Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 22 din 18 octombrie 2006

privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a pietei de certificate verzi

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 919 din 13 noiembrie 2006



In temeiul art. 9 alin. (6) şi (7) şi al art. 51 din Legea energiei electrice nr. 318/2003, al art. 9 din Hotărârea Guvernului nr. 1.892/2004 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie, al art. II din Hotărârea Guvernului nr. 958/2005 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea producţiei de energie electrică din surse regenerabile de energie şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.892/2004 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie,

având în vedere Referatul de aprobare întocmit de Departamentul piaţă de energie şi Procesul-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 18 octombrie 2006,

preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a pieţei de certificate verzi, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 40/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a pieţei de certificate verzi, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 938 din 20 octombrie 2005.

Art. 3. - Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica" - S.A. şi Societatea Comercială „Opcom" - S.A. vor actualiza procedurile elaborate cu referire la emiterea şi, respectiv, tranzacţionarea certificatelor verzi, în concordanţă cu prevederile regulamentului prevăzut la art.  1, şi le vor supune spre avizare Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei în termen de 15 zile de la publicarea prezentului ordin.

Art. 4. - Producătorii de energie electrică produsă din surse regenerabile, furnizorii de energie electrică, Societatea Comercială „Opcom" - S.A. şi Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica" - S.A. vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 5. - Departamentul piaţă de energie din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei va urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.

Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare începând cu data de 1 decembrie 2006, cu excepţia art. 3.

Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare in Domeniul Energiei,

Nicolae Opriş

ANEXĂ

REGULAMENT

de organizare si funcţionare a pieţei de certificate verzi

1. Scop

Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte normele metodologice pentru aplicarea sistemului de promovare a energiei electrice produse din surse regenerabile, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.892/2004, modificată şi completată prin Hotărârea Guvernului nr. 958/2005, respectiv:

a)   modul de emitere a certificatelor verzi;

b)   modul de organizare şi funcţionare a sistemului de tranzacţionare a certificatelor verzi;

c)   părţile implicate şi responsabilităţile acestora în desfăşurarea activităţilor aferente sistemului de tranzacţionare a certificatelor verzi;

d)   modul de înregistrare şi de gestionare a informaţiilor referitoare la certificatele verzi;

e) modul de urmărire a îndeplinirii de către furnizorii de energie electrică a cotelor obligatorii care le revin.

Art. 2. - Aplicarea sistemului de cote obligatorii combinat cu comercializarea certificatelor verzi presupune parcurgerea următoarelor etape:

a)  stabilirea cotelor obligatorii;

b)  calificarea/înregistrarea producătorilor de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie;

c)  emiterea certificatelor verzi;

d)  tranzacţionarea certificatelor verzi;

e)  dovedirea realizării cotei anuale obligatorii de către furnizorii de energie electrică („consumarea" certificatelor verzi).

2.  Domeniul de aplicare

Art. 3. - Prezentul regulament se aplică:

a)   participanţilor la piaţa de certificate verzi;

b)   operatorului de transport şi de sistem, în calitate de emitent al certificatelor verzi;

c)   operatorilor de distribuţie, în calitate de furnizori de informaţii privind cantităţile de energie electrică din surse regenerabile de energie, livrate de producători în reţelele de distribuţie;

d)   operatorului pieţei de certificate verzi, în calitate de administrator al pieţei de certificate verzi.

Art. 4. - Certificatele verzi se tranzacţionează pe o piaţă paralelă, diferită de piaţa fizică a energiei electrice, formată din piaţa contractelor bilaterale de certificate verzi şi piaţa centralizată de certificate verzi, în vederea:

a)   promovării energiei electrice produse din surse regenerabile, în condiţiile legii;

b)  îndeplinirii ţintei naţionale privind ponderea de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie în consumul intern brut de energie electrică.

Art. 5. - (1) Beneficiarii sistemului de promovare adoptat la nivel naţional sunt producătorii de energie electrică produsă din următoarele surse regenerabile de energie: energie hidro produsă în centrale cu o putere instalată mai mică sau egală cu 10 MW, puse în funcţiune sau modernizate începând cu anul 2004, energie eoliană, solară, geotermală, a valurilor, biomasă, precum şi hidrogen produs în surse regenerabile de energie.

(2) Dovada îndeplinirii condiţiilor pentru centrala modernizată se face pe bază de documente justificative depuse de producătorul de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, împreună cu raportul unui evaluator autorizat, acreditat de Asociaţia Naţională a Evaluatorilor din România - ANEVAR.

3.  Definiţii şi abrevieri

Art. 6. - In înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile folosite au semnificaţiile următoare:

a)   autoritatea competentă - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;

b)   centrală modernizată - centrală la care a fost executat un ansamblu de lucrări care au condus la îmbunătăţirea caracteristicilor tehnico-economice şi de mediu ale acesteia şi a căror valoare a reprezentat cel puţin 30% din valoarea de înlocuire a centralei;

c)   certificat verde - document care atestă o cantitate de un megawattoră de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie electrică. Certificatul verde se poate tranzacţiona distinct de cantitatea de energie electrică asociată acestuia, pe o piaţă a contractelor bilaterale sau pe piaţa centralizată de certificate verzi;

d)   cerere anuală de certificate verzi - numărul de certificate verzi corespunzătoare cotei anuale legal stabilite, care se calculează ca produs dintre cota obligatorie şi consumul naţional brut de energie electrică din acel an;

e)   certificat verde „consumat" - certificat verde utilizat de către un furnizor pentru a dovedi îndeplinirea cotei anuale obligatorii; un certificat verde „consumat" nu mai poate fi tranzacţionat pe piaţa de certificate verzi;

f)   cod de identificare pe piaţa centralizată de certificate verzi - cod alfanumeric alocat fiecărui participant la piaţa centralizată de certificate verzi de către operatorul pieţei de certificate verzi;

g)   confirmare de tranzacţie - document emis de operatorul pieţei de certificate verzi, care confirmă o tranzacţie cu certificate verzi pe piaţa centralizată;

h) convenţie de participare la piaţa de certificate verzi - convenţie standardizată stabilită de operatorul pieţei de certificate verzi şi operatorul de transport şi de sistem, care prevede drepturile şi obligaţiile reciproce dintre operatorul pieţei de certificate verzi, operatorul de transport şi de sistem şi fiecare participant la piaţa de certificate;

i) energie electrică produsă din surse regenerabile de energie - energia electrică produsă de centrale care utilizează numai surse regenerabile de energie, precum şi proporţia de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie în centrale hibride care utilizează şi surse convenţionale de energie, incluzând energia electrică consumată de sistemele de stocare a purtătorilor de energie convenţională şi excluzând energia electrică obţinută din aceste sisteme;

j) furnizor de energie electrică - persoană juridică, titulară a unei licenţe de furnizare a energiei electrice, care asigură alimentarea cu energie electrică a unuia sau mai multor consumatori, în baza unui contract de furnizare;

k) interval de ofertare - primele 10 zile lucrătoare din luna de tranzacţionare;

l) lună de tranzacţionare - luna calendaristică în care se desfăşoară procesul de tranzacţionare a certificatelor verzi;

m) notă de decontare - notă întocmită de operatorul pieţei de certificate verzi, în care sunt înregistrate toate valorile ce trebuie achitate de participanţii implicaţi în tranzacţii cu certificate verzi pe piaţa centralizată de certificate verzi;

n) ofertă - perechea număr/preţ de certificate verzi, pentru cumpărare sau vânzare pe piaţa centralizată de certificate verzi;

o) ofertă anuală de certificate verzi - numărul de certificate verzi emise în cursul unui an de către operatorul de transport şi de sistem;

p) ofertă validată - ofertă acceptată de operatorul pieţei de certificate verzi;

q) operator de distribuţie - persoană juridică, titulară a unei licenţe de distribuţie, care deţine, exploatează, întreţine, modernizează şi dezvoltă reţeaua electrică de distribuţie;

r) operator piaţă de certificate verzi - persoană juridică ce asigură tranzacţionarea certificatelor verzi şi care determină preţurile pe piaţa centralizată a certificatelor verzi, îndeplinind funcţiile prevăzute de prezentul regulament; operatorul pieţei de certificate verzi este Societatea Comercială „Opcom" - S.A.;

s) operator de transport şi de sistem - persoană juridică, titulară de licenţă pentru transportul energiei electrice şi servicii de sistem. Operatorul de transport şi de sistem este Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica" - S.A.;

t) participant la piaţa de certificate verzi - producătorii de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie, furnizorii de energie electrică şi consumatorii de energie electrică care doresc să cumpere, în mod voluntar, certificate verzi;

u) piaţă centralizată de certificate verzi - cadrul de desfăşurare a tranzacţiilor cu certificate verzi între participanţii la piaţă, organizat şi administrat de Societatea Comercială „Opcom" - S.A., pe baza unor reguli specifice;

v) piaţă a contractelor bilaterale de certificate verzi - totalitatea contractelor bilaterale negociate între producătorii de energie electrică din surse regenerabile şi furnizorii de energie electrică pentru vânzarea/cumpărarea de certificate verzi;

w) preţ de închidere al pieţei centralizate de certificate verzi - preţul la care sunt încheiate tranzacţiile pe piaţa centralizată de certificate verzi, în luna de tranzacţionare;

x) producător de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie - persoană juridică, titulară a unei licenţe de producere a energiei electrice în centrale care utilizează surse regenerabile de energie;

y) producţie prioritară - producţia calificată de energie electrică a unui producător/configuraţie pentru care sunt acordate drepturi preferenţiale de preluare pe piaţa angro de energie electrică;

z) Registrul certificatelor verzi - registru întocmit şi ţinut la zi de operatorul pieţei de certificate verzi, în care sunt înregistrate:

1.   tranzacţiile încheiate lunar pe piaţa de certificate verzi, cererile şi ofertele lunare de certificate verzi;

2.   lista producătorilor de energie electrică din surse regenerabile de energie, a furnizorilor de energie electrică, precum şi codurile numerice ale certificatelor verzi deţinute/consumate de producători, respectiv de furnizorii de energie electrică;

3.   alte informaţii necesare în procesul de validare a ofertelor de certificate verzi;

aa) sistem de cote obligatorii - mecanism de promovare a producerii de energie electrică din surse regenerabile de energie, prin achiziţia de către furnizori a unor cote obligatorii de energie electrică produsă din aceste surse, în vederea vânzării către consumatorii deserviţi;

bb) surse regenerabile de energie - surse de energie nefosile, cum sunt: vântul, soarele, apele geotermale, valurile, mareele, hidroenergia, biomasa, gazul de fermentare a deşeurilor, denumit gazul de depozit, gazul de fermentare a nămolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate şi biogazul;

cc) sistem de tranzacţionare - sistem informatic stabilit şi menţinut de operatorul pieţei de certificate verzi în scopul realizării tranzacţiilor de certificate verzi pe piaţa centralizată a certificatelor verzi;

dd) scală de preţ - intervalul în care trebuie să se situeze preţul de vânzare/cumpărare a certificatelor verzi, respectiv 24 - 42 euro/certificat, calculat la cursul de schimb stabilit de Banca Naţională a României pentru ultima zi lucrătoare a lunii decembrie din anul precedent;

ee) tranzacţionare de certificate verzi - comercializarea certificatelor verzi prin trecerea acestora din contul vânzătorului în contul cumpărătorului la preţul de închidere al pieţei centralizate de certificate verzi sau la preţul negociat în contracte bilaterale de certificate verzi;

ff) valoare de înlocuire - totalitatea cheltuielilor ocazionate de construirea unui mijloc fix nou, identic cu cel existent, la nivelul preţurilor din perioada actuală (în care se fac determinările);

gg) zi lucrătoare - zi calendaristică, cu excepţia zilelor de sâmbătă, duminică şi a oricărei zile declarate sărbătoare legală în România;

hh) zi de tranzacţionare - ziua lucrătoare din luna de tranzacţionare, în care se stabilesc vânzătorii şi cumpărătorii de certificate verzi, numărul de certificate tranzactionate între aceştia şi preţul de închidere pe piaţa centralizată de certificate verzi.

Art. 7. - Abrevierile utilizate în cadrul prezentului regulament au următoarele semnificaţii:

a) ANRE - autoritatea competentă;

b)  CV - certificat verde;

c)  E-SRE - energie electrică produsă din surse regenerabile de energie;

d)  OPCV - operatorul pieţei de certificate verzi;

e)  OTS - operatorul de transport şi de sistem;

f)  PIPCCV - preţ de închidere al pieţei centralizate de certificate verzi;

g)  SRE - surse regenerabile de energie;

h) SEN - Sistemul electroenergetic naţional.

4.  Documente de referinţă

Art. 8. - Prezentul regulament are la bază prevederile următoarelor documente de referinţă:

a)   Legea energiei electrice nr. 318/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 16 iulie 2003;

b)     Hotărârea Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea producţiei de energie electrică din surse regenerabile de energie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 24 aprilie 2003, cu modificările ulterioare;

c)  Hotărârea Guvernului nr. 890/2003 privind aprobarea „Foii de parcurs din domeniul energetic din România", publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 14 august 2003, cu modificările ulterioare;

d)    Hotărârea Guvernului nr. 1.535/2003 privind aprobarea Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 7 ianuarie 2004;

e)    Hotărârea Guvernului nr. 1.429/2004 pentru aprobarea Regulamentului de certificare a originii energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 843 din 15 septembrie 2004;

f)  Hotărârea Guvernului nr. 1.892/2004 privind stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.056 din 15 noiembrie 2004, cu modificările ulterioare;

g)  Hotărârea Guvernului nr. 958/2005 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 443/2003 privind promovarea producţiei de energie din surse regenerabile şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.892/2004 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie;

h) Procedura de supraveghere a emiterii garanţiilor de origine pentru energia electrică produsă din surse regenerabile de energie, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 23/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 928 din 12 octombrie 2004;

i) Codul comercial al pieţei angro de energie electrică, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 989 din 27 octombrie 2004;

j) Regulamentul de calificare a producţiei prioritare de energie electrică, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 33/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.192 din 14 decembrie 2004, modificat şi completat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 43/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.032 din 21 noiembrie 2005.

5.  Stabilirea cotelor obligatorii

Art. 9. - Cotele obligatorii reprezintă valori procentuale anuale din consumul naţional brut de energie electrică, calculate în mod progresiv începând din anul 2005 şi până în anul 2010 şi care se menţin constante şi obligatorii până în anul 2012. Pentru perioada ulterioară anului 2012 se vor stabili cote obligatorii cel puţin la nivelul cotei din anul 2012, în conformitate cu evoluţia legislaţiei Uniunii Europene în domeniul promovării E-SRE.

Art. 10. - Consumul naţional brut de energie electrică pentru anul 2010 este cel prevăzut în „Foaia de parcurs din domeniul energetic din România".

Art. 11. - (1) Valoarea anuală a cotei obligatorii poate fi modificată în perioada 2005-2007, în prima decadă a lunii decembrie, prin ordin al preşedintelui autorităţii competente, în cazul în care capacitatea instalată în centralele de producere a E-SRE nu poate asigura cererea de CV.

(2) Modificarea valorii anuale a cotei obligatorii menţionate la alin. (1) se va face ţinându-se cont de numărul de CV ofertate pe piaţa de CV în anul respectiv.

Art. 12. - (1) Fiecare furnizor de energie electrică este obligat să achiziţioneze în fiecare an un număr de CV egal cu produsul dintre valoarea cotei obligatorii şi cantitatea de energie electrică furnizată în acel an de acesta consumatorilor finali, exprimată în MWh.

(2) Fracţiunile mai mari sau egale cu 0,5 MWh se rotunjesc prin adaos la 1 MWh, iar cele mai mici de 0,5 MWh nu sunt luate în considerare.

Art. 13. - Autoritatea competentă stabileşte în luna martie a fiecărui an, pe baza informaţiilor transmise de OPCV pentru fiecare furnizor privind CV achiziţionate pentru îndeplinirea cotei, gradul de realizare a cotei obligatorii impuse.

Art. 14. - In cazul în care un furnizor achiziţionează într-un an mai multe CV decât cota obligatorie, acestea pot fi:

a)   utilizate în anul/anii următor/următori pentru îndeplinirea cotei;

b)   vândute altor furnizori prin contracte bilaterale la preţul de achiziţie a CV.

Art. 15. - Furnizorul care nu realizează cota obligatorie impusă va plăti la OTS contravaloarea CV neachiziţionate, astfel:

a)   în perioada 2005-2007, la o valoare reprezentând o dată şi jumătate valoarea maximă de tranzacţionare a CV legal stabilită;

b)  de la 1 ianuarie 2008, la o valoare dublă faţă de valoarea maximă de tranzacţionare a CV legal stabilită.

Art. 16. - (1) Sumele provenind din neîndeplinirea cotelor obligatorii sunt colectate de OTS într-un cont separat constituit în acest sens şi alocate în baza Procedurii de alocare a sumelor de bani rezultate din neîndeplinirea de către furnizorii de energie electrică a cotelor obligatorii de achiziţie de CV, elaborată de autoritatea competentă, pentru:

a)  achiziţia de la producători a CV oferite pe piaţă, dar netranzacţionate, la valoarea minimă de tranzacţionare legal stabilită, pentru anii în care cererea de CV este mai mare decât oferta;

b)   redistribuirea către producătorii de E-SRE, în funcţie de numărul de CV vândute şi de tipul tehnologiei de producere.

(2) Producătorii de E-SRE aflaţi în situaţia menţionată la alin. (1) lit. b) sunt obligaţi să folosească sumele de bani primite prin redistribuire pentru realizarea de investiţii necesare promovării utilizării SRE şi să facă dovada modului de utilizare în Raportul financiar anual transmis către ANRE de titularii de licenţe şi întocmit conform Procedurii de întocmire a Raportului financiar de către titularii de licenţe.

Art. 17. - (1) Furnizorul de energie electrică care este şi producător de E-SRE poate utiliza CV proprii pentru îndeplinirea cotei anuale obligatorii.

(2)   Producătorul de E-SRE care este şi furnizor de energie electrică are obligaţia să comunice lunar la OPCV codurile numerice ale CV reţinute în vederea îndeplinirii cotei anuale obligatorii.

(3)   Pentru furnizorul de energie electrică care este şi producător şi la barele căruia sunt racordaţi direct consumatori, cota anuală obligatorie de CV ce trebuie achiziţionate se stabileşte cu luarea în considerare şi a consumurilor de energie electrică realizate de aceştia.

6.  Calificarea şi înregistrarea producătorilor

Art. 18. - (1) Pot solicita CV producătorii de E-SRE calificaţi de autoritatea competentă pentru producţie prioritară, în conformitate cu prevederile Regulamentului pentru calificarea producţiei prioritare de energie electrică.

(2) Pot solicita CV şi producătorii de E-SRE care alimentează locuri proprii de consum şi utilizează reţelele electrice ale operatorilor de transport/distribuţie.

Art. 19. - (1) Anual, producătorii de E-SRE calificaţi pentru producţie prioritară se înscriu la OTS în baza unei cereri, pentru a obţine CV.

(2) Cererea se adresează, în scris şi/sau în format electronic, către OTS, potrivit modelului elaborat de acesta, şi este însoţită obligatoriu de o copie de pe licenţa de producere a E-SRE şi de pe decizia de calificare, emise de autoritatea competentă.

7.  Emiterea certificatelor verzi

Art. 20. - (1) OTS emite CV producătorilor de E-SRE pentru energia electrică livrată în reţelele electrice, în conformitate cu prevederile Procedurii de emitere a CV producătorilor de E-SRE, elaborată de OTS şi avizată de autoritatea competentă.

(2) Producătorii de E-SRE primesc pentru fiecare megawattoră livrat în reţelele electrice câte un CV.

Art. 21. - (1) Producătorii de E-SRE transmit:

a)   OTS, până cel târziu în a 4-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare, în scris şi/sau în format electronic, informaţiile privind E-SRE livrată în reţelele electrice şi confirmarea preluării acesteia de către operatorii de distribuţie;

b)   operatorilor de distribuţie (la reţelele cărora sunt racordaţi producătorii) Decizia de calificare a producţiei de E-SRE, emisă de autoritatea competentă, precum şi lista punctelor de livrare a acestei energii în SEN.

(2)  Operatorii de distribuţie transmit producătorilor, până în a 3-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare, informaţiile privind E-SRE preluată de la aceştia în luna precedentă.

(3)   OTS emite CV producătorilor de E-SRE, în termen de 4 zile lucrătoare din momentul transmiterii de către producătorii de E-SRE a informaţiilor complete şi corecte în conformitate cu prevederile Procedurii de emitere a CV, menţionată la art. 20 alin. (1).

(4)   OTS comunică producătorilor de E-SRE şi OPCV numărul şi codurile numerice ale CV emise în contul producătorilor.

Art. 22. - Un CV:

a)  conţine cel puţin denumirea şi adresa producătorului de E-SRE, tipul SRE, numărul licenţei de producere, numărul de ordine, emitentul şi data emiterii;

b)   este emis în format electronic, sistemul informatic fiind protejat pentru a se evita eventualele fraude;

c)  are valabilitate până la data la care este „consumat".

Art. 23. - (1) OTS comunică lunar autorităţii competente lista cu producătorii de E-SRE care au primit CV şi codurile numerice ale CV emise în contul lor.

(2) Numerele de ordine ale CV emise de OTS încep anual cu numărul unu pentru fiecare producător de E-SRE.

Art. 24. - OTS aplică un tarif reglementat pentru emiterea de CV, fundamentat pe baza cheltuielilor justificate şi avizat de autoritatea competentă.

Art. 25.  -  (1) OTS poate retrage un CV emis, dacă:

a)   constată că a fost obţinut pe baza unui comportament fraudulos al producătorului;

b)   informaţiile furnizate de producător/operatorul de distribuţie nu sunt corecte.

(2) OTS notifică autorităţii competente, OPCV şi producătorilor în cauză CV retrase.

8. Tranzacţionarea/transferul de certificate verzi

8.1.  Consideraţii generale

Art. 26. - Piaţa de CV este o piaţă concurenţială în care CV aferente E-SRE sunt tranzacţionate pe piaţa contractelor bilaterale şi/sau pe piaţa centralizată de CV.

Art. 27.- (1) Un CV poate face obiectul unei singure tranzacţii.

(2)   Se exceptează de la prevederile alin. (1):

a)  producătorul de E-SRE angajat într-un contract bilateral cu un furnizor de energie electrică, care, în situaţia în care nu poate realiza numărul de CV contractat, poate achiziţiona diferenţa de pe piaţa centralizată de CV;

b)  furnizorul de energie electrică, care deţine într-un an mai multe CV decât cota obligatorie, care poate să vândă surplusul de CV altor furnizori, prin contracte bilaterale, la preţul la care acestea au fost achiziţionate.

(3)   Producătorii aflaţi în situaţia menţionată la alin. (2) menţin preţul negociat în contractele bilaterale, indiferent de preţul de achiziţie a CV de pe piaţa centralizată.

Art. 28. - Tranzacţionarea CV emise de OTS se face lunar şi nu este condiţionată de tranzacţionarea energiei electrice aferente.

Art. 29. - Valoarea de tranzacţionare a CV se stabileşte prin mecanisme concurenţiale specifice celor două pieţe, cu încadrare în scala de preţ.

Art. 30. - Transferul CV din contul vânzătorului în contul cumpărătorului se face de către OPCV, orice transfer fiind înregistrat în Registrul CV.

Art. 31. - Importul/exportul de CV este permis numai cu acele state membre ale Uniunii Europene cu care România a încheiat convenţii/acorduri în acest sens.

8.2.  Participarea la piaţa de CV Participanţii la piaţa de CV

Art. 32. - In cadrul sistemului de tranzacţionare a CV sunt implicaţi operatorii economici care:

a)    tranzacţionează CV, denumiţi în continuare participanţi la piaţa de CV;

b)   au responsabilităţi în organizarea şi funcţionarea pieţei de CV.

Art. 33. - (1) Participanţii la piaţa de CV sunt producătorii de E-SRE şi furnizorii de energie electrică.

(2) Consumatorii de energie electrică pot achiziţiona CV, dacă doresc, de pe piaţa contractelor bilaterale şi/sau de pe piaţa centralizată de CV.

Art. 34. - Orice nou participant la piaţa de CV va fi tratat la fel ca şi participanţii preexistenţi.

Art. 35. - Operatorii economici cu responsabilităţi în organizarea şi funcţionarea pieţei de CV sunt OTS, OPCV şi operatorii de distribuţie.

Inregistrarea participanţilor

Art. 36. - Inregistrarea participanţilor la piaţa de CV se face la solicitarea scrisă a acestora, adresată OPCV, conform Procedurii de înscriere a participanţilor la piaţa de CV, elaborată de OPCV şi avizată de autoritatea competentă.

Art. 37. - OPCV şi OTS stabilesc conţinutul-cadru al Convenţiei de participare la piaţa de CV, care trebuie să cuprindă drepturile şi responsabilităţile reciproce ale OPCV, OTS şi ale fiecărui participant. Convenţia este făcută publică de către OPCV după avizarea ei de către autoritatea competentă.

Art. 38. - După semnarea de către reprezentantul autorizat al solicitantului a Convenţiei de participare la piaţa de CV, înregistrarea ca participant la piaţa de CV devine efectivă începând cu data intrării în vigoare a acestei convenţii.

8.3. Competenţe şi atribuţii în organizarea şi funcţionarea pieţei de CV

Art. 39. - OTS are următoarele atribuţii şi competenţe în piaţa de CV:

a)   emite lunar CV producătorilor de E-SRE, în conformitate cu prevederile Procedurii de emitere a CV, menţionată la art. 20 alin. (1);

b)   facturează şi colectează sumele de bani provenite de la furnizorii care nu şi-au îndeplinit cota obligatorie impusă, într-un cont separat;

c)   comunică producătorilor de E-SRE şi OPCV numărul şi codurile numerice ale CV emise în contul producătorilor;

d)   comunică lunar autorităţii competente lista producătorilor de E-SRE care au primit CV şi codurile numerice ale CV emise în contul acestora;

e)   redistribuie producătorilor de E-SRE sumele de bani provenite din neîndeplinirea cotelor obligatorii impuse furnizorilor de energie electrică, conform procedurii menţionate la art. 16 alin. (1).

Art. 40. - OPCV - organizator al pieţii centralizate de CV şi administrator al pieţei de CV - are următoarele atribuţii şi competenţe:

a)   înregistrează participanţii la piaţa de CV, în conformitate cu prevederile Procedurii de înscriere a participanţilor la piaţa de CV, menţionată la art. 36, şi cu prevederile Convenţiei de participare la piaţa de CV, menţionată la art. 37;

b)   prognozează anual şi face publice cererea şi oferta de CV la nivel naţional;

c)   înregistrează contractele bilaterale încheiate între producătorii de E-SRE şi furnizori, numărul de CV şi codurile numerice ale CV tranzacţionate lunar, necesare validării ofertelor pe piaţa centralizată de CV;

d)  înfiinţează şi ţine la zi Registrul CV;

e)   asigură preluarea, validarea şi prelucrarea ofertelor de vânzare/cumpărare de CV de la participanţii la piaţa centralizată de CV, conform Procedurii de preluare, validare şi prelucrare a ofertelor de vânzare-cumpărare de CV pe piaţa centralizată de CV, elaborată de OPCV şi avizată de autoritatea competentă;

f)  stabileşte şi face public numărul de CV tranzacţionate lunar pe piaţa centralizată de CV;

g)  stabileşte şi face publice PIPCCV;

h) afişează lunar cererea cumulată de CV şi oferta cumulată de CV de la începutul anului în curs;

i) stabileşte drepturile şi obligaţiile de plată ale participanţilor la piaţa centralizată de CV, în conformitate cu   Procedura  de  decontare  a  tranzacţiilor  pe  piaţa centralizată de CV, elaborată de OPCV şi avizată de autoritatea competentă;

j) transmite lunar autorităţii competente informaţiile referitoare la tranzacţiile realizate şi preţurile de tranzacţionare ale CV pe piaţa centralizată de CV.

Art. 41. - Operatorii de distribuţie au obligaţia să transmită producătorilor de E-SRE informaţiile privind E-SRE preluată de la aceştia.

8.4. Piaţa contractelor bilaterale de certificate verzi

Art. 42. - Pe piaţa contractelor bilaterale de CV, participanţii sunt liberi să se angajeze în tranzacţii bilaterale cu CV, în conformitate cu drepturile şi obligaţiile cuprinse în prezentul regulament, în baza contractului-cadru de vânzare-cumpărare de CV emis de autoritatea competentă.

Art. 43. - (1) Pe piaţa contractelor bilaterale de CV se încheie contracte de vânzare-cumpărare de CV între participanţii la piaţa de CV, la preţuri şi în număr negociate, pe durate determinate.

(2)   Preţurile negociate trebuie să fie cuprinse între valoarea minimă şi maximă de tranzacţionare a CV, legal stabilite.

(3)   Modalităţile de plată a CV tranzacţionate se stabilesc conform înţelegerii părţilor contractante.

Drepturi şi obligaţii ale participanţilor la piaţa contractelor bilaterale

Art. 44. - (1) Vânzătorul de CV are următoarele drepturi:

a)  să vândă CV primite de la OTS pe piaţa contractelor bilaterale;

b)   să primească de la cumpărător contravaloarea CV vândute lunar pe piaţa contractelor bilaterale, la termenele şi în condiţiile stabilite de părţile contractante;

c)  să perceapă penalităţi pentru plăţi întârziate;

d)  alte drepturi agreate de părţile contractante.

(2)  Suplimentar faţă de drepturile contractuale prevăzute la alin. (1), vânzătorul de CV are următoarele drepturi:

a)  să achiziţioneze CV de pe piaţa centralizată de CV, pentru îndeplinirea obligaţiilor contractuale;

b)  să vândă pe piaţa centralizată de CV excedentul de CV faţă de obligaţiile contractuale.

(3)  Vânzătorul de CV are următoarele obligaţii:

a)   să deţină grupuri de măsurare a energiei electrice, care respectă cerinţele reglementărilor specifice în vigoare, în vederea asigurării condiţiilor necesare determinării corecte a cantităţii de E-SRE produse lunar;

b)   să permită accesul la grupurile de măsurare, în vederea verificării corectitudinii datelor transmise de operatorul de distribuţie;

c)  să notifice OPCV şi autorităţii competente contractele bilaterale încheiate;

d)   să factureze lunar contravaloarea CV vândute pe piaţa contractelor bilaterale, respectând termenele şi condiţiile stabilite prin contract;

e)  să transmită lunar OPCV şi ANRE, odată cu factura cumpărătorului, informaţiile privind CV emise şi alocate pe contractul bilateral încheiat;

f)   să suporte plata pentru numărul de CV nelivrate conform prevederilor contractuale, la valoarea maximă a CV;

g)   să transmită lunar autorităţii competente datele necesare monitorizării pieţei de CV, în conformitate cu Procedura pentru monitorizarea pieţei de CV, elaborată de autoritatea competentă;

h) alte obligaţii agreate de părţile contractante.

Art. 45. - (1) Cumpărătorul de CV are următoarele drepturi contractuale:

a)    să cumpere CV de la producători pe piaţa contractelor bilaterale;

b)  să solicite despăgubiri, stabilite prin contract, în cazul în care vânzătorul nu realizează numărul contractat de CV;

c)  să recupereze costurile aferente achiziţionării de CV, de la consumatorii captivi, prin intermediul tarifelor reglementate la energia electrică, iar de la consumatorii eligibili, prin mărirea corespunzătoare a preţului de vânzare a energiei electrice;

d)  alte drepturi agreate de părţile contractante.

(2)  Cumpărătorul de CV angajat într-un contract bilateral are, suplimentar faţă de drepturile prevăzute la alin. (1), următoarele drepturi:

a)  să utilizeze CV cumpărate suplimentar într-un an faţă de cota obligatorie, pentru îndeplinirea obligaţiilor aferente anului/anilor următor/următori;

b)    să revândă altor cumpărători CV cumpărate suplimentar faţă de cota anuală obligatorie, la preţul la care acestea au fost achiziţionate;

c)   să achiziţioneze de pe piaţa centralizată de CV numărul de CV necesare îndeplinirii cotei obligatorii, care nu sunt asigurate prin contractele bilaterale încheiate;

d)   să încheie unul sau mai multe contracte bilaterale.

(3)  Cumpărătorul de CV are următoarele obligaţii:

a)  să plătească contravaloarea CV cumpărate pe piaţa contractelor bilaterale, respectând termenele şi condiţiile stabilite prin contract;

b)   să transmită lunar OPCV datele necesare validării ofertelor (codurile numerice ale CV cumpărate, „consumate");

c)   să transmită lunar autorităţii competente datele necesare monitorizării pieţei de CV, în conformitate cu procedura menţionată la art. 44 alin. (3) lit. g);

d)  alte obligaţii agreate de părţile contractante.

8.5. Piaţa centralizată de certificate verzi

Obiective

Art. 46. - Regulile pieţei centralizate de CV creează cadrul centralizat de piaţă pentru vânzarea şi cumpărarea de CV de către participanţii la piaţa de CV din România, necesar pentru:

a)   facilitarea formării şi funcţionării pieţei de CV în condiţii de concurenţă, transparenţă şi nediscriminare;

b)  reducerea preţurilor de tranzacţionare a CV;

c)   stabilirea preţurilor de referinţă pentru alte tranzacţii de pe piaţa de CV.

Principii de organizare şi funcţionare a pieţei centralizate de CV

Art. 47. - Participarea la piaţa centralizată de CV este permisă producătorilor de E-SRE, furnizorilor şi consumatorilor care s-au înregistrat ca participanţi la piaţa de CV.

Art. 48. - OPCV asigură cadrul de tranzacţionare a CV pe piaţa centralizată de CV.

Art. 49. - Tranzacţiile pe piaţa centralizată de CV se încheie, o dată pe lună, în baza ofertelor de vânzare/cumpărare transmise de participanţi.

Art. 50. - Tranzacţiile încheiate pe piaţa centralizată de CV creează obligaţia participantului implicat în tranzacţie de a vinde, respectiv de a achiziţiona CV, în funcţie de tipul de ofertă (de vânzare sau de cumpărare).

Art. 51. - Tariful de administrare a pieţei centralizate de CV va fi achitat de către participanţii la această piaţă, nivelul acestuia fiind propus de OPCV şi avizat de autoritatea competentă.

Drepturi şl obligaţii ale participanţilor la piaţa centralizată de CV

Art. 52. - Inscrierea la piaţa de CV conferă participanţilor drepturi şi impune obligaţii de a căror respectare depinde buna funcţionare a acestei pieţe.

Art. 53. - (1) Participanţii la piaţa centralizată de CV au următoarele drepturi:

a)  să oferteze CV pe piaţa centralizată de CV;

b)   să primească contravaloarea CV vândute pe piaţa centralizată, conform regulilor pieţei;

c)  să primească la începutul fiecărui an de la OTS, în condiţiile în care oferta anuală de CV este mai mică decât cererea anuală de CV, contravaloarea CV ofertate, dar nevândute în anul anterior, la preţul minim al CV legal stabilit;

d)   să primească confirmări de tranzacţie de la OPCV asupra CV tranzacţionate şi preţurilor de tranzacţionare a acestora;

e)  să recupereze costurile aferente achiziţionării de CV, de la consumatorii captivi, prin intermediul tarifelor reglementate la energia electrică, iar de la consumatorii eligibili, prin mărirea corespunzătoare a preţului de vânzare a energiei electrice.

(2) Participanţii la piaţa centralizată de CV au următoarele obligaţii:

a)  să se înscrie ca participant la piaţa de CV;

b)   să deţină grupuri de măsurare a energiei electrice care respectă cerinţele reglementărilor specifice în vigoare, în vederea asigurării condiţiilor necesare determinării corecte a cantităţii de E-SRE livrată lunar;

c)   să permită accesul la grupurile de măsurare în vederea verificării corectitudinii datelor transmise de operatorul de distribuţie;

d)   să plătească OPCV tariful de administrare a pieţei centralizate de CV;

e)  să plătească contravaloarea CV cumpărate pe piaţa centralizată de CV, respectând regulile pieţei.

Retragerea, suspendarea şi revocarea participanţilor

Art. 54. - Un participant se poate retrage din proprie iniţiativă de pe piaţa centralizată de CV în baza unei înştiinţări în scris, semnată de reprezentantul autorizat al participantului la piaţă. Inştiinţarea se transmite cel târziu în a 12-a zi lucrătoare din luna de tranzacţionare. OPCV informează autoritatea competentă lunar asupra participanţilor retraşi de pe piaţa de CV.

Art. 55. - OPCV poate suspenda sau revoca înregistrarea unui participant la piaţa centralizată de CV în oricare dintre următoarele cazuri:

a)  nu îndeplineşte condiţiile necesare pentru înregistrarea ca participant la piaţă;

b)  nu îşi achită obligaţiile de plată ce îi revin;

c)  nu respectă Convenţia de participare la piaţa de CV;

d)  este găsit de cel mult trei ori vinovat de nerespectarea regulilor aplicabile pentru piaţa centralizată de CV.

Art. 56. - La îndeplinirea oricăreia dintre condiţiile stipulate la art. 55, OPCV poate dispune suspendarea participantului la piaţa centralizată de CV pentru o perioadă care să nu depăşească 3 luni, prin transmiterea unei notificări participantului în cauză. Notificarea trebuie să cuprindă motivele suspendării, precum şi data la care aceasta intră în vigoare.

Art. 57. - Dacă un participant la piaţa centralizată de CV nu poate dovedi că a înlăturat cauzele care au condus la suspendarea sa în decursul perioadei specificate de OPCV, conform art. 55, OPCV poate revoca înregistrarea titularului de licenţă în cauză ca participant la piaţa de CV, transmiţând acestuia o notificare corespunzătoare, în care se va specifica momentul intrării sale în efectivitate.

Art. 58. - Dacă un participant la piaţa centralizată de CV renunţă sau dacă acesta este suspendat ori revocat de la participarea la piaţă conform art. 54 şi 55, atunci:

a)  respectivul participant nu mai are dreptul să transmită noi oferte pe piaţa centralizată de CV şi toate ofertele validate ale acestuia se consideră automat anulate;

b)   participantul trebuie să efectueze toate plăţile datorate;

c)  după efectuarea tuturor plăţilor pe care le datorează, OPCV va anula înregistrarea acestuia în Registrul CV, informând participantul la piaţă în legătură cu această anulare.

Ofertarea pe piaţa centralizată de CV

Tipuri de oferte

Art. 59. - (1) Participanţii la piaţa centralizată de CV pot transmite lunar oferte de cumpărare şi oferte de vânzare de CV.

(2)  Ofertele de cumpărare şi ofertele de vânzare de CV nu pot fi combinate într-o singură ofertă.

(3)    Ofertele transmise de participanţii la piaţa centralizată de CV reprezintă angajamente ferme ale acestora.

Transmiterea, modificarea şi anularea ofertelor

Art. 60. - Un participant la piaţa centralizată de CV poate transmite oferte la OPCV pentru ziua de tranzacţionare, numai până la ora 11,00 a ultimei zile a intervalului de ofertare.

Art. 61. - Ofertele se transmit în format electronic, conform procedurii stabilite de OPCV. O ofertă este considerată transmisă oficial la momentul intrării în sistemul de tranzacţionare. Momentul transmiterii este exprimat prin marca de timp.

Art. 62. - Când o nouă ofertă a intrat în sistemul de tranzacţionare, OPCV confirmă participantului la piaţă primirea acesteia. Confirmarea trebuie să conţină numărul de înregistrare, tipul ofertei şi momentul la care această ofertă a intrat în sistemul de tranzacţionare.

Art. 63. - In intervalul de ofertare ofertele de CV pot fi oricând modificate sau anulate de către participantul la piaţa de CV care Ie-a transmis. Fiecare modificare stabileşte o nouă ofertă, anulând automat oferta care a fost validată anterior pentru aceeaşi zi de tranzacţionare.

Art. 64. - O ofertă validată rămâne validă până în momentul când este validată o altă ofertă a aceluiaşi participant la piaţa centralizată de CV pentru aceeaşi zi de tranzacţionare.

Art. 65. - Dacă un participant la piaţa centralizată de CV nu primeşte de la OPCV confirmarea de primire a ofertei până la ora 15,00 a ultimei zile a intervalului de ofertare, participantul la piaţa de CV va contacta imediat OPCV.

Formatul şi conţinutul ofertelor

Art. 66. - Formatul şi conţinutul-cadru ale ofertelor pentru piaţa centralizată de CV sunt stabilite de OPCV în conformitate cu prevederile procedurii menţionate la art. 40 lit. e).

Art. 67. - Preţul CV din ofertele participanţilor la piaţa centralizată de CV se încadrează în scala de preţ a CV.

Art. 68. - Ofertele trebuie să conţină cel puţin următoarele informaţii:

a) codul de identificare al participantului pe piaţa centralizată de CV;

b)   ziua de tranzacţionare pentru care este valabilă oferta;

c)   tipul ofertei - ofertă de cumpărare sau ofertă de vânzare;

d)   numărul de certificate de tranzacţionat şi preţul acestora;

e)   codurile numerice ale certificatelor de tranzacţionat, în cazul ofertelor de vânzare.

Validarea ofertelor

Art. 69. - După încheierea intervalului de ofertare, OPCV începe procesul de verificare a ofertelor şi informează participantul la piaţa centralizată de CV despre acceptarea sau respingerea motivată a unei oferte, în maximum o zi lucrătoare de la încheierea intervalului de ofertare.

Art. 70. - Dacă un participant la piaţa centralizată de CV nu primeşte o notificare de la OPCV despre acceptarea sau respingerea ofertei sale până la ora 15,00 a celei de-a 11-a zile lucrătoare a lunii de tranzacţionare, respectivul participant trebuie să contacteze imediat OPCV.

Art. 71. - Procesul de verificare a ofertelor şi informarea participanţilor la piaţa de CV despre acceptarea sau respingerea acestora se desfăşoară astfel:

a)  în a 11-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare se validează ofertele de către OPCV şi se transmit rezultatele (validat/nevalidat) participanţilor la piaţa de CV;

b)  în a 12-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare se refac de către participanţi ofertele nevalidate şi se retransmit OPCV, care validează în aceeaşi zi ofertele retransmise şi comunică participanţilor la piaţa centralizată de CV rezultatele validării.

Stabilirea numărului de CV tranzacţionate şi a preţului de închidere pe piaţa centralizată de CV

Art. 72. - După ce toate ofertele transmise în intervalul de ofertare au fost validate, OPCV începe, în a 13-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare, calcularea PIPCCV şi a numărului de CV tranzacţionate pe piaţa centralizată de CV în ziua de tranzacţionare respectivă.

Art. 73. - Calculul PIPCCV şi al numărului de CV tranzacţionate pe piaţa centralizată de CV se face luându-se în considerare numai ofertele validate.

Art. 74. - (1) OPCV stabileşte în ziua de tranzacţionare din fiecare lună, pe baza ofertelor de CV validate:

a)  curba ofertei, prin combinarea într-o singură ofertă a tuturor ofertelor de vânzare, sortate în ordinea crescătoare a preţurilor;

b)  curba cererii, prin combinarea într-o singură ofertă a tuturor ofertelor de cumpărare, sortate în ordinea descrescătoare a preţurilor;

c)    PIPCCV şi numărul de CV tranzacţionate la intersecţia dintre curba cererii şi cea a ofertei.

(2) Stabilirea PIPCCV şi a numărului de CV tranzacţionate se face în conformitate cu procedura menţionată la art. 40 lit. e).

Art. 75. - Tranzacţiile nu pot avea loc pe piaţa centralizată de CV în ziua de tranzacţionare în care:

a)  curba ofertei nu se intersectează cu curba cererii şi preţul minim din oferta de vânzare este mai mare decât preţul maxim din oferta de cumpărare;

b)  oferta este zero;

c)  cererea este zero, cazuri în care toate ofertele pentru luna de tranzacţionare respectivă se anulează; CV netranzactionate în aceste condiţii pot fi tranzacţionate în lunile următoare.

Confirmarea şl acceptarea tranzacţiilor pe piaţa centralizată de CV

Confirmarea tranzacţiilor

Art. 76. - OPCV informează participanţii la piaţa centralizată de CV asupra tuturor tranzacţiilor încheiate prin intermediul confirmărilor de tranzacţie, până în a 13-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare, ora 11,00.

Art. 77. - Fiecare confirmare de tranzacţie cuprinde cel puţin următoarele informaţii:

a)  numele şi codul de identificare ale participantului pe piaţa centralizată de CV;

b)  ziua şi luna de tranzacţionare;

c)   numărul de CV vândute, respectiv cumpărate de participantul la piaţa centralizată de CV;

d)  PIPCCV - preţul la care s-a încheiat tranzacţia;

e)  codurile numerice ale CV tranzacţionate.

Art. 78. - Dacă OPCV identifică o eroare în procesul de închidere a pieţei sau dacă decide să anuleze o ofertă ori o tranzacţie, procesul de închidere a pieţei se reia şi OPCV va transmite confirmări de tranzacţie corectate, nu mai târziu de ora 16,00 a celei de-a 13-a zile lucrătoare a lunii de tranzacţionare.

Contestaţii la confirmările de tranzacţie

Art. 79. - (1) Sunt acceptate contestaţii la conţinutul confirmărilor de tranzacţie numai în cazul unor erori rezultate din acţiunile OPCV.

(2)   Orice contestaţie la conţinutul confirmărilor de tranzacţie trebuie să fie transmisă la OPCV în a 14-a zi lucrătoare din luna de tranzacţionare.

(3)   Dacă în intervalul de timp specificat la alin. (2) un participant la piaţa centralizată de CV nu contestă confirmarea de tranzacţie primită, aceasta se consideră ca fiind acceptată.

(4)    Orice contestaţie transmisă nu exonerează participanţii în cauză de îndeplinirea obligaţiilor rezultate din tranzacţiile contestate.

(5)   OPCV rezolvă contestaţiile şi transmite rezultatele participanţilor la piaţa de CV până cel târziu în a 16-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare.

(6)   In cazul contestaţiilor justificate, OPCV va opera regularizările corespunzătoare în luna imediat următoare.

Alte prevederi

Art. 80. - Pentru cazul apariţiei unor condiţii de urgenţă, cum ar fi:

a)   incapacitatea totală sau parţială de funcţionare ori altă defecţiune a sistemului de tranzacţionare sau a altui sistem informatic utilizat de OPCV pentru procesul de închidere a pieţei;

b)  întreruperea liniilor de comunicaţie ale OPCV. OPCV elaborează o procedură de urgenţă pentru piaţa centralizată de CV, care va fi supusă avizării autorităţii competente.

Decontarea şi plata pe piaţa centralizată de CV

Art. 81. - Separat pentru fiecare participant la piaţa centralizată de CV, OPCV întocmeşte şi transmite acestor participanţi, în conformitate cu prevederile procedurii menţionate la art. 40 lit. i), în a 17-a şi a 18-a zi lucrătoare a lunii de tranzacţionare, notele de decontare care vor cuprinde cel puţin informaţii referitoare la:

a)   valoarea netă a decontării;

b)   valoarea rezultată prin aplicarea tarifului aferent OPCV;

c)   valoarea TVA-ului;

d)   datele complete de identificare ale participantului/ participanţilor la piaţa de CV, care au cumpărat/vândut CV de la participantul respectiv.

Art. 82. - Fiecare parte care primeşte o notă de decontare trebuie să plătească, respectiv este îndreptăţită să primească valoarea netă cuprinsă în notă, până la data limită de plată.

Art. 83. - In baza notelor de decontare transmise de OPCV, vânzătorul este obligat să emită facturile la cumpărător până la sfârşitul lunii de tranzacţionare.

Art. 84. - Notele de decontare trebuie achitate până în a 5-a zi lucrătoare a lunii următoare lunii de tranzacţionare.

Art. 85. - Un participant la piaţa centralizată de CV se află într-o situaţie de neîndeplinire a obligaţiilor în oricare dintre cazurile următoare:

a)   nu îşi îndeplineşte obligaţiile financiare rezultate din notele de decontare până la data limită menţionată la art. 84;

b)  devine insolvabil.

Art. 86. - OPCV va elabora o procedură pentru situaţiile de neîndeplinire a obligaţiilor, care va fi avizată de autoritatea competentă.

8.6. Registrul CV

Art. 87. - (1) OPCV înfiinţează şi actualizează Registrul CV.

(2) Registrul CV se realizează în format electronic.

Art. 88. - Participanţii la piaţa de CV sunt înregistraţi în Registrul CV, care conţine pentru fiecare participant cel puţin următoarele informaţii:

a)  numele complet, adresa sediului oficial şi detalii de contact ale participantului la piaţa de CV;

b)  data si numărul Convenţiei de participare la piaţa de CV;

c)  codul de identificare al participantului la piaţă pe piaţa centralizată de CV;

d)  numărul şi codurile numerice ale CV emise lunar de OTS fiecărui producător;

e)  evidenţa tuturor CV tranzacţionate pe piaţa centralizată de CV;

f)   evidenţa contractelor bilaterale şi a părţilor contractante;

g)  numărul de CV contractate în cadrul fiecărui contract bilateral;

h)  numărul de CV transferate lunar de vânzător/ cumpărător în cadrul contractului bilateral şi codurile numerice ale acestora.

Art. 89. - Fiecare participant la piaţa de CV are dreptul să consulte informaţiile din Registrul CV referitoare la situaţia CV pe care acesta le deţine, asupra tranzacţiilor efectuate într-o anumită perioadă şi, totodată, să solicite corectarea oricărei inexactităţi identificate.

9. Monitorizarea pieţei de certificate verzi

Art. 90. - Autoritatea competentă monitorizează dezvoltarea şi funcţionarea pieţei de CV în baza Procedurii pentru monitorizarea pieţei de CV.

Art. 91. - In cadrul activităţilor de monitorizare a pieţei de CV, autoritatea competentă urmăreşte:

a)   colectarea, analizarea şi diseminarea informaţiilor relevante privind dezvoltarea şi funcţionarea pieţei de CV;

b)   respectarea prevederilor prezentului regulament de către toţi participanţii la piaţa de CV şi de către instituţiile cu responsabilităţi în organizarea şi funcţionarea acestei pieţe, respectiv OTS şi OPCV;

c)   identificarea eventualelor cazuri de comportament anticoncurenţial sau a oricăror alte cazuri de comportament inadecvat al participanţilor la piaţa de CV;

d) sesizarea, după caz, a Consiliului Concurenţei sau aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege în cazul nerespectării prevederilor prezentului regulament.

Art. 92. - In activitatea de monitorizare, autoritatea competentă primeşte lunar informaţii, conform cerinţelor prevăzute în procedura menţionată la art. 90, de la:

a)  producătorii de E-SRE;

b)  furnizorii de energie electrică;

c)  OTS;

d)  OPCV.

Art. 93. - (1) Pe baza informaţiilor transmise de OTS, producătorii de E-SRE, furnizorii de energie electrică şi OPCV, autoritatea competentă stabileşte prin decizie şi comunică OTS, până la data de 25 martie a fiecărui an, lista furnizorilor de energie electrică care nu şi-au îndeplinit cota obligatorie şi sumele de bani datorate pentru aceasta.

(2) OTS, în baza deciziei autorităţii competente, facturează furnizorilor de energie electrică sumele de bani datorate pentru neîndeplinirea cotelor obligatorii de CV şi le colectează în contul deschis în acest scop.

Art. 94. - In cazul în care un furnizor nu îşi achită obligaţiile de plată pe care le datorează pentru neîndeplinirea cotei anuale obligatorii, în termen de 15 zile lucrătoare de la data emiterii facturii de către OTS, plăteşte majorări de întârziere corespunzătoare ca procent cu cele datorate pentru neplata la termen a obligaţiilor către bugetul de stat pentru fiecare zi de întârziere de la data scadenţei până la data plăţii.

Art. 95. - In vederea realizării obiectivelor prezentate la art. 91, autoritatea competentă întocmeşte şi face public un raport anual, care cuprinde informaţii referitoare la:

a)  evoluţia pieţei de CV, cu evidenţierea, în principal, a evoluţiei numărului de CV tranzacţionate, a evoluţiei preţurilor de tranzacţionare pe cele două pieţe, a evoluţiei numărului de participanţi;

b)   menţinerea preţului de tranzacţionare a CV între valorile minimă şi maximă legal stabilite;

c)   modul de îndeplinire a cotelor anuale obligatorii stabilite pentru fiecare furnizor de energie electrică în parte.

10. Dispoziţii finale

Art. 96. - (1) Orice neînţelegere sau dispută care poate apărea pe piaţa de CV va fi soluţionată pe cale amiabilă între părţile implicate, în termen de cel mult 15 zile de la data apariţiei unei astfel de neînţelegeri sau/şi dispute.

(2) Dacă neînţelegerea/disputa respectivă nu a putut fi rezolvată până la expirarea termenului prevăzut la alin. (1), pe cale amiabilă, se va apela la Curtea de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României, în conformitate cu Regulile de procedură arbitrală ale acestei Curţi. Locul arbitrajului va fi la Bucureşti. Hotărârea arbitrală este definitivă şi obligatorie.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 22/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 22 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu