ORDIN Nr. 203
din 20 decembrie 2007
privind aprobarea
Instructiunilor pentru organizarea si desfasurarea activitatii de control
oficial in unitatile de prelucrare, procesare, depozitare, transport,
valorificare si comercializare a produselor si subproduselor alimentare de
origine nonanimala
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA SANITARA VETERINARA SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 896 din 28 decembrie 2007
Văzând Referatul de aprobare nr. 35.473 din 29
noiembrie 2007 al Direcţiei generale siguranţa alimentelor,
având în vedere prevederile art. 10 lit. b) din
Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de prevederile Regulamentului Parlamentului
European şi al Consiliului nr. 882/2004 privind controalele oficiale efectuate
pentru asigurarea conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor şi
furajelor, sănătăţii şi bunăstării animale,
în temeiul prevederilor art. 3
alin. (3) şi ale art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 130/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru
Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările
şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile pentru organizarea
şi desfăşurarea activităţii de control oficial în unităţile de prelucrare,
procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor
şi subproduselor alimentare de origine nonanimală, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. -Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor va controla modul de aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 4. - (1) Prezentul ordin va fi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Prezentul ordin se aplică începând cu data de 1
ianuarie 2008 până la data de 31 decembrie 2008.
Preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Radu Roatiş Cheţan
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de
control oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi
comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele instrucţiuni stabilesc cadrul
organizatoric în care inspectorii autorităţii naţionale sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor îşi desfăşoară activitatea de control oficial în
unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi
comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală.
Art. 2. -In sensul prezentelor instrucţiuni, expresiile
de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) control oficial -
orice formă de control pe care îl efectuează autoritatea competentă ori Comisia
Europeană împreună cu statele membre ale Uniunii Europene pentru verificarea
conformităţii cu legislaţia în domeniul alimentelor;
b) inspectorii
autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor- personal de specialitate angajat, în condiţiile legii, al
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
respectiv al direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu atribuţii de control oficial conform
fişei postului;
c) unităţi - unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, transportă,
valorifică şi comercializează produse şi subproduse alimentare de origine
nonanimală;
d) unităţi integrate - unităţile care desfăşoară mai multe activităţi sectoriale (cod
CAEN) integrate în aceeaşi locaţie;
e) operator economic -
orice persoană fizică sau juridică care prelucrează, procesează, depozitează,
transportă, valorifică şi comercializează produse şi subproduse alimentare de
origine nonanimală;
f) cheltuieli -
valoarea operaţiunilor efectuate în cadrul activităţii de control oficial
pentru siguranţa alimentelor, stabilite în baza prevederilor legale;
g) plata aferentă
activităţii de control oficial - cuantumul
rezultat prin înmulţirea timpului aferent pentru efectuarea controlului oficial
cu tariful stabilit pe oră;
h) documente justificative - actele oficiale în baza cărora direcţia sanitar-veterinară şi
pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti
întocmeşte formalităţile de plată, reprezentate de procese-verbale de
constatare, fişe de control, însoţite, dacă este cazul, de procese-verbale de
prelevare probe, procese-verbale de reţinere oficială, procese-verbale de
confiscare, cereri de analiză, precum şi de alte documente care cuprind
acţiunile întreprinse ca
urmare a desfăşurării activităţii de control oficial în unităţile care
prelucrează, procesează, depozitează, transportă, valorifică şi comercializează
produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală, inclusiv buletine de
analiză ca urmare a determinărilor de către laboratoare specializate.
Art. 3. -Tariful aferent activităţii de control oficial
în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi
comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală
se calculează de către inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor, prin aplicarea tarifului total de 48,6 lei/h, prevăzut
în anexa nr. 2, la timpul stabilit potrivit anexei nr. 1.
CAPITOLUL II
SECŢIUNEA I
Obligaţiile inspectorilor autorităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
Art. 4. - Inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor trebuie să deţină baza de date corespunzătoare şi
să identifice unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică
şi comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală
arondate, în vederea asigurării activităţii de control oficial pentru siguranţa
alimentelor.
Art. 5. - Activitatea de control oficial la unităţile
care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi comercializează
produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală se realizează de către
inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, în
conformitate cu prevederile fişei postului, ale procedurii prevăzute în anexa
nr. 3, precum şi ale altor dispoziţii şi instrucţiuni primite de la autoritatea
centrală sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.
Art. 6. - Ca urmare a controlului oficial realizat în
unităţile care prelucrează, procesează, depozitează, valorifică şi
comercializează produse şi subproduse alimentare de origine nonanimală,
inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
elaborează documente justificative privind controalele oficiale pe care le-au
efectuat.
Art. 7. - Inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor au obligaţia să păstreze confidenţialitatea
activităţii de control oficial desfăşurate în unităţi care prelucrează,
procesează, depozitează, valorifică şi comercializează produse şi subproduse
alimentare de origine nonanimală, în raport cu alte persoane fizice sau
juridice, pentru a nu afecta concurenţa de piaţă, potrivit prevederilor legale
în vigoare.
SECŢIUNEA a II-a
Obligaţiile direcţiilor sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti
Art. 8. - In cel mult 5 zile
lucrătoare de la efectuarea controlului oficial, direcţiile sanitar-veterinare
şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti
trimit operatorilor economici controlaţi documentele de plată pentru
activitatea desfăşurată, precum şi o copie a documentelor justificative privind
controlul oficial efectuat.
Art. 9. - (1) Direcţiile sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti încasează
tariful aferent activităţii de control oficial.
(2) Tariful aferent activităţii de control oficial,
stabilit pe baza documentelor justificative, este virat de unităţi în contul
direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti şi suma rezultată este evidenţiată distinct în contabilitate,
constituind pentru acestea fonduri extrabugetare, care se utilizează, conform
legii, pentru acoperirea costurilor controalelor oficiale.
(3) Costurile aferente analizelor de laborator efectuate
potrivit programului anual de supraveghere şi control
în domeniul siguranţei alimentelor, aprobat prin ordin al preşedintelui
Autorităţii Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, se suportă din
bugetul alocat direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
SECŢIUNEA a III-a
Obligaţiile operatorilor economici
Art. 10. - (1) Operatorii economici controlaţi virează
în contul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti suma corespunzătoare cheltuielilor
calculate pentru activitatea de control oficial desfăşurată de inspectorii
autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, în termen de 20
de zile lucrătoare de la data primirii documentelor de plată.
(2) Incadrarea în categoriile de producţie prevăzute în
anexa nr. 1 se face prin declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa
nr. 4, depusă la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor
judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în termen de 30 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentului ordin.
Art. 11. - Operatorii economici sunt obligaţi să
asigure trasabilitatea produselor de la materiile prime la produsul finit.
Art. 12. - Operatorii economici
sunt obligaţi să deţină proceduri interne de retragere a produselor alimentare
neconforme.
Art. 13. - Operatorii economici asigură condiţii optime
pentru ca inspectorii autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor să îşi poată desfăşura şi exercita activitatea de control oficial
în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 14. - (1) In cazul în care operatorii economici
îşi desfăşoară activitatea într-unui sau mai multe judeţe prin unităţi fără
personalitate juridică şi cu acelaşi cod CAEN, plata aferentă controlului
oficial se face de către entitatea juridică, conform categoriei de încadrare
prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Dacă unitatea de prelucrare, procesare, depozitare
sau valorificare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală
deţine puncte de lucru fără personalitate juridică distinctă, fie pe raza
aceluiaşi judeţ, fie în mai multe judeţe, dar a căror activitate se încadrează
în aceeaşi clasă CAEN, şi dacă suma calculată pentru controlul oficial
depăşeşte valoarea de 2.000 euro/lună, suma care trebuie plătită pentru fiecare
punct de lucru se calculează luându-se în considerare ponderea fiecărui punct
de lucru în activitatea totală, astfel încât per total unitate să nu depăşească
valoarea maximă de 2.000 euro/lună.
(3) Plata se va face proporţional cu activitatea
desfăşurată în fiecare punct de lucru, consemnată în declaraţia pe propria
răspundere prevăzută în anexa nr. 4.
(4) Operatorul economic care desfăşoară mai multe
activităţi sectoriale (cod CAEN) integrate în aceeaşi locaţie va fi tarifat o
singură dată pentru categoria cu tariful cel mai mare.
(5) Pentru unităţile aflate în primul an de
activitate, sumele pentru activitatea specifică de control oficial se
calculează în baza documentului justificativ întocmit conform producţiei
curente din luna precedentă.
Art. 15. - Neplata în termenul prevăzut la art. 10 a
sumelor calculate pentru activitatea de control oficial atrage perceperea unor
penalităţi de 0,25% din suma de plată restantă pentru fiecare zi de întârziere,
de la data la care obligaţia de plată a sumei a devenit scadentă până la achitarea
integrală a sumei, inclusiv pentru ziua plăţii.
Art. 16. - Neplata sumelor restante calculate pentr
activitatea de control oficial atrage acţionarea în
instanţă operatorului economic pentru obligarea la plata sumele datorate.
Art. 17. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă
di prezentele instrucţiuni.
ANEXA Nr. 1 la instrucţiuni
TIMPUL
pentru controlul oficial
în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi
comercializare a
produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală
Tip unitate (operator economic)
|
Categorie
|
Producţie
|
Timp pentru controlul oficial (h)
|
Unităţi de fabricare a pâinii, produselor de panificaţie şi
patiserie
|
A
|
<1.800 (t/an)
|
1
|
B
|
1.800-4.500 (t/an)
|
2,5
|
C
|
4.500-9.000 (t/an)
|
4
|
D
|
>9.000 (t/an)
|
6
|
Unităţi de morărit
|
A
|
<1.800 (t/an)
|
1
|
B
|
1.800-4.500 (t/an)
|
1,5
|
C
|
4.500-9.000 (t/an)
|
2
|
D
|
>9.000 (t/an)
|
3
|
Unităţi de fabricare a băuturilor răcoritoare
|
A
|
<20.000 (t/an)
|
1,5
|
B
|
20.000-50.000 (t/an)
|
3
|
C
|
50.000-100.000 (t/an)
|
4
|
D
|
>100.000 (t/an)
|
4
|
Unităţi de fabricare a vinurilor*)
|
A
|
<7.000 (hl/an)
|
3
|
B
|
7.000-10.000 (hl/an)
|
4
|
C
|
10.000-15.000 (hl/an)
|
6
|
D
|
>15.000 (hl/an)
|
8
|
Unităţi de fabricare a băuturilor alcoolice distilate
|
A
|
<7.000 (hl/an)
|
2
|
B
|
7.000-10.000 (hl/an)
|
4
|
C
|
10.000-15.000 (hl/an)
|
5
|
D
|
>15.000 (hl/an)
|
6
|
Unităţi de fabricare a alcoolului etilic de fermentaţie****)
|
A
|
<5.000 (hl/an)
|
2
|
B
|
5.000-10.000(hl/an)
|
3
|
C
|
10.000-15.000 (hl/an)
|
4
|
D
|
>15.000 (hl/an)
|
6
|
Unităţi de fabricare a uleiurilor, grăsimilor fine şi rafinate, a
margarinei şi a produselor comestibile similare
|
A
|
<12.500 (t/an)
|
1,5
|
B
|
12.500-25.000 (t/an)
|
2
|
C
|
25.000-50.000 (t/an)
|
3
|
D
|
> 50.000 (t/an)
|
4
|
Unităţi de fabricare a produselor din cacao, a ciocolatei şi a
produselor zaharoase
|
A
|
<1.000 (t/an)
|
3
|
B
|
1.000-5.000 (t/an)
|
4
|
C
|
5.000-10.000 (t/an)
|
6
|
D
|
> 10.000 (t/an)
|
8
|
Unităţi de fabricare a berii
|
A
|
< 20.000 (t/an)
|
1,5
|
B
|
20.000-50.000 (t/an)
|
3
|
C
|
50.000-100.000 (t/an)
|
4
|
D
|
> 100.000(t/an)
|
4
|
Unităţi de fabricare a malţului
|
A
|
< 4.000 (t/an)
|
3
|
B
|
4.000-11.000 (t/an)
|
4
|
C
|
11.000-16.000 (t/an)
|
6
|
D
|
> 16.000 (t/an)
|
8
|
Tip unitate (operator economic)
|
Categorie
|
Producţie
|
Timp pentru controlul oficial (h)
|
Unităţi de prelucrare şi conservare a fructelor şi legumelor**)
|
A
|
< 200 (t/an)
|
2
|
B
|
200-500 (t/an)
|
4
|
C
|
500-750 (t/an)
|
6
|
D
|
> 750 (t/an)
|
8
|
Depozite seminţe de consum***)
|
A
|
< 50.000 (t/an)
|
2
|
B
|
50.000-150.000 (t/an)
|
4
|
C
|
150.000-300.000 (t/an)
|
6
|
D
|
> 300.000 (t/an)
|
8
|
Unităţi de producere a apelor minerale (carbogazoasă şi plată)
îmbuteliate la sursă
|
A
|
< 20.000 (t/an)
|
1
|
B
|
20.000-50.000 (t/an)
|
2
|
C
|
50.000-100.000 (t/an)
|
3
|
D
|
> 100.000(t/an)
|
3
|
Controlul oficial se efectuează de două ori pe an
pentru unităţile încadrate, ca urmare a evaluării, la calificativul „bine"
şi de 6 ori pe an pentru unităţile încadrate la calificativul „acceptabil cu
recontrol".
*) Pentru astfel de unităţi se
efectuează un control preoperational şi un control în perioada de vinificaţie.
**) Pentru astfel de unităţi controlul oficial constă
în lunile fără activitate într-un control preoperational şi în lunile cu
activitate în conformitate cu rezultatul evaluării unităţilor.
***) Pentru astfel de unităţi se efectuează un control
oficial preoperational şi două controale în perioada de constituire a
stocurilor.
****) Pentru astfel de unităţi se efectuează un control
oficial pe an.
Tip unitate (operator economic)
|
Timp pentru controlul oficial (h)
|
Miniberării (capacitate de producţie < 3.000 hl/an)
|
1
|
Unităţi de prelucrare a cartofilor şi conservare a produselor din
cartofi
|
4
|
Unităţi de fabricare a macaroanelor, tăiţeilor, cuşcuşului şi a
altor produse făinoase similare
|
2
|
Unităţi de prelucrare a ceaiului şi a cafelei
|
4
|
Unităţi de fabricare a condimentelor
|
3
|
Unităţi de fabricare a altor produse alimentare
|
6
|
Unităţi de fabricare a cidrului şi a vinului din fructe*)
|
6
|
Unităţi de fabricare a altor băuturi obţinute prin fermentare*)
|
6
|
Supermarket/hipermarket
|
8
|
Unităţi de îmbuteliere şi ambalare a produselor de origine
nonanimală
|
2
|
Unităţi de fabricare a sucurilor de fructe şi legume*)
|
8
|
Unităţi de fabricare a amidonului şi a produselor din amidon
|
5
|
Unităţi de fabricare a biscuiţilor, pişcoturilor şi a altor
produse similare
|
2
|
Unităţi de fabricare a zahărului*)
|
8
|
Depozite de produse alimentare de origine nonanimală
|
4
|
Depozite de comercializare angro
|
6
|
Controlul oficial se efectuează
de două ori pe an pentru unităţile încadrate la calificativul „bine" şi de
6 ori pe an pentru unităţile încadrate la calificativul „acceptabil cu
recontrol".
*) Pentru astfel de unităţi controlul oficial constă în
lunile fără activitate într-un control preoperational şi în lunile cu
activitate în conformitate cu rezultatul evaluării unităţilor.
ANEXA Nr. 2 la instrucţiuni
TARIFELE
pentru cheltuielile privind personalul care
desfăşoară activitatea de control oficial în unităţile de prelucrare,
procesare, depozitare, transport, valorificare
şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală
Nr. crt.
|
Etapele aferente realizării unui
control oficial în domeniul alimentar
|
Cheltuieli pentru
salariu/persoană/h
(lei)
|
Cheltuieli necesare
perfectionării/persoană/h
(lei)
|
Total cheltuieli/h (lei)
|
1.
|
Pregătirea controlului, studierea facilităţilor şi a
documentaţiei deţinute de operatorii economici, astfel încât să fie capabil
să îşi îndeplinească atribuţiile în mod adecvat
|
15,6
|
0,6
|
16,2
|
2.
|
Realizarea controlului
|
15,6
|
0,6
|
16,2
|
3.
|
Analiza activităţii de control şi stabilirea concluziilor
|
15,6
|
0,6
|
16,2
|
|
TOTAL:
|
46,8
|
1,8
|
48,6
|
ANEXA Nr. 3 la instrucţiuni
PROCEDURA
privind efectuarea controlului oficial în unităţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport
şi valorificare a
produselor şi subproduselor alimentare de origine nonanimală
I. Generalităţi
Controalele oficiale se efectuează fără o avertizare
prealabilă.
Controalele oficiale se efectuează
pentru toate etapele de prelucrare, procesare, depozitare, transport,
valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor alimentare de
origine nonanimală sau selectiv, pentru una ori mai multe dintre etapele
menţionate anterior care se consideră a fi necesar să fie supuse activităţii de
inspecţie şi control.
Controalele oficiale se efectuează pentru:
a) produsele alimentare provenind din:
1. schimburile comerciale desfăşurate pe teritoriul
României;
2. schimburile comerciale dintre statele membre ale
Uniunii Europene;
3. import;
b) produsele destinate exportului.
Inspectorul autorităţii sanitar-veterinare şi pentru
siguranţa alimentelor este însoţit de un reprezentant al societăţii comerciale
sau de o persoană abilitată să răspundă întrebărilor inspectorului, care să fie
prezentă pe tot parcursul inspecţiei şi controlului.
II. Scop
Controalele oficiale se realizează pentru a se verifica
conformitatea cu regulile ce au drept scop prevenirea, eliminarea sau reducerea
riscurilor până la niveluri acceptabile pentru sănătatea publică.
Controalele oficiale asigură suportul informativ pentru
realizarea evaluării riscului în domeniul siguranţei alimentelor.
III. Definiţii
In înţelesul prezentei proceduri, următorii termeni se
definesc astfel:
a) verificare -
controlul, prin examinarea şi prin luarea în considerare a evidenţelor, sub
raportul îndeplinirii cerinţelor specificate;
b) inspecţie - examinarea oricărui aspect privind alimentele, pentru a se
verifica faptul că astfel de aspecte sunt conforme cu cerinţele legislaţiei în
domeniul alimentelor;
c) monitorizare -
realizarea de observaţii sau măsuri planificate secvenţial, cu scopul de a
obţine o evaluare generală a nivelului de conformitate cu legislaţia în
domeniul alimentelor;
d) supraveghere - o
examinare, cu caracter preventiv, a activităţii uneia sau mai multor
întreprinderi cu activitate în domeniul alimentelor, a operatorilor economici
ori a activităţilor acestora;
e) neconformitate -
neconcordanţa cu legislaţia în domeniul alimentelor;
f) prelevare de probe
pentru analiză - recoltarea de probe de alimente
sau de orice alte substanţe reprezentative pentru producerea, prelucrarea şi
distribuţia alimentelor, cu scopul de a se verifica prin analiză conformitatea
cu legislaţia în domeniul alimentelor;
g) reţinere oficială - procedura prin care autoritatea sanitar-veterinară şi pentru
siguranţa alimentelor dispune ca alimentele să nu fie deplasate ori falsificate
până la luarea unei decizii cu privire la destinaţia acestora; aceasta include
depozitarea de către operatorii economici, în conformitate cu instrucţiunile
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;
h) trasabilitate -
posibilitatea identificării şi urmăririi, pe parcursul tuturor etapelor de
producţie, procesare şi distribuţie, a unui aliment, a hranei pentru animale, a
unui animal destinat pentru producţia de alimente sau a unei substanţe care
urmează ori care poate fi
încorporată într-un aliment sau în hrana pentru animale;
i) producţia - totalitatea produselor obţinute din
prelucrarea, procesarea, depozitarea, transportul, valorificarea şi
comercializarea produselor alimentare de origine nonanimală.
IV. Etapele controlului oficial
Controalele oficiale se efectuează utilizându-se una
sau mai multe dintre metodele de control, cum ar fi: inspecţia, monitorizarea,
supravegherea, verificarea, prelevarea de probe şi analiza.
A. Inspecţia
In cadrul activităţii de inspecţie se verifică
următoarele:
1. Condiţiile generale de funcţionare a unităţii:
a) profilul unităţii;
b) amplasarea unităţii;
c) construcţia;
d) împrejmuirea unităţii;
e) căile de acces în unitate;
f) platforma de gunoi menajer.
2. Depozitele de materii prime, materiale auxiliare,
produse finite, ambalaje, etichete:
a) igiena spaţiilor de depozitare;
b) sistemul de ventilare (funcţionalitate şi eficienţă)
şi modul de înregistrare şi control al temperaturii şi umidităţii;
c) capacitatea depozitelor şi dotarea acestora pentru
asigurarea condiţiilor optime de păstrare, cu respectarea condiţiilor de compatibilitate;
d) modul de depozitare a materiilor prime şi de rulare
a stocurilor;
e) salubritatea ambalajelor;
f) prelevarea de probe pentru determinarea de
contaminanţi şi reziduuri de pesticide, în conformitate cu legislaţia în
vigoare;
g) documentele de însoţire
a produselor finite (declaraţie/certificate de conformitate) şi documentele
care să ateste condiţiile privind siguranţa alimentară;
h) modul de ambalare a produselor finite;
i) modul de depozitare şi marcare a substanţelor
chimice cu risc potenţial de contaminare.
3. Spaţiile de producţie:
a) proiectare, amplasare, construcţie şi dimensionare;
b) existenţa vestiarelor corespunzătoare;
c) aprovizionarea cu apă potabilă, caldă şi rece;
d) spaţii separate pentru spălarea materiei prime, unde este cazul;
e) sistem adecvat de colectare a reziduurilor lichide
şi solide;
f) sursa de agent termic;
g) instalaţii, utilaje şi echipamente de lucru.
4. Amenajarea şi organizarea fluxului tehnologic:
a) asigurarea circuitelor funcţionale pentru
desfăşurarea fluxului tehnologic fără intersectări între fazele salubre şi cele
insalubre;
b) controlul întreţinerii şi dotării cu dispozitive şi
utilaje de lucru specifice profilului (cernatoare, separatoare, magneţi, site,
tăvăluguri etc);
c) sistemul de ventilaţie;
d) aparatura de măsură şi control;
e) procedurile operaţionale standard de sanitaţie
(SSOP);
f) implementarea şi funcţionarea unui sistem de
siguranţă al alimentelor bazat pe principiile HACCP (Hazard
Analysis and Criticai Control Point - HCCP);
g) verificarea sistemului de alimentare cu apă rece şi
caldă, controlul potabilităţii apei.
5. Spaţiile destinate depozitării detergenţilor şi
dezinfectanţilor.
6. Spaţiile destinate curăţării instalaţiilor,
utilajelor şi echipamentelor de lucru.
7. Anexele (vestiare, grupuri sanitare etc).
8. Mijloacele de transport, spaţiul necesar spălării
şi dezinfecţiei mijloacelor de transport, condiţiile de transport şi modul cum
se face recepţia materiei prime şi a materiilor auxiliare.
9. Laboratoarele proprii:
a) asigurarea spaţiului/compartimentare;
b) analize conform metodelor standardizate;
c) asigurarea aparaturii şi a reactivilor;
d) calificarea şi competenţa personalului;
e) întreţinerea aparaturii, verificare, calibrare;
f) evidenţa şi monitorizarea parametrilor controlaţi.
10. Evacuarea deşeurilor:
a) sistemul de precolectare şi colectare a deşeurilor;
b) existenţa spaţiului pentru depozitarea recipientelor
pentru colectarea deşeurilor (ghene) şi racordarea acestora la reţeaua centrală
de apă-canal;
c) existenţa contractului cu o firmă de salubrizare.
11. Aplicarea ghidurilor de bune practici sau
aplicarea normelor pentru siguranţa alimentelor.
12. Aplicarea programelor preliminare.
13. Stabilirea punctelor critice de control.
14. Monitorizarea punctelor critice de control.
B. Prelevarea de probe şi
analiza
Se vor realiza:
a) prelevarea de teste de sanitaţie;
b) recoltarea de alte probe, ori de câte ori există
suspiciuni sau atunci când sunt depistate neconformităţi, pentru produsele
alimentare de origine nonanimală (contaminanţi, reziduuri de pesticide etc.)
pentru care sunt prevăzute limite maxime admise în legislaţia din domeniul
alimentelor; recoltarea se realizează de către inspectori ai autorităţii
sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, conform metodelor prevăzute
de lege, iar în cazul în care acestea nu sunt prevăzute, conform procedurilor
emise de autoritatea centrală sanitar-veterinară şi pentru siguranţa
alimentelor;
c) întocmirea procesului-verbal de prelevare de probe
şi a cererii de analiză;
d) trimiterea către laboratoare specializate a
probelor prelevate, însoţite de documentele de mai sus.
Se vor respecta următoarele :
a) Prelevarea probelor dintr-un lot se va efectua o
singură dată pentru produsele care necesită aceeaşi metodă de prelevare, pentru
toată gama de analize de laborator, astfel încât rezultatul acestora sa fie
transmis în mod obligatoriu în perioada de valabilitate a produsului reţinut,
dar nu mai târziu de 30 de zile.
b) Analizele se vor efectua numai în laboratoare acreditate, iar rezultatele/buletinele de analiză
vor fi transmise şi operatorului economic.
c) Lotul din care s-au prelevat probele este reţinut
şi depozitat în condiţii corespunzătoare până la obţinerea
rezultatelor/buletinelor de analiză.
d) Nerespectarea prevederilor de la pct. a), b) şi c)
atrage pentru persoanele vinovate răspunderea potrivit prevederilor legale.
C. Inspecţia stării de
igienă a personalului
Se verifică:
a) echipamentul de protecţie a personalului (halat,
bonetă, mănuşi, şorţuri, încălţăminte de protecţie etc);
b) igiena personală.
D. Controlul documentelor
Se verifică existenţa:
a) programelor de igienizare a unităţii;
b) documentelor pentru monitorizarea şi controlul
punctelor critice (PC) şi a punctelor critice de
control (PCC);
c) programelor pentru instruirea personalului în
domeniul siguranţei alimentelor;
d) documentelor care să ateste provenienţa produselor
depozitate;
e) documentelor pentru înregistrarea temperaturii, după
caz;
f) programului acţiunilor de dezinfecţie, dezinsecţie
şi deratizare (DDD) şi eficienţa acestora;
g) buletinelor de analiză pentru materiile prime;
h) buletinelor de analiză pentru produsele finite;
i) buletinelor de analiză pentru apa potabilă;
j) buletinelor de analiză pentru teste de sanitaţie;
k) dosarului cu autorizaţii şi avize;
l) documentelor
care să ateste trasabilitatea produselor;
m) controlului potabilităţii apei.
E. Examinarea sistemelor de verificare
Se controlează documentele care să ateste verificarea
aparatelor de măsură şi control (AMC-urile), buletinele metrologice,
monitorizarea şi înregistrarea parametrilor tehnologici.
V. Documente elaborate la finalizarea controlului
oficial
După realizarea activităţii de supraveghere, inspecţie
şi control, inspectorul autorităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
completează fişa de control, procesul- verbal de constatare, precum şi
celelalte documente necesare aplicării de măsuri în caz de neconformitate.
VI. Măsuri, sancţiuni
In funcţie de situaţia existentă la faţa locului şi de
rezultatele analizelor de laborator, se aplică măsurile corespunzătoare, în
conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 984/2005 privind stabilirea şi
sancţionarea contravenţiilor la normele sanitare veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor, cu modificările ulterioare, şi cu Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 301/2006
privind aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor
privind procedurile de înregistrare a activităţilor de vânzare directă de
produse primare, a activităţilor de vânzare cu amănuntul şi a activităţilor de
fabricare a alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare.
Astfel, pot fi dispuse:
a) aplicarea de sancţiuni;
b) confiscarea în vederea distrugerii produselor
improprii consumului uman;
c) reţinerea oficială;
d) propunere de suspendare, închiderea unităţii.
In situaţia în care, în urma activităţilor de
supraveghere, inspecţie şi control, se constată că operatorii economici încalcă
în mod flagrant alte prevederi legale legate de producţia, depozitarea,
transportul sau comercializarea alimentelor şi furajelor care nu ţin de
legislaţia privind siguranţa alimentelor şi furajelor, autoritatea
sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor va notifica autorităţile
competente să sancţioneze respectivele fapte.
ANEXA Nr. 4 la instrucţiuni
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Nr............................din..........................
Pentru unitatea denumită: ................................................................................................,
adresa unităţii:
..................................................................,proprietar..............................................................................,
din localitatea................................................., str.................................nr............,sectorul ..... codul
................................................, judeţul
............................................., telefon
........................., e-mail ..........................................................,
pentru obiectivul..........................................................în
care se desfăşoară următoarele activităţi:
1........................................................................................(cod
CAEN...............................................................................);
2.......................................................................................
(cod
CAEN................................................................................);
3.......................................................................................
(cod
CAEN................................................................................).
Declar pe propria răspundere că în cadrul activităţilor
mai sus menţionate producţia realizată, conform prevederilor Ordinului
preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor nr. 203/2007, este următoarea:
1........................................................................................(cod
CAEN...............................................................................);
2.......................................................................................(cod
CAEN...............................................................................);
3.......................................................................................
(cod
CAEN...............................................................................).
Reprezentantul legal al unităţii,
.......................................................
(semnătura, ştampila oficială a unităţii)