Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 23 din 31 ianuarie 2006

pentru aprobarea Normei sanitare veterinare referitoare la controlul privind Salmonella si alti agenti zoonotici specificati ce se transmit prin alimente

ACT EMIS DE: AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 198 din 2 martie 2006



Având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 3 alin. (3) şi al art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 130/2006 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia,văzând Referatul de aprobare nr. 20.710 din 27 ianuarie 2006, întocmit de Direcţia generală sanitară veterinară din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,

preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Norma sanitară veterinară referitoare la controlul privind Salmonella şi alţi agenţi zoonotici specificaţi ce se transmit prin alimente, prevăzută la anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, institutele veterinare centrale şi direcţiile sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice alte dispoziţii contrare.

Art. 4. - Prezentul ordin preia prevederile Regulamentului  Parlamentului European şi al Consiliului nr. 2.160/2003/CE referitor la controlul privind Salmonella şi alţi agenţi zoonotici specificaţi ce se transmit prin alimente, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 325 din 12 decembrie 2003, p.1, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Regulamentul nr. 1.003/2005, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 170 din 1 iulie 2005, p. 12.

Art. 5. - (1) Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la 15 zile de la publicare.

(2) Prin derogare de la dispoziţiile alin. (1), art. 7 alin. (5), art. 8 şi art. 9 vor intra în vigoare la data aderării României la Uniunea Europeană.

p. Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare

şi pentru Siguranţa Alimentelor,

Dan Marcu

 ANEXA

NORMA   SANITARĂ   VETERINARĂ

referitoare la controlul privind Salmonella şi alţi agenţi zoonotici specificaţi ce se transmit prin alimente

CAPITOLUL I

Prevederi introductive

Conţinut şi domeniu de aplicare

Art. 1. - (1) Scopul prezentei norme sanitare veterinare este de a asigura că sunt luate măsuri efective şi adecvate pentru a se depista şi controla Salmonella şi alţi agenţi zoonotici în toate etapele relevante de producere, procesare şi distribuţie, în special la nivelul producţiei primare, incluzând hrana pentru animale, cu scopul de a se reduce prevalenta acestora şi riscul pe care îl reprezintă pentru sănătatea publică.

(2)   Prezenta normă sanitară veterinară reglementează:

a)   adoptarea de obiective pentru reducerea prevalentei zoonozelor specifice în populaţii de animale:

(i)  la nivelul producţiei primare; şi

(ii) unde este cazul pentru zoonoza şi agentul zoonotic implicat, în alte etape ale lanţului alimentar, incluzând alimentele şi hrana pentru animale;

b) aprobarea programelor specifice de control stabilite de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor şi de operatorii cu activitate în domeniul alimentar şi al hranei pentru animale;

c)  adoptarea de reguli specifice privind anumite metode de control aplicate pentru reducerea prevalentei zoonozelor şi agenţilor zoonotici;

d)  adoptarea de reguli privind comerţul intracomunitar şi importul din ţări terţe de anumite animale şi produse ale acestora.

(3)   Prezenta normă sanitară veterinară nu se aplică producţiei primare:

a)  pentru uz particular; sau

b)   în raport cu aprovizionarea directă, de către producător, cu cantităţi mici de produse primare a consumatorului final sau a magazinelor locale de comerţ cu amănuntul ce aprovizionează direct consumatorul final cu produsele primare.

(4)   Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor adoptă măsuri privind activităţile prevăzute la alin. (3) lit. b), pentru atingerea obiectivelor prezentei norme sanitare veterinare.

(5)   Prezenta normă sanitară veterinară trebuie să se aplice fără a se aduce atingere mai multor prevederi comunitare specifice, transpuse în legislaţia naţională, referitoare la sănătatea animală, nutriţia animală, igiena alimentară, boli umane declarabile, sănătatea şi siguranţa la locul de muncă, tehnologia genică şi encefalopatiile spongiforme transmisibile.

Definiţii

Art. 2. - Pentru scopurile prezentei norme sanitare veterinare sunt aplicabile următoarele definiţii:

a)   definiţiile stabilite de Legea nr. 150/2004 privind siguranţa alimentelor şi a hranei pentru animale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 24 mai 2004, cu modificările şi completările ulterioare, care preia parţial prevederile Regulamentului 178/2002/CE;

b)   definiţiile stabilite de Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 34/2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare referitoare la monitorizarea zoonozelor şi agenţilor zoonotici, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 199 din 2 martie 2006, ce transpune în legislaţia naţională Directiva 2003/99/CE; şi

c)   efectiv de animale înseamnă un animal sau grup de animale întreţinut într-o exploataţie ca o unitate epidemiologică; şi

d)   efectiv de păsări înseamnă toate păsările cu acelaşi status de sănătate, întreţinute în aceleaşi spaţii sau în aceeaşi împrejurare şi constituind o singură unitate epidemiologică. In cazul păsărilor crescute în adăposturi închise, definiţia include toate păsările care împart acelaşi spaţiu vital.

Autoritate competentă

Art. 3. - (1) Autoritatea competentă pentru scopul prezentei norme sanitare veterinare este Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, care funcţionează ca punct de contact pentru legătura cu Comisia Europeană în scopul implementării Regulamentului 2.160/2003/CE preluat în legislaţia naţională prin prezenta normă sanitară veterinară. Comisia Europeană este notificată în acest sens.

(2) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor este responsabilă în special de:

a)  întocmirea programelor prevăzute la art. 5 alin. (1) şi pregătirea oricăror amendamente la acestea, ce se demonstrează a fi necesare în special în lumina datelor şi rezultatelor obţinute;

b)   colectarea datelor necesare pentru a se evalua mijloacele utilizate şi rezultatele obţinute în executarea programelor naţionale de control prevăzute la art. 5 şi pentru transmiterea anuală către Comisia Europeană a acelor date şi rezultate, incluzând rezultatele oricărei supravegheri întreprinse, având în vedere regulile stabilite în conformitate cu art. 9 alin. (1) din Norma sanitară veterinară referitoare la monitorizarea zoonozelor şi agenţilor zoonotici, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 34/2006, ce transpune în legislaţia naţională Directiva 2003/99/CE;

c) efectuarea de controale regulate în spaţiile de desfăşurare a activităţilor în domeniul alimentar şi, dacă este necesar, a celor în domeniul hranei pentru animale, cu scopul verificării conformităţii cu prezenta normă sanitară veterinară.

CAPITOLUL II

Obiective comunitare

Obiective comunitare pentru reducerea prevalentei zoonozelor şi agenţilor zoonotici

Art. 4. - (1) Se stabilesc obiective comunitare pentru reducerea prevalentei zoonozelor şi agenţilor zoonotici, menţionaţi în col. 1 din anexa nr. 1 la prezenta normă sanitară veterinară, în populaţiile de animale precizate în col. 2 din aceeaşi anexă.

(2)   Obiectivele şi orice amendament la acestea se stabilesc în conformitate cu procedura comunitară.

(3)   Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor asigură Comisiei Europene, la cerere, toată asistenţa necesară pentru a-i permite să pregătească analiza costurilor şi beneficiilor preconizate, pe care le stipulează în definirea fiecărui obiectiv comunitar.

CAPITOLUL III

Programe de control

Programe naţionale de control

Art. 5. - (1) Pentru atingerea obiectivelor comunitare prevăzute la art. 4, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor stabileşte programe naţionale de control pentru fiecare zoonoză şi agent zoonotic menţionat în anexa nr. 1. Programele naţionale de control trebuie să aibă în vedere distribuţia geografică a zoonozelor pe teritoriul României şi implicaţiile financiare ale stabilirii de controale efective pentru producători primari şi operatori cu activitate în domeniul alimentar şi al hranei pentru animale.

(2)   Programele naţionale de control trebuie să fie continue şi să cuprindă o perioadă de cel puţin 3 (trei) ani consecutivi.

(3)  Programele naţionale de control trebuie:

a)  să asigure depistarea de zoonoze şi agenţi zoonotici, în conformitate cu cerinţele şi regulile minime de prelevare de probe stabilite în anexa nr. 2 la prezenta normă sanitară veterinară;

b)     să definească responsabilităţile autorităţilor competente şi, respectiv, ale operatorilor cu activitate în domeniul alimentar şi al hranei pentru animale;

c)  să specifice măsurile de control care urmează să fie luate după depistarea zoonozelor şi agenţilor zoonotici, în special pentru a se proteja sănătatea publică, incluzând implementarea măsurilor specifice stabilite în anexa nr. 2 la prezenta normă sanitară veterinară;

d) să permită evaluarea progresului în baza prevederilor proprii şi revizuirea acelor programe, în special în lumina rezultatelor obţinute în urma depistării zoonozelor şi agenţilor zoonotici.

(4)   Programele naţionale de control trebuie să cuprindă cel puţin următoarele etape ale lanţului alimentar:

a)  producţia de hrană pentru animale;

b)  producţia primară a animalelor;

c)   procesarea şi prepararea de alimente de origine animală.

(5) Programele naţionale de control trebuie să conţină, atunci când este relevant, prevederile stabilite cu privire la metodele de testare şi criteriile de evaluare a rezultatelor acestor testări pentru cercetări efectuate pe animale de testare şi ouă de incubaţie expediate în limitele teritoriului naţional ca parte a controalelor oficiale prevăzute în partea A a anexei nr. 2 la prezenta normă sanitară veterinară.

(6)   Cerinţele şi regulile minime de prelevare de probe stabilite de anexa nr. 2 la prezenta normă sanitară veterinară pot fi amendate, adaptate sau completate în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene.

(7)  După data aderării României la Uniunea Europeană şi în decurs de 6 luni de la stabilirea obiectivelor comunitare prevăzute la art. 4, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor transmite Comisiei Europene programele naţionale de control şi stabileşte măsurile care trebuie să fie implementate.

Aprobarea programelor naţionale de control

Art. 6. - (1) După înaintarea programului naţional de control în conformitate cu art. 5, în vederea aprobării de către Comisia Europeană, Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor pune la dispoziţie acesteia, ori de câte ori aceasta solicită, orice informaţie ulterioară necesară şi relevantă. Termenul de transmitere a informaţiilor este de maximum două luni de la data primirii solicitării.

(2) Amendamentele la un program aprobat anterior în conformitate cu procedura comunitară pot fi aprobate în conformitate cu aceasta, pentru a se lua în consideraţie evoluţia privind situaţia din România, în special în lumina rezultatelor la care s-a referit art. 5 alin. (3) lit. d).

Programe de control ale operatorilor cu activitate în domeniul alimentar şi al hranei pentru animale

Art. 7. - (1) Operatorii cu activitate în domeniul alimentar şi al hranei pentru animale sau organizaţiile ce reprezintă astfel de operatori pot să stabilească programe de control care să cuprindă, în măsura în care este posibil, toate etapele de producţie, procesare şi distribuţie.

(2) Dacă aceştia doresc ca programele lor de control să facă parte dintr-un program naţional de control, operatorii cu activitate în domeniul alimentar şi al hranei pentru animale sau organizaţiile care îi reprezintă trebuie să înainteze, pentru a fi aprobate de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, programele proprii de control şi orice amendamente la acestea. Dacă operaţiunile respective au loc în România şi în diferite state membre ale Uniunii Europene, programele sunt aprobate separat pentru fiecare stat membru.

(3)   Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor aprobă programe de control înaintate în conformitate cu alin. (2) numai dacă se asigură conformitatea programelor de control cu cerinţele relevante stabilite în anexa nr. 2 la prezenta normă sanitară veterinară şi cu obiectivele programului naţional de control relevant.

(4)   Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor trebuie să menţină liste la zi cu programele de control aprobate ale operatorilor cu activitate în domeniul alimentar şi al hranei pentru animale sau ale organizaţiilor reprezentative ale acestora.

(5)   Listele menţionate la alin. (4) vor fi puse la dispoziţie Comisiei Europene, la solicitarea acesteia.

(6)   Operatorii cu activitate în domeniul alimentar şi al hranei pentru animale sau organizaţiile reprezentative ale acestora trebuie să comunice cu regularitate Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor rezultatele programelor proprii de control.

CAPITOLUL IV

Comerţ

Comerţ intracomunitar

Art. 8. - (1) Incepând cel târziu de la datele menţionate în coloana 5 din anexa nr. 1 la prezenta normă sanitară veterinară, efectivele de animale şi efectivele de păsări provenind din speciile precizate în coloana 2 trebuie să fie testate pentru zoonozele şi agenţii zoonotici indicaţi în coloana 1, anterior oricărei expedieri de animale vii sau ouă de incubaţie din activitatea din domeniul alimentar de provenienţă. Data şi rezultatul testării trebuie să fie incluse în certificatul de sănătate relevant prevăzut de legislaţia comunitară.

(2) In conformitate cu cerinţele Uniunii Europene, România, ca stat de destinaţie, poate fi autorizată, pentru o perioadă de tranziţie, să solicite ca rezultatele testelor la care se face referire în certificatul de sănătate relevant pentru loturi de animale şi ouă de incubaţie supuse testării în statele membre ale Uniunii Europene de expediere să îndeplinească aceleaşi criterii privind Salmonella ca şi cele stabilite în baza programului naţional aprobat, în conformitate cu art. 5 alin. (5), pentru loturi expediate în limitele teritoriului propriu. Autorizaţia poate fi retrasă în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene.

(3)   Prevederile alin. (2) se aplică şi în situaţia în care România este stat de expediere către un stat membru al Uniunii Europene.

(4)   Măsurile speciale privind Salmonella, care s-au aplicat animalelor vii expediate către Finlanda şi Suedia anterior intrării în vigoare a prezentei norme sanitare veterinare, trebuie să se aplice în continuare ca şi cum ar fi autorizate în conformitate cu alin. (2).

(5)   Fără a se aduce atingere art. 5 alin. (6), pot fi stabilite reguli specifice privind stabilirea de către România a criteriilor menţionate la art. 5 alin. (5) şi la alin. (2) al prezentului articol, în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene.

Import din ţări terţe

Art. 9. - (1) Incepând cu datele menţionate în coloana 5 din anexa nr. 1 la prezenta normă sanitară veterinară, admiterea sau menţinerea pe listele ţărilor terţe prevăzute în legislaţia comunitară privind specia sau categoria relevantă, din care statele membre sunt autorizate să importe acele animale sau ouă de incubaţie la care se referă prezenta normă sanitară veterinară, este condiţionată de transmiterea către Comisia Europeană de către ţara terţă vizată a unui program echivalent cu cele prevăzute în baza art. 5 şi autorizarea acestuia în conformitate cu acest articol.

(2)   Programul trebuie să dea detalii ale garanţiilor oferite de acea ţară referitor la inspecţii şi controale pentru zoonoze şi agenţi zoonotici. Acele garanţii trebuie să fie cel puţin echivalente cu garanţiile prevăzute de Regulamentul 2.160/2003/CE, preluat în legislaţia naţională prin prezenta normă sanitară veterinară.

(3)   Aceste programe trebuie să fie aprobate în conformitate cu procedura comunitară, cu condiţia ca echivalenţa măsurilor descrise în baza programului cu cerinţele relevante care se aplică în baza regulilor comunitare să fie demonstrată obiectiv.

(4)   Garanţii alternative celor prevăzute de prezenta normă sanitară veterinară pot fi permise în conformitate cu respectiva procedură, cu condiţia ca acestea să nu fie mai avantajoase decât cele ce se aplică comerţului intracomunitar.

(5)   Pentru ţările terţe cu care este stabilit un flux comercial regulat trebuie să se aplice prevederile art. 5 alin. (7) şi art. 6 alin. (1) privind perioadele de timp pentru transmiterea şi aprobarea de programe. Pentru stabilirea sau reluarea unui flux comercial cu ţări terţe trebuie să se aplice perioadele de timp prevăzute la art. 6.

(6)   Efectivele de animale şi de păsări din speciile precizate în coloana 2 din anexa nr. 1 la prezenta normă sanitară veterinară trebuie să fie testate anterior oricărei expedieri a animalelor vii sau ouălor de incubaţie din activitatea de origine din domeniul alimentar.

(7)   Efectivele de animale şi de păsări trebuie să fie testate pentru zoonozele şi agenţii zoonotici precizaţi în coloana 1 din anexa nr. 1 la prezenta normă sanitară veterinară sau, dacă este necesar, trebuie să se atingă obiectivul de garanţii echivalente cu cele prevăzute de Regulamentul 2.160/2003/CE pentru astfel de zoonoze şi agenţi zoonotici, astfel cum poate fi specificat în conformitate cu procedura comunitară.

(8)   Data şi rezultatul testării trebuie să fie incluse în certificatele relevante de import, motiv pentru care modelele stabilite de legislaţia comunitară trebuie să fie amendate în consecinţă.

(9)   România, ca stat de destinaţie finală, poate solicita, pentru o perioadă de tranziţie, ca rezultatele testării menţionate la alin. (4) să îndeplinească aceleaşi criterii ca şi cele stabilite în baza programului naţional de control, în conformitate cu art. 5 alin. (5).

(10)  Autorizaţia poate fi retrasă şi pot fi stabilite reguli specifice privind asemenea criterii fără a se aduce atingere art. 5 alin. (6), în conformitate cu procedura comunitară.

(11)   Admiterea sau menţinerea pe listele ţărilor terţe prevăzute de legislaţia comunitară privind categoriile relevante de produse, din care România importă acele produse la care se referă prezenta normă sanitară veterinară, este condiţionată de înaintarea către Comisia Europeană de către ţara terţă respectivă a garanţiilor echivalente cu cele prevăzute de Regulamentul 2.160/2003/CE.

CAPITOLUL V

Laboratoare

Laboratoare de referinţă

Art. 10. - (1) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor desemnează laboratoarele naţionale de referinţă pentru analiza şi testarea zoonozelor şi agenţilor zoonotici menţionaţi în coloana 1 din anexa nr. 1 la prezenta normă sanitară veterinară.

(2)   Numele şi adresele laboratoarelor trebuie să fie comunicate Comisiei Europene.

(3)   Anumite responsabilităţi şi sarcini ale laboratoarelor naţionale de referinţă, în special cu privire la coordonarea activităţilor acestora şi ale laboratoarelor relevante din România desemnate în baza art. 11 alin. (1) lit. a), pot fi stabilite în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene.

Autorizarea laboratoarelor, cerinţe de calitate şi metode de testare autorizate

Art. 11. - (1) Laboratoarele care participă la programele de control în conformitate cu art. 5 şi 7, cu scopul testării de probe de analiză pentru prezenţa zoonozelor şi agenţilor zoonotici menţionaţi în coloana 1 din anexa nr.  1   la prezenta normă sanitară veterinară, trebuie:

a)  să fie desemnate de autoritatea competentă; şi

b)  să aplice sistemele de asigurare a calităţii care sunt în conformitate cu cerinţele standardului ISO/EN actual, cel târziu la data aderării României la Uniunea Europeană sau în decurs de 24 de luni de la adăugarea de noi zoonoze şi agenţi zoonotici în coloana 1 din anexa nr. 1 la prezenta normă sanitară veterinară.

(2)  Laboratoarele trebuie să participe în mod regulat la testări interlaboratoare, organizate sau coordonate de laboratorul naţional de referinţă.

(3)   Testarea pentru prezenţa de zoonoze sau agenţi zoonotici menţionaţi în coloana 1 din anexa nr. 1 la prezenta normă sanitară veterinară trebuie să fie efectuată folosindu-se ca metode de referinţă metodele şi protocoalele recomandate de organisme internaţionale de standardizare.

(4)   Pot fi folosite metode alternative dacă au fost validate în conformitate cu reguli recunoscute internaţional şi oferă rezultate echivalente cu cele obţinute de metoda de referinţă relevantă.

(5)   Atunci când este necesar pot fi autorizate alte metode de testare în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene.

CAPITOLUL VI

Prevederi generale şi finale

Controale comunitare

Art. 12. - Experţi din partea Comisiei Europene efectuează controale la faţa locului, în cooperare cu Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru a se asigura că prevederile Regulamentului 1.260/2003/CE, preluat în legislaţia naţională prin prezenta normă sanitară veterinară, hotărârile adoptate în conformitate cu acestea şi orice măsuri de securitate sunt aplicate constant. Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor trebuie să asigure experţilor comunitari toată asistenţa necesară pentru desfăşurarea controalelor efectuate pe teritoriul României.

Art. 13. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta normă sanitară veterinară.

   ANEXA Nr. 1 la norma sanitară veterinară

 

  ZOONOZE   Şl   AGENŢI   ZOONOTICI   SPECIFICI

pentru care sunt stabilite sau urmează să fie stabilite obiective comunitare pentru reducerea prevalentei acestora

1. Zoonoză sau agent zoonotic

2. Populaţie de animale

3. Etapă a lanţului alimentar

4. Data până la care Comisia Europeană       -trebuie să stabilească obiectivul*)

Data de la care trebuie să aibă loc testarea

Toate serotipurile de Salmonella cu semnificaţie pentru sănătatea publică

Efective de păsări de reproducţie din specia Gallus gallus

Producţie primară

12 iunie 2005

18 luni de la data menţionată în coloana 4

Toate serotipurile de Salmonella cu semnificaţie pentru sănătatea publică

Găini ouătoare

Producţie primară

12 decembrie 2005

18 luni de la data menţionată în coloana 4

Toate serotipurile de Salmonella cu semnificaţie pentru sănătatea publică

Broileri

Producţie primară

12 iunie 2006

18 luni de la data menţionată în coloana 4

Toate serotipurile de Salmonella cu semnificaţie pentru sănătatea publică

Curcani

Producţie primară

12 decembrie 2006

18 luni de la data menţionată în coloana 4

Toate serotipurile de Salmonella cu semnificaţie pentru sănătatea publică

Efective de porci pentru tăiere

Tăiere

12 decembrie 2006

18 luni de la data menţionată în coloana 4

Toate serotipurile de Salmonella cu semnificaţie pentru sănătatea publică

Efective de porci pentru reproducţie

Producţie primară

12 decembrie 2007

18 luni de la data menţionată în coloana 4

*) Datele pentru stabilirea obiectivului pot fi amânate, în conformitate cu prevederile Regulamentului 2.160/2003/CE.

ANEXA Nr. 2 la norma sanitară veterinară

CONTROLUL

zoonozelor şi agenţilor zoonotici menţionaţi în anexa nr. 1

A. Cerinţe generale pentru programele naţionale de control

Programul trebuie să ia în consideraţie natura zoonozei şi/sau agentului zoonotic respectiv şi situaţia specifică din România. Acesta trebuie:

a)   să stabilească obiectivul programului, luând în consideraţie importanţa zoonozei sau a agentului zoonotic respectiv;

b)   să fie în conformitate cu cerinţele minime de prelevare de probe stabilite în partea B;

c)   atunci când este relevant, să fie în conformitate cu cerinţele specifice stabilite de părţile C şi E; şi

d)  să precizeze următoarele aspecte: 1. Generale

1.1.  Apariţia zoonozei şi agentului zoonotic în cauză în România, cu referire specifică la rezultatele obţinute în cadrul monitorizării în conformitate cu art. 4 din Norma sanitară veterinară referitoare la monitorizarea zoonozelor şi agenţilor zoonotici, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 34/2006, ce transpune în legislaţia naţională Directiva 2003/99/CE

1.2.    Zona geografică sau, după caz, unităţile epidemiologice în care va fi implementat programul

1.3.   Structura şi organizarea autorităţilor competente relevante

1.4.   Laboratoarele autorizate în care sunt analizate probe prelevate în cadrul programului

1.5.  Metodele utilizate pentru investigarea zoonozei sau a agentului zoonotic

1.6.  Controale oficiale (care includ scheme de prelevare de probe) la nivel de efectiv de păsări/animale sau hrană pentru animale

1.7.  Controale oficiale (care includ scheme de prelevare de probe) în alte etape ale lanţului alimentar

1.8.  Măsuri luate de către autoritatea sanitară veterinară competentă cu privire la animalele sau produsele la care au fost depistate zoonoze ori agenţi zoonotici, în special pentru a se proteja sănătatea publică, şi orice măsuri de profilaxie luate, precum vaccinarea

1.9.   Legislaţia naţională relevantă, care include orice prevederi naţionale privind activităţile menţionate la art. 1 alin. (3) lit. b) din norma sanitară veterinară

1.10. Orice asistenţă financiară prevăzută pentru activităţi în domeniul alimentar şi al hranei pentru animale în contextul programului naţional de control.

2. Referitoare la activităţi în domeniul alimentar şi al hranei pentru animale la care se referă programul

2.1.   Structura producţiei speciilor date şi a produselor acestora

2.2.  Structura producţiei de hrană pentru animale

2.3.   Ghiduri relevante pentru bune practici de creştere a animalelor sau alte linii directoare, obligatorii ori voluntare, care definesc cel puţin:

a)  managementul de igienă la ferme;

b)   măsuri pentru a se preveni infecţiile transmise prin animale, hrană pentru animale, apă de băut, muncitori care lucrează la ferme; şi

c)   igiena pentru transportul animalelor de la şi către ferme.

2.4.  Supraveghere veterinară de rutină a fermelor

2.5.  Inregistrarea fermelor

2.6.  Ţinerea evidenţelor la ferme

2.7.   Documentele care trebuie să însoţească animalele la expediere

2.8.    Alte măsuri relevante pentru a se asigura trasabilitatea animalelor.

B. Cerinţe minime pentru recoltare de probe

1. După aprobarea programului relevant de control menţionat la art. 5 din norma sanitară veterinară, operatorii cu activitate în domeniul alimentar trebuie să preleveze şi să analizeze probe în scopul testării pentru zoonozele şi agenţii zoonotici menţionaţi în coloana 1 din anexa nr. 1 la norma sanitară veterinară, respectând cerinţele minime pentru prelevarea de probe, stabilite de următorul tabel:

1. Zoonoză sau agent zoonotic

2. Populaţie de animale

3. Etapa de producţie pe care trebuie să o deservească prelevarea de probe

Toate serotipurile de Salmonella cu semnificaţie pentru sănătatea publică

Efective de păsări pentru reproducţie aparţinând speciei Gallus gallus:

efective de păsări de creştere

-  efective de păsări adulte pentru reproducţie

-  pui de o zi

-  păsări de 4 săptămâni

-  cu două săptămâni înainte de intrare în faza de ouat sau de mutare în unitatea pentru ouat

-  la fiecare două săptămâni în timpul perioadei de ouat

Toate serotipurile de Salmonella cu semnificaţie pentru sănătatea publică

Găini ouătoare:

- efective de păsări de creştere

- efective de păsări ouătoare

-  pui de o zi

-  puicuţe cu două săptămâni înainte de intrare în faza de ouat sau de mutare în unitatea pentru ouat

- la fiecare 15 săptămâni în timpul fazei de ouat

Toate serotipurile de Salmonella cu semnificaţie pentru sănătatea publică

Broileri

- păsări pentru tăiere*)

Toate serotipurile de Salmonella cu semnificaţie pentru sănătatea publică

Curcani

- păsări pentru tăiere*)

Toate serotipurile de Salmonella cu semnificaţie pentru sănătatea publică

Efective de porci:

-  porci pentru reproducţie

-  porci pentru tăiere

-  animale pentru tăiere sau carcase la abator

-  animale pentru tăiere sau carcase la abator

2.  Cerinţele stabilite la pct. 1 nu aduc atingere cerinţelor legislaţiei comunitare privind inspecţia ante-mortem, transpuse în legislaţia naţională.

3.   Rezultatele analizelor trebuie să fie înregistrate împreună cu următoarele informaţii:

a)  data şi locul de prelevare; şi

b)  identificarea efectivului de păsări/animale.

4.   Nu poate fi utilizată testarea imunologică dacă animalele au fost vaccinate, cu excepţia cazului în care s-a demonstrat că vaccinul utilizat nu interferează cu metoda de testare aplicată.

C. Cerinţe specifice privind efectivele de păsări pentru reproducţie aparţinând speciei Gallus gallus

1.   Măsurile stabilite la pct. 3 şi 5 trebuie să fie luate de fiecare dată când analiza probelor efectuată în conformitate cu partea B indică prezenţa de Salmonella enteritidis sau Salmonella typhimurium într-un efectiv de păsări pentru reproducţie aparţinând speciei Gallus gallus, în condiţiile stabilite la pct. 2.

2.   Dacă autoritatea competentă a autorizat metoda de analiză folosită pentru probele prelevate în conformitate cu partea B, poate solicita să fie luate măsurile stabilite la pct. 3 şi 5, când asemenea analize depistează prezenţa Salmonella enteritidis sau Salmonella typhimurium.

2.1. In caz contrar, măsurile prevăzute la pct. 3 şi 5 trebuie să fie luate de fiecare dată când autoritatea competentă confirmă o suspiciune de prezenţă a Salmonella enteritidis sau Salmonella typhimurium prin analiza probelor efectuată în conformitate cu partea B.

3.   Ouăle neincubate din efectivul de păsări trebuie să fie distruse.

Asemenea ouă pot fi utilizate pentru consum uman dacă sunt tratate într-un mod care garantează eliminarea Salmonella enteritidis sau Salmonella typhimurium în conformitate cu legislaţia comunitară privind igiena alimentelor, transpusă în legislaţia naţională.

4.   Toate păsările din efectiv, incluzând pui de o zi, trebuie să fie tăiate sau distruse cu scopul de a se reduce cât mai mult posibil riscul de a disemina Salmonella. Tăierea trebuie să fie efectuată în conformitate cu legislaţia comunitară privind igiena alimentelor, transpusă în legislaţia naţională. Produsele derivate din astfel de păsări pot fi puse pe piaţă pentru consum uman în conformitate cu legislaţia comunitară, transpusă în legislaţia naţională privind igiena alimentelor, şi cu partea E din momentul aplicării acesteia. Dacă nu sunt destinate consumului uman, asemenea produse trebuie să fie utilizate sau tratate în conformitate cu Regulamentul 1.774/2002/CE transpus în legislaţia naţională prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 723/2003 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileşte reguli de sănătate cu privire la subprodusele de la animale, ce nu sunt destinate consumului uman, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 842 din 26 noiembrie 2003.

5. In cazul în care într-un incubator există încă ouă de incubaţie din efective de păsări în care sunt prezente Salmonella enteritidis şi Salmonella typhimurium, acestea trebuie să fie distruse sau tratate în conformitate cu Regulamentul 1.774/2002/CE transpus în legislaţia naţională prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 723/2003.

D.  Cerinţe specifice privind efective de găini ouătoare

1.   Incepând cu 12 decembrie 2009, trebuie să fie folosite pentru consum uman direct (ca ouă de consum) numai ouăle care provin dintr-un efectiv comercial de găini ouătoare supus unui program naţional stabilit în baza art. 5 din norma sanitară veterinară şi care nu este supus restricţiilor oficiale.

2.   Ouăle provenind din efective de păsări cu status al sănătăţii necunoscut, ce sunt suspecte de infectare, sau din efective de păsări infectate pot fi utilizate pentru consum uman numai dacă sunt tratate într-un mod ce garantează eliminarea tuturor serotipurilor de Salmonella cu semnificaţie pentru sănătatea publică, în conformitate cu legislaţia comunitară privind igiena alimentară, transpusă în legislaţia naţională.

Când sunt tăiate sau distruse păsările din efective infectate trebuie să fie luate măsuri pentru a se reduce riscul de diseminare a zoonozei cât mai mult posibil. Tăierea trebuie să fie executată în conformitate cu legislaţia comunitară transpusă în legislaţia naţională privind igiena alimentelor. Produsele derivate din astfel de păsări pot fi puse pe piaţă pentru consum uman în conformitate cu legislaţia comunitară privind igiena alimentelor şi cu partea E din momentul aplicării acesteia. Dacă nu sunt destinate consumului uman, astfel de produse pot fi utilizate sau eliminate în conformitate cu Regulamentul 1.774/2002/CE transpus în legislaţia naţională prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 723/2003.

E.  Cerinţe specifice privind carnea proaspătă

1.   Incepând cu 12 decembrie 2010, carnea proaspătă de pasăre de la animalele precizate în anexa nr. 1 la norma sanitară veterinară poate fi pusă pe piaţă pentru consum uman numai dacă îndeplineşte următorul criteriu: „Salmonella: absentă în 25 grame"

2.   Până la data de 12 decembrie 2009 trebuie să fie stabilite reguli detaliate pentru acest criteriu în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene. Acestea vor specifica în special scheme de metode de prelevare şi metode analitice.

3.  Criteriul stabilit la pct. 1 nu se aplică cărnii proaspete de pasăre destinate tratamentului termic industrial sau altui tratament pentru a se elimina Salmonella, în conformitate cu legislaţia comunitară privind igiena alimentelor, transpusă în legislaţia naţională.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 23/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 23 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu