ORDIN Nr. 1871
din 31 august 2007
privind Metodologia de
organizare si desfasurare a probei anticipate sustinute de elevii claselor a
XI-a si a probelor sustinute de elevii claselor a XII-a din sectiile bilingve
francofone pentru obtinerea mentiunii speciale „sectie bilingva francofona"
la bacalaureat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 703 din 18 octombrie 2007
In baza prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Acordului
asupra învăţământului bilingv dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii
Franceze, semnat la Bucureşti la 28 septembrie 2006,
în conformitate cu Ordinul ministrului educaţiei şi
cercetării nr. 634/2007 privind organizarea şi desfăşurarea bacalaureatului
român -filiera bilingv-francofonă,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se aprobă Metodologia de organizare şi
desfăşurare a probei anticipate susţinute de elevii claselor a Xl-a şi a
probelor susţinute de elevii claselor a XII-a din secţiile bilingve francofone
pentru obţinerea menţiunii speciale „secţie bilingvă francofonă" la
bacalaureat, prevăzută în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul
ordin.
(2) Se aprobă Programele de bacalaureat la disciplinele
specifice pentru elevii care susţin probele specifice în vederea obţinerii
menţiunii speciale „secţie bilingvă francofonă" la bacalaureat, prevăzute
în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Pentru obţinerea menţiunii speciale „secţie
bilingvă francofonă" la bacalaureat, elevii din secţiile bilingve
francofone participă la susţinerea următoarelor probe specifice:
a) probă anticipată;
b) probă orală de limba franceză;
c) probă scrisă de limba franceză;
d) probă orală la disciplina nonlingvistică studiată în
limba franceză.
Art. 3. - Elevii care nu susţin sau nu promovează proba
anticipată nu pot participa la celelalte probe specifice ale bacalaureatului
stabilite pentru clasele bilingve, care se susţin în clasa a XII-a, şi nu vor
beneficia de menţiunea specială „secţie bilingvă francofonă" pe diploma de
bacalaureat.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Direcţia generală management învăţământ
preuniversitar, Direcţia generală buget-finanţe-patrimoniu şi investiţii,
Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu
Parlamentul, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul
Preuniversitar, inspectoratele şcolare şi conducerile unităţilor de învăţământ
implicate duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIE
de organizare şi desfăşurare a probei anticipate
susţinute de elevii claselor a Xl-a şi a probelor susţinute de elevii claselor a XII-a din secţiile
bilingve francofone pentru obţinerea menţiunii speciale „secţie bilingvă
francofonă” la bacalaureat
I. DISPOZIŢII
GENERALE
Art. 1. - (1) Prezenta metodologie reglementează
organizarea şi desfăşurarea probei anticipate susţinute de elevii claselor a
Xl-a şi a probelor susţinute de elevii claselor a XII-a din secţiile bilingve
francofone pentru obţinerea menţiunii speciale „secţie bilingvă
francofonă" la bacalaureat.
(2) Diploma de bacalaureat cu menţiunea specială
„secţie bilingvă francofonă" este recunoscută pentru înscrierea la
universităţile franceze şi la universităţile româneşti.
Art. 2. - (1) Acordul asupra învăţământului bilingv
dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Franceze, semnat la Bucureşti la
28 septembrie 2006, pune bazele obţinerii diplomei de bacalaureat cu menţiunea
specială „secţie bilingvă francofonă".
(2) Secţiile bilingve francofone menţionate la art. 1
au, pe parcursul celor 4 ani de liceu, un orar specific de cursuri de limba
franceză şi de discipline nonlingvistice (DNL) predate în limba franceză:
matematică, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie, economie.
(3) Probele specifice examenului de bacalaureat pentru
secţiile bilingve francofone sunt:
(i) proba anticipată centrată pe modulul de învăţământ
pluridisciplinar bilingv (MIP), susţinută în clasa a
Xl-a;
(ii) proba orală de limba franceză, care va fi
susţinută în clasa a XII-a şi va avea loc în perioada prevăzută pentru proba
orală de limbă străină „b";
(iii) proba scrisă de limba franceză, care va fi
susţinută în clasa a XII-a şi va avea loc în perioada prevăzută pentru proba
scrisă „c";
(iv) o probă la o disciplină nonlingvistică din lista
celor menţionate la alin. (2) (oral), susţinută în clasa a XII-a, care va avea
loc în perioada prevăzută pentru proba orală „c". Această probă se susţine
obligatoriu în limba franceză. Disciplina nonlingvistică se alege dintre
disciplinele studiate în limba franceză, în funcţie de profilul clasei:
teoretic (uman sau real) sau tehnic. Disciplina nonlingvistică poate fi
diferită de disciplinele
susţinute la probele „d", „e", „f din cadrul
bacalaureatului românesc.
(4) Pentru fiecare probă se acordă un punctaj cuprins
între 10 şi 100, nota probei respective obţinându-se prin împărţirea punctajului
la 10.
(5) Nota obţinută la proba orală de limba franceză
intră în calculul mediei de bacalaureat conform prevederilor Metodologiei de
organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat.
(6) Notele obţinute la celelalte probe specifice şi la
proba anticipată nu intră în calculul mediei de bacalaureat.
(7) Absolvenţii secţiilor bilingve care promovează
examenul de bacalaureat, parcurgând şi obţinând cel puţin 50 de puncte la
fiecare dintre cele 4 probe specifice prevăzute de Acordul asupra învăţământului
bilingv dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Franceze, semnat la
Bucureşti la 28 septembrie 2006, obţin diploma de bacalaureat, prevăzută de
legea română, cu menţiunea specială „secţie bilingvă francofonă", precum
şi un atestat de limbă şi civilizaţie franceză.
Art. 3. - (1) Proba anticipată va fi susţinută în
fiecare an, conform datelor fixate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, în ultima vineri a lunii mai. Ea va fi organizată simultan în
fiecare din liceele bilingve care fac parte din proiect (conform listei
prevăzute în Acordul asupra învăţământului bilingv dintre Guvernul României şi
Guvernul Republicii Franceze, semnat la Bucureşti la 28 septembrie 2006).
(2) La proba anticipată participă elevii de clasa a
Xl-a de la secţiile bilingve francofone care au frecventat modulul de
învăţământ pluridisciplinar bilingv în timpul anului.
(3) In cazul în care elevul promovează proba anticipată
în clasa a Xl-a, acesta are dreptul de a obţine menţiunea „secţie bilingvă
francofonă", în urma promovării examenului de bacalaureat cu probe
specifice pentru clasele bilingve, menţionate la art. 2 alin. (3).
(4) Elevii care nu susţin sau nu promovează proba
anticipată nu pot participa la celelalte probe specifice ale bacalaureatului
care se susţin în clasa a XII-a, stabilite pentru clasele bilingve, şi nu vor
beneficia de menţiunea specială „secţie bilingvă francofonă" pe diploma de
bacalaureat.
(5) In caz de repetenţie a clasei a XI-a, elevul de la
secţia bilingvă francofonă pierde beneficiul notei obţinute în anul precedent.
Acesta are obligaţia de a repeta modulul de învăţământ pluridisciplinar bilingv
şi de a se prezenta din nou la proba anticipată de la sfârşitul clasei a XI-a.
II. A. PROBA
ANTICIPATĂ
Art. 4. - Organizarea probei anticipate se face de
către comisia judeţeană de bacalaureat, sub coordonarea Comisiei naţionale de
bacalaureat.
Art. 5. - (1) Comisia de evaluare a probei anticipate
este formată din două cadre didactice: un cadru didactic ales dintre cei care
au predat modulul de învăţământ pluridisciplinar bilingv şi un cadru didactic
de limba franceză ales dintr-o listă de profesori care cunosc programul
franco-român bilingv realizat în cadrul Acordului asupra învăţământului bilingv
dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii Franceze, semnat la Bucureşti
la 28 septembrie 2006.
(2) Profesorii din comisia de
evaluare sunt numiţi prin decizie a inspectorului şcolar general.
II. B. DESFĂŞURAREA
PROBEI ANTICIPATE
Art. 6. - (1) In cadrul modulului de învăţământ
pluridisciplinar bilingv, elevii realizează un proiect la nivelul clasei, bazat
pe disciplinele studiate.
(2) Până la data de 1 octombrie a fiecărui an şcolar,
profesorii de discipline nonlingvistice care se predau în limba franceză vor
afişa la avizierul şcolii titlurile proiectelor propuse pentru proba anticipată
din anul şcolar respectiv.
(3) Până la data de 1 noiembrie a fiecărui an şcolar,
elevii vor alege tema proiectului la nivel de clasă şi o vor depune la
secretariatul şcolii.
(4) In cadrul probei anticipate, elevii prezintă în
faţa comisiei de evaluare un carnet de bord realizat în mod individual, pe
durata modulului de învăţământ pluridisciplinar bilingv, însoţit de o sinteză
de maximum două pagini.
(5) Carnetul de bord, redactat în limba franceză, va
conţine enumerarea orelor de curs la care elevul a asistat pe parcursul
derulării proiectului, în cadrul fiecărei discipline nonlingvistice, precum şi
enumerarea activităţilor personale pe care Ie-a desfăşurat în afara orelor de
curs.
(6) Sinteza se elaborează în limba franceză şi va
cuprinde referinţe la derularea proiectului şi la contribuţia personală a
elevului în cadrul echipei. Sinteza va fi axată pe expunerea conţinutului
modulului de învăţământ pluridisciplinar bilingv, plecând de la cunoştinţele
dobândite de-a lungul anului în cadrul orelor de disciplină nonlingvistica şi
terminând cu referiri la contribuţia personală adusă la realizarea produsului
final colectiv. Prezentarea sintezei se va realiza sub forma unei discuţii
libere, în limba franceză, cu membrii comisiei de evaluare.
(7) Durata probei nu va depăşi 10 minute pentru fiecare elev.
II. C. EVALUAREA ŞI
NOTAREA PROBEI ANTICIPATE
Art. 7. - (1) Modulul de învăţământ pluridisciplinar
bilingv este evaluat la sfârşitul clasei a Xl-a, acordându-se maximum 100 de
puncte, din care:
a) maximum 30 de puncte pentru activitatea desfăşurată în timpul anului; şi
b) maximum 70 de puncte, din care 10 puncte din oficiu
pentru examenul final susţinut prin proba anticipată.
(2) Fiecare evaluator acordă candidatului un punctaj,
care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului se obţine ca medie aritmetică a punctajelor acordate de membrii
comisiei de evaluare.
(4) Nota probei anticipate se obţine prin împărţirea
la 10 a punctajului final, urmată de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o
diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în
favoarea elevului.
(5) Notele probei anticipate susţinute în clasa a Xl-a
se consemnează într-un proces-verbal, întocmit în 3 exemplare, care se
păstrează la secretariatul liceului până la sfârşitul clasei a XII-a. Un
exemplar se arhivează, iar al doilea exemplar este transmis comisiei de
bacalaureat şi va fi anexă la catalogul de examen.
(6) Procesul-verbal transmis comisiei de bacalaureat
se arhivează împreună cu celelalte documente ale examenului de bacalaureat.
II. D. RĂSPUNDEREA
DISCIPLINARĂ
Art. 8. - (1) Respectarea întocmai a metodologiei de
organizare şi desfăşurare a probei anticipate este obligatorie pentru toate
persoanele implicate în această activitate.
(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii
constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare, personalul
didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din
învăţământ implicat în desfăşurarea probei anticipate răspund disciplinar
pentru încălcarea îndatoririlor ce le revin în aplicarea prezentei metodologii.
Art. 9. - In vederea respectării prevederilor prezentei
metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării probei anticipate,
preşedinţii comisiilor de examinare vor solicita declaraţii scrise de la
fiecare membru al comisiei. In declaraţia-tip, cadrul didactic precizează că nu
este rudă sau afin până la gradul al patrulea cu niciunul dintre candidaţii
care participă la această probă şi îşi asumă responsabilitatea pentru
respectarea întocmai a prevederilor legale.
Art. 10. - (1) Cadrele
didactice care, în perioada susţinerii probei anticipate, manifestă neglijenţă
în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin sau săvârşesc orice alte fapte care
împiedică desfăşurarea în condiţii normale a probei anticipate sunt sancţionate
disciplinar conform Statutului personalului didactic.
(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite
de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta
metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
II. E. DISPOZIŢII
FINALE
Art. 11. - Nu se admit contestaţii la proba anticipată.
GRILĂ DE EVALUARE
PENTRU MODULUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT PLURIDISCIPLINAR BILINGV (MIP)
Caiete de bord individuale (ale elevilor)
(Totalul acestei părţi: 30 de puncte)
• Prezentarea caietului în faţa
juriului în ziua examenului (10 puncte)
Observaţie: Pentru a fi acceptat, acest caiet de
bord individual trebuie să conţină cel puţin transcrierea cronologică a tuturor
orelor de curs efectuate în cadrul proiectului (40 de ore minim, toate
provenind din trunchiul comun obligatoriu, alte ore suplimentare de lucru şi de
DNL de asemenea prezente, dar neobligatorii).
• Caracterul personal declarat al contribuţiilor
elevului la dinamica de construcţie colectivă a proiectului (20 de puncte)
Observaţie: Se cere aici raportul activităţilor
personale de căutare (documentară şi de alt tip) al elevului, cercetare
efectuată în afara orelor de curs obligatorii.
Sinteza individuală
(Totalul acestei părţi: 30 de puncte)
• Prezentarea unei sinteze personale scrise referitoare la proiect şi la implicarea
elevului în derularea acestuia (10 puncte care sunt considerate drept punct din
oficiu)
Observaţie: Această sinteză, elaborată pe baza
caietului de bord individual, va fi de maximum două pagini. Predată în mod
oficial juriului, semnată de către elev şi contrasemnată de către membrii
juriului, aceasta va constitui dovada - păstrată de către şcoală - a notei care
va fi reportată şi adăugată la sfârşitul clasei a XII-a la menţiunea finală.
• Capacitatea elevului de a face legătura dintre
cunoştinţele căpătate în acest an în fiecare din orele dedicate proiectului şi
care fac parte din programa oficială obligatorie pentru DNL
(interdisciplinaritate) şi tema proiectului, precum şi între acestea şi
produsele finale realizate la sfârşitul proiectului (20 de puncte)
Observaţie: Aici trebuie amintite toate materiile
studiate în cadrul proiectului pe durata întregului an şcolar şi nu doar
amintite subtemele tratate de către fiecare elev în cadrul subgrupului din care
a făcut parte pe durata proiectului. Această noţiune este evaluată în mod
identic şi comun pentru toţi elevii care au fost implicaţi într-un MIP
Susţinerea orală
(Totalul acestei părţi: 40 de puncte)
• Capacitatea elevului de a prezenta corect în limba franceză problematica subtemei la
care a lucrat pe parcursul proiectului, precum şi contribuţia sa personală la
lucrul efectuat în cadrul subgrupei (0-10 sau 20 de puncte)
Observaţie: In mod normal, nivelul lingvistic al
producţiei orale cerut de juriu trebuie să corespundă diplomei elementare de
limbă franceză nivelul şcolar B1+ (plasat între B1 -
obiectivul fixat pentru clasa a X-a din cadrul
viitorului examen pentru obţinerea diplomei elementare de limba franceză nivel
şcolar - şi B2 - obiectivul
fixat pentru clasa a XII-a). O analiză a descriptorilor din grila de evaluare a
Cadrului european comun de referinţă al limbilor confirmă acest punct de
vedere.
• Discuţie liberă cu juriul asupra uneia dintre
noţiunile în sfera disciplinei din programa evocată pe parcursul acestui
proiect (20 de puncte)
Observaţie: Este vorba aici de a anticipa
modelul„Colle" care va deveni oficial din luna iunie 2008 şi în care se
precizează că elevii, pentru a obţine menţiunea bilingvă francofonă, vor trebui
să treacă la oral o probă de disciplină nonlingvistică în limba franceză în
clasa a XII-a.
Observaţie: Este vorba aici despre noţiuni care au
fost studiate în timpul orelor de proiect şi care se regăsesc în acelaşi timp
în programa naţională obligatorie pentru disciplină nonlingvistică.
TOTAL. 100 de puncte
(Reamintim: menţiunea bilingvă francofonă
cuprinde 400 de puncte, din care 100 acordate pentru MIP.)
III. DISCIPLINE SPECIFICE SUSŢINUTE ÎN CLASA a XII-a
Art. 12. - Organizarea şi
desfăşurarea probelor specifice se fac în conformitate cu prevederile
bacalaureatului românesc.
Art. 13. - Profesorii examinatori din comisiile de
bacalaureat constituite pentru probele organizate în vederea obţinerii
menţiunii bilingve francofone trebuie să fie traşi la sorţi dintr-o listă de
profesori care cunosc programul franco-român bilingv realizat în cadrul
Acordului asupra învăţământului bilingv dintre Guvernul României şi Guvernul
Republicii Franceze, semnat la Bucureşti la 28 septembrie 2006.
ANEXA Nr. 2
PROGRAMELE DE BACALAUREAT
la disciplinele specifice pentru elevii care susţin
probele specifice în vederea obţinerii menţiunii speciale „secţie bilingvă francofonă” la bacalaureat
I. A. DESFĂŞURAREA
PROBEI DE LIMBĂ FRANCEZĂ ORAL
Art. 1. - Competenţe generale
de evaluat:
1. Receptarea mesajelor transmise oral în diferite
situaţii de comunicare
1.2. Extragerea esenţialului/identificarea ideilor
principale/de detalii specifice din texte autentice referitoare la probleme de
actualitate, din viaţa cotidiană şi din domeniul de specializare
1.6. Identificarea elementelor structurale ale textului
literar (temă, subiect, mesaj, personaj, cadrul acţiunii)
2. Producerea de mesaje orale adecvate unor contexte
variate de comunicare
2.6. Expunerea unor idei,
opinii şi puncte de vedere proprii şi susţinerea lor cu argumente şi exemple
Descrierea de activităţi/proiecte/procese etc, pe
subiecte legate de domenii de interes/de specialitate
2.7. Elaborarea, prin sintetizarea de informaţii din
diferite surse, a unui text (eseu/prezentare), argumentat logic şi susţinut de
exemple pertinente din experienţa personală sau din alte surse
2.8. Argumentarea, într-o manieră eficientă,
convingătoare (eseuri de opinie)
2.9. Argumentarea unei interpretări personale a unui text literar
3. Realizarea de interacţiuni în comunicarea orală
3.1. Solicitarea ideilor, opiniilor, părerilor
interlocutorului şi răspunsuri/comentarii la acestea; exprimarea poziţiei
(acord/dezacord) faţă de opiniile exprimate; oferirea de clarificări/explicaţii
3.3. Avansarea unor ipoteze şi formularea de
răspunsuri relevante la ipotezele emise de ceilalţi
3.4. Formularea de idei/păreri/puncte de vedere pe
teme de interes/pe teme culturale sau literare şi susţinerea acestora cu
argumente relevante
3.5. Producerea de mesaje/texte orale/alte texte
funcţionale pe diferite teme către diverşi destinatari, în diferite scopuri de
comunicare (a obţine ceva, a informa, a convinge, a invita, a refuza, a
mulţumi, a cere scuze etc), cu adecvarea formatului şi a limbajului la subiect
şi la stilul formal/informai folosit de interlocutor
4. Transferul şi medierea mesajelor orale în situaţii
variate de comunicare
4.1. Redarea cu cuvinte proprii a spuselor altor
persoane
4.2. Rezumarea esenţialului dintr-un text din
mass-media/literar într-un număr determinat de cuvinte; reducerea unui paragraf
la o idee esenţială
4.3. Transferul informaţiilor din texte referitoare la
domeniul de specializare în diverse forme de prezentare
4.4. Parafrazarea unui citat folosind exemple personale/prin raportare la experienţa personală
4.5. Raportarea mesajului literar la experienţe
personale
Art. 2. - Teme reţinute şi texte alese:
Texte şi teme pentru comunicarea orală
Textele şi temele vor fi alese luând în considerare caracteristici comune, precum:
a) sursa: pasaje din cărţi, broşuri, pliante etc;
articole de presă (ziare, reviste, internet) în limba franceză;
b) tipul de text: text autentic literar/neliterar.
Texte
Tipuri de texte: informativ, narativ, incitativ, descriptiv,
argumentativ (pliant turistic, ghid, expunere, eseu etc).
Teme
Temele pentru expuneri/redactări sunt alese din
tematica prevăzută de Programele şcolare de limba franceză pentru ciclul liceal
şi sunt inspirate din tot ceea ce reprezintă realitatea înconjurătoare, viaţa
de fiecare zi, experienţa personală şi experienţa umană în general.
Domeniul personal
• Universul adolescenţei (viaţa cotidiană, şcoala,
familia, raportul dintre generaţii, locuinţa, cumpărături, alimentaţie,
sănătate; activităţi în timpul liber: hobby, sport, călătorii etc; factori de
risc /droguri/alcool/fumat/SIDA etc.)
• Relaţii interpersonale, comportamentul în familie şi
în societate; munca în echipă, participarea la proiecte de cooperare educativă
• Universul afectiv al tinerilor
• Pregătirea tinerilor pentru viaţa activă (civism,
proiecte de dezvoltare personală şi de inserţie socială)
Domeniul public
• Aspecte semnificative din viaţa contemporană
(sociale, economice, tehnice, ecologice, culturale etc.)
• Serviciile în societatea
contemporană: servicii medicale/ hoteliere/transporturi moderne/instituţii de
spectacole etc; spaţii/locuri, instituţii şi servicii publice
• Mijloace moderne de comunicare în masă; generaţia
tânără şi tehnologia informaţiei
• Mediu înconjurător (urban/rural)
Domeniul educaţional, cultură şi civilizaţie
• Date importante din viaţa contemporană a Franţei;
caracteristici generale (repere geografice, sociale, culturale)
• Stiluri de viaţă în lumea francofonă din perspectivă
sincronică şi/sau diacronică
• Conservarea patrimoniului cultural
• Texte din literatura franceză şi francofonă;
literatură pentru tineret
• Personalităţi din sfera literară; mari scriitori
francezi din literatura modernă şi contemporană
• Repere de cultură şi civilizaţie ale culturii universale
•Aspecte ale vieţii sociale - dezbateri importante în Franţa contemporană
• Condiţia şi rolul femeii în societatea contemporană
• Construcţia europeană, aportul Franţei la acest
proces
• Cooperare francofonă: programe/instituţii/actori
Art. 3. - (1) Această probă se
desfăşoară integral în limba franceză. Subiectul este tras la sorţi de către
candidat. Subiectul este compus dintr-un text însoţit de o întrebare de interes
general care se sprijină pe text şi care îl invită pe candidat să facă o expunere
organizată care să îl conducă la dezvoltarea intervenţiei sale, făcând apel la
experienţa şi la cultura sa personală. Subiectul comportă, de asemenea,
menţiunea pasajului din text care trebuie citit cu voce tare.
(2) Proba se referă la texte necunoscute de către
candidaţi, texte dactilografiate având în jur de douăzeci de rânduri, cu
caractere de tip 12. Este vorba despre texte din secolul XX : articole de presă sau texte literare
care se referă la teme în acord cu programa de bacalaureat a profilului bilingv respectiv.
(3) Condiţiile de desfăşurare sunt următoarele:
- 30 de minute de pregătire;
- 20 de minute de examinare;
- 5 minute de consultare pentru juriu pentru
determinarea notei.
(4) Proba se desfăşoară în 4 etape :
1. Candidatul prezintă pe scurt textul, pentru a face
să apară tema şi ideea principală, în 2 până la 4 fraze.
2. Candidatul citeşte cu voce tare pasajul din text
care îi va fi indicat de juriu (aproximativ 10 rânduri).
3. Candidatul prezintă expunerea pe care a pregătit-o
pentru a răspunde la întrebarea pusă în subiect (în jur de 5 minute).
4. Discuţia: discuţia are ca obiectiv evaluarea
capacităţii candidatului de a comunica „cu un grad de spontaneitate şi de
uşurinţă care să facă posibilă o interacţiune normală cu un interlocutor
nativ" şi cea de „a prezenta şi de a apăra" opinia sa, dar şi
verificarea sau reprecizarea înţelegerii anumitor puncte din text.
I.B. EVALUAREA ŞI NOTAREA PROBEI ORALE DE LIMBĂ FRANCEZĂ
Art. 4. - (1) Pentru această probă se acordă maximum
100 de puncte, din care:
- 10 puncte din oficiu;
- 60 de puncte pentru cunoştinţele disciplinei -:
• etapa 1 pentru 10 puncte: concizia şi justeţea
sintezei care arată că punctul de vedere al autorului este înţeles;
• etapa 2 pentru 10 puncte: pronunţarea, prozodia şi fluiditatea lecturii;
• etapa 3 pentru 20 de puncte: respectarea subiectului
dat, structurarea expunerii, calitatea argumentării şi bogăţia aporturilor
exterioare la text venind de la lectură, de la curs;
• etapa 4 pentru 20 de puncte: viteza de reacţie la
întrebările juriului, pertinenţa răspunsurilor şi capacitatea de a susţine o
opinie;
- 30 de puncte pentru calitatea limbii, conform
nivelului B2 din Cadrul european comun de referinţă al limbilor.
(2) Fiecare evaluator acordă candidatului un punctaj,
care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului se obţine ca medie
aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei de evaluare.
(4) Nota probei se obţine prin împărţirea la 10 a
punctajului final, urmată de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o
diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
(5) Notele probei se consemnează în catalogul de
examen.
I.C. RĂSPUNDEREA
DISCIPLINARĂ
Art. 5. - (1) Respectarea întocmai a metodologiei de
organizare şi desfăşurare a probei orale de limbă franceză este obligatorie
pentru toate persoanele implicate în această activitate.
(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii
constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare, personalul
didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din
învăţământ implicat în desfăşurarea probei răspunde disciplinar pentru
încălcarea îndatoririlor ce îi revin în aplicarea prezentei metodologii.
Art. 6. - In vederea respectării prevederilor prezentei
metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării probei,
preşedinţii comisiilor de examinare vor solicita declaraţii scrise de la
fiecare membru al comisiei. în declaraţia-tip, cadrul didactic precizează că nu
este rudă sau afin până la gradul al patrulea cu niciunul dintre candidaţii
care participă la această probă şi îşi asumă responsabilitatea pentru
respectarea întocmai a prevederilor legale.
Art. 7. - (1) Cadrele didactice care în perioada
susţinerii probei manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin
sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii normale
a probei sunt sancţionate disciplinar conform Statutului personalului didactic.
(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite
de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta
metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
I.D. DISPOZIŢII FINALE
Art. 8. - Nu se admit contestaţii la proba orală de
limbă franceză.
Proba orală de limba franceza - barem de evaluare
• 10 puncte din oficiu
• 60 de puncte pentru abilităţi în sfera disciplinei:
Concizia şi justeţea sintezei care arată că punctul de
vedere al autorului este
înţeles
Pronunţarea, prozodia şi fluiditatea lecturii
Respectarea subiectului dat,
structurarea expunerii, calitatea argumentării şi bogăţia aporturilor
exterioare la text venind de la lectură, de la curs
Viteza de reacţie la întrebările juriului, pertinenţa
răspunsurilor şi capacitatea de a apăra o opinie
• 30 de puncte pentru calitatea limbii Pronunţie,
vocabular, morfosintaxă
II.A. DESFĂŞURAREA PROBEI SCRISE DE LIMBĂ FRANCEZĂ
Art. 9. - Competenţe generale de evaluat:
1. Receptarea mesajelor transmise în scris în diferite
situaţii de comunicare
1.2. Extragerea esenţialului/identificarea ideilor
principale din texte referitoare la probleme de actualitate, din viaţa
cotidiană şi din domeniul de specializare
1.6. Identificarea elementelor structurale ale textului
literar (temă, subiect, mesaj, personaj, cadrul acţiunii)
2. Producerea de mesaje scrise adecvate unor contexte
variate de comunicare
2.6. Expunerea unor idei, opinii şi puncte de vedere
proprii şi susţinerea lor cu argumente şi exemple
2.7. Elaborarea, prin sintetizarea de informaţii din
diferite surse, a unui text (eseu/prezentare), argumentat logic şi susţinut de
exemple pertinente din experienţa personală sau din alte surse
2.8. Argumentarea, orală şi în scris (eseuri de
opinie), într-o manieră eficientă, convingătoare
2.9. Argumentarea unei
interpretări personale a unui text literar
3. Realizarea de interacţiuni în comunicarea scrisă
3.1. Solicitarea ideilor, opiniilor, părerilor
interlocutorului şi răspunsuri/comentarii la acestea; exprimarea poziţiei
(acord/dezacord) faţă de opiniile exprimate
3.3. Avansarea unor ipoteze şi formularea de răspunsuri
relevante la ipotezele emise de ceilalţi
3.4. Formularea de idei/păreri/puncte de vedere pe teme
de interes/pe teme culturale sau literare şi susţinerea acestora cu argumente
relevante
3.5. Producerea de mesaje/ texte scrise şi orale/alte
texte funcţionale pe diferite teme către diverşi destinatari, în diferite
scopuri de comunicare (a obţine ceva, a informa, a convinge, a invita, a refuza,
a mulţumi, a cere scuze etc), cu adecvarea formatului şi a limbajului la
subiect şi la stilul formal/informai folosit de interlocutor
4. Transferul şi medierea mesajelor scrise în situaţii
variate de comunicare
4.1. Redarea cu cuvinte proprii a spuselor altor
persoane
4.2. Rezumarea esenţialului dintr-un text din
mass-media/literar într-un număr determinat de cuvinte; reducerea unui paragraf
la o idee esenţială
4.3. Transferul informaţiilor din texte referitoare la
domeniul de specializare în diverse forme de prezentare
4.4. Parafrazarea unui citat
folosind exemple personale/prin raportare la experienţa personală
4.5. Raportarea mesajului literar la experienţe
personale
Art. 10. -Teme reţinute şi texte alese:
Texte şi teme pentru comunicarea scrisă
Textele şi temele vor fi alese
luând în considerare caracteristici comune precum:
a) sursa: pasaje din cărţi, broşuri, pliante etc;
articole de presă (ziare, reviste, internet) în limba franceză;
b) tipul de text: text autentic literar/neliterar.
Texte
Tipuri de texte: informativ, narativ, incitativ,
descriptiv, argumentativ (pliant turistic, ghid, expunere, eseu etc.)
Teme
Temele pentru expuneri/redactări sunt alese din
tematica prevăzută de Programele şcolare de limba franceză pentru ciclul liceal
şi sunt inspirate din tot ceea ce reprezintă realitatea înconjurătoare, viaţa
de fiecare zi, experienţa personală şi experienţa umană în general.
Domeniul personal
• Universul adolescenţei (viaţa cotidiană, şcoala,
familia, raportul dintre generaţii, locuinţa, cumpărături, alimentaţie,
sănătate; activităţi în timpul liber: hobby, sport, călătorii etc; factori de
risc/droguri/alcool/fumat/SIDA etc.)
• Relaţii interpersonale, comportamentul în familie şi
în societate; munca în echipă, participarea la proiecte de cooperare educativă
• Universul afectiv al tinerilor
• Pregătirea tinerilor pentru viaţa activă (civism,
proiecte de dezvoltare personală şi de inserţie socială)
Domeniul public
• Aspecte semnificative din viaţa contemporană
(sociale, economice, tehnice, ecologice, culturale etc.)
• Serviciile în societatea
contemporană: servicii medicale, hoteliere, transporturi moderne, instituţii de
spectacole etc; spaţii, locuri, instituţii şi servicii publice
• Mijloace moderne de comunicare în masă; generaţia tânără
şi tehnologia informaţiei
• Mediu înconjurător (urban/rural)
Domeniul educaţional, cultură şi civilizaţie
• Date importante din viaţa contemporană a Franţei;
caracteristici generale (repere geografice/sociale/culturale)
• Stiluri de viaţă în lumea francofona din perspectivă
sincronică şi/sau diacronică
• Conservarea patrimoniului cultural
• Texte din literatura franceză şi francofona;
literatură pentru tineret
• Personalităţi din sfera literară; mari scriitori
francezi din literatura modernă şi contemporană
• Repere de cultură şi civilizaţie universale
• Aspecte ale vieţii sociale -
dezbateri importante în Franţa contemporană
• Condiţia şi rolul femeii în societatea contemporană
• Construcţia europeană, aportul Franţei la acest
proces
• Cooperare francofona: programe/instituţii/actori
Art. 11. -Această probă este o probă suplimentară de 3
ore, specifică menţiunii „secţie bilingvă francofona"; ea vizează
evaluarea competenţelor de înţelegere a unui text scris şi a celor de producere
de texte scrise, a competenţei de exprimare în scris, conformă nivelului B2 din
Cadrul european comun de referinţă al limbilor.
Candidatul alege între două subiecte; acestea se referă
la tematici diferite. Cele două subiecte vor fi furnizate candidatului la
începutul probei.
Această probă conţine două părţi: o primă parte este
compusă din întrebări de înţelegere şi o a doua este consacrată elaborării unui
eseu.
1.1. Textele de sprijin:
Lucrul candidatului se face pe texte contemporane (din
1850 până în zilele noastre). Aceste texte pot fi:
- texte narative sau texte de idei;
- articole de presă care se
referă la probleme contemporane (şi nu articole care se referă la actualitatea
imediată, probabil puţin cunoscută de candidaţi).
Este vorba despre texte de interes general care ridică
probleme în legătură cu universul de referinţă al liceenilor şi cu cultura
franceză/francofonă/română/europeană. Tematicile posibile figurează în programa
de bacalaureat.
Textul comportă maximum 30 de rânduri dactilografiate
cu caractere de tip 12.
1.2. Intrebări de
înţelegere:
Această parte comportă 4 până la 6 întrebări, al căror
obiectiv este să demonstreze că fiecare candidat a înţeles textul şi să testeze
în ce măsură stăpâneşte tehnica exprimării în scris.
La toate întrebările trebuie să se dea răspunsuri
redactate. Lângă fiecare întrebare figurează numărul de puncte care îi este
atribuit.
Intrebările puse pot lua următoarele forme:
- să explice una sau mai multe expresii-cheie ale
textului;
- să reformuleze una sau mai multe idei ale textului;
- să ilustreze una sau mai multe idei prin exemple;
- să degajeze ideile principale
dintr-un extras sau din ansamblul textului;
- răspunsuri la întrebări de înţelegere literală pentru
a degaja informaţii explicite din text;
- răspunsuri la întrebări de înţelegere care necesită
raţionamente logice (a caută o cauză, o consecinţă etc);
- răpunsuri la întrebări de înţelegere care necesită
raţionamente culturale relative la civilizaţia franceză, francofona, română sau
europeană în relaţie cu programul menţiunii bilingve francofone a
bacalaureatului;
- să interpreteze una sau mai multe idei ale textului.
Nu se admit mai mult de două întrebări de acelaşi tip. Cuvintele sau expresiile de explicat sunt urmate de menţiunea
rândului unde figurează.
Intrebările urmează ordinea textului şi ultimele sunt
mai generale, mai sintetice.
1.3. Eseul
Această lucrare trebuie să se sprijine în acelaşi timp
pe text, pe experienţa şi pe cultura candidatului, în special pe cea dobândită
la cursul de franceză în timpul studiului temelor din programă. Această lucrare
vizează exprimarea unei opinii personale bine argumentate şi ilustrate cu
exemple.
Eseul presupune producerea unui text structurat având în
jur de 300 de cuvinte.
Sunt evaluate:
- respectarea subiectului;
- structurarea cuvântului;
- bogăţia de idei;
- calitatea argumentării.
1.4. Calitatea limbii
Calitatea limbii ţine cont de calitatea sintaxei, de
ortografie, de precizia şi de bogăţia vocabularului, conform nivelului B2 din
Cadrul european comun de referinţă al limbilor.
II.B. EVALUAREA ŞI NOTAREA PROBEI SCRISE DE LIMBĂ
FRANCEZĂ
Art. 12. - (1) Pentru această probă se acordă maximum
100 de puncte, din care:
- 10 puncte din oficiu;
- 60 de puncte pentru disciplină (30 de puncte pentru
întrebările de înţelegere, 30 de puncte pentru eseu);
- 30 de puncte pentru calitatea limbii.
(2) Fiecare evaluator acordă candidatului un punctaj,
care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului se obţine ca
medie aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei de evaluare.
(4) Nota probei se obţine prin împărţirea la 10 a
punctajului final, urmată de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o
diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
(5) Notele probei se consemnează în catalogul de
examen.
II. C. RĂSPUNDEREA
DISCIPLINARĂ
Art. 13. - (1) Respectarea
întocmai a metodologiei de organizare şi desfăşurare a probei scrise de limba
franceză este obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate.
(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii
constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare, personalul
didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din
învăţământ implicat în desfăşurarea probei răspunde disciplinar pentru
încălcarea îndatoririlor ce îi revin în aplicarea prezentei metodologii.
Art. 14. - In vederea
respectării prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea
corectitudinii desfăşurării probei, preşedinţii comisiilor de examinare vor
solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. In declaraţia-tip,
cadrul didactic precizează că nu este rudă sau afin până la gradul al patrulea
cu niciunul dintre candidaţii care participă la această probă şi îşi asumă
responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale.
Art. 15. - (1) Cadrele didactice care, în perioada susţinerii probei, manifestă neglijenţă în îndeplinirea
atribuţiilor ce le revin sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică
desfăşurarea în condiţii
normale a probei sunt sancţionate disciplinar conform Statutului personalului
didactic.
(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite
de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta
metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
II. D. DISPOZIŢII
FINALE
Art. 16. - Nu se admit contestaţii la proba scrisă de
limbă franceză.
Proba scrisă de limba franceză - barem de evaluare
• 10 puncte din oficiu
• 60 de puncte pentru abilităţi în sfera disciplinei:
Intrebări de înţelegere
Eseul
Respectarea subiectului
Structurarea cuvântului
Bogăţia de idei
• 30 de puncte pentru calitatea limbii
Pronunţie, vocabular, morfosintaxă
III. A. DESFĂŞURAREA PROBEI ORALE DE DISCIPLINĂ NON
LINGVISTICĂ- GEOGRAFIE
Art. 17. - (1) In cadrul examenului de bacalaureat
2008, menţiunea bilingv-franceză, geografia (România - Europa - Uniunea
Europeană. Probleme fundamentale) are un statut de disciplină opţională.
1. Europa şi România
- elemente geografice de bază
(2) Examenul oral la geografie pentru examenul de
bacalaureat 2008 se adresează următoarelor tipuri de
clase din liceele care fac parte din lista prevăzută în Acordul asupra
învăţământului bilingv dintre Guvernul României şi Guvernul Republicii
Franceze, semnat la Bucureşti la 28 septembrie 2006:
a) clasă bilingvă filiera teoretică, profil umanist;
b) clasă bilingvă filiera teoretică, profil real;
c) clasă bilingvă, filiera tehnologică.
Art. 18. - Competenţe de evaluat:
a) Competenţe disciplinare generale:
1. Utilizarea adecvată a termenilor şi a limbajelor
specifice, pentru explicarea elementelor şi faptelor din mediul geografic
2. Raportarea elementelor semnificative din societate,
ştiinţă şi tehnologie la mediul înconjurător ca întreg şi explicarea relaţiilor
specifice dintre acestea
3. Capacitatea de a identifica, pe reprezentări grafice, cartografice şi imagistice, elemente şi
fenomene din natură şi societate
4. Capacitatea de a construi un plan demonstrativ în
condiţiile analizei termenilor/surselor de informare, pe fondul achiziţiilor
dobândite
b) Competenţe lingvistice:
1. Receptarea mesajelor transmise oral în diferite
situaţii de comunicare:
1.1. desprinderea sensului global al unui mesaj/text
1.2. selectarea unor informaţii relevante din
fragmente de texte, tabele, pentru a îndeplini o sarcină de lucru
2. Producerea de mesaje orale adecvate unor contexte
variate de comunicare:
2.1. oferirea şi solicitarea de informaţii şi
instrucţiuni pentru îndeplinirea unei sarcini de lucru
2.2. argumentarea într-o manieră eficientă,
convingătoare.
c) Competenţe şi conţinuturi:
Competenţe specifice
|
Conţinuturi
|
1.1 Prezentarea orală a aspectelor definitorii ale spaţiului
european şi naţional, utilizând corect şi coerent termenii specifici
domeniului
1.3 Realizarea unor corelaţii între elemente, date, fapte,
procese, utilizând limbajul specific domeniului
1.4 Identificarea informaţiilor specifice problematicii
geografice a Europei şi a României, valorificând adecvat semnificaţiile
termenilor-cheie de specialitate
2.1 Explicarea proceselor naturale din mediul înconjurător
(geografic) la nivelul continentului, prin conexiuni sugerate de analiza
modelelor grafice, cartografice şi a imaginilor 2.4. Explicarea relaţiilor
observabile dintre sistemele naturale şi umane ale mediului geografic
european, utilizând date statistice, modele grafice şi cartografice adecvate
3.1. Prezentarea unor date, fapte, procese, prin interpretarea
reprezentărilor grafice, cartografice şi imagistice.
|
a) Elemente de geografie umană ale Europei şi ale României:
- harta politică a Europei; România ca stat al Europei
- populaţia şi caracteristicile ei geodemografice
- sistemul de oraşe al Europei, analiza geografică a unor oraşe
(patru oraşe europene, oraşul Bucureşti şi două oraşe din România)
b) Mediul înconjurător şi peisajele:
- caracteristici ale unor medii şi
peisaje geografice din Europa şi din România
- Carpaţii - studiu de caz al unei regiuni geografice
- ţările vecine României (studiu de caz)
|
2. România şi Uniunea
Europeană
Competenţe specifice
|
Conţinuturi
|
1.1 Prezentarea orală a aspectelor definitorii referitoare la
elemente geografice ale Franţei, utilizând corect şi coerent termenii
specifici domeniului
1.4 Identificarea informaţiilor specifice problematicii
geografice a Franţei şi a României, valorificând adecvat semnificaţiile
termenilor-cheie de specialitate
2.4 Explicarea relaţiilor observabile dintre sistemele naturale
şi umane ale mediului geografic al Franţei, utilizând date statistice, modele
grafice şi reprezentări cartografice adecvate 3.1 Transferul informaţiei
statistice, grafice sau cartografice în alte forme de prezentare: texte, plan
demonstrativ, probleme, situaţii problemă
|
• Statele Uniunii Europene
c) Studiu de caz: Franţa
d) Organizarea şi amenajarea spaţiului geografic în Uniunea
Europeană şi în România (organizarea teritoriului, migraţia populaţiei şi a
forţei de muncă, dispariţiile regionale, evoluţia agriculturii)
|
3. Europa şi Uniunea
Europeană în lumea contemporană
Competenţe specifice
|
Conţinuturi
|
1.1 Prezentarea orală a aspectelor definitorii referitoare la
rolul Europei în sistemul economic şi geopolitic mondial, utilizând corect şi
coerent terminologia specifică domeniului
2.4 Explicarea relaţiilor observabile dintre sistemele lumii
contemporane şi Europa
3.4 Interpretarea datelor statistice şi a
modelelor grafice referitoare la Europa, Uniunea Europeană, România şi lumea
contemporană
|
e) Rolul Europei în construirea lumii contemporane.
|
Art. 19. - (1) Structura examenului:
a) Proba orală va consta în rezolvarea unui subiect,
formulat sub formă de întrebare, parţial problematizată.
b) Subiectul va fi însoţit de documente geografice
specifice, în număr de maximum 3: hărţi tematice, scurte texte geografice,
imagini, date statistice, grafice etc, a căror rezolvare permite evaluarea atât
a competenţelor de specialitate (construirea unui plan demonstrativ, asocierea
analizei documentare cu propriile cunoştiinţe dobândite etc), cât şi a celor
lingvistice.
c) Ansamblul documentar este urmat de:
- 3 întrebări puse candidatului în scopul structurării
planului său demonstrativ, expunerii;
- 2-3 alte întrebări care pot fi puse de examinatori în
timpul celor 10 minute de evaluare prin dialog.
(2) Subiectul va fi ales de candidat prin tragere la
sorţi din întregul număr de variante înscrise în programa
disciplinei alese.
(3) Desfăşurarea probei: timpul de pregătire pentru
candidat este de 30 de minute, expunerea de 10 minute şi discuţia de 10 minute.
III. B. EVALUAREA ŞI
NOTAREA PROBEI ORALE DE GEOGRAFIE
Art. 20. - (1) Proba este notată cu maximum 100 de
puncte, din care: 10 puncte din oficiu, 30 de puncte pentru calitatea limbii
franceze şi 60 de puncte pentru cunoştinţele în sfera disciplinei (30 de puncte
pentru expunerea unui punct de vedere argumentat, 30 de puncte pentru
chestionarea prin dialog, interacţiune cu juriul).
(2) Fiecare evaluator acordă candidatului un punctaj,
care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului se obţine ca
medie aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei de evaluare.
(4) Nota probei se obţine prin împărţirea la 10 a
punctajului final, urmată de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o
diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
(5) Notele probei se consemnează în catalogul de
examen.
III. C. RĂSPUNDEREA DISCIPLINARĂ
Art. 21. - (1) Respectarea întocmai a metodologiei de
organizare şi desfăşurare a probei este obligatorie pentru toate persoanele
implicate în această activitate.
(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii
constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare, personalul
didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din
învăţământ implicat în desfăşurarea probei răspund disciplinar pentru
încălcarea îndatoririlor ce le revin în aplicarea prezentei metodologii.
Art. 22. - In vederea
respectării prevederilor prezentei metodologii şi pentru asigurarea
corectitudinii desfăşurării probei, preşedinţii comisiilor de examinare vor
solicita declaraţii scrise de la fiecare membru al comisiei. In declaraţia-tip,
cadrul didactic precizează că nu este rudă sau afin până la gradul al patrulea
cu niciunul dintre candidaţii care participă la această probă şi îşi asumă
responsabilitatea pentru respectarea întocmai a prevederilor legale.
Art. 23. - (1) Cadrele didactice care, în perioada susţinerii probei, manifestă neglijenţă în îndeplinirea
atribuţiilor ce le revin sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică
desfăşurarea în condiţii normale a probei anticipate sunt sancţionate
disciplinar conform Statutului personalului didactic.
(2) Sancţiunile aplicate în
urma abaterilor săvârşite de cadrele didactice în timpul participării la
comisiile prevăzute în prezenta metodologie sunt luate în considerare la
acordarea calificativului anual.
III. D. DISPOZIŢII FINALE
Art. 24. - Nu se admit contestaţii
la proba orală de disciplină nonlingvistică - geografie.
IV. A. DESFĂŞURAREA
PROBEI ORALE DE DISCIPLINĂ NONLINGVISTICĂ- MATEMATICĂ
Art. 25. - Examenul oral la matematică pentru
bacalaureatul 2008 se adresează următoarelor tipuri de clase, care fac parte
din proiectul bilingv-pilot „De la învăţământul bilingv către filierele
francofone":
a) clasă bilingvă filiera teoretică, profil umanist;
b) clasă bilingvă filiera teoretică, profil real;
c) clasă bilingvă filiera tehnologică.
Art. 26. - Competenţe de
evaluat:
1. Utilizarea corectă a terminologiei specifice
matematicii în diferite contexte de aplicare
2. Prelucrarea datelor de tip cantitativ, structural,
contextual cuprinse în enunţuri matematice
3. Utilizarea corectă a algoritmilor matematici şi a
raţionamentelor în rezolvarea de probleme de diferite grade de dificultate
4. Exprimarea şi redactarea corectă şi într-o manieră
coerentă, în limbaj formal sau în limbaj cotidian, a rezolvării sau a
strategiilor de rezolvare a unei probleme
5. Analiza de
situaţii-problemă şi determinarea ipotezelor necesare pentru a obţine o
concluzie
6. Generalizarea unor proprietăţi prin modificarea
contextului iniţial de definire a problemei sau prin generalizarea algoritmilor
In plus, vor fi urmărite competenţe specifice ale
programei şcolare.
Art. 27. - Teme reţinute:
Funcţii:
- generalităţi (clasa a IX-a, a X-a);
- funcţii particulare (funcţia de gradul 1, funcţia de
gradul 2, funcţia radical, funcţia exponenţială, funcţia logaritm);
- aplicaţii ale derivatelor (secţia ştiinţifică);
- calcul integral (secţia ştiinţifică).
Combinatorică:
- permutări, aranjamente, combinări;
- binomul lui Newton.
Geometrie analitică în plan:
- reper cartezian, dreapta;
- distanţa de la un punct la o dreaptă (secţia
ştiinţifică);
- cercul (secţia ştiinţifică).
Numere complexe:
- forma algebrică
- interpretare geometrică;
- forma trigonometrică;
- operaţii - adunare, scădere, înmulţire, împărţire,
putere, rădăcină de ordinul n;
- ecuaţii binome.
Şiruri:
- definiţie, şir crescător/descrescător, şiruri
limitate;
- şiruri particulare (şiruri aritmetice, şiruri
geometrice;
- limita unui şir, şiruri convergente (secţia
ştiinţifică).
NOTĂ:
Nu va fi necesar ca totalitatea temelor să fie predate
în limba franceză, dar se va veghea ca elevii să dispună de un lexic suficient
pentru rezolvarea exerciţiilor.
Art. 28. - Structura examenului: pe fiecare bilet vor
fi câte două exerciţii, unul provenit din temele: combinatorică, geometrie
analitică sau numere complexe, şi celălalt din temele şiruri sau funcţii.
Art. 29. - Metodologia de desfăşurare a probei: timpul
de pregătire pentru candidat este de 30 de minute, expunerea de 10 minute şi
discuţia de 10 minute.
IV B. EVALUAREA ŞI NOTAREA PROBEI ORALE DE MATEMATICĂ
Art. 30. - (1) Proba este notată cu maximum 100 de
puncte, din care: 10 puncte din oficiu, 30 de puncte pentru calitatea limbii
franceze şi 60 de puncte pentru cunoştinţele în sfera disciplinei.
(2) Fiecare evaluator acordă candidatului un punctaj,
care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului
se obţine ca medie aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei de
evaluare.
(4) Nota probei se obţine prin împărţirea la 10 a
punctajului final, urmată de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o
diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în
favoarea elevului.
(5) Notele probei se consemnează în catalogul de
examen.
IV C. RĂSPUNDEREA
DISCIPLINARĂ
Art. 31. - (1) Respectarea întocmai a metodologiei de
organizare şi desfăşurare a probei este obligatorie pentru toate persoanele
implicate în această activitate.
(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii
constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare, personalul
didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din
învăţământ implicat în desfăşurarea probei răspund disciplinar pentru
încălcarea îndatoririlor ce le revin în aplicarea prezentei metodologii.
Art. 32. - In vederea respectării prevederilor
prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării probei,
preşedinţii comisiilor de examinare vor solicita declaraţii scrise de la
fiecare membru al comisiei. In declaraţia-tip, cadrul didactic precizează că nu
este rudă sau afin până la gradul al patrulea cu candidaţii care participă la
această probă şi îşi asumă responsabilitatea pentru
respectarea întocmai a prevederilor legale.
Art. 33. - (1) Cadrele didactice care, în perioada
susţinerii probei, manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le
revin sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii
normale a probei anticipate sunt sancţionate disciplinar conform Statutului
personalului didactic.
(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite
de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta
metodologie sunt luate în considerare la acordarea
calificativului anual.
IV D. DISPOZIŢII
FINALE
Art. 34. - Nu se admit contestaţii la proba orală de
disciplină nonlingvistică - matematică.
V A. DESFĂŞURAREA
PROBEI ORALE DE DISCIPLINĂ NON LINGVISTICĂ- ISTORIE
Art. 35. - Examenul oral la
istorie pentru bacalaureatul 2008 îi priveşte în special pe elevii din clasa a
XII-a profil literar (două ore/săptămână); pentru elevii din secţia ştiinţifică
care vor alege istoria ca probă de bacalaureat, structura subiectului va fi
păstrată şi competenţele evaluate adaptate la programa lor (o oră/săptămână).
Art. 36. - Competenţe de evaluat:
Competenţe specifice
|
Domenii de conţinut/Conţinuturi
|
1.1. Construirea unor explicaţii şi argumente intra- şi
multidisciplinare cu privire la evenimente şi procese istorice
1.2. Utilizarea termenilor/conceptelor specifice istoriei în
contexte care implică interpretări şi explicaţii interdisciplinare
2.3. Descoperirea constantelor în desfăşurarea fenomenelor
istorice studiate
3.2. Analizarea mesajelor transmise de surse istorice variate prin
compararea terminologiei folosite
4.2. Integrarea cunoştinţelor obţinute în medii nonformale de
învăţare în analiza fenomenelor istorice studiate
4.3. Analiza punctelor de vedere similare, opuse şi
complementare în legătură cu fenomenele istorice
|
Oamenii, societatea şi lumea ideilor
Viziuni asupra modernizării în Europa secolelor XIX şi XX;
curente şi politici culturale; identităţi naţionale şi identitate europeană
Secolul XX între democraţie şi
totalitarism. Ideologii şi practici politice în România şi în Europa
Constituţiile din România
|
1.3. Utilizarea termenilor/conceptelor specifice istoriei în
contexte care implică interpretări şi explicaţii interdisciplinare
2.1. Construirea unor demersuri de tip analitic
cu privire la situaţii şi contexte economice, sociale, politice, culturale
2.2. Proiectarea unui demers de cooperare pentru identificarea
şi realizarea de scopuri comune
2.4. Descoperirea constantelor în desfăşurarea fenomenelor
istorice studiate
3.2. Analizarea mesajelor transmise de surse istorice variate prin
compararea terminologiei folosite
|
Statul şi politica
România postbelică. Stalinism, naţional-comunism şi disidenţa anticomunistă
|
2.1. Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la situaţii şi contexte economice, sociale, politice, culturale
2.3. Descoperirea constantelor în desfăşurarea fenomenelor istorice studiate
|
Relaţiile internaţionale
România şi concertul european: de la criza orientală la marile alianţe ale secolului XX.
România în perioada Războiului Rece
|
4.3. Analiza punctelor de vedere similare, opuse şi
complementare în legătură cu fenomenele istorice
|
Art. 37. - Teme reţinute:
Tema: B. Oamenii, societatea şi lumea ideilor
2. Viziuni asupra modernizării în Europa secolelor XIX
şi XX; curente şi politici
culturale; identităţi naţionale şi identitate europeană
3. Secolul XX între democraţie
şi totalitarism. Ideologii şi practici politice în România şi în Europa
4. Constituţiile din România Tema: C. Statul şi politica
4. România postbelică. Stalinism, naţional-comunism şi
disidenţa anticomunistă
Tema: D. Relaţiile internaţionale
2. România şi concertul european: de la criza
orientală la marile alianţe ale secolului XX
3. România în perioada Războiului Rece
Art. 38. - (1) Structura
examenului: pe fiecare bilet va fi un singur subiect compus fie din două texte,
fie dintr-un text şi o hartă foarte clară, sau un text şi o caricatură (sau
altă imagine în alb-negru uşor de fotocopiat şi lizibilă).
(2) Consemnele formulate în
patru sau cinci itemi pun în valoare capacitatea candidatului de a degaja o
problematică, de a înţelege şi de a explica fenomenele şi procesele istorice,
de a înfăţişa cunoştinţele şi de a le exprima în limba franceză.
(3) Subiectele precizează profilul clasei, tema,
competentele înscrise în programa românească şi consemnele de lucru pentru
candidat.
Art. 39. - Metodologia de desfăşurare a probei: timpul
de pregătire pentru candidat este de 30 de minute, expunerea de 10 minute şi
discuţia de 10 minute.
V. B. EVALUAREA ŞI NOTAREA PROBEI ORALE DE ISTORIE
Art. 40. - (1) Proba este notată cu maximum 100 de
puncte, din care: 10 puncte din oficiu, 30 de puncte pentru calitatea limbii
franceze şi 60 de puncte pentru cunoştinţele disciplinare.
(2) Fiecare evaluator acordă
candidatului un punctaj, care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului se obţine ca
medie aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei de evaluare.
(4) Nota probei se obţine prin împărţirea la 10 a punctajului
final, urmată de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o diferenţă de 50 de
sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
(5) Notele probei se consemnează în catalogul de
examen.
V. C. RĂSPUNDEREA
DISCIPLINARĂ
Art. 41. - (1) Respectarea întocmai a metodologiei de organizare şi desfăşurare a probei este obligatorie pentru
toate persoanele implicate în această activitate.
(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii
constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare, personalul
didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din
învăţământ implicat în desfăşurarea probei răspund disciplinar pentru
încălcarea îndatoririlor ce le revin în aplicarea prezentei metodologii.
Art. 42. - In vederea respectării prevederilor
prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării probei,
preşedinţii comisiilor de examinare vor solicita declaraţii scrise de la
fiecare membru al comisiei. In declaraţia-tip, cadrul didactic precizează că nu
este rudă sau afin până la gradul al patrulea cu niciunul dintre candidaţii
care participă la această probă şi îşi asumă responsabilitatea pentru
respectarea întocmai a prevederilor legale.
Art. 43. - (1) Cadrele didactice care, în perioada
susţinerii probei, manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le
revin sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii normale a probei anticipate sunt
sancţionate disciplinar conform Statutului personalului didactic.
(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite
de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta
metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
V. D. DISPOZIŢII
FINALE
Art. 44. - Nu se admit contestaţii la proba orală de
disciplină nonlingvistică istorie.
VI. A. DESFĂŞURAREA
PROBEI ORALE DE DISCIPLINĂ NONLINGVISTICĂ: CHIMIE
Art. 45. - Examenul oral la chimie pentru bacalaureatul
2008 se adresează următoarelor tipuri de clase, care fac parte din proiectul
bilingv pilot „De la învăţământul bilingv către filierele francofone":
- clasă bilingvă filiera teoretică, profil real;
- clasă bilingvă filiera tehnologică;
- clasă bilingvă filiera teoretică, profil umanist
(pentru acest profil, un asterisc va preceda părţile din programă care îi sunt
destinate).
Art. 46. - Competenţe de evaluat şi conţinuturi:
Conţinuturi
|
Competenţe de evaluat
|
A. Clasificarea reacţiilor
chimice:
• Transformări lente şi rapide
• *Cupluri oxidant/reductor şi scrierea ecuaţiilor acestor
reacţii
• *Reacţii reversibile şi ireversibile; exemple Introducerea
noţiunii de pH şi a măsurării sale
|
• *Scrierea ecuaţiei reacţiei asociate unei transformări de
oxido-reducere şi identificarea în această ecuaţie a celor două cupluri
oxidant/reductor
• *Definirea şi identificarea unui oxidant şi a unui reductor
• *Definirea şi identificarea unui acid sau a unei baze după
Bronsted
• *Scrierea şi calcularea ecuaţiei reacţiei asociate unei
transformări acido-bazice; identificarea în această ecuaţie a celor două
cupluri acid-bază conjugate Cunoaşterea definiţiei pH-ului pentru soluţiile
apoase diluate
|
B. Starea de echilibru a unui sistem chimic
• Constanta de echilibru K asociată ecuaţiei unei reacţii
la o temperatură dată
•Autoprotoliza apei;
Constanta de echilibru numită produs
ionic al apei şi notat
Ke şi pKe
Scala de pH: soluţie acidă, bazică şi neutră
|
• De ştiut că atunci când starea de echilibru a sistemului este
atinsă, cantităţile de materie nu mai evoluează şi că această stare de
echilibru este dinamică
• De ştiut că Kw este constanta de echilibru asociată
autoprotolizei apei
• Cunoscând valoarea pH-ului unei soluţii apoase, de precizat
dacă este acidă, bazică sau neutră
• Plecând de la concentraţia molară a ionilor H3O+ sau OH-, să se deducă valoarea pH-ului soluţiei
|
- Baterii electrice:
•Transferuri spontane de electroni între
specii chimice (amestecate sau separate) de două cupluri oxidant/reductor de
tipul ion metalic/metal, Mn+ / M (S)
• Constituirea şi funcţionarea unei baterii: observarea sensului
de circulaţie a curentului electric, mişcarea purtătorilor de sarcini, rolul
punţii de sare, reacţiile la electrozi
• Exemple de baterii uzuale
|
• Schematizarea unei baterii
• Utilizarea criteriului de evoluţie spontană pentru a determina
sensul de deplasare a purtătorilor de sarcină într-o baterie Interpretarea
funcţionării unei baterii dispunând de o informaţie: sensul de
circulaţie al curentului electric
• Scrierea ecuaţiilor reacţiilor la electrozi; relaţiile dintre
cantităţile de materie ale categoriilor formate sau consumate de intensitatea
curentului şi de durata transformării într-o baterie sau în timpul unei
electrolize
|
C. Clasificarea compuşilor
organici:
• *Alcooli
• Esteri:
- Hidroliza unui ester
- Definiţia randamentului unei transformări
• *Grăsimile
• *Săpunuri şi detergenţi: utilizări
|
• *Clasificarea compuşilor organici după diferite criterii
• *Utilizarea corectă a nomenclaturii compuşilor organici
• *Aplicarea de algoritmi specifici pentru a rezolva probleme
cantitative
• *Corelarea proprietăţilor compuşilor
organici studiaţi cu rolul lor fiziologic
|
Art. 47. - (1) Structura examenului: un bilet este tras
la sorţi de către candidat. Subiectul abordează o temă din viaţa cotidiană sau
tratează probleme actuale (aspecte transdisciplinare).
(2) Se pleacă de la un text de 10 rânduri la o pagină
cu ilustraţii, extrase din reviste de popularizare ştiinţifică (Science et Vie, La Recherche, Sciences et avenir, Pour la Science
etc), de pe internet. Aceste texte sunt în acord
cu temele alese şi cu noţiunile abordate în programa bacalaureatului român.
(3) Biletul are trei părţi:
Partea 1: I se cere
candidatului să stabilească problematica abordată în text şi să o prezinte oral
juriului.
Partea 2: Un ansamblu de întrebări scurte, referitoare
la fenomene prezentate în text, care solicită descrierea unor aspecte calitative şi scrierea reacţiilor
chimice, urmate de un calcul simplu; întrebările sunt legate de aspecte din
viaţa cotidiană şi de evoluţia ideilor ştiinţifice. Scopul este de a-i face pe
elevi să vorbească despre problematica abordată în text, prin răspunsurile
prezentate la diferite întrebări.
Partea 3: O problemă clasică de chimie, apropiată de
exerciţiile tratate în manuale, asemănătoare cu cele existente în probele
scrise ale bacalaureatului românesc. Ea poate lipsi dacă subiectul nu se
pretează la aşa ceva.
Art. 48. - Metodologia de desfăşurare a probei: timpul
de pregătire pentru candidat este de 30 de minute, expunerea de 10 minute şi
discuţia de 10 minute.
VI. B. EVALUAREA ŞI NOTAREA PROBEI ORALE DE CHIMIE
Art. 49. - (1) Proba este
notată cu maximum 100 de puncte, din care: 10 puncte din oficiu, 30 de puncte
pentru calitatea limbii franceze şi 60 de puncte pentru cunoştinţele în sfera
disciplinei chimie.
(2) Fiecare evaluator acordă candidatului un punctaj,
care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului se obţine ca
medie aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei de evaluare.
(4) Nota probei se obţine prin împărţirea la 10 a
punctajului final, urmată de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o
diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
(5) Notele probei se consemnează în catalogul de
examen.
VI. C. - RĂSPUNDEREA
DISCIPLINARĂ
Art. 50. - (1) Respectarea întocmai a metodologiei de
organizare şi desfăşurare a probei este obligatorie pentru toate persoanele
implicate în această activitate.
(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii
constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare, personalul
didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din
învăţământ implicat în desfăşurarea probei răspund disciplinar pentru
încălcarea îndatoririlor ce le revin în aplicarea prezentei metodologii.
Art. 51. - In vederea respectării prevederilor
prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării probei,
preşedinţii comisiilor de examinare vor solicita declaraţii scrise de la
fiecare membru al comisiei. In declaraţia-tip, cadrul didactic precizează că nu
este rudă sau afin până la gradul al patrulea cu niciunul dintre candidaţii
care participă la această probă şi îşi asumă responsabilitatea pentru
respectarea întocmai a prevederilor legale.
Art. 52. - (1) Cadrele didactice care, în perioada
susţinerii probei, manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le
revin sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii
normale a probei anticipate sunt sancţionate disciplinar conform Statutului
personalului didactic.
(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite
de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta
metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
VI. D. DISPOZIŢII
FINALE
Art. 53. - Nu se admit contestaţii la proba orală de
disciplină nonlingvistică chimie.
VII. A. DESFĂŞURAREA PROBEI ORALE DE DISCIPLINĂ
NONLINGVISTICĂ: ECONOMIE
Art. 54. - Examenul oral la economie pentru
bacalaureatul 2008 se adresează următoarelor tipuri de clase, care fac parte
din proiectul bilingv pilot „De la învăţământul bilingv către filierele
francofone":
- clasă bilingvă filiera teoretică, profil real;
- clasă bilingvă filiera tehnologică;
- clasă bilingvă filiera teoretică, profil umanist.
Art. 55. - Competenţe de evaluat:
1. Utilizarea conceptelor specifice ştiinţelor sociale
pentru organizarea demersurilor de cunoaştere şi explicare a unor fapte,
evenimente, procese din viaţa reală
1.1. Identificarea şi caracterizarea rolului de
consumator pe care îl îndeplineşte orice persoană
1.2. Recunoaşterea caracteristicilor generale ale pieţei
în diferite forme concrete de manifestare a acesteia
2. Aplicarea cunoştinţelor specifice ştiinţelor
sociale în rezolvarea unor situaţii-problemă, precum şi în analiza
posibilităţilor personale de dezvoltare
2.1. Analiza eficienţei utilizării factorilor de
producţie
2.2. Compararea unor fenomene
şi procese specifice dinamicii economice
3. Manifestarea unui comportament social activ şi
responsabil, adecvat unei lumi în schimbare
3.1. Identificarea tendinţelor de integrare şi
globalizare, specifice dinamicii economice actuale
4. Participarea la luarea
deciziilor şi la rezovarea problemelor comunităţii
4.1. Interpretarea rezultatelor evaluării unor fenomene
economice din perspectivă micro- şi macroeconomică sau individuală şi socială
Art. 56. - Teme reţinute (conform Programei analitice de economie în vigoare):
- Consumatorul
- Nevoi şi resurse
- Consumatorul; costul de oportunitate; utilitatea
economică
- Producătorul/Întreprinzătorul
- Factorii de producţie şi combinarea acestora
- Costurile
- Productivitatea
- Profitul
- Piaţa - întâlnire a agenţilor economici
- Relaţia cerere-ofertă-preţ în economia de piaţă
- Economia deschisă
- Uniunea Europeană - mecanisme de integrare
economică.
Art. 57. - Structura examenului
Proba orală va consta în 2 itemi a căror rezolvare
permite evaluarea atât a competenţelor de specialitate, cât şi a celor
lingvistice.
Varianta 1
Item 1. Analiza unui text de
aproximativ 10 rânduri pe baza a 3 întrebări:
• Intrebarea 1: Identificarea în text a două concepte
economice
• Intrebarea 2: Explicitarea conceptelor economice
identificate la intrebarea 1
• Intrebarea 3: Corelarea celor
două concepte cu un al treilea concept şi justificarea alegerii făcute,
explicând relaţia dintre ele
Competenţe (în conformitate cu Programa de bacalaureat
2007):
- Caracterizarea comportamentelor,
a fenomenelor şi a proceselor economice.
- Analiza legăturilor dintre comportamente, fenomene şi
diferitele procese economice
Item 2. Rezolvarea unei
probleme pornind de la 3 întrebări:
- Intrebarea 1: Un calcul simplu
- Intrebarea 2: Un calcul
complementar sau realizarea unui grafic ca bază pentru o scurtă analiză
- Intrebarea 3: Compararea rezultatelor care să permită
interpretarea unui comportament
Competenţe (în conformitate cu Programa de bacalaureat
2007):
- Analiza comportamentului economic al consumatorului sau al producătorului în perspectiva
raportului eforturi-efecte (cheltuieli-rezultate)
- Analiza situaţiilor şi a problemelor economice
formulate într-un limbaj natural, numeric sau grafic
- Rezolvarea unei probleme cu conţinut economic
- Evaluarea în termeni cantitativi şi calitativi a unei
decizii economice
Varianta 2
Item 1. Realizarea unei analize simple:
• Intrebarea 1: Corelarea a
două concepte economice date
• Intrebarea 2: Explicarea
modului în care ele se influenţează reciproc
• Intrebarea 3: Construirea unui exemplu, în cifre sau
nu, care să ilustreze influenţa unui concept asupra celuilalt
Competenţe utilizate (în conformitate cu Programa de
bacalaureat 2007):
- Analiza situaţiilor şi a problemelor economice
formulate într-un limbaj natural, numeric sau grafic
-Analizarea legăturilor dintre comportamente, fenomene
şi diferitele procese economice
Item 2. Rezolvarea unei
probleme cu 3 cerinţe:
• Intrebarea 1: Un calcul simplu
• Intrebarea 2: Un calcul complementar sau realizarea unui grafic ca bază pentru o analiză
• Intrebarea 3: O comparaţie a rezultatelor care să
permită interpretarea unui comportament
Competenţe utilizate (în conformitate cu Programa de
bacalaureat 2007):
- Analiza comportamentului economic al consumatorului
sau al producatorului în perspectiva raportului eforturi-efecte
(cheltuieli-rezultate)
- Analiza situaţiilor şi a problemelor economice
formulate într-un limbaj natural, numeric sau grafic
- Rezolvarea unei probleme cu conţinut economic
- Analiza legăturilor dintre comportamente, fenomene şi
diferite procese economice
Art. 58. - Metodologia de desfăşurare a probei: timpul
de pregătire pentru candidat este de 30 de minute, expunerea de 10 minute şi
discuţia de 10 minute.
VII. B. EVALUAREA ŞI
NOTAREA PROBEI ORALE DE ECONOMIE
Art. 59. - (1) Proba este notată cu maximum 100 de
puncte, din care: 10 puncte din oficiu, 30 de puncte pentru calitatea limbii
franceze şi 60 de puncte pentru cunoştinţele în sfera disciplinei.
(2) Fiecare evaluator acordă candidatului un punctaj, care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului se obţine ca
medie aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei de evaluare.
(4) Nota probei se obţine prin împărţirea la 10 a
punctajului final, urmată de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o
diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
(5) Notele probei se consemnează în catalogul de
examen.
VII. C. RĂSPUNDEREA DISCIPLINARĂ
Art. 60. - (1) Respectarea întocmai a metodologiei de
organizare şi desfăşurare a probei este obligatorie pentru toate persoanele
implicate în această activitate.
(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii
constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare, personalul
didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din
învăţământ implicat în desfăşurarea probei răspunde disciplinar pentru
încălcarea îndatoririlor ce îi revin în aplicarea prezentei metodologii.
Art. 61. - In vederea respectării prevederilor
prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării probei,
preşedinţii comisiilor de examinare vor solicita declaraţii scrise de la
fiecare membru al comisiei. In declaraţia-tip, cadrul didactic precizează că nu
este rudă sau afin până la gradul al patrulea cu niciunul dintre candidaţii
care participă la această probă şi îşi asumă responsabilitatea pentru
respectarea întocmai a prevederilor legale.
Art. 62. - (1) Cadrele didactice care, în perioada
susţinerii probei, manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le
revin sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii
normale a probei anticipate sunt sancţionate disciplinar conform Statutului
personalului didactic.
(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite
de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta
metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
VII. D. DISPOZIŢII FINALE
Art. 63. - Nu se admit contestaţii la proba orală de
disciplină nonlingvistică - economie.
VIII. A.
DESFĂŞURAREA PROBEI ORALE DE DISCIPLINĂ NONLINGVISTICĂ- BIOLOGIE
Art. 64. - Examenul oral la biologie pentru
bacalaureatul 2008 se adresează următoarelor tipuri de clase, care fac parte
din proiectul bilingv pilot „De la învăţământul bilingv către filierele francofone":
- clasă bilingvă filiera teoretică, profil real
(specialitate matematică-informatică, ştiinţele naturii).
Art. 65. -Teme reţinute
Au fost reţinute 8 teme din programele de clasele a
Xl-a şi a XII-a.
Teme reţinute pentru clasa a XI-a
|
Partea
din programa românească
|
Tema de abordat în limba franceză
|
II. Funcţiile fundamentale ale
organismului uman
1. Funcţiile de relaţie:
a) Sistemul nervos
|
Sistemul nervos somatic: actul reflex; reflexe somatice
|
II. Funcţiile fundamentale ale organismului uman
1. Funcţiile de relaţie:
b) Analizatorii
|
Fiziologia vederii: vederea şi defectele de vedere
|
II. Funcţiile fundamentale ale
organismului uman
1. Funcţiile de relaţie:
c) Glandele endocrine
|
Printre diferitele glande se vor reţine:
- fiziologia glandei tiroide şi
disfuncţii ale acesteia
- fiziologia pancreasului şi disfuncţii
ale acestuia
|
II. Funcţiile fundamentale ale
organismului uman
2. Funcţiile de nutriţie:
a) Digestia şi absorbţia
|
Transformări fizico-chimice ale alimentelor
Absorbţia intestinală
Noţiuni elementare de igienă, patologie
|
II. Funcţiile fundamentale ale
organismului uman
3. Funcţia de reproducere
|
Sisteme reproducătoare: componente, fiziologie
|
Teme reţinute pentru clasa a XII-a
|
Partea din programa românească
|
Tema de abordat în limba franceză
|
I. Genetica
• Genetica moleculară
|
Structura şi funcţia acizilor nucleici
|
I. Genetica
• Genetica umană
|
Determinismul genetic al principalelor caractere fenotipice umane
|
II. Ecologie umană
|
Impactul antropic asupra ecosistemelor naturale
|
Au fost reţinute 9 teme din programele de clasele a
IX-a şi a X-a.
Teme reţinute pentru clasa a IX-a
|
Partea din programa românească
|
Tema de abordat în limba franceză
|
II. Celula - unitatea structurală şi
funcţională a lumii vii
• Eucariot
b) Citoplasmă
- Organite celulare
|
Organite celulare
|
II. Celula - unitatea structurală şi
funcţională a lumii vii
• Eucariot
c) Nucleu
|
Nucleul - structură, ultrastructură şi rol
|
II. Celula - unitatea structurală şi
funcţională a lumii vii • Diviziunea celulară
|
Mitoza: faze şi importanţă
|
III. Ereditatea şi variabilitatea organismelor vii
• Mecanismele de transmitere a caracterelor ereditare
- Legile mendeliene ale eredităţii
|
Legea purităţii garneţilor
Legea segregării independente a perechilor de caractere
Abateri de la separarea mendeliană
|
Teme reţinute pentru clasa a X-a
|
Partea din programa românească
|
Tema de abordat în limba franceză
|
II. Structura şi funcţiile fundamentale
ale organismelor vii
• Funcţiile de nutriţie
- Nutriţia autotrofă
|
Fotosinteza
|
II. Structura şi funcţiile fundamentale
ale organismelor vii
• Funcţiile de nutriţie
- Respiraţia
- Respiraţia la animale
|
Respiraţia la mamifere
|
II. Structura şi funcţiile fundamentale
ale organismelor vii
• Funcţiile de nutriţie
- Circulaţia
- Circulaţia la animale
|
Mediul intern la mamifere
|
II. Structura şi funcţiile fundamentale
ale organismelor vii
• Funcţiile de nutriţie
- Excreţia
- Excreţia la plante
|
Transpiraţia şi influenţa factorilor de mediu asupra
transpiraţiei
|
II. Structura şi funcţiile fundamentale ale organismelor vii
• Funcţiile de relaţie
- Sensibilitatea la plante
|
Tropisme, nastii, tactisme la plante
|
Art. 66. - Structura examenului: fiecare subiect va
îndeplini următoarele criterii:
• unul până la trei documente (fotografii, scheme,
grafice simple, texte ştiinţifice simple);
• două sau trei întrebări:
- O întrebare va solicita competenţele de redare
organizată a cunoştinţelor. Această întrebare va pune în valoare competenţele
generale 1 şi 2 ale programelor, adică „a se informa asupra lumii vii", „explorarea sistemelor biologice".
- Una sau două întrebări vor solicita competenţe legate
de elemente ale unui demers ştiinţific (a adopta un demers explicativ prin
referire la cunoştinţe, integrând date noi). Această întrebare va permite
punerea în valoare a competenţelor generale 3 şi 4 ale programelor, adică „a
utiliza şi a construi modele analogice pentru a demonstra principii", „a
transfera şi a integra cunoştinţe şi metode în contexte noi".
Art. 67. - Metodologia de desfăşurare a probei: timpul
de pregătire pentru candidat este de 30 de minute, expunerea de 10 minute şi
discuţia de 10 minute.
VIII. B. EVALUAREA ŞI
NOTAREA PROBEI ORALE DE BIOLOGIE
Art. 68. - (1) Proba este notată cu maximum 100 de
puncte, din care: 10 puncte din oficiu, 30 de puncte pentru calitatea limbii
franceze şi 60 de puncte pentru cunoştinţele în sfera disciplinei.
(2) Fiecare evaluator acordă candidatului un punctaj,
care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului se obţine ca
medie aritmetică a punctajelor acordate de membrii
comisiei de evaluare.
(4) Nota probei se obţine prin împărţirea la 10 a
punctajului final, urmată de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o
diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
(5) Notele probei se
consemnează în catalogul de examen.
VIII. C. RĂSPUNDEREA DISCIPLINARĂ
Art. 69. - (1) Respectarea întocmai a metodologiei de
organizare şi desfăşurare a probei este obligatorie pentru toate persoanele
implicate în această activitate.
(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii
constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare, personalul
didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din
învăţământ implicat în desfăşurarea probei răspunde disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor ce îi revin în aplicarea prezentei metodologii.
Art. 70. - In vederea respectării prevederilor
prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării probei,
preşedinţii comisiilor de examinare vor solicita declaraţii scrise de la
fiecare membru al comisiei. In declaraţia-tip, cadrul didactic precizează că nu
este rudă sau afin până la gradul al patrulea cu niciunul dintre candidaţii
care participă la această probă şi îşi asumă responsabilitatea pentru
respectarea întocmai a prevederilor legale.
Art. 71. - (1) Cadrele didactice care, în perioada
susţinerii probei, manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le
revin sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii
normale a probei anticipate sunt sancţionate disciplinar conform Statutului personalului
didactic.
(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite
de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta
metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului
anual.
VIII. D. DISPOZIŢII FINALE
Art. 72. - Nu se admit contestaţii la proba orală de
disciplină nonlingvistică biologie.
IX.A. DESFĂŞURAREA PROBEI ORALE DEDISCIPLINĂ NONLINGVISTICĂ- DISCIPLINA FIZICĂ
Art. 73. - Examenul oral la fizică pentru bacalaureatul
2008 se adresează următoarelor tipuri de clase din liceele care fac parte din
lista prevăzută în Acordul asupra învăţământului bilingv dintre Guvernul
României şi Guvernul Republicii Franceze, semnat la Bucureşti la 28 septembrie
2006:
a) clasă bilingvă filiera
teoretică, profil umanist;
b) clasă bilingvă filiera teoretică, profil real;
c) clasă bilingvă filiera tehnologică.
Art. 74. - Competenţe de evaluat şi teme reţinute:
Teme propuse pentru clasa a IX-a
|
Conţinuturi
|
Competenţe de evaluat
|
I. Energia mecanică a unui sistem
|
• Aplicarea legii conservării energiei în cazul sistemelor
mecanice studiate
•Aplicarea teoremei variaţiei energiei cinetice a punctului
material în cazul sistemelor mecanice studiate
• Abordarea din perspectivă istorică şi interdisciplinară a
conceptului de energie şi a legilor de conservare a acesteia
|
Teme propuse pentru clasa a XII-a
|
Conţinuturi
|
Competenţe de evaluat
|
I. Efectul fotoelectric
|
• Argumentarea calitativă, din perspectivă istorică, a ipotezei
naturii duale a luminii: ondulatorie şi corpusculară
• Descrierea fotonului prin proprietăţile specifice particulei
(energie, impuls etc.)
• Folosirea ipotezei corpusculare a naturii luminii pentru
explicarea efectului fotoelectric extern
• Enunţarea şi scrierea legilor efectului fotoelectric, folosind
ecuaţia lui Einstein pentru efectul fotoelectric extern
• Utilizarea corectă şi adecvată a conceptelor, a termenilor
ştiinţifici şi a mărimilor fizice cu unităţile lor de măsură
• Identificarea erorilor logice în afirmaţii
• Identificarea valorii logice de adevărat/fals dintr-o suită de
afirmaţii referitoare la o situaţie dată
• Argumentarea fizică/ştiinţifică a formei matematice a unei legi
fizice
• Descrierea etapelor unui calcul
|
Fiecare dintre temele studiate va putea fi abordată din mai multe perspective - experimental, istoric
etc.
Cunoştinţele cerute pe planul disciplinar pentru
lucrarea orală nu sunt diferite de cele cerute pentru lucrarea scrisă.
Art. 75. - Structura examenului: un bilet conţinând 3
întrebări este tras la sorţi de către candidat. O întrebare este de ordin
teoretic, celelalte două sunt de ordin practic.
Art. 76. - Metodologia de desfăşurare a probei: timpul
de pregătire pentru candidat este de 30 de minute, expunerea de 10 minute şi
discuţia de 10 minute.
IX. B. EVALUAREA ŞI NOTAREA PROBEI ORALE DE FIZICĂ
Art. 77. - (1) Proba este notată cu maximum 100 de
puncte, din care: 10 puncte din oficiu, 30 de puncte pentru calitatea limbii
franceze şi 60 de puncte pentru cunoştinţele disciplinare.
(2) Fiecare evaluator acordă
candidatului un punctaj, care este multiplu de 10.
(3) Punctajul final al candidatului se obţine ca medie
aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei de evaluare.
(4) Nota probei se obţine prin împărţirea la 10 a
punctajului final, urmată de rotunjire la cel mai apropiat întreg. La o
diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.
(5) Notele probei se consemnează în catalogul de
examen.
IX. C. RĂSPUNDEREA
DISCIPLINARĂ
Art. 78. - (1) Respectarea întocmai a metodologiei de organizare şi desfăşurare a probei este
obligatorie pentru toate persoanele implicate în această activitate.
(2) Incălcarea normelor prezentei metodologii
constituie abatere disciplinară. Personalul didactic de predare, personalul
didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din
învăţământ implicat în desfăşurarea probei răspunde disciplinar pentru
încălcarea îndatoririlor ce îi revin în aplicarea prezentei metodologii.
Art. 79. - In vederea respectării prevederilor
prezentei metodologii şi pentru asigurarea corectitudinii desfăşurării probei,
preşedinţii comisiilor de examinare vor solicita declaraţii scrise de la
fiecare membru al comisiei. In declaraţia-tip, cadrul didactic precizează că nu
este rudă sau afin până la gradul al patrulea cu niciunul dintre candidaţii
care participă la această probă şi îşi asumă responsabilitatea pentru
respectarea întocmai a prevederilor legale.
Art. 80. - (1) Cadrele didactice care, în perioada
susţinerii probei, manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le
revin sau săvârşesc orice alte fapte care împiedică desfăşurarea în condiţii
normale a probei anticipate sunt sancţionate disciplinar conform Statutului
personalului didactic.
(2) Sancţiunile aplicate în urma abaterilor săvârşite
de cadrele didactice în timpul participării la comisiile prevăzute în prezenta
metodologie sunt luate în considerare la acordarea calificativului anual.
IX. D. DISPOZIŢII
FINALE
Art. 81. - Nu se admit contestaţii la proba orală de
disciplină nonlingvistică - fizică.
Proba orală de disciplină nonlingvistică - barem de evaluare
• 10 puncte din oficiu
• 60 de puncte pentru abilităţi în sfera disciplinei:
• 30 de puncte pentru calitatea limbii Pronunţie,
vocabular, morfosintaxă