ORDIN
Nr. 218 din 14 februarie 2006
pentru aprobarea Normelor
privind inregistrarea persoanelor aflate la bordul navelor de pasageri care
opereaza spre sau dinspre porturile maritime romanesti
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 172 din 22 februarie 2006
Având în vedere prevederile art.
69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o
parte, şi Comunităţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă
parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr.
20/1993,
în temeiul prevederilor art. 4
alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul
naval, republicată, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele
privind înregistrarea persoanelor aflate la bordul navelor de pasageri care
operează spre sau dinspre porturile maritime româneşti, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Autoritatea Navală
Română va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Contravenţiile la
prevederile prezentului ordin se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 4. -
Prezentul ordin transpune Directiva Consiliului European 98/41/CE din 18 iunie
1998 privind înregistrarea persoanelor aflate la bordul navelor de pasageri
care operează spre sau dinspre porturi ale statelor membre ale Comunităţii,
publicată în Jurnalul Oficial L 188 din 2 iulie 1998, p. 0035-0039, şi Directiva Parlamentului European şi a Consiliului
2002/84/CE din 5 noiembrie 2002 ce amendează directivele privind siguranţa
maritimă şi prevenirea poluării de către nave, publicată în Jurnalul Oficial L 324 din 29 noiembrie 2002, p. 0053-0058.
Art. 5. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 6. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului lucrărilor publice,
transporturilor şi locuinţei nr. 731/2001 pentru aprobarea Normelor privind
înregistrarea persoanelor aflate la bordul navelor de pasageri care navighează
spre sau dinspre porturi maritime româneşti, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 353 din 30 iunie 2001.
Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre
Anexa
NORME privind înregistrarea
persoanelor aflate la bordul navelor de pasageri care operează spre sau dinspre porturile maritime
româneşti
Art. 1. - Scopul prezentelor norme
este de a spori siguranţa şi posibilităţile de salvare
a pasagerilor şi a echipajului de la bordul navelor de pasageri care operează
spre sau dinspre porturile maritime româneşti şi de a asigura o gestionare mai
eficientă a acţiunilor de căutare şi salvare şi a consecinţelor oricărui tip de
accident.
Art. 2. - Termenii folosiţi în
prezentele norme au următorul înţeles:
a) autoritatea
desemnată în România - Autoritatea Navală Română, organ tehnic de specialitate
aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,
căreia îi sunt delegate competenţele privind coordonarea activităţii de căutare
şi salvare şi cele privind gestionarea
consecinţelor unui accident naval, denumită în continuare ANR;
b) autoritatea
desemnată - autoritatea competentă responsabilă cu activităţile de căutare şi salvare sau
implicată în gestionarea consecinţelor unui accident naval;
c) Codul I.S.M. - Codul internaţional de management pentru exploatarea în siguranţă
a navelor şi pentru prevenirea poluării, adoptat de Organizaţia Maritimă
Internaţională (IMO) prin Rezoluţia A 741(18) din 4 noiembrie 1993, acceptat de
România prin Legea nr. 85/1997;
d) companie - proprietarul unei nave de pasageri sau oricare persoană juridică
ori fizică, cum ar fi operatorul sau navlositorul navei
care face obiectul unui contract de bareboat, care
şi-a asumat responsabilitatea exploatării navei de pasageri de la proprietar;
e) navă
de mare viteză - o navă de mare viteză, aşa cum este definită în Convenţia
SOLAS din 1974, în cap. X Regula I, împreună cu protocoalele şi amendamentele
la această convenţie, în vigoare;
f) navă
de pasageri - o navă maritimă sau o navă maritimă de mare viteză care
transportă mai mult de 12 pasageri;
g) o milă
- 1.852 metri;
h) persoane - toate persoanele de la bordul unei nave de pasageri, indiferent de vârstă;
i) registratorul de pasageri - o persoană de la ţărm, desemnată de companie să îndeplinească
obligaţiile prevăzute în Codul I.S.M., sau o persoană de la ţărm, desemnată de
companie să fie responsabilă pentru păstrarea informaţiilor legate de
persoanele care s-au îmbarcat la bordul unei nave de pasageri a companiei;
j) serviciu regulat - o serie de curse ale navelor, organizate astfel încât să
deservească traficul între aceleaşi două sau mai multe porturi:
(i) conform unui orar publicat;
sau (ii) prin efectuarea unor curse cu regularitate sau cu o frecvenţă ce
constituie o serie sistematică recunoscută;
k) SOLAS 74 - Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti
pe mare, încheiată la Londra la 1 noiembrie 1974, la care România a aderat prin
Decretul nr. 80/1979;
I) stat
terţ - orice stat care nu este stat membru al Uniunii
Europene (UE);
m) zonă
maritimă protejată - o zonă maritimă protejată de efectele mării deschise în
care, în orice moment, o navă se află la o distanţă mai mică de 6 mile de un
loc de refugiu unde naufragiaţii unei nave pot să debarce şi în apropierea
căreia există mijloace de căutare şi salvare.
Art. 3. -
Prezentele norme se aplică navelor de pasageri, cu excepţia:
a) navelor de război şi de
transport de trupe; şi
b) iahturilor de agrement, în
afara cazului în care sunt sau vor fi prevăzute cu echipaj şi care transportă
mai mult de 12 pasageri în scopuri comerciale.
Art. 4. - (1) Toate persoanele de
la bordul oricărei nave de pasageri care pleacă dintr-un port maritim românesc
trebuie numărate înaintea plecării acesteia.
(2) Inainte de plecarea navei de pasageri, numărul persoanelor de la bord
trebuie comunicat comandantului navei şi registratorului de pasageri al
companiei sau unui sistem al companiei, aflat la ţărm, care îndeplineşte
aceeaşi funcţie.
Art. 5. - (1) Următoarele
informaţii trebuie înregistrate când o navă de pasageri pleacă dintr-un port
maritim românesc pentru a efectua un voiaj pe o distanţă mai mare de 20 de mile
din punctul de plecare:
a) numele de familie ale
persoanelor de la bord;
b) prenumele sau iniţialele;
c) sexul acestora;
d) indicarea categoriei de
vârstă (adult, copil sau nou-născut) căreia îi aparţine fiecare persoană sau a
vârstei ori a anului naşterii;
e) necesităţile de îngrijiri
speciale sau de asistenţă în situaţii de urgenţă, comunicate în mod voluntar de
către un pasager.
(2) Aceste date trebuie colectate înainte de plecare şi comunicate, nu mai târziu de 30 de minute de
la plecarea navei, registratorului de persoane sau unui sistem al companiei,
aflat la ţărm, care îndeplineşte aceeaşi funcţie.
Art. 6. - (1) Orice companie care
operează nave de pasageri şi care arborează pavilionul român, având ca destinaţie
un port maritim românesc sau un port dintr-un stat membru al Uniunii Europene,
trebuie să furnizeze informaţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) şi art. 5 alin.
(1), conform celor stabilite la art. 4 alin. (2) şi art. 5 alin. (2).
(2) Orice companie care operează
nave de pasageri, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, altul decât
cel român, având ca destinaţie un port maritim din România, trebuie să
colecteze şi să păstreze informaţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) şi art. 5
alin. (1), astfel încât să fie puse la dispoziţia ANR atunci când sunt necesare
pentru acţiuni de căutare şi salvare sau pentru gestionarea consecinţelor unui
accident.
Art. 7. - Inainte ca o navă de
pasageri să plece dintr-un port maritim românesc, comandantul său trebuie să se
asigure că numărul persoanelor de la bord nu depăşeşte numărul de persoane pe
care nava de pasageri este autorizată să îl transporte.
Art. 8. - (1) In cazurile
prevăzute la art. 4 şi 5, fiecare companie care şi-a asumat responsabilitatea
operării unei nave de pasageri trebuie:
a) să stabilească un sistem
pentru înregistrarea informaţiilor despre pasageri. Sistemul trebuie să
îndeplinească criteriile prevăzute la art. 11;
b) să desemneze un registrator de
pasageri responsabil pentru păstrarea şi transmiterea acelor informaţii în
cazul apariţiei unei situaţii de urgenţă sau în cazul gestionării consecinţelor
unui accident.
(2) Compania trebuie să se
asigure că informaţiile cerute de prezentele norme sunt în orice moment
disponibile pentru a fi transmise autorităţii desemnate în scopul căutării şi
salvării, în cazul unei situaţii de urgenţă sau pentru gestionarea
consecinţelor unui accident.
(3) Datele personale colectate în
conformitate cu art. 5 nu vor fi păstrate mai mult
decât este necesar pentru realizarea scopului acestor norme.
(4) Compania trebuie să se
asigure că informaţiile referitoare la persoanele care au declarat că au nevoie
de îngrijiri speciale sau asistenţă în situaţii de urgenţă sunt corect
înregistrate şi comunicate comandantului înainte de plecarea navei de pasageri.
Art. 9. - Atunci când o navă de
pasageri pleacă dintr-un port maritim românesc, ANR poate să reducă pragul de
20 de mile prevăzut la art. 5. Orice decizie a ANR cu privire la micşorarea
acestui prag în cazul voiajelor între un port maritim românesc şi un port
aparţinând unui stat membru al Uniunii Europene se va lua de comun acord cu
acel stat.
Art. 10. - (1) Sistemele de
înregistrare stabilite în conformitate cu prevederile
art. 8 trebuie să fie aprobate de ANR.
(2) ANR trebuie să efectueze cel
puţin prin sondaj verificarea funcţionării corecte a sistemelor de înregistrare
aprobate conform alin. (1).
(3) Companiile prevăzute la art.
8 trebuie să comunice informaţiile cerute de prezentele norme către ANR.
Art. 11. - (1) Sistemele de
înregistrare trebuie să îndeplinească, în sensul prezentelor norme, următoarele
criterii funcţionale:
a) lizibilitatea - datele
solicitate trebuie să fie uşor de citit;
b) disponibilitatea - datele solicitate trebuie să fie uşor de obţinut de către
autoritatea desemnată pentru care informaţiile din sistem sunt relevante;
c) facilitatea - sistemul trebuie
conceput astfel încât să nu producă întârzieri nejustificate îmbarcării şi/sau
debarcării pasagerilor;
d) securitatea - datele trebuie
să fie protejate corespunzător împotriva distrugerii sau pierderii accidentale ori rău-intenţionate şi modificărilor
neautorizate, divulgării sau accesului la acestea.
(2) Trebuie evitată multiplicarea
sistemelor pe rute identice sau similare.