ORDIN Nr. 2434
din 3 septembrie 2010
privind aprobarea
Instructiunilor de completare a documentului administrativ în format electronic
(e-DA) utilizând aplicatia EMCS-RO de control al miscarilor cu produse
accizabile în regim suspensiv de accize
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 655 din 22 septembrie 2010
In temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, cu modificările si completările ulterioare,
ţinând cont de prevederile art. 20631, 20632, 20633,
20634, 20635, 20636, 20637 şi 20648 din titlul VII din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, pentru asigurarea urmăririi
deplasărilor de produse accizabile în regim suspensiv de accize prin
implementarea sistemului informatizat la nivel naţional pe baza principiilor
din procedurile comunitare aferente sistemului EMCS,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1 - Se aprobă
Instrucţiunile de completare a documentului administrativ în format electronic
(e-DA) utilizând aplicaţia EMCS-RO de control al mişcărilor cu produse accizabile
în regim suspensiv de accize, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Instrucţiunile privind accesul operatorilor
economici la aplicaţia de control al mişcărilor cu produse accizabile în regim
suspensiv de accize EMCS-RO, la nivel naţional, vor fi aprobate prin Ordin al
vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care conduce
Autoritatea Naţională a Vămilor.
Art. 3. - Manualul de utilizare al aplicaţiei EMCS-RO
va fi publicat pe pagina web a Autorităţii Naţionale a Vămilor.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării, dată la care îşi încetează
valabilitatea Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
nr. 1.599/2009 privind aprobarea Instrucţiunilor de completare a documentului
administrativ de însoţire în format electronic (e-DAI) utilizând aplicaţia
EMCS-RO de control al mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv de
accize, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 16 decembrie 2009.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Sorin Blejnar
ANEXA
INSTRUCŢIUNI
de completare a documentului administrativ în format
electronic (e-DA) utilizând aplicaţia EMCS-RO de control al mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv
de accize
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
1. In înţelesul prezentului ordin se folosesc
următoarele abrevieri:
Abreviere
|
Semnificaţie
|
ANAF
|
Agenţia Naţională pentru Administrare Fiscală
|
ANV
|
Autoritatea Naţională a Vămilor
|
ARC
|
cod de referinţă administrativ unic al e-DA, identificator unic
al unui e-DA alocat de aplicaţia EMCS-RO pentru identificarea operaţiunii
|
e-DA
|
document administrativ electronic
|
DA
|
document administrativ
|
DAU
|
document administrativ unic
|
DJAOV
|
direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni vamale sau a
municipiului Bucureşti
|
DRAOV
|
direcţia regională pentru accize şi operaţiuni vamale
|
BV
|
birou vamal şi/sau birou vamal de frontieră
|
Abreviere
|
Semnificaţie
|
CM
|
compartimentul de legături pentru accize
|
Cod fiscal
|
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
cu modificările şi completările ulterioare
|
Cod de procedură fiscală
|
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
|
Cod vamal
|
Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie
1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar
|
Destinatar
|
persoana autorizată care primeşte un produs accizabil. Autoritatea
competentă teritorială corespondentă este denumită „Autoritate competentă de
destinaţie".
|
ECS-RO
|
sistem de control al exportului
|
EMCS
|
sistem de control al mişcării produselor accizabile în regim
suspensiv de accize
|
EMCS-RO
|
aplicaţie naţională de control al mişcării produselor accizabile
în regim suspensiv de accize
|
Expeditor
|
persoana autorizată care expediază produse accizabile.
Autoritatea vamală teritorială corespondentă este denumită „Autoritate vamală
de expediere".
|
DOP
|
denumire de origine protejată potrivit Regulamentului (CE) nr.
479/2008 al Consiliului din 29 aprilie 2008 privind organizarea comună a
pieţei vitivinicole, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a
Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 şi a
Regulamentului (CE) nr. 3/2008 şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr.
2.392/86 şi a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999.
|
IGP
|
indicaţie geografică protejată potrivit Regulamentului (CE) nr.
479/2008 al Consiliului din 29 aprilie 2008
|
MFP
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
SM
|
stat membru
|
Norme
|
Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi
completările ulterioare
|
Regulamentul EMCS
|
Regulamentul CE nr. 684/2009 al Comisiei din 24 iulie 2009 de
implementare a Directivei 2008/118/CE a Consiliului în ceea ce priveşte
procedurile informatizate pentru deplasarea
produselor accizabile în regim suspensiv de accize
|
Regulamentul vamal
|
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de
stabilire a dispoziţiilor de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al
Consiliului de instituire a Codului Vamal Comunitar
|
SEED
|
Sistemul pentru schimbul de date privind accizele - baza de date
electronică menţionată la art. 22 alin. (1) din Regulamentul CE nr.
2.073/2004 al Consiliului din 16 noiembrie 2004 privind cooperarea
administrativă în domeniul accizelor
|
UF
|
utilizator final
|
XML
|
limbaj care permite definirea documentelor ce conţin informaţii
într-un mod structurat
|
2. EMCS-RO este
aplicaţia de control al mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv de
accize, bazată pe transmiterea electronică a datelor, structurate în
conformitate cu standardele agreate ale mesajelor. Aceste mesaje nu înlocuiesc
documentele pe suport hârtie şi formalităţile care se efectuează potrivit alin.
(7) şi (8) ale art. 20631 din Codul fiscal.
3. Neîndeplinirea obligaţiilor
privind emiterea şi transmiterea unui e-DA atrage aplicarea măsurilor legale
care se impun, potrivit Codului de procedură fiscală.
4. Structura şi conţinutul mesajelor schimbate sunt
conforme cu anexa I la Regulamentul EMCS.
5. In mişcarea produselor accizabile în regim suspensiv
de accize, locul de expediere este un antrepozit fiscal sau un birou vamal unde
produsele au fost puse în liberă circulaţie, iar destinatarul este un operator
economic autorizat să primească produse accizabile, un destinatar scutit în sensul art. 20656
din Codul fiscal sau un loc unde produsele accizabile părăsesc teritoriul
comunitar.
6. Expeditorul este obligat să
trimită e-DA înainte de expedierea produselor.
7. Principalele documente
electronice utilizate în aplicaţia EMCS-RO pe baza cărora se generează mesaje
sunt:
- e-DA;
- cerere de schimbare a destinatarului şi implicit a
locului iniţial de destinaţie;
- cerere de transbordare;
- cerere de anulare;
- raport de primire - înregistrarea rezultatului
controlului la destinaţie.
8. In aplicaţia EMCS-RO, mesajele se transmit după cum
urmează:
8.1. între operatorii economici
din România autorizaţi să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de
accize şi operatorii economici autorizaţi să primească produse accizabile în
regim suspensiv de accize, via autoritatea vamală în a cărei arie de competenţă
se află expeditorul, respectiv destinatarul;
8.2. între operatorii economici
din România autorizaţi să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de
accize şi un birou vamal de frontieră de ieşire din spaţiul comunitar, via
autoritatea vamală teritorială în a cărei arie de competenţă se află
expeditorul;
8.3. între operatorii economici
din România autorizaţi să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de
accize şi operatorii economici din alte SM, autorizaţi să primească produse
accizabile în regim suspensiv de accize, via autoritatea vamală teritorială de
expediere;
8.4. între operatorii economici
din alte SM autorizaţi să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de
accize şi operatorii economici din România autorizaţi să primească produse
accizabile în regim suspensiv de accize, via autoritatea competentă în a cărei
arie de competenţă se află expeditorul;
8.5. între operatorii economici din alte SM autorizaţi să expedieze produse accizabile în regim suspensiv de accize şi
un birou vamal de frontieră de ieşire din spaţiul comunitar situat în România,
via autoritatea vamală competentă în a cărei arie de competenţă se află
expeditorul.
9. Accesul la aplicaţia EMCS-RO este acordat de către
ANV operatorilor economici autorizaţi să expedieze şi/sau să primească produse
accizabile în regim suspensiv de accize, potrivit instrucţiunilor privind
accesul operatorilor economici la aplicaţia de control al mişcărilor cu produse accizabile în regim suspensiv de accize EMCS-RO.
10. (1) Un destinatar din România care doreşte să
primească produse accizabile într-un loc de livrare directă trebuie să solicite
în scris, la autoritatea vamală, posibilitatea utilizării opţiunii şi să indice
adresa exactă a locului de livrare directă, pentru fiecare operaţiune derulată.
(2) Antrepozitarul autorizat sau destinatarul
înregistrat va adresa solicitarea privind utilizarea opţiunii de livrare
directă la autoritatea vamală centrală.
(3) Destinatarul înregistrat
care primeşte doar ocazional produse accizabile în regim suspensiv de accize va
adresa solicitarea la autoritatea vamală teritorială care a emis autorizaţia.
11. Ca regulă generală, containerul în care sunt
transportate produsele accizabile în regim suspensiv de accize este sigilat
corespunzător, cu sigiliul antrepozitului fiscal expeditor sau cu sigiliul
autorităţii vamale, în cazul transporturilor de alcool etilic nedenaturat.
12. (1) Atunci când în acelaşi
mijloc de transport sunt încărcate atât produse accizabile care circulă în
regim suspensiv de accize, cât şi alte produse se efectuează sigilarea
mijlocului de transport, iar identificarea mărfurilor se realizează prin
descrierea precisă a produselor în documentele însoţitoare.
(2) Produsele trebuie separate
şi etichetate, astfel încât cele plasate în regim suspensiv de accize să poată
fi uşor identificate.
CAPITOLUL II
Completarea e-DAîn aplicaţia EMCS-RO
13. E-DA-ul este completat de
către operatorul economic expeditor conectat la aplicaţia EMCS-RO, utilizând
numele de utilizator şi parola comunicate la primirea autorizaţiei pentru
accesul la aplicaţia EMCS-RO.
14. (1) Operatorii economici conectaţi la aplicaţia
EMCS-RO au obligaţia de a completa corect toate rubricile din e-DA, pentru a
evita erorile care ar putea să apară la momentul verificării de către aplicaţia
EMCS-RO.
(2) La apariţia unei erori, în pagina de lucru a
aplicaţiei sunt afişate informaţii privind câmpurile eronat introduse sau
datele lipsă ce trebuie introduse în câmpurile
obligatorii din ecranul descris.
(3) Pentru mai multe informaţii
utilizatorul poate accesa butonul „Ajutor".
(4) Rubricile obligatorii de completat ale e-DA sunt
marcate cu simbolul *.
15. (1) Codurile utilizate în
aplicaţia EMCS-RO sunt prevăzute în anexa II la Regulamentul EMCS, şi anume: coduri lingvistice, codul de
referinţă administrativ unic, codurile standard ale SM, codurile de ţară,
codurile autorităţii fiscale/vamale, codul tipului garantului, codul modului de
transport, codul unităţii de
transport, codurile ambalajelor, codul motivului
anulării, codurile produselor accizabile, codurile unităţilor de măsură.
(2) Prin excepţie, pentru Grecia, codul utilizat este
EL, în loc de GR, iar pentru Regatul Unit, trebuie să se folosească GB, în loc de UK.
16.(1) Aplicaţia EMCS-RO verifică e-DA, pentru a se
asigura că proiectele de documente electronice transmise de expeditor respectă
informaţiile furnizate la autorizarea operatorului economic.
(2) Validarea e-DA implică, fără restricţii, verificarea
completă a structurii şi conţinutului documentului, a codurilor de accize ale
operatorilor economici autorizaţi să deruleze operaţiuni cu produse accizabile
în regim suspensiv de accize, verificarea suplimentară a datelor în privinţa
garanţiei şi a codurilor de produs accizabil.
(3) Autoritatea vamală de expediere validează proiectul
de e-DA pe baza informaţiilor din SEED şi a informaţiilor naţionale potenţial
complementare.
(4) După validare, se atribuie
e-DA-ului un ARC, care este returnat automat expeditorului.
(5) După alocarea ARC-ului,
expeditorul poate iniţia expedierea produselor accizabile în regim suspensiv de
accize.
(6) Autoritatea vamală de expediere trimite formularul
e-DA către autoritatea competentă de destinaţie.
17. (1) In pagina de conectare
la aplicaţia EMCS-RO, după introducerea numelui de utilizator şi a parolei,
prin accesarea butonului „Introduceţi", ecranul principal al aplicaţiei
devine disponibil.
(2) Ecranul principal al
aplicaţiei cuprinde meniul principal, bara de navigare, butonul „Ajutor",
spaţiul de lucru, filele şi butoanele de comandă.
(3) Pe pagina de start se pot
vizualiza ultimele mişcări, inclusiv cele cu termen declarat depăşit.
(4) Aplicaţia permite utilizarea opţiunilor de comenzi
rapide pentru a crea o mişcare sau pentru a căuta o mişcare existentă şi
accesul la rubricile „Noutăţi", „Funcţii noi", „Linkuri" şi
„Documente oficiale".
18. Utilizatorul conectat la
aplicaţie are posibilitatea:
a) creării şi monitorizării mişcărilor de produse
accizabile în regim suspensiv de accize;
b) transmiterii unui mesaj de
anulare, schimbare de destinaţie, raport de primire şi explicaţie privind
întârzierea pentru mişcările iniţiate deja;
c) căutării unei mişcări în
baza unei liste de criterii de căutare;
d) importării proiectelor în format .xml localizate şi
memorate pe un alt sistem informatic.
CAPITOLUL III
Crearea unei mişcări
19. (1)0 mişcare poate fi
creată prin accesarea în meniul principal a butonului „Creează mişcare".
(2) Pentru a previzualiza un
e-DA se accesează butonul „Vizualizează proiectul".
(3) Pentru transmiterea unui
proiect de e-DA autorităţii vamale de expediere se selectează butonul
„Transmite".
(4) Pentru a anula un e-DA acceptat de sistem se
accesează butonul „Anulare".
(5) Un e-DA constă în
următoarele secţiuni de document, care trebuie
completate înainte de a transmite documentul:
- „Informaţii generale",
care cuprind informaţii despre expediere, destinaţie, garanţie, transport şi
certificate;
- „Informaţii expediere
produse", care cuprind tipuri de produse, cantităţi şi ambalaje.
20. (1) In situaţia în care
e-DA se întocmeşte pentru mai multe produse accizabile, se completează
informaţiile aferente fiecărui
produs, separat, adăugând un nou reper într-o nouă filă a secţiunii „Informaţii
expediere produse".
(2) Un e-DA poate fi depus
pentru un număr maxim de 3 produse.
21. Regulile de completare a
rubricilor din e-DA sunt prevăzute în anexa la prezentele instrucţiuni.
CAPITOLUL IV
Monitorizarea stării unei mişcări
22. Pentru fiecare mişcare
iniţiată, în funcţie de rolul utilizatorului (expeditor sau destinatar),
aplicaţia permite monitorizarea stării mişcării.
23. Starea unui e-DA transmis
autorităţii vamale de expediere poate fi vizualizată accesând butonul
„Mişcări", apoi „Rezultate e-DA identificate local", unde se regăsesc
toate mişcările disponibile, cu detaliile de bază.
24. Din pagina principală
„Acasă" se introduc criterii de filtrare în secţiunea „Caută e-DA
local". In pagina „Rezultate e-DA identificate local" se accesează
butonul „Căutare".
25. Prin selectarea butonului
„Căutare avansată" din secţiunea „Caută e-DA local" este posibilă
căutarea după o serie prestabilită de criterii de căutare.
26. Accesând ARC-ul aferent fiecărei mişcări pot fi
obţinute informaţii suplimentare despre mişcarea respectivă.
CAPITOLUL V
Formalităţi efectuate de expeditor
A. Transmiterea unui proiect e-DA
27. (1) Expeditorul are
posibilitatea salvării pe discul local a proiectului unui e-DA în format xml.
(2) Incărcarea unui fişier xml de pe discul local este
o modalitate de a genera un nou proiect de e-DA.
28. După completarea,
verificarea, stocarea şi transmiterea e-DA de către expeditor, acesta poate fi
vizualizat la autoritatea vamală de expediere, în starea:
- acceptat, când e-DA-ul este
validat, iar produsele au părăsit locul de expediere;
- acceptat pentru export, în
cazul scenariului de export, când e-DA-ul este validat, iar autoritatea vamală
de expediere aşteaptă declaraţia anticipată de export din aplicaţia ECS-RO;
- în timpul exportului, când produsele sunt gata a fi exportate în afara Comunităţii Europene în urma unei
verificări încrucişate pozitive a informaţiilor din aplicaţia ECS-RO cu
informaţiile din aplicaţia EMCS-RO;
- refuzat, când produsele sunt refuzate de destinatar
şi se aşteaptă schimbarea de destinaţie;
- parţial refuzat, când
produsele sunt refuzate parţial de către destinatar şi se aşteaptă schimbarea
de destinaţie;
- anulat, când e-DA-ul a fost
anulat de către expeditor înaintea părăsirii locului de expediere;
- livrat, când produsele au fost livrate şi acceptate de către destinatar;
- deviat, când destinaţia e-DA-ului a fost schimbată
către alt destinatar;
- închis manual, când e-DA-ul a
fost închis manual la autoritatea vamală de expediere.
29. (1) In vederea expedierii produselor accizabile în regim suspensiv de accize, expeditorul va stabili termenul-limită
în care produsele trebuie prezentate la destinaţie, luând în considerare
următoarele elemente:
- mijlocul de transport utilizat;
- traseul;
- alte prevederi legale care pot influenţa transportul.
(2) Termenul-limită se completează în e-DA, sub formă
de număr de zile sau ore, şi reprezintă numărul de zile calendaristice
sau numărul de ore până la care produsele trebuie prezentate la destinaţie.
30. In cazul în care produsele accizabile provenite din import capătă statut comunitar prin punerea în liberă
circulaţie la o/un DJAOV/BV şi urmează a fi plasate într-un antrepozit fiscal,
expeditorul va înscrie în aplicaţia EMCS-RO numărul declaraţiei vamale de
punere în liberă circulaţie.
31. (1) Prin verificare manuală
complementară, autoritatea vamală de expediere compară conţinutul declaraţiei
vamale de punere în liberă circulaţie cu datele înscrise în e-DA.
(2) Produsele pot părăsi locul de expediere numai după
ce rezultatul comparaţiei de la subpct. (1) este satisfăcător şi formalităţile
vamale din care rezultă că produsele accizabile au fost puse în liberă
circulaţie sunt finalizate.
32. Importatorii care
intenţionează să pună în liberă circulaţie produse accizabile în regim
suspensiv de accize au obligaţia de a depune cererea privind acordarea
autorizaţiei de expeditor înregistrat prevăzută în anexa nr. 55 din titlul VII
la Norme, în vederea preluării datelor de identificare şi atribuirii Codului de
acciză, potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr.
3.661/2008 pentru aprobarea configuraţiei Codului de accize şi a
Nomenclatorului codurilor de produse accizabile armonizate.
33. Produsele accizabile pot părăsi locul de expediere
numai după ce au fost îndeplinite formalităţile corespunzătoare privind:
- emiterea e-DA şi alocarea ARC
de către sistemul informatic;
- sigilarea containerelor;
- tipărirea documentului e-DA
din aplicaţia EMCS-RO, document care va însoţi transportul;
- punerea în liberă circulaţie în cazul importului.
B. Anularea unui e-DA
34. (1) Expeditorul
poate efectua anularea unui e-DA anterior acceptat de sistem, într-un interval
de 30 de minute de la alocarea ARC-ului, numai înainte de părăsirea efectivă a
locului de expediere.
(2) Anularea nu poate fi efectuată
dacă autoritatea vamală de expediere a primit de la destinatar mesajul „Raport
de primire".
(3) Motivele pentru care un e-DA poate fi anulat în
intervalul prevăzut la subpct. (1) sunt următoarele:
- eroare în date, de exemplu: datele completate în e-DA
nu corespund transportului de produse;
- un eveniment care face ca mişcarea să nu mai aibă
loc.
(4) Prin excepţie de la prevederile subpct. (1), după
plecarea fizică a produselor de la expeditor, în cazul în care sunt observate
erori în mesajele transmise şi produsele urmează a fi livrate către acelaşi
destinatar, anularea e-DA poate fi realizată numai la biroul vamal de
expediţie, după efectuarea unui raport de eveniment aprobat de directorul DRAOV
şi cu consemnarea numărului de raport la rubrica „Comentariu - motivul
anulării" din aplicaţia EMCS.
(5) Dacă destinatarul refuză
primirea produselor înainte ca acestea să ajungă la destinaţie şi tranzacţia
comercială trebuie anulată, expeditorul va da o nouă destinaţie produselor,
prin redirecţionarea transportului în integralitate înapoi la locul de
expediere sau către un alt destinatar autorizat şi întocmirea raportului de
primire de către noul destinatar.
(6) In urma analizei de risc, autoritatea vamală de
expediere poate controla ulterior dacă produsele au părăsit antrepozitul fiscal
expeditor.
35. După accesarea butonului
„Anulare", expeditorul completează câmpurile din proiectul de mesaj de
anulare şi transmite mesajul autorităţii vamale de expediere.
C. Schimbarea
destinaţiei
36. In cazul schimbării destinaţiei, noul destinatar
sau noul loc de livrare poate fi:
- un antrepozit fiscal, incluzând şi cazul în care are
acelaşi cod de acciză ca şi antrepozitul expeditor;
- locaţia unui destinatar înregistrat din alt SM;
- un utilizator final sau beneficiarul unei scutiri
directe;
- o/un DJAOV/BV cu rol de export.
37. (1) Pentru schimbarea destinaţiei unei mişcări cu
produse accizabile în regim suspensiv de accize, expeditorul actualizează
datele pentru a menţiona noul destinatar sau noul loc de livrare, prin
accesarea rubricii „Mişcare" > „Monitorizare mişcări" şi
selectarea mişcării prin accesarea ARC-ului aferent acesteia.
(2) Se accesează butonul „Schimbare destinaţie"
> „Creează".
38. Aplicaţia EMCS-RO validează autenticitatea noilor
date conform cu aplicaţiile complementare.
D. Transbordarea
39. Prin intermediul acestui
proces, expeditorul poate introduce informaţiile privind transbordarea, odată
ce produsele au părăsit locul de expediere. Inainte de ieşirea produselor din
antrepozitul fiscal de expediere, nu este posibilă introducerea informaţiilor
privind transbordarea.
40. Procesul de transbordare se
aplică atunci când este necesar a se actualiza numai informaţiile privind
transbordarea. In cazul în care se combină introducerea informaţiilor privind
transbordarea cu schimbarea destinaţiei, atunci se aplică schimbarea
destinaţiei.
41. Expeditorul selectează
acţiunea „Transbordare" din ecranul „Detalii document" pentru a
introduce informaţiile privind transbordarea unei mişcări „Acceptate" sau
„Exportate" care a fost afişată în ecranul „Detalii document".
42. Pentru a introduce informaţiile privind
transbordarea unei mişcări, expeditorul are posibilitatea de a actualiza
oricare dintre informaţiile următoare:
- organizatorul transportului;
- transportatorul;
- detaliile transportului;
- modul de transport.
43. (1) Pentru a accesa opţiunea de transbordare, din
meniul principal se selectează la rubrica „Mişcare" > „Rezultate e-DA
identificate local" şi se selectează o mişcare făcând clic pe ARC-ul
acesteia.
(2) Se accesează butonul
„Transbordare".
(3) Pentru a introduce transbordarea, se accesează
butonul „Creare".
(4) Pentru a previzualiza
proiectul de introducere a transbordării, se accesează butonul „Vizualizare
proiect".
44. Transbordarea produselor dintr-un mijloc de transport în unul sau mai multe mijloace de transport
poate fi făcută numai sub supraveghere vamală. Rubrica 16 din DA va fi
completată corespunzător (manual, cu pixul şi cu litere de tipar, semnat şi
ştampilat de lucrătorul vamal de la DJAOV/BV cea/cel mai apropiată/apropiat de
locul evenimentului).
45. (1) Atunci când pe parcursul transportului a fost
schimbat numai capul tractor (fără a avea loc descărcarea sau transbordarea
produselor), în rubrica 16 din DA se vor înscrie numărul de înmatriculare şi
naţionalitatea noului cap tractor.
(2) In această situaţie nu este necesară vizarea
documentului de către autoritatea vamală, iar datele vor fi introduse în
aplicaţia EMCS-RO de destinatar, în „Raportul de primire", la rubrica
„Informaţii complementare".
E. Divizarea
46. Divizarea e-DA în mai multe e-DA va fi posibilă
după data de 1 ianuarie 2012.
47. In cazurile precizate la
pct. 75, dacă operaţiunea de transport al produselor accizabile în regim
suspensiv de accize nu poate continua în integralitate, destinatarul menţionat
în e-DA va întocmi raportul de primire accesând opţiunea „Primire refuzată
parţial". Cantitatea refuzată trebuie să includă cantitatea înregistrată
de organul de control în procesul-verbal ataşat.
F. Explicaţii de
întârziere
48. In cazul în care livrarea
produselor este întârziată, expeditorul sau destinatarul trebuie să ofere
explicaţii indiferent dacă primeşte sau nu o notificare privind expirarea
raportului de primire sau privind expirarea schimbării destinaţiei, după caz.
49. (1) In meniul principal, se
accesează pagina „Mişcare" > „Monitorizare mişcări" şi se
selectează e-DA-ul pentru care se doreşte a se oferi explicaţii de întârziere.
(2) După accesarea butonului
„Explicaţii întârziere" se introduc motivul întârzierii şi informaţii
complementare.
(3) Explicaţia este acceptată
în sistem prin accesarea butonului „Transmitere".
CAPITOLUL VI
Formalităţi la autoritatea vamală de expediere
50. Autoritatea vamală de expediere facilitează
procesul de mişcare a produselor accizabile în regim suspensiv de accize,
comunicând cu expeditorul, cu autoritatea competentă de destinaţie şi cu
autorităţile competente ale SM interesate a primi informaţii despre un
transport care tranzitează teritoriul comunitar respectiv, asigurând
transparenţa acestuia pentru toţi operatorii economici implicaţi.
51. (1) Autoritatea vamală de
expediere gestionează validarea proiectelor de documente, precum e-DA,
schimbarea de destinaţie, anularea, diseminează documentele validate tuturor
partenerilor interesaţi şi controlează starea mişcărilor.
(2) Validarea proiectelor de documente implică
verificarea completă a structurii şi conţinutului documentului, care trebuie să
respecte un şablon predefinit, a codurilor autorizaţiilor operatorilor
economici implicaţi, atât din punctul de vedere al validităţii codului de
acciză în SEED în momentul iniţierii mişcării, cât şi al conformităţii codurilor
de produs accizabil.
52. Identificarea de către
lucrătorul vamal de la autoritatea vamală de expediere a e-DA-ului în aplicaţia
EMCS-RO se face în pagina „Căutare e-DA local", unde pot fi create
criterii de afişare a listei filtrate de mişcări, utilizând toate câmpurile
existente în e-DA.
53. (1) In cazul primirii proiectului unui mesaj de
anulare sau de schimbare de destinaţie, autoritatea vamală de expediere
efectuează o verificare electronică a datelor. Dacă datele respective sunt
corecte, autoritatea vamală de expediere adaugă la mesajul primit data şi ora
validării, comunică expeditorului aceste informaţii şi transmite mesajul
autorităţii competente de destinaţie.
(2) In cazul în care datele
respective nu sunt corecte, expeditorul este informat în acest sens fără
întârziere.
(3) In cazul schimbării
destinaţiei, autoritatea vamală de expediere actualizează e-DA-ul original în
conformitate cu informaţia conţinută în mesajul de schimbare a destinaţiei. In
cazul în care actualizarea include schimbarea autorităţii competente de
destinaţie sau schimbarea destinatarului, e-DA-ul actualizat este transmis noii
autorităţi competente de destinaţie, care îl transmite noului destinatar sau
autorităţii vamale unde a fost depusă declaraţia vamală de export, după caz.
Autoritatea vamală de expediere transmite mesajul de schimbare a destinaţiei
autorităţii competente de destinaţie menţionat în e-DA-ul original. Aceasta din urmă informează
destinatarul menţionat în e-DA-ul original în legătură cu schimbarea destinaţiei,
utilizând „notificarea privind schimbarea destinaţiei". In cazul în care
actualizarea include schimbarea locului livrării, dar nu şi schimbarea
autorităţii competente de destinaţie şi nici schimbarea destinatarului,
autoritatea vamală de expediere transmite mesajul de schimbare a destinaţiei
autorităţii competente de destinaţie menţionate în e-DA-ul original. Aceasta
din urmă transmite destinatarului mesajul de schimbare a destinaţiei.
(4) In cazul în care e-DA-ul actualizat include un nou
destinatar aflat în aria de competenţă a aceleiaşi autorităţi competente
menţionate în e-DA-ul original, autoritatea competentă respectivă informează
destinatarul menţionat în e-DA-ul original în legătură cu schimbarea
destinaţiei, utilizând „notificarea de schimbare a destinaţiei".
54. Până la data de 1 ianuarie
2011, autoritatea vamală de expediere asigură închiderea manuală a e-DA-urilor
introduse în aplicaţia EMCS-RO de către antrepozitarii din România care
expediază produse accizabile în regim suspensiv de accize către operatori
economici din SM care nu sunt pregătite să transmită raportul de primire în
format electronic sau raportul de export în cazul unui export care se derulează
printr-un birou vamal de frontieră din aceste SM, la prezentarea exemplarului
DA certificat corespunzător.
CAPITOLUL VII
Formalităţi la emiterea e-DA-ului destinat
exportului
55. (1) Există două
posibilităţi pentru ca un transport de produse accizabile destinat exportului
să se deruleze în regim suspensiv de accize:
a) depunerea e-DA-ului şi a declaraţiei vamale de
export de către expeditor de la locul de expediere, în cazul în care acesta
este autorizat în procedură vamală simplificată de vămuire la domiciliu;
b) depunerea e-DA-ului de către
expeditor de la locul de expediere şi a declaraţiei vamale de export la o/un
DJAOV/BV cu rol de export sau într-un alt SM.
(2) Biroul vamal de export este
autoritatea vamală unde se întocmesc formalităţile vamale de export.
(3) Expeditorul poate include maximum 9 e-DA-uri în
aceeaşi declaraţie vamală de export.
(4) E-DA este primul document
prezentat pentru validare, urmat de efectuarea formalităţilor vamale de export,
prin intermediul ECS-RO.
56. In cazul prevăzut la pct. 55 (1) lit. a):
(1) Inregistrarea exportului la acordarea liberului de
vamă pentru export se transmite automat de la biroul vamal de export la biroul
vamal de ieşire din teritoriul comunitar.
(2) Se realizează o verificare
încrucişată între e-DA şi declaraţia vamală de export aferentă. Verificarea
încrucişată presupune verificarea numărului de articole, a codului NC, a
ARC-ului şi a masei nete. Rezultatul poate fi:
a) satisfăcător, caz în care produsele accizabile pot
părăsi locul de expediere cu ARC-urile aferente e-DA-urilor incluse în
declaraţia vamală de export;
b) nesatisfăcător, caz în care
sunt aplicabile prevederile art. 247 din Regulamentul vamal. Produsele sunt
considerate a nu fi plecat de la locul de expediere şi expeditorul trebuie să
examineze cauza erorii. In funcţie de rezultatul examinării, există două
acţiuni posibile pentru expeditor: o opţiune este de a anula declaraţia vamală
de export şi de a prezenta una nouă, cu date corectate, conform art. 204 din
Regulamentul vamal, iar a doua opţiune este de a anula în totalitate
operaţiunea, prin anularea atât a declaraţiei vamale de export, cât şi a
e-DA-urilor aferente.
57. In cazul prevăzut la pct.
55 (1) lit. b):
(1) Produsele accizabile sunt transportate în regim suspensiv de accize cu destinaţia export, dintr-un
antrepozit fiscal către un birou vamal de export. Expeditorul iniţiază o
transmitere standard cu Tip destinaţie - Export, utilizând EMCS-RO, înainte
de-a părăsi antrepozitul fiscal expeditor. Ca regulă generală, potrivit art.
161 alin. (5) din Codul vamal, declaraţia vamală de export trebuie să fie
depusă la DJAOV/BV autorizată/autorizat cu supravegherea locului unde este
stabilit exportatorul sau în a cărei arie de competenţă se află expeditorul.
Prin excepţie de la această regulă, în conformitate cu art. 791 din
Regulamentul vamal, SM de export poate fi diferit de SM de expediţie.
(2) Se realizează o verificare
încrucişată între e-DA şi declaraţia vamală de export aferentă. Verificarea
încrucişată presupune verificarea numărului de articole, a codului NC, a
ARC-ului şi a masei nete. Rezultatul verificării poate fi:
a) satisfăcător, caz în care produsele accizabile pot
părăsi locul de export cu ARC-urile aferente e-DA-urilor incluse în declaraţia
vamală de export;
b) nesatisfăcător:
- cu discrepanţe majore, atunci când nu toate produsele
menţionate în declaraţia vamală de export există în e-DA-ul menţionat în acea
declaraţie vamală de export. In acest caz, procedura de export trebuie să fie
anulată de către autoritatea vamală înainte de eliberarea pentru export;
- cu discrepanţe minore, analizate de lucrătorul vamal
care poate să decidă acordarea liberului de vamă, modificarea sau anularea
declaraţiei vamale de export, după caz.
(3) în urma unei verificări
încrucişate cu rezultat negativ de control, se va proceda astfel:
a) în cazul în care autorităţile vamale au acordat
liberul de vamă, există două opţiuni posibile:
- să se anuleze declaraţia
vamală de export şi să se prezinte una nouă;
- să fie anulată declaraţia vamală de export şi să aibă
loc o divizare sau o schimbare de destinaţie (inclusiv returnarea bunurilor la
sediul expeditorului (dacă este relevant) pentru toate e-DA-urile în cauză.
b) în cazul în care autoritatea vamală nu a acordat
liberul de vamă, expeditorul trebuie să emită o schimbare de destinaţie sau o
divizare pentru toate e-DA-urile în cauză.
58. In cazurile prevăzute la pct. 72 şi 73, lucrătorul
vamal de la biroul vamal de export verifică concordanţa datelor din cele două
documente, înainte de acordarea liberului de vamă.
CAPITOLUL VIII
Completarea şi transmiterea raportului de primire
59. (1) Ajungerea produselor la destinaţie este
confirmată de către destinatar prin accesarea butonului „Anunţă sosirea"
din pagina „Detalii document", în vederea asigurării unui reprezentant al
autorităţii vamale teritoriale care în maximum 48 de ore de la înştiinţare
poate verifica şi certifica datele înscrise în DA. In urma încheierii cu succes
a acţiunii, sistemul va actualiza starea mişcării la „Mişcare sosită".
(2) Dacă lucrătorul vamal nu efectuează controlul în
termen de 48 de ore de la momentul înştiinţării, destinatarul efectuează
primirea şi are obligaţia:
a) completării în EMCS-RO a
raportului de primire, în care înscrie rezultatul controlului la destinaţie:
tipul şi cantitatea fiecărui produs accizabil primit, precum şi orice
discrepanţă între produsul accizabil primit şi produsul accizabil înscris în
e-DA;
b) completării raportului de primire în procedură
alternativă, în care înscrie rezultatul controlului la destinaţie: tipul şi
cantitatea fiecărui produs accizabil primit, precum şi orice discrepanţă între
produsul accizabil primit şi produsul accizabil înscris în DA, pe care îl
prezintă la autoritatea vamală teritorială pentru certificare, dacă sistemul
este indisponibil. Raportul de primire în procedură alternativă va fi încărcat în sistem, de îndată
ce acesta este repus în funcţiune;
c) completării exemplarelor 3, 4 şi 5 ale DAI, în cazul
în care produsele sunt expediate dintr-un SM care nu utilizează sistemul
informatic, şi prezentării acestor documente la autoritatea vamală teritorială,
pentru certificare.
60. Destinatarul scutit de la plata accizelor în sensul
art. 20656 din Codul fiscal are obligaţia
să anunţe sosirea produselor accizabile la DJAOV/BV în a cărei/cărui rază de
competenţă îşi desfăşoară activitatea la momentul primirii produselor
accizabile în regim suspensiv de accize, urmând ca, în cazul în care lucrătorul
vamal nu decide efectuarea controlului în termen de 48 de ore de la momentul
înştiinţării, să efectueze primirea şi să prezinte exemplarul DA la DJAOV/BV
respectivă/respectiv, în vederea întocmirii raportului de primire în aplicaţia
EMCS-RO de către lucrătorul vamal, dacă în SM de expediere este utilizat
sistemul EMCS, aceasta fiind singura situaţie în care lucrătorul vamal poate
interveni asupra e-DA.
61. Incheierea circuitului e-DA
înseamnă, cu excepţia cazurilor de export, primirea produselor de către
destinatar, care are posibilitatea:
a) să accepte produsele;
b) să accepte parţial produsele;
c) să refuze în totalitate produsele.
62. Dacă destinatarul refuză în totalitate livrarea,
raportul de primire va fi complet întocmit, incluzând, acolo unde este
relevant, evaluarea minusurilor şi plusurilor. Mişcarea nu este descărcată şi
expeditorul este aşteptat să schimbe destinaţia pentru a permite schimbarea
destinaţiei produselor, fiind posibilă rerutarea şi către antrepozitul fiscal
de expediere.
63. Refuzul parţial este susţinut de către destinatar
indicând cantitatea refuzată din fiecare produs înscris în e-DA. Produsele care
nu au fost refuzate sau declarate lipsă sunt considerate acceptate de către
destinatar. Expeditorul este aşteptat să schimbe destinaţia pentru partea din
transport care a fost refuzată. In acest caz, mişcarea este doar parţial
descărcată.
64. Dacă livrarea este refuzată
total sau parţial, trebuie dat cel puţin un motiv al refuzului. Motivul va fi
dat la nivel de detaliu, individual pe fiecare articol.
65. După validare, raportul de
primire este transmis tuturor părţilor implicate.
66. Raportul de primire ajuns
la expeditor şi validat de autoritatea competentă de destinaţie are aceeaşi
valoare cu prezentarea documentului pe suport hârtie certificat la destinaţie
în SM care nu sunt pregătite să transmită întocmirea raportului de primire în
format electronic şi reprezintă exonerarea expeditorului de obligaţia de plată
a accizelor pentru produsele primite.
CAPITOLUL IX
Transmiterea raportului de export
67. Descărcarea regimului
suspensiv de accize are loc şi atunci când produsele părăsesc teritoriul
comunitar.
68. După primirea liberului de
vamă la export, EMCS-RO aşteaptă până la confirmarea părăsirii teritoriului
comunitar, operaţiune efectuată în ECS-RO sau prin întreruperea mişcării,
comandată de administraţia fiscală.
69. Din momentul în care liberul de vamă pentru export
este comunicat, EMCS-RO suspendă operaţiunile sale, iar monitorizarea mişcării
se efectuează prin ECS-RO până la primirea rezultatului operaţiunii la ieşire.
Aplicaţia EMCS-RO analizează informaţia returnată din ECS-RO privind
operaţiunea de export şi întocmeşte raportul de export pentru a fi inclus în
e-DA. Procesul solicită ca în aplicaţia ECS-RO să fie disponibile pentru
EMCS-RO informaţiile cu privire la rezultatele controlului de la biroul vamal
de ieşire din spaţiul comunitar.
70. DJAOV/Biroul vamal de
export transmite raportul de export tuturor partenerilor implicaţi.
71. Procedura vamală de export
nu se aplică transporturilor de produse cu destinaţia Insula Helgoland,
neaparţinând teritoriului vamal comunitar, potrivit art. 3 din Codul vamal. In
conformitate cu art. 161 alin. (3) din Codul vamal, bunurile expediate în
Insula Helgoland nu sunt considerate a fi exportate de pe teritoriul vamal al
Comunităţii Europene. Mişcarea în regim suspensiv de accize iniţiată de către
expeditor trebuie să fie încheiată manual, la biroul vamal de export, pe baza
certificării înscrise pe DA-ul care însoţeşte transportul la biroului vamal pe
unde mărfurile părăsesc teritoriul comunitar [sau pe documentul comercial care
menţionează codul de referinţă administrativ unic al e-DA, potrivit art. 20631 alin. (7) din Codul fiscal] sau pe
baza unor dovezi alternative de ieşire, potrivit art. 20637 alin. (2) din Codul fiscal.
72. Dacă o mişcare a fost
iniţiată utilizând e-DA-ul emis în procedură alternativă, în declaraţia vamală
de export va fi menţionat numărul de referinţă local înscris în e-DA. La
primirea rezultatelor de ieşire de la biroul vamal pe unde mărfurile părăsesc
teritoriul comunitar, raportul de export va fi întocmit
manual la DJAOV/BV de export.
73. Dacă o mişcare este
iniţiată utilizând procedura alternativă în ECS-RO, raportul de export în EMCS
va fi întocmit manual, la DJAOV/BV de export, în baza rezultatelor de ieşire de
la biroul vamal pe unde mărfurile părăsesc teritoriul comunitar.
CAPITOLUL X
Notificare privind expirarea raportului de primire
74. (1) Autoritatea vamală de
expediere urmăreşte starea e-DA-urilor validate şi se asigură că odată ce s-a
acceptat un e-DA, se primeşte un raport de primire în intervalul de timp
alocat.
(2) Dacă nu se primeşte un raport de primire în
intervalul de timp alocat, în aplicaţie este generat un mesaj care modifică
statusul mişcării în „Expirat". Aplicaţia autorităţii vamale de expediere
trimite mesajul şi către aplicaţia autorităţii competente de destinaţie, care
îl înaintează destinatarului.
CAPITOLUL XI
Notificare privind
expirarea schimbării destinaţiei
75. (1) Când un transport cu produse accizabile a fost
refuzat total sau parţial de către destinatar, aplicaţia alocă un termen de
intervenţie care expiră în 3 ore, perioadă în care expeditorul este aşteptat să
schimbe destinaţia produselor.
(2) Dacă o astfel de operaţie
nu a avut loc în termenul prevăzut, aplicaţia autorităţii vamale a
expeditorului transmite expeditorului un mesaj de notificare şi modifică starea
mişcării în „Expirat".
(3) Autoritatea vamală de expediere trebuie să
monitorizeze transportul în mod special, până când expeditorul dă o altă
destinaţie transportului sau o returnează la locul de expediere.
(4) Dacă expeditorul nu dă altă
destinaţie transportului în termen de 3 de ore de la producerea evenimentului
prevăzut la subpct. (1), transportul este considerat a fi eliberat pentru
consum.
CAPITOLUL XII
Evenimente şi nereguli pe parcursul transportului
76. In cazul unor evenimente de
tipul celor prevăzute la art. 20648 din Codul fiscal, respectiv pct. 104 (2)
lit. a) din titlul VII la Norme, care au loc în timpul transportului pe
teritoriul naţional, transportatorul va anunţa cea/cel mai apropiată/apropiat
DJAOV/BV/alte organe competente de locul evenimentului pentru înregistrarea
pierderilor sau lipsurilor în procese-verbale. DJAOV/BV va decide dacă operaţiunea de transport al produselor
accizabile în regim suspensiv de accize poate continua sau nu.
77. Atunci când sigiliile au fost rupte independent de
voinţa transportatorului, DJAOV/BV va verifica mijlocul de transport şi
încărcătura. Dacă DJAOV/BV decide că operaţiunea de transport al produselor în
regim suspensiv de accize poate continua, va aplica noi sigilii şi va comunica
informaţia autorităţii vamale de expediere, respectiv de destinaţie. Dacă
autoritatea competentă a locului de expediere, respectiv de destinaţie se află
în alt SM, comunicarea se face prin CLA din cadrul ANV.
78. Autoritatea vamală teritorială va fi informată
imediat în legătură cu orice eveniment, incident sau accident care apare pe
parcursul transportului şi care poate afecta îndeplinirea tuturor obligaţiilor
asumate de către antrepozitarul expeditor.
CAPITOLUL XIII
Formalităţi la DJAOV/BV de destinaţie
79. DJAOV/BV de destinaţie poate regăsi e-DA-ul în
aplicaţia EMCS-RO pe baza ARC-ului şi a datelor corespunzătoare.
80. (1) In cazul în care
destinatarul este autorizat ca destinatar înregistrat sau indică un loc de
livrare directă, autoritatea vamală de destinaţie este DJAOVÎn a cărei rază de competenţă
este înregistrat sediul social al destinatarului.
(2) DJÂOV în a cărei rază de
competenţă este înregistrat sediul social al destinatarului comunică operativ
DJAOV/BV în a cărei/cărui rază de competenţă se află locaţia autorizată a
destinatarului înregistrat sau locul de livrare directă ARC-ul asociat şi
detaliile mişcării pentru care a fost anunţată sosirea.
(3) In urma rezultatului analizei de risc efectuate,
lucrătorul vamal de la DJAOV/BV de destinaţie decide dacă este necesară
verificarea produselor la locul de destinaţie.
81. Dacă autoritatea competentă
de destinaţie primeşte un mesaj de anulare, îl transmite destinatarului.
CAPITOLUL XIV
Controlul încheierii operaţiunii
82. In urma rezultatului analizei de risc efectuate,
lucrătorul vamal de la DJAOV/BV de destinaţie decide dacă este necesară
verificarea produselor la locul de destinaţie.
83. (1) Dacă la DJAOV/BV de
destinaţie se decide efectuarea controlului, lucrătorul vamal desemnat verifică
mijlocul de transport (starea şi identitatea sigiliilor aplicate) şi produsele primite.
(2) Rezultatul controlului efectuat de lucrătorul vamal
va fi înscris de către destinatar în raportul de primire.
CAPITOLUL XV
Procedura alternativă în cazul în care sistemul informatizat este indisponibil la
expediţie 84. Dacă aplicaţia EMCS-RO este indisponibilă din cauze imputabile
autorităţii competente, expeditorul din România poate iniţia o mişcare cu
produse accizabile în regim suspensiv de accize, în următoarele condiţii:
1. DA va fi întocmit utilizând un formular offline în
format pdf care poate fi descărcat de pe pagina web a
autorităţii vamale.
2. Formularul va avea înscris
ARC-ul atribuit în procedura alternativă.
3. In vederea atribuirii ARC-ului, expeditorul va
contacta compartimentul Helpdesk EMCS din cadrul ANV, în timpul programului de lucru, sau Dispeceratul din cadrul ANV, în afara orelor de
program, care va verifica disponibilitatea aplicaţiei EMCS-RO. Dacă se confirmă
indisponibilitatea aplicaţiei, operatorul economic expeditor va transmite un
mesaj la adresa emcshelpdesk@customs.ro sau
dispecer@customs.ro, după caz, în care va preciza
numele şi codul numeric personal ale persoanei autorizate să acceseze aplicaţia
EMCS-RO şi numărul de referinţă local atribuit mişcării. Dispecerul va transmite
pe adresa de e-mail de la care expeditorul a solicitat atribuirea ARC-ului
codul unic alocat în procedură alternativă.
4. După completarea formatului
pdf al DA în procedura alternativă la momentul expedierii produselor,
expeditorul are obligaţia transmiterii formei electronice a acestui document la
compartimentul Helpdesk EMCS sau la dispecerat, după caz, şi prin orice mijloc
de comunicare la DJAOV ori la BV în a cărei/cărui rază teritorială îşi
desfăşoară activitatea, cu menţiunea că mişcarea a fost iniţiată în procedură
alternativă.
5. De îndată ce aplicaţia
EMCS-RO devine operaţională, autoritatea vamală centrală înştiinţează
operatorii economici, care au obligaţia de a încărca în sistem formatul pdf al
DA emis în procedura alternativă, în termen de 24 de ore de la repunerea
aplicaţiei în funcţiune.
6. In cazul în care sistemul nu
validează formatul pdf al documentului completat în procedură alternativă,
expeditorul are obligaţia de a înştiinţa de îndată autoritatea vamală de
expediere şi de a solicita aprobarea modificării formatului pdf. Autoritatea
vamală poate aproba această cerere dacă erorile constatate nu au implicaţii
fiscale.
7. Compartimentul Helpdesk EMCS
sau dispeceratul gestionează documentele primite care sunt arhivate zilnic de
către compartimentului Helpdesk EMCS, într-un registru special privind situaţia
ARC-urilor atribuite în procedură alternativă.
CAPITOLUL XVI
Procedura alternativă în cazul în care sistemul informatizat este indisponibil la
destinaţie
85. Dacă aplicaţia EMCS-RO este indisponibilă la
destinaţie, raportul de primire poate fi făcut în termen de 5 zile lucrătoare
de la primirea produselor accizabile. Dacă aplicaţia nu este repusă în
funcţiune în acest termen, va fi utilizat formularul offline al raportului de
primire, în format pdf, care poate fi descărcat de pe pagina web a ANV.
86. Formularul tipărit al
raportului de primire în procedură alternativă va fi transmis la DJAOV ori la
BV în a cărei/cărui rază teritorială îşi desfăşoară activitatea destinatarul.
87. De îndată ce aplicaţia
EMCS-RO devine operaţională, autoritatea vamală centrală înştiinţează
operatorii economici, care au obligaţia de a încărca în sistem formatul pdf al
raportului de primire emis în procedura alternativă, în termen de 24 de ore de
la repunerea aplicaţiei în funcţiune.
88. In cazul în care sistemul
nu validează formatul pdf al documentului completat în procedură alternativă,
expeditorul are obligaţia de a înştiinţa de îndată autoritatea vamală de
expediere şi de a solicita aprobarea modificării formatului pdf. Autoritatea
vamală poate aproba această cerere dacă erorile constatate nu au implicaţii
fiscale.
CAPITOLUL XVII
Alte situaţii în care sistemul informatizat nu poate fi utilizat
89. Dacă aplicaţia EMCS-RO este indisponibilă din cauze
imputabile expeditorului din România, acesta poate iniţia o mişcare cu produse
accizabile în regim suspensiv de accize numai după întocmirea documentului
administrativ în format electronic, accesând aplicaţia informatică de la DJAOV
ori de la BV în a cărei/cărui rază teritorială îşi desfăşoară activitatea.
ANEXA
la instrucţiuni
REGULI
de completare a rubricilor din e-DA
Pentru completarea unui e-DA, după autentificarea în
sistem prin introducerea userului şi parolei alocate, se accesează butonul
„Creează mişcare", în urma căreia se deschide un ecran care afişează
secţiunea „Informaţii DA".
In secţiunea „Informaţii DA" se completează
rubricile 1-16. Accesând butonul „Incarcă xml" pot fi încărcate datele
existente într-un fişier local, în format xml. Accesând butonul „Următor",
se poate trece la secţiunea „Informaţii expediere produse", în care se
completează rubricile 17-18.
Trecerea de la o căsuţă/rubrică la alta se poate face
cu ajutorul tastei „tab" sau poziţionând direct mouse-ul pe rubrica/subrubrica
care se doreşte a fi completată.
A. Câmpurile e-DA ce trebuie completate sunt
următoarele:
Rubrica „Tip trimitere" permite selectarea unuia din următoarele coduri:
- 1 - trimitere standard (de utilizat în toate cazurile, cu excepţia celui în care prezentarea se referă la export
cu vămuire la domiciliu);
- 2 - prezentare pentru export cu vămuire la domiciliu.
Rubrica „Cod tip origine", explicată la subrubrica 9d) şi rubrica „Cod tip destinaţie", explicată
la rubrica 1a), sunt necesar a fi completate la începutul paginii „Informaţii
DA". In funcţie de opţiuni, se modifică structura paginii ce urmează a fi
completată.
1. Antetul e-DA
a) Cod tip destinaţie
Rubrica permite selectarea destinaţiei deplasării,
utilizând unul dintre următoarele coduri:
- 1 -Antrepozit fiscal;
- 2 - Destinatar înregistrat;
- 3 - Destinatar înregistrat temporar;
- 4 - Livrare directă;
- 5 - Destinatar scutit;
- 6 - Export;
- 8 - Destinaţie necunoscută;
- 9 -Utilizator final.
In funcţie de opţiunea selectată, se modifică structura
paginii ce urmează a fi completată.
b) Durata transportului
Ţinând cont de mijlocul de transport şi de distanţă, se
înscrie perioada de timp normală necesară transportului, exprimată în ore sau
zile.
c) Organizarea transportului
Rubrica permite selectarea persoanei responsabile cu
organizarea primului transport, utilizând unul dintre următoarele coduri:
- 1 - Expeditor;
- 2 - Destinatar;
- 3 - Proprietarul produselor;
- 4-Altul.
d) Cod de referinţă administrativ unic -ARC
Este generat automat de aplicaţia autorităţii vamale de
expediere la momentul validării proiectului de e-DA. Structura ARC este
următoarea:
- două cifre corespund anului
acceptării formale a deplasării;
- două litere reprezentând identificatorul SM în care a
fost prezentat iniţial e-DA-ul;
- 16 caractere alfanumerice
reprezentând un identificator unic pentru fiecare deplasare. Modul în care este
utilizat acest câmp intră în responsabilitatea autorităţii vamale, dar fiecare
deplasare trebuie să aibă un număr unic;
- o cifră de control care ajută la detectarea unei
erori în momentul introducerii ARC.
e) Data şi ora validării e-DA
Se completează de către autoritatea vamală de expediere
la momentul validării proiectului de e-DA. Ora indicată este ora locală.
f) Număr secvenţial
Se completează de către autoritatea vamală de expediere
la momentul validării proiectului de e-DA şi pentru fiecare schimbare a
destinaţiei.
g) Data şi ora validării actualizării
Se completează de către autoritatea vamală de expediere
în cazul schimbării destinaţiei şi reprezintă data şi ora validării mesajului
de schimbare a destinaţiei.
h) Indicator de prezentare amânată
Este obligatoriu la prezentarea unui e-DA pentru o
deplasare începută în procedură alternativă pe baza documentului pe suport hârtie.
Acest element de date nu trebuie să apară într-un e-DA căruia i-a fost atribuit
un ARC şi nici în documentul pe suport hârtie utilizat în procedură
alternativă.
2. Expeditor
a) Codul de acciză al expeditorului - se înscrie
numărul de înregistrare SEED valabil al antrepozitarului autorizat sau al
expeditorului înregistrat, după caz, potrivit Ordinului ministrului economiei
şi finanţelor nr. 3.661/2008 pentru aprobarea configuraţiei Codului de accize
şi a Nomenclatorului codurilor de produse accizabile
armonizate.
b) Numele operatorului
c) Strada
d) Numărul
e) Codul poştal
f) Oraşul
g) Limba - se specifică limba utilizată în acest set de
date. Rubrica „Expeditor" va fi completată automat cu datele aferente antrepozitarului, respectiv expeditorului înregistrat de care aparţine utilizatorul care a accesat
aplicaţia.
3. Locul de expediere - se completează dacă „Cod tip origine" este antrepozit fiscal
a) Codul de acciză al
antrepozitului fiscal - se înscrie numărul de înregistrare SEED valabil al
antrepozitului fiscal autorizat, potrivit Ordinului ministrului economiei şi
finanţelor nr. 3.661/2008, prin selectarea antrepozitului din care se face
livrarea, din lista antrepozitelor aparţinând antrepozitarului selectat
anterior.
b) Numele operatorului
c) Strada
d) Numărul
e) Codul poştal
f) Oraşul
g) Limba - se specifică limba utilizată în acest set de
date.
Subrubricile b)-g) se completează automat, după
selectarea subrubricii a).
4. Birou de expediere - se completează dacă „Cod tip origine" este „Import", selectând
codul biroului vamal unde are loc punerea în liberă circulaţie a produselor
accizabile.
5. Destinatar- rubrică
obligatorie, cu excepţia cazurilor:
- la rubrica „Tipul
mesajului" a fost selectat „Prezentare pentru export cu vămuire la domiciliu"; sau
- la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost selectat
„Destinaţie necunoscută".
a) Identificarea operatorului - subrubrica obligatorie
când la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost selectat „Antrepozit
fiscal", „Destinatar înregistrat",
„Destinatar înregistrat temporar", „Livrare
directă" sau „Utilizator final", după caz. In cazul „Export",
completarea subrubricii este opţională. In cazul destinatarului scutit în
sensul art. 20656
din Codul fiscal, setul de date nu se aplică.
Când subrubrica este obligatorie,
se completează prin înscrierea codului de acciză valabil, transmis în SEED sau
specificat în autorizaţie, după caz, al operatorului economic autorizat să
primească produse accizabile în regim suspensiv de accize.
Când subrubrica este opţională, se poate înscrie
numărul de identificare TVA al persoanei care reprezintă expeditorul la biroul
vamal de export.
b) Numele operatorului
c) Strada
d) Numărul
e) Codul poştal
f) Oraşul
g) Limba - se specifică limba utilizată în acest set de
date.
Subrubricile b)-f) din rubrica „Destinatar" se vor
completa automat cu datele aferente destinatarului,
după validarea codului de acciză introdus la subrubrica a).
6. Date complementare
destinatar - rubrica obligatorie când la rubrica
„Tip destinaţie" a fost selectat „Destinatar
scutit în sensul art. 20656 din Codul fiscal".
a) Codul statului membru
b) Numărul de serie al certificatului de scutire
7. Locul livrării - rubrică obligatorie
când la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost selectat „Antrepozit
fiscal", „Livrare directă" sau „Utilizator final". Rubrica este
opţională când la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost selectat „Destinatar
înregistrat", „Destinatar înregistrat temporar" sau „Destinatar
scutit în sensul art. 20656 din Codul fiscal".
a) Identificarea operatorului -
subrubrica obligatorie când la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost
selectat „Antrepozit fiscal" sau „Utilizator final". Completarea
subrubricii este opţională când la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost
selectat „Destinatar înregistrat", „Destinatar înregistrat
temporar" sau „Destinatar scutit în sensul art. 20656 din Codul
fiscal".
Când subrubrica este obligatorie, se completează prin
selectarea codului de acciză valabil, transmis în SEED, al antrepozitului
fiscal primitor din lista antrepozitelor aparţinând antrepozitarului destinatar
sau din lista locaţiilor autorizate aparţinând utilizatorului final.
Când subrubrica este opţională, se poate înscrie
numărul de identificare TVA sau orice alt identificator.
b) Numele operatorului - subrubrica obligatorie când la rubrica „Cod tip destinaţie" a fost selectat
„Antrepozit fiscal", „Destinatar înregistrat", „Destinatar
înregistrat temporar" sau „Destinatar scutit în sensul art. 20656 din Codul fiscal".
Completarea subrubricii este opţională când la rubrica „Cod tip
destinaţie" a fost selectat „Livrare directă".
c) Strada
d) Numărul
e) Codul poştal
f) Oraşul
g) Limba - se specifică limba utilizată în acest set de
date.
Subrubricile c), e) şi f) sunt obligatorii când la
rubrica „Cod tip destinaţie"
a fost selectat „Destinatar înregistrat", „Destinatar înregistrat
temporar", „Livrare directă" sau „Destinatar scutit în sensul art.
20656 din Codul
fiscal". Subrubricile devin opţionale când la rubrica „Cod tip
destinaţie" este selectat „Antrepozit fiscal".
8. Birou vamal de
export - rubrică obligatorie când la rubrica „Cod
tip destinaţie" a fost selectat „Export". Se completează selectând
codul biroului vamal de export la care va fi depusă declaraţia vamală de export
în conformitate cu art. 161 alin. (5) din Regulamentul
(CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului
vamal comunitar.
9. e-DA
a) Număr de referinţă local -
subrubrica obligatorie, se completează prin înscrierea numărului de serie unic
atribuit de către expeditor, care identifică lotul în evidenţa expeditorului.
b) Număr factură/aviz -
subrubrica obligatorie. In cazul în care încă nu a fost eliberată factura,
trebuie indicat numărul avizului de însoţire a mărfii sau al oricărui alt
document de transport.
c) Data facturii - subrubrica
obligatorie. Se selectează din calendarul ataşat data documentului indicat la
subrubrica b).
d) Cod tip origine - subrubrica obligatorie. Se
completează prin selectarea:
- 1 - „Antrepozit fiscal",
dacă produsele sunt expediate dintr-un antrepozit
fiscal; sau
- 2 - „Import", dacă
produsele au fost puse în liberă circulaţie la un birou vamal.
e) Data expedierii - subrubrica obligatorie. Se înscrie
data la care începe deplasarea. Data expedierii poate fi o dată din trecut, în
cazul în care aplicaţia EMCS-RO a fost indisponibilă la momentul expedierii
produselor, iar expeditorul a utilizat procedura alternativă de transmitere a
DA la autoritatea vamală de expediere.
f) Ora expedierii - subrubrica
obligatorie. Se înscrie ora locală la care începe deplasarea.
9.1. DAU Import - Rubrică obligatorie dacă la rubrica „Cod tip origine" se
selectează „Import".
(a) Număr DVI - subrubrica obligatorie. Se
înscrie/înscriu numărul/numerele documentului administrativ unic/documentelor
administrative unice utilizate pentru punerea în liberă circulaţie a produselor
vizate. Se completează fie de către expeditor la momentul transmiterii
proiectului de e-DA, fie de către autoritatea vamală de expediere la momentul
validării proiectului de e-DA, după caz.
10. Autoritatea competentă a locului de expediere -
rubrică obligatorie. Se înscrie codul autorităţii vamale de expediere
responsabile cu controlul accizelor la locul de expediere.
11. Garanţia - rubrică obligatorie
a) Cod tip garant - Se înscrie/înscriu persoana responsabilă/persoanele responsabile cu furnizarea garanţiei, selectând
tipul garantului din lista:
- 1 - Expeditor;
- 2 - Transportator;
- 3 - Proprietarul produselor accizabile;
- 4 - Destinatar;
- 12 - Garanţie comună a
expeditorului şi a transportatorului;
- 13 - Garanţie comună a
expeditorului şi a proprietarului produselor accizabile;
- 14 - Garanţie comună a expeditorului şi a
destinatarului;
- 23 - Garanţie comună a transportatorului şi a
proprietarului produselor accizabile;
- 24 - Garanţie comună a transportatorului şi a
destinatarului;
- 34 - Garanţie comună a
proprietarului produselor accizabile şi a destinatarului;
- 123 - Garanţie comună a expeditorului, a
transportatorului şi a proprietarului produselor accizabile;
- 124 - Garanţie comună a
expeditorului, a transportatorului şi a destinatarului;
- 134 - Garanţie comună a expeditorului, a
proprietarului produselor accizabile şi a destinatarului;
- 234 - Garanţie comună a
transportatorului, a proprietarului produselor accizabile şi a destinatarului;
- 1234 - Garanţie comună a
expeditorului, a transportatorului, a proprietarului produselor accizabile şi a
destinatarului.
Tipul garantului va fi selectat potrivit legislaţiei în
vigoare.
12. Operator garant - rubrică obligatorie dacă garantul este altul decât expeditorul
şi/sau destinatarul. Se înscriu datele de identificare
ale transportatorului şi/sau proprietarului produselor dacă acesta/aceştia furnizează garanţia.
a) Codul de acciză al operatorului
b) Numărul de TVA
c) Numele operatorului
d) Strada
e) Numărul
f) Codul poştal
g) Oraşul
h) Limba - se specifică limba utilizată în acest set de
date.
Subrubricile a) şi b) se completează cu codul de acciză
valabil înscris în SEED sau un număr de identificare TVA al transportatorului
sau al proprietarului produselor accizabile, după caz.
Subrubricile c), d), f) şi g) sunt opţionale dacă este
completată subrubrica a); în caz contrar devin obligatorii.
13. Transport - rubrică obligatorie. Se înscrie modul de transport la momentul începerii
deplasării, selectând, după caz, din lista:
- 0-Altul;
- 1 -Transport maritim;
- 2 - Transport feroviar;
- 3 - Transport rutier;
- 4 - Transport aerian;
- 5 - Trimitere poştală;
- 7 - Instalaţii fixe de transport;
- 8 - Transport pe căi navigabile interioare.
14. Organizatorul
transportului - rubrică obligatorie pentru
identificarea persoanei responsabile cu primul transport, dacă la subrubrica 1c) a fost selectat „Proprietarul produselor" sau „Altul".
a) Numărul de TVA
b) Numele operatorului
c) Strada
d) Numărul
e) Codul poştal
f) Oraşul
g) Limba - se specifică limba utilizată în acest set de
date.
Subrubricile b), c), e), f) şi g) sunt obligatorii dacă
se completează rubrica 14.
15. Primul
transportator - rubrică opţională pentru
identificarea persoanei responsabile cu primul transport.
a) Numărul de TVA
b) Numele operatorului
c) Strada
d) Numărul
e) Codul poştal
f) Oraşul
g) Limba - se specifică limba utilizată în acest set de
date.
Subrubricile b), c), e), f) şi g) sunt obligatorii dacă
se completează rubrica 15.
16. Detalii privind
transportul - rubrică obligatorie.
a) Cod unitate de transport -
subrubrica obligatorie. Se selectează unitatea de transport în funcţie de modul
de transport indicat la rubrica 13, care poate fi:
- 1 - Container;
- 2 -Vehicul;
- 3 - Remorcă;
- 4 - Cap tractor.
b) Identitate unităţi transport
- subrubrica obligatorie. Se înscrie numărul de înmatriculare al
unităţii/unităţilor de transport.
c) Identitate sigiliu comercial
- subrubrica obligatorie dacă sunt utilizate sigilii comerciale. Se înscriu
datele de identificare a sigiliilor comerciale utilizate la sigilarea unităţii
de transport.
d) Informaţii sigiliu -
subrubrica opţională. Se pot înscrie orice informaţii suplimentare privind
sigiliile comerciale (de exemplu, tipul de sigiliu utilizat).
e) Limbă informaţii sigiliu -
subrubrica obligatorie dacă se completează subrubrica 16d). Se specifică limba
utilizată în acest set de date.
f) Informaţii complementare -
subrubrica opţională. Se pot înscrie orice informaţii suplimentare referitoare
la transport, de exemplu, identitatea oricărui transportator succesiv,
informaţii referitoare la unităţi de transport succesive.
g) Limbă informaţii complementare - subrubrica
obligatorie dacă se completează subrubrica f). Se specifică limba utilizată în
acest set de date.
17. Corpul e-DA - rubrică obligatorie. Se completează câte un set de date separat
pentru fiecare articol care face parte din lot.
a) Număr unic de referinţă al
articolului - subrubrica obligatorie. Se înscrie un număr secvenţial unic care
începe cu 1.
b) Cod produs accizabil -
subrubrica obligatorie. Se înscrie codul produsului accizabil, potrivit
Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.661/2008.
c) Codul NC - subrubrica obligatorie. Se selectează din
lista aferentă codul NC aplicabil la data expedierii.
d) Cantitate - subrubrica
obligatorie. Se înscrie cantitatea (exprimată în unitatea de măsură asociată
codului produsului). In cazul unei deplasări către un destinatar înregistrat
temporar sau utilizator final, cantitatea nu trebuie să o depăşească pe cea pe
care destinatarul este autorizat să o primească în regim suspensiv de accize.
In cazul unei deplasări către un destinatar scutit în sensul art. 20656 din Codul fiscal, cantitatea nu
trebuie să o depăşească pe cea înregistrată în certificatul de scutire de accize.
e) Greutate brută - subrubrica
obligatorie. Se înscrie greutatea brută a lotului (produsele accizabile cu
ambalaj).
f) Greutate netă - subrubrica
obligatorie. Se înscrie greutatea produselor accizabile fără ambalaj (pentru
alcool şi băuturi alcoolice, produse energetice şi pentru toate produsele din
tutun, cu excepţia ţigaretelor).
g) Concentraţia alcoolică - subrubrica obligatorie dacă
este aplicabilă produselor accizabile respective. Se înscrie concentraţia
alcoolică (procent per volum la 20°C dacă produsele sunt încadrate în categoria
B, W, I sau S, potrivit Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr.
3.661/2008).
h) Grade Plato - subrubrica obligatorie dacă nivelul
accizei pentru bere este stabilit pe baza gradelor Plato.
In cazul livrărilor
intracomunitare, la produsele încadrate în categoria B:
- dacă în ambele SM concentraţia alcoolică este
exprimată în grade Plato, atunci se va înscrie concentraţia alcoolică în grade
Plato;
- dacă în ambele SM concentraţia alcoolică este
exprimată în grade alcoolice, atunci se va înscrie concentraţia alcoolică în
grade alcoolice;
- dacă în unul dintre SM (cel
de expediţie sau cel de destinaţie) concentraţia alcoolică este exprimată în
grade Plato, iar în celălalt în grade alcoolice, se vor
înscrie ambele valori.
i) Marcajul fiscal - subrubrica opţională. Se înscriu
orice informaţii suplimentare referitoare la marcajele fiscale cerute de
autoritatea competentă de destinaţie.
j) Limbă marcaj fiscal - subrubrica obligatorie dacă se
completează subrubrica i). Se specifică limba utilizată în acest set de date.
k) Indicatorul marcajului fiscal utilizat - rubrică
obligatorie dacă sunt utilizate marcaje fiscale. Se bifează corespunzător dacă
produsele poartă sau conţin marcaje fiscale.
l) Denumirea de origine -
rubrică opţională. Pot fi înscrise certificări:
- în cazul anumitor vinuri, cu privire la denumirea de
origine protejată sau indicaţia geografică protejată, în conformitate cu
legislaţia comunitară relevantă;
- în cazul anumitor băuturi spirtoase, cu privire la
locul de producţie, în conformitate cu legislaţia comunitară relevantă;
- în cazul berii produse de o
mică fabrică de bere independentă, pentru care există intenţia de a se solicita
un nivel de accizare mai scăzut în SM de destinaţie. Certificarea ar trebui
oferită în termenii următori: „Prin prezenta se certifică faptul că produsul
descris a fost produs de o mică fabrică de bere independentă.";
- în cazul alcoolului etilic produs de o mică
distilerie, pentru care există intenţia de a se solicita un nivel de accizare
mai scăzut în SM de destinaţie. Certificarea ar trebui dată în termenii
următori: „Prin prezenta se certifică faptul că produsul descris a fost produs
de o mică distilerie."
m) Limbă denumire origine - subrubrică obligatorie dacă
se completează subrubrică I). Se
specifică limba utilizată în acest set de date.
n) Dimensiune producător - subrubrică opţională. In
cazul berii sau al băuturilor spirtoase, pentru care se acordă certificare la
subrubrică l) „Denumirea de origine", se poate înscrie producţia anuală a anului precedent în hectolitri de
bere sau, respectiv, de alcool pur.
o) Densitate - subrubrică obligatorie dacă este
aplicabilă produselor accizabile respective. Se înscrie densitatea la 15 °C,
pentru produsele încadrate în categoria E, cu excepţia celor încadrate la E470,
E500 şi E600, potrivit Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr.
3.661/2008).
p) Descriere comercială - subrubrică opţională. Se pot
înscrie aceste date pentru transportul în vrac al vinurilor menţionate la
paragrafele 1-9, 15 şi 16 din anexa IV la Regulamentul (CE) nr. 479/2008 al Consiliului din 29 aprilie
2008 privind organizarea comună a pieţei vitivinicole, de modificare a
Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, a
Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 şi a Regulamentului (CE) nr. 3/2008 şi de
abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.392/86 şi a Regulamentului (CE) nr.
1.493/1999, pentru care descrierea produsului conţine indicaţiile facultative
stabilite la art. 60 din regulamentul menţionat, cu condiţia ca acestea să
apară pe etichete sau să existe intenţia de a le menţiona pe etichete.
q) Limbă descriere comercială - subrubrică obligatorie
dacă se completează subrubrică p). Se specifică limba utilizată în acest set de date.
r) Marca comercială a produselor - subrubrică
obligatorie dacă produsele accizabile au o marcă comercială. Autoritatea vamală
de expediere poate decide că nu este necesară specificarea mărcii comerciale a
produselor transportate dacă aceasta este precizată pe factură sau în celălalt
document comercial menţionat la subrubrică 9b).
s) Limbă marca comercială - subrubrică obligatorie dacă
se completează subrubrică 17r). Se specifică limba utilizată în acest set de
date.
17.1. Ambalaj - rubrică obligatorie.
a) Tip ambalaj - subrubrică obligatorie. Se selectează
unul dintre codurile prevăzute la rubrica 31 din anexa 38 la Regulamentul
vamal.
b) Numărul de ambalaje - subrubrică obligatorie dacă
sunt numărabile. Dacă produsele din corpuri de date diferite sunt ambalate în
acelaşi ambalaj, primul corp de date trebuie să indice numărul de ambalaje, iar
pentru produsele din celelalte corpuri de date se va înscrie 0.
c) Identitate sigiliu comercial
- subrubrică obligatorie dacă sunt utilizate sigilii comerciale. Se înscriu datele de identificare ale sigiliilor comerciale.
d) Informaţii sigilii -
subrubrică opţională. Se înscriu orice informaţii suplimentare privind
sigiliile comerciale (de exemplu, tipul de sigiliu utilizat)
e) Limbă informaţii sigiliu -
subrubrică obligatorie dacă se completează subrubrică d). Se specifică limba
utilizată în acest set de date.
17.2. Vinuri - rubrică obligatorie pentru vinurile incluse în partea XII din
anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007.
a) Categoria de vin - subrubrică obligatorie pentru vinurile incluse în partea XII din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007. Se selectează una dintre
următoarele categorii:
- 1 -Vin fără DOP/IGP;
- 2 - Vin din soiuri fără DOP/IGP;
- 3 - Vin cu DOP sau IGP;
- 4 - Vin importat;
- 5-Altul.
b) Codul zonei vitivinicole -
subrubrică obligatorie pentru vinurile în vrac (volum nominal de peste 60 de
litri). Se înscrie zona vitivinicolă din care provine produsul transportat, în
conformitate cu anexa IX la Regulamentul (CE) nr.
479/2008.
c) Ţara terţă de origine - subrubrică obligatorie în
cazul în care categoria de vin de la subrubrică a) este „Vin importat". Se
selectează codul de ţară.
d) Alte informaţii - subrubrică opţională.
e) Limbă alte informaţii -
subrubrică obligatorie dacă se completează subrubrică d). Se specifică limba
utilizată în acest set de date.
17.2.1. Codul operaţiunii cu vinuri - rubrică
obligatorie pentru vinurile în vrac (volum nominal de peste 60 de litri)
a) Codul operaţiunii cu vinuri - se înscrie unul sau
mai multe coduri ale operaţiunii cu vinuri, în conformitate cu lista 1.4 b) de
la pct. B din anexa VI la
Regulamentul (CE) nr. 436/2009 al Comisiei din 26 mai 2009 de stabilire a
normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului în ceea
ce priveşte registrul viticol, declaraţiile obligatorii şi colectarea de
informaţii pentru monitorizarea pieţei, documentele de însoţire a
transporturilor de produse şi registrele care trebuie păstrate în serviciul
vitivinicol.
18. Document
certificat - rubrică opţională.
a) Scurtă descriere document -
subrubrică obligatorie, cu excepţia cazului în care se completează subrubrică
c). Se înscrie o descriere a oricărui certificat legat de produsele
transportate, de exemplu, certificate legate de denumirea de origine.
b) Limbă descriere document -
subrubrică obligatorie dacă se completează subrubrică 18 a). Se specifică limba
utilizată în acest set de date.
c) Referinţă document - subrubrică obligatorie, cu
excepţia cazului în care se completează subrubrică a). Se înscriu referinţe
pentru orice certificat referitor la produsele transportate.
d) Limbă referinţă document - Se specifică limba
utilizată în acest set de date.
B. Completarea opţiunii de anulare
1. Din meniul principal se
accesează „Mişcare” >
„Monitorizare mişcări” şi se
selectează o mişcare accesând ARC-ul acesteia.
2. Se accesează butonul „Anulare".
3. Se selectează motivul anulării:
- 0-Altul;
- 1 - Eroare de redactare;
- 2 - Tranzacţie comercială întreruptă;
- 3 -E-DA duplicat;
- 4 - Deplasarea nu a început la data expedierii.
4. Pentru a transmite o
anulare, se accesează butonul „Transmitere".
C. Completarea opţiunii de schimbare a destinaţiei
1. Din meniul principal se
accesează „Mişcare" > „Monitorizare mişcări" şi se selectează o
mişcare accesând ARC-ul acesteia.
2. Se accesează butonul „Schimbare destinaţie".
3. După vizualizarea informaţiilor privind destinaţia
actuală a lotului, se accesează butonul „Creează" pentru schimbarea
destinaţiei.
4. In noua fereastră apărută pe
ecran, se pot alege funcţionalităţile dorite: „Cod tip destinaţie",
„Identificarea „comerciantului", „Loc livrare" etc.
5. Dacă „Cod tip
destinaţie" are valoarea: Destinaţie - antrepozit fiscal sau utilizator
final, un buton „Validare" apare în apropierea câmpului „Identificarea
comerciantului", la secţiunea „Comerciant destinatar nou". Acest câmp
trebuie completat, după care se selectează butonul „Validare", astfel
încât toate câmpurile din secţiunea „Nou destinatar comerciant" să fie
validate şi recuperate din baze de date locală. In secţiunea „Loc livrare
comerciant", o casetă combo se referă la câmpul „Identificare
comerciant". Se selectează o valoare şi câmpurile conexe vor fi completate
în mod automat.
6. Prin accesarea butonului „+
Comerciant destinatar nou" se poate adăuga o secţiune pentru „Comerciant
destinatar nou". Nu poate exista decât un singur element „Comerciant
destinatar nou" pentru fiecare schimbare de destinaţie. Elementele create
„Comerciant destinatar nou" pot fi eliminate prin accesarea butonului
„Ştergere opţiune". Ştergerea se realizează printr-un mesaj de confirmare.
7. Prin accesarea butonului „+ Locul comercial de
livrare" se poate adăuga o secţiune pentru locul comercial de livrare. Nu
poate exista decât un singur element „Loc livrare comerciant" pentru
fiecare schimbare de destinaţie. Elementele create „Loc livrare
comerciant" pot fi eliminate accesând butonul „Ştergere opţiune".
Ştergerea se realizează printr-un mesaj de confirmare.
8. Dacă „Cod tip
destinaţie" are valoarea: Destinaţie - export, butonul „Validare"
lipseşte şi toate câmpurile vor fi completate de către utilizator.
9. Pentru a previzualiza proiectul de schimbare a
destinaţiei, se accesează butonul „Vizualizare proiect".
10. Pentru a transmite
proiectul revizuit se accesează butonul „Transmitere". Se afişează un
mesaj de confirmare a transmiterii cu succes a documentelor. Odată ce pagina
este reiniţiată, datele transmise trebuie să fie disponibile în mod needitabil.
11. Accesând butonul
„Vizualizare proiect schimbare destinaţie" sau „Vizualizare schimbare
destinaţie remisă", poate fi afişată o listă a datelor în format
imprimabil prin accesarea butonului „Vizualizare la imprimare".
12. Dacă se doreşte
vizualizarea istoricului mişcării, operaţiunea este posibilă dacă mişcarea este
creată şi cel puţin un document de schimbare de destinaţie a fost transmis cu
succes. In tabul „Mişcări" se selectează ARC-ul aferent unei mişcări
pentru care este generată o schimbare de destinaţie. Accesând butonul
„Schimbare destinaţie" pot fi vizualizate datele. Se accesează butonul
„Istoric".
13. Butonul „Schimbare
destinaţie" este întotdeauna afişat expeditorului unei mişcări specifice.
In cazul în care nu a fost remisă o schimbare de destinaţie, se afişează
ecranul „Schimbare destinaţie nouă". Dacă a fost remisă cel puţin o
schimbare de destinaţie pentru mişcarea afişată, se afişează ecranul
„Vizualizare schimbare destinaţie". In cel de-al doilea caz, datele din
ultima schimbare de destinaţie remisă sunt disponibile pe ecran.
D. Raport de primire/Raport de export
1. Din meniul principal se
accesează „Mişcare" > „Monitorizare mişcări" şi se selectează o
mişcare accesând ARC-ul e-DA pentru care se doreşte transmiterea raportului de
primire.
2. Se accesează butonul „Raport de primire".
3. Dacă un raport de primire a
fost deja transmis, poate fi vizualizat în mod
needitabil.
4. In cazul în care niciun raport de primire nu a fost
remis încă, pagina afişează două subfile:
- „Detalii raport de primire" - indică informaţii
de bază privind mişcarea în format needitabil. Datele generale din e-DA sunt
completate automat. Secţiunea permite completarea datelor în raportul de
primire şi încheierea generală a primirii, prin completarea rubricilor:
a) Data primirii produselor -
rubrică obligatorie. Se înscrie data primirii produselor.
b) Concluzia generală a
primirii - rubrică obligatorie. Se poate selecta, după caz:
- 1 - Primire acceptată şi
satisfăcătoare;
- 2 - Primire acceptată, dar
nesatisfăcătoare;
- 3 - Primire refuzată;
- 4 - Primire refuzată parţial;
- 21 - Ieşire acceptată şi satisfăcătoare;
- 22 - Ieşire acceptată, dar nesatisfăcătoare;
- 23 - Ieşire refuzată.
c) Informaţii complementare -
rubrică opţională. Se pot înscrie orice informaţii suplimentare referitoare la
primirea produselor accizabile.
d) Limbă informaţii
complementare - rubrică obligatorie dacă se completează rubrica „Informaţii
complementare". Se specifică limba utilizată în acest set de date.
- „Listă articole raport de primire" - secţiune
obligatorie dacă concluzia generală a primirii nu este „Primire acceptată şi
satisfăcătoare" sau „Ieşire acceptată şi satisfăcătoare". Stările
afişajului din pagină depind de structura „Listei articol raport de
primire":
Rubrica 7: Corpul raportului de primire
a) Număr unic de referinţă al
articolului - subrubrică obligatorie. Se înscrie numărul unic de referinţă al
corpului de date al e-DA asociat [(rubrica 17a) din e-DA] privind produsele
accizabile cărora li se aplică unul dintre codurile pentru care se completează
lista.
b) Indicator de minusuri sau plusuri - subrubrică
obligatorie când se constată un minus sau un plus cantitativ în cazul corpului
de date respectiv. Se poate selecta, după caz, „Minus" sau „Plus".
c) Minusuri sau plusuri
constatate - subrubrică obligatorie dacă este specificat indicatorul din
rubrica „Indicator de minusuri sau plusuri". Se înscrie cantitatea
(exprimată în unitatea de măsură asociată codului produsului accizabil).
d) Codul produsului accizabil -
subrubrică obligatorie completată automat cu datele existente.
e) Cantitatea refuzată - subrubrică obligatorie dacă
pentru concluzia generală de primire codul este „Primire refuzată
parţial".
Rubrica 7.1: Motivul insatisfacţiei - rubrică obligatorie
pentru fiecare articol căruia nu îi este aplicat codul concluziei generale de
primire „Primire acceptată şi satisfăcătoare" sau „Ieşire acceptată şi
satisfăcătoare".
a) Motivul insatisfacţiei -
subrubrică obligatorie. Se selectează unul dintre motivele:
- 0-Altele;
- 1 -Plus;
- 2 - Minus;
- 3 - Produse deteriorate;
- 4 - Sigiliu rupt;
- 5 - Raportat de ECS-RO;
- 6 - Unul sau mai multe corpuri de date cu coduri
incorecte.
b) Informaţii complementare -
subrubrică obligatorie dacă motivul insatisfacţiei este „Altele". In cazul
în care codul motivului insatisfacţiei este „Produse deteriorate",
„Sigiliu rupt" sau „Raportat de ECS-RO", subrubrică este opţională.
c) Limbă informaţii
complementare - rubrică obligatorie dacă se completează rubrica „Informaţii
complementare". Se specifică limba utilizată în acest set de date.