ORDIN Nr. 25
din 26 ianuarie 2007
pentru aprobarea
Metodologiei privind finantarea in cursul anului 2007 a proiectelor pentru
comunicare, informare publica si promovarea imaginii si intereselor romanesti
peste hotare, precum si a actiunilor cu caracter stiintific si social-cultural
ACT EMIS DE:
AGENTIA PENTRU STRATEGII GUVERNAMENTALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 101 din 9 februarie 2007
In baza prevederilor art. 3 alin. (3) teza a II-a din
Legea nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri
publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general, precum şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 55/2007 pentru aprobarea modului de repartizare şi de
utilizare a sumelor prevăzute la lit. c) şi d) din anexa nr. 3/13/02a la Legea
bugetului de stat pe anul 2007 nr. 486/2006,
în temeiul art. 5 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 406/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei
pentru Strategii Guvernamentale,
preşedintele Agenţiei pentru Strategii
Guvernamentale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia privind finanţarea în
cursul anului 2007 a proiectelor pentru comunicare, informare publică şi
promovarea imaginii şi intereselor româneşti peste hotare, precum şi a
acţiunilor cu caracter ştiinţific şi social-cultural, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Pentru finanţările nerambursabile din fonduri
publice alocate în bugetul Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale pentru
activităţi nonprofit de interes general, altele decât cele pentru care procedura a fost stabilită
prin Hotărârea Guvernului nr. 55/2007 pentru aprobarea modului de repartizare
şi de utilizare a sumelor prevăzute la lit. c) şi d) din anexa nr. 3/13/02a la
Legea bugetului de stat pe anul 2007 nr. 486/2006, sunt aplicabile prevederile
Legii nr. 350/2005.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale,
Alfred Bulai
ANEXĂ
METODOLOGIE
privind finanţarea în cursul anului 2007 a
proiectelor pentru comunicare, informare publică şi promovarea imaginii şi
intereselor româneşti peste hotare, precum şi a acţiunilor cu caracter
ştiinţific şi social-cultural
Art. 1. - Alocarea sumelor prevăzute la lit. c) şi d)
din anexa nr. 3/13/02a la Legea bugetului de stat pe anul 2007 nr. 486/2006 se
face în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 55/2007 pentru
aprobarea modului de repartizare şi de utilizare a sumelor prevăzute la lit. c)
si d) din anexa nr. 3/13/02a la Legea bugetului de stat pe anul 2007 nr.
486/2006.
Art. 2. - Sumele prevăzute la
lit. c) si d) din anexa nr. 3/13/02a la Legea nr. 486/2006 pot fi alocate şi pe
bază de proiecte, exclusiv în condiţiile şi pentru destinaţiile prevăzute în
anexa la Hotărârea Guvernului nr. 55/2007.
Art. 3. - Principiile conform cărora se realizează
alocarea, pe bază de proiecte, a sumelor prevăzute la lit. c) si d) din anexa
nr. 3/13/02a la Legea nr. 486/2006 sunt următoarele:
a) legalitatea, respectiv asigurarea condiţiilor
pentru respectarea cu stricteţe a prevederilor cuprinse în Hotărârea Guvernului
nr. 55/2007, precum şi a tuturor dispoziţiilor legale aplicabile în materie;
b) libera concurenţă, respectiv asigurarea condiţiilor
pentru ca orice persoană fizică sau juridică ce desfăşoară activităţi nonprofit
să aibă dreptul de a beneficia, în condiţiile legii, de alocarea sumelor
prevăzute la lit. c) si d) din anexa nr. 3/13/02a la Legea nr. 486/2006;
c) eficacitatea utilizării sumelor, respectiv
folosirea sistemului concurential şi a criteriilor care să facă posibilă
evaluarea propunerilor şi a specificaţiilor tehnice şi financiare pentru
alocarea sumelor prevăzute la lit. c) si d) din anexa nr. 3/13/02a la Legea nr.
486/2006;
d) transparenţa, respectiv punerea la dispoziţie
tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea prezentei metodologii;
e) tratamentul egal, respectiv aplicarea în mod
nediscriminatoriu a criteriilor pentru alocarea, pe bază de proiecte, a sumelor
prevăzute la lit. c) şi d) din anexa nr. 3/13/02a la Legea nr. 486/2006, astfel
încât orice persoană fizică sau juridică ce desfăşoară activităţi nonprofit să
aibă şanse egale;
f) excluderea cumulului, în sensul ca aceeaşi
activitate nu poate beneficia de alocarea din sumele prevăzute la lit. c) şi d)
din anexa nr. 3/13/02a la Legea nr. 486/2006, prin mai multe contracte de
finanţare; un beneficiar poate contracta de la aceeaşi autoritate finanţatoare,
în decursul unui an financiar, o singură finanţare nerambursabilă din sumele
prevăzute la lit. c) din anexa nr. 3/13/02a la Legea nr. 486/2006, precum şi o
singură finanţare nerambursabilă din sumele prevăzute la lit. d) din anexa nr.
3/13/02a la Legea nr. 486/2006;
g) neretroactivitatea, respectiv excluderea
posibilităţii alocării din sumele prevăzute la lit. c) şi d) din anexa nr.
3/13/02a la Legea nr. 486/2006 pentru o activitate care a fost deja începută
sau finalizată la data încheierii contractului de finanţare;
h) cofinanţarea, în sensul că orice alocare din sumele
prevăzute la lit. c) şi d) din anexa nr. 3/13/02a la Legea nr. 486/2006 trebuie
însoţită de o contribuţie din partea beneficiarului de minimum 10% din valoarea
totală a finanţării.
Art. 4. - (1) Proiectele elaborate de către iniţiator
conform cererii de finanţare-tip prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta
metodologie se depun sau se trimit prin poştă la Agenţia pentru Strategii
Guvernamentale, cu cel puţin 20 de zile înainte de data începerii proiectului.
(2) Documentaţia va include şi actele de
constituire/înfiinţare şi identificare ale iniţiatorului, respectiv statutul,
hotărârea judecătorească de înfiinţare sau actul normativ de înfiinţare, după
caz, codul fiscal, cod IBAN, contul şi banca la care acesta este deschis.
(3) Toate copiile vor fi certificate prin semnătură şi
ştampilă şi vor purta menţiunea „conform cu originalul".
Art. 5. - (1) La analizarea
proiectelor se vor avea în vedere următoarele criterii generale:
1. durata proiectului - durata de desfăşurare a
proiectelor trebuie să se încadreze în anul bugetar 2007 şi termenul de
finalizare nu trebuie să depăşească data de 26
decembrie;
2. legătura cu domeniul de activitate - din
conţinutul proiectului trebuie să rezulte încadrarea acestuia în categoriile de
proiecte si acţiuni prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 55/2007;
3. cofinanţarea - Agenţia pentru Strategii
Guvernamentale finanţează parţial cheltuielile ocazionate de derularea
proiectelor şi programelor primite spre finanţare, ţinând cont de dimensiunea
cofinanţării din partea altor parteneri;
4. bugetul - una dintre cele mai importante
componente urmărite este bugetul proiectului. Acesta trebuie să conţină
distinct o descriere detaliată a tipurilor de activităţi pentru care se
solicită finanţarea, a cheltuielilor, precum şi date referitoare la finanţarea
asigurată de alţi parteneri.
(2) Pentru fiecare dintre
categoriile de proiecte şi acţiuni prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului
nr. 55/2007, în funcţie de particularităţile acesteia, se pot stabili şi
criterii specifice de analiză.
Art. 6. - In vederea analizei şi evaluării proiectelor
elaborate de iniţiatori şi depuse conform art. 4 se constituie la nivelul
Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale o comisie de jurizare, a cărei
componenţă se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei pentru Strategii
Guvernamentale.
Art. 7. - (1) Comisia de jurizare
se întruneşte la propunerea secretarului tehnic al comisiei, ori de câte ori
este necesar. Dacă preşedintele comisiei de jurizare nu este prezent, acesta
poate desemna un înlocuitor din rândul membrilor.
(2) Proiectele vor fi transmise de secretarul tehnic preşedintelui, care, prin consultare cu ceilalţi membrii
ai comisiei, decide asupra finanţării proiectelor şi desemnează coordonatorul
de proiect.
(3) Documentaţia proiectelor propuse spre finanţare
se repartizează coordonatorilor de proiect.
Art. 8. - Coordonatorul de proiect are următoarele
atribuţii:
- întocmeşte Nota de fundamentare a proiectului, pe
care o transmite spre avizare Serviciului economic, administrativ şi resurse
umane şi Compartimentului juridic;
- completează Propunerea de angajare
a unei cheltuieli;
- înaintează spre semnare secretarului de stat Nota
de fundamentare şi Propunerea de angajare a unei cheltuieli;
- înaintează ordonatorului de credite, spre aprobare,
întreaga documentaţie;
- urmăreşte circuitul documentaţiei până la obţinerea
tuturor avizelor necesare şi a aprobării acesteia (notă de fundamentare,
propunere de angajare a unei cheltuieli);
- comunică iniţiatorului de proiect suma aprobată
pentru finanţare, precum şi destinaţia acesteia;
- întocmeşte contractul de finanţare, pe care îl
semnează în calitate de responsabil de contract, şi completează Angajamentul
bugetar;
- urmăreşte contractul până la perfectarea acestuia;
- primeşte de la iniţiator documentele justificative
pentru cheltuielile ocazionate de desfăşurarea proiectului, pe care le
verifică, iar pe exemplarul original al facturii atestă că bunurile furnizate
au fost recepţionate, lucrările au fost executate şi serviciile au fost
prestate corespunzător, prin sintagma: „confirmat realitatea, regularitatea şi
legalitatea operaţiunilor";
- înaintează spre avizare directorului general, pentru
„Bun de plată", factura, însoţită de documentele justificative şi de
formularul Ordonanţarea la plată.
Art. 9. - (1) Proiectele a căror documentaţie este
incompletă nu sunt eligibile.
(2) Pentru proiectele propuse spre aprobare cu observaţii,
comisia de jurizare poate stabili termene până la care iniţiatorii au obligaţia
să răspundă observaţiilor formulate. Documentaţia acestor proiecte se înmânează
coordonatorilor de proiect desemnaţi, care informează iniţiatorii asupra
observaţiilor şi termenelor stabilite de comisia de jurizare. Neîncadrarea în
aceste termene atrage respingerea proiectelor în cauză. Despre această situaţie
coordonatorul de proiect informează secretarul tehnic al comisiei de jurizare,
căruia îi predă întreaga documentaţie a proiectului. Pentru proiectele ale
căror observaţii se clarifică în termenul stabilit, coordonatorii au aceleaşi
sarcini ca cele prevăzute la art. 8.
Art. 10. - Secretarul tehnic comunică în scris
iniţiatorilor decizia de respingere, în cel mult 5 zile de la adoptarea
acesteia de către comisia de jurizare.
Art. 11. - (1) Pentru
realizarea proiectelor a căror finanţare a fost aprobată de comisia de jurizare
se va încheia un contract de finanţare între Agenţia pentru Strategii
Guvernamentale şi iniţiator.
(2) Toate documentele legate de încheierea, derularea
şi finalizarea proiectelor vor purta număr de înregistrare şi vor fi semnate şi
ştampilate de către emitent.
Art. 12. - Categoriile de cheltuieli care pot fi
finanţate din sumele prevăzute la lit. c) şi d) din anexa nr. 3/13/02a la Legea
nr. 486/2006 sunt cele prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 55/2007,
respectiv pentru: cazare, transport, masă, trataţii, taxe de participare şi
vizitare, taxe poştale, comunicaţii telefonice, închiriere, editare, tipărire,
difuzare, realizare de sondaje de opinii şi studii, traduceri, operaţiuni de
multiplicare, printare multimedia, materiale promoţionale, abonamente, chirie
şi alte servicii.
Art. 13. - (1) Regulile de finanţare sunt prevăzute în
anexa nr. 2 la prezenta metodologie.
(2) In baza documentaţiilor aprobate de ordonatorul de
credite, se pot acorda avansuri de până la 30% din sumele ce urmează a fi
alocate pentru programele, proiectele şi acţiunile prevăzute în anexa la
Hotărârea Guvernului nr. 55/2007, fără solicitarea unei scrisori de garanţie
bancară, conform art. 4 din Hotărârea Guvernului nr. 55/2007. Pentru aceste
avansuri, beneficiarii vor prezenta, până la data de 10 decembrie 2007,
documente justificative cu privire la utilizarea acestora.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
Către Agenţia pentru Strategii Guvernamentale
CERERE DE FINANŢARE
In baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 55/2007
pentru aprobarea modului de repartizare şi de utilizare a sumelor prevăzute la
lit. c) şi d) din anexa nr. 3/13/02a la Legea bugetului de stat pe anul 2007
nr. 486/2006, respectiv ale
pct..................... din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 55/2007,
1..................................................................................................................................
(datele de identificare ale
solicitantului)
2..................................................................................................................................
(denumirea proiectului/acţiunii
pentru care se solicită finanţarea)
3. Utilitatea publică - dacă există (numai în cazul
asociaţiilor şi fundaţiilor)
4..................................................................................................................................
(suma solicitată, în
lei)
5..................................................................................................................................
(scurtă descriere a
proiectului)
6. Anexăm prezentei următoarele documente:
-..................................................................................................................................
[în mod obligatoriu va cuprinde şi documentele
prevăzute la art. 4 alin. (2) din metodologie]
Semnătură
(şi ştampilă în cazul persoanelor juridice)
..................................................................
ANEXA Nr. 2 la metodologie
REGULI DE FINANŢARE
Tipul de
cheltuială
|
Documentele
însoţitoare
ale cererii
de finanţare
|
Documentele
justificative ale cheltuielilor
efectuate, în
vederea decontării
(vor fi
transmise la încheierea acţiunii)
|
Cazare*)
|
Lista persoanelor beneficiare, cereri de
oferte (minimum 3), oferte
|
Factura originală emisă de iniţiator
către finanţator, copia contractului de prestări de servicii încheiat cu
prestatorul, copia facturii şi a diagramei de cazare, ambele emise de
prestator către iniţiator (beneficiarul serviciilor), copii care vor conţine
menţiunea „conform cu originalul", precum şi semnătura şi ştampila
iniţiatorului, în original
|
Masă, trataţii*)
|
Lista persoanelor beneficiare, cereri de
oferte (minimum 3), oferte
|
Factura originală emisă de iniţiator
către finanţator, copia contractului de prestări de servicii încheiat cu
prestatorul, copia facturii emise de prestator către iniţiator, copia
meniului zilnic/persoană, semnat şi ştampilat de prestator (copiile vor conţine
menţiunea „conform cu originalul", precum şi semnătura şi ştampila
iniţiatorului, în original); lista participanţilor la manifestare
(beneficiari ai serviciilor de masă), în original, întocmită de iniţiator, cu
semnătura şi ştampila acestuia
|
Tipul de
cheltuială
|
Documentele
însoţitoare
ale cererii de finanţare
|
Documentele
justificative ale cheltuielilor
efectuate, în
vederea decontării
(vor fi
transmise la încheierea acţiunii)
|
Transport pe căile ferate române, clasa
a II-a*)
|
Costul estimat al biletelor (menţionat
în buget)
|
Biletele de călătorie, tabel
centralizator semnat şi ştampilat de iniţiator, care să cuprindă numele şi
prenumele, ruta, seria şi numărul biletului, data, preţul biletului
|
Transport cu autocar, microbuz sau avion
|
Documentaţie în condiţiile prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor
de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări prin Legea nr.
337/2006 (invitaţie de participare, proces-verbal încheiat cu ocazia
concursului pentru achiziţie şi anexă la acesta, hotărârea comisiei de
evaluare a ofertelor); lista persoanelor transportate
|
Proces-verbal încheiat cu ocazia
concursului de oferte, invitaţiile de participare la concursul de oferte,
factura originală emisă de iniţiator către finanţator, copia facturii
prestatorului de servicii, copia contractului de prestări de servicii
încheiat cu prestatorul, copia foii de parcurs sau a biletelor de avion
(copiile vor conţine menţiunea „conform cu originalul", precum şi
semnătura şi ştampila iniţiatorului, în original); lista persoanelor
beneficiare ale serviciului de transport, ştampilată şi semnată de iniţiator
|
Taxe (de participare, de vizitare,
poştale)*)
|
Costul estimat al taxelor (menţionat în buget)
|
Bilete, chitanţe sau copii ale acestora,
după caz, cu menţiunea „conform cu originalul", semnate şi ştampilate,
tabel centralizator semnat şi ştampilat de iniţiator, care să cuprindă numele
şi prenumele, seria şi numărul biletului/chitanţei, data, preţul biletului
|
Inchiriere, editare tipărire, difuzare,
multiplicare, traduceri
|
Documentaţie în condiţiile prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 337/2006 (invitaţie de participare, proces-verbal încheiat cu
ocazia concursului pentru achiziţie şi anexă la acesta, hotărârea comisiei de
evaluare a ofertelor)
|
Proces-verbal încheiat cu ocazia
concursului de oferte, invitaţiile de participare la concursul de oferte,
factura originală emisă de iniţiator către finanţator, copia facturii
furnizorului de bunuri, copia contractului de prestări de servicii încheiat
cu prestatorul, copia procesului-verbal de recepţie a materialelor, conform
strategiei de repartizare (copiile vor conţine menţiunea „conform cu
originalul", precum şi semnătura şi ştampila iniţiatorului, în original)
|
Achiziţii de servicii specializate de
organizare a expoziţiilor, festivalurilor, spectacolelor etc. (închiriere
săli de spectacol, scenă, decor, scenotehnică, achiziţionare bilete,
achiziţie spectacol etc.)*)
|
Lista persoanelor beneficiare, cereri de
oferte (minimum 3), oferte
|
Factura originală emisă de iniţiator către
finanţator, copia contractului de prestări de servicii încheiat cu
prestatorul, copia facturii pentru serviciile prestate, ambele emise de
prestator către iniţiator (beneficiarul serviciilor), copii care vor conţine
menţiunea „conform cu originalul", precum şi semnătura şi ştampila
iniţiatorului, în original
|
Realizare de sondaje de opinie, studii
şi cercetări
|
Documentaţie în condiţiile prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 337/2006 (invitaţie de participare, proces-verbal încheiat cu
ocazia concursului pentru achiziţie şi anexă la acesta, hotărârea comisiei de
evaluare a ofertelor)
|
Proces-verbal încheiat cu ocazia
concursului de oferte, invitaţiile de participare la concursul de oferte,
factura originală emisă de iniţiator către finanţator, copia facturii
furnizorului de bunuri, copia contractului de prestări de servicii încheiat
cu prestatorul, copia procesului-verbal de recepţie a materialelor, conform
strategiei de repartizare (copiile vor conţine menţiunea „conform cu
originalul", precum şi semnătura şi ştampila iniţiatorului, în original)
|
*) Aplicarea Ordonanţei de
urgentă a Guvernului nr. 34/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr.
337/2006, nu este obligatorie decât pentru contracte a caror valoare este mai
mare decât cea prevăzută la art. 57 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă
menţionată.