ORDIN Nr. 2142
din 10 august 2010
pentru aprobarea procedurii
privind marcarea bauturilor alcoolice si a produselor din tutun comercializate
în regim duty-free
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 583 din 17 august 2010
Având în vedere prevederile art. 93 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 104/2002 privind comercializarea
mărfurilor în regim duty-free, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Comercializarea în regim duty-free a
băuturilor distilate, rachiurilor, lichiorurilor şi a altor băuturi spirtoase,
precum şi a produselor din tutun se va face numai după marcarea specifică.
(2) Operatorul economic autorizat să comercializeze
mărfuri în regim duty-free are obligaţia să asigure ca timbrele să fie aplicate
la loc vizibil, pe ambalajul individual al produsului accizabil, respectiv pe
pachet, cutie ori sticlă.
(3) Produsele accizabile marcate cu timbre deteriorate
ori altfel decât s-a prevăzut la alin. (2) vor fi considerate ca nemarcate,
fapta urmând a fi sancţionată conform prevederilor legale.
Art. 2. - Timbrele sunt inscripţionate cu următoarele
elemente:
a) inscripţia „EXPORT";
b) denumirea operatorului economic cu drept de timbrare
şi codul unic de înregistrare;
c) seria şi numărul care identifică în mod unic
timbrul.
Art. 3. - (1) Nota de comandă, întocmită în 3
exemplare, aferentă timbrelor necesare pentru marcarea băuturilor distilate,
rachiurilor, lichiorurilor şi altor băuturi spirtoase, precum şi a produselor
din tutun, destinate comercializării în regim duty-free, întocmită pentru
eliberarea timbrelor, se depune la Direcţia de autorizări din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor.
(2) Modelul notei de comandă este prevăzut în anexa nr.
1.
(3) In cazul operatorilor economici autorizaţi să
comercializeze mărfuri în regim duty-free, fiecare notă de comandă se aprobă -
total sau parţial - de către autoritatea menţionată la alin. (1), în funcţie
de:
a) datele din situaţia lunară privind evidenţa
achiziţionării, utilizării şi returnării timbrelor, prezentată de solicitant la
autoritatea vamală competentă cu aprobarea notelor de comandă de timbre,
potrivit alin. (8);
b) vânzările de produse accizabile timbrate, efectuate
în ultimele 6 luni faţă de data solicitării unei noi note de comandă.
(4) In situaţia în care în decursul unei luni se
solicită o cantitate de timbre mai mare decât media lunară a vânzărilor din
ultimele 6 luni, se va depune un memoriu justificativ în care vor fi explicate
motivele care au generat necesităţile suplimentare.
(5) Notele de comandă se aprobă în termen de 7 zile
lucrătoare de la data înregistrării la Direcţia de autorizări din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor. După aprobare, cele 3 exemplare ale notelor de
comandă au următoarele destinaţii: primul exemplar se păstrează de către
solicitant, al doilea exemplar se transmite Companiei Naţionale „Imprimeria
Naţională" - S.A. şi al treilea exemplar se păstrează de către autoritatea
vamală care aprobă notele de comandă.
(6) Operatorii economici autorizaţi să comercializeze
mărfuri în regim duty-free au obligaţia utilizării timbrelor aprobate prin
notele de comandă în termen de 6 luni consecutive de la eliberarea acestora de
către Compania Naţională „Imprimeria Naţională" - S.A. După expirarea
acestui termen timbrele neutilizate vor fi restituite Companiei Naţionale
„Imprimeria Naţională" - S.A., în vederea distrugerii, operaţiune care se
va desfăşura pe cheltuiala operatorului economic cu drept de timbrare.
(7) In sensul prevederilor alin. (6), prin utilizarea
timbrelor se înţelege aplicarea efectivă a acestora pe ambalajul produsului
accizabil, în condiţiile art. 1 alin. (2).
(8) Operatorii economici autorizaţi să comercializeze
mărfuri în regim duty-free sunt obligaţi să prezinte lunar, până la data de 15
inclusiv a fiecărei luni, autorităţii vamale evidenţa privind timbrele
utilizate în luna anterioară celei pentru care se face raportarea, potrivit
modelului prevăzut în anexa nr. 2.
(9) Operatorii economici autorizaţi să comercializeze
mărfuri în regim duty-free vor ţine o evidenţă distinctă a timbrelor distruse,
precum şi a celor deteriorate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.
(10) In cazul timbrelor pierdute sau sustrase,
operatorii economici autorizaţi să comercializeze mărfuri în regim duty-free au
obligaţia ca, în termen de 15 zile de la înregistrarea declaraţiei,
procesului-verbal de constatare sau a sesizării scrise a persoanei care a
constatat dispariţia timbrelor, să anunţe autoritatea vamală.
Art. 4. - (1) După aprobarea notelor de comandă de
timbre de către Direcţia de autorizări din cadrul Autorităţii Naţionale a
Vămilor, exemplarul 2 al notei de comandă se va transmite de către operatorul
economic cu drept de marcare către Compania Naţională „Imprimeria
Naţională"- S.A. şi va fi însoţit de dovada achitării contravalorii
timbrelor comandate în contul acestei companii.
(2) Eliberarea timbrelor se face de către Compania
Naţională „Imprimeria Naţională" - S.A.
(3) Timbrele se realizează de către Compania Naţională
„Imprimeria Naţională" - S.A. prin emisiuni identificate printr-un cod şi
o serie de emisiune aprobate de către direcţia specializată cu atribuţii de
control din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(4) Termenul de executare a comenzilor de către
Compania Naţională „Imprimeria Naţională" - S.A. este de 15 zile
lucrătoare de la data primirii şi înregistrării notelor de comandă aprobate de
autoritatea vamală.
(5) Până la eliberarea timbrelor către beneficiari,
acestea se depozitează la Compania Naţională „Imprimeria Naţională" -
S.A., în condiţii de deplină securitate.
Art. 5. - (1) Compania Naţională „Imprimeria
Naţională" - S.A. va asigura periodic instruiri ale personalului desemnat
din cadrul Direcţiei de autorizări din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor,
direcţiilorjudeţene pentru accize şi operaţiuni vamale şi Direcţiei pentru
Accize şi Operaţiuni Vamale a Municipiului Bucureşti, precum şi dotarea
acestora cu instrumentele şi materialele necesare în vederea verificării
autenticităţii şi controlului timbrelor.
(2) Compania Naţională „Imprimeria Naţională" -
S.A. va asigura, la cererea autorităţii vamale, expertizarea timbrelor, în
vederea verificării autenticităţii acestora.
Art. 6. - Pentru produsele supuse marcării destinate
comercializării în magazinele duty-free, provenite din producţia internă şi din
achiziţii intracomunitare, aplicarea timbrelor se face de către operatorii
autorizaţi să comercializeze mărfuri în regim duty-free, înainte de punerea
mărfurilor la raft în magazinele autorizate în vederea comercializării.
Art. 7. - Pentru produsele supuse marcării destinate
comercializării în magazinele duty-free, provenite din ţări terţe, aplicarea
timbrelor se face de către furnizor. In cazul în care furnizorul nu aplică
timbrele, acestea se aplică de către operatorii economici autorizaţi să
comercializeze mărfuri în regim duty-free, înainte de momentul în care
produsele sunt puse în liberă circulaţie, în conformitate cu art. 79 din Regulamentul
Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992 de instituire a Codului vamal comunitar.
Art. 8. -In situaţia prevăzută la art. 7 expedierea
timbrelor se face în maximum 15 zile de la executarea comenzii de către
unitatea autorizată cu tipărirea.
Art. 9. - După expirarea termenului de 15 zile,
operatorii economici autorizaţi să comercializeze mărfuri în regim duty-free
sunt obligaţi să returneze unităţii specializate autorizate cu tipărirea, în
vederea distrugerii, timbrele neexpediate şi/sau neutilizate în termen.
Art. 10. - In cazul produselor provenite din ţări
terţe, expedierea timbrelor către furnizori se face numai ca bagaj neînsoţit,
cu depunerea în vamă a documentului vamal de export temporar. Documentul vamal
de export temporar trebuie să fie însoţit de:
a) documentul de transport internaţional, din care să
rezulte că destinatarul este furnizorul mărfurilor ce urmează a fi importate;
b) o copie a contractului încheiat între operatorii
economici autorizaţi să comercializeze mărfuri în regim duty-free şi furnizor;
c) o copie a autorizaţiei de duty-free.
Art. 11. - Cu ocazia importului, odată cu documentul
vamal de import se depune un document vamal de reimport, pentru timbrele
aplicate, în vederea încheierii regimului acordat la scoaterea temporară din
ţară a acestora.
Art. 12. -In măsura în care prevederile prezentului
ordin vor impune instrucţiuni de aplicare, acestea vor fi emise de Autoritatea
Naţională a Vămilor.
Art. 13. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 14. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
NOTA DE COMANDA
nr.....................pentru timbre
din.......................................... (ziua) (luna) (anul)
Denumirea operatorului economic autorizat să
comercializeze mărfuri în regim
duty-free...............................................................
Codul de identificare
fiscală.................................................
Sediul:..................................................................................
Judeţul...................sectorul.............localitatea..................
Str. .....................................................nr..............................
Bl...............sc..................et...................ap.....................
Cod
poştal............................................................................
Telefon/fax............................................................................
Tipul de produs
|
Cantitatea de timbre
- buc. -
|
Pretul unitar (fără TVA.)
- lei -
|
Valoarea
- lei -
|
Valoarea TVA.
- lei -
|
Valoarea totală
- lei -
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
Numele şi prenumele.................................
Semnătura şi ştampila solicitantului................
Data aprobării comenzii.........................
Numărul timbrelor aprobate.....................
Modalitatea de plată............................
Conducătorul autorităţii vamale
Numele şi prenumele.............................
Semnătura şi ştampila...........................
ANEXA Nr. 2
EVIDENŢA
achiziţionării, utilizării şi returnării timbrelor
în luna.......anul.......
Denumirea operatorului economic autorizat să
comercializeze mărfuri în regim
duty-free....................................................................................
Codul de identificare
fiscală..................................................
Sediul:...................................................................................
Judeţul......................sectorul.........localitatea..................
Str...................nr............bl..........sc......et.......ap.........
Cod poştal............................
Telefon/fax..........................
Nr. crt.
|
|
Numărul de timbre
|
1
|
Stoc la începutul lunii
|
|
2
|
Cumpărări în cursul lunii
|
|
3
|
TOTAL (rd. 1 + rd. 2)
|
|
4
|
Timbre utilizate
|
|
5
|
Timbre deteriorate
|
|
6
|
TOTAL timbre utilizate (rd. 4 + rd. 5)
|
|
7
|
Stoc la sfârşitul lunii (rd. 3 - rd. 6)
|
|
Certificată de conducerea operatorului economic
Data ...........................
Numele şi prenumele
..................................
Semnătura şi ştampila
..................................
Verificat de autoritatea vamală
Data.....................
ANEXA Nr. 3
EVIDENŢA
timbrelor distruse şi a celor deteriorate în
luna..........anul........
Denumirea operatorului economic autorizat să
comercializeze mărfuri în regim
duty-free:...................................................................................
Codul de identificare
fiscală.................................................
Sediul:..................................................................................
Judeţul....................sectorul.............localitatea................
Str.
.......................................................nr............................
Bl............sc..............et.........ap.......................................
Cod poştal...............
Telefon/fax............................................
Nr. crt.
|
Cauzele deteriorării
|
Numărul de timbre
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
X
|
|
Certificată de conducerea operatorului economic
Data....................................
Numele şi prenumele.....................
Semnătura şi ştampila...................
Autoritatea vamală
Verificat de......................
Semnătura.........................
Data..............................