296/C/2002 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea cursurilor de
reintegrare socială şi supraveghere şi a concursului pentru ocuparea funcţiei
de consilier de reintegrare socială şi supraveghere, şef al serviciului de
reintegrare socială şi supraveghere sau inspector de reintegrare socială şi supraveghere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 16 iulie 2002, şi ale ordinului ministrului justiţiei
nr. 1.532/C/2005. Art. 3. - Direcţia pentru resurse umane şi relaţii cu
Consiliul Superior al Magistraturii, Direcţia de probaţiune, tribunalele şi
serviciile de probaţiune vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului
ordin.
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei
ANEXA
REGULAMENT
privind organizarea şi desfăşurarea concursului
pentru ocuparea funcţiilor de consilier de probaţiune si inspector de probaţiune
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Poate fi consilier de probaţiune sau
inspector de probaţiune persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art.
20, respectiv la art. 16 şi 21 din Legea nr. 123/2006 privind statutul
personalului din serviciile de probaţiune, denumită în continuare lege.
CAPITOLUL II
Organizarea şi desfăşurarea concursului pentru
ocuparea posturilor de consilier de probaţiune
Art. 2. - (1) Pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea posturilor de consilier de probaţiune, candidaţii vor
prezenta un dosar de înscriere care va conţine:
a) copie a actului de identitate;
b) copie a certificatului de căsătorie, în cazul în
care numele de pe actele de studii este diferit de cel de pe actul de identitate;
c) copie de pe diploma de licenţă sau adeverinţa
provizorie;
d) declaraţie pe propria răspundere privind lipsa
antecedentelor penale şi a celor fiscale sau certificatele de cazier judiciar
şi cazier fiscal, în original;
e) o recomandare de la ultimul
loc de muncă sau de la universitatea absolvită;
f) curriculum vitae (format european);
g) cerere-tip de înscriere la concurs;
h) chitanţa de plată a taxei de înscriere la concurs,
emisă de casieria tribunalului în raza căruia se află domiciliul candidatului.
(2) Vor fi luate în considerare diplomele ori
adeverinţele care atestă studiile absolvite, indiferent de formă sau emitent.
(3) In momentul repartizării pe posturi, candidaţii
declaraţi admişi îşi completează dosarul cu certificatele de cazier judiciar şi
fiscal, dacă acestea nu au fost depuse în momentul înscrierii, şi prezintă
originalul documentelor depuse în copie la dosarul de înscriere, pentru
verificarea conformităţii acestor copii cu originalul.
(4) Cuantumul taxei de
înscriere la concurs se stabileşte de către ministrul justiţiei prin ordin,
astfel încât să acopere
costurile necesare organizării şi desfăşurării concursului.
Art. 3. - Concursul pentru ocuparea posturilor de
consilier de probaţiune cuprinde următoarele etape:
a) selecţia dosarelor;
b) proba de interviu;
c) proba scrisă de verificare a cunoştinţelor generale
şi specifice;
d) testarea medicală şi psihologică;
e) repartizarea pe posturi.
Art. 4. - (1) Data şi locul susţinerii concursului,
tematica, bibliografia, numărul şi distribuţia geografică a posturilor vacante
în funcţie de specialitatea de bază, categoriile de posturi vacante, cerinţele
generale ale fiecărui post, regulamentul şi probele de concurs, datele de
contact, termenul limită de depunere a actelor de concurs, precum şi cuantumul
taxei de înscriere la concurs vor fi publicate pe site-ul Ministerului
Justiţiei şi afişate la sediul Ministerului Justiţiei şi la sediul tribunalelor
cu cel puţin 30 de zile înainte de data organizării concursului.
(2) Anunţul de concurs, publicat prin intermediul
mass-media, cuprinde data şi locul desfăşurării concursului, numărul de posturi
vacante, probele de concurs şi indicarea sursei de unde se pot obţine
informaţii suplimentare în legătură cu concursul.
(3) In situaţia în care se modifică data sau locul
desfăşurării concursului, se va publica un nou anunţ prin mijloacele prevăzute
la alin. (1), cu cel puţin 5 zile înainte de data susţinerii primei probe de
concurs.
Art. 5. - Tematica, bibliografia de concurs, precum şi criteriile de interviu se elaborează de Direcţia
de probaţiune, care le supune spre aprobare ministrului justiţiei. Se
menţionează temele, capitolele şi subcapitolele care fac parte din tematică, cu
indicarea autorilor şi a materialelor aferente bibliografiei (inclusiv ediţia).
Art. 6. - (1) Cererea pentru înscrierea la concurs,
împreună cu actele prevăzute la art. 2 alin. (1), se adresează ministrului
justiţiei şi se depun, cu cel puţin 15 zile înainte de data concursului, la
tribunalul în raza căruia îşi are domiciliul candidatul.
(2) Formularul-tip pentru cererea de înscriere este pus
la dispoziţie candidaţilor la momentul înscrierii, fiind publicat şi pe site-ul Ministerului Justiţiei. Pe
aceeaşi pagină se publică şi modelul de curriculum vitae (format european), ce
trebuie ataşat la dosarul candidatului.
(3) Taxa de înscriere la concurs se restituie
candidaţilor care îşi anunţă retragerea cu cel puţin 5 zile înainte de prima
etapă de concurs.
(4) Dosarele candidaţilor înscrişi la concurs sunt
transmise de îndată de tribunale, după finalizarea perioadei de înscriere,
Ministerului Justiţiei - Direcţia de probaţiune.
Art. 7. - (1) Pentru fiecare concurs organizat, în
raport cu specificul posturilor scoase la concurs, cu numărul candidaţilor şi
cu probele susţinute, ministrul justiţiei numeşte, prin ordin:
a) comisia de organizare a concursului;
b) comisia de interviu;
c) comisia de verificare a cunoştinţelor;
d) comisia de soluţionare a contestaţiilor;
e) comisia de repartizare pe posturi, precum şi preşedinţii acestor comisii.
(2) Fiecare comisie are în componenţa sa un
preşedinte, membri şi un secretar.
(3) In funcţie de numărul şi distribuţia posturilor
vacante în acord cu specialitatea de bază, în vederea intervievării
candidaţilor, pot exista mai multe comisii de interviu.
(4) Din comisii fac parte reprezentanţi ai direcţiei
şi serviciilor de probaţiune, ai altor direcţii din Ministerul Justiţiei,
precum şi alţi colaboratori externi, cum ar fi cadre universitare sau
reprezentanţi ai organizaţiilor partenere.
Art. 8. - Comisia de organizare a concursului are, în
principal, următoarele atribuţii:
a) verifică cererile de înscriere şi actele depuse la
dosarul candidatului, conform art. 2 şi 6, şi respinge cererile de înscriere
ale candidaţilor dacă nu sunt însoţite de actele prevăzute la art. 2 alin. (1)
sau din actele depuse nu rezultă îndeplinirea condiţiilor specifice pentru
ocuparea postului;
b) asigură afişarea rezultatelor verificării
dosarelor candidaţilor;
c) asigură afişarea rezultatelor probelor de concurs
şi a rezultatelor finale ale concursului;
d) asigură transmiterea rezultatelor concursului
Direcţiei de probaţiune;
e) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare
pentru buna desfăşurare a concursului.
Art. 9. - Comisia de interviu
are următoarele atribuţii principale:
a) stabileşte întrebările şi baremul pentru interviu;
b) stabileşte planul interviului şi realizează
interviul;
c) comunică în scris rezultatele interviului comisiei
de organizare a concursului, în vederea afişării acestora.
Art. 10. - Comisia de verificare a cunoştinţelor are
următoarele atribuţii principale:
a) stabileşte subiectele pentru proba scrisă şi
corectează lucrările scrise;
b) stabileşte baremul pentru fiecare subiect;
c) corectează lucrările
candidaţilor şi stabileşte media notelor acordate candidaţilor de fiecare
membru al comisiei;
d) recorectează şi stabileşte nota finală acordată
fiecărui subiect al probei, dacă există o diferenţă în notare mai mare de două
puncte între corectori;
e) comunică în scris rezultatele probei comisiei de
organizare a concursului, în vederea afişării acestora.
Art. 11. - Comisia de soluţionare a contestaţiilor are
următoarele atribuţii principale:
a) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la rezultatul selecţiei dosarelor candidaţilor;
b) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la interviu;
c) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la notarea lucrării scrise;
d) comunică în scris comisiei de organizare a
concursului rezultatele soluţionării contestaţiilor, în vederea afişării
acestora.
Art. 12. - Comisia de repartizare pe posturi are ca
atribuţie principală repartizarea candidaţilor pe posturile de consilieri de
probaţiune scoase la concurs.
Art. 13. - (1) Nu pot face parte din comisiile
prevăzute la art. 7 alin. (1) acele persoane care sunt soţi, rude sau afini
până la gradul IV inclusiv cu
oricare dintre candidaţii înscrişi la concurs.
(2) Fiecare membru al comisiilor sus-menţionate semnează o declaraţie pe propria răspundere, în care
precizează că:
a) nu se află în vreuna dintre situaţiile de
incompatibilitate prevăzute la alin. (1);
b) va respecta secretul şi confidenţialitatea
lucrărilor comisiei şi variantelor de subiecte ce vor
fi elaborate.
(3) Membrii comisiilor prevăzute la art. 7 alin. (1),
precum şi persoanele care vor asigura supravegherea desfăşurării probei scrise
vor fi retribuiţi pentru munca depusă, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr.
257/2005 privind înfiinţarea pe lângă Ministerul Justiţiei a unei activităţi
finanţate integral din venituri proprii.
(4) Neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a
responsabilităţilor de către persoanele menţionate la alin. (3) atrage neplata
sau reducerea corespunzătoare a indemnizaţiei plătite pentru contribuţia la
desfăşurarea concursului.
Art. 14. - (1) Lista cu candidaţii admişi sau respinşi
după selecţia dosarelor este afişată pe site-ul Ministerului Justiţiei şi la
sediile tribunalelor în termen de maximum 5 zile de la
ultima zi de înscriere.
(2) Candidaţii declaraţi respinşi în urma selecţiei
dosarelor pot depune la Direcţia de probaţiune, personal sau prin fax,
contestaţie în termen de două zile lucrătoare de la afişarea listelor.
(3) Contestaţiile candidaţilor respinşi în urma
selecţiei dosarelor sunt soluţionate în termen de maximum 3 zile de la sesizare
de către comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(4) Lista finală cu candidaţii admişi după selecţia
dosarelor, precum şi informaţiile cu privire la data, locul şi ora de
desfăşurare a interviului vor fi publicate pe site-ul Ministerului Justiţiei şi
afişate la sediul Ministerului Justiţiei şi la sediile tribunalelor în termenul
prevăzut la alin. (3).
Art. 15. - (1) A doua etapă de concurs constă în
susţinerea unui interviu în vederea evaluării motivaţiei, abilităţilor de
comunicare, atitudinii şi experienţei profesionale ale candidaţilor, după caz.
Comisia de interviu va acorda un punctaj fiecărui candidat. La finalizarea
interviurilor se va afişa grila de interviu pe uşa sălii de examinare şi pe
site-ul Ministerului Justiţiei.
(2) Interviul are caracter eliminatoriu.
(3) Intrebările şi răspunsurile la interviu se
înregistrează audio. In acest sens, în cuprinsul cererii de înscriere la
concurs candidaţii îşi vor exprima acordul în vederea înregistrării
interviului, urmând ca această înregistrare să fie pusă la dispoziţia comisiei
de soluţionare a contestaţiilor, dacă este cazul.
(4) Rezultatele la interviu se exprimă prin
„admis"/„respins". Vor fi consideraţi admişi candidaţii care au
obţinut minimum nota 7 la interviu. Rezultatele interviului vor fi publicate pe
site-ul Ministerului Justiţiei şi afişate la sediul Ministerului Justiţiei şi
la sediul tribunalelor, în maximum două zile de la ultima zi a probei.
(5) Rezultatele interviului pot fi contestate în
termen de două zile lucrătoare de la afişare. Contestaţia se depune la Direcţia
de probaţiune din cadrul Ministerului Justiţiei.
(6) Contestaţiile se soluţionează de comisia de
soluţionare a contestaţiilor în termen de 3 zile de la expirarea termenului
prevăzut la alin. (5).
(7) Lista cu candidaţii admişi după proba
interviului, precum şi informaţiile cu privire la data, locul şi ora de
desfăşurare a probei scrise vor fi publicate pe site-ul Ministerului Justiţiei
şi afişate la sediul Ministerului Justiţiei şi la sediul tribunalelor, în
termenul prevăzut la alin. (6).
Art. 16. - (1) Candidaţii declaraţi admişi în urma
interviului se vor prezenta la proba scrisă.
(2) Intrarea candidaţilor în sălile de concurs se
face pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală şi a actului de identitate,
cu o jumătate de oră înainte de începerea probei scrise. Pe listă se
menţionează prezenţa fiecărui candidat.
(3) Candidaţii care nu se află în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine concursul. Este
interzisă intrarea în sală a candidaţilor cu mijloace de comunicare la
distanţă, computere personale, PDA-uri etc.
(4) In vederea elaborării lucrării scrise, candidaţii
primesc coli de hârtie având ştampila Direcţiei de probaţiune. Se poate folosi
numai cerneală sau pix cu pastă de culoare albastră.
(5) Inainte de a se dicta subiectele, candidaţii
înscriu numele şi prenumele pe colţul foii ce urmează să fie lipit, pe care se
aplică ştampila Direcţiei de probaţiune şi semnătura unuia dintre membrii
comisiei de verificare a cunoştinţelor.
(6) Pe toată durata desfăşurării probei scrise, în
sălile de concurs au acces numai membrii comisiei de verificare a cunoştinţelor
şi persoanele care supraveghează desfăşurarea probei.
(7) Timpul destinat pentru elaborarea lucrării este
cel stabilit de comisia de verificare a cunoştinţelor; candidaţii predau
lucrările nu mai târziu de expirarea timpului stabilit pentru proba scrisă, iar
delegatul care a supravegheat desfăşurarea acesteia strânge toate lucrările şi
le predă cu număr comisiei de verificare a cunoştinţelor, care le înscrie
într-un borderou.
(8) Dacă examinarea se face în mai multe săli, se
întocmeşte câte un borderou pentru lucrările din fiecare sală.
(9) Lucrarea se consideră predată de candidat după
verificarea stării acesteia de către delegatul care a supravegheat desfăşurarea
concursului şi după semnarea de către candidat în borderou.
(10) Pe toată durata desfăşurării probei scrise este
interzisă părăsirea temporară a sălii de concurs de către candidaţi. In cazuri
excepţionale, părăsirea temporară a sălii de concurs se poate face numai cu
însoţitor.
(11) Pentru asigurarea ordinii în timpul concursului,
membrii comisiei de verificare a cunoştinţelor sau
persoanele care supraveghează desfăşurarea probei pot reaşeza candidaţii în
sală.
(12) Orice fraudă sau încercare de fraudă dovedită se
sancţionează prin eliminarea din concurs; în aceste cazuri, delegaţii care
supraveghează desfăşurarea probei îl sesizează de îndată pe preşedintele
comisiei de verificare a cunoştinţelor, care întocmeşte un proces-verbal despre
constatările făcute şi măsurile luate, iar lucrarea se anulează, cu menţiunea
„fraudă".
(13) La finalizarea probei
scrise, baremul de corectare se va afişa la locaţia de desfăşurare a acesteia
şi pe site-ul Ministerului Justiţiei.
Art. 17. - (1) Comisia de verificare a cunoştinţelor
corectează lucrările în termen de maximum 10 zile de la data susţinerii probei
scrise. Comisia de verificare a cunoştinţelor apreciază lucrările cu note de la
0 la 10, întocmeşte tabelul de clasificare a candidaţilor, trimite rezultatele
comisiei de organizare a concursului în vederea afişării acestora şi predă
întregul material de concurs Direcţiei de probaţiune.
(2) Comisia de organizare a concursului ia măsurile
necesare pentru afişarea rezultatelor concursului pe site-ul Ministerului
Justiţiei, la sediul Ministerului Justiţiei şi la sediul tribunalelor.
(3) Candidaţii nemulţumiţi de notele acordate la
proba scrisă pot depune, personal sau prin fax, contestaţii la Direcţia de
probaţiune, în termen de două zile lucrătoare de la afişarea rezultatelor.
(4) Contestaţiile se soluţionează, în termen de
maximum 5 zile de la depunerea acestora, de către comisia de soluţionare a
contestaţiilor.
Art. 18. - Rezultatele probei scrise vor fi publicate
pe site-ul Ministerului Justiţiei şi afişate la sediul Ministerului Justiţiei
şi la sediul tribunalelor.
Art. 19. - Prin derogare de la prevederile
art. 4 şi 6, în cazul în care între data anunţării concursului şi data
încheierii probelor de concurs se vacantează posturi, acestea pot fi ocupate de
către candidaţi, în condiţiile art. 20 şi 21.
Art. 20. - (1) Candidaţii pentru posturile de consilier
de probaţiune care au obţinut minimum media 5 la proba scrisă sunt supuşi unei
testări medicale şi psihologice, cu caracter eliminatoriu.
(2) Rezultatele testării medicale şi psihologice şi
data stabilită pentru repartizarea pe posturi a candidaţilor pentru posturile
de consilier de probaţiune vor fi publicate pe site-ul Ministerului Justiţiei
şi afişate la sediul Ministerului Justiţiei şi la sediul tribunalelor.
(3) Candidaţii pentru posturile de consilier de
probaţiune, declaraţi apţi în urma testării medicale şi psihologice, vor
participa la repartizarea pe posturi.
Art. 21. - (1) Repartizarea candidaţilor pe posturile
de consilier de probaţiune se face în maximum 5 zile de la comunicarea
rezultatelor prevăzute la art. 20 alin. (2).
(2) Repartizarea pe posturi
se va face în funcţie de:
a) numărul şi categoriile de posturi vacante în
funcţie de specialitatea de bază;
b) mediile obţinute la proba scrisă; departajarea
candidaţilor cu note egale, care optează pentru posturile vacante din cadrul
aceluiaşi serviciu, se face în funcţie de mediile de la examenul de licenţă.
(3) Sunt declaraţi admişi candidaţii repartizaţi pe
posturi, în condiţiile prezentului articol.
(4) Lista candidaţilor declaraţi admişi în urma
repartizării pe posturi va fi publicată pe site-ul Ministerului Justiţiei şi
afişată la sediul Ministerului Justiţiei si la sediul tribunalelor în termen de 24 de ore de la finalizarea procedurii de repartizare.
Art. 22. - (1) Candidaţii admişi în condiţiile
prezentului regulament trebuie să se prezinte la post în maximum 15 zile de la
data afişării listei candidaţilor declaraţi admişi în urma repartizării pe
posturi. In cazul în care candidaţii admişi nu pot respecta termenul menţionat,
aceştia înaintează o cerere motivată, în scris, directorului Direcţiei de
probatiune, în care prezintă motivele întârzierii şi termenul la care se pot
prezenta la post.
(2) In cazul neprezentării la post la termenul
stabilit, postul este declarat vacant, urmând să se comunice următorului
candidat posibilitatea de a-şi exprima opţiunea în vederea ocupării postului
respectiv, în condiţiile prezentului regulament.
CAPITOLUL III
Organizarea şi desfăşurarea concursului pentru
ocuparea posturilor de inspector de probatiune
Art. 23.- (1) Pentru înscrierea la concursul pentru ocuparea posturilor de inspector de probatiune,
candidaţii vor prezenta un dosar de înscriere care va conţine:
a) copie a actului de identitate;
b) copie a certificatului de căsătorie, în cazul în
care numele de pe actele de studii este diferit de cel
de pe actul de identitate;
c) copie de pe carnetul de muncă din care să rezulte
calitatea de consilier de probatiune şi gradul profesional necesar înscrierii
la concurs;
d) declaraţie pe propria răspundere privind lipsa
antecedentelor penale şi a celor fiscale sau certificatele de cazier judiciar
şi cazier fiscal, în original;
e) curriculum vitae (format european);
f) cerere-tip de înscriere la concurs;
g) chitanţa de plată a taxei de înscriere la concurs,
emisă de casieria tribunalului pe lângă care funcţionează serviciul de probatiune
unde îşi desfăşoară activitatea candidatul.
(2) Inaintea numirii pe post candidaţii declaraţi
admişi îşi completează dosarul cu certificatul de cazier judiciar şi fiscal,
dacă acestea nu au fost depuse în momentul înscrierii, şi prezintă originalul documentelor
depuse în copie la dosarul de înscriere pentru verificarea conformităţii
acestor copii cu originalul.
(3) Cuantumul taxei de înscriere la concurs se
stabileşte de către ministrul justiţiei, prin ordin, astfel încât să acopere
costurile necesare organizării şi desfăşurării concursului.
Art. 24. - Concursul pentru ocuparea posturilor de
inspector de probatiune cuprinde următoarele etape:
a) selecţia dosarelor;
b) proba de interviu;
c) testarea medicală şi
psihologică;
d) proba scrisă de verificare a cunoştinţelor generale
şi specifice.
Art. 25. - (1) Data şi locul susţinerii concursului,
tematica, bibliografia, numărul posturilor vacante, cerinţele generale ale
postului, regulamentul şi probele de concurs, datele de contact, termenul
limită de depunere a actelor de concurs, precum şi cuantumul taxei de înscriere
vor fi publicate pe site-ul Ministerului Justiţiei şi afişate la sediul
Ministerului Justiţiei şi la sediul tribunalelor cu cel puţin 30 de zile
înainte de data organizării concursului.
(2) Anunţul de concurs publicat prin intermediul
mass-media cuprinde data şi locul desfăşurării concursului, numărul de posturi
vacante, probele de concurs şi indicarea sursei de unde se pot obţine
informaţii suplimentare în legătură cu concursul.
(3) In situaţia în care se modifică data sau locul
desfăşurării concursului, se va publica un nou anunţ prin mijloacele prevăzute
la alin. (1), cu cel puţin 5 zile înainte de data susţinerii primei probe de concurs.
Art. 26. - Tematica, bibliografia de concurs, precum şi
criteriile de interviu se elaborează de Direcţia de probatiune, care le supune
spre aprobare ministrului justiţiei. Se menţionează temele, capitolele şi
subcapitolele care fac parte din tematică, cu indicarea autorilor şi a
materialelor aferente bibliografiei (inclusiv ediţia).
Art. 27. - (1) Cererea pentru înscrierea la concurs,
împreună cu actele prevăzute la art. 23 alin. (1), se adresează ministrului
justiţiei şi se depun, cu cel puţin 15 zile înainte de data concursului, la
tribunalul pe lângă care funcţionează serviciul de probatiune unde îşi
desfăşoară activitatea candidatul.
(2) Formularul-tip pentru cererea de înscriere este
pus la dispoziţia candidaţilor la momentul înscrierii, fiind publicat şi pe
site-ul Ministerului Justiţiei. Pe aceeaşi pagină se publică şi modelul de
curriculum vitae (format european), ce trebuie ataşat la dosarul candidatului.
(3) Taxa de înscriere la concurs se restituie
candidaţilor care îşi anunţă retragerea cu cel puţin 5 zile înainte de prima
etapă de concurs.
(4) Dosarele candidaţilor înscrişi la concurs sunt
transmise de îndată de tribunale, după finalizarea perioadei de înscriere,
Ministerului Justiţiei - Direcţia de probatiune.
Art. 28. - (1) Pentru fiecare
concurs organizat ministrul justiţiei numeşte, prin ordin:
a) comisia de organizare a concursului;
b) comisia de interviu;
c) comisia de verificare a cunoştinţelor;
d) comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(2) Fiecare comisie are în componenţa sa un preşedinte, membri şi un secretar.
(3) Din comisii fac parte reprezentanţi ai Direcţiei
de probatiune, ai altor direcţii din Ministerul Justiţiei, precum şi alţi
colaboratori externi, cum ar fi cadre universitare sau reprezentanţi ai
organizaţiilor partenere.
(4) In cazul în care concursul pentru ocuparea
posturilor de inspector de probatiune se desfăşoară simultan cu cel pentru
ocuparea posturilor de consilier de probatiune, se pot stabili comisii comune
de concurs.
Art. 29. - Comisia de organizare
a concursului are, în principal, următoarele atribuţii:
a) verifică cererile de înscriere şi actele depuse la
dosarul candidatului, conform art. 23 şi 27, şi respinge cererile de înscriere
ale candidaţilor dacă nu sunt însoţite de actele prevăzute la art. 23 alin. (1)
sau dacă din actele depuse nu rezultă îndeplinirea condiţiilor specifice pentru
ocuparea postului;
b) asigură afişarea rezultatelor verificării dosarelor
candidaţilor;
c) asigură afişarea rezultatelor probelor de concurs
şi a rezultatelor finale ale concursului;
d) asigură transmiterea rezultatelor concursului
Direcţiei de probatiune;
e) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare
pentru buna desfăşurare a concursului.
Art. 30. - Comisia de interviu are următoarele
atribuţii principale:
a) stabileşte întrebările şi baremul pentru interviu;
b) stabileşte planul interviului şi realizează
interviul;
c) comunică în scris rezultatele interviului comisiei
de organizare a concursului, în vederea afişării acestora.
Art. 31. - Comisia de
verificare a cunoştinţelor are următoarele atribuţii principale:
a) stabileşte subiectele pentru proba scrisă şi
corectează lucrările scrise;
b) stabileşte baremul pentru fiecare subiect;
c) corectează lucrările candidaţilor şi stabileşte
media notelor acordate candidaţilor de fiecare membru al comisiei;
d) recorectează şi stabileşte nota finală acordată
fiecărui subiect al probei, dacă există o diferenţă în notare mai mare de două
puncte între corectori;
e) comunică în scris rezultatele probei comisiei de
organizare a concursului, în vederea afişării acestora.
Art. 32. - Comisia de soluţionare a contestaţiilor are
următoarele atribuţii principale:
a) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la rezultatul selecţiei dosarelor candidaţilor;
b) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la interviu;
c) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la notarea lucrării scrise;
d) comunică în scris comisiei de organizare a
concursului rezultatele soluţionării contestaţiilor, în vederea afişării
acestora.
Art. 33. - (1) Nu pot face parte din comisiile
prevăzute la art. 28 alin. (1) acele persoane care sunt soţi, rude sau afini
până la gradul IV inclusiv cu
oricare dintre candidaţii înscrişi la concurs.
(2) Fiecare membru al
comisiilor sus-menţionate semnează o declaraţie pe propria răspundere, în care
precizează că:
a) nu se află în vreuna dintre situaţiile de
incompatibilitate prevăzute la alin. (1);
b) va respecta secretul şi confidenţialitatea
lucrărilor comisiei şi variantelor de subiecte ce vor fi elaborate.
(3) Membrii comisiilor prevăzute la art. 28 alin.
(1), precum şi persoanele care vor asigura supravegherea desfăşurării probei
scrise vor fi retribuiţi pentru munca depusă, în condiţiile Hotărârii
Guvernului nr. 257/2005.
(4) Neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a
responsabilităţilor de către persoanele menţionate la alin. (3) atrage neplata
sau reducerea corespunzătoare a indemnizaţiei plătite pentru contribuţia la
desfăşurarea concursului.
Art. 34. - (1) Lista cu candidaţii admişi sau respinşi
după selecţia dosarelor este afişată pe site-ul Ministerului Justiţiei şi la
sediul tribunalelor, în termen de maximum 5 zile de la ultima zi de înscriere.
(2) Candidaţii declaraţi respinşi în urma selecţiei
dosarelor pot depune la Direcţia de probatiune, personal sau prin fax, contestaţie în termen de
două zile lucrătoare de la afişarea listelor.
(3) Contestaţiile candidaţilor respinşi în urma
selecţiei dosarelor sunt soluţionate în termen de maximum 3 zile de la
sesizare, de către comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(4) Lista finală cu candidaţii admişi după selecţia
dosarelor, precum şi informaţiile cu privire la data, locul şi ora de
desfăşurare a interviului vor fi publicate pe site-ul Ministerului Justiţiei şi
afişate la sediul Ministerului Justiţiei şi la sediul tribunalelor de la care
provin candidaţii, în termenul prevăzut la alin.(3).
Art. 35. - (1) A doua etapă de concurs constă în
susţinerea unui interviu în vederea evaluării motivaţiei, abilităţilor de
comunicare, atitudinii şi experienţei profesionale ale candidaţilor. Comisia de
interviu va acorda un punctaj fiecărui candidat. La finalizarea interviurilor
se va afişa grila de interviu pe uşa sălii de examinare şi pe site-ul
Ministerului Justiţiei.
(2) Interviul are caracter eliminatoriu.
(3) Intrebările şi răspunsurile la interviu se
înregistrează audio. In acest sens, în cuprinsul cererii de înscriere la
concurs candidaţii îşi vor exprima acordul în vederea înregistrării
interviului, urmând ca această înregistrare să fie pusă la dispoziţia comisiei
de soluţionare a contestaţiilor, dacă este cazul.
(4) Rezultatele la interviu se exprimă prin
„admis"/„respins". Vor fi consideraţi admişi candidaţii care au
obţinut minimum nota 7 la interviu. Rezultatele interviului vor fi publicate pe
site-ul Ministerului Justiţiei şi afişate la sediul Ministerului Justiţiei şi
la sediul tribunalelor de la care provin candidaţii, în maximum două zile de la
ultima zi a probei.
(5) Rezultatele interviului
pot fi contestate în termen de două zile lucrătoare de la afişare. Contestaţia
se depune la Direcţia de probatiune din cadrul Ministerului Justiţiei.
(6) Contestaţiile se soluţionează de comisia de
soluţionare a contestaţiilor, în termen de 3 zile de la expirarea termenului prevăzut
la alin. (5).
(7) Lista cu candidaţii admişi după proba
interviului, precum şi informaţiile cu privire la data, locul şi ora de
desfăşurare a testării medicale şi psihologice vor fi publicate pe site-ul
Ministerului Justiţiei şi afişate la sediul Ministerului Justiţiei şi la sediul
tribunalelor de la care provin candidaţii, în termenul prevăzut la alin. (6).
Art. 36. - (1) Candidaţii admişi după proba interviului
sunt supuşi unei testări medicale şi psihologice, cu
caracter eliminatoriu.
(2) Rezultatele testării medicale şi psihologice vor fi
publicate pe site-ul Ministerului Justiţiei şi afişate la sediul Ministerului
Justiţiei şi la sediul tribunalelor de la care provin candidaţii.
Art. 37. - (1) Candidaţii
declaraţi apţi în urma testării medicale şi psihologice se vor prezenta la
proba scrisă.
(2) Intrarea candidaţilor în sălile de concurs se face
pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală şi a actului de identitate, cu o
jumătate de oră înainte de începerea probei scrise. Pe listă se menţionează prezenţa fiecărui candidat.
(3) Candidaţii care nu se află în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine concursul. Este
interzisă intrarea în sală a candidaţilor cu mijloace de comunicare la
distanţă, computere persoanele, PDA-uri etc.
(4) In vederea elaborării lucrării scrise, candidaţii
primesc coli de hârtie având ştampila Direcţiei de probaţiune. Se poate folosi
numai cerneală sau pix cu pastă de culoare albastră.
(5) Inainte de a se dicta subiectele, candidaţii
înscriu numele şi prenumele pe colţul foii ce urmează să fie lipit, pe care se
aplică ştampila Direcţiei de probaţiune şi semnătura unuia dintre membrii
comisiei de verificare a cunoştinţelor.
(6) Pe toată durata
desfăşurării probei scrise, în sălile de concurs au acces numai membrii
comisiei de verificare a cunoştinţelor şi persoanele care supraveghează
desfăşurarea probei.
(7) Timpul destinat pentru elaborarea lucrării este
cel stabilit de comisia de verificare a cunoştinţelor; candidaţii predau
lucrările nu mai târziu de expirarea timpului stabilit pentru proba scrisă, iar
delegatul care a supravegheat desfăşurarea acesteia strânge toate lucrările şi
le predă cu număr comisiei de verificare a cunoştinţelor, care le înscrie
într-un borderou.
(8) Dacă examinarea se face în mai multe săli, se
întocmeşte câte un borderou pentru lucrările din fiecare sală.
(9) Lucrarea se consideră predată de candidat după
verificarea stării acesteia de către delegatul care a supravegheat desfăşurarea
concursului şi după semnarea de către candidat în borderou.
(10) Pe toată durata desfăşurării probei scrise este
interzisă părăsirea temporară a sălii de concurs de către candidaţi. In cazuri
excepţionale, părăsirea temporară a sălii de concurs se poate face numai cu
însoţitor.
(11) Pentru asigurarea ordinii în timpul concursului,
membrii comisiei de verificare a cunoştinţelor sau persoanele care
supraveghează desfăşurarea probei pot reaşeza candidaţii în sală.
(12) Orice fraudă sau
încercare de fraudă dovedită se sancţionează prin eliminarea din concurs; în
aceste cazuri, delegaţii care supraveghează desfăşurarea probei îl sesizează de
îndată pe preşedintele comisiei de verificare a cunoştinţelor, care întocmeşte
un proces-verbal despre constatările făcute şi măsurile luate, iar lucrarea se
anulează, cu menţiunea „fraudă".
(13) La finalizarea probei scrise, baremul de
corectare se va afişa la locaţia de desfăşurare a acesteia şi pe site-ul
Ministerului Justiţiei.
Art. 38. - (1) Comisia de verificare a cunoştinţelor
corectează lucrările în termen de maximum 10 zile de la data susţinerii probei
scrise. Comisia de verificare a cunoştinţelor apreciază lucrările cu note de la
0 la 10, întocmeşte tabelul
de clasificare a candidaţilor, trimite rezultatele comisiei de organizare a
concursului, în vederea afişării acestora, şi predă întregul material de
concurs Direcţiei de probaţiune.
(2) Comisia de organizare a concursului ia măsurile
necesare pentru afişarea rezultatelor concursului pe site-ul Ministerului Justiţiei,
la sediul Ministerului Justiţiei şi la sediul tribunalelor.
(3) Candidaţii nemulţumiţi de notele acordate la
proba scrisă pot depune personal sau prin fax contestaţii la Direcţia de
probaţiune în termen de două zile lucrătoare de la afişarea rezultatelor.
(4) Contestaţiile se soluţionează în termen de maximum
5 zile de la depunerea acestora de către comisia de soluţionare a
contestaţiilor.
(5) Sunt admişi, în ordinea descrescătoare a mediilor,
în limita posturilor vacante, candidaţii pentru posturile de inspector de
probaţiune care au obţinut cel puţin media 7 la proba scrisă.
Art. 39. - Prin derogare de la prevederile art. 25 şi
27, în cazul în care între data anunţării concursului şi data încheierii
probelor de concurs se vacantează posturi, acestea pot fi ocupate de către
candidaţii pentru posturile de inspector de probaţiune care îndeplinesc
condiţiile prevăzute la art. 38 alin. (5), cu respectarea celorlalte condiţii
prevăzute de prezentul regulament.
Art. 40. - Rezultatele probei scrise vor fi publicate
pe site-ul Ministerului Justiţiei şi afişate la sediul Ministerului Justiţiei
şi la sediul tribunalelor de la care provin candidaţii.
Art. 41. - (1) Candidaţii admişi pentru posturile de
inspector de probaţiune trebuie să se prezinte la post la data numirii în
funcţie prin ordin al ministrului justiţiei. In cazul în care candidaţii admişi
nu se pot prezenta la post la data precizată în ordinul de numire, înaintează o
cerere motivată, în scris, directorului Direcţiei de probaţiune, în care prezintă
motivele întârzierii şi termenul la care se pot prezenta la post.
(2) In cazul neprezentării la post la termenul
stabilit, postul este declarat vacant, urmând să se comunice următorului
candidat, care îndeplineşte condiţiile prevăzute de prezentul regulament,
posibilitatea ocupării postului respectiv.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 42. - Candidaţii admişi în urma concursului vor fi
numiţi în funcţia de consilier de probaţiune, respectiv inspector de
probaţiune, prin ordin al ministrului justiţiei.
Art. 43. - Lucrările scrise ale candidaţilor admişi şi
procesele-verbale privind rezultatele concursului sunt transmise Direcţiei
pentru resurse umane şi relaţii cu Consiliul Superior al Magistraturii pentru a
fi incluse la dosarul profesional al candidaţilor. Dosarele, procesele-verbale,
lucrările scrise referitoare la ceilalţi candidaţi şi orice alte documente în
legătură cu concursul se arhivează şi se păstrează la Direcţia de probaţiune.