ORDIN Nr. 2406
din 4 octombrie 2006
privind aprobarea Normelor
metodologice pentru aplicarea prevederilor cap. I sectiunea a 6-a din Ordonanta
Guvernului nr. 10/2005 privind reglementarea unor masuri financiare, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 146/2005, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 912 din 9 noiembrie 2006
In baza dispoziţiilor art. 33 din cap. I secţiunea a 6-a din Ordonanţa Guvernului
nr. 10/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 146/2005, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 78/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Culturii şi Cultelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul culturii şi
cultelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice pentru
aplicarea prevederilor cap. I secţiunea
a 6-a din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2005 privind reglementarea unor măsuri
financiare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 146/2005, cu
modificările ulterioare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2.365/2005 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor cap.
I secţiunea a 6-a din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2005
privind reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 146/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.089 din 2
decembrie 2005, se abrogă.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor cap. I secţiunea a 6-a din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2005 privind
reglementarea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 146/2005, cu modificările ulterioare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Finanţarea nerambursabilă a programelor,
proiectelor şi acţiunilor culturale, denumite în continuare programe culturale, definite potrivit
art. 12 alin. (2) din cap. I secţiunea a 6-a din
Ordonanţa Guvernului nr. 10/2005 privind reglementarea unor măsuri financiare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 28 ianuarie 2005, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 146/2005, cu modificările ulterioare, se acordă din Fondul
Cultural Naţional, denumit în continuare Fond.
Art. 2. - Operatorii culturali
care pot beneficia de finanţări nerambursabile potrivit art. 1 pentru
programele culturale organizate în ţară şi/sau în străinătate sunt:
a) persoanele fizice sau persoanele fizice autorizate
care desfăşoară activităţi culturale;
b) persoanele juridice de
drept privat care, potrivit actelor constitutive, desfăşoară activităţi
culturale;
c) instituţiile publice care organizează programe
culturale, altele decât cele stabilite ca obligaţii sau programe minimale
anuale.
Art. 3. - (1) Finanţarea nerambursabilă se acordă numai
în condiţiile existenţei unor surse de finanţare proprii sau atrase ale beneficiarului finanţării,
altele decât cele primite sub forma finanţărilor nerambursabile, în cuantum de
cel puţin 10% din costul total al programului cultural.
(2) Sursele de finanţare proprii sau atrase ale
beneficiarului finanţării pot fi în numerar şi/sau în natură; aportul în natură
se cuantifică prin documente justificative şi/sau declaraţie pe propria
răspundere.
Art. 4. - (1) Finanţarea nerambursabilă a programelor
culturale se aprobă pentru întreaga perioadă de derulare a programului şi se
asigură anual, potrivit contractului de finanţare.
(2) Finanţarea nerambursabilă a programelor culturale
se aprobă pentru întreaga perioadă de derulare a acestora şi poate sprijini una
sau mai multe componente ale acestora.
(3) Finanţarea nerambursabilă a programelor culturale
se aprobă numai pentru nevoi culturale temeinic justificate prin solicitarea de
finanţare.
Art. 5. - (1) Finanţarea nerambursabilă se acordă pe
bază de selecţie de oferte realizată de comisii de evaluare şi selecţie,
special constituite, formate dintr-un număr impar de experţi independenţi.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
finanţările nerambursabile destinate satisfacerii unor
nevoi culturale de urgenţă se acordă prin atribuire
directă de către directorul Administraţiei Fondului Cultural Naţional, după
consultarea comisiei de evaluare şi selecţie din domeniul cultural vizat,
conform criteriilor stabilite prin prezentele norme
metodologice.
Art. 6. - (1) Programele culturale care participă la
concursuri sau selecţii pentru finanţare nerambursabilă din partea Comisiei
Europene, UNESCO sau a altor organisme internaţionale similare pot beneficia de
finanţări nerambursabile din Fond în condiţiile în care au fost selecţionate de
comisia de evaluare şi selecţie, conform dispoziţiilor prezentelor norme
metodologice.
(2) Finanţarea nerambursabilă a programelor culturale
care participă la concursuri sau selecţii pentru finanţare nerambursabilă din
partea Comisiei Europene, UNESCO sau a altor organisme internaţionale similare
poate fi acordată sub condiţia încheierii contractului de finanţare
nerambursabilă cu finanţatorii enumeraţi mai sus.
(3) Contractul de finanţare a programelor culturale se
va încheia numai după prezentarea de către operatorul cultural a documentelor
din care să reiasă că a câştigat concursul internaţional pentru finanţare.
Art. 7. - (1) Sumele atribuite sub forma finanţărilor
nerambursabile vor fi folosite de către operatorii culturali beneficiari ai
finanţării numai pentru acoperirea cheltuielilor aferente desfăşurării
programelor culturale pentru care au fost acordate.
(2) Finanţările nerambursabile nu pot fi utilizate
pentru obţinere de profit.
Art. 8. - Controlul asupra
desfăşurării programelor culturale, precum şi asupra modului de utilizare a
sumelor acordate sub forma finanţărilor nerambursabile se exercită de
reprezentanţii Administraţiei Fondului Cultural Naţional şi/sau ai serviciilor
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, precum şi de
organele cu atribuţii în domeniul controlului fiscal.
CAPITOLUL II
Publicitatea selecţiei de oferte
Art. 9. - Acordarea de finanţări nerambursabile se
realizează pe bază de selecţie de oferte, care se organizează de minimum două
ori în cadrul unui exerciţiu financiar.
Art. 10. - Organizarea selecţiei de oferte va fi
anunţată pe site-ul finanţatorului şi/sau în presă, după caz, cu cel puţin 30
de zile calendaristice înainte de data limită pentru depunerea/transmiterea
solicitărilor.
Art. 11. - Anunţul public va conţine informaţii cu
privire la:
a) cuantumul total al finanţării pentru fiecare
sesiune, în funcţie de disponibilităţile
finanţatorului;
b) aria tematică a programelor culturale ce vor fi
finanţate în sesiunea respectivă;
c) termenul limită pentru depunerea/transmiterea
documentaţiilor în vederea solicitării finanţării;
d) condiţii de participare.
CAPITOLUL III
Procedura de solicitare a finanţărilor
nerambursabile
Art. 12. - (1) Procesul de
selecţie se desfăşoară în două etape, prevăzute la art. 14, 26 şi următoarele.
(2) Pentru a participa la selecţia de oferte,
operatorii culturali trebuie să depună documentaţia de solicitare a finanţării.
Art. 13. - (1) Documentaţia de solicitare a finanţării
se depune la registratura finanţatorului până la data limită prevăzută în
anunţul public de organizare a selecţiei de oferte, dovedită prin data
înregistrării acesteia.
(2) Documentaţia de solicitare a finanţării poate fi
transmisă şi prin poştă, cu confirmare de primire, în plic închis, până la data
limită prevăzută în anunţul public de organizare a selecţiei de oferte,
dovedită prin data ştampilei oficiului poştal de expediere.
Art. 14. - Pentru prima etapă de selecţie, documentaţia
solicitanţilor trebuie să conţină următoarele:
a) formularul-tip de solicitare a finanţării
nerambursabile pentru programe culturale, prevăzut în anexa nr. 1, care se
completează, obligatoriu, în 3 exemplare;
b) formularul pentru descrierea bugetului de venituri
şi cheltuieli, prevăzut în anexa nr. 2, care se completează obligatoriu în 3
exemplare;
c) documentaţia privind fundamentarea devizului
general al programului, proiectului sau acţiunii culturale propuse (oferte din
partea agenţilor economici care pot presta servicii de orice natură, necesare
realizării programului, proiectului sau acţiunii culturale propuse, precum şi
alte asemenea documente);
d) dovada existenţei altor surse de finanţare
proprii, astfel:
- declaraţii pe propria răspundere ale solicitantului
privind contribuţia proprie, însoţite de extrase de cont bancar, după caz;
- după caz, documente privind contribuţia în natură
sau declaraţii pe propria răspundere ale solicitantului privind alte
contribuţii în realizarea programului cultural, prevăzute
la art. 3 alin. (2);
- contracte de sponsorizare;
e) dovada existenţei altor surse de finanţare atrase,
astfel:
- scrisori de intenţie, după caz;
- extrase de cont bancar, după caz;
- alte forme de sprijin financiar din partea unor
terţi;
- documente privind
eventualele parteneriate, în vederea realizării programului cultural pentru
care se solicită finanţare;
- raportul de activitate a operatorului cultural pe
ultimul an; pentru operatorii culturali care au derulat activităţi pe o
perioadă mai scurtă de un an, se va depune un raport de activitate pentru
perioada respectivă;
- alte documente pe care operatorul cultural le
consideră relevante privind activitatea sa.
CAPITOLUL IV
Criterii de acordare a finanţărilor nerambursabile
Art. 15. - Finanţările
nerambursabile se acordă numai în condiţiile în care programele culturale
urmăresc realizarea unei nevoi culturale identificate, necesare pentru
satisfacerea grupului-ţintă.
Art. 16. - Vor fi supuse evaluării numai solicitările
care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) documentele depuse conţin toate elementele
prevăzute la art. 14;
b) programele culturale corespund ariei tematice
pentru care a fost organizată sesiunea de selecţie;
c) programul cultural este prezentat succint şi
explicit;
d) programele culturale sunt altele decât obligaţiile
ori programele minimale care urmează să fie aprobate anual de ordonatorii
principali de credite pentru activităţile proprii şi pentru cele organizate de
instituţiile din subordinea acestora.
Art. 17. - (1) Criteriile
generale care vor sta la baza acordării finanţărilor nerambursabile sunt:
a) calitatea şi anvergura (internaţională, naţională,
regională sau locală) programului cultural;
b) numărul, diversitatea şi distribuţia geografică a
beneficiarilor direcţi ale căror nevoi culturale urmează a fi satisfăcute prin
aceste programe culturale;
c) diversitatea şi caracterul multicultural şi
multidisciplinar al rezultatelor programelor culturale care vor fi finanţate;
d) capacitatea organizatorică
şi funcţională a operatorului cultural de realizare a programelor culturale,
dovedită prin:
- programele culturale derulate anterior;
- calitatea programelor culturale organizate;
- calificări relevante ale echipei de proiect pentru
derularea programului cultural;
- colaborările şi parteneriatele anterioare la nivel
regional, naţional şi internaţional cu autorităţile publice, cu organizaţii
guvernamentale ori neguvernamentale, după caz;
- cercetări şi studii întreprinse privind impactul
programelor derulate sau alte activităţi adiacente programului, după caz.
(2) Toate solicitările declarate eligibile ca urmare a
aplicării prevederilor art. 14 şi următoarele sunt evaluate pe baza
următoarelor criterii şi punctaje:
Criterii
|
Punctaj maxim
|
1. Calitatea artistică şi
originalitatea programului/proiectului sau acţiunii culturale
|
0-10
|
1.1. Claritatea viziunii artistice şi adecvarea activităţilor în
funcţie de obiectivele programului cultural
|
0-5
|
1.2. Caracterul inovator al programului cultural şi/sau originalitatea ideii/temei/subiectului abordat
|
0-5
|
II. Relevanţă
|
0-20
|
2.1. Este proiectul relevant pentru obiectivele şi priorităţile
de finanţare ale AFCN? (inovaţie şi experiment, calitate artistică,
diversificarea formelor de expresie artistică etc.)
|
0-5
|
2.2. Este proiectul relevant în raport cu contextul cultural
local/regional/naţional?
|
0-5
|
2.3. Este relevantă propunerea în raport cu necesităţile
grupurilor-ţintă? In ce măsură activităţile prevăzute în proiect conduc la
satisfacerea/rezolvarea nevoilor culturale identificate ale grupurilor-ţintă
alese? Este relevantă alegerea grupurilor-ţintă în raport cu nevoile culturale
identificate?
|
0-5
|
2.4. Măsura în care programul, proiectul sau acţiunea culturală
conţine elemente concrete de valoare adăugată (abordări inovatoare, modele de
bună practică)
|
0-5
|
III. Fezabilitate
|
0-60
|
3.1. Experienţă managerială şi capacitate de implementare
|
0-15
|
3.1.1. Solicitantul şi/sau partenerii au suficientă experienţă în
management de proiect şi capacitate de administrare a programului,
proiectului sau acţiunii culturale (analize relevante, cercetări sau alte
studii cu privire la programele derulate etc.)
|
0-5
|
3.1.2. Solicitantul şi/sau partenerii au suficientă competenţă în
ariile cărora li se adresează programul cultural?
|
0-5
|
3.1.3. Solicitantul are surse de finanţare suficiente şi stabile?
Prezenţa altor surse de finanţare
|
0-5
|
3.2. Metodologie
|
0-20
|
3.2.1. Concepţia generală a proiectului dovedeşte coerenţă?
(coerenţa activităţilor în concordanţă cu obiectivele propuse, perioada de
desfăşurare şi anvergura programului)
|
0-5
|
3.2.2. Adecvarea activităţilor programului cultural la resursele
existente
|
0-3
|
3.2.3. Participarea grupurilor-ţintă şi a beneficiarilor finali
la programul cultural
|
0-5
|
3.2.4. Gradul de implicare/participare,
activitatea şi rolul partenerilor în programul cultural
|
0-2
|
3.2.5. Evaluarea activităţilor şi a rezultatelor programului
cultural (evaluarea prin indicatori fundamentaţi ştiinţific sau verificabili)
|
0-5
|
3.3. Rezultatele şi impactul programului
cultural propus
|
0-15
|
3.3.1. Impactul asupra grupului/grupurilor-ţintă.
Modalităţile de promovare a programului asigură vizibilitatea
acestuia în cadrul unui public
cât mai larg?
|
0-4
|
3.3.2. Poate programul să constituie un model de bună practică?
|
0-4
|
Criterii
|
Punctaj maxim
|
3.3.3. Rezultatele aşteptate sunt durabile şi contribuie la:
|
|
- dezvoltarea socioculturală şi
comunitară
|
0-1
|
- promovarea diversităţii culturale
|
0-1
|
- durabilitatea („sustenabilitatea")
financiară a acestuia
|
0-1
|
- implementarea strategiilor şi
politicilor culturale la nivel regional, naţional şi european
|
0-1
|
- cooperarea europeană
|
0-1
|
- protejarea identităţilor culturale şi a
formelor de expresie culturală ale colectivităţilor
|
0-1
|
- creşterea calităţii vieţii şi/sau
dezvoltarea coeziunii sociale la nivelul colectivităţilor, în special în
mediul rural şi urban mic, prin creşterea accesului la oferta culturală
|
0-1
|
3.4. Buget
|
0-10
|
3.4.1. Raportul dintre cheltuielile estimate şi rezultatele
aşteptate este realist şi în concordanţă cu activităţile planificate?
|
0-5
|
3.4.2. Cheltuielile propuse reflectă în mod real raportul
valoare-cost
|
0-5
|
IV. Capacitatea de a asigura
continuitatea programului/proiectului sau a acţiunii culturale
|
0-5
|
4.1. Programul cultural are efecte multiplicatoare (inclusiv posibilitatea reaplicării şi extinderii
rezultatelor şi diseminarea informaţiei)
|
0-3
|
4.2. Programul cultural contribuie la dezvoltarea capacităţii
organizaţionale a solicitantului şi/sau a partenerilor
|
0-2
|
V. Contribuţia la diversificarea ofertei culturale
|
0-5
|
5.1. Programul cultural este susţinut fundamentat şi răspunde
unei nevoi identificate de organizator, pentru care nu s-au oferit până acum
programe culturale
|
0-5
|
Punctaj total maxim
|
0-100
|
PUNCTAJ ACORDAT
|
|
Art. 18. - (1) Finanţările nerambursabile destinate
satisfacerii unor nevoi culturale de urgenţă se acordă prin atribuire directă
de către directorul Administraţiei Fondului Cultural Naţional, din fondul de
rezervă constituit în acest scop, în limita disponibilului.
(2) Criteriile de acordare a
finanţărilor prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:
- evitarea deteriorării sau a distrugerii imediate a
unui bun cultural de importanţă naţională, în cazul în care pentru bunul
respectiv nu au fost obţinute fonduri de la alţi finanţatori interni;
- nesatisfacerea produsului ori serviciului cultural
poate prejudicia interesele imediate ale beneficiarilor direcţi ai programului,
proiectului sau acţiunii culturale;
- asigurarea cofinanţării programelor culturale care
participă la concursuri ori selecţii pentru finanţare nerambursabilă din partea
Comisiei Europene, UNESCO sau a altor organisme internaţionale similiare;
- asigurarea cofinanţării programelor culturale de
importanţă internaţională şi a celor prioritare pentru strategia culturală
naţională.
Art. 19. - (1) Solicitarea de acordare a finanţării
nerambursabile destinate satisfacerii unor nevoi culturale de urgenţă trebuie
să conţină documentaţia prevăzută la art. 14, precum şi următoarele:
- declaraţia pe propria răspundere a operatorului
cultural prin care se atestă lipsa surselor proprii de finanţare, urgenţa
solicitării şi justificarea acesteia;
- actul constitutiv, statutul şi actele doveditoare
ale sediului şi patrimoniului iniţial ale operatorului cultural, precum şi
actele adiţionale, după caz;
- certificatul de înscriere sau alte acte doveditoare
ale dobândirii personalităţii juridice;
- situaţiile financiare anuale la data de 31
decembrie a exerciţiului financiar precedent, înregistrate la direcţia generală a finanţelor publice judeţeană,
respectiv la administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului
Bucureşti; bilanţul contabil sau, în cazul entităţilor care organizează
contabilitatea în partidă simplă, decizia finală de impunere;
- certificatul de înregistrare
fiscală;
- actele din care să rezulte titlul cu care sunt
folosite spaţiile, în cazul în care programele culturale nu se organizează la
sediul solicitantului.
(2) Solicitarea prevăzută la alin. (1) se depune la
Administraţia Fondului Cultural Naţional, care va formula un răspuns în termen
de două zile lucrătoare.
Art. 20. - Solicitările de finanţări nerambursabile
destinate satisfacerii unor nevoi culturale de urgenţă nu se acordă în
următoarele situaţii:
a) dacă programele culturale pot fi înscrise în timp
util într-o sesiune de selecţie de oferte deja anunţată de Administraţia
Fondului Cultural Naţional;
b) dacă programele culturale puteau fi înscrise la o
selecţie de oferte abia închisă de către Administraţia Fondului Cultural
Naţional, în condiţiile în care solicitantul nu poate face dovada
imposibilităţii depunerii cererii la selecţia respectivă din motive
independente de voinţa sa.
CAPITOLUL V
Organizarea şi funcţionarea comisiilor de evaluare
şi selecţie
Art. 21. - (1) Evaluarea şi selecţia programelor
culturale ce vor fi finanţate se fac de comisii de evaluare şi selecţie,
constituite de Administraţia Fondului Cultural Naţional.
(2) In cazul în care în cadrul unei sesiuni vor fi
finanţate programe culturale din mai multe arii tematice,
se va organiza câte o comisie de evaluare şi selecţie
pentru fiecare dintre acestea.
Art. 22. - (1) Membrii comisiilor de evaluare şi
selecţie sunt desemnaţi de Consiliul Administraţiei Fondului Cultural Naţional,
pe baza propunerilor, formulate în scris, de operatorii culturali care
desfăşoară activităţi legate de ariile tematice pentru care vor fi acordate
finanţări în sesiunea respectivă.
(2) Propunerile formulate potrivit dispoziţiilor alin.
(1) vor avea în vedere personalităţi şi specialişti de prestigiu din domeniile
de referinţă şi vor fi însoţite de curriculum vitae al persoanei propuse pentru
a face parte din comisiile de evaluare şi selecţie.
(3) Fiecare membru al comisiei de evaluare şi
selecţie va semna, la începutul fiecărei sesiuni, o declaraţie de
imparţialitate, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 4.
(4) In situaţia în care, în cursul acţiunii de
selecţie şi evaluare, un membru al comisiei de evaluare şi selecţie constată că
are un interes patrimonial în legătură cu cererile de acordare a finanţărilor
programelor culturale înaintate comisiei din care face parte, acesta are
obligaţia să declare imediat acest lucru, să se retragă de la deliberările
asupra proiectului respectiv şi să nu îl noteze.
Art. 23. - (1) Comisiile de evaluare şi selecţie sunt formate din 3 - 7 membri având calitatea de expert
independent, fiind numiţi pentru fiecare sesiune de finanţare.
(2) Pentru activitatea desfăşurată în cadrul
comisiilor de evaluare şi selecţie, membrii acestora sunt remuneraţi în baza
unor convenţii civile, în condiţiile legii.
(3) Şedinţele sunt conduse de un preşedinte, ales
dintre membrii comisiei de evaluare şi selecţie prin vot deschis.
(4) Comisia de evaluare şi selecţie adoptă hotărâri
prin votul majorităţii simple a membrilor.
(5) Secretariatul fiecărei
comisii de evaluare şi selecţie este asigurat de Administraţia Fondului Cultural
Naţional.
CAPITOLUL VI
Prima etapă a procedurii de evaluare şi selecţie
Art. 24. - (1) Documentaţia prevăzută la art. 14 se
predă secretarului comisiei de evaluare şi selecţie, care verifică dacă aceasta
este completă.
(2) In situaţia în care documentaţia nu este completă,
secretarul comisiei de evaluare şi selecţie va solicita operatorului cultural,
în scris sau prin poştă electronică, transmiterea documentelor lipsă.
(3) Documentele solicitate în completare trebuie
transmise sau depuse în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării
de completare, sub sancţiunea decăderii din dreptul de a participa la selecţie.
(4) Solicitările de finanţare transmise sau depuse
ulterior datei limită prevăzute în anunţul public de organizare a selecţiei nu
vor participa la procedura de selecţie.
Art. 25. - (1) Fiecare ofertă va fi analizată de
membrii comisiei de evaluare şi selecţie şi notată potrivit dispoziţiilor art.
17 alin. (2).
(2) Pentru fiecare ofertă vor fi întocmite cel puţin
două rapoarte preliminare de către 2 membri ai comisiei de evaluare şi
selecţie, care vor fi structurate pe baza grilei de evaluare prevăzute la art.
17 alin. (2).
Art. 26. - (1) Prin hotărârea
comisiei de evaluare şi selecţie se vor stabili programele culturale selectate, precum şi cuantumul finanţării acordate
pentru fiecare dintre acestea.
(2) Lista cuprinzând programele culturale selectate
pentru acordarea finanţărilor, punctajul obţinut, precum şi cuantumul
finanţării acordate va fi transmisă Administraţiei Fondului Cultural Naţional
în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data adoptării hotărârii
comisiei de evaluare şi selecţie.
(3) Lista cuprinzând programele
culturale selectate pentru acordarea finanţărilor, punctajul obţinut, cuantumul
finanţării acordate, precum şi lista cuprinzând programele care nu au fost
selectate spre finanţare şi punctajul obţinut de acestea vor fi publicate pe
site-ul finanţatorului în termen de 3 zile lucrătoare de la data adoptării
hotărârii comisiei de evaluare şi selecţie, conform prevederilor art. 14 şi
următoarele.
Art. 27. - (1) Operatorii culturali nemulţumiţi de
hotărârea comisiei de evaluare şi selecţie pot depune contestaţie în termen de
maximum 5 zile lucrătoare de la data publicării listei.
(2) Contestaţiile vor fi soluţionate de o comisie
special constituită în acest scop, în termen de 5 zile lucrătoare de la data
scurgerii termenului de depunere a contestaţiilor.
(3) Membrii comisiei special constituite sunt
desemnaţi de consiliu.
(4) Pentru activitatea desfăşurată în cadrul
comisiilor de contestaţie, membrii acestora sunt remuneraţi în baza unor
convenţii civile, în condiţiile legii.
(5) Rezultatele finale ale
selecţiei de oferte, după soluţionarea contestaţiilor depuse, vor fi făcute
publice potrivit art. 26 alin. (3).
CAPITOLUL VII
A doua etapă a procedurii de evaluare şi selecţie
Art. 28. - Administraţia Fondului Cultural Naţional va
cere solicitanţilor ale căror dosare au fost selecţionate în prima etapă de
selecţie completarea documentaţiei, în termen de 15 zile calendaristice de la
comunicare, cu următoarele:
a) actul constitutiv, statutul şi actele doveditoare
ale sediului şi patrimoniului iniţial ale operatorului cultural, precum şi
actele adiţionale, după caz;
b) certificatul de înscriere sau alte acte doveditoare
ale dobândirii personalităţii juridice;
c) situaţiile financiare anuale la data de 31
decembrie a exerciţiului financiar precedent, înregistrate la direcţia generală
a finanţelor publice judeţeană, respectiv la administraţiile finanţelor publice
ale sectoarelor municipiului Bucureşti; bilanţul contabil sau, în cazul
entităţilor care organizează contabilitatea în partidă simplă, decizia finală
de impunere;
d) certificatul de înregistrare fiscală;
e) actele din care să rezulte titlul cu care sunt
folosite spaţiile, în cazul în care programele culturale nu se organizează la
sediul solicitantului.
Art. 29. - (1) Sunt considerate eligibile dosarele înscrise în sesiunea de finanţare care îndeplinesc
următoarele condiţii:
- sunt întocmite cu respectarea prevederilor art. 28;
- respectă termenul de depunere a documentaţiei
prevăzut la art. 28.
(2) Lista dosarelor care nu îndeplinesc aceste condiţii şi sunt considerate neeligibile va fi publicată pe
site-ul finanţatorului.
(3) Dosarele sunt considerate neeligibile în situaţia
în care documentele sunt incomplete şi/sau din conţinutul lor rezultă faptul că
solicitantul nu îndeplineşte condiţiile anunţate de finanţator.
(4) Nu vor putea fi selectate ofertele operatorilor
culturali care au conturile bancare blocate, nu au respectat un contract de
finanţare anterior ori au prezentat declaraţii inexacte, de natură să
influenţeze acordarea finanţării.
Art. 30. - (1) Administraţia Fondului Cultural Naţional
va prezenta comisiilor de evaluare şi selecţie rezultatul analizării
documentaţiei conform prevederilor art. 29, pentru a se stabili lista finală a
solicitanţilor.
(2) In cazul în care în urma
analizei prevăzute la art. 29 sunt declarate neeligibile unul sau mai multe
dosare, solicitanţii care întrunesc punctajul imediat următor în ordine
descrescătoare vor fi contactaţi pentru îndeplinirea procedurilor prevăzute la
art. 28.
(3) Dispoziţiile art. 28 şi 29 se aplică
corespunzător solicitanţilor prevăzuţi la alin. (2).
(4) Lista finală a rezultatelor sesiunii de finanţare
se publică pe site-ul finanţatorului în termen de 3 zile lucrătoare de la
finalizarea procedurilor prevăzute la art. 28 şi următoarele.
Art. 31. - (1) Operatorii culturali nemulţumiţi de
hotărârea comisiei de evaluare şi selecţie stabilită conform prevederilor art.
30 pot depune contestaţie în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data
publicării listei finale.
(2) Contestaţiile vor fi
soluţionate de o comisie special constituită în acest scop, în termen de 5 zile
lucrătoare de la data scurgerii termenului de depunere a contestaţiilor.
(3) Membrii comisiei special constituite sunt
desemnaţi de consiliu.
(4) Pentru activitatea
desfăşurată în cadrul comisiilor de contestaţie, membrii acestora sunt
remuneraţi în baza unor convenţii civile, în condiţiile legii.
(5) Rezultatele finale ale selecţiei de oferte, după
soluţionarea contestaţiilor depuse, vor fi făcute publice, prin publicarea pe
site-ul finanţatorului.
CAPITOLUL VIII
Acordarea finanţării nerambursabile
Art. 32. - (1) Finanţarea nerambursabilă a programelor
culturale se acordă prin încheierea unui contract, care, în funcţie de
specificul programului cultural, poate fi un contract civil sau de comandă,
contract de producţie ori contract de cesiune a drepturilor de autor etc, după
caz, încheiat între Administraţia Fondului Cultural Naţional şi operatorul
cultural selecţionat.
(2) Dacă, în termen de 30 de zile calendaristice de
la data comunicării rezultatului selecţiei, operatorul cultural nu se prezintă
pentru încheierea contractului de finanţare, se consideră că oferta
finanţatorului nu a fost acceptată, iar programele culturale în cauză se
elimină de la finanţare, locurile acestora fiind preluate de următoarele, în
ordinea descrescătoare a punctajului.
(3) Contractul-cadru de finanţare este prevăzut în
anexa nr. 5.
Art. 33. - (1) Finanţările nerambursabile se acordă în
tranşe, conform contractelor încheiate potrivit art.
32, prima tranşă reprezentând avansul care nu poate
depăşi 30% din totalul finanţării aprobate.
(2) Tranşele de finanţare ulterioare avansului se
acordă în baza documentelor justificative şi a raportului de evaluare
intermediară a programului, proiectului sau acţiunii culturale, privind tranşa
anterioară, prezentate de beneficiarul finanţării nerambursabile.
(3) In cazul în care din finanţările nerambursabile
acordate urmează a se satisface drepturile băneşti ale titularilor de drepturi
de autor sau drepturi conexe, aceasta se face prin încheierea de contracte
negociate în condiţiile Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile
conexe, cu modificările şi completările ulterioare, titularii de astfel de
drepturi putând beneficia de avansuri băneşti de cel mult 50% din valoarea
negociată a contractelor încheiate.
(4) In situaţia prevăzută la alin. (3) vor fi
prezentate contractele încheiate în condiţiile Legii nr. 8/1996, cu
modificările şi completările ulterioare.
(5) Ultima tranşă a finanţării este de cel puţin 15%
şi se acordă numai după încheierea programelor culturale şi prezentarea
documentelor justificative şi a raportului de evaluare finală a acestora.
(6) Formularul pentru
raportări intermediare şi finale este prevăzut în anexa nr. 6.
Art. 34. - (1) Din finanţările nerambursabile acordate
se pot acoperi cheltuieli de natura cheltuielilor de cazare, transport şi masă
ale participanţilor, cheltuieli funcţionale aferente programului, proiectului
sau acţiunii culturale, precum şi alte cheltuieli specifice acestor
manifestări, precum: realizarea de studii şi cercetări, organizarea de
întâlniri preliminare, seminarii, conferinţe, ateliere de lucru etc, stagii de
formare, achiziţionarea de dotări necesare derulării programului cultural,
închirieri de spaţii şi aparatură, acţiuni promoţionale şi de publicitate,
tipărituri, remuneraţii, onorarii, salarii, acordarea de premii, burse,
granturi individuale şi altele asemenea.
(2) Finanţările nerambursabile
acordate nu pot fi folosite pentru cheltuieli salariale ale instituţiilor
publice, pentru acoperirea unor debite ale beneficiarilor de finanţare ori
pentru efectuarea de plăţi care nu sunt aferente programului, proiectului sau
acţiunii culturale, către instituţii publice şi regii autonome, companii
naţionale ori societăţi comerciale care au ca asociat sau ca acţionar statul, o
autoritate a administraţiei publice ori o instituţie publică.
(3) Din categoria cheltuielilor funcţionale fac parte:
- cheltuielile cu energia electrică, aferente
perioadei de derulare a programului, proiectului sau acţiunii culturale;
- cheltuieli cu chiria, aferente perioadei de
derulare a programului, proiectului sau acţiunii culturale;
- cheltuieli pentru
convorbiri telefonice, aferente perioadei de derulare a programului,
proiectului sau acţiunii culturale;
- cheltuieli pentru corespondenţă şi internet, precum
şi orice alte cheltuieli cu caracter administrativ, aferente perioadei de
derulare a programului, proiectului sau acţiunii culturale.
(4) Cheltuielile funcţionale pot fi acoperite într-un
procent de maximum 8% din valoarea totală a cheltuielilor aprobate pentru a fi
finanţate prin contractul încheiat.
Art. 35. - Anexele nr. 1-6*) fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
*) Anexele nr. 1 -6 la normele metodologice sunt
reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
MINISTERUL CULTURII ŞI
CULTELOR
ADMINISTRAŢIA FONDULUI CULTURAL NAŢIONAL
FORMULAR
de solicitare a
finanţării nerambursabile pentru finanţarea programelor
culturale
Sesiunea de finanţare nr. ........ / an
|_| proiect nou
|_| proiect reînnoit
Numele
solicitantului........................................................
Denumirea programului cultural........................................................
Aria tematică
|_| Patrimoniu cultural naţional mobil şi
imobil
|_| Patrimoniu imaterial
|_| Arte vizuale şi arhitectură
|_| Dans
|_| Teatru
|_| Muzică
|_| Management cultural şi formare
profesională
|_| Activităţi muzeale
Domenii interdisciplinare :
|_| intervenţie culturală
|_| educaţie culturală
|_| altele (specificaţi)
.....................................................................................................................
|
Nr.dosar...........................................
( nu se completează de către solicitant)
|
Denumirea programului
cultural.......................................................................
Locul desfăşurării programului
cultural..............................................................
Numele
solicitantului_______________________________________________
Adresa completă____________________________________________________
Telefon _______________Fax_______________E-
mail____________________
Persoană de contact________________________________________________
(nume, funcţie)
Menţionaţi dacă solicitaţi pentru prima oară o finanţare
nerambursabilă de la AFCN
|_| DA |_| NU
|
SECŢIUNEA A.
DATE GENERALE DESPRE PROGRAMUL CULTURAL
Costul total al programului cultural
|
Suma solicitată de la AFCN
|
% din costul total al programului
cultural
|
<LEI>
|
<LEI>
|
%
|
1. Justificarea şi oportunitatea programului
cultural (maxim 1 pagină)
a) Faceţi o scurtă descriere a contextului cultural,
identificând caracteristicile şi oferta de servicii culturale în prezent.
b) Descrieţi valoarea adăugată a programului cultural
(de exemplu: originalitatea, experimentul, diversificarea ofertei culturale,
localizarea în medii în care oferta culturală este dezechilibrată).
2. Denumirea / titlul programului cultural:
....................................................................................................................................
3. Sumarul programului cultural (maximum 1 pagină). Vă rugăm să descrieţi următoarele aspecte
ale programului dvs.:
a) obiectivele
b) grupul
ţintă
c) activităţile programului
d) rezultatele scontate
e) alte elemente pe care le consideraţi relevante.
4. Durata şi planul de activităţi ale programului cultural:
Proiectul se va desfăşura de la data de..........până
în data de ............................
An
|
|
Semestrul 1
|
Semestrul 2
|
|
Activitatea
|
Luna 1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
Organizaţia care implementează
|
Exemplu
|
exemplu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Exemplu
|
Pregătirea
activităţii 1 (titlul)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Partener 1
|
Realizarea activităţii 1 (titlul)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Partener 1
|
Pregătirea activităţii 2 (titlul)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Partener 2
|
Etc.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Descrierea detaliată a activităţilor
Planul de acţiune trebuie să fie suficient de detaliat
pentru a ilustra pregătirea şi implementarea fiecărei activităţi,
sprijinindu-vă şi în realizarea eficientă a bugetului. Vă rugăm să identificaţi
clar următoarele aspecte ale proiectului dvs.: numele activităţii propuse şi
descrierea detaliată a fiecărei activităţi avute în vedere pentru obţinerea
rezultatelor, specificând, unde este cazul, rolul fiecărui partener în proiect.
6. Metodologie si evaluare
Maximum 3 pagini.
a) metodele de implementare;
b) motivarea metodologiei propuse;
c) evaluarea participării
grupurilor ţintă şi a beneficiarilor finali în programul cultural;
d) nivelul de implicare şi
activitatea altor organizaţii (parteneri sau alţii) în programul cultural;
e) echipa propusă pentru
implementarea programului cultural (pe funcţii: nu este nevoie să se includă
aici numele persoanelor);
f) procedurile de evaluare internă.
7. Rezultatele scontate şi impactul programului
cultural
Maximum 3 pagini.
Descrieţi rezultatele imediate, precum şi
efectele pe termen mediu şi lung ale programului, aşa cum le preconizaţi.
8. Promovarea şi continuitatea programului cultural
8.1. Faceţi o scurtă descriere a modului în care
intenţionaţi să promovaţi şi să asiguraţi vizibilitatea programului cultural propus.
8.2.Prezentaţi succint posibilităţile de reluare şi
extindere ale rezultatelor programului cultural.
8.3. Menţionaţi riscurile / dificultăţile care ar putea
influenţa negativ continuarea proiectului şi menţionaţi câteva măsuri de
reducere a lor.
SECŢIUNEA B.
BUGETUL PROGRAMULUI CULTURAL
Inainte de a completa această secţiune, vă rugăm să
citiţi cu atenţie Formularul pentru descrierea bugetului de venituri şi cheltuieli (Anexa 2).
SECŢIUNEA C
PARTENERIAT şi PARTICIPARE LOCALĂ
1. Organizaţii partenere în
realizarea programului cultural Partener nr. 1....
Numele întreg al instituţiei / organizaţiei
|
|
Acronim (unde este cazul):
|
|
Statut juridic:
|
|
Cod fiscal:
|
|
Adresa oficială:
|
|
Adresa poştală:
|
|
Persoana de contact:
|
|
Număr de telefon:
|
|
Număr de fax:
|
|
Adresa e-mail:
|
|
Web site:
|
|
Vă rugăm să multiplicaţi tabelul pentru fiecare
partener în parte, dacă este cazul.
Atenţie: indiferent de numărul partenerilor, se va
depune o singură Declaraţie de
parteneriat semnată, datată şi ştampilată de
toţi partenerii, conform modelului prevăzut în Anexa nr.3.
SECŢIUNEA D.
Declaraţie pe propria răspundere
DECLARAŢIE
Subsemnatul........, domiciliat în localitatea..............,
str......nr. ..., bl....., ap. ..., sectorul/judeţul ......, codul poştal ........., posesor al actului de identitate ......... seria ...... nr.....,
codul numeric personal....., în calitate de
reprezentant al operatorului cultural....., declar că am luat cunoştinţă de prevederile Ordonanţei Guvernului
nr.................., aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr..........., ale ordinului
ministrului culturii şi cultelor nr........pentru aprobarea Normelor metodologice .
Declar pe propria răspundere că nu mă aflu / persoana
juridică pe care o reprezint nu se află în nici una dintre următoarele
situaţii:
a) în incapacitate de plată;
b) cu plăţile / conturile blocate conform unei hotărâri
judecătoreşti definitive;
c) nu am încălcat /a încălcat cu bună ştiinţă
prevederile unui alt contract finanţat din fonduri publice;
d) nu sunt vinovat de
declaraţii false cu privire la situaţia economică;
e) nu am / nu are arierate către bugetul de stat,
bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor sociale de sănătate,
bugetele locale sau fondurile speciale;
f) nu sunt condamnat pentru:
abuz de încredere, gestiune frauduloasă, înşelăciune, delapidare, dare sau
luare de mită, mărturie mincinoasă, fals, uz de fals, deturnare de fonduri.
Cunoscând pedeapsa prevăzută de art. 292 din Codul
penal pentru infracţiunea de fals în declaraţii, am verificat datele din
prezenta declaraţie, care este completă şi corectă.
Denumirea organizaţiei / numele artistului
Numele şi semnătura coordonatorului de proiect:
Ştampila organizaţiei solicitante:
Data
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
Formularul pentru
descrierea bugetului de venituri şi cheltuieli
1. Veniturile programului cultural
Denumirea indicatorilor Venituri,
din care:
|
|
Valoarea contribuţiei
(LEI)
|
% din
valoarea
totală
|
Total contribuţie
(LEI)
|
1.Contribuţia beneficiarului (proprie)
|
|
|
|
2. Alte surse (se vor nominaliza)
|
|
|
|
3. Finanţare nerambursabilă solicitată de la AFCN
|
|
|
|
TOTAL GENERAL
|
|
|
|
2. Devizul general al programului cultural
Denumirea indicatorilor (categorii
de cheltuieli)
|
Total
|
Contribuţia solicitantului
|
Alte surse
|
Suma solicitată de la AFCN
|
1. Onorarii
|
|
|
|
|
2. Remuneraţii colaboratori
|
|
|
|
|
3. Cheltuieli materiale şi servicii
|
|
|
|
|
3.1. cazare şi masă sau diurnă pentru participanţi, invitaţi,
echipa de proiect
|
|
|
|
|
3.2. transport local şi / sau internaţional participanţi,
invitaţi, echipa de proiect
|
|
|
|
|
4. Cheltuieli specifice:
|
|
|
|
|
4.1. închirieri de spaţii, aparatură, mijloace de transport
|
|
|
|
|
4.2. acţiuni promoţionale şi de publicitate
|
|
|
|
|
4.3. tipărituri
|
|
|
|
|
4.4. altele asemenea (producţie / închiriere decoruri, costume, standuri, simeze, vitrine etc.)
|
|
|
|
|
5. Cheltuieli funcţionale (maximum 8% din totalul finanţării acordate)
|
|
|
|
|
5.1 .cheltuieli cu energia electrică
|
|
|
|
|
5.2 .cheltuieli cu chiria
|
|
|
|
|
5.3. cheltuieli pentru convorbiri telefonice
|
|
|
|
|
5.4. cheltuieli pentru corespondenţă şi
Internet
|
|
|
|
|
6. Cheltuieli dotări independente
(de regulă, nu vor depăşi 15% din totalul finanţării acordate)
|
|
|
|
|
6.1. echipamente birotică
|
|
|
|
|
6.2. mobilier
|
|
|
|
|
6.3. consumabile birotică
|
|
|
|
|
7. Alte cheltuieli specifice
care derivă din implementarea programului
(se vor nominaliza)
- Premii
- Burse de cercetare
- Stagii de formare
|
|
|
|
|
8. Cheltuieli neprevăzute (maximum
2% din totalul finanţării acordate)
|
|
|
|
|
TOTAL
|
|
|
|
|
Denumirea organizaţiei / numele artistului
Numele şi semnătura
coordonatorului de proiect:
Ştampila organizaţiei solicitante:
Data
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
Declaraţie de Parteneriat
Un parteneriat este o relaţie esenţială între două sau
mai multe organizaţii, care presupune împărţirea responsabilităţilor în
derularea proiectului finanţat de către Administraţia Fondului Cultural
Naţional, denumit în continuare Finanţator. Pentru a înlesni o derulare uşoară
a proiectului, Finanţatorul solicită tuturor partenerilor (inclusiv
solicitantului, denumit în continuare Beneficiar, care semnează contractul) să
recunoască acest lucru, consimţind la principiile de bună practică a
parteneriatului, stipulate mai jos:
Principiile de Bună Practică a Parteneriatului
1. Toţi partenerii au citit formularul de cerere şi
au înţeles care va fi rolul lor în cadrul proiectului înainte ca cererea de
finanţare nerambursabilă să fie înaintată Finanţatorului.
2. Toţi partenerii au citit contractul de finanţare
nerambursabilă şi au înţeles care vor fi obligaţiile care le revin în cadrul
contractului. Ei autorizează Beneficiarul să semneze contractul cu Finanţatorul
şi să îi reprezinte în relaţiile cu acesta privind punerea în aplicare a
programului.
3. Solicitantul trebuie să se consulte permanent cu
partenerii săi şi să-i informeze în totalitate asupra evoluţiei proiectului.
4. Toţi partenerii trebuie să primească copiile
rapoartelor - narative şi financiare - elaborate de Beneficiar şi înaintate
către Finanţator.
5. Modificările importante propuse în cadrul
programului (ex. activităţi, parteneri etc.) vor trebui să fie aprobate de
parteneri, anterior înaintării acestora către Finanţator. In cazul în care
aceste modificări nu au putut fi aprobate de către toţi partenerii,
Beneficiarul trebuie să informeze pe Finanţator cu privire la acest lucru,
atunci când înaintează spre aprobare propunerea de modificare.
Declaraţie de parteneriat
Am citit şi consimţit asupra conţinutului programului
cultural înaintat AFCN. Ne angajăm să acţionăm în conformitate cu principiile
practicii unui bun parteneriat.
Nume
|
|
Organizaţie
|
|
Funcţie
|
|
Semnătura
|
|
Data şi locul
|
|
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
DECLARAŢIE DE IMPARŢIALITATE
Subsemnatul ......... deţin, ca membru al Comisiei de
evaluare şi selecţie a
programelor culturale care
solicită finanţare nerambursabilă din Fondul Cultural Naţional, calitatea de
evaluator al programelor culturale înaintate Comisiei.
Declar prin prezenta că nu am un interes patrimonial în
legătură cu cererile de acordare a finanţărilor programelor culturale înaintate
Comisiei pentru evaluarea şi selecţia programelor culturale care solicită
finanţare nerambursabilă din Fondul Cultural Naţional.
Confirm că, în situaţia în care aş descoperi, în cursul
acţiunii de selecţie şi evaluare, că un astfel de interes există, voi declara
imediat acest lucru, mă voi retrage de la deliberările asupra proiectului
respectiv şi nu îl voi nota.
Data.................
Semnătura..........................
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
CONTRACT-CADRU DE FINANŢARE
Nr..............din data de......./....../.........
In temeiul dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 10/2005 privind reglementarea unor
măsuri financiare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 146/2005, ale Hotărârii Guvernului nr. 802/2005 privind organizarea şi funcţionarea Administraţiei Fondului Cultural
Naţional, şi în baza hotărârii comisiei de evaluare şi selectare a programelor culturale din data
de ................, a intervenit următorul contract între:
CAPITOLUL 1:
Părţile contractante
Art. 1
Administraţia FONDULUI CULTURAL NAŢIONAL, cu sediul în
Bucureşti str. Dorobanţilor, nr.99A, sectorul 1, codul fiscal 17966770, cont
virament IBAN RO08TREZ7015009XXX006063 deschis la Trezoreria sector 1, reprezentat de.........., având
funcţia de DIRECTOR şi.............., având funcţia de CONTABIL ŞEF, numit în continuare Finanţator,
si
Operatorul cultural
...............................................................
în calitate de Beneficiar, numit în continuare
Beneficiar.
CAPITOLUL 2:
Obiectul contractului
Art. 2
(l) Obiectul contractului îl constituie
alocarea sumei de .............. lei de către Finanţator, în vederea realizării de către Beneficiar a
programului cultural
.....................................................
(2) Acordarea sumelor către beneficiari se face
în......tranşe, pe bază de documente justificative.
Prima tranşă este considerată avans*.
* De regulă, acordarea sumelor se face în trei tranşe.
Pentru proiectele multianuale, la solicitarea beneficiarului, acordarea sumelor
se poate face într-una, două sau mai multe tranşe.
(3)Nivelul avansului, precum şi
al celorlalte tranşe se stabilesc după cum urmează:
- tranşa I (avans*)
- lei;
- tranşa a II-a - lei;
- tranşa a III-a - lei;
* Avansul se acordă, conform dispoziţiilor H.G. nr.
264/2003, pe bază de scrisoare de garanţie bancară pentru returnarea avansului.
Această scrisoare se returnează beneficiarului după verificarea şi acceptarea
la plată a documentelor justificative prezentate, care reprezintă valoarea
integrală a avansului acordat.
(4)La solicitarea următoarei tranşe, beneficiarul se
obligă să prezinte finanţatorului un raport intermediar privind stadiul
implementării programului cultural, din punct de vedere fizic, financiar şi al
contribuţiei operatorului cultural, precum şi documentele justificative
aferente tranşei anterioare.
(5)La solicitarea ultimei tranşe de finanţare,
beneficiarul se obligă să prezinte raportul de evaluare a programului cultural
şi documentele justificative din care să rezulte plăţile efectuate corespunzător
cuantumului tranşei de finanţare, fără să depăşească suma alocată programului
prin contract.
(6)Sumele alocate rămase necheltuite după finalizarea
programului cultural vor fi returnate Finanţatorului în termen de maximum 5
zile lucrătoare de la data încheierii duratei contractului, prevăzută la art.4.
(7)Finanţarea, plata şi decontarea sumelor acordate se
vor efectua cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 3
Suma reprezentând finanţarea nerambursabilă va fi
virată din contul Finanţatorului IBAN
RO08TREZ7015009XXX006063 deschis la Trezoreria sectorului 1, în contul
beneficiarului nr. ...................................................,
potrivit legii.
CAPITOLUL 3:
Durata contractului şi etapele de derulare a
programului cultural.
Art.4
Prezentul contract se încheie pentru
perioada cuprinsă între data semnării acestuia şi ..............................
Art. 5
Programul cultural prevăzut la art. 2 alin. (1) se va realiza în..........etape:
etapa I:
-în perioada............
- acţiuni derulate.................
- cheltuieli din finanţarea alocată............lei;
etapa a II-a:
-în perioada.......................
- acţiuni derulate..........................
- cheltuieli din finanţarea alocată...............lei;
etapa a III-a:
- în perioada;
- acţiuni
derulate......................lei
- cheltuieli din finanţarea
alocată..................lei.
Art. 6
Modul de realizare a fiecărei etape se consemnează
într-un formular de raportare intermediară, completat de reprezentanţii
beneficiarului, potrivit anexei nr. 6 la Normele
metodologice.
CAPITOLUL 4:
Drepturile şi obligaţiile părţilor
Art. 7
Finanţatorul:
- se angajează să asigure finanţarea, în baza
hotărârii comisiei de evaluare şi selecţie a
programelor culturale din data de..................., din Bugetul Administraţiei Fondului Cultural Naţional, a programului cultural..........................................................,
potrivit prevederilor legale în vigoare;
- are dreptul să solicite beneficiarului rapoarte
privind derularea programului cultural;
- are dreptul să modifice cuantumul finanţării alocate
sau să rezilieze prezentul contract dacă beneficiarul comunică date, informaţii
sau înscrisuri false ori eronate, precum şi în cazul neîndeplinirii sau
îndeplinirii necorespunzătoare a obligaţiilor contractuale asumate de către
Beneficiar;
Art. 8
Beneficiarul:
- are dreptul să primească sumele reprezentând
finanţarea, în condiţiile prevăzute în prezentul contract;
- se obligă să utilizeze finanţarea numai în scopul
realizării programului cultural prevăzut la art. 2 alin. (1);
- se obligă să respecte etapele realizării
programului cultural în conformitate cu prevederile art. 5;
- are dreptul să prelungească durata etapelor prevăzută
în prezentul contract, în cazul efectuării cu întârziere a plăţilor de către
finanţator, dacă aceasta generează modificări substanţiale în procesul
derulării programului cultural;
- se obligă să reflecte
corect şi la zi, în evidenţele sale contabile, toate operaţiunile
economico-financiare ale programului cultural şi să le prezinte Finanţatorului
ori de câte ori îi sunt solicitate, pe durata derulării contractului;
- se obligă să întocmească exact şi corect toate
documentele justificative privind utilizarea finanţării;
- se obligă să completeze sau să modifice, la
solicitarea Finanţatorului, documentele prezentate spre decontare în termen de
5 zile lucrătoare de la data solicitării;
- se obligă să facă dovada că dispune de echipamentele
necesare realizării programului cultural;
- se obligă să specifice, pe durata desfăşurării
programului cultural, pe afişe, cataloage, alte materiale publicitare, pe
copertele CD-urilor, cărţilor şi altor bunuri similare, faptul că acestea au
fost realizate prin finanţare din Fondul Cultural Naţional;
- se obligă să prezinte Finanţatorului un raport
intermediar de activitate la data/datele de ............................,
completat conform anexei nr. 6 la Normele metodologice;
- se obligă să prezinte Finanţatorului, la încheierea
programului cultural, raportul final de activitate,
completat conform anexei nr. 6 la Normele metodologice ;
- se obligă să accepte controlul şi verificările
Finanţatorului, în legătură cu modul de utilizare a fondurilor ce constituie
finanţarea primită.
CAPITOLUL 5:
Modificarea, rezilierea şi încetarea contractului
Art. 9
Prezentul contract poate fi modificat numai în cazuri
temeinic justificate, cu acordul ambelor părţi, consemnat în scris prin act
adiţional.
Art. 10
Prezentul contract poate fi reziliat de plin drept,
fără a fi necesară intervenţia instanţei de judecată, în termen de 10 zile
calendaristice de la data primirii notificării prin care părţii în culpă i s-a
adus la cunoştinţă că nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale. Notificarea
va putea fi comunicată în termen de 10 zile calendaristice de la data
constatării neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a uneia sau a mai
multor obligaţii contractuale.
Art. 11
Prezentul contract încetează să producă efecte la data
rezilierii acestuia sau, după caz, la data prevăzută la art. 4.
CAPITOLUL 6:
Clauze speciale
Art. 12
(l)Prezentul contract intră în vigoare la data semnării
lui de către ambele părţi şi este valabil până la finalizarea programului
cultural prevăzut la art. 2 alin.(l)
(2)Perioada de implementare a programului cultural este
de...................
(3)Utilizarea finanţării în alte scopuri decât cele
prevăzute în prezentul contract este interzisă şi atrage rezilierea acestuia fără intervenţia instanţei
judecătoreşti.
(4)Utilizarea materialelor promoţionale (CD-uri,
tipărituri etc.) destinate mediatizării programului cultural prevăzute la art. 2, alin. (1) în scopul obţinerii de
profit este interzisă cu desăvârşire.
(5)în cazul în care Beneficiarului i s-a notificat
rezilierea prezentului contract din vina sa, acesta este obligat ca, în termen de 30 de zile de la data primirii notificării,
să restituie finanţatorului sumele primite.
(6)în ceea ce priveşte restituirea sumelor primite,
Beneficiarul datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere, conform legislaţiei privind colectarea creanţelor
bugetare, care se fac venit la bugetul de stat sau, după caz, la bugetul local.
CAPITOLUL 7:
Forţa majoră
Art. 13
(l)Este exonerată de răspundere pentru
neexecutare sau executare necorespunzătoare a obligaţiilor ce-i revin
partea care a fost împiedicată de intervenţia unui caz de forţă majoră. (2)Este
forţă majoră evenimentul absolut imprevizibil, imposibil de împiedicat şi
independent de voinţa părţilor, care le opreşte să-şi execute obligaţiile ce le
revin potrivit prezentului contract. (3)Intervenţia forţei majore trebuie
comunicată de partea care o invocă în termen de doua zile calendaristice de la
data apariţiei acesteia.
CAPITOLUL 8:
Dispoziţii finale
Art. 14
Comunicările între părţi în legătură cu executarea
prezentului contract vor fi făcute numai în scris.
Art. 15 Prezentul contract
constituie titlu executoriu pentru satisfacerea creanţelor rezultate în urma
rezilierii.
Art. 16
Clauzele prezentului contract se interpretează potrivit
prevederilor Codului civil.
Art. 17 Eventualele litigii
dintre părţi urmează a fi soluţionate pe cale amiabilă. In cazul nerezolvării
pe cale amiabilă, litigiile urmează a fi soluţionate de instanţele competente,
potrivit legii.
Art. 18 Prezentul contract a fost încheiat în trei
exemplare având aceeaşi forţă juridică, dintre care
două exemplare pentru Finanţator şi unul pentru Beneficiar.
Finanţator:
Beneficiar:
Administraţia
Fondului Operator
cultural
Cultural
National
.............................................
Reprezentant
legal,
..............................................
Director
.......................................
Coordonatorul
proiectului
Contabil şef
..............................................
...................................... Responsabil
financiar
ANEXA Nr. 6 la normele metodologice
FORMULAR
pentru raportări intermediare şi Finale
Contract
nr.................................................
Data încheierii
contractului................................
Operatorul cultural.............................. adresa
....................................................
telefon/ fax.................e-
mail..............................
Denumirea programului
cultural..............................
Data înaintării
raportului..................................
Instituţia, numele şi funcţia persoanei care a primit
raportul........
I. Raport de activitate
1. Descrierea pe scurt a activităţilor culturale
desfăşurate până la data întocmirii raportului: (Descrierea nu va depăşi o
pagină şi va cuprinde datele necesare unei evaluări de ansamblu a derulării
programului cultural şi verificării realităţii prestaţiilor: beneficiari, dosar
de presă, colaborarea cu alţi parteneri etc.)
2. Realizarea activităţilor propuse:
(Au putut fi desfăşurate aceste
activităţi în timpul planificat DA/NU
Dacă NU, menţionaţi măsurile ce urmează a fi luate în
continuare pentru realizarea tuturor activităţilor prevăzute în contract)
3. Rezultate obţinute şi rezultate aşteptate:
(Rezultatele obţinute şi rezultatele aşteptate vor fi
consemnate în raport cu fiecare activitate desfăşurată, în concepte măsurabile,
indicatori de eficienţă. Anexaţi documente relevante, după caz.)
4. Propuneri pentru continuarea sau dezvoltarea
programului cultural:
(Menţionaţi de ce fel de sprijin aveţi nevoie pentru
continuarea sau dezvoltarea programului cultural)
5. Alte comentarii (după caz):
II. Raport financiar
1. Date despre operatorul cultural finanţat:
Cont bancar nr......, deschis la Banca....../(denumirea
şi sediul)
2. Date despre finanţare:
Valoarea finanţării din Fondul Cultural Naţional, în
conformitate cu contractul încheiat:
...................................................................................
Valoarea finanţării cumulate la data întocmirii
raportului.......
Dobânzile bancare (cumulate pentru perioada
respectivă)..........
3. Se anexează în copie actele
justificative pentru cheltuielile efectuate conform prevederilor legale:
facturi, chitanţe fiscale, bonuri, extrase de cont, ordine şi dispoziţii de
plată.
4. Situaţia centralizatoare pentru fiecare capitol de
cheltuieli (după modelul prezentat mai jos):
Denumirea organizaţiei
CONTRACT nr....../ data
Denumirea programului cultural:
Tranşa
|
Obiective / activităţi
|
Sume
|
Tranşa I (avans)
|
|
|
|
Tranşa II
|
|
|
|
Tranşa III
|
|
|
|
TOTAL
|
|
|
0
|
Etape
|
Obiective / activităţi
|
Sume
|
Etapa I
|
|
|
|
Etapa 2
|
|
|
|
Etapa 3
|
|
|
|
TOTAL
|
|
|
0
|
Denumire indicator (exemple)
|
Suma finanţată
|
Tranşa I
|
Tranşa II
|
Tranşa III
|
1. Onorarii
|
|
|
|
|
2. Remuneraţii colaboratori
|
|
|
|
|
3. Cheltuieli materiale şi servicii
|
|
|
|
|
4 Cheltuieli specifice:
|
|
|
|
|
5. Cheltuieli funcţionale
|
|
|
|
|
6. Cheltuieli dotări independente
|
|
|
|
|
7. Alte cheltuieli specifice care derivă din implementarea
programului
|
|
|
|
|
8. Cheltuieli neprevăzute
|
|
|
|
|
Total
|
0
|
0,00
|
|
|
5. Bugetul de venituri şi cheltuieli al programului
cultural (program şi realizări în conformitate cu structura prezentată în anexa
nr. 2 la normele metodologice)
Conducătorul operatorului cultural........./(numele,
prenumele şi semnătura)..........
Coordonatorul programului cultural ..../(numele,
prenumele şi semnătura)...
Responsabilul financiar al
organizaţiei......./ (numele, prenumele şi semnătura).....
Data.......................
Ştampila