Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.208 din 13.03.2018

privind aprobarea schemei de ajutor de minimis „Sprijin pentru punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii", aferentă Programului operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020
ACT EMIS DE: Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 251 din 22 martie 2018



SmartCity1

Având în vedere:Referatul de aprobare nr. 320.608 din 26.01.2018 întocmit de Direcţia generală pescuit - Autoritate de management pentru Programului operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020;

Avizul Consiliului Concurenţei nr. 1.064 din 1.02.2018,în baza prevederilor: Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările şi completările ulterioare;

Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare;

Regulamentului (UE) nr. 508/2014 din 15 mai 2014 privind Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 2328/2003, (CE) nr. 861/2006, (CE) nr. 1.198/2006 şi (CE) nr. 791/2007 ale Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 1255/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare;

Programului operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020 (POPAM 2014-2020), aprobat prin Decizia CE C (2015)8416 din 25 noiembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare;

Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare;

Hotărârii Guvernului nr. 347/2016 privind stabilirea cadrului general de implementare a operaţiunilor cofinanţate din Fondul European pentru Pescuit şi Afaceri Maritime prin Programul operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020,în temeiul prevederilor art. 3 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, şi ale art. 9 alin. (5) şi (6) din Hotărârea Guvernului nr. 30/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi pentru modificarea art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.186/2014 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii pentru Administrarea Sistemului Naţional Antigrindină şi de Creştere a Precipitaţiilor, cu modificările ulterioare, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă schema de ajutor de minimis „Sprijin pentru punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii", aferentă Programului operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Dănuţ Alexandru Potor, secretar de stat ANEXĂSCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS Sprijin pentru punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii", aferentă Programului operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020 Capitolul IPrevederi generale Articolul 1
(1) Se instituie schema transparentă de ajutor de minimis aferentă finanţărilor acordate prin Programul operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020, „Sprijin pentru punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii", denumită în continuare schemă, finanţate în cadrul măsurii III.3 „Punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii - Implementarea strategiilor de dezvoltare locală".
(2) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul prezentei scheme se va face cu respectarea prevederilor următoarelor acte normative:a)Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările şi completările ulterioare; b)Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general; c)Regulamentul (UE) nr. 508/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 mai 2014 privind Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 2.328/2003, (CE) nr. 861/2006, (CE) nr. 1.198/2006 şi (CE) nr. 791/2007 ale Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 1.255/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului; d)Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare; e)Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare; f)Hotărârea Guvernului nr. 347/2016 privind stabilirea cadrului general de implementare a operaţiunilor cofinanţate din Fondul European pentru Pescuit şi Afaceri Maritime prin Programul operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020; g)Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 816/2016 privind aprobarea Listei detaliate a cheltuielilor eligibile pentru operaţiunile finanţate, inclusiv cheltuielile de personal ale Autorităţii de management, în cadrul Programului operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 şi ale art. 2 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 360/2012.
(4) Prezenta schemă se aplică pe teritoriul fiecărui grup de acţiune locală în domeniul pescuitului, a cărui strategie de dezvoltare locală (denumită în continuare SDL) este finanţată în cadrul măsurii III.3 din Programul operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020.
(5) Prezenta schemă se implementează de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), prin Direcţia generală pescuit - Autoritatea de management pentru POPAM 2014-2020 (denumită în continuare DG-PAM POPAM).
(6) DG-PAM POPAM îndeplineşte calitatea de furnizor şi administrator de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme.
Capitolul IIObiectivul schemei Articolul 2Obiectivul schemei constă în facilitarea accesului la finanţare al întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul unui FLAG şi care, prin specificul lor, contribuie la dezvoltarea locală a comunităţilor pescăreşti, prin acordarea de ajutoare de minimis sau ajutoare de minimis pentru prestarea unui serviciu de interes economic general. Capitolul IIIDefiniţii Articolul 3În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel: 1. ajutor de minimis - orice măsură care îndeplineşte prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013; 2. ajutor de minimis pentru prestarea unui serviciu de interes economic general - orice măsură care îndeplineşte prevederile Regulamentului (UE) nr. 360/2012; 3. serviciu de interes economic general - acel serviciu care nu este deja furnizat sau care nu poate fi furnizat în mod satisfăcător şi în condiţii - precum preţul, trăsăturile obiective privind calitatea, continuitatea şi accesul la serviciu - compatibile cu interesul public, astfel cum este definit de către stat, de către întreprinderi care îşi desfăşoară activitatea în condiţii normale de piaţă; 4. întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată; 5. întreprindere unică, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:

(i) o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
(iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
(iv) o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.

Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice. Această definiţie nu se aplică în cazul întreprinderilor care desfăşoară un serviciu de interes economic general; 6. întreprindere aflată în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014: a)se aplică doar dacă întreprinderea are, la data declaraţiei de eligibilitate, cel puţin 3 ani de la înfiinţare în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un cuantum cumulat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris; b)se aplică doar dacă întreprinderea are, la data declaraţiei de eligibilitate, cel puţin 3 ani de la înfiinţare în cazul unei societăţi comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru datoriile societăţii, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate; c)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute de legislaţia naţională pentru iniţierea unei proceduri colective de insolvenţă la cererea creditorilor săi; d)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;7. data acordării ajutorului - data semnării contractului de finanţare între AM POPAM şi beneficiarul de ajutor de minimis; 8. data plăţii ajutorului de stat - data la care beneficiarul intră efectiv în posesia ajutorului; 9. grup de acţiune locală în domeniul pescuitului (FLAG) - un parteneriat public-privat la nivel local, alcătuit din reprezentanţi ai instituţiilor şi autorităţilor publice locale, ai sectorului privat şi ai societăţii civile, având aceleaşi interese şi obiective pentru a elabora şi implementa o strategie de dezvoltare locală în domeniul pescuitului şi acvaculturii, selectat de către DGP-AM POPAM, constituit potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare; 10. strategie de dezvoltare locală (SDL) - document elaborat de FLAG şi aprobat de către DGP-AM POPAM, prin care se stabileşte un set coerent de operaţiuni cu scopul de a răspunde obiectivelor şi nevoilor locale şi care contribuie la îndeplinirea strategiei Uniunii pentru o creştere inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii şi care este conceput şi realizat de un grup de acţiune local; 11. ghidul solicitantului aferent măsurilor prevăzute într-o strategie de dezvoltare locală - un document elaborat de FLAG şi aprobat de către DGP-AM POPAM, prin care se informează potenţialii beneficiari cu privire la condiţiile şi modalitatea de acordare a unui sprijin public din Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime pentru fiecare măsură prevăzută în SDL, inclusiv a celor care intră sub incidenţa prezentei scheme. Capitolul IVDomeniul de aplicare a schemei Articolul 4
(1) Prezenta schemă se aplică întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general/întreprinderilor/ întreprinderilor unice care implementează acţiuni cuprinse în SDL care nu sunt legate de producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură.
(2) Prezenta schemă acordă ajutoare pentru sectoarele şi activităţile eligibile menţionate la art. 7, coroborate cu codurile CAEN specificate în anexa care face parte integrantă din prezenta schemă, cu excepţia:a)ajutoarelor destinate activităţilor din sectoarele pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 şi (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului; b)ajutoarelor destinate activităţilor din domeniul producţiei primare de produse agricole; c)ajutoarelor destinate activităţilor din sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:

(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
(ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;

d)ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; e)ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate; f)ajutoarelor destinate activităţilor din sectorul cărbunelui, astfel cum sunt definite în Decizia 2010/787/UE a Consiliului; g)ajutoarelor acordate întreprinderilor aflate în dificultate; h)ajutoarelor destinate activităţilor de transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost doar pentru întreprinderile care prestează servicii de interes economic general.
(3) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse de la finanţare prin prezenta schemă menţionate la alin. (2) lit. a), b) sau c), cât şi în sectoare sau domenii de activitate eligibile, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activităţi, cu condiţia ca întreprinderea în cauză să prezinte la depunerea documentaţiei acte din care să rezulte separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, astfel încât activităţile desfăşurate în sectoarele excluse de la aplicarea schemei să nu beneficieze de ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei scheme.
(4) Ajutoarele de minimis acordate unei întreprinderi/ întreprinderi unice care efectuează transport de mărfuri în contul terţilor sau contra cost nu pot fi utilizate pentru achiziţionarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri.
Capitolul VBeneficiarii ajutorului şi condiţii de eligibilitate Articolul 5Beneficiarii prezentei scheme sunt întreprinderile care prestează servicii de interes economic general/întreprinderile/întreprinderile unice aşa cum sunt definite la art. 3 pct. 3, 4 şi 5, dacă îndeplinesc următoarele condiţii: a)nu solicită ajutor în domeniile exceptate de la finanţare menţionate la art. 4 alin. (2); b)implementează proiecte pe teritoriul unui FLAG sau, în cazul anumitor proiecte de servicii care nu sunt implementate pe teritoriul acestuia, beneficiul sprijinului se adresează teritoriului FLAG; c)proiectele solicitate conţin activităţile eligibile menţionate la art. 7; d)proiectele au o durată maximă de implementare de 24 de luni de la data semnării contractului de finanţare, cu posibilitatea prelungirii acestei perioade în condiţiile prevăzute la art. 18 alin. (2) şi (3) din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016; e)se obligă să menţină investiţia pe o perioadă de cel puţin 5 ani de la momentul finalizării proiectului; f)valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice/întreprinderii care prestează servicii de interes economic general, pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în curs), nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 de euro (100.000 de euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transporturilor de mărfuri în contul terţilor sau contra cost) sau echivalentul în lei a 500.000 de euro în cazul întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general.În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăşi plafonul maxim menţionat la lit. f), beneficiarul nu poate beneficia de prevederile prezentei scheme nici chiar pentru acea parte din finanţarea nerambursabilă solicitată care se încadrează în plafonul de minimis. În cazul fuziunilor societăţilor sau al achiziţiilor de părţi sociale, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau de achiziţie rămân legal acordate; g)nu sunt „întreprinderi în dificultate" în sensul celor menţionate la art. 3 pct. 6. Articolul 6Numărul estimat al beneficiarilor de ajutor de minimis acordat prin prezenta schemă este de aproximativ 250. Capitolul VIActivităţi eligibile, cheltuieli eligibile şi cheltuieli neeligibile Articolul 7
(1) Sunt eligibile pentru finanţare investiţiile care conduc la realizarea următoarelor activităţi:a)facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată; b)parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere; c)alte facilităţi de cazare; d)restaurante şi alte activităţi de servicii de alimentaţie; e)fabricarea produselor textile; f)fabricarea articolelor de îmbrăcăminte; g)tăbăcirea şi finisarea pieilor, prepararea şi vopsirea blănurilor; h)prelucrarea lemnului, fabricarea articolelor din paie şi din alte materiale vegetale împletite; i)fabricarea mobilei; j)fabricarea săpunurilor, detergenţilor şi a produselor de întreţinere, cosmetice şi de parfumerie; k)fabricarea articolelor din hârtie şi carton; l)tipărire şi activităţi de servicii conexe tipăririi; m)fabricarea articolelor din cauciuc; n)fabricarea de construcţii metalice, tratarea şi acoperirea metalelor, operaţiuni de mecanică generală pe bază de plată sau contract; o)producţia de piese şi accesorii pentru autovehicule şi pentru motoare de autovehicule; p)fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice; q)fabricarea altor produse din minerale nemetalice, precum: fabricarea sticlei şi a articolelor din sticlă, fabricarea materialelor de construcţii din argilă, fabricarea altor articole din ceramică şi porţelan, tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei; r)construcţia de ambarcaţiuni sportive şi de agrement; s)alte activităţi industriale, precum: fabricarea bijuteriilor, a imitaţiilor de bijuterii şi a articolelor similare, fabricarea instrumentelor muzicale, fabricarea articolelor pentru sport, fabricarea jocurilor şi jucăriilor, fabricarea de dispozitive, aparate şi instrumente medicale şi stomatologice, alte activităţi industriale (fabricarea măturilor şi periilor, precum şi a altor produse manufacturiere); t)lucrări de construcţii, precum: lucrări de construcţii ale clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale, lucrări de instalaţii electrice şi tehnico-sanitare şi alte lucrări de instalaţii pentru construcţii, lucrări speciale de construcţii; u)întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor; v)repararea articolelor fabricate din metal, repararea maşinilor şi echipamentelor; w)activităţi referitoare la sănătatea umană, precum: activităţi de asistenţă medicală ambulatorie şi stomatologică, activităţi de asistenţă medicală generală, activităţi de asistenţă medicală specializată, activităţi de asistenţă stomatologică, activităţi ale centrelor de îngrijire medicală, alte activităţi de asistenţă socială, fără cazare; x)activităţi privind distribuţia apei, salubritate, gestionarea deşeurilor, activităţi de decontaminare, precum: colectarea şi epurarea apelor uzate (numai pentru golirea şi curăţarea haznalelor şi a foselor septice şi colectarea şi transportul apelor uzate menajere prin vidanje montate pe autoşasiu), colectarea, tratarea şi eliminarea deşeurilor, activităţi de recuperare a materialelor reciclabile şi activităţi şi servicii de decontaminare; y)activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice, precum: activităţi juridice şi de contabilitate, activităţi de arhitectură şi inginerie, activităţi de testări şi analiză tehnică, activităţi de design specializat, activităţi fotografice şi activităţi veterinare, publicitate şi activităţi de studiere a pieţei, alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice; z)informaţii şi comunicaţii, precum: activităţi de editare, activităţi ale portalurilor web, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe, activităţi de realizare a softului la comandă (software orientat client), activităţi de consultanţă în tehnologia informaţiei;aa) activităţi de spectacole, culturale şi recreative, precum: activităţi ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor şi alte activităţi culturale, activităţi sportive, recreative şi distractive, alte activităţi recreative şi distractive (organizare de evenimente ş.a.); bb) activităţi de management şi de consultanţă în management; cc) activităţi de servicii administrative şi activităţi de servicii suport, precum: activităţi de închiriere şi leasing, activităţi de peisagistică şi servicii pentru clădiri, activităţi de secretariat, servicii suport şi alte activităţi de servicii prestate în principal întreprinderilor, activităţi ale agenţiilor turistice şi a tur-operatorilor, alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică; dd) învăţământ, precum: învăţământ în domeniul sportiv şi recreaţional, învăţământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice, alte domenii), şcoli de conducere (pilotaj), alte forme de învăţământ; ee) transport şi depozitare, precum: transporturi private rutiere şi pe apă de persoane şi de mărfuri şi activităţi de servicii anexe transporturilor private rutiere şi pe apă de persoane şi de mărfuri, depozitări, alte servicii poştale şi de curierat; ff) alte activităţi de servicii, precum: reparaţii de calculatoare, de articole personale şi de uz gospodăresc, alte activităţi de servicii (spălarea şi curăţarea uscată a articolelor textile şi a produselor din blană, coafură, activităţi de înfrumuseţare etc.). În anexa la prezenta schemă sunt prevăzute toate codurile CAEN aferente activităţilor eligibile.
(2) De facilităţile prezentei scheme pot beneficia şi întreprinderile care prestează următoarele tipuri de servicii de interes economic general (SIEG): servicii de asistenţă medicală de urgenţă.În aceste cazuri, prin prezenta schemă pot fi acordate ajutoare doar pentru investiţiile care sunt necesare pentru prestarea serviciului de interes economic general.
Articolul 8Pentru a fi eligibile, toate cheltuielile aferente implementării proiectelor din cadrul SDL trebuie să fie efectuate pe teritoriul eligibil al FLAG-ului. Pentru anumite proiecte de servicii, cheltuielile pot fi eligibile şi pentru acţiuni realizate în afara teritoriului eligibil FLAG, cu condiţia de a se demonstra că beneficiul sprijinului se adresează teritoriului eligibil FLAG. Articolul 9
(1) Pentru măsurile de investiţii, precum şi pentru ajutoarele acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general pentru investiţiile care au legătură cu prestarea acestora, cadrul legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari este reglementat de Hotărârea Guvernului nr. 347/2016 privind stabilirea cadrului general de implementare a operaţiunilor cofinanţate din Fondul European pentru Pescuit şi Afaceri Maritime prin Programul operaţional pentru pescuit şi afaceri maritime 2014-2020, iar detalierea costurilor eligibile se realizează în conformitate cu Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 816/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv cap. I şi II din anexa la ordin, şi anume:a)cheltuieli cu auditarea proiectului; b)cheltuieli cu informarea şi publicitatea; c)cheltuieli privind taxele, altele decât cele prevăzute la cap. I secţiunea a 5-a pct. 5.2 din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/ proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare; d)cheltuielile bancare de deschidere şi de administrare a conturilor, astfel cum sunt prevăzute la art. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016; e)cheltuieli cu achiziţionarea semnăturii digitale pentru MySMIS2014; f)cheltuielile cu transportul, diurna şi cazarea; g)cheltuieli aferente garanţiilor emise de o instituţie bancară sau nebancară, astfel cum sunt prevăzute la art. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016; h)cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului, conform cap. I secţiunea 1 din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia cheltuielilor pentru plata concesiunii (redevenţei) pe durata realizării lucrărilor, exproprieri şi despăgubiri, schimbarea regimului juridic al terenului, scoaterea temporară sau definitivă din circuitul agricol, cheltuieli de aceeaşi natură, devieri de cursuri de apă, strămutări de localităţi, strămutări de monumente istorice, descărcări de sarcină arheologică sau, după caz, protejare în timpul execuţiei obiectivului de investiţii (în cazul executării unor lucrări pe amplasamente ce fac parte din Lista monumentelor istorice sau din Repertoriul arheologic naţional), reintroducerea în circuitul agricol a suprafeţelor scoase temporar din uz, relocarea/protecţia utilităţilor (devieri reţele de utilităţi din amplasament); i)cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului de investiţii, conform cap. I secţiunea a 2-a din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia cheltuielilor pentru căi ferate industriale; j)cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică, conform cap. I secţiunea a 3-a din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cheltuielile cu serviciile de consultanţă pentru întocmirea dosarului cererii de finanţare, cu excepţia cheltuielilor pentru avizul de specialitate în cazul obiectivelor de patrimoniu; k)cheltuieli pentru investiţia de bază, conform cap. I secţiunea a 4-a din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare; l)alte cheltuieli, conform cap. I secţiunea a 5-a din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia cheltuielilor pentru comisioanele şi dobânzile aferente creditului băncii finanţatoare; m)cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste, conform cap. I secţiunea a 6-a din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare; n)cheltuielile cu amortizarea şi leasingul, astfel cum sunt prevăzute la art. 6 şi 9 din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016; o)cheltuieli cu echipa de implementare, astfel cum sunt prevăzute la art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016; p)cheltuieli privind achiziţia de construcţii, astfel cum sunt prevăzute la art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016.
(2) Pentru alte măsuri decât cele de investiţii, cheltuielile eligibile sunt cele prevăzute la alin. (1) lit. a)-g) la care se adaugă cheltuielile aferente managementului de proiect, prevăzute la cap. II1 din anexa la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 816/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi anume:a)cheltuieli salariale cu echipa de management de proiect - se includ cheltuielile privind plata drepturilor salariale, inclusiv contribuţiile suportate de către angajator şi angajat pentru personalul din cadrul echipei de management al proiectului, efectuate de beneficiar în cadrul şi exclusiv pe durata implementării operaţiunii; constituie cheltuieli eligibile dacă acestea sunt în mod real şi definitiv suportate de către beneficiar; b)cheltuieli cu servicii de management de proiect.
(3) Alte cheltuieli prevăzute în anexa la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 816/2016, cu modificările şi completările ulterioare, sunt eligibile în condiţiile menţionate la pct. III lit. R1 din anexa la actul normativ menţionat.
Articolul 10
(1) Sunt neeligibile pentru finanţarea acordată în baza prezentei scheme următoarele cheltuieli prevăzute la art. 16 din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016, art. 69 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 şi art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014, respectiv:a)dobânzi debitoare, cu excepţia celor referitoare la granturi acordate sub forma unei subvenţii pentru dobândă sau a unei subvenţii pentru comisioanele de garantare; b)achiziţionarea de terenuri neconstruite şi de terenuri construite cu o sumă mai mare de 10% din cheltuielile totale eligibile ale operaţiunii în cauză. În cazul siturilor abandonate şi al siturilor utilizate anterior pentru activităţi industriale care conţin clădiri, această limită se majorează la 15%. În cazuri excepţionale şi justificate corespunzător, această limită poate fi majorată peste procentajele respective indicate mai sus pentru operaţiunile privind protecţia mediului; c)taxa pe valoarea adăugată, cu excepţia cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA; d)cheltuielile aferente activităţilor prevăzute la art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului; e)amenzi, penalităţi, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de arbitraj; f)cheltuielile efectuate de beneficiar în regie proprie; g)costul achiziţionării de bunuri/echipamente de ocazie; h)achiziţionarea de vehicule de transport rutier de mărfuri de către întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost.
(2) Operaţiunile asociate următoarelor măsuri nu sunt eligibile pentru sprijin prin SDL:a)sprijin pentru elaborarea şi punerea în aplicare a planurilor de producţie şi de comercializare conform art. 66 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014; b)sprijin pentru compensaţiile pentru organizaţiile de producători şi asociaţiile de organizaţii de producători recunoscute care depozitează produsele pescăreşti conform art. 67 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014.
Articolul 11Cheltuielile neeligibile ale proiectului sunt suportate integral de către beneficiarul ajutorului de minimis, fie din resurse proprii, fie din finanţare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.
Capitolul VII Forma ajutorului de minimis şi intensitatea ajutorului de minimis Articolul 12
(1) În cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă şi se plăteşte eşalonat, în tranşe, conform etapelor de implementare a proiectului, în urma prezentării de către beneficiar a documentelor justificative de plată, după caz, prevăzute în procedurile specifice ale DGP-AM POPAM, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale. Tranşele se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Rata de actualizare este rata de referinţă aplicabilă la data acordării ajutoarelor.
(2) Ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei scheme pot lua următoarele forme:a)rambursarea costurilor eligibile suportate şi plătite efectiv; b)plăţi în avans, cu condiţia constituirii în prealabil în favoarea MADR - DGP-AM POPAM a unei garanţii bancare sau a unei garanţii echivalente corespunzătoare procentului de 100% din valoarea avansului.Decontarea cererilor de plată şi acordarea avansurilor se vor face în conformitate cu dispoziţiile art. 28 şi 29 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
Articolul 13
(1) Cuantumul sprijinului public nerambursabil din totalul cheltuielilor eligibile ale unui proiect de investiţii este de maximum 200.000 euro/întreprindere pentru activităţile eligibile prevăzute la art. 7 alin. (1) şi de maximum 500.000 euro/ întreprindere pentru serviciile de interes economic general prevăzute la art. 7 alin. (2).
(2) Intensitatea sprijinului pentru măsurile prevăzute în SDL este între 50% şi 100% şi se stabileşte de către AM POPAM în conformitate cu dispoziţiile art. 95 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014.
Capitolul VIII Procedura de acordare a ajutorului de minimis Articolul 14
(1) Procedura de selecţie competitivă, nediscriminatorie şi transparentă a proiectelor este stabilită în strategia de dezvoltare locală de către FLAG şi aprobată de către DGP-AM POPAM prin selecţia strategiei.
(2) FLAG-urile evaluează documentele depuse de solicitanţi şi selectează proiectele, pe bază de criterii de eligibilitate şi selecţie coerente şi relevante, precizate în ghidurile solicitanţilor aprobate de DGP-AM POPAM, prin intermediul unui proces public de evaluare şi selecţie.
(3) În cazul proiectelor care vizează investiţii care au legătură cu prestarea unui serviciu de interes general, FLAG-urile trebuie să se asigure că solicitanţilor le-au fost încredinţate obligaţii de serviciu public (sarcini de interes public) din partea autorităţilor publice naţionale sau locale, după caz, pe baza unui act oficial de atribuire.
(4) Pentru toate măsurile, FLAG-urile aplică criterii de selecţie locale, precizate în SDL şi care au fost stabilite în conformitate cu obiectivele acesteia.
(5) Înainte de a fi demarată procedura de selecţie a proiectelor, Ghidul solicitantului aferent măsurilor prevăzute în SDL, incluzând criteriile de eligibilitate şi selecţie locale, va fi publicat pe pagina web a FLAG-ului.
(6) Verificarea condiţiilor de eligibilitate şi selecţie pentru beneficiar/proiect/investiţie se realizează la nivel de FLAG în baza procedurilor specifice aprobate de DGP-AM POPAM.DGP-AM POPAM realizează reverificarea condiţiilor de eligibilitate şi selecţie pentru proiectele selectate de FLAG-uri.
Articolul 15
(1) Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin prezenta schemă, FLAG-ul depune la DGP-AM POPAM proiectul selectat, însoţit de documentele prevăzute în Ghidul solicitantului aferent măsurilor din SDL.
(2) Detalierea modalităţii de derulare a procedurilor specifice de evaluare-selectare şi contractare aferente fiecărei măsuri stabilite în SDL se regăseşte în Ghidul solicitantului pentru fiecare dintre măsuri, care completează prevederile prezentei scheme, acesta fiind publicat pe site-urile FLAG-urilor.
(3) Dacă, pe parcursul implementării strategiei, în cadrul procesului de evaluare şi selecţie la nivelul FLAG a unor proiecte, apar situaţii generatoare de conflict de interese, persoana care se regăseşte în această situaţie este obligată să se abţină de la luarea deciziei şi/sau de la participarea la luarea unei decizii, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Pentru a beneficia de sprijin în cadrul prezentei scheme, solicitantul completează o declaraţie pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis primite de acesta şi, dacă este cazul, de celelalte întreprinderi cu care se află într-o relaţie de tipul celor enumerate la art. 3 pct. 5 în acel an fiscal şi alte ajutoare de minimis primite în ultimii 2 ani fiscali, fie din surse ale bugetului de stat, fie din surse bugetare ale Uniunii Europene.
(5) DGP-AM POPAM acordă un ajutor de minimis după ce verifică, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a solicitantului, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de acesta şi, dacă este cazul, de celelalte întreprinderi cu care se află într-o relaţie de tipul celor enumerate la art. 3 pct. 5, pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali (anul fiscal în curs şi cei 2 ani fiscali anteriori), din surse ale bugetului de stat sau din surse bugetare ale Uniunii Europene, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro sau de 100.000 euro pentru beneficiarii care activează în domeniul transportului rutier de mărfuri, echivalent în lei, ori pragul de 500.000 euro pentru întreprinderile care prestează servicii de interes economic general, echivalent în lei.
(6) În cazul în care solicitantul nu este eligibil pentru a primi o alocare specifică în cadrul schemei, FLAG/DGP-AM POPAM îi transmite acestuia o notificare în acest sens.
(7) Acordarea ajutorului de minimis prevăzut în cadrul prezentei scheme se face în baza unui contract de finanţare încheiat între MADR, prin DGP-AM POPAM, şi beneficiar.
(8) Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul în care este semnat contractul prevăzut la alin. (7), indiferent de data la care ajutorul de minimis se plăteşte.
Articolul 16
(1) În situaţia în care documentele şi informaţiile furnizate de către beneficiar în susţinerea cererii de finanţare se dovedesc a fi incorecte şi/sau false, DGP-AM POPAM nu achită ajutorul de minimis sau, după caz, solicită recuperarea ajutorului de minimis deja acordat.
(2) Nerespectarea contractului de finanţare încheiat în baza prevederilor prezentei scheme de către beneficiarul ajutorului de minimis atrage revocarea acordului pentru finanţare şi recuperarea ajutorului de minimis proporţional cu gradul de nerealizare sau integral, în funcţie de caz.
Capitolul IXDurata şi bugetul schemei Articolul 17Prezenta schemă se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 31 decembrie 2018 pentru ajutoarele acordate în baza Regulamentului (UE) nr. 360/2012, respectiv până la data de 31 decembrie 2020 pentru ajutoarele de minimis acordate în baza Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013. Articolul 18
(1) Sursa de finanţare o reprezintă fondurile nerambursabile (bugetul UE şi bugetul de stat) alocate prin POPAM 2014-2020 în cadrul măsurii III.3 „Punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunităţii - Implementarea strategiilor de dezvoltare locală".
(2) Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în cadrul prezentei schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 10 milioane de euro, echivalent în lei, reprezentând finanţare europeană din Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime (FEPAM) şi cofinanţare naţională de la bugetul de stat.
Capitolul XReguli privind cumulul ajutoarelor Articolul 19
(1) Ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei scheme, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012, pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis, în limita plafonului de 500.000 de euro pentru o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi.Acestea nu se cumulează cu nicio compensaţie acordată pentru acelaşi serviciu de interes economic general, indiferent dacă acesta constituie ajutor de stat sau nu.
(2) Ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei scheme, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului de 200.000 de euro pentru o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi (100.000 de euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transporturilor de mărfuri în contul terţilor sau contra cost).
(3) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană.
(4) Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană.
Capitolul XIMonitorizarea ajutoarelor acordate în cadrul prezentei scheme Articolul 20
(1) Monitorizarea, raportarea şi păstrarea evidenţelor ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia europeană şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
(2) Furnizorul are obligaţia de a informa în scris întreprinderea beneficiară în legătură cu valoarea potenţială a ajutorului în legătură cu serviciul de interes economic general pentru care se acordă ajutorul, precum şi în legătură cu caracterul de minimis al acestuia, făcând trimitere explicită la regulamentul aplicabil şi menţionând titlul acestuia şi trimiterea la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Articolul 21DGP-AM POPAM păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină informaţii necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia europeană în domeniul ajutorului de stat, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, valoarea sprijinului, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate etc. Articolul 22
(1) DGP-AM POPAM are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, pentru a nu se depăşi plafoanele şi intensităţile maxime admise, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
(2) DGP-AM POPAM, în calitate de furnizor, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007.
(3) Pentru a crea posibilitatea verificării ex-ante a eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, DGP-AM POPAM, în calitate de furnizor al măsurii de ajutor de minimis, are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme.
(4) Contractele, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor de minimis şi rambursarea efectivă a respectivelor ajutoare, aferente acestei submăsuri, se încarcă în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanţare, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor ajutoare de către DGP-AM POPAM, în calitate de furnizor al prezentei scheme.
Articolul 23
(1) Consiliul Concurenţei poate solicita date şi informaţii de la furnizorul de ajutor atunci când din informaţiile deţinute rezultă că nu au fost respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de minimis. În situaţia în care datele transmise de către furnizor nu clarifică aspectele sesizate, Consiliul Concurenţei poate dispune o acţiune de control la întreprinderea beneficiară, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În această acţiune, echipa de control a Consiliului Concurenţei este însoţită de reprezentanţi ai furnizorului.
(2) În cazul în care MADR, prin DGP-AM POPAM, nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta transmite valori estimative.
(3) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(4) MADR, prin DGP-AM POPAM, transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare.
(5) MADR, prin DGP-AM POPAM, informează Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.
Articolul 24În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, DGP-AM POPAM comunică acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor prezentei scheme. Articolul 25
(1) Beneficiarul sprijinului are obligaţia de a pune la dispoziţia FLAG şi/sau DGP-AM POPAM, în formatul şi în termenul solicitate de către acesta/aceasta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce revin ca responsabilitate FLAG şi/sau DGP-AM POPAM.
(2) Beneficiarul sprijinului trebuie să păstreze timp de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit în cadrul schemei. Această evidenţă trebuie să conţină informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condiţiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul şi modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.
Capitolul XIIRecuperarea ajutorului de minimis Articolul 26
(1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către MADR, prin DGP-AM POPAM, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24 septembrie 2015.Furnizorul are obligaţia ca, în termen de 5 zile de la data adoptării unor norme de recuperare a ajutoarelor de stat/de minimis sau a unor decizii de recuperare, să le transmită, spre informare, Consiliului Concurenţei.
Capitolul XIIIDispoziţii finale Articolul 27Textul prezentei scheme se publică integral pe pagina web a DGP-AM POPAM, la adresa: www.ampeste.ro
ANEXĂla schemă

Codurile CAEN aferente activităţilor prevăzute la art. 7 alin. (1) din schemă:
Diviziune Grupă Clasă CAEN Rev. 2 CAEN Rev. 1 ISIC Rev. 4
1 2 3 4 5 6
INDUSTRIA PRELUCRĂTOARE
13 Fabricarea produselor textile
131 Pregătirea fibrelor şi filarea fibrelor textile
1310 Pregătirea fibrelor şi filarea fibrelor textile 1711 1712 1713 1714 1715 1716 1717 1311
132 Producţia de ţesături
1320 Producţia de ţesături 1721 1722 1723 1724 1725 1830 1312
133 Finisarea materialelor textile
1330 Finisarea materialelor textile 1730 5271 1313
1 2 3 4 5 6
139 Fabricarea altor articole textile
1391 Fabricarea de metraje prin tricotare sau croşetare 1760 1830 1391
1392 Fabricarea de articole confecţionate din textile (cu excepţia îmbrăcămintei şi lenjeriei de corp) 1740 1392
1393 Fabricarea de covoare şi mochete 1751 1393
1394 Fabricarea de odgoane, frânghii, sfori şi plase 1752 1394
1395 Fabricarea de textile neţesute şi articole din acestea, cu excepţia confecţiilor de îmbrăcăminte 1753 1399
1396 Fabricarea de articole tehnice şi industriale din textile 1754 1399
1399 Fabricarea altor articole textile n.c.a. 1754 3663 1399
14 Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte
141 Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte, cu excepţia articolelor din blană
1411 Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte din piele 1810 1410
1412 Fabricarea de articole de îmbrăcăminte pentru lucru 1821 1410
1413 Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte (exclusiv lenjeria de corp) 1822 1410
1414 Fabricarea de articole de lenjerie de corp 1823 1410
1419 Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte şi accesorii n.c.a. 1771 1824 1410
142 Fabricarea articolelor din blană
1420 Fabricarea articolelor din blană 1830 1420
143 Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte prin tricotare sau croşetare
1431 Fabricarea prin tricotare sau croşetare a ciorapilor şi articolelor de galanterie 1771 1430
1439 Fabricarea prin tricotare sau croşetare a altor articole de îmbrăcăminte 1772 1430
15 Tăbăcirea şi finisarea pieilor: fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie, harnaşamentelor şi încălţămintei; prepararea şi vopsirea blănurilor
151 Tăbăcirea şi finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie şi a articolelor de harnaşament; prepararea şi vopsirea blănurilor
1511 Tăbăcirea şi finisarea pieilor; prepararea şi vopsirea blănurilor 1910 1830 1511
1512 Fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie şi a articolelor de harnaşament 1920 3663 1512
152 Fabricarea încălţămintei
1520 Fabricarea încălţămintei 1930 1520
16 Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn şi plută, cu excepţia mobilei; fabricarea articolelor din paie şi din alte materiale vegetale împletite
161 Tăierea şi rindeluirea lemnului
1610 Tăierea şi rindeluirea lemnului 2010 1610
162 Fabricarea produselor din lemn, plută, paie şi din alte materiale vegetale
1621 Fabricarea de furnire şi a panourilor din lemn 2020 1621
1622 Fabricarea parchetului asamblat în panouri 2030 1622
1 2 3 4 5 6
1623 Fabricarea altor elemente de dulgherie şi tâmplărie, pentru construcţii 2030 1622
1624 Fabricarea ambalajelor din lemn 2040 1623
1629 Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, paie şi din alte materiale vegetale împletite 1930 2051 2052 3663 1629
17 Fabricarea hârtiei şi a produselor din hârtie
172 Fabricarea articolelor din hârtie şi carton
1721 Fabricarea hârtiei şi cartonului ondulat şi a ambalajelor din hârtie şi carton 2121 1702
1722 Fabricarea produselor de uz gospodăresc şi sanitar, din hârtie sau carton 1754 2122 1709
1723 Fabricarea articolelor de papetărie 2123 2222 1709
1724 Fabricarea tapetului 2124 1709
1729 Fabricarea altor articole din hârtie şi carton n.c.a. 2125 3663 1709
18 Tipărire şi reproducerea pe suporţi a înregistrărilor
181 Tipărire şi activităţi de servicii conexe tipăririi
1811 Tipărirea ziarelor 2221 1811
1812 Alte activităţi de tipărire n.c.a. 2222 2122 2125 1811
1813 Servicii pregătitoare pentru pretipărire 2224 2225 1812
1814 Legătorie şi servicii conexe 2223 1812
20 Fabricarea substanţelor şi a produselor chimice
204 Fabricarea săpunurilor, detergenţilor şi a produselor de întreţinere, cosmetice şi de parfumerie
2041 Fabricarea săpunurilor, detergenţilor şi a produselor de întreţinere 2451 2023
2042 Fabricarea parfumurilor şi a produselor cosmetice (de toaletă) 2452 2451 2023
22 Fabricarea produselor din cauciuc şi mase plastice
221 Fabricarea articolelor din cauciuc
2211 Fabricarea anvelopelor şi a camerelor de aer; reşaparea şi refacerea anvelopelor 2511 2512 2211
2219 Fabricarea altor produse din cauciuc 2513 1930 3663 2219
222 Fabricarea articolelor din material plastic
2221 Fabricarea plăcilor, foliilor, tuburilor şi profilelor din material plastic 2521 2220
2222 Fabricarea articolelor de ambalaj din material plastic 2522 2220
2223 Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcţii 2523 3663 2220
2229 Fabricarea altor produse din material plastic 2524 1930 3663 2220
23 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice
231 Fabricarea sticlei şi a articolelor din sticlă
2311 Fabricarea sticlei plate 2611 2310
1 2 3 4 5 6
2312 Prelucrarea şi fasonarea sticlei plate 2612 2310
2313 Fabricarea articolelor din sticlă 2613 2310
2314 Fabricarea fibrelor din sticlă 2614 2310
2319 Fabricarea de sticlărie tehnică 2615 2310
233 Fabricarea materialelor de construcţii din argilă
2331 Fabricarea plăcilor şi dalelor din ceramică 2630 2392
2332 Fabricarea cărămizilor, ţiglelor şi altor produse pentru construcţii, din argilă arsă 2640 2392
234 Fabricarea altor articole din ceramică şi porţelan
2341 Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc şi ornamental 2621 2393
2342 Fabricarea de obiecte sanitare din ceramică 2622 2393
2343 Fabricarea izolatorilor şi pieselor izolante din ceramică 2623 2393
2344 Fabricarea altor produse tehnice din ceramică 2624 3162 2393
2349 Fabricarea altor produse ceramice n.c.a. 2625 2393
237 Tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei
2370 Tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei 2670 2396
25 Industria construcţiilor metalice şi a produselor din metal, exclusiv maşini, utilaje şi instalaţii
251 Fabricarea de construcţii metalice
2511 Fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice 2811 2511
2512 Fabricarea de uşi şi ferestre din metal 2812 2511
256 Tratarea şi acoperirea metalelor; operaţiuni de mecanică generală pe bază de plată sau contract
2561 Tratarea şi acoperirea metalelor 2851 2592
2562 Operaţiuni de mecanică generală 2852 2592
29 Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor şi semiremorcilor
293 Producţia de piese şi accesorii pentru autovehicule şi pentru motoare de autovehicule
2931 Fabricarea de echipamente electrice şi electronice pentru autovehicule şi pentru motoare de autovehicule 3161 2930
2932 Fabricarea altor piese şi accesorii pentru autovehicule şi pentru motoare de autovehicule 3430 3611 2930
30 Fabricarea altor mijloace de transport
301 Construcţia de nave şi bărci
3012 Construcţia de ambarcaţiuni sportive şi de agrement 3512 3012
31 Fabricarea de mobilă
310 Fabricarea de mobilă
3101 Fabricarea de mobilă pentru birouri şi magazine 3310 3550 3611 3612 3100
3102 Fabricarea de mobilă pentru bucătării 3611 3613 3100
3103 Fabricarea de saltele şi somiere 3615 3100
3109 Fabricarea de mobilă n.c.a. 3611 3614 3100
1 2 3 4 5 6
32 Alte activităţi industriale n.c.a.
321 Fabricarea bijuteriilor, imitaţiilor de bijuterii şi articolelor similare
3212 Fabricarea bijuteriilor şi articolelor similare din metale şi pietre preţioase 3622 3350 3211
3213 Fabricarea imitaţiilor de bijuterii şi articole similare 3661 3350 3212
322 Fabricarea instrumentelor muzicale
3220 Fabricarea instrumentelor muzicale 3630 3220
323 Fabricarea articolelor pentru sport
3230 Fabricarea articolelor pentru sport 3640 3230
324 Fabricarea jocurilor şi jucăriilor
3240 Fabricarea jocurilor şi jucăriilor 3650 3240
325 Fabricarea de dispozitive, aparate şi instrumente medicale şi stomatologice
3250 Fabricarea de dispozitive, aparate şi instrumente medicale şi stomatologice 2442 3310 3320 3340 1740 2924 3250
329 Alte activităţi industriale
3291 Fabricarea măturilor şi periilor 3662 3290
3299 Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a. 1810 1824 1920 2052 2211 2524 2875 3640 3663 3310 2051 3290
33 Repararea, întreţinerea şi instalarea maşinilor şi echipamentelor
331 Repararea articolelor fabricate din metal, repararea maşinilor şi echipamentelor
3311 Repararea articolelor fabricate din metal 2811 2821 2822 2830 2861 2862 2863 3550 2871 2875 2960 3420 3311
3312 Repararea maşinilor 2911 2912 2913 2914 2921 2922 2923 2924 2932 3312
1 2 3 4 5 6
2931 2941 2942 2943 2951 2952 2953 2954 2955 2956 7250
3313 Repararea echipamentelor electronice şi optice 2924 3110 3162 3210 3230 3310 3320 3340 3350 3313
3314 Repararea echipamentelor electrice 2971 3110 3120 3162 3310 3320 3314
3315 Repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor 3511 3512 3315
3317 Repararea şi întreţinerea altor echipamente de transport n.c.a. 3520 3543 3550 3315
3319 Repararea altor echipamente 1740 1752 2040 2051 2513 2521 2524 2615 2640 2681 3630 3650 3319
DISTRIBUŢIA APEI, SALUBRITATE, GESTIONAREA DEŞEURILOR, ACTIVITĂŢI DE DECONTAMINARE
37 Colectarea şi epurarea apelor uzate
370 Colectarea şi epurarea apelor uzate
3700 Colectarea şi epurarea apelor uzate 9001 3700
38 Colectarea, tratarea şi eliminarea deşeurilor; activităţi de recuperare a materialelor reciclabile
381 Colectarea deşeurilor
3811 Colectarea deşeurilor nepericuloase 9002 9003 3811
3812 Colectarea deşeurilor periculoase 4011 9002 2330 3812
1 2 3 4 5 6
382 Tratarea şi eliminarea deşeurilor
3821 Tratarea şi eliminarea deşeurilor nepericuloase 1450 2415 9002 3821
3822 Tratarea şi eliminarea deşeurilor periculoase 9002 2330 3822
383 Recuperarea materialelor
3831 Demontarea (dezasamblarea) maşinilor şi a echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor 3710 3830
3832 Recuperarea materialelor reciclabile sortate 3710 3720 3830
39 Activităţi şi servicii de decontaminare
390 Activităţi şi servicii de decontaminare
3900 Activităţi şi servicii de decontaminare 9003 3900
CONSTRUCŢII
41 Construcţii de clădiri
412 Lucrări de construcţii ale clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale
4120 Lucrări de construcţii ale clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale 4521 4523 4100
43 Lucrări speciale de construcţii
431 Lucrări de demolare şi de pregătire a terenului
4311 Lucrări de demolare a construcţiilor 4511 4311
4312 Lucrări de pregătire a terenului 4511 4312
4313 Lucrări de foraj şi sondaj pentru construcţii 4512 4312
432 Lucrări de instalaţii electrice şi tehnico-sanitare şi alte lucrări de instalaţii pentru construcţii
4321 Lucrări de instalaţii electrice 4531 4534 4321
4322 Lucrări de instalaţii sanitare, de încălzire şi de aer condiţionat 4531 4533 4322
4329 Alte lucrări de instalaţii pentru construcţii 2922 4532 4534 4531 4329
433 Lucrări de finisare
4331 Lucrări de ipsoserie 4541 4330
4332 Lucrări de tâmplărie şi dulgherie 2030 2523 2812 4542 4330
4333 Lucrări de pardosire şi placare a pereţilor 4543 4330
4334 Lucrări de vopsitorie, zugrăveli şi montări de geamuri 4544 4330
4339 Alte lucrări de finisare 4545 4330
439 Alte lucrări speciale de construcţii
4391 Lucrări de învelitori, şarpante şi terase la construcţii 2030 4522 4390
4399 Alte lucrări speciale de construcţii n.c.a. 4521 4522 4524 4525 4545 4550 4390
1 2 3 4 5 6
COMERŢ CU RIDICATA ŞI CU AMĂNUNTUL REPARAREA AUTOVEHICULELOR ŞI MOTOCICLETELOR
45 Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul, întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor
452 Întreţinerea şi repararea autovehiculelor
4520 Întreţinerea şi repararea autovehiculelor 5020 4520
TRANSPORT ŞI DEPOZITARE
49 Transporturi terestre şi transporturi prin conducte
493 Alte transporturi terestre de călători
4931 Transporturi urbane, suburbane şi metropolitane de călători 6021 4921
4932 Transporturi cu taxiuri 6022 4922
4939 Alte transporturi terestre de călători n.c.a. 6021 603 4922
494 Transporturi rutiere de mărfuri şi servicii de mutare
4941 Transporturi rutiere de mărfuri 6024 4923
4942 Servicii de mutare 6024 4923
50 Transporturi pe apă
501 Transporturi maritime şi costiere de pasageri
5010 Transporturi maritime şi costiere de pasageri 6110 5011
502 Transporturi maritime şi costiere de marfă
5020 Transporturi maritime şi costiere de marfă 6110 5012
503 Transporturi de pasageri pe căi navigabile interioare
5030 Transportul de pasageri pe căi navigabile interioare 6120 5021
504 Transportul de marfă pe căi navigabile interioare
5040 Transportul de marfă pe căi navigabile interioare 6120 5022
52 Depozitare şi activităţi auxiliare pentru transporturi
521 Depozitări
5210 Depozitări 6312 5210
522 Activităţi anexe pentru transporturi
5221 Activităţi de servicii anexe pentru transporturi terestre 1110 6321 5020 6010 5221
5222 Activităţi de servicii anexe transporturilor pe apă 1110 6110 6120 6322 5222
53 Activităţi de poştă şi de curier
532 Alte activităţi poştale şi de curier
5320 Alte activităţi poştale şi de curier 6412 5320
HOTELURI ŞI RESTAURANTE
55 Hoteluri şi alte facilităţi de cazare
552 Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată
5520 Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată 5521 5523 5510
553 Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere
5530 Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere 5521 5522 5520
1 2 3 4 5 6
559 Alte servicii de cazare
5590 Alte servicii de cazare 5523 5590
56 Restaurante şi alte activităţi de servicii de alimentaţie
561 Restaurante
5610 Restaurante 5530 5610
562 Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente şi alte servicii de alimentaţie
5621 Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente 5552 5621
5629 Alte servicii de alimentaţie n.c.a. 5551 5552 5629
563 Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor
5630 Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor 5540 5630
INFORMAŢII ŞI COMUNICAŢII
58 Activităţi de editare
581 Activităţi de editare a cărţilor, ziarelor, revistelor şi alte activităţi de editare
5811 Activităţi de editare a cărţilor 2211 7240 5811
5812 Activităţi de editare de ghiduri, compendii, liste de adrese şi similare 2211 7240 5812
5813 Activităţi de editare a ziarelor 2212 7240 5813
5814 Activităţi de editare a revistelor şi periodicelor 2213 7240 5813
5819 Alte activităţi de editare 2215 2222 7240 5819
582 Activităţi de editare a produselor software
5821 Activităţi de editare a jocurilor de calculator 7221 7240 5820
5829 Activităţi de editare a altor produse software 7221 7240 5820
60 Activităţi de difuzare şi transmitere de programe
602 Activităţi de difuzare a programelor de televiziune
6020 Activităţi de difuzare a programelor de televiziune 9220 6420 7240 6020
62 Activităţi de servicii în tehnologia informaţiei
620 Activităţi de servicii în tehnologia informaţiei
6201 Activităţi de realizare a softului la comandă (software orientat client) 7221 7222 7240 6201
6202 Activităţi de consultanţă în tehnologia informaţiei 7210 7222 6202
6203 Activităţi de management (gestiune şi exploatare) a mijloacelor de calcul 7230 6202
6209 Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei 3002 7222 7260 6209
1 2 3 4 5 6
63 Activităţi de servicii informatice
631 Activităţi ale portalurilor web, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe
6311 Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe 7230 7240 6311
6312 Activităţi ale portalurilor web 7240 6312
639 Alte activităţi de servicii informaţionale
6391 Activităţi ale agenţiilor de ştiri 9240 6391
6399 Alte activităţi de servicii informaţionale n.c.a 7487 6399
ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE
69 Activităţi juridice şi de contabilitate
691 Activităţi juridice
6910 Activităţi juridice 7411 6910
692 Activităţi de contabilitate şi audit financiar; consultanţă în domeniul fiscal
6920 Activităţi de contabilitate şi audit financiar; consultanţă în domeniul fiscal 7412 6920
70 Activităţi ale direcţiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate; activităţi de management şi de consultanţă în management
701 Activităţi ale direcţiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate
7010 Activităţi ale direcţiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate 7415 7010
702 Activităţi de consultanţă în management
7021 Activităţi de consultanţă în domeniul relaţiilor publice şi al comunicării 7414 7020
7022 Activităţi de consultanţă pentru afaceri şi management 7414 0501 7020
71 Activităţi de arhitectură şi inginerie; activităţi de testări şi analiză tehnică
711 Activităţi de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanţă tehnică legate de acestea
7111 Activităţi de arhitectură 7420 7110
7112 Activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate de acestea 7420 7110
712 Activităţi de testări şi analize tehnice
7120 Activităţi de testări şi analize tehnice 7430 7120
73 Publicitate şi activităţi de studiere a pieţei
731 Publicitate
7311 Activităţi ale agenţiilor de publicitate 7440 7310
7312 Servicii de reprezentare media 7440 7310
732 Activităţi de studiere a pieţei şi de sondare a opiniei publice
7320 Activităţi de studiere a pieţei şi de sondare a opiniei publice 7413 7320
74 Alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice
741 Activităţi de design specializat
7410 Activităţi de design specializat 7487 7410
742 Activităţi fotografice
7420 Activităţi fotografice 7481 9240 7420
1 2 3 4 5 6
749 Alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice n.c.a.
7490 Alte activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice n.c.a. 6340 7487 7414 7420 7460 7490
75 Activităţi veterinare
750 Activităţi veterinare
7500 Activităţi veterinare 8520 7500
ACTIVITĂŢI DE SERVICII ADMINISTRATIVE ŞI ACTIVITĂŢI DE SERVICII SUPORT
772 Activităţi de închiriere şi leasing cu bunuri personale şi gospodăreşti
7721 Activităţi de închiriere şi leasing cu bunuri recreaţionale şi echipament sportiv 7140 7721
7722 Închirierea de casete video şi discuri (CD-uri, DVD-uri) 7140 7722
7729 Activităţi de închiriere şi leasing cu alte bunuri personale şi gospodăreşti n.c.a. 7140 7729
79 Activităţi ale agenţiilor turistice şi ale tur-operatorilor; alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică
791 Activităţi ale agenţiilor turistice şi ale tur-operatorilor
7911 Activităţi ale agenţiilor turistice 6330 7911
7912 Activităţi ale tur-operatorilor 6330 7912
799 Alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică
7990 Alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică 6330 9232 9234 9262 9272 7920
81 Activităţi de peisagistică şi servicii pentru clădiri
811 Activităţi de servicii suport combinate
8110 Activităţi de servicii suport combinate 7032 7514 8110
812 Activităţi de curăţenie
8121 Activităţi generale de curăţenie a clădirilor 7470 8121
8122 Activităţi specializate de curăţenie 7470 8129
8129 Alte activităţi de curăţenie 9003 7470 8129
813 Activităţi de întreţinere peisagistică
8130 Activităţi de întreţinere peisagistică 0141 8130
82 Activităţi de secretariat, servicii suport şi alte activităţi de servicii prestate în principal întreprinderilor
821 Activităţi de secretariat şi servicii suport
8211 Activităţi combinate de secretariat 7485 8211
8219 Activităţi de fotocopiere, de pregătire a documentelor şi alte activităţi specializate de secretariat 7485 6411 8219
822 Activităţi ale centrelor de intermediere telefonică (call center)
8220 Activităţi ale centrelor de intermediere telefonică (call center) 7486 8220
823 Activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi congreselor
8230 Activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi congreselor 7487 8230
1 2 3 4 5 6
829 Activităţi de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a.
8291 Activităţi ale agenţiilor de colectare şi ale birourilor (oficiilor) de raportare a creditului 7487 8291
8292 Activităţi de ambalare 7482 8292
8299 Alte activităţi de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a. 7485 7487 7513 8299
ÎNVĂŢĂMÂNT
85 Învăţământ
855 Alte forme de învăţământ
8551 Învăţământ în domeniul sportiv şi recreaţional 8042 9262 9305 8541
8552 Învăţământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice etc.) 8042 9234 8542
8553 Şcoli de conducere (pilotaj) 8041 8549
8559 Alte forme de învăţământ n.c.a. 8042 8549
SĂNĂTATE ŞI ASISTENŢĂ SOCIALĂ
86 Activităţi referitoare la sănătatea umană
861 Activităţi de asistenţă spitalicească
8610 Activităţi de asistenţă spitalicească 8511 8610
862 Activităţi de asistenţă medicală ambulatorie şi stomatologică
8621 Activităţi de asistenţă medicală generală 8512 8620
8622 Activităţi de asistenţă medicală specializată 8512 8620
8623 Activităţi de asistenţă stomatologică 8513 8620
869 Alte activităţi referitoare la sănătatea umană
8690 Alte activităţi referitoare la sănătatea umană 8514 8690
87 Servicii combinate de îngrijire medicală şi asistenţă socială, cu cazare
871 Activităţi ale centrelor de îngrijire medicală
8710 Activităţi ale centrelor de îngrijire medicală 8514 8710
872 Activităţi ale centrelor de recuperare psihică şi de dezintoxicare, exclusiv spitale
8720 Activităţi ale centrelor de recuperare psihică şi de dezintoxicare, exclusiv spitale 8531 8511 8514 8720
873 Activităţi ale căminelor de bătrâni şi ale căminelor pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure
8730 Activităţi ale căminelor de bătrâni şi ale căminelor pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure 8531 8514 8730
879 Alte activităţi de asistenţă socială, cu cazare n.c.a.
8790 Alte activităţi de asistentă socială, cu cazare n.c.a. 8531 8790
88 Activităţi de asistenţă socială, fără cazare
881 Activităţi de asistenţă socială, fără cazare, pentru bătrâni şi pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure
8810 Activităţi de asistenţă socială, fără cazare, pentru bătrâni şi pentru persoane aflate în incapacitate de a se îngriji singure 8532 8810
1 2 3 4 5 6
889 Alte activităţi de asistenţă socială, fără cazare
8891 Activităţi de îngrijire zilnică pentru copii 8532 8890
8899 Alte activităţi de asistenţă socială, fără cazare, n.c.a. 8532 7521 8890
ACTIVITĂŢI DE SPECTACOLE, CULTURALE ŞI RECREATIVE
90 Activităţi de creaţie şi interpretare artistică
91 Activităţi ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor şi alte activităţi culturale
910 Activităţi ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor şi alte activităţi culturale
9101 Activităţi ale bibliotecilor şi arhivelor 9251 7514 9101
9102 Activităţi ale muzeelor 9252 9102
9103 Gestionarea monumentelor, clădirilor istorice şi a altor obiective de interes turistic 9252 9102
9104 Activităţi ale grădinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale 9253 9103
93 Activităţi sportive, recreative şi distractive
931 Activităţi sportive
9311 Activităţi ale bazelor sportive 9261 9311
9312 Activităţi ale cluburilor sportive 9262 9312
9313 Activităţi ale centrelor de fitness 9304 9311
9319 Alte activităţi sportive 9262 9319
932 Alte activităţi recreative şi distractive
9321 Bâlciuri şi parcuri de distracţii 9233 9321
9329 Alte activităţi recreative şi distractive n.c.a. 9234 9272 9262 9329
ALTE ACTIVITĂŢI DE SERVICII
95 Reparaţii de calculatoare, de articole personale şi de uz gospodăresc
951 Repararea calculatoarelor şi a echipamentelor de comunicaţii
9511 Repararea calculatoarelor şi a echipamentelor periferice 7250 9511
9512 Repararea echipamentelor de comunicaţii 3220 5274 9512
952 Reparaţii de articole personale şi de uz gospodăresc
9521 Repararea aparatelor electronice de uz casnic 5272 9521
9522 Repararea dispozitivelor de uz gospodăresc şi a echipamentelor pentru casă şi grădină 2932 5272 9522
9523 Repararea încălţămintei şi a articolelor din piele 5271 5274 9523
9524 Repararea mobilei şi a furniturilor casnice 3611 3612 3614 9524
9525 Repararea ceasurilor şi a bijuteriilor 5273 9529
9529 Repararea articolelor de uz personal şi gospodăresc n.c.a. 1740 3630 3640 5274 9529

1 2 3 4 5 6
96 Alte activităţi de servicii
960 Alte activităţi de servicii
9601 Spălarea şi curăţarea (uscată) articolelor textile şi a produselor din blană 9301 9601
9602 Coafură şi alte activităţi de înfrumuseţare 9302 9602
9603 Activităţi de pompe funebre şi similare 9303 9603
9604 Activităţi de întreţinere corporală 9304 9609
9609 Alte activităţi de servicii n.c.a. 5274 9305 9609



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 208/2018

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 208 din 2018
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 208/2018
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu