Ordinul Nr.208 din 13.03.2018privind aprobarea schemei de ajutor de minimis „Sprijin pentru punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii", aferentă Programului operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020 ACT EMIS DE: Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 251 din 22 martie 2018
Având în vedere:– Referatul de aprobare nr. 320.608 din 26.01.2018 întocmit de Direcţia generală pescuit - Autoritate de management pentru Programului operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020; – Avizul Consiliului Concurenţei nr. 1.064 din 1.02.2018,în baza prevederilor: – Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările şi completările ulterioare; – Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare; – Regulamentului (UE) nr. 508/2014 din 15 mai 2014 privind Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 2328/2003, (CE) nr. 861/2006, (CE) nr. 1.198/2006 şi (CE) nr. 791/2007 ale Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 1255/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare; – Programului operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020 (POPAM 2014-2020), aprobat prin Decizia CE C (2015)8416 din 25 noiembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare; – Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare; – Hotărârii Guvernului nr. 347/2016 privind stabilirea cadrului general de implementare a operaţiunilor cofinanţate din Fondul European pentru Pescuit şi Afaceri Maritime prin Programul operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020,în temeiul prevederilor art. 3 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, şi ale art. 9 alin. (5) şi (6) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii pentru Administrarea Sistemului Naţional Antigrindină şi de Creştere a Precipitaţiilor, cu modificările ulterioare, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă schema de ajutor de minimis „Sprijin pentru punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii", aferentă Programului operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Dănuţ Alexandru Potor, secretar de stat ANEXĂSCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS Sprijin pentru punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii", aferentă Programului operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020 Capitolul IPrevederi generale Articolul 1
(1) Se instituie schema transparentă de ajutor de minimis aferentă finanţărilor acordate prin Programul operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020, „Sprijin pentru punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii", denumită în continuare schemă, finanţate în cadrul măsurii III.3 „Punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii - Implementarea strategiilor de dezvoltare locală".
(2) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul prezentei scheme se va face cu respectarea prevederilor următoarelor acte normative:a)Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările şi completările ulterioare; b)Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general; c)Regulamentul (UE) nr. 508/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 mai 2014 privind Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 2.328/2003, (CE) nr. 861/2006, (CE) nr. 1.198/2006 şi (CE) nr. 791/2007 ale Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 1.255/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului; d)Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare; e)Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare; f)Hotărârea Guvernului nr. 347/2016 privind stabilirea cadrului general de implementare a operaţiunilor cofinanţate din Fondul European pentru Pescuit şi Afaceri Maritime prin Programul operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020; g)Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 816/2016 privind aprobarea Listei detaliate a cheltuielilor eligibile pentru operaţiunile finanţate, inclusiv cheltuielile de personal ale Autorităţii de management, în cadrul Programului operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 şi ale art. 2 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 360/2012.
(4) Prezenta schemă se aplică pe teritoriul fiecărui grup de acţiune locală în domeniul pescuitului, a cărui strategie de dezvoltare locală (denumită în continuare SDL) este finanţată în cadrul măsurii III.3 din Programul operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020.
(5) Prezenta schemă se implementează de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), prin Direcţia generală pescuit - Autoritatea de management pentru POPAM 2014-2020 (denumită în continuare DG-PAM POPAM).
(6) DG-PAM POPAM îndeplineşte calitatea de furnizor şi administrator de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme. Capitolul IIObiectivul schemei Articolul 2Obiectivul schemei constă în facilitarea accesului la finanţare al întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul unui FLAG şi care, prin specificul lor, contribuie la dezvoltarea locală a comunităţilor pescăreşti, prin acordarea de ajutoare de minimis sau ajutoare de minimis pentru prestarea unui serviciu de interes economic general. Capitolul IIIDefiniţii Articolul 3În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel: 1. ajutor de minimis - orice măsură care îndeplineşte prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013; 2. ajutor de minimis pentru prestarea unui serviciu de interes economic general - orice măsură care îndeplineşte prevederile Regulamentului (UE) nr. 360/2012; 3. serviciu de interes economic general - acel serviciu care nu este deja furnizat sau care nu poate fi furnizat în mod satisfăcător şi în condiţii - precum preţul, trăsăturile obiective privind calitatea, continuitatea şi accesul la serviciu - compatibile cu interesul public, astfel cum este definit de către stat, de către întreprinderi care îşi desfăşoară activitatea în condiţii normale de piaţă; 4. întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată; 5. întreprindere unică, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
|
(i) |
o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi; |
|
(ii) |
o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi; |
|
(iii) |
o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia; |
|
(iv) |
o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective. |
Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice. Această definiţie nu se aplică în cazul întreprinderilor care desfăşoară un serviciu de interes economic general; 6. întreprindere aflată în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014: a)se aplică doar dacă întreprinderea are, la data declaraţiei de eligibilitate, cel puţin 3 ani de la înfiinţare în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un cuantum cumulat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris; b)se aplică doar dacă întreprinderea are, la data declaraţiei de eligibilitate, cel puţin 3 ani de la înfiinţare în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru datoriile societăţii, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate; c)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute de legislaţia naţională pentru iniţierea unei proceduri colective de insolvenţă la cererea creditorilor săi; d)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;7. data acordării ajutorului - data semnării contractului de finanţare între AM POPAM şi beneficiarul de ajutor de minimis; 8. data plăţii ajutorului de stat - data la care beneficiarul intră efectiv în posesia ajutorului; 9. grup de acţiune locală în domeniul pescuitului (FLAG) - un parteneriat public-privat la nivel local, alcătuit din reprezentanţi ai instituţiilor şi autorităţilor publice locale, ai sectorului privat şi ai societăţii civile, având aceleaşi interese şi obiective pentru a elabora şi implementa o strategie de dezvoltare locală în domeniul pescuitului şi acvaculturii, selectat de către DGP-AM POPAM, constituit potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare; 10. strategie de dezvoltare locală (SDL) - document elaborat de FLAG şi aprobat de către DGP-AM POPAM, prin care se stabileşte un set coerent de operaţiuni cu scopul de a răspunde obiectivelor şi nevoilor locale şi care contribuie la îndeplinirea strategiei Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii şi care este conceput şi realizat de un grup de acţiune local; 11. ghidul solicitantului aferent măsurilor prevăzute într-o strategie de dezvoltare locală - un document elaborat de FLAG şi aprobat de către DGP-AM POPAM, prin care se informează potenţialii beneficiari cu privire la condiţiile şi modalitatea de acordare a unui sprijin public din Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime pentru fiecare măsură prevăzută în SDL, inclusiv a celor care intră sub incidenţa prezentei scheme. Capitolul IVDomeniul de aplicare a schemei Articolul 4
(1) Prezenta schemă se aplică întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general/întreprinderilor/ întreprinderilor unice care implementează acţiuni cuprinse în SDL care nu sunt legate de producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură.
(2) Prezenta schemă acordă ajutoare pentru sectoarele şi activităţile eligibile menţionate la art. 7, coroborate cu codurile CAEN specificate în anexa care face parte integrantă din prezenta schemă, cu excepţia:a)ajutoarelor destinate activităţilor din sectoarele pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului; b)ajutoarelor destinate activităţilor din domeniul producţiei primare de produse agricole; c)ajutoarelor destinate activităţilor din sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
|
(i) |
atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective; |
|
(ii) |
atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari; |
d)ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; e)ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate; f)ajutoarelor destinate activităţilor din sectorul cărbunelui, astfel cum sunt definite în Decizia 2010/787/UE a Consiliului; g)ajutoarelor acordate întreprinderilor aflate în dificultate; h)ajutoarelor destinate activităţilor de transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost doar pentru întreprinderile care prestează servicii de interes economic general.
(3) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse de la finanţare prin prezenta schemă menţionate la alin. (2) lit. a), b) sau c), cât şi în sectoare sau domenii de activitate eligibile, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activităţi, cu condiţia ca întreprinderea în cauză să prezinte la depunerea documentaţiei acte din care să rezulte separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, astfel încât activităţile desfăşurate în sectoarele excluse de la aplicarea schemei să nu beneficieze de ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei scheme.
(4) Ajutoarele de minimis acordate unei întreprinderi/ întreprinderi unice care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost nu pot fi utilizate pentru achiziţionarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri. Capitolul VBeneficiarii ajutorului şi condiţii de eligibilitate Articolul 5Beneficiarii prezentei scheme sunt întreprinderile care prestează servicii de interes economic general/întreprinderile/întreprinderile unice aşa cum sunt definite la art. 3 pct. 3, 4 şi 5, dacă îndeplinesc următoarele condiţii: a)nu solicită ajutor în domeniile exceptate de la finanţare menţionate la art. 4 alin. (2); b)implementează proiecte pe teritoriul unui FLAG sau, în cazul anumitor proiecte de servicii care nu sunt implementate pe teritoriul acestuia, beneficiul sprijinului se adresează teritoriului FLAG; c)proiectele solicitate conţin activităţile eligibile menţionate la art. 7; d)proiectele au o durată maximă de implementare de 24 de luni de la data semnării contractului de finanţare, cu posibilitatea prelungirii acestei perioade în condiţiile prevăzute la art. 18 alin. (2) şi (3) din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016; e)se obligă să menţină investiţia pe o perioadă de cel puţin 5 ani de la momentul finalizării proiectului; f)valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice/întreprinderii care prestează servicii de interes economic general, pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în curs), nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 de euro (100.000 de euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transporturilor de mărfuri în contul terţilor sau contra cost) sau echivalentul în lei a 500.000 de euro în cazul întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general.În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăşi plafonul maxim menţionat la lit. f), beneficiarul nu poate beneficia de prevederile prezentei scheme nici chiar pentru acea parte din finanţarea nerambursabilă solicitată care se încadrează în plafonul de minimis. În cazul fuziunilor societăţilor sau al achiziţiilor de părţi sociale, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau de achiziţie rămân legal acordate; g)nu sunt „întreprinderi în dificultate" în sensul celor menţionate la art. 3 pct. 6. Articolul 6Numărul estimat al beneficiarilor de ajutor de minimis acordat prin prezenta schemă este de aproximativ 250. Capitolul VIActivităţi eligibile, cheltuieli eligibile şi cheltuieli neeligibile Articolul 7
(1) Sunt eligibile pentru finanţare investiţiile care conduc la realizarea următoarelor activităţi:a)facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată; b)parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere; c)alte facilităţi de cazare; d)restaurante şi alte activităţi de servicii de alimentaţie; e)fabricarea produselor textile; f)fabricarea articolelor de îmbrăcăminte; g)tăbăcirea şi finisarea pieilor, prepararea şi vopsirea blănurilor; h)prelucrarea lemnului, fabricarea articolelor din paie şi din alte materiale vegetale împletite; i)fabricarea mobilei; j)fabricarea săpunurilor, detergenţilor şi a produselor de întreţinere, cosmetice şi de parfumerie; k)fabricarea articolelor din hârtie şi carton; l)tipărire şi activităţi de servicii conexe tipăririi; m)fabricarea articolelor din cauciuc; n)fabricarea de construcţii metalice, tratarea şi acoperirea metalelor, operaţiuni de mecanică generală pe bază de plată sau contract; o)producţia de piese şi accesorii pentru autovehicule şi pentru motoare de autovehicule; p)fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice; q)fabricarea altor produse din minerale nemetalice, precum: fabricarea sticlei şi a articolelor din sticlă, fabricarea materialelor de construcţii din argilă, fabricarea altor articole din ceramică şi porţelan, tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei; r)construcţia de ambarcaţiuni sportive şi de agrement; s)alte activităţi industriale, precum: fabricarea bijuteriilor, a imitaţiilor de bijuterii şi a articolelor similare, fabricarea instrumentelor muzicale, fabricarea articolelor pentru sport, fabricarea jocurilor şi jucăriilor, fabricarea de dispozitive, aparate şi instrumente medicale şi stomatologice, alte activităţi industriale (fabricarea măturilor şi periilor, precum şi a altor produse manufacturiere); t)lucrări de construcţii, precum: lucrări de construcţii ale clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale, lucrări de instalaţii electrice şi tehnico-sanitare şi alte lucrări de instalaţii pentru construcţii, lucrări speciale de construcţii; u)întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor; v)repararea articolelor fabricate din metal, repararea maşinilor şi echipamentelor; w)activităţi referitoare la sănătatea umană, precum: activităţi de asistenţă medicală ambulatorie şi stomatologică, activităţi de asistenţă medicală generală, activităţi de asistenţă medicală specializată, activităţi de asistenţă stomatologică, activităţi ale centrelor de îngrijire medicală, alte activităţi de asistenţă socială, fără cazare; x)activităţi privind distribuţia apei, salubritate, gestionarea deşeurilor, activităţi de decontaminare, precum: colectarea şi epurarea apelor uzate (numai pentru golirea şi curăţarea haznalelor şi a foselor septice şi colectarea şi transportul apelor uzate menajere prin vidanje montate pe autoşasiu), colectarea, tratarea şi eliminarea deşeurilor, activităţi de recuperare a materialelor reciclabile şi activităţi şi servicii de decontaminare; y)activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice, precum: activităţi juridice şi de contabilitate, activităţi de arhitectură şi inginerie, activităţi de testări şi analiză tehnică, activităţi de design specializat, activităţi fotografice şi activităţi veterinare, publicitate şi activităţi de studiere a pieţei, alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice; z)informaţii şi comunicaţii, precum: activităţi de editare, activităţi ale portalurilor web, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe, activităţi de realizare a softului la comandă (software orientat client), activităţi de consultanţă în tehnologia informaţiei;aa) activităţi de spectacole, culturale şi recreative, precum: activităţi ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor şi alte activităţi culturale, activităţi sportive, recreative şi distractive, alte activităţi recreative şi distractive (organizare de evenimente ş.a.); bb) activităţi de management şi de consultanţă în management; cc) activităţi de servicii administrative şi activităţi de servicii suport, precum: activităţi de închiriere şi leasing, activităţi de peisagistică şi servicii pentru clădiri, activităţi de secretariat, servicii suport şi alte activităţi de servicii prestate în principal întreprinderilor, activităţi ale agenţiilor turistice şi a tur-operatorilor, alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică; dd) învăţământ, precum: învăţământ în domeniul sportiv şi recreaţional, învăţământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice, alte domenii), şcoli de conducere (pilotaj), alte forme de învăţământ; ee) transport şi depozitare, precum: transporturi private rutiere şi pe apă de persoane şi de mărfuri şi activităţi de servicii anexe transporturilor private rutiere şi pe apă de persoane şi de mărfuri, depozitări, alte servicii poştale şi de curierat; ff) alte activităţi de servicii, precum: reparaţii de calculatoare, de articole personale şi de uz gospodăresc, alte activităţi de servicii (spălarea şi curăţarea uscată a articolelor textile şi a produselor din blană, coafură, activităţi de înfrumuseţare etc.). În anexa la prezenta schemă sunt prevăzute toate codurile CAEN aferente activităţilor eligibile.
(2) De facilităţile prezentei scheme pot beneficia şi întreprinderile care prestează următoarele tipuri de servicii de interes economic general (SIEG): servicii de asistenţă medicală de urgenţă.În aceste cazuri, prin prezenta schemă pot fi acordate ajutoare doar pentru investiţiile care sunt necesare pentru prestarea serviciului de interes economic general. Articolul 8Pentru a fi eligibile, toate cheltuielile aferente implementării proiectelor din cadrul SDL trebuie să fie efectuate pe teritoriul eligibil al FLAG-ului. Pentru anumite proiecte de servicii, cheltuielile pot fi eligibile şi pentru acţiuni realizate în afara teritoriului eligibil FLAG, cu condiţia de a se demonstra că beneficiul sprijinului se adresează teritoriului eligibil FLAG. Articolul 9
(1) Pentru măsurile de investiţii, precum şi pentru ajutoarele acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general pentru investiţiile care au legătură cu prestarea acestora, cadrul legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari este reglementat de Hotărârea Guvernului nr. 347/2016 privind stabilirea cadrului general de implementare a operaţiunilor cofinanţate din Fondul European pentru Pescuit şi Afaceri Maritime prin Programul operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020, iar detalierea costurilor eligibile se realizează în conformitate cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 816/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv cap. I şi II din anexa la ordin, şi anume:a)cheltuieli cu auditarea proiectului; b)cheltuieli cu informarea şi publicitatea; c)cheltuieli privind taxele, altele decât cele prevăzute la cap. I secţiunea a 5-a pct. 5.2 din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/ proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare; d)cheltuielile bancare de deschidere şi de administrare a conturilor, astfel cum sunt prevăzute la art. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016; e)cheltuieli cu achiziţionarea semnăturii digitale pentru MySMIS2014; f)cheltuielile cu transportul, diurna şi cazarea; g)cheltuieli aferente garanţiilor emise de o instituţie bancară sau nebancară, astfel cum sunt prevăzute la art. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016; h)cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului, conform cap. I secţiunea 1 din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia cheltuielilor pentru plata concesiunii (redevenţei) pe durata realizării lucrărilor, exproprieri şi despăgubiri, schimbarea regimului juridic al terenului, scoaterea temporară sau definitivă din circuitul agricol, cheltuieli de aceeaşi natură, devieri de cursuri de apă, strămutări de localităţi, strămutări de monumente istorice, descărcări de sarcină arheologică sau, după caz, protejare în timpul execuţiei obiectivului de investiţii (în cazul executării unor lucrări pe amplasamente ce fac parte din Lista monumentelor istorice sau din Repertoriul arheologic naţional), reintroducerea în circuitul agricol a suprafeţelor scoase temporar din uz, relocarea/protecţia utilităţilor (devieri reţele de utilităţi din amplasament); i)cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii, conform cap. I secţiunea a 2-a din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia cheltuielilor pentru căi ferate industriale; j)cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică, conform cap. I secţiunea a 3-a din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cheltuielile cu serviciile de consultanţă pentru întocmirea dosarului cererii de finanţare, cu excepţia cheltuielilor pentru avizul de specialitate în cazul obiectivelor de patrimoniu; k)cheltuieli pentru investiţia de bază, conform cap. I secţiunea a 4-a din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare; l)alte cheltuieli, conform cap. I secţiunea a 5-a din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia cheltuielilor pentru comisioanele şi dobânzile aferente creditului băncii finanţatoare; m)cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste, conform cap. I secţiunea a 6-a din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare; n)cheltuielile cu amortizarea şi leasingul, astfel cum sunt prevăzute la art. 6 şi 9 din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016; o)cheltuieli cu echipa de implementare, astfel cum sunt prevăzute la art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016; p)cheltuieli privind achiziţia de construcţii, astfel cum sunt prevăzute la art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016.
(2) Pentru alte măsuri decât cele de investiţii, cheltuielile eligibile sunt cele prevăzute la alin. (1) lit. a)-g) la care se adaugă cheltuielile aferente managementului de proiect, prevăzute la cap. II1 din anexa la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 816/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi anume:a)cheltuieli salariale cu echipa de management de proiect - se includ cheltuielile privind plata drepturilor salariale, inclusiv contribuţiile suportate de către angajator şi angajat pentru personalul din cadrul echipei de management al proiectului, efectuate de beneficiar în cadrul şi exclusiv pe durata implementării operaţiunii; constituie cheltuieli eligibile dacă acestea sunt în mod real şi definitiv suportate de către beneficiar; b)cheltuieli cu servicii de management de proiect.
(3) Alte cheltuieli prevăzute în anexa la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 816/2016, cu modificările şi completările ulterioare, sunt eligibile în condiţiile menţionate la pct. III lit. R1 din anexa la actul normativ menţionat. Articolul 10
(1) Sunt neeligibile pentru finanţarea acordată în baza prezentei scheme următoarele cheltuieli prevăzute la art. 16 din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016, art. 69 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 şi art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014, respectiv:a)dobânzi debitoare, cu excepţia celor referitoare la granturi acordate sub forma unei subvenţii pentru dobândă sau a unei subvenţii pentru comisioanele de garantare; b)achiziţionarea de terenuri neconstruite şi de terenuri construite cu o sumă mai mare de 10% din cheltuielile totale eligibile ale operaţiunii în cauză. În cazul siturilor abandonate şi al siturilor utilizate anterior pentru activităţi industriale care conţin clădiri, această limită se majorează la 15%. În cazuri excepţionale şi justificate corespunzător, această limită poate fi majorată peste procentajele respective indicate mai sus pentru operaţiunile privind protecţia mediului; c)taxa pe valoarea adăugată, cu excepţia cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA; d)cheltuielile aferente activităţilor prevăzute la art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului; e)amenzi, penalităţi, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de arbitraj; f)cheltuielile efectuate de beneficiar în regie proprie; g)costul achiziţionării de bunuri/echipamente de ocazie; h)achiziţionarea de vehicule de transport rutier de mărfuri de către întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost.
(2) Operaţiunile asociate următoarelor măsuri nu sunt eligibile pentru sprijin prin SDL:a)sprijin pentru elaborarea şi punerea în aplicare a planurilor de producţie şi de comercializare conform art. 66 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014; b)sprijin pentru compensaţiile pentru organizaţiile de producători şi asociaţiile de organizaţii de producători recunoscute care depozitează produsele pescăreşti conform art. 67 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014. Articolul 11Cheltuielile neeligibile ale proiectului sunt suportate integral de către beneficiarul ajutorului de minimis, fie din resurse proprii, fie din finanţare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public. Capitolul VII Forma ajutorului de minimis şi intensitatea ajutorului de minimis Articolul 12
(1) În cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă şi se plăteşte eşalonat, în tranşe, conform etapelor de implementare a proiectului, în urma prezentării de către beneficiar a documentelor justificative de plată, după caz, prevăzute în procedurile specifice ale DGP-AM POPAM, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale. Tranşele se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Rata de actualizare este rata de referinţă aplicabilă la data acordării ajutoarelor.
(2) Ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei scheme pot lua următoarele forme:a)rambursarea costurilor eligibile suportate şi plătite efectiv; b)plăţi în avans, cu condiţia constituirii în prealabil în favoarea MADR - DGP-AM POPAM a unei garanţii bancare sau a unei garanţii echivalente corespunzătoare procentului de 100% din valoarea avansului.Decontarea cererilor de plată şi acordarea avansurilor se vor face în conformitate cu dispoziţiile art. 28 şi 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 13
(1) Cuantumul sprijinului public nerambursabil din totalul cheltuielilor eligibile ale unui proiect de investiţii este de maximum 200.000 euro/întreprindere pentru activităţile eligibile prevăzute la art. 7 alin. (1) şi de maximum 500.000 euro/ întreprindere pentru serviciile de interes economic general prevăzute la art. 7 alin. (2).
(2) Intensitatea sprijinului pentru măsurile prevăzute în SDL este între 50% şi 100% şi se stabileşte de către AM POPAM în conformitate cu dispoziţiile art. 95 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014. Capitolul VIII Procedura de acordare a ajutorului de minimis Articolul 14
(1) Procedura de selecţie competitivă, nediscriminatorie şi transparentă a proiectelor este stabilită în strategia de dezvoltare locală de către FLAG şi aprobată de către DGP-AM POPAM prin selecţia strategiei.
(2) FLAG-urile evaluează documentele depuse de solicitanţi şi selectează proiectele, pe bază de criterii de eligibilitate şi selecţie coerente şi relevante, precizate în ghidurile solicitanţilor aprobate de DGP-AM POPAM, prin intermediul unui proces public de evaluare şi selecţie.
(3) În cazul proiectelor care vizează investiţii care au legătură cu prestarea unui serviciu de interes general, FLAG-urile trebuie să se asigure că solicitanţilor le-au fost încredinţate obligaţii de serviciu public (sarcini de interes public) din partea autorităţilor publice naţionale sau locale, după caz, pe baza unui act oficial de atribuire.
(4) Pentru toate măsurile, FLAG-urile aplică criterii de selecţie locale, precizate în SDL şi care au fost stabilite în conformitate cu obiectivele acesteia.
(5) Înainte de a fi demarată procedura de selecţie a proiectelor, Ghidul solicitantului aferent măsurilor prevăzute în SDL, incluzând criteriile de eligibilitate şi selecţie locale, va fi publicat pe pagina web a FLAG-ului.
(6) Verificarea condiţiilor de eligibilitate şi selecţie pentru beneficiar/proiect/investiţie se realizează la nivel de FLAG în baza procedurilor specifice aprobate de DGP-AM POPAM.DGP-AM POPAM realizează reverificarea condiţiilor de eligibilitate şi selecţie pentru proiectele selectate de FLAG-uri. Articolul 15
(1) Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin prezenta schemă, FLAG-ul depune la DGP-AM POPAM proiectul selectat, însoţit de documentele prevăzute în Ghidul solicitantului aferent măsurilor din SDL.
(2) Detalierea modalităţii de derulare a procedurilor specifice de evaluare-selectare şi contractare aferente fiecărei măsuri stabilite în SDL se regăseşte în Ghidul solicitantului pentru fiecare dintre măsuri, care completează prevederile prezentei scheme, acesta fiind publicat pe site-urile FLAG-urilor.
(3) Dacă, pe parcursul implementării strategiei, în cadrul procesului de evaluare şi selecţie la nivelul FLAG a unor proiecte, apar situaţii generatoare de conflict de interese, persoana care se regăseşte în această situaţie este obligată să se abţină de la luarea deciziei şi/sau de la participarea la luarea unei decizii, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Pentru a beneficia de sprijin în cadrul prezentei scheme, solicitantul completează o declaraţie pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis primite de acesta şi, dacă este cazul, de celelalte întreprinderi cu care se află într-o relaţie de tipul celor enumerate la art. 3 pct. 5 în acel an fiscal şi alte ajutoare de minimis primite în ultimii 2 ani fiscali, fie din surse ale bugetului de stat, fie din surse bugetare ale Uniunii Europene.
(5) DGP-AM POPAM acordă un ajutor de minimis după ce verifică, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a solicitantului, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de acesta şi, dacă este cazul, de celelalte întreprinderi cu care se află într-o relaţie de tipul celor enumerate la art. 3 pct. 5, pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali (anul fiscal în curs şi cei 2 ani fiscali anteriori), din surse ale bugetului de stat sau din surse bugetare ale Uniunii Europene, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro sau de 100.000 euro pentru beneficiarii care activează în domeniul transportului rutier de mărfuri, echivalent în lei, ori pragul de 500.000 euro pentru întreprinderile care prestează servicii de interes economic general, echivalent în lei.
(6) În cazul în care solicitantul nu este eligibil pentru a primi o alocare specifică în cadrul schemei, FLAG/DGP-AM POPAM îi transmite acestuia o notificare în acest sens.
(7) Acordarea ajutorului de minimis prevăzut în cadrul prezentei scheme se face în baza unui contract de finanţare încheiat între MADR, prin DGP-AM POPAM, şi beneficiar.
(8) Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul în care este semnat contractul prevăzut la alin. (7), indiferent de data la care ajutorul de minimis se plăteşte. Articolul 16
(1) În situaţia în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar în susţinerea cererii de finanţare se dovedesc a fi incorecte şi/sau false, DGP-AM POPAM nu achită ajutorul de minimis sau, după caz, solicită recuperarea ajutorului de minimis deja acordat.
(2) Nerespectarea contractului de finanţare încheiat în baza prevederilor prezentei scheme de către beneficiarul ajutorului de minimis atrage revocarea acordului pentru finanţare şi recuperarea ajutorului de minimis proporţional cu gradul de nerealizare sau integral, în funcţie de caz. Capitolul IXDurata şi bugetul schemei Articolul 17Prezenta schemă se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 31 decembrie 2018 pentru ajutoarele acordate în baza Regulamentului (UE) nr. 360/2012, respectiv până la data de 31 decembrie 2020 pentru ajutoarele de minimis acordate în baza Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013. Articolul 18
(1) Sursa de finanţare o reprezintă fondurile nerambursabile (bugetul UE şi bugetul de stat) alocate prin POPAM 2014-2020 în cadrul măsurii III.3 „Punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii - Implementarea strategiilor de dezvoltare locală".
(2) Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în cadrul prezentei schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 10 milioane de euro, echivalent în lei, reprezentând finanţare europeană din Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime (FEPAM) şi cofinanţare naţională de la bugetul de stat. Capitolul XReguli privind cumulul ajutoarelor Articolul 19
(1) Ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei scheme, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012, pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis, în limita plafonului de 500.000 de euro pentru o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi.Acestea nu se cumulează cu nicio compensaţie acordată pentru acelaşi serviciu de interes economic general, indiferent dacă acesta constituie ajutor de stat sau nu.
(2) Ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei scheme, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului de 200.000 de euro pentru o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi (100.000 de euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transporturilor de mărfuri în contul terţilor sau contra cost).
(3) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană.
(4) Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană. Capitolul XIMonitorizarea ajutoarelor acordate în cadrul prezentei scheme Articolul 20
(1) Monitorizarea, raportarea şi păstrarea evidenţelor ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia europeană şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
(2) Furnizorul are obligaţia de a informa în scris întreprinderea beneficiară în legătură cu valoarea potenţială a ajutorului în legătură cu serviciul de interes economic general pentru care se acordă ajutorul, precum şi în legătură cu caracterul de minimis al acestuia, făcând trimitere explicită la regulamentul aplicabil şi menţionând titlul acestuia şi trimiterea la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Articolul 21DGP-AM POPAM păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină informaţii necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia europeană în domeniul ajutorului de stat, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, valoarea sprijinului, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate etc. Articolul 22
(1) DGP-AM POPAM are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, pentru a nu se depăşi plafoanele şi intensităţile maxime admise, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
(2) DGP-AM POPAM, în calitate de furnizor, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
(3) Pentru a crea posibilitatea verificării ex-ante a eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, DGP-AM POPAM, în calitate de furnizor al măsurii de ajutor de minimis, are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme.
(4) Contractele, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor de minimis şi rambursarea efectivă a respectivelor ajutoare, aferente acestei submăsuri, se încarcă în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanţare, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor ajutoare de către DGP-AM POPAM, în calitate de furnizor al prezentei scheme. Articolul 23
(1) Consiliul Concurenţei poate solicita date şi informaţii de la furnizorul de ajutor atunci când din informaţiile deţinute rezultă că nu au fost respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de minimis. În situaţia în care datele transmise de către furnizor nu clarifică aspectele sesizate, Consiliul Concurenţei poate dispune o acţiune de control la întreprinderea beneficiară, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În această acţiune, echipa de control a Consiliului Concurenţei este însoţită de reprezentanţi ai furnizorului.
(2) În cazul în care MADR, prin DGP-AM POPAM, nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta transmite valori estimative.
(3) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(4) MADR, prin DGP-AM POPAM, transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.
(5) MADR, prin DGP-AM POPAM, informează Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc. Articolul 24În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, DGP-AM POPAM comunică acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme. Articolul 25
(1) Beneficiarul sprijinului are obligaţia de a pune la dispoziţia FLAG şi/sau DGP-AM POPAM, în formatul şi în termenul solicitate de către acesta/aceasta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce revin ca responsabilitate FLAG şi/sau DGP-AM POPAM.
(2) Beneficiarul sprijinului trebuie să păstreze timp de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit în cadrul schemei. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate. Capitolul XIIRecuperarea ajutorului de minimis Articolul 26
(1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către MADR, prin DGP-AM POPAM, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24 septembrie 2015.Furnizorul are obligaţia ca, în termen de 5 zile de la data adoptării unor norme de recuperare a ajutoarelor de stat/de minimis sau a unor decizii de recuperare, să le transmită, spre informare, Consiliului Concurenţei. Capitolul XIIIDispoziţii finale Articolul 27Textul prezentei scheme se publică integral pe pagina web a DGP-AM POPAM, la adresa: www.ampeste.ro ANEXĂla schemă
Codurile CAEN aferente activităţilor prevăzute la art. 7 alin. (1) din schemă: |
Diviziune |
Grupă |
Clasă |
CAEN Rev. 2 |
CAEN Rev. 1 |
ISIC Rev. 4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
INDUSTRIA PRELUCRĂTOARE |
13 |
|
|
Fabricarea produselor textile |
|
|
|
131 |
|
Pregătirea fibrelor şi filarea fibrelor textile |
|
|
|
|
1310 |
Pregătirea fibrelor şi filarea fibrelor textile |
1711 1712 1713 1714 1715 1716 1717 |
1311 |
|
132 |
|
Producţia de ţesături |
|
|
|
|
1320 |
Producţia de ţesături |
1721 1722 1723 1724 1725 1830 |
1312 |
|
133 |
|
Finisarea materialelor textile |
|
|
|
|
1330 |
Finisarea materialelor textile |
1730 5271 |
1313 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
139 |
|
Fabricarea altor articole textile |
|
|
|
|
1391 |
Fabricarea de metraje prin tricotare sau croşetare |
1760 1830 |
1391 |
|
|
1392 |
Fabricarea de articole confecţionate din textile (cu excepţia îmbrăcămintei şi lenjeriei de corp) |
1740 |
1392 |
|
|
1393 |
Fabricarea de covoare şi mochete |
1751 |
1393 |
|
|
1394 |
Fabricarea de odgoane, frânghii, sfori şi plase |
1752 |
1394 |
|
|
1395 |
Fabricarea de textile neţesute şi articole din acestea, cu excepţia confecţiilor de îmbrăcăminte |
1753 |
1399 |
|
|
1396 |
Fabricarea de articole tehnice şi industriale din textile |
1754 |
1399 |
|
|
1399 |
Fabricarea altor articole textile n.c.a. |
1754 3663 |
1399 |
14 |
|
|
Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte |
|
|
|
141 |
|
Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte, cu excepţia articolelor din blană |
|
|
|
|
1411 |
Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte din piele |
1810 |
1410 |
|
|
1412 |
Fabricarea de articole de îmbrăcăminte pentru lucru |
1821 |
1410 |
|
|
1413 |
Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte (exclusiv lenjeria de corp) |
1822 |
1410 |
|
|
1414 |
Fabricarea de articole de lenjerie de corp |
1823 |
1410 |
|
|
1419 |
Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte şi accesorii n.c.a. |
1771 1824 |
1410 |
|
142 |
|
Fabricarea articolelor din blană |
|
|
|
|
1420 |
Fabricarea articolelor din blană |
1830 |
1420 |
|
143 |
|
Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte prin tricotare sau croşetare |
|
|
|
|
1431 |
Fabricarea prin tricotare sau croşetare a ciorapilor şi articolelor de galanterie |
1771 |
1430 |
|
|
1439 |
Fabricarea prin tricotare sau croşetare a altor articole de îmbrăcăminte |
1772 |
1430 |
15 |
|
|
Tăbăcirea şi finisarea pieilor: fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie, harnaşamentelor şi încălţămintei; prepararea şi vopsirea blănurilor |
|
|
|
151 |
|
Tăbăcirea şi finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie şi a articolelor de harnaşament; prepararea şi vopsirea blănurilor |
|
|
|
|
1511 |
Tăbăcirea şi finisarea pieilor; prepararea şi vopsirea blănurilor |
1910 1830 |
1511 |
|
|
1512 |
Fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie şi a articolelor de harnaşament |
1920 3663 |
1512 |
|
152 |
|
Fabricarea încălţămintei |
|
|
|
|
1520 |
Fabricarea încălţămintei |
1930 |
1520 |
16 |
|
|
Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn şi plută, cu excepţia mobilei; fabricarea articolelor din paie şi din alte materiale vegetale împletite |
|
|
|
161 |
|
Tăierea şi rindeluirea lemnului |
|
|
|
|
1610 |
Tăierea şi rindeluirea lemnului |
2010 |
1610 |
|
162 |
|
Fabricarea produselor din lemn, plută, paie şi din alte materiale vegetale |
|
|
|
|
1621 |
Fabricarea de furnire şi a panourilor din lemn |
2020 |
1621 |
|
|
1622 |
Fabricarea parchetului asamblat în panouri |
2030 |
1622 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
1623 |
Fabricarea altor elemente de dulgherie şi tâmplărie, pentru construcţii |
2030 |
1622 |
|
|
1624 |
Fabricarea ambalajelor din lemn |
2040 |
1623 |
|
|
1629 |
Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, paie şi din alte materiale vegetale împletite |
1930 2051 2052 3663 |
1629 |
17 |
|
|
Fabricarea hârtiei şi a produselor din hârtie |
|
|
|
172 |
|
Fabricarea articolelor din hârtie şi carton |
|
|
|
|
1721 |
Fabricarea hârtiei şi cartonului ondulat şi a ambalajelor din hârtie şi carton |
2121 |
1702 |
|
|
1722 |
Fabricarea produselor de uz gospodăresc şi sanitar, din hârtie sau carton |
1754 2122 |
1709 |
|
|
1723 |
Fabricarea articolelor de papetărie |
2123 2222 |
1709 |
|
|
1724 |
Fabricarea tapetului |
2124 |
1709 |
|
|
1729 |
Fabricarea altor articole din hârtie şi carton n.c.a. |
2125 3663 |
1709 |
18 |
|
|
Tipărire şi reproducerea pe suporţi a înregistrărilor |
|
|
|
181 |
|
Tipărire şi activităţi de servicii conexe tipăririi |
|
|
|
|
1811 |
Tipărirea ziarelor |
2221 |
1811 |
|
|
1812 |
Alte activităţi de tipărire n.c.a. |
2222 2122 2125 |
1811 |
|
|
1813 |
Servicii pregătitoare pentru pretipărire |
2224 2225 |
1812 |
|
|
1814 |
Legătorie şi servicii conexe |
2223 |
1812 |
20 |
|
|
Fabricarea substanţelor şi a produselor chimice |
|
|
|
204 |
|
Fabricarea săpunurilor, detergenţilor şi a produselor de întreţinere, cosmetice şi de parfumerie |
|
|
|
|
2041 |
Fabricarea săpunurilor, detergenţilor şi a produselor de întreţinere |
2451 |
2023 |
|
|
2042 |
Fabricarea parfumurilor şi a produselor cosmetice (de toaletă) |
2452 2451 |
2023 |
22 |
|
|
Fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice |
|
|
|
221 |
|
Fabricarea articolelor din cauciuc |
|
|
|
|
2211 |
Fabricarea anvelopelor şi a camerelor de aer; reşaparea şi refacerea anvelopelor |
2511 2512 |
2211 |
|
|
2219 |
Fabricarea altor produse din cauciuc |
2513 1930 3663 |
2219 |
|
222 |
|
Fabricarea articolelor din material plastic |
|
|
|
|
2221 |
Fabricarea plăcilor, foliilor, tuburilor şi profilelor din material plastic |
2521 |
2220 |
|
|
2222 |
Fabricarea articolelor de ambalaj din material plastic |
2522 |
2220 |
|
|
2223 |
Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcţii |
2523 3663 |
2220 |
|
|
2229 |
Fabricarea altor produse din material plastic |
2524 1930 3663 |
2220 |
23 |
|
|
Fabricarea altor produse din minerale nemetalice |
|
|
|
231 |
|
Fabricarea sticlei şi a articolelor din sticlă |
|
|
|
|
2311 |
Fabricarea sticlei plate |
2611 |
2310 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
2312 |
Prelucrarea şi fasonarea sticlei plate |
2612 |
2310 |
|
|
2313 |
Fabricarea articolelor din sticlă |
2613 |
2310 |
|
|
2314 |
Fabricarea fibrelor din sticlă |
2614 |
2310 |
|
|
2319 |
Fabricarea de sticlărie tehnică |
2615 |
2310 |
|
233 |
|
Fabricarea materialelor de construcţii din argilă |
|
|
|
|
2331 |
Fabricarea plăcilor şi dalelor din ceramică |
2630 |
2392 |
|
|
2332 |
Fabricarea cărămizilor, ţiglelor şi altor produse pentru construcţii, din argilă arsă |
2640 |
2392 |
|
234 |
|
Fabricarea altor articole din ceramică şi porţelan |
|
|
|
|
2341 |
Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc şi ornamental |
2621 |
2393 |
|
|
2342 |
Fabricarea de obiecte sanitare din ceramică |
2622 |
2393 |
|
|
2343 |
Fabricarea izolatorilor şi pieselor izolante din ceramică |
2623 |
2393 |
|
|
2344 |
Fabricarea altor produse tehnice din ceramică |
2624 3162 |
2393 |
|
|
2349 |
Fabricarea altor produse ceramice n.c.a. |
2625 |
2393 |
|
237 |
|
Tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei |
|
|
|
|
2370 |
Tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei |
2670 |
2396 |
25 |
|
|
Industria construcţiilor metalice şi a produselor din metal, exclusiv maşini, utilaje şi instalaţii |
|
|
|
251 |
|
Fabricarea de construcţii metalice |
|
|
|
|
2511 |
Fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice |
2811 |
2511 |
|
|
2512 |
Fabricarea de uşi şi ferestre din metal |
2812 |
2511 |
|
256 |
|
Tratarea şi acoperirea metalelor; operaţiuni de mecanică generală pe bază de plată sau contract |
|
|
|
|
2561 |
Tratarea şi acoperirea metalelor |
2851 |
2592 |
|
|
2562 |
Operaţiuni de mecanică generală |
2852 |
2592 |
29 |
|
|
Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor şi semiremorcilor |
|
|
|
293 |
|
Producţia de piese şi accesorii pentru autovehicule şi pentru motoare de autovehicule |
|
|
|
|
2931 |
Fabricarea de echipamente electrice şi electronice pentru autovehicule şi pentru motoare de autovehicule |
3161 |
2930 |
|
|
2932 |
Fabricarea altor piese şi accesorii pentru autovehicule şi pentru motoare de autovehicule |
3430 3611 |
2930 |
30 |
|
|
Fabricarea altor mijloace de transport |
|
|
|
301 |
|
Construcţia de nave şi bărci |
|
|
|
|
3012 |
Construcţia de ambarcaţiuni sportive şi de agrement |
3512 |
3012 |
31 |
|
|
Fabricarea de mobilă |
|
|
|
310 |
|
Fabricarea de mobilă |
|
|
|
|
3101 |
Fabricarea de mobilă pentru birouri şi magazine |
3310 3550 3611 3612 |
3100 |
|
|
3102 |
Fabricarea de mobilă pentru bucătării |
3611 3613 |
3100 |
|
|
3103 |
Fabricarea de saltele şi somiere |
3615 |
3100 |
|
|
3109 |
Fabricarea de mobilă n.c.a. |
3611 3614 |
3100 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
32 |
|
|
Alte activităţi industriale n.c.a. |
|
|
|
321 |
|
Fabricarea bijuteriilor, imitaţiilor de bijuterii şi articolelor similare |
|
|
|
|
3212 |
Fabricarea bijuteriilor şi articolelor similare din metale şi pietre preţioase |
3622 3350 |
3211 |
|
|
3213 |
Fabricarea imitaţiilor de bijuterii şi articole similare |
3661 3350 |
3212 |
|
322 |
|
Fabricarea instrumentelor muzicale |
|
|
|
|
3220 |
Fabricarea instrumentelor muzicale |
3630 |
3220 |
|
323 |
|
Fabricarea articolelor pentru sport |
|
|
|
|
3230 |
Fabricarea articolelor pentru sport |
3640 |
3230 |
|
324 |
|
Fabricarea jocurilor şi jucăriilor |
|
|
|
|
3240 |
Fabricarea jocurilor şi jucăriilor |
3650 |
3240 |
|
325 |
|
Fabricarea de dispozitive, aparate şi instrumente medicale şi stomatologice |
|
|
|
|
3250 |
Fabricarea de dispozitive, aparate şi instrumente medicale şi stomatologice |
2442 3310 3320 3340 1740 2924 |
3250 |
|
329 |
|
Alte activităţi industriale |
|
|
|
|
3291 |
Fabricarea măturilor şi periilor |
3662 |
3290 |
|
|
3299 |
Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a. |
1810 1824 1920 2052 2211 2524 2875 3640 3663 3310 2051 |
3290 |
33 |
|
|
Repararea, întreţinerea şi instalarea maşinilor şi echipamentelor |
|
|
|
331 |
|
Repararea articolelor fabricate din metal, repararea maşinilor şi echipamentelor |
|
|
|
|
3311 |
Repararea articolelor fabricate din metal |
2811 2821 2822 2830 2861 2862 2863 3550 2871 2875 2960 3420 |
3311 |
|
|
3312 |
Repararea maşinilor |
2911 2912 2913 2914 2921 2922 2923 2924 2932 |
3312 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
2931 2941 2942 2943 2951 2952 2953 2954 2955 2956 7250 |
|
|
|
3313 |
Repararea echipamentelor electronice şi optice |
2924 3110 3162 3210 3230 3310 3320 3340 3350 |
3313 |
|
|
3314 |
Repararea echipamentelor electrice |
2971 3110 3120 3162 3310 3320 |
3314 |
|
|
3315 |
Repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor |
3511 3512 |
3315 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3317 |
Repararea şi întreţinerea altor echipamente de transport n.c.a. |
3520 3543 3550 |
3315 |
|
|
3319 |
Repararea altor echipamente |
1740 1752 2040 2051 2513 2521 2524 2615 2640 2681 3630 3650 |
3319 |
DISTRIBUŢIA APEI, SALUBRITATE, GESTIONAREA DEŞEURILOR, ACTIVITĂŢI DE DECONTAMINARE |
37 |
|
|
Colectarea şi epurarea apelor uzate |
|
|
|
370 |
|
Colectarea şi epurarea apelor uzate |
|
|
|
|
3700 |
Colectarea şi epurarea apelor uzate |
9001 |
3700 |
38 |
|
|
Colectarea, tratarea şi eliminarea deşeurilor; activităţi de recuperare a materialelor reciclabile |
|
|
|
381 |
|
Colectarea deşeurilor |
|
|
|
|
3811 |
Colectarea deşeurilor nepericuloase |
9002 9003 |
3811 |
|
|
3812 |
Colectarea deşeurilor periculoase |
4011 9002 2330 |
3812 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
382 |
|
Tratarea şi eliminarea deşeurilor |
|
|
|
|
3821 |
Tratarea şi eliminarea deşeurilor nepericuloase |
1450 2415 9002 |
3821 |
|
|
3822 |
Tratarea şi eliminarea deşeurilor periculoase |
9002 2330 |
3822 |
|
383 |
|
Recuperarea materialelor |
|
|
|
|
3831 |
Demontarea (dezasamblarea) maşinilor şi a echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor |
3710 |
3830 |
|
|
3832 |
Recuperarea materialelor reciclabile sortate |
3710 3720 |
3830 |
39 |
|
|
Activităţi şi servicii de decontaminare |
|
|
|
390 |
|
Activităţi şi servicii de decontaminare |
|
|
|
|
3900 |
Activităţi şi servicii de decontaminare |
9003 |
3900 |
CONSTRUCŢII |
41 |
|
|
Construcţii de clădiri |
|
|
|
412 |
|
Lucrări de construcţii ale clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale |
|
|
|
|
4120 |
Lucrări de construcţii ale clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale |
4521 4523 |
4100 |
43 |
|
|
Lucrări speciale de construcţii |
|
|
|
431 |
|
Lucrări de demolare şi de pregătire a terenului |
|
|
|
|
4311 |
Lucrări de demolare a construcţiilor |
4511 |
4311 |
|
|
4312 |
Lucrări de pregătire a terenului |
4511 |
4312 |
|
|
4313 |
Lucrări de foraj şi sondaj pentru construcţii |
4512 |
4312 |
|
432 |
|
Lucrări de instalaţii electrice şi tehnico-sanitare şi alte lucrări de instalaţii pentru construcţii |
|
|
|
|
4321 |
Lucrări de instalaţii electrice |
4531 4534 |
4321 |
|
|
4322 |
Lucrări de instalaţii sanitare, de încălzire şi de aer condiţionat |
4531 4533 |
4322 |
|
|
4329 |
Alte lucrări de instalaţii pentru construcţii |
2922 4532 4534 4531 |
4329 |
|
433 |
|
Lucrări de finisare |
|
|
|
|
4331 |
Lucrări de ipsoserie |
4541 |
4330 |
|
|
4332 |
Lucrări de tâmplărie şi dulgherie |
2030 2523 2812 4542 |
4330 |
|
|
4333 |
Lucrări de pardosire şi placare a pereţilor |
4543 |
4330 |
|
|
4334 |
Lucrări de vopsitorie, zugrăveli şi montări de geamuri |
4544 |
4330 |
|
|
4339 |
Alte lucrări de finisare |
4545 |
4330 |
|
439 |
|
Alte lucrări speciale de construcţii |
|
|
|
|
4391 |
Lucrări de învelitori, şarpante şi terase la construcţii |
2030 4522 |
4390 |
|
|
4399 |
Alte lucrări speciale de construcţii n.c.a. |
4521 4522 4524 4525 4545 4550 |
4390 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
COMERŢ CU RIDICATA ŞI CU AMĂNUNTUL REPARAREA AUTOVEHICULELOR ŞI MOTOCICLETELOR |
45 |
|
|
Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul, întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor |
|
|
|
452 |
|
Întreţinerea şi repararea autovehiculelor |
|
|
|
|
4520 |
Întreţinerea şi repararea autovehiculelor |
5020 |
4520 |
TRANSPORT ŞI DEPOZITARE |
49 |
|
|
Transporturi terestre şi transporturi prin conducte |
|
|
|
493 |
|
Alte transporturi terestre de călători |
|
|
|
|
4931 |
Transporturi urbane, suburbane şi metropolitane de călători |
6021 |
4921 |
|
|
4932 |
Transporturi cu taxiuri |
6022 |
4922 |
|
|
4939 |
Alte transporturi terestre de călători n.c.a. |
6021 603 |
4922 |
|
494 |
|
Transporturi rutiere de mărfuri şi servicii de mutare |
|
|
|
|
4941 |
Transporturi rutiere de mărfuri |
6024 |
4923 |
|
|
4942 |
Servicii de mutare |
6024 |
4923 |
50 |
|
|
Transporturi pe apă |
|
|
|
501 |
|
Transporturi maritime şi costiere de pasageri |
|
|
|
|
5010 |
Transporturi maritime şi costiere de pasageri |
6110 |
5011 |
|
502 |
|
Transporturi maritime şi costiere de marfă |
|
|
|
|
5020 |
Transporturi maritime şi costiere de marfă |
6110 |
5012 |
|
503 |
|
Transporturi de pasageri pe căi navigabile interioare |
|
|
|
|
5030 |
Transportul de pasageri pe căi navigabile interioare |
6120 |
5021 |
|
504 |
|
Transportul de marfă pe căi navigabile interioare |
|
|
|
|
5040 |
Transportul de marfă pe căi navigabile interioare |
6120 |
5022 |
52 |
|
|
Depozitare şi activităţi auxiliare pentru transporturi |
|
|
|
521 |
|
Depozitări |
|
|
|
|
5210 |
Depozitări |
6312 |
5210 |
|
522 |
|
Activităţi anexe pentru transporturi |
|
|
|
|
5221 |
Activităţi de servicii anexe pentru transporturi terestre |
1110 6321 5020 6010 |
5221 |
|
|
5222 |
Activităţi de servicii anexe transporturilor pe apă |
1110 6110 6120 6322 |
5222 |
53 |
|
|
Activităţi de poştă şi de curier |
|
|
|
532 |
|
Alte activităţi poştale şi de curier |
|
|
|
|
5320 |
Alte activităţi poştale şi de curier |
6412 |
5320 |
HOTELURI ŞI RESTAURANTE |
55 |
|
|
Hoteluri şi alte facilităţi de cazare |
|
|
|
552 |
|
Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată |
|
|
|
|
5520 |
Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată |
5521 5523 |
5510 |
|
553 |
|
Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere |
|
|
|
|
5530 |
Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere |
5521 5522 |
5520 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
559 |
|
Alte servicii de cazare |
|
|
|
|
5590 |
Alte servicii de cazare |
5523 |
5590 |
56 |
|
|
Restaurante şi alte activităţi de servicii de alimentaţie |
|
|
|
561 |
|
Restaurante |
|
|
|
|
5610 |
Restaurante |
5530 |
5610 |
|
562 |
|
Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente şi alte servicii de alimentaţie |
|
|
|
|
5621 |
Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente |
5552 |
5621 |
|
|
5629 |
Alte servicii de alimentaţie n.c.a. |
5551 5552 |
5629 |
|
563 |
|
Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor |
|
|
|
|
5630 |
Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor |
5540 |
5630 |
INFORMAŢII ŞI COMUNICAŢII |
58 |
|
|
Activităţi de editare |
|
|
|
581 |
|
Activităţi de editare a cărţilor, ziarelor, revistelor şi alte activităţi de editare |
|
|
|
|
5811 |
Activităţi de editare a cărţilor |
2211 7240 |
5811 |
|
|
5812 |
Activităţi de editare de ghiduri, compendii, liste de adrese şi similare |
2211 7240 |
5812 |
|
|
5813 |
Activităţi de editare a ziarelor |
2212 7240 |
5813 |
|
|
5814 |
Activităţi de editare a revistelor şi periodicelor |
2213 7240 |
5813 |
|
|
5819 |
Alte activităţi de editare |
2215 2222 7240 |
5819 |
|
582 |
|
Activităţi de editare a produselor software |
|
|
|
|
5821 |
Activităţi de editare a jocurilor de calculator |
7221 7240 |
5820 |
|
|
5829 |
Activităţi de editare a altor produse software |
7221 7240 |
5820 |
60 |
|
|
Activităţi de difuzare şi transmitere de programe |
|
|
|
602 |
|
Activităţi de difuzare a programelor de televiziune |
|
|
|
|
6020 |
Activităţi de difuzare a programelor de televiziune |
9220 6420 7240 |
6020 |
62 |
|
|
Activităţi de servicii în tehnologia informaţiei |
|
|
|
620 |
|
Activităţi de servicii în tehnologia informaţiei |
|
|
|
|
6201 |
Activităţi de realizare a softului la comandă (software orientat client) |
7221 7222 7240 |
6201 |
|
|
6202 |
Activităţi de consultanţă în tehnologia informaţiei |
7210 7222 |
6202 |
|
|
6203 |
Activităţi de management (gestiune şi exploatare) a mijloacelor de calcul |
7230 |
6202 |
|
|
6209 |
Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei |
3002 7222 7260 |
6209 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
63 |
|
|
Activităţi de servicii informatice |
|
|
|
631 |
|
Activităţi ale portalurilor web, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe |
|
|
|
|
6311 |
Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe |
7230 7240 |
6311 |
|
|
6312 |
Activităţi ale portalurilor web |
7240 |
6312 |
|
639 |
|
Alte activităţi de servicii informaţionale |
|
|
|
|
6391 |
Activităţi ale agenţiilor de ştiri |
9240 |
6391 |
|
|
6399 |
Alte activităţi de servicii informaţionale n.c.a |
7487 |
6399 |
ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE |
69 |
|
|
Activităţi juridice şi de contabilitate |
|
|
|
691 |
|
Activităţi juridice |
|
|
|
|
6910 |
Activităţi juridice |
7411 |
6910 |
|
692 |
|
Activităţi de contabilitate şi audit financiar; consultanţă în domeniul fiscal |
|
|
|
|
6920 |
Activităţi de contabilitate şi audit financiar; consultanţă în domeniul fiscal |
7412 |
6920 |
70 |
|
|
Activităţi ale direcţiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate; activităţi de management şi de consultanţă în management |
|
|
|
701 |
|
Activităţi ale direcţiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate |
|
|
|
|
7010 |
Activităţi ale direcţiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate |
7415 |
7010 |
|
702 |
|
Activităţi de consultanţă în management |
|
|
|
|
7021 |
Activităţi de consultanţă în domeniul relaţiilor publice şi al comunicării |
7414 |
7020 |
|
|
7022 |
Activităţi de consultanţă pentru afaceri şi management |
7414 0501 |
7020 |
71 |
|
|
Activităţi de arhitectură şi inginerie; activităţi de testări şi analiză tehnică |
|
|
|
711 |
|
Activităţi de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanţă tehnică legate de acestea |
|
|
|
|
7111 |
Activităţi de arhitectură |
7420 |
7110 |
|
|
7112 |
Activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate de acestea |
7420 |
7110 |
|
712 |
|
Activităţi de testări şi analize tehnice |
|
|
|
|
7120 |
Activităţi de testări şi analize tehnice |
7430 |
7120 |
73 |
|
|
Publicitate şi activităţi de studiere a pieţei |
|
|
|
731 |
|
Publicitate |
|
|
|
|
7311 |
Activităţi ale agenţiilor de publicitate |
7440 |
7310 |
|
|
7312 |
Servicii de reprezentare media |
7440 |
7310 |
|
732 |
|
Activităţi de studiere a pieţei şi de sondare a opiniei publice |
|
|
|
|
7320 |
Activităţi de studiere a pieţei şi de sondare a opiniei publice |
7413 |
7320 |
74 |
|
|
Alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice |
|
|
|
741 |
|
Activităţi de design specializat |
|
|
|
|
7410 |
Activităţi de design specializat |
7487 |
7410 |
|
742 |
|
Activităţi fotografice |
|
|
|
|
7420 |
Activităţi fotografice |
7481 9240 |
7420 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
749 |
|
Alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice n.c.a. |
|
|
|
|
7490 |
Alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice n.c.a. |
6340 7487 7414 7420 7460 |
7490 |
75 |
|
|
Activităţi veterinare |
|
|
|
750 |
|
Activităţi veterinare |
|
|
|
|
7500 |
Activităţi veterinare |
8520 |
7500 |
ACTIVITĂŢI DE SERVICII ADMINISTRATIVE ŞI ACTIVITĂŢI DE SERVICII SUPORT |
|
772 |
|
Activităţi de închiriere şi leasing cu bunuri personale şi gospodăreşti |
|
|
|
|
7721 |
Activităţi de închiriere şi leasing cu bunuri recreaţionale şi echipament sportiv |
7140 |
7721 |
|
|
7722 |
Închirierea de casete video şi discuri (CD-uri, DVD-uri) |
7140 |
7722 |
|
|
7729 |
Activităţi de închiriere şi leasing cu alte bunuri personale şi gospodăreşti n.c.a. |
7140 |
7729 |
79 |
|
|
Activităţi ale agenţiilor turistice şi ale tur-operatorilor; alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică |
|
|
|
791 |
|
Activităţi ale agenţiilor turistice şi ale tur-operatorilor |
|
|
|
|
7911 |
Activităţi ale agenţiilor turistice |
6330 |
7911 |
|
|
7912 |
Activităţi ale tur-operatorilor |
6330 |
7912 |
|
799 |
|
Alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică |
|
|
|
|
7990 |
Alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică |
6330 9232 9234 9262 9272 |
7920 |
81 |
|
|
Activităţi de peisagistică şi servicii pentru clădiri |
|
|
|
811 |
|
Activităţi de servicii suport combinate |
|
|
|
|
8110 |
Activităţi de servicii suport combinate |
7032 7514 |
8110 |
|
812 |
|
Activităţi de curăţenie |
|
|
|
|
8121 |
Activităţi generale de curăţenie a clădirilor |
7470 |
8121 |
|
|
8122 |
Activităţi specializate de curăţenie |
7470 |
8129 |
|
|
8129 |
Alte activităţi de curăţenie |
9003 7470 |
8129 |
|
813 |
|
Activităţi de întreţinere peisagistică |
|
|
|
|
8130 |
Activităţi de întreţinere peisagistică |
0141 |
8130 |
82 |
|
|
Activităţi de secretariat, servicii suport şi alte activităţi de servicii prestate în principal întreprinderilor |
|
|
|
821 |
|
Activităţi de secretariat şi servicii suport |
|
|
|
|
8211 |
Activităţi combinate de secretariat |
7485 |
8211 |
|
|
8219 |
Activităţi de fotocopiere, de pregătire a documentelor şi alte activităţi specializate de secretariat |
7485 6411 |
8219 |
|
822 |
|
Activităţi ale centrelor de intermediere telefonică (call center) |
|
|
|
|
8220 |
Activităţi ale centrelor de intermediere telefonică (call center) |
7486 |
8220 |
|
823 |
|
Activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi congreselor |
|
|
|
|
8230 |
Activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi congreselor |
7487 |
8230 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
829 |
|
Activităţi de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a. |
|
|
|
|
8291 |
Activităţi ale agenţiilor de colectare şi ale birourilor (oficiilor) de raportare a creditului |
7487 |
8291 |
|
|
8292 |
Activităţi de ambalare |
7482 |
8292 |
|
|
8299 |
Alte activităţi de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a. |
7485 7487 7513 |
8299 |
ÎNVĂŢĂMÂNT |
85 |
|
|
Învăţământ |
|
|
|
855 |
|
Alte forme de învăţământ |
|
|
|
|
8551 |
Învăţământ în domeniul sportiv şi recreaţional |
8042 9262 9305 |
8541 |
|
|
8552 |
Învăţământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice etc.) |
8042 9234 |
8542 |
|
|
8553 |
Şcoli de conducere (pilotaj) |
8041 |
8549 |
|
|
8559 |
Alte forme de învăţământ n.c.a. |
8042 |
8549 |
SĂNĂTATE ŞI ASISTENŢĂ SOCIALĂ |
86 |
|
|
Activităţi referitoare la sănătatea umană |
|
|
|
861 |
|
Activităţi de asistenţă spitalicească |
|
|
|
|
8610 |
Activităţi de asistenţă spitalicească |
8511 |
8610 |
|
862 |
|
Activităţi de asistenţă medicală ambulatorie şi stomatologică |
|
|
|
|
8621 |
Activităţi de asistenţă medicală generală |
8512 |
8620 |
|
|
8622 |
Activităţi de asistenţă medicală specializată |
8512 |
8620 |
|
|
8623 |
Activităţi de asistenţă stomatologică |
8513 |
8620 |
|
869 |
|
Alte activităţi referitoare la sănătatea umană |
|
|
|
|
8690 |
Alte activităţi referitoare la sănătatea umană |
8514 |
8690 |
87 |
|
|
Servicii combinate de îngrijire medicală şi asistenţă socială, cu cazare |
|
|
|
871 |
|
Activităţi ale centrelor de îngrijire medicală |
|
|
|
|
8710 |
Activităţi ale centrelor de îngrijire medicală |
8514 |
8710 |
|
872 |
|
Activităţi ale centrelor de recuperare psihică şi de dezintoxicare, exclusiv spitale |
|
|
|
|
8720 |
Activităţi ale centrelor de recuperare psihică şi de dezintoxicare, exclusiv spitale |
8531 8511 8514 |
8720 |
|
873 |
|
Activităţi ale căminelor de bătrâni şi ale căminelor pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure |
|
|
|
|
8730 |
Activităţi ale căminelor de bătrâni şi ale căminelor pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure |
8531 8514 |
8730 |
|
879 |
|
Alte activităţi de asistenţă socială, cu cazare n.c.a. |
|
|
|
|
8790 |
Alte activităţi de asistentă socială, cu cazare n.c.a. |
8531 |
8790 |
88 |
|
|
Activităţi de asistenţă socială, fără cazare |
|
|
|
881 |
|
Activităţi de asistenţă socială, fără cazare, pentru bătrâni şi pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure |
|
|
|
|
8810 |
Activităţi de asistenţă socială, fără cazare, pentru bătrâni şi pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure |
8532 |
8810 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
889 |
|
Alte activităţi de asistenţă socială, fără cazare |
|
|
|
|
8891 |
Activităţi de îngrijire zilnică pentru copii |
8532 |
8890 |
|
|
8899 |
Alte activităţi de asistenţă socială, fără cazare, n.c.a. |
8532 7521 |
8890 |
ACTIVITĂŢI DE SPECTACOLE, CULTURALE ŞI RECREATIVE |
90 |
|
|
Activităţi de creaţie şi interpretare artistică |
|
|
91 |
|
|
Activităţi ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor şi alte activităţi culturale |
|
|
|
910 |
|
Activităţi ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor şi alte activităţi culturale |
|
|
|
|
9101 |
Activităţi ale bibliotecilor şi arhivelor |
9251 7514 |
9101 |
|
|
9102 |
Activităţi ale muzeelor |
9252 |
9102 |
|
|
9103 |
Gestionarea monumentelor, clădirilor istorice şi a altor obiective de interes turistic |
9252 |
9102 |
|
|
9104 |
Activităţi ale grădinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale |
9253 |
9103 |
93 |
|
|
Activităţi sportive, recreative şi distractive |
|
|
|
931 |
|
Activităţi sportive |
|
|
|
|
9311 |
Activităţi ale bazelor sportive |
9261 |
9311 |
|
|
9312 |
Activităţi ale cluburilor sportive |
9262 |
9312 |
|
|
9313 |
Activităţi ale centrelor de fitness |
9304 |
9311 |
|
|
9319 |
Alte activităţi sportive |
9262 |
9319 |
|
932 |
|
Alte activităţi recreative şi distractive |
|
|
|
|
9321 |
Bâlciuri şi parcuri de distracţii |
9233 |
9321 |
|
|
9329 |
Alte activităţi recreative şi distractive n.c.a. |
9234 9272 9262 |
9329 |
ALTE ACTIVITĂŢI DE SERVICII |
95 |
|
|
Reparaţii de calculatoare, de articole personale şi de uz gospodăresc |
|
|
|
951 |
|
Repararea calculatoarelor şi a echipamentelor de comunicaţii |
|
|
|
|
9511 |
Repararea calculatoarelor şi a echipamentelor periferice |
7250 |
9511 |
|
|
9512 |
Repararea echipamentelor de comunicaţii |
3220 5274 |
9512 |
|
952 |
|
Reparaţii de articole personale şi de uz gospodăresc |
|
|
|
|
9521 |
Repararea aparatelor electronice de uz casnic |
5272 |
9521 |
|
|
9522 |
Repararea dispozitivelor de uz gospodăresc şi a echipamentelor pentru casă şi grădină |
2932 5272 |
9522 |
|
|
9523 |
Repararea încălţămintei şi a articolelor din piele |
5271 5274 |
9523 |
|
|
9524 |
Repararea mobilei şi a furniturilor casnice |
3611 3612 3614 |
9524 |
|
|
9525 |
Repararea ceasurilor şi a bijuteriilor |
5273 |
9529 |
|
|
9529 |
Repararea articolelor de uz personal şi gospodăresc n.c.a. |
1740 3630 3640 5274 |
9529 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
96 |
|
|
Alte activităţi de servicii |
|
|
|
960 |
|
Alte activităţi de servicii |
|
|
|
|
9601 |
Spălarea şi curăţarea (uscată) articolelor textile şi a produselor din blană |
9301 |
9601 |
|
|
9602 |
Coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare |
9302 |
9602 |
|
|
9603 |
Activităţi de pompe funebre şi similare |
9303 |
9603 |
|
|
9604 |
Activităţi de întreţinere corporală |
9304 |
9609 |
|
|
9609 |
Alte activităţi de servicii n.c.a. |
5274 9305 |
9609 |
|