ORDIN
Nr. 199 din 26 august 2004
pentru aprobarea Procedurii de implementare a Programului privind dezvoltarea
abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului
acestora la finantare - START
ACT EMIS DE: AGENTIA NATIONALA PENTRU INTREPRINDERI MICI SI
MIJLOCII SI COOPERATIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 819 din 6 septembrie 2004
In temeiul art. 25 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si
dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, al art. 4 alin. (1) pct. 12 si
al art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 753/2003 privind organizarea
si functionarea Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie,
presedintele Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie emite prezentul ordin.
ARTICOL UNIC
(1) Se aproba Procedura de implementare a Programului privind dezvoltarea
abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului acestora
la finantare - START, prevazuta in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
(2) Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, si va intra in vigoare la data publicarii.
Presedintele Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Eugen Ovidiu Chirovici
ANEXA 1
PROCEDURA
de implementare a Programului privind dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale
in randul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare - START
1. Obiectivul Programului
Obiectivul Programului pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in
randul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare - START il
constituie promovarea unui sistem formativ care sa faciliteze mobilitatea
tinerilor intre sistemul de invatamant si piata fortei de munca, precum si
dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale tinerilor in scopul implicarii
acestora in structuri economice private, ceea ce constituie o directie
prioritara a Planului National de Actiune pentru Tineret in Romania (PNAT - R).
Programul urmareste:
- dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale bazate pe cunoasterea si
gestionarea optima a resurselor, in vederea adaptarii rapide la rigorile
determinate de globalizarea pietelor si integrarea Romaniei in Uniunea
Europeana;
- cresterea numarului de intreprinzatori de succes;
- stimularea infiintarii de noi intreprinderi mici si mijlocii (IMM),
precum si imbunatatirea performantelor economice ale microintreprinderilor
existente, prin cresterea gradului de pregatire a personalului acestora;
- cresterea potentialului de accesare a surselor de finantare.
2. Bugetul Programului
2.1. Programul se va derula in doua etape, respectiv:
2.1.1. etapa I - organizarea si desfasurarea cursurilor de pregatire
antreprenoriala destinate beneficiarilor Programului;
2.1.2. etapa a II-a - finantarea primelor 100 de planuri de afaceri
selectate, prin acordarea de microcredite in conditii avantajoase, conform
prevederilor stipulate la pct. 2.3.
2.2. Pentru realizarea etapei I a programului se aloca de la bugetul de
stat pe anul 2004 suma de 2,5 miliarde lei, defalcata astfel:
- 2,25 miliarde lei - pentru finantarea cursurilor de pregatire (inclusiv
cheltuielile aferente desfasurarii acestora);
- 0,50 miliarde lei - pentru asistenta tehnica destinata Agentiei Nationale
pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC), constand in
cheltuieli pentru implementarea, administrarea, monitorizarea si evaluarea
Programului.
2.3. In cadrul etapei a II-a a Programului se vor finanta primele 100 de
planuri de afaceri, selectate prin acordarea de microcredite in conditii
avantajoase de catre Banca Comerciala Romana (BCR), conform conditiilor de
creditare specifice.
3. Beneficiarii Programului
Beneficiaza de prevederile Programului: persoanele fizice, persoanele
fizice autorizate si persoanele juridice care indeplinesc, cumulativ, la data
depunerii formularelor de inscriere, urmatoarele criterii de eligibilitate:
3.1. Persoanele fizice:
a) au varsta cuprinsa intre 18 ani si 35 de ani (neimpliniti);
b) sunt absolventi ai invatamantului liceal sau superior;
c) au obtinut un numar de minimum 50 de puncte, ca urmare a evaluarii
datelor din formularul de inscriere.
3.2. Persoanele juridice:
a) sunt organizate in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) au capital social integral privat;
c) au numarul mediu scriptic de personal de pana la 9 salariati inclusiv si
cifra de afaceri echivalenta cu pana la 100.000 euro;
d) asociatul unic/asociatii/actionarii persoanei juridice beneficiare
are/au varsta cuprinsa intre 18 ani si 35 de ani (neimpliniti) (un singur
asociat/actionar al persoanei juridice eligibile poate beneficia de acest
curs);
e) au maximum un an de la infiintare la data depunerii formularului de
inscriere;
f) au ca obiect principal de activitate, conform clasificarii si
activitatii preponderente desfasurate, asa cum rezulta din documentele
financiar-contabile, productia de bunuri materiale si/sau prestarea de
servicii;
g) indeplinesc criteriul independentei. Sunt considerate independente
intreprinderile care nu sunt detinute in proportie de peste 25% din capitalul
social sau din drepturile de vot de catre o alta intreprindere sau, in comun,
de catre mai multe intreprinderi care nu sunt intreprinderi mici si mijlocii.
Acest prag poate fi depasit in doua cazuri:
(i) daca intreprinderea este detinuta de institutii publice de investitii,
societati de capital de risc sau investitori institutionali, cu conditia sa nu
se exercite nici un control individual sau comun;
(ii) daca intreprinderea are capitalul repartizat intr-o asemenea maniera
incat nu este posibil sa se determine cine este detinatorul si daca
intreprinderea declara pe propria raspundere ca nu este detinuta in proportie
de 25% sau mai mult de catre o singura intreprindere ori, in comun, de catre
mai multe intreprinderi care nu se incadreaza in definitia pentru intreprinderi
mici si mijlocii.
Nu beneficiaza de prevederile Programului: societatile bancare, societatile
de asigurare si reasigurare, societatile de administrare a fondurilor
financiare de investitii, societatile de valori mobiliare, agentii economici cu
activitate principala de comert, activitati de intermedieri financiare,
activitati auxiliare intermedierilor financiare, activitati de consultanta
pentru afaceri si management, activitati juridice, de contabilitate si revizie
contabila, consultanta in domeniul fiscal, selectia si plasarea fortei de
munca, alte activitati prestate in principal intreprinderilor, precum si
furnizorii de instruire.
3.3. Persoanele fizice sau juridice eligibile nu au mai beneficiat in
ultimii 2 ani de alocatii financiare de la bugetul de stat. In acest scop,
persoanele mentionate la pct. 3.1 si 3.2 vor completa declaratia pe propria
raspundere, prevazuta in anexa nr. 3 la prezenta procedura.
4. Tipurile de ajutor financiar:
4.1. Prin Program se organizeaza si se finanteaza in etapa I cursuri de
pregatire destinate beneficiarilor eligibili in domenii de interes pentru
dezvoltarea capacitatilor antreprenoriale, in scopul dobandirii cunostintelor
teoretice si cu aplicabilitate practica necesare inceperii si dezvoltarii unei
afaceri, conform tematicii prevazute in anexa nr. 1 la prezenta procedura.
4.2. In etapa a II-a a Programului se acorda microcredite de catre BCR,
pentru finantarea primelor 100 de planuri de afaceri elaborate de beneficiarii
cursurilor de pregatire antreprenoriala, selectate de catre o comisie de
evaluare constituita din specialisti din cadrul ANIMMC, BCR si Fondul National
de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii - S.A.
(FNGCIMM).
5. In vederea implementarii primei etape a Programului, ANIMMC va incheia
parteneriate cu institutii publice locale, institutii de invatamant superior
sau organizatii neguvernamentale, in baza protocoalelor de colaborare incheiate
cu fiecare institutie.
6. Procedura de inscriere la cursurile de pregatire antreprenoriala
6.1. Fiecare potential beneficiar trebuie sa completeze integral formularul
de inscriere prevazut in anexa nr. 2 la prezenta procedura.
6.2. In cazul beneficiarilor prevazuti la pct. 3.1, formularul de inscriere
va fi insotit de urmatoarele documente justificative:
a) copie a buletinului/cartii de identitate al/a solicitantului;
b) copie legalizata de pe ultima diploma de studii;
c) declaratia pe propria raspundere ca nu a mai beneficiat de ajutor de
stat (anexa nr. 3 la prezenta procedura).
6.3. In cazul beneficiarilor prevazuti la pct. 3.2, formularul de inscriere
va fi insotit de urmatoarele documente justificative:
a) copie a certificatului de inregistrare a solicitantului sau, dupa caz, a
certificatului de inmatriculare, precum si o copie a certificatului de
inregistrare fiscala;
b) certificat constatator emis de oficiul registrului comertului de pe
langa tribunalul unde isi are sediul societatea, in care sa se mentioneze
reprezentantii legali ai acesteia, precum si domeniile de activitate principala
si secundare ale societatii solicitante;
c) copie a buletinului/cartii de identitate al/a asociatului
unic/asociatilor/actionarilor persoanei juridice beneficiare;
d) copie legalizata de pe diploma de studii a persoanei mentionate la pct.
3.2 lit. d);
e) dovada numarului mediu scriptic de personal si a cifrei de afaceri;
f) certificate privind indeplinirea obligatiilor exigibile de plata a
impozitelor, taxelor si datoriilor la bugetul de stat si bugetele locale,
precum si la fondul asigurarilor de stat, asigurarilor sociale de sanatate si
asigurarilor sociale de somaj;
g) documentele financiar-contabile din care sa rezulte activitatea
preponderenta generatoare de venit;
h) declaratia pe propria raspundere ca nu a mai beneficiat de ajutor de
stat (anexa nr. 3 la prezenta procedura).
6.4. Formularul de inscriere, completat, insotit de documentele
justificative, va fi depus la Unitatea de Implementare a Programului (UIP) -
"START" din cadrul ANIMMC, str. Poterasi nr. 11, sectorul 4, cod
040623, Bucuresti. Formularul de inscriere poate fi ridicat de la sediul
ANIMMC, fiind disponibil si pe pagina de Internet la adresa: www.mimmc.ro.
6.5. Perioada de depunere a formularului de inscriere, insotit de
documentele justificative, va fi anuntata pe pagina de Internet, la adresa:
www.mimmc.ro, si in presa locala.
7. Procedura de inregistrare, evaluare si selectie a beneficiarilor
cursurilor de pregatire antreprenoriala
7.1. Formularul de inscriere completat, insotit de documentele
justificative, va fi inregistrat in Registrul special al Programului, pentru
fiecare centru, mentionandu-se data, ora si numarul de inregistrare.
7.2. Formularele vor fi analizate si selectate, in ordinea datei si orei
inregistrarii in Registrul special al Programului, pe baza conformitatii
criteriilor de eligibilitate.
7.3. Lista beneficiarilor eligibili va fi facuta publica prin afisare la
fiecare centru, in termen de 5 zile de la expirarea termenului limita de
depunere a formularelor de inscriere.
7.4. In vederea implementarii corespunzatoare a Programului, se va
constitui Unitatea de Implementare a Programului (UIP), in cadrul ANIMMC.
Structura organizatorica, numarul de persoane, atributiile si
responsabilitatile vor fi stabilite prin ordin al presedintelui ANIMMC.
8. Organizarea cursurilor de pregatire antreprenoriala
8.1. Cursurile de pregatire antreprenoriala se vor desfasura in urmatoarele
centre: Bucuresti, Brasov, Constanta, Craiova, Iasi si Timisoara. Aceste
cursuri de pregatire antreprenoriala vor fi organizate pe module, tematica
acestora fiind prezentata in anexa nr. 1 la prezenta procedura.
8.2. Cursurile de pregatire antreprenoriala vor avea ca finalitate
elaborarea unui plan de afaceri, de catre fiecare beneficiar eligibil, intr-un
termen ce va fi anuntat la incheierea cursurilor.
8.3. Prin cursurile de pregatire antreprenoriala se vor instrui peste 600
de tineri potentiali intreprinzatori.
9. Evaluarea si selectarea planurilor de afaceri
9.1. Evaluarea planurilor de afaceri se va face de catre o comisie de
evaluare constituita din specialisti din cadrul ANIMMC, BCR si FNGCIMM.
Componenta Comisiei de evaluare si regulamentul vor fi aprobate prin ordin al
presedintelui ANIMMC.
9.2. Evaluarea si selectarea planurilor de afaceri vor fi facute pe baza
criteriilor prevazute in normele de creditare BCR si in normele de garantare
ale FNGCIMM.
9.3. In urma centralizarii punctajului general obtinut, vor fi selectate
primele 100 de planuri de afaceri pentru a fi finantate. Autorii lor vor
beneficia de microcredite in conditii avantajoase, in valoare de maximum 5.000
euro, pentru implementarea planului de afaceri selectat. Persoanele fizice ale
caror planuri de afaceri au fost selectate beneficiaza de creditare cu conditia
autorizarii conform legii - persoana fizica autorizata/societate comerciala.
9.4. ANIMMC va incheia un protocol de colaborare cu BCR privind Programul
START pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si
facilitarea accesului acestora la finantare, prin care BCR va asigura
creditarea acestor planuri de afaceri in urmatoarele conditii: termenul de
creditare este de 1,5 - 3 ani, perioada de gratie de pana la un an, garantii
asigurate de catre FNGCIMM si prin investitia propriu-zisa a beneficiarului; in
conditiile in care aceasta are ca obiect si un bun corporal, dobanda practicata
va fi cu doua puncte procentuale sub nivelul dobanzii la creditele in lei si cu
un punct procentual sub nivelul dobanzii la creditele in valuta.
ANEXA 1
la procedura
Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul
tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare - START se va derula
in urmatoarele etape:
A. Perioada de promovare: intreaga perioada de derulare a Programului.
B. Perioada de inscrieri: in termen de 10 zile lucratoare de la publicarea
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
C. Cursurile se vor desfasura pe parcursul a 3 saptamani (vineri - sambata
- duminica), dupa urmatorul orar:
- 9,00 - 11,00 - curs
- 11,00 - 11,30 - pauza
- 11,30 - 13,30 - curs
- 13,30 - 14,00 - pauza
- 14,00 - 16,00 - curs
- 16,00 - 16,30 - pauza
- 16,30 - 18,30 - curs.
Tematica cursurilor si desfasurarea acestora pe module:
________________________________________________________________________
Nr. Continutul modulelor de curs Nr. de
crt. ore
________________________________________________________________________
1. Aspecte legislative privind infiintarea firmei 4 ore
Managementul resurselor umane 6 ore
2. Managementul microintreprinderilor 6 ore
Management financiar 6 ore
3. Marketing 8 ore
Tehnici de negociere 6 ore
4. Accesarea surselor de finantare si modul de construire
a suportului de finantare pentru planul de afaceri 10 ore
5. Planul de afaceri 10 ore
6. Planul de afaceri 8 ore
7. Sesiuni de intrebari si raspunsuri 8 ore
________________________________________________________________________
D. Elaborarea si depunerea planurilor de afaceri se vor realiza in termen
de 10 zile de la terminarea cursurilor.
E. Evaluarea si anuntarea planurilor de afaceri ce au fost selectate se vor
realiza in termen de 10 zile lucratoare de la expirarea perioadei de depunere a
planurilor de afaceri.
TEMATICA DETALIATA
1. ASPECTE LEGISLATIVE PRIVIND INFIINTAREA UNEI FIRME
Prin cercetarea normelor juridice referitoare la formalitatile de
constituire a societatilor comerciale se defineste statutul comerciantului
colectiv, in functie de forma juridica de societate aleasa. Principiul
libertatii comertului se aplica, in acest caz, prin optiunea comerciantului de
a alege o anumita forma juridica, in functie de specificul acesteia privind
constituirea, organizarea, functionarea si incetarea existentei. Noile
modificari legislative impun cunoasterea obiectivelor urmarite de legiuitor,
precum si a obligatiilor legale ale comerciantului, din momentul constituirii
societatii comerciale. O importanta deosebita prezinta normele cu caracter
financiar si fiscal, in contextul noilor masuri legislative de adaptare a
legislatiei la cerintele europene.
CAP. 1
Formalitati de inregistrare a societatilor comerciale
1.1. Alegerea formei de organizare (forma juridica)
1.2. Particularitati ale formelor de organizare
1.3. Aspecte relevante ale modalitatilor de organizare, in functie de forma
juridica a societatii comerciale
1.4. Etapele ce trebuie parcurse pentru constituirea unei societati
comerciale
1.5. Efectele juridice ale parcurgerii etapelor obligatorii, in
conformitate cu procedura de inregistrare a societatii comerciale
1.6. Jurisprudenta in domeniu
CAP. 2
Legislatie fiscala si comerciala
1.1. Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare
1.2. Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii
intreprinderilor mici si mijlocii
1.3. Legea nr. 571/2003 - Codul fiscal, titlul II "Impozitul pe
profit"
Jurisprudenta in domeniu
2. MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE
Familiarizarea cursantilor cu notiunile si cu metodologiile proiectarii
structurilor organizatorice si conducerii organizatiilor, insusirea conceptelor
si tehnicilor de comunicare si negociere colectiva, studierea culturii de
organizatie si a celor mai eficiente tehnici si metode de conducere in
concordanta cu aceasta.
CAP. 1
Mediul extern si functia de personal a firmei
Conceptul de mediu. Micromediul firmei. Macromediul firmei. Functia de
personal a firmei. Schimbarea continutului functiei de personal si constituirea
managementului resurselor umane
CAP. 2
Managementul resurselor umane: esenta, scop, componente
2.1. Esenta managementului resurselor umane
2.2. Managementul grupurilor
2.3. Managementul comunicatiilor
2.4. Managementul conflictelor
2.5. Managementul stresului
CAP. 3
Managementul grupurilor
3.1. Contextul organizational
3.2. Structura organizationala
3.3. Elemente de baza ale conducerii organizatiei
3.4. Grupurile de lucru
3.5. Teoriile motivatiei
CAP. 4
Managementul comunicatiilor
4.1. Definirea si componentele comunicarii interne
4.2. Tipologia comunicarilor interne
4.3. Deficiente inregistrate in procesul comunicarii
4.4. Modalitati de perfectionare a comunicarii
CAP. 5
Managementul relatiilor industriale
5.1. Organizatiile sindicale
5.2. Organizatiile patronale
5.3. Conflictul de munca
5.4. Revendicarile
5.5. Greva
5.6. Proceduri de restabilire a relatiilor management - sindicate
5.7. Tendinte de evolutie a relatiilor management - sindicate
CAP. 6
Salarizarea personalului
6.1. Evaluarea posturilor
6.2. Sisteme, principii si criterii de salarizare
6.3. Politica de salarizare a firmei
6.4. Forme de salarizare
6.5. Negocierile salariale
CAP. 7
Prognoza si planificarea resurselor umane
7.1. Utilizarea eficienta a fortei de munca
7.2. Prognoza si planificarea necesarului de personal
3. MANAGEMENTUL MICILOR AFACERI
Aprofundarea cunostintelor privind aspectele esentiale ale teoriei si
practicii managementului organizatiilor economice in domeniul complex al
afacerilor si al tehnologiei manageriale a viitorului: antreprenoriatul.
Insusirea de catre cursanti a metodelor si tehnicilor de management si
dezvoltarea abilitatilor absolut necesare pentru a putea constientiza si
valorifica ocaziile favorabile din mediul economic si social al firmei si
pentru a se putea impune in competitia pietei
Tema 1. - Mediul de afaceri al firmei (1)
1.1. Lumea afacerilor: caracteristici, tendinte, dinamica
1.2. Fortele economice si influenta asupra afacerilor
Tema 2. - Mediul de afaceri al firmei (2)
2.1. Marile si micile afaceri - conlucrare si confruntare
2.2. Restrictii, facilitati si privilegii in lumea afacerilor
Tema 3. - Afaceri: constientizarea ocaziei favorabile de pe piata
3.1. Factorii externi firmei: piata, concurentii, consumatorii,
autoritatile
3.2. Factorii interni: resursele si managementul
Tema 4. - Parteneri si clienti intr-o afacere
4.1. Caracteristicile de baza ale unei afaceri
4.2. Tipologia partenerilor si a clientilor intr-o afacere
Tema 5. - Planificarea in afaceri
5.1. Abordarea afacerii: intrebarile esentiale
5.2. Planificand necunoscutul: premise, obiective, etape, control, efecte
Tema 6. - Organizarea firmelor pentru afaceri
6.1. Structuri moderne de afaceri
6.2. Eficienta organizarii: unde, ce, cand si cum schimbam
Tema 7. - Decizia in afaceri
7.1. Risc si incertitudine in afaceri
7.2. Decizie si negociere
Tema 8. - Conducerea afacerilor (1)
8.1. Echipa: constituire; motivare; coordonare; performante
8.2. Metode de conducere in afaceri
Tema 9. - Conducerea afacerilor (2)
9.1. Liderul si arta conducerii afacerii
9.2. Gafe in afaceri
Tema 10. - Strategii in afaceri
10.1. Strategii: caracteristici, variante, evaluare
10.2. Modele de analiza strategica in afaceri
Tema 11. - Antreprenoriatul - noua tehnologie manageriala
11.1. Antreprenoriatul - concepte de baza
11.2. Structuri antreprenoriale
Tema 12. - Antreprenoriatul si inovatia economica si sociala
12.1. Inovatia tehnica - inovatie sociala - inovatie economica
12.2. Antreprenoriatul in institutiile publice
Tema 13. - Strategii antreprenoriale (1)
13.1. Strategia riscului maxim
13.2. Strategia imitatiei
Tema 14. - Strategii antreprenoriale (2)
14.1. Strategia nisei de piata
14.2. Strategia schimbarii valorilor si caracteristicilor
4. MANAGEMENTUL FINANCIAR
Cursul urmareste sa formeze deprinderea de a integra cunostinte legate de
dezvoltarea si specializarea pietei de capital si bancare cu cele referitoare
la modul in care managerul financiar rezolva aspectele specifice ale
activitatii economico-financiare ale firmei. Problematica seminarului isi
propune fixarea si dezvoltarea cunostintelor dobandite de catre cursanti,
precum si efectuarea de aplicatii practice legate de activitatea specifica
managementului financiar si bancar.
CAP. 1
Managementul financiar. Definitie. Obiective: Importanta managementului
financiar; functia financiara a firmei si responsabilitatile managerului
financiar; scopurile firmei; maximizarea valorii firmei ca scop
CAP. 2
Mediul decizional al managementului financiar: Structura pietei financiare;
tipuri de instrumente financiare; formarea pretului pe piata financiara;
institutii ale pietei financiare in Romania; rolul statului pe piata financiara
CAP. 3
Analiza financiara - baza managementului financiar: Documentele financiare
de baza: bilant, cont de profit si pierdere, tabloul fluxului de numerar;
analiza financiara pe baza bilantului si a contului de profit si pierdere;
utilizatorii informatiilor financiare si necesitatile lor de informare
CAP. 4
Concepte financiare de baza: Premisele existentei valorii in timp a
banilor; valoarea in timp a banilor: dobanzi, fructificare, actualizare,
anuitati; legatura dintre valoarea firmei si valoarea in timp a banilor
CAP. 5
Decizii financiare in conditii de certitudine: Cadrul strategic al deciziei
financiare; decizia de investitii: alegerea variantei optime de proiect;
proiecte cu durata de viata diferita; decizia de inlocuire a activelor fixe
CAP. 6
Decizii financiare in conditii de risc si incertitudine: Teoria riscurilor
si a profiturilor: riscul si profitul ca obiect al alegerii; pretul titlurilor
de valoare, eficienta pietei si a portofoliului, model de evaluare a activelor
financiare (CAPM); modalitati de asumare si controlare a riscurilor: consideratii
generale, asumarea controlata a riscului prin folosirea instrumentelor
financiare; derivate
CAP. 7
Riscul si valoarea firmei: Riscul, structura si costul capitalurilor
firmei; levierul financiar, riscul si structura capitalurilor firmei; stabilirea
valorii firmei; necesitate, factori de influenta, metode de evaluare; riscul,
politica de dividend si valoarea firmei
CAP. 8
Strategii financiare pe termen scurt. Managementul ciclului de exploatare:
Continutul ciclului de exploatare; managementul activelor circulante;
managementul pasivelor pe termen scurt; strategii financiare pe termen scurt
CAP. 9
Strategii financiare pe termen lung: Finantarea firmei din surse proprii;
finantarea prin imprumut obligatar; finantarea prin imprumut bancar; finantarea
prin leasing; planul de finantare pe termen lung
CAP. 10
Strategii dinamice pentru cresterea valorii firmei: Achizitii: fuziuni,
preluari; formarea grupurilor; metode de contracarare a achizitiilor;
managementul restructurarii si lichidarii; management financiar international
CAP. 11
Managementul sistemului bancar in Romania: Activitatea Bancii Nationale a
Romaniei: natura juridica, atributii; instrumente ale politicii Bancii
Nationale a Romaniei
CAP. 12
Activitatea bancilor - parte a sistemului economic si de afaceri din
Romania: Bancile si mediul de afaceri; autorizarea bancilor in Romania;
principalele operatiuni efectuate de banci
CAP. 13
Managementul operatiunilor bancare: Managementul operatiunilor pasive;
managementul operatiunilor active; managementul serviciilor bancare
CAP. 14
Riscul bancar si managementul operatiunilor bancare: Categorii de riscuri
si cai de optimizare a managementului activelor in functie de riscuri;
reducerea riscului in activitatea bancara prin corelarea operatiunilor pasive
cu cele active
5. ACCESAREA SURSELOR DE FINANTARE
Cursul se preda managerilor de IMM si urmareste sa formeze deprinderea de a
accesa surse de finantare, fundamentarea deciziei de investitie, alegerea
sursei, formularistica de finantare, intocmirea unui buget si previziuni
financiare.
1. Surse de finantare disponibile IMM
2. Fundamentarea deciziei de investitie - modele decizionale si indicatori
de eficienta economica a investitiei
3. Modele decizionale privind alegerea sursei de finantare
4. Intocmirea unei documentatii de finantare
6. MARKETING
Cursul urmareste dobandirea de cunostinte stiintifice in domeniul
marketingului prin insusirea de metode, deprinderi si capacitati care sa
permita posibilitatea autoinstruirii in acest domeniu. Creeaza competente in
domeniile cu care interfereaza si obliga cursantii sa se autoperfectioneze prin
contactul permanent cu literatura de specialitate in limbi de circulatie internationala
si aplicatiile pe calculator.
1. Definirea marketingului. Evolutie si specializare
1.1. Conceptul de marketing. Caracteristicile marketingului contemporan
1.2. Aparitia si evolutia marketingului. Domeniile de specializare ale
marketingului
2. Mediul de marketing
2.1. Macromediul de marketing
2.2. Micromediul de marketing
3. Segmentarea pietelor. Pozitionarea produselor
3.1. Definirea pietei. Strategii de piata
3.2. Segmentarea pietei
3.3. Pozitionarea si repozitionarea pietelor
4. Politica de produs
4.1. Conceptul de produs. Ciclul de viata al produsului
4.3. Marca. Strategii in domeniul marcii. Mixul de produs
4.5. Portofoliul de produse (B.C.G.)
5. Politica de pret
5.1. Definirea pretului. Importanta pretului in mixul de marketing
5.2. Variabile de care se tine seama in stabilirea pretului
5.3. Strategii de preturi
7. TEHNICI DE NEGOCIERE
1. Negocieri interne
2. Contextul organizational
3. Pregatirea negocierilor
4. Desfasurarea negocierilor
5. Negocierile individuale
6. Comunicarea in negocieri
7. Momente cheie si impasuri in negocieri
8. Factorul timp
9. Incheierea negocierilor
10. Postnegocierea
11. Personalitatea negociatorului
8. ELABORAREA SI IMPLEMENTAREA PLANULUI DE AFACERE
CAP. 1
Oportunitati de afaceri: lista cu domeniile in care se considera ca este
oportun a se demara o afacere, legate de activitatile de consultanta si
training
CAP. 2
Descrierea domeniului de activitate ales in vederea infiintarii unei firme
CAP. 3
Necesitatea consultantei si trainingului managerial
CAP. 4
Studiul pietei interne a serviciilor de consultanta si training managerial
CAP. 5
Planificarea activitatii firmei
5.1. Planificarea structurii organizatorice
5.2. Planificarea activitatii
CAP. 6
Intocmirea documentatiei necesare infiintarii unei firme
CAP. 7
Intocmirea unui plan de afaceri pentru obtinerea finantarii in vederea
demararii activitatii firmei
CAP. 8
Stabilirea tarifelor pentru serviciile prestate
CAP. 9
Calculul cifrei de afaceri critice
ANEXA 2
la procedura
FORMULAR DE INSCRIERE
la Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul
tinerilor - START
1. Numele si prenumele: ...................................................
2. Sexul Masculin Feminin
3. Adresa de domiciliu:
...........................................................................
...........................................................................
Telefon: ..................................................................
E-mail: ...................................................................
4. Varsta: ................................................................
5. Starea civila: Necasatorit/a Casatorit/a
6. Nivelul educatiei:
Studii liceale (perioada, numele liceului): ...............................
Ati absolvit? Da Nu
Studii tehnice/postliceale (perioada, unitatea de invatamant,
specializarea): ...............................................................
Ati absolvit? Da Nu
Studii universitare/postuniversitare (perioada, unitatea de invatamant,
specializarea): ...............................................................
Ati absolvit? Da Nu
7. V-ati implicat in activitati de voluntariat? Da Nu
In ce domeniu? ............................................................
8. Cati dintre oamenii pe care ii cunoasteti au propria lor afacere? ......
9. Ce intelegeti prin activitate antreprenoriala? .........................
10. Care sunt, dupa opinia dumneavoastra, principalele calitati necesare
unui antreprenor? Detaliati:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
11. Va rugam sa completati in tabelul urmator datele referitoare la
experienta dumneavoastra profesionala:
________________________________________________________________________________
Angajatorul Functia Perioada
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
12. Ati incercat vreodata sa incepeti o afacere proprie? Da Nu
Ce tip de activitate? .....................................................
Ce s-a intamplat cu aceasta afacere? ......................................
13. Aveti o afacere in prezent? Da Nu
Ce tip de afacere?
..........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
14. Daca intentionati sa incepeti o afacere sau sa o extindeti pe cea
existenta, ce tip de afacere ati incepe/extinde? (Va rugam sa dati detalii.)
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
15. De cat capital credeti ca aveti nevoie ca sa incepeti sau sa extindeti
o afacere? Detaliati.
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
16. Estimati suma de bani din fiecare dintre sursele mentionate mai jos pe
care o puteti folosi in demararea/extinderea afacerii dumneavoastra.
Bani personali: ...........................................................
Imprumuturi sau bani oferiti de familie: ..................................
Imprumuturi sau bani oferiti de prieteni: .................................
Alte surse: ................... Specificati: ..............................
17. Aveti casa, apartamentul sau terenul dumneavoastra personal? Da Nu
18. Care dintre lucrurile mentionate mai jos considerati ca reprezinta
factorul cel mai important in succesul unei afaceri? (Marcati o singura
optiune.)
Banii Educatia Prietenii Motivatia Altele
19. Cum apreciati dorinta dumneavoastra de a incepe o afacere proprie sau
de a extinde afacerea dumneavoastra deja existenta? (Marcati doar un singur
raspuns.)
Nu stiu Medie Destul de puternica Foarte puternica
20. Cum ati auzit de acest program?
Presa Radio TV Altele (prieteni, la serviciu etc.)
21. La ce cursuri sau seminarii de dezvoltare antreprenoriala ati mai
participat?
________________________________________________________________________________
Cursul Perioada
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
22. In ce stadiu va aflati in legatura cu elaborarea unui plan de afaceri
pentru ideea pe care doriti sa o transformati intr-o afacere?
- Nu am inceput sa lucrez la un plan de afaceri.
- Am inceput documentarea (colectare de materiale si informatii) necesara
elaborarii planului de afaceri.
- Am inceput sa lucrez la elaborarea planului de afaceri.
- Am elaborat un plan de afaceri.
23. De ce sprijin credeti ca aveti nevoie pentru a incepe sau extinde o
afacere proprie?
- Instruire generala in domeniul afacerilor
- Consultanta juridica
- Consultanta financiar-contabila
- Consultanta in marketing
- Consultanta in management
- Alt gen de sprijin (specificati) ........................................
24. Pana in prezent ati solicitat o finantare sau un credit?
Da, care a fost rezultatul solicitarii ....................................
Nu
25. Ce v-ati propus sa obtineti in urma inscrierii in acest program?
(Marcati un singur raspuns.)
- Mai multe informatii
- Acces la finantare
- Punerea in practica a ideii de afaceri
26. Declar pe propria raspundere, cunoscand prevederile art. 292 din Codul
penal cu privire la falsul in declaratii, ca nu am mai beneficiat de finantare
in cadrul altor programe similare gestionate de ANIMMC.
Localitatea ........................ Semnatura aplicantului
Data ............................... ..........................
ANEXA 3
la procedura
DECLARATIE PE PROPRIA RASPUNDERE
Subsemnatul/Subsemnata .........................., identificat/identificata
cu actul de identitate seria ..... nr. ........., eliberat de .................
la data de ..............., cu domiciliul in localitatea .....................,
str. .................................. nr. ...., bl. ...., sc. ...., ap. ....,
sectorul/judetul ........................, in calitate de reprezentant legal al
organizatiei ...................................., declar pe propria raspundere
ca toate informatiile furnizate si consemnate in prezenta cerere sunt corecte
si complete.
Inteleg ca orice omisiune sau incorectitudine in prezentarea informatiilor
in scopul de a obtine avantaje pecuniare este pedepsita conform legii.
Declar pe propria raspundere ca activitatile pentru care solicit finantarea
prin prezentul program nu fac obiectul altui program de finantare de la bugetul
de stat.
De asemenea, declar pe propria raspundere ca in ultimii 2 (doi) ani:
_
|_| nu am beneficiat de ajutor de stat;
_
|_| am beneficiat de urmatoarele ajutoare de stat:
________________________________________________________________________________
Nr. Anul acordarii Forma Institutia Programul prin Cuantumul
crt. ajutorului de ajutorului finantatoare care a beneficiat ajutorului de
stat de stat de finantare stat acordat
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
in conformitate cu prevederile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Semnatura autorizata si stampila solicitantului*) Functia
................................................. ...........
Data semnarii ..................
*) Toate cererile depuse pentru acest program vor fi semnate de aceeasi
persoana autorizata sa reprezinte legal societatea comerciala.