ORDIN Nr. 2414
din 1 noiembrie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea concursurilor sau examenelor
de ocupare a posturilor vacante ori temporar vacante corespunzatoare functiilor
contractuale din aparatul propriu al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 736 din 4 noiembrie 2010
Având în vedere Decretul Preşedintelui României nr.
1.902/2009 pentru numirea Guvernului României şi prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri de
reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale,
în baza prevederilor art. 7 alin. (1) din
Reglementările specifice personalului încadrat pe bază de contract individual
de muncă - personal contractual din administraţia publică, cuprinse în anexa
nr. I la Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului
plătit din fonduri publice, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 13 alin. (6) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi turismului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi
desfăşurarea concursurilor sau examenelor de ocupare a posturilor vacante ori
temporar vacante corespunzătoare funcţiilor contractuale din aparatul propriu al Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Turismului, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea şi desfăşurarea concursurilor
sau examenelor de ocupare a posturilor vacante ori temporar vacante corespunzătoare funcţiilor contractuale din
aparatul propriu al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Angajarea personalului contractual în cadrul aparatului propriu al Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Turismului, denumit în continuare minister, pe posturi vacante sau temporar vacante corespunzătoare funcţiilor
contractuale se face prin concurs sau examen, după caz.
(2) La concursurile organizate
pentru ocuparea unor posturi contractuale vacante sau temporar vacante pot
participa atât persoane care îşi desfăşoară activitatea în cadrul ministerului,
cât şi persoane din afara ministerului care îndeplinesc condiţiile generale şi
specifice stabilite.
(3) In cazul în care la concursul organizat în vederea
ocupării unui post vacant sau temporar vacant se prezintă un singur candidat,
încadrarea în muncă se face prin examen.
Art. 2. - (1) Prezentul regulament stabileşte
modalitatea de organizare şi desfăşurare a concursurilor sau examenelor, după
caz, pentru ocuparea posturilor vacante ori temporar vacante corespunzătoare
funcţiilor contractuale din cadrul aparatului propriu al ministerului.
(2) Sunt exceptate de la prevederile prezentului
regulament persoanele care urmează să ocupe funcţii
corespunzătoare personalului contractual la cabinetele demnitarilor.
CAPITOLUL II
Organizarea concursului sau examenului
SECŢIUNEA 1
Etape preliminare în organizarea concursului sau
examenului
Art. 3. - Posturile
vacante/temporar vacante prevăzute în statul de funcţii al ministerului vor fi
scoase la concurs, luându-se în considerare următoarele criterii:
a) necesităţile de personal
identificate în mod obiectiv, eventual pe baza analizei încărcării cu sarcini a personalului;
b) alocaţiile bugetare aprobate pentru cheltuielile de
personal pentru anul în curs;
c) alte criterii considerate relevante în anumite
situaţii care nu pot fi prevăzute.
Art. 4. - (1) Compartimentele de specialitate vor
transmite Direcţiei resurse umane, sub forma unui memorandum intern,
solicitarea motivată de scoatere a posturilor vacante sau temporar vacante la
concurs.
(2) La solicitarea prevăzută la alin. (1) se vor anexa,
în mod obligatoriu, condiţiile specifice, bibliografia şi, dacă este cazul,
tematica necesare în vederea ocupării postului, precum şi fişa-cadru a
postului.
(3) Dacă se consideră necesar,
Direcţia resurse umane poate solicita transmiterea unei analize actualizate
privind gradul de încărcare
cu sarcini a personalului din compartimentul respectiv.
Art. 5. - Direcţia resurse umane va centraliza
solicitările primite, va verifica existenţa posturilor vacante/temporar
vacante, conformitatea cu prevederile prezentului regulament şi cu alte acte
normative specifice şi va transmite ordonatorului
principal de credite spre aprobare propunerea de organizare a concursului.
Art. 6. - După aprobarea de către ordonatorul principal
de credite a scoaterii la concurs a unor posturi vacante/temporar vacante,
Direcţia resurse umane va demara procedurile necesare organizării concursului.
SECŢIUNEA a 2-a
Publicitatea concursului sau examenului
Art. 7. - Anunţurile privind posturile pentru care se
organizează concurs se aduc la cunoştinţa publicului, prin grija Direcţiei
resurse umane, cu cel puţin 15 zile înainte de data desfăşurării
concursului/examenului, prin afişarea anunţului la sediul ministerului şi pe
pagina de internet a instituţiei şi, dacă se consideră necesar, prin publicarea
într-un cotidian de largă circulaţie.
Art. 8. - (1) Anunţul prevăzut la art. 7 va conţine
obligatoriu următoarele elemente:
a) denumirea posturilor pentru
care se organizează concursul, precum şi a compartimentului/compartimentelor
din care fac parte;
b) locul desfăşurării concursului;
c) condiţiile generale de participare la concurs stabilite de prezentul regulament;
d) condiţiile specifice de
participare la concurs stabilite potrivit fişei postului şi altor acte
normative relevante;
e) probele de concurs, data şi ora susţinerii acestora;
f) nota minimă necesară promovării probelor de concurs;
g) documentele necesare înscrierii la concurs;
h) locul şi data până la care se pot depune dosarele de
înscriere la concurs;
i) datele de contact la care se pot obţine informaţii
suplimentare referitoare la desfăşurarea concursului;
j) bibliografia şi, după caz, tematica aferente
posturilor scoase la concurs.
(2) Anunţul publicat în presa scrisă poate conţine
numai elementele prevăzute la alin. (1) lit. a), h) şi i), însă va cuprinde, în
mod obligatoriu, şi precizarea potrivit căreia documentele necesare înscrierii
la concurs, condiţiile generale şi specifice, tematica şi, după caz,
bibliografia sunt afişate la sediul ministerului din str. Apolodor nr. 17,
latura nord, sectorul 5, Bucureşti, şi pe site-ul ministerului www.mdrt.ro
Art. 9. - Modificările intervenite în desfăşurarea
concursului sau examenului vor fi comunicate candidaţilor prin aceleaşi
mijloace prin care s-a făcut publicitatea concursului.
SECŢIUNEA a 3-a
Condiţii generale şi specifice pentru ocuparea posturilor vacante/temporar vacante
Art. 10. - (1) In vederea participării la
concurs/examen pentru ocuparea unui post vacant/temporar vacant, candidaţii
trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii generale:
a) să aibă cetăţenia română sau cetăţenia unui stat
membru al Uniunii Europene ori al Spaţiului Economic European, potrivit legii;
b) să nu aibă antecedente penale, cu excepţia cazului
în care a intervenit reabilitarea;
c) să aibă o stare de sănătate corespunzătoare
exercitării funcţiei, certificată conform legii;
d) să aibă capacitate deplină de exerciţiu;
e) să cunoască limba română, scris şi vorbit;
f) să nu fie incompatibili cu
ocuparea postului respectiv, potrivit legii.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a),
în situaţii excepţionale, conducerea ministerului poate decide, de la caz la
caz, angajarea unor specialişti, cetăţeni ai altor state decât cele membre ale
Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European, în condiţiile legii.
Art. 11. - (1) Condiţiile
specifice elaborate de conducătorul compartimentului în care se află postul
vacant ori temporar vacant pe baza cerinţelor cuprinse în fişa postului vizează
următoarele:
a) studiile de specialitate;
b) perfecţionările/specializările;
c) vechimea în muncă/vechimea
în specialitatea studiilor;
d) cunoştinţele de limbi străine;
e) cunoştinţele de operare pe calculator;
f) abilităţile şi aptitudinile corespunzătoare
postului;
g) alte cerinţe specifice postului respectiv.
(2) Stabilirea condiţiilor specifice pentru ocuparea
unui post vacant/temporar vacant se va face cu respectarea legislaţiei în
vigoare aplicabile, a principiilor egalităţii de şanse, nediscriminării şi
competenţei profesionale.
(3) La cererea expresă a
candidatului, angajatorul poate furniza informaţii suplimentare referitoare la
clauzele generale care urmează să fie înscrise în contractele individuale de
muncă, prin punerea la dispoziţie a unui model-tip de contract individual de
muncă şi/sau a unui model de fişă de post aferentă postului pentru care
candidează.
Art. 12. - Nivelul studiilor pentru posturile
vacante/temporar vacante se stabileşte în concordanţă cu prevederile legii şi
cerinţele specifice postului, în principal dintre cele prezentate mai jos:
a) studii universitare de licenţă
absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu
diplomă de licenţă sau echivalentă;
b) studii superioare de scurtă durată, absolvite cu
diplomă;
c) studii postliceale,
absolvite cu diplomă de absolvire/ certificat de competenţe profesionale;
d) studii liceale, respectiv
studii medii liceale, finalizate cu diplomă de bacalaureat;
e) alte studii.
Art. 13. - In funcţie de competenţele necesare pentru
exercitarea atribuţiilor specifice postului vacant/temporar vacant, natura
studiilor necesare se stabileşte de către conducătorul compartimentului din
care face parte postul, cu respectarea reglementărilor legale specifice
funcţiei scoase la concurs, precum şi, dacă este cazul, a nomenclatoarelor
domeniilor şi specializărilor din învăţământul universitar de lungă şi scurtă
durată.
Art. 14. - (1) Condiţiile minime de vechime pentru
participarea la concursul organizat în vederea ocupării funcţiilor
contractuale, care nu sunt reglementate prin alte acte normative cu caracter
specific, pentru care sunt necesare studii superioare se stabilesc, în general,
după cum urmează:
a) minimum un an, pentru
ocuparea funcţiilor contractuale de grad imediat superior celui de debutant;
b) minimum 3 ani, pentru fiecare dintre gradele
superioare celui prevăzut la lit. a).
(2) Condiţiile minime de vechime în muncă pentru
participarea la concursul organizat în vederea ocupării funcţiilor contractuale
pentru care sunt necesare studii medii şi care nu sunt reglementate prin alte
acte normative cu caracter specific se stabilesc după cum urmează:
a) minimum 6 luni, pentru ocuparea funcţiilor
contractuale de grad imediat superior celui de debutant;
b) minimum 3 ani, pentru fiecare dintre gradele
superioare celui prevăzut la lit. a).
(3) Condiţiile minime de vechime pentru concursurile
organizate în vederea ocupării funcţiei de consilier pentru afaceri europene
vor fi stabilite de conducătorii compartimentelor, respectând prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 19/2003 privind consilierii pentru
afaceri europene, aprobată cu modificări prin Legea nr. 272/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, şi prevederile Legii-cadru nr. 330/2009
privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu
modificările ulterioare.
SECŢIUNEA a 4-a
Comisiile de concurs/examinare şi comisiile de
soluţionare a contestaţiilor
Art. 15. - (1) In vederea organizării şi desfăşurării
concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante, cu
minimum 5 zile înaintea desfăşurării concursului, prin ordin al ministrului
dezvoltării regionale şi turismului, se constituie comisia de
concurs/examinare, respectiv comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(2) Comisiile de concurs/examinare vor avea în
componenţă un număr de 5 membri, care trebuie să îndeplinească următoarele
cerinţe:
a) cel puţin unul dintre membrii comisiei are funcţia
cel puţin egală cu cea prevăzută pentru postul scos la concurs;
b) au probitate morală şi profesională;
c) nu se află sub efectul unei sancţiuni disciplinare,
conform legii;
d) nu au calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin până la
gradul al patrulea inclusiv cu oricare dintre candidaţi;
e) membrul în comisie, soţul
sau soţia, după caz, nu are relaţii ori interese cu caracter patrimonial cu
oricare dintre candidaţi;
f) nu sunt sau nu urmează a fi
subordonaţi ierarhic oricăruia dintre candidaţi.
(3) In cazul în care în cadrul ministerului nu există
specialişti în domeniul de activitate al postului vacant/temporar vacant, din
comisii pot face parte şi specialişti în domeniu din alte instituţii ori cadre
universitare.
(4) Din comisia de
concurs/examinare face parte, în mod obligatoriu, conducătorul compartimentului
în care se află postul vacant/temporar vacant pentru care se organizează
concurs sau o persoană desemnată de acesta.
(5) Calitatea de membru în
comisia de concurs/examinare este incompatibilă cu aceea de membru în comisia
de soluţionare a contestaţiilor.
(6) Preşedintele comisiei de concurs/examinare,
respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se desemnează din rândul
membrilor acestora prin ordinul menţionat la alin. (1).
(7) Fiecare comisie de concurs/examinare, respectiv
comisie de soluţionare a contestaţiilor are un secretar, numit prin actul
administrativ de numire a comisiei.
(8) Secretariatul comisiei de
concurs/examinare şi secretariatul comisiei de soluţionare a contestaţiilor se
asigură de către angajaţi cu atribuţii în acest domeniu, prevăzute în fişa
postului, din cadrul Direcţiei resurse umane.
Art. 16. - Comisia de concurs/examinare are următoarele
atribuţii:
a) selectează dosarele de concurs ale candidaţilor;
b) având în vedere bibliografia şi, după caz, tematica
stabilite prin anunţul de concurs, precum şi complexitatea postului, elaborează
subiectele cu cel mult 24 de ore înainte de susţinerea
probei scrise;
c) stabileşte baremul detaliat de corectare a
lucrărilor;
d) stabileşte durata probei
scrise în funcţie de gradul de dificultate şi de complexitatea subiectelor,
fără a depăşi limita maximă de 3 ore;
e) stabileşte planul de interviu şi realizează
interviul;
f) notează pentru fiecare candidat proba scrisă şi
interviul;
g) stabileşte criteriul de departajare a concurenţilor,
în cazul în care se obţine aceeaşi notă finală;
h) transmite, în timp util, secretarului comisiei
rezultatele probelor de concurs şi rezultatele
concursului, pentru a putea fi comunicate candidaţilor;
i) are obligaţia să semneze în aceeaşi zi documentaţia
de concurs.
Art. 17. - (1) Comisiile de soluţionare a
contestaţiilor sunt formate din 3 membri, dintre care cel puţin un specialist
în domeniul aferent atribuţiilor funcţiei scoase la concurs.
(2) Membrii comisiilor de soluţionare a contestaţiilor
trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute la art. 15 alin. (2).
Art. 18. - Comisia de soluţionare a contestaţiilor are
următoarele atribuţii:
a) soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu
privire la selecţia dosarelor şi la notarea probei scrise şi a interviului;
b) transmite, în timp util,
secretarului comisiei rezultatele contestaţiilor, pentru a fi comunicate
candidaţilor.
Art. 19. - Secretarul comisiei de concurs/examinare are
următoarele atribuţii:
a) primeşte dosarele de înscriere la concurs sau examen
ale candidaţilor;
b) verifică conformitatea
fotocopiilor prezentate cu documentele originale, menţionând pe acestea, sub
semnătură, expresia „conform cu originalul";
c) redactează şi semnează,
alături de comisia de concurs/examinare, întreaga documentaţie privind
activitatea specifică a acesteia;
d) asigură îndeplinirea condiţiilor pentru desfăşurarea
optimă a concursului/examenului - spaţii corespunzătoare, papetărie, birotică
şi alte elemente de logistică necesare, multiplicarea subiectelor,
supravegherea candidaţilor;
e) oferă candidaţilor
informaţii privind desfăşurarea concursului, respectând prevederile legale şi prevederile prezentului regulament;
f) afişează rezultatele
selecţiei dosarelor, probei scrise şi interviului, precum şi rezultatele finale
ale concursului;
g) transmite documentaţia
(dosarul candidatului şi procesul-verbal cu rezultatele finale ale concursului
sau examenului) pentru a fi întocmite actele necesare încadrării în muncă a
candidaţilor admişi.
Art. 20. - Secretarul comisiei de soluţionare a
contestaţiilor are următoarele atribuţii:
a) primeşte contestaţiile
depuse în termenul legal de candidaţi şi le prezintă comisiei de soluţionare a
contestaţiilor;
b) redactează şi semnează, alături de comisia de
soluţionare a contestaţiilor, întreaga documentaţie privind activitatea
specifică a acesteia;
c) afişează rezultatele contestaţiilor.
Art. 21. - (1) Membrii comisiilor de concurs/examinare
şi de soluţionare a contestaţiilor, înainte de exercitarea acestei calităţi,
vor da o declaraţie despre luarea la cunoştinţă a situaţiilor de
incompatibilitate sau de conflict de interese prevăzute la art. 15 alin. (2) lit. d), e) şi f).
(2) In cazul în care se constată că unul dintre membri
nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 15 alin. (2) lit. d), e) şi f),
angajatorul va dispune măsuri de înlocuire a acestuia.
Art. 22. - Membrii comisiilor de concurs/examinare şi de soluţionare a contestaţiilor, precum şi
secretarii acestora au obligaţia de a păstra în deplină securitate documentele
şi de a asigura confidenţialitatea subiectelor stabilite pentru probele de
concurs sau examen.
Art. 23. - Divulgarea
subiectelor, a grilelor de corectare, a planului de interviu, în întregime sau
în părţi componente ale acestora, atrage asupra celor vinovaţi măsuri
disciplinare ori penale, după caz, stabilite conform prevederilor legale în
vigoare.
CAPITOLUL III
Desfăşurarea
concursului sau examenului
SECŢIUNEA 1
Depunerea şi selecţia dosarelor de înscriere la
concurs sau examen
Art. 24. - (1) In vederea participării la concurs,
fiecare candidat are obligaţia de a depune, în termenul comunicat prin anunţul
de concurs, actele necesare pentru constituirea dosarului de înscriere la
concurs, după cum urmează:
a) cererea de înscriere;
b) actul de identitate, în copie şi original, pentru
confirmare;
c) documentele care atestă nivelul şi specializarea
studiilor impuse de cerinţele postului, în copie şi original, pentru
confirmare;
d) copia carnetului de muncă sau, după caz, adeverinţa
care să ateste activitatea desfăşurată, vechimea în muncă, în meserie şi/sau în
specialitate, însoţită de original, pentru confirmare;
e) certificatul de cazier judiciar;
f) adeverinţa care să ateste
starea de sănătate corespunzătoare, eliberată în condiţiile legii;
g) curriculum vitae;
h) dacă este cazul, orice alte documente necesare,
stabilite în funcţie de caracteristicile posturilor scoase la concurs.
(2) Pe lângă documentele menţionate la alin. (1),
candidaţii la concurs vor depune la înscriere o fotografie tip buletin şi un
dosar cu şină.
(3) Candidaţii care au altă
cetăţenie decât cea română vor face dovada îndeplinirii condiţiilor de
participare la concurs/examen prin documente originale, însoţite de traducerile
autorizate în limba română.
(4) Persoanele care nu au
cetăţenia română sau cetăţenia unui alt stat membru al Uniunii Europene ori al
Spaţiului Economic European vor prezenta atestatul de recunoaştere a actelor de
studii.
(5) Cetăţenii români care au efectuat studii în
străinătate vor prezenta atestate de echivalare pentru actele de studii emise
de instituţii de învăţământ străine depuse la dosar.
Art. 25. - (1) Termenul de depunere a dosarelor menţionat în anunţul de concurs se stabileşte astfel
încât să nu se depăşească 10 zile de la data publicării anunţului de concurs.
(2) Dosarele de înscriere la concurs sau examen sunt
verificate de membrii comisiei de concurs/examinare, în termen de 24 de ore de la data-limită de depunere a acestora.
(3) Rezultatul selectării dosarelor de înscriere se
afişează la sediul şi pe pagina de internet a ministerului, în termenul
prevăzut la alin. (2), cu menţiunea „admis" sau, după caz, „respins"
şi precizarea motivelor de respingere.
(4) Contestaţiile cu privire la rezultatul selecţiei
dosarelor de înscriere se depun la secretarul comisiei de soluţionare a
contestaţiilor, în termen de 24 de ore de la afişarea rezultatelor selecţiei
dosarelor.
(5) Contestaţiile cu privire la
rezultatele selecţiei dosarelor se soluţionează şi se afişează la sediul ministerului,
în termen de 24 de ore de la expirarea termenului de depunere.
(6) La stabilirea termenelor de depunere şi de
soluţionare a contestaţiilor nu se iau în considerare zilele nelucrătoare.
SECŢIUNEA a 2-a
Elaborarea subiectelor pentru concurs sau examen
Art. 26. - (1) Pentru proba scrisă a
concursului/examenului, comisia de concurs/examinare elaborează subiectele
ţinând cont de următoarele cerinţe:
a) să fie formulate clar,
precis şi în strictă concordanţă cu bibliografia şi, eventual, tematica afişate;
b) să poată fi rezolvate în timpul alocat probei
respective.
(2) Proba scrisă poate consta
în redactarea unei lucrări şi/sau rezolvarea unorteste-grilă.
(3) In cazul redactării unei lucrări, criteriile de
evaluare a probei scrise sunt stabilite de comisia de concurs/examinare în
funcţie de specificul postului şi vizează, în principal:
a) cunoştinţe teoretice şi/sau
abilităţi practice necesare exercitării funcţiei;
b) aptitudini şi calităţi
necesare exercitării funcţiei în raport cu specificul postului (de exemplu,
capacitatea de sinteză şi analiză, abilitatea de comunicare scrisă a
candidatului, creativitatea etc).
Art. 27. - (1) Comisia de concurs/examinare va stabili minimum două seturi de subiecte pentru proba
scrisă, care se semnează de toţi membrii comisiei de concurs/examinare şi se
închid în plicuri sigilate purtând ştampila ministerului.
(2) Până la ora stabilită pentru finalizarea probei
scrise, membrii comisiei de concurs/examinare au obligaţia de a stabili baremul
detaliat de corectare a lucrărilor, care se afişează la locul desfăşurării
probei scrise.
Art. 28. - (1) Pentru proba de interviu a concursului/
examenului, comisia de concurs/examinare va stabili planul de interviu.
(2) Planul de interviu se
stabileşte în ziua desfăşurării interviului pe baza criteriilor de evaluare.
(3) Planul de interviu va
cuprinde, în principal, următoarele elemente:
a) data desfăşurării interviului;
b) locul desfăşurării
interviului;
c) postul vacant/temporar vacant;
d) compartimentul din care face parte postul
vacant/temporar vacant;
e) conţinutul probei;
f) promovarea interviului;
g) modalitatea de comunicare a planului de interviu;
h) modalitatea de comunicare a
rezultatelor obţinute de candidaţi la interviu.
(4) In afara subiectelor pe teme profesionale,
interviul poate aborda şi alte elemente relevante privitoare la activitatea,
rezultatele obţinute în muncă, comportamentul în situaţii-limită, abilităţile
de lucru în echipă, competenţele de comunicare şi proiectele profesionale de
viitor ale candidatului, în situaţia în care va ocupa postul pentru care
candidează.
(5) Criteriile de evaluare vor
fi stabilite de comisia de concurs/examinare pe baza cerinţelor postului,
respectând bibliografia şi, după caz, tematica de concurs, şi pot cuprinde:
a) cunoştinţe teoretice şi/sau
abilităţi practice necesare exercitării funcţiei;
b) aptitudini şi calităţi
necesare exercitării funcţiei în raport cu specificul postului (de exemplu,
abilităţi de comunicare, creativitate, responsabilitate etc);
c) capacitatea de adaptare la cerinţele postului (de
exemplu, comportamentul în situaţii de criză, capacitatea de lucru în echipă
şi/sau în mod individual, lucrul cu publicul etc);
d) motivaţia candidatului;
e) experienţa profesională necesară exercitării
funcţiei;
f) alte criterii specifice stabilite de comisie ca
fiind relevante pentru recrutarea candidatului celui mai competent în vederea
ocupării postului prin concurs.
(6) In cazul în care anunţul de
concurs nu face nicio referire la experienţa profesională necesară exercitării
funcţiei, experienţa profesională a unui candidat nu poate constitui un
criteriu de evaluare în cadrul interviului.
(7) In cazul în care la concurs se prezintă doar candidaţi interni, evaluarea performanţelor profesionale
potenţiale ale candidaţilor poate include şi elemente referitoare la
performanţele profesionale anterioare ale candidatului (de exemplu, fişe de
evaluare).
(8) Ponderea fiecărui criteriu
de evaluare la notarea candidatului va fi stabilită în ziua desfăşurării
interviului de către comisia de concurs/examinare, în funcţie de importanţa
criteriilor în raport cu specificul postului.
Art. 29. - (1) In situaţia în care concursul/examenul
cuprinde şi o probă practică, aceasta va fi organizată astfel încât să se
aprecieze cât mai corect potenţialul de utilizare, în context profesional, a
acelor abilităţi care sunt indispensabile realizării atribuţiilor postului.
(2) In funcţie de atribuţiile postului scos la concurs,
proba practică poate consta, între altele, în demonstrarea abilităţilor de
lucru la calculator sau de utilizare a unor programe informatice, de conducere
a unor autovehicule, de cunoaştere a unei limbi străine ori altele similare.
SECŢIUNEA a 3-a
Probele de concurs sau examen
Art. 30. - (1) După selecţia dosarelor de
concurs/examen, candidaţii selectaţi se vor prezenta la probele de
concurs/examen.
(2) Pot participa la probele de
concurs/examen doar candidaţii ale căror dosare au fost selectate de comisia de concurs/examinare.
(3) In general, concursurile constau în două probe
principale:
a) proba scrisă;
b) interviu.
(4) Se pot prezenta la interviu
numai candidaţii declaraţi admişi la proba scrisă.
(5) In situaţii excepţionale, în care nu există probă
scrisă, ci probă practică, se pot prezenta la interviu doar candidaţii
declaraţi admişi în urma probei practice.
(6) In cazul în care există mai
mult de două probe de concurs, candidatul poate participa la proba următoare
numai în condiţiile promovării probei anterioare, în ordinea stabilită de
comisia de concurs/examinare.
(7) Desfăşurarea probelor de
concurs se planifică în zilele lucrătoare, la un interval de minimum 48 de ore
între ele, dar nu mai mult de 72 de ore. Prin excepţie, cu acordul candidaţilor
sau la cererea scrisă a acestora, preşedintele comisiei de concurs/examinare
poate aproba reducerea termenului de 48 de ore menţionat anterior.
Art. 31. - (1) Inainte de începerea probei scrise,
secretarul comisiei de concurs/examinare va verifica
identitatea candidaţilor pe baza buletinului de identitate.
(2) La ora stabilită pentru
proba scrisă, comisia de concurs/examinare va prezenta candidaţilor seturile de
subiecte şi va invita un candidat să extragă un plic cu subiectele de concurs.
(3) Secretarul comisiei de
concurs/examinare va înmâna candidaţilor subiectele şi seturile de hârtie
asigurate de minister, purtând ştampila instituţiei, în vederea redactării
lucrării.
(4) Lucrările se sigilează de
către secretarul comisiei de concurs/examinare, după care se aplică ştampila
ministerului, cu excepţia situaţiei când există un singur candidat pentru
postul vacant/temporar vacant.
(5) Deţinerea sau folosirea
vreunei surse de consultare, a telefoanelor mobile ori a altor mijloace de
comunicare la distanţă pe toată perioada derulării probei scrise, însemnarea
lucrării în vederea
identificării candidatului atrage eliminarea candidatului din proba de concurs,
comisia de concurs/examinare anulând lucrarea şi consemnând cele întâmplate în
procesul-verbal.
(6) Din momentul comunicării subiectelor niciun
candidat nu mai poate intra în sală şi niciun candidat nu mai poate părăsi sala
decât dacă predă lucrarea şi semnează de predarea acesteia.
(7) In cazuri excepţionale determinate de apariţia unor
nevoi fiziologice, candidaţii pot părăsi sala pe o perioadă limitată de timp,
fiind însoţiţi de un membru al comisiei de concurs/examinare.
Art. 32. - (1) In cadrul interviului, fiecare membru al
comisiei de concurs/examinare va adresa întrebări candidaţilor pe baza criteriilor de evaluare stabilite anterior.
(2) Intrebările adresate de
membrii comisiei de concurs/examinare nu pot face referire la opţiunile
politice ale candidaţilor, activitatea sindicală, religie, etnie, stare
materială, origine socială sau la alte aspecte care pot
avea un caracter discriminatoriu.
(3) Intrebările şi răspunsurile
candidaţilor la interviu se consemnează de către secretarul comisiei de
concurs/ examinare. Consemnările la interviu constituie anexă la
procesul-verbal şi se semnează de membrii comisiei de concurs/examinare şi de
candidat.
SECŢIUNEA a 4-a
Notarea probelor de concurs sau examen şi
comunicarea rezultatelor
Art. 33. - (1) Membrii comisiei de concurs/examinare
notează separat fiecare probă obligatorie cu note de la 1 la 10.
(2) Nota fiecărei probe reprezintă media aritmetică a
notelor acordate de fiecare membru al comisiei de concurs/examinare.
(3) Nota finală reprezintă media aritmetică a notelor
obţinute la probele obligatorii.
(4) Pentru a fi declarat admis, candidatul trebuie să obţină minimum nota 5 la fiecare probă de concurs, cu
excepţia posturilor de consilier pentru afaceri europene, situaţie în care
candidatul trebuie să obţină minimum nota 7 la fiecare probă de concurs.
Art. 34. - (1) Stabilirea candidaţilor care urmează să
ocupe posturile vacante sau temporar vacante scoase la concurs se face în
ordinea notelor finale obţinute de candidaţi.
(2) Rezultatele concursului/examenului se consemnează
într-un proces-verbal final semnat de toţi membrii comisiei de
concurs/examinare. Procesul-verbal final cuprinde, în mod obligatoriu: numele
şi prenumele candidaţilor, denumirea posturilor scoase la concurs, notele
obţinute de către candidaţi la fiecare probă, nota finală, precum şi menţiunea:
„admis", „respins", „absent", „eliminat din concurs/examen",
după caz. Procesul-verbal final se încheie în maximum 3 zile lucrătoare de la
data finalizării concursului.
Art. 35. - (1) Rezultatele la fiecare probă şi
rezultatele finale se afişează la sediul şi pe pagina de internet a ministerului.
(2) Comunicarea rezultatelor finale se face în termen
de cel mult 3 zile lucrătoare de la finalizarea ultimei probe sau de la
soluţionarea contestaţiilor, după caz.
SECŢIUNEA a 5-a
Depunerea şi soluţionarea contestaţiilor
Art. 36. - (1) Candidaţii
nemulţumiţi de rezultatele obţinute la probele de concurs sau examen pot depune
contestaţie la secretarul comisiei de soluţionare a contestaţiilor, în termen
de 24 de ore de la afişarea rezultatelor.
(2) Candidaţii pot contesta numai notele obţinute la
propriile lucrări.
(3) Nu pot fi contestate
rezultatele obţinute la probele practice.
(4) Contestaţiile se soluţionează în termen de 24 de
ore de la expirarea termenului de depunere a acestora.
(5) La stabilirea termenelor de depunere şi de
soluţionare a contestaţiei se iau în considerare numai zilele lucrătoare.
Art. 37. - (1) Nota acordată iniţial se modifică numai
dacă între aceasta şi nota acordată de comisia de soluţionare a contestaţiilor
se constată o diferenţă de cel puţin un punct.
(2) Dacă diferenţa dintre cele două note este mai mică
de un punct, nota iniţială rămâne neschimbată.
Art. 38. - (1) Rezultatele la contestaţii se
consemnează într-un proces-verbal întocmit de secretarul comisiei de
soluţionare a contestaţiilor şi semnat de preşedintele şi membrii acesteia.
(2) Rezultatele la contestaţii se comunică
candidaţilor, prin afişare la sediul ministerului.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 39. - (1) Candidatul declarat admis la concurs se
prezintă la post în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data afişării
rezultatului concursului.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în urma
formulării unei cereri scrise şi temeinic motivate, candidatul declarat admis
la concurs poate solicita, în termen de 3 zile lucrătoare de la afişarea rezultatului concursului, un
termen ulterior de prezentare la post, dar nu mai mult de 30 de zile lucrătoare
de la data afişării rezultatului concursului.
(3) In cazul neprezentării la
post la termenul stabilit a candidatului declarat admis, conducătorul
ministerului poate comunica în scris candidatului care a obţinut nota finală
imediat inferioară şi care îndeplineşte condiţiile pentru a fi declarat admis
posibilitatea de a ocupa postul respectiv; în această situaţie, termenul de
prezentare la post este de maximum 15 zile lucrătoare de la data comunicării.
(4) Candidaţii declaraţi respinşi la concurs nu pot
ocupa, în baza notei finale obţinute la respectivul concurs, alte posturi
vacante în cadrul ministerului.
Art. 40. - Pentru fiecare concurs/examen de ocupare a posturilor vacante sau temporar vacante, secretarul comisiei
de concurs/examinare întocmeşte un dosar de concurs care cuprinde întreaga
documentaţie elaborată cu ocazia organizării şi desfăşurării concursului, dosar
care se arhivează şi se păstrează potrivit nomenclatoarelor
arhivistice.
Art. 41. - După afişarea rezultatelor concursului/
examenului, dar nu mai târziu de un an calendaristic, la cererea candidatului
respins la concurs, secretarul comisiei de concurs/examinare îi restituie
acestuia documentele depuse pentru constituirea
dosarului de înscriere la concurs.