ORDIN Nr. 233
din 22 martie 2010
privind modificarea si
completarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.148/2008 pentru
aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind proiectarea si
exploatarea tehnica a aerodromurilor- RACR-AD-PETA, editia 1/2008
ACT EMIS DE: MINISTERUL
TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 21 aprilie 2010
In temeiul art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor si infrastructurii emite următorul ordin:
Art. I. - Anexa la
Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.148/2008 pentru aprobarea
Reglementării aeronautice civile române privind proiectarea si exploatarea
tehnică a aerodromurilor - RACR-AD-PETA,ediţia 1/2008, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 692 şi 692 bis din 10
octombrie 2008, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La „Reguli de amendare", alineatul (4) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Deţinătorii reglementării vor
înregistra fiecare amendament în tabelul «Indexul amendamentelor» şi vor
opera modificările corespunzătoare în textul reglementării.
Prezentele reguli de amendare nu se referă şi la alte
activităţi sau operaţiuni pe care deţinătorii
exemplarelor amendate trebuie să le îndeplinească, potrivit tuturor
prevederilor legale incidente acestor deţinători, în pregătirea
implementării şi în aplicarea efectivă a noilor prevederi
regulamentare (de exemplu, instruirea personalului, elaborarea de proceduri
şi instrucţiuni specifice de aplicare, proceduri operaţionale
etc.)."
2. La capitolul 1, în nota introductivă,
primul paragraf se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Notă introductivă. - Prezenta reglementare
conţine reguli şi recomandări (specificaţii) care prescriu
caracteristicile fizice şi suprafeţele de limitare a obstacolelor
pentru aerodromuri, precum şi anumite facilităţi şi
servicii tehnice asigurate în mod normal pe un aerodrom. Reglementarea
conţine de asemenea specificaţii referitoare la obstacole aflate în
afara acestor suprafeţe de limitare. Aceste specificaţii nu au scopul
să limiteze sau să reglementeze operarea aeronavelor."
3. La capitolul 1 secţiunea 1.1,
definiţiile sintagmelor „obstacol", „pistă
instrumentală" şi „program de siguranţă" se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Obstacol. Toate
obiectele fixe (temporare sau permanente) şi mobile sau părţi
ale acestora care:
a) sunt amplasate pe suprafaţa de mişcare a
aeronavelor; sau
b) se extind deasupra unei suprafeţe definite,
destinată să protejeze aeronavele în zbor; sau
c) se află în afara acestor suprafeţe şi
au fost evaluate ca reprezentând un pericol pentru navigaţia aeriană.
Pistă instrumentală. Unul dintre următoarele tipuri de piste, destinat
operării aeronavelor folosind proceduri de apropiere instrumentală:
a) Pistă pentru apropiere de neprecizie. Pistă
instrumentală deservită de mijloace vizuale şi de un
echipament/sistem de apropiere (mijloc nevizual), care asigură cel
puţin ghidarea adecvată în direcţie pentru o apropiere
directă.
b) Pistă pentru apropiere de precizie,
categoria I. Pista instrumentală deservită de un ILS şi/sau
un MLS, precum şi de mijloace vizuale şi care poate fi utilizată
pentru apropiere cu o înălţime de luare a deciziei de cel puţin
60 m (200 ft) şi o vizibilitate de cel puţin 800 m sau o
distanţă vizuală în lungul pistei de cel puţin 550 m.
c) Pistă pentru apropiere de precizie,
categoria II. Pistă instrumentală deservită de un ILS,
precum şi cu mijloace vizuale şi care poate fi utilizată pentru
apropiere cu o înălţime de luare a deciziei sub 60 m (200 ft), dar nu
mai mică de 30 m (100 ft), şi o distanţă vizuală în
lungul pistei de cel puţin 300 m.
d) Pistă pentru apropiere de precizie,
categoria III. Pistă instrumentală deservită de un ILS care
asigură ghidarea către şi pe suprafaţa pistei şi care:
A. poate fi utilizată pentru apropiere cu o
înălţime de luare a deciziei mai mică de 30 m (100 ft) sau
fără înălţime de luare a deciziei şi o
distanţă vizuală în lungul pistei de cel puţin 175 m;
B. poate fi utilizată pentru apropiere cu o
înălţime de luare a deciziei sub 15 m (50 ft) sau fără
înălţime de luare a deciziei şi o distanţă
vizuală în lungul pistei mai mică de 175 m, dar nu mai mică de
50 m;
C. poate fi utilizată pentru operaţiuni
fără limitări ale înălţimii de luare a deciziei
şi ale distanţei vizuale în lungul pistei.
Program de siguranţă. Un set integrat de reglementări şi activităţi
care vizează îmbunătăţirea siguranţei."
4. La capitolul 1 secţiunea 1.4, înaintea
paragrafului 1.4.1 se introduce o notă, cu următorul cuprins:
„Notă. - Scopul acestor specificaţii este de
a asigura stabilirea unui regim de reglementare, astfel încât conformitatea cu
specificaţiile prezentei reglementări să poată fi
realizată efectiv. Cea mai eficace şi transparentă modalitate de
asigurare a conformităţii cu specificaţiile aplicabile este
existenţa unei entităţi separate de supervizare a
siguranţei şi a unui mecanism de supervizare a siguranţei bine
definit, cu susţinere legislativă adecvată, care să
permită funcţionarea reglementărilor de siguranţă pe
aerodromuri. Când un aerodrom obţine un certificat, aceasta semnifică
pentru operatorii aerieni şi alte organizaţii care operează pe
aerodrom că, la momentul certificării, aerodromul îndeplineşte
specificaţiile privind operarea şi facilităţile sale
şi că are, potrivit autorităţii de certificare,
capabilitatea să menţină aceste specificaţii pe durata de
valabilitate a certificatului. Procesul de certificare stabileşte, de
asemenea, orientarea de bază pentru monitorizarea continuă a
conformităţii cu specificaţiile. Informaţii asupra
statutului de certificare a aerodromurilor se publică în Publicaţia
de Informare Aeronautică (AIP). Vezi paragraful 2.13.1."
5. La capitolul 1 secţiunea 1.4, paragraful
1.4.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„1.4.3. Cadrul de reglementare, constituit de
RACR-AD-AADC: Autorizarea aerodromurilor civile, ediţia în vigoare,
include stabilirea criteriilor şi procedurilor pentru autorizarea
aerodromurilor civile."
6. La capitolul 1, secţiunea 1.5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„1.5. Managementul
siguranţei
1.5.1. Autoritatea de stat trebuie să
stabilească un program de siguranţă, cu scopul de a realiza un
nivel de siguranţă acceptabil în aviaţia civilă.
1.5.2. Nivelul de siguranţă acceptabil care
trebuie realizat se stabileşte de autoritatea de stat.
1.5.3. Ca parte a programului de siguranţă
al statului, un aerodrom autorizat trebuie să implementeze un sistem de
management al siguranţei adecvat, care să asigure cel puţin:
a) identificarea pericolelor la adresa siguranţei;
b) implementarea acţiunilor corective necesare
pentru menţinerea performanţei convenite în domeniul siguranţei;
c) monitorizarea continuă şi evaluarea
regulată a performanţei în domeniul siguranţei;
d) îmbunătăţirea continuă a
performanţei generale a sistemului de management al siguranţei.
1.5.4. Un sistem de management al siguranţei
trebuie să definească precis liniile de responsabilitate în
toată structura unui aerodrom autorizat, inclusiv
responsabilităţile directe pentru siguranţă ale
managementului superior."
7. La capitolul 2 secţiunea 2.9, paragraful
2.9.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.9.3. Pentru a uşura respectarea prevederilor
paragrafelor 2.9.1 şi 2.9.2, trebuie efectuate controale zilnice ale
suprafeţei de mişcare, cel puţin o dată pentru pistele
având cifra de cod 1 sau 2 şi de cel puţin două ori pentru
pistele având cifra de cod 3 sau 4."
8. La capitolul 2 secţiunea 2.11, paragrafele
2.11.3 şi 2.11.4 se modifica şi vor avea următorul cuprins:
„2.11.3. Modificările nivelului de protecţie
asigurat pe un aerodrom pentru salvare şi stingerea incendiilor trebuie
notificate serviciilor de trafic aerian şi de informare aeronautică,
pentru a le permite acestora să asigure informarea necesară a
aeronavelor care sosesc sau pleacă. Când nivelul de protecţie a
redevenit normal, unităţile de mai sus trebuie anunţate în
consecinţă.
Notă. - Modificările nivelului de
protecţie faţă de cel asigurat în mod normal pe aerodrom se pot
produce ca urmare a schimbării cantităţilor de agenţi de
stingere disponibile, a echipamentelor utilizate pentru transportarea
agenţilor, a personalului însărcinat cu utilizarea echipamentelor
etc.
2.11.4. O modificare ar trebui să fie
exprimată în termenii noii categorii de servicii de salvare şi
stingere incendii disponibile pe aerodrom."
9. La capitolul 2 secţiunea 2.13 paragraful
2.13.1, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) informaţii cu privire la statutul de
certificare a aerodromului si condiţiile aerodromului (conform
secţiunilor 1.4, 2.9, 2.10, 2.11 şi 2.12);".
10. La capitolul 5 secţiunea 5.2, după
paragraful 5.2.8.3 se introduc două noi paragrafe, paragrafele 5.2.8.31
şi 5.2.8.32, cu următorul cuprins:
„5.2.8.31. Unde este necesar să se
evidenţieze proximitatea unei poziţii de aşteptare la
pistă, ar trebui să se asigure un marcaj puternic contrastant al
axului căii de rulare.
Notă. -Asigurarea unui marcaj contrastant al
căii de rulare poate fi o componentă a măsurilor de prevenire a
incursiunilor neautorizate pe pistă.
5.2.8.32. Unde sunt prevăzute,
marcajele contrastante ale axului căii de rulare trebuie aplicate la toate
intersecţiile cale de rulare/pistă de pe aerodrom."
11. La capitolul 5 secţiunea 5.2, după
paragraful 5.2.8.6 se introduce un nou paragraf, paragraful 5.2.8.61,
cu următorul cuprins:
„5.2.8.61. Unde se asigură, marcajul
contrastant al axului căii de rulare trebuie să se extindă de la
poziţia de aşteptare la pistă, varianta A (definită conform
figurii 5-6 «Marcajele căii de rulare»), la o distanţă de
până la 45 m (cuprinzând cel puţin 3 linii întrerupte) în
direcţia de rulare pentru îndepărtare de pistă sau până la
următoarea poziţie de aşteptare la pistă, dacă este
cuprinsă în distanţa de 45 m."
12. La capitolul 5 secţiunea 5.2, după
paragraful 5.2.8.7 se introduce un nou paragraf, paragraful 5.2.8.71,
cu următorul cuprins:
„5.2.8.71. Marcajul contrastant al axului
căii de rulare trebuie realizat aşa cum se arată în figura
5-6A."
13. La capitolul 5 secţiunea 5.2, după
paragraful 5.2.8.71 se introduce figura 5-6A „Marcaj axial
contrastant al căii de rulare":

Figura 5-6A*). Marcaj axial contrastant al căii de
rulare
*) Figura 5-6Aeste reprodusă în facsimil.
14. La capitolul 5 secţiunea 5.2, paragraful
5.2.16.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5.2.16.2. Unde este necesar din motive
operaţionale, cum ar fi pe o cale de rulare de peste 60 m lăţime
sau pentru a sprijini prevenirea incursiunilor la pistă, se recomandă
ca un panou cu instrucţiuni obligatorii să fie suplimentat cu un
marcaj cu instrucţiuni obligatorii."
15. La capitolul 5 secţiunea 5.2, după
paragraful 5.2.16.2 se introduce un nou paragraf, paragraful 5.2.16.21,
cu următorul cuprins:
„5.2.16.21. Marcajele cu instrucţiuni
obligatorii pe căi de rulare, unde litera de cod este A, B, C sau D,
trebuie amplasate transversal pe calea de rulare, localizate pe axul căii
de rulare şi pe partea de oprire a marcajului poziţiei de
aşteptare la pistă, aşa cum se arată în figura 5-9 lit. a).
Distanţa dintre cea mai apropiată margine a marcajului şi
marcajul poziţiei de aşteptare la pistă sau marcajul axial al
căii de rulare nu va fi mai mică de 1 m."
16. La capitolul 5 secţiunea 5.2, paragraful
5.2.16.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5.2.16.3. Marcajul cu instrucţiuni obligatorii pe
căile de rulare, unde litera de cod este E sau F, trebuie amplasat pe
ambele părţi ale marcajului axului căii de rulare şi pe
partea de aşteptare a marcajului poziţiei de aşteptare la
pistă, aşa cum se arată în figura 5-9 lit. b). Distanţa
dintre cea mai apropiată margine a marcajului şi marcajul
poziţiei de aşteptare la pistă sau marcajul axului căii de
rulare nu va fi mai mică de 1 m."
17. La capitolul 5 secţiunea 5.2, paragraful
5.2.16.8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5.2.16.8. Inălţimea caracterelor de
inscripţionare ar trebui să fie de 4 m pentru inscripţii unde
litera de cod este C, D, E sau F şi de 2 m unde litera de cod este A sau
B. Inscripţiile ar trebui să aibă forma şi proporţiile
arătate în apendicele 3."
18. La capitolul 5 secţiunea 5.2, figura 5-9 se
modifică şi se înlocuieşte după cum urmează:

a) Căi de rulare cu litere de cod A, B, C sau D

b) Căi de rulare cu litere de cad E sau F
Figura 5-9*). Marcaj cu instrucţiuni obligatorii
19. La capitolul 5 secţiunea 5.3, paragraful
5.3.17.7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5.3.17.7. Luminile laterale de cale de rulare trebuie
să fie lumini fixe de culoare albastră. Luminile trebuie să se
vadă până la cel puţin 75° deasupra orizontului şi la toate
azimuturile necesare pentru a asigura ghidarea unui pilot care rulează în
orice direcţie. La o intersecţie, o ieşire sau o curbă,
luminile trebuie mascate, pe cât posibil, astfel încât să nu fie vizibile
de pe direcţiile în care ele pot fi confundate cu alte lumini."
20. La capitolul 5 secţiunea 5.3, după
paragraful 5.3.17.7 se introduce un nou paragraf, paragraful 5.3.17.8, cu
următorul cuprins:
„5.3.17.8. Intensitatea balizajului luminos marginal al
căii de rulare trebuie să fie de cel puţin 2 cd de la 0° la 6°
vertical şi de 0,2 cd la orice unghi vertical între 6° şi 75°."
21. La capitolul 5, după secţiunea 5.3.24
se introduce o nouă secţiune, secţiunea 5.3.241, cu
următorul cuprins:
„5.3.241. Sistem avansat de ghidare
vizuală pentru andocare
Aplicare
Nota 1. - Sistemele avansate de ghidare vizuală
pentru andocare (Advanced visual docking guidance systems/ A-VDGS)
includ acele sisteme care, în plus faţă de informaţii legate de
azimutul de bază şi pasiv şi poziţia de oprire, oferă
piloţilor informaţii de ghidare activă (de obicei bazată pe
senzori), cum ar fi: indicaţii privind tipul de aeronavă (conform
Documentului ICAO 8643), informaţii legate de distanţa
rămasă şi viteza de apropiere. Informaţiile de ghidare la
andocare sunt asigurate de obicei pe o singură unitate de afişare.
Nota 2. - Un A-VDGS poate furniza informaţii de
ghidare la andocare în 3 etape: captarea aeronavei de către sistem,
aliniamentul aeronavei în azimut şi informaţii despre poziţia de
oprire.
5.3.241.1. Se recomandă ca un A-VDGS
să fie asigurat acolo unde este de dorit a se confirma tipul corect de
aeronavă pentru care este asigurată ghidarea şi/sau pentru a
indica linia centrală a poziţiei de staţionare în folosinţă,
acolo unde este asigurată mai mult de una.
5.3.241.2. Un A-VDGS trebuie să fie
potrivit pentru toate tipurile de aeronavă pentru care este destinată
poziţia de staţionare.
5.3.241.3. Un A-VDGS trebuie utilizat numai
în condiţiile în care sunt specificate performanţele
operaţionale.
*) Figura 5-9 este reprodusă în facsimil.
Nota 1. - Utilizarea unui A-VDGS în condiţii de
vizibilitate, vreme şi iluminarea fundalului, atât ziua, cât şi
noaptea, va trebui să fie specificată.
Nota 2. - Se solicită atenţie pentru
proiectarea şi instalarea sistemului la faţa locului pentru a se
asigura de faptul că orbirea, reflexia luminii soarelui sau altă
lumină din apropiere nu degradează claritatea şi vizibilitatea
reperelor vizuale furnizate de sistem.
5.3.241.4. Informaţiile de ghidare la
andocare furnizate de un A-VDGS nu trebuie să intre în conflict cu cele
furnizate de sistemul de ghidare la andocare convenţional la o
poziţie de staţionare aeronavă, dacă ambele tipuri sunt
asigurate şi sunt în uz operaţional. Trebuie asigurată o
metodă care să indice faptul că un A-VDGS nu este în uz
operaţional sau nu este utilizabil.
Amplasare
5.3.241.5. Un A-VDGS trebuie poziţionat astfel
încât să asigure o ghidare neobstrucţionată şi lipsită
de ambiguitate pentru persoanele responsabile şi pentru persoanele care
asistă andocarea aeronavei prin manevra de andocare.
Notă. -In mod normal, pilotul comandant este
responsabil pentru andocarea aeronavei. Totuşi, în anumite
circumstanţe, o altă persoană poate fi responsabilă şi
această persoană poate fi conducătorul vehiculului ce
tractează aeronava.
Caracteristici
5.3.241.6. A-VDGS trebuie să asigure
cel puţin următoarele informaţii pentru ghidare în etapa
corespunzătoare a manevrei de andocare:
a) o indicaţie de oprire în caz de
urgenţă;
b) tipul şi modelul aeronavei pentru care este
asigurată ghidarea;
c) o indicaţie privind decalarea laterală a
aeronavei comparativ cu linia centrală a poziţiei de staţionare;
d) direcţia de corectare a azimutului
necesară pentru a corecta decalarea faţă de linia centrală
a poziţiei de staţionare;
e) o indicaţie a distanţei până la
poziţia de oprire;
f) o indicaţie a momentului în care aeronava a
atins poziţia corectă de oprire; şi
g) un avertisment în cazul în care aeronava
depăşeşte poziţia corespunzătoare de oprire.
5.3.241.7. A-VDGS trebuie să fie
capabil să furnizeze informaţii de ghidare la andocare pentru toate
vitezele de rulare adoptate în timpul manevrelor de andocare.
5.3.241.8. Timpul scurs de la determinarea
decalării laterale până la afişarea acesteia nu trebuie să
ducă la devierea aeronavei de la linia centrală cu mai mult de 1 m,
atunci când se operează în condiţii normale.
5.3.241.9. Se recomandă ca
informaţia referitoare la decalarea aeronavei faţă de linia
centrală a poziţiei de staţionare şi distanţa
până la poziţia de oprire să fie asigurate cu acurateţea
din tabelul 5.X, atunci când sunt afişate.
Informaţii de ghidare
|
devierea max. la poziţia de
oprire (zona de oprire)
|
devierea max. la 9 m de
poziţia de oprire
|
devierea max. la 15 m de poziţia
de oprire
|
devierea max. la 25 m de
poziţia de oprire
|
Azimut
|
± 250 mm
|
± 340 mm
|
±400 mm
|
± 500 mm
|
Distanţa
|
± 500 mm
|
± 1.000 mm
|
± 1.300 mm
|
Nu se specifică.
|
Tabelul 5.X. Acurateţea recomandată pentru
decalare
5.3.241.10. Simbolurile şi grafica
utilizate pentru a descrie informaţiile de ghidare trebuie să fie
intuitiv reprezentative pentru tipul de informaţii furnizate.
Notă. - Utilizarea culorii trebuie să fie
adecvată şi trebuie să urmeze convenţia semnalelor, de
exemplu, roşu, galben şi verde înseamnă, respectiv: pericol,
atenţie şi condiţii normale/corecte. Trebuie luat în considerare
şi efectul culorilor contrastante.
5.3.241.11. Informaţii referitoare la
decalarea laterală a aeronavei faţă de linia centrală a
poziţiei de staţionare trebuie furnizate cu cel puţin 25 m
înainte de poziţia de oprire.
Notă. - Indicarea distanţei de la
aeronavă până la poziţia de oprire poate fi codificată în
culori şi prezentată la o rată şi o distanţă
proporţionale cu rata actuală de apropiere şi cu distanţa
de apropiere a aeronavei de punctul de oprire.
5.3.241.12. Distanţa continuă de
apropiere şi rata de apropiere trebuie furnizate de la cel puţin 15 m
înainte de poziţia de oprire.
5.3.241.13. Se recomandă ca, acolo
unde este asigurată, distanţa de apropiere afişată numeric
să fie furnizată în metri, numere întregi, până la poziţia
de oprire şi afişată la o zecimală cu cel puţin 3 m
înainte de poziţia de oprire.
5.3.241.14. Pe parcursul manevrei de
andocare, trebuie asigurate mijloace adecvate pe A-VDGS pentru a indica
necesitatea opririi imediate a aeronavei. într-o astfel de situaţie, care
include o defecţiune a A-VDGS, nicio altă informaţie nu trebuie
să fie afişată.
5.3.241.15. Prevederi pentru iniţierea
unei opriri imediate în cadrul procedurii de andocare trebuie puse la
dispoziţia personalului responsabil cu siguranţa
operaţională a poziţiei de staţionare.
5.3.241.16. Se recomandă afişarea
cuvântului «STOP» cu caractere roşii atunci când este necesară
încetarea imediată a manevrei de andocare."
22. La capitolul 5 secţiunea 5.4, după
paragraful 5.4.2.12 se introduce un nou paragraf, paragraful 5.4.2.121,
cu următorul cuprins:
„5.4.2.121. Unde, datorită factorilor
de mediu sau altor factori, este necesară asigurarea contrastului
inscripţiei de pe un panou cu instrucţiuni obligatorii, marginea
exterioară a inscripţiei de culoare albă ar trebui să fie
suplimentată cu linie neagră de 10 mm lăţime pentru pistele
cu numere de cod 1 şi 2, respectiv de 20 mm lăţime pentru
pistele cu numere de cod 3 şi 4."
23. La capitolul 5 secţiunea 5.4, după
paragraful 5.4.3.17 paragraful 5.4.3.20 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„5.4.3.18. Un panou de semnalizare a degajării
pistei trebuie amplasat cel puţin pe o parte a căii de rulare.
Distanţa dintre panou şi axul unei piste nu trebuie să fie mai
mică decât cea mai mare din următoarele:
a) distanţa dintre axul pistei şi
perimetrul zonei critice/sensibile ILS/MLS; sau
b) distanţa dintre axul pistei şi marginea
inferioară a suprafeţei interioare de tranziţie."
24. La capitolul 6, după secţiunea 6.3 se
introduce o nouă secţiune, secţiunea 6.4, cu următorul
cuprins:
„6.4. Turbine eoliene
6.4.1. O turbină eoliană va fi marcată
sau balizată luminos dacă a fost stabilit că reprezintă un
obstacol.
Notă.-Vezi 4.3.1 şi 4.3.2.
Marcaje
6.4.2. Se recomandă ca palele rotorului, nacela
şi 2/3 din partea superioară a turnului turbinei eoliene să fie
vopsite în alb, cu excepţia cazurilor când s-a stabilit altfel pe baza
unui studiu aeronautic.
Balizarea luminoasă
6.4.3. Se recomandă ca, atunci când se
consideră necesar balizajul luminos, să se folosească lumini de
obstacolare de intensitate medie. In cazul unui parc eolian, respectiv un grup
de două sau mai multe turbine, acesta ar trebui considerat un obiect mai
mare, iar luminile să fie instalate astfel încât:
a) să permită identificarea perimetrului
parcului eolian;
b) să respecte distanţa maximă
admisibilă, conform secţiunii 6.3.14, între lămpile de pe un
perimetru, cu excepţia cazurilor când o analiză de specialitate
arată că se poate folosi o distanţă mai mare;
c) atunci când se folosesc lumini intermitente,
acestea să clipească concomitent; şi
d) oricare dintre turbinele cu înălţime
semnificativ mai mare din componenţa unui parc eolian să poată
fi identificate, oriunde sunt localizate.
6.4.4. Se recomandă instalarea luminilor de
obstacolare pe nacele astfel încât să se asigure vizibilitate
neîngrădită pentru aeronavele care se apropie din orice
direcţie."
25. La capitolul 9 secţiunea 9.1 paragraful
9.1.2, nota devine nota 1, cu următorul cuprins:
„Nota 1. - Exemple de situaţii de
urgenţă sunt: aeronave în situaţii de pericol, sabotaje -
inclusiv ameninţări cu bombă, acte de piraterie aeriană,
incidente create de mărfurile periculoase, incendii la clădiri,
dezastre naturale şi urgenţe de sănătate
publică."
26. La capitolul 9 secţiunea 9.1 paragraful
9.1.2, după nota 1 se introduce o nouă notă, nota 2, cu
următorul cuprins:
„Nota 2. - Exemple de urgenţe de
sănătate publică sunt riscurile sporite pentru călători
sau marfă de a transmite la scară internaţională boli
contagioase prin intermediul transportului aerian ori un focar periculos de
boală contagioasă care să afecteze într-o mare proporţie
personalul de aerodrom."
27. La capitolul 9 secţiunea 9.1 paragraful
9.1.3, nota devine nota 1, cu următorul cuprins:
„Nota 1. - Exemple de instituţii sunt:
- pe aerodrom: unităţi de control trafic
aerian, serviciile de salvare şi stingere a incendiilor,
administraţia aerodromului, serviciile medicale şi de
ambulanţă, operatorii de aeronave, serviciile de securitate şi
poliţia;
- în afara aerodromului: servicii de pompieri,
poliţia, autorităţi de sănătate publică
(incluzând servicii medicale şi de ambulanţă, spitale şi
servicii de sănătate publică), unităţi militare, precum
şi patrule de supraveghere a porturilor ori paza de coastă."
28. La capitolul 9 secţiunea 9.1 paragraful
9.1.3, după nota 1 se introduce o nouă notă, nota 2, cu
următorul cuprins:
„Nota 2. - Serviciile de sănătate
publică includ planurile pentru reducerea efectelor negative asupra
comunităţii determinate de evenimente legate de sănătate
şi asigurarea serviciilor sanitare către populaţie, mai
degrabă decât serviciile medicale individuale."
29. La capitolul 9 secţiunea 9.2, nota
introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Notă introductivă. - Obiectivul principal al
serviciilor de salvare şi stingere a incendiilor este salvarea
vieţilor în cazul unui accident sau incident de aviaţie produs pe un
aerodrom sau în imediata vecinătate a acestuia. Serviciile de salvare
şi stingere incendii sunt furnizate în scopul creării şi
menţinerii condiţiilor de supravieţuire, pentru a asigura
căi de evacuare pentru ocupanţi şi a iniţia salvarea acelor
ocupanţi care sunt incapabili să se salveze fără ajutor
direct. Salvarea poate necesita folosirea de personal şi echipament,
altele decât cele prevăzute iniţial pentru scopuri de salvare şi
stingere incendii.
Factorii cei mai importanţi pentru o salvare
eficientă într-un accident al unei aeronave, cu posibilităţi de
supravieţuire pentru ocupanţi, sunt: antrenamentul personalului,
eficacitatea echipamentelor, viteza de organizare a personalului şi
echipamentul de salvare şi luptă împotriva incendiilor.
Nu sunt luate în considerare cerinţele de stingere
a incendiilor la clădiri şi depozite de combustibili sau cele
referitoare la acoperirea cu spumă a pistelor."
30. La capitolul 9 secţiunea 9.2, după
paragraful 9.2.6 se introduce o notă, cu următorul cuprins:
„Notă. - Indrumări privind instruirea
personalului, echipamentele de salvare pentru condiţii de mediu dificile
şi alte facilităţi şi servicii de salvare şi stingerea
incendiilor sunt prezentate în suplimentul A secţiunea 17."
31. La capitolul 9 secţiunea 9.2, după
paragraful 9.2.11 se introduce un nou paragraf, paragraful 9.2.111,
cu următorul cuprins:
„9.2.111. Se recomandă ca în cazul
aerodromurilor unde sunt prevăzute operaţiuni cu avioane mai mari
decât media unei categorii date să se recalculeze cantităţile de
apă, iar cantitatea de apă destinată producerii de spumă
şi ratele de aplicare a acesteia să fie mărite
corespunzător."
32. La capitolul 9 secţiunea 9.2, în tabelul
9-2 se adaugă o nouă coloană, coloana (7), cu următorul
cuprins:
„kg/sec.
|
2,5
|
2,5
|
2,5
|
2,5
|
2,5
|
2,5
|
2,5
|
4,5
|
4,5
|
4,5"
|
33. La capitolul 9 secţiunea 9.2 tabelul 9-2,
nota 1 devine notă, cu următorul cuprins:
„Notă. - Cantităţile de apă
indicate în coloanele 2 şi 4 se referă la lungimea medie a avioanelor
dintr-o categorie dată."
34. La capitolul 9 secţiunea 9.2 tabelul 9-2,
nota 2 se abrogă.
35. La capitolul 9 secţiunea 9.2, paragraful
9.2.17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„9.2.17. Agenţii de stingere complementari trebuie
să respecte specificaţiile corespunzătoare ale Organizaţiei
Internaţionale de Standardizare (ISO)*).
*) Vezi publicaţia ISO 7202 (Pulberi)."
36. La capitolul 9 secţiunea 9.2, paragraful
9.2.18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„9.2.18. Ratele de descărcare pentru agenţii
complementari ar trebui să nu fie inferioare celor prezentate în tabelul
9-2."
37. La capitolul 9 secţiunea 9.2, după
paragraful 9.2.18 se introduce un nou paragraf, paragraful 9.2.181,
cu următorul cuprins:
„9.2.181. Se recomandă ca substituirea
pulberilor chimice uscate să se facă numai printr-un agent de
stingere având capacitate de stingere echivalentă sau mai mare, pentru
toate cazurile unde se aşteaptă folosirea unor agenţi
complementari."
38. La capitolul 9 secţiunea 9.2 paragraful
9.2.23, nota 2 se abrogă.
39. La capitolul 9 secţiunea 9.2, după
paragraful 9.2.23 se introduce un nou paragraf, paragraful 9.2.231,
cu următorul cuprins:
„9.2.231. Se recomandă ca pentru
îndeplinirea obiectivelor operaţionale pe aerodromuri, în condiţii de
vizibilitate inferioare celor optime, în mod special în condiţii de
vizibilitate redusă, să se asigure echipamente şi proceduri de
salvare şi stingere a incendiilor."
40. La capitolul 9 secţiunea 9.2, paragraful
9.2.24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„9.2.24. Orice vehicule, altele decât cele care
răspund primele la urgenţă, utilizate pentru transportarea
cantităţilor de agenţi de stingere specificate în tabelul 9-2,
trebuie să asigure aplicarea continuă a agentului de stingere şi
trebuie să ajungă în cel mult 4 minute după apelul iniţial."
41. La capitolul 9 secţiunea 9.2, după
paragraful 9.2.24 se introduce un nou paragraf, paragraful 9.2.241,
cu următorul cuprins:
„9.2.241. Orice vehicule, altele decât cele
care răspund la primul apel de urgenţă, utilizate pentru
transportarea cantităţilor de agenţi de stingere specificate în
tabelul 9-2, ar trebui să asigure aplicarea continuă a agenţilor
de stingere şi ar trebui să ajungă la obiectiv în cel mult 3
minute de la apelul iniţial."
42. La capitolul 9, secţiunea 9.4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„9.4. Reducerea pericolului reprezentat de
vieţuitoarele sălbatice
Notă. - Prezenţa vieţuitoarelor
sălbatice (păsări sau animale) pe aeroport şi în
vecinătatea acestuia reprezintă un pericol pentru siguranţa
operaţională a aeronavelor.
9.4.1. Pericolul impactului aeronavelor cu
vieţuitoare sălbatice pe aerodrom sau în vecinătatea acestuia
trebuie să fie evaluat prin:
a) stabilirea şi aplicarea unei proceduri
naţionale pentru înregistrarea şi raportarea cazurilor de impact al
aeronavelor cu vieţuitoarele sălbatice;
b) colectarea de informaţii de la operatorii
aeronavelor, personalul aeroportuar, precum şi din alte surse privind
prezenţa vieţuitoarelor sălbatice pe aerodrom sau în
vecinătatea acestuia, constituind un pericol potenţial pentru
operaţiunile aeronavelor; şi
c) evaluarea continuă de către personalul
competent a pericolului reprezentat de vieţuitoarele sălbatice.
9.4.2. Rapoartele cazurilor de impact al aeronavelor
cu vieţuitoarele sălbatice trebuie colectate şi transmise la
ICAO pentru a fi incluse în baza de date a Sistemului ICAO de informare privind
impactul cu păsările (IBIS).
9.4.3. Trebuie să se acţioneze pentru
reducerea riscului asupra operaţiunilor cu aeronave prin adoptarea unor
măsuri care să minimizeze probabilitatea coliziunii dintre aeronave
şi vieţuitoarele sălbatice.
9.4.4. Autorităţile competente trebuie
să acţioneze pentru eliminarea sau prevenirea amplasării pe
aerodrom sau în vecinătatea acestuia a deponeurilor de gunoi sau a altor
surse de atracţie pentru vieţuitoarele sălbatice, exceptând
situaţia în care o evaluare corespunzătoare indică faptul
că este puţin probabil ca sursele respective să creeze
condiţii de risc. Unde nu este posibilă eliminarea amplasamentelor
existente, autorităţile competente trebuie să asigure că
orice risc pentru aeronave constituit de aceste amplasamente este evaluat
şi redus la un nivel admisibil.
9.4.5. Se recomandă acordarea atenţiei
cuvenite riscurilor pentru siguranţa aviaţiei legate de utilizarea
terenurilor învecinate perimetrului aeroportuar, care poate atrage
vieţuitoarele sălbatice."
43. La capitolul 10 secţiunea 10.2, paragraful
10.2.1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„10.2.1. Toate suprafeţele de mişcare,
inclusiv pavajele (piste, căi de rulare, platforme şi suprafeţe
adiacente), trebuie inspectate, iar starea lor monitorizată permanent ca
parte a programului de acţiuni corective şi preventive al
aerodromului, în scopul evitării şi eliminării oricăror
obiecte/resturi pierdute care ar putea produce deteriorări ale aeronavelor
sau ar putea afecta funcţionarea sistemelor acestora."
44. La capitolul 10 secţiunea 10.2 paragraful
10.2.1, nota devine nota 2 şi se introduce nota 1, cu următorul
cuprins:
„Nota 1. - Vezi 2.9.3 pentru inspecţiile pe
suprafaţa de mişcare."
45. In apendicele 1, la secţiunea 3 paragraful
3.2, după litera f) se introduce o nouă literă, litera g), cu
următorul cuprins:
,,g) Verde
Limita galbenă: x = 0,313
Limita albă: y = 0,243
+ 0,670x
Limita albastră: y =
0,493 - 0,524x
Factor de luminanţă: β = 0,10 (min)".
46. In apendicele 1, la secţiunea 3 paragraful
3.4, partea introductivă se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„3.4. Cromaticitatea şi factorii de
luminanţă ai culorilor panourilor şi tablourilor luminiscente
sau translucide (iluminate din interior) se recomandă să
rămână în următoarele limite, dacă sunt determinate în
condiţii standard:".
47. In apendicele 1, la secţiunea 3 paragraful
3.4, după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu
următorul cuprins:
,,e) Verde
Limita galbenă x = 0,313
Limita albă y =
0,243 + 0,670x
Limita albastră y =
0,493 - 0,524x
Factor de luminanţă β = 0,10 minimum (condiţii de zi)
Luminanţă relativă faţă de
alb 5 % (minimum)
(condiţii de noapte) 30 %
(maximum)".
48. In apendicele 1, figura A1 -2 se modifică
şi se înlocuieşte după cum urmează:

Figura A1-2*). Culori obişnuite pentru marcaje
şi panouri şi tablouri iluminate din exterior
*) Figura A1-2 este reprodusă în facsimil.
49. In apendicele 1, figura A1 -4 se modifică
şi se înlocuieşte după cum urmează:

Figura A1-4*). Culori pentru panouri şi tablouri
luminiscente sau translucide (iluminate din interior)
*) Figura A1-4 este reprodusă în facsimil.
50. In apendicele 2, la figura A2-9, după nota
2 se introduce o nouă notă, nota 21, cu următorul
cuprins:
„21. Pentru lumina roşie valorile se
înmulţesc cu 0,15."
51. In apendicele 2, la figura A2-10, după
nota 2 se introduce o nouă notă, nota 21, cu
următorul cuprins:
„21. Pentru lumina roşie valorile se
înmulţesc cu 0,15."
52. In apendicele 2, la figura A2-10, nota 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„3. Pentru lumina galbenă se înmulţesc aceste
valori cu 0,4."
53. In apendicele 4, la figura A4-2 se
înlocuieşte panoul de intrare interzisă/NO ENTRY după cum
urmează:

54. In apendicele 4, la figura A4-2 se introduce o
notă cu următorul cuprins:
„Notă. - Panourile de intrare interzisă/NO
ENTRY care nu corespund dimensiunilor de mai sus vor fi înlocuite până la
1 ianuarie 2012."
55. După apendicele 6 se introduce un nou
apendice, apendicele 7, cu următorul cuprins:
..APENDICE 7
CADRUL SISTEMELOR DE MANAGEMENT AL SIGURANŢEI
(SMS)
(Vezi cap. I paragraful 1.5.4)
Introducere
Aceste apendice prezintă cadrul pentru
implementarea şi menţinerea unui sistem de management al
siguranţei (SMS) la un aerodrom certificat. Un SMS este un sistem
de management pentru gestionarea siguranţei operaţionale la nivelul
unei organizaţii. Cadrul include 4 componente şi 12 elemente
reprezentând cerinţele minime pentru implementarea unui SMS. Cadrul de
implementare trebuie corelat cu dimensiunile organizaţiei şi cu
complexitatea serviciilor furnizate. Acest apendice include şi o
scurtă descriere a fiecărui element al cadrului organizatoric.
1. Politica şi obiectivele de
siguranţă
1.1. Responsabilitatea şi angajamentul
managementului
1.2. Responsabilităţile în domeniul
siguranţei
1.3. Desemnarea personalului-cheieîn domeniul
siguranţei
1.4. Coordonarea planificării răspunsului la
situaţii de urgenţă
1.5. Documentaţia SMS
2. Managementul riscurilor pentru
siguranţă
2.1. Identificarea pericolelor
2.2. Evaluarea şi limitarea riscurilor
3. Asigurarea siguranţei
3.1. Monitorizarea şi măsurarea
performanţei în domeniul siguranţei
3.2. Managementul schimbării
3.3. Imbunătăţirea continuă a SMS
4. Promovarea siguranţei
4.1. Instruire şi educaţie
4.2. Comunicarea în domeniul siguranţei
1. Politica şi obiectivele de
siguranţă
1.1. Responsabilitatea şi angajamentul
managementului.
Un aerodrom certificat trebuie să
definească politica organizaţiei în domeniul siguranţei, care
trebuie să fie în acord cu cerinţele naţionale şi
internaţionale aplicabile şi care trebuie semnată de
conducătorul responsabil la nivelul organizaţiei. Politica în
domeniul siguranţei trebuie să reflecte angajamentele
organizaţionale privind siguranţa; trebuie să includă o
declaraţie clară privind asigurarea resurselor necesare
implementării politicii de siguranţă; trebuie comunicată la
nivelul organizaţiei cu confirmare precisă. Politica în domeniul
siguranţei va include procedurile de raportare a problemelor de
siguranţă; trebuie să specifice care comportamente
operaţionale sunt inacceptabile; trebuie să precizeze condiţiile
în care nu se aplică sancţiuni disciplinare. Politica în domeniul
siguranţei trebuie revizuită periodic pentru a fi relevantă
şi adecvată structurii organizatorice.
1.2. Responsabilităţile în domeniul
siguranţei
Un aerodrom certificat trebuie să stabilească
un conducător responsabil, care, indiferent de celelalte funcţii, are
răspunderea finală şi responsabilitatea, în numele aerodromului
certificat, pentru implementarea şi întreţinerea SMS. Aerodromul
certificat trebuie, de asemenea, să stabilească
responsabilităţile tuturor membrilor managementului, indiferent de
celelalte funcţii, precum şi ale personalului, în legătură
cu performanţele SMS în domeniul siguranţei.
Responsabilităţile, răspunderile şi autorităţile
în domeniul siguranţei trebuie documentate şi comunicate în întreaga structură
organizatorică şi trebuie să includă definirea nivelelor
manageriale cu autoritatea de a decide asupra acceptabilităţii
riscurilor.
1.3. Desemnarea personalului-cheie în domeniul
siguranţei.
Un aerodrom certificat trebuie să stabilească
un manager în domeniul siguranţei, care să fie responsabil individual
şi punct de referinţă pentru implementarea şi
întreţinerea SMS.
1.4. Coordonarea planificării răspunsului la
situaţii de urgenţă.
Un aerodrom certificat trebuie să asigure un plan
de răspuns pentru situaţii de urgenţă care să asigure
tranziţia de la operarea normală la operarea în condiţii de
urgenţă şi revenirea la operaţiunile normale, să fie
coordonat adecvat cu planurile de răspuns la urgenţe ale acelor
organizaţii cu care trebuie să conlucreze în timpul furnizării
serviciilor sale.
1.5. Documentaţia SMS
Un aerodrom certificat trebuie să dezvolte un plan
de implementare a SMS, aprobat de managementul superior al organizaţiei,
care defineşte abordarea gestionării siguranţei într-o
manieră în care îndeplineşte obiectivele organizaţiei în
domeniul siguranţei. Organizaţia va întocmi şi întreţine
documentaţia SMS care descrie politica şi obiectivele în domeniul
siguranţei, procesele şi procedurile SMS, răspunderile,
responsabilităţile şi autoritatea privind procesele şi
procedurile, precum şi rezultatele SMS. Tot ca o componentă a
documentaţiei SMS, un aerodrom certificat va întocmi şi
întreţine un manual al sistemului de management al siguranţei (SMSM),
pentru a difuza în întreaga structură organizatorică abordarea
gestionării siguranţei.
2. Managementul riscurilor pentru
siguranţă
2.1. Identificarea pericolelor
Un aerodrom certificat trebuie să dezvolte şi
să întreţină un proces structurat care să asigure
identificarea pericolelor în timpul operării. Identificarea pericolelor
trebuie să se sprijine pe o combinaţie de metode reactive, proactive
şi predictive de achiziţie a datelor în domeniul siguranţei.
2.2. Evaluarea şi limitarea riscurilor
Un aerodrom certificat trebuie să dezvolte şi
să întreţină un proces structurat care să asigure analiza,
evaluarea şi controlul riscurilor pentru siguranţă în decursul
operaţiunilor de aerodrom.
3. Asigurarea siguranţei
3.1. Monitorizarea şi măsurarea
performanţei în domeniul siguranţei
Un aerodrom certificat trebuie să dezvolte şi
să întreţină mijloacele necesare pentru verificarea
performanţelor organizaţiei în domeniul siguranţei şi
pentru a valida eficienţa controlului riscurilor. Performanţele organizaţiei
în domeniul siguranţei trebuie verificate în raport cu indicatorii de
performanţă şi obiectivele de performanţă în domeniul
siguranţei ale SMS.
3.2. Managementul schimbării
Un aerodrom certificat trebuie: să dezvolte
şi să întreţină un proces structurat pentru identificarea
schimbărilor la nivelul structurii organizaţionale care pot afecta
procesele şi serviciile stabilite; să prezinte modalităţile
de asigurare a performanţelor în domeniul siguranţei înainte de
implementarea schimbărilor; să elimine sau să modifice
mijloacele de control al riscurilor care nu mai sunt necesare sau eficiente
datorită schimbărilor în plan operaţional.
3.3. Imbunătăţirea continuă a SMS
Un aerodrom certificat trebuie să dezvolte şi
să întreţină un proces structurat pentru a identifica cauzele
performanţelor inferioare standardului SMS, pentru a determina
implicaţiile performanţelor inferioare standardului SMS în
activităţile operaţionale şi să elimine sau să
limiteze consecinţele acestora.
4. Promovarea siguranţei
4.1. Instruire şi educaţie
Un aerodrom certificat trebuie să dezvolte şi
să întreţină un program de instruire în domeniul
siguranţei, care asigură instruirea şi competenţa
întregului personal pentru îndeplinirea sarcinilor SMS. Scopul instruirii
trebuie să fie adecvat implicării fiecărui individ în SMS.
4.2. Comunicarea în domeniul siguranţei
Un aerodrom certificat trebuie să dezvolte şi
să întreţină mijloacele de comunicare necesare în domeniul
siguranţei, care să asigure conştientizarea deplină a
întregului personal în legătură cu SMS, să transmită
informaţiile critice şi să explice de ce a fost adoptată
fiecare măsură în parte şi de ce se introduc sau se
modifică procedurile de siguranţă."
56. In suplimentul A, la secţiunea 5,
paragraful 5.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5.3. Mişcările aeronavelor şi
variaţiile survenite prin tasarea fundaţiilor drumurilor aeronautice
duc în final la accentuarea neregularităţilor suprafeţei. Mici
variaţii ale toleranţelor prezentate mai sus nu vor afecta
semnificativ operaţiunile cu aeronave. In general se pot admite
neregularităţi de 2,5-3 cm pe o distanţă de 45 m. Cu toate
că variaţiile maxime acceptabile diferă în funcţie de tipul
aeronavei, limitele de acceptabilitate pentru neregularităţile
suprafeţei pot fi estimate cu o precizie acceptabilă. Tabelul
următor descrie limitele maxime şi temporare acceptabile. Dacă
limitele maxime sunt depăşite, ar trebui adoptate măsuri
corective imediate pentru îmbunătăţirea calităţii
rulării. Dacă limitele temporare acceptabile sunt depăşite,
pe porţiunile de pistă care prezintă astfel de
rugozităţi ar trebui adoptate măsuri corective imediate,
dacă se doreşte continuarea operaţiunilor cu aeronave.
Neregularităţi ale
suprafeţei
|
Lungimea minimă
acceptabilă a neregularităţilor (m)
|
3
|
6
|
9
|
12
|
15
|
20
|
30
|
45
|
60
|
Inălţimea sau adâncimea
maximă a neregularităţilor suprafeţei (cm)
|
3
|
3,5
|
4
|
5
|
5,5
|
6
|
6,5
|
8
|
10
|
Inălţimea sau adâncimea
neregularităţilor suprafeţei acceptabile temporar (cm)
|
3,5
|
3,5
|
6,5
|
7,5
|
8
|
9
|
11
|
13
|
15
|
Trebuie avut în vedere că
«neregularităţile suprafeţei» sunt definite astfel încât să
semnifice abateri izolate în elevaţie ale suprafeţei, care nu se
extind pe o pantă uniformă peste nicio secţiune dată a
pistei. în acest sens, «secţiunea unei piste» este definită ca fiind
un segment al pistei pe care este predominantă o pantă
ascendentă, descendentă sau plană. Lungimea unei secţiuni
este în general între 30 şi 60 m, putând fi mai mare în funcţie de
profilul longitudinal şi starea pavajului."
57. In suplimentul A, la secţiunea 5, după
paragraful 5.3 se introduce un nou paragraf, paragraful 5.31, cu
următorul cuprins:
„5.31. Figura următoare ilustrează
o comparaţie între criteriile de rugozitate a suprafeţei.
Inălţimea neregularităţilor H,
cm

Figura A-21.*) Compararea criteriilor de
rugozitate
Notă. -Aceste criterii se referă la
rugozitatea simplă, nu la efectele armonice de undă lungă sau la
efectul ondulaţiilor repetitive ale suprafeţei."
58. In suplimentul A, la secţiunea 10,
după paragraful 10.2.5 se introduc două noi paragrafe, paragrafele
10.2.6 şi 10.2.7, cu următorul cuprins:
„10.2.6. In funcţie de lungimea decalajului,
vizibilitatea în lungul pistei (RVR) la prag poate fi diferită de aceea de
la începutul pistei pentru decolări. Folosirea luminilor marginale de
culoare roşie cu intensităţi fotometrice mai mici decât valoarea
nominală de 10.000 cd a luminilor albe intensifică acest fenomen.
Efectul unui prag decalat asupra minimei de decolare trebuie evaluat de
autoritatea competentă.
10.2.7. Prevederile prezentei reglementări privind
marcarea şi balizare aluminoasă a pragului decalat şi unele
recomandări operaţionale sunt incluse în paragrafele 5.2.4.9 şi
5.2.4.10, 5.3.5.5, 5.3.8.1, 5.3.9.7, 5.3.10.3, 5.3.10.7 şi 5.3.12.6."
59. In suplimentul A, la secţiunea 17
paragraful 17.5.1, după litera a) se introduce o nouă literă,
litera a1), cu următorul cuprins:
,,a1) comunicare directă între
serviciile de salvare şi stingere a incendiilor şi echipajul unei
aeronave în situaţie de urgenţă."
60. După suplimentul B se introduce un nou
supliment, suplimentul C, cu următorul cuprins:
„SUPLIMENT C
CADRUL PROGRAMULUI DE SIGURANŢĂ AL
STATULUI (SSP)
Introducere
Acest supliment prezintă cadrul de implementare
şi întreţinere de către stat a Programului de
siguranţă al statului (SSP). Un SSP este un sistem managerial
pentru administrarea siguranţei de către stat. Cadrul cuprinde 4
componente şi 11 elemente, prezentate în continuare. Implementarea SSP
trebuie corelată cu dimensiunea şi complexitatea sistemului
aviaţiei civile a statului şi impune coordonarea între diferitele
instituţii responsabile, în numele statului, pentru fiecare dintre
funcţiuni. Cadrul SSP introdus prin acest supliment şi cadrul
sistemului de management al siguranţei (SMS), specificat în
apendicele 7, trebuie privite ca fiind complementare, dar distincte. Acest
supliment include, de asemenea, o scurtă descriere a fiecărui element
al cadrului.
1. Politica şi obiectivele de
siguranţă ale statului
1.1. Cadrul legislativ al statului în domeniul
siguranţei
*) Figura A-21 este reprodusă în
facsimil.
1.2. Responsabilităţile şi
răspunderile statului în domeniul siguranţei
1.3. Investigarea accidentelor şi incidentelor
1.4. Politica de aplicare a legislaţiei
2. Managementul riscurilor pentru
siguranţă la nivelul statului
2.1. Cerinţe pentru SMS-ul furnizorilor de
servicii
2.2. Convenţie asupra performanţelor în
domeniul siguranţei ale furnizorilor de servicii
3. Asigurarea siguranţei la nivelul statului
3.1. Supravegherea siguranţei
3.2. Colectarea, analiza şi schimbul de date privind
siguranţa
3.3. Supravegherea pe baza datelor privind
siguranţa a zonelor cu preocupări sau nevoi majore
4. Promovarea siguranţei la nivelul statului
4.1. Instruire, comunicare şi diseminare
internă a informaţiilor privind siguranţa
4.2. Instruire, comunicare şi diseminare
externă a informaţiilor privind siguranţa
Notă. -In contextul prezentului supliment,
termenul furnizor de servicii se referă la orice organizaţie
care furnizează servicii de aviaţie. Termenul include
organizaţiile de instruire aprobate care sunt supuse riscurilor de
siguranţă pe durata prestării serviciilor lor, operatorii
aerieni, organizaţiile de întreţinere, organizaţiile
responsabile pentru proiectarea sau fabricaţia de tip a aeronavelor, furnizorii
de servicii de trafic aerian şi aerodromurile certificate, după caz.
1. Politica şi obiectivele de
siguranţă ale statului
1.1. Cadrul legislativ al statului în domeniul
siguranţei
Statul a promulgat un cadru legislativ naţional
privind siguranţa şi reglementări specifice, în conformitate cu
standardele naţionale şi internaţionale, care definesc modul în
care statul gestionează siguranţa. Aceasta include participarea
organizaţiilor de aviaţie ale statului la activităţile
specifice privind managementul siguranţei în stat şi stabilirea
rolurilor şi responsabilităţilor organizaţiilor implicate,
precum şi a relaţiilor dintre ele. Cadrul legislativ şi
reglementările specifice trebuie revizuite periodic pentru a se asigura
că îşi menţin relevanţa şi aplicabilitatea la nivelul
statului.
1.2. Responsabilităţile şi
răspunderile statului în domeniul siguranţei
Statul a identificat, definit şi documentat
cerinţele, responsabilităţile şi răspunderile privind
stabilirea şi întreţinerea SSP. Aceasta include directive pentru
planificare, organizare, dezvoltare, întreţinere, control şi
îmbunătăţire continuă a SSP în condiţiile îndeplinirii
obiectivelor de siguranţă ale statului. Include, de asemenea, o
declaraţie clară privind asigurarea resurselor necesare în vederea
implementării SSP.
1.3. Investigarea accidentelor şi incidentelor
Statul a stabilit un proces independent pentru
investigarea accidentelor şi incidentelor, având ca unic obiectiv
prevenirea accidentelor şi incidentelor, şi nu stabilirea de
vinovăţii sau responsabilităţi. Aceste investigări
sprijină managementul siguranţei la nivelul statului. In aplicarea
SSP, statul menţine independenţa organizaţiei de investigare a
accidentelor şi incidentelor faţă de alte organizaţii de
aviaţie ale statului.
1.4. Politica de aplicare a legislaţiei
Statul a promulgat o politică de aplicare a
legislaţiei şi reglementărilor privind stabilirea
condiţiilor şi circumstanţelor în care furnizorii de servicii
pot aborda şi soluţiona intern anumite aspecte ale siguranţei,
în contextul SMS al furnizorului de servicii şi al acceptului din partea
autorităţii de stat competente. Politica stabileşte, de
asemenea, condiţiile şi circumstanţele în care abaterile de la
cerinţele de siguranţă sunt abordate prin proceduri stabilite
şi aplicate.
2. Managementul riscurilor pentru
siguranţă la nivelul statului
2.1. Cerinţe pentru SMS-ul furnizorilor de
servicii
Statul a stabilit modalităţi de control
pentru a îndruma modul în care furnizorii de servicii identifică
pericolele şi gestionează riscurile pentru siguranţă.
Acestea includ cerinţe, reglementări operaţionale specifice
şi politici de implementare a SMS-ului furnizorului de servicii.
Cerinţele, procedurile operaţionale specifice şi politicile de
implementare sunt revizuite periodic pentru a se asigura că îşi
menţin relevanţa şi aplicabilitatea la nivelul prestatorului de
servicii.
2.2. Convenţie asupra performanţelor în
domeniul siguranţei ale furnizorilor de servicii
Statul a convenit cu furnizorii individuali de servicii
asupra performanţelor SMS-ului lor. Performanţele convenite pentru
SMS-ul individual al fiecărui furnizor de servicii sunt revizuite periodic
pentru a se asigura că îşi menţin relevanţa şi
aplicabilitatea la nivelul furnizorului de servicii.
3. Asigurarea siguranţei la nivelul statului
3.1. Supravegherea siguranţei
Statul a stabilit mecanisme pentru a asigura
monitorizarea eficientă a celor 8 elemente critice ale funcţiei de
supraveghere a siguranţei. Statul a stabilit, de asemenea, un mecanism
care să asigure identificarea pericolelor şi gestionarea riscurilor
de către furnizorii de servicii pe baza unor elemente regulamentare de
control (cerinţe, reglementări operaţionale specifice şi
politici de implementare). Aceste mecanisme includ inspecţii, audituri
şi controale pentru a se asigura că elementele regulamentare de
control al riscurilor sunt integrate adecvat în SMS-ul furnizorului de
servicii, că sunt aplicate aşa cum au fost prevăzute şi
că elementele de control au efectul dorit asupra riscurilor pentru
siguranţă.
3.2. Colectarea, analiza şi schimbul de date
privind siguranţa
Statul a stabilit mecanisme pentru a asigura
achiziţia şi înregistrarea datelor privind pericolele şi
riscurile pentru siguranţa atât la nivel individual, cât şi la
nivelul general al statului. Statul a stabilit, de asemenea, mecanisme pentru a
obţine informaţii din datele înregistrate şi a asigura schimbul
activ de informaţii cu furnizorii de servicii şi/sau alte state,
după caz.
3.3. Supravegherea pe baza datelor privind
siguranţa a zonelor cu preocupări sau nevoi majore
Statul a elaborat proceduri pentru a stabili
prioritatea în cazul inspecţiilor, auditurilor şi controalelor în
zonele unde există preocupări sau nevoi mai importante, aşa cum
rezultă din analiza datelor privind pericolele, consecinţelor
operaţionale ale acestora şi riscurilor pentru siguranţă
evaluate.
4. Promovarea siguranţei la nivelul statului
4.1. Instruire, comunicare şi diseminare
internă a informaţiilor privind siguranţa
Statul asigură instruirea şi
întăreşte conştientizarea şi comunicarea bidirecţională
a informaţiilor relevante privind siguranţa, pentru a sprijini, la
nivelul organizaţiilor de aviaţie din stat, dezvoltarea unei culturi
organizaţionale care susţine un SSP eficient şi eficace.
4.2.Instruire, comunicare şi diseminare
externă a informaţiilor privind siguranţa
Statul asigură educaţia şi
promovează cunoaşterea riscurilor pentru siguranţă şi
comunicarea bidirecţională a informaţiilor relevante pentru
siguranţă, cu scopul de a sprijini, la nivelul furnizorilor de
servicii, dezvoltarea unei culturi organizaţionale care susţine un
SMS eficient şi eficace."
Art. II. - Regia
Autonoma „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" va lua
măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu