ORDIN Nr. 2025
din 30 iunie 2008
privind aprobarea Procedurii
pentru acordarea deducerii reprezentand cheltuieli pentru economisire in sistem
colectiv pentru domeniul locativ si restituirea cheltuielilor efectuate cu
bursele private
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 515 din 9 iulie 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 57 şi ale art. 581 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei si finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul şi conţinutul următoarelor
formulare, prevăzute în anexa nr. 1:
1. formularul 252 „Decizie de impunere privind
recalcularea impozitului pe veniturile din salarii", cod 14.13.02.13/s;
2. formularul 255 „Decizie privind restituirea sumelor
reprezentând cheltuieli cu bursele private", cod 14.13.02.13/b.
Art. 2. - Se aprobă Procedura
pentru acordarea deducerii reprezentând cheltuieli pentru economisire în sistem
colectiv pentru domeniul locativ şi restituirea cheltuielilor efectuate cu
bursele private, prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 3. - Caracteristicile de tipărire, modul de
difuzare, de utilizare şi de păstrare ale formularelor prevăzute la art. 1 sunt
stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de reglementare a colectării
creanţelor bugetare şi Direcţia generală de tehnologia informaţiei din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi, după caz, direcţiile
de specialitate din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor şi Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXA Nr. V)
Ministerul Economiei ţi Finanţelor
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
Administraţia Finanţelor Publice_____________________
252
Nr. înregistrare________________
Data________________________
DECIZIE DE IMPUNERE
privind recalcularea impozitului pe veniturile din
salarii
pe anul |_|_|_|_|
Către:
Nume____________________________________________________________________________________________________________
Prenume__________________________________________________________________________________________________________
Domiciliul: Localitatea
________________________________________________ Cod
poştal _____________________________________
Strada ________________________
Număr ________ Bloc _______
Scara ________ Ap. _________
Judeţ(sector) ___________________
Cod numeric personal/Număr de identificare fiscală: ________________
In baza art.58^1 din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare şi
a Cererii privind destinaţia sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual
şi deducerea cheltuielilor efectuate pentru
economisirea în sistem colectiv pentru domeniul locativ pe anul........
nr............. din data..........................,
se recalculează impozitul pe veniturile din salarii la funcţia de bază, după cum urmează:
-lei-
Denumire indicator
|
Decizie anterioară
|
Decizie curentă
|
1. Venit impozabil din salarii, la funcţia de bază*
|
|
|
2. Cheltuieli deductibile privind economisirea în sistem colectiv
pentru domeniul locativ
|
|
|
3. Venit impozabil din salarii, recalculat (rd.l-rd.2)
|
|
|
4. Impozit anual datorat pe veniturile din salarii, la funcţia de
bază
|
|
|
5. Impozit anual pe veniturile din salarii reţinut de plătitorul
de venituri/stabilit, la funcţia de bază
|
|
|
6. Diferenţă de impozit stabilită în minus (rd.5-rd.4)
|
|
|
7. Diferenţe de impozit, conform art.90
alin.(2) din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare
|
a. constatate în plus
|
|
b. constatate în minus
|
|
Diferenţa de impozit stabilită/constatată în minus
(rd.6 sau rd.7b) în sumă de___________lei se compensează şi/sau se restituie,
după caz, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Diferenţa de impozit constatată în plus (rd.7a) în suma
de____________lei se plăteşte în funcţie de data comunicării prezentei astfel:
- dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul
01-15 din lună, termenul de
plată este până la data de 5 a lunii următoare;
-dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul
16-31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare;
Impotriva măsurilor dispuse prin prezenta se poate face contestaţie, care se
depune, în termen de 30 zile de la comunicare, la organul fiscal emitent.
Prezenta reprezintă titlu de creanţă şi constituie înştiinţare de plată,
conform legii.
Aprobat:
Funcţie_______________________
Nume, prenume________________
Data ___/___/ ___
Verificat:
Funcţie_______________________
Nume, prenume________________
Data ___ / ___ / ___
Intocmit:
Funcţie_______________________
Nume, prenume________________
Data ___ / ___ /___
Am primit un exemplar,
Semnătură contribuabil
________________
Data ___/ ___ / ___
sau nr. ţi data confirmării de primire
*) Se preia suma reprezentând venit bază de calcul la funcţia
de bază din fişele fiscale privind impozitul pe veniturile din salarii
(formular 210 la funcţia de bază) şi din declaraţiile privind veniturile sub
formă de salarii din străinătate obţinute de către persoanele fizice care
desfăşoară activitate în România şi de către persoanele fizice române angajate
ale misiunilor diplomatice şi posturilor consulare
acreditate în România (formular 224).
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
Numar de operator de date cu caracter personal 1067
Cod 14.13.02.13/s
Ministerul Economiei şi Finanţelor
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
Administraţia Finanţelor
Publice_______
255
Nr. înregistrare___________
Data___________________
DECIZIE
privind restituirea sumelor reprezentând cheltuieli
cu bursele private
pe anul |_|_|_|_|
Către:
Nume________________________________________________________
Prenume______________________________________________________
Domiciliul: Localitatea ________________ Cod poştal __________________
Strada ______________________Număr
______ Bloc _______________
Scara ________ Ap. ___________ Judeţ (sector) ____________________
Cod numeric personal/Număr de
identificare fiscală:_____________________
In baza art.57 alin.(4) din Legea nr.571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare şi a Cererii privind
destinaţia sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual şi deducerea
cheltuielilor efectuate pentru economisirea în sistem
colectiv pentru domeniul locativ pe anul........ nr............. din
data.........................., se stabilesc cheltuielile admise cu bursa
privată, după cum urmează:
-lei-
Denumire indicator
|
Decizie anterioară
|
Decizie curentă
|
1. Cheltuieli admise cu bursa privată*
|
|
|
2. Diferenţe de impozit, conform art.90 aiin.(2) din Ordonanţa
Guvernului nr.92/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare
|
a. constatate în plus
|
|
b. constatate în minus
|
|
Cheltuielile admise cu bursa privată/diferenţa de
impozit constatată în minus (rd.1 sau rd.2b) in sumă de___________lei se compensează şi/sau se restituie, după caz, potrivit prevederilor
legale în vigoare.
Diferenţa de impozit constatată în plus (rd.2a) în sumă
de ___________ lei se plăteşte în funcţie de data comunicării prezentei astfel:
- dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul
01-15 din lună, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare;
- dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul
16-31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare;
Impotriva măsurilor dispuse prin prezenta se poate face contestaţie, care se
depune, în termen de 30 zile de la comunicare, !a organul fiscal emitent.
Prezenta reprezintă titlu de creanţă şi constituie înştiinţare de plată,
conform legii.
Aprobat:
Funcţie_______________________
Nume. prenume________________
Data ___ / ___ /___
Verificat:
Funcţie_______________________
Nume, prenume________________
Data ___/___/___
Intocmit:
Funcţie_______________________
Nume, prenume________________
Data ___ / ___ /___
Am primit un exemplar,
Semnătură contribuabil______________
Data ___ / ___ /___
sau nr. si data confirmării
de primire
*) Suma admisă se calculează la nivelul impozitului
anual pe veniturile din salarii, la funcţia de bază şi în afara funcţiei de
bază (conform fişelor fiscale şi declaraţiilor privind veniturile sub formă de
salarii din străinătate obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară
activitate în România şi de către persoanele fizice române angajate ale
misiunilor diplomatice şi posturilor consulare acreditate în România).
Număr de operator de date cu
caracter personal 1067
Cod 14.13.02.13/b
ANEXA Nr. 2
PROCEDURĂ
pentru acordarea deducerii reprezentând cheltuieli
pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ şi restituirea cheltuielilor efectuate
cu bursele private
I. Deducerea cheltuielilor pentru economisire în
sistem colectiv pentru domeniul locativ
1. Persoanele fizice care au efectuat în cursul
anului cheltuieli pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul
locativ, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind
instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 227/2007, pot solicita deducerea acestora, în limita
unei sume maxime egale cu 300 lei pe an, din venitul impozabil din salarii
realizat la funcţia de bază în cursul anului.
2. Deducerea se acordă de organul fiscal competent, la
solicitarea titularului contractului de economisire şi creditare în sistem
colectiv pentru domeniul locativ.
Prin organ fiscal competent se înţelege:
a) organul fiscal în a cărui rază teritorială
contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa
unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu,
pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;
b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află
sursa de venit, pentru ceilalţi contribuabili persoane fizice.
3. Solicitarea deducerii se face de către titularul
contractului de economisire-creditare, prin depunerea formularului 230 „Cerere
privind destinaţia sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual şi
deducerea cheltuielilor efectuate pentru economisirea în sistem colectiv pentru
domeniul locativ", cod 14.13.04.13, la organul fiscal competent, completat
în conformitate cu instrucţiunile prevăzute de Ordinul ministrului economiei şi
finanţelor nr. 2.371/2007 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor
formulare prevăzute la titlul III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
cu modificările şi completările ulterioare.
4. Pentru a beneficia de deducerea din venitul
impozabil din salarii a cheltuielilor pentru
economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ solicitantul va prezenta
organului fiscal următoarele documente, în copie:
- fişele fiscale (formular 210) şi/sau declaraţiile
privind veniturile sub formă de salarii din străinătate obţinute de către
persoanele fizice care desfăşoară activitate în România şi de către persoanele
fizice române angajate ale misiunilor diplomatice şi posturilor consulare
acreditate în România (formular 224), pentru veniturile realizate la funcţia de
bază;
- contractul de economisire-creditare;
- extrasul de cont eliberat de instituţia de credit
sau documentele de atestare a plăţii sumelor reprezentând cheltuieli pentru
economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ, după caz, aferente
anului fiscal pentru care se solicită deducerea.
5. In situaţia în care documentele menţionate nu au fost
depuse, organul fiscal va notifica persoanele solicitante în vederea
prezentării tuturor documentelor necesare acordării deducerii. Soluţionarea
cererii de acordare a deducerii se va realiza după depunerea documentelor.
6. Pe baza datelor din evidenţa fiscală şi a
documentelor prezentate de contribuabil, organul fiscal competent stabileşte
nivelul cheltuielilor deductibile, în limita prevăzută de lege, şi recalculează
venitul impozabil din salarii ca diferenţă între venitul impozabil din salarii
la funcţia de bază (venit bază de calcul din fişa fiscală la funcţia de bază şi
din formularele 224) şi suma reprezentând cheltuieli deductibile pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ.
Impozitul anual pe veniturile din salarii la funcţia de
bază se stabileşte prin aplicarea cotei de impozit la venitul impozabil din
salarii recalculat, prin Decizia de impunere privind recalcularea impozitului pe veniturile din salarii, cod 14.13.02.13/s.
In vederea efectuării restituirii, organul fiscal competent
verifică datele din evidenţa analitică pe plătitori, sub aspectul existenţei
unor obligaţii fiscale neachitate înregistrate de către contribuabil şi
restituie, în termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea deciziei de
impunere, diferenţele de impozit stabilite în minus numai după efectuarea
compensării acestora cu eventualele obligaţii fiscale restante.
Decizia se emite în două exemplare:
a) un exemplar se comunică contribuabilului, potrivit
legii;
b) un exemplar se păstrează la dosarul contribuabilului.
II. Restituirea cheltuielilor efectuate cu plata
burselor private
1. Persoanele fizice care au realizat venituri din
salarii şi au efectuat în cursul anului cheltuieli pentru acordarea burselor
private, conform Legii nr. 376/2004 privind bursele private, cu modificările
ulterioare, pot solicita restituirea acestora, în limita sumei reprezentând
până la 2% din impozitul anual pe veniturile din
salarii.
In situaţia contribuabililor care au solicitat
restituirea cheltuielilor cu bursa privată şi au optat şi pentru virarea unei
sume din impozitul anual pe veniturile din salarii pentru susţinerea
entităţilor nonprofit/unităţilor de cult, potrivit legii, suma totală luată în
calcul este limitată la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii, având
prioritate cheltuielile efectuate în cursul anului de raportare cu bursa
privată.
2. Restituirea cheltuielilor admise cu bursele private
se efectuează de organul fiscal competent definit la
cap. I pct. 2, la solicitarea persoanei fizice care a
efectuat cheltuielile cu bursele private.
3. Solicitarea se face de către contribuabil prin
depunerea la organul fiscal competent a formularului 230 „Cerere privind
destinaţia sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual şi deducerea
cheltuielilor efectuate pentru economisirea în sistem colectiv pentru domeniul
locativ", cod 14.13.04.13, completat în conformitate cu instrucţiunile
prevăzute de Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.371/2007.
4. Pe baza documentelor prezentate de contribuabil şi
a datelor din evidenţa fiscală, organul fiscal competent stabileşte suma de
restituit, având în vedere impozitul anual pe veniturile din salarii realizate
în cursul anului, la funcţia de bază şi în afara funcţiei de bază (din fişele
fiscale şi declaraţiile privind veniturile sub formă de salarii din străinătate
obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România şi de
către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice şi
posturilor consulare acreditate în România).
Restituirea sumei reprezentând cheltuieli admise cu
bursele private se efectuează prin emiterea Deciziei privind restituirea
sumelor reprezentând cheltuieli cu bursele private, cod
14.13.02.13/b.
In vederea efectuării restituirii, organul fiscal
competent verifică datele din evidenţa analitică pe plătitori, sub aspectul
existenţei unor obligaţii fiscale neachitate înregistrate de către contribuabil
şi restituie, în termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea deciziei de
impunere, cheltuielile admise cu bursa privată numai după efectuarea
compensării acestora cu eventualele obligaţii fiscale restante.
Decizia se emite în două exemplare:
a) un exemplar se comunică
contribuabilului, potrivit legii;
b) un exemplar se păstrează la dosarul
contribuabilului.
5. In situaţia contribuabililor care solicită şi
deducerea cheltuielilor pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ, cheltuielile admise cu
bursa privată şi/sau suma de virat pentru susţinerea entităţilor
nonprofit/unităţilorde cult se stabilesc după acordarea deducerii cheltuielilor
pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ, pe baza
impozitului anual recalculat (rd. 4 din formularul
252).
ANEXA Nr. 3
CARACTERISTICILE DE TIPĂRIRE, MODUL DE DIFUZARE, DE
UTILIZARE Şl DE PĂSTRARE ALE FORMULARELOR PREVĂZUTE LA ART. 1
1. Denumire: „Decizie de impunere privind recalcularea
impozitului pe veniturile din salarii (formularul 252)
1.1. Codul: cod 14.13.02.13/s
1.2. Format: A4/t1
1.3. Caracteristicile de
tipărire:
- pe o singură faţă;
- se poate utiliza şi echipament informatic pentru
editare şi completare, cu adaptări adecvate situaţiei contribuabilului.
1.4. Se difuzează: gratuit.
1.5. Se utilizează: pentru recalcularea impozitului
pe veniturile din salarii, realizate la funcţia de bază, ca urmare a acordării
deducerii cheltuielilor efectuate pentru economisire în sistem colectiv pentru
domeniul locativ.
1.6. Se întocmeşte în două exemplare de către organul
fiscal competent, după cum urmează:
- organul fiscal în a cărui rază teritorială
contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa
unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în
România;
- organul fiscal în a cărui rază teritorială se află
sursa de venit, pentru ceilalţi contribuabili persoane fizice.
1.7. Circulă - un exemplar la organul fiscal
competent;
- un exemplar la contribuabil.
1.8. Se arhivează: la dosarul contribuabilului.
2. Denumire: „Decizie privind restituirea sumelor
reprezentând cheltuieli cu bursele private", cod 14.13.02.13/b (formularul
255)
2.1. Codul: cod 14.13.02.13/b
2.2. Format: A4/t1
2.3. Caracteristicile de tipărire:
- pe o singură faţă;
- se poate utiliza şi echipament informatic pentru
editare şi completare, cu adaptări adecvate situaţiei contribuabilului.
2.4. Se difuzează: gratuit.
2.5. Se utilizează: pentru restituirea cheltuielilor
admise cu bursa privată în limita a 2% din impozitul anual pe veniturile din
salarii.
2.6. Se întocmeşte în două exemplare de către organul
fiscal competent, după cum urmează:
- organul fiscal în a cărui rază teritorială
contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa
unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu,
pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;
- organul fiscal în a cărui rază teritorială se află
sursa de venit, pentru ceilalţi contribuabili persoane fizice.
2.7. Circulă:
- un exemplar la organul fiscal competent;
- un exemplar la contribuabil.
2.8. Se arhivează: la dosarul contribuabilului.