ORDIN Nr. 2306
din 10 iulie 2009
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind modul de alocare a sumelor ce se vireaza catre Banca de
Export-Import a Romaniei EXIMBANK- S.A., reprezentand credite bugetare pentru
sustinerea exportului, a mediului de afaceri si a tranzactiilor internationale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 566 din 14 august 2009
Având în vedere:
- Decizia Curţii de Conturi nr. 1/II/2009;
- Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea
Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată;
- Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind
înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea
operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de
Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.792/2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea,
ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi
organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, cu
modificările şi completările ulterioare;
- legile anuale ale bugetului de stat,
în temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor
Publice,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind modul
de alocare a sumelor ce se virează către Banca de Export-Import a României
EXIMBANK - S.A., reprezentând credite bugetare pentru susţinerea exportului, a
mediului de afaceri şi a tranzacţiilor internaţionale, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală de trezorerie şi datorie
publică, Direcţia generală de trezorerie şi contabilitate publică, Unitatea
centrală de armonizare a sistemelor de management financiar şi control şi direcţia
de specialitate din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală vor duce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind modul de alocare a sumelor ce se virează
către Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., reprezentând credite bugetare pentru susţinerea exportului, a
mediului de afaceri si a tranzacţiilor internaţionale
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Obiectul normelor metodologice
Prezentele norme metodologice reglementează modul de
alocare a sumelor ce se virează către Banca de Export-Import a României
EXIMBANK - S.A. (EXIMBANK - S.A.), reprezentând credite bugetare pentru
susţinerea exportului, a mediului de afaceri şi a tranzacţiilor internaţionale,
precum şi de verificare a plăţilor efectuate de Ministerul Finanţelor Publice (MFP)
către EXIMBANK - S.A., în contextul prevederilor Legii nr. 96/2000 privind
organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.,
republicată, în scopul utilizării eficiente a fondurilor pentru obiectivele
pentru care aceste sume sunt alocate de la bugetul de stat.
CAPITOLUL II
Alocarea sumelor prevăzute în bugetul de stat anual pentru susţinerea exportului, a mediului de afaceri şi a tranzacţiilor
internaţionale
ARTICOLUL 2
Principii generale
2.1. Art. 10 din Legea nr. 96/2000:
In scopul asigurării resurselor financiare necesare
desfăşurării operaţiunilor în numele şi în contul statului, EXIMBANK - S.A.
beneficiază de constituirea la dispoziţia sa a următoarelor fonduri:
a) fondul pentru garanţii de export, pentru
garantarea creditelor pentru bunuri şi servicii destinate exportului, a
creditelor cumpărător şi a investiţiilor româneşti în străinătate, precum şi a
activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes
public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare,
protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere
şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor
internaţionale;
b) fondul pentru asigurarea şi reasigurarea
creditelor de export, a garanţiilor de export, a operaţiunilor de export în
leasing şi a investiţiilor româneşti în străinătate, precum şi a activităţilor
de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes public, dezvoltare
regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului
înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a
întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale;
c) fondul destinat stimulării operaţiunilor de
comerţ exterior, precum şi pentru finanţarea, cofinanţarea şi refinanţarea
activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes
public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare,
protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere
şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor
internaţionale;
d) fondul pentru asigurarea şi reasigurarea
creditelor obţinute în vederea realizării de bunuri şi servicii destinate
exportului;
e) alte fonduri care vor fi înfiinţate prin
hotărâre a Guvernului, cu reglementarea modalităţilor de utilizare.
Norme metodologice:
Prin legea anuală a bugetului de stat se prevede suma
alocată EXIMBANK - S.A. în scopul susţinerii exportului, a mediului de afaceri
şi tranzacţiilor internaţionale.
Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi
Asigurări (CIFGA) aprobă prin hotărâre repartizarea sumei pe fondurile
menţionate la pct. 3.1 şi pe trimestre.
2.2. Art. 11 alin. (3) din Legea nr. 96/2000: (3)
Sumele prevăzute anual în bugetul de stat pentru constituirea fondurilor prevăzute
la art. 10 vor fi virate lunar de Ministerul Finanţelor Publice la EXIMBANK -
S.A. şi vor fi repartizate de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite
de Comerţ Exterior*) în funcţie de necesităţile de susţinere a activităţii de
comerţ exterior, dezvoltare a infrastructurii, dezvoltare a utilităţilor de
interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de
cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a
personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii,
precum şi susţinerea tranzacţiilor internaţionale.
Norme metodologice:
Operaţiunea de virare a sumelor de la bugetul de stat
în contul EXIMBANK - S.A. se realizează lunar, ca urmare a solicitării de plată
transmise de către bancă, însoţită de următoarele documente justificative:
a) centralizatorul sumelor aprobate în şedinţa CIFGA;
b) hotărârile CIFGA pe fiecare operator economic;
c) raportul privind soldul fondurilor la dispoziţia
EXIMBANK - S.A. la sfârşitul lunii anterioare celei în care se face
solicitarea.
Raportul lunar întocmit de EXIMBANK - S.A. trebuie să
cuprindă informaţii cu privire la activitatea băncii în numele şi în contul
statului pentru luna respectivă (de exemplu: produse nou-create, operatori
economici ale căror proiecte au fost aprobate prin hotărâre a CIFGA, valoarea
acestora).
Raportul trebuie să aibă anexate 3 situaţii, respectiv:
1. Gestionarea fondurilor statului şi monitorizarea
angajamentelor asumate în numele şi în contul statului la data întocmirii
raportului:
Fonduri
|
Sold disponibil la data întocmirii
raportului
|
Plăţi efectuate din total aprobări
CIFGA pentru anul în curs
|
Sume angajate în numele
şi în contul statului la data
întocmirii raportului
|
Sume neangajate la data întocmirii
raportului
|
a)
b)
c)
d)
|
|
|
|
|
In funcţie de sumele neangajate la data întocmirii
raportului, EXIMBANK - S.A. va fundamenta solicitarea de plată către MFP,
respectiv:
- dacă sumele neangajate sunt suficiente pentru
acoperirea angajamentelor aprobate prin hotărâri ale CIFGA pe fie care operator
economic, EXIMBANK - S.A. va acoperi necesarul din sumele respective fără să
mai solicite MFP virarea de la bugetul de stat a sumelor alocate în acest scop;
- numai în situaţia în care sumele neangajate sunt
insuficiente pentru plata angajamentelor asumate în cadrul lunii de referinţă
prin hotărâri ale CIFGA, MFP va vira în contul EXIMBANK - S.A., la solicitarea
acesteia, sumele necesare utilizării pe fonduri specifice, conform Legii nr.
96/2000, republicată.
2. Situaţia fondurilor statului la data întocmirii
raportului:
Fonduri
|
Alocaţii bugetare
|
Fructificări
|
Total fonduri de stat
|
Sume plasate
|
Tip plasament
|
Dobânda plătită de EXIMBANK - S.A.
în contul fiecărui fond utilizat la plasamentele efectuate
|
a)
b)
c)
d)
|
|
|
|
|
|
|
*) A se vedea
Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile,
competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea operaţiunilor de finanţare,
garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Importa României EXIMBANK -
S.A. în numele si în contul statului.
3. Situaţia comisionului de administrare perceput de
EXIMBANK - S.A. la data întocmirii raportului:
Fonduri
|
Suma percepută de EXIMBANK - S.A.
reprezentând comisionul de administrare pentru anul în curs
|
a)
b)
c)
d)
|
|
Totodată, EXIMBANK - S.A. va prezenta lunar MFP contul
de execuţie pentru sumele primite, utilizate şi angajamentele asumate în numele
şi în contul statului pentru fondurile prevăzute la art. 10 din Legea nr.
96/2000, republicată.
Disponibilităţile existente la finele fiecărei luni în
fondurile prevăzute la art. 10 din Legea nr. 96/2000, republicată, vor fi
evidenţiate în contabilitatea MFP pe baza conturilor de execuţie prezentate de
EXIMBANK - S.A., conform instrucţiunilor emise de MFP.
2.3. Art. 12 alin. (2) din Legea nr. 96/2000:
(2) Administrarea fondurilor menţionate la art. 10
se va face de EXIMBANK - S.A. Sumele disponibile din aceste fonduri vor putea
fi utilizate de EXIMBANK - S.A. ca surse atrase, necesare pentru susţinerea
activităţii bancare. Nivelul obligaţiilor de plată ale EXIMBANK - S.A. pentru
utilizarea acestor sume se va stabili prin convenţie încheiată între Ministerul
Finanţelor Publice şi EXIMBANK - S.A., în cote procentuale, iar sumele aferente
vor constitui resurse din fructificare pentru alimentarea fiecărui fond. Sumele
disponibile la sfârşitul anului la aceste fonduri se reportează în anul următor
şi se utilizează cu aceeaşi destinaţie.
Norme metodologice:
Pentru utilizarea sumelor disponibile atrase din
fondurile statului, EXIMBANK - S.A. plăteşte o dobândă calculată prin aplicarea
ratei anuale de dobândă corespunzătoare plasamentului efectuat la suma
utilizată. Dobânzile datorate se plătesc în contul fiecărui fond utilizat în
ziua încasării dobânzilor la plasamentele efectuate.
Pentru fiecare zi de întârziere a plăţii dobânzilor
datorate şi neplătite, EXIMBANK - S.A. va plăti în contul fondurilor penalităţi
egale cu cota majorărilor de întârziere, prevăzute de lege, datorate pentru
neplata la termen a creanţelor fiscale.
Sumele disponibile la sfârşitul anului, în contul
EXIMBANK - S.A., la aceste fonduri se reportează în anul următor şi se
utilizează cu aceeaşi destinaţie.
2.4. Art. 12 alin. (3) din Legea nr. 96/2000:
(3) Pentru administrarea fondurilor menţionate la
art. 10 EXIMBANK - S.A. percepe comisioane care vor fi aprobate prin proceduri
interne de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior
şi care vor fi decontate pe seama acestor fonduri.
Norme metodologice:
Pentru administrarea fondurilor statului temporar
disponibile, EXIMBANK - S.A. percepe un comision de administrare calculat
conform convenţiei încheiate între MFP si EXIMBANK - S.A.
2.5. Art. 12 alin. (4) din Legea nr. 96/2000:
(4) Diminuarea cu peste 20% a fondurilor prevăzute
la art. 10 lit. a), b) şi d), ca urmare a executării angajamentelor asumate de
EXIMBANK - S.A., în contul statului, conform prezentei legi, se va regulariza
trimestrial cu bugetul de stat. Până la realizarea efectivă a regularizărilor,
Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior poate
decide, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice,
reîntregirea temporară a deficitului fondului utilizat pe seama celorlalte
fonduri disponibile.
Norme metodologice:
Fondurile prevăzute la pct. 2.1 [lit. a), b) şi d)],
constituite şi utilizate pentru garanţii, asigurări şi reasigurări, pot fi
alimentate şi completate trimestrial, dacă asemenea angajamente asumate de
EXIMBANK - S.A., în contul statului, au fost executate, iar acestea au avut
drept rezultat diminuarea cu peste 20% a acestor fonduri.
Dacă de la data întocmirii ultimului cont de execuţie
lunar, transmis de EXIMBANK - S.A. la MFP, se constată că au fost executate
angajamentele asumate de EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului pe
fondurile prevăzute la pct. 2.1 [lit. a), b) şi d)] în proporţie de 20% din
totalul acestora, MFP va reîntregi aceste fonduri.
Până la realizarea efectivă a regularizărilor, MFP
acordă avizul pentru reîntregirea temporară a deficitului fondului utilizat pe
seama celorlalte fonduri disponibile, ca urmare a deciziei CIFGA.
ARTICOLUL 3
Direcţii implicate în virarea sumelor alocate de la
bugetul de stat pentru activitatea de susţinere
a exportului, a mediului de afaceri şi a tranzacţiilor internaţionale
3.1. Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică
întocmeşte documentaţia de plată, având următoarele responsabilităţi:
- verifică existenţa şi corectitudinea documentelor
justificative, respectiv: centralizatorul, hotărârile CIFGA pe fiecare operator
economic şi raportul întocmit de EXIMBANK - S.A., din care să rezulte
disponibilităţile fondurilor la dispoziţia băncii, sumele obţinute din fructificarea
disponibilităţilor care au reîntregit fondurile şi care trebuie utilizate în
scopul pentru care au fost solicitate, precum şi gradul de utilizare a
fondurilor până la data solicitării de virare a sumelor alocate de la bugetul
de stat în contul EXIMBANK - S.A.;
- analizează raportul întocmit de EXIMBANK - S.A.
privind soldurile disponibile ale fondurilor la dispoziţia EXIMBANK - S.A. la
data solicitării virării sumei de la bugetul de stat în contul EXIMBANK - S.A.
şi în funcţie de acesta decide efectuarea plăţii;
- întocmeşte documentaţia de plată, respectiv: nota de
fundamentare, cererea de deschidere de credite, angajamentul bugetar, nota de
lichidare, ordonanţarea de plată;
- la sfârşitul anului verifică situaţia transmisă de
către EXIMBANK - S.A., din care trebuie să rezulte sumele utilizate efectiv în
anul respectiv.
Sumele alocate de la bugetul de stat pentru activitatea
desfăşurată în numele şi în contul statului vor fi incluse în legea anuală a
bugetului de stat şi dimensionate pe baza:
- fundamentări lor şi programelor prezentate de
EXIMBANK - S.A., conform prevederilor art. 28 lit. e) şi f) din Legea nr.
500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare;
- politicii Guvernului de susţinere a mediului
economic, conform art. 11 alin. (2) din Legea nr. 96/2000, republicată.
3.2. Direcţia generală de trezorerie şi contabilitate
publică are următoarele responsabilităţi:
- verifică dacă suma solicitată de EXIMBANK - S.A. se
încadrează în limitele capitolului bugetar de unde se face plata şi înscrie
disponibilul pe ordonanţarea de plată.
Persoana desemnată pentru exercitarea controlului
financiar propriu, aflată în structura Direcţiei generale de trezorerie şi
contabilitate publică:
- verifică dacă proiectele de operaţiuni supuse vizei
respectă cerinţele Legii nr. 96/2000, republicată, ale Legii nr. 500/2002, cu
modificările ulterioare, şi ale legii bugetare anuale;
- exercită controlul financiar preventiv propriu
asupra proiectelor de operaţiuni privind: angajamentul bugetar, cererea de
deschidere de credite si ordonanţarea de plată către EXIMBANK -S.A.
Plata se efectuează de către Serviciul operaţiuni
financiare şi deschideri de credite, dacă sunt îndeplinite condiţiile:
cheltuielile care urmează să fie plătite au fost angajate, lichidate şi
ordonanţate; există toate documentele justificative care să justifice plata;
beneficiarul sumei este cel prevăzut în ordonanţarea de plată.
Virarea sumelor din bugetul de stat se va efectua în
raport cu gradul de folosire a fondurilor puse la dispoziţie anterior, conform
art. 49 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările ulterioare.
3.3. Persoana numită de către ministrul finanţelor
publice pentru exercitarea controlului financiar preventiv delegat, aflată în
structura Unităţii centrale de armonizare a sistemelor de management financiar
şi control, are următoarele responsabilităţi:
- verifică dacă documentele justificative sunt în
conformitate cu cerinţele prezentelor norme metodologice şi cu Procedura
operaţională PO-25.01, ediţia I, 22 aprilie 2008, revizia 0, privind
organizarea şi exercitarea controlului financiar preventiv delegat;
- verifică dacă proiectele de operaţiuni supuse vizei
respectă cerinţele Legii nr. 96/2000, republicată, ale Legii nr. 500/2002, cu
modificările ulterioare, şi ale legii bugetare anuale;
- exercită controlul în vederea acordării vizei de
control financiar preventiv delegat asupra proiectelor de operaţiuni privind
angajamentul bugetar, cererea de deschidere de credite şi ordonanţarea de plată
către EXIMBANK - S.A.
3.4. Direcţia de specialitate din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală va efectua anual la EXIMBANK - S.A. controlul
asupra sumelor utilizate în numele şi în contul statului, în scopul
eficientizarii activităţii de susţinere a exportului, a mediului de afaceri
românesc si a tranzacţiilor internaţionale.