ORDIN
Nr. 24 din 10 ianuarie 2005
pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 595/2003 privind aprobarea Cerintelor tehnice
minime pentru navele fluviale care arboreaza pavilionul roman
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 72 din 21 ianuarie 2005
Avand in vedere prevederile Directivei Consiliului 82/714/CEE din 4 octombrie
1982, care stabileste prescriptiile tehnice pentru navele de navigatie
interioara,
in temeiul art. 12 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind
transporturile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, al
art. 16 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind transportul
naval, republicata, si al art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu modificarile ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.
595/2003 privind aprobarea Cerintelor tehnice minime pentru navele fluviale care
arboreaza pavilionul roman, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 374 si nr. 374 bis din 31 mai 2003, se modifica si se completeaza dupa
cum urmeaza:
1. Dupa articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 11^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 11^1
Prevederile prezentului ordin se aplica:
a) navelor nou-construite care urmeaza sa arboreze pavilionul roman si a
caror chila a fost pusa pe data de 1 iunie 2003 sau dupa aceasta data;
b) navelor care arboreaza pavilionul roman si care efectueaza voiaje
internationale incepand cu data de 1 ianuarie 2005;
c) navelor care arboreaza pavilionul roman, altele decat cele de la lit.
b), incepand cu data de 1 ianuarie 2007."
2. La anexa nr. 1 capitolul 2 punctul 2.03.4, prima fraza va avea urmatorul
cuprins:
"2.03.4. Instalatiile vizate la pct. 2.03.1 nu pot fi amplasate in
incaperi sau in compartimentul de masini in care sunt depozitate ori utilizate
categoriile de substante care fac parte din clasa a III-a ADNR - Regulamentul
privind transportul marfurilor periculoase pe Rhin, prevazute mai jos:
Categoria K1n - lichide cu punct de inflamabilitate mai mic de 21 grade C.
Presiunea vaporilor acestor lichide la temperatura de 50 grade C nu trebuie sa
depaseasca 1,1 bar;
Categoria K1s - lichide cu punct de inflamabilitate intre 21 grade C si 55
grade C inclusiv; sau
Categoria K2 - lichide cu punct de inflamabilitate peste 55 grade C, dar
mai mic sau egal cu 100 grade C."
3. Capitolul 13 din anexa nr. 1 va avea urmatorul titlu:
"CAP. 13
Derogari pentru navele aflate in serviciu"
4. La anexa nr. 1 punctele 13.01 - 13.03 vor avea urmatorul cuprins:
"13.01. Navele prevazute la art. 11^1 din ordin, care la 1 ianuarie
1985 se aflau in serviciu sau a caror chila a fost pusa inainte de aceasta
data, dar a caror constructie si echipament nu corespund in totalitate
cerintelor din prezenta anexa, trebuie sa fie aduse in conformitate cu acestea
pana la prima inspectie tehnica pentru eliberarea sau confirmarea
certificatului tehnic, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2005, cu exceptia
prevederilor din tabelul nr. 1, la care se aplica urmatoarele conditii:
a) cerintele din prima coloana a tabelului trebuie sa fie aplicate in
decurs de 5 ani incepand de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin;
b) cerintele din coloana a doua nu se aplica navelor aflate deja in
serviciu, daca siguranta navei si a echipajului este asigurata intr-un alt mod
corespunzator;
c) derogarile vizate la lit. a) si b) nu se aplica partilor din nave care
fac obiectul transformarilor sau inlocuirilor;
d) in cazul in care aplicarea cerintelor vizate la lit. a), dupa o perioada
de 5 ani de la intrarea in vigoare a prezentului ordin, precum si aplicarea
cerintelor prevazute la lit. c) nu sunt practic realizabile sau ar antrena
cheltuieli nerezonabile, Autoritatea Navala Romana poate acorda derogari;
e) detalii relevante cu privire la orice derogari acordate conform
prevederilor lit. a) trebuie mentionate in certificatul tehnic in timpul primei
inspectii efectuate dupa intrarea in vigoare a prezentului ordin; derogarile
conform prevederilor lit. d) trebuie mentionate in certificatul tehnic atunci
cand sunt acordate;
13.02. Navele deja aprobate pentru conducerea prin radar de catre o singura
persoana trebuie sa respecte cerintele cap. 9 in decurs de 5 ani incepand de la
data intrarii in vigoare a prezentului ordin. Navele care solicita pentru prima
data o asemenea aprobare trebuie sa fie aduse in conformitate cu cerintele cap.
9 inainte sa poata obtine aceasta aprobare.
13.03. Navele care la 1 ianuarie 1985 aveau instalatii permanente de
stingere a incendiilor, care utilizeaza CO2 ca agent de stingere, pot mentine
aceste instalatii cu conditia sa se indeplineasca urmatoarele cerinte:
a) instalatiile de stingere a incendiilor cu CO2 se pot folosi numai in
compartimentele masinilor, cazanelor si pompelor;
b) toate instalatiile permanente de stingere a incendiilor cu CO2 trebuie
sa fie echipate cu o alarma al carei semnal se poate auzi clar in toate
spatiile in care se lanseaza CO2, chiar in conditii de exploatare care
corespund celui mai mare nivel de zgomot propriu posibil, si care sa se
distinga clar fata de toate celelalte semnale acustice de avertizare existente
la bord.
De asemenea, semnalele de avertizare pentru lansarea de CO2 trebuie sa se
poata auzi clar in spatiile invecinate prin usile de comunicare inchise si in
conditiile depasirii celui mai mare nivel posibil de zgomot propriu produs in
timpul functionarii, in cazul in care acestea trebuie sa fie evacuate printr-un
singur spatiu in care urmeaza a se lansa CO2.
Urmatorul anunt, scris cu litere rosii pe fond alb, in limba romana, precum
si in una dintre limbile olandeza, franceza sau germana, trebuie sa fie afisat
intr-un loc corespunzator la intrarea si la iesirea din orice spatiu in care
CO2 ar putea fi lansat:
"Parasiti imediat acest spatiu la emiterea semnalului de avertizare
pentru lansarea de CO2 (descrierea semnalului) pericol de asfixiere.";
c) in apropierea tuturor dispozitivelor de declansare a instalatiilor de
stingere a incendiilor cu CO2, instructiunile de utilizare trebuie sa fie
afisate in mod clar si marcate durabil in limba romana, precum si in una dintre
limbile olandeza, franceza sau germana.
Tubulaturile care conduc la diferite spatii ce ar putea fi afectate de
lansarea de CO2 trebuie sa fie prevazute cu dispozitive de inchidere.
Dispozitivul de avertizare prevazut la lit. b) trebuie sa fie declansat
automat inaintea punerii in functiune a instalatiei de stingere a incendiului;
d) rezervoarele de CO2 trebuie sa fie instalate intr-un spatiu etans la
gaz, separat de alte spatii. Acest spatiu trebuie sa fie accesibil numai din
exterior si trebuie sa dispuna de o instalatie de ventilatie corespunzatoare si
independenta, complet separata de celelalte instalatii de ventilatie de la
bord. Temperatura din aceasta incapere nu trebuie sa depaseasca 60 grade C.
Toate rezervoarele sub presiune trebuie sa aiba inscriptia "CO2"
alba, pe fond rosu. Inaltimea literelor trebuie sa fie de cel putin 6
centimetri;
e) rezervoarele, armaturile si tubulaturile de CO2 sub presiune trebuie sa
corespunda specificatiilor romanesti sau ale Uniunii Europene. Acestea trebuie
sa poarte un marcaj oficial care sa ateste ca respectivele instalatii au trecut
testele regulamentare;
f) alarma mentionata la lit. b) trebuie sa fie verificata cel putin o data
la 12 luni.
Instalatiile de stingere a incendiului trebuie sa fie verificate cel putin
o data la 2 ani. Aceasta verificare trebuie sa se refere cel putin la:
- inspectarea exterioara a intregii instalatii;
- controlul functionarii sistemului de tubulatura si a duzelor de iesire;
- controlul functionarii mecanismului de declansare;
- verificarea alimentarii cu CO2 la fiecare rezervor de serviciu;
g) certificatele tehnice si rapoartele de inspectie aferente, semnate de
inspectori, trebuie sa se afle la bord. In acestea trebuie sa fie mentionate
cel putin verificarile mai sus mentionate, rezultatele obtinute si data
efectuarii verificarii;
h) in cazul in care nava este echipata cu una sau mai multe instalatii de
stingere a incendiului cu CO2 care au fost verificate, certificatul eliberat
navei trebuie sa aiba la rubrica 2/4 urmatoarea mentiune:
<<... (numarul) instalatii fixe de stingere a incendiului cu CO2.
Certificatele cerute trebuie sa se afle la bord>>."
5. La anexa nr. 1, capitolul 13 se completeaza cu punctele 13.04 si 13.05,
cu urmatorul cuprins:
"13.04. Prevederile cap. 11 se aplica doar categoriilor de nave
prevazute la art. 11^1 lit. a) din ordin, care au chila pusa dupa data intrarii
in vigoare a prezentului ordin. Oricum, din motive de siguranta, prevederile
pct. 11.01.1, 11.01.3 si 11.01.4, precum si prevederile din tabelul nr. 2, in
limitele de timp stipulate, se aplica navelor prevazute la pct. 13.01 din
prezenta anexa.
13.05. Pe navele existente, care au puntea de circulatie laterala gurilor
de magazii mai mica de 0,50 m, balustradele pot fi inlocuite cu un cablu
(tin-te bine) fixat de-a lungul bordurilor inspre apa sau cu bare de sprijin
fixate de-a lungul ramelor gurilor de magazii.
Tabelul nr. 1
______________________________________________________________________________
| Derogari |Cerinte a caror aplicare poate |Cerinte care nu
|
| |fi amanata pana la implinirea |sunt aplicabile
|
| |a maximum 5 ani de la data |navelor aflate in
|
| |intrarii in vigoare a Ordinului|serviciu la data
|
| |ministrului lucrarilor publice,|de 1 ianuarie 1985
|
| |transporturilor si locuintei |
|
| |nr. 595/2003 pentru navele |
|
| |aflate in serviciu la data |
|
| |intrarii in vigoare a |
|
| |respectivului ordin |
|
|_________________________|_______________________________|____________________|
| Capitolul | Articolul | Paragraful
|Articolul|Paragraful|
|_________________________|________________|______________|_________|__________|
| 2. Cerinte referitoare | | | 2.02 |3, 6, 7
|
| la constructia navala| | | |
|
| | 2.03 |2, 3 | |
|
| | 2.04 |1, 2, 3, 4, 5 | |
|
| | 2.05 |1, 2, 3 | |
|
| | 2.06 |3, 5, 6 | 2.06 |2, 7
|
| 3. Instalatia de | 3.01 |2 | |
|
| guvernare si | | | |
|
| timoneria | | | 3.02 |
|
| | 3.03 |2 | 3.03 |1
|
| | 3.04 |1, 2, 3 | |
|
| | 3.05 |1, 2 | |
|
| | 3.06 |1, 2 | |
|
| | 3.08 |1, 2, 3, 4 | |
|
| | 3.09 |1, 2 | |
|
| | 3.10 | | |
|
| | 3.11 | | |
|
| | 3.12 | | |
|
| | 3.13 |2, 3, 4, 5 | |
|
| | 3.14 | | |
|
| | | | 3.15 |
|
| | 3.16 |1, 2, 3, 4, 5,| |
|
| | |6, 7 | |
|
| | | | 3.17 |
|
| 4. Distanta de | 4.05 |1, 2, 3 | | |
| siguranta, bord liber| | | |
|
| si scari de pescaj | | | |
|
| 5. Constructia masinilor| | | 5.01 |3
|
| | 5.02 |2, 3 | |
|
| | | | 5.03
|2/reciproc|
| | | | 5.04 |1, 2, 3,
4|
| | 5.05 |2, 3, 4, 5, 6 | 5.05 |7, 8
|
| | 5.06 |8 | 5.06 |2, 3, 4,
|
| | | | |5, 6, 7
|
| | | | 5.08 |1, 2
|
| | | | 5.09 |2
|
| 6. Instalatiile | | | 6.01 |2, 3
|
| electrice | | | 6.02 |1, 2
|
| | 6.03 |1, 2, 3, 4 | |
|
| | | | 6.04 |1, 2
|
| | 6.05 |1, 2, 5, 6, 7,| 6.05 |3
|
| | |8 | |
|
| | 6.06 |1, 2, 3, 4, 5 | |
|
| | | | 6.07 |1, 2, 3,
|
| | | | |4, 5, 6,
|
| | | | |7, 8, 9
|
| | 6.08 | | |
|
| | 6.09 |1, 2 | 6.09 |3
|
| | | | 6.10 |1, 2, 3
|
| | 6.11 |1, 2, 3, 4 | |
|
| | | | 6.12 |1, 2, 3
|
| 7. Echipamentul | 7.03 |6 | 7.03 |5
|
| | 7.04 |1, 2 | 7.04 |3, 4
|
| | | | 7.05 |2, 3, 5
|
| 8. Instalatiile cu gaze |Tot capitolul, |3 ani in loc | |
|
| lichefiate pentru uz |mai putin |de 5 ani | |
|
| gospodaresc |pct. 8.15 | | |
|
|12. Prevederi referitoare| | | 12.02 |2, 3, 4
|
| la cerintele tehnice | | | |
|
| suplimentare fata de | | | |
|
| cele pentru zona 4, | | | |
|
| aplicabile navelor | | | |
|
| care navigheaza pe | | | | |
| caile de navigatie | | | |
|
| interioara din zona 3| | | 12.03 |
|
|_________________________|________________|______________|_________|__________|
Tabelul nr. 2
______________________________________________________________________________
| Derogari |Cerinte aplicabile navelor |Cerinte aplicabile
|
| |aflate in serviciu intr-o |navelor aflate in
|
| |perioada de 5 ani de la data |serviciu intr-o
|
| |intrarii in vigoare a Ordinului|perioada de 1 an de
|
| |ministrului lucrarilor publice,|la data intrarii in
|
| |transporturilor si locuintei |vigoare a Ordinului
|
| |nr. 595/2003 |ministrului
|
| | |lucrarilor publice,
|
| | |transporturilor si
|
| | |locuintei
|
| | |nr. 595/2003
|
|_________________________|_______________________________|____________________|
| Capitolul | Articolul | Paragraful
|Articolul|Paragraful|
|_________________________|________________|______________|_________|__________|
|11. Igiena si siguranta | 11.01 |2 | |
|
| in incaperile de | 11.02 |5 | |
|
| locuit ale | 11.05 |2 | |
|
| echipajului si in | | | 11.08 |3
|
| posturile de lucru | 11.12 |5, 6, 7 | 11.12 |8
|
| | 11.13 |1, 2, 3, 4 | |
|
| | | | 11.14 |1, 3, 4 |
| | 11.16 |1, 2 | |
|
| | 11.17 |2 | 11.17 |3 a)
|
| | 11.18 |1, 2, 4 | |
|
| | 11.20 |2, 3 | |
|
| | | | 11.21
|2" |
|_________________________|________________|______________|_________|__________|
6. La anexa nr. 2 "Caile navigabile europene repartizate geografic in
zonele 1, 2, 3 si 4", Capitolul II - Zona 3, dupa paragraful "Regatul
Tarilor de Jos" se introduce urmatorul text:
"Romania
Dunarea de la granita Romaniei cu Republica Serbia si Muntenegru (km 1.075)
pana la Marea Neagra prin bratul Sulina;
Canalul Dunare - Marea Neagra (64,410 km lungime): de la confluenta cu
Dunarea la km 299,300 al Dunarii la Cernavoda (respectiv km 64+410 al C.D.M.N.)
la Portul Constanta Sud - Agigea (km 0);
Canalul Poarta Alba - Midia - Navodari (34,600 km lungime): de la
confluenta cu Canalul Dunare - Marea Neagra (km 29+410) la Poarta Alba
(respectiv km 27+500 al C.D.M.N.) la Portul Midia (km 0 al C.P.A.M.)."
7. La anexa nr. 2 "Caile navigabile europene repartizate geografic in
zonele 1, 2, 3 si 4", Capitolul III - Zona 4, dupa paragraful "Marele
Ducat de Luxemburg" se introduce urmatorul text:
"Romania
Celelalte cai navigabile, altele decat cele din zona 3."
8. La anexa nr. 3, punctele 1.14 - 1.19 din Certificatul tehnic de
navigatie interioara se completeaza cu coloana "Fahrtbereich 4 Zona
4".
Art. 2
Autoritatea Navala Romana va duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre