Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 20 din 18 ianuarie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 si art. 52 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 109 din  5 martie 2001


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Iuliana Nedelcu        - procuror
    Marioara Prodan        - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 si art. 52 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicata de Viorel Moldovanu in Dosarul nr. 129/2000 al Tribunalului Militar Iasi.
    La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei. Procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca fiind inadmisibila, in temeiul art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 1 teza intai si alin. 2, precum si ale art. 52 din Decretul nr. 328/1966, intrucat nu au legatura cu solutionarea cauzei, autorul exceptiei fiind trimis in judecata pentru savarsirea infractiunilor de conducere pe drumurile publice a unui autovehicul de o persoana care se afla in stare de ebrietate, prevazuta de art. 37 alin. 1 teza a doua din Decretul nr. 328/1966, si de sustragere de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei, prevazuta la art. 37 alin. 3 din acelasi decret. Referitor la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 1 teza a doua si alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice, se considera ca aceasta este neintemeiata, deoarece prin textele de lege criticate nu se incalca prevederile art. 22 din Constitutie referitoare la dreptul la viata si la integritate fizica si psihica, recoltarea probelor biologice neputand fi considerata "tortura" sau "tratament inuman ori degradant". In acest sens se invoca Decizia nr. 142 din 5 octombrie 1999, prin care Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966, considerandu-se ca aceste prevederi nu contravin art. 22 din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 13 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 129/2000, Tribunalul Militar Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 si art. 52 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice, exceptie ridicata de Viorel Moldovanu. Autorul exceptiei a fost trimis in judecata pentru savarsirea infractiunilor de conducere in stare de ebrietate a unui autovehicul, prevazuta la art. 37 alin. 1 teza a doua din Decretul nr. 328/1966, si de sustragere de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei, prevazuta la art. 37 alin. 3 din acelasi decret.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 37 alin. 1 si 3 si ale art. 52 din Decretul nr. 328/1966 sunt contrare prevederilor art. 22 din Constitutie, deoarece prelevarea de sange reprezinta o lezare a integritatii fizice a persoanei, iar probarea faptului ca o persoana se afla in stare de intoxicatie alcoolica se poate face si prin alte mijloace decat prelevarea de sange. Autorul exceptiei se refera la legea franceza, care prevede modalitati diferite de stabilire a alcoolemiei, altele decat prelevarea de sange. Se sustine, de asemenea, ca textele de lege criticate ca fiind neconstitutionale ignora faptul ca unele persoane sufera de "fobii medicale" si din aceasta cauza refuza prelevarea de sange de teama infectarii cu HIV, hepatita sau cu alti agenti patogeni, daca prelevarea de sange nu se face in conditii de securitate medicala. In opinia autorului exceptiei textele de lege criticate se refera exclusiv la prezenta alcoolului in sange, iar proba acestei stari nu se poate face decat prin prelevare de sange. Se critica Decizia nr. 142 din 5 octombrie 1999, prin care Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966. Se considera ca in mod gresit Curtea Constitutionala a apreciat ca alcoolemia poate fi stabilita si pe baza altor probe biologice, cata vreme aceasta stare este inteleasa ca "imbibatie alcoolica in sange" prin "probe biologice" legiuitorul avand in vedere, in exclusivitate, doar proba de sange.
    Tribunalul Militar Iasi, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, considera ca dispozitiile art. 37 alin. 1 si 3 si ale art. 52 din Decretul nr. 328/1966 trebuie sa fie examinate in stransa corelatie, deoarece au in vedere o unica stare de fapt - prezenta alcoolului in sange - si o unica modalitate de constatare a acesteia, si anume prelevarea de probe de sange. Instanta constata ca in cvasitotalitatea argumentelor invocate in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 din Decretul nr. 328/1966 autorul acesteia se refera la teza intai a acestui articol, respectiv "conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de catre o persoana care are in sange o imbibatie alcoolica ce depaseste limita legala", si la art. 52 din acelasi decret. Or, in speta, inculpatul a fost trimis in judecata pentru savarsirea infractiunii prevazute la art. 37 alin. 1 teza a doua, adica pentru "conducere in stare de ebrietate", iar pentru a dovedi starea de ebrietate organele de cercetare au la dispozitie alte mijloace decat recoltarea de probe de sange. In aceasta situatie instanta constata ca solutionarea cauzei nu depinde de constitutionalitatea sau neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 37 alin. 1 teza intai din Decretul nr. 328/1966, instanta urmand sa stabileasca daca inculpatul a condus sau nu in "stare de ebrietate", iar nu daca a condus cu o imbibatie alcoolica mai mare decat cea prevazuta la art. 52 din Decretul nr. 328/1966. Constatand ca dispozitiile invocate, si anume cele ale art. 37 alin. 1 si 2 si ale art. 52 din Decretul nr. 328/1966, nu sunt incidente in cauza, instanta apreciaza ca sub acest aspect se impune respingerea exceptiei.
    Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 instanta se refera la Decizia nr. 142 din 5 octombrie 1999, prin care Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a acestor dispozitii. In opinia instantei solutia Curtii Constitutionale este criticabila. Astfel, analizand dispozitiile art. 23 alin. (8) si ale art. 20 din Constitutie, corelat cu prevederile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, cu hotararile pronuntate de Curtea Europeana a Drepturilor Omului in cazurile "Funke impotriva Frantei" si "Saunders impotriva Regatului Unit", instanta apreciaza ca dispozitiile art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 sunt neconstitutionale. Principiul prezumtiei de nevinovatie, consacrat in art. 23 alin. (8) din Constitutie, este strans legat de dreptul persoanei de a nu fi obligata sa produca probe care sa o incrimineze. Pe de alta parte, necesitatea respectarii Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale decurge din prevederile art. 20 alin. (1) din Constitutie, in sensul carora dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte, precum si din cele ale alin. (2) al aceluiasi articol, conform carora, in caz de neconcordanta, au prioritate reglementarile internationale. Instanta conchide ca se impune ca interpretarea data prin hotararile Curtii Europene a Drepturilor Omului in ceea ce priveste prezumtia de nevinovatie sa fie recunoscuta ca singura corecta.
    Referindu-se la cazul in speta, instanta arata ca din analiza textului art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 se constata ca refuzul faptuitorului de a colabora cu organele judiciare, de a produce probe care sa il incrimineze, se pedepseste. Persoana careia i s-a solicitat sa se prezinte la recoltarea de probe biologice este obligata sa se supuna, sub sanctiunea unei pedepse. Se ignora faptul ca refuzul de a se prezenta la recoltarea de probe biologice poate avea diferite cauze: fobia fata de spital, de sange, de injectii si teama de a se autoincrimina. Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat in cazurile "Funke impotriva Frantei", "Saunders impotriva Regatului Unit" si "Murray impotriva Regatului Unit" ca nici o persoana nu poate fi obligata, sub sanctiunea unei pedepse, sa produca probe autoincriminatoare. Tot Curtea Europeana a Drepturilor Omului a statuat ca pot fi folosite totusi probe prelevate sub amenintarea unei pedepse, daca acestea sunt obtinute in urma emiterii unui mandat. Acuzarea poate sa caute probe impotriva inculpatului fara a utiliza metode sau forte de constrangere pentru a infrange vointa inculpatului, silindu-l sa produca probe. Or, in cazul art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 legea incrimineaza refuzul de a se supune la recoltarea probelor biologice, probe care sunt principala, daca nu chiar unica dovada ca inculpatul a incalcat dispozitiile art. 37 alin. 1 din Decretul nr. 328/1966. Se mentioneaza si faptul ca decizia de recoltare a probelor biologice apartine unui agent de circulatie si nu este conditionata de existenta vreunui indiciu temeinic, iar decizia poate fi luata arbitrar, fara un motiv intemeiat. In opinia instantei recoltarea probelor biologice poate fi facuta in conditii similare perchezitiei, retinerii sau arestarii preventive.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca opinia instantei, potrivit careia dispozitiile art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 constituie o incalcare a dispozitiilor art. 23 alin. (8) din Constitutie, privitoare la prezumtia de nevinovatie, nu poate fi primita, deoarece prin textul de lege criticat nu se instituie o prezumtie de vinovatie. Incriminarea se justifica prin necesitatea constatarii si sanctionarii la timp si corect a faptei de conducere in stare de ebrietate. De asemenea, in ceea ce priveste recoltarea probei de sange, la care instanta se refera in mod deosebit, se poate constata ca textul de lege criticat ca fiind neconstitutional nu o prevede in mod explicit, ci are in vedere "recoltarea de probe biologice" in general. De aceea, daca, indiferent din ce motive, persoanei in cauza nu i se poate preleva sange, alcoolemia acesteia urmeaza sa fie stabilita pe baza altor probe biologice. In opinia Guvernului, bazata pe prevederile art. 49 din Constitutie, dispozitiile art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966, a caror finalitate o reprezinta apararea drepturilor si libertatilor cetatenilor, a vietii, integritatii corporale si a sanatatii, precum si a altor valori angajate in traficul rutier, nu constituie o restrangere a exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale ale persoanei careia i se solicita sa se prezinte la recoltarea probelor biologice, aceasta nefiind privata de libertate in alte conditii decat cele prevazute de lege si neactionandu-se asupra ei prin forta sau prin alte mijloace, pentru a i se recolta probe biologice in vederea stabilirii alcoolemiei. Se apreciaza ca nu au fost incalcate, prin dispozitiile art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966, nici dispozitiile art. 20 din Constitutie, interpretate si aplicate in concordanta cu Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece persoana invinuita de sustragere de la recoltarea probelor biologice este prezumata nevinovata pana ce vinovatia sa va fi legal stabilita. Se mai arata ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 142 din 5 octombrie 1999 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 7 ianuarie 2000), respingand exceptia. In opinia Guvernului se considera ca solutia de respingere, ca fiind inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 1 si 2 si ale art. 52 din Decretul nr. 328/1966, propusa de instanta, este corecta. In final se apreciaza ca exceptia este neintemeiata cu privire la dispozitiile art. 37 alin. 3 din acelasi decret.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere comunicat de Guvern, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 37 si ale art. 52 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice, care au urmatorul continut:
    Art. 37
    "Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de catre o persoana care are in sange o imbibatie alcoolica ce depaseste limita legala sau care se afla in stare de ebrietate se pedepseste cu inchisoare de la 1 an la 5 ani.
    Daca persoana aflata in una dintre situatiile prevazute la alineatul precedent conduce un autovehicul care transporta persoane in comun ori transporta materii ce pot produce pericol public, pedeapsa este inchisoare de la 2 la 7 ani.
    Sustragerea de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei se pedepseste cu inchisoare de la 1 an la 5 ani.";
    Art. 52
    "Imbibatia alcoolica in sange atrage raspunderea penala a conducatorilor de autovehicule cand este de cel putin 1 la mie."
    Aceste dispozitii legale sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind contrare prevederilor art. 22 din Constitutie, care au urmatoarea redactare:
    "(1) Dreptul la viata, precum si dreptul la integritate fizica si psihica ale persoanei sunt garantate.
    (2) Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel de pedeapsa sau de tratament inuman ori degradant.
    (3) Pedeapsa cu moartea este interzisa."
    Totodata, desi autorul exceptiei nu a mentionat si prevederile art. 23 alin. (1) din Constitutie, Curtea observa ca acesta a invocat neconstitutionalitatea si in raport cu mentionatul text constitutional, deoarece in motivarea exceptiei se refera la incalcarea prin dispozitiile legale criticate si a libertatii individuale. Conform acestor prevederi constitutionale, "Libertatea individuala si siguranta persoanei sunt inviolabile". De asemenea, Curtea urmeaza sa examineze exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 si in raport cu prevederile art. 23 alin. (8) din Constitutie, referitoare la prezumtia de nevinovatie, prevederi considerate de instanta de judecata ca fiind incalcate prin textul de lege mentionat. Aceste prevederi constitutionale au urmatoarea redactare: "Pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata."
    1. Examinand dispozitiile legale criticate, din perspectiva prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea cauzei", Curtea constata ca numai dispozitiile art. 37 alin. 1 teza a doua, precum si ale art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice (republicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 49 din 28 iunie 1984) au legatura cu cauza, deoarece autorul exceptiei a fost trimis in judecata pentru savarsirea, in concurs real, a infractiunilor de conducere in stare de ebrietate a unui autovehicul pe drumurile publice si a celei de sustragere de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei, infractiuni prevazute de aceste texte. Prin urmare, controlul de constitutionalitate va avea ca obiect numai aceste dispozitii legale; referitor la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 1 teza intai si alin. 2, precum si ale art. 52 din Decretul nr. 328/1966, dispozitii de care nu depinde solutionarea cauzei (intrucat inculpatul nu s-a aflat in situatiile prevazute de aceste texte, iar imbibatia alcoolica nu a putut fi stabilita tocmai datorita sustragerii inculpatului de la recoltarea probelor biologice), Curtea urmeaza ca in temeiul art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, sa o respinga, ca fiind inadmisibila. Totodata Curtea observa ca, desi instanta de judecata a retinut corect ca textele de lege criticate mentionate nu influenteaza solutionarea cauzei, nu a aplicat totusi dispozitiile art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, care prevad: "Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala." Asa fiind, Curtea, sesizata cu exceptia referitoare si la aceste texte de lege criticate, constatand inadmisibilitatea in raport cu prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, urmeaza sa pronunte respingerea acesteia.
    2. Asupra exceptiei de neconstitutionalitate a art. 37 alin. 1 teza a doua din Decretul nr. 328/1966, prin care este incriminata conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de catre o persoana care se afla in stare de ebrietate, Curtea retine ca nu pot fi primite criticile formulate de autorul acesteia, deoarece textul de lege nu contine dispozitii prin care sa fie incalcat dreptul la viata sau cel la integritate fizica si psihica, drepturi fundamentale garantate prin art. 22 din Constitutie. Dimpotriva, scopul urmarit de legiuitor prin incriminarea unei asemenea fapte este tocmai apararea drepturilor persoanei la viata, la integritate corporala, la integritate psihica, precum si protejarea altor valori importante angajate in traficul rutier. Incriminarea este de natura sa il ocroteasca chiar pe conducatorul auto care conduce in stare de ebrietate un autovehicul pe drumurile publice. De asemenea, nu se poate considera ca sanctionarea penala a celor vinovati de savarsirea acestor fapte ar reprezenta o supunere la "tortura", "pedeapsa" sau "tratament inuman ori degradant", pedepse si tratamente interzise prin art. 22 alin. (2) din Constitutie.
    3. Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 Curtea constata, de asemenea, ca aceasta este neintemeiata atat in raport cu prevederile constitutionale cuprinse in art. 22 si in art. 23 alin. (1), invocate de autorul acesteia, cat si in raport cu cele cuprinse in art. 23 alin. (8), referitoare la prezumtia de nevinovatie, prevederi invocate de instanta de judecata in motivarea opiniei sale privind neconstitutionalitatea textului de lege mentionat.
    Incriminarea sustragerii de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei, precum si a altor fapte prin care este pusa in pericol siguranta circulatiei rutiere reprezinta incriminari "obstacol" prin care este sanctionata penal simpla nerespectare a unor reguli de circulatie, in scopul preintampinarii unor grave vatamari ale valorilor angajate in traficul rutier (de exemplu: pierderi de vieti omenesti, vatamari ale integritatii corporale si ale sanatatii persoanei, precum si distrugeri de valori materiale). De aceea s-a impus incriminarea prevazuta la alin. 3 al art. 37 din Decretul nr. 328/1966, fiind sanctionata impiedicarea constatarii faptei de conducere sub influenta alcoolului, realizata prin sustragerea conducatorului auto de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei.
    Curtea constata ca dispozitiile art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 nu reprezinta o incalcare a prevederilor art. 22 din Constitutie, referitoare la dreptul la viata si la integritate fizica si psihica, ci, dimpotriva, au ca finalitate tocmai apararea acestor drepturi, puse in pericol prin conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de catre o persoana aflata in stare de ebrietate. Evident, refuzul conducatorului auto de a se supune recoltarii probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei trebuie sa fie nejustificat. Ipotezele imaginate de autorul exceptiei, care, in esenta, se refera la starea sanatatii conducatorului auto suspectat ca s-ar afla sub influenta alcoolului, stare care nu i-ar permite acestuia sa se supuna recoltarii probelor biologice, pot fi dovedite cu acte medicale, expertize medicale de specialitate, precum si cu orice alte probe din care sa rezulte ca acest refuz nu s-a datorat starii de ebrietate in care s-ar fi aflat. Textul incriminator nu interzice administrarea unor asemenea probe si nu contravine prevederilor art. 22 alin. (1) din Constitutie care se refera la garantarea dreptului la viata, precum si a dreptului la integritate fizica si psihica ale persoanei. Totodata Curtea observa ca interzicerea torturii si a oricarei pedepse sau tratament inuman ori degradant, prevazuta in alin. (2), precum si interzicerea pedepsei cu moartea, prevazuta in alin. (3) al aceluiasi text constitutional, invocate, de asemenea, in motivarea exceptiei, nu au nici o legatura cu cauza.
    Curtea mai constata ca dispozitiile art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 nu contravin nici prevederilor art. 23 alin. (1) din Constitutie, referitoare la inviolabilitatea libertatii individuale si a sigurantei persoanei, deoarece recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei nu numai ca nu contravine acestor drepturi fundamentale, ci, dimpotriva, are ca finalitate ocrotirea acestora prin prevenirea producerii unor grave accidente de circulatie, in situatiile in care o persoana ar conduce in stare de ebrietate un autovehicul pe drumurile publice. Totodata Curtea considera ca recoltarea probelor biologice nu poate fi considerata o incalcare a libertatii persoanei sau a sigurantei acesteia, deoarece, fiind drepturi si libertati fundamentale, acestea trebuie sa fie exercitate cu buna-credinta, fara sa fie incalcate drepturile si libertatile celorlalti, potrivit art. 54 din Constitutie, buna-credinta care nu mai poate fi retinuta in momentul in care o persoana presupusa ca s-ar afla in stare de ebrietate si care a condus un autovehicul pe drumurile publice se sustrage de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei.
    Curtea constata ca dispozitiile art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 nu contravin nici prevederilor art. 23 alin. (8) din Constitutie, referitoare la prezumtia de nevinovatie, deoarece pana la ramanerea definitiva a hotararii de condamnare persoana este considerata nevinovata, neinstituindu-se nici o prezumtie de vinovatie a inculpatului trimis in judecata in temeiul acestor dispozitii.
    De altfel, asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice, raportate la aceleasi texte constitutionale, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 142 din 5 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 7 ianuarie 2000, respingand, ca fiind neintemeiata, exceptia.
    Cu acel prilej, printre altele, Curtea a observat ca recoltarea probei de sange, despre care si autorul exceptiei din prezenta cauza sustine ca este singura cale de stabilire a alcoolemiei, nu este explicit prevazuta in textul art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966, care are in vedere "recoltarea de probe biologice" in general. De aceea, daca, indiferent din ce motive, persoanei in cauza nu i se poate preleva sange, alcoolemia acesteia urmeaza sa fie stabilita si pe baza altor probe biologice decat prelevarea de sange.
    Curtea constata ca atat considerentele deciziei mentionate, cat si solutia pronuntata isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza, neintervenind elemente noi de natura sa modifice aceasta jurisprudenta.
    In sfarsit, Curtea constata ca nu poate fi retinuta nici sustinerea instantei in sensul ca recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei ar insemna obligarea conducatorului auto de a contribui la producerea unei probe impotriva lui insusi. Intr-adevar textul de lege criticat ca fiind neconstitutional nu creeaza o prezumtie de vinovatie si nu implica o constrangere a celui in cauza de a se supune la recoltarea de probe biologice.
    In orice caz, faptul ca textul de lege este interpretat in sensul ca prelevarea de sange ar fi singura proba biologica pentru stabilirea alcoolemiei constituie o problema de aplicare a legii, iar nu de constitutionalitate, neintrand astfel in competenta Curtii Constitutionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) teza finala din Legea nr. 47/1992, republicata "[...] nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei".

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi in ceea ce priveste dispozitiile art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 si cu unanimitate de voturi in ceea ce priveste art. 37 alin. 1 si 2, precum si art. 52 din acelasi decret,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 1 teza intai si alin. 2, precum si ale art. 52 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice, republicat, exceptie ridicata de Viorel Moldovanu in Dosarul nr. 129/2000 al Tribunalului Militar Iasi.
    2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 1 teza a doua si ale art. 37 alin. 3 din acelasi decret, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar al aceluiasi tribunal.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 18 ianuarie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat-asistent,
                              Marioara Prodan

                              OPINIE SEPARATA

    Ne mentinem si in aceasta cauza opinia divergenta exprimata fata de solutia adoptata, cu majoritate de voturi, de Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 142 din 5 octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 7 ianuarie 2000, si consideram in continuare ca textul incriminator al art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice contravine dispozitiilor art. 22 alin. (1) si (2), precum si ale art. 23 alin. (1) si (8) din Constitutie.
    Prin prezenta opinie separata dorim sa facem unele sublinieri pentru a demonstra caracterul ireal al unor considerente avute in vedere de majoritatea membrilor Curtii la adoptarea solutiei de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate. Astfel:
    1. In considerentele deciziei la care se refera prezenta opinie separata se retine in mod inexact ca faptele incriminate prin art. 37 alin. 1 (cu agravanta prevazuta in alin. 2), respectiv prin alin. 3 al aceluiasi articol din Decretul nr. 328/1966, au un caracter identic, iar sanctionarea lor urmareste acelasi scop de prevenire a actiunilor care pun in pericol siguranta circulatiei pe drumurile publice.
    Infractiunile prevazute si pedepsite de art. 37 alin. 1 si 2 din Decretul nr. 328/1966 sunt intr-adevar infractiuni de pericol sui generis, prin care se lezeaza grav interesul legat de siguranta circulatiei pe drumurile publice. Ele reprezinta abateri de la normele circulatiei rutiere de o asemenea gravitate si grad de pericol care justifica sanctionarea lor penala. Punerea in vedere a sanctiunii penale pentru fapta de a conduce un autovehicul pe drumurile publice de catre o persoana care se afla in stare de ebrietate ori are in sange o concentratie alcoolica ce depaseste limita legala, fara conditia producerii vreunui eveniment rutier, descurajeaza orice conducator auto si poate determina abtinerea de la consumul de bauturi alcoolice, prevenind producerea starii de pericol pentru siguranta circulatiei pe drumurile publice.
    Fapta incriminata prin art. 3 al art. 37, in schimb, nu reprezinta o infractiune de pericol, intrucat autorul ei, in momentul in care i se cere sa se supuna recoltarii probelor biologice, este oprit si poate fi impiedicat sa conduca in continuare autovehiculul, daca se constata in orice mod ca se afla sub influenta bauturilor alcoolice. In aceasta situatie, prin supunerea la recoltarea probelor biologice nu se urmareste decat obtinerea unei probe pentru dovedirea savarsirii anterior a unei infractiuni de pericol.
    2. Textul de lege criticat incrimineaza sustragerea de la recoltarea oricaror probe biologice, considerate de agentul constatator ca fiind necesare sau utile pentru stabilirea alcoolemiei. Astfel, persoana nu este absolvita de raspundere penala nici in cazul in care accepta recoltarea unor probe biologice, dar refuza sa se supuna altora, cum ar fi in practica nesupunerea la prelevarea probelor de sange.
    3. Textul de lege incriminator nu prevede conditia ca sustragerea de la recoltarea probelor biologice sa fie nejustificata si nici aceea ca anterior sa se fi constatat starea de a se afla sub influenta alcoolului, situatie in care recoltarea si analiza probelor biologice sa urmareasca doar concretizarea nivelului alcoolemiei. Asadar, se prezuma existenta vinovatiei, constand in conducerea unui autovehicul pe drumurile publice in timpul cand persoana respectiva se afla sub influenta alcoolului.
    4. Posibilitatea stabilirii sau chiar stabilirea starii de ebrietate prin alte mijloace de proba nu inlatura caracterul penal al faptei si nici raspunderea penala pentru sustragerea de la recoltarea probelor biologice. Este edificatoare, sub acest aspect, speta examinata, in care autorul exceptiei este judecat pentru savarsirea a doua infractiuni, in concurs real, cea de conducere a unui autovehicul pe drumurile publice de catre o persoana care se afla in stare de ebrietate si cea de sustragere de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei.
    5. In considerentele deciziei la care se refera prezenta opinie separata se retine ca "s-a impus incriminarea din alin. 3 al art. 37 din Decretul nr. 328/1966, fiind sanctionata impiedicarea constatarii faptei de conducere sub influenta alcoolului". In realitate nu este vorba de sanctionarea impiedicarii constatarii faptei, ci a necooperarii autorului acesteia la producerea unor dovezi privind propria-i vinovatie. Nu se poate sustine ca sub acest aspect textul de lege criticat nu prevede o masura de constrangere, intrucat amenintarea cu aplicarea unei pedepse privative de libertate in caz de nesupunere reprezinta, in mod evident, o masura de constrangere psihica.

                                Judecator,
                              Kozsokar Gabor



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 20/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 20 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 20/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu